abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219347147
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:13 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Bedreigingen, in wat voor vorm dan ook, afdoen als “part of the job” kan natuurlijk niet.
Er zijn geen bedreigingen. Hoe vaak moet dat nog gezegd worden? Bedreigingen zijn strafbaar en nooit part of the job.
pi_219347253
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar dus alleen de extreem rechtse politici worden onheus bejegend? Alle slechte dingen die ze zeggen over de midden en linkse politici zijn gewoon waar?
Huh, hoenkom je daar nou weer bij.ik noem ook Timmermans juist in mijn post.

Maar ik wil die zogenaamde bedreigingen in deze casus graag nog wel even zien.
Want dat blijkt nog uit niets dat er mensen bedreigd zijn
Dat is trouwens ook gewoon strafbaar
pi_219347284
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 12:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

Wie heeft gezegd dat er bedreigingen in Terneuzen waren ?
Ik kan me indenken -- de verbale agressie van activistische vluchtelingenhaters kennende-- mensen die agressie als bedreigend ervaren. Dat is de trend ...
pi_219347285
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ze had nog een pareltje:

[ twitter ]
Wat klopt er niet dan?
pi_219347286
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 12:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

Als je er mee naar de rechter gaat, moet je wel bewijs hebben. Intimidatie werkt veel verbaler en vaak anoniem.
pi_219347330
quote:
Huizen van bestuurders en raadsleden Venlo beveiligd na bedreiging door tegenstanders asielzoekerscentrum: ‘Niet eerder in deze mate meegemaakt’
De Limburger, vandaag

Venlo ?
Is dat niet een PVV-hol ?
Oh.. vandaar dus.. Opgehitst door een stadgenoot
  woensdag 26 november 2025 @ 12:16:15 #209
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_219347338
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
En speculeeert over bedreigingen. Dat kan echt niet.
Dat politici zich niet meer vrij voelen om een stem uit te brengen en zich daarom onthouden van stemming is helemaal prima en een burgemeester mag daar niet mee in de maag zitten. Oké, het is wel duidelijk wat jouw standpunt is. ^O^
pi_219347527
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:42 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Er zijn geen bedreigingen. Hoe vaak moet dat nog gezegd worden? Bedreigingen zijn strafbaar en nooit part of the job.
Maakt het je echt veel uit of het nu wel of niet om bedreiging gaat? Mobach geeft aan dat hij en zijn omgeving zo onder druk gezet zijn dat hij zich niet vrij voelde om zich uit te spreken, is dat niet sowieso onwenselijk?
pi_219347608
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 12:50 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Maakt het je echt veel uit of het nu wel of niet om bedreiging gaat? Mobach geeft aan dat hij en zijn omgeving zo onder druk gezet zijn dat hij zich niet vrij voelde om zich uit te spreken, is dat niet sowieso onwenselijk?
Als we even aannemen dat hij onder buitensporige druk is gezet dan is dat natuurlijk niet goed, net zoals het niet goed is om iemand te bedreigen. Volgens mij betwist helemaal niemand dit.

Wat er echter wel gebeurde is dat de rest van de fractie/gemeenteraad wel heeft gestemd.
Misschien heeft het helemaal niks te maken met bedreigingen van buitenaf maar werd hij genormeerd door de rest van de fractie om tegen te stemmen en wilde hij niet, misschien werden zijn kinderen bedreigd, misschien heeft hij een envelopje aangenomen om tegen te stemmen, misschien is hij van gedachten veranderd etc etc.

Zonder feiten en bewijzen zijn het allemaal speculaties en insinuaties.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kickinalfa op 26-11-2025 13:16:12 ]
pi_219347768
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:05 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Als we even aannemen dat hij onder buitensporige druk is gezet dan is dat natuurlijk niet goed, net zoals het niet goed is om iemand te bedreigen.

Alleen de rest van de fractie stemde wel, misschien heeft het helemaal niks te maken met bedreigingen van buitenaf maar werd hij genormeerd door de rest van de fractie om tegen te stemmen en wilde hij niet, misschien werden zijn kinderen bedreigd, misschien heeft hij een envelopje aangenomen om tegen te stemmen, misschien is hij van gedachten veranderd etc etc.

Zonder feiten en bewijzen zijn het allemaal speculaties en insinuaties.
Volgens mij werkt de pers altijd volgens een regels, waaronder één bron is geen bron.

Wat ik uit de verschillende artikelen haal is:

1. Mobach geeft aan dat hij en zijn omgeving zo onder druk gezet zijn dat hij zich niet vrij voelde om zich uit te spreken.
2. Hugo de Jonge geeft aan dat inderdaad raadsleden die hebben gezegd dat ze onder druk zijn gezet om tegen het azc te stemmen.
3. Omroep Zeeland geeft aan dat enkele raadsleden zich onder druk gezet voelen rond de besluitvorming van het azc.

Oftewel bij de CvK en bij Omroep Zeeland is bekend dat meerdere raadsleden zich onder druk gezet voelen en Mobach geeft zelfs aan dat dit voor hem de reden is dat hij niet reageert.

Wanneer de pers (in dit geval de NOS) vanuit meerdere bronnen te horen krijgt dat raadsleden onder druk gezet zijn, en dat Mobach dat zelfs met naam en toenaam noemt, wat moet de pers dan volgens jou nog meer doen om te mogen publiceren hierover?
pi_219347779
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:24 schreef miss_sly het volgende:
Het is gruwelijk druk in de procedurevergadering LVVN :D

Niet genoeg stoelen, publieke tribune kennelijk helemaal vol.
Wat word er zoal besproken?
  woensdag 26 november 2025 @ 13:37:12 #214
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219347809
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:31 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Heb je even? :D

https://www.tweedekamer.n(...)etails?id=2025A03105 Lekker scrollen
pi_219347830
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 12:50 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Maakt het je echt veel uit of het nu wel of niet om bedreiging gaat?
Ja, dat heb ik al meerdere keren uitgelegd. Druk is noodzakelijk, bedreiging is strafbaar.
quote:
Mobach geeft aan dat hij en zijn omgeving zo onder druk gezet zijn dat hij zich niet vrij voelde om zich uit te spreken, is dat niet sowieso onwenselijk?
Allicht. Maar niemand weet waar die druk vandaan komt. Misschien heeft hij wel aangifte gedaan, we weten het niet. Sowieso moet je natuurlijk gewoon gaan stemmen, dat heeft de rest ook gedaan.
pi_219347837
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:30 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Volgens mij werkt de pers altijd volgens een regels, waaronder één bron is geen bron.

1. Mobach geeft aan dat hij en zijn omgeving zo onder druk gezet zijn dat hij zich niet vrij voelde om zich uit te spreken.
2. Hugo de Jonge geeft aan dat inderdaad raadsleden die hebben gezegd dat ze onder druk zijn gezet om tegen het azc te stemmen.
3. Omroep Zeeland geeft aan dat enkele raadsleden zich onder druk gezet voelen rond de besluitvorming van het azc.

Oftewel bij de CvK en bij Omroep Zeeland is bekend dat meerdere raadsleden zich onder druk gezet voelen en Mobach geeft zelfs aan dat dit voor hem de reden is dat hij niet reageert.

Wanneer de pers (in dit geval de NOS) vanuit meerdere bronnen te horen krijgt dat raadsleden onder druk gezet zijn, en dat Mobach dat zelfs met naam en toenaam noemt, wat moet de pers dan volgens jou nog meer doen om te mogen publiceren hierover?
Welke stropop denk je dat je mee aan het vechten bent?
pi_219347869
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:31 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het was niet heel spannend allemaal. Wat zaken voor debatten, wat dingen controversieel verklaard, het was vooral veel en met nieuwe leden na de verkiezingen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219347873
Nog een podcast van Diederik Samsom (hij heeft een boek geschreven):

Bekijk deze YouTube-video

Gewoon weer het standaard klimaatverhaal; dat we allemaal naar de kloten gaan als we niet heel snel alles uit de kast halen: zon, wind, accu's en waterstof. En natuurlijk geen vlees meer eten en allemaal een elektrische auto kopen. Oh, en tevreden zijn met minder. Dan zijn alle problemen opgelost.

En weer geen enkele onderbouwing over hoe dat dan moet gaan werken. We moeten maar aannemen dat zo de Aarde weer flink afkoelt en daardoor alle problemen automatisch verdwijnen of voorkomen worden. Een werkende energievoorziening lossen we gewoon op met accu's en waterstof. Simpel. En door al die gratis energie kunnen we dan echt meters gaan maken met het vergroenen.

Magie.
  woensdag 26 november 2025 @ 13:48:35 #219
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219347888
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:10 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Ik vind dit eerlijk gezegd gewoon motie van wantrouwen waardig, echt bizar dat je als bewindspersoon zulke beschuldigingen doet.

Wat vindt Schoof hiervan? Is dit kabinetsstandpunt? Keizer is al eerder voor een dergelijke grap ontslagen.

Gelukkig wordt BBB een non factor binnenkort. Wat kijk ik er naar uit dat dit soort onzin weer even verleden tijd is.
Mevrouw linkte AVROTROS ook al aan jodenhaat vanwege het songfestival. Onderbuik rotzooi voor een vice premier.
  woensdag 26 november 2025 @ 13:51:52 #220
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219347901
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:48 schreef Momo het volgende:

[..]
Mevrouw linkte AVROTROS ook al aan jodenhaat vanwege het songfestival. Onderbuik rotzooi voor een vice premier.
De onderBBBuik blijft onrustig BBBorrelen. En ik maar denken dat er geleverd werd :? .
Huilen dan.
pi_219348019
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
Nog een podcast van Diederik Samsom (hij heeft een boek geschreven):

Bekijk deze YouTube-video

Gewoon weer het standaard klimaatverhaal; dat we allemaal naar de kloten gaan als we niet heel snel alles uit de kast halen: zon, wind, accu's en waterstof. En natuurlijk geen vlees meer eten en allemaal een elektrische auto kopen. Oh, en tevreden zijn met minder. Dan zijn alle problemen opgelost.

En weer geen enkele onderbouwing over hoe dat dan moet gaan werken. We moeten maar aannemen dat zo de Aarde weer flink afkoelt en daardoor alle problemen automatisch verdwijnen of voorkomen worden. Een werkende energievoorziening lossen we gewoon op met accu's en waterstof. Simpel. En door al die gratis energie kunnen we dan echt meters gaan maken met het vergroenen.

Magie.
Hij geeft Bill Gates ook gewoon deels gelijk? Dat de meest rampzalige scenarios niet uit gaan komen (mede doordat er al wat is gebeurd) maar dat 2-3 graden nog steeds wel grote gevolgen gaat hebben. Niet voor elk land of inkomen hetzelfde natuurlijk.

Samsom zegt ook nog iets over Hollywood films...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219348473
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Hij geeft Bill Gates ook gewoon deels gelijk? Dat de meest rampzalige scenarios niet uit gaan komen (mede doordat er al wat is gebeurd) maar dat 2-3 graden nog steeds wel grote gevolgen gaat hebben. Niet voor elk land of inkomen hetzelfde natuurlijk.

Samsom zegt ook nog iets over Hollywood films...
Je kunt natuurlijk moeilijk zeggen dat het allemaal wel meevalt, als je er al zo diep in zit. Dan ben je meteen niet meer geloofwaardig. En daarom moet je ook niet ingaan op de praktische details. Zeker niet als je er een boek over wilt verkopen.
  woensdag 26 november 2025 @ 15:48:45 #223
511161 Meningbastion
Bolwerk van feitelijkheid
pi_219348680
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:51 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
De onderBBBuik blijft onrustig BBBorrelen. En ik maar denken dat er geleverd werd :? .
Er is niets mis met onderbuikgevoelens. Het zijn goede, bruikbare hypotheses. Vooral waardevol als aanleiding om verder te onderzoeken. Mijn onderbuikgevoel is dat als GL-PvdA deel uit gaat maken van het nieuwe kabinet, Nederland totaal verloren is. Dus laat maar zien, we gaan dat onderzoeken.
"In evidence we trust, faith is for the uncertain"
pi_219348758
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 15:48 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Er is niets mis met onderbuikgevoelens. Het zijn goede, bruikbare hypotheses. Vooral waardevol als aanleiding om verder te onderzoeken. Mijn onderbuikgevoel is dat als GL-PvdA deel uit gaat maken van het nieuwe kabinet, Nederland totaal verloren is. Dus laat maar zien, we gaan dat onderzoeken.
Ja, het lijkt me een uitstekend idee om dat in de praktijk te toetsen.
pi_219348780
quote:

[..]
Caroline, that you?
  woensdag 26 november 2025 @ 16:12:57 #226
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219348803
quote:

[..]
Als er iets een bewezen slechte raadgever is wanneer het aankomt op zaken waar je weinig verstand van of ervaring mee hebt dan is het wel je intuïtie :') .
Huilen dan.
  woensdag 26 november 2025 @ 16:14:33 #227
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219348809
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 16:12 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Als er iets een bewezen slechte raadgever is wanneer het aankomt op zaken waar je weinig verstand van of ervaring mee hebt dan is het wel je intuïtie :') .
Toch knap voor iemand met 'Bolwerk van feitelijkheden'
  woensdag 26 november 2025 @ 16:18:36 #228
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219348828
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 16:14 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Toch knap voor iemand met 'Bolwerk van feitelijkheden'
Een treffender ondertitel zou inderdaad 'Broddelwerk van verzinsels' zijn.
Huilen dan.
  Forum Admin woensdag 26 november 2025 @ 16:37:11 #229
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219348942
Na jarenlange blokkade gaan EU-landen toch akkoord met ’chat control’, Nederland stemt tegen | De Telegraaf https://share.google/nv5Gc3dR5N5SLBG4q

:N
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219348972
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Welke stropop denk je dat je mee aan het vechten bent?
Ik vraag je gewoon hoe de pers aan waarheidsbevinding moet doen, wat ze hier verkeerde gedaan hebben en zoja wat ze wel hadden moeten doen?

quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Allicht. Maar niemand weet waar die druk vandaan komt. Misschien heeft hij wel aangifte gedaan, we weten het niet. Sowieso moet je natuurlijk gewoon gaan stemmen, dat heeft de rest ook gedaan.
Dus het antwoord op niet durfen stemmen is "je moet gewoon stemmen"?
  woensdag 26 november 2025 @ 18:14:28 #231
511161 Meningbastion
pi_219349540
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 16:12 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hoe kom je daar nou bij? Intuïtie of 'onderbuikgevoel' is een vorm van besluitvorming die snel, onbewust en gebaseerd is op eerder opgedane ervaringen, kennis en patronen die je brein heeft opgeslagen. Het is eigenlijk een snelle herkenning en verwerking van een situatie. Nee, je ziet het volkomen verkeerd. De ideale beslissing wordt vaak genomen door een balans te vinden tussen je snelle, intuïtieve gevoel en een bewuste, rationele afweging van de feiten. Zonder intuïtie of onderbuikgevoel ben je nergens. Mijn onderbuikgevoel is dat GL-PvdA dit land niet gaat regeren. Geen Klaver met zijn betweterige ideologische toontje die ons gaat vertellen waarom Nederland en witte Nederlanders zo "fout" zijn.
pi_219349663
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:14 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Hoe kom je daar nou bij? Intuïtie of 'onderbuikgevoel' is een vorm van besluitvorming die snel, onbewust en gebaseerd is op eerder opgedane ervaringen, kennis en patronen die je brein heeft opgeslagen. Het is eigenlijk een snelle herkenning en verwerking van een situatie. Nee, je ziet het volkomen verkeerd. De ideale beslissing wordt vaak genomen door een balans te vinden tussen je snelle, intuïtieve gevoel en een bewuste, rationele afweging van de feiten. Zonder intuïtie of onderbuikgevoel ben je nergens. Mijn onderbuikgevoel is dat GL-PvdA dit land niet gaat regeren. Geen Klaver met zijn betweterige ideologische toontje die ons gaat vertellen waarom Nederland en witte Nederlanders zo "fout" zijn.
Ja, dingen zoals iets laten vallen en het in een reflex opvangen. Laat het nu een mes zijn, of boven een machine waar je dan met je hand in zit.

En intuïtie werkt alleen als je, zoals je zelf ook aangeeft, daar ervaring mee hebt. Laat jij nou geen ervaring hebben met een GL-PvdA die gaat regeren. Al was het maar, omdat die nieuw zijn en de VVD deze keer niet van de partij is. Wat je wel kunt zeggen is, dat je een grote aversie hebt tegen linkse partijen. En logica.
pi_219349673
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:14 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Ja en de aarde is plat
pi_219350509
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:07 schreef Isdatzo het volgende:
Sommige users in dit topic be like:

"raadsleden hebben gewoon gestemd"
"burgers die hun mening uiten"
"er is gestemd"
"mensen mogen gewoon meningen hebben"

Wanneer het gewenste resultaat bereikt wordt, dan is er toch niks aan de hand???
Dezelfde users die het goede journalistiek vonden dat Wijers iets zou hebben gezegd waar geen bewijs voor bleek te zijn.

Het is vrij simpel het doel heiligt de middelen.

Als het andersom was en het asielzoekerscentrum was er gekomen terwijl raadsleden zeggen dat ze onder druk voor een asielzoekerscentrum stemmen hadden we gehoord dat de onderste steen direct boven moet.
pi_219350622
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dezelfde users die het goede journalistiek vonden dat Wijers iets zou hebben gezegd waar geen bewijs voor bleek te zijn.

Het is vrij simpel het doel heiligt de middelen.

Als het andersom was en het asielzoekerscentrum was er gekomen terwijl raadsleden zeggen dat ze onder druk voor een asielzoekerscentrum stemmen hadden we gehoord dat de onderste steen direct boven moet.
Dat was toch gewoon de NRC?
Dat is een prima kwalitatieve krant.

Of misschien is onze kwaliteitsmedia toch niet zo betrouwbaar. Wat vind jij?
pi_219350729
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:30 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Het kan ook allemaal zonder speculaties.

https://nos.nl/artikel/25(...)iging-rond-komst-azc
  woensdag 26 november 2025 @ 20:08:07 #237
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219350771
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:56 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

In diezelfde NRC kan je lezen dat raadsleden zich onder druk gezet voelen, en plotsklaps zie je hier ineens allerlei interessante vormen van hersengymnastiek ontstaan om dat maar te kunnen downplayen.
Huilen dan.
pi_219350848
quote:
10s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:08 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
In diezelfde NRC kan je lezen dat raadsleden zich onder druk gezet voelen, en plotsklaps zie je hier ineens allerlei interessante vormen van hersengymnastiek ontstaan om dat maar te kunnen downplayen.
Volgens @Lord-Ronddraai levert de NRC geen goede journalistiek. En hebben ze 0 bewijs voor hun stellingen.

Zeg het maar.
Kwaliteitskrant of Kwalitatief Uitermate Teleurstellend?
pi_219350874
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Volgens @:Lord-ronddraai levert de NRC geen goede journalistiek. En hebben ze 0 bewijs voor hun stellingen.

Zeg het maar.
Kwaliteitskrant of Kwalitatief Uitermate Teleurstellend?
ND heeft het ook geplaatst, dat heb ik ook geciteerd.

NRC is trouwens een prima krant.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 26 november 2025 @ 20:17:34 #240
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219350878
Ik vind dit een stom spelletje. Speel het maar zonder mij.
Huilen dan.
pi_219350902
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
ND heeft het ook geplaatst, dat heb ik ook geciteerd.

NRC is trouwens een prima krant.
Oh. Ik lees zojuist dat de NRC zaken publiceert waar nul bewijs voor is. 🤣👍🏻

quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

woensdag 26 november 2025 @ 20:23:17 #242
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219350933
Ondertussen in Venlo:

Rondom de woning van de burgemeester van Venlo, Antoin Scholten, zijn beveiligingsmaatregelen genomen. Dat bevestigt de gemeente aan persbureau ANP. De maatregelen zijn een reactie op de bedreigingen die de burgemeester kreeg, vanwege de komst van een asielzoekerscentrum.

https://www.volkskrant.nl(...)-komst-azc~b7ab9689/

Ook gewoon burgers die hun mening uiten.
Huilen dan.
pi_219351015
Ander probleem: voor de parlementaire enquêtecommissie corona, toch bedoeld om lessen te trekken uit een uniek moment in de geschiedenis, zijn maar 3 leden gevonden: de voorzitter van de VVD en 2 kamerleden van GL-PvdA en D66. Alle 3 ook kamerleden zonder enig gewicht.

Daan de Kort (1702 dagen in de Kamer, nr 20 op de VVD lijst)
Henk-Jan Oosterhuis (15 dagen in de Kamer, nr 20 op de D66 lijst)
Songül Mutluer (1379 dagen in de Kamer, nr 17 op de GL-PvdA lijst)

Drie backbenchers en dat is alles.

Groningen had Van der Lee als voorzitter en kamerleden als Kuik, Tielen, Kwint en in totaal 7 leden (zelfs de kleine CU vaardigde de Groningse Van der Graaf af). De toeslagenaffaire had Van Nispen, Belhaj, Aartsen, Maatoug, Van Raan en met Sylvana Simons en Azarkan zelfs twee fractievoorzitters. Dat waren kamerleden van naam toen ze in de commissie stapten.

Nu zijn het 3 inwisselbare kamerleden, dat doet wel heel veel afbreuk aan het instrument.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219351048
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:31 schreef Hanca het volgende:
Ander probleem: voor de parlementaire enquêtecommissie corona, toch bedoeld om lessen te trekken uit een uniek moment in de geschiedenis, zijn maar 3 leden gevonden: de voorzitter van de VVD en 2 kamerleden van GL-PvdA en D66. Alle 3 ook kamerleden zonder enig gewicht.

Groningen had Van der Lee als voorzitter en kamerleden als Kuik, Tielen, Kwint en in totaal 7 leden (zelfs de kleine CU vaardigde de Groningse Van der Graaf af). De toeslagenaffaire had Van Nispen, Belhaj, Aartsen, Maatoug, Van Raan en met Sylvana Simons en Azarkan zelfs twee fractievoorzitters. Dat waren kamerleden van naam toen ze in de commissie stapten.

Nu zijn het 3 inwisselbare kamerleden, dat doet wel heel veel afbreuk aan het instrument.
Behalve natuurlijk als je het stilletjes uit de publieke opinie wilt laten verdwijnen.
  woensdag 26 november 2025 @ 20:36:09 #245
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219351065
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:31 schreef Hanca het volgende:

Is toch een moetje. Je weet toch dat er niks mee gedaan gaat worden.
pi_219351071
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:56 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

Kan goede stukken hebben. Dat gedoe met Wijers was meer het niveau van Telegraaf. In plaats van journalistiek, politiek bedrijven.
Door op die manier ideologie boven kwaliteit te stellen hebben ze zich in die zaak in elk geval nogal voor schut gezet.

Ik weet niet wat je bedoelt met onze kwaliteitsmedia. De stroming is niet breed in Nederland. Je hebt blaadjes als de Groene of VN misschien kan je af en toe wat zeggen voor de Correspondent of FTM. Op de publieke omroep heb je eigenlijk alleen VPRO die kwaliteit levert.
pi_219351095
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Behalve natuurlijk als je het stilletjes uit de publieke opinie wilt laten verdwijnen.
Er is geen enkele reden waarom de Kamer dat bij corona liever zou willen dan bij de toeslagenaffaire of bij Groningen.

Probleem is natuurlijk de totaal onervaren Kamer, met veel kleine fracties die niet 1 lid kunnen opofferen. Maar de grote fracties van CDA en D66 hebben hun ervaren leden nodig om de onervaren leden te begeleiden. Dan hou je eigenlijk alleen VVD, GL-PvdA (die sturen beide iemand, had van mij wel iemand met meer naam mogen zijn) en de afwezige PVV over. En CDA had misschien toch een onervaren kamerlid kunnen sturen, zoals D66 het ook doet.
  woensdag 26 november 2025 @ 20:40:08 #248
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219351108
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is geen enkele reden waarom de Kamer dat bij corona liever zou willen dan bij de toeslagenaffaire of bij Groningen.

Probleem is natuurlijk de totaal onervaren Kamer, met veel kleine fracties die niet 1 lid kunnen opofferen. Maar de grote fracties van CDA en D66 hebben hun ervaren leden nodig om de onervaren leden te begeleiden. Dan hou je eigenlijk alleen VVD, GL-PvdA (die sturen beide iemand, had van mij wel iemand met meer naam mogen zijn) en de afwezige PVV over. En CDA had misschien toch een onervaren kamerlid kunnen sturen, zoals D66 het ook doet.
Bij Groningen en bij de toeslagenaffaire moeten accuut dingen gebeuren. Bij corona ja, niet. Zo cynisch is het.
pi_219351112
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:36 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Is toch een moetje. Je weet toch dat er niks mee gedaan gaat worden.
Er is veel gedaan met het verslag rondom de toeslagenaffaire (de hele hersteloperatie). Er is veel gedaan met het verslag rondom Groningen (Nij Begun). In Engeland zijn er ook lessen getrokken uit een vergelijkbare enquete rondom corona.

En dat is waar zo'n enquête met name voor bedoeld is: lessen leren. En dat moet nou juist bij uitstek bij corona, want dat gaat waarschijnlijk niet de laatste pandemie zijn geweest.
pi_219351114
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:38 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ze hebben toch veel steken laten vallen. Zoals eerst inzetten op natuurlijke immuniteit (de kwetsbaren dood laten gaan). Daarna de intensive care niet opgeschaald krijgen. En als laatste dat we nu nog minder IC capaciteit hebben als aan het begin van de Corona. En dan sla ik een hoop over.
pi_219351126
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Oh. Ik lees zojuist dat de NRC zaken publiceert waar nul bewijs voor is. 🤣👍🏻
[..]

Misschien moet je leren lezen ik stel nergens dat NRC zaken publiceert waar 0 bewijs voor is.

Dat ze voor hun berichtgeving over Wijers diep door het stof moeten vinden ze zelf ook.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-veel-fout-a4913245
Maar goede zelfreflectie daar geeft ook die ombudsman geen blijk van want ze houden vast dat ze een reden hadden om Wijers keihard te beschadigen zonder goed bewijs. Tja op die manier kan een kwaliteitsmedium snel credibiliteit verliezen.
pi_219351139
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Kan goede stukken hebben. Dat gedoe met Wijers was meer het niveau van Telegraaf. In plaats van journalistiek, politiek bedrijven.
Door op die manier ideologie boven kwaliteit te stellen hebben ze zich in die zaak in elk geval nogal voor schut gezet.

Ik weet niet wat je bedoelt met onze kwaliteitsmedia. De stroming is niet breed in Nederland. Je hebt blaadjes als de Groene of VN misschien kan je af en toe wat zeggen voor de Correspondent of FTM. Op de publieke omroep heb je eigenlijk alleen VPRO die kwaliteit levert.
NRC is gewoon een kwaliteitskrant. Net als ND, Trouw, Volkskrant en sommige meer lokale kranten als het DvhN. Het is onzinnig om deze peiler in de democratie zo neer te halen.
pi_219351155
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ze hebben toch veel steken laten vallen. Zoals eerst inzetten op natuurlijke immuniteit (de kwetsbaren dood laten gaan). Daarna de intensive care niet opgeschaald krijgen. En als laatste dat we nu nog minder IC capaciteit hebben als aan het begin van de Corona. En dan sla ik een hoop over.
Ja, er zijn steken laten vallen. Maar dat was bij de toeslagenaffaire (waar de Kamer de oorzaak was) en bij Groningen (hoogste winningsniveau kwam het jaar ná de zwaarste aardbeving) ook.
pi_219351182
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
NRC is gewoon een kwaliteitskrant. Net als ND, Trouw, Volkskrant en sommige meer lokale kranten als het DvhN. Het is onzinnig om deze peiler in de democratie zo neer te halen.
Niet als ze 3 dagen op rij overhaaste roddeljournalistiek bedrijven zoals hun eigen ombudsman aangeeft dat ze hebben gedaan. Op dat punt hebben ze zich zeer onbetrouwbaar getoond.

Een peiler van de democratie wipt geen informateur op basis van haastig broddelwerk.
Ik blijf het bijzonder vinden dat je vaker op deze manier ondermijning van de democratie goedpraat.
pi_219351203
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, er zijn steken laten vallen. Maar dat was bij de toeslagenaffaire (waar de Kamer de oorzaak was) en bij Groningen (hoogste winningsniveau kwam het jaar ná de zwaarste aardbeving) ook.
Des te meer reden om in alle gevallen eens flink de hand in eigen boezem te steken en de zaak recht te zetten. Wat tot nu toe met de toeslagen en Groningen een lachertje is geweest.
pi_219351206
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Niet als ze 3 dagen op rij overhaaste roddeljournalistiek bedrijven zoals hun eigen ombudsman aangeeft dat ze hebben gedaan. Op dat punt hebben ze zich zeer onbetrouwbaar getoond.

Een peiler van de democratie wipt geen informateur op basis van haastig broddelwerk.
Ik blijf het bijzonder vinden dat je vaker op deze manier ondermijning van de democratie goedpraat.
De informateur heeft zichzelf gewipt door een conclusie te trekken (ik kan niet aanblijven) die gewoon onzinnig was. Hij had prima aan kunnen blijven en kunnen zeggen dat hij die opmerkingen als ambteloos burger had gemaakt. Vrijwel alle politieke duiders geven ook aan dat dat geen enkel probleem had gegeven.
pi_219351247
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:51 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Des te meer reden om in alle gevallen eens flink de hand in eigen boezem te steken en de zaak recht te zetten. Wat tot nu toe met de toeslagen en Groningen een lachertje is geweest.
De hersteloperatie van de toeslagenaffaire is bijna klaar, waarschijnlijk wordt uiterlijk in de eerste helft van 2027 maar waarschijnlijk eerder het laatste bedrag uitgekeerd. Die zaak is dus wel rechtgezet.

Dat de Kamer daarbij te weinig naar zichzelf heeft gekeken klopt. Het door Omtzigt zo stampvoetend geëiste rapport uit de EU (Venetië rapport) verdween snel in de la toen de enige met naam genoemde persoon bij de oorzaken de heer Omtzigt zelf bleek en dat rapport de schuld eigenlijk volledig bij de Kamer legde.

Bij Groningen gaan we zien wat Nij Begun gaat brengen.
pi_219351254
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Het was broddelwerk. De journalist Logtenberg was te rap bezig met scoren
Hoofdredacteur had niet door hoe gebroddel het was. De ombudsman wel.
Blijft de verdenking of het iemands bedoeling was Wijers uit te schakelen om zo meer regeerkans voor de VVD te krijgen.

Wat nu? Misschien toch een minderheidskabinet met de VVD-CDA-D66 ? Want met die rechtse kamermeerderheid is er meer kans zo nodig gedoogsteun van de oppositie te verwerven ?
Hoewel ..., het zou gezond zijn voor de VVD en de Nederlandse politiek als de VVD 8 jaar niet in de regering zit.
pi_219351271
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Wat nu? Misschien toch een minderheidskabinet met de VVD-CDA-D66 ?
Voorlopig gewoon formatiegesprekken tussen D66 en CDA met als doel een plan schrijven waar zo veel mogelijk partijen zich bij aan kunnen sluiten, het doel van die gesprekken lijkt me niet dat daar alleen de VVD bij komt.
pi_219351291
Een minderheidskabinet lijkt me wel de meest waarschijnlijke uitkomst in ieder geval. Welke smaak minderheidskabinet durf ik zo niet te zeggen.
pi_219351407
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:03 schreef SnertMetChoco het volgende:
Een minderheidskabinet lijkt me wel de meest waarschijnlijke uitkomst in ieder geval. Welke smaak minderheidskabinet durf ik zo niet te zeggen.
Wel een goede tijd uitgekozen om met een direct al vleugellam kabinet van start te gaan.
Lekker in tijden dat de wereld ongeveer letterlijk in de fik staat. Kan niet wachten tot we de komende economische crisis ingaan met lui zonder visie of daadkracht.
pi_219351462
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wel een goede tijd uitgekozen om met een direct al vleugellam kabinet van start te gaan.
Lekker in tijden dat de wereld ongeveer letterlijk in de fik staat. Kan niet wachten tot we de komende economische crisis ingaan met lui zonder visie of daadkracht.
Tsja, Yesilgoz had niet op een slechter moment kunnen komen; nota bene nadat ze Rutte IV sloopte.

Misschien dat er nog wel een meerderheidskabinet komt, maar met VVD+JA21+nog eentje zie ik niet zo gauw gebeuren, want dan begin je met een meerderheidskabinet dat niks wil oplossen, dus wat zou het punt daarvan zijn?

Misschien nog een kans met JA21 + CU ipv VVD of eventueel na de gemeenteraadsverkiezingen met een midden/midden-rechts kabinet als de VVD hun rare blokkade misschien bereid is te laten varen.
pi_219351523
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Voorlopig gewoon formatiegesprekken tussen D66 en CDA met als doel een plan schrijven waar zo veel mogelijk partijen zich bij aan kunnen sluiten, het doel van die gesprekken lijkt me niet dat daar alleen de VVD bij komt.
Lijkt me ook niet het doel, op dit moment. Maar de VVD wil perse geen coalitie met GL/PvdA en dan zijn D66 en CDA wel gedwongen hierin mee te gaan. Het kan dat D66 geen JA21 wil meenemen ... dan is een minderrheidskabinet een mogelijkheid.

Maar als CDA en D66 toch een vierpartijen-overleg wil in de eerste fase .... gaat de VVD daarmee akkoord ?
Misschien wel... om zogenaamd van goede wil te zijn en dan het overleg te laten klappen op inhoudelijke tegenstellingen.
pi_219351581
Vraag mij af met welke concessies een eventueel blok van D66, VVD en CDA de steun van PvdA/GL krijgt voor de nodige stikstofmaatregelen (sowieso eeste kamer) en hoe een eventuele coalitiepartner JA21 met zulk beleid mee gaat doen?
pi_219351634
Gewoon de wensen van de VVD respecteren en ze op de reservebank zetten. Voor een links minderkabinet met gedoogsteun van de kleine linkse partijen gaan. Die zijn toch al veel sneller bereid water bij de wijn te doen dat de grotere rechtse.
pi_219351658
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
Gewoon de wensen van de VVD respecteren en ze op de reservebank zetten. Voor een links minderkabinet met gedoogsteun van de kleine linkse partijen gaan. Die zijn toch al veel sneller bereid water bij de wijn te doen dat de grotere rechtse.
Ik denk niet dat het CDA zich daar heel erg bij thuis zou voelen.
  woensdag 26 november 2025 @ 21:43:45 #267
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219351735
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:35 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het CDA zich daar heel erg bij thuis zou voelen.
Qua Christelijke waarden zitten ze met links prima. Ze zouden juist niet met VVD moeten willen wat dat betreft.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219351760
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:43 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Qua Christelijke waarden zitten ze met links prima. Ze zouden juist niet met VVD moeten willen wat dat betreft.
Als je kijk naar de achterban van het CDA dan willen ze liever met de VVD dan met PvdA/GL en dat is historisch ook altijd zo geweest. Dat kun jij verder onchristelijk vinden, maar daar denken ze zelf klaarblijkelijk anders over.

Het voorzetje van @SymbolicFrank (wat ik zelf ook wel eens geopperd heb) was trouwens niet een minderheidskabinet D66/CDA/GL-PvdA met brede steun, maar met gedoogsteun van alle linkse partijen.
  woensdag 26 november 2025 @ 21:47:11 #269
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219351771
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:45 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Als je kijk naar de achterban van het CDA dan willen ze liever met de VVD dan met PvdA/GL en dat is historisch ook altijd zo geweest. Dat kun jij verder onchristelijk vinden, maar daar denken ze zelf klaarblijkelijk anders over.
Vandaar dat ik ook niets met die hypocrieten heb. :D
pi_219351833
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:28 schreef KaheemSaid het volgende:
Vraag mij af met welke concessies een eventueel blok van D66, VVD en CDA de steun van PvdA/GL krijgt voor de nodige stikstofmaatregelen (sowieso eeste kamer) en hoe een eventuele coalitiepartner JA21 met zulk beleid mee gaat doen?
Zou PvdA/GL concessies willen voor het aanpakken van de stikstofproblematiek bij een minderheidskabinet zonder hen of lees ik je verkeerd?
pi_219351887
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:28 schreef KaheemSaid het volgende:
De aanwezigheid van JA21 verraadt dat al. Zo’n kabinet geeft gewoon weer een paar jaar stilstand.
pi_219352178
quote:
5s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:54 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Zou PvdA/GL concessies willen voor het aanpakken van de stikstofproblematiek bij een minderheidskabinet zonder hen of lees ik je verkeerd?
De weg voor een meerderheid van broodnodige stikstofaanpak lijkt mij in de eerste kamer zeker via GL/PvdA gaan, omdat je anders geen meerderheid gaat krijgen. Zal een PvdA/GL hiervoor echt gewoon maar tekenen bij het kruisje?
pi_219352251
Laat ik het zo zeggen: jullie weten hoe ik denk over die klimaatdoelstellingen van GL-PvdA. En toch wil ik hun graag in de regering.

Je moet het wel heel hoog in je bol hebben om op de VVD te stemmen. Of erg verward zijn voor de PVV. Stem nou gewoon eens voor jezelf.
  woensdag 26 november 2025 @ 22:41:21 #274
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219352315
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 22:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
Laat ik het zo zeggen: jullie weten hoe ik denk over die klimaatdoelstellingen van GL-PvdA. En toch wil ik hun graag in de regering.

Je moet het wel heel hoog in je bol hebben om op de VVD te stemmen. Of erg verward zijn voor de PVV. Stem nou gewoon eens voor jezelf.
Ik stem niet "voor mezelf". Ik stem voor hoe ik wil dat NL eruitziet voor iedereen.

Helaas doet 'iedereen' met een hypotheek of een net bovenmodaal inkomen dat wel ('stemmen voor zichzelf'). Pakt echt reuze wenselijk uit...
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 26 november 2025 @ 22:43:28 #275
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219352335
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 22:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ik stem niet "voor mezelf". Ik stem voor hoe ik wil dat NL eruitziet voor iedereen.

Helaas doet 'iedereen' met een hypotheek of een net bovenmodaal inkomen dat wel 'stemmen voor zichzelf'. Pakt echt reuze wenselijk uit...
Ik heb ook niet direct profijt van het feit dat ik D'66 stem, maar ik vind klimaat/stikstof, onderwijs en internationale samenwerking nou eenmaal belangrijk.
pi_219352365
quote:

[..]

Helaas doet 'iedereen' met een hypotheek of een net bovenmodaal inkomen dat wel 'stemmen voor zichzelf'. Pakt echt reuze wenselijk uit...
Hm. Je bedoelt, dat ze er een paar puntjes uitpikken waar ze wat over hebben gehoord en die belangrijk lijken. En ze dus niet naar het grote geheel kijken? Want wie weet nog hoe een linkse regering werkt? We hebben wel allemaal tot in den treure gehoord, dat we daar mee gestopt zijn omdat het onbetaalbaar was geworden. En dat blijkt een uitstekend argument te zijn, dat wordt nog steeds vaak gebruikt.

Maar onbetaalbaar voor wie? De mensen boven modaal, omdat de rijken steeds minder zijn gaan betalen? Is dat laatste niet het hele probleem? Daarom moet je steeds meer werken voor minder en wordt alles steeds duurder?

Blijkbaar niet, want we aanbidden de rijken! We willen ook allemaal rijk worden! Rijk is goed! Rijkere rijken is beter!
pi_219352741
quote:

[..]

Helaas doet 'iedereen' met een hypotheek of een net bovenmodaal inkomen dat wel ('stemmen voor zichzelf'). Pakt echt reuze wenselijk uit...

Nederland één na beste land ter wereld

Nederland heeft de beste bijstand van Europa

De Nederlandse burger is de vierde rijkste ter wereld

Nederlander in de top 5 gelukkigste ter wereld

Nederland in de top 3 beste gezondheidszorg in de wereld

Nederland in top 5 kleinste inkomensverschillen van Europa

:Y
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_219352785
quote:
Willen we dat zo houden? Want we glijden af.

Nou zijn de meeste andere sociale landen ook veel egoïstischer geworden, dus de hele schaal schuift naar beneden. Maar willen we daar aan meedoen, of zelfs voorop gaan lopen?

Kijk eens naar het verschil tussen het gemiddelde en het modale inkomen. Dat is heel inzichtelijk.
pi_219352792
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 00:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Willen we dat zo houden? Want we glijden af.
Het kabinet met PVV/NSC/BBB/VVD was natuurlijk geen groots succes. Laten we eerst even kijken wat deze formatie gaat opleveren.

quote:
Nou zijn de meeste andere sociale landen ook veel egoïstischer geworden, dus de hele schaal schuift naar beneden. Maar willen we daar aan meedoen, of zelfs voorop gaan lopen?

Kijk eens naar het verschil tussen het gemiddelde en het modale inkomen. Dat is heel inzichtelijk.
Deze punten zijn behaald onder 25-30 jaar centrumrechts beleid. Moet je nagaan hoe links dat eigenlijk is.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_219352804
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 00:04 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Het kabinet met PVV/NSC/BBB/VVD was natuurlijk geen groots succes. Laten we eerst even kijken wat deze formatie gaat opleveren.
[..]
Deze punten zijn behaald onder 25-30 jaar centrumrechts beleid. Moet je nagaan hoe links dat eigenlijk is.
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar zeker in de Scandinavische landen, lang de sociale bolwerken, is de politiek sterk opgeschoven naar rechts. Ook in Frankrijk wordt dat nu gezien als een zwakte. En wij hebben dat ook gedaan, zeker als je ziet dat de PVV landelijk gezien al een hele tijd de grootste partij is en de VVD zich nu ook onder de extreem rechtse partijen heeft geschaard.

Maar zelf zeggen ze een middenpartij te zijn. Dus dan is de vraag: is alles nu zo ver naar rechts opgeschoven, of begrijpen de kiezers er niets meer van? Extreem rechts is het nieuwe centrum?

En is dat dan omdat niemand meer het verschil ziet, omdat links veertig jaar is gedemoniseerd, of omdat mensen gewoon egoïstische opportunisten zijn? Maar we zijn ook een paar generaties heel socialistisch geweest. Het hangt maar van onze opvoeding en opleiding af wat we geloven.

We hebben gewoon geleerd, dat het in ons voordeel is om welvaart in te leveren om de elite rijker te maken.
  donderdag 27 november 2025 @ 04:13:22 #281
511161 Meningbastion
  donderdag 27 november 2025 @ 09:18:41 #282
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219353587
Hopelijk wordt Mariëlle Paul helemaal gesloopt vandaag.
pi_219353721
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 04:13 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Mooie lijstjes. En laat de VVD nou de laatste tientallen jaren dit prachtige land hebben bestuurd.
Heb je ook kanttekeningen bij het beleid van de afgelopen jaren?
  donderdag 27 november 2025 @ 10:20:41 #284
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219353985
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 09:18 schreef Immerdebestebob het volgende:
En hopelijk is Wiersma binnenkort ook aan de beurt met haar complete minachting van de Kamer en rechtspraak.
Huilen dan.
  Moderator donderdag 27 november 2025 @ 10:22:11 #285
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219353996
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 09:18 schreef Immerdebestebob het volgende:
Die zal flink gaan kronkelen voor de mensen die bij haar gelobbyd hebben :') :r
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219354102
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 00:04 schreef Shreyas het volgende:
Dit raakt aan de kern.

Op deze selectieve inzameling van (onbetrouwbare) lijstjes valt nogal wat af te dingen, maar dan nog interesseert het de VVD (en alles rechts daarvan) weinig tot niets. Het is een leuk propaganda instrument. Een handig gelegenheidsargument.

Dalende en instortende lijstjes zijn ook prima, of sterker nog, we beginnen een campagne tegen de SDG indicatoren. We zijn eigenlijk tegen deze lijstjes, de achterliggend agenda en proberen ze te manipuleren.

"Het V-Dem Institute, dat trends van democratisering en autocratisering onderzoekt, stelt dat Nederland nét onder de drempelwaarde zit om als autocratiserend land te worden geclassificeerd."
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lnrqjbdyrk2r

Laat dit nu net wel een serieus wetenschappelijk instituut zijn. Een dalend Nederland is voor de VVD (en alles rechts) hartstikke prima.

Nederland staat slechts op plek 26:
https://en.wikipedia.org/wiki/V-Dem_Democracy_Indices

Een andere objectieve en weinig te manipuleren indicator van welzijn blijft de (gezonde) levensverwachting. Daar was Nederland eind jaren 70 nummer één van de wereld. Inmiddels is Nederland op zijn best middelmaat.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219354139
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 16:41 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik vraag je gewoon hoe de pers aan waarheidsbevinding moet doen, wat ze hier verkeerde gedaan hebben en zoja wat ze wel hadden moeten doen?
Eh, nee. Je reageert ergens anders op. Media moeten insinuaties onderzoeken. Als er niet meer uit komt dan een Facebookpagina dan moet er gewoon naar gevraagd worden.

quote:
Dus het antwoord op niet durfen stemmen is "je moet gewoon stemmen"?
Ja, dat is je taak als volksvertegenwoordiger. De andere raadsleden hebben wel gewoon gestemd.
  donderdag 27 november 2025 @ 10:52:57 #288
511161 Meningbastion
pi_219354289
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 09:40 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Heb je ook kanttekeningen bij het beleid van de afgelopen jaren?
Nee.

Het is een kwestie van feiten en deze logisch met elkaar te verbinden.

1. Nederland scoort in alle internationale lijstjes torenhoog, zo niet de allerbeste
2. De VVD heeft de afgelopen 35 jaar in bijna alle kabinetten gezeten met uiterst bekwame bestuurders
3. "1+1 = 2"; de logica gebiedt ons om de VVD als 1 van de meest succesvolste politieke partijen aan te wijzen die wel levert en Nederland beter heeft gemaakt. Dat kan Klaver met zijn GL die nog nooit 1 minuut regeringsverantwoordelijkheid heeft gehad, niet zeggen.
pi_219354307
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 10:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, dat is je taak als volksvertegenwoordiger. De andere raadsleden hebben wel gewoon gestemd.
Ik zou zeggen “zou zich veilig moeten voeln om ye durven stemmen, maar laten we het er op houden dat we het niet eens worden.
pi_219354339
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 10:52 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Nee.

Het is een kwestie van feiten en deze logisch met elkaar te verbinden.

1. Nederland scoort in alle internationale lijstjes torenhoog, zo niet de allerbeste
2. De VVD heeft de afgelopen 35 jaar in bijna alle kabinetten gezeten met uiterst bekwame bestuurders
3. "1+1 = 2"; de logica gebiedt ons om de VVD als 1 van de meest succesvolste politieke partijen aan te wijzen die wel levert en Nederland beter heeft gemaakt. Dat kan Klaver met zijn GL die nog nooit 1 minuut regeringsverantwoordelijkheid heeft gehad, niet zeggen.
OK, dus de VVD is (mede)verantwoordelijk voor de wooncrisis, de asielcrisis (waarvan ze zelf aangeven dat die er is, dus), de stikstofcrisis? Om er maar een paar te noemen.
  donderdag 27 november 2025 @ 11:06:15 #291
511161 Meningbastion
pi_219354385
quote:
7s.gif Op donderdag 27 november 2025 10:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]
OK, dus de VVD is (mede)verantwoordelijk voor de wooncrisis, de asielcrisis (waarvan ze zelf aangeven dat die er is, dus), de stikstofcrisis? Om er maar een paar te noemen.
De VVD is nergens verantwoordelijk voor. Behalve voor het vrijwillig samenwerken met andere partijen in een coalitieverband. Die andere partijen waren duidelijk een hindernis om Nederland nog verder succesvol te maken. Ik weet zeker dat Nederland anders op eenzame hoogte had gestaan in die internationale lijstjes. Maar ja, PvdA, d66 en vooral CU, waren in de afgelopen jaren echte dwarsliggers en belemmeraars.
pi_219354409
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 11:06 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
De VVD is nergens verantwoordelijk voor. Behalve voor het vrijwillig samenwerken met andere partijen in een coalitieverband. Die andere partijen waren duidelijk een hindernis om Nederland nog verder succesvol te maken. Ik weet zeker dat Nederland anders op eenzame hoogte had gestaan in die internationale lijstjes. Maar ja, PvdA, d66 en vooral CU, waren in de afgelopen jaren echte dwarsliggers en belemmeraars.
Dan is VVD bepaald dom om wel 35 jaar als geweldige, fantastische, grote partij te regeren, maar zich te laten ringeloren door wat kleine, onbeduidende partijen. Dan heb je het niet best gedaan als partij.
  donderdag 27 november 2025 @ 11:15:38 #293
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219354439
Martens America is al weer lekker aan het konkelen :{
  donderdag 27 november 2025 @ 11:17:04 #294
511161 Meningbastion
pi_219354447
quote:
7s.gif Op donderdag 27 november 2025 11:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dan is VVD bepaald dom om wel 35 jaar als geweldige, fantastische, grote partij te regeren, maar zich te laten ringeloren door wat kleine, onbeduidende partijen. Dan heb je het niet best gedaan als partij.
Dat is democratie hè? Het werkt dus niet al te best. Mensen geloven nu eenmaal in progressieve sprookjes en andere flauwekul en dubieuze politici voeren dat uit, verpakt in ideologische nonsens. Dus je hebt gelijk, democratie schaadt op een enorme manier de kwaliteit van het landsbestuur.
pi_219354460
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 11:17 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Dat is democratie hè? Het werkt dus niet al te best. Mensen geloven nu eenmaal in progressieve sprookjes en andere flauwekul en dubieuze politici voeren dat uit, verpakt in ideologische nonsens. Dus je hebt gelijk, democratie schaadt op een enorme manier de kwaliteit van het landsbestuur.
Dat is niet wat ik zeg, en dat weet je ook goed.

Maar hou vooral als een fanboy vast aan je hysterische aanbidding van de VVD. Je praat nonsens, met als doel om lekker het vuurtje op te stoken hier. Jammer van het topic, dus ik ga er niet meer in mee.
  donderdag 27 november 2025 @ 11:36:57 #296
12221 Tijn