abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219329005
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 20:45 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Daarom zitten de collegezalen bij elektrotechniek, technische natuurkunde en werktuigbouwkunde vol met vrouwen!?
Voornamelijk omdat al die (semi-) autistische techneuten die niet weten wat ze met een vrouw aan moeten en continu seksistisch bezig zijn het voor die vrouwen heel onaangenaam maken? Dat zie je vooral goed in de IT. Oftewel: ze worden weggepest.
pi_219329339
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 20:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Voornamelijk omdat al die (semi-) autistische techneuten die niet weten wat ze met een vrouw aan moeten en continu seksistisch bezig zijn het voor die vrouwen heel onaangenaam maken? Dat zie je vooral goed in de IT. Oftewel: ze worden weggepest.
En dan nog vinden die techneuten het vreemd dat veel zwakkeren van de samenleving mannen zijn gaan haten.
  zondag 23 november 2025 @ 21:28:43 #203
3542 Gia
User under construction
pi_219329490
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 01:12 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Ik ben al arabisch aan het leren
Geprobeerd, Russisch is makkelijker.
  maandag 24 november 2025 @ 10:01:45 #204
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219331617
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 01:02 schreef -Deluzion- het volgende:
Ik merk het vooral bij Youtube comments: het taalniveau is echt schrikbarend. De spelfouten die worden gemaakt zijn ongekend en vormen een complete verkrachting van de Nederlandse taal. Helaas lijkt het er niet op dat dit in de toekomst zal verbeteren.
En meer lezen stimuleren kan ook helpen. Ik klink hier vast als een boomer, maar jongeren die vergroeid zijn met hun telefoon en straattaal als basis hebben, gaan niet echt fantastische teksten creeren.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219331653
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2025 10:01 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
En meer lezen stimuleren kan ook helpen. Ik klink hier vast als een boomer, maar jongeren die vergroeid zijn met hun telefoon en straattaal als basis hebben, gaan niet echt fantastische teksten creeren.
Wel als ze AI gebruiken om voor hun teksten te genereren.😇
  maandag 24 november 2025 @ 10:13:00 #206
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219331667
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 10:10 schreef torentje het volgende:

[..]
Wel als ze AI gebruiken om voor hun teksten te genereren.😇
Dat gaat je niet uit alle situaties redden. In een good old examenlokaal zonder PC of telefoon val je dan door de mand.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219331719
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 20:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Seksistisch bezig zijn? Dat kost je je baan, maat. Het is geen 1980 meer.

De reden dat je zo weinig vrouwen in de elektrotechniek, technische natuurkunde of werktuigbouwkunde ziet, komt omdat deze studies abstract zijn. Abstracte studies liggen mannen van nature beter; vrouwen zijn oververtegenwoordigd bij studies waarbij de mens centraal staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 24-11-2025 10:34:19 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 24 november 2025 @ 11:15:09 #208
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_219332365
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
Eigenlijk is het niet verrassend dat ook hiervan de asielzoekers de schuld krijgen. En dat de posters die dat vinden blijkbaar geen kinderen hebben die op de middelbare school zitten.
Klopt dat dat niet gek is. Doordat deze met een taalachterstand in de klas zitten vragen ze meer aandacht van de leerkracht, waardoor er minder tijd voor de rest van de klas overblijft. Kunnen ze (zelf) niets aan doen natuurlijk, maar is wel degelijk een oorzaak/gevolg dingetje.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 24 november 2025 @ 11:43:56 #209
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219332844
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 11:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
AI en Onderwijs, ik verbeter met veel plezier mijn Frans met Duolingo, erg leuk, Zit veel AI onder de motorkap. Het motiveert erg goed. Gamification van het leren van vreemde talen.
Ook Duolingo gaat maar tot een zekere hoogte (ik gebruik het om Spaans te leren), want ook daar ga je geen volledige teksten of gesprekken mee kunnen voeren, dat vraagt meer oefening en spreken en lezen, teksten doornemen om ze te kunnen begrijpen (zo is iig mijn taalgevoel voor Duits ontstaan op de middelbare school).
pi_219332943
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2025 11:43 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ook Duolingo gaat maar tot een zekere hoogte (ik gebruik het om Spaans te leren), want ook daar ga je geen volledige teksten of gesprekken mee kunnen voeren, dat vraagt meer oefening en spreken en lezen, teksten doornemen om ze te kunnen begrijpen (zo is iig mijn taalgevoel voor Duits ontstaan op de middelbare school).
Duolingo is een goed begin, je moet het daarna praktisch kunnen toepassen. Ik ben Frans aan het leren. Ik heb dat wel twee jaar gehad op school, maar het daarna laten vallen. Dankzij een Franstalig autosport programma op RTBF TV heb ik in ieder geval een aantal woorden kunnen houden (presentator Paul Fraikin heeft me in de jaren 90 meer geleerd dan de lichtelijk gestresste lerares die geen idee had hoe ze een klas ordelijk kon houden) Ik luister vaker naar Franstalige radio (RTBF Classic Rock) en zoek wel eens op franstalige youtube videos (meestal geschiedenis of autoreviews). Ik heb er in de vakanties in de Elzas ook wel gebruik van kunnen maken en als het F1 commentaar me verveelt zoek ik de Franstalige stream op waar Gaetan Vigneron net zoals in mijn jeugdjaren nog steeds het commentaar doet
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  maandag 24 november 2025 @ 11:55:07 #211
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219332960
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:52 schreef Sabata het volgende:

[..]
Duolingo is een goed begin, je moet het daarna praktisch kunnen toepassen. Ik ben Frans aan het leren. Ik heb dat wel twee jaar gehad op school, maar het daarna laten vallen. Dankzij een Franstalig autosport programma op RTBF TV heb ik in ieder geval een aantal woorden kunnen houden (presentator Paul Fraikin heeft me in de jaren 90 meer geleerd dan de lichtelijk gestresste lerares die geen idee had hoe ze een klas ordelijk kon houden) Ik luister vaker naar Franstalige radio (RTBF Classic Rock) en zoek wel eens op franstalige youtube videos (meestal geschiedenis of autoreviews). Ik heb er in de vakanties in de Elzas ook wel gebruik van kunnen maken en als het F1 commentaar me verveelt zoek ik de Franstalige stream op waar Gaetan Vigneron net zoals in mijn jeugdjaren nog steeds het commentaar doet
Ja maar de kern is dus: AI en Onderwijs is dus ook niet heilig, uiteindelijk zul je moeten leren teksten te lezen en begrijpend lezen en iemand moeten hebben die je kan corrigeren als je interpretatie fout is. Misschien is die laatste wel het onderschoven kindje geworden in het onderwijs.
  maandag 24 november 2025 @ 13:34:36 #212
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219333687
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2025 11:43 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik voer dagelijks gesprekken met “Lily” over allerhande onderwerpen van koken tot klussen in huis, vakanties etc, maatgesneden op mijn niveau dus snap niet wat je bedoeld.
pi_219335883
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 10:18 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Seksistisch bezig zijn? Dat kost je je baan, maat. Het is geen 1980 meer.

De reden dat je zo weinig vrouwen in de elektrotechniek, technische natuurkunde of werktuigbouwkunde ziet, komt omdat deze studies abstract zijn. Abstracte studies liggen mannen van nature beter; vrouwen zijn oververtegenwoordigd bij studies waarbij de mens centraal staat.
Seksistisch gedrag betekent niet dat je ze bij hun billen of borsten pakt en de hele tijd insinueert dat je wel een nummertje wilt maken. Het is meer, dat mannen onderling zeggen: "wat doet die griet hier? Dat wordt niks, laat ze maar biologie gaan studeren of zo. Hier kan ze uiteraard geen bijdrage leveren. Dit is abstracte wetenschap, dat kunnen vrouwen niet."

Wat jij dus ook doet.
pi_219335949
Het ziet er niet best uit en ik had het wel een beetje verwacht. De zesjescultuur in combinatie met het streven naar eenvoudige, begrijpelijke taal (B1-taal) stimuleren niet om een zo goed mogelijke leesvaardigheid te bereiken. Terwijl in Frankrijk bijvoorbeeld de meeste mensen uiteindelijk kunnen lezen op (omgerekend) hbo/wo-niveau. Daar is het discours de gouden standaard, met lange zinnen en stijlvol, intellectueel verantwoord taakgebruik.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_219336226
Het hoogste wat ik heb gehaald aan opleiding in mijn jeugd was MAVO. Ik heb er met mijn pet naar gegooid, want ik vond destijds computerspelletjes belangrijker dan leren. Ik ben nu 50 en heb er heel veel spijt van dat ik niet mijn best heb gedaan op school. Het hoogste wat ik heb gehaald? Een zes voor handelskennis.

<zucht>Wat had ik kunnen bereiken als ik wel energie in studeren had gestopt? Ik weet het niet. Mijn ouders hebben duizenden guldens in mij gepompt om er maar voor te zorgen dat mijn cijfers zouden verbeteren. Helaas, het mocht niet baten.

Gelukkig is men nooit te oud om te leren en boeken lezen helpt ook met de taalontwikkeling. Ik ben nu bezig van lieverlee door het boek "Vlekkeloos Nederlands" te werken. Het zal mij niets verbazen dat ik nog steeds behoorlijke grammatica-, spel- en stijlfouten maak. Ik doe tenminste mijn best.

Nu probeer ik te schrijven, en al doende leert men. Het is echter niet gemakkelijk, het is echt een kunst die je serieus op moet kweken. Daarnaast is enige taalvaardigheid daarvoor wel handig.

Als je nu op school zit: doe jezelf dan een plezier en maak van studeren prioriteit nr. 1. Jouw toekomstige ik zal je dat eindeloos in dank afnemen.
pi_219338220
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 18:53 schreef core2duo het volgende:
Het ziet er niet best uit en ik had het wel een beetje verwacht. De zesjescultuur in combinatie met het streven naar eenvoudige, begrijpelijke taal (B1-taal) stimuleren niet om een zo goed mogelijke leesvaardigheid te bereiken. Terwijl in Frankrijk bijvoorbeeld de meeste mensen uiteindelijk kunnen lezen op (omgerekend) hbo/wo-niveau. Daar is het discours de gouden standaard, met lange zinnen en stijlvol, intellectueel verantwoord taalgebruik.
Ergens heb ik een bloedhekel aan de Fransen, met hun stakingen en een overheid die het land van de regen in de drup brengt. Van de andere kant kan ik wel waarderen dat ze hun taal aanprijzen; met hun elite die de kar trekt en die normen bewaakt. Wij doen het omgekeerde. We hebben de neiging om ons aan te passen aan de meest ordinaire elementen uit onze cultuur. Bij ons bepalen vlotte jongeren de norm. In het VK is dat nog veel erger.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 25-11-2025 03:36:14 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219338221
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 18:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Seksistisch gedrag betekent niet dat je ze bij hun billen of borsten pakt en de hele tijd insinueert dat je wel een nummertje wilt maken. Het is meer, dat mannen onderling zeggen: "wat doet die griet hier? Dat wordt niks, laat ze maar biologie gaan studeren of zo. Hier kan ze uiteraard geen bijdrage leveren. Dit is abstracte wetenschap, dat kunnen vrouwen niet."

Wat jij dus ook doet.
Nee, dat doe ik niet.

Je bakt er weinig van, vriend.
  dinsdag 25 november 2025 @ 05:41:40 #218
511161 Meningbastion
Bolwerk van feitelijkheid
pi_219338290
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:26 schreef Telefoonvork het volgende:
Het hoogste wat ik heb gehaald aan opleiding in mijn jeugd was MAVO. Ik heb er met mijn pet naar gegooid, want ik vond destijds computerspelletjes belangrijker dan leren. Ik ben nu 50 en heb er heel veel spijt van dat ik niet mijn best heb gedaan op school. Het hoogste wat ik heb gehaald? Een zes voor handelskennis.

<zucht>Wat had ik kunnen bereiken als ik wel energie in studeren had gestopt? Ik weet het niet. Mijn ouders hebben duizenden guldens in mij gepompt om er maar voor te zorgen dat mijn cijfers zouden verbeteren. Helaas, het mocht niet baten.

Gelukkig is men nooit te oud om te leren en boeken lezen helpt ook met de taalontwikkeling. Ik ben nu bezig van lieverlee door het boek "Vlekkeloos Nederlands" te werken. Het zal mij niets verbazen dat ik nog steeds behoorlijke grammatica-, spel- en stijlfouten maak. Ik doe tenminste mijn best.

Nu probeer ik te schrijven, en al doende leert men. Het is echter niet gemakkelijk, het is echt een kunst die je serieus op moet kweken. Daarnaast is enige taalvaardigheid daarvoor wel handig.

Als je nu op school zit: doe jezelf dan een plezier en maak van studeren prioriteit nr. 1. Jouw toekomstige ik zal je dat eindeloos in dank afnemen.
Ach, je bent als puber een dom, onverantwoordelijk wezentje. Ikzelf heb met pijn en moeite het VWO doorlopen. Twee maal blijven zitten. Te gemakzuchtig, te lui. Bij mij werd na die tweede keer de knop omgedraaid. De tweede keer toen ik 6 VWO (eindexamenjaar) deed haalde ik gemiddeld een 9. Mijn leraar natuurkunde die mij zuchtend en vol vooroordelen aan mij vroeg "die formule op het (krijt)bord uit te schrijven" was verbijsterd toen ik uit mijn hoofd het hele bord vol kalkte. Foutloos. Hij zei: "ik ben nu 30 jaar leraar maar dit heb ik nog nooit meegemaakt".

Daarna economie gaan studeren, uiteindelijk mijn doctoraal (master) in vijf jaar gehaald, cum laude en een prijs van de universiteit voor mijn scriptie (een econometrisch model met latente variabelen voor het verklaren van regionale inkomensverschillen). Daarna mijn dienstplicht vervuld als reserve-officier.

Ik ben nu 68. Kon je pubers maar eens duidelijk maken waar ze mee bezig zijn, de verspilling van talent is gigantisch. Mijn ouders verwijt ik niks maar een schop onder mijn kont was toen wel keihard nodig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Meningbastion op 25-11-2025 05:48:07 ]
"In evidence we trust, faith is for the uncertain"
pi_219338489
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 05:41 schreef Meningbastion het volgende:
Kon je pubers maar eens duidelijk maken waar ze mee bezig zijn, de verspilling van talent is gigantisch. Mijn ouders verwijt ik niks maar een schop onder mijn kont was toen wel keihard nodig.
Cultuur van de lage verwachtingen.

Ik kom uit een middenklasse gezin en heb met zo min mogelijk inspanning het VWO doorlopen. Zo dachten we er bijna allemaal wel over, zesjescultuur. Stoer hoor. Wat je zegt, dom en onverantwoordelijk. Flinke ADD, slordig, dat hielp ook al niet. Als je je niet inspant, dan loop je altijd achter de feiten aan.

De schoolonderzoeken in het zesde jaar liepen voor geen meter, en toen ben ik pas serieus de boeken in gedoken. Het laagste cijfer voor mijn examens was een acht voor wiskunde, met een paar negens (Frans! Oui, oui), terwijl ik in al die jaren zelden hoger dan een zeven scoorde.

Helaas waren mijn cijfers van de schoolonderzoeken zo slecht dat het eigenlijk niet bij me op kwam om naar de universiteit te gaan. Het experimentele werk op het hbo beviel me prima, maar bij mijn eerste baan botste ik tegen een plafond. Toen ben ik de wereld ingetrokken. Indertijd kon je nog op basis van wetenschappelijke publicaties promoveren.

Via conferenties kreeg ik de kans om de belangrijkste musea van de wereld te zien. Dat was zo'n eye opener. Er is zo veel moois in de wereld, maar wij keken thuis naar de 1-2-3 Show. De arbeider verheffen? Geen sprake van.

Op het VWO werd er wel gepoogd om iets van cultuur in ons te krijgen, maar ik kan me voorstellen dat de meeste leraren al blij waren dat wij met redelijke cijfers slaagden. Mijn ouders deden ook hun best om in de vakanties musea te bezoeken, maar terugkijkend zijn we in een Tokkie-cultuur opgegroeid. Wij woonden in een buurt waar iedereen met van dat lange voetbalhaar rond liep.

Hoe moet het dan wel? Leg de lat hoger.
  dinsdag 25 november 2025 @ 08:19:42 #220
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219338695
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:26 schreef Telefoonvork het volgende:

...
Ik (havo/mbo) gooide er niet met de pet naar, maar een grandioos succes was m'n schoolcarrière alsnog niet (nachtwerk, herkansing). Ik moest op de havo steeds op m'n tenen lopen.

Al ging Nederlands juist altijd relatief goed.

Veel dingen zijn me helaas pas in een later stadium gaan interesseren. Als tiener zag ik bij veel lesstof niet wat er nuttig en/of interessant aan zou kunnen zijn, en een zekere onnozelheid was ook nog aanwezig. Het helpt niet bij het leren, en de snelste was ik al niet.

[ Bericht 14% gewijzigd door Eightyone op 26-11-2025 06:17:12 ]
pi_219339090
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:54 schreef DefKu het volgende:
Een op de zes heeft een migratieachtergrond
Ik krijg eerder het idee dat een op de zes “Nederlander” is als ik tegenwoordig een random klasfoto zie.
  dinsdag 25 november 2025 @ 09:18:09 #222
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219339143
Ik denk dat het niet alleen school is maar ook de thuissituatie. Wanneer je van huis uit liefde Voor literatuur meekrijgt, je al een voorsprong hebt op dat gebied. Dat begint al jong met bv een verhaal voorlezen voor het slapengaan bijvoorbeeld . En nee dat is niet hetzelfde als een luisterboek, de aandacht van de ouder is een belangrijk deel
  dinsdag 25 november 2025 @ 09:19:06 #223
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219339152
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 07:14 schreef Lyrebird het volgende:

Hoe moet het dan wel? Leg de lat hoger.
Dan moet je iemand hebben die in je gelooft, je stimuleert en je helpt obstakels te overwinnen en niet op te geven. En niet iedereen vind zo iemand en kan halverwege stranden. Komt niet alleen voor in tokkie gezinnen.
  dinsdag 25 november 2025 @ 09:23:29 #224
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219339172
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 02:04 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Dit gaat niet om gelijke kansen.

Organisaties worden gedwongen om ondermaatse vrouwen aan te nemen, omdat er uit een hele kleine vijver aan talent wordt gevist. Omdat die dames niet presteren worden beoordelingen veranderd (zie het niet langer toekennen van cum laude bij de TU/T).
Dat is niet wat er uit het onderzoek naar voren kwam want daaruit bleek dat de beoordeling niet objectief was aangezien de cijfers voor dames lager werden naarmate er meer mannen in de commissie zaten. Dat die TU vervolgens de geschifte keuze maken om het cum laude-idee te schrappen in plaats van de beoordeling te verbeteren is een ander verhaal.

Je poneert hier opnieuw jouw mening als een feit.
quote:
Daarnaast veranderen de dames de cultuur van de organisatie die haar kerntaak niet langer meer goed kan uitvoeren.
Bron?
quote:
Als zulke organisaties goed werk verrichtten, dan hoor je mij niet. We zien voorbeelden van broddelwerk in het onderwijs (eisen omlaag schroeven zodat sommige kinderen slechter zijn gaan schrijven),in de wetenschap (niet langer op zoek gaan naar de waarheid),
Link met de aanwezigheid van vrouwen op de werkvloer in deze context? Bron?
quote:
en in de Amerikaanse rechtspraak (Title IX op universiteiten waar vrouwen op hun woord worden geloofd en mannen geen eerlijk proces krijgen).
Dit heeft geen ruk te maken met vakinhoudelijk functioneren.
quote:
Ik juich meer vrouwen in STEM toe. Over het algemeen is het eenvoudiger om met ze samen te werken dan met mannen. Maar laat dit op een natuurlijke manier verlopen. Forceer dit niet, want daarmee doe je niemand een plezier.
Eens.
quote:
Daarnaast moet je aan cultuurbewaking doen: als vrouwen een organisatie domineren die daardoor aantoonbaar slechter presteert dan moet dit bespreekbaar worden gemaakt. Veeg dit niet onder het tapijt om de lieve vrede te bewaren, want daar wordt niemand beter van.
Graag, maar dan wel op grond van feiten en niet van meningen en beweringen.
quote:
Voorda je ut wit kenne de kidz nie meur spelluh omda ut allemal kanseparels zin.
Ik ben eerder bang voor gebrek aan analytische vaardigheden en het vermogen om meningen van feiten te scheiden dan voor spelfouten.
pi_219339213
Net hetzelfde met schoonschrift
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
  dinsdag 25 november 2025 @ 09:29:27 #226
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219339222
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:28 schreef Pinnenmutske het volgende:
Net hetzelfde met schoonschrift
Maar dat heb je niet echt meer nodig toch, tenzij je oorkondeschrijver wordt :P

[ Bericht 0% gewijzigd door SEMTEX op 25-11-2025 10:34:39 ]
pi_219339445
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:23 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dat is niet wat er uit het onderzoek naar voren kwam ...
Geen idee wat je achtergrond is, maar ik zie je iedere keer als een adder gebeten op mijn proza reageren. Ik denk dat we een fundamenteel verschil van mening hebben, waarbij jij bronnen wil zien en ik uit de voeten kan met logica.

Voorbeeldje: als 25% van de instroom uit vrouwen bestaat, en 50% van de promovendi vrouw is, dan vis je voor deze posities uit een kleinere vijver. Want de 50% mannen die een promotietraject doen worden geworven uit een drie keer zo grote populatie. De kans dat je dan betere kandidaten treft is groter, vooral als er bij de mannen meer uitschieters naar boven zijn. Ik kan bronnen voor die percentages geven, maar voor de logica hoef ik geen bronnen aan te dragen.
  dinsdag 25 november 2025 @ 11:27:32 #228
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219339865
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:07 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Geen idee wat je achtergrond is, maar ik zie je iedere keer als een adder gebeten op mijn proza reageren. Ik denk dat we een fundamenteel verschil van mening hebben, waarbij jij bronnen wil zien en ik uit de voeten kan met logica.

Voorbeeldje: als 25% van de instroom uit vrouwen bestaat, en 50% van de promovendi vrouw is, dan vis je voor deze posities uit een kleinere vijver. Want de 50% mannen die een promotietraject doen worden geworven uit een drie keer zo grote populatie. De kans dat je dan betere kandidaten treft is groter, vooral als er bij de mannen meer uitschieters naar boven zijn. Ik kan bronnen voor die percentages geven, maar voor de logica hoef ik geen bronnen aan te dragen.
Ja daaag.
Geen idee wat jouw achtergrond is maar als hij iets waard is dan weet jij ook wel dat je hier niet mee weg gaat komen.
pi_219340197
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:27 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja daaag.
Geen idee wat jouw achtergrond is maar als hij iets waard is dan weet jij ook wel dat je hier niet mee weg gaat komen.
Er staat niets in je bijdrage.

Moeite met rekenen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Lyrebird op 25-11-2025 12:44:15 ]
  dinsdag 25 november 2025 @ 13:30:03 #230
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219340517
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:37 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Er staat niets in je bijdrage.

Moeite met rekenen?
En tevreden grijnzend leunde hij achterover. Zelf nog steeds nul bron geleverd om zijn misogyne beweringen te staven, maar wel lekker een denigrerende opmerking kunnen plaatsen toen zij niet hapte. Ze zou er vast gefrustreerd van worden. Dat heb je met die wijven.
pi_219340618
Heb je een bron dat mijn beweringen misogyn zijn? Dat is een serieuze beschuldiging.
pi_219341678
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:23 schreef Qarrad het volgende:
Ik ben eerder bang voor gebrek aan analytische vaardigheden en het vermogen om meningen van feiten te scheiden dan voor spelfouten.
Spelfouten kunnen in bepaalde sectoren anders rampzalige gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld in de advocatuur of bij controlerende instanties.

Des te meer spelfouten je maakt, des te moeilijker de tekst wordt om te begrijpen. Sommige spelfouten kunnen de hele betekenis van een woord veranderen, wat desastreuse gevolgen kan hebben bij juridische of extreem formele zaken. Dat zijn dan alleen de spelfouten.

Wat denk je wat er gebeurd als er grammatica- of stijlfouten gemaakt worden? Een komma die op de verkeerde plek staat kan zomaar de betekenis van een zin in zijn geheel veranderen.

EDIT: stijlfout gecorrigeerd: moest een nieuwe paragraaf zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Telefoonvork op 25-11-2025 16:26:42 ]
  dinsdag 25 november 2025 @ 16:44:46 #233
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219341855
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:14 schreef Telefoonvork het volgende:

[..]
Spelfouten kunnen in bepaalde sectoren anders rampzalige gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld in de advocatuur of bij controlerende instanties.

Des te meer spelfouten je maakt, des te moeilijker de tekst wordt om te begrijpen. Sommige spelfouten kunnen de hele betekenis van een woord veranderen, wat desastreuse gevolgen kan hebben bij juridische of extreem formele zaken. Dat zijn dan alleen de spelfouten. Wat denk je wat er gebeurd als er grammatica- of stijlfouten gemaakt worden? Een komma die op de verkeerde plek staat kan zomaar de betekenis van een zin in zijn geheel veranderen.
Bij die instanties en op dat niveau komen dan ook alleen de mensen terecht die normaal kunnen spellen en schrijven. Daar zijn ze namelijk gemotiveerd genoeg voor.

Wij krijgen nog weleens wat afvallers. Van die mensen die denken dat het trucje zit in het gebruiken van gezwollen taal. Krijg je zo'n mailtje van "Het regende vandaag, zodoende heb ik geen suiker in mijn koffie" en dan 10 van zulke gedrochten in elke mail _O- Niet te lezen en het is meteen duidelijk waarom ze het niet gehaald hebben. Bij ons kunnen ze ook wieberen als ze er niet mee kappen anders worden de echte juristen er gek van.
pi_219341999
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:44 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Bij die instanties en op dat niveau komen dan ook alleen de mensen terecht die normaal kunnen spellen en schrijven. Daar zijn ze namelijk gemotiveerd genoeg voor.

Wij krijgen nog weleens wat afvallers. Van die mensen die denken dat het trucje zit in het gebruiken van gezwollen taal. Krijg je zo'n mailtje van "Het regende vandaag, zodoende heb ik geen suiker in mijn koffie" en dan 10 van zulke gedrochten in elke mail _O- Niet te lezen en het is meteen duidelijk waarom ze het niet gehaald hebben. Bij ons kunnen ze ook wieberen als ze er niet mee kappen anders worden de echte juristen er gek van.
En tegenwoordig laten ze dat door de AI doen. "mailtje aan karin, smoes voor te laat"
  dinsdag 25 november 2025 @ 17:19:35 #235
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219342046
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:39 schreef Lyrebird het volgende:
Heb je een bron dat mijn beweringen misogyn zijn? Dat is een serieuze beschuldiging.
Beschuldigen is genoeg bij de tiktok/Facebook Generation
  dinsdag 25 november 2025 @ 17:24:05 #236
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_219342077
quote:
14s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:38 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Sla even de demografische achtergronden van de huidige lichting basisschool- en middelbareschoolleerlingen er op na en je krijgt je antwoord.
Toch knap dat je er weer een allochtonen/migranten draai aan kan geven. En dat je er nog zoveel duimpjes mee omhoog krijgt.

Was dat niet je bedoeling zie ik graag wat onderbouwing tegemoet. Wie eist….
Where law ends, tyrrany begins.
pi_219342780
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:24 schreef Gunner het volgende:

[..]
Toch knap dat je er weer een allochtonen/migranten draai aan kan geven. En dat je er nog zoveel duimpjes mee omhoog krijgt.

Was dat niet je bedoeling zie ik graag wat onderbouwing tegemoet. Wie eist….
Het is heel goed mogelijk dat (invloeden van) grotendeels slecht geïntegreerde jongeren met een migratieachtergrond het algehele onderwijsniveau naar beneden trekken en laaggeletterdheid doen toenemen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  dinsdag 25 november 2025 @ 19:55:11 #238
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219343291
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:06 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Het is heel goed mogelijk dat (invloeden van) grotendeels slecht geïntegreerde jongeren met een migratieachtergrond het algehele onderwijsniveau naar beneden trekken en laaggeletterdheid doen toenemen.
Dat is gemakkelijk geroepen omdat ze uit laaggeletterde sociaal economische achtergrond komen, maar hoe doen kinderen van autochtone academische ouders het in vergelijking tot 20, 30, 40 jaar geleden het? Wordt het gemiddelde meer omlaag getrokken door de onderkant, of is het over de hele linie? Mijn buikgevoel zegt mij dat het laatste zeker ook meespeelt.
pi_219345271
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Beschuldigen is genoeg bij de tiktok/Facebook Generation
Blijkbaar. Jammer dat Qarrad er voor kiest om op de man te spelen. Of moet ik hier op de persoon schrijven, want anders ben ik misogyn?
  woensdag 26 november 2025 @ 07:21:15 #240
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219345616
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 01:27 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Blijkbaar. Jammer dat Qarrad er voor kiest om op de man te spelen. Of moet ik hier op de persoon schrijven, want anders ben ik misogyn?
In ieder geval niet inclusief
pi_219346883
Een spelfout die de betekenis van een heel woord kan veranderen is bijvoorbeeld het verschil tussen verrassen en verassen; slechts één letter verschil, maar een volledig ander woord.

In het Nederlands betekent "u" iets anders dan "you" (wat een grabbelton en Engels is); "U" (wat de aanspreekvorm is voor bijvoorbeeld de koning en gebruikt mag worden) betekent net iets anders dan "u" (wat gewoon een beleefde aanspreekvorm is). https://onzetaal.nl/taalloket/u-u

[ Bericht 1% gewijzigd door Telefoonvork op 26-11-2025 11:01:40 ]
pi_219346986
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:55 schreef Telefoonvork het volgende:
Een spelfout die de betekenis van een heel woord kan veranderen is bijvoorbeeld het verschil tussen verrassen en verassen; slechts één letter verschil, maar een volledig ander woord.

In het Nederlands betekent "u" iets anders dan "you" (wat een grabbelton en Engels is); "U" (wat de aanspreekvorm is voor bijvoorbeeld de koning en gebruikt mag worden) betekent net iets anders dan "u" (wat gewoon een beleefde aanspreekvorm is). https://onzetaal.nl/taalloket/u-u
In het Nederlands moet en kun je een hoop woorden aan elkaar plakken en vervoegen waar de spellingchecker niets van begrijpt. "D's" en "t's" moet je ook zelf doen. Zoals de logische opbouw van de zin en de plaats van de woorden er in. Of herhaalde woorden vervangen door synoniemen. Enzovoorts.

En als je eenmaal begint met alles door een AI te laten doen, ga je dat ook niet meer leren en kom je er niet meer van af. Het is dan ook een verslaving.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')