abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219463548
https://nos.nl/artikel/25(...)-partijen-in-de-maak

quote:
Ledenplicht voor PVV en toekomstige politieke partijen in de maak
Politieke partijen moeten worden verplicht leden toe te laten en die inspraak geven in het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst. Dat staat in een voorstel van D66 dat in ieder geval wordt gesteund door GL-PvdA en CDA.

"De kern van mijn voorstel is dat in een democratie elke politieke partij intern ook democratisch moet zijn", zegt D66-Kamerlid Sneller. "Hoe ze dat precies doen moeten partijen zelf bepalen, maar in de wet komt wat mij betreft een bodem."

Het gaat Sneller om partijen die meedoen aan verkiezingen voor de Tweede Kamer en het Europees parlement. Bij die verenigingen moeten leden minstens een keer in de vier jaar meebeslissen over het partijprogramma en over de personen die zich namens de partij verkiesbaar gaan stellen. De stem van elk lid weegt even zwaar.

Voldoet een politieke vereniging niet aan de voorwaarden dan mag de partij niet meedoen aan de verkiezingen. Dat zou nu gelden voor de PVV, waarvan alleen Geert Wilders lid is.

'Niemand is onaantastbaar'
"Het gaat niet alleen over de PVV", zegt CDA-leider Bontenbal. "In de toekomst zullen zich nieuwe partijen aandienen en die moeten hier ook aan voldoen." Voor de verkiezingen zei Bontenbal al dat dit wat hem betreft de laatste keer was dat een partij zonder partijdemocratie mocht meedoen.

"Niemand is onaantastbaar", zegt hij. "Als ik iets doe wat mijn partij niet leuk vindt dan corrigeren de leden mij ook." Bontenbal ziet het als een noodzakelijkheid, niet als een manier om de PVV te weren. "De PVV sluit zichzelf uit als ze niet aan de voorwaarden willen voldoen."

"Ik gun elke kiezer dat hij of zij lid van zijn favoriete partij kan worden", zegt GL-PvdA-Kamerlid Tseggai. "Kiezers van de PVV kunnen dan ook lid worden." Maar dit voorstel gaat niet over de PVV, benadrukt ook zij. Het gaat haar om "basale grondprincipes" waarbij mensen mogen meebeslissen en leden "de baas" zijn.

Toekomstig aantal PVV-leden
Gevraagd aan PVV-Kamerleden wat zij vinden, zegt Hidde Heutink: "Ik ben lid van de fractie en daar ben ik heel trots op. Voor mij voegt het niets toe."

"Lid worden? Hoeveel kost me dat?", grapt Gidi Markuszower in de wandelgangen. Hij kent het voorstel niet maar denkt dat er grotere problemen zijn in Nederland. "U kunt deze vraag het beste aan onze partijvoorzitter - want we zijn een echte partij - voorleggen."

Die partijvoorzitter zegt dat het voor hem een principieel punt is. Wilders: "Het is een totalitaire reflex als de overheid gaat bepalen hoe een partij eruit gaat zien. Wij moeten de regering controleren en niet andersom. Het is Noord-Koreaans, niet iets wat bij Nederland hoort."

De nummer twee op de kieslijst Sebastiaan Stöteler heeft haast maar zegt dat hij vooral de wetsbehandeling afwacht. Op de vraag of hij zich zorgen maakt over het aantal PVV-leden zegt hij: "We hebben 1,7 miljoen stemmen, dus we gaan het zien."

Niet op het stembiljet
De nog op te richten Nederlandse autoriteit politieke partijen (Napp) controleert de partijen jaarlijks, zo staat in het voorstel. Voldoet de partij niet, dan zet de Kiesraad ze niet op het stembiljet. Een partij kan in beroep gaan bij de rechter.

Het voorstel van Sneller komt niet uit de lucht vallen. In mei dit jaar antwoordde toenmalig minister Uitermark (NSC) op Kamervragen dat aan strengere regels bezwaren kleven. Zo is er al veel geregeld in het verenigingsrecht en de Wet financiering politieke partijen. En het werpt een extra drempel op om mee te doen aan de verkiezingen.

Nog meer regels aan partijen opleggen en ze tegelijkertijd vrij laten dit zelf in te vullen kan leiden tot een "dode letter", iets wat in de praktijk niet gaat werken. Ook vindt Uitermark het lastig om te bepalen hoeveel leden een vereniging dan minimaal moet hebben. Alleen Portugal schrijft voor dat een politieke partij minimaal 7500 kiesgerechtigde leden moet hebben.

Evengoed is het in een derde van alle Europese landen door regels onmogelijk om een politieke partij zonder leden te hebben. D66'er Sneller wijst zelf naar Duitsland waar partijdemocratie is geregeld onder de noemer Willensbildung "von unten nach oben", Besluitvorming "van onder naar boven".

Zijn voorstel gaat nu voor advies naar de Raad van State.
Goed nieuws. Typisch dat hij het "Noord-Koreaans" noemt omdat hij zijn partij binnenkort moet democratiseren. :')
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_219463580
Wilders :') :')
  donderdag 11 december 2025 @ 11:07:58 #3
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219463641
De politiek functioneert prima. Allerlei randvoorwaarden aan politieke partijen hangen zoals een minimum aantal leden en vervolgens zeker ook nog een kiesdrempel klinken voor mij eerder als pogingen om het democratische proces juist in te perken.

Als 1,7 miljoen mensen op de PVV willen stemmen in haar huidige vorm dan dien je dat als D66 of CDA wappie maar gewoon te accepteren.
  donderdag 11 december 2025 @ 11:22:51 #4
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219463713
Ik begrijp GL2.0 en D66 niet.

Voor Xenofiel Nederland is Wilders een godsgeschenk!

Wat denk je wat er met jullie partijen gaat gebeuren als er iemand in de plaats komt die jullie níet kunnen framen als xenofoob, of racist?

Oh ja, dit is natuurlijk ook een eersteklas zwaktebod. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 11 december 2025 @ 11:26:10 #5
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219463738
Dit zijn toch geen partijen die iets over een democratisch gehalte kunnen zeggen _O-
Ga verdomme de problemen eens oplossen ipv je 24/7 met Wilders bezig te houden :') Jullie horen een regering te formeren en niet over dit soort zaken te bakkeleien.
  donderdag 11 december 2025 @ 11:26:32 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219463742
Ik zou meer quasi-willekeurige plaatjes toevoegen aan de OP.
Huilen dan.
  donderdag 11 december 2025 @ 11:31:04 #7
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219463788
quote:
'Niemand is onaantastbaar'
"Het gaat niet alleen over de PVV", zegt CDA-leider Bontenbal. "In de toekomst zullen zich nieuwe partijen aandienen en die moeten hier ook aan voldoen."
We weten allemaal hoe er met Omtzig binnen het CDA is omgegaan en dan durf je andere partijen de maat te nemen over het democratisch gehalte Dan heb je echt een bord voor je kop
pi_219463795
Waarom?
  donderdag 11 december 2025 @ 11:37:55 #9
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_219463841
quote:
5s.gif Op donderdag 11 december 2025 11:31 schreef Alpha0 het volgende:
Waarom?
Om te zorgen dat we binnen nu en 50 jaar ook een tweepartijenstelsel hebben zoals in Amerika.

Het centraal registreren van politieke voorkeur lijkt me sowieso niet wenselijk. Dat gaat wel gebeuren als een D66-bobo de lijsten verzamelt.

[ Bericht 6% gewijzigd door MichaelScott op 11-12-2025 11:44:56 ]
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 11 december 2025 @ 11:38:01 #10
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219463843
quote:
Waarom?
Dan kunnen partijen van binnenuit omzeep geholpen worden.
Dat is echt de enige reden. Het interesseert Bontebal, Jetten of Klaver natuurlijk geen ene moer of een kiezer inspraak heeft in de PVV. Sterker nog, ze sluiten de stem van een PVV kiezer bij voorbaat uit Als ze iets niet willen is het een goed functionerende PVV
Ze zijn dus in hun besprekingen niet bezig met hoe ze de problemen in het land op gaan lossen maar hoe ze in de toekomst de macht bij zich kunnen houden
Tis om te janken zo'n stelletje :N
pi_219463873
Mooi, weg met die eenmanspartij
  donderdag 11 december 2025 @ 11:59:12 #12
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_219463995
Huilie huilie, een niet-democratische fascistische partij moet democratiseren. :') Gooi er nog een paar whatabouttisms ertegenaan en door.
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
pi_219464150
Democratiseren?
Dát was niet de bedoeling met de nieuwe vrijheidspartij die de kaapvaarder van de ander moest zijn.

[Groots getekende vloek]
pi_219464171
Kijk, dit is dus precies wat er mis is in dit land. 'democraten', christenen en milieugekkies die willen bepalen voor een ander hoe zij moeten leven. Tot zelfs achter de voordeur.

Wie denk je dat je bent?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219464184
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 12:27 schreef Red_85 het volgende:
Kijk, dit is dus precies wat er mis is in dit land. 'democraten', christenen en milieugekkies die willen bepalen voor een ander hoe zij moeten leven. Tot zelfs achter de voordeur.

Wie denk je dat je bent?
Yolo Piratenpartij jongeuh!
  donderdag 11 december 2025 @ 12:36:58 #16
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219464248
Maar een referendum vinden ze dan weer wat te democratisch. Dan is de kiezer te dom om over onderwerpen mee te kunnen denken :')
pi_219464356
Die zogenaamde interne partijdemocratie leidt nogal eens tot antidemocratische en antirechtsstatelijke toestanden. Ook nemen die partijen het zelf niet eens serieus. Geen aangifte voor 'bedankt voor uw stem op Hugo De Jonge', geen fatsoenlijk intern onderzoek zelfs. Bij PvdA-GL hadden sommige leden twee stemmen en anderen slechts één, D66 liet een lid van het congres verwijderen en die kon dus ook niet meer stemmen.

Partijcongressen die stemmen over regeringsdeelname zoals het CDA destijds of welke positie tov een bepaald onderwerp moet worden ingenomen ondermijnen het zonder last beginsel en de eigen verantwoordelijkheid van de wel verkozen volksvertegenwoordiger. Het zijn in wezen een paar duizend partijleden die honderdduizenden kiezers menen te mogen overrulen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_219464357
Ondanks dat ik wel het voordeel zie van lidmaatschap van een Politieke Partij, is dat echt aan de kiezer/burger zelf. Je kunt niet gaandeweg het spel de spelregels veranderen...Men ziet dondersgoed dat door linksige eenheidsworst in Nederland voor de initiatiefnemers van dit voorstel alles aan de rechterzijde van het politiek spectrum een steeds grotere bedreiging wordt. Zelfs met het falen van het laatste kabinet, is de 'ondemocratische' PVV even groot als de wegmetonspartij D66.
I want to believe...
pi_219464377
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 12:54 schreef NoFoksGiven het volgende:
Ondanks dat ik wel het voordeel zie van lidmaatschap van een Politieke Partij, is dat echt aan de kiezer/burger zelf. Je kunt niet gaandeweg het spel de spelregels veranderen...Men ziet dondersgoed dat door linksige eenheidsworst in Nederland voor de initiatiefnemers van dit voorstel alles aan de rechterzijde van het politiek spectrum een steeds grotere bedreiging wordt. Zelfs met het falen van het laatste kabinet, is de 'ondemocratische' PVV even groot als de wegmetonspartij D66.
- De spelregels worden voortdurend verandert.
- Genoeg partijen aan de rechterzijde van het politiek centrum die intern wel democratisch zijn.
pi_219464412
Fijn dat D66 zich zo druk maakt om onze democratie. Krijgen we nu ook een gekozen burgemeester en een bindend referendum? Of is dat dan weer niet de juiste democratie.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_219464423
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 13:03 schreef mackinac het volgende:
Fijn dat D66 zich zo druk maakt om onze democratie. Krijgen we nu ook een gekozen burgemeester en een bindend referendum? Of is dat dan weer niet de juiste democratie.
D66 is met de tijd mee tot nieuwe inzichten gekomen. En de plaatselijke popie-jopie makelaar als burgemeester lijkt me ook niet wenselijk voor goed bestuur.
pi_219464429
quote:
Waarom?
Dat dus. Dit lijkt me een zaak van de PVV. Kiezers lijken er geen moeite mee te hebben aangezien het nog steeds een grote partij is. Als Wilders weg valt hebben ze bij de PVV ook een probleem, maar ook dat is een zaak van de PVV.
pi_219464433
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 13:05 schreef Beathoven het volgende:
D66 is met de tijd mee tot nieuwe inzichten gekomen. En de plaatselijke popie-jopie makelaar als burgemeester lijkt me ook niet wenselijk voor goed bestuur.
Maar de plaatselijke popie-jopie makelaar moet wel lid kunnen worden van de PVV _O-
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_219464484
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 12:58 schreef zuchtje het volgende:

[..]
- De spelregels worden voortdurend verandert.
- Genoeg partijen aan de rechterzijde van het politiek centrum die intern wel democratisch zijn.
In een democratie bepaalt de kiezer, dit heeft alle schijn van concurrentie uitschakelen en heeft niets met democratie te maken. Hoe een partij zichzelf organiseert, is aan de partij. De kiezer bepaalt of hij/zij het hier wel of niet mee eens is.
I want to believe...
pi_219464585
quote:
4s.gif Op donderdag 11 december 2025 11:07 schreef Cruzinats het volgende:
De politiek functioneert prima. Allerlei randvoorwaarden aan politieke partijen hangen zoals een minimum aantal leden en vervolgens zeker ook nog een kiesdrempel klinken voor mij eerder als pogingen om het democratische proces juist in te perken.

Als 1,7 miljoen mensen op de PVV willen stemmen in haar huidige vorm dan dien je dat als D66 of CDA wappie maar gewoon te accepteren.
Maar het wordt wel een puinhoop wanneer partijen als de PVV de verkiezingen winnen, maar geen capabele mensen hebben om als volksvertegenwoordiger of bestuurder op te treden. Want Wilders heeft er nooit werk van gemaakt om zijn project uit te bouwen tot een volwaardige partij die politiek talent aantrekt en opleidt. Ik begrijp dus goed dat anderen daar iets aan willen veranderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')