abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219316222
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 00:18 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Oeh, voelt als een geraakte, gevoelige snaar.

Als je niet merkt dat je 10 km/h te hard door een woonwijk rijdt, ben je gewoon een prutser. Ik begrijp dat dat lastig te verkroppen is, maar dat hoef je natuurlijk niet af te reageren met je huiliehuilieduimzuigverhaal.

Ga wat aan je rijstijl doen, of blijf lekker betalen, pannenkoek. :D
Wie heeft het over een woonwijk? Ik heb het over 50 en 70 kmph wegen.
pi_219316271
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 11:43 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Wie heeft het over een woonwijk? Ik heb het over 50 en 70 kmph wegen.
Nee, jij hebt het over boetes van 80+ euro voor 5km/h te hard.

Die krijg je bij normale omstandigheden alleen in 30km-zones.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_219316283
Te laag voor de rijken, te hoog voor de armen.

Beter is het om de boetes te veranderen van een vast bedrag naar een percentage van inkomen/vermogen.
  zaterdag 22 november 2025 @ 11:58:42 #79
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219316284
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 11:58 schreef Hugo862 het volgende:
Te laag voor de rijken, te hoog voor de armen.

Beter is het om de boetes te veranderen van een vast bedrag naar een percentage van inkomen/vermogen.
Nee, daar gaan we niet aan beginnen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219316289
Mishandeling is qua boete ‘goedkoper’ dan foutparkeren: zelfs overheid vindt dat scheef, maar het verandert vast niet

Justitie, rechters, de hoogste baas van de instantie die de boetes int: steeds meer onderdelen van onze overheid vinden verkeersboetes te hoog. Maar verlaging zit er voorlopig niet in, zelfs niet als er een centrumrechts kabinet komt.

Alweer zo’n vier jaar geleden begon het bij het Openbaar Ministerie te knagen: zijn de verkeersboetes in dit land niet een beetje te hoog? Want voor een mishandeling legt de strafrechter iemand vaak een boete van 400 euro op. Maar de prijs voor onterecht parkeren op een gehandicaptenplaats: 440 euro. Dat staat, vonden ze in de top van justitie, ‘niet meer in verhouding tot elkaar’. Sindsdien scharen steeds meer onderdelen van de overheid zich achter het verzet. Rechters beklaagden zich dat mensen nodeloos in de schulden terechtkomen vanwege boetes.

Niet alleen is de eerste aanslag relatief hoog, wie een herinnering moet betalen, ziet de prijs nog eens omhoog schieten.

Afgelopen vrijdag roerde ook de baas van het CJIB, de instantie van het OM dat de boetes int, zich in een interview. Directeur Albert Hazelhoff van het CJIB zei tegen de Leeuwarder Courant dat het ‘verkeersboetestelsel bijsturing verdient’. Volgens hem zijn het eerste boetebedrag en zeker de verhogingen, niet meer in balans. „Ze staan niet in verhouding tot de ernst van het feit”, aldus Hazelhoff. „Het eerste boetebedrag bij een overtreding zou meer in lijn moeten zijn met het strafrecht en de ernst van het feit. Dat is ook de politieke insteek. Want het stelsel van verkeersboetes is steeds meer uit de pas gaan lopen met de boetes in het strafrecht.”

Rechtszaak: boete ging van 1029 naar 3087 euro

Ter illustratie: bij de Hoge Raad loopt een zaak van een man die in één jaar tijd zeven verkeersboetes kreeg opgelegd. Hij reed onder meer te hard, zonder gordel en zijn remlichten deden het niet. De boetes waren in totaal 1029 euro, maar toen hij niet betaalde liep het op tot 3087 euro. Hij stelt nu dat het in strijd is met het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens en daar mag de Hoge Raad nu eerst een oordeel over vellen, voordat de rechter uitspraak doet.

CJIB-baas Hazelhoff wil ook dat gekeken wordt naar die boeteverhogingen. Na de eerste verhoging betaal je nu nog anderhalf keer het boetebedrag, na de tweede ophoging verdubbelt het bedrag zelfs. Opgeteld dus: 300 procent. „Mensen kunnen hierdoor in de problemen komen.”

quote:
In 2023 kwamen liefst 127.000 mensen in problematische schulden terecht door verkeersboetes, bleek uit cijfers van het CBS.
Wie hoopt dat er snel verandering in gaat komen, komt echter bedrogen uit. De ophoging van de verkeersboetes de afgelopen jaren is - daar maakten vorige kabinetten geen geheim van - nodig om voldoende inkomsten voor te genereren. Het was toenmalig minister Yesilgöz die in 2023 onomwonden zei dat verlaging ‘grote financiële, beleidsmatige en politieke consequenties zou hebben’. Simpel: het kabinet wil het geld niet missen.

https://www.ad.nl/politie(...)-vast-niet~a2100c4a/

Om te :r
pi_219316297
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 11:58 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Nee, daar gaan we niet aan beginnen.
Weet ik. De VVD is semi-permanent aan de macht en die doen er alles aan om de rijken uit de wind te houden.
pi_219316328
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 10:43 schreef TAmaru het volgende:
Boetes zijn dus ook gewoon een ordinaire belasting.
Nogmaals, als de automobilisten niet roekeloos rijden dan heeft de overheid geen inkomsten uit boetes. Het is dus een belasting waar de automobilisten zelf voor kiezen met hun roekeloos rijgedrag
pi_219316519
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 11:58 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Nee, daar gaan we niet aan beginnen.
Dat bepaal jij? Of de VVD?

Tijd om links te gaan stemmen.
pi_219316521
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 november 2025 10:43 schreef Kreator het volgende:

[..]
klinkt leuk, maar zo werkt het in de praktijk niet altijd. Je kunt echt wel je best doen om je netjes aan alles te houden en toch een boete krijgen.

Soms zijn regels gewoon onduidelijk: borden die half achter een struik staan, tijdelijke verkeerssituaties die niemand begrijpt, of lokale regeltjes waar je pas achter komt als het te laat is.
Bij dingen als belastingen of vergunningen zijn de regels soms zo ingewikkeld, dat je zonder opzet toch iets fout doet.

En dan heb je ook nog de handhaving: de ene controleur kijkt ergens doorheen, de andere niet, waardoor je ondanks goede bedoelingen alsnog de pineut bent.

Dus ja, je aan de regels houden helpt, maar doen alsof dat een waterdichte oplossing is, is wel simplistisch.
Bij borden die achter een struik staan en dergelijke onterechte boetes, is de boete prima aan te vechten.

Het valt me altijd op dat als mensen mopperen over snelheidsbekeuringen, de suggestie om je gewoon aan de snelheid te houden meestal direct wordt weggewuifd als een schier onhaalbare optie.
Het ligt ook nooit aan degene achter het stuur, maar altijd aan de flitspaal/-auto. 8)7

Nieuwe auto's waarschuwen je bij overschrijding van de maximumsnelheid, maar men weet van gekkigheid niet hoe gauw dat vooral zo snel mogelijk weer uitgeschakeld moet worden.

Nou ja, dan is te hard rijden gewoon een keuze en is het spekken van de staatskas dat dus ook.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_219316537
quote:
6s.gif Op zaterdag 22 november 2025 11:59 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wie hoopt dat er snel verandering in gaat komen, komt echter bedrogen uit. De ophoging van de verkeersboetes de afgelopen jaren is - daar maakten vorige kabinetten geen geheim van - nodig om voldoende inkomsten voor te genereren. Het was toenmalig minister Yesilgöz die in 2023 onomwonden zei dat verlaging ‘grote financiële, beleidsmatige en politieke consequenties zou hebben’. Simpel: het kabinet wil het geld niet missen.

https://www.ad.nl/politie(...)-vast-niet~a2100c4a/

Om te :r
Ah, maar je ziet wat over het hoofd: ja, het is een grote belasting van de armen en de rijken voelen het niet in hun portemonnee. Dat is ook de bedoeling. Verschil moet er zijn. Het zou wat zijn, als rijken zich ook aan de regels moesten houden en niet gewoon overal mee wegkwamen. Die dingen zijn er om het gepeupel op hun plaats te zetten, daar moet je de elite niet mee lastig vallen.

En daarom ook geen puntenrijbewijs of een andere vorm waarbij je je rijbewijs kwijt raakt bij te veel overtredingen. Alhoewel je natuurlijk altijd gewoon een nieuwe chauffeur in dienst kunt nemen. Die zijn wel vervangbaar. Maar dan kun je niet meer in je bolide van een half miljoen rijden.
pi_219316538
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 11:54 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Nee, jij hebt het over boetes van 80+ euro voor 5km/h te hard.

Die krijg je bij normale omstandigheden alleen in 30km-zones.
Dude, ik heb een boete gekregen van 86 euro voor 5kmph (na correctie) te hard op een 50kmph weg.

Ik vind dat disproportioneel voor de overtreding. De boetes bij harder dan 30kmph mogen wat mij betreft flink stijgen, maar 10kmph ligt wat mij betreft gewoon in de foutmarge en dan is 30 euro meer dan genoeg.
pi_219316559
De boetes voor o.a. telefoongebruik tijdens en het door rood rijden zijn juist nog veel te laag
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219316561
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 12:48 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Bij borden die achter een struik staan en dergelijke onterechte boetes, is de boete prima aan te vechten.

Het valt me altijd op dat als mensen mopperen over snelheidsbekeuringen, de suggestie om je gewoon aan de snelheid te houden meestal direct wordt weggewuifd als een schier onhaalbare optie.
Het ligt ook nooit aan degene achter het stuur, maar altijd aan de flitspaal/-auto. 8)7

Nieuwe auto's waarschuwen je bij overschrijding van de maximumsnelheid, maar men weet van gekkigheid niet hoe gauw dat vooral zo snel mogelijk weer uitgeschakeld moet worden.

Nou ja, dan is te hard rijden gewoon een keuze en is het spekken van de staatskas dat dus ook.
En wie rijden al die nieuwe auto's? Boomers die standaard al 15km te zacht rijden en de hoge inkomens.
  zaterdag 22 november 2025 @ 13:00:26 #89
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219316565
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 12:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat bepaal jij? Of de VVD?

Tijd om links te gaan stemmen.
Neuh, dat heb ik zojuist bepaald. Charge my mind!
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219316638
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 12:59 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
En wie rijden al die nieuwe auto's? Boomers die standaard al 15km te zacht rijden en de hoge inkomens.
Het was meer om op te merken dat de meeste mensen de ondersteuning om niet te hard te rijden standaard uitschakelen, omdat de maximumsnelheid meer als een suggestie wordt gezien.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_219316677
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 12:54 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Dude, ik heb een boete gekregen van 86 euro voor 5kmph (na correctie) te hard op een 50kmph weg.

Ik vind dat disproportioneel voor de overtreding. De boetes bij harder dan 30kmph mogen wat mij betreft flink stijgen, maar 10kmph ligt wat mij betreft gewoon in de foutmarge en dan is 30 euro meer dan genoeg.
Boetes beginnen bij 4 km/h te hard. Tel daar de 3km/h correctie en de tellerafwijking van je auto bij op en dan zit je op je 10 km/h foutmarge.

Het is niet de bedoeling dat de boete zo laag is dat je het niet heel erg vindt om hem te moeten betalen. Het is de bedoeling dat een boete gewoon kut is en je wat aan je rijgedrag gaat doen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_219316694
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 12:54 schreef Cockwhale het volgende:
Dude, ik heb een boete gekregen van 86 euro voor 5kmph (na correctie) te hard op een 50kmph weg.
Boete voor 5 km/u te hard (na correctie) op een 50 km/u weg is ¤ 45,-
pi_219317167
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 13:34 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Boete voor 5 km/u te hard (na correctie) op een 50 km/u weg is ¤ 45,-
Nope.
  Forum Admin zaterdag 22 november 2025 @ 17:28:11 #95
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219317931
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 13:29 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Boetes beginnen bij 4 km/h te hard. Tel daar de 3km/h correctie en de tellerafwijking van je auto bij op en dan zit je op je 10 km/h foutmarge.

Het is niet de bedoeling dat de boete zo laag is dat je het niet heel erg vindt om hem te moeten betalen. Het is de bedoeling dat een boete gewoon kut is en je wat aan je rijgedrag gaat doen.
Dan moet je wat aan de pakkans doen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219318050
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 november 2025 17:28 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dan moet je wat aan de pakkans doen.
Dat zou helpen, maar als je er flitspalen bij plaatst, krijg je alleen maar "boehoe! Melkkoe"-reacties.

Bij mijn vorige woning rijdt men overdag met 70 langs en 's avonds met 100. Ik had daar graag een flitspaal gehad. :{
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_219318065
Klopt paar keer rood licht gehad en gelijk 2 doezoe kwijt
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  Forum Admin zaterdag 22 november 2025 @ 17:50:53 #98
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219318066
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 17:48 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Dat zou helpen, maar als je er flitspalen bij plaatst, krijg je alleen maar "boehoe! Melkkoe"-reacties.

Bij mijn vorige woning rijdt men overdag met 70 langs en 's avonds met 100. Ik had daar graag een flitspaal gehad. :{
Dat is het dan ook, veel flitspalen staan helemaal niet op ''gevaarlijke'' locaties. Die mobiele flitsers idem, die staan 9/10 op plekken waar je ''makkelijk'' te hard rijdt, maar niet waar de gevaarsetting nou zo hoog is.

Ik heb er nog nooit een zien staan bij een basisschool+30 weg, maar wel op een 80 weg waarbij het kruispunt ineens 50 is, om daarna weer 80 te mogen. Dat heeft geen flikker meer met verkeersveiligheid te maken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219318113
Waarom voeren ze niet gewoon een boetesysteem in dat de boetes baseert op een percentage van het maand- of jaarinkomen? Op die manier doen de boetes altijd pijn.

Verdien je een miljoen per jaar? Nou, dan kan een verkeersovertreding je nog steeds ¤100.000,- kosten, terwijl als je op een uitkering zit, dat je dan misschien wegkomt met een paar tientjes. Ja, ik weet het; ik ben geen rekenwonder.
  zaterdag 22 november 2025 @ 17:57:21 #100
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219318114
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 17:50 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat is het dan ook, veel flitspalen staan helemaal niet op ''gevaarlijke'' locaties. Die mobiele flitsers idem, die staan 9/10 op plekken waar je ''makkelijk'' te hard rijdt, maar niet waar de gevaarsetting nou zo hoog is.

Ik heb er nog nooit een zien staan bij een basisschool+30 weg, maar wel op een 80 weg waarbij het kruispunt ineens 50 is, om daarna weer 80 te mogen. Dat heeft geen flikker meer met verkeersveiligheid te maken.
Nee, dat is ‘quotum flitsen’.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')