D66 is net een brug wat dat betreft. Staan wat rechtsere PvdAGL kiezers op, wat democratische VVD stemmers en Jetten heeft her en der wat aangetrokken met zijn stabiele imago als "een soort van Rutte".quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Behalve dan dat alle meer links-geneigde D66-stemmers waarschijnlijk overstappen naar wat anders de volgende verkiezingen.
En voor het CDA geldt dat ook. Dus ja, here we are.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:37 schreef capricia het volgende:
Jetten wil kennelijk gewoon ook heel graag met de VVD. Dat lijkt me steeds duidelijker. Veel liever dan met GLPVDA.
Ik betoog hier toch ook dat de minderheidsregering van CDA-VVD-D66 niet gaat kunnen shoppen over links met de GLPVDA en ook niet op de rechterflank bij de BBB? Dit is gewoon een onwerkbare variant met de huidige samenstelling van de Eerste en Tweede Kamer.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:34 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En als deze minderheid nu dus al denkt te leunen op SGP, 50PLUS, BBB en JA21
Zowel D66, CDA als VVD zijn klaar met het stikstofslot, of om het in de woorden van VVD te schrijven:
[quote[Nederland zit bovendien op een stikstofslot. Ondernemers snakken naar ruimte en duidelijkheid.
Boeren zitten al te lang in onzekerheid. Recent onderzoek toont aan dat de stikstofproblematiek
tot tientallen miljarden euro’s aan economische schade leidt. We moeten daarom op korte termijn
concrete resultaten boeken om te voorkomen dat de bouw van woningen en wegen langer
stilligt en dat boeren in nog meer onzekerheid komen. Keuzes die leiden tot forse vermindering
van de stikstofuitstoot en het werkbaar maken van de complexe wet- en regelgeving zijn
noodzakelijk, zodat Nederland van het slot gaat. Alleen dan krijgen onze ondernemers de
broodnodige ruimte om te groeien.
Verwacht je echt dat een kabinet Jetten 1 tot na 17 maart 2026 gaat wachten om iets te doen aan de stikstof, of verwacht je dat je op BBB kan leunen voor een broodnodige meerderheid op dit beleid? Ik snap dat niet zo goed.
Vast, maar daarna is het ook weer nieuwe ronde nieuwe kansen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Behalve dan dat alle meer links-geneigde D66-stemmers waarschijnlijk overstappen naar wat anders de volgende verkiezingen.
Doe maar dan.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
En voor het CDA geldt dat ook. Dus ja, here we are.
Er zijn meer dubieuze plannen met de AOW, zoals het afschaffen van de alleenstaande AOW. Alleenstaande ouderen zonder aanvullend pensioen, kunnen dan een aanvulling krijgen vanuit de AIO. Oftewel sparen wordt alweer bestraft. Waarom zouden mensen nog een aanvullend pensioen opbouwen? Je wordt genaaid als je met pensioen gaat!!quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:16 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Sowieso gaan ze de AOW ontkoppelen van het minimumloon zodat dat laatste wat omhoog kan. Zinnige maatregel natuurlijk en prima uitlegbaar gezien de welvaartsverdeling tussen generaties.
Zou PvdA/GL in een onderhandeling best hebben weggegeven. Nu wordt het waarschijnlijk strijden voor de erfenis van Drees en aangezien de PVV opkomt voor ONZE ouderen en de BBB ook niet is van het pijnlijke maatregelen steunen zou het wel eens een uitdaging kunnen gaan worden.
Behalve de mensen met principes die nu denken "D66 is niet te vertrouwen". Die mensen zie je nooit meer terug.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vast, maar daarna is het ook weer nieuwe ronde nieuwe kansen.
Ja maar in 2027 zijn alweer de volgende verkiezingen dus de Eerste Kamer verandert dan weer. Ik vind niet dat je zo veel moet laten afhangen van de huidige samenstelling die alleen relevant is in het eerste kwart van de regeerperiode. Daarnaast kun je in die tijd wel doorbraken forceren op bijvoorbeeld migratie, waar BBB bijvoorbeeld wel mee te krijgen is. Stikstof is niet zo belangrijk en bovendien kunnen er oplossingen gevonden worden waar BBB ook mee te krijgen is, zoals het meten bij de bron en een wetenschappelijk onderbouwde ondergrens. Het is een papieren probleem, dus het enige doel is rechters tevreden stellen en te omzeilen als het moet, zodat projecten gewoon kunnen beginnen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:54 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je zou ook prima het tegenovergestelde kunnen verdedigen:
VVD heeft: 22 tweede kamer, 10 eerste kamer = 32 zetels
GL/PvdA heeft: 20 tweede kamer, 14 eerste kamer = 34 zetels
[..]
Ik ben het hier helemaal mee eens. Tegelijk krijgen ze tot 17 maart 2026 op bijvoorbeeld stikstof niks gedaan als ze GL/PvdA niet aangesloten krijgen, dat zie jij toch ook?
Het was toch een probleem om in de campagnestand te zitten? We moeten toch nu alles opofferen voor het landsbelang? Of geldt dat ineens niet meer?quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Behalve de mensen met principes die nu denken "D66 is niet te vertrouwen". Die mensen zie je nooit meer terug.
Dit is zo mogelijk de minst diepe valkuil voor ze. De diepste ligt in de mogelijkheid tot formeren uit handen geven en naar Wilders toeschuiven.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Behalve de mensen met principes die nu denken "D66 is niet te vertrouwen". Die mensen zie je nooit meer terug.
Alsof Wilders in staat is om een coalitie te vormenquote:Op dinsdag 9 december 2025 13:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dit is zo mogelijk de minst diepe valkuil voor ze. De diepste ligt in de mogelijkheid tot formeren uit handen geven en naar Wilders toeschuiven.
Jawel, als PvdA/GL later in de regering zitten en daar vervelende compromissen moeten sluiten gebeurt dat ook. De meeste kiezers kijken niet zover terug, en kijken ook naar welke persoon. Er is ook niemand die nog zeikt over wat D66 fout deed bij eerdere regeringsdeelnames.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hoe is het vruchtbaar als "het midden" gaat dreigen met alles links van het midden? Dan druk je misschien net op het verkeerde moment in de tijd de wind bij radicaal rechts weer in de zeilen later.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:44 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Ik betoog hier toch ook dat de minderheidsregering van CDA-VVD-D66 niet gaat kunnen shoppen over links met de GLPVDA en ook niet op de rechterflank bij de BBB? Dit is gewoon een onwerkbare variant met de huidige samenstelling van de Eerste en Tweede Kamer.
Dat is mijn hele punt. Laat het midden maar dreigen met een kabinet van nationale eenheid om de VVD te laten bewegen. Nu wordt de machtspolitiek van de VVD geen strobreed in de weggelegd.
Ik begrijp sws niet dat linkse mensen op D66 gestemd hebben.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
De 'nee' van Yesilgöz richting PvdAGL is feitelijk sterker dan richting de PVV. Daar kan ze wel in schikken. Ze maakte aan Wilders het verwijt dat hij het meest rechtse kabinet ooit had getrashed.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Alsof Wilders in staat is om een coalitie te vormen
Het hoeft ook geen revolte van links te zijn natuurlijk.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hoe is het vruchtbaar als "het midden" gaat dreigen met alles links van het midden? Dan druk je misschien net op het verkeerde moment in de tijd de wind bij radicaal rechts weer in de zeilen later.
Waarschijnlijk vinden die kiezers dat gewoon niet erg interessante punten.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik begrijp sws niet dat linkse mensen op D66 gestemd hebben.
Ze halveren de WW van 24 maanden naar 12. Loondoorbetaling bij ziekte willen ze verkorten.
En ze pleiten al geruime tijd voor een hervorming van het ontslagrecht om het minder kostbaar en tijdrovend te maken voor werkgevers, met name voor het MKB.
Dat zijn toch echt geen linkse punten.
Niet iedereen die vóór een beetje menselijk beleid is, is ook voor een zo luxe mogelijke hangmat.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze halveren de WW van 24 maanden naar 12. Loondoorbetaling bij ziekte willen ze verkorten.
En ze pleiten al geruime tijd voor een hervorming van het ontslagrecht om het minder kostbaar en tijdrovend te maken voor werkgevers, met name voor het MKB.
Ja, dat kan.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarschijnlijk vinden die kiezers dat gewoon niet erg interessante punten.
Nu was het ook geen echt extraparlementair kabinet. Maar werd alleen de MP ergens opgevist buiten de partijen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:11 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Het hoeft ook geen revolte van links te zijn natuurlijk.
FvD heeft nog een onheilzame variant voorgesteld waarin iedere partij één minister mag aanleveren. Die zijn groot geworden met referenda en het 'zakenkabinet'. De extraparlementaire hersenscheten van NSC waren voor de VVD ook geen probleem.
Het punt is dat je er i.i.g. mee kan schermen. Op termijn ook richting Schoof-1. De inhoud en invulling komt later wel.
Het zijn vooral progressieve stemmers die vaak well-off zijn die vooral een beetje pendelen tussen GroenLinks en D66 en voor wie 'niet-economische' onderwerpen (klimaat, lhbti-rechten, anti-discriminatie, emancipatie, medisch-ethische kwesties) hogere prioriteit hebben dan economische.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, dat kan.
Ik las hier ook dat sommigen riepen dat ze dan de volgende keer wel op GL-PvdA gaan stemmen als Jetten zich zo pro vvd opstelt (of misschien verwoord ik het nu verkeerd).
Maar dan denk ik: Hoezo dacht jij als linkse stemmer dan dat D66 zo links zou zijn dan?
Wat heeft in de campagne gemaakt dat mensen dat dachten en dan niet het programma kennelijk gelezen hebben?
Oh ja.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het zijn vooral progressieve stemmers die vaak well-off zijn die vooral een beetje pendelen tussen GroenLinks en D66 en voor wie 'niet-economische' onderwerpen (klimaat, lhbti-rechten, anti-discriminatie, emancipatie, medisch-ethische kwesties) hogere prioriteit hebben dan economische.
"Het economische" is tegenwoordig meer alles wat we naar buiten toe willen gaan pompen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh ja.Thanks. De niet-economisch linkse mensen.
Jij bent toch ook een rechtse stemmer? Dan stem je ook voor dit soort beleid..quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Er zijn meer dubieuze plannen met de AOW, zoals het afschaffen van de alleenstaande AOW. Alleenstaande ouderen zonder aanvullend pensioen, kunnen dan een aanvulling krijgen vanuit de AIO. Oftewel sparen wordt alweer bestraft. Waarom zouden mensen nog een aanvullend pensioen opbouwen? Je wordt genaaid als je met pensioen gaat!!
Ook het meebetalen aan de AOW premie voor mensen met een aanvullend pensioen. Echt naaistreken! Die hebben al hun leven lang premie betaald. Terwijl degenen die nooit gewerkt hebben, dit niet hoeven te betalen en ook nog een aanvulling gaan krijgen.
Oftewel, werken en sparen loont niet!
Gelukkig heb ik WAO en hoe later de AOW ingaat, hoe langer ik de veel hogere WAO behoud.
We hebben vooral zo'n goed vangnet. Ook lokaal. Als je bedenkt dat in de gemeente Midden-Groningen 70% van de mensen die onder 135% van het WML verdienen in aanvragen hebben gedaan en in aanmerking zijn gekomen voor steunmaatregelen, dan denk ik dat veel van wat landelijk wordt nagelaten lokaal wordt opgevangen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 15:10 schreef Hexagon het volgende:
Nederland is onderhand ook zo welvarend geworden dat ouderwets sociaaldemocratische standpunten op sociaaleconomische zaken niet echt onderscheidend meer zijn.
Nee je zag dat al aan kabinet Schoof 1. Vier rechtse partijen die volstrekt oneens waren over wat nu eigenlijk rechts beleid is.quote:Op dinsdag 9 december 2025 15:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Jij bent toch ook een rechtse stemmer? Dan stem je ook voor dit soort beleid..
Dat is ook de paradox van “nieuw-rechts”. Veel stemmers op die partijen zijn helemaal niet rechts, ze zijn rechts voor anderen en links voor zichzelfquote:Op dinsdag 9 december 2025 15:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee je zag dat al aan kabinet Schoof 1. Vier rechtse partijen die volstrekt oneens waren over wat nu eigenlijk rechts beleid is.
Het vangnet werkt helemaal niet goed:quote:Op dinsdag 9 december 2025 15:18 schreef Hanca het volgende:
We hebben vooral zo'n goed vangnet. Ook lokaal. Als je bedenkt dat in de gemeente Midden-Groningen 70% van de mensen die onder 135% van het WML verdienen in aanvragen hebben gedaan en in aanmerking zijn gekomen voor steunmaatregelen, dan denk ik dat veel van wat landelijk wordt nagelaten lokaal wordt opgevangen.
En dat ze de VVD een beetje van het populistische wel erg rechtse avontuur afhouden.quote:Op dinsdag 9 december 2025 15:15 schreef Hanca het volgende:
Ik denk inderdaad dat de conclusie ook mag zijn dat D66 na een wat linksere koers onder Kaag weer naar rechts gaat. Hopelijk niet zo rechts als onder Pechtold.
Ja, de categorie te ziek om te werken maar niet afgekeurd is inderdaad helaas groot, zelf zit ik ook in die categorie (en dan zonder bijstand, want mijn vrouw werkt). Maar toch is het wel gewoon een feit dat in Nederland betrekkelijk weinig mensen in armoede leven. En dat zelfs onder de armoedegrens (heb ik 8 jaar gezeten) het nog best goed rondkomen is.quote:Op dinsdag 9 december 2025 15:44 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het vangnet werkt helemaal niet goed:
Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel
Tienduizenden mensen met een medische beperking worden in de Bijstand gedumpt, een minimumregeling en geen arbeidsongeschiktheidsregeling.
De huidige situatie mbt sociale voorzieningen noem jij 'een zo luxe mogelijke hangmat'?quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Niet iedereen die vóór een beetje menselijk beleid is, is ook voor een zo luxe mogelijke hangmat.
Ik geloof best dat dit blok stabiel kan zijn en als dit een meerderheid had in beide kamers was ik best enthousiast. Stukken beter dan het kabinet Schoof en de kabinetten Rutte III en IV waren best redelijk en ik heb niet de illusie dat dat alleen aan CU lag.quote:Op dinsdag 9 december 2025 15:49 schreef capricia het volgende:
[..]
En dat ze de VVD een beetje van het populistische wel erg rechtse avontuur afhouden.
Het kan best wel goed uitpakken. Met Bontenbal er ook nog bij.
Belangrijk is dat ze elkaar ook wat gunnen en elkaar vertrouwen. Dan kan het best stabiel zijn, dit blok.
Volgens mij spreek je dan van overleven en niet van leven.quote:Op dinsdag 9 december 2025 15:54 schreef Hanca het volgende:
Ja, de categorie te ziek om te werken maar niet afgekeurd is inderdaad helaas groot, zelf zit ik ook in die categorie (en dan zonder bijstand, want mijn vrouw werkt). Maar toch is het wel gewoon een feit dat in Nederland betrekkelijk weinig mensen in armoede leven. En dat zelfs onder de armoedegrens (heb ik 8 jaar gezeten) het nog best goed rondkomen is.
Het nietsdoen van missionair kabinet Schoof was al verschrikkelijk, misschien hadden ze daar die doorbraken op migratie moeten doen, de tijd tussen aantreden en eerste kamer verkiezingen zullen (als de formatie net zolang duurt als bij Schoof) even lang zijn als de regeerperiode Schoof.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja maar in 2027 zijn alweer de volgende verkiezingen dus de Eerste Kamer verandert dan weer. Ik vind niet dat je zo veel moet laten afhangen van de huidige samenstelling die alleen relevant is in het eerste kwart van de regeerperiode. Daarnaast kun je in die tijd wel doorbraken forceren op bijvoorbeeld migratie, waar BBB bijvoorbeeld wel mee te krijgen is. Stikstof is niet zo belangrijk en bovendien kunnen er oplossingen gevonden worden waar BBB ook mee te krijgen is, zoals het meten bij de bron en een wetenschappelijk onderbouwde ondergrens. Het is een papieren probleem, dus het enige doel is rechters tevreden stellen en te omzeilen als het moet, zodat projecten gewoon kunnen beginnen.
Ook moet er tegelijkertijd een wetsvoorstel gemaakt worden om de Eerste Kamer af te schaffen of te hervormen.
Ok, maar de rechter kan in dit geval geen straf opleggen aan de minister of de overheid? Bijv. bij doorgaan met onrechtmatig gedrag per dag 100.000 euro afdragen?quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:42 schreef probeer het volgende:
[..]
Wiersma negeert gerechtelijke uitspraken en beschadigt daarmee de rechtsstaat.
Maar dat zal jij heus wel weer anders zien.
Betere foto met wat info:quote:D66 wil universiteitsbestuurder Rianne Letschert (49) als informateur
Rianne Letschert, bestuursvoorzitter van de Universiteit Maastricht, wordt morgen aangedragen als informateur door D66. Dat bevestigt de partij na berichtgeving van BNR. De keuze is een opmerkelijke: informateurs zijn veel vaker Haagse veteranen.
Letschert is in de binnenwereld van D66 bekender dan erbuiten. Ze is hoogleraar victimologie en internationaal recht. Letschert is sinds 2021 voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Maastricht.
Letschert heeft geen Haagse ervaring, maar in 2018 was zij wel formateur van het nieuw college van burgemeester en wethouders in Maastricht. Hooguit prijkte haar naam recent op de lijst van mensen die het initiatief steunde van onder meer Klaas Dijkhoff, de denktank Voor Ons Nederland.
‘Topvrouw van het jaar’
Ze leidde verder verschillende wetenschappelijke instituten en werd in 2019 verkozen tot ‘Topvrouw van het Jaar’, vooral door haar ‘onafhankelijke leiderschapsstijl’. Met politiek Den Haag kwam ze hooguit in aanraking omdat ze voorzitter was van het adviseringsorgaan voor het Groeifonds. Door die rol gaf ze het kabinet advies over investeringsmogelijkheden.
Ook werd ze in de formatie van 2021 genoemde als mogelijke minister voor D66, maar dat werd ze dus niet. Ze stond destijds op een lijstje met mogelijke ministerskandidaten die circuleerde, maar dat leek het werk van politieke hobbyisten die kanshebbers opsomden.
Verder schreef ze mee mee aan de herziening van het Wetboek van Strafvordering (2021), een monsterklus die zich eigenlijk buiten het zicht van publiek voltrok. Maar aan het nieuwe Wetboek van Strafvordering is liefst zeven jaar gesleuteld, Letschert leidde de commissie die de haalbaarheid en kosten van invoering onderzocht.
Jongste vrouwelijke rector
Letschert was eens de ‘jongste vrouwelijke rector ooit’, maar dat noemde ze maar lastig. „Dat geeft me nog meer het gevoel me te moeten bewijzen. Ik heb liever dat ik word beoordeeld op wat ik doe. Stel dat er over een paar jaar geen centimeter is veranderd, dan heb ik het niet goed gedaan.”
Dat D66 kiest voor een universiteitsbestuurder is opvallend, maar ook logisch met zicht op de ambities van de partij. Het vorige kabinet kondigde grote bezuinigingen aan op het gebied van onderwijs, vooral op hoger onderwijs en wetenschap. Letschert waarschuwde destijds dat ‘de levensvatbaarheid’ van Universiteit Maastricht in het gedrang kon komen als de bezuinigingen werden doorgevoerd. D66 wil deze bezuinigingen terugdraaien.
Opvolger van Buma
Letschert volgt Sybrand Buma op. Hij was als burgemeester van Leeuwarden maar voor één periode beschikbaar. Woensdag licht hij zijn eindverslag nog toe aan de Tweede Kamer, waarna Letschert de informateurstitel van hem over zal nemen.
Letschert zal komende periode met D66, CDA en VVD in gesprek gaan over de basis van een regeerakkoord. Die combinatie aan partijen is goed voor maar 66 zetels, maar het is nog de vraag of daar meer partijen bij aansluiten, óf dat de drie doorgaan als minderheidskabinet.
Uit ervaring zeg ik dus, onder de armoedegrens, dat valt wel mee.quote:Op dinsdag 9 december 2025 16:14 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Volgens mij spreek je dan van overleven en niet van leven.
Zo, die is iig Dilan intellectueel ver de baas..quote:Op dinsdag 9 december 2025 16:55 schreef capricia het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)nformateur~a32a6898/
[..]
Betere foto met wat info:
[ afbeelding ]
https://www.maastrichtuni(...)-dr-rianne-letschert
Laat ik maar geen grapje maken over hoe deze hoogleraar victimologie wellicht Klaver erbij kan betrekken.En hoe de samenwerking met Dilan gaat verlopen. Ze is namelijk ook al eens gevraagd voor het ministerschap Justitie en Veiligheid.
Ik kende haar niet, nooit van gehoord. Maar wel een indrukwekkende CV. We wensen Rianne Letschert veel succes!
ik denk een goede keuze , weer een stap verderquote:Op dinsdag 9 december 2025 16:55 schreef capricia het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)nformateur~a32a6898/
[..]
Betere foto met wat info:
[ afbeelding ]
https://www.maastrichtuni(...)-dr-rianne-letschert
Laat ik maar geen grapje maken over hoe deze hoogleraar victimologie wellicht Klaver erbij kan betrekken.En hoe de samenwerking met Dilan gaat verlopen. Ze is namelijk ook al eens gevraagd voor het ministerschap Justitie en Veiligheid.
Ik kende haar niet, nooit van gehoord. Maar wel een indrukwekkende CV. We wensen Rianne Letschert veel succes!
Ja, ik ben benieuwd hoe die elkaar liggen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:23 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zo, die is iig Dilan intellectueel ver de baas..
Ik ken helaas veel te veel voorbeelden van berekenende werknemers die werkgevers (of hun verzekeraars) bewust een poot uitdraaien.quote:Op dinsdag 9 december 2025 15:54 schreef probeer het volgende:
[..]
De huidige situatie mbt sociale voorzieningen noem jij 'een zo luxe mogelijke hangmat'?
Zijn de WW en loondoorbetaling ziekte niet al verminderd de afgelopen jaren?
Ze gaat ieg tot eind januari met Den Haag aan de slag.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:39 schreef Hanca het volgende:
Zou dit een opmaat zijn naar een ministerspost?
https://www.maastrichtuni(...)agen-als-informateurquote:De werkzaamheden voor de nieuwe informateur zullen naar verwachting uiterlijk tot eind januari duren. Tot die tijd zal Rianne Letschert haar werkzaamheden voor de UM tot een minimum beperken. Na haar weken als informateur, pakt zij haar taken als CvB-voorzitter van de UM weer volledig op.
De Raad van Toezicht van de UM heeft ingestemd met de tijdelijke betrekking van Rianne Letschert.
Dat lijkt me niet het grootste probleem, dat gaat om een klein percentage. Veel groter is het probleem dat een ondernemer die net aan 1 of 2 werknemers kan betalen, die 2 jaar loondoorbetaling bij ziekte helemaal niet kan dragen. Je kjnt eigenlijk pas werknemers aannemen als je werk genoeg hebt voor minstens 4 of 5 werknemers, dan is doorbetalen bij ziekte te doen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik ken helaas veel te veel voorbeelden van berekenende werknemers die werkgevers (of hun verzekeraars) bewust een poot uitdraaien.
Ben wel benieuwd hoe. Ik vind het knap in ieder geval...quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Uit ervaring zeg ik dus, onder de armoedegrens, dat valt wel mee.
Gewoon tv abonnement, gewoon een auto, gewoon jaarlijks op vakantie.
De bijstand is inderdaad wel weer een ander verhaal. Maar met maar 3,1% van Nederland in armoede en nog minder in de bijstand, kun je wel gewoon zeggen dat het voor de meeste mensen en voor Nederland in het algemeen niet zo'n groot probleem is. Dan kom je dus niet zo ver met een programma waar je de nadruk legt op het sociale vangnet.
Een ministerspost in deze hoogst onzekere tijden of rector magnificus op een universiteit. Ik zou in Maastricht blijvenquote:Op dinsdag 9 december 2025 17:39 schreef Hanca het volgende:
Zou dit een opmaat zijn naar een ministerspost?
Er is geen partij die op alle punten bij me past. Zoals het er nu bijstaat, zal dit ons persoonlijk nauwelijks raken.quote:Op dinsdag 9 december 2025 15:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Jij bent toch ook een rechtse stemmer? Dan stem je ook voor dit soort beleid..
Wat vervelend om te lezen. Wat heb je? (als je het niet wilt delen snap ik het ook)quote:Op dinsdag 9 december 2025 15:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de categorie te ziek om te werken maar niet afgekeurd is inderdaad helaas groot, zelf zit ik ook in die categorie (en dan zonder bijstand, want mijn vrouw werkt). Maar toch is het wel gewoon een feit dat in Nederland betrekkelijk weinig mensen in armoede leven. En dat zelfs onder de armoedegrens (heb ik 8 jaar gezeten) het nog best goed rondkomen is.
quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:29 schreef -XOR- het volgende:
In 2005 promoveerde ze in Tilburg op een proefschrift getiteld The impact of minority rights mechanisms
Ze is er ook voor Koerdische vluchteling Dilan.
In onzekere tijden hebben we juist competente lui nodig.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:44 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Een ministerspost in deze hoogst onzekere tijden of rector magnificus op een universiteit. Ik zou in Maastricht blijven
Het hele fiscale stelsel is ingericht op stellen en gezinnen met kinderen. Ik vind dat al langer niet houdbaar met de alsmaar groeiende groep alleenstaanden in Nederland. Alleen als je daar echt iets aan gaat doen, zul je gezinnen op allerlei fronten meer moeten belasten en dat is nog steeds de grootste groep.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Er is geen partij die op alle punten bij me past. Zoals het er nu bijstaat, zal dit ons persoonlijk nauwelijks raken.
Aan de andere kant prikkelt het afschaffen van de alleenstaande AOW mensen ook om samen te gaan/blijven wonen. Want dan deel je kosten. En dan komen er woningen vrij.
Ik vind echter die aanvulling via de AIO een beetje jaszak broekzak verhaal voor mensen die geen aanvullend pensioen hebben.
Dat begrijp ik maar als je er politiek zo'n zootje van maakt kun je ook niet verwachten dat mensen dat werk nog graag gaan doen. Zeker als je ziet wat voor een stel onbenullen er (met name op rechts) in de kamer zitten.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
In onzekere tijden hebben we juist competente lui nodig.
Als alleen het sprokkelhout op een kabinetspost afkomt, wordt het nooit meer wat.
Helemaal mee eens! Mits je er eenpersoonshuishoudens mee bedoeltquote:Op dinsdag 9 december 2025 17:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het hele fiscale stelsel is ingericht op stellen en gezinnen met kinderen. Ik vind dat al langer niet houdbaar met de alsmaar groeiende groep alleenstaanden in Nederland. Alleen als je daar echt iets aan gaat doen, zul je gezinnen op allerlei fronten meer moeten belasten en dat is nog steeds de grootste groep.
Overigens is het voor gepensioneerden met de alleenstaanden AOW op dit moment nog relatief het beste geregeld.
Fibromyalgie. Is inmiddels wel iets beter, maar volgens de overheid bestond het 15 jaar geleden toen ik de diagnose kreeg niet. Ook niet als je een officieel papier van het ziekenhuis hebt waar die diagnose op stond.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat vervelend om te lezen. Wat heb je? (als je het niet wilt delen snap ik het ook)
De mensen die percentagegewijs het meest betalen zijn niet de alleenstaanden, maar de eenverdieners met partner.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het hele fiscale stelsel is ingericht op stellen en gezinnen met kinderen. Ik vind dat al langer niet houdbaar met de alsmaar groeiende groep alleenstaanden in Nederland. Alleen als je daar echt iets aan gaat doen, zul je gezinnen op allerlei fronten meer moeten belasten en dat is nog steeds de grootste groep.
Overigens is het voor gepensioneerden met de alleenstaanden AOW op dit moment nog relatief het beste geregeld.
Zuinig zijn, een strak weekbudget qua eten en luiers (en ja, dan haal je de schijf van 5 niet en dan krijg je een saai eetpatroon, maar het kan), niets nieuw kopen wat ook tweedehands kan, zulke dingen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd hoe. Ik vind het knap in ieder geval...
Dank!quote:Op dinsdag 9 december 2025 18:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zuinig zijn, een strak weekbudget qua eten en luiers (en ja, dan haal je de schijf van 5 niet en dan krijg je een saai eetpatroon, maar het kan), niets nieuw kopen wat ook tweedehands kan, zulke dingen.
Goedzo, zouden er meer moeten doen. Althans, dat daar vertrekken. Het verder op bluesky zal me worst wezen.quote:
Klopt. Deze set aan maatregelen is zéér nadelig voor alle werkenden. Ongelooflijk dat het nauwelijks aanbod is gekomen in de vk.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik mag sowieso hopen dat elke werknemer berekend is mbt arbeidsomstandigheden. Dat zijn werkgevers namelijk ook. Op de arbeidsmarkt geldt 'regels zijn regels' (contract, CAO, wetgeving), en als het je niet bevalt dan heb je ze toch nog steeds te volgen en dan word je maar actief lid van de vakbond of juist VNO-NCV. Dat regels dan af en toe ook in het voordeel van een gehaaide werknemer uit te leggen zijn lijkt me niet meer dan logisch. Ik moet omgekeerd ook de eerste werkgever nog tegen komen die gerust in positieve zin afwijkt van al die regels. Die een paar maanden extra het loon doorbetaalt bij ziekte, omdat alle partijen vaststellen dat de werknemer toch écht nog ziek is wanneer die twee jaar (of zoals D66 wil, nog maar 1 jaar) er op zitten.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik ken helaas veel te veel voorbeelden van berekenende werknemers die werkgevers (of hun verzekeraars) bewust een poot uitdraaien.
Wel eens.quote:Op dinsdag 9 december 2025 18:30 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik mag sowieso hopen dat elke werknemer berekend is mbt arbeidsomstandigheden. Dat zijn werkgevers namelijk ook. Op de arbeidsmarkt geldt 'regels zijn regels' (contract, CAO, wetgeving), en als het je niet bevalt dan heb je ze toch nog steeds te volgen en dan word je maar actief lid van de vakbond of juist VNO-NCV. Dat regels dan af en toe ook in het voordeel van een gehaaide werknemer uit te leggen zijn lijkt me niet meer dan logisch. Ik moet omgekeerd ook de eerste werkgever nog tegen komen die gerust in positieve zin afwijkt van al die regels. Die een paar maanden extra het loon doorbetaalt bij ziekte, omdat alle partijen vaststellen dat de werknemer toch écht nog ziek is wanneer die twee jaar (of zoals D66 wil, nog maar 1 jaar) er op zitten.
Berekenend zijn is broodnodig om daadwerkelijk te krijgen waar je volgens collectieve wetten en regels recht op hebt, als individu binnen een markt die een constante spanning tussen werkgevers (zo min mogelijk geven) en werknemers (zo veel mogelijk willen) creëert. Zéker wanneer die werkgevers veel meer middelen hebben.
Een poot uitdraaien gaat inderdaad wat verder, en is niet bon ton.
Maar eh .. dat zijn voor jou genoeg losstaande voorbeelden van hun-werkgever-afzettende zieke werknemers om daaruit te concluderen dat de huidige regelingen dus te ruim zijn? Of hebben we het dan nog steeds maar over een klein percentage (iig een zeer ruime minderheid) op het totaal?
Sorry, maar dit voelt allemaal vrij anekdotisch.
'Objectief waarneembare ziekte'. Iedereen met chronische vermoeidheid, fibromyalgie e.d. nergens recht op?quote:Op dinsdag 9 december 2025 18:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wel eens.
Maar er is een groot probleem met jonge lui die zich makkelijk ziek melden. Corona, verkouden, vermoeidheid, etc etc. Ik ben ook voor een ruimhartig stelsel voor zieke werknemers (heel de wereld is jaloers als ik op vakantie vertel hoe het hier werkt) maar het moet meer toegespitst zijn op objectief waarneembare ziekte.
Het moet een vangnet zijn, geen hangmat.
Ben blij dat ik tijdens mijn Long Covid recht had op ziektewet en een WIA uitkering, maar in hoeverre dit voldoet aan objectief waarneembare ziekte?quote:Op dinsdag 9 december 2025 18:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
'Objectief waarneembare ziekte'. Iedereen met chronische vermoeidheid, fibromyalgie e.d. nergens recht op?
Als je het zo gaat regelen dat iemand niet makkelijk kan stoppen met samenwonen, zal het huiselijk geweld toenemen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Er is geen partij die op alle punten bij me past. Zoals het er nu bijstaat, zal dit ons persoonlijk nauwelijks raken.
Aan de andere kant prikkelt het afschaffen van de alleenstaande AOW mensen ook om samen te gaan/blijven wonen. Want dan deel je kosten. En dan komen er woningen vrij.
Ik vind echter die aanvulling via de AIO een beetje jaszak broekzak verhaal voor mensen die geen aanvullend pensioen hebben.
het is beter om voldoende wooneenheden te bouwen en dat hoeft niet groot te zijn soms is 30M 2 woonoppervlak voldoendequote:Op dinsdag 9 december 2025 17:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Er zijn nogal wat mensen die 'onzichtbaar' ziek zijn of ernstige aanhoudende klachten hebben. Het lijkt me een vrij slecht idee om die tussen wal en schip te laten vallen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 18:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wel eens.
Maar er is een groot probleem met jonge lui die zich makkelijk ziek melden. Corona, verkouden, vermoeidheid, etc etc. Ik ben ook voor een ruimhartig stelsel voor zieke werknemers (heel de wereld is jaloers als ik op vakantie vertel hoe het hier werkt) maar het moet meer toegespitst zijn op objectief waarneembare ziekte.
Als je dat vindt dan lijkt me dat juist een (imo nog steeds verkeerd, maar dat is een andere discussie) argument om de loondoorbetaling bij ziekte later in te laten gaan (bv na een week, ipv bij de tweede ziektedag zoals volgens mij de standaard is). Maar niet om die te verkorten. Daar pak je alleen maar de mensen mee die langdurig ziek zijn. En dan is er wel meer aan de hand dan 'gewone' corona, verkoudheid of vermoeidheid.quote:Op dinsdag 9 december 2025 18:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wel eens.
Die zal inmiddels ook wel klaar zijn om telkens voor 10 jaar ouder aangezien te wordenquote:Op dinsdag 9 december 2025 19:07 schreef michaelmoore het volgende:
zij doet mij wel wat aan coenradie denken
Onder het mom van, het ene riool is het andere niet?quote:Op dinsdag 9 december 2025 18:28 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Goedzo, zouden er meer moeten doen. Althans, dat daar vertrekken. Het verder op bluesky zal me worst wezen.
Dit is gewoon de bekendste grote klacht onder kleine ondernemers. De hoofdreden om geen personeel aan te nemen. Dat verband is al lang aangetoond.quote:Op dinsdag 9 december 2025 19:07 schreef probeer het volgende:
[..]
D66 wil verkorten van 2 naar 1 jaar. Om het zogenaamd aantrekkelijker te maken voor werkgevers om vaste contracten aan te bieden, omdat een zieke werknemer 2 jaar doorbetalen nu af zou schrikken. Dat positieve verband tonen ze verder nergens aan, dus het is maar de vraag of werkgevers de werknemers gaan belonen wanneer ze nou net het cadeautje van minder loonkosten gekregen hebben. Zie mijn eerdere opmerkingen over dat werkgevers ook niets extras doen.
zou goed zijn als inderdaad 50 plus gaat toetredenquote:Op dinsdag 9 december 2025 19:09 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Die zal inmiddels ook wel klaar zijn om telkens voor 10 jaar ouder aangezien te worden
Je bent momenteel gewoon een idioot als je 1 personeelslid hebt. Dat moet gewoon veranderen. En ja, de loondoorbetaling is daarbij een grote oorzaak.quote:Op dinsdag 9 december 2025 19:26 schreef probeer het volgende:
En zélfs als die verkorting van de loondoorbetaling bij ziekte allemaal zo significant positief uitpakt voor de hoeveelheid vaste contracten in Nederland. (Waarbij we dus de financiële positie van de terecht zieke mensen * na 1 jaar maar negeren.). Zelfs dan is dit dus niets meer dan het verkleinen van het verschil in loonkosten voor de werkgever tussen vast en flexibel, door af te breken aan de arbeidsvoorwaarden van mensen met een vast contract.
En het is me werkelijk een raadsel waarom mensen in loondienst daar überhaupt voor zouden stemmen. Ik mag hopen dat de mensen die al een vast contract hebben door CAO of eigen voorwaarden beschermd zijn bij langdurige ziekte. Voor de mensen die een vast contract willen voelt dit enorm als 'je eigen ruiten ingooien' in de hoop dat in ruil daarvoor de werkgever ietsjes vrijgeviger wordt. Want werkgevers en vrijgevigheid. In een land waar 'we betalen geen cent meer dan we door de CAO verplicht zijn' de norm is.
* Ik vind het eerlijk gezegd vrij onsmakelijk dat ik uberhaupt moet specificeren dat het om terecht zieke mensen gaat.
Wat over gelezen net. Klinkt heftig qua spier- en drukpuntpijn. Ook met aantasting korte- en lange termijngeheugen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 18:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Fibromyalgie. Is inmiddels wel iets beter, maar volgens de overheid bestond het 15 jaar geleden toen ik de diagnose kreeg niet. Ook niet als je een officieel papier van het ziekenhuis hebt waar die diagnose op stond.
Ik zou prima voor een minder vast “vast contract” stemmen als we eens stoppen met de 3 jaarcontracten en dan 6 maanden eruit. De flexibele schil aan de onderkant van de arbeidsmarkt is een verschrikking. Weet nog heel goed dat ik tijdens mijn studententijd een oudcollega tegenkwam die afhankelijk was van dergelijke baantjes, ik had net een tijdelijke klus gehad en zat thuis, bij hem zag ik echt plaatsvervangende paniek toen ik dit vertelde.quote:Op dinsdag 9 december 2025 19:26 schreef probeer het volgende:
En zélfs als die verkorting van de loondoorbetaling bij ziekte allemaal zo significant positief uitpakt voor de hoeveelheid vaste contracten in Nederland. (Waarbij we dus de financiële positie van de terecht zieke mensen * na 1 jaar maar negeren.). Zelfs dan is dit dus niets meer dan het verkleinen van het verschil in loonkosten voor de werkgever tussen vast en flexibel, door af te breken aan de arbeidsvoorwaarden van mensen met een vast contract.
En het is me werkelijk een raadsel waarom mensen in loondienst daar überhaupt voor zouden stemmen. Ik mag hopen dat de mensen die al een vast contract hebben door CAO of eigen voorwaarden beschermd zijn bij langdurige ziekte. Voor de mensen die een vast contract willen voelt dit enorm als 'je eigen ruiten ingooien' in de hoop dat in ruil daarvoor de werkgever ietsjes vrijgeviger wordt. Want werkgevers en vrijgevigheid. In een land waar 'we betalen geen cent meer dan we door de CAO verplicht zijn' de norm is.
* Ik vind het eerlijk gezegd vrij onsmakelijk dat ik uberhaupt moet specificeren dat het om terecht zieke mensen gaat.
PZC, nu nog leesbaar, maar morgen misschien achter een betaalmuur.quote:Opiniemaker Wierd Duk zet een nieuwe conservatieve beweging op, en lonkt naar christelijk Nederland
Wierd Duk is bezig met het oprichten van een nieuwe conservatieve beweging, inclusief mediaplatform. Hij ziet kansen voor een ‘nieuwe zuil’ waarin rechts en christelijk Nederland samenwerken. Hiermee moet de ‘cultuuroorlog’ tegen ‘de politieke islam en het woke-denken’ gewonnen worden.
"Kannibalisme, separatisme en sociaal darwinisme" zal PG Kroeger wel zeggen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 20:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
PZC, nu nog leesbaar, maar morgen misschien achter een betaalmuur.
Alsof er nog niet genoeg rechts-conservatieve bewegingen zijn....mét omroepen WNL, ON, powned en in de politiek heb je PVV, JA21, FvD , daarnaast VVD en BBB e SGP met enkele soortgelijke standpunten
Maar prima..... hoe meer die clubs elkaar bevechten, hoe gezelliger het word.
Let's fight !!!!
Wierd Duk is in oorlog. Een cultuuroorlog. Hij ziet een groeiende poltieke islambeweging in Nederland en hij vind al die vrouwen, homo's, trangenders en niet blanke-mensen die gelijke behandeling van hun groepen voorstaan "de vijand".... groot gevaar voor de Nederlandse cultuur, kennelijk
https://www.nctv.nl/site/(...)tn-december-2025.pdfquote:Op dinsdag 9 december 2025 20:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Alsof er nog niet genoeg rechts-conservatieve bewegingen zijn....mét omroepen WNL, ON, powned en in de politiek heb je PVV, JA21, FvD , daarnaast VVD en BBB e SGP met enkele soortgelijke standpunten
Let's fight !!!!
Wierd Duk is in oorlog. Een cultuuroorlog. Hij ziet een groeiende poltieke islambeweging in Nederland en hij vind al die vrouwen, homo's, trangenders en niet blanke-mensen die gelijke behandeling van hun groepen voorstaan "de vijand".... groot gevaar voor de Nederlandse cultuur, kennelijk
quote:Het dreigingsniveau is gebaseerd op de terroristische dreiging vanuit verschillende dreigingsrichtingen. De dreiging vanuit het jihadisme tegen Nederland blijft aanwezig, ook al is deze dreiging,
waarschijnlijk tijdelijk, verminderd. Ook blijft er een terroristische dreiging uitgaan van aanhangers
van rechts-terroristisch gedachtegoed en van een klein deel geweldsbereide anti-institutioneel extremisten. Ten slotte kunnen aanslagplegers gedreven worden door persoonlijke omstandigheden of
handelen uit een fascinatie voor nihilistisch geweld.
Dat gaat wel meevallen, denk ik. Rutte III en IV waren niet viesrechts, nu is D66 groter.quote:Op dinsdag 9 december 2025 20:30 schreef Cupfighter het volgende:
Krijgen we economisch weer een vies rechts kabinet?
Sorry maar bijna elk kabinet met de vvd neigt naar economisch rechtsquote:Op dinsdag 9 december 2025 20:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaat wel meevallen, denk ik. Rutte III en IV waren niet viesrechts, nu is D66 groter.
Er zit wel een verschil tussen economisch een beetje rechts en viesrechts, neem ik aan.quote:Op dinsdag 9 december 2025 20:55 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Sorry maar bijna elk kabinet met de vvd neigt naar economisch rechts
Klopt, sorry, ik baal gewoon enorm dat de VVD er waarschijnlijk weer bij zit, die doen niets voor de onderkant van de samenleving en kwetsbare mensenquote:Op dinsdag 9 december 2025 20:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zit wel een verschil tussen economisch een beetje rechts en viesrechts, neem ik aan.
Ja hoor:quote:Op dinsdag 9 december 2025 20:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Let's fight !!!!
We gaan door voor de koelkast! Hoe voorspelbaar.quote:Op dinsdag 25 november 2025 20:40 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Een tijdlijn:
1) De NPO is een smerig communistisch bolwerk, dus krijgt GeenStijl met POWNED de kans om een fatsoenlijk rechts geluid te laten horen.
2) Pepijn en Baudet hebben een platform om GeenPeil er doorheen te drukken en een politiek partijtje te lanceren.
3) NPO is nog steeds een communistisch bolwerk, dus mag het huisblad van de VVD een fatsoenlijk rechts geluid laten horen. Om gigantische overwicht van de communisten een beetje te dimmen worden BNN en VARA maar op een hoopje gegooid.
4) Helaas blijft nog steeds het geluid overwegend communistisch. Gelukkig hebben Pepijn en Baudet de boel al recht getrokken in de Tweede Kamer, en mogen ze dat ook op de buis gaan proberen.
5) Het is nog steeds een grote communistische ellende. We vegen een tal van programma's van de buis, om te eindigen met een tal van talkshows waar Wierd Duk oneindig vaak kan weglopen omdat het geluid zo eenduidig communistisch blijft...
6) Wierd Duk krijgt een eigen omroep.
Als ik 'weird duck' zoek krijg ik een drijvende Wildersquote:Op dinsdag 9 december 2025 20:50 schreef Mutant01 het volgende:
Wierd Duk krijgt teveel aandacht. Hij is en blijft een nobody.
Hij mikt op 'cultuurchristenen'. Maar de enige christenen die zich aangetrokken voelen tot MAGA hebben met SGP, RD, eigen reformatorische scholen, uitgeverijen, boeken e.d. al een eigen zuil. En die willen daar blijven zonder niet-christenen als Wierd Duk, zat van die scholen lopen nog niet eens mee met de avondvierdaagse omdat daar niet-christenen mee lopen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 21:45 schreef -XOR- het volgende:
Duk heeft dat MAGA-stuk natuurlijk ook gelezen en hoopt nu op Amerikaanse centjes. Het is zo doorzichtig.
Er is wel een niche voor dit soort gedoe. Maar erg groot is dat inderdaad niet.quote:Op dinsdag 9 december 2025 21:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij mikt op 'cultuurchristenen'. Maar de enige christenen die zich aangetrokken voelen tot MAGA hebben met SGP, RD, eigen reformatorische scholen, uitgeverijen, boeken e.d. al een eigen zuil. En die willen daar blijven zonder niet-christenen als Wierd Duk, zat van die scholen lopen nog niet eens mee met de avondvierdaagse omdat daar niet-christenen mee lopen.
Hoeveel 'cultuurchristenen' er over blijven, mensen die geen christen zijn maar zich wel zo willen noemen, zal me benieuwen. Maar die hebben met FvD al een poging tot eigen zuil achter zich, daar is dat redelijk mislukt.
Gelukkig zijn niet alle christenen zo. In elke religieuze of politieke stroming heb je excessen. Of uitwassen of durf het bijna niet te noemen, extremisten, haha!quote:Op dinsdag 9 december 2025 21:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij mikt op 'cultuurchristenen'. Maar de enige christenen die zich aangetrokken voelen tot MAGA hebben met SGP, RD, eigen reformatorische scholen, uitgeverijen, boeken e.d. al een eigen zuil. En die willen daar blijven, zat van die scholen lopen nog niet eens mee met de avondvierdaagse omdat daar niet-christenen mee lopen.
Hoeveel 'cultuurchristenen' er over blijven, mensen die geen christen zijn maar zich wel zo willen noemen, zal me benieuwen. Maar die hebben met FvD al een poging tot eigen zuil achter zich, daar is dat redelijk mislukt.
Hij mikt op JD Vance die hem feteert en zijn 'beweging' financieert en op Musk en Cambridge Analytics om zijn online campagne een flinke duw in de rug te geven. Deze bekendmaking is voor Musk en Vance, niet zozeer voor de potentiele achterban hier.quote:Op dinsdag 9 december 2025 21:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij mikt op 'cultuurchristenen'. Maar de enige christenen die zich aangetrokken voelen tot MAGA hebben met SGP, RD, eigen reformatorische scholen, uitgeverijen, boeken e.d. al een eigen zuil. En die willen daar blijven zonder niet-christenen als Wierd Duk, zat van die scholen lopen nog niet eens mee met de avondvierdaagse omdat daar niet-christenen mee lopen.
Fvd'ers voelden ook wel wat voor het "Borealisme" toch? Dat is zoiets als het hele Noorden doortrekken.quote:Op dinsdag 9 december 2025 21:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als zelfs Kinneging tegen cultuurchristendom predikt voor de SGP-jeugd in 2021.quote:Op dinsdag 9 december 2025 21:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Er is wel een niche voor dit soort gedoe. Maar erg groot is dat inderdaad niet.
Het zit toch nog wel aardig in de echte wappie hoek van Baudet. Ook flink wat users hier die ermee te koop lopen. De stap van joods-christelijke waarden naar cultuurchristendom is natuurlijk redelijk snel gemaakt als je niet weet of de exodus voor de genesis plaatsvond. Isa, Mirjam zijn natuurlijk ook een levensgrote bedreiging voor onze kersttraditie. Laten we eerlijk zijn...quote:Andreas Kinneging kijkt cynisch naar het 'cultuurchristendom' wat door sommige politici wordt gepredikt. "Het is veel te instrumentalistisch. De effecten zijn goed, dus dan moeten we eraan vasthouden. Dat lukt niet. Je kunt alleen maar aan het christendom blijven vasthouden als je denkt: volgens mij klopt het.
Al zal het mij niks verbazen als het huidige SGP, Duk en MAGA met open armen ontvangen.quote:“Het cultuurchristendom is als een bos bloemen in een vaas: mooi ogend, maar zonder wortels en snel verwelkend”, zei SGP-voorman Van der Staaij vorig jaar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |