Oeh, voelt als een geraakte, gevoelige snaar.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:56 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik kijk niet constant naar mijn km teller, pik. Maar het verklaart wel waarom andere mensen als debielen rijden, als zij dat wel doen.
Verder bepaal ik zelf wel waar ik over jank, regelnicht.
Overigens, wie moet die administratiekosten betalen? Ik. Dus het is gewoon onderdeel van de boete, ongeacht wat voor achterlijke naam je er ook aan toekent.
Ja, in woonwijken rijd ik altijd defensief. Ik ben extra alert en voorbereid op kinderen die zomaar onverwacht kunnen oversteken. Ookk nader ik onoverzichtelijke of gevaarlijke kruisingen altijd extra langzaam.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:11 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik probeer zoveel mogelijk op de cruise control te rijden en waar de snelheid onder de 40 ligt, zoals in de wijk, kijk ik wat vaker naar de teller en aai ik het gaspedaal. Mijn kinderen fietsen daar ook.
Het is heus niet alsof ik nooit te hard rijd, maar ik kies mijn trajecten en rijd sowieso zelden te hard om tijd in te halen. Gewoon op tijd in de auto stappen en als ik dan een keer te laat in de auto stap, kom ik gewoon te laat aan.
Overmorgen is het 9 jaar geleden dat ik mijn laatste snelheidsboete heb ontvangen.
Toch fijn dat hij deze bijzaak ook nog even benoemd. Hij was 'm bijna vergeten...quote:Verantwoordelijk minister Van Oosten vindt de boetes wel aan de hoge kant, maar stelt dat het Rijk het geld nodig heeft, bijvoorbeeld voor veiligheidsdiensten. Ook zegt hij dat de boetes nodig zijn om naleving van verkeersregels af te dwingen.
Ik ben voor een systeem naar inkomen. Zwitserland heeft dat dacht ik. Klopt dit @kwiwi ?quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:45 schreef Ama het volgende:
Sommige verkeersboetes kunnen wat mij betreft niet hoog genoeg zijn.
Hmm nee, daar voelen we niet zoveel voor.quote:Op zaterdag 22 november 2025 02:48 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik ben voor een systeem naar inkomen. Zwitserland heeft dat dacht ik. Klopt dit @:kwiwi ?
Naar aantal kinderen dan. Soort van kinderbijslag in het negatief.quote:Op zaterdag 22 november 2025 03:04 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Hmm nee, daar voelen we niet zoveel voor.
Wat mij betreft moet je gewoon binnen een dag betalen en anders een verhoging van 500%. Dan nog niet betalen? Beslag op auto/huis/inboedel desnoods de kinderen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 03:06 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Naar aantal kinderen dan. Soort van kinderbijslag in het negatief.
Ik zou pleiten voor direct standrechtelijk executeren bij niet betalen. En als blijkt dat je ook nog links stemt en dus voor het klimaat bent, moet je eerst een uur aan een uitlaat zuigen van een auto met draaiende motor. Groen Links stemmers krijgen dan een diesel zonder roetfilter.quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:01 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Wat mij betreft moet je gewoon binnen een dag betalen en anders een verhoging van 500%. Dan nog niet betalen? Beslag op auto/huis/inboedel desnoods de kinderen.
Is het zo afgelopen met die flauwekul.
Oneensquote:Op vrijdag 21 november 2025 21:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Slecht argument. Niemand is er op tegen dat regels gehandhaafd worden. Maar de regels moeten redelijk zijn, en max 100 is afgezet tov andere landen duidelijk onredelijk. En als een burger een overtreding begaat moet de straf proportioneel zijn.
Een stuk afval op straat gooien mag ook niet, en daar krijg je een sanctie voor. Maar dat mag geen ¤2.500 zijn natuurlijk.
Hoezo belasting? Als de automobilist niet roekeloos rijdt, krijgt hij toch geen boete?quote:Op zaterdag 22 november 2025 06:04 schreef TAmaru het volgende:
De overheid is een roversbende. "We hebben het nodig voor de brandweer en de politie". Dan weet je al genoeg. Het is gewoon een keiharde verkapte belasting.
Rijden zonder rijbewijs is in principe poging tot doodslagquote:Op zaterdag 22 november 2025 09:02 schreef Kreator het volgende:
Als je snel betaalt in Spanje wordt je boete gehalveerd. Vind ik ook wel een prima systeem.
Verder zijn de boetes voor een beetje te hard rijden veel te hoog en worden recidivisten veel te soft aangepakt. 21 keer zonder rijbewijs gepakt worden betekent duizenden keren zonder rijbewijs rijden en dat zou onmogelijk moeten zijn.
Pakkans is nihiel met flitsmeister.
Drank en drugs in verkeer mag van mij zero tolerance worden.
Omdat de boetes dus blijkbaar dienen tot het betalen van een overheidsdienst. Dat noem ik gewoon een belasting. Ze weten heus wel hoeveel ze binnenkrijgen per jaar. En als ze niet genoeg binnen hebben gekregen, gaan ze gewoon nog strenger controleren in november en december. Soms is een boete ook moeilijk te vermijden. Eens 10 km te hard rijden of net (per ongeluk) een rood licht meepakken is iedereen denk ik wel eens overkomen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 09:38 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoezo belasting? Als de automobilist niet roekeloos rijdt, krijgt hij toch geen boete?
Als alle automobilisten niet meer roekeloos zouden rijden, dan heeft de overheid toch geen inkomsten meer uit boetes?quote:Op zaterdag 22 november 2025 09:57 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Omdat de boetes dus blijkbaar dienen tot het betalen van een overheidsdienst. Dat noem ik gewoon een belasting. Ze weten heus wel hoeveel ze binnenkrijgen per jaar. En als ze niet genoeg binnen hebben gekregen, gaan ze gewoon nog strenger controleren in november en december. Soms is een boete ook moeilijk te vermijden. Eens 10 km te hard rijden of net (per ongeluk) een rood licht meepakken is iedereen denk ik wel eens overkomen.
Dus dan worden de politie en brandweer gewoon afgeschaft? Die kunnen dan immers niet meer betaald worden.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:07 schreef torentje het volgende:
[..]
Als alle automobilisten niet meer roekeloos zouden rijden, dan heeft de overheid toch geen inkomsten meer uit boetes?
Wat de overheid dan doet kan ik alleen maar naar gissen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:19 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dus dan worden de politie en brandweer gewoon afgeschaft? Die kunnen dan immers niet meer betaald worden.
Ja en? Dacht je dat de accijnzen op tabak en alcohol echt voor de gezondheid zijn, dan vind ik boetes nog schappelijk.quote:Op zaterdag 22 november 2025 09:57 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Omdat de boetes dus blijkbaar dienen tot het betalen van een overheidsdienst. Dat noem ik gewoon een belasting. Ze weten heus wel hoeveel ze binnenkrijgen per jaar. En als ze niet genoeg binnen hebben gekregen, gaan ze gewoon nog strenger controleren in november en december. Soms is een boete ook moeilijk te vermijden. Eens 10 km te hard rijden of net (per ongeluk) een rood licht meepakken is iedereen denk ik wel eens overkomen.
klinkt leuk, maar zo werkt het in de praktijk niet altijd. Je kunt echt wel je best doen om je netjes aan alles te houden en toch een boete krijgen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:37 schreef HSG het volgende:
Hoe voorkom je een boete?
Door je aan de regels te houden. NOU! Wat makkelijk zeg!
Dan gaan ze het geld toch ergens anders vandaan halen? Ergens moet het geld vandaan komen. En een accijns is toch ook een belasting? Uiteindelijk hoef je ook niet te roken. Maar de overheid weet dat sommige mensen dat toch wel doen. En de accijnzen op roken en andere dingen worden ook heus niet alleen aan het antirookbeleid besteed. Boetes zijn dus ook gewoon een ordinaire belasting.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:35 schreef torentje het volgende:
[..]
Wat de overheid dan doet kan ik alleen maar naar gissen.
Met alle gevolgen van dien...quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:43 schreef Kreator het volgende:
[..]
klinkt leuk, maar zo werkt het in de praktijk niet altijd. Je kunt echt wel je best doen om je netjes aan alles te houden en toch een boete krijgen.
Soms zijn regels gewoon onduidelijk: borden die half achter een struik staan, tijdelijke verkeerssituaties die niemand begrijpt, of lokale regeltjes waar je pas achter komt als het te laat is.
Bij dingen als belastingen of vergunningen zijn de regels soms zo ingewikkeld, dat je zonder opzet toch iets fout doet.
En dan heb je ook nog de handhaving: de ene controleur kijkt ergens doorheen, de andere niet, waardoor je ondanks goede bedoelingen alsnog de pineut bent.
Dus ja, je aan de regels houden helpt, maar doen alsof dat een waterdichte oplossing is, is wel simplistisch.
Je denkt een punt te maken, maar je reactie slaat in elk geval niet op mijn post.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:43 schreef HSG het volgende:
[..]
Met alle gevolgen van dien...
NWS / Wegpiraat Elias Z. (22) reed nietsvermoedende Roy dood
Wie heeft het over een woonwijk? Ik heb het over 50 en 70 kmph wegen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:18 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Oeh, voelt als een geraakte, gevoelige snaar.
Als je niet merkt dat je 10 km/h te hard door een woonwijk rijdt, ben je gewoon een prutser. Ik begrijp dat dat lastig te verkroppen is, maar dat hoef je natuurlijk niet af te reageren met je huiliehuilieduimzuigverhaal.
Ga wat aan je rijstijl doen, of blijf lekker betalen, pannenkoek.
Nee, jij hebt het over boetes van 80+ euro voor 5km/h te hard.quote:Op zaterdag 22 november 2025 11:43 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wie heeft het over een woonwijk? Ik heb het over 50 en 70 kmph wegen.
Nee, daar gaan we niet aan beginnen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 11:58 schreef Hugo862 het volgende:
Te laag voor de rijken, te hoog voor de armen.
Beter is het om de boetes te veranderen van een vast bedrag naar een percentage van inkomen/vermogen.
Wie hoopt dat er snel verandering in gaat komen, komt echter bedrogen uit. De ophoging van de verkeersboetes de afgelopen jaren is - daar maakten vorige kabinetten geen geheim van - nodig om voldoende inkomsten voor te genereren. Het was toenmalig minister Yesilgöz die in 2023 onomwonden zei dat verlaging ‘grote financiële, beleidsmatige en politieke consequenties zou hebben’. Simpel: het kabinet wil het geld niet missen.quote:In 2023 kwamen liefst 127.000 mensen in problematische schulden terecht door verkeersboetes, bleek uit cijfers van het CBS.
Weet ik. De VVD is semi-permanent aan de macht en die doen er alles aan om de rijken uit de wind te houden.quote:Op zaterdag 22 november 2025 11:58 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Nee, daar gaan we niet aan beginnen.
Nogmaals, als de automobilisten niet roekeloos rijden dan heeft de overheid geen inkomsten uit boetes. Het is dus een belasting waar de automobilisten zelf voor kiezen met hun roekeloos rijgedragquote:Op zaterdag 22 november 2025 10:43 schreef TAmaru het volgende:
Boetes zijn dus ook gewoon een ordinaire belasting.
Dat bepaal jij? Of de VVD?quote:Op zaterdag 22 november 2025 11:58 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Nee, daar gaan we niet aan beginnen.
Bij borden die achter een struik staan en dergelijke onterechte boetes, is de boete prima aan te vechten.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:43 schreef Kreator het volgende:
[..]
klinkt leuk, maar zo werkt het in de praktijk niet altijd. Je kunt echt wel je best doen om je netjes aan alles te houden en toch een boete krijgen.
Soms zijn regels gewoon onduidelijk: borden die half achter een struik staan, tijdelijke verkeerssituaties die niemand begrijpt, of lokale regeltjes waar je pas achter komt als het te laat is.
Bij dingen als belastingen of vergunningen zijn de regels soms zo ingewikkeld, dat je zonder opzet toch iets fout doet.
En dan heb je ook nog de handhaving: de ene controleur kijkt ergens doorheen, de andere niet, waardoor je ondanks goede bedoelingen alsnog de pineut bent.
Dus ja, je aan de regels houden helpt, maar doen alsof dat een waterdichte oplossing is, is wel simplistisch.
Ah, maar je ziet wat over het hoofd: ja, het is een grote belasting van de armen en de rijken voelen het niet in hun portemonnee. Dat is ook de bedoeling. Verschil moet er zijn. Het zou wat zijn, als rijken zich ook aan de regels moesten houden en niet gewoon overal mee wegkwamen. Die dingen zijn er om het gepeupel op hun plaats te zetten, daar moet je de elite niet mee lastig vallen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 11:59 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wie hoopt dat er snel verandering in gaat komen, komt echter bedrogen uit. De ophoging van de verkeersboetes de afgelopen jaren is - daar maakten vorige kabinetten geen geheim van - nodig om voldoende inkomsten voor te genereren. Het was toenmalig minister Yesilgöz die in 2023 onomwonden zei dat verlaging ‘grote financiële, beleidsmatige en politieke consequenties zou hebben’. Simpel: het kabinet wil het geld niet missen.
https://www.ad.nl/politie(...)-vast-niet~a2100c4a/
Om te
Dude, ik heb een boete gekregen van 86 euro voor 5kmph (na correctie) te hard op een 50kmph weg.quote:Op zaterdag 22 november 2025 11:54 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nee, jij hebt het over boetes van 80+ euro voor 5km/h te hard.
Die krijg je bij normale omstandigheden alleen in 30km-zones.
En wie rijden al die nieuwe auto's? Boomers die standaard al 15km te zacht rijden en de hoge inkomens.quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:48 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Bij borden die achter een struik staan en dergelijke onterechte boetes, is de boete prima aan te vechten.
Het valt me altijd op dat als mensen mopperen over snelheidsbekeuringen, de suggestie om je gewoon aan de snelheid te houden meestal direct wordt weggewuifd als een schier onhaalbare optie.
Het ligt ook nooit aan degene achter het stuur, maar altijd aan de flitspaal/-auto.![]()
Nieuwe auto's waarschuwen je bij overschrijding van de maximumsnelheid, maar men weet van gekkigheid niet hoe gauw dat vooral zo snel mogelijk weer uitgeschakeld moet worden.
Nou ja, dan is te hard rijden gewoon een keuze en is het spekken van de staatskas dat dus ook.
Neuh, dat heb ik zojuist bepaald. Charge my mind!quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat bepaal jij? Of de VVD?
Tijd om links te gaan stemmen.
Het was meer om op te merken dat de meeste mensen de ondersteuning om niet te hard te rijden standaard uitschakelen, omdat de maximumsnelheid meer als een suggestie wordt gezien.quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:59 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
En wie rijden al die nieuwe auto's? Boomers die standaard al 15km te zacht rijden en de hoge inkomens.
Boetes beginnen bij 4 km/h te hard. Tel daar de 3km/h correctie en de tellerafwijking van je auto bij op en dan zit je op je 10 km/h foutmarge.quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:54 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dude, ik heb een boete gekregen van 86 euro voor 5kmph (na correctie) te hard op een 50kmph weg.
Ik vind dat disproportioneel voor de overtreding. De boetes bij harder dan 30kmph mogen wat mij betreft flink stijgen, maar 10kmph ligt wat mij betreft gewoon in de foutmarge en dan is 30 euro meer dan genoeg.
Boete voor 5 km/u te hard (na correctie) op een 50 km/u weg is ¤ 45,-quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:54 schreef Cockwhale het volgende:
Dude, ik heb een boete gekregen van 86 euro voor 5kmph (na correctie) te hard op een 50kmph weg.
Nope.quote:Op zaterdag 22 november 2025 13:34 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Boete voor 5 km/u te hard (na correctie) op een 50 km/u weg is ¤ 45,-
Dan moet je wat aan de pakkans doen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 13:29 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Boetes beginnen bij 4 km/h te hard. Tel daar de 3km/h correctie en de tellerafwijking van je auto bij op en dan zit je op je 10 km/h foutmarge.
Het is niet de bedoeling dat de boete zo laag is dat je het niet heel erg vindt om hem te moeten betalen. Het is de bedoeling dat een boete gewoon kut is en je wat aan je rijgedrag gaat doen.
Dat zou helpen, maar als je er flitspalen bij plaatst, krijg je alleen maar "boehoe! Melkkoe"-reacties.quote:Op zaterdag 22 november 2025 17:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dan moet je wat aan de pakkans doen.
Dat is het dan ook, veel flitspalen staan helemaal niet op ''gevaarlijke'' locaties. Die mobiele flitsers idem, die staan 9/10 op plekken waar je ''makkelijk'' te hard rijdt, maar niet waar de gevaarsetting nou zo hoog is.quote:Op zaterdag 22 november 2025 17:48 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Dat zou helpen, maar als je er flitspalen bij plaatst, krijg je alleen maar "boehoe! Melkkoe"-reacties.
Bij mijn vorige woning rijdt men overdag met 70 langs en 's avonds met 100. Ik had daar graag een flitspaal gehad.
Nee, dat is ‘quotum flitsen’.quote:Op zaterdag 22 november 2025 17:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is het dan ook, veel flitspalen staan helemaal niet op ''gevaarlijke'' locaties. Die mobiele flitsers idem, die staan 9/10 op plekken waar je ''makkelijk'' te hard rijdt, maar niet waar de gevaarsetting nou zo hoog is.
Ik heb er nog nooit een zien staan bij een basisschool+30 weg, maar wel op een 80 weg waarbij het kruispunt ineens 50 is, om daarna weer 80 te mogen. Dat heeft geen flikker meer met verkeersveiligheid te maken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |