Jei bend anders ook geen goet vorbeelt met je 'gesteld' en 'jeugd'.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:31 schreef Mubassie het volgende:
Echt peinlijk om te lezen dat het zo slegt gesteld is met de jeugd
quote:Op donderdag 20 november 2025 12:22 schreef hondonspain het volgende:
Een op de zes leerlingen in de tweede klas van de middelbare school kan geen eenvoudige Nederlandse tekst schrijven, constateert de onderwijsinspectie. De inspectie adviseert (om) schrijven meer aandacht te geven bij verschillende schoolvakken.
17 procent van de leerlingen beheerst aan het einde van de tweede klas nog niet het basisniveau 1F, blijkt uit het onderzoek van de onderwijsinspectie naar schrijfvaardigheid. Dat is het niveau dat de meeste leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen.
YoutubeYouTube staat ook vol met filmpjes waar simpele vragen worden gesteld(, zo)als "noem 3 groenten" (aanhalingstekens vergeten) en men weet het simpelweg niet. WordWordt de mensheid echt zo dom?
Mensen die op schrijffoutjes letten zijn eigenlijk nog een stuk erger.quote:
In de eerste klas is het het dubbele.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:22 schreef hondonspain het volgende:
Een op de zes leerlingen in de tweede klas van de middelbare school kan geen eenvoudige Nederlandse tekst schrijven, constateert de onderwijsinspectie. De inspectie adviseert schrijven meer aandacht te geven bij verschillende schoolvakken.
17 procent van de leerlingen beheerst aan het einde van de tweede klas nog niet het basisniveau 1F, blijkt uit het onderzoek van de onderwijsinspectie naar schrijfvaardigheid. Dat is het niveau dat de meeste leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen.
Youtube staat ook vol met filmpjes waar simpele vragen worden gesteld als noem 3 groenten en men weet het simpelweg niet. Word de mensheid echt zo dom?
Dit dus en dat het grootste probleem bij het VMBO ligt - dan weten we alweer waar dit probleem vandaan komt (grotendeels dan). Maar ja, mondje dicht en snaveltjes toe en slaap lekkerquote:Op donderdag 20 november 2025 12:38 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Sla even de demografische achtergronden van de huidige lichting basisschool- en middelbareschoolleerlingen er op na en je krijgt je antwoord.
quote:Op donderdag 20 november 2025 12:22 schreef hondonspain het volgende:
17 procent van de leerlingen beheerst aan het einde van de tweede klas nog niet het basisniveau 1F, blijkt uit het onderzoek van de onderwijsinspectie naar schrijfvaardigheid.
Bron: CBSquote:16,2 procent van de bevolking is zelf in het buitenland geboren en naar Nederland gemigreerd.
Is al minimaal een jaar of 20 zo. Ik werkte op een HBO en wist niet wat ik hoorde toen er gezegd werd dat de normen omlaag werden gegooid omdat er anders geen kip meer zou overgaan of slagen.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat betekent dat we op termijn de regels maar gaan versimpelen, want zo rollen we tegenwoordig.
Nou, als de schrijver loopt te pochen dat hij of zij zo intelligent is en ik zie wat stomme fouten, dan ga ik er op los.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:40 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Mensen die op schrijffoutjes letten zijn eigenlijk nog een stuk erger.
Ze zijn er nog steeds niet uit, hoe ze tot dat getal kunnen komen.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In de eerste klas is het het dubbele.
Ik vind het opmerkelijk dat ze ook niet rapporteren over het percentage dat nog kan rekenen. Misschien vinden ze dat achterhaald?
Ik wou zeggen.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:01 schreef ToT het volgende:
[..]
Is al minimaal een jaar of 20 zo. Ik werkte op een HBO en wist niet wat ik hoorde toen er gezegd werd dat de normen omlaag werden gegooid omdat er anders geen kip meer zou overgaan of slagen.
70 jaar lang mensen uit (oa) het rifgebergte importeren en vervolgens hun nichtjes laten importeren als broedmandje.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:20 schreef roos94 het volgende:
Hoe kan dit nu? Dit leer je toch op de basisschool? Mijn dochter (groep 1) krijgt elke x maanden een gesprek met een portfolio waarop allerlei vaardigheden staan en een lijntje die aangeeft waar je op dat moment hoort te zitten. Als je onder dat lijntje duikelt, wordt er toch actie ondernomen?
De schrijver loopt niet te pochen dat hij of zij zo intelligent is. De schrijver spreekt zijn zorgen uit over de conclusie van de onderwijsinspectie dat het niveau van leerlingen achteruit holt en zwaar onder de maat is en vreest dat de mensheid steeds dommer wordt.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:09 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Nou, als de schrijver loopt te pochen dat hij of zij zo intelligent is en ik zie wat stomme fouten, dan ga ik er op los.
Die actie houdt bij veel scholen wel vaak in dat ouders thuis aan de slag moeten, en ik kan me voorstellen dat een goede 17 procent dit niet doet of voor elkaar krijgt.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:20 schreef roos94 het volgende:
Hoe kan dit nu? Dit leer je toch op de basisschool? Mijn dochter (groep 1) krijgt elke x maanden een gesprek met een portfolio waarop allerlei vaardigheden staan en een lijntje die aangeeft waar je op dat moment hoort te zitten. Als je onder dat lijntje duikelt, wordt er toch actie ondernomen?
Ik heb het niet over een specifieke poster.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:23 schreef timmmmm het volgende:
[..]
De schrijver loopt niet te pochen dat hij of zij zo intelligent is. De schrijver spreekt zijn zorgen uit over de conclusie van de onderwijsinspectie dat het niveau van leerlingen achteruit holt en zwaar onder de maat is en vreest dat de mensheid steeds dommer wordt.
Het is eigenlijk een beetje zielig dat je daar blijkbaar zo onzeker van wordt dat je je aangesproken voelt en dan niet meer op de inhoud kan reageren.
Maar wat gebeurt er dan precies als een kind consequent onder de lijntjes blijft presteren? Ongetwijfeld wordt er dan voor zover mogelijk extra begeleiding opgetrommeld, een jaartje blijven zitten, adviezen aan de ouders om meer te oefenen en dergelijke, maar wat als het allemaal niet voldoende helpt? Je kunt leerlingen ook niet ad infinitum op de basisschool houden als ze het niveau nooit gaan halen.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:20 schreef roos94 het volgende:
Oh ja.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:29 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Die actie houdt bij veel scholen wel vaak in dat ouders thuis aan de slag moeten, en ik kan me voorstellen dat een goede 17 procent dit niet doet of voor elkaar krijgt.
Dat klokkijken een vaardigheid is die terugloopt is me ook wel eens opgevallen.
Of vallen voortijdig uit het systeem, wat problematischer is dan een jaartje overdoen of naar een lager niveau stromen.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:46 schreef Momo het volgende:
Mochten er problemen zijn dan gaan ze een niveau naar beneden of blijven zitten.
Tweemaal een is ook drie, moet je maar denken.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:41 schreef Tengano het volgende:
Ach, ik haalde ook twee keer een 1 voor mijn boekenlijst Nederlands.
En toch heb ik het tot een uitermate succesvol en zeer gewaardeerd Fok!er geschopt
Ook in het buitenland is dit een probleem. Ik werk met studenten. Generaties die zijn opgegroeid met een smartphone (of komt het door COVID) willen minder, kunnen minder en zijn niet bereid om een flinke inspanning te leveren. Maar ze hebben wel een grote bek en hebben verbijsterend veel zelfvertrouwen.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:26 schreef timmmmm het volgende:
Mensen die dit op het aantal allochtonen/buitenlanders/anderskleurigen schuiven, mogen zich gelukkig prijzen. Die hebben geen contact met kinderen van een schoolgaande leeftijd, ik ben jaloers.
Ik kan jullie verzekeren dat ook het niveau bij de roomblanke Djelano in het geding is. En zelfs de Klazen zijn niet meer wat ze geweest zijn.
Schrijvers zijn duur, want zij hebben bijna de hele wereld verwoest om hun gedachten, verhalen te kunnen noteren.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:22 schreef hondonspain het volgende:
Een op de zes leerlingen in de tweede klas van de middelbare school kan geen eenvoudige Nederlandse tekst schrijven, constateert de onderwijsinspectie. De inspectie adviseert schrijven meer aandacht te geven bij verschillende schoolvakken.
Youtube staat ook vol met filmpjes waar simpele vragen worden gesteld als noem 3 groenten en men weet het simpelweg niet. Word de mensheid echt zo dom?
Het is hbo.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:01 schreef ToT het volgende:
[..]
Is al minimaal een jaar of 20 zo. Ik werkte op een HBO en wist niet wat ik hoorde toen er gezegd werd dat de normen omlaag werden gegooid omdat er anders geen kip meer zou overgaan of slagen.
Wat?quote:Op donderdag 20 november 2025 13:56 schreef torentje het volgende:
[..]
Schrijvers zijn duur, want zij hebben bijna de hele wereld verwoest om hun gedachten, verhalen te kunnen noteren.
Ik vraag mij af hoe dit uberhaupt gaat bij jongeren onder de 18 jaar. Komen ze daar gewoon mee weg als ze niet meer naar school gaan. Wat als ze van school moeten omdat ze te lastig zijn voor een gewone VMBO school?quote:Op donderdag 20 november 2025 13:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Of vallen voortijdig uit het systeem, wat problematischer is dan een jaartje overdoen of naar een lager niveau stromen.
Gij zijt goden, zonen des allerhoogsten, allen tezamen.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:56 schreef torentje het volgende:
[..]
Schrijvers zijn duur, want zij hebben bijna de hele wereld verwoest om hun gedachten, verhalen te kunnen noteren.
Ik vind het soms wel echt prachtige teksten waar hij mee komt.quote:Op donderdag 20 november 2025 14:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
User torentje in een van de "speciale" leerlingen.
Broer jij schnapt het beetje nog weet je.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:26 schreef timmmmm het volgende:
Mensen die dit op het aantal allochtonen/buitenlanders/anderskleurigen schuiven, mogen zich gelukkig prijzen. Die hebben geen contact met kinderen van een schoolgaande leeftijd, ik ben jaloers.
Ik kan jullie verzekeren dat ook het niveau bij de roomblanke Djelano in het geding is. En zelfs de Klazen zijn niet meer wat ze geweest zijn.
Ik heb een neefje die zo'n voortijdig schoolverlater was, tegen kinderen die het echt consequent verdommen om naar school te gaan is niet zo veel opgewassen. Dwingen naar school te gaan? Schiet je niets mee op, al krijg je hem in een klas dan is hij er binnen no time weer uitgestuurd. Naar een school voor moeilijke gevallen? Ook daar wordt je geacht in ieder geval iets te leren, en dat doet hij niet. Straf? Doet hij ook niet of lacht hij om. Boetes? Belanden bij de verzorgers. Inmiddels is hij over de 20, zonder diploma's, met een net zo kansloze vriendin, een ongewilde baby, veroordelingen en schulden voortkomend uit domme keuzes, en talloze omgeschoolde baantjes die hij hoogstens een paar maanden volhoudt. Een jaartje overdoen is over iemand gehele loopbaan bezien niet zo erg, en iemand die een lager niveau doet dan eigenlijk mogelijk is kan dat later stapelen, als de motvatie er tenminste is. Iemand die echter helemaal de basisvaardigheden niet geleerd heeft kan gewoon niet meekomen, en een leven gevuld met kansloosheid tegemoet gaan (en dat waarschijnlijk ook aan hun kinderen doorgeven. Dat is nog een aspect aan dit hele verhaal, je kunt van een groep die zelf al niet goed kunnen lezen en schrijven niet verwachten dat ze hun kinderen zelfstandig daarboven weten te verheffen. Als je niet ingrijpt is het probleem bij de volgende generatie dus nog groter).quote:Op donderdag 20 november 2025 14:04 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik vraag mij af hoe dit uberhaupt gaat bij jongeren onder de 18 jaar. Komen ze daar gewoon mee weg als ze niet meer naar school gaan. Wat als ze van school moeten omdat ze te lastig zijn voor een gewone VMBO school?
Welk deel begrijp jij niet? Misschien begrijp jij het volgende beter: Schrijvers zijn duur: zij hebben de wereld bijna verwoest om hun gedachten en verhalen te bewaren.??quote:
Het zijn vaardigheden waar de jongere generaties niets aan hebben, want de oudere schrijvers zijn doof voor mensen zonder teveel geld.quote:Op donderdag 20 november 2025 14:33 schreef Scjvb het volgende:
Het is inderdaad triest gesteld met deze belangrijke vaardigheden!
En hiervan werd jaren geleden al gewag gemaakt, waarbij erop gewezen werd dat bij de jeugd zowel rekenvaardigheden als een voldoende beheersing van de Nederlandse taal (schriftelijk en mondeling) inderdaad steeds meer te wensen overlaat.
Probleem is dan ook wel dat je neefje en mensen zoals hem waarschijnlijk nog meer kinderen gaat krijgen dan gemiddeld gezin met 2 volwassenen met beide een goed betaalde en drukke baan. De kans is weer klein dat hij kinderen gaat krijgen die wel gewoon goed meedraaien straks (en nee dan hoeven niet perse VWO te doen).quote:Op donderdag 20 november 2025 14:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik heb een neefje die zo'n voortijdig schoolverlater was, tegen kinderen die het echt consequent verdommen om naar school te gaan is niet zo veel opgewassen. Dwingen naar school te gaan? Schiet je niets mee op, al krijg je hem in een klas dan is hij er binnen no time weer uitgestuurd. Naar een school voor moeilijke gevallen? Ook daar wordt je geacht in ieder geval iets te leren, en dat doet hij niet. Straf? Doet hij ook niet of lacht hij om. Boetes? Belanden bij de verzorgers. Inmiddels is hij over de 20, zonder diploma's, met een net zo kansloze vriendin, een ongewilde baby, veroordelingen en schulden voortkomend uit domme keuzes, en talloze omgeschoolde baantjes die hij hoogstens een paar maanden volhoudt. Een jaartje overdoen is over iemand gehele loopbaan bezien niet zo erg, en iemand die een lager niveau doet dan eigenlijk mogelijk is kan dat later stapelen, als de motvatie er tenminste is. Iemand die echter helemaal de basisvaardigheden niet geleerd heeft kan gewoon niet meekomen, en een leven gevuld met kansloosheid tegemoet gaan (en dat waarschijnlijk ook aan hun kinderen doorgeven. Dat is nog een aspect aan dit hele verhaal, je kunt van een groep die zelf al niet goed kunnen lezen en schrijven niet verwachten dat ze hun kinderen zelfstandig daarboven weten te verheffen. Als je niet ingrijpt is het probleem bij de volgende generatie dus nog groter).
Ah, nu begrijp ik uw gemis probleem. Vandaar telkens uw ontevreden reacties, want het gaat om geld?quote:Op donderdag 20 november 2025 14:38 schreef torentje het volgende:
[..]
Het zijn vaardigheden waar de jongere generaties niets aan hebben, want de oudere schrijvers zijn doof voor mensen zonder teveel geld.
Het gaat erom dat U evenals vele andere schrijvers doof bent voor de noden van de jongere generaties.quote:Op donderdag 20 november 2025 14:43 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Ah, nu begrijp ik uw gemis probleem. Vandaar telkens uw ontevreden reacties, want het gaat om geld?
Triest!
Dat is dus wat u ervan maakt.quote:Op donderdag 20 november 2025 15:19 schreef torentje het volgende:
[..]
Het gaat erom dat U evenals vele andere schrijvers doof bent voor de noden van de jongere generaties.
Antwoord op je vraag: Ja. Kijk voor de gein eens naar wat topicstarters allemaal uit hun gebroken pen weten te toveren aan ellende.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:22 schreef hondonspain het volgende:
tegenwoordig kun je zelfs youtube links aan gemini geven en die geeft je dan een mooi overzichtquote:Op donderdag 20 november 2025 12:23 schreef Kickinalfa het volgende:
Waarom zou je schrijven als je chatgpt kan laten typen of een filmpje kan kijken.
En groenten zijn vies.
Precies. Typ slechts 1 keer free palestaine in en je krijgt een volledig onderbouwd overzicht van hoe het oorspronkelijke Palestijnse rijk door de Joden is afgepakt en dat die geniepige joden nu nog steeds aan het suisideren zijn.quote:Op donderdag 20 november 2025 15:40 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
tegenwoordig kun je zelfs youtube links aan gemini geven en die geeft je dan een mooi overzicht
Ja, zonder achtergrondkennis heb je niet veel aan die computer.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:54 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ook in het buitenland is dit een probleem. Ik werk met studenten. Generaties die zijn opgegroeid met een smartphone (of komt het door COVID) willen minder, kunnen minder en zijn niet bereid om een flinke inspanning te leveren. Maar ze hebben wel een grote bek en hebben verbijsterend veel zelfvertrouwen.
Deze generatie (althans, in Australië) verwacht dat ze zonder inspanning hun diploma kunnen halen.
Laatst nog practica van eerstejaarsstudenten beoordeeld; ik doe dit nu voor het derde jaar. In het eerste jaar lukte het iedere groep om de experimenten op tijd af te hebben. Vorig jaar zat de klad er al in (50/50) en dit jaar kon maar een van de zeven groepen hetzelfde experiment tot een goed einde brengen.
Op mijn vraag waarom ze de experimenten niet af hadden, was het antwoord vaak “niet genoeg tijd”. Maar ze hadden er gewoonweg niet goed over nagedacht. Het niveau was er niet. Zelfs met drie keer zo veel tijd was het niet gelukt, omdat ze het probleem niet volledig doorgrond hadden.
Pappen en nathouden.
Zelfs als hele slimme autodidact heb je dezelfde problemen, omdat je niet tussen de mensen hebt gezeten waar je mee kon communiceren en je zonder dat papiertje niet aan de juiste baan komt.quote:Op donderdag 20 november 2025 14:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik heb een neefje die zo'n voortijdig schoolverlater was, tegen kinderen die het echt consequent verdommen om naar school te gaan is niet zo veel opgewassen. Dwingen naar school te gaan? Schiet je niets mee op, al krijg je hem in een klas dan is hij er binnen no time weer uitgestuurd. Naar een school voor moeilijke gevallen? Ook daar wordt je geacht in ieder geval iets te leren, en dat doet hij niet. Straf? Doet hij ook niet of lacht hij om. Boetes? Belanden bij de verzorgers. Inmiddels is hij over de 20, zonder diploma's, met een net zo kansloze vriendin, een ongewilde baby, veroordelingen en schulden voortkomend uit domme keuzes, en talloze omgeschoolde baantjes die hij hoogstens een paar maanden volhoudt. Een jaartje overdoen is over iemand gehele loopbaan bezien niet zo erg, en iemand die een lager niveau doet dan eigenlijk mogelijk is kan dat later stapelen, als de motvatie er tenminste is. Iemand die echter helemaal de basisvaardigheden niet geleerd heeft kan gewoon niet meekomen, en een leven gevuld met kansloosheid tegemoet gaan (en dat waarschijnlijk ook aan hun kinderen doorgeven. Dat is nog een aspect aan dit hele verhaal, je kunt van een groep die zelf al niet goed kunnen lezen en schrijven niet verwachten dat ze hun kinderen zelfstandig daarboven weten te verheffen. Als je niet ingrijpt is het probleem bij de volgende generatie dus nog groter).
Met de mond.quote:Op donderdag 20 november 2025 14:40 schreef mvdejong het volgende:
Maar we zetten wel in Nederland in op een kennis-economie.
Djelano en Klaas zitten net zo goed op TikTok en zo, idd.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:26 schreef timmmmm het volgende:
1. Saucijzenbroodjequote:
mussolini?quote:
En nu in het Nederlandsquote:Op donderdag 20 november 2025 14:38 schreef torentje het volgende:
[..]
Het zijn vaardigheden waar de jongere generaties niets aan hebben, want de oudere schrijvers zijn doof voor mensen zonder teveel geld.
Het is hbo. HBO is een streamingdienst.quote:Op donderdag 20 november 2025 18:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En weer is er een eenzijdige focus op taalvaardigheden. Ik ken hele volksstammen aan HBO en universitair geschoolden die niet in staat zijn eenvoudig rekenwerk te doen, geen snars van natuurkunde of scheikunde begrijpen, in Homeopathie en andere onzin willen geloven, denken dat je van pijpen zwanger kan raken.
Legt hele onderwijssysteem lijkt al decennialang gericht te zijn op het halen van examens en niet op daadwerkelijk vaardigheden aan te leren. En talen leren? Meer dan gebroken steenkolen Amerikaans is het niet.
Hun mobieltje is misschien ondertussen bijna vergroeid met hun hand, maar nog niet met hun hersenen. Niet dat dat iets zou helpen, maar dat moeten we eerst ondervinden.quote:Op donderdag 20 november 2025 18:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En weer is er een eenzijdige focus op taalvaardigheden. Ik ken hele volksstammen aan HBO en universitair geschoolden die niet in staat zijn eenvoudig rekenwerk te doen, geen snars van natuurkunde of scheikunde begrijpen, in Homeopathie en andere onzin willen geloven, denken dat je van pijpen zwanger kan raken.
Legt hele onderwijssysteem lijkt al decennialang gericht te zijn op het halen van examens en niet op daadwerkelijk vaardigheden aan te leren. En talen leren? Meer dan gebroken steenkolen Amerikaans is het niet.
"De helft van de bevolking heeft een IQ onder de 100."quote:Op donderdag 20 november 2025 18:26 schreef ricky3 het volgende:
"Een op de zes leerlingen is moslim"
ik kijk altijd die videos van deze man. niet normaal hilarisch. weet nog steeds niet of deze filmpjes nou echt zijn of niet. deze is net uit:quote:Op donderdag 20 november 2025 12:22 schreef hondonspain het volgende:
Kijk en daar gaat het al mis.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:40 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Jij bent dus ook al doof voor de noden van de jongere generaties. Goed dat ik dat weet. Jij bent nummer 3.quote:Op donderdag 20 november 2025 18:27 schreef Mano_ het volgende:
En hiervoor moeten we de planeet redden? Echt niet, neem het ervan nu het nog kan.
Schrijven is een vaardigheid waar de jongere generaties niets aan hebben want de meeste schrijvers zijn doof voor de noden van de jongere generaties.quote:Op donderdag 20 november 2025 20:29 schreef TLC het volgende:
Kinderen die niet vatsoenlijk kunnen schrijfen
Echt vaardig ben jij er iig niet inquote:Op donderdag 20 november 2025 20:33 schreef torentje het volgende:
[..]
Schrijven is een vaardigheid waar de jongere generaties niets aan hebben want de meeste schrijvers zijn doof voor de noden van de jongere generaties.
Jij lijkt blind voor PI'squote:Op donderdag 20 november 2025 20:31 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij bent dus ook al doof voor de noden van de jongere generaties. Goed dat ik dat weet. Jij bent nummer 3.
Torrentje is het zoontje van @Klopkoek en @Mikeyttquote:Op donderdag 20 november 2025 20:43 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Jij lijkt blind voor PI's
Maar mag ik wel op je lijstje blijven staan?
quote:Op donderdag 20 november 2025 12:23 schreef Kickinalfa het volgende:
Waarom zou je schrijven als je chatgpt kan laten typen of een filmpje kan kijken.
En groenten zijn vies.
Bedrijven profileren zich ook graag als je vriend.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:15 schreef Aether het volgende:
Dit is ook al minstens 20 jaar te zien aan het veranderen van teksten in bijvoorbeeld winkels: korte zinnen met meer bezittelijke voornaamwoorden. We noemden dat toen vaak Hema of IKEA-taal.
Ik ben op aanraden van mezelf “Life at the bottom” aan het herlezen. Het boek is geschreven door een Britse arts die in een gevangenis en ziekenhuis met de Britse onderklasse werkt, eind jaren 90.quote:Op donderdag 20 november 2025 19:09 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ik kijk altijd die videos van deze man. niet normaal hilarisch. weet nog steeds niet of deze filmpjes nou echt zijn of niet. deze is net uit:
Bekijk deze YouTube-video
die mensen moeten wel aan het trollen zijn
toch?
toch?
P-S-Y-I-E-N-C-E
Dat is natuurlijk niet eerlijk, want als fysicus ben je een wetenschapper en een harde Beta. Je geilt op feiten en verbanden. Terwijl het gros van de mensen het moet hebben van weetjes van horen zeggen. Enige interne cohesie is mooi meegenomen, maar geen eis. Daarom werkt marketing ook zo geweldig.quote:Op vrijdag 21 november 2025 01:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik ben op aanraden van mezelf “Life at the bottom” aan het herlezen. Het boek is geschreven door een Britse arts die in een gevangenis en ziekenhuis met de Britse onderklasse werkt, eind jaren 90.
“Wasting police time” van P.C. Copperfield en “It's Your Time You're Wasting: A Teacher's Tales of Classroom Hell” door Frank Chalk, zijn op dezelfde manier geschreven en bestaan uit vergelijkbare anecdotes door een Britse politieman en Britse leraar.
Als maar 10% van wat ze beschrijven waar is, en op Nederland toepasbaar is, dan snap ik wel waarom zo veel mensen zo weinig weten.
Dit moet wel AI zijn.quote:Op donderdag 20 november 2025 19:09 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ik kijk altijd die videos van deze man. niet normaal hilarisch. weet nog steeds niet of deze filmpjes nou echt zijn of niet. deze is net uit:
die mensen moeten wel aan het trollen zijn
toch?
toch?
P-S-Y-I-E-N-C-E
Niet alleen jeugd..quote:Op vrijdag 21 november 2025 05:39 schreef Meningbastion het volgende:
De jeugd van tegenwoordig kijkt liever de hele dag wezenloos naar tiktok-fimpjes dan zich te concentreren op zaken die er echt toe doen.
Zoek op YT ook eens op 'brainrot'.quote:Op vrijdag 21 november 2025 05:39 schreef Meningbastion het volgende:
De jeugd van tegenwoordig kijkt liever de hele dag wezenloos naar tiktok-fimpjes dan zich te concentreren op zaken die er echt toe doen.
Dagt 't nie. Wollah brur dese shit iz lau.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:35 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Jei bend anders ook geen goet vorbeelt met je 'gesteld' en 'jeugd'.
Alsof boomers niet met zijn allen 'direkt' 'kado' schrijven en wanneer iets in meervoud is "kado,s" en "buro,s" met een , die als ' dientquote:Op vrijdag 21 november 2025 06:37 schreef JopieKlaassen het volgende:
Ik merk het op het werk ook. Een mail bevat standaard meerdere spelfouten als deze afkomstig is van een jonger iemand.
Daarom is de oplossing van dit probleem dan ook het deporteren van kinderen die de schrijftoets niet halen.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:54 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dit dus en dat het grootste probleem bij het VMBO ligt - dan weten we alweer waar dit probleem vandaan komt (grotendeels dan). Maar ja, mondje dicht en snaveltjes toe en slaap lekker![]()
![]()
Alle niveau's bij elkaar, gok ik.quote:Op vrijdag 21 november 2025 07:15 schreef Korenfok het volgende:
Welk Niveau is dit?
Want 1 op de 6 op de LTS zwakstroom vroeger is heel erg weinig. 1 op de 6 op het VWO is heel heel erg veel.
Dus dit hele topic is niets meer dan Boomer porno.quote:Op vrijdag 21 november 2025 07:25 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Alle niveau's bij elkaar, gok ik.
En jij denkt dat het qua onderwijs niet zo was?quote:Op vrijdag 21 november 2025 07:33 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Dus dit hele topic is niets meer dan Boomer porno.
(Vroeger was en wij waren zo vele malen beter dan nu).
Soit, Ik heb altijd graag les gegeven en mijn kennis en ervaring overgedragen aan de jonge generatie.quote:
Ik heb 2 jaar terug een groepje stagairs begeleid, enthousiaste lui, maar die begeleider wilde er 0 tijd insteken, het was zelfs al te veel moeite om een bedankje te schrijven voor het invullen van de eindrapportage, dat gaan we dus niet meer doen. Overigens ben ik zelf Technisch trainer dus help redelijk wat Juniors op mijn werk, en vind dat ook erg leuk om te doen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 08:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Soit, Ik heb altijd graag les gegeven en mijn kennis en ervaring overgedragen aan de jonge generatie.
Heb heel veel juniors onder mijn vleugels gehad in de afgelopen decennia, mensen aan het begin van hun carrière en ze kennis overgedragen, geleerd hoe je moet werken met processen, ze opgeleid en gezorgd dat ze certificaten haalden. Kom ze nog wel eens weer tegen, altijd leuk te zien hoe zij carrière hebben gemaakt, of voor zichzelf begonnen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 08:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb 2 jaar terug een groepje stagairs begeleid, enthousiaste lui, maar die begeleider wilde er 0 tijd insteken, het was zelfs al te veel moeite om een bedankje te schrijven voor het invullen van de eindrapportage, dat gaan we dus niet meer doen. Overigens ben ik zelf Technisch trainer dus help redelijk wat Juniors op mijn werk, en vind dat ook erg leuk om te doen.
Altijd weer jammer dat er geen link in staat nar het rapport, het onderzoek, of zelfs maar de naam van het onderzoek.quote:Op vrijdag 21 november 2025 08:04 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Bron: https://www.volkskrant.nl(...)iveau-niet~b3269139/
https://www.onderwijsinsp(...)-onderwijs-2023-2024quote:Op vrijdag 21 november 2025 08:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Altijd weer jammer dat er geen link in staat nar het rapport, het onderzoek, of zelfs maar de naam van het onderzoek.
Dank je, interessant onderzoek. Zou graag zien dat er soortgelijk onderzoek was naar rekenvaardigheden, exacte vakken, heb wel sterk de indruk dat dit soort onderzoek veel vaker over taalvaardigheden gaat dan over rekenvaardigheden of exacte vakken.quote:Op vrijdag 21 november 2025 08:13 schreef Aether het volgende:
[..]
https://www.onderwijsinsp(...)-onderwijs-2023-2024
Onderzoek over rekenen heb ik op dit forum ook wel gezien.quote:Op vrijdag 21 november 2025 08:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dank je, interessant onderzoek. Zou graag zien dat er soortgelijk onderzoek was naar rekenvaardigheden, exacte vakken, heb wel sterk de indruk dat dit soort onderzoek veel vaker over taalvaardigheden gaat dan over rekenvaardigheden of exacte vakken.
Leesvaardigheid? Ik schreef niet dat het er niet is, ik schreef dat ik de indruk heb dat het naar verhouding veel vaker over Taalvaardigheden gaat.quote:Op vrijdag 21 november 2025 08:40 schreef Aether het volgende:
[..]
Onderzoek over rekenen heb ik op dit forum ook wel gezien.
Het helpt ook niet mee dat methodes e.d. steeds aangepast worden: NWS / Lezen, rekenen en taal na 20 jaar op de schop: 'Moeten het tij keren'
Och en al langer ook. Ik ken mensen, nu tegen de 60, die op de TUE hebben gezeten en moeite hadden met een lange ij of een korte ei. Reactie: Och, daar heb ik straks toch een secretaresse voor.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:01 schreef ToT het volgende:
[..]
Geen idee, de meeste boomers zijn al met pensioen, dus daar krijg ik zelden mails van.quote:Op vrijdag 21 november 2025 07:01 schreef roos94 het volgende:
[..]
Alsof boomers niet met zijn allen 'direkt' 'kado' schrijven en wanneer iets in meervoud is "kado,s" en "buro,s" met een , die als ' dient
Ik kreeg vorige maand een handgeschreven briefje onder m'n neus geduwd van een 19 jarige jongen die bij ons in de avonduren als bijbaantje werkt. En ik weet N=1 en dit is niet representatief, maar holy fuck... ik schrok oprecht van het kinderachtige hanenpoten handschrift en vooral de gebrekkige formulering van zinnen.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:53 schreef timmmmm het volgende:
Ik ben een tijdje terug achter de schokkende ontdekking gekomen dat veel kinderen van 15-18 ook gewoon niet meer weten hoe ze moeten klokkijken.
quote:Op donderdag 20 november 2025 13:01 schreef ToT het volgende:
Dit begon in 1996 na het doorvoeren van onderwijsvernieuwingen. Scholen kregen geen vast bedrag meer maar werden uitbetaald per ingeschreven leerling met een extra bonus als die slaagde.quote:Op donderdag 20 november 2025 18:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
onderwijssysteem lijkt al decennialang gericht te zijn op het halen van examens en niet op daadwerkelijk vaardigheden aan te leren.
Ik zie het omgekeerde. Buitenlandse studenten die voorheen niks op papier kregen, maar die nu plots een proefschrift schrijven dat perfect is. Ik snap dat ze dat niet zelf hebben gedaan, maar innovatie zullen ze toch echt zelf moeten doen, want Chat-GPT kan het niet. Ik heb liever dat ze hun tijd besteden aan het beter maken van de wereld, dan dat ze perfecte volzinnen in het Engels kunnen schrijven. Ik herken wel dat aan de onderkant van de arbeidsmarkt een verdere afbraak mogelijk is door AI.quote:Op vrijdag 21 november 2025 09:24 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Maar wat blijkt: alles wat hij dus digitaal op papier zet wordt standaard door ChatGPT gehaald.
Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat er iets niet goed gaat met onze jeugd en de basiskennis die ze meekrijgen. Of het nou om klokkijken of eenvoudige grammatica gaat, het is regelmatig niet best.
Tjaquote:Op vrijdag 21 november 2025 09:55 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik zie het omgekeerde. Buitenlandse studenten die voorheen niks op papier kregen, maar die nu plots een proefschrift schrijven dat perfect is. Ik snap dat ze dat niet zelf hebben gedaan, maar innovatie zullen ze toch echt zelf moeten doen, want Chat-GPT kan het niet. Ik heb liever dat ze hun tijd besteden aan het beter maken van de wereld, dan dat ze perfecte volzinnen in het Engels kunnen schrijven.
Tot zo ver is de AI-revolutie voor ons een Zilvervloot geweest. Wij maken plaatjes van levend menselijk weefsel en dit is hot, want artsen willen graag toegang hebben tot de ruwe data, die ze niet zo maar uit commerciële apparatuur kunnen halen. Met AI kunnen ze sneller en nauwkeuriger diagnoses maken. Het heeft ons al aan jaren aan werk bezorgd.
In het meest negatieve geval zullen LLM's ons lui en dommer maken; in het beste geval zullen ze ons hybride maken, waarbij we arbeidsintensieve taken kunnen overlaten aan AI.
Ik heb op een VMBO gewerkt, zelfde mentaliteit daar (behalve dat van de secretaresse natuurlijk), maar uiteraard is dat veel minder schokkend.quote:Op vrijdag 21 november 2025 09:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Och en al langer ook. Ik ken mensen, nu tegen de 60, die op de TUE hebben gezeten en moeite hadden met een lange ij of een korte ei. Reactie: Och, daar heb ik straks toch een secretaresse voor.
En zo is dat met alles. Rekenen? Niet meer nodig, iedereen heeft een rekenmachine op zak. Zo ook met taal. Als je twijfelt, typ je het in en google vertelt wel hoe je het moet schrijven. Ook met topo is het bedroevend gesteld. En geschiedenis? Effe opzoeken.
Ik ben een docent op een internationale hbo geweest. Wat er allemaal aan studenten werd binnen gesleept, niet normaal! De meesten konden nauwelijks Engels spreken of verstaan, en het lezen of schrijven kon je al helemaal vergeten.quote:Op vrijdag 21 november 2025 09:44 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Dit begon in 1996 na het doorvoeren van onderwijsvernieuwingen. Scholen kregen geen vast bedrag meer maar werden uitbetaald per ingeschreven leerling met een extra bonus als die slaagde.
Omdat scholen het geld hard nodig hadden ging het aantal leerlingen omhoog met soms grotere klassen en/of minder uren. Ook werd er creatief omgesprongen met het minimum aantal lesuren door verplichte zelfstudie-uren mee te tellen. En omdat scholen bij de aanmelding minder kieskeurig werden om zo veel mogelijk leerlingen aan te trekken gingen de slagingspercentages omlaag. Dat werd gecompenseerd door het niveau te verlagen.
Gevolg is dat ik hbo'ers regelmatig moet wijzen op hun taalfouten in officiële stukken of communicatie naar (potentiële) klanten. En dat terwijl ik op de mavo nooit een ster was in talen.
Die plaatjes worden nu waarschijnlijk ook beoordeeld door een arts die daar voor opgeleid is. Beide kunnen ze het fout hebben, maar de diagnose van die arts is duurder.quote:Op vrijdag 21 november 2025 09:55 schreef Lyrebird het volgende:
Tot zo ver is de AI-revolutie voor ons een Zilvervloot geweest. Wij maken plaatjes van levend menselijk weefsel en dit is hot, want artsen willen graag toegang hebben tot de ruwe data, die ze niet zo maar uit commerciële apparatuur kunnen halen. Met AI kunnen ze sneller en nauwkeuriger diagnoses maken. Het heeft ons al aan jaren aan werk bezorgd.
In het meest negatieve geval zullen LLM's ons lui en dommer maken; in het beste geval zullen ze ons hybride maken, waarbij we arbeidsintensieve taken kunnen overlaten aan AI.
Maar hoe weet je dan of wat de AI opdreunt er ook echt instaat of dat hij dat verzonnen heeft? Je moet dan minimaal zelf alle bronverwijzingen uitpluizen. Alleen de quote lezen is gevaarlijk, want die kan helemaal uit zijn verband gerukt zijn.quote:Op vrijdag 21 november 2025 10:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tja
De mensen die kritiek hebben op AI, hebben dat eigenlijk altijd generiek op AI, en niet specifiek op wat ze bedoelen.
Pubmed en Elsevier hebben inmiddels AI's waarbij de stack hun wetenschappelijke publicaties zijn, een zeer nuttig hulpmiddel
Juist met dyslexie moet je tien keer beter je best doen om mee te kunnen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 10:08 schreef ToT het volgende:
Ook lui die een dyslexie-verklaring op zak hadden; die deden absoluut geen moeite meer om de simpelste woorden correct te spellen: "Boeiuh, ik heb die verklaring dus ik hoef niets meer goed te spellen."
Mijn filosofie is dat we wetenschap zo moeten gebruiken, dat je een signaal-ruisverhouding krijgt die zo hoog is, dat een kind het verschil tussen gezond en patiënt kan zien. Dat kun je doen door 100% te begrijpen hoe het meetsignaal gerelateerd is aan beschadiging van het weefsel. We gebruiken AI alleen om het proces te automatiseren.quote:Op vrijdag 21 november 2025 10:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Die plaatjes worden nu waarschijnlijk ook beoordeeld door een arts die daar voor opgeleid is. Beide kunnen ze het fout hebben, maar de diagnose van die arts is duurder.
Om die AI te trainen, hebben we een hoop trainingsdata nodig en iemand die gaat aangeven wat er op die foto's te zien is. Hoe meer je dat aan de AI over laat, want die kan dat vele malen sneller en goedkoper dan die arts, hoe meer fouten er insluipen.
Kun je deze mening ook onderbouwen met daadwerkelijke feiten?quote:Op vrijdag 21 november 2025 10:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Die plaatjes worden nu waarschijnlijk ook beoordeeld door een arts die daar voor opgeleid is. Beide kunnen ze het fout hebben, maar de diagnose van die arts is duurder.
Om die AI te trainen, hebben we een hoop trainingsdata nodig en iemand die gaat aangeven wat er op die foto's te zien is. Hoe meer je dat aan de AI over laat, want die kan dat vele malen sneller en goedkoper dan die arts, hoe meer fouten er insluipen. Die bij ieder nieuw model versterkt worden. Dat hebben we met de nieuwe ChatGPT ook kunnen zien.
En er is nog een probleem. Zo'n AI model werkt met gemiddelden. Daarom is het voor een zelfrijdende auto ook zo moeilijk om rekening te houden met uitzonderlijke situaties, want die worden tijdens de training uitgefilterd omdat de weging te laag is. Dat zie je ook heel goed bij de door een AI gemaakte plaatjes: heel glad en weinig detail. Je moet daar weer een hoop ruis overheen gieten om het levensechter te laten lijken. En die komen weer in steeds grotere mate in de nieuwe trainingsdata terecht.
Om al die dingen te compenseren wordt er ook steeds meer trainingsdata bewust gegenereerd, om die specifieke gevallen toch in het model te krijgen. Het is dus steeds meer door en voor AI's.
De heilige graal is dan een AI die echt zelfstandig kan leren van de opgedane ervaringen. Dan heb je dus niet alleen een fysiek "lichaam" nodig, maar gaat de training ineens vele malen trager en zijn geen twee AI's meer gelijk. Het zijn dan net mensen. En zeker in het begin nog veel duurder dan een datacentrum.
Zie het als een scalpel, daar kan je schade mee aanrichten, maar een getraind chirurg kan er wonderen mee verrichten. Het is gereedschap, waar je mee moet kunnen omgaan.quote:Op vrijdag 21 november 2025 10:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mijn filosofie is dat we wetenschap zo moeten gebruiken, dat je een signaal-ruisverhouding krijgt die zo hoog is, dat een kind het verschil tussen gezond en patiënt kan zien. Dat kun je doen door 100% te begrijpen hoe het meetsignaal gerelateerd is aan beschadiging van het weefsel. We gebruiken AI alleen om het proces te automatiseren.
Ik ben het met je eens dat als je AI loslaat op enorme hoeveelheden data, dat dit wel eens verkeerd kan aflopen. Dat zie je ook vaak terug in publicaties van AI & big data: sensitivity en specificity zijn iets beter dan een muntje opgooien.
Wij halen nu vaak een nauwkeurigheid van 100% (geen enkele false positive of negative), en daarbij gebruiken we de AI alleen maar om de analyse te automatiseren, en om er voor te zorgen dat er geen operator bias is.
Je promoot luiheid op die manier.quote:Op vrijdag 21 november 2025 10:16 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Juist met dyslexie moet je tien keer beter je best doen om mee te kunnen.
Ik snap de logica van low expectations en fluwelen handschoentjes niet. Onze studenten krijgen ook alle medewerking om vooral niet hun best te hoeven doen. Ze hoeven niet aanwezig te zijn, kunnen meerdere keren tentamens doen en als ze werkstukken te laat inleveren, dan krijgen ze gewoon extra tijd. En maar afgeven op de colleges (waar ze niet op komen dagen).
Als je dit flikt bij een baas, word je op straat gezet.
Als je wilt weten wat @Lyrebird er precies mee doet, dan moet je dat aan hem vragen. Ik heb het alleen over hoe een AI werkt. En dan specifiek de huidige varianten. Vroeger deden ze dat eerst met Lisp en daarna met Prolog, maar dat telt niet meer. Ook de varianten met SIMD DSP's zijn achterhaald.quote:Op vrijdag 21 november 2025 10:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kun je deze mening ook onderbouwen met daadwerkelijke feiten?
Welke AI heb je het over?
Ik moet denken aan de ophef over de platgereden kat in Californië, door een zelf rijdende taxi. Oh oh wat erg, zie je nu wel, Kut AI, allemaal bagger. Intussen rijden gewone autos ook katten plat waar niemand wat van zegt.
Radiologen vs AI?
https://www.kcl.ac.uk/new(...)ccurately-as-doctors
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12530378/
Tough love.quote:Op vrijdag 21 november 2025 10:39 schreef ToT het volgende:
[..]
Je promoot luiheid op die manier.
Doet me denken aan mijn zoontje; als hij geen ijsje kreeg werd hij super woest en dan kreeg hij er altijd wel eentje van zijn mama.
Ik zei: "Zo beloon je slecht gedrag!"
Ik reageerde op jouw post, en weerlegde deze met degelijke bronnen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 10:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je wilt weten wat @:Lyrebird er precies mee doet, dan moet je dat aan hem vragen. Ik heb het alleen over hoe een AI werkt. En dan specifiek de huidige varianten. Vroeger deden ze dat eerst met Lisp en daarna met Prolog, maar dat telt niet meer. Ook de varianten met SIMD DSP's zijn achterhaald.
Een Expertsysteem is normaal geen AI. De data en verbanden worden door experts ingevoerd, door feiten aan elkaar te koppelen. Het kan tegenwoordig wel 1 of meerdere AI's gebruiken, meestal om de vragen te parsen en de antwoorden te zoeken. Maar dan is het dus een zoekmachine bovenop een grote kaartenbak met veel kruisverwijzingen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 10:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Deze zogenaamde Expertsystemen, een vorm van AI worden trouwens al een jaar of 50 gebruikt door artsen en maken een steeds verdere ontwikkeling door in bv diagnostiek,. Het is niet zo dat het iets recents is.
Ook bijvoorbeeld het IKNL maakt al lang gebruik van Big Data analyses, en verschillende vormen van AI om alle data mbt kanker uit ziekenhuizen en patentgegevens te analyseren
Ik had je al gevraagd, wat voor een AI heb JIJ het over, AI is een breed veld met een lange geschiedenis.Je blijft hangen in algemeenheden en gaat niet in op de concrete weerleggingen. Je ageert vooral, zonder echt specifiek te zijn waar tegen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 10:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Een Expertsysteem is normaal geen AI. De data en verbanden worden door experts ingevoerd, door feiten aan elkaar te koppelen. Het kan tegenwoordig wel 1 of meerdere AI's gebruiken, meestal om de vragen te parsen en de antwoorden te zoeken. Maar dan is het dus een zoekmachine bovenop een grote kaartenbak met veel kruisverwijzingen.
Big Data is weer wat anders, dat is gewoon een dure naam voor het koppelen en gelijktijdig gebruiken van meerdere databases.
Ik had dus een goed ontwikkeld taalgevoel, had totaal niks met wiskunde (heb ook een diagnose discalculi) en heb dankzij een fotografisch geheugen en wat hulp van de leraar economie 2 genoeg punten verzameld om met de hakken over de sloot VWO af te ronden. Maar in de huidige tijd was ik daarna zeker NIET in de IT geland, hoe geïnteresseerd ik ook in de computers was. Omdat ik niks van wiskunde kon. Dat zei ik overigens ook tegen de schooldecaan toen die me bedrijfskundige informatica aanraadde, blij dat ik ondanks mn aanvankelijke weerstand wel geluisterd heb (het viel overigens nogal mee qua wiskunde, toepassing van SQL was veel belangrijker)quote:Zelfs als hele slimme autodidact heb je dezelfde problemen, omdat je niet tussen de mensen hebt gezeten waar je mee kon communiceren en je zonder dat papiertje niet aan de juiste baan komt.
Ik was de jongste thuis, en er werd veel gelezen. Ik was dus al vroeg met oa Ruyslinck, Hermans, Mulish, Op de middelbare school moest ik van een nieuwe docent Nederlands een aantal kinderboeken lezen, of jongerenboeken, hoe je het wilt noemen. Ik vond die niet interessant en zei dat ik deze en andere schrijvers wilde lezen, daar was hij tegen, ik was daar te jong voor en als ik die uit zijn plankje zou lezen zou ik de komende jaren geen boeken meer overhebben. Dat argument snapte ik niet, boeken en schrijvers genoeg. Ja maar die heb Ik dan niet gelezen zei hij. Is nooit meer goed gekomen. Mijn docenten Engels en Duits waren geheel anders. Die motiveerden juist, kwamen met meer aan. Buiten schooltijd enthousiaste gesprekken over boeken die we hadden gelezen, al dan niet vertaald.quote:Op vrijdag 21 november 2025 11:17 schreef Sabata het volgende:
Twee redenen waarom ik denk dat het zo slecht gesteld is met taalvaardigheid:
- het eerste is het gebruik van die smartphone. Dat je hem ergens voor gebruikt, prima, doe ik ook. Het probleem van dat ding treedt op als je hem gebruikt om reacties te geven op social media en op forums, maar naast je eigen taalfouten gaat dat ding ook zelf woorden corrigeren waarvan de software denkt dat het een fout van je was. Dus als je dan niet zo kritisch bent en je bericht niet doorleest of corrigeert dan komen die taalfouten direct in je post terug. En dat kan niemand wat schelen, want ze begrijpen elkaar toch wel. Dus gaan ze in opdrachten waar je teksten moet formuleren met een pen en papier (the horror) op dezelfde manier schrijven met desastreuze gevolgen. Ja geen wonder dat ze dan naar AI grijpen om die correcties toe te passen
- het tweede is (denk ik): het gebruik van taal. Dat hangt ook weer samen met het eerste vrees ik. Wat doet een kind tegenwoordig om zich bezig te houden en wat deden ze vroeger? Spelletjes komen vaak terug, boeken af en toe ook, buitenspelen in mindere mate sinds gaming populair is (en ik ben geen hypocriet, ik game zelf ook, maar wel pas sinds mijn 20e). Daarnaast zijn dus spelletjes op de smartphone en filmpjes op social media populair. Ze willen het zien, ze willen het beleven, maar ze willen het niet lezen van een scherm of van papier.
Ik las vroeger best veel comics en tijdschriften die ik via de oom die op de drukkerij werkte doorkreeg. Daarna schakelde ik makkelijker over op boeken, meestal geschiedenis en soms science fiction. Tonke Dragt, Jan Terlouw, Thea Beckmann. Mijn leraren andere talen werden gek van me omdat ik altijd zat te pushen boeken die NIET op de lijst stonden erin te krijgen. Bij Duits was dat niet zo'n probleem met Lothar Gunther Buchheim (Das Boot, Die Festung), ik heb wat harder moeten knokken voor Nicolas Montsarrat (Cruel Sea) of de thrillers van Alistair McLean
Door dat lezen is het makkelijker geweest simpele teksten te formeren want je hebt er dagelijks mee te maken omdat je die woorden in teksten ziet langskomen. En dat doet men tegenwoordig eigenlijk niét meer. Overigens, lage opleiding van je ouders hoeft niet altijd een probleem te zijn. Pa was een fabrieksarbeider maar wel altijd geïnteresseerd in sport en andere culturen (had een dienst met veel Indonesiërs) zodat bij ons naast die comics ook een flinke kast boeken stond. Ook Mam was een lezer, vooral geschiedenis. Ik heb die tic een beetje overgenomen van beide maar het volgende klopt ook
[..]
Ik had dus een goed ontwikkeld taalgevoel, had totaal niks met wiskunde (heb ook een diagnose discalculi) en heb dankzij een fotografisch geheugen en wat hulp van de leraar economie 2 genoeg punten verzameld om met de hakken over de sloot VWO af te ronden. Maar in de huidige tijd was ik daarna zeker NIET in de IT geland, hoe geïnteresseerd ik ook in de computers was. Omdat ik niks van wiskunde kon. Dat zei ik overigens ook tegen de schooldecaan toen die me bedrijfskundige informatica aanraadde, blij dat ik ondanks mn aanvankelijke weerstand wel geluisterd heb (het viel overigens nogal mee qua wiskunde, toepassing van SQL was veel belangrijker)
Hoezo? De mannen die de wereld vies en onleefbaar hebben gemaakt, beheersen het schrijven in het Nederlands goed.quote:Op vrijdag 21 november 2025 06:55 schreef TAmaru het volgende:
Prima toch. Bijstandsuitkering ook afschaffen, in elk geval voor mensen die niet goed genoeg de taal beheersen
Ik ken veel mensen in het onderwijs en die bevestigen dit. Dat ding veroorzaakt hersenrot en onkunde op een schaal dat we er over generaties nog de wrange vruchten van gaan plukken.quote:Op vrijdag 21 november 2025 11:17 schreef Sabata het volgende:
Twee redenen waarom ik denk dat het zo slecht gesteld is met taalvaardigheid:
- het eerste is het gebruik van die smartphone. Dat je hem ergens voor gebruikt, prima, doe ik ook. Het probleem van dat ding treedt op als je hem gebruikt om reacties te geven op social media en op forums, maar naast je eigen taalfouten gaat dat ding ook zelf woorden corrigeren waarvan de software denkt dat het een fout van je was. Dus als je dan niet zo kritisch bent en je bericht niet doorleest of corrigeert dan komen die taalfouten direct in je post terug. En dat kan niemand wat schelen, want ze begrijpen elkaar toch wel. Dus gaan ze in opdrachten waar je teksten moet formuleren met een pen en papier (the horror) op dezelfde manier schrijven met desastreuze gevolgen. Ja geen wonder dat ze dan naar AI grijpen om die correcties toe te passen
...
You bet.quote:Op vrijdag 21 november 2025 12:18 schreef Qarrad het volgende:
Ah het is alweer de schuld van de feminisering
Ach, die willen gewoon het hun bevriend lid kwijt en vragen niet wat het kind wil.quote:Op vrijdag 21 november 2025 12:18 schreef Qarrad het volgende:
Ah het is alweer de schuld van de feminisering
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 21 november 2025 12:47 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ga je deze keer nog bronnen posten of blijft het bij het uitbraken van je mening?
quote:You can have an academia that is majority female, but it will be (as majority-female departments in today’s universities already are) oriented toward other goals than open debate and the unfettered pursuit of truth. And if your academia doesn’t pursue truth, what good is it?
quote:Women can sue their bosses for running a workplace that feels like a fraternity house, but men can’t sue when their workplace feels like a Montessori kindergarten.
quote:A lot can be inferred from the way that feminization tends to increase over time. Once institutions reach a 50–50 split, they tend to blow past gender parity and become more and more female. Since 2016, law schools have gotten a little bit more female every year; in 2024, they were 56 percent female. Psychology, once a predominantly male field, is now overwhelmingly female, with 75 percent of psychology doctorates going to women. Institutions seem to have a tipping point, after which they become more and more feminized.
That does not look like women outperforming men. It looks like women driving men away by imposing feminine norms on previously male institutions. What man wants to work in a field where his traits are not welcome? What self-respecting male graduate student would pursue a career in academia when his peers will ostracize him for stating his disagreements too bluntly or espousing a controversial opinion?
Mijn vriendin is wetenschapper en klaagt hier vaak over. Test chatGPT of welk LLM ze ook gebruiken daar wel eens en schrikt van de poep die er uit komt. Ze moet continue zelf de hele bron napluizen omdat ze vermoedt dat het onzin is en dat blijkt dan ook zo te zijn.quote:Op vrijdag 21 november 2025 10:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar hoe weet je dan of wat de AI opdreunt er ook echt instaat of dat hij dat verzonnen heeft? Je moet dan minimaal zelf alle bronverwijzingen uitpluizen. Alleen de quote lezen is gevaarlijk, want die kan helemaal uit zijn verband gerukt zijn.
Een AI als zoekmachine is leuk voor je eigen documenten, omdat je weet wat daar in staat. Maar voor wetenschappelijke rapporten waarbij je dat niet weet is dat gevaarlijk.
https://www.elsevier.com/products/scopus/scopus-aiquote:Op vrijdag 21 november 2025 14:04 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Mijn vriendin is wetenschapper en klaagt hier vaak over. Test chatGPT of welk LLM ze ook gebruiken daar wel eens en schrikt van de poep die er uit komt. Ze moet continue zelf de hele bron napluizen omdat ze vermoedt dat het onzin is en dat blijkt dan ook zo te zijn.
quote:Op vrijdag 21 november 2025 14:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
https://www.elsevier.com/products/scopus/scopus-ai
Kortom, heel handig als het je niet zoveel uitmaakt of het ook klopt.quote:How do you reduce the risk of hallucinations?
The prompt engineering that guides our large language models (LLMs) has been designed to be extremely strict, with clear instructions and scope. For example, the response that Scopus AI generates must match the intent of your query. If the AI can’t find relevant academic papers in Scopus, it must inform you. And when Scopus AI does make a claim or assertion, a reference is always required.
Scopus AI was one of the first products to pioneer what is rapidly becoming the gold standard for LLM use – the RAG Fusion model. It’s an approach that improves the quality of both the search retrieval and the generation of LLM summaries.
Scopus AI responses are also regularly tested against two rigorous evaluation frameworks. Together, these factors reduce the risk of hallucinations, and we continue to work on developments to further limit those risks.
Mannen denken na en vrouwen volgen hun emoties? Die kunnen het beter bij de zorg en het aanrecht houden? Want anders verzand de harde wetenschap in sociaal gezwets? Geen menselijke maat in mijn wetenschap?quote:Op vrijdag 21 november 2025 13:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
https://www.compactmag.com/article/the-great-feminization/
[..]
[..]
[..]
Nee. Er zijn verschillen tussen mannen en vrouwen en als een organisatie voorheen gedomineerd door mannen een meerderheid aan vrouwen krijgt, dan verandert die organisatie.quote:Op vrijdag 21 november 2025 14:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Mannen denken na en vrouwen volgen hun emoties? Die kunnen het beter bij de zorg en het aanrecht houden? Want anders verzand de harde wetenschap in sociaal gezwets? Geen menselijke maat in mijn wetenschap?
Je hebt echt geen idee waar je het over hebt, je kritiek is onspecifiek en niet inhoudelijk. Kortom, je roept maar wat. Waarmee je laat zien dat menselijke intelligentie zeer faalbaar is, en je je eigen stelling onderuit lijkt te halen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 14:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[..]
Kortom, heel handig als het je niet zoveel uitmaakt of het ook klopt.
Dus vrouwen zijn slechte ingenieurs en kunnen geen bruggen bouwen? Of in ieder geval niet letterlijk?quote:Op vrijdag 21 november 2025 14:47 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee. Er zijn verschillen tussen mannen en vrouwen en als een organisatie voorheen gedomineerd door mannen een meerderheid aan vrouwen krijgt, dan verandert die organisatie.
Als het doel van die organisatie het opleiden van ingenieurs is, dan moeten die ingenieurs aan bepaalde standaarden voldoen, want een slecht ontworpen brug kan instorten. Maar als tgv feminisering aan normen wordt getornd, bijvoorbeeld om inclusief te zijn, en afgestudeerden functioneren ondermaats, dan moet je dat tegenhouden, want zulke maatregelen komen niet ten goede aan de maatschappij.
Dat lijkt mij een beetje onzin eigenlijk. Generaliserend, als ergens imposter-syndroom aanwezig is, is het wel bij vrouwen. En die zullen net een tandje beter hun best doen om de perfecte brug af te leveren (en er alsnog ontevreden over zijn) dan die stereotype zelfverzekerde man die het belangrijker vindt dat die brug snel af is, hij de loef kan afsteken bij zijn maten en aan het volgende prestige-project kan beginnen. Want hij maakt geen fouten immers.quote:Op vrijdag 21 november 2025 14:47 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee. Er zijn verschillen tussen mannen en vrouwen en als een organisatie voorheen gedomineerd door mannen een meerderheid aan vrouwen krijgt, dan verandert die organisatie.
Als het doel van die organisatie het opleiden van ingenieurs is, dan moeten die ingenieurs aan bepaalde standaarden voldoen, want een slecht ontworpen brug kan instorten. Maar als tgv feminisering aan normen wordt getornd, bijvoorbeeld om inclusief te zijn, en afgestudeerden functioneren ondermaats, dan moet je dat tegenhouden, want zulke maatregelen komen niet ten goede aan de maatschappij.
Well that self-respecting graduate student ken fok rait off zoals de miljoenen vrouwen voor hem die ermee kapten omdat ze in de pussy gegrabbed werden en niet omdat mannen "te lomp hun disagreements staten" of "een controversiele opinie omarmden"quote:Op vrijdag 21 november 2025 13:45 schreef Lyrebird het volgende:
What self-respecting male graduate student would pursue a career in academia when his peers will ostracize him for stating his disagreements too bluntly or espousing a controversial opinion?
Je snapt het probleem niet.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:07 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat lijkt mij een beetje onzin eigenlijk. Generaliserend, als ergens imposter-syndroom aanwezig is, is het wel bij vrouwen. En die zullen net een tandje beter hun best doen om de perfecte brug af te leveren (en er alsnog ontevreden over zijn) dan die stereotype zelfverzekerde man die het belangrijker vindt dat die brug snel af is, hij de loef kan afsteken bij zijn maten en aan het volgende prestige-project kan beginnen. Want hij maakt geen fouten immers.
Zie hoe makkelijk het is?
Zo emotioneelquote:Op vrijdag 21 november 2025 16:09 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Well that self-respecting graduate student ken fok rait off zoals de miljoenen vrouwen voor hem die ermee kapten omdat ze in de pussy gegrabbed werden en niet omdat mannen "te lomp hun disagreements staten" of "een controversiele opinie omarmden"
Ik denk dat we het als al voorbij zijn, en men met roze brillen in een Lalaland Circle Jerk zitten van ideologische zelfbevestiging. Stel je dit "Im Frage" wordt er op de persoon gespeeld en ben je een ketter, inhoudelijk is deze discussie niet te voeren.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:34 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je snapt het probleem niet.
Dit is geen “vrouwen kunnen niet autorijden” discussie. Het gaat om hoe organisaties functioneren.
Het beste voorbeeld dat Helen Andrews aandraagt, is dat we in de academische wereld zoeken naar de waarheid. Maar als we aan die waarheid gaan tornen omdat vrouwen vinden dat we aardig tegen elkaar moeten zijn, en we mannen die denken dat ze een vrouw zijn vrouwen gaan noemen, dan zijn we niet langer aan het zoeken naar de waarheid.
Dan kun je die academische wereld net zo goed opdoeken.
Dan moet jij wel een man zijn, want inhoudelijk ben je niet erg sterkquote:Op vrijdag 21 november 2025 14:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus vrouwen zijn slechte ingenieurs en kunnen geen bruggen bouwen? Of in ieder geval niet letterlijk?
Vrouwen doen het over het algemeen een stuk beter als manager dan mannen en doen minder aan zelfoverschatting. In de wetenschap zijn het vaak ook de vrouwen die al het werk doen waar de mannen dan een mooi rapportje over kunnen schrijven.
Inderdaadquote:Op vrijdag 21 november 2025 16:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dan moet jij wel een man zijn, want inhoudelijk ben je niet erg sterk
Dit. In de tijd van mijn opa moest je op school goed leren hoofdrekenen. Toen ik op school zat was dat veel minder belangrijk omdat we al lang rekenmachines hadden. We moesten natuurlijk wel begrijpen hoe het werkt maar er niet heel goed in te worden. Die tijd kun je beter besteden aan wiskunde leren.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:23 schreef Kickinalfa het volgende:
En groenten zijn vies.
Die discussie kan je je baan kosten. Het was ook niet zo gek dat mijn collega’s wit wegtrokken toen ik vaststelden dat ons aannamebeleid discriminerend is. Maar we moeten die discussie wel voeren, want als we niet meer naar de waarheid mogen zoeken, dan wordt onderzoek duur betaalde bezigheidstherapie.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik denk dat we het als al voorbij zijn, en men met roze brillen in een Lalaland Circle Jerk zitten van ideologische zelfbevestiging. Stel je dit "Im Frage" wordt er op de persoon gespeeld en ben je een ketter, inhoudelijk is deze discussie niet te voeren.
Vibe coden? Tegen de AI zeggen: "Maak me een programma dat dit doet" en dat dan incheken en opleveren?quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:54 schreef borbit het volgende:
[..]
Dit. In de tijd van mijn opa moest je op school goed leren hoofdrekenen. Toen ik op school zat was dat veel minder belangrijk omdat we al lang rekenmachines hadden. We moesten natuurlijk wel begrijpen hoe het werkt maar er niet heel goed in te worden. Die tijd kun je beter besteden aan wiskunde leren.
Hij moest ook leren schrijven met een potje inkt en een vulpen. Ik met een vulpen met inktpatroon, dat is makkelijker maar in tegenstelling tot opa moest ik ook leren blind typen. Tijden veranderen gewoon.
Nu ook. Ik moest natuurlijk nog goed leren lezen en schrijven. Maar met chatGPT kun je wat je probeert te zeggen gewoon in een beetje chaotische zinnen inspreken in je telefoon. Chat maakt er dan wel een coherent verhaal van. De tijd de ze vrij spelen door niet meer te leren zelfstandig een volzin te formuleren kunnen ze dan weer besteden om wat anders te leren waar ze in deze tijd meer aan gaan hebben zoals vibe coden.
En heb je hele generaties die bv financiële producten niet begrijpen omdat ze niet hebben leren rekenen, maar geleerd hebben dat rekenen moeilijk is. Die, wanneer bv de rente van 3% naar 4% gaat, denken, dat is maar een stijgingen van 1%quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:54 schreef borbit het volgende:
[..]
Dit. In de tijd van mijn opa moest je op school goed leren hoofdrekenen. Toen ik op school zat was dat veel minder belangrijk omdat we al lang rekenmachines hadden. We moesten natuurlijk wel begrijpen hoe het werkt maar er niet heel goed in te worden. Die tijd kun je beter besteden aan wiskunde leren.
Dat is ook 1%. Ik heb het gevraagd aan gpt en 4-3=1!quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Die, wanneer bv de rente van 3% naar 4% gaat, denken, dat is maar een stijgingen van 1%
Agentic AI? Waarbij slimme software alles analyseert en dan stukjes van het werk uitbesteed aan gespecialiseerde AI's? Zit er ook 1 tussen die kan controleren of het programma aan de gestelde eisen voldoet en niet vol fouten zit?quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:19 schreef borbit het volgende:
[..]
Met agentic ai kun je dat wel door ai laten doen.
Idd, 33%. Of die niet snappen dat als de inflatie daalt van 3% naar 2%, dat de inflatie nog steeds toeneemt, omdat het cumulatief is.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En heb je hele generaties die bv financiële producten niet begrijpen omdat ze niet hebben leren rekenen, maar geleerd hebben dat rekenen moeilijk is. Die, wanneer bv de rente van 3% naar 4% gaat, denken, dat is maar een stijgingen van 1%
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
Hieruit blijkt wel dat jij ook niet vooraan hebt gestaan bij het uitdelen van gezond verstandquote:Op vrijdag 21 november 2025 07:19 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Daarom is de oplossing van dit probleem dan ook het deporteren van kinderen die de schrijftoets niet halen.
quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:59 schreef Lyrebird het volgende:
Gewoon de ouders meer laten betalen als ze willen dat hun kind een hogere score haalt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet ieder topic hoeft er over te gaan dat het allemaal de schuld van de asielzoekers is.quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:04 schreef matspontius het volgende:
Ik dacht dat dit topic ging over het slecht beheersen van de Nederlandse schrijftaal door middelbare scholieren? Schijnbaar is dit weer een topic geworden van eigen frustraties en je gelijk halen - wat een niveau
Koekkoekquote:Op vrijdag 21 november 2025 18:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Niet ieder topic hoeft er over te gaan dat het allemaal de schuld van de asielzoekers is.
Jawel hoor. Jij snapt alleen het grote plaatje denk ik niet zo. Eeuwenlang (millennia zelfs) zijn vrouwen achtergesteld in organisaties. Met opzet. Door het patriarchaat. Mannen namen mannen aan. Zo werkte het nu eenmaal.quote:
Dit gaat niet om gelijke kansen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:38 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Jawel hoor. Jij snapt alleen het grote plaatje denk ik niet zo. Eeuwenlang (millennia zelfs) zijn vrouwen achtergesteld in organisaties. Met opzet. Door het patriarchaat. Mannen namen mannen aan. Zo werkte het nu eenmaal.
Laatste paar generaties is dat pas aan het omdraaien. De pendulum kreeg een optater. Dus slaat het nu door allemaal. Zoals het een pendulum betaamt laat ook de tegenreactie niet op zich wachten. En uiteindelijk komt het allemaal wel weer in balans.
Vergelijk het met de razendsnel vrijer wordende seksuele moraal van de jaren 60 na de strakke teugels van de voorgaande decennia. Een generatie verder en iedereen is weer een stuk preutser en het zijn alleen oudjes die zich op naakstranden begeven.
Dat gelul in de marge over transgenders is wel een hele zwak argument en heeft werkelijk helemaal niks te maken met dit topic. Evenals 'vrouwen die vinden dat we aardig tegen elkaar moeten zijn'. Dat heeft net zo weinig waarde als dat mannen vinden dat je continue strijd moet leveren.
Het is wat mij betreft wel goed dat organisaties leren te functioneren met veel meer vrouwen aan het roer. Er is geen enkele bewijs dat eeuwenlang onderdrukking van het vrouwelijke intellect en hun ambities heeft geleid tot een beter academisch discours. Voor hetzelfde geld waren we in 1920 al naar de maan geweest als vrouwen meer kansen hadden gekregen.
V
Klinkt goed. Ja, mensen slaan altijd door de andere kant op en vrouwen hebben nog steeds een achterstand.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:38 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Jawel hoor. Jij snapt alleen het grote plaatje denk ik niet zo. Eeuwenlang (millennia zelfs) zijn vrouwen achtergesteld in organisaties. Met opzet. Door het patriarchaat. Mannen namen mannen aan. Zo werkte het nu eenmaal.
Laatste paar generaties is dat pas aan het omdraaien. De pendulum kreeg een optater. Dus slaat het nu door allemaal. Zoals het een pendulum betaamt laat ook de tegenreactie niet op zich wachten. En uiteindelijk komt het allemaal wel weer in balans.
Vergelijk het met de razendsnel vrijer wordende seksuele moraal van de jaren 60 na de strakke teugels van de voorgaande decennia. Een generatie verder en iedereen is weer een stuk preutser en het zijn alleen oudjes die zich op naakstranden begeven.
Dat gelul in de marge over transgenders is wel een hele zwak argument en heeft werkelijk helemaal niks te maken met dit topic. Evenals 'vrouwen die vinden dat we aardig tegen elkaar moeten zijn'. Dat heeft net zo weinig waarde als dat mannen vinden dat je continue strijd moet leveren.
Het is wat mij betreft wel goed dat organisaties leren te functioneren met veel meer vrouwen aan het roer. Er is geen enkele bewijs dat eeuwenlang onderdrukking van het vrouwelijke intellect en hun ambities heeft geleid tot een beter academisch discours. Voor hetzelfde geld waren we in 1920 al naar de maan geweest als vrouwen meer kansen hadden gekregen.
V
Vrouwen doen het op school beter dan mannen. Ze maken ook braaf hun huiswerk. Ze scoren beter op intelligentietesten. En in het wetenschappelijke onderzoek zijn zij degenen die al het saaie werk doen. Het zijn de mannen die het publiceren en er over opscheppen. Ja, wat die vrouwen doen, telt helemaal niet. Zij zijn het brein er achter!quote:Op zaterdag 22 november 2025 02:04 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit gaat niet om gelijke kansen.
Organisaties worden gedwongen om ondermaatse vrouwen aan te nemen, omdat er uit een hele kleine vijver aan talent wordt gevist. Omdat die dames niet presteren worden beoordelingen veranderd (zie het niet langer toekennen van cum laude bij de TU/T).
Daarnaast veranderen de dames de cultuur van de organisatie die haar kerntaak niet langer meer goed kan uitvoeren. Als zulke organisaties goed werk verrichtten, dan hoor je mij niet. We zien voorbeelden van broddelwerk in het onderwijs (eisen omlaag schroeven zodat sommige kinderen slechter zijn gaan schrijven), in de wetenschap (niet langer op zoek gaan naar de waarheid), en in de Amerikaanse rechtspraak (Title IX op universiteiten waar vrouwen op hun woord worden geloofd en mannen geen eerlijk proces krijgen).
Ik juich meer vrouwen in STEM toe. Over het algemeen is het eenvoudiger om met ze samen te werken dan met mannen. Maar laat dit op een natuurlijke manier verlopen. Forceer dit niet, want daarmee doe je niemand een plezier. Daarnaast moet je aan cultuurbewaking doen: als vrouwen een organisatie domineren die daardoor aantoonbaar slechter presteert dan moet dit bespreekbaar worden gemaakt. Veeg dit niet onder het tapijt om de lieve vrede te bewaren, want daar wordt niemand beter van.
Voorda je ut wit kenne de kidz nie meur spelluh omda ut allemal kanseparels zin.
Slechte spelling etc is ook van alle tijden net zoals minder presteren in wiskunde en of rekenen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 07:01 schreef roos94 het volgende:
[..]
Alsof boomers niet met zijn allen 'direkt' 'kado' schrijven en wanneer iets in meervoud is "kado,s" en "buro,s" met een , die als ' dient
Je wordt dus geacht om namen en rugnummers achter bestaand onderzoek op te zoeken in plaats van je sec op het onderzoek zelf te focussen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:57 schreef Lyrebird het volgende:
Er wordt nu bijvoorbeeld voorgesteld om onderzoekers te verplichten om het werk van minderheden te citeren. Dat gaat volledig voorbij aan hoe wetenschap werkt. Het is geen populariteitswedstrijd.
Het is bizar. Als het werk relevant is, dan citeer je het. Is het niet relevant, dan citeer je het niet. Er zijn redenen waarom het zo gedaan wordt, bijvoorbeeld laten zien hoe jouw werk voortborduurt op bestaand werk, en met deze nieuwe aanpak ondermijn je dat systeem.quote:Op zaterdag 22 november 2025 15:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je wordt dus geacht om namen en rugnummers achter bestaand onderzoek op te zoeken in plaats van je sec op het onderzoek zelf te focussen.
Vrouwen waren bezig met belangrijkere zaken. Namelijk voortplanting en het opvoeden van kinderen. Normaal wordt geschat dat 25% van de kinderen de eerste verjaardag niet haalde en nog eens 12,5% stierf voor het 5e levensjaar. Tussen 1-2,5% vrouwen stierf in het kraambed, om ondanks deze cijfers de bevolking te kunnen laten groeien waren vrouwen continue bezig met het opvoeden van kinderen en waren vaak 6 jaar van het leven zwanger.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:38 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Bron?quote:[b]Op vrijdag 21 november 2025 16:57 schreef Lyrebird het volgende:
Er wordt nu bijvoorbeeld voorgesteld om onderzoekers te verplichten om (nog niet) het werk van minderheden te citeren. Dat gaat volledig voorbij aan hoe wetenschap werkt. Het is geen populariteitswedstrijd.
Zwak argumentquote:Op donderdag 20 november 2025 12:40 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Dat is op elk punt een verkeerde weergave. De eerste feministisch golf kwam van vrouwen die zich verveelden, omdat hun man of hun vader een 1%-er was. Daarvoor hebben mannen steeds meer een wereld gecreeerd waarin vrouwelijke intelligentie, gemiddeld hetzelfde maar met minder uitschieters naar beide kanten, steeds meer tot zijn recht kon komen. Het voeren van een huishouding van toen moet niet verward worden met het doen van het huishouden van nu. De vrouw des huizes was vaak leidinggevende aan een kleine organisatie, terwijl manlief vanuit een sloep walvissen aan het harpoeneren was of zo en pas over 2 weken werd terugverwacht/gehoopt. Maar zeker in Nederland waren er heel veel vrouwen die ook eigenaar waren en leiding gaven aan een zaak.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:38 schreef Knipoogje het volgende:
V
Ook bij exacte vakken?quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vrouwen doen het op school beter dan mannen. Ze maken ook braaf hun huiswerk. Ze scoren beter op intelligentietesten.
Daarom zitten de collegezalen bij elektrotechniek, technische natuurkunde en werktuigbouwkunde vol met vrouwen!?quote:
Voornamelijk omdat al die (semi-) autistische techneuten die niet weten wat ze met een vrouw aan moeten en continu seksistisch bezig zijn het voor die vrouwen heel onaangenaam maken? Dat zie je vooral goed in de IT. Oftewel: ze worden weggepest.quote:Op zondag 23 november 2025 20:45 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Daarom zitten de collegezalen bij elektrotechniek, technische natuurkunde en werktuigbouwkunde vol met vrouwen!?
En dan nog vinden die techneuten het vreemd dat veel zwakkeren van de samenleving mannen zijn gaan haten.quote:Op zondag 23 november 2025 20:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Voornamelijk omdat al die (semi-) autistische techneuten die niet weten wat ze met een vrouw aan moeten en continu seksistisch bezig zijn het voor die vrouwen heel onaangenaam maken? Dat zie je vooral goed in de IT. Oftewel: ze worden weggepest.
Geprobeerd, Russisch is makkelijker.quote:Op zaterdag 22 november 2025 01:12 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Ik ben al arabisch aan het leren
En meer lezen stimuleren kan ook helpen. Ik klink hier vast als een boomer, maar jongeren die vergroeid zijn met hun telefoon en straattaal als basis hebben, gaan niet echt fantastische teksten creeren.quote:Op zaterdag 22 november 2025 01:02 schreef -Deluzion- het volgende:
Ik merk het vooral bij Youtube comments: het taalniveau is echt schrikbarend. De spelfouten die worden gemaakt zijn ongekend en vormen een complete verkrachting van de Nederlandse taal. Helaas lijkt het er niet op dat dit in de toekomst zal verbeteren.
Wel als ze AI gebruiken om voor hun teksten te genereren.😇quote:Op maandag 24 november 2025 10:01 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
En meer lezen stimuleren kan ook helpen. Ik klink hier vast als een boomer, maar jongeren die vergroeid zijn met hun telefoon en straattaal als basis hebben, gaan niet echt fantastische teksten creeren.
Dat gaat je niet uit alle situaties redden. In een good old examenlokaal zonder PC of telefoon val je dan door de mand.quote:Op maandag 24 november 2025 10:10 schreef torentje het volgende:
[..]
Wel als ze AI gebruiken om voor hun teksten te genereren.😇
Seksistisch bezig zijn? Dat kost je je baan, maat. Het is geen 1980 meer.quote:Op zondag 23 november 2025 20:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Voornamelijk omdat al die (semi-) autistische techneuten die niet weten wat ze met een vrouw aan moeten en continu seksistisch bezig zijn het voor die vrouwen heel onaangenaam maken? Dat zie je vooral goed in de IT. Oftewel: ze worden weggepest.
Klopt dat dat niet gek is. Doordat deze met een taalachterstand in de klas zitten vragen ze meer aandacht van de leerkracht, waardoor er minder tijd voor de rest van de klas overblijft. Kunnen ze (zelf) niets aan doen natuurlijk, maar is wel degelijk een oorzaak/gevolg dingetje.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
Eigenlijk is het niet verrassend dat ook hiervan de asielzoekers de schuld krijgen. En dat de posters die dat vinden blijkbaar geen kinderen hebben die op de middelbare school zitten.
Ook Duolingo gaat maar tot een zekere hoogte (ik gebruik het om Spaans te leren), want ook daar ga je geen volledige teksten of gesprekken mee kunnen voeren, dat vraagt meer oefening en spreken en lezen, teksten doornemen om ze te kunnen begrijpen (zo is iig mijn taalgevoel voor Duits ontstaan op de middelbare school).quote:Op vrijdag 21 november 2025 11:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
AI en Onderwijs, ik verbeter met veel plezier mijn Frans met Duolingo, erg leuk, Zit veel AI onder de motorkap. Het motiveert erg goed. Gamification van het leren van vreemde talen.
Duolingo is een goed begin, je moet het daarna praktisch kunnen toepassen. Ik ben Frans aan het leren. Ik heb dat wel twee jaar gehad op school, maar het daarna laten vallen. Dankzij een Franstalig autosport programma op RTBF TV heb ik in ieder geval een aantal woorden kunnen houden (presentator Paul Fraikin heeft me in de jaren 90 meer geleerd dan de lichtelijk gestresste lerares die geen idee had hoe ze een klas ordelijk kon houden) Ik luister vaker naar Franstalige radio (RTBF Classic Rock) en zoek wel eens op franstalige youtube videos (meestal geschiedenis of autoreviews). Ik heb er in de vakanties in de Elzas ook wel gebruik van kunnen maken en als het F1 commentaar me verveelt zoek ik de Franstalige stream op waar Gaetan Vigneron net zoals in mijn jeugdjaren nog steeds het commentaar doetquote:Op maandag 24 november 2025 11:43 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ook Duolingo gaat maar tot een zekere hoogte (ik gebruik het om Spaans te leren), want ook daar ga je geen volledige teksten of gesprekken mee kunnen voeren, dat vraagt meer oefening en spreken en lezen, teksten doornemen om ze te kunnen begrijpen (zo is iig mijn taalgevoel voor Duits ontstaan op de middelbare school).
Ja maar de kern is dus: AI en Onderwijs is dus ook niet heilig, uiteindelijk zul je moeten leren teksten te lezen en begrijpend lezen en iemand moeten hebben die je kan corrigeren als je interpretatie fout is. Misschien is die laatste wel het onderschoven kindje geworden in het onderwijs.quote:Op maandag 24 november 2025 11:52 schreef Sabata het volgende:
[..]
Duolingo is een goed begin, je moet het daarna praktisch kunnen toepassen. Ik ben Frans aan het leren. Ik heb dat wel twee jaar gehad op school, maar het daarna laten vallen. Dankzij een Franstalig autosport programma op RTBF TV heb ik in ieder geval een aantal woorden kunnen houden (presentator Paul Fraikin heeft me in de jaren 90 meer geleerd dan de lichtelijk gestresste lerares die geen idee had hoe ze een klas ordelijk kon houden) Ik luister vaker naar Franstalige radio (RTBF Classic Rock) en zoek wel eens op franstalige youtube videos (meestal geschiedenis of autoreviews). Ik heb er in de vakanties in de Elzas ook wel gebruik van kunnen maken en als het F1 commentaar me verveelt zoek ik de Franstalige stream op waar Gaetan Vigneron net zoals in mijn jeugdjaren nog steeds het commentaar doet
Ik voer dagelijks gesprekken met “Lily” over allerhande onderwerpen van koken tot klussen in huis, vakanties etc, maatgesneden op mijn niveau dus snap niet wat je bedoeld.quote:Op maandag 24 november 2025 11:43 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ook Duolingo gaat maar tot een zekere hoogte (ik gebruik het om Spaans te leren), want ook daar ga je geen volledige teksten of gesprekken mee kunnen voeren, dat vraagt meer oefening en spreken en lezen, teksten doornemen om ze te kunnen begrijpen (zo is iig mijn taalgevoel voor Duits ontstaan op de middelbare school).
Seksistisch gedrag betekent niet dat je ze bij hun billen of borsten pakt en de hele tijd insinueert dat je wel een nummertje wilt maken. Het is meer, dat mannen onderling zeggen: "wat doet die griet hier? Dat wordt niks, laat ze maar biologie gaan studeren of zo. Hier kan ze uiteraard geen bijdrage leveren. Dit is abstracte wetenschap, dat kunnen vrouwen niet."quote:Op maandag 24 november 2025 10:18 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Seksistisch bezig zijn? Dat kost je je baan, maat. Het is geen 1980 meer.
De reden dat je zo weinig vrouwen in de elektrotechniek, technische natuurkunde of werktuigbouwkunde ziet, komt omdat deze studies abstract zijn. Abstracte studies liggen mannen van nature beter; vrouwen zijn oververtegenwoordigd bij studies waarbij de mens centraal staat.
Ergens heb ik een bloedhekel aan de Fransen, met hun stakingen en een overheid die het land van de regen in de drup brengt. Van de andere kant kan ik wel waarderen dat ze hun taal aanprijzen; met hun elite die de kar trekt en die normen bewaakt. Wij doen het omgekeerde. We hebben de neiging om ons aan te passen aan de meest ordinaire elementen uit onze cultuur. Bij ons bepalen vlotte jongeren de norm. In het VK is dat nog veel erger.quote:Op maandag 24 november 2025 18:53 schreef core2duo het volgende:
Het ziet er niet best uit en ik had het wel een beetje verwacht. De zesjescultuur in combinatie met het streven naar eenvoudige, begrijpelijke taal (B1-taal) stimuleren niet om een zo goed mogelijke leesvaardigheid te bereiken. Terwijl in Frankrijk bijvoorbeeld de meeste mensen uiteindelijk kunnen lezen op (omgerekend) hbo/wo-niveau. Daar is het discours de gouden standaard, met lange zinnen en stijlvol, intellectueel verantwoord taalgebruik.
Nee, dat doe ik niet.quote:Op maandag 24 november 2025 18:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Seksistisch gedrag betekent niet dat je ze bij hun billen of borsten pakt en de hele tijd insinueert dat je wel een nummertje wilt maken. Het is meer, dat mannen onderling zeggen: "wat doet die griet hier? Dat wordt niks, laat ze maar biologie gaan studeren of zo. Hier kan ze uiteraard geen bijdrage leveren. Dit is abstracte wetenschap, dat kunnen vrouwen niet."
Wat jij dus ook doet.
Ach, je bent als puber een dom, onverantwoordelijk wezentje. Ikzelf heb met pijn en moeite het VWO doorlopen. Twee maal blijven zitten. Te gemakzuchtig, te lui. Bij mij werd na die tweede keer de knop omgedraaid. De tweede keer toen ik 6 VWO (eindexamenjaar) deed haalde ik gemiddeld een 9. Mijn leraar natuurkunde die mij zuchtend en vol vooroordelen aan mij vroeg "die formule op het (krijt)bord uit te schrijven" was verbijsterd toen ik uit mijn hoofd het hele bord vol kalkte. Foutloos. Hij zei: "ik ben nu 30 jaar leraar maar dit heb ik nog nooit meegemaakt".quote:Op maandag 24 november 2025 19:26 schreef Telefoonvork het volgende:
Het hoogste wat ik heb gehaald aan opleiding in mijn jeugd was MAVO. Ik heb er met mijn pet naar gegooid, want ik vond destijds computerspelletjes belangrijker dan leren. Ik ben nu 50 en heb er heel veel spijt van dat ik niet mijn best heb gedaan op school. Het hoogste wat ik heb gehaald? Een zes voor handelskennis.
<zucht>Wat had ik kunnen bereiken als ik wel energie in studeren had gestopt? Ik weet het niet. Mijn ouders hebben duizenden guldens in mij gepompt om er maar voor te zorgen dat mijn cijfers zouden verbeteren. Helaas, het mocht niet baten.
Gelukkig is men nooit te oud om te leren en boeken lezen helpt ook met de taalontwikkeling. Ik ben nu bezig van lieverlee door het boek "Vlekkeloos Nederlands" te werken. Het zal mij niets verbazen dat ik nog steeds behoorlijke grammatica-, spel- en stijlfouten maak. Ik doe tenminste mijn best.
Nu probeer ik te schrijven, en al doende leert men. Het is echter niet gemakkelijk, het is echt een kunst die je serieus op moet kweken. Daarnaast is enige taalvaardigheid daarvoor wel handig.
Als je nu op school zit: doe jezelf dan een plezier en maak van studeren prioriteit nr. 1. Jouw toekomstige ik zal je dat eindeloos in dank afnemen.
Cultuur van de lage verwachtingen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 05:41 schreef Meningbastion het volgende:
Kon je pubers maar eens duidelijk maken waar ze mee bezig zijn, de verspilling van talent is gigantisch. Mijn ouders verwijt ik niks maar een schop onder mijn kont was toen wel keihard nodig.
Ik (havo/mbo) gooide er niet met de pet naar, maar een grandioos succes was m'n schoolcarrière alsnog niet (nachtwerk, herkansing). Ik moest op de havo steeds op m'n tenen lopen.quote:Op maandag 24 november 2025 19:26 schreef Telefoonvork het volgende:
Het hoogste wat ik heb gehaald aan opleiding in mijn jeugd was MAVO. Ik heb er met mijn pet naar gegooid, want ik vond destijds computerspelletjes belangrijker dan leren. Ik ben nu 50 en heb er heel veel spijt van dat ik niet mijn best heb gedaan op school. Het hoogste wat ik heb gehaald? Een zes voor handelskennis.
<zucht>Wat had ik kunnen bereiken als ik wel energie in studeren had gestopt? Ik weet het niet. Mijn ouders hebben duizenden guldens in mij gepompt om er maar voor te zorgen dat mijn cijfers zouden verbeteren. Helaas, het mocht niet baten.
Gelukkig is men nooit te oud om te leren en boeken lezen helpt ook met de taalontwikkeling. Ik ben nu bezig van lieverlee door het boek "Vlekkeloos Nederlands" te werken. Het zal mij niets verbazen dat ik nog steeds behoorlijke grammatica-, spel- en stijlfouten maak. Ik doe tenminste mijn best.
...
Ik krijg eerder het idee dat een op de zes “Nederlander” is als ik tegenwoordig een random klasfoto zie.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:54 schreef DefKu het volgende:
Een op de zes heeft een migratieachtergrond
Dan moet je iemand hebben die in je gelooft, je stimuleert en je helpt obstakels te overwinnen en niet op te geven. En niet iedereen vind zo iemand en kan halverwege stranden. Komt niet alleen voor in tokkie gezinnen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 07:14 schreef Lyrebird het volgende:
Hoe moet het dan wel? Leg de lat hoger.
Dat is niet wat er uit het onderzoek naar voren kwam want daaruit bleek dat de beoordeling niet objectief was aangezien de cijfers voor dames lager werden naarmate er meer mannen in de commissie zaten. Dat die TU vervolgens de geschifte keuze maken om het cum laude-idee te schrappen in plaats van de beoordeling te verbeteren is een ander verhaal.quote:Op zaterdag 22 november 2025 02:04 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit gaat niet om gelijke kansen.
Organisaties worden gedwongen om ondermaatse vrouwen aan te nemen, omdat er uit een hele kleine vijver aan talent wordt gevist. Omdat die dames niet presteren worden beoordelingen veranderd (zie het niet langer toekennen van cum laude bij de TU/T).
Bron?quote:Daarnaast veranderen de dames de cultuur van de organisatie die haar kerntaak niet langer meer goed kan uitvoeren.
Link met de aanwezigheid van vrouwen op de werkvloer in deze context? Bron?quote:Als zulke organisaties goed werk verrichtten, dan hoor je mij niet. We zien voorbeelden van broddelwerk in het onderwijs (eisen omlaag schroeven zodat sommige kinderen slechter zijn gaan schrijven),in de wetenschap (niet langer op zoek gaan naar de waarheid),
Dit heeft geen ruk te maken met vakinhoudelijk functioneren.quote:en in de Amerikaanse rechtspraak (Title IX op universiteiten waar vrouwen op hun woord worden geloofd en mannen geen eerlijk proces krijgen).
Eens.quote:Ik juich meer vrouwen in STEM toe. Over het algemeen is het eenvoudiger om met ze samen te werken dan met mannen. Maar laat dit op een natuurlijke manier verlopen. Forceer dit niet, want daarmee doe je niemand een plezier.
Graag, maar dan wel op grond van feiten en niet van meningen en beweringen.quote:Daarnaast moet je aan cultuurbewaking doen: als vrouwen een organisatie domineren die daardoor aantoonbaar slechter presteert dan moet dit bespreekbaar worden gemaakt. Veeg dit niet onder het tapijt om de lieve vrede te bewaren, want daar wordt niemand beter van.
Ik ben eerder bang voor gebrek aan analytische vaardigheden en het vermogen om meningen van feiten te scheiden dan voor spelfouten.quote:Voorda je ut wit kenne de kidz nie meur spelluh omda ut allemal kanseparels zin.
Maar dat heb je niet echt meer nodig toch, tenzij je oorkondeschrijver wordtquote:
Geen idee wat je achtergrond is, maar ik zie je iedere keer als een adder gebeten op mijn proza reageren. Ik denk dat we een fundamenteel verschil van mening hebben, waarbij jij bronnen wil zien en ik uit de voeten kan met logica.quote:Op dinsdag 25 november 2025 09:23 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat is niet wat er uit het onderzoek naar voren kwam ...
Ja daaag.quote:Op dinsdag 25 november 2025 10:07 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Geen idee wat je achtergrond is, maar ik zie je iedere keer als een adder gebeten op mijn proza reageren. Ik denk dat we een fundamenteel verschil van mening hebben, waarbij jij bronnen wil zien en ik uit de voeten kan met logica.
Voorbeeldje: als 25% van de instroom uit vrouwen bestaat, en 50% van de promovendi vrouw is, dan vis je voor deze posities uit een kleinere vijver. Want de 50% mannen die een promotietraject doen worden geworven uit een drie keer zo grote populatie. De kans dat je dan betere kandidaten treft is groter, vooral als er bij de mannen meer uitschieters naar boven zijn. Ik kan bronnen voor die percentages geven, maar voor de logica hoef ik geen bronnen aan te dragen.
Er staat niets in je bijdrage.quote:Op dinsdag 25 november 2025 11:27 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja daaag.
Geen idee wat jouw achtergrond is maar als hij iets waard is dan weet jij ook wel dat je hier niet mee weg gaat komen.
En tevreden grijnzend leunde hij achterover. Zelf nog steeds nul bron geleverd om zijn misogyne beweringen te staven, maar wel lekker een denigrerende opmerking kunnen plaatsen toen zij niet hapte. Ze zou er vast gefrustreerd van worden. Dat heb je met die wijven.quote:Op dinsdag 25 november 2025 12:37 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Er staat niets in je bijdrage.
Moeite met rekenen?
Spelfouten kunnen in bepaalde sectoren anders rampzalige gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld in de advocatuur of bij controlerende instanties.quote:Op dinsdag 25 november 2025 09:23 schreef Qarrad het volgende:
Ik ben eerder bang voor gebrek aan analytische vaardigheden en het vermogen om meningen van feiten te scheiden dan voor spelfouten.
Bij die instanties en op dat niveau komen dan ook alleen de mensen terecht die normaal kunnen spellen en schrijven. Daar zijn ze namelijk gemotiveerd genoeg voor.quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:14 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
Spelfouten kunnen in bepaalde sectoren anders rampzalige gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld in de advocatuur of bij controlerende instanties.
Des te meer spelfouten je maakt, des te moeilijker de tekst wordt om te begrijpen. Sommige spelfouten kunnen de hele betekenis van een woord veranderen, wat desastreuse gevolgen kan hebben bij juridische of extreem formele zaken. Dat zijn dan alleen de spelfouten. Wat denk je wat er gebeurd als er grammatica- of stijlfouten gemaakt worden? Een komma die op de verkeerde plek staat kan zomaar de betekenis van een zin in zijn geheel veranderen.
En tegenwoordig laten ze dat door de AI doen. "mailtje aan karin, smoes voor te laat"quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:44 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Bij die instanties en op dat niveau komen dan ook alleen de mensen terecht die normaal kunnen spellen en schrijven. Daar zijn ze namelijk gemotiveerd genoeg voor.
Wij krijgen nog weleens wat afvallers. Van die mensen die denken dat het trucje zit in het gebruiken van gezwollen taal. Krijg je zo'n mailtje van "Het regende vandaag, zodoende heb ik geen suiker in mijn koffie" en dan 10 van zulke gedrochten in elke mailNiet te lezen en het is meteen duidelijk waarom ze het niet gehaald hebben. Bij ons kunnen ze ook wieberen als ze er niet mee kappen anders worden de echte juristen er gek van.
Beschuldigen is genoeg bij de tiktok/Facebook Generationquote:Op dinsdag 25 november 2025 13:39 schreef Lyrebird het volgende:
Heb je een bron dat mijn beweringen misogyn zijn? Dat is een serieuze beschuldiging.
Toch knap dat je er weer een allochtonen/migranten draai aan kan geven. En dat je er nog zoveel duimpjes mee omhoog krijgt.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:38 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Sla even de demografische achtergronden van de huidige lichting basisschool- en middelbareschoolleerlingen er op na en je krijgt je antwoord.
Het is heel goed mogelijk dat (invloeden van) grotendeels slecht geïntegreerde jongeren met een migratieachtergrond het algehele onderwijsniveau naar beneden trekken en laaggeletterdheid doen toenemen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 17:24 schreef Gunner het volgende:
[..]
Toch knap dat je er weer een allochtonen/migranten draai aan kan geven. En dat je er nog zoveel duimpjes mee omhoog krijgt.
Was dat niet je bedoeling zie ik graag wat onderbouwing tegemoet. Wie eist….
Dat is gemakkelijk geroepen omdat ze uit laaggeletterde sociaal economische achtergrond komen, maar hoe doen kinderen van autochtone academische ouders het in vergelijking tot 20, 30, 40 jaar geleden het? Wordt het gemiddelde meer omlaag getrokken door de onderkant, of is het over de hele linie? Mijn buikgevoel zegt mij dat het laatste zeker ook meespeelt.quote:Op dinsdag 25 november 2025 19:06 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het is heel goed mogelijk dat (invloeden van) grotendeels slecht geïntegreerde jongeren met een migratieachtergrond het algehele onderwijsniveau naar beneden trekken en laaggeletterdheid doen toenemen.
Blijkbaar. Jammer dat Qarrad er voor kiest om op de man te spelen. Of moet ik hier op de persoon schrijven, want anders ben ik misogyn?quote:Op dinsdag 25 november 2025 17:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Beschuldigen is genoeg bij de tiktok/Facebook Generation
In ieder geval niet inclusiefquote:Op woensdag 26 november 2025 01:27 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Blijkbaar. Jammer dat Qarrad er voor kiest om op de man te spelen. Of moet ik hier op de persoon schrijven, want anders ben ik misogyn?
In het Nederlands moet en kun je een hoop woorden aan elkaar plakken en vervoegen waar de spellingchecker niets van begrijpt. "D's" en "t's" moet je ook zelf doen. Zoals de logische opbouw van de zin en de plaats van de woorden er in. Of herhaalde woorden vervangen door synoniemen. Enzovoorts.quote:Op woensdag 26 november 2025 10:55 schreef Telefoonvork het volgende:
Een spelfout die de betekenis van een heel woord kan veranderen is bijvoorbeeld het verschil tussen verrassen en verassen; slechts één letter verschil, maar een volledig ander woord.
In het Nederlands betekent "u" iets anders dan "you" (wat een grabbelton en Engels is); "U" (wat de aanspreekvorm is voor bijvoorbeeld de koning en gebruikt mag worden) betekent net iets anders dan "u" (wat gewoon een beleefde aanspreekvorm is). https://onzetaal.nl/taalloket/u-u
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |