Jei bend anders ook geen goet vorbeelt met je 'gesteld' en 'jeugd'.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:31 schreef Mubassie het volgende:
Echt peinlijk om te lezen dat het zo slegt gesteld is met de jeugd
quote:Op donderdag 20 november 2025 12:22 schreef hondonspain het volgende:
Een op de zes leerlingen in de tweede klas van de middelbare school kan geen eenvoudige Nederlandse tekst schrijven, constateert de onderwijsinspectie. De inspectie adviseert (om) schrijven meer aandacht te geven bij verschillende schoolvakken.
17 procent van de leerlingen beheerst aan het einde van de tweede klas nog niet het basisniveau 1F, blijkt uit het onderzoek van de onderwijsinspectie naar schrijfvaardigheid. Dat is het niveau dat de meeste leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen.
YoutubeYouTube staat ook vol met filmpjes waar simpele vragen worden gesteld(, zo)als "noem 3 groenten" (aanhalingstekens vergeten) en men weet het simpelweg niet. WordWordt de mensheid echt zo dom?
Mensen die op schrijffoutjes letten zijn eigenlijk nog een stuk erger.quote:
In de eerste klas is het het dubbele.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:22 schreef hondonspain het volgende:
Een op de zes leerlingen in de tweede klas van de middelbare school kan geen eenvoudige Nederlandse tekst schrijven, constateert de onderwijsinspectie. De inspectie adviseert schrijven meer aandacht te geven bij verschillende schoolvakken.
17 procent van de leerlingen beheerst aan het einde van de tweede klas nog niet het basisniveau 1F, blijkt uit het onderzoek van de onderwijsinspectie naar schrijfvaardigheid. Dat is het niveau dat de meeste leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen.
Youtube staat ook vol met filmpjes waar simpele vragen worden gesteld als noem 3 groenten en men weet het simpelweg niet. Word de mensheid echt zo dom?
Dit dus en dat het grootste probleem bij het VMBO ligt - dan weten we alweer waar dit probleem vandaan komt (grotendeels dan). Maar ja, mondje dicht en snaveltjes toe en slaap lekkerquote:Op donderdag 20 november 2025 12:38 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Sla even de demografische achtergronden van de huidige lichting basisschool- en middelbareschoolleerlingen er op na en je krijgt je antwoord.
quote:Op donderdag 20 november 2025 12:22 schreef hondonspain het volgende:
17 procent van de leerlingen beheerst aan het einde van de tweede klas nog niet het basisniveau 1F, blijkt uit het onderzoek van de onderwijsinspectie naar schrijfvaardigheid.
Bron: CBSquote:16,2 procent van de bevolking is zelf in het buitenland geboren en naar Nederland gemigreerd.
Is al minimaal een jaar of 20 zo. Ik werkte op een HBO en wist niet wat ik hoorde toen er gezegd werd dat de normen omlaag werden gegooid omdat er anders geen kip meer zou overgaan of slagen.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat betekent dat we op termijn de regels maar gaan versimpelen, want zo rollen we tegenwoordig.
Nou, als de schrijver loopt te pochen dat hij of zij zo intelligent is en ik zie wat stomme fouten, dan ga ik er op los.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:40 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Mensen die op schrijffoutjes letten zijn eigenlijk nog een stuk erger.
Ze zijn er nog steeds niet uit, hoe ze tot dat getal kunnen komen.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In de eerste klas is het het dubbele.
Ik vind het opmerkelijk dat ze ook niet rapporteren over het percentage dat nog kan rekenen. Misschien vinden ze dat achterhaald?
Ik wou zeggen.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:01 schreef ToT het volgende:
[..]
Is al minimaal een jaar of 20 zo. Ik werkte op een HBO en wist niet wat ik hoorde toen er gezegd werd dat de normen omlaag werden gegooid omdat er anders geen kip meer zou overgaan of slagen.
70 jaar lang mensen uit (oa) het rifgebergte importeren en vervolgens hun nichtjes laten importeren als broedmandje.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:20 schreef roos94 het volgende:
Hoe kan dit nu? Dit leer je toch op de basisschool? Mijn dochter (groep 1) krijgt elke x maanden een gesprek met een portfolio waarop allerlei vaardigheden staan en een lijntje die aangeeft waar je op dat moment hoort te zitten. Als je onder dat lijntje duikelt, wordt er toch actie ondernomen?
De schrijver loopt niet te pochen dat hij of zij zo intelligent is. De schrijver spreekt zijn zorgen uit over de conclusie van de onderwijsinspectie dat het niveau van leerlingen achteruit holt en zwaar onder de maat is en vreest dat de mensheid steeds dommer wordt.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:09 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Nou, als de schrijver loopt te pochen dat hij of zij zo intelligent is en ik zie wat stomme fouten, dan ga ik er op los.
Die actie houdt bij veel scholen wel vaak in dat ouders thuis aan de slag moeten, en ik kan me voorstellen dat een goede 17 procent dit niet doet of voor elkaar krijgt.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:20 schreef roos94 het volgende:
Hoe kan dit nu? Dit leer je toch op de basisschool? Mijn dochter (groep 1) krijgt elke x maanden een gesprek met een portfolio waarop allerlei vaardigheden staan en een lijntje die aangeeft waar je op dat moment hoort te zitten. Als je onder dat lijntje duikelt, wordt er toch actie ondernomen?
Ik heb het niet over een specifieke poster.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:23 schreef timmmmm het volgende:
[..]
De schrijver loopt niet te pochen dat hij of zij zo intelligent is. De schrijver spreekt zijn zorgen uit over de conclusie van de onderwijsinspectie dat het niveau van leerlingen achteruit holt en zwaar onder de maat is en vreest dat de mensheid steeds dommer wordt.
Het is eigenlijk een beetje zielig dat je daar blijkbaar zo onzeker van wordt dat je je aangesproken voelt en dan niet meer op de inhoud kan reageren.
Maar wat gebeurt er dan precies als een kind consequent onder de lijntjes blijft presteren? Ongetwijfeld wordt er dan voor zover mogelijk extra begeleiding opgetrommeld, een jaartje blijven zitten, adviezen aan de ouders om meer te oefenen en dergelijke, maar wat als het allemaal niet voldoende helpt? Je kunt leerlingen ook niet ad infinitum op de basisschool houden als ze het niveau nooit gaan halen.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:20 schreef roos94 het volgende:
Oh ja.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:29 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Die actie houdt bij veel scholen wel vaak in dat ouders thuis aan de slag moeten, en ik kan me voorstellen dat een goede 17 procent dit niet doet of voor elkaar krijgt.
Dat klokkijken een vaardigheid is die terugloopt is me ook wel eens opgevallen.
Of vallen voortijdig uit het systeem, wat problematischer is dan een jaartje overdoen of naar een lager niveau stromen.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:46 schreef Momo het volgende:
Mochten er problemen zijn dan gaan ze een niveau naar beneden of blijven zitten.
Tweemaal een is ook drie, moet je maar denken.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:41 schreef Tengano het volgende:
Ach, ik haalde ook twee keer een 1 voor mijn boekenlijst Nederlands.
En toch heb ik het tot een uitermate succesvol en zeer gewaardeerd Fok!er geschopt
Ook in het buitenland is dit een probleem. Ik werk met studenten. Generaties die zijn opgegroeid met een smartphone (of komt het door COVID) willen minder, kunnen minder en zijn niet bereid om een flinke inspanning te leveren. Maar ze hebben wel een grote bek en hebben verbijsterend veel zelfvertrouwen.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:26 schreef timmmmm het volgende:
Mensen die dit op het aantal allochtonen/buitenlanders/anderskleurigen schuiven, mogen zich gelukkig prijzen. Die hebben geen contact met kinderen van een schoolgaande leeftijd, ik ben jaloers.
Ik kan jullie verzekeren dat ook het niveau bij de roomblanke Djelano in het geding is. En zelfs de Klazen zijn niet meer wat ze geweest zijn.
Schrijvers zijn duur, want zij hebben bijna de hele wereld verwoest om hun gedachten, verhalen te kunnen noteren.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:22 schreef hondonspain het volgende:
Een op de zes leerlingen in de tweede klas van de middelbare school kan geen eenvoudige Nederlandse tekst schrijven, constateert de onderwijsinspectie. De inspectie adviseert schrijven meer aandacht te geven bij verschillende schoolvakken.
Youtube staat ook vol met filmpjes waar simpele vragen worden gesteld als noem 3 groenten en men weet het simpelweg niet. Word de mensheid echt zo dom?
Het is hbo.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:01 schreef ToT het volgende:
[..]
Is al minimaal een jaar of 20 zo. Ik werkte op een HBO en wist niet wat ik hoorde toen er gezegd werd dat de normen omlaag werden gegooid omdat er anders geen kip meer zou overgaan of slagen.
Wat?quote:Op donderdag 20 november 2025 13:56 schreef torentje het volgende:
[..]
Schrijvers zijn duur, want zij hebben bijna de hele wereld verwoest om hun gedachten, verhalen te kunnen noteren.
Ik vraag mij af hoe dit uberhaupt gaat bij jongeren onder de 18 jaar. Komen ze daar gewoon mee weg als ze niet meer naar school gaan. Wat als ze van school moeten omdat ze te lastig zijn voor een gewone VMBO school?quote:Op donderdag 20 november 2025 13:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Of vallen voortijdig uit het systeem, wat problematischer is dan een jaartje overdoen of naar een lager niveau stromen.
Gij zijt goden, zonen des allerhoogsten, allen tezamen.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:56 schreef torentje het volgende:
[..]
Schrijvers zijn duur, want zij hebben bijna de hele wereld verwoest om hun gedachten, verhalen te kunnen noteren.
Ik vind het soms wel echt prachtige teksten waar hij mee komt.quote:Op donderdag 20 november 2025 14:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
User torentje in een van de "speciale" leerlingen.
Broer jij schnapt het beetje nog weet je.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:26 schreef timmmmm het volgende:
Mensen die dit op het aantal allochtonen/buitenlanders/anderskleurigen schuiven, mogen zich gelukkig prijzen. Die hebben geen contact met kinderen van een schoolgaande leeftijd, ik ben jaloers.
Ik kan jullie verzekeren dat ook het niveau bij de roomblanke Djelano in het geding is. En zelfs de Klazen zijn niet meer wat ze geweest zijn.
Ik heb een neefje die zo'n voortijdig schoolverlater was, tegen kinderen die het echt consequent verdommen om naar school te gaan is niet zo veel opgewassen. Dwingen naar school te gaan? Schiet je niets mee op, al krijg je hem in een klas dan is hij er binnen no time weer uitgestuurd. Naar een school voor moeilijke gevallen? Ook daar wordt je geacht in ieder geval iets te leren, en dat doet hij niet. Straf? Doet hij ook niet of lacht hij om. Boetes? Belanden bij de verzorgers. Inmiddels is hij over de 20, zonder diploma's, met een net zo kansloze vriendin, een ongewilde baby, veroordelingen en schulden voortkomend uit domme keuzes, en talloze omgeschoolde baantjes die hij hoogstens een paar maanden volhoudt. Een jaartje overdoen is over iemand gehele loopbaan bezien niet zo erg, en iemand die een lager niveau doet dan eigenlijk mogelijk is kan dat later stapelen, als de motvatie er tenminste is. Iemand die echter helemaal de basisvaardigheden niet geleerd heeft kan gewoon niet meekomen, en een leven gevuld met kansloosheid tegemoet gaan (en dat waarschijnlijk ook aan hun kinderen doorgeven. Dat is nog een aspect aan dit hele verhaal, je kunt van een groep die zelf al niet goed kunnen lezen en schrijven niet verwachten dat ze hun kinderen zelfstandig daarboven weten te verheffen. Als je niet ingrijpt is het probleem bij de volgende generatie dus nog groter).quote:Op donderdag 20 november 2025 14:04 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik vraag mij af hoe dit uberhaupt gaat bij jongeren onder de 18 jaar. Komen ze daar gewoon mee weg als ze niet meer naar school gaan. Wat als ze van school moeten omdat ze te lastig zijn voor een gewone VMBO school?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |