https://www.nu.nl/economi(...)reau-dat-ze-int.htmlquote:De bedragen van verkeersboetes zijn te hoog en staan niet in verhouding tot de overtreding, zegt directeur Albert Hazelhoff van incassobureau CJIB. Demissionair justitieminister Foort van Oosten stelt dat het geld nodig is om brandweer en politie te financieren.
Hazelhoff deed de uitspraken in een interview met de Leeuwarder Courant. Hij voegde eraan toe dat de verhoging voor iemand die niet op tijd betaalt, ook te gortig is. Zo zijn er bijvoorbeeld veel mensen met schulden die ook onbetaalde verkeersboetes hebben.
Verantwoordelijk minister Van Oosten vindt de boetes wel aan de hoge kant, maar stelt dat het Rijk het geld nodig heeft, bijvoorbeeld voor veiligheidsdiensten. Ook zegt hij dat de boetes nodig zijn om naleving van verkeersregels af te dwingen.
De oude Tweede Kamer vond net als het CJIB dat boetes te hoog zijn en riep het kabinet vorige maand op de bedragen voor bijvoorbeeld te hard rijden de komende jaren te bevriezen.
Volgens Van Oosten is dat niet mogelijk. Het Openbaar Ministerie adviseerde eerder een verlaging met 30 procent, maar dat zou leiden tot een gat in de begroting van het ministerie van Justitie dat kan oplopen tot 300 miljoen euro per jaar. "Daarvoor is geen dekking", schrijft Van Oosten in een Kamerbrief.
Ook het verzoek vanuit de Tweede Kamer om de boetes voorlopig niet mee te laten stijgen met de inflatie legt de minister naast zich neer. Dat zou een tekort van circa 30 miljoen euro veroorzaken.
Dan heb je ook niet vooraan gestaan toen de intelligentie uitgedeeld werd hoor.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:42 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Zo zijn er bijvoorbeeld veel mensen met schulden die ook onbetaalde verkeersboetes hebben
Je kunt ook boetes krijgen als je fietst of loopt, hoor.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dan heb je ook niet vooraan gestaan toen de intelligentie uitgedeeld werd hoor.
Schulden en dan nog verkeersboetes krijgen...echt...
Beweer ik iets anders dan?quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je kunt ook boetes krijgen als je fietst of loopt, hoor.
Lijkt me ook winstgevend om meer politie in te zetten. Die controleurs betalen zichzelf.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:06 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Verder vind ik het belangrijker dat de pakkans verhoogd wordt. Dan mogen wat mij betreft ook de boetes wel omlaag.
Haha zoiets zat ik ook aan te denken. Maar dan verzinnen ze wel een of andere belasting waardoor ze alsnog geld binnenharken.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:52 schreef Dagoduck het volgende:
Als je een keer een foutje of verkeerde inschatting maakt dan zijn de boetes zeker te hoog. Maar voor veelplegers zijn ze te laag.
Zou mooi zijn als we ons collectief een keer zouden gaan gedragen in het verkeer zodat de overheid in de stress raakt door te weinig inkomsten. Dat zou nog eens een protest zijn.
Wat is je punt dan?quote:
Dat jij moet stoppen met drinken voordat het weekend begint.quote:
Ik drink niet. Maar wat heeft in jouw wereld schulden hebben met boetes krijgen te maken en hoe verhoudt zich dat tot intelligentie?quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:16 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dat jij moet stoppen met drinken voordat het weekend begint.
Sjemig, is dat echt zo lastig te begrijpen?
Dat lijkt me geen gek idee. Beter dan die grote verhogingen als je te laat betaalt.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:19 schreef Jordy-B het volgende:
Misschien moet er dan een recidivetoeslag komen.
Dat je extra op moet letten voor het niet verkrijgen van boetes als je al in de schulden zit. Krijg je ze alsnog, dan ben echt dom bezig.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik drink niet. Maar wat heeft in jouw wereld schulden hebben met boetes krijgen te maken en hoe verhoudt zich dat tot intelligentie?
Ik heb liever de inkomensafhankelijke, dan moeten de rijken zich ook gedragen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:34 schreef Captain_Ghost het volgende:
de hoogte werkt niet. De inkomensonafhankelijk boete wel.
Het is makkelijk te automatiseren. Gratis geld.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:40 schreef Akkerdjie het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Het is nogal saillant hoe de manier van verkeersboetes innen is ontstaan, en weer typisch hoe een overheid, met zijn alsmaar groter wordende honger naar geld, met dit systeem, wat in eerste instantie een verbetering was voor iedereen, aan de haal is gegaan. Kijk en huiver.
Niet alleen dat (uiteraard zonder tussenkomst van mens, de menselijkheid is eruit gesloopt door digitalisering), maar totaal buitenproportioneel. En toch gaat over een tijdje weer op het knopje “verhogen” gedrukt worden, aangezien het geld direct naar justitie vloeit en niet naar de staatskas. Justitie heeft zo directe invloed op het innen van eigen geld. Wat een farce weer.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is makkelijk te automatiseren. Gratis geld.
Dit ja, met flitsmeister foppen ze je nog zelden. En soberso wordt op de snelwegen heel weinig geflitst, in Brabant tenminste. Het is meer het verkeer dat met 100 links blijft sukkelen dat ervoor zorgt dat je bijna nergens door kunt rijden.quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:11 schreef Haags het volgende:
Klaag niet zo.
Flitsmeister aan
Hop hop gas erop
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |