abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218894764
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 17:13 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Wacht maar tot die 10 er 30 of 50 worden. Naast je deur in je woonwijk.

Echt niemand heeft daar zin in.
Prima, heb ik voorgesteld, maar nu zitten er Oekraïners. Ook geen last van.

Net als alle mensen die bij een AZC wonen:
https://nos.nl/collectie/(...)e-asielzoekerscentra
https://www.rtvdrenthe.nl(...)en-overlast-van-azcs
https://www.trouw.nl/binn(...)ielzoekers~b872c0c7/
https://www.destentor.nl/(...)ontvangen~a57b983a3/
https://www.rtl.nl/nederl(...)uurt-niet-onveiliger

Enz. Enz. Honderden bronnen.

De mensen die tegen AZC's zijn wonen nooit bij een AZC in de buurt. Ik heb dat wel 10 jaar gedaan, was prima.

Duizenden keren liever een AZC, dan een anti-AZC betoging. Die laatste zijn vrijwel altijd crimineel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218894908
quote:
Je noemt hier nu vijf bronnen. Verschillende van de vijf berichten waar je hier naar verwijst, refereren naar een onderzoek van het WODC, het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum. Dat is een onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, maar wordt geacht onafhankelijk te zijn.

En over dat laatste heb ik nogal wat twijfels. Ik herinner me namelijk dat er ooit een affaire was waaruit bleek dat er sprake was van politieke beïnvloeding van het WODC, en dat het WODC als gevolg daarvan onderzoeksresultaten aanpaste aan wat de politiek graag wilde. Waarom zou dat nu niet het geval zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door Kip_Frites_Appelmoes op 28-09-2025 20:34:57 ]
pi_218894939
Hier een bericht over politieke beïnvloeding van het WODC.

Onafhankelijk onderzoeksinstituut onder druk gezet door politiek
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-gezet-door-politiek
pi_218895032
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 20:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Je noemt hier nu vijf bronnen. Verschillende van de vijf berichten waar je hier naar verwijst, refereren naar een onderzoek van het WODC, het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum. Dat is een onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, maar wordt geacht onafhankelijk te zijn.

En over dat laatste heb ik nogal wat twijfels. Ik herinner me namelijk dat er ooit een affaire was waaruit bleek dat er sprake was van politieke beïnvloeding van het WODC, en dat het WOCD als gevolg daarvan onderzoeksresultaten aanpaste aan wat de politiek graag wilde. Waarom zou dat nu niet het geval zijn?
Ze berichten allemaal over gemeentes die helemaal geen klachten hebben, die gemeentes zijn gewoon nagebeld door journalisten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218895112
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 20:34 schreef Hanca het volgende:
Ze berichten allemaal over gemeentes die helemaal geen klachten hebben, die gemeentes zijn gewoon nagebeld door journalisten.
En er zijn ook gemeentes waar wel klachten zijn over een AZC en waar bewoners van een AZC wel degelijk voor overlast zorgen.
pi_218895296
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 20:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
De grote limitatie van dit specifieke onderzoek is natuurlijk wel dat alleen gemeenten zelf gevraagd werden, niet de inwoners.
pi_218895321
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 21:10 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De grote limitatie van dit specifieke onderzoek is natuurlijk wel dat alleen gemeenten zelf gevraagd werden, niet de inwoners.
Er zijn echt ook vele bronnen van inwoners die gevraagd worden. Het is vrij simpel, op Ter Apel en Udel na zijn er nauwelijks klachten over AZC's. Waren die er wel, zou Wilders die wel steeds opbrengen, maar dat doet hij niet.
pi_218895331
En ondertussen negeert Wiersma gewoon weer de rechter, waarom zou ze ook luisteren?

https://www.trouw.nl/duur(...)-te-passen~bf0ef9fa/

Mag die vrouw deze laatste week voor het reces alsjeblieft nog een op BBB na kamerbreed gesteunde MvW krijgen?
  zondag 28 september 2025 @ 21:17:45 #10
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218895344
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 21:15 schreef Hanca het volgende:
En ondertussen negeert Wiersma gewoon weer de rechter, waarom zou ze ook luisteren?

Mag die vrouw deze laatste week voor het reces alsjeblieft nog een op BBB na kamerbreed gesteunde MvW krijgen?
Ik krijg het idee dat BBB de rechtspraak niet helemaal serieus neemt in die mate dat je je kunt afvragen of ze de liberale democratie zelf nog wel onderschrijven.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 28 september 2025 @ 21:19:04 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218895351
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 21:17 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik krijg het idee dat BBB de rechtspraak niet helemaal serieus neemt in die mate dat je je kunt afvragen of ze de liberale democratie zelf nog wel onderschrijven.
Ze hebben elkaar wijsgemaakt dat de meeste rechters linkse activisten zijn dus dat je er niet naar hoeft te luisteren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 28 september 2025 @ 21:20:49 #12
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218895361
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 21:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ze hebben elkaar wijsgemaakt dat de meeste rechters linkse activisten zijn dus dat je er niet naar hoeft te luisteren.
Caroline begint zich steeds meer als de Boeren Bijwagen van Wilders te presenteren.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218895366
Wiersma is meest kwaadaardige minister ooit. Zit er gewoon puur om de boel te traineren. Elk rechtelijke uitspraak heeft ze gewoon naast zich neergelegd tot het echt niet meer kon.

Ik plaats haar nog lager dan minister Faber. Die kon er tenminste gewoon helemaal niets van.
pi_218895373
quote:

Gevalletje BBB levert.... incompetente ministers
A mind with a heart of it's own
pi_218895382
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 21:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zijn echt ook vele bronnen van inwoners die gevraagd worden.
Waar dan? En dan wel iets statistisch significant.
pi_218895391
quote:

Ik herinner me dat we dat eerder hebben gezien dat een minister een uitspraak van een rechter negeerde. Dat was Hugo de Jonge.
  zondag 28 september 2025 @ 21:27:32 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218895395
Het D66 congres is uitverkocht. Nog nooit eerder meegemaakt.

Misschien mijn kaartje voor een woekerprijs doorverkopen. :D
  zondag 28 september 2025 @ 21:27:33 #18
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218895396
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 21:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wiersma is meest kwaadaardige minister ooit. Zit er gewoon puur om de boel te traineren. Elk rechtelijke uitspraak heeft ze gewoon naast zich neergelegd tot het echt niet meer kon.

Ik plaats haar nog lager dan minister Faber. Die kon er tenminste gewoon helemaal niets van.
Ik snap het doel ook niet zo goed van dat getraineer. Net zo lang ermee doorgaan en dan hopen dat in Europa de stikstofnorm afgeschaft wordt?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 28 september 2025 @ 21:29:23 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218895409
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 21:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik snap het doel ook niet zo goed van dat getraineer. Net zo lang ermee doorgaan en dan hopen dat in Europa de stikstofnorm afgeschaft wordt?
Niet eens denk ik. Het hoogst haalbare met iets onvermijdelijks is nu eenmaal uitstel. Dat is de afgelopen decennia wel op meer beleidsterreinen gedaan, en met succes.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218895417
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 21:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De hoop was eerst op een nieuw Europees Parlement, maar dat heeft niet gewerkt.

Nu is traineren gewoon zo lang mogelijk maximale winst maken voor hun sponsors en oprichters (de grote bedrijven die leveren aan boeren, niet de boeren zelf), iets anders kan ik er niet van maken.
pi_218895435
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 21:23 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Waar dan? En dan wel iets statistisch significant.
Hier, door de RUG:
https://www.rug.nl/news/2(...)ede-over-de-overheid

En deze willen er zelfs wel 300 extra innhun buurt: https://www.gelderlander.(...)este-buren~a0fda261/
Deze zijn zelfs enthousiast: https://www.gelderlander.(...)-van-buren~a0eb4d1a/

En verder mag je zelf zoeken. Zoek ook eens naar een onderzoek dat wijst op overlast door AZC's, die ga je niet vinden.

[ Bericht 13% gewijzigd door Hanca op 28-09-2025 21:38:47 ]
pi_218895660
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 13:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bontenbal is niet van D66... Maar je hebt gelijk dat politici oog houden voor de realiteit en dus geen van allen JA21 uitsluiten. Timmermans, Bontenbal en Jetten geen van allen. Er moet een coalitie te vormen zijn en het kan zijn dat een JA21 daar voor nodig is, dat hebben ze door.
'De realiteit' is ook dat JA21 een extreem-rechtse organisatie is. Als men echt wil kun je de dozijn zetels elders vinden.

JA21 is drie keer fout. Eerdmans een bewezen stuntelaar, opportunist en chef lege dozen.

Wil je nu echt dat minder dan een handvol JA21ers het hele kabinet kan gijzelen en zo nodig kan laten vallen?

Ook zij willen gewoon de boel laten ontsporen en hebben driedubbele agenda's.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218895666
Tsjah, dit is toch wat we willen in een rechtstaat?

Er is een richtlijn en op basis daarvan ligt er een verbod.

Op basis van Europees onderzoek is besloten dat dit geen gevaar oplevert.

Lokaal kunnen er afwijkingen ontstaan en op basis van wetenschappelijk onderzoek wordt waar mogelijk de richtlijn/wet aangepast.

We wilden wel wat aanpassen maar op duiden van het Europese Hof van Justitie moet daar eerst juridisch onderzoek naar gedaan worden.

Hiervoor is een onderzoek gestart door het RIVM.

En nu is de lokale rechter een ander standpunt toegedaan en suggereert de PvdD maar dat we alle officiële instanties moeten negeren?

Hoewel dit in dit geval misschien wel te verkopen is is het wel het totaal negeren van de rechtstaat......
pi_218895668
In NWS is een topic geopend naar aanleiding van dit bericht:

Vakantie verandert voor vrouw in een hel als ze in Syrië wordt gedumpt door haar man
https://www.ad.nl/binnenl(...)r-haar-man~a4f670e8/

Deze man heeft tijdens zijn verblijf in het AZC misschien geen overlast veroorzaakt, maar veroorzaakt nu wel op een andere manier een heleboel problemen.
  zondag 28 september 2025 @ 22:24:52 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218895703
Ja ook in Syrie worden hufters geboren. Wat is je punt?
pi_218895715
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 22:24 schreef Hexagon het volgende:
Ja ook in Syrie worden hufters geboren. Wat is je punt?
Waarom kunnen we in Nederland niet gewoon een wet maken die erin voorziet dat zo'n man gewoon uitgezet wordt?
  zondag 28 september 2025 @ 22:28:45 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218895721
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 22:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Waarom kunnen we in Nederland niet gewoon een wet maken die erin voorziet dat zo'n man gewoon uitgezet wordt?
Vraag het Marjolein Faber.
pi_218895725
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 22:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Omdat rechts de hele infrastructuur waarmee dat zou kunnen heeft kapotbezuinigd.
pi_218895805
Van der Plas mag wat mij betreft net zo goed als Wilders in de ban worden gedaan. Als je met zo'n aantoonbare leugens de bijl in een instituut als de RvS wil zetten, omdat je zelf incapabele mensen in de positie brengt op belachelijk slechte wetsvoorstellen te lanceren, ondermijn je de democratie
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_218895806
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 17:13 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Wacht maar tot die 10 er 30 of 50 worden. Naast je deur in je woonwijk.

Echt niemand heeft daar zin in.
Ik heb een COA locatie met 150 slaapplaatsen op 180 meter (in dezelfde straat). Ik merk er echt weinig van in de stad waar ik woon. In het dorp van mijn ouders zou dit dan weer extreem zijn!
pi_218895817
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 22:50 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik heb een COA locatie met 150 slaapplaatsen op 180 meter (in dezelfde straat). Ik merk er echt weinig van in de stad waar ik woon. In het dorp van mijn ouders zou dit dan weer extreem zijn!
De moordenaar van Lisa kwam ook uit zo'n COA locatie. Maar verder ervaart men vast nooit overlast.
pi_218895819
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2025 22:16 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
'De realiteit' is ook dat JA21 een extreem-rechtse organisatie is. Als men echt wil kun je de dozijn zetels elders vinden.

JA21 is drie keer fout. Eerdmans een bewezen stuntelaar, opportunist en chef lege dozen.

Wil je nu echt dat minder dan een handvol JA21ers het hele kabinet kan gijzelen en zo nodig kan laten vallen?

Ook zij willen gewoon de boel laten ontsporen en hebben driedubbele agenda's.
Helaas is het rechts van de VVD nogal dringen met opportunistische populistische politici. Wilders, Van der Plas en Eerdmans. Omdat de VVD zelf qua beleid de deur nogal heeft opengezet voor dit soort figuren ontkom je er nu bijna niet aan dat een of twee van dit soort brekebeenpartijen weer aan de macht kan komen.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_218895834
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2025 22:53 schreef RotatoR het volgende:

[..]
De moordenaar van Lisa kwam ook uit zo'n COA locatie. Maar verder ervaart men vast nooit overlast.
De moordenaar van Marianne Vaatstra was een boer. En verder ervaart men wel veel overlast van boeren wbt miljeuvervuiling
pi_218895842
Vroeger voorzag de wet er nog in dat iemand die naast de Nederlandse ook een andere nationaliteit heeft, zijn Nederlandse nationaliteit kon verliezen als hij onherroepelijk was veroordeeld voor een delict waar acht jaar of meer gevangenisstraf op staat.

In plaats van dat die wet is aangescherpt, is die wet eerder versoepeld. Nu kan in zo'n geval verlies van het Nederlanderschap alleen nog maar bij een veroordeling voor een terroristisch misdrijf.
pi_218895856
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 22:58 schreef Bluesdude het volgende:
De moordenaar van Marianne Vaatstra was een boer. En verder ervaart men wel veel overlast van boeren wbt miljeuvervuiling
Er is nogal wat twijfel of Jasper Steringa wel echt de dader was. Daarvoor zou je deze site eens moeten lezen:

https://www.keningswei.nl/

De auteur van die website is een zekere Pieter Postma, een voormalig hoofd griffie strafsector van de rechtbank Leeuwarden.
pi_218895871
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2025 22:53 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Ik zal nooit zeggen dat er geen overlast is, maar ik vind dit wel wat een dooddoener!
pi_218895872
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 23:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Er is nogal wat twijfel of Jasper Steringa wel echt de dader was. Daarvoor zou je deze site eens moeten lezen:

https://www.keningswei.nl/

De auteur van die website is een zekere Pieter Postma, een voormalig hoofd griffie strafsector van de rechtbank Leeuwarden.
Gevonden DNA was van hem. Jasper S. bekende ook
pi_218895884
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 23:05 schreef Bluesdude het volgende:
Gevonden DNA was van hem. Jasper S. bekende ook
Er zijn wel meer onschuldig veroordeelden geweest die een bekentenis hebben afgelegd.
Dat zegt dus niets.
pi_218895898
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 23:07 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Er zijn wel meer onschuldig veroordeelden geweest die een bekentenis hebben afgelegd.
Dat zegt dus niets.
In dit geval was hij wel schuldig. DNA zegt het.

rechtspraak.nl
quote:
Na de wetswijziging van 1 april 2012 werd grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek mogelijk. Ook Jasper S. heeft hieraan meegewerkt. Daardoor werd na vele jaren de match gevonden met DNA dat hij had achtergelaten tijdens het misdrijf (sperma, bloed, haren). De kans dat een willekeurig gekozen man hetzelfde DNA-profiel heeft, is ongeveer 1 op 1500 miljard miljard. Praktisch gesproken houdt dat in dat dit DNA toebehoort aan Jasper S.

[ Bericht 41% gewijzigd door Bluesdude op 28-09-2025 23:18:08 ]
pi_218895939
quote:
Dat gaat niet over incidenten en overlast. Dat mensen over het algemeen vinden dat we asielzoekers op moeten vangen is al veel langer bekend, de hypothese hier dat mensen overlast en asiel in het algemeen niet kunnen scheiden vind ik niet plausibel (het onderzoek laat dat ook wel zien).

Laten we voorop stellen dat NIMBY's altijd de overlast overdrijven, dat geldt ook voor mensen die protesteren tegen azc's. Maar zomaar claimen dat er niet tot nauwelijks overlast is, is onmogelijk op deze manier.

Edit: https://www.wodc.nl/actue(...)oners-in-asielopvang

Hier zie je betere cijfers, zoals al bekend zijn vooral de veiligelanders verwantwoordelijk voor de overlast en criminaliteit. Het aandeel veiligelanders in azcs stijgt nog steeds, zeker nu Syriërs ook niet meer carte blanche krijgen.

[ Bericht 11% gewijzigd door MoreDakka op 28-09-2025 23:28:19 ]
pi_218895960
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 23:10 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
In dit geval was hij wel schuldig. DNA zegt het.

rechtspraak.nl
[..]

Daar komt bij dat ie vrijwillig mee deed omdat ie al wist dat ze toch wel bij hem uit zouden komen omdat familie van hem meedeed met het verwantschapsonderzoek.
pi_218895999
Waarom fuseren Volt en D66 niet? Als je dan kans maakt op een iets grotere middenpartij zonder de C van het CDA is dat toch veel beter? Zie het verschil tussen die twee partijen niet zo.
  Moderator / Redactie Sport zondag 28 september 2025 @ 23:54:00 #43
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_218896034
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 23:41 schreef Firuze60 het volgende:
Waarom fuseren Volt en D66 niet? Als je dan kans maakt op een iets grotere middenpartij zonder de C van het CDA is dat toch veel beter? Zie het verschil tussen die twee partijen niet zo.
De grootste leugenaars in de politiek en een partij met een klein beetje activistische achtergrond? Moest lachen.

D66 is net als de PVV. Heel veel mooie praatjes, maar uiteindelijk is het gewoon de VVD in schaapskleren. Volt is dat bij lange na niet.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 28 september 2025 @ 23:57:39 #44
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218896050
quote:
Volt is een Europese organisatie met dependences in veel landen. D66 kan daarin opgaan, maar dan heffen ze in feite zichzelf op. Omgekeerd gaat natuurlijk ook niet gebeuren.

Dus misschien oogt het logisch maar er is niet echt een werkbare manier om zoiets voor elkaar te krijgen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218896065
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 23:57 schreef Perrin het volgende:

[..]
Volt is een Europese organisatie met dependences in veel landen. D66 kan daarin opgaan, maar dan heffen ze in feite zichzelf op. Omgekeerd gaat natuurlijk ook niet gebeuren.

Dus misschien oogt het logisch maar er is niet echt een werkbare manier om zoiets voor elkaar te krijgen.
Ja, dat begrijp ik, maar wat is er dan mis met een Europese organisatie die dezelfde visie heeft als D66?
  maandag 29 september 2025 @ 00:07:05 #46
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218896078
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 00:03 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, dat begrijp ik, maar wat is er dan mis met een Europese organisatie die dezelfde visie heeft als D66?
Weinig wat mij betreft maar D66 gaat zichzelf niet zo snel opheffen natuurlijk.Maar ze zitten politiek gezien wel heel dicht op elkaar ja.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218896083
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 00:07 schreef Perrin het volgende:

[..]
Weinig wat mij betreft maar D66 gaat zichzelf niet zo snel opheffen natuurlijk.Maar ze zitten politiek gezien wel heel dicht op elkaar ja.
Naja, beetje eenwording in Europa is wel gewenst, dacht ik zo.
pi_218896104
quote:
Volt kan zich beter opheffen. Na het vertrek van Nilüfer Gündoğan is het gewoon een saaie partij geworden waar op een gegeven moment gewoon niemand meer op stemt.
pi_218896107
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 00:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Volt kan zich beter opheffen. Na het vertrek van Nilüfer Gündoğan is het gewoon een saaie partij geworden waar op een gegeven moment gewoon niemand meer op stemt.
Dat is jammer en Dassen vind ik ook niet overtuigend, maar Jetten ook niet. Hun partijprogramma's wel.
pi_218896127
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 23:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het spijt me wel, maar als je vertrouwen hebt in de integriteit van justitie, dan is iedere discussie zinloos.
Dat is onzin.
In dit geval heb ik vertrouwen in de laboranten. Met hun dna-kennis, hun machines en methoden dna te registreren en te matchen aan het dna wat gevonden werd op het lichaam van Marianne Vaatstra.

quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 23:22 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Daar komt bij dat ie vrijwillig mee deed omdat ie al wist dat ze toch wel bij hem uit zouden komen omdat familie van hem meedeed met het verwantschapsonderzoek.
Ja, zo had ik het ook gelezen 13 jaar geleden
pi_218896144
Overduidelijk afgerond verhaal van de moord op Marianne Vaatstra.

Maar wat is er voor wantrouwen tegen een partij als Volt? Omdat ze Europees zijn gestart?
pi_218896279
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 01:02 schreef Firuze60 het volgende:
Maar wat is er voor wantrouwen tegen een partij als Volt? Omdat ze Europees zijn gestart?
Er is gewoon weinig behoefte aan meer EU in Nederland.
Volt pleit voor:
- Europees leger met legerleiding in Brussel
- Europese VN Zetel
- Europese minister van buitenlandse zaken die in feite alle andere ministers van BuZa moet vervangen

En vooral, al hebben ze het uit hun programma gehaald volgens mij, zijn ze voor een de Verenigde Staten van Europa: https://voltnederland.org/nieuws/de-verenigde-staten-van-europa

Voor zulke uitspraken en standpunten krijg je gewoon bijna geen handen op elkaar in Nederland. Men wil niet in een Verenigde Staten wonen met een nog veel diversere bevolking dan de VS van Amerika. De verschillen tussen een Nederlander, een Bulgaar, een Griek, een Portugees en een Fin zijn gewoon te groot.

Dus het is geen wantrouwen, het grootste deel is het gewoon niet eens met hun belangrijkste standpunt.

Zelfs bij D66 worden zulke amendementen verworpen: https://d66.nl/liveblog/l(...)e-staten-van-europa/
pi_218896297
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 06:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is gewoon weinig behoefte aan meer EU in Nederland.
Volt pleit voor:
- Europees leger met legerleiding in Brussel
- Europese VN Zetel
- Europese minister van buitenlandse zaken die in feite alle andere ministers van BuZa moet vervangen

En vooral, al hebben ze het uit hun programma gehaald volgens mij, zijn ze voor een de Verenigde Staten van Europa: https://voltnederland.org/nieuws/de-verenigde-staten-van-europa

Voor zulke uitspraken en standpunten krijg je gewoon bijna geen handen op elkaar in Nederland. Men wil niet in een Verenigde Staten wonen met een nog veel diversere bevolking dan de VS van Amerika. De verschillen tussen een Nederlander, een Bulgaar, een Griek, een Portugees en een Fin zijn gewoon te groot.

Dus het is geen wantrouwen, het grootste deel is het gewoon niet eens met hun belangrijkste standpunt.

Zelfs bij D66 worden zulke amendementen verworpen: https://d66.nl/liveblog/l(...)e-staten-van-europa/
Dat iets nog niet zo populair is is toch geen reden om je partij dan maar op te heffen. Anders kunnen partijen als CU en SGP ook wel stoppen, echt populair gaat dat gedachtegoed niet meer worden in Nederland.
pi_218896313
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2025 22:16 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat weet je niet. Je kunt niet zo maar potentieel een zetel of 60 (PVV, FvD, BBB, JA21 en ook SGP) uitsluiten als je weet dat er aan de andere kant ook partijen als SP, Denk en PvdD zijn die heel moeilijk tot onmogelijk in een coalitie passen en je ook nog weet dat VVD in paniek en momenteel echt geen regeringszekerheid is en CDA niet de rechterflank van een coalitie wil zijn. Dan heb je namelijk elke vorm van een coalitie uitgesloten.

Als JA21 10 zetels haalt kun je ze misschien negeren, maar JA21 kan ook zo 20 zetels halen. En het hangt er gewoon af van wat de rest van de partijen doet. Als het momenteel door alle duiders verwachtte motorblok van GL-PvdA, CDA en D66 maar 60 zetels haalt, kom je niet met kleine partijen aan de 76.

Dus nee, JA21 uitsluiten is totaal niet verstandig. Dat is wat anders dan een voorkeur hebben voor JA21 als coalitiepartner, ik denk dat ze bij geen enkele partij links van VVD in hun top 3 staan.
pi_218896316
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 06:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat iets nog niet zo populair is is toch geen reden om je partij dan maar op te heffen. Anders kunnen partijen als CU en SGP ook wel stoppen, echt populair gaat dat gedachtegoed niet meer worden in Nederland.
Het was voor mij geen argument om ze te laten stoppen, het was meer een reactie op waarom ze klein zijn en waarom samen met ze gaan geen optie is. Hun belangrijkste standpunt jaagt gewoon een hoop kiezers weg.

Van mij hoeft Volt trouwens niet weg, hoor. Als er behoefte is aan zulk geluid mag dat gewoon in de Kamer.
pi_218896321
Interessante analyse van Trouw en Kieskompas over de verrechtsing van VVD, PVV en BBB, trouwens: https://www.trouw.nl/poli(...)-radicaler~b66639b6/
Yeşilgöz heeft gelijk als ze zegt dat de kloof tussen VVD en GL-PvdA groter is geworden dan het alleen met PvdA ooit was, maar dat ligt dus aan het rechtser worden van de VVD en niet aan het samenvoegen van GL-PvdA.
pi_218896328
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 06:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het was voor mij geen argument om ze te laten stoppen, het was meer een reactie op waarom ze klein zijn en waarom samen met ze gaan geen optie is. Hun belangrijkste standpunt jaagt gewoon een hoop kiezers weg.

Van mij hoeft Volt trouwens niet weg, hoor. Als er behoefte is aan zulk geluid mag dat gewoon in de Kamer.
Ah dan begreep ik het verkeerd. Ik denk dat Volt in elk geval een goed punt heeft wat betreft Europa. Misschien niet op precies de manier die zij voorstellen maar we zullen dat toch anders in moeten richten. Zoals nu merk je toch dat Europa te verdeeld is en op die manier geopolitiek geen deuk in een pakje boter slaat.
Je zit in een unie die moet zorgen dat je samen sterker staat, dat valt toch tegen als je kijkt naar conflicten als Oekraine of Gaza. Daar zou de EU toch een grotere rol in moeten kunnen spelen. Of als je kijkt naar Handelsverdragen zoals met Amerika, daar zou de EU toch een betere deal uit moeten kunnen slepen.
pi_218896406
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 06:51 schreef Hanca het volgende:
Interessante analyse van Trouw en Kieskompas over de verrechtsing van VVD, PVV en BBB, trouwens: https://www.trouw.nl/poli(...)-radicaler~b66639b6/
Yeşilgöz heeft gelijk als ze zegt dat de kloof tussen VVD en GL-PvdA groter is geworden dan het alleen met PvdA ooit was, maar dat ligt dus aan het rechtser worden van de VVD en niet aan het samenvoegen van GL-PvdA.
Duh… al dat gemormel dat PvdA/GL zo radicaal zou zijn geworden is dan ook vrij onzinnig en vermoeiend.
Maar wellicht voelt het voor een deel als een mooi excuus om wel gewoon samen te gaan werken met uiterst rechts. Want Joost Eerdmans is best aardig of zo…
pi_218896472
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-veiligheid-a4907711

Flinke bezuinigingen en inperkingen op het toezicht van de veiligheidsdiensten (dat eigenlijk al sinds 9/11 aan de gang is). Eng land.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218896477
quote:
Er ligt wel een persoonlijke mening over dit onderzoek heen.

Een stelling als "de oplossing voor het woningtekort ligt meer in het beperken van migratie dan in het bouwen" valt feitelijk wel te onderbouwen.

Sinds 2015 is de bevolkingsgroei grotendeels te wijten aan migratie, sinds 2020 is de bevolkingsgroei volledig toe te schrijven aan migratie.
In totaal sinds 2015 ~1 miljoen inwoners bijgekomen aan migranten, met een woningtekort van 390.000 en een gemiddelde van 2,1 persoon per woning zou je grofweg kunnen zeggen dat zonder migratie er ook geen woningtekort zou zijn.

Met een woninggroei van 82.000 in 2024 en een migratiesaldo van 107.000 / 2,1 persoon komen van de 82.000 woningen er al 50.000 alleen al ten goede voor de migratiestroom.

Voor wat betreft de BBB, voor asiel ja, maar is de koers t.o.v. Isreal een links/rechts/conservatief/progressief punt?
pi_218896478
quote:
10s.gif Op maandag 29 september 2025 07:31 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Duh… al dat gemormel dat PvdA/GL zo radicaal zou zijn geworden is dan ook vrij onzinnig en vermoeiend.
Maar wellicht voelt het voor een deel als een mooi excuus om wel gewoon samen te gaan werken met uiterst rechts. Want Joost Eerdmans is best aardig of zo…
JA21 zou je moeten uitsluiten en je niet door moeten laten gijzelen in een coalitie.

CDA valt gewoon door de mand. Want PvdD is erger.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218896498
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 08:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
JA21 zou je moeten uitsluiten en je niet door moeten laten gijzelen in een coalitie.

Uiteindelijk moet er natuurlijk wel een coalitie komen, met een meerderheid.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  maandag 29 september 2025 @ 08:22:22 #63
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218896514
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 08:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik wens ze veel succes.
pi_218896569
quote:
Wat op zijn minst toch een opmerkelijke claim is aangezien GroenLinks-PvdA en de VVD bijna op gelijke hoogte staan in het politieke spectrum van Kieskompas. Dat wil dus zeggen dat GroenLinks-PvdA altijd een stukje linkser was dan de VVD rechts is, maar de VVD nu naar rechts is opgeschoven.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 29 september 2025 @ 08:45:54 #65
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218896583
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 00:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Onzin, Volt peilt gewoon op 4 zetels en dat zou een verdubbeling zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218896595
quote:
Inmiddels is 2/3 van de historische PvdA kiezers weg gelopen. Maar nee hoor dat ligt niet aan de koers van de partij zelf of aan zijn recente leiders die schijt hebben aan de sociaal democratie; het is de schuld van de VVD want die is steeds rechtser geworden.
Interessant verhaal is het wel maar de kwalificatie "analyse" lijkt me wat hoog gegrepen.
-
pi_218896600
quote:
14s.gif Op maandag 29 september 2025 08:39 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wat op zijn minst toch een opmerkelijke claim is aangezien GroenLinks-PvdA en de VVD bijna op gelijke hoogte staan in het politieke spectrum van Kieskompas. Dat wil dus zeggen dat GroenLinks-PvdA altijd een stukje linkser was dan de VVD rechts is, maar de VVD nu naar rechts is opgeschoven.
Viel me ook al op idd :)
Daarnaast staat vvd lang niet zo ver rechts als die andere partijen in dat spectrum.
pi_218896629
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 08:53 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
Viel me ook al op idd :)
Daarnaast staat vvd lang niet zo ver rechts als die andere partijen in dat spectrum.
Tja, links heeft een veel groter speelveld dat als 'acceptabel' wordt gezien.

Je zult de media PvdD niet snel 'radicaal' zien noemen, ondanks dat ze daar in het politieke spectrum zeker staan. Maar wat centrumrechts is wordt 'rechts' van gemaakt en wat 'rechts' is wordt 'radicaal rechts' of 'extreemrechts van gemaakt'.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218896636
Ik vind het sws wel een beetje een bijzonder artikel.
Er wordt gevraagd of mensen behoefte hebben aan een sterke leider die orde op zaken stelt. En daarna wordt dat samengevoegd bij 'ondemocratische opvattingen'.

En dan denk ik: dit is gewoon ook de erfenis van Schoof die helemaal nooit normeerde.
- Goethe, “Faust”
pi_218896644
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 08:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

GL-PvdA sluiten JA21 ook niet uit, vallen die dan ook door de mand of heb je andere standaarden voor partijen die dicht bij je staan?

En PvdD heeft gewoon een enorm probleem met haar leden bij elk compromis, dat weten ze bij PvdD zelf ook wel.
pi_218896668
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 09:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
GL-PvdA sluiten JA21 ook niet uit, vallen die dan ook door de mand of heb je andere standaarden voor partijen die dicht bij je staan?

En PvdD heeft gewoon een enorm probleem met haar leden bij elk compromis, dat weten ze bij PvdD zelf ook wel.
Ik weet zeker dat GL-PvdA liever de PvdD erbij wil hebben dan JA21 - en dat is meer dan terecht. Datzelfde geldt ook voor Volt.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 29 september 2025 @ 09:10:51 #72
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218896678
Het zou wel een interessante keuze zijn : een liberaal-democratisch kabinet (SP, CU, PvdAGL, D66, CDA) of een autoritair-conservatief kabinet (VVD, PVV, SGP, JA21, BBB).

Dan valt er wel echt wat te kiezen. Wat dat betreft vind ik het wel dapper van Yesilgöz om een zo duidelijke voorkeur uit te spreken voor een Orbanistisch kabinet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218896709
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 09:10 schreef -XOR- het volgende:
Het zou wel een interessante keuze zijn : een liberaal-democratisch kabinet (SP, CU, PvdAGL, D66, CDA) of een autoritair-conservatief kabinet (VVD, PVV, SGP, JA21, BBB).

Dan valt er wel echt wat te kiezen. Wat dat betreft vind ik het wel dapper van Yesilgöz om een zo duidelijke voorkeur uit te spreken voor een Orbanistisch kabinet.
Volgens het Kieskompas hoort het CDA bij conservatief rechts.

- Goethe, “Faust”
pi_218896712
quote:
14s.gif Op maandag 29 september 2025 08:39 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je roept maar wat

In 2025 is GL-PvdA zelfs een ietsiepietsie naar rechts gegaan. VVD staat rechtser dan GL-PvdA links is.

Maar de gouden standaard hiervoor blijft Chapel Hill, niet Kieskompas (dat hoofdzakelijk de partijprogramma's meet).

Chapel Hill is vaker besproken hier, en wat daar uit komt. Het tegenovergestelde van wat jij beweert.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 29 september 2025 @ 09:21:08 #75
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218896719
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 09:18 schreef capricia het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]
Ja, ik weet het maar ik heb wel vaker geschreven dat ik kieskompas geen heel serieus te nemen model vind.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218896726
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 08:52 schreef quo_ het volgende:

[..]
Inmiddels is 2/3 van de historische PvdA kiezers weg gelopen.
Dat lijkt me sterk, er stemt namelijk praktisch niemand rechts die ooit PvdA heeft gestemd. Waar zijn die kiezers dan heen?

De combi links+D66

1986: 64
1989: 67
1994: 68
1998: 75 (piek van Paars)
2002: 49 (Fortuyn)
2003: 65
2006: 70
2010: 67
2012: 71
2017: 64
2023: 47 (NSC)
2025: peilingen rond de 55-60

Die grote vermeende linkse achterban bestaat helemaal niet, historisch gezien is de meerderheid in Nederland niet links.
2021: 59
pi_218896729
quote:

[..]

[ link | afbeelding ]
Dat kun je wel echt midden noemen, als je er zo dicht tegenaan zit.
pi_218896733
quote:

[..]
Maar wel zonder uiterst rechtse droeftoeters aub. Ze zorgen maar dat ze daaruit komen.
pi_218896736
quote:

[..]
Ja natuurlijk maar zo een JA21 zit er met driedubbele agenda. Die kijken altijd met een schuin oog naar of ze de zaak kunnen frustreren en opblazen. Als buitenboordmotor wordt dat weer heel instabiel en voorsorterend op een -geen nazi termen aub -

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 29-09-2025 09:26:42 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218896737
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 09:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik weet zeker dat GL-PvdA liever de PvdD erbij wil hebben dan JA21 - en dat is meer dan terecht. Datzelfde geldt ook voor Volt.
Ja, dat zeg ik toch ook. En ik weet ook zeker dat CDA liever GL-PvdA, VVD, D66, Volt en CU heeft dan JA21. En misschien zelfs liever SP. Maar je moet uiteindelijk wat met de uitslag, niet met wensdenken.
pi_218896740
Je kunt je ook afvragen of de Y/X-as nog wel zelfde is als paar jaar terug. Ook dat verschuift lijkt me dus schuiven de partijen ook altijd.

Laat het vooral een indicatie zijn.

Het is geen as van zeg maar -100 - 0 - 100 van links naar rechts en onder naar boven. Blijft gewoon een black box waarop de posities zijn gebaseerd.
pi_218896762
quote:

[..]

[ link | afbeelding ]
Het CDA staat echter wel vol voor democratie. En ze zijn echt een centrumpartij. Dat onderscheid ze echt fors van de rest in dat kwadrant.
  maandag 29 september 2025 @ 09:29:44 #83
12221 Tijn