abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219302437
Een op de zes leerlingen in de tweede klas van de middelbare school kan geen eenvoudige Nederlandse tekst schrijven, constateert de onderwijsinspectie. De inspectie adviseert schrijven meer aandacht te geven bij verschillende schoolvakken.
17 procent van de leerlingen beheerst aan het einde van de tweede klas nog niet het basisniveau 1F, blijkt uit het onderzoek van de onderwijsinspectie naar schrijfvaardigheid. Dat is het niveau dat de meeste leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen.

Youtube staat ook vol met filmpjes waar simpele vragen worden gesteld als noem 3 groenten en men weet het simpelweg niet. Word de mensheid echt zo dom?

Bron: https://www.volkskrant.nl(...)iveau-niet~b3269139/

[ Bericht 16% gewijzigd door hondonspain op 21-11-2025 08:04:08 ]
life is like a box of chocolates
pi_219302441
Ja
pi_219302444
Waarom zou je schrijven als je chatgpt kan laten typen of een filmpje kan kijken.

En groenten zijn vies.
  donderdag 20 november 2025 @ 12:31:08 #4
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219302591
Echt peinlijk om te lezen dat het zo slegt gesteld is met de jeugd -O-
pi_219302669
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:31 schreef Mubassie het volgende:
Echt peinlijk om te lezen dat het zo slegt gesteld is met de jeugd -O-
Jei bend anders ook geen goet vorbeelt met je 'gesteld' en 'jeugd'.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_219302691
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:22 schreef hondonspain het volgende:
Een op de zes leerlingen in de tweede klas van de middelbare school kan geen eenvoudige Nederlandse tekst schrijven, constateert de onderwijsinspectie. De inspectie adviseert (om) schrijven meer aandacht te geven bij verschillende schoolvakken.
17 procent van de leerlingen beheerst aan het einde van de tweede klas nog niet het basisniveau 1F, blijkt uit het onderzoek van de onderwijsinspectie naar schrijfvaardigheid. Dat is het niveau dat de meeste leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen.

YoutubeYouTube staat ook vol met filmpjes waar simpele vragen worden gesteld(, zo)als "noem 3 groenten" (aanhalingstekens vergeten ;( ) en men weet het simpelweg niet. WordWordt de mensheid echt zo dom?
;( @maily
pi_219302692
Sla even de demografische achtergronden van de huidige lichting basisschool- en middelbareschoolleerlingen er op na en je krijgt je antwoord.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_219302703
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:38 schreef Moonversion het volgende:

[..]
;( @:maily
Mensen die op schrijffoutjes letten zijn eigenlijk nog een stuk erger.
pi_219302721
quote:
Een op de zes leerlingen in de tweede klas van de middelbare school kan geen eenvoudige Nederlandse tekst schrijven, constateert de onderwijsinspectie. De inspectie adviseert schrijven meer aandacht te geven bij verschillende schoolvakken.

Youtube staat ook vol met filmpjes waar simpele vragen worden gesteld als noem 3 groenten en men weet het simpelweg niet. Word de mensheid echt zo dom?
In de eerste klas is het het dubbele.

Ik vind het opmerkelijk dat ze ook niet rapporteren over het percentage dat nog kan rekenen. Misschien vinden ze dat achterhaald?
pi_219302727
Nu graag het onderzoek naar demografisch herkomst van de leerlingen uitbreiden, zodat we een effectief beleid hierop kunnen maken.
pi_219302736
Een aantal van de reacties hier zouden zo van zulke scholieren kunnen zijn. Geen tekst kunnen schrijven, betekent namelijk ook dat je een tekst niet of niet goed kunt begrijpen. Dat maakt functioneren in een ontwikkelde maatschappij lastig, en dat maakt je ook vatbaarder voor complottheorieën of populisten. Een zorgelijke ontwikkeling
't Echte en 't ware!
  donderdag 20 november 2025 @ 12:53:45 #12
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_219302738
Ik ben een tijdje terug achter de schokkende ontdekking gekomen dat veel kinderen van 15-18 ook gewoon niet meer weten hoe ze moeten klokkijken.
Laffe huichelaar
pi_219302741
Een op de zes heeft een migratieachtergrond
  donderdag 20 november 2025 @ 12:54:17 #14
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_219302743
quote:
14s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:38 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Sla even de demografische achtergronden van de huidige lichting basisschool- en middelbareschoolleerlingen er op na en je krijgt je antwoord.
Dit dus en dat het grootste probleem bij het VMBO ligt - dan weten we alweer waar dit probleem vandaan komt (grotendeels dan). Maar ja, mondje dicht en snaveltjes toe en slaap lekker 8)7 8)7 8)7
"Hoka Hey!"
pi_219302759
Logisch toch? In Marokka, Ghana, Syrië en Turkije kunnen nog veel meer dan 1 op de 6 leerlingen geen eenvoudige Nederlandse tekst schrijven.

De vraag is waarom deze leerlingen door mochten naar de volgende school terwijl ze het niveau daarvoor nog niet hadden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Forum Admin donderdag 20 november 2025 @ 12:56:56 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219302766
Dat betekent dat we op termijn de regels maar gaan versimpelen, want zo rollen we tegenwoordig.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219302813
quote:

17 procent van de leerlingen beheerst aan het einde van de tweede klas nog niet het basisniveau 1F, blijkt uit het onderzoek van de onderwijsinspectie naar schrijfvaardigheid.
quote:
16,2 procent van de bevolking is zelf in het buitenland geboren en naar Nederland gemigreerd.
Bron: CBS

Ik zie een verband. :+
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 20 november 2025 @ 13:01:07 #18
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_219302827
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_219302830
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat betekent dat we op termijn de regels maar gaan versimpelen, want zo rollen we tegenwoordig.
Is al minimaal een jaar of 20 zo. Ik werkte op een HBO en wist niet wat ik hoorde toen er gezegd werd dat de normen omlaag werden gegooid omdat er anders geen kip meer zou overgaan of slagen.
pi_219302927
We hebben brede brugklassen nodig die het algehele niveau nog verder naar beneden trekken, aldus links.
  donderdag 20 november 2025 @ 13:09:57 #21
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219302948
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:40 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Nou, als de schrijver loopt te pochen dat hij of zij zo intelligent is en ik zie wat stomme fouten, dan ga ik er op los. ~O>
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219302959
Eigenlijk is het niet verrassend dat ook hiervan de asielzoekers de schuld krijgen. En dat de posters die dat vinden blijkbaar geen kinderen hebben die op de middelbare school zitten.
  donderdag 20 november 2025 @ 13:12:17 #23
182233 thedeedster
pi_219302960
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
In de eerste klas is het het dubbele.

Ik vind het opmerkelijk dat ze ook niet rapporteren over het percentage dat nog kan rekenen. Misschien vinden ze dat achterhaald?
Ze zijn er nog steeds niet uit, hoe ze tot dat getal kunnen komen. ;)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219302966
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:01 schreef ToT het volgende:

[..]
Is al minimaal een jaar of 20 zo. Ik werkte op een HBO en wist niet wat ik hoorde toen er gezegd werd dat de normen omlaag werden gegooid omdat er anders geen kip meer zou overgaan of slagen.
Ik wou zeggen.
Toen hoorde ik al dat dat zelfs tot op universitair niveau een probleem aan het worden was
  Miss 200.000.000! donderdag 20 november 2025 @ 13:20:18 #25
367000 roos94
pi_219303047
Hoe kan dit nu? Dit leer je toch op de basisschool? Mijn dochter (groep 1) krijgt elke x maanden een gesprek met een portfolio waarop allerlei vaardigheden staan en een lijntje die aangeeft waar je op dat moment hoort te zitten. Als je onder dat lijntje duikelt, wordt er toch actie ondernomen?
  donderdag 20 november 2025 @ 13:23:11 #26
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_219303107
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:20 schreef roos94 het volgende:
Hoe kan dit nu? Dit leer je toch op de basisschool? Mijn dochter (groep 1) krijgt elke x maanden een gesprek met een portfolio waarop allerlei vaardigheden staan en een lijntje die aangeeft waar je op dat moment hoort te zitten. Als je onder dat lijntje duikelt, wordt er toch actie ondernomen?
70 jaar lang mensen uit (oa) het rifgebergte importeren en vervolgens hun nichtjes laten importeren als broedmandje.

Dan valt dit nog best wel mee allemaal eigenlijk. Ik had erger verwacht.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 20 november 2025 @ 13:23:36 #27
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_219303110
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:09 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Nou, als de schrijver loopt te pochen dat hij of zij zo intelligent is en ik zie wat stomme fouten, dan ga ik er op los. ~O>
De schrijver loopt niet te pochen dat hij of zij zo intelligent is. De schrijver spreekt zijn zorgen uit over de conclusie van de onderwijsinspectie dat het niveau van leerlingen achteruit holt en zwaar onder de maat is en vreest dat de mensheid steeds dommer wordt.

Het is eigenlijk een beetje zielig dat je daar blijkbaar zo onzeker van wordt dat je je aangesproken voelt en dan niet meer op de inhoud kan reageren.
Laffe huichelaar
  donderdag 20 november 2025 @ 13:26:23 #28
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_219303120
Mensen die dit op het aantal allochtonen/buitenlanders/anderskleurigen schuiven, mogen zich gelukkig prijzen. Die hebben geen contact met kinderen van een schoolgaande leeftijd, ik ben jaloers.

Ik kan jullie verzekeren dat ook het niveau bij de roomblanke Djelano in het geding is. En zelfs de Klazen zijn niet meer wat ze geweest zijn.
Laffe huichelaar
pi_219303126
quote:
Die actie houdt bij veel scholen wel vaak in dat ouders thuis aan de slag moeten, en ik kan me voorstellen dat een goede 17 procent dit niet doet of voor elkaar krijgt.

Dat klokkijken een vaardigheid is die terugloopt is me ook wel eens opgevallen.
-nee-
  donderdag 20 november 2025 @ 13:30:30 #30
182233 thedeedster
pi_219303132
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:23 schreef timmmmm het volgende:

[..]
De schrijver loopt niet te pochen dat hij of zij zo intelligent is. De schrijver spreekt zijn zorgen uit over de conclusie van de onderwijsinspectie dat het niveau van leerlingen achteruit holt en zwaar onder de maat is en vreest dat de mensheid steeds dommer wordt.

Het is eigenlijk een beetje zielig dat je daar blijkbaar zo onzeker van wordt dat je je aangesproken voelt en dan niet meer op de inhoud kan reageren.
Ik heb het niet over een specifieke poster. :)

Ik zeg alleen dat wanneer iemand nogal pedant loopt te doen, maar wél een fout maakt, dat ik daar op in ga.
pi_219303134
quote:
Maar wat gebeurt er dan precies als een kind consequent onder de lijntjes blijft presteren? Ongetwijfeld wordt er dan voor zover mogelijk extra begeleiding opgetrommeld, een jaartje blijven zitten, adviezen aan de ouders om meer te oefenen en dergelijke, maar wat als het allemaal niet voldoende helpt? Je kunt leerlingen ook niet ad infinitum op de basisschool houden als ze het niveau nooit gaan halen.
pi_219303142
quote:
14s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:29 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Die actie houdt bij veel scholen wel vaak in dat ouders thuis aan de slag moeten, en ik kan me voorstellen dat een goede 17 procent dit niet doet of voor elkaar krijgt.

Dat klokkijken een vaardigheid is die terugloopt is me ook wel eens opgevallen.
Oh ja. :D

Ben benieuwd of deze groep de tafels inmiddels wel onder de knie heeft.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219303148
Deze ontwikkeling is ook niet spontaan in een paar jaar ontstaan he, laten we wel wezen. Het niveau daalt al decennia, toen ik bijna 25 jaar geleden aan de middelbare begon waren er ook medeleerlingen die hun inbreng op een werkstuk stuurden en daarin woorden als "moter" en "me huis" schreven. En dat was geen vmbo.
  donderdag 20 november 2025 @ 13:41:23 #34
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219303178
Ach, ik haalde ook twee keer een 1 voor mijn boekenlijst Nederlands.

En toch heb ik het tot een uitermate succesvol en zeer gewaardeerd Fok!er geschopt :7
  donderdag 20 november 2025 @ 13:46:34 #35
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219303203
Ik heb ook wel het gevoel dat er een tweedeling ontstaat in de samenleving Bas en Lieselot moeten van hun ouders minimaal HAVO doen eigenlijk VWO, een instrument spelen en op sport zitten. Mochten er problemen zijn dan kunnen de ouders helpen of schakelen hulp in van een bijles instituut.

Djelano en Achmed hebben ouders die het niks uitmaakt wat ze uitvreten, laat op straat zijn te vinden op hun fatbike. School is iets dat maar moet. Ouders kunnen/willen niet helpen bij het schoolwerk en gaan geen prestaties eisen omdat ze zelf ook geen hoge opleiding hebben gedaan. Mochten er problemen zijn dan gaan ze een niveau naar beneden of blijven zitten.
pi_219303227
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:46 schreef Momo het volgende:

Mochten er problemen zijn dan gaan ze een niveau naar beneden of blijven zitten.
Of vallen voortijdig uit het systeem, wat problematischer is dan een jaartje overdoen of naar een lager niveau stromen.
pi_219303234
quote:
99s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:41 schreef Tengano het volgende:
Ach, ik haalde ook twee keer een 1 voor mijn boekenlijst Nederlands.

En toch heb ik het tot een uitermate succesvol en zeer gewaardeerd Fok!er geschopt :7
Tweemaal een is ook drie, moet je maar denken.
pi_219303244
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:26 schreef timmmmm het volgende:
Mensen die dit op het aantal allochtonen/buitenlanders/anderskleurigen schuiven, mogen zich gelukkig prijzen. Die hebben geen contact met kinderen van een schoolgaande leeftijd, ik ben jaloers.

Ik kan jullie verzekeren dat ook het niveau bij de roomblanke Djelano in het geding is. En zelfs de Klazen zijn niet meer wat ze geweest zijn.
Ook in het buitenland is dit een probleem. Ik werk met studenten. Generaties die zijn opgegroeid met een smartphone (of komt het door COVID) willen minder, kunnen minder en zijn niet bereid om een flinke inspanning te leveren. Maar ze hebben wel een grote bek en hebben verbijsterend veel zelfvertrouwen.

Deze generatie (althans, in Australië) verwacht dat ze zonder inspanning hun diploma kunnen halen.

Laatst nog practica van eerstejaarsstudenten beoordeeld; ik doe dit nu voor het derde jaar. In het eerste jaar lukte het iedere groep om de experimenten op tijd af te hebben. Vorig jaar zat de klad er al in (50/50) en dit jaar kon maar een van de zeven groepen hetzelfde experiment tot een goed einde brengen.

Op mijn vraag waarom ze de experimenten niet af hadden, was het antwoord vaak “niet genoeg tijd”. Maar ze hadden er gewoonweg niet goed over nagedacht. Het niveau was er niet. Zelfs met drie keer zo veel tijd was het niet gelukt, omdat ze het probleem niet volledig doorgrond hadden.

Pappen en nathouden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219303261
quote:

Schrijvers zijn duur, want zij hebben bijna de hele wereld verwoest om hun gedachten, verhalen te kunnen noteren.
pi_219303277
Geen probleem toch? Dan verlagen we gewoon de normen, want iedereen moet zich welkom voelen O+ Dat je een laag IQ hebt is je kracht en dat vieren wij *O*
No amount of money ever bought a second of time.
  donderdag 20 november 2025 @ 14:03:32 #41
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219303301
quote:

[..]
Het is hbo.
  donderdag 20 november 2025 @ 14:04:07 #42
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_219303304
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:56 schreef torentje het volgende:

[..]
Schrijvers zijn duur, want zij hebben bijna de hele wereld verwoest om hun gedachten, verhalen te kunnen noteren.
Wat? :?
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  donderdag 20 november 2025 @ 14:04:19 #43
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219303306
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Of vallen voortijdig uit het systeem, wat problematischer is dan een jaartje overdoen of naar een lager niveau stromen.
Ik vraag mij af hoe dit uberhaupt gaat bij jongeren onder de 18 jaar. Komen ze daar gewoon mee weg als ze niet meer naar school gaan. Wat als ze van school moeten omdat ze te lastig zijn voor een gewone VMBO school?
pi_219303316
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:04 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
User torentje in een van de "speciale" leerlingen.
pi_219303319
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:56 schreef torentje het volgende:

[..]
Gij zijt goden, zonen des allerhoogsten, allen tezamen.
En ik, Ik ben een God in 't diepst van mijn gedachten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219303331
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
User torentje in een van de "speciale" leerlingen.
Ik vind het soms wel echt prachtige teksten waar hij mee komt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219303397
Tijd dat het woord 'taalnazi' geaccepteerd wordt. Geef aan dat er taalfouten in een tekst zitten en je krijgt de hoon over je heen dat je een taalnazi bent.
Men accepteert de gedane voorstellen niet ter verbetering...nee, men hoont het weg. Zeer irritant.

En laten we vooral niet vergeten dat de mensen die dat woord gebruiken, vaak zat de figuren zijn die zo graag de Nederlandse cultuur willen behouden. Tenzij het gaat om spelling en grammatica, dan telt het niet.
pi_219303404
En het wordt alleen maar erger en minder.
Ook in moeilijke tijden.
  Forum Admin donderdag 20 november 2025 @ 14:21:11 #49
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219303408
quote:

Broer jij schnapt het beetje nog weet je.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219303436
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:04 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik vraag mij af hoe dit uberhaupt gaat bij jongeren onder de 18 jaar. Komen ze daar gewoon mee weg als ze niet meer naar school gaan. Wat als ze van school moeten omdat ze te lastig zijn voor een gewone VMBO school?
Ik heb een neefje die zo'n voortijdig schoolverlater was, tegen kinderen die het echt consequent verdommen om naar school te gaan is niet zo veel opgewassen. Dwingen naar school te gaan? Schiet je niets mee op, al krijg je hem in een klas dan is hij er binnen no time weer uitgestuurd. Naar een school voor moeilijke gevallen? Ook daar wordt je geacht in ieder geval iets te leren, en dat doet hij niet. Straf? Doet hij ook niet of lacht hij om. Boetes? Belanden bij de verzorgers. Inmiddels is hij over de 20, zonder diploma's, met een net zo kansloze vriendin, een ongewilde baby, veroordelingen en schulden voortkomend uit domme keuzes, en talloze omgeschoolde baantjes die hij hoogstens een paar maanden volhoudt. Een jaartje overdoen is over iemand gehele loopbaan bezien niet zo erg, en iemand die een lager niveau doet dan eigenlijk mogelijk is kan dat later stapelen, als de motvatie er tenminste is. Iemand die echter helemaal de basisvaardigheden niet geleerd heeft kan gewoon niet meekomen, en een leven gevuld met kansloosheid tegemoet gaan (en dat waarschijnlijk ook aan hun kinderen doorgeven. Dat is nog een aspect aan dit hele verhaal, je kunt van een groep die zelf al niet goed kunnen lezen en schrijven niet verwachten dat ze hun kinderen zelfstandig daarboven weten te verheffen. Als je niet ingrijpt is het probleem bij de volgende generatie dus nog groter).
pi_219303442
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:04 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Welk deel begrijp jij niet? Misschien begrijp jij het volgende beter: Schrijvers zijn duur: zij hebben de wereld bijna verwoest om hun gedachten en verhalen te bewaren.??
  donderdag 20 november 2025 @ 14:33:21 #52
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_219303497
Het is inderdaad triest gesteld met deze belangrijke vaardigheden!

En hiervan werd jaren geleden al gewag gemaakt, waarbij erop gewezen werd dat bij de jeugd zowel rekenvaardigheden als een voldoende beheersing van de Nederlandse taal (schriftelijk en mondeling) inderdaad steeds meer te wensen overlaat.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_219303523
quote:
15s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:33 schreef Scjvb het volgende:
Het is inderdaad triest gesteld met deze belangrijke vaardigheden!

En hiervan werd jaren geleden al gewag gemaakt, waarbij erop gewezen werd dat bij de jeugd zowel rekenvaardigheden als een voldoende beheersing van de Nederlandse taal (schriftelijk en mondeling) inderdaad steeds meer te wensen overlaat.
Het zijn vaardigheden waar de jongere generaties niets aan hebben, want de oudere schrijvers zijn doof voor mensen zonder teveel geld.
  donderdag 20 november 2025 @ 14:40:48 #54
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_219303544
Maar we zetten wel in Nederland in op een kennis-economie.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 20 november 2025 @ 14:42:19 #55
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219303560
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik heb een neefje die zo'n voortijdig schoolverlater was, tegen kinderen die het echt consequent verdommen om naar school te gaan is niet zo veel opgewassen. Dwingen naar school te gaan? Schiet je niets mee op, al krijg je hem in een klas dan is hij er binnen no time weer uitgestuurd. Naar een school voor moeilijke gevallen? Ook daar wordt je geacht in ieder geval iets te leren, en dat doet hij niet. Straf? Doet hij ook niet of lacht hij om. Boetes? Belanden bij de verzorgers. Inmiddels is hij over de 20, zonder diploma's, met een net zo kansloze vriendin, een ongewilde baby, veroordelingen en schulden voortkomend uit domme keuzes, en talloze omgeschoolde baantjes die hij hoogstens een paar maanden volhoudt. Een jaartje overdoen is over iemand gehele loopbaan bezien niet zo erg, en iemand die een lager niveau doet dan eigenlijk mogelijk is kan dat later stapelen, als de motvatie er tenminste is. Iemand die echter helemaal de basisvaardigheden niet geleerd heeft kan gewoon niet meekomen, en een leven gevuld met kansloosheid tegemoet gaan (en dat waarschijnlijk ook aan hun kinderen doorgeven. Dat is nog een aspect aan dit hele verhaal, je kunt van een groep die zelf al niet goed kunnen lezen en schrijven niet verwachten dat ze hun kinderen zelfstandig daarboven weten te verheffen. Als je niet ingrijpt is het probleem bij de volgende generatie dus nog groter).
Probleem is dan ook wel dat je neefje en mensen zoals hem waarschijnlijk nog meer kinderen gaat krijgen dan gemiddeld gezin met 2 volwassenen met beide een goed betaalde en drukke baan. De kans is weer klein dat hij kinderen gaat krijgen die wel gewoon goed meedraaien straks (en nee dan hoeven niet perse VWO te doen).
  donderdag 20 november 2025 @ 14:43:10 #56
345631 Scjvb
pi_219303564
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:38 schreef torentje het volgende:

[..]
Het zijn vaardigheden waar de jongere generaties niets aan hebben, want de oudere schrijvers zijn doof voor mensen zonder teveel geld.
Ah, nu begrijp ik uw gemis probleem. Vandaar telkens uw ontevreden reacties, want het gaat om geld?

Triest! :|W
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_219303790
quote:
11s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:43 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Ah, nu begrijp ik uw gemis probleem. Vandaar telkens uw ontevreden reacties, want het gaat om geld?

Triest! :|W
Het gaat erom dat U evenals vele andere schrijvers doof bent voor de noden van de jongere generaties.
  donderdag 20 november 2025 @ 15:28:30 #58
345631 Scjvb
pi_219303842
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:19 schreef torentje het volgende:

[..]
Het gaat erom dat U evenals vele andere schrijvers doof bent voor de noden van de jongere generaties.
Dat is dus wat u ervan maakt.

Uw fantasie en reacties hier zijn best grappig te noemen en zijn soms ook serieus best de moeite waard om te lezen, maar ontberen m.i. helaas niet zelden enige realiteitszin.

[ Bericht 4% gewijzigd door Scjvb op 20-11-2025 17:18:31 ]
pi_219303866
quote:

Antwoord op je vraag: Ja. Kijk voor de gein eens naar wat topicstarters allemaal uit hun gebroken pen weten te toveren aan ellende.
pi_219303887
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:23 schreef Kickinalfa het volgende:
Waarom zou je schrijven als je chatgpt kan laten typen of een filmpje kan kijken.

En groenten zijn vies.
tegenwoordig kun je zelfs youtube links aan gemini geven en die geeft je dan een mooi overzicht
  donderdag 20 november 2025 @ 15:43:35 #61
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219303906
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:40 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
tegenwoordig kun je zelfs youtube links aan gemini geven en die geeft je dan een mooi overzicht
Precies. Typ slechts 1 keer free palestaine in en je krijgt een volledig onderbouwd overzicht van hoe het oorspronkelijke Palestijnse rijk door de Joden is afgepakt en dat die geniepige joden nu nog steeds aan het suisideren zijn.

En als bonus krijg je dan ook nog alle informatie dat de islam alleen maar vrede is en de joden niet.
pi_219303911
wat is de hoofdstad van rome?
pi_219303958
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:54 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ook in het buitenland is dit een probleem. Ik werk met studenten. Generaties die zijn opgegroeid met een smartphone (of komt het door COVID) willen minder, kunnen minder en zijn niet bereid om een flinke inspanning te leveren. Maar ze hebben wel een grote bek en hebben verbijsterend veel zelfvertrouwen.

Deze generatie (althans, in Australië) verwacht dat ze zonder inspanning hun diploma kunnen halen.

Laatst nog practica van eerstejaarsstudenten beoordeeld; ik doe dit nu voor het derde jaar. In het eerste jaar lukte het iedere groep om de experimenten op tijd af te hebben. Vorig jaar zat de klad er al in (50/50) en dit jaar kon maar een van de zeven groepen hetzelfde experiment tot een goed einde brengen.

Op mijn vraag waarom ze de experimenten niet af hadden, was het antwoord vaak “niet genoeg tijd”. Maar ze hadden er gewoonweg niet goed over nagedacht. Het niveau was er niet. Zelfs met drie keer zo veel tijd was het niet gelukt, omdat ze het probleem niet volledig doorgrond hadden.

Pappen en nathouden.
Ja, zonder achtergrondkennis heb je niet veel aan die computer.
pi_219303990
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Zelfs als hele slimme autodidact heb je dezelfde problemen, omdat je niet tussen de mensen hebt gezeten waar je mee kon communiceren en je zonder dat papiertje niet aan de juiste baan komt.
pi_219303993
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:40 schreef mvdejong het volgende:
Maar we zetten wel in Nederland in op een kennis-economie.
Met de mond.
  donderdag 20 november 2025 @ 17:30:13 #66
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219304422
quote:

Djelano en Klaas zitten net zo goed op TikTok en zo, idd.

*mompelt iets boomerachtigs over brainrot*
  donderdag 20 november 2025 @ 17:49:28 #67
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219304535
quote:
als noem 3 groenten
1. Saucijzenbroodje
2. Red Bull
3. Uhm......
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 20 november 2025 @ 17:50:25 #68
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219304541
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:44 schreef gwn_een_user het volgende:
wat is de hoofdstad van rome?
mussolini?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219304586
Ik werk veel samen met de politie. Een eenvoudig procesverbaal schrijven is al te moeilijk.
  donderdag 20 november 2025 @ 18:08:11 #70
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219304639
En weer is er een eenzijdige focus op taalvaardigheden. Ik ken hele volksstammen aan HBO en universitair geschoolden die niet in staat zijn eenvoudig rekenwerk te doen, geen snars van natuurkunde of scheikunde begrijpen, in Homeopathie en andere onzin willen geloven, denken dat je van pijpen zwanger kan raken.
Legt hele onderwijssysteem lijkt al decennialang gericht te zijn op het halen van examens en niet op daadwerkelijk vaardigheden aan te leren. En talen leren? Meer dan gebroken steenkolen Amerikaans is het niet.
  donderdag 20 november 2025 @ 18:09:37 #71
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219304645
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:38 schreef torentje het volgende:

[..]
En nu in het Nederlands
pi_219304657
Asielzoekers en luie ouders :')
pi_219304661
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 18:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En weer is er een eenzijdige focus op taalvaardigheden. Ik ken hele volksstammen aan HBO en universitair geschoolden die niet in staat zijn eenvoudig rekenwerk te doen, geen snars van natuurkunde of scheikunde begrijpen, in Homeopathie en andere onzin willen geloven, denken dat je van pijpen zwanger kan raken.
Legt hele onderwijssysteem lijkt al decennialang gericht te zijn op het halen van examens en niet op daadwerkelijk vaardigheden aan te leren. En talen leren? Meer dan gebroken steenkolen Amerikaans is het niet.
Het is hbo. HBO is een streamingdienst.
pi_219304667
quote:
Hun mobieltje is misschien ondertussen bijna vergroeid met hun hand, maar nog niet met hun hersenen. Niet dat dat iets zou helpen, maar dat moeten we eerst ondervinden.
pi_219304729
"Een op de zes leerlingen is moslim"
  donderdag 20 november 2025 @ 18:27:03 #76
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_219304739
En hiervoor moeten we de planeet redden? Echt niet, neem het ervan nu het nog kan.
pi_219304761
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 18:26 schreef ricky3 het volgende:
"Een op de zes leerlingen is moslim"
"De helft van de bevolking heeft een IQ onder de 100."
pi_219304958
quote:

ik kijk altijd die videos van deze man. niet normaal hilarisch. weet nog steeds niet of deze filmpjes nou echt zijn of niet. deze is net uit:
Bekijk deze YouTube-video
die mensen moeten wel aan het trollen zijn
toch?
toch?

P-S-Y-I-E-N-C-E
pi_219305100
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 18:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En nu in het Nederlands
Dus ook jij bent doof voor de noden van de jongere generaties? Goed dat ik dat weet.
  donderdag 20 november 2025 @ 19:51:42 #80
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219305378
Gewoon weer lijfstraffen toestaan op school. Dan leren ze het vanzelf wel weer.
Graag op anoniem
  FOK!Fotograaf donderdag 20 november 2025 @ 19:54:41 #81
842 Zorro
Z
pi_219305415
quote:

[..]
Kijk en daar gaat het al mis.

"Je begrijpd tog wad ik bedoel?"
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_219305806
Kinderen die niet vatsoenlijk kunnen schrijfen :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_219305826
quote:
10s.gif Op donderdag 20 november 2025 18:27 schreef Mano_ het volgende:
En hiervoor moeten we de planeet redden? Echt niet, neem het ervan nu het nog kan.
Jij bent dus ook al doof voor de noden van de jongere generaties. Goed dat ik dat weet. Jij bent nummer 3.
pi_219305845
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:29 schreef TLC het volgende:
Kinderen die niet vatsoenlijk kunnen schrijfen :')
Schrijven is een vaardigheid waar de jongere generaties niets aan hebben want de meeste schrijvers zijn doof voor de noden van de jongere generaties.
  donderdag 20 november 2025 @ 20:41:40 #85
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219305892
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:33 schreef torentje het volgende:

[..]
Schrijven is een vaardigheid waar de jongere generaties niets aan hebben want de meeste schrijvers zijn doof voor de noden van de jongere generaties.
Echt vaardig ben jij er iig niet in
  donderdag 20 november 2025 @ 20:43:23 #86
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_219305902
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:31 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij bent dus ook al doof voor de noden van de jongere generaties. Goed dat ik dat weet. Jij bent nummer 3.
Jij lijkt blind voor PI's ;)

Maar mag ik wel op je lijstje blijven staan? *O*
  donderdag 20 november 2025 @ 21:10:20 #87
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219306086
quote:
80s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:43 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Jij lijkt blind voor PI's ;)

Maar mag ik wel op je lijstje blijven staan? *O*
Torrentje is het zoontje van @Klopkoek en @Mikeytt
Wat wil met zulke ouders
pi_219306096
quote:

En groenten zijn vies.
pi_219306112
Dit is ook al minstens 20 jaar te zien aan het veranderen van teksten in bijvoorbeeld winkels: korte zinnen met meer bezittelijke voornaamwoorden. We noemden dat toen vaak Hema of IKEA-taal.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_219306196
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 21:15 schreef Aether het volgende:
Dit is ook al minstens 20 jaar te zien aan het veranderen van teksten in bijvoorbeeld winkels: korte zinnen met meer bezittelijke voornaamwoorden. We noemden dat toen vaak Hema of IKEA-taal.
Bedrijven profileren zich ook graag als je vriend.
pi_219306836
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:09 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
ik kijk altijd die videos van deze man. niet normaal hilarisch. weet nog steeds niet of deze filmpjes nou echt zijn of niet. deze is net uit:
toch?
toch?

P-S-Y-I-E-N-C-E
Ik ben op aanraden van mezelf “Life at the bottom” aan het herlezen. Het boek is geschreven door een Britse arts die in een gevangenis en ziekenhuis met de Britse onderklasse werkt, eind jaren 90.

“Wasting police time” van P.C. Copperfield en “It's Your Time You're Wasting: A Teacher's Tales of Classroom Hell” door Frank Chalk, zijn op dezelfde manier geschreven en bestaan uit vergelijkbare anecdotes door een Britse politieman en Britse leraar.

Als maar 10% van wat ze beschrijven waar is, en op Nederland toepasbaar is, dan snap ik wel waarom zo veel mensen zo weinig weten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219306845
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 01:02 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ik ben op aanraden van mezelf “Life at the bottom” aan het herlezen. Het boek is geschreven door een Britse arts die in een gevangenis en ziekenhuis met de Britse onderklasse werkt, eind jaren 90.

“Wasting police time” van P.C. Copperfield en “It's Your Time You're Wasting: A Teacher's Tales of Classroom Hell” door Frank Chalk, zijn op dezelfde manier geschreven en bestaan uit vergelijkbare anecdotes door een Britse politieman en Britse leraar.

Als maar 10% van wat ze beschrijven waar is, en op Nederland toepasbaar is, dan snap ik wel waarom zo veel mensen zo weinig weten.
Dat is natuurlijk niet eerlijk, want als fysicus ben je een wetenschapper en een harde Beta. Je geilt op feiten en verbanden. Terwijl het gros van de mensen het moet hebben van weetjes van horen zeggen. Enige interne cohesie is mooi meegenomen, maar geen eis. Daarom werkt marketing ook zo geweldig.
pi_219307004
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:09 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]

toch?
toch?

P-S-Y-I-E-N-C-E
Dit moet wel AI zijn.
  vrijdag 21 november 2025 @ 05:39:14 #94
511161 Meningbastion
Bolwerk van feitelijkheid
pi_219307157
De jeugd van tegenwoordig kijkt liever de hele dag wezenloos naar tiktok-fimpjes dan zich te concentreren op zaken die er echt toe doen.
"In evidence we trust, faith is for the uncertain"
pi_219307203
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 05:39 schreef Meningbastion het volgende:
De jeugd van tegenwoordig kijkt liever de hele dag wezenloos naar tiktok-fimpjes dan zich te concentreren op zaken die er echt toe doen.
Niet alleen jeugd..
:')
  vrijdag 21 november 2025 @ 06:15:04 #96
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219307225
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 05:39 schreef Meningbastion het volgende:
Zoek op YT ook eens op 'brainrot'.

Al die zielloze thumbnails die je dan ziet. :')
pi_219307234
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:35 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Jei bend anders ook geen goet vorbeelt met je 'gesteld' en 'jeugd'.
Dagt 't nie. Wollah brur dese shit iz lau.
pi_219307240
Ik merk het op het werk ook. Een mail bevat standaard meerdere spelfouten als deze afkomstig is van een jonger iemand.
pi_219307266
Prima toch. Bijstandsuitkering ook afschaffen, in elk geval voor mensen die niet goed genoeg de taal beheersen
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  Miss 200.000.000! vrijdag 21 november 2025 @ 07:01:45 #100
367000 roos94
pi_219307277
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 06:37 schreef JopieKlaassen het volgende:
Ik merk het op het werk ook. Een mail bevat standaard meerdere spelfouten als deze afkomstig is van een jonger iemand.
Alsof boomers niet met zijn allen 'direkt' 'kado' schrijven en wanneer iets in meervoud is "kado,s" en "buro,s" met een , die als ' dient :')
pi_219307305
Welk Niveau is dit?

Want 1 op de 6 op de LTS zwakstroom vroeger is heel erg weinig. 1 op de 6 op het VWO is heel heel erg veel.
pi_219307321
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:54 schreef matspontius het volgende:

[..]
Dit dus en dat het grootste probleem bij het VMBO ligt - dan weten we alweer waar dit probleem vandaan komt (grotendeels dan). Maar ja, mondje dicht en snaveltjes toe en slaap lekker 8)7 8)7 8)7
Daarom is de oplossing van dit probleem dan ook het deporteren van kinderen die de schrijftoets niet halen.
  vrijdag 21 november 2025 @ 07:25:01 #103
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219307354
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 07:15 schreef Korenfok het volgende:
Welk Niveau is dit?

Want 1 op de 6 op de LTS zwakstroom vroeger is heel erg weinig. 1 op de 6 op het VWO is heel heel erg veel.
Alle niveau's bij elkaar, gok ik.
pi_219307408
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 07:25 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Alle niveau's bij elkaar, gok ik.
Dus dit hele topic is niets meer dan Boomer porno.

(Vroeger was en wij waren zo vele malen beter dan nu).
pi_219307456
Waar is je bron @TS?
Corporate translator
pi_219307461
Dan moeten de ouders hun kind(eren) beter gaan opvoeden. Bijvoorbeeld op jonge leeftijd maar uurtje per dag op de telefoon of tablet.
Corporate translator
  vrijdag 21 november 2025 @ 07:54:36 #107
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219307464
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 07:33 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Dus dit hele topic is niets meer dan Boomer porno.

(Vroeger was en wij waren zo vele malen beter dan nu).
En jij denkt dat het qua onderwijs niet zo was?
pi_219307473
Mooi minder concurrentie voor mij.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 21 november 2025 @ 08:00:07 #109
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219307483
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 07:58 schreef raptorix het volgende:
Mooi minder concurrentie voor mij.
Soit, Ik heb altijd graag les gegeven en mijn kennis en ervaring overgedragen aan de jonge generatie.
pi_219307505
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 08:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Soit, Ik heb altijd graag les gegeven en mijn kennis en ervaring overgedragen aan de jonge generatie.
Ik heb 2 jaar terug een groepje stagairs begeleid, enthousiaste lui, maar die begeleider wilde er 0 tijd insteken, het was zelfs al te veel moeite om een bedankje te schrijven voor het invullen van de eindrapportage, dat gaan we dus niet meer doen. Overigens ben ik zelf Technisch trainer dus help redelijk wat Juniors op mijn werk, en vind dat ook erg leuk om te doen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219307508
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 07:50 schreef HSG het volgende:
Waar is je bron @:TS?
Bron: https://www.volkskrant.nl(...)iveau-niet~b3269139/
  vrijdag 21 november 2025 @ 08:07:15 #112
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219307524
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 08:03 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb 2 jaar terug een groepje stagairs begeleid, enthousiaste lui, maar die begeleider wilde er 0 tijd insteken, het was zelfs al te veel moeite om een bedankje te schrijven voor het invullen van de eindrapportage, dat gaan we dus niet meer doen. Overigens ben ik zelf Technisch trainer dus help redelijk wat Juniors op mijn werk, en vind dat ook erg leuk om te doen.
Heb heel veel juniors onder mijn vleugels gehad in de afgelopen decennia, mensen aan het begin van hun carrière en ze kennis overgedragen, geleerd hoe je moet werken met processen, ze opgeleid en gezorgd dat ze certificaten haalden. Kom ze nog wel eens weer tegen, altijd leuk te zien hoe zij carrière hebben gemaakt, of voor zichzelf begonnen.
  vrijdag 21 november 2025 @ 08:11:01 #113
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219307533
quote:
Altijd weer jammer dat er geen link in staat nar het rapport, het onderzoek, of zelfs maar de naam van het onderzoek.
pi_219307540
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 08:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Altijd weer jammer dat er geen link in staat nar het rapport, het onderzoek, of zelfs maar de naam van het onderzoek.
https://www.onderwijsinsp(...)-onderwijs-2023-2024
  vrijdag 21 november 2025 @ 08:31:36 #115
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219307604
quote:
Dank je, interessant onderzoek. Zou graag zien dat er soortgelijk onderzoek was naar rekenvaardigheden, exacte vakken, heb wel sterk de indruk dat dit soort onderzoek veel vaker over taalvaardigheden gaat dan over rekenvaardigheden of exacte vakken.
pi_219307634
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 08:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dank je, interessant onderzoek. Zou graag zien dat er soortgelijk onderzoek was naar rekenvaardigheden, exacte vakken, heb wel sterk de indruk dat dit soort onderzoek veel vaker over taalvaardigheden gaat dan over rekenvaardigheden of exacte vakken.
Onderzoek over rekenen heb ik op dit forum ook wel gezien.

Het helpt ook niet mee dat methodes e.d. steeds aangepast worden: NWS / Lezen, rekenen en taal na 20 jaar op de schop: 'Moeten het tij keren'
  vrijdag 21 november 2025 @ 08:45:08 #117
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219307651
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 08:40 schreef Aether het volgende:

[..]
Onderzoek over rekenen heb ik op dit forum ook wel gezien.

Het helpt ook niet mee dat methodes e.d. steeds aangepast worden: NWS / Lezen, rekenen en taal na 20 jaar op de schop: 'Moeten het tij keren'
Leesvaardigheid? Ik schreef niet dat het er niet is, ik schreef dat ik de indruk heb dat het naar verhouding veel vaker over Taalvaardigheden gaat.
  vrijdag 21 november 2025 @ 09:22:57 #118
3542 Gia
User under construction
pi_219307803
quote:

[..]
Och en al langer ook. Ik ken mensen, nu tegen de 60, die op de TUE hebben gezeten en moeite hadden met een lange ij of een korte ei. Reactie: Och, daar heb ik straks toch een secretaresse voor.

En zo is dat met alles. Rekenen? Niet meer nodig, iedereen heeft een rekenmachine op zak. Zo ook met taal. Als je twijfelt, typ je het in en google vertelt wel hoe je het moet schrijven. Ook met topo is het bedroevend gesteld. En geschiedenis? Effe opzoeken.
pi_219307807
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 07:01 schreef roos94 het volgende:

[..]
Alsof boomers niet met zijn allen 'direkt' 'kado' schrijven en wanneer iets in meervoud is "kado,s" en "buro,s" met een , die als ' dient :')
Geen idee, de meeste boomers zijn al met pensioen, dus daar krijg ik zelden mails van.
  vrijdag 21 november 2025 @ 09:24:52 #120
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219307813
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:53 schreef timmmmm het volgende:
Ik ben een tijdje terug achter de schokkende ontdekking gekomen dat veel kinderen van 15-18 ook gewoon niet meer weten hoe ze moeten klokkijken.
Ik kreeg vorige maand een handgeschreven briefje onder m'n neus geduwd van een 19 jarige jongen die bij ons in de avonduren als bijbaantje werkt. En ik weet N=1 en dit is niet representatief, maar holy fuck... ik schrok oprecht van het kinderachtige hanenpoten handschrift en vooral de gebrekkige formulering van zinnen.
De jongen doet een HBO opleiding en heeft geen migratie achtergrond waardoor hij een taalachterstand zou kunnen hebben.

Maar wat blijkt: alles wat hij dus digitaal op papier zet wordt standaard door ChatGPT gehaald.
Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat er iets niet goed gaat met onze jeugd en de basiskennis die ze meekrijgen. Of het nou om klokkijken of eenvoudige grammatica gaat, het is regelmatig niet best.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kleffe_Dop op 21-11-2025 09:36:42 ]
  vrijdag 21 november 2025 @ 09:44:36 #121
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219307916
quote:
quote:
onderwijssysteem lijkt al decennialang gericht te zijn op het halen van examens en niet op daadwerkelijk vaardigheden aan te leren.
Dit begon in 1996 na het doorvoeren van onderwijsvernieuwingen. Scholen kregen geen vast bedrag meer maar werden uitbetaald per ingeschreven leerling met een extra bonus als die slaagde.

Omdat scholen het geld hard nodig hadden ging het aantal leerlingen omhoog met soms grotere klassen en/of minder uren. Ook werd er creatief omgesprongen met het minimum aantal lesuren door verplichte zelfstudie-uren mee te tellen. En omdat scholen bij de aanmelding minder kieskeurig werden om zo veel mogelijk leerlingen aan te trekken gingen de slagingspercentages omlaag. Dat werd gecompenseerd door het niveau te verlagen.

Gevolg is dat ik hbo'ers regelmatig moet wijzen op hun taalfouten in officiële stukken of communicatie naar (potentiële) klanten. En dat terwijl ik op de mavo nooit een ster was in talen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_219307981
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:24 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Maar wat blijkt: alles wat hij dus digitaal op papier zet wordt standaard door ChatGPT gehaald.
Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat er iets niet goed gaat met onze jeugd en de basiskennis die ze meekrijgen. Of het nou om klokkijken of eenvoudige grammatica gaat, het is regelmatig niet best.
Ik zie het omgekeerde. Buitenlandse studenten die voorheen niks op papier kregen, maar die nu plots een proefschrift schrijven dat perfect is. Ik snap dat ze dat niet zelf hebben gedaan, maar innovatie zullen ze toch echt zelf moeten doen, want Chat-GPT kan het niet. Ik heb liever dat ze hun tijd besteden aan het beter maken van de wereld, dan dat ze perfecte volzinnen in het Engels kunnen schrijven. Ik herken wel dat aan de onderkant van de arbeidsmarkt een verdere afbraak mogelijk is door AI.

Tot zo ver is de AI-revolutie voor ons een Zilvervloot geweest. Wij maken plaatjes van levend menselijk weefsel en dit is hot, want artsen willen graag toegang hebben tot de ruwe data, die ze niet zo maar uit commerciële apparatuur kunnen halen. Met AI kunnen ze sneller en nauwkeuriger diagnoses maken. Het heeft ons al aan jaren aan werk bezorgd.

In het meest negatieve geval zullen LLM's ons lui en dommer maken; in het beste geval zullen ze ons hybride maken, waarbij we arbeidsintensieve taken kunnen overlaten aan AI.
  vrijdag 21 november 2025 @ 10:00:40 #123
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219308014
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:55 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ik zie het omgekeerde. Buitenlandse studenten die voorheen niks op papier kregen, maar die nu plots een proefschrift schrijven dat perfect is. Ik snap dat ze dat niet zelf hebben gedaan, maar innovatie zullen ze toch echt zelf moeten doen, want Chat-GPT kan het niet. Ik heb liever dat ze hun tijd besteden aan het beter maken van de wereld, dan dat ze perfecte volzinnen in het Engels kunnen schrijven.

Tot zo ver is de AI-revolutie voor ons een Zilvervloot geweest. Wij maken plaatjes van levend menselijk weefsel en dit is hot, want artsen willen graag toegang hebben tot de ruwe data, die ze niet zo maar uit commerciële apparatuur kunnen halen. Met AI kunnen ze sneller en nauwkeuriger diagnoses maken. Het heeft ons al aan jaren aan werk bezorgd.

In het meest negatieve geval zullen LLM's ons lui en dommer maken; in het beste geval zullen ze ons hybride maken, waarbij we arbeidsintensieve taken kunnen overlaten aan AI.
Tja
De mensen die kritiek hebben op AI, hebben dat eigenlijk altijd generiek op AI, en niet specifiek op wat ze bedoelen.
Pubmed en Elsevier hebben inmiddels AI's waarbij de stack hun wetenschappelijke publicaties zijn, een zeer nuttig hulpmiddel
pi_219308060
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:22 schreef Gia het volgende:

[..]
Och en al langer ook. Ik ken mensen, nu tegen de 60, die op de TUE hebben gezeten en moeite hadden met een lange ij of een korte ei. Reactie: Och, daar heb ik straks toch een secretaresse voor.

En zo is dat met alles. Rekenen? Niet meer nodig, iedereen heeft een rekenmachine op zak. Zo ook met taal. Als je twijfelt, typ je het in en google vertelt wel hoe je het moet schrijven. Ook met topo is het bedroevend gesteld. En geschiedenis? Effe opzoeken.
Ik heb op een VMBO gewerkt, zelfde mentaliteit daar (behalve dat van de secretaresse natuurlijk), maar uiteraard is dat veel minder schokkend.
Ook lui die een dyslexie-verklaring op zak hadden; die deden absoluut geen moeite meer om de simpelste woorden correct te spellen: "Boeiuh, ik heb die verklaring dus ik hoef niets meer goed te spellen."
pi_219308080
quote:
9s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:44 schreef ACT-F het volgende:

[..]
[..]
Dit begon in 1996 na het doorvoeren van onderwijsvernieuwingen. Scholen kregen geen vast bedrag meer maar werden uitbetaald per ingeschreven leerling met een extra bonus als die slaagde.

Omdat scholen het geld hard nodig hadden ging het aantal leerlingen omhoog met soms grotere klassen en/of minder uren. Ook werd er creatief omgesprongen met het minimum aantal lesuren door verplichte zelfstudie-uren mee te tellen. En omdat scholen bij de aanmelding minder kieskeurig werden om zo veel mogelijk leerlingen aan te trekken gingen de slagingspercentages omlaag. Dat werd gecompenseerd door het niveau te verlagen.

Gevolg is dat ik hbo'ers regelmatig moet wijzen op hun taalfouten in officiële stukken of communicatie naar (potentiële) klanten. En dat terwijl ik op de mavo nooit een ster was in talen.
Ik ben een docent op een internationale hbo geweest. Wat er allemaal aan studenten werd binnen gesleept, niet normaal! De meesten konden nauwelijks Engels spreken of verstaan, en het lezen of schrijven kon je al helemaal vergeten.
Na een paar weken kwamen ze hun nest niet eens meer uit en zat ik les te geven aan grotendeels lege klassen, en de directie vond het allemaal wel prima; ze bleven ingeschreven staan tot het eind van het schooljaar, ook al zag je ze nooit.
pi_219308081
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:55 schreef Lyrebird het volgende:

Die plaatjes worden nu waarschijnlijk ook beoordeeld door een arts die daar voor opgeleid is. Beide kunnen ze het fout hebben, maar de diagnose van die arts is duurder.

Om die AI te trainen, hebben we een hoop trainingsdata nodig en iemand die gaat aangeven wat er op die foto's te zien is. Hoe meer je dat aan de AI over laat, want die kan dat vele malen sneller en goedkoper dan die arts, hoe meer fouten er insluipen. Die bij ieder nieuw model versterkt worden. Dat hebben we met de nieuwe ChatGPT ook kunnen zien.

En er is nog een probleem. Zo'n AI model werkt met gemiddelden. Daarom is het voor een zelfrijdende auto ook zo moeilijk om rekening te houden met uitzonderlijke situaties, want die worden tijdens de training uitgefilterd omdat de weging te laag is. Dat zie je ook heel goed bij de door een AI gemaakte plaatjes: heel glad en weinig detail. Je moet daar weer een hoop ruis overheen gieten om het levensechter te laten lijken. En die komen weer in steeds grotere mate in de nieuwe trainingsdata terecht.

Om al die dingen te compenseren wordt er ook steeds meer trainingsdata bewust gegenereerd, om die specifieke gevallen toch in het model te krijgen. Het is dus steeds meer door en voor AI's.

De heilige graal is dan een AI die echt zelfstandig kan leren van de opgedane ervaringen. Dan heb je dus niet alleen een fysiek "lichaam" nodig, maar gaat de training ineens vele malen trager en zijn geen twee AI's meer gelijk. Het zijn dan net mensen. En zeker in het begin nog veel duurder dan een datacentrum.
pi_219308105
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Tja
De mensen die kritiek hebben op AI, hebben dat eigenlijk altijd generiek op AI, en niet specifiek op wat ze bedoelen.
Pubmed en Elsevier hebben inmiddels AI's waarbij de stack hun wetenschappelijke publicaties zijn, een zeer nuttig hulpmiddel
Maar hoe weet je dan of wat de AI opdreunt er ook echt instaat of dat hij dat verzonnen heeft? Je moet dan minimaal zelf alle bronverwijzingen uitpluizen. Alleen de quote lezen is gevaarlijk, want die kan helemaal uit zijn verband gerukt zijn.

Een AI als zoekmachine is leuk voor je eigen documenten, omdat je weet wat daar in staat. Maar voor wetenschappelijke rapporten waarbij je dat niet weet is dat gevaarlijk.
pi_219308119
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:08 schreef ToT het volgende:
Ook lui die een dyslexie-verklaring op zak hadden; die deden absoluut geen moeite meer om de simpelste woorden correct te spellen: "Boeiuh, ik heb die verklaring dus ik hoef niets meer goed te spellen."
Juist met dyslexie moet je tien keer beter je best doen om mee te kunnen.

Ik snap de logica van low expectations en fluwelen handschoentjes niet. Onze studenten krijgen ook alle medewerking om vooral niet hun best te hoeven doen. Ze hoeven niet aanwezig te zijn, kunnen meerdere keren tentamens doen en als ze werkstukken te laat inleveren, dan krijgen ze gewoon extra tijd. En maar afgeven op de colleges (waar ze niet op komen dagen).

Als je dit flikt bij een baas, word je op straat gezet.
pi_219308153
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Die plaatjes worden nu waarschijnlijk ook beoordeeld door een arts die daar voor opgeleid is. Beide kunnen ze het fout hebben, maar de diagnose van die arts is duurder.

Om die AI te trainen, hebben we een hoop trainingsdata nodig en iemand die gaat aangeven wat er op die foto's te zien is. Hoe meer je dat aan de AI over laat, want die kan dat vele malen sneller en goedkoper dan die arts, hoe meer fouten er insluipen.
Mijn filosofie is dat we wetenschap zo moeten gebruiken, dat je een signaal-ruisverhouding krijgt die zo hoog is, dat een kind het verschil tussen gezond en patiënt kan zien. Dat kun je doen door 100% te begrijpen hoe het meetsignaal gerelateerd is aan beschadiging van het weefsel. We gebruiken AI alleen om het proces te automatiseren.

Ik ben het met je eens dat als je AI loslaat op enorme hoeveelheden data, dat dit wel eens verkeerd kan aflopen. Dat zie je ook vaak terug in publicaties van AI & big data: sensitivity en specificity zijn iets beter dan een muntje opgooien.

Wij halen nu vaak een nauwkeurigheid van 100% (geen enkele false positive of negative), en daarbij gebruiken we de AI alleen maar om de analyse te automatiseren, en om er voor te zorgen dat er geen operator bias is.
  vrijdag 21 november 2025 @ 10:24:26 #130
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219308164
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Om die AI te trainen, hebben we een hoop trainingsdata nodig en iemand die gaat aangeven wat er op die foto's te zien is. Hoe meer je dat aan de AI over laat, want die kan dat vele malen sneller en goedkoper dan die arts, hoe meer fouten er insluipen. Die bij ieder nieuw model versterkt worden. Dat hebben we met de nieuwe ChatGPT ook kunnen zien.

En er is nog een probleem. Zo'n AI model werkt met gemiddelden. Daarom is het voor een zelfrijdende auto ook zo moeilijk om rekening te houden met uitzonderlijke situaties, want die worden tijdens de training uitgefilterd omdat de weging te laag is. Dat zie je ook heel goed bij de door een AI gemaakte plaatjes: heel glad en weinig detail. Je moet daar weer een hoop ruis overheen gieten om het levensechter te laten lijken. En die komen weer in steeds grotere mate in de nieuwe trainingsdata terecht.

Om al die dingen te compenseren wordt er ook steeds meer trainingsdata bewust gegenereerd, om die specifieke gevallen toch in het model te krijgen. Het is dus steeds meer door en voor AI's.

De heilige graal is dan een AI die echt zelfstandig kan leren van de opgedane ervaringen. Dan heb je dus niet alleen een fysiek "lichaam" nodig, maar gaat de training ineens vele malen trager en zijn geen twee AI's meer gelijk. Het zijn dan net mensen. En zeker in het begin nog veel duurder dan een datacentrum.
Kun je deze mening ook onderbouwen met daadwerkelijke feiten?
Welke AI heb je het over?
Ik moet denken aan de ophef over de platgereden kat in Californië, door een zelf rijdende taxi. Oh oh wat erg, zie je nu wel, Kut AI, allemaal bagger. Intussen rijden gewone autos ook katten plat waar niemand wat van zegt.
Radiologen vs AI?
https://www.kcl.ac.uk/new(...)ccurately-as-doctors
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12530378/
  vrijdag 21 november 2025 @ 10:27:47 #131
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219308180
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:23 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Mijn filosofie is dat we wetenschap zo moeten gebruiken, dat je een signaal-ruisverhouding krijgt die zo hoog is, dat een kind het verschil tussen gezond en patiënt kan zien. Dat kun je doen door 100% te begrijpen hoe het meetsignaal gerelateerd is aan beschadiging van het weefsel. We gebruiken AI alleen om het proces te automatiseren.

Ik ben het met je eens dat als je AI loslaat op enorme hoeveelheden data, dat dit wel eens verkeerd kan aflopen. Dat zie je ook vaak terug in publicaties van AI & big data: sensitivity en specificity zijn iets beter dan een muntje opgooien.

Wij halen nu vaak een nauwkeurigheid van 100% (geen enkele false positive of negative), en daarbij gebruiken we de AI alleen maar om de analyse te automatiseren, en om er voor te zorgen dat er geen operator bias is.
Zie het als een scalpel, daar kan je schade mee aanrichten, maar een getraind chirurg kan er wonderen mee verrichten. Het is gereedschap, waar je mee moet kunnen omgaan.
pi_219308238
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:16 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Juist met dyslexie moet je tien keer beter je best doen om mee te kunnen.

Ik snap de logica van low expectations en fluwelen handschoentjes niet. Onze studenten krijgen ook alle medewerking om vooral niet hun best te hoeven doen. Ze hoeven niet aanwezig te zijn, kunnen meerdere keren tentamens doen en als ze werkstukken te laat inleveren, dan krijgen ze gewoon extra tijd. En maar afgeven op de colleges (waar ze niet op komen dagen).

Als je dit flikt bij een baas, word je op straat gezet.
Je promoot luiheid op die manier.
Doet me denken aan mijn zoontje; als hij geen ijsje kreeg werd hij super woest en dan kreeg hij er altijd wel eentje van zijn mama.
Ik zei: "Zo beloon je slecht gedrag!"
  vrijdag 21 november 2025 @ 10:44:15 #133
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219308262
Deze zogenaamde Expertsystemen, een vorm van AI worden trouwens al een jaar of 50 gebruikt door artsen en maken een steeds verdere ontwikkeling door in bv diagnostiek,. Het is niet zo dat het iets recents is.
Ook bijvoorbeeld het IKNL maakt al lang gebruik van Big Data analyses, en verschillende vormen van AI om alle data mbt kanker uit ziekenhuizen en patentgegevens te analyseren
pi_219308268
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Kun je deze mening ook onderbouwen met daadwerkelijke feiten?
Welke AI heb je het over?
Ik moet denken aan de ophef over de platgereden kat in Californië, door een zelf rijdende taxi. Oh oh wat erg, zie je nu wel, Kut AI, allemaal bagger. Intussen rijden gewone autos ook katten plat waar niemand wat van zegt.
Radiologen vs AI?
https://www.kcl.ac.uk/new(...)ccurately-as-doctors
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12530378/
Als je wilt weten wat @Lyrebird er precies mee doet, dan moet je dat aan hem vragen. Ik heb het alleen over hoe een AI werkt. En dan specifiek de huidige varianten. Vroeger deden ze dat eerst met Lisp en daarna met Prolog, maar dat telt niet meer. Ook de varianten met SIMD DSP's zijn achterhaald.
pi_219308269
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:39 schreef ToT het volgende:

[..]
Je promoot luiheid op die manier.
Doet me denken aan mijn zoontje; als hij geen ijsje kreeg werd hij super woest en dan kreeg hij er altijd wel eentje van zijn mama.
Ik zei: "Zo beloon je slecht gedrag!"
Tough love.

Ik ben bang dat feminisering van het onderwijs de oorzaak is van dit soort uitwassen. En iedereen loopt te klagen, maar als puntje bij paaltje komt houdt iedereen zijn bek. Ik heb wel eens in een vergadering met het hoofd van de school gezegd dat ons aannamebeleid discriminerend is, want bij ons nemen ze alleen nog maar vrouwen aan als docenten. Mijn meest gewaardeerde collega's trokken toen allemaal wit weg.

We doen dit onszelf aan.
  vrijdag 21 november 2025 @ 10:46:46 #136
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219308278
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je wilt weten wat @:Lyrebird er precies mee doet, dan moet je dat aan hem vragen. Ik heb het alleen over hoe een AI werkt. En dan specifiek de huidige varianten. Vroeger deden ze dat eerst met Lisp en daarna met Prolog, maar dat telt niet meer. Ook de varianten met SIMD DSP's zijn achterhaald.
Ik reageerde op jouw post, en weerlegde deze met degelijke bronnen.
pi_219308288
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Deze zogenaamde Expertsystemen, een vorm van AI worden trouwens al een jaar of 50 gebruikt door artsen en maken een steeds verdere ontwikkeling door in bv diagnostiek,. Het is niet zo dat het iets recents is.
Ook bijvoorbeeld het IKNL maakt al lang gebruik van Big Data analyses, en verschillende vormen van AI om alle data mbt kanker uit ziekenhuizen en patentgegevens te analyseren
Een Expertsysteem is normaal geen AI. De data en verbanden worden door experts ingevoerd, door feiten aan elkaar te koppelen. Het kan tegenwoordig wel 1 of meerdere AI's gebruiken, meestal om de vragen te parsen en de antwoorden te zoeken. Maar dan is het dus een zoekmachine bovenop een grote kaartenbak met veel kruisverwijzingen.

Big Data is weer wat anders, dat is gewoon een dure naam voor het koppelen en gelijktijdig gebruiken van meerdere databases.
  vrijdag 21 november 2025 @ 10:59:15 #138
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219308340
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Een Expertsysteem is normaal geen AI. De data en verbanden worden door experts ingevoerd, door feiten aan elkaar te koppelen. Het kan tegenwoordig wel 1 of meerdere AI's gebruiken, meestal om de vragen te parsen en de antwoorden te zoeken. Maar dan is het dus een zoekmachine bovenop een grote kaartenbak met veel kruisverwijzingen.

Big Data is weer wat anders, dat is gewoon een dure naam voor het koppelen en gelijktijdig gebruiken van meerdere databases.
Ik had je al gevraagd, wat voor een AI heb JIJ het over, AI is een breed veld met een lange geschiedenis.Je blijft hangen in algemeenheden en gaat niet in op de concrete weerleggingen. Je ageert vooral, zonder echt specifiek te zijn waar tegen.
  vrijdag 21 november 2025 @ 11:06:15 #139
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219308357
Anyhow, in plaats van boe en bah te roepen over dat leerlingen of studenten AI gebruiken denk ik dat het beter is dat men leert hoe je AI kan gebruiken, wat de voor en nadelen zijn, etc.
Ik vermoed dat er angst is voor AI uit onbekendheid. Ik kan mij nog docenten herinneren die tegen het gebruik van tekstverwerkers waren met spellingscontrole, want dat maakte lui. Op de Uni had ik een docent die faliekant tegen het gebruik van GUI was omdat prompts veel specifieker waren.
pi_219308399
Twee redenen waarom ik denk dat het zo slecht gesteld is met taalvaardigheid:
- het eerste is het gebruik van die smartphone. Dat je hem ergens voor gebruikt, prima, doe ik ook. Het probleem van dat ding treedt op als je hem gebruikt om reacties te geven op social media en op forums, maar naast je eigen taalfouten gaat dat ding ook zelf woorden corrigeren waarvan de software denkt dat het een fout van je was. Dus als je dan niet zo kritisch bent en je bericht niet doorleest of corrigeert dan komen die taalfouten direct in je post terug. En dat kan niemand wat schelen, want ze begrijpen elkaar toch wel. Dus gaan ze in opdrachten waar je teksten moet formuleren met een pen en papier (the horror) op dezelfde manier schrijven met desastreuze gevolgen. Ja geen wonder dat ze dan naar AI grijpen om die correcties toe te passen

- het tweede is (denk ik): het gebruik van taal. Dat hangt ook weer samen met het eerste vrees ik. Wat doet een kind tegenwoordig om zich bezig te houden en wat deden ze vroeger? Spelletjes komen vaak terug, boeken af en toe ook, buitenspelen in mindere mate sinds gaming populair is (en ik ben geen hypocriet, ik game zelf ook, maar wel pas sinds mijn 20e). Daarnaast zijn dus spelletjes op de smartphone en filmpjes op social media populair. Ze willen het zien, ze willen het beleven, maar ze willen het niet lezen van een scherm of van papier.

Ik las vroeger best veel comics en tijdschriften die ik via de oom die op de drukkerij werkte doorkreeg. Daarna schakelde ik makkelijker over op boeken, meestal geschiedenis en soms science fiction. Tonke Dragt, Jan Terlouw, Thea Beckmann. Mijn leraren andere talen werden gek van me omdat ik altijd zat te pushen boeken die NIET op de lijst stonden erin te krijgen. Bij Duits was dat niet zo'n probleem met Lothar Gunther Buchheim (Das Boot, Die Festung), ik heb wat harder moeten knokken voor Nicolas Montsarrat (Cruel Sea) of de thrillers van Alistair McLean

Door dat lezen is het makkelijker geweest simpele teksten te formeren want je hebt er dagelijks mee te maken omdat je die woorden in teksten ziet langskomen. En dat doet men tegenwoordig eigenlijk niét meer. Overigens, lage opleiding van je ouders hoeft niet altijd een probleem te zijn. Pa was een fabrieksarbeider maar wel altijd geïnteresseerd in sport en andere culturen (had een dienst met veel Indonesiërs) zodat bij ons naast die comics ook een flinke kast boeken stond. Ook Mam was een lezer, vooral geschiedenis. Ik heb die tic een beetje overgenomen van beide maar het volgende klopt ook

quote:
Zelfs als hele slimme autodidact heb je dezelfde problemen, omdat je niet tussen de mensen hebt gezeten waar je mee kon communiceren en je zonder dat papiertje niet aan de juiste baan komt.
Ik had dus een goed ontwikkeld taalgevoel, had totaal niks met wiskunde (heb ook een diagnose discalculi) en heb dankzij een fotografisch geheugen en wat hulp van de leraar economie 2 genoeg punten verzameld om met de hakken over de sloot VWO af te ronden. Maar in de huidige tijd was ik daarna zeker NIET in de IT geland, hoe geïnteresseerd ik ook in de computers was. Omdat ik niks van wiskunde kon. Dat zei ik overigens ook tegen de schooldecaan toen die me bedrijfskundige informatica aanraadde, blij dat ik ondanks mn aanvankelijke weerstand wel geluisterd heb (het viel overigens nogal mee qua wiskunde, toepassing van SQL was veel belangrijker)
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  vrijdag 21 november 2025 @ 11:39:13 #141
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219308512
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 11:17 schreef Sabata het volgende:
- het eerste is het gebruik van die smartphone. Dat je hem ergens voor gebruikt, prima, doe ik ook. Het probleem van dat ding treedt op als je hem gebruikt om reacties te geven op social media en op forums, maar naast je eigen taalfouten gaat dat ding ook zelf woorden corrigeren waarvan de software denkt dat het een fout van je was. Dus als je dan niet zo kritisch bent en je bericht niet doorleest of corrigeert dan komen die taalfouten direct in je post terug. En dat kan niemand wat schelen, want ze begrijpen elkaar toch wel. Dus gaan ze in opdrachten waar je teksten moet formuleren met een pen en papier (the horror) op dezelfde manier schrijven met desastreuze gevolgen. Ja geen wonder dat ze dan naar AI grijpen om die correcties toe te passen

- het tweede is (denk ik): het gebruik van taal. Dat hangt ook weer samen met het eerste vrees ik. Wat doet een kind tegenwoordig om zich bezig te houden en wat deden ze vroeger? Spelletjes komen vaak terug, boeken af en toe ook, buitenspelen in mindere mate sinds gaming populair is (en ik ben geen hypocriet, ik game zelf ook, maar wel pas sinds mijn 20e). Daarnaast zijn dus spelletjes op de smartphone en filmpjes op social media populair. Ze willen het zien, ze willen het beleven, maar ze willen het niet lezen van een scherm of van papier.

Ik las vroeger best veel comics en tijdschriften die ik via de oom die op de drukkerij werkte doorkreeg. Daarna schakelde ik makkelijker over op boeken, meestal geschiedenis en soms science fiction. Tonke Dragt, Jan Terlouw, Thea Beckmann. Mijn leraren andere talen werden gek van me omdat ik altijd zat te pushen boeken die NIET op de lijst stonden erin te krijgen. Bij Duits was dat niet zo'n probleem met Lothar Gunther Buchheim (Das Boot, Die Festung), ik heb wat harder moeten knokken voor Nicolas Montsarrat (Cruel Sea) of de thrillers van Alistair McLean

Door dat lezen is het makkelijker geweest simpele teksten te formeren want je hebt er dagelijks mee te maken omdat je die woorden in teksten ziet langskomen. En dat doet men tegenwoordig eigenlijk niét meer. Overigens, lage opleiding van je ouders hoeft niet altijd een probleem te zijn. Pa was een fabrieksarbeider maar wel altijd geïnteresseerd in sport en andere culturen (had een dienst met veel Indonesiërs) zodat bij ons naast die comics ook een flinke kast boeken stond. Ook Mam was een lezer, vooral geschiedenis. Ik heb die tic een beetje overgenomen van beide maar het volgende klopt ook
[..]
Ik had dus een goed ontwikkeld taalgevoel, had totaal niks met wiskunde (heb ook een diagnose discalculi) en heb dankzij een fotografisch geheugen en wat hulp van de leraar economie 2 genoeg punten verzameld om met de hakken over de sloot VWO af te ronden. Maar in de huidige tijd was ik daarna zeker NIET in de IT geland, hoe geïnteresseerd ik ook in de computers was. Omdat ik niks van wiskunde kon. Dat zei ik overigens ook tegen de schooldecaan toen die me bedrijfskundige informatica aanraadde, blij dat ik ondanks mn aanvankelijke weerstand wel geluisterd heb (het viel overigens nogal mee qua wiskunde, toepassing van SQL was veel belangrijker)
Ik was de jongste thuis, en er werd veel gelezen. Ik was dus al vroeg met oa Ruyslinck, Hermans, Mulish, Op de middelbare school moest ik van een nieuwe docent Nederlands een aantal kinderboeken lezen, of jongerenboeken, hoe je het wilt noemen. Ik vond die niet interessant en zei dat ik deze en andere schrijvers wilde lezen, daar was hij tegen, ik was daar te jong voor en als ik die uit zijn plankje zou lezen zou ik de komende jaren geen boeken meer overhebben. Dat argument snapte ik niet, boeken en schrijvers genoeg. Ja maar die heb Ik dan niet gelezen zei hij. Is nooit meer goed gekomen. Mijn docenten Engels en Duits waren geheel anders. Die motiveerden juist, kwamen met meer aan. Buiten schooltijd enthousiaste gesprekken over boeken die we hadden gelezen, al dan niet vertaald.
Leraar Duits vertelde me eens over een boek, over een man in de gevangenis, die zich dmv een boek leert schaken, vergat de titel, jaren en jaren later zei een boekwinkeliers, je moet dit eens lezen, Schachnovelle van Stefan Zweig, het boek wat ik lang vergeten was, maar dat was het dus.
Zo vertelde een lerares Frans over Tous les hommes sont mortels, van Simone de Beauvoir, veel veel later gelezen, in vertaling, maar een prachtig boek.
pi_219308562
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 06:55 schreef TAmaru het volgende:
Prima toch. Bijstandsuitkering ook afschaffen, in elk geval voor mensen die niet goed genoeg de taal beheersen
Hoezo? De mannen die de wereld vies en onleefbaar hebben gemaakt, beheersen het schrijven in het Nederlands goed.
  vrijdag 21 november 2025 @ 11:48:15 #143
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219308569
AI en Onderwijs, ik verbeter met veel plezier mijn Frans met Duolingo, erg leuk, Zit veel AI onder de motorkap. Het motiveert erg goed. Gamification van het leren van vreemde talen.
  vrijdag 21 november 2025 @ 12:18:14 #144
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219308826
Ah het is alweer de schuld van de feminisering :')
  vrijdag 21 november 2025 @ 12:19:33 #145
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219308835
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 11:17 schreef Sabata het volgende:

...
Ik ken veel mensen in het onderwijs en die bevestigen dit. Dat ding veroorzaakt hersenrot en onkunde op een schaal dat we er over generaties nog de wrange vruchten van gaan plukken.
pi_219308995
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:18 schreef Qarrad het volgende:
You bet.
pi_219309040
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:18 schreef Qarrad het volgende:
Ach, die willen gewoon het hun bevriend lid kwijt en vragen niet wat het kind wil.
  vrijdag 21 november 2025 @ 12:47:03 #148
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219309046
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:39 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
You bet.
Ga je deze keer nog bronnen posten of blijft het bij het uitbraken van je mening?
pi_219309394
Vetbaaik togg?
pi_219309751
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:47 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ga je deze keer nog bronnen posten of blijft het bij het uitbraken van je mening?

https://www.compactmag.com/article/the-great-feminization/

quote:
You can have an academia that is majority female, but it will be (as majority-female departments in today’s universities already are) oriented toward other goals than open debate and the unfettered pursuit of truth. And if your academia doesn’t pursue truth, what good is it?
quote:
Women can sue their bosses for running a workplace that feels like a fraternity house, but men can’t sue when their workplace feels like a Montessori kindergarten.
quote:
A lot can be inferred from the way that feminization tends to increase over time. Once institutions reach a 50–50 split, they tend to blow past gender parity and become more and more female. Since 2016, law schools have gotten a little bit more female every year; in 2024, they were 56 percent female. Psychology, once a predominantly male field, is now overwhelmingly female, with 75 percent of psychology doctorates going to women. Institutions seem to have a tipping point, after which they become more and more feminized.

That does not look like women outperforming men. It looks like women driving men away by imposing feminine norms on previously male institutions. What man wants to work in a field where his traits are not welcome? What self-respecting male graduate student would pursue a career in academia when his peers will ostracize him for stating his disagreements too bluntly or espousing a controversial opinion?

[ Bericht 29% gewijzigd door Lyrebird op 21-11-2025 14:03:08 ]
pi_219309937
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar hoe weet je dan of wat de AI opdreunt er ook echt instaat of dat hij dat verzonnen heeft? Je moet dan minimaal zelf alle bronverwijzingen uitpluizen. Alleen de quote lezen is gevaarlijk, want die kan helemaal uit zijn verband gerukt zijn.

Een AI als zoekmachine is leuk voor je eigen documenten, omdat je weet wat daar in staat. Maar voor wetenschappelijke rapporten waarbij je dat niet weet is dat gevaarlijk.
Mijn vriendin is wetenschapper en klaagt hier vaak over. Test chatGPT of welk LLM ze ook gebruiken daar wel eens en schrikt van de poep die er uit komt. Ze moet continue zelf de hele bron napluizen omdat ze vermoedt dat het onzin is en dat blijkt dan ook zo te zijn.
beter een knipoog dan een blauw oog
  vrijdag 21 november 2025 @ 14:18:17 #152
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219310024
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:04 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Mijn vriendin is wetenschapper en klaagt hier vaak over. Test chatGPT of welk LLM ze ook gebruiken daar wel eens en schrikt van de poep die er uit komt. Ze moet continue zelf de hele bron napluizen omdat ze vermoedt dat het onzin is en dat blijkt dan ook zo te zijn.
https://www.elsevier.com/products/scopus/scopus-ai
pi_219310064
quote:
quote:
How do you reduce the risk of hallucinations?

The prompt engineering that guides our large language models (LLMs) has been designed to be extremely strict, with clear instructions and scope. For example, the response that Scopus AI generates must match the intent of your query. If the AI can’t find relevant academic papers in Scopus, it must inform you. And when Scopus AI does make a claim or assertion, a reference is always required.

Scopus AI was one of the first products to pioneer what is rapidly becoming the gold standard for LLM use – the RAG Fusion model. It’s an approach that improves the quality of both the search retrieval and the generation of LLM summaries.

Scopus AI responses are also regularly tested against two rigorous evaluation frameworks. Together, these factors reduce the risk of hallucinations, and we continue to work on developments to further limit those risks.
Kortom, heel handig als het je niet zoveel uitmaakt of het ook klopt.
pi_219310075
quote:
Mannen denken na en vrouwen volgen hun emoties? Die kunnen het beter bij de zorg en het aanrecht houden? Want anders verzand de harde wetenschap in sociaal gezwets? Geen menselijke maat in mijn wetenschap?
pi_219310223
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Mannen denken na en vrouwen volgen hun emoties? Die kunnen het beter bij de zorg en het aanrecht houden? Want anders verzand de harde wetenschap in sociaal gezwets? Geen menselijke maat in mijn wetenschap?
Nee. Er zijn verschillen tussen mannen en vrouwen en als een organisatie voorheen gedomineerd door mannen een meerderheid aan vrouwen krijgt, dan verandert die organisatie.

Als het doel van die organisatie het opleiden van ingenieurs is, dan moeten die ingenieurs aan bepaalde standaarden voldoen, want een slecht ontworpen brug kan instorten. Maar als tgv feminisering aan normen wordt getornd, bijvoorbeeld om inclusief te zijn, en afgestudeerden functioneren ondermaats, dan moet je dat tegenhouden, want zulke maatregelen komen niet ten goede aan de maatschappij.
  vrijdag 21 november 2025 @ 14:57:35 #156
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219310275
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
[..]
Kortom, heel handig als het je niet zoveel uitmaakt of het ook klopt.
Je hebt echt geen idee waar je het over hebt, je kritiek is onspecifiek en niet inhoudelijk. Kortom, je roept maar wat. Waarmee je laat zien dat menselijke intelligentie zeer faalbaar is, en je je eigen stelling onderuit lijkt te halen.
pi_219310284
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:47 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Nee. Er zijn verschillen tussen mannen en vrouwen en als een organisatie voorheen gedomineerd door mannen een meerderheid aan vrouwen krijgt, dan verandert die organisatie.

Als het doel van die organisatie het opleiden van ingenieurs is, dan moeten die ingenieurs aan bepaalde standaarden voldoen, want een slecht ontworpen brug kan instorten. Maar als tgv feminisering aan normen wordt getornd, bijvoorbeeld om inclusief te zijn, en afgestudeerden functioneren ondermaats, dan moet je dat tegenhouden, want zulke maatregelen komen niet ten goede aan de maatschappij.
Dus vrouwen zijn slechte ingenieurs en kunnen geen bruggen bouwen? Of in ieder geval niet letterlijk?

Vrouwen doen het over het algemeen een stuk beter als manager dan mannen en doen minder aan zelfoverschatting. In de wetenschap zijn het vaak ook de vrouwen die al het werk doen waar de mannen dan een mooi rapportje over kunnen schrijven.
pi_219310664
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:47 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat lijkt mij een beetje onzin eigenlijk. Generaliserend, als ergens imposter-syndroom aanwezig is, is het wel bij vrouwen. En die zullen net een tandje beter hun best doen om de perfecte brug af te leveren (en er alsnog ontevreden over zijn) dan die stereotype zelfverzekerde man die het belangrijker vindt dat die brug snel af is, hij de loef kan afsteken bij zijn maten en aan het volgende prestige-project kan beginnen. Want hij maakt geen fouten immers.

Zie hoe makkelijk het is?
  vrijdag 21 november 2025 @ 16:09:00 #159
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219310681
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 13:45 schreef Lyrebird het volgende:
What self-respecting male graduate student would pursue a career in academia when his peers will ostracize him for stating his disagreements too bluntly or espousing a controversial opinion?
Well that self-respecting graduate student ken fok rait off zoals de miljoenen vrouwen voor hem die ermee kapten omdat ze in de pussy gegrabbed werden en niet omdat mannen "te lomp hun disagreements staten" of "een controversiele opinie omarmden" _O-
pi_219310823
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:07 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Dat lijkt mij een beetje onzin eigenlijk. Generaliserend, als ergens imposter-syndroom aanwezig is, is het wel bij vrouwen. En die zullen net een tandje beter hun best doen om de perfecte brug af te leveren (en er alsnog ontevreden over zijn) dan die stereotype zelfverzekerde man die het belangrijker vindt dat die brug snel af is, hij de loef kan afsteken bij zijn maten en aan het volgende prestige-project kan beginnen. Want hij maakt geen fouten immers.

Zie hoe makkelijk het is?
Je snapt het probleem niet.

Dit is geen “vrouwen kunnen niet autorijden” discussie. Het gaat om hoe organisaties functioneren.

Het beste voorbeeld dat Helen Andrews aandraagt, is dat we in de academische wereld zoeken naar de waarheid. Maar als we aan die waarheid gaan tornen omdat vrouwen vinden dat we aardig tegen elkaar moeten zijn, en we mannen die denken dat ze een vrouw zijn vrouwen gaan noemen, dan zijn we niet langer aan het zoeken naar de waarheid.

Dan kun je die academische wereld net zo goed opdoeken.
pi_219310827
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:09 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Well that self-respecting graduate student ken fok rait off zoals de miljoenen vrouwen voor hem die ermee kapten omdat ze in de pussy gegrabbed werden en niet omdat mannen "te lomp hun disagreements staten" of "een controversiele opinie omarmden" _O-
Zo emotioneel ;)
  vrijdag 21 november 2025 @ 16:43:46 #162
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219310865
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:35 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Zo emotioneel ;)
In tegenstelling tot de mannen die diverse wereldoorlogen en genocides aandreven ;)
  vrijdag 21 november 2025 @ 16:46:02 #163
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219310876
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:34 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dit is geen “vrouwen kunnen niet autorijden” discussie. Het gaat om hoe organisaties functioneren.

Het beste voorbeeld dat Helen Andrews aandraagt, is dat we in de academische wereld zoeken naar de waarheid. Maar als we aan die waarheid gaan tornen omdat vrouwen vinden dat we aardig tegen elkaar moeten zijn, en we mannen die denken dat ze een vrouw zijn vrouwen gaan noemen, dan zijn we niet langer aan het zoeken naar de waarheid.

Dan kun je die academische wereld net zo goed opdoeken.
Ik denk dat we het als al voorbij zijn, en men met roze brillen in een Lalaland Circle Jerk zitten van ideologische zelfbevestiging. Stel je dit "Im Frage" wordt er op de persoon gespeeld en ben je een ketter, inhoudelijk is deze discussie niet te voeren.
  vrijdag 21 november 2025 @ 16:48:07 #164
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219310892
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus vrouwen zijn slechte ingenieurs en kunnen geen bruggen bouwen? Of in ieder geval niet letterlijk?

Vrouwen doen het over het algemeen een stuk beter als manager dan mannen en doen minder aan zelfoverschatting. In de wetenschap zijn het vaak ook de vrouwen die al het werk doen waar de mannen dan een mooi rapportje over kunnen schrijven.
Dan moet jij wel een man zijn, want inhoudelijk ben je niet erg sterk
pi_219310896
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dan moet jij wel een man zijn, want inhoudelijk ben je niet erg sterk
Inderdaad :D
  vrijdag 21 november 2025 @ 16:54:56 #166
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_219310932
quote:

En groenten zijn vies.
Dit. In de tijd van mijn opa moest je op school goed leren hoofdrekenen. Toen ik op school zat was dat veel minder belangrijk omdat we al lang rekenmachines hadden. We moesten natuurlijk wel begrijpen hoe het werkt maar er niet heel goed in te worden. Die tijd kun je beter besteden aan wiskunde leren.

Hij moest ook leren schrijven met een potje inkt en een vulpen. Ik met een vulpen met inktpatroon, dat is makkelijker maar in tegenstelling tot opa moest ik ook leren blind typen. Tijden veranderen gewoon.

Nu ook. Ik moest natuurlijk nog goed leren lezen en schrijven. Maar met chatGPT kun je wat je probeert te zeggen gewoon in een beetje chaotische zinnen inspreken in je telefoon. Chat maakt er dan wel een coherent verhaal van. De tijd de ze vrij spelen door niet meer te leren zelfstandig een volzin te formuleren kunnen ze dan weer besteden om wat anders te leren waar ze in deze tijd meer aan gaan hebben zoals vibe coden.
pi_219310951
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik denk dat we het als al voorbij zijn, en men met roze brillen in een Lalaland Circle Jerk zitten van ideologische zelfbevestiging. Stel je dit "Im Frage" wordt er op de persoon gespeeld en ben je een ketter, inhoudelijk is deze discussie niet te voeren.
Die discussie kan je je baan kosten. Het was ook niet zo gek dat mijn collega’s wit wegtrokken toen ik vaststelden dat ons aannamebeleid discriminerend is. Maar we moeten die discussie wel voeren, want als we niet meer naar de waarheid mogen zoeken, dan wordt onderzoek duur betaalde bezigheidstherapie.

Er wordt nu bijvoorbeeld voorgesteld om onderzoekers te verplichten om (nog niet) het werk van minderheden te citeren. Dat gaat volledig voorbij aan hoe wetenschap werkt. Het is geen populariteitswedstrijd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lyrebird op 22-11-2025 16:03:14 ]
pi_219310956
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:54 schreef borbit het volgende:

[..]
Dit. In de tijd van mijn opa moest je op school goed leren hoofdrekenen. Toen ik op school zat was dat veel minder belangrijk omdat we al lang rekenmachines hadden. We moesten natuurlijk wel begrijpen hoe het werkt maar er niet heel goed in te worden. Die tijd kun je beter besteden aan wiskunde leren.

Hij moest ook leren schrijven met een potje inkt en een vulpen. Ik met een vulpen met inktpatroon, dat is makkelijker maar in tegenstelling tot opa moest ik ook leren blind typen. Tijden veranderen gewoon.

Nu ook. Ik moest natuurlijk nog goed leren lezen en schrijven. Maar met chatGPT kun je wat je probeert te zeggen gewoon in een beetje chaotische zinnen inspreken in je telefoon. Chat maakt er dan wel een coherent verhaal van. De tijd de ze vrij spelen door niet meer te leren zelfstandig een volzin te formuleren kunnen ze dan weer besteden om wat anders te leren waar ze in deze tijd meer aan gaan hebben zoals vibe coden.
Vibe coden? Tegen de AI zeggen: "Maak me een programma dat dit doet" en dat dan incheken en opleveren?
  vrijdag 21 november 2025 @ 17:04:58 #169
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219311020
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:54 schreef borbit het volgende:

[..]
En heb je hele generaties die bv financiële producten niet begrijpen omdat ze niet hebben leren rekenen, maar geleerd hebben dat rekenen moeilijk is. Die, wanneer bv de rente van 3% naar 4% gaat, denken, dat is maar een stijgingen van 1%
  vrijdag 21 november 2025 @ 17:06:03 #170
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
  vrijdag 21 november 2025 @ 17:19:40 #171
68091 borbit
pi_219311128
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:57 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
incheken en opleveren?
Met agentic ai kun je dat wel door ai laten doen.
  vrijdag 21 november 2025 @ 17:20:50 #172
68091 borbit
pi_219311133
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 17:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Die, wanneer bv de rente van 3% naar 4% gaat, denken, dat is maar een stijgingen van 1%
Dat is ook 1%. Ik heb het gevraagd aan gpt en 4-3=1!
pi_219311191
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 17:19 schreef borbit het volgende:

[..]
Met agentic ai kun je dat wel door ai laten doen.
Agentic AI? Waarbij slimme software alles analyseert en dan stukjes van het werk uitbesteed aan gespecialiseerde AI's? Zit er ook 1 tussen die kan controleren of het programma aan de gestelde eisen voldoet en niet vol fouten zit?

Dit lijkt me vooral een goede manier om je werk of je bedrijf snel kwijt te raken.
pi_219311195
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 17:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En heb je hele generaties die bv financiële producten niet begrijpen omdat ze niet hebben leren rekenen, maar geleerd hebben dat rekenen moeilijk is. Die, wanneer bv de rente van 3% naar 4% gaat, denken, dat is maar een stijgingen van 1%
Idd, 33%. Of die niet snappen dat als de inflatie daalt van 3% naar 2%, dat de inflatie nog steeds toeneemt, omdat het cumulatief is.

Het rekenonderwijs is zo slecht. Er wordt nauwelijks geoefend, want men heeft een bloedhekel aan stampen.

Stampen geeft zelfvertrouwen, en met zelfvertrouwen leer je zo veel beter.
pi_219311416
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 21 november 2025 @ 18:01:51 #176
287741 matspontius
pi_219311438
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 07:19 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Daarom is de oplossing van dit probleem dan ook het deporteren van kinderen die de schrijftoets niet halen.
Hieruit blijkt wel dat jij ook niet vooraan hebt gestaan bij het uitdelen van gezond verstand 8)7 8)7
"Hoka Hey!"
  vrijdag 21 november 2025 @ 18:04:38 #177
287741 matspontius
pi_219311459
Ik dacht dat dit topic ging over het slecht beheersen van de Nederlandse schrijftaal door middelbare scholieren? Schijnbaar is dit weer een topic geworden van eigen frustraties en je gelijk halen - wat een niveau :R
"Hoka Hey!"
pi_219311485
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 17:59 schreef Lyrebird het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gewoon de ouders meer laten betalen als ze willen dat hun kind een hogere score haalt.
pi_219311491
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 18:04 schreef matspontius het volgende:
Ik dacht dat dit topic ging over het slecht beheersen van de Nederlandse schrijftaal door middelbare scholieren? Schijnbaar is dit weer een topic geworden van eigen frustraties en je gelijk halen - wat een niveau :R
Niet ieder topic hoeft er over te gaan dat het allemaal de schuld van de asielzoekers is.
  vrijdag 21 november 2025 @ 19:38:33 #180
287741 matspontius
pi_219312292
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 18:09 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Niet ieder topic hoeft er over te gaan dat het allemaal de schuld van de asielzoekers is.
Koekkoek 8)7
"Hoka Hey!"
pi_219314136
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:34 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Jawel hoor. Jij snapt alleen het grote plaatje denk ik niet zo. Eeuwenlang (millennia zelfs) zijn vrouwen achtergesteld in organisaties. Met opzet. Door het patriarchaat. Mannen namen mannen aan. Zo werkte het nu eenmaal.

Laatste paar generaties is dat pas aan het omdraaien. De pendulum kreeg een optater. Dus slaat het nu door allemaal. Zoals het een pendulum betaamt laat ook de tegenreactie niet op zich wachten. En uiteindelijk komt het allemaal wel weer in balans.
Vergelijk het met de razendsnel vrijer wordende seksuele moraal van de jaren 60 na de strakke teugels van de voorgaande decennia. Een generatie verder en iedereen is weer een stuk preutser en het zijn alleen oudjes die zich op naakstranden begeven.

Dat gelul in de marge over transgenders is wel een hele zwak argument en heeft werkelijk helemaal niks te maken met dit topic. Evenals 'vrouwen die vinden dat we aardig tegen elkaar moeten zijn'. Dat heeft net zo weinig waarde als dat mannen vinden dat je continue strijd moet leveren.
Het is wat mij betreft wel goed dat organisaties leren te functioneren met veel meer vrouwen aan het roer. Er is geen enkele bewijs dat eeuwenlang onderdrukking van het vrouwelijke intellect en hun ambities heeft geleid tot een beter academisch discours. Voor hetzelfde geld waren we in 1920 al naar de maan geweest als vrouwen meer kansen hadden gekregen.
V
pi_219314426
Ik merk het vooral bij Youtube comments: het taalniveau is echt schrikbarend. De spelfouten die worden gemaakt zijn ongekend en vormen een complete verkrachting van de Nederlandse taal. Helaas lijkt het er niet op dat dit in de toekomst zal verbeteren.
pi_219314438
Ik ben al arabisch aan het leren
pi_219314530
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 23:38 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Jawel hoor. Jij snapt alleen het grote plaatje denk ik niet zo. Eeuwenlang (millennia zelfs) zijn vrouwen achtergesteld in organisaties. Met opzet. Door het patriarchaat. Mannen namen mannen aan. Zo werkte het nu eenmaal.

Laatste paar generaties is dat pas aan het omdraaien. De pendulum kreeg een optater. Dus slaat het nu door allemaal. Zoals het een pendulum betaamt laat ook de tegenreactie niet op zich wachten. En uiteindelijk komt het allemaal wel weer in balans.
Vergelijk het met de razendsnel vrijer wordende seksuele moraal van de jaren 60 na de strakke teugels van de voorgaande decennia. Een generatie verder en iedereen is weer een stuk preutser en het zijn alleen oudjes die zich op naakstranden begeven.

Dat gelul in de marge over transgenders is wel een hele zwak argument en heeft werkelijk helemaal niks te maken met dit topic. Evenals 'vrouwen die vinden dat we aardig tegen elkaar moeten zijn'. Dat heeft net zo weinig waarde als dat mannen vinden dat je continue strijd moet leveren.
Het is wat mij betreft wel goed dat organisaties leren te functioneren met veel meer vrouwen aan het roer. Er is geen enkele bewijs dat eeuwenlang onderdrukking van het vrouwelijke intellect en hun ambities heeft geleid tot een beter academisch discours. Voor hetzelfde geld waren we in 1920 al naar de maan geweest als vrouwen meer kansen hadden gekregen.
V
Dit gaat niet om gelijke kansen.

Organisaties worden gedwongen om ondermaatse vrouwen aan te nemen, omdat er uit een hele kleine vijver aan talent wordt gevist. Omdat die dames niet presteren worden beoordelingen veranderd (zie het niet langer toekennen van cum laude bij de TU/T).

Daarnaast veranderen de dames de cultuur van de organisatie die haar kerntaak niet langer meer goed kan uitvoeren. Als zulke organisaties goed werk verrichtten, dan hoor je mij niet. We zien voorbeelden van broddelwerk in het onderwijs (eisen omlaag schroeven zodat sommige kinderen slechter zijn gaan schrijven), in de wetenschap (niet langer op zoek gaan naar de waarheid), en in de Amerikaanse rechtspraak (Title IX op universiteiten waar vrouwen op hun woord worden geloofd en mannen geen eerlijk proces krijgen).

Ik juich meer vrouwen in STEM toe. Over het algemeen is het eenvoudiger om met ze samen te werken dan met mannen. Maar laat dit op een natuurlijke manier verlopen. Forceer dit niet, want daarmee doe je niemand een plezier. Daarnaast moet je aan cultuurbewaking doen: als vrouwen een organisatie domineren die daardoor aantoonbaar slechter presteert dan moet dit bespreekbaar worden gemaakt. Veeg dit niet onder het tapijt om de lieve vrede te bewaren, want daar wordt niemand beter van.

Voorda je ut wit kenne de kidz nie meur spelluh omda ut allemal kanseparels zin.
pi_219316467
quote:

[..]

V
Klinkt goed. Ja, mensen slaan altijd door de andere kant op en vrouwen hebben nog steeds een achterstand.

Maar in de praktijk zijn we al 50 jaar aan het veramerikaniseren, wat betreft het preutse gedrag. En vrouwen zijn zeker veel socialer dan mannen. Ze hebben geen killer instinct. Mannen willen scoren, vrouwen gaan voor de lange termijn en de gezelligheid. Dat komt natuurlijk ook door de optimale seksuele strategie. De alfaman met zijn harem.

In de bedrijfsvoering gaat het nu alleen nog om de winstmaximalisatie in het volgende kwartaal. Snel scoren, dus. Daaraan kun je al zien dat de mannen aan het roer staan. En die bevestigen elkaar: zo moet het en daarom doet iedereen dat ook.

Als je voor stabiliteit wilt gaan, moet je de vrouwen het beleid laten bepalen. Dan komt de kantine weer terug en gaat het om de mensen binnen het bedrijf, in plaats van er zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld uitslepen.

Kortom: mannen denken dat het zo moet omdat zij het zo doen.
pi_219316510
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 02:04 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Organisaties worden gedwongen om ondermaatse vrouwen aan te nemen, omdat er uit een hele kleine vijver aan talent wordt gevist. Omdat die dames niet presteren worden beoordelingen veranderd (zie het niet langer toekennen van cum laude bij de TU/T).

Daarnaast veranderen de dames de cultuur van de organisatie die haar kerntaak niet langer meer goed kan uitvoeren. Als zulke organisaties goed werk verrichtten, dan hoor je mij niet. We zien voorbeelden van broddelwerk in het onderwijs (eisen omlaag schroeven zodat sommige kinderen slechter zijn gaan schrijven), in de wetenschap (niet langer op zoek gaan naar de waarheid), en in de Amerikaanse rechtspraak (Title IX op universiteiten waar vrouwen op hun woord worden geloofd en mannen geen eerlijk proces krijgen).

Ik juich meer vrouwen in STEM toe. Over het algemeen is het eenvoudiger om met ze samen te werken dan met mannen. Maar laat dit op een natuurlijke manier verlopen. Forceer dit niet, want daarmee doe je niemand een plezier. Daarnaast moet je aan cultuurbewaking doen: als vrouwen een organisatie domineren die daardoor aantoonbaar slechter presteert dan moet dit bespreekbaar worden gemaakt. Veeg dit niet onder het tapijt om de lieve vrede te bewaren, want daar wordt niemand beter van.

Voorda je ut wit kenne de kidz nie meur spelluh omda ut allemal kanseparels zin.
Vrouwen doen het op school beter dan mannen. Ze maken ook braaf hun huiswerk. Ze scoren beter op intelligentietesten. En in het wetenschappelijke onderzoek zijn zij degenen die al het saaie werk doen. Het zijn de mannen die het publiceren en er over opscheppen. Ja, wat die vrouwen doen, telt helemaal niet. Zij zijn het brein er achter!

Zeker in de harde wetenschap zijn er heel veel miskende vrouwen, die eigenlijk de Nobelprijs hadden moeten krijgen voor het werk dat ze hebben gedaan, in plaats van hun mannelijke collega's. Maar die konden door de universiteiten hoogstens als assistenten worden aangenomen en mochten helemaal geen onderzoeksresultaten publiceren. Want ja, die kunnen toch niets. Dat moet je aan de echte wetenschappers overlaten. De mannen, dus. En zo lang is dat allemaal nog niet geleden.

Kortom: ga je schamen.
pi_219316721
Over 20 jaar is Nederlands een minderheidstaal in de grote steden. Komt a door massa-immigratie, b doordat Nederlanders minder kinderen krijgen en c deze Nederlanders hun eigen taal verslonzen.

In Europa is Nederland het land dat het minste trots is op de eigen taal. Kijk in het straatbeeld, kijk reclames en dan valt snel op hoeveel alles in het Engels wordt aangegeven, waar het zo goed Nederlands kon worden gebruikt. Dit is niet de schuld van asielzoekers, maar gewoon van Nederlanders die niet echt van hun eigen taal houden en een vreemde adoratie hebben voor Amerikaans Engels. En omdat zo is, hoeven immigranten geen Nederlands te leren, want steeds meer wordt gecommuniceerd in het Engels.
pi_219317440
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 07:01 schreef roos94 het volgende:

[..]
Slechte spelling etc is ook van alle tijden net zoals minder presteren in wiskunde en of rekenen.
  zaterdag 22 november 2025 @ 15:39:48 #189
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219317464
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:57 schreef Lyrebird het volgende:

Er wordt nu bijvoorbeeld voorgesteld om onderzoekers te verplichten om het werk van minderheden te citeren. Dat gaat volledig voorbij aan hoe wetenschap werkt. Het is geen populariteitswedstrijd.
Je wordt dus geacht om namen en rugnummers achter bestaand onderzoek op te zoeken in plaats van je sec op het onderzoek zelf te focussen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219317536
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 15:39 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Je wordt dus geacht om namen en rugnummers achter bestaand onderzoek op te zoeken in plaats van je sec op het onderzoek zelf te focussen.
Het is bizar. Als het werk relevant is, dan citeer je het. Is het niet relevant, dan citeer je het niet. Er zijn redenen waarom het zo gedaan wordt, bijvoorbeeld laten zien hoe jouw werk voortborduurt op bestaand werk, en met deze nieuwe aanpak ondermijn je dat systeem.

Het is onderdeel van de oorlog tegen alles dat werkt.
  zaterdag 22 november 2025 @ 16:08:47 #191
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219317603
quote:

[..]
Vrouwen waren bezig met belangrijkere zaken. Namelijk voortplanting en het opvoeden van kinderen. Normaal wordt geschat dat 25% van de kinderen de eerste verjaardag niet haalde en nog eens 12,5% stierf voor het 5e levensjaar. Tussen 1-2,5% vrouwen stierf in het kraambed, om ondanks deze cijfers de bevolking te kunnen laten groeien waren vrouwen continue bezig met het opvoeden van kinderen en waren vaak 6 jaar van het leven zwanger.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 22 november 2025 @ 17:17:29 #192
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219317897
quote:
1s.gif [b]Op vrijdag 21 november 2025 16:57 schreef Lyrebird het volgende:
Er wordt nu bijvoorbeeld voorgesteld om onderzoekers te verplichten om (nog niet) het werk van minderheden te citeren. Dat gaat volledig voorbij aan hoe wetenschap werkt. Het is geen populariteitswedstrijd.
Bron?
pi_219317994
pi_219322686
Ik herken het wel - zo wordt ons werk minder geciteerd dan het hetzelfde werk van groepen die hoger staan aangeschreven. Maar dat is menselijk. Als je dat soort dingen belangrijk vindt, ga dan 18 uur per dag werken en zorg er voor dat je een baan bij MIT krijgt.

Typisch academisch geneuzel, net als dat LateX en Linux beter zijn dan Word en Windows (misschien, maar wie gebruikt die producten?) of dat we allemaal Esperanto zouden moeten leren.
pi_219327418
quote:

[..]
Zwak argument :')
pi_219327683
quote:

V
Dat is op elk punt een verkeerde weergave. De eerste feministisch golf kwam van vrouwen die zich verveelden, omdat hun man of hun vader een 1%-er was. Daarvoor hebben mannen steeds meer een wereld gecreeerd waarin vrouwelijke intelligentie, gemiddeld hetzelfde maar met minder uitschieters naar beide kanten, steeds meer tot zijn recht kon komen. Het voeren van een huishouding van toen moet niet verward worden met het doen van het huishouden van nu. De vrouw des huizes was vaak leidinggevende aan een kleine organisatie, terwijl manlief vanuit een sloep walvissen aan het harpoeneren was of zo en pas over 2 weken werd terugverwacht/gehoopt. Maar zeker in Nederland waren er heel veel vrouwen die ook eigenaar waren en leiding gaven aan een zaak.

Achteraf kun je zeggen waarom vrouwen dan weer niet op universiteiten toegelaten werden, althans niet officieel, maar dat was dan om welgestelde meisjes gegaan, die dan naar een universiteitsstad hadden moeten reizen wat gevaarlijk kon zijn, terwijl het door het kleinere aantal uitschieters waarschijnlijk niet zoveel extra had opgeleverd.

Naaktstranden hebben niet zoveel met de seksuele revolutie te maken maar net als de werkcultuur krijgen dingen hun eigen dynamiek. De seksuele bevrijding was heel leuk vanuit een situatie van onvrijheid, maar na een paar jaar leven in seksuele vrijheid krijgt het cynische en ranzige kantjes. Vrouwen op de werkvloer werkte eerst met vrouwen die vooral wilden bewijzen dat ze iets net zo goed konden als mannen, en dat was ook vaak zo. Maar met meer en meer vrouwen willen die nu vaak laten zien dat het ook anders kan. Dat is soms beter maar zeker neit altijd.

Ik zelf heb bijvoorbeeld geen enkele moeite met werkende moeders bij de overheid of elders in de publieke sector, maar wel met bemoederende werknemers daar. De nanny state is wel echt iets dat aan ongebreidelde vrouwelijkheid gekoppeld is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_219327809
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 12:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Vrouwen doen het op school beter dan mannen. Ze maken ook braaf hun huiswerk. Ze scoren beter op intelligentietesten.

Ook bij exacte vakken?
pi_219328936
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 17:59 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Ook bij exacte vakken?
Jazeker.
pi_219328953
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 20:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Jazeker.
Daarom zitten de collegezalen bij elektrotechniek, technische natuurkunde en werktuigbouwkunde vol met vrouwen!?
pi_219328954
Dit is geen nieuws. Ken genoeg collega's die geen normale Nederlandse tekst kunnen schrijven.
pi_219329005
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 20:45 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Daarom zitten de collegezalen bij elektrotechniek, technische natuurkunde en werktuigbouwkunde vol met vrouwen!?
Voornamelijk omdat al die (semi-) autistische techneuten die niet weten wat ze met een vrouw aan moeten en continu seksistisch bezig zijn het voor die vrouwen heel onaangenaam maken? Dat zie je vooral goed in de IT. Oftewel: ze worden weggepest.
pi_219329339
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 20:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Voornamelijk omdat al die (semi-) autistische techneuten die niet weten wat ze met een vrouw aan moeten en continu seksistisch bezig zijn het voor die vrouwen heel onaangenaam maken? Dat zie je vooral goed in de IT. Oftewel: ze worden weggepest.
En dan nog vinden die techneuten het vreemd dat veel zwakkeren van de samenleving mannen zijn gaan haten.
  zondag 23 november 2025 @ 21:28:43 #203
3542 Gia
User under construction
pi_219329490
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 01:12 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Ik ben al arabisch aan het leren
Geprobeerd, Russisch is makkelijker.
  maandag 24 november 2025 @ 10:01:45 #204
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219331617
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 01:02 schreef -Deluzion- het volgende:
Ik merk het vooral bij Youtube comments: het taalniveau is echt schrikbarend. De spelfouten die worden gemaakt zijn ongekend en vormen een complete verkrachting van de Nederlandse taal. Helaas lijkt het er niet op dat dit in de toekomst zal verbeteren.
En meer lezen stimuleren kan ook helpen. Ik klink hier vast als een boomer, maar jongeren die vergroeid zijn met hun telefoon en straattaal als basis hebben, gaan niet echt fantastische teksten creeren.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219331653
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2025 10:01 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
En meer lezen stimuleren kan ook helpen. Ik klink hier vast als een boomer, maar jongeren die vergroeid zijn met hun telefoon en straattaal als basis hebben, gaan niet echt fantastische teksten creeren.
Wel als ze AI gebruiken om voor hun teksten te genereren.😇
  maandag 24 november 2025 @ 10:13:00 #206
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219331667
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 10:10 schreef torentje het volgende:

[..]
Wel als ze AI gebruiken om voor hun teksten te genereren.😇
Dat gaat je niet uit alle situaties redden. In een good old examenlokaal zonder PC of telefoon val je dan door de mand.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219331719
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 20:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Seksistisch bezig zijn? Dat kost je je baan, maat. Het is geen 1980 meer.

De reden dat je zo weinig vrouwen in de elektrotechniek, technische natuurkunde of werktuigbouwkunde ziet, komt omdat deze studies abstract zijn. Abstracte studies liggen mannen van nature beter; vrouwen zijn oververtegenwoordigd bij studies waarbij de mens centraal staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 24-11-2025 10:34:19 ]
  maandag 24 november 2025 @ 11:15:09 #208
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_219332365
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
Eigenlijk is het niet verrassend dat ook hiervan de asielzoekers de schuld krijgen. En dat de posters die dat vinden blijkbaar geen kinderen hebben die op de middelbare school zitten.
Klopt dat dat niet gek is. Doordat deze met een taalachterstand in de klas zitten vragen ze meer aandacht van de leerkracht, waardoor er minder tijd voor de rest van de klas overblijft. Kunnen ze (zelf) niets aan doen natuurlijk, maar is wel degelijk een oorzaak/gevolg dingetje.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 24 november 2025 @ 11:43:56 #209
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219332844
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 11:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
AI en Onderwijs, ik verbeter met veel plezier mijn Frans met Duolingo, erg leuk, Zit veel AI onder de motorkap. Het motiveert erg goed. Gamification van het leren van vreemde talen.
Ook Duolingo gaat maar tot een zekere hoogte (ik gebruik het om Spaans te leren), want ook daar ga je geen volledige teksten of gesprekken mee kunnen voeren, dat vraagt meer oefening en spreken en lezen, teksten doornemen om ze te kunnen begrijpen (zo is iig mijn taalgevoel voor Duits ontstaan op de middelbare school).
pi_219332943
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2025 11:43 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ook Duolingo gaat maar tot een zekere hoogte (ik gebruik het om Spaans te leren), want ook daar ga je geen volledige teksten of gesprekken mee kunnen voeren, dat vraagt meer oefening en spreken en lezen, teksten doornemen om ze te kunnen begrijpen (zo is iig mijn taalgevoel voor Duits ontstaan op de middelbare school).
Duolingo is een goed begin, je moet het daarna praktisch kunnen toepassen. Ik ben Frans aan het leren. Ik heb dat wel twee jaar gehad op school, maar het daarna laten vallen. Dankzij een Franstalig autosport programma op RTBF TV heb ik in ieder geval een aantal woorden kunnen houden (presentator Paul Fraikin heeft me in de jaren 90 meer geleerd dan de lichtelijk gestresste lerares die geen idee had hoe ze een klas ordelijk kon houden) Ik luister vaker naar Franstalige radio (RTBF Classic Rock) en zoek wel eens op franstalige youtube videos (meestal geschiedenis of autoreviews). Ik heb er in de vakanties in de Elzas ook wel gebruik van kunnen maken en als het F1 commentaar me verveelt zoek ik de Franstalige stream op waar Gaetan Vigneron net zoals in mijn jeugdjaren nog steeds het commentaar doet
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  maandag 24 november 2025 @ 11:55:07 #211
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219332960
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:52 schreef Sabata het volgende:

[..]
Duolingo is een goed begin, je moet het daarna praktisch kunnen toepassen. Ik ben Frans aan het leren. Ik heb dat wel twee jaar gehad op school, maar het daarna laten vallen. Dankzij een Franstalig autosport programma op RTBF TV heb ik in ieder geval een aantal woorden kunnen houden (presentator Paul Fraikin heeft me in de jaren 90 meer geleerd dan de lichtelijk gestresste lerares die geen idee had hoe ze een klas ordelijk kon houden) Ik luister vaker naar Franstalige radio (RTBF Classic Rock) en zoek wel eens op franstalige youtube videos (meestal geschiedenis of autoreviews). Ik heb er in de vakanties in de Elzas ook wel gebruik van kunnen maken en als het F1 commentaar me verveelt zoek ik de Franstalige stream op waar Gaetan Vigneron net zoals in mijn jeugdjaren nog steeds het commentaar doet
Ja maar de kern is dus: AI en Onderwijs is dus ook niet heilig, uiteindelijk zul je moeten leren teksten te lezen en begrijpend lezen en iemand moeten hebben die je kan corrigeren als je interpretatie fout is. Misschien is die laatste wel het onderschoven kindje geworden in het onderwijs.
  maandag 24 november 2025 @ 13:34:36 #212
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219333687
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2025 11:43 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik voer dagelijks gesprekken met “Lily” over allerhande onderwerpen van koken tot klussen in huis, vakanties etc, maatgesneden op mijn niveau dus snap niet wat je bedoeld.
pi_219335883
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 10:18 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Seksistisch bezig zijn? Dat kost je je baan, maat. Het is geen 1980 meer.

De reden dat je zo weinig vrouwen in de elektrotechniek, technische natuurkunde of werktuigbouwkunde ziet, komt omdat deze studies abstract zijn. Abstracte studies liggen mannen van nature beter; vrouwen zijn oververtegenwoordigd bij studies waarbij de mens centraal staat.
Seksistisch gedrag betekent niet dat je ze bij hun billen of borsten pakt en de hele tijd insinueert dat je wel een nummertje wilt maken. Het is meer, dat mannen onderling zeggen: "wat doet die griet hier? Dat wordt niks, laat ze maar biologie gaan studeren of zo. Hier kan ze uiteraard geen bijdrage leveren. Dit is abstracte wetenschap, dat kunnen vrouwen niet."

Wat jij dus ook doet.
pi_219335949
Het ziet er niet best uit en ik had het wel een beetje verwacht. De zesjescultuur in combinatie met het streven naar eenvoudige, begrijpelijke taal (B1-taal) stimuleren niet om een zo goed mogelijke leesvaardigheid te bereiken. Terwijl in Frankrijk bijvoorbeeld de meeste mensen uiteindelijk kunnen lezen op (omgerekend) hbo/wo-niveau. Daar is het discours de gouden standaard, met lange zinnen en stijlvol, intellectueel verantwoord taakgebruik.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_219336226
Het hoogste wat ik heb gehaald aan opleiding in mijn jeugd was MAVO. Ik heb er met mijn pet naar gegooid, want ik vond destijds computerspelletjes belangrijker dan leren. Ik ben nu 50 en heb er heel veel spijt van dat ik niet mijn best heb gedaan op school. Het hoogste wat ik heb gehaald? Een zes voor handelskennis.

<zucht>Wat had ik kunnen bereiken als ik wel energie in studeren had gestopt? Ik weet het niet. Mijn ouders hebben duizenden guldens in mij gepompt om er maar voor te zorgen dat mijn cijfers zouden verbeteren. Helaas, het mocht niet baten.

Gelukkig is men nooit te oud om te leren en boeken lezen helpt ook met de taalontwikkeling. Ik ben nu bezig van lieverlee door het boek "Vlekkeloos Nederlands" te werken. Het zal mij niets verbazen dat ik nog steeds behoorlijke grammatica-, spel- en stijlfouten maak. Ik doe tenminste mijn best.

Nu probeer ik te schrijven, en al doende leert men. Het is echter niet gemakkelijk, het is echt een kunst die je serieus op moet kweken. Daarnaast is enige taalvaardigheid daarvoor wel handig.

Als je nu op school zit: doe jezelf dan een plezier en maak van studeren prioriteit nr. 1. Jouw toekomstige ik zal je dat eindeloos in dank afnemen.
pi_219338220
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 18:53 schreef core2duo het volgende:
Het ziet er niet best uit en ik had het wel een beetje verwacht. De zesjescultuur in combinatie met het streven naar eenvoudige, begrijpelijke taal (B1-taal) stimuleren niet om een zo goed mogelijke leesvaardigheid te bereiken. Terwijl in Frankrijk bijvoorbeeld de meeste mensen uiteindelijk kunnen lezen op (omgerekend) hbo/wo-niveau. Daar is het discours de gouden standaard, met lange zinnen en stijlvol, intellectueel verantwoord taalgebruik.
Ergens heb ik een bloedhekel aan de Fransen, met hun stakingen en een overheid die het land van de regen in de drup brengt. Van de andere kant kan ik wel waarderen dat ze hun taal aanprijzen; met hun elite die de kar trekt en die normen bewaakt. Wij doen het omgekeerde. We hebben de neiging om ons aan te passen aan de meest ordinaire elementen uit onze cultuur. Bij ons bepalen vlotte jongeren de norm. In het VK is dat nog veel erger.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 25-11-2025 03:36:14 ]
pi_219338221
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 18:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Seksistisch gedrag betekent niet dat je ze bij hun billen of borsten pakt en de hele tijd insinueert dat je wel een nummertje wilt maken. Het is meer, dat mannen onderling zeggen: "wat doet die griet hier? Dat wordt niks, laat ze maar biologie gaan studeren of zo. Hier kan ze uiteraard geen bijdrage leveren. Dit is abstracte wetenschap, dat kunnen vrouwen niet."

Wat jij dus ook doet.
Nee, dat doe ik niet.

Je bakt er weinig van, vriend.
  dinsdag 25 november 2025 @ 05:41:40 #218
511161 Meningbastion
Bolwerk van feitelijkheid
pi_219338290
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:26 schreef Telefoonvork het volgende:
Het hoogste wat ik heb gehaald aan opleiding in mijn jeugd was MAVO. Ik heb er met mijn pet naar gegooid, want ik vond destijds computerspelletjes belangrijker dan leren. Ik ben nu 50 en heb er heel veel spijt van dat ik niet mijn best heb gedaan op school. Het hoogste wat ik heb gehaald? Een zes voor handelskennis.

<zucht>Wat had ik kunnen bereiken als ik wel energie in studeren had gestopt? Ik weet het niet. Mijn ouders hebben duizenden guldens in mij gepompt om er maar voor te zorgen dat mijn cijfers zouden verbeteren. Helaas, het mocht niet baten.

Gelukkig is men nooit te oud om te leren en boeken lezen helpt ook met de taalontwikkeling. Ik ben nu bezig van lieverlee door het boek "Vlekkeloos Nederlands" te werken. Het zal mij niets verbazen dat ik nog steeds behoorlijke grammatica-, spel- en stijlfouten maak. Ik doe tenminste mijn best.

Nu probeer ik te schrijven, en al doende leert men. Het is echter niet gemakkelijk, het is echt een kunst die je serieus op moet kweken. Daarnaast is enige taalvaardigheid daarvoor wel handig.

Als je nu op school zit: doe jezelf dan een plezier en maak van studeren prioriteit nr. 1. Jouw toekomstige ik zal je dat eindeloos in dank afnemen.
Ach, je bent als puber een dom, onverantwoordelijk wezentje. Ikzelf heb met pijn en moeite het VWO doorlopen. Twee maal blijven zitten. Te gemakzuchtig, te lui. Bij mij werd na die tweede keer de knop omgedraaid. De tweede keer toen ik 6 VWO (eindexamenjaar) deed haalde ik gemiddeld een 9. Mijn leraar natuurkunde die mij zuchtend en vol vooroordelen aan mij vroeg "die formule op het (krijt)bord uit te schrijven" was verbijsterd toen ik uit mijn hoofd het hele bord vol kalkte. Foutloos. Hij zei: "ik ben nu 30 jaar leraar maar dit heb ik nog nooit meegemaakt".

Daarna economie gaan studeren, uiteindelijk mijn doctoraal (master) in vijf jaar gehaald, cum laude en een prijs van de universiteit voor mijn scriptie (een econometrisch model met latente variabelen voor het verklaren van regionale inkomensverschillen). Daarna mijn dienstplicht vervuld als reserve-officier.

Ik ben nu 68. Kon je pubers maar eens duidelijk maken waar ze mee bezig zijn, de verspilling van talent is gigantisch. Mijn ouders verwijt ik niks maar een schop onder mijn kont was toen wel keihard nodig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Meningbastion op 25-11-2025 05:48:07 ]
"In evidence we trust, faith is for the uncertain"
pi_219338489
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 05:41 schreef Meningbastion het volgende:
Kon je pubers maar eens duidelijk maken waar ze mee bezig zijn, de verspilling van talent is gigantisch. Mijn ouders verwijt ik niks maar een schop onder mijn kont was toen wel keihard nodig.
Cultuur van de lage verwachtingen.

Ik kom uit een middenklasse gezin en heb met zo min mogelijk inspanning het VWO doorlopen. Zo dachten we er bijna allemaal wel over, zesjescultuur. Stoer hoor. Wat je zegt, dom en onverantwoordelijk. Flinke ADD, slordig, dat hielp ook al niet. Als je je niet inspant, dan loop je altijd achter de feiten aan.

De schoolonderzoeken in het zesde jaar liepen voor geen meter, en toen ben ik pas serieus de boeken in gedoken. Het laagste cijfer voor mijn examens was een acht voor wiskunde, met een paar negens (Frans! Oui, oui), terwijl ik in al die jaren zelden hoger dan een zeven scoorde.

Helaas waren mijn cijfers van de schoolonderzoeken zo slecht dat het eigenlijk niet bij me op kwam om naar de universiteit te gaan. Het experimentele werk op het hbo beviel me prima, maar bij mijn eerste baan botste ik tegen een plafond. Toen ben ik de wereld ingetrokken. Indertijd kon je nog op basis van wetenschappelijke publicaties promoveren.

Via conferenties kreeg ik de kans om de belangrijkste musea van de wereld te zien. Dat was zo'n eye opener. Er is zo veel moois in de wereld, maar wij keken thuis naar de 1-2-3 Show. De arbeider verheffen? Geen sprake van.

Op het VWO werd er wel gepoogd om iets van cultuur in ons te krijgen, maar ik kan me voorstellen dat de meeste leraren al blij waren dat wij met redelijke cijfers slaagden. Mijn ouders deden ook hun best om in de vakanties musea te bezoeken, maar terugkijkend zijn we in een Tokkie-cultuur opgegroeid. Wij woonden in een buurt waar iedereen met van dat lange voetbalhaar rond liep.

Hoe moet het dan wel? Leg de lat hoger.
  dinsdag 25 november 2025 @ 08:19:42 #220
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219338695
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:26 schreef Telefoonvork het volgende:

...
Ik (havo/mbo) gooide er niet met de pet naar, maar een grandioos succes was m'n schoolcarrière alsnog niet (nachtwerk, herkansing). Ik moest op de havo steeds op m'n tenen lopen.

Al ging Nederlands juist altijd relatief goed.

Veel dingen zijn me helaas pas in een later stadium gaan interesseren. Als tiener zag ik bij veel lesstof niet wat er nuttig en/of interessant aan zou kunnen zijn, en een zekere onnozelheid was ook nog aanwezig. Het helpt niet bij het leren, en de snelste was ik al niet.

[ Bericht 14% gewijzigd door Eightyone op 26-11-2025 06:17:12 ]
pi_219339090
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:54 schreef DefKu het volgende:
Een op de zes heeft een migratieachtergrond
Ik krijg eerder het idee dat een op de zes “Nederlander” is als ik tegenwoordig een random klasfoto zie.
  dinsdag 25 november 2025 @ 09:18:09 #222
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219339143
Ik denk dat het niet alleen school is maar ook de thuissituatie. Wanneer je van huis uit liefde Voor literatuur meekrijgt, je al een voorsprong hebt op dat gebied. Dat begint al jong met bv een verhaal voorlezen voor het slapengaan bijvoorbeeld . En nee dat is niet hetzelfde als een luisterboek, de aandacht van de ouder is een belangrijk deel
  dinsdag 25 november 2025 @ 09:19:06 #223
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219339152
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 07:14 schreef Lyrebird het volgende:

Hoe moet het dan wel? Leg de lat hoger.
Dan moet je iemand hebben die in je gelooft, je stimuleert en je helpt obstakels te overwinnen en niet op te geven. En niet iedereen vind zo iemand en kan halverwege stranden. Komt niet alleen voor in tokkie gezinnen.
  dinsdag 25 november 2025 @ 09:23:29 #224
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219339172
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 02:04 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat is niet wat er uit het onderzoek naar voren kwam want daaruit bleek dat de beoordeling niet objectief was aangezien de cijfers voor dames lager werden naarmate er meer mannen in de commissie zaten. Dat die TU vervolgens de geschifte keuze maken om het cum laude-idee te schrappen in plaats van de beoordeling te verbeteren is een ander verhaal.

Je poneert hier opnieuw jouw mening als een feit.
quote:
Daarnaast veranderen de dames de cultuur van de organisatie die haar kerntaak niet langer meer goed kan uitvoeren.
Bron?
quote:
Als zulke organisaties goed werk verrichtten, dan hoor je mij niet. We zien voorbeelden van broddelwerk in het onderwijs (eisen omlaag schroeven zodat sommige kinderen slechter zijn gaan schrijven),in de wetenschap (niet langer op zoek gaan naar de waarheid),
Link met de aanwezigheid van vrouwen op de werkvloer in deze context? Bron?
quote:
en in de Amerikaanse rechtspraak (Title IX op universiteiten waar vrouwen op hun woord worden geloofd en mannen geen eerlijk proces krijgen).
Dit heeft geen ruk te maken met vakinhoudelijk functioneren.
quote:
Ik juich meer vrouwen in STEM toe. Over het algemeen is het eenvoudiger om met ze samen te werken dan met mannen. Maar laat dit op een natuurlijke manier verlopen. Forceer dit niet, want daarmee doe je niemand een plezier.
Eens.
quote:
Daarnaast moet je aan cultuurbewaking doen: als vrouwen een organisatie domineren die daardoor aantoonbaar slechter presteert dan moet dit bespreekbaar worden gemaakt. Veeg dit niet onder het tapijt om de lieve vrede te bewaren, want daar wordt niemand beter van.
Graag, maar dan wel op grond van feiten en niet van meningen en beweringen.
quote:
Ik ben eerder bang voor gebrek aan analytische vaardigheden en het vermogen om meningen van feiten te scheiden dan voor spelfouten.
pi_219339213
Net hetzelfde met schoonschrift
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
  dinsdag 25 november 2025 @ 09:29:27 #226
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219339222
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:28 schreef Pinnenmutske het volgende:
Net hetzelfde met schoonschrift
Maar dat heb je niet echt meer nodig toch, tenzij je oorkondeschrijver wordt :P

[ Bericht 0% gewijzigd door SEMTEX op 25-11-2025 10:34:39 ]
pi_219339445
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:23 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dat is niet wat er uit het onderzoek naar voren kwam ...
Geen idee wat je achtergrond is, maar ik zie je iedere keer als een adder gebeten op mijn proza reageren. Ik denk dat we een fundamenteel verschil van mening hebben, waarbij jij bronnen wil zien en ik uit de voeten kan met logica.

Voorbeeldje: als 25% van de instroom uit vrouwen bestaat, en 50% van de promovendi vrouw is, dan vis je voor deze posities uit een kleinere vijver. Want de 50% mannen die een promotietraject doen worden geworven uit een drie keer zo grote populatie. De kans dat je dan betere kandidaten treft is groter, vooral als er bij de mannen meer uitschieters naar boven zijn. Ik kan bronnen voor die percentages geven, maar voor de logica hoef ik geen bronnen aan te dragen.
  dinsdag 25 november 2025 @ 11:27:32 #228
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219339865
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:07 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Geen idee wat je achtergrond is, maar ik zie je iedere keer als een adder gebeten op mijn proza reageren. Ik denk dat we een fundamenteel verschil van mening hebben, waarbij jij bronnen wil zien en ik uit de voeten kan met logica.

Voorbeeldje: als 25% van de instroom uit vrouwen bestaat, en 50% van de promovendi vrouw is, dan vis je voor deze posities uit een kleinere vijver. Want de 50% mannen die een promotietraject doen worden geworven uit een drie keer zo grote populatie. De kans dat je dan betere kandidaten treft is groter, vooral als er bij de mannen meer uitschieters naar boven zijn. Ik kan bronnen voor die percentages geven, maar voor de logica hoef ik geen bronnen aan te dragen.
Ja daaag.
Geen idee wat jouw achtergrond is maar als hij iets waard is dan weet jij ook wel dat je hier niet mee weg gaat komen.
pi_219340197
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:27 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja daaag.
Geen idee wat jouw achtergrond is maar als hij iets waard is dan weet jij ook wel dat je hier niet mee weg gaat komen.
Er staat niets in je bijdrage.

Moeite met rekenen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Lyrebird op 25-11-2025 12:44:15 ]
  dinsdag 25 november 2025 @ 13:30:03 #230
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219340517
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:37 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Er staat niets in je bijdrage.

Moeite met rekenen?
En tevreden grijnzend leunde hij achterover. Zelf nog steeds nul bron geleverd om zijn misogyne beweringen te staven, maar wel lekker een denigrerende opmerking kunnen plaatsen toen zij niet hapte. Ze zou er vast gefrustreerd van worden. Dat heb je met die wijven.
pi_219340618
Heb je een bron dat mijn beweringen misogyn zijn? Dat is een serieuze beschuldiging.
pi_219341678
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:23 schreef Qarrad het volgende:
Ik ben eerder bang voor gebrek aan analytische vaardigheden en het vermogen om meningen van feiten te scheiden dan voor spelfouten.
Spelfouten kunnen in bepaalde sectoren anders rampzalige gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld in de advocatuur of bij controlerende instanties.

Des te meer spelfouten je maakt, des te moeilijker de tekst wordt om te begrijpen. Sommige spelfouten kunnen de hele betekenis van een woord veranderen, wat desastreuse gevolgen kan hebben bij juridische of extreem formele zaken. Dat zijn dan alleen de spelfouten.

Wat denk je wat er gebeurd als er grammatica- of stijlfouten gemaakt worden? Een komma die op de verkeerde plek staat kan zomaar de betekenis van een zin in zijn geheel veranderen.

EDIT: stijlfout gecorrigeerd: moest een nieuwe paragraaf zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Telefoonvork op 25-11-2025 16:26:42 ]
  dinsdag 25 november 2025 @ 16:44:46 #233
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219341855
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:14 schreef Telefoonvork het volgende:

[..]
Spelfouten kunnen in bepaalde sectoren anders rampzalige gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld in de advocatuur of bij controlerende instanties.

Des te meer spelfouten je maakt, des te moeilijker de tekst wordt om te begrijpen. Sommige spelfouten kunnen de hele betekenis van een woord veranderen, wat desastreuse gevolgen kan hebben bij juridische of extreem formele zaken. Dat zijn dan alleen de spelfouten. Wat denk je wat er gebeurd als er grammatica- of stijlfouten gemaakt worden? Een komma die op de verkeerde plek staat kan zomaar de betekenis van een zin in zijn geheel veranderen.
Bij die instanties en op dat niveau komen dan ook alleen de mensen terecht die normaal kunnen spellen en schrijven. Daar zijn ze namelijk gemotiveerd genoeg voor.

Wij krijgen nog weleens wat afvallers. Van die mensen die denken dat het trucje zit in het gebruiken van gezwollen taal. Krijg je zo'n mailtje van "Het regende vandaag, zodoende heb ik geen suiker in mijn koffie" en dan 10 van zulke gedrochten in elke mail _O- Niet te lezen en het is meteen duidelijk waarom ze het niet gehaald hebben. Bij ons kunnen ze ook wieberen als ze er niet mee kappen anders worden de echte juristen er gek van.
pi_219341999
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:44 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Bij die instanties en op dat niveau komen dan ook alleen de mensen terecht die normaal kunnen spellen en schrijven. Daar zijn ze namelijk gemotiveerd genoeg voor.

Wij krijgen nog weleens wat afvallers. Van die mensen die denken dat het trucje zit in het gebruiken van gezwollen taal. Krijg je zo'n mailtje van "Het regende vandaag, zodoende heb ik geen suiker in mijn koffie" en dan 10 van zulke gedrochten in elke mail _O- Niet te lezen en het is meteen duidelijk waarom ze het niet gehaald hebben. Bij ons kunnen ze ook wieberen als ze er niet mee kappen anders worden de echte juristen er gek van.
En tegenwoordig laten ze dat door de AI doen. "mailtje aan karin, smoes voor te laat"
  dinsdag 25 november 2025 @ 17:19:35 #235
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219342046
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:39 schreef Lyrebird het volgende:
Heb je een bron dat mijn beweringen misogyn zijn? Dat is een serieuze beschuldiging.
Beschuldigen is genoeg bij de tiktok/Facebook Generation
  dinsdag 25 november 2025 @ 17:24:05 #236
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_219342077
quote:
14s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:38 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Toch knap dat je er weer een allochtonen/migranten draai aan kan geven. En dat je er nog zoveel duimpjes mee omhoog krijgt.

Was dat niet je bedoeling zie ik graag wat onderbouwing tegemoet. Wie eist….
Where law ends, tyrrany begins.
pi_219342780
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:24 schreef Gunner het volgende:

[..]
Toch knap dat je er weer een allochtonen/migranten draai aan kan geven. En dat je er nog zoveel duimpjes mee omhoog krijgt.

Was dat niet je bedoeling zie ik graag wat onderbouwing tegemoet. Wie eist….
Het is heel goed mogelijk dat (invloeden van) grotendeels slecht geïntegreerde jongeren met een migratieachtergrond het algehele onderwijsniveau naar beneden trekken en laaggeletterdheid doen toenemen.
  dinsdag 25 november 2025 @ 19:55:11 #238
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219343291
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:06 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Het is heel goed mogelijk dat (invloeden van) grotendeels slecht geïntegreerde jongeren met een migratieachtergrond het algehele onderwijsniveau naar beneden trekken en laaggeletterdheid doen toenemen.
Dat is gemakkelijk geroepen omdat ze uit laaggeletterde sociaal economische achtergrond komen, maar hoe doen kinderen van autochtone academische ouders het in vergelijking tot 20, 30, 40 jaar geleden het? Wordt het gemiddelde meer omlaag getrokken door de onderkant, of is het over de hele linie? Mijn buikgevoel zegt mij dat het laatste zeker ook meespeelt.
pi_219345271
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Beschuldigen is genoeg bij de tiktok/Facebook Generation
Blijkbaar. Jammer dat Qarrad er voor kiest om op de man te spelen. Of moet ik hier op de persoon schrijven, want anders ben ik misogyn?
  woensdag 26 november 2025 @ 07:21:15 #240
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219345616
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 01:27 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Blijkbaar. Jammer dat Qarrad er voor kiest om op de man te spelen. Of moet ik hier op de persoon schrijven, want anders ben ik misogyn?
In ieder geval niet inclusief
pi_219346883
Een spelfout die de betekenis van een heel woord kan veranderen is bijvoorbeeld het verschil tussen verrassen en verassen; slechts één letter verschil, maar een volledig ander woord.

In het Nederlands betekent "u" iets anders dan "you" (wat een grabbelton en Engels is); "U" (wat de aanspreekvorm is voor bijvoorbeeld de koning en gebruikt mag worden) betekent net iets anders dan "u" (wat gewoon een beleefde aanspreekvorm is). https://onzetaal.nl/taalloket/u-u

[ Bericht 1% gewijzigd door Telefoonvork op 26-11-2025 11:01:40 ]
pi_219346986
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:55 schreef Telefoonvork het volgende:
Een spelfout die de betekenis van een heel woord kan veranderen is bijvoorbeeld het verschil tussen verrassen en verassen; slechts één letter verschil, maar een volledig ander woord.

In het Nederlands betekent "u" iets anders dan "you" (wat een grabbelton en Engels is); "U" (wat de aanspreekvorm is voor bijvoorbeeld de koning en gebruikt mag worden) betekent net iets anders dan "u" (wat gewoon een beleefde aanspreekvorm is). https://onzetaal.nl/taalloket/u-u
In het Nederlands moet en kun je een hoop woorden aan elkaar plakken en vervoegen waar de spellingchecker niets van begrijpt. "D's" en "t's" moet je ook zelf doen. Zoals de logische opbouw van de zin en de plaats van de woorden er in. Of herhaalde woorden vervangen door synoniemen. Enzovoorts.

En als je eenmaal begint met alles door een AI te laten doen, ga je dat ook niet meer leren en kom je er niet meer van af. Het is dan ook een verslaving.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')