https://www.nu.nl/economi(...)reau-dat-ze-int.htmlquote:De bedragen van verkeersboetes zijn te hoog en staan niet in verhouding tot de overtreding, zegt directeur Albert Hazelhoff van incassobureau CJIB. Demissionair justitieminister Foort van Oosten stelt dat het geld nodig is om brandweer en politie te financieren.
Hazelhoff deed de uitspraken in een interview met de Leeuwarder Courant. Hij voegde eraan toe dat de verhoging voor iemand die niet op tijd betaalt, ook te gortig is. Zo zijn er bijvoorbeeld veel mensen met schulden die ook onbetaalde verkeersboetes hebben.
Verantwoordelijk minister Van Oosten vindt de boetes wel aan de hoge kant, maar stelt dat het Rijk het geld nodig heeft, bijvoorbeeld voor veiligheidsdiensten. Ook zegt hij dat de boetes nodig zijn om naleving van verkeersregels af te dwingen.
De oude Tweede Kamer vond net als het CJIB dat boetes te hoog zijn en riep het kabinet vorige maand op de bedragen voor bijvoorbeeld te hard rijden de komende jaren te bevriezen.
Volgens Van Oosten is dat niet mogelijk. Het Openbaar Ministerie adviseerde eerder een verlaging met 30 procent, maar dat zou leiden tot een gat in de begroting van het ministerie van Justitie dat kan oplopen tot 300 miljoen euro per jaar. "Daarvoor is geen dekking", schrijft Van Oosten in een Kamerbrief.
Ook het verzoek vanuit de Tweede Kamer om de boetes voorlopig niet mee te laten stijgen met de inflatie legt de minister naast zich neer. Dat zou een tekort van circa 30 miljoen euro veroorzaken.
Dan heb je ook niet vooraan gestaan toen de intelligentie uitgedeeld werd hoor.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:42 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Zo zijn er bijvoorbeeld veel mensen met schulden die ook onbetaalde verkeersboetes hebben
Je kunt ook boetes krijgen als je fietst of loopt, hoor.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dan heb je ook niet vooraan gestaan toen de intelligentie uitgedeeld werd hoor.
Schulden en dan nog verkeersboetes krijgen...echt...
Beweer ik iets anders dan?quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je kunt ook boetes krijgen als je fietst of loopt, hoor.
Lijkt me ook winstgevend om meer politie in te zetten. Die controleurs betalen zichzelf.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:06 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Verder vind ik het belangrijker dat de pakkans verhoogd wordt. Dan mogen wat mij betreft ook de boetes wel omlaag.
Haha zoiets zat ik ook aan te denken. Maar dan verzinnen ze wel een of andere belasting waardoor ze alsnog geld binnenharken.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:52 schreef Dagoduck het volgende:
Als je een keer een foutje of verkeerde inschatting maakt dan zijn de boetes zeker te hoog. Maar voor veelplegers zijn ze te laag.
Zou mooi zijn als we ons collectief een keer zouden gaan gedragen in het verkeer zodat de overheid in de stress raakt door te weinig inkomsten. Dat zou nog eens een protest zijn.
Wat is je punt dan?quote:
Dat jij moet stoppen met drinken voordat het weekend begint.quote:
Ik drink niet. Maar wat heeft in jouw wereld schulden hebben met boetes krijgen te maken en hoe verhoudt zich dat tot intelligentie?quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:16 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dat jij moet stoppen met drinken voordat het weekend begint.
Sjemig, is dat echt zo lastig te begrijpen?
Dat lijkt me geen gek idee. Beter dan die grote verhogingen als je te laat betaalt.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:19 schreef Jordy-B het volgende:
Misschien moet er dan een recidivetoeslag komen.
Dat je extra op moet letten voor het niet verkrijgen van boetes als je al in de schulden zit. Krijg je ze alsnog, dan ben echt dom bezig.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik drink niet. Maar wat heeft in jouw wereld schulden hebben met boetes krijgen te maken en hoe verhoudt zich dat tot intelligentie?
Ik heb liever de inkomensafhankelijke, dan moeten de rijken zich ook gedragen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:34 schreef Captain_Ghost het volgende:
de hoogte werkt niet. De inkomensonafhankelijk boete wel.
Het is makkelijk te automatiseren. Gratis geld.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:40 schreef Akkerdjie het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Het is nogal saillant hoe de manier van verkeersboetes innen is ontstaan, en weer typisch hoe een overheid, met zijn alsmaar groter wordende honger naar geld, met dit systeem, wat in eerste instantie een verbetering was voor iedereen, aan de haal is gegaan. Kijk en huiver.
Niet alleen dat (uiteraard zonder tussenkomst van mens, de menselijkheid is eruit gesloopt door digitalisering), maar totaal buitenproportioneel. En toch gaat over een tijdje weer op het knopje “verhogen” gedrukt worden, aangezien het geld direct naar justitie vloeit en niet naar de staatskas. Justitie heeft zo directe invloed op het innen van eigen geld. Wat een farce weer.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is makkelijk te automatiseren. Gratis geld.
Dit ja, met flitsmeister foppen ze je nog zelden. En soberso wordt op de snelwegen heel weinig geflitst, in Brabant tenminste. Het is meer het verkeer dat met 100 links blijft sukkelen dat ervoor zorgt dat je bijna nergens door kunt rijden.quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:11 schreef Haags het volgende:
Klaag niet zo.
Flitsmeister aan
Hop hop gas erop
Gewoon de linkse baan op iedere snelweg aanbesteden. Dus bijvoorbeeld reserveren voor de 1000 mensen die het meeste bieden om er op te mogen rijden.quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:16 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dit ja, met flitsmeister foppen ze je nog zelden. En soberso wordt op de snelwegen heel weinig geflitst, in Brabant tenminste. Het is meer het verkeer dat met 100 links blijft sukkelen dat ervoor zorgt dat je bijna nergens door kunt rijden.
Je zou in feite al auto's waar veel BPM over is betaald voorrang kunnen geven, die hebben de staatskas namelijk het meest gespekt.quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gewoon de linkse baan op iedere snelweg aanbesteden. Dus bijvoorbeeld reserveren voor de 1000 mensen die het meeste bieden om er op te mogen rijden.
Zoiets. Op die manier wordt het ook meer leergeld en valt er hopelijk vanzelf een kwartje. Misschien dat "lekker doorrijden" dan een keer verandert in "lekker op tijd vertrekken".quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen gek idee. Beter dan die grote verhogingen als je te laat betaalt.
De tweede boete van het jaar 50 procent hoger, daarna 100 Etc.
Er is naast de automatische systemen vrijwel geen handhaving meer. Dus je komt verder overal mee weg.quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het is beide; de verkeersboetes zijn te hoog, want een kleine fout kan zomaar honderden euro's kosten.
Aan de andere kant is het door de toename van het autoverkeer een jungle geworden met automobilisten die zo ongeveer elke verkeersregel negeren.
Met name het inhalen van een file op een voorsorteerstrook, om na de verkeerslichten alsnog die richting te kiezen, is ronduit asociaal.
Wat een antirechtsstatelijke edgy mening zeg.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:45 schreef Ama het volgende:
Sommige verkeersboetes kunnen wat mij betreft niet hoog genoeg zijn.
Okquote:Op vrijdag 21 november 2025 20:07 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wat een antirechtsstatelijke edgy mening zeg.
Slecht argument. Niemand is er op tegen dat regels gehandhaafd worden. Maar de regels moeten redelijk zijn, en max 100 is afgezet tov andere landen duidelijk onredelijk. En als een burger een overtreding begaat moet de straf proportioneel zijn.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
Gewoon je aan de regels houden toch?
In Singapore zijn ze het niet met je eens.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Slecht argument. Niemand is er op tegen dat regels gehandhaafd worden. Maar de regels moeten redelijk zijn, en max 100 is afgezet tov andere landen duidelijk onredelijk. En als een burger een overtreding begaat moet de straf proportioneel zijn.
Een stuk afval op straat gooien mag ook niet, en daar krijg je een sanctie voor. Maar dat mag geen ¤2.500 zijn natuurlijk.
Dat klopt. Maar ik heb ook weinig op met autoritaire regimes.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
In Singapore zijn ze het niet met je eens.
Eens, maar 5kmph te snel bekeuren met 80+ euro is belachelijk. Dat foutje heb je zo gemaakt als je even niet op je kilometerteller let en daadwerkelijk op de weg en het verkeer let, zoals het hoort.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:45 schreef Ama het volgende:
Ik zeg ook sommige boetes he.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:30 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Eens, maar 5kmph te snel bekeuren met 80+ euro is belachelijk. Dat foutje heb je zo gemaakt als je even niet op je kilometerteller let en daadwerkelijk op de weg en het verkeer let, zoals het hoort.
Je moet de werkelijkheid wel iets verdraaien om tot een boete van 80+ euro te komen voor 5 km/h te hard.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:30 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Eens, maar 5kmph te snel bekeuren met 80+ euro is belachelijk. Dat foutje heb je zo gemaakt als je even niet op je kilometerteller let en daadwerkelijk op de weg en het verkeer let, zoals het hoort.
Ik kijk niet constant naar mijn km teller, pik. Maar het verklaart wel waarom andere mensen als debielen rijden, als zij dat wel doen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:54 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Je moet de werkelijkheid wel iets verdraaien om tot een boete van 80+ euro te komen voor 5 km/h te hard.
Allereerst gaat er een correctie van af (tot 100km/h is de correctie 3 km/h, daarboven is het 3%).
Er worden geen boetes gegeven voor 5 km/h te hard.
Het begint bij 4 km/h te hard na correctie, dus 7 km/h te hard.
De boete voor 5 km/h na correctie, dus 8 km/h te hard, in een 30-kilometerzone, bedraagt 72 euro, daar komt 9 euro administratiekosten overheen (dat is geen onderdeel van het boetebedrag).
Realiseer je dat de snelheidsmeter van je auto praktisch altijd een veilige marge hanteert (meestal 4 tot 10 procent).
Dus dan gaf de teller 40(+) kilometer per uur aan op het moment van de overtreding. Dat is 10 km/h te hard in een 30km-zone, en volgens mij moet je dan gewoon niet janken dat je daar een boete voor krijgt.
Ik probeer zoveel mogelijk op de cruise control te rijden en waar de snelheid onder de 40 ligt, zoals in de wijk, kijk ik wat vaker naar de teller en aai ik het gaspedaal. Mijn kinderen fietsen daar ook.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:41 schreef -Deluzion- het volgende:
Het afgelopen halfjaar rijd ik vrijwel dagelijks zo n 6 tot 8 uur door heel Utrecht, inclusief de stad. Gelukkig heb ik in die periode nog geen boete gekregen ook al reed ik op sommige stukken wel eens 10 km u te hard. Mijn hoogste boete ooit was 280 euro toen ik een keer door rood reed. Daarnaast heb ik eerder verschillende boetes gehad voor veel te hard rijden, maar daar heb ik grotendeels van geleerd. Soms blijft het lastig om alle boetes volledig te voorkomen, en ja, sommige verkeersboetes zijn wel aan de hoge kant en voelen soms oneerlijk hoog.
Oeh, voelt als een geraakte, gevoelige snaar.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:56 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik kijk niet constant naar mijn km teller, pik. Maar het verklaart wel waarom andere mensen als debielen rijden, als zij dat wel doen.
Verder bepaal ik zelf wel waar ik over jank, regelnicht.
Overigens, wie moet die administratiekosten betalen? Ik. Dus het is gewoon onderdeel van de boete, ongeacht wat voor achterlijke naam je er ook aan toekent.
Ja, in woonwijken rijd ik altijd defensief. Ik ben extra alert en voorbereid op kinderen die zomaar onverwacht kunnen oversteken. Ookk nader ik onoverzichtelijke of gevaarlijke kruisingen altijd extra langzaam.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:11 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik probeer zoveel mogelijk op de cruise control te rijden en waar de snelheid onder de 40 ligt, zoals in de wijk, kijk ik wat vaker naar de teller en aai ik het gaspedaal. Mijn kinderen fietsen daar ook.
Het is heus niet alsof ik nooit te hard rijd, maar ik kies mijn trajecten en rijd sowieso zelden te hard om tijd in te halen. Gewoon op tijd in de auto stappen en als ik dan een keer te laat in de auto stap, kom ik gewoon te laat aan.
Overmorgen is het 9 jaar geleden dat ik mijn laatste snelheidsboete heb ontvangen.
Toch fijn dat hij deze bijzaak ook nog even benoemd. Hij was 'm bijna vergeten...quote:Verantwoordelijk minister Van Oosten vindt de boetes wel aan de hoge kant, maar stelt dat het Rijk het geld nodig heeft, bijvoorbeeld voor veiligheidsdiensten. Ook zegt hij dat de boetes nodig zijn om naleving van verkeersregels af te dwingen.
Ik ben voor een systeem naar inkomen. Zwitserland heeft dat dacht ik. Klopt dit @kwiwi ?quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:45 schreef Ama het volgende:
Hmm nee, daar voelen we niet zoveel voor.quote:Op zaterdag 22 november 2025 02:48 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik ben voor een systeem naar inkomen. Zwitserland heeft dat dacht ik. Klopt dit @:kwiwi ?
Naar aantal kinderen dan. Soort van kinderbijslag in het negatief.quote:Op zaterdag 22 november 2025 03:04 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Hmm nee, daar voelen we niet zoveel voor.
Wat mij betreft moet je gewoon binnen een dag betalen en anders een verhoging van 500%. Dan nog niet betalen? Beslag op auto/huis/inboedel desnoods de kinderen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 03:06 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Naar aantal kinderen dan. Soort van kinderbijslag in het negatief.
Ik zou pleiten voor direct standrechtelijk executeren bij niet betalen. En als blijkt dat je ook nog links stemt en dus voor het klimaat bent, moet je eerst een uur aan een uitlaat zuigen van een auto met draaiende motor. Groen Links stemmers krijgen dan een diesel zonder roetfilter.quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:01 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Wat mij betreft moet je gewoon binnen een dag betalen en anders een verhoging van 500%. Dan nog niet betalen? Beslag op auto/huis/inboedel desnoods de kinderen.
Is het zo afgelopen met die flauwekul.
Oneensquote:Op vrijdag 21 november 2025 21:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Slecht argument. Niemand is er op tegen dat regels gehandhaafd worden. Maar de regels moeten redelijk zijn, en max 100 is afgezet tov andere landen duidelijk onredelijk. En als een burger een overtreding begaat moet de straf proportioneel zijn.
Een stuk afval op straat gooien mag ook niet, en daar krijg je een sanctie voor. Maar dat mag geen ¤2.500 zijn natuurlijk.
Hoezo belasting? Als de automobilist niet roekeloos rijdt, krijgt hij toch geen boete?quote:Op zaterdag 22 november 2025 06:04 schreef TAmaru het volgende:
De overheid is een roversbende. "We hebben het nodig voor de brandweer en de politie". Dan weet je al genoeg. Het is gewoon een keiharde verkapte belasting.
Rijden zonder rijbewijs is in principe poging tot doodslagquote:Op zaterdag 22 november 2025 09:02 schreef Kreator het volgende:
Als je snel betaalt in Spanje wordt je boete gehalveerd. Vind ik ook wel een prima systeem.
Verder zijn de boetes voor een beetje te hard rijden veel te hoog en worden recidivisten veel te soft aangepakt. 21 keer zonder rijbewijs gepakt worden betekent duizenden keren zonder rijbewijs rijden en dat zou onmogelijk moeten zijn.
Pakkans is nihiel met flitsmeister.
Drank en drugs in verkeer mag van mij zero tolerance worden.
Omdat de boetes dus blijkbaar dienen tot het betalen van een overheidsdienst. Dat noem ik gewoon een belasting. Ze weten heus wel hoeveel ze binnenkrijgen per jaar. En als ze niet genoeg binnen hebben gekregen, gaan ze gewoon nog strenger controleren in november en december. Soms is een boete ook moeilijk te vermijden. Eens 10 km te hard rijden of net (per ongeluk) een rood licht meepakken is iedereen denk ik wel eens overkomen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 09:38 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoezo belasting? Als de automobilist niet roekeloos rijdt, krijgt hij toch geen boete?
Als alle automobilisten niet meer roekeloos zouden rijden, dan heeft de overheid toch geen inkomsten meer uit boetes?quote:Op zaterdag 22 november 2025 09:57 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Omdat de boetes dus blijkbaar dienen tot het betalen van een overheidsdienst. Dat noem ik gewoon een belasting. Ze weten heus wel hoeveel ze binnenkrijgen per jaar. En als ze niet genoeg binnen hebben gekregen, gaan ze gewoon nog strenger controleren in november en december. Soms is een boete ook moeilijk te vermijden. Eens 10 km te hard rijden of net (per ongeluk) een rood licht meepakken is iedereen denk ik wel eens overkomen.
Dus dan worden de politie en brandweer gewoon afgeschaft? Die kunnen dan immers niet meer betaald worden.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:07 schreef torentje het volgende:
[..]
Als alle automobilisten niet meer roekeloos zouden rijden, dan heeft de overheid toch geen inkomsten meer uit boetes?
Wat de overheid dan doet kan ik alleen maar naar gissen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:19 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dus dan worden de politie en brandweer gewoon afgeschaft? Die kunnen dan immers niet meer betaald worden.
Ja en? Dacht je dat de accijnzen op tabak en alcohol echt voor de gezondheid zijn, dan vind ik boetes nog schappelijk.quote:Op zaterdag 22 november 2025 09:57 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Omdat de boetes dus blijkbaar dienen tot het betalen van een overheidsdienst. Dat noem ik gewoon een belasting. Ze weten heus wel hoeveel ze binnenkrijgen per jaar. En als ze niet genoeg binnen hebben gekregen, gaan ze gewoon nog strenger controleren in november en december. Soms is een boete ook moeilijk te vermijden. Eens 10 km te hard rijden of net (per ongeluk) een rood licht meepakken is iedereen denk ik wel eens overkomen.
klinkt leuk, maar zo werkt het in de praktijk niet altijd. Je kunt echt wel je best doen om je netjes aan alles te houden en toch een boete krijgen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:37 schreef HSG het volgende:
Hoe voorkom je een boete?
Door je aan de regels te houden. NOU! Wat makkelijk zeg!
Dan gaan ze het geld toch ergens anders vandaan halen? Ergens moet het geld vandaan komen. En een accijns is toch ook een belasting? Uiteindelijk hoef je ook niet te roken. Maar de overheid weet dat sommige mensen dat toch wel doen. En de accijnzen op roken en andere dingen worden ook heus niet alleen aan het antirookbeleid besteed. Boetes zijn dus ook gewoon een ordinaire belasting.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:35 schreef torentje het volgende:
[..]
Wat de overheid dan doet kan ik alleen maar naar gissen.
Met alle gevolgen van dien...quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:43 schreef Kreator het volgende:
[..]
klinkt leuk, maar zo werkt het in de praktijk niet altijd. Je kunt echt wel je best doen om je netjes aan alles te houden en toch een boete krijgen.
Soms zijn regels gewoon onduidelijk: borden die half achter een struik staan, tijdelijke verkeerssituaties die niemand begrijpt, of lokale regeltjes waar je pas achter komt als het te laat is.
Bij dingen als belastingen of vergunningen zijn de regels soms zo ingewikkeld, dat je zonder opzet toch iets fout doet.
En dan heb je ook nog de handhaving: de ene controleur kijkt ergens doorheen, de andere niet, waardoor je ondanks goede bedoelingen alsnog de pineut bent.
Dus ja, je aan de regels houden helpt, maar doen alsof dat een waterdichte oplossing is, is wel simplistisch.
Je denkt een punt te maken, maar je reactie slaat in elk geval niet op mijn post.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:43 schreef HSG het volgende:
[..]
Met alle gevolgen van dien...
NWS / Wegpiraat Elias Z. (22) reed nietsvermoedende Roy dood
Wie heeft het over een woonwijk? Ik heb het over 50 en 70 kmph wegen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:18 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Oeh, voelt als een geraakte, gevoelige snaar.
Als je niet merkt dat je 10 km/h te hard door een woonwijk rijdt, ben je gewoon een prutser. Ik begrijp dat dat lastig te verkroppen is, maar dat hoef je natuurlijk niet af te reageren met je huiliehuilieduimzuigverhaal.
Ga wat aan je rijstijl doen, of blijf lekker betalen, pannenkoek.
Nee, jij hebt het over boetes van 80+ euro voor 5km/h te hard.quote:Op zaterdag 22 november 2025 11:43 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wie heeft het over een woonwijk? Ik heb het over 50 en 70 kmph wegen.
Nee, daar gaan we niet aan beginnen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 11:58 schreef Hugo862 het volgende:
Te laag voor de rijken, te hoog voor de armen.
Beter is het om de boetes te veranderen van een vast bedrag naar een percentage van inkomen/vermogen.
Wie hoopt dat er snel verandering in gaat komen, komt echter bedrogen uit. De ophoging van de verkeersboetes de afgelopen jaren is - daar maakten vorige kabinetten geen geheim van - nodig om voldoende inkomsten voor te genereren. Het was toenmalig minister Yesilgöz die in 2023 onomwonden zei dat verlaging ‘grote financiële, beleidsmatige en politieke consequenties zou hebben’. Simpel: het kabinet wil het geld niet missen.quote:In 2023 kwamen liefst 127.000 mensen in problematische schulden terecht door verkeersboetes, bleek uit cijfers van het CBS.
Weet ik. De VVD is semi-permanent aan de macht en die doen er alles aan om de rijken uit de wind te houden.quote:Op zaterdag 22 november 2025 11:58 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Nee, daar gaan we niet aan beginnen.
Nogmaals, als de automobilisten niet roekeloos rijden dan heeft de overheid geen inkomsten uit boetes. Het is dus een belasting waar de automobilisten zelf voor kiezen met hun roekeloos rijgedragquote:Op zaterdag 22 november 2025 10:43 schreef TAmaru het volgende:
Boetes zijn dus ook gewoon een ordinaire belasting.
Dat bepaal jij? Of de VVD?quote:Op zaterdag 22 november 2025 11:58 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Nee, daar gaan we niet aan beginnen.
Bij borden die achter een struik staan en dergelijke onterechte boetes, is de boete prima aan te vechten.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:43 schreef Kreator het volgende:
[..]
klinkt leuk, maar zo werkt het in de praktijk niet altijd. Je kunt echt wel je best doen om je netjes aan alles te houden en toch een boete krijgen.
Soms zijn regels gewoon onduidelijk: borden die half achter een struik staan, tijdelijke verkeerssituaties die niemand begrijpt, of lokale regeltjes waar je pas achter komt als het te laat is.
Bij dingen als belastingen of vergunningen zijn de regels soms zo ingewikkeld, dat je zonder opzet toch iets fout doet.
En dan heb je ook nog de handhaving: de ene controleur kijkt ergens doorheen, de andere niet, waardoor je ondanks goede bedoelingen alsnog de pineut bent.
Dus ja, je aan de regels houden helpt, maar doen alsof dat een waterdichte oplossing is, is wel simplistisch.
Ah, maar je ziet wat over het hoofd: ja, het is een grote belasting van de armen en de rijken voelen het niet in hun portemonnee. Dat is ook de bedoeling. Verschil moet er zijn. Het zou wat zijn, als rijken zich ook aan de regels moesten houden en niet gewoon overal mee wegkwamen. Die dingen zijn er om het gepeupel op hun plaats te zetten, daar moet je de elite niet mee lastig vallen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 11:59 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wie hoopt dat er snel verandering in gaat komen, komt echter bedrogen uit. De ophoging van de verkeersboetes de afgelopen jaren is - daar maakten vorige kabinetten geen geheim van - nodig om voldoende inkomsten voor te genereren. Het was toenmalig minister Yesilgöz die in 2023 onomwonden zei dat verlaging ‘grote financiële, beleidsmatige en politieke consequenties zou hebben’. Simpel: het kabinet wil het geld niet missen.
https://www.ad.nl/politie(...)-vast-niet~a2100c4a/
Om te
Dude, ik heb een boete gekregen van 86 euro voor 5kmph (na correctie) te hard op een 50kmph weg.quote:Op zaterdag 22 november 2025 11:54 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nee, jij hebt het over boetes van 80+ euro voor 5km/h te hard.
Die krijg je bij normale omstandigheden alleen in 30km-zones.
En wie rijden al die nieuwe auto's? Boomers die standaard al 15km te zacht rijden en de hoge inkomens.quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:48 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Bij borden die achter een struik staan en dergelijke onterechte boetes, is de boete prima aan te vechten.
Het valt me altijd op dat als mensen mopperen over snelheidsbekeuringen, de suggestie om je gewoon aan de snelheid te houden meestal direct wordt weggewuifd als een schier onhaalbare optie.
Het ligt ook nooit aan degene achter het stuur, maar altijd aan de flitspaal/-auto.![]()
Nieuwe auto's waarschuwen je bij overschrijding van de maximumsnelheid, maar men weet van gekkigheid niet hoe gauw dat vooral zo snel mogelijk weer uitgeschakeld moet worden.
Nou ja, dan is te hard rijden gewoon een keuze en is het spekken van de staatskas dat dus ook.
Neuh, dat heb ik zojuist bepaald. Charge my mind!quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat bepaal jij? Of de VVD?
Tijd om links te gaan stemmen.
Het was meer om op te merken dat de meeste mensen de ondersteuning om niet te hard te rijden standaard uitschakelen, omdat de maximumsnelheid meer als een suggestie wordt gezien.quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:59 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
En wie rijden al die nieuwe auto's? Boomers die standaard al 15km te zacht rijden en de hoge inkomens.
Boetes beginnen bij 4 km/h te hard. Tel daar de 3km/h correctie en de tellerafwijking van je auto bij op en dan zit je op je 10 km/h foutmarge.quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:54 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dude, ik heb een boete gekregen van 86 euro voor 5kmph (na correctie) te hard op een 50kmph weg.
Ik vind dat disproportioneel voor de overtreding. De boetes bij harder dan 30kmph mogen wat mij betreft flink stijgen, maar 10kmph ligt wat mij betreft gewoon in de foutmarge en dan is 30 euro meer dan genoeg.
Boete voor 5 km/u te hard (na correctie) op een 50 km/u weg is ¤ 45,-quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:54 schreef Cockwhale het volgende:
Dude, ik heb een boete gekregen van 86 euro voor 5kmph (na correctie) te hard op een 50kmph weg.
Nope.quote:Op zaterdag 22 november 2025 13:34 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Boete voor 5 km/u te hard (na correctie) op een 50 km/u weg is ¤ 45,-
Dan moet je wat aan de pakkans doen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 13:29 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Boetes beginnen bij 4 km/h te hard. Tel daar de 3km/h correctie en de tellerafwijking van je auto bij op en dan zit je op je 10 km/h foutmarge.
Het is niet de bedoeling dat de boete zo laag is dat je het niet heel erg vindt om hem te moeten betalen. Het is de bedoeling dat een boete gewoon kut is en je wat aan je rijgedrag gaat doen.
Dat zou helpen, maar als je er flitspalen bij plaatst, krijg je alleen maar "boehoe! Melkkoe"-reacties.quote:Op zaterdag 22 november 2025 17:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dan moet je wat aan de pakkans doen.
Dat is het dan ook, veel flitspalen staan helemaal niet op ''gevaarlijke'' locaties. Die mobiele flitsers idem, die staan 9/10 op plekken waar je ''makkelijk'' te hard rijdt, maar niet waar de gevaarsetting nou zo hoog is.quote:Op zaterdag 22 november 2025 17:48 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Dat zou helpen, maar als je er flitspalen bij plaatst, krijg je alleen maar "boehoe! Melkkoe"-reacties.
Bij mijn vorige woning rijdt men overdag met 70 langs en 's avonds met 100. Ik had daar graag een flitspaal gehad.
Nee, dat is ‘quotum flitsen’.quote:Op zaterdag 22 november 2025 17:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is het dan ook, veel flitspalen staan helemaal niet op ''gevaarlijke'' locaties. Die mobiele flitsers idem, die staan 9/10 op plekken waar je ''makkelijk'' te hard rijdt, maar niet waar de gevaarsetting nou zo hoog is.
Ik heb er nog nooit een zien staan bij een basisschool+30 weg, maar wel op een 80 weg waarbij het kruispunt ineens 50 is, om daarna weer 80 te mogen. Dat heeft geen flikker meer met verkeersveiligheid te maken.
Ok. Maar waar leg je de grens voor een geldelijke straf dan? Is 50 genoeg? Of toch maar 220? of 398 of 2.600?quote:Op zaterdag 22 november 2025 09:10 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Oneens
Zeker in het verkeer, dat is gevaarlijk. Snelheid en telefoon en gordel... dat is voor de veiligheid. Evenals de regels voor fietsers
Je weet de regels en consequenties. Dan moet je maar beter opletten
Op die manier kun je bijvoorbeeld ook zeggen dat de boete voor vuilnis naar de container te duur is (staat een sticker op met 90¤). Veel geld, maar ja... risico van het overtreden. Je weet het van te voren
En het is niet moeilijk om zonder boetes door het leven te gaan
Eigen verantwoordelijkheid
Ze stonden hier allemaal bij de ontsluitingswegen van de wijken om ervoor te zorgen dat verkeer dat de ring verlaat, de snelheid eruit haalt.quote:Op zaterdag 22 november 2025 17:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is het dan ook, veel flitspalen staan helemaal niet op ''gevaarlijke'' locaties. Die mobiele flitsers idem, die staan 9/10 op plekken waar je ''makkelijk'' te hard rijdt, maar niet waar de gevaarsetting nou zo hoog is.
Ik heb er nog nooit een zien staan bij een basisschool+30 weg, maar wel op een 80 weg waarbij het kruispunt ineens 50 is, om daarna weer 80 te mogen. Dat heeft geen flikker meer met verkeersveiligheid te maken.
Hoe vaak heb je er melding van gemaakt?quote:Op zaterdag 22 november 2025 17:48 schreef Jordy-B het volgende:
Dat zou helpen, maar als je er flitspalen bij plaatst, krijg je alleen maar "boehoe! Melkkoe"-reacties.
Bij mijn vorige woning rijdt men overdag met 70 langs en 's avonds met 100. Ik had daar graag een flitspaal gehad.
En als mensen allemaal zouden stoppen met werken, heeft de overheid geen inkomsten meer uit inkomstenbelasting.quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:07 schreef torentje het volgende:
[..]
Nogmaals, als de automobilisten niet roekeloos rijden dan heeft de overheid geen inkomsten uit boetes. Het is dus een belasting waar de automobilisten zelf voor kiezen met hun roekeloos rijgedrag
Ok, wat is volgens jou dan wel een goed bedrag voor 13kph te hard (¤ 132,-) ? Of voor een ondeugdelijke fatbike? ¤ 460,- Bellen achter het stuur ¤ 430,-?quote:
die 13km/h mag sowieso verdrievoudigen, 1 verkeerde beweging en je rijdt iemand dood, alternatief is innemen rijbewijs en voor het terugkrijgen: complete rijlessen volgen, bij herhaling permanent innemenquote:Op maandag 24 november 2025 08:27 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ok, wat is volgens jou dan wel een goed bedrag voor 13kph te hard (¤ 132,-) ? Of voor een ondeugdelijke fatbike? ¤ 460,- Bellen achter het stuur ¤ 430,-?
Voor sommige mensen is dat bijna 50% van het inkomen.
Ah.quote:Op maandag 24 november 2025 08:37 schreef mschol het volgende:
1 verkeerde beweging en je rijdt iemand dood,
Dat dus.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:34 schreef Captain_Ghost het volgende:
de hoogte werkt niet. De inkomensonafhankelijk boete wel.
Er is dus ook geen pleidooi om de boetes af te schaffen. Wel wordt gesteld dat de boetes niet meer in verhouding staan tot het feit. Zeker in vergelijking met boetes uit het strafrecht.quote:Op maandag 24 november 2025 13:51 schreef xpompompomx het volgende:
Ik snap het allemaal niet zo. Als je geen verkeersboetes wil, vertoon dan ook geen gedrag dat verkeersboetes veroorzaakt. Dat lijkt me toch echt niet zo moeilijk allemaal.
Valt te bezien, voor het één krijg je een strafblad en voor het ander niet.quote:Op maandag 24 november 2025 14:04 schreef Pajanus het volgende:
Het is beter (schijnbaar) om iemand te mishandelen dan een keer de verkeerde straat in te rijden.
Terwijl je als autoverzekeraar toch meer geïnteresseerd zou zijn in hoe iemand zich in het verkeerd gedraagt dan in of iemand een agent verkeerd heeft aangekeken, maar wellicht denk ik daar iets te simpel in.quote:Op maandag 24 november 2025 14:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Valt te bezien, voor het één krijg je een strafblad en voor het ander niet.
Country-dropping.quote:Op dinsdag 25 november 2025 07:25 schreef Lyrebird het volgende:
Te laag. Hier in Australië houdt bijna iedereen zich aan de maximumsnelheid, want boetes zijn niet mals. Dat heb ik van horen zeggen, want omdat iedereen zich aan de snelheid houdt, krijgt niemand een boete.
Als iedereen zich aan de snelheid houdt, dan is het gemakkelijk om mee te doen. Maar je voelt je gekke Henkie als iedereen je links en rechts voorbij kachelt als je met 80 km op een 80 km weg rijdt.
Past wel in je straatje he, zo'n uitspraak.quote:Op maandag 24 november 2025 08:51 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan zou het ook niet meer zo druk zijn in de verstedelijkte gebieden, dus ik zeg stop allemaal maar met werken.👍
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |