abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219302437
Een op de zes leerlingen in de tweede klas van de middelbare school kan geen eenvoudige Nederlandse tekst schrijven, constateert de onderwijsinspectie. De inspectie adviseert schrijven meer aandacht te geven bij verschillende schoolvakken.
17 procent van de leerlingen beheerst aan het einde van de tweede klas nog niet het basisniveau 1F, blijkt uit het onderzoek van de onderwijsinspectie naar schrijfvaardigheid. Dat is het niveau dat de meeste leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen.

Youtube staat ook vol met filmpjes waar simpele vragen worden gesteld als noem 3 groenten en men weet het simpelweg niet. Word de mensheid echt zo dom?

Bron: https://www.volkskrant.nl(...)iveau-niet~b3269139/

[ Bericht 16% gewijzigd door hondonspain op 21-11-2025 08:04:08 ]
life is like a box of chocolates
pi_219302441
Ja
pi_219302444
Waarom zou je schrijven als je chatgpt kan laten typen of een filmpje kan kijken.

En groenten zijn vies.
  donderdag 20 november 2025 @ 12:31:08 #4
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219302591
Echt peinlijk om te lezen dat het zo slegt gesteld is met de jeugd -O-
pi_219302669
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:31 schreef Mubassie het volgende:
Echt peinlijk om te lezen dat het zo slegt gesteld is met de jeugd -O-
Jei bend anders ook geen goet vorbeelt met je 'gesteld' en 'jeugd'.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_219302691
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:22 schreef hondonspain het volgende:
Een op de zes leerlingen in de tweede klas van de middelbare school kan geen eenvoudige Nederlandse tekst schrijven, constateert de onderwijsinspectie. De inspectie adviseert (om) schrijven meer aandacht te geven bij verschillende schoolvakken.
17 procent van de leerlingen beheerst aan het einde van de tweede klas nog niet het basisniveau 1F, blijkt uit het onderzoek van de onderwijsinspectie naar schrijfvaardigheid. Dat is het niveau dat de meeste leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen.

YoutubeYouTube staat ook vol met filmpjes waar simpele vragen worden gesteld(, zo)als "noem 3 groenten" (aanhalingstekens vergeten ;( ) en men weet het simpelweg niet. WordWordt de mensheid echt zo dom?
;( @maily
pi_219302692
Sla even de demografische achtergronden van de huidige lichting basisschool- en middelbareschoolleerlingen er op na en je krijgt je antwoord.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_219302703
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:38 schreef Moonversion het volgende:

[..]
;( @:maily
Mensen die op schrijffoutjes letten zijn eigenlijk nog een stuk erger.
life is like a box of chocolates
pi_219302721
quote:
Een op de zes leerlingen in de tweede klas van de middelbare school kan geen eenvoudige Nederlandse tekst schrijven, constateert de onderwijsinspectie. De inspectie adviseert schrijven meer aandacht te geven bij verschillende schoolvakken.

Youtube staat ook vol met filmpjes waar simpele vragen worden gesteld als noem 3 groenten en men weet het simpelweg niet. Word de mensheid echt zo dom?
In de eerste klas is het het dubbele.

Ik vind het opmerkelijk dat ze ook niet rapporteren over het percentage dat nog kan rekenen. Misschien vinden ze dat achterhaald?
pi_219302727
Nu graag het onderzoek naar demografisch herkomst van de leerlingen uitbreiden, zodat we een effectief beleid hierop kunnen maken.
pi_219302736
Een aantal van de reacties hier zouden zo van zulke scholieren kunnen zijn. Geen tekst kunnen schrijven, betekent namelijk ook dat je een tekst niet of niet goed kunt begrijpen. Dat maakt functioneren in een ontwikkelde maatschappij lastig, en dat maakt je ook vatbaarder voor complottheorieën of populisten. Een zorgelijke ontwikkeling
't Echte en 't ware!
  donderdag 20 november 2025 @ 12:53:45 #12
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_219302738
Ik ben een tijdje terug achter de schokkende ontdekking gekomen dat veel kinderen van 15-18 ook gewoon niet meer weten hoe ze moeten klokkijken.
Laffe huichelaar
pi_219302741
Een op de zes heeft een migratieachtergrond
  donderdag 20 november 2025 @ 12:54:17 #14
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_219302743
quote:
14s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:38 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Sla even de demografische achtergronden van de huidige lichting basisschool- en middelbareschoolleerlingen er op na en je krijgt je antwoord.
Dit dus en dat het grootste probleem bij het VMBO ligt - dan weten we alweer waar dit probleem vandaan komt (grotendeels dan). Maar ja, mondje dicht en snaveltjes toe en slaap lekker 8)7 8)7 8)7
"Hoka Hey!"
pi_219302759
Logisch toch? In Marokka, Ghana, Syrië en Turkije kunnen nog veel meer dan 1 op de 6 leerlingen geen eenvoudige Nederlandse tekst schrijven.

De vraag is waarom deze leerlingen door mochten naar de volgende school terwijl ze het niveau daarvoor nog niet hadden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Forum Admin donderdag 20 november 2025 @ 12:56:56 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219302766
Dat betekent dat we op termijn de regels maar gaan versimpelen, want zo rollen we tegenwoordig.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219302813
quote:

17 procent van de leerlingen beheerst aan het einde van de tweede klas nog niet het basisniveau 1F, blijkt uit het onderzoek van de onderwijsinspectie naar schrijfvaardigheid.
quote:
16,2 procent van de bevolking is zelf in het buitenland geboren en naar Nederland gemigreerd.
Bron: CBS

Ik zie een verband. :+
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 20 november 2025 @ 13:01:07 #18
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_219302827
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_219302830
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat betekent dat we op termijn de regels maar gaan versimpelen, want zo rollen we tegenwoordig.
Is al minimaal een jaar of 20 zo. Ik werkte op een HBO en wist niet wat ik hoorde toen er gezegd werd dat de normen omlaag werden gegooid omdat er anders geen kip meer zou overgaan of slagen.
pi_219302927
We hebben brede brugklassen nodig die het algehele niveau nog verder naar beneden trekken, aldus links.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  donderdag 20 november 2025 @ 13:09:57 #21
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219302948
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:40 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Mensen die op schrijffoutjes letten zijn eigenlijk nog een stuk erger.
Nou, als de schrijver loopt te pochen dat hij of zij zo intelligent is en ik zie wat stomme fouten, dan ga ik er op los. ~O>
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219302959
Eigenlijk is het niet verrassend dat ook hiervan de asielzoekers de schuld krijgen. En dat de posters die dat vinden blijkbaar geen kinderen hebben die op de middelbare school zitten.
  donderdag 20 november 2025 @ 13:12:17 #23
182233 thedeedster
pi_219302960
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
In de eerste klas is het het dubbele.

Ik vind het opmerkelijk dat ze ook niet rapporteren over het percentage dat nog kan rekenen. Misschien vinden ze dat achterhaald?
Ze zijn er nog steeds niet uit, hoe ze tot dat getal kunnen komen. ;)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219302966
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:01 schreef ToT het volgende:

[..]
Is al minimaal een jaar of 20 zo. Ik werkte op een HBO en wist niet wat ik hoorde toen er gezegd werd dat de normen omlaag werden gegooid omdat er anders geen kip meer zou overgaan of slagen.
Ik wou zeggen.
Toen hoorde ik al dat dat zelfs tot op universitair niveau een probleem aan het worden was
  Miss 200.000.000! donderdag 20 november 2025 @ 13:20:18 #25
367000 roos94
pi_219303047
Hoe kan dit nu? Dit leer je toch op de basisschool? Mijn dochter (groep 1) krijgt elke x maanden een gesprek met een portfolio waarop allerlei vaardigheden staan en een lijntje die aangeeft waar je op dat moment hoort te zitten. Als je onder dat lijntje duikelt, wordt er toch actie ondernomen?
  donderdag 20 november 2025 @ 13:23:11 #26
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_219303107
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:20 schreef roos94 het volgende:
Hoe kan dit nu? Dit leer je toch op de basisschool? Mijn dochter (groep 1) krijgt elke x maanden een gesprek met een portfolio waarop allerlei vaardigheden staan en een lijntje die aangeeft waar je op dat moment hoort te zitten. Als je onder dat lijntje duikelt, wordt er toch actie ondernomen?
70 jaar lang mensen uit (oa) het rifgebergte importeren en vervolgens hun nichtjes laten importeren als broedmandje.

Dan valt dit nog best wel mee allemaal eigenlijk. Ik had erger verwacht.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 20 november 2025 @ 13:23:36 #27
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_219303110
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:09 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Nou, als de schrijver loopt te pochen dat hij of zij zo intelligent is en ik zie wat stomme fouten, dan ga ik er op los. ~O>
De schrijver loopt niet te pochen dat hij of zij zo intelligent is. De schrijver spreekt zijn zorgen uit over de conclusie van de onderwijsinspectie dat het niveau van leerlingen achteruit holt en zwaar onder de maat is en vreest dat de mensheid steeds dommer wordt.

Het is eigenlijk een beetje zielig dat je daar blijkbaar zo onzeker van wordt dat je je aangesproken voelt en dan niet meer op de inhoud kan reageren.
Laffe huichelaar
  donderdag 20 november 2025 @ 13:26:23 #28
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_219303120
Mensen die dit op het aantal allochtonen/buitenlanders/anderskleurigen schuiven, mogen zich gelukkig prijzen. Die hebben geen contact met kinderen van een schoolgaande leeftijd, ik ben jaloers.

Ik kan jullie verzekeren dat ook het niveau bij de roomblanke Djelano in het geding is. En zelfs de Klazen zijn niet meer wat ze geweest zijn.
Laffe huichelaar
pi_219303126
quote:
Die actie houdt bij veel scholen wel vaak in dat ouders thuis aan de slag moeten, en ik kan me voorstellen dat een goede 17 procent dit niet doet of voor elkaar krijgt.

Dat klokkijken een vaardigheid is die terugloopt is me ook wel eens opgevallen.
-nee-
  donderdag 20 november 2025 @ 13:30:30 #30
182233 thedeedster
pi_219303132
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:23 schreef timmmmm het volgende:

[..]
De schrijver loopt niet te pochen dat hij of zij zo intelligent is. De schrijver spreekt zijn zorgen uit over de conclusie van de onderwijsinspectie dat het niveau van leerlingen achteruit holt en zwaar onder de maat is en vreest dat de mensheid steeds dommer wordt.

Het is eigenlijk een beetje zielig dat je daar blijkbaar zo onzeker van wordt dat je je aangesproken voelt en dan niet meer op de inhoud kan reageren.
Ik heb het niet over een specifieke poster. :)

Ik zeg alleen dat wanneer iemand nogal pedant loopt te doen, maar wél een fout maakt, dat ik daar op in ga.
pi_219303134
quote:
Maar wat gebeurt er dan precies als een kind consequent onder de lijntjes blijft presteren? Ongetwijfeld wordt er dan voor zover mogelijk extra begeleiding opgetrommeld, een jaartje blijven zitten, adviezen aan de ouders om meer te oefenen en dergelijke, maar wat als het allemaal niet voldoende helpt? Je kunt leerlingen ook niet ad infinitum op de basisschool houden als ze het niveau nooit gaan halen.
pi_219303142
quote:
14s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:29 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Die actie houdt bij veel scholen wel vaak in dat ouders thuis aan de slag moeten, en ik kan me voorstellen dat een goede 17 procent dit niet doet of voor elkaar krijgt.

Dat klokkijken een vaardigheid is die terugloopt is me ook wel eens opgevallen.
Oh ja. :D

Ben benieuwd of deze groep de tafels inmiddels wel onder de knie heeft.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219303148
Deze ontwikkeling is ook niet spontaan in een paar jaar ontstaan he, laten we wel wezen. Het niveau daalt al decennia, toen ik bijna 25 jaar geleden aan de middelbare begon waren er ook medeleerlingen die hun inbreng op een werkstuk stuurden en daarin woorden als "moter" en "me huis" schreven. En dat was geen vmbo.
  donderdag 20 november 2025 @ 13:41:23 #34
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219303178
Ach, ik haalde ook twee keer een 1 voor mijn boekenlijst Nederlands.

En toch heb ik het tot een uitermate succesvol en zeer gewaardeerd Fok!er geschopt :7
  donderdag 20 november 2025 @ 13:46:34 #35
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219303203
Ik heb ook wel het gevoel dat er een tweedeling ontstaat in de samenleving Bas en Lieselot moeten van hun ouders minimaal HAVO doen eigenlijk VWO, een instrument spelen en op sport zitten. Mochten er problemen zijn dan kunnen de ouders helpen of schakelen hulp in van een bijles instituut.

Djelano en Achmed hebben ouders die het niks uitmaakt wat ze uitvreten, laat op straat zijn te vinden op hun fatbike. School is iets dat maar moet. Ouders kunnen/willen niet helpen bij het schoolwerk en gaan geen prestaties eisen omdat ze zelf ook geen hoge opleiding hebben gedaan. Mochten er problemen zijn dan gaan ze een niveau naar beneden of blijven zitten.
pi_219303227
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:46 schreef Momo het volgende:

Mochten er problemen zijn dan gaan ze een niveau naar beneden of blijven zitten.
Of vallen voortijdig uit het systeem, wat problematischer is dan een jaartje overdoen of naar een lager niveau stromen.
pi_219303234
quote:
99s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:41 schreef Tengano het volgende:
Ach, ik haalde ook twee keer een 1 voor mijn boekenlijst Nederlands.

En toch heb ik het tot een uitermate succesvol en zeer gewaardeerd Fok!er geschopt :7
Tweemaal een is ook drie, moet je maar denken.
pi_219303244
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:26 schreef timmmmm het volgende:
Mensen die dit op het aantal allochtonen/buitenlanders/anderskleurigen schuiven, mogen zich gelukkig prijzen. Die hebben geen contact met kinderen van een schoolgaande leeftijd, ik ben jaloers.

Ik kan jullie verzekeren dat ook het niveau bij de roomblanke Djelano in het geding is. En zelfs de Klazen zijn niet meer wat ze geweest zijn.
Ook in het buitenland is dit een probleem. Ik werk met studenten. Generaties die zijn opgegroeid met een smartphone (of komt het door COVID) willen minder, kunnen minder en zijn niet bereid om een flinke inspanning te leveren. Maar ze hebben wel een grote bek en hebben verbijsterend veel zelfvertrouwen.

Deze generatie (althans, in Australië) verwacht dat ze zonder inspanning hun diploma kunnen halen.

Laatst nog practica van eerstejaarsstudenten beoordeeld; ik doe dit nu voor het derde jaar. In het eerste jaar lukte het iedere groep om de experimenten op tijd af te hebben. Vorig jaar zat de klad er al in (50/50) en dit jaar kon maar een van de zeven groepen hetzelfde experiment tot een goed einde brengen.

Op mijn vraag waarom ze de experimenten niet af hadden, was het antwoord vaak “niet genoeg tijd”. Maar ze hadden er gewoonweg niet goed over nagedacht. Het niveau was er niet. Zelfs met drie keer zo veel tijd was het niet gelukt, omdat ze het probleem niet volledig doorgrond hadden.

Pappen en nathouden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219303261
quote:

Schrijvers zijn duur, want zij hebben bijna de hele wereld verwoest om hun gedachten, verhalen te kunnen noteren.
pi_219303277
Geen probleem toch? Dan verlagen we gewoon de normen, want iedereen moet zich welkom voelen O+ Dat je een laag IQ hebt is je kracht en dat vieren wij *O*
No amount of money ever bought a second of time.
  donderdag 20 november 2025 @ 14:03:32 #41
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219303301
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:01 schreef ToT het volgende:

[..]
Het is hbo.
  donderdag 20 november 2025 @ 14:04:07 #42
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_219303304
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:56 schreef torentje het volgende:

[..]
Schrijvers zijn duur, want zij hebben bijna de hele wereld verwoest om hun gedachten, verhalen te kunnen noteren.
Wat? :?
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  donderdag 20 november 2025 @ 14:04:19 #43
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219303306
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Of vallen voortijdig uit het systeem, wat problematischer is dan een jaartje overdoen of naar een lager niveau stromen.
Ik vraag mij af hoe dit uberhaupt gaat bij jongeren onder de 18 jaar. Komen ze daar gewoon mee weg als ze niet meer naar school gaan. Wat als ze van school moeten omdat ze te lastig zijn voor een gewone VMBO school?
pi_219303316
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:04 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Wat? :?
User torentje in een van de "speciale" leerlingen.
pi_219303319
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:56 schreef torentje het volgende:

[..]
Gij zijt goden, zonen des allerhoogsten, allen tezamen.
En ik, Ik ben een God in 't diepst van mijn gedachten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219303331
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
User torentje in een van de "speciale" leerlingen.
Ik vind het soms wel echt prachtige teksten waar hij mee komt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219303397
Tijd dat het woord 'taalnazi' geaccepteerd wordt. Geef aan dat er taalfouten in een tekst zitten en je krijgt de hoon over je heen dat je een taalnazi bent.
Men accepteert de gedane voorstellen niet ter verbetering...nee, men hoont het weg. Zeer irritant.

En laten we vooral niet vergeten dat de mensen die dat woord gebruiken, vaak zat de figuren zijn die zo graag de Nederlandse cultuur willen behouden. Tenzij het gaat om spelling en grammatica, dan telt het niet.
pi_219303404
En het wordt alleen maar erger en minder.
Ook in moeilijke tijden.
  Forum Admin donderdag 20 november 2025 @ 14:21:11 #49
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219303408
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:26 schreef timmmmm het volgende:

Broer jij schnapt het beetje nog weet je.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219303436
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:04 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik vraag mij af hoe dit uberhaupt gaat bij jongeren onder de 18 jaar. Komen ze daar gewoon mee weg als ze niet meer naar school gaan. Wat als ze van school moeten omdat ze te lastig zijn voor een gewone VMBO school?
Ik heb een neefje die zo'n voortijdig schoolverlater was, tegen kinderen die het echt consequent verdommen om naar school te gaan is niet zo veel opgewassen. Dwingen naar school te gaan? Schiet je niets mee op, al krijg je hem in een klas dan is hij er binnen no time weer uitgestuurd. Naar een school voor moeilijke gevallen? Ook daar wordt je geacht in ieder geval iets te leren, en dat doet hij niet. Straf? Doet hij ook niet of lacht hij om. Boetes? Belanden bij de verzorgers. Inmiddels is hij over de 20, zonder diploma's, met een net zo kansloze vriendin, een ongewilde baby, veroordelingen en schulden voortkomend uit domme keuzes, en talloze omgeschoolde baantjes die hij hoogstens een paar maanden volhoudt. Een jaartje overdoen is over iemand gehele loopbaan bezien niet zo erg, en iemand die een lager niveau doet dan eigenlijk mogelijk is kan dat later stapelen, als de motvatie er tenminste is. Iemand die echter helemaal de basisvaardigheden niet geleerd heeft kan gewoon niet meekomen, en een leven gevuld met kansloosheid tegemoet gaan (en dat waarschijnlijk ook aan hun kinderen doorgeven. Dat is nog een aspect aan dit hele verhaal, je kunt van een groep die zelf al niet goed kunnen lezen en schrijven niet verwachten dat ze hun kinderen zelfstandig daarboven weten te verheffen. Als je niet ingrijpt is het probleem bij de volgende generatie dus nog groter).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')