Afbraak NPO, verdachtmaking instituties en natuurlijk keihard tegen de islamisering van Nederland. Noem het maar niks.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
BBB heeft geen agenda, behalve de boeren laten zoals ze zijn.
Wat betreft klimaat zou het prima zijn als ze het beleid van Rutte IV kunnen herstellen. Dat werd breed gesteund en daar was zelfs de BBB voor.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:24 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat wordt nog wel een hele uitdaging want GL/PvdA gaat niet zomaar meewerken aan zaken als stikstof en klimaat. Als ze hier nog in draaien dan zullen ze hier wel flinke eisen aan gaan stellen zoals geen bezuinigingen op zorg/sociale zekerheid. Via rechts valt hier sowieso niet te halen want BBB en PVV zullen dit blokkeren.
Duidelijk dat Mona Keijzer die partij gekaapt heeft.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Afbraak NPO, verdachtmaking instituties en natuurlijk keihard tegen de islamisering van Nederland. Noem het maar niks.
Denk je? In het tussendocument staan zaken als modernisering van het arbeidsrecht (oftewel makkelijker maken mensen te ontslaan) en bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid. Dat laatste heeft VVD ook in het verkiezingsprogramma staan en laten doorrekenen (enige verkiezingsprogramma dat de armoede doet toenemen). Daarnaast wil de VVD zelfs totale deregulering van alle arbeidsrechten.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat betreft klimaat zou het prima zijn als ze het beleid van Rutte IV kunnen herstellen. Dat werd breed gesteund en daar was zelfs de BBB voor.
Op sociale zaken verwacht ik dat er eigenlijk gewoon niets bijzonders gaat gebeuren.
Wiersma negeert gerechtelijke uitspraken en beschadigt daarmee de rechtsstaat.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:36 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Absoluut. De rechtsstaat kan per definitie volgens mij in het gedrang komen, omdat anders via de rechter kan worden afgedwongen dat de overheid haar beleid aanpast. Zo werkt de rechtsstaat. Ik heb geen pogingen gezien om dat af te breken. En dan nog, als dat al zou gebeuren, zou dat met een 2/3e meerderheid moeten gebeuren in beide kamers, en dan is de conclusie snel getrokken dat er overduidelijk behoefte aan is bij de bevolking.
Dat is echt een kwaadaardig bewindspersoon. En dat zeg ik niet snel.quote:
Ik kan me ook niet voorstellen dat de belangen van geitenboeren belangrijker zijn dan de gezondheid van omwonenden, maar Wiersma vindt op magische wijze van wel.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is echt een kwaadaardig bewindspersoon. En dat zeg ik niet snel.
In plaats van het land dienen is die alleen maar bezig met de belangen behartigen van een klein deel van de bevolking waarbij ogenschijnlijk alles geoorloofd is: gerechtelijke uitspraken negeren, bevoegdheden misbruiken, vertragen, frustreren, ... .
Geen onkunde maar opzet.
Een minderheid formeren met D66-CDA-PvdA is even nutteloos als D66-CDA-VVD. Jij gelooft niet in een Draghi-constructie als serieuze optie? Dat kan eventueel met een aantal mensen met een partijkleur en zelfs een Jetten aan het roer, of iedereen zonder partijkleur als de VVD dit ook niet aanstaat.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:16 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het zou inderdaad heel erg zijn maar als deze drie partijen er niet uit komen dan zie ik eigenlijk weinig andere opties. Een minderheidsvariant met GL PvdA zou eventueel nog kunnen alleen zijn die afhankelijk veel kleine partijen als de VVD niet wil gedogen (en dat zullen ze ook wel niet willen).
Ik ben niet overtuigd. Er is meer onderzoek nodig. En als de resultaten daarvan me niet bevallen dan negeer ik dat ook gewoon.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik kan me ook niet voorstellen dat de belangen van geitenboeren belangrijker zijn dan de gezondheid van omwonenden, maar Wiersma vindt op magische wijze van wel.
Eigenlijk schrijf je hier nu dat Jetten 1 er voor jan-lul eraan begint. Dat zie zelf ook wel, mag ik hopen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat betreft klimaat zou het prima zijn als ze het beleid van Rutte IV kunnen herstellen. Dat werd breed gesteund en daar was zelfs de BBB voor.
Op sociale zaken verwacht ik dat er eigenlijk gewoon niets bijzonders gaat gebeuren.
We werken momenteel geloof ik op de schaal van vrij beroerd tot erg beroerd. En met Schoof 1 vers in het geheugen lijkt me een volgende "constructie" wel het meest onwenselijke.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:58 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Een minderheid formeren met D66-CDA-PvdA is even nutteloos als D66-CDA-VVD. Jij gelooft niet in een Draghi-constructie als serieuze optie? Dat kan eventueel met een aantal mensen met een partijkleur en zelfs een Jetten aan het roer, of iedereen zonder partijkleur als de VVD dit ook niet aanstaat.
Waarom? Op sociaaleconomisch gebied speelt er ook niet veel spannends.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:02 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Eigenlijk schrijf je hier nu dat Jetten 1 er voor jan-lul eraan begint. Dat zie zelf ook wel, mag ik hopen.
Het is dan ook geen ideale constructie. Laten we sowieso maar even afwachten in welke mate Jetten zich nu echt het bed in laat rommelen bij Dilan. Dit zou de noodgreep zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
We werken momenteel geloof ik op de schaal van vrij beroerd tot erg beroerd. En met Schoof 1 vers in het geheugen lijkt me een volgende "constructie" wel het meest onwenselijke.
Om GLPVDA uberhaupt aan tafel te krijgen voor deelakkoorden en een dekkende begroting voor je minderheidskabinet zul je op zijn minst moeten praten over sociale zekerheid, werkgelegenheid, inkomensbeleid en uitkeringen (idem dito voor VWS). Anders is dit een kansloze exercitie.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom? Op sociaaleconomisch gebied speelt er ook niet veel spannends.
De mensen iedere dag weer een beetje dommer makenquote:Op dinsdag 9 december 2025 10:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Afbraak NPO, verdachtmaking instituties en natuurlijk keihard tegen de islamisering van Nederland. Noem het maar niks.
Huh maar GL-PvdA moest je toch helemaal niet mee praten zei Yesilgoz? Of kan het ineens wel als het om 'deelakkoorden' gaat.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:28 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Om GLPVDA uberhaupt aan tafel te krijgen voor deelakkoorden en een dekkende begroting voor je minderheidskabinet zul je op zijn minst moeten praten over sociale zekerheid, werkgelegenheid, inkomensbeleid en uitkeringen (idem dito voor VWS). Anders is dit een kansloze exercitie.
PvdAGL kan niet meepraten. Op inhoud zijn PvdAGL veel te verschillend en als je compromissen gaat maken krijg je net niks.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Huh maar GL-PvdA moest je toch helemaal niet mee praten zei Yesilgoz? Of kan het ineens wel als het om 'deelakkoorden' gaat.
Raaaaaaar.
Tsja, Yesilgoz en Jetten aan het stuur met 130 km/u op een vijfbaans weg. Wat zou er mis kunnen gaan?quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Huh maar GL-PvdA moest je toch helemaal niet mee praten zei Yesilgoz? Of kan het ineens wel als het om 'deelakkoorden' gaat.
Raaaaaaar.
Woningtekort en toeslagen?quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom? Op sociaaleconomisch gebied speelt er ook niet veel spannends.
Wat geeft de VVD en D66 GLPVDA dan, in jouw wereld waar dit gaat werken? Daar ben ik wel benieuwd naar.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal dingen waar geen grote links-rechts tegenstellingen over zijn.
Ik ben rechts als het allemaal te links dreigt te worden en links als het schip de andere kant ophelt. In Venezuela zou ik kneitterrechts zijn. Maar hier wordt ik alleen maar linkser, de balans terugkrijgen is belangrijk.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:18 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Het is dan ook geen ideale constructie. Laten we sowieso maar even afwachten in welke mate Jetten zich nu echt het bed in laat rommelen bij Dilan. Dit zou de noodgreep zijn.
Welke opties zijn er dan? Nieuwe verkiezingen, en Schoof 1 nog meer dan een jaar niks laten doen? Dat is ook zelfmoord voor het politieke midden (D66 voorop).
Ik denk dat partijen vooral op het gebied van woningbouw nog niet laten zien wat voor investeringen plannen met zich mee brengen, mochten ze dat wel doen dan komt er vrij snel een links rechts tegenstelling.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal dingen waar geen grote links-rechts tegenstellingen over zijn.
quote:Maar je hoeft geen groot financieel wijsgeer te zijn om te zien dat je voor een huurprijs van 680 euro per maand geen sociale huurwoning kunt bouwen.
Ga maar na: het kost vandaag de dag zo’n 270.000 euro om een doorsnee sociale huurwoning te bouwen. Om die stichtingskosten te dragen, moeten corporaties geld lenen en geld inbrengen. Van de toezichthouder op woningcorporaties moeten ze rekenen met kapitaalkosten van ongeveer 4,2 procent. Op een woning van 270.000 euro is dat dus al zo’n 940 euro per maand. Tel daar nog de kosten van onderhoud en beheer (zo’n 270 euro) bij op, en je hebt 1.210 euro per maand nodig voor kostendekkende aanvangshuur. Bron:de Correspondent
De plannen op stikstof gebied van D66/CDA/VVD liggen helemaal niet zover af van PvdA/Gl.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Heinen, Karremans en Brekelmans kunnen ook rekenen en weten dat GL/PvdA, CDA en D66 samen 64 zetels hebben (25 eerste kamer) met weinig constructieve partijen op die linker flank (met de tropische combinatie CU, PvdD, DENK en SP komen ze op 76 zetels, 34 eerste kamer). Voor meerderheden op veel beleid kun je al vrij snel niet om de VVD heen, maar ook niet aan GL/PvdA.
Is het nu straks niet gewoon aan VVD om uit te leggen hoe je die meerheden creeërt op bijvoorbeeld Stikstof?
Probleem gaat veel meer bij de bezuinigingen liggen inderdaad.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De plannen op stikstof gebied van D66/CDA/VVD liggen helemaal niet zover af van PvdA/Gl.
En onder de noemer van landsbelang zal uiteindelijk pvda/Gl hiermee wel akkoord gaan, daar heb je ze niet voor nodig in de regering.
Daar ben ik het dus echt mee oneens. Schoof 1 is een product van de VVD. Ze neigen gewoon sterk naar anti-democratische oplossingen en partijen en prefereren dat zelfs boven de oude sociaaldemocratie. De ingeslagen weg is in mijn ogen dus een zwaktebod en geen 'neutrale' oplossing.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als ik het gedwongen "neutraal" moet bekijken. Waarbij neutraal het midden is tussen de flanken nu, dan is D66-CDA-VVD wel ergens in het midden waarbij je de hoop zou kunnen hebben dat er tussen het gerommel misschien wat lichtpunten zijn te ontdekken die nu weg zijn. Maar het is ook drie keer niets.
Voor het afzien van bezuinigingen op zorg en sociale zekeheid wil PvdA/GL vast wel mee werken schat ik in.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De plannen op stikstof gebied van D66/CDA/VVD liggen helemaal niet zover af van PvdA/Gl.
En onder de noemer van landsbelang zal uiteindelijk pvda/Gl hiermee wel akkoord gaan, daar heb je ze niet voor nodig in de regering.
Sowieso gaan ze de AOW ontkoppelen van het minimumloon zodat dat laatste wat omhoog kan. Zinnige maatregel natuurlijk en prima uitlegbaar gezien de welvaartsverdeling tussen generaties.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:02 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Eigenlijk schrijf je hier nu dat Jetten 1 er voor jan-lul eraan begint. Dat zie zelf ook wel, mag ik hopen.
Jetten heeft haast, VVD wil alleen zonder PvdA/gl, CDA heeft liever VVD dan PvdA/gl, VVD gooit anders de deur dicht en PvdA/Gl laat zelfs nu nog de deur op een kiertje staan voor steun.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daarom wilde Jetten dit ook helemaal niet. Maar ja, ze zijn ook de grootste partij en hebben het gevoel dat ze verantwoordelijkheid moeten nemen. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Precies, en voor de overige plannen heb je ze waarschijnlijk niet nodig en/of gaan ze toch akkoord uiteindelijk.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:12 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Voor het afzien van bezuinigingen op zorg en sociale zekeheid wil PvdA/GL vast wel mee werken schat ik in.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |