Prima, heb ik voorgesteld, maar nu zitten er Oekraïners. Ook geen last van.quote:Op zondag 28 september 2025 17:13 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Wacht maar tot die 10 er 30 of 50 worden. Naast je deur in je woonwijk.
Echt niemand heeft daar zin in.
Je noemt hier nu vijf bronnen. Verschillende van de vijf berichten waar je hier naar verwijst, refereren naar een onderzoek van het WODC, het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum. Dat is een onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, maar wordt geacht onafhankelijk te zijn.quote:Op zondag 28 september 2025 19:43 schreef Hanca het volgende:
Net als alle mensen die bij een AZC wonen:
https://nos.nl/collectie/(...)e-asielzoekerscentra
https://www.rtvdrenthe.nl(...)en-overlast-van-azcs
https://www.trouw.nl/binn(...)ielzoekers~b872c0c7/
https://www.destentor.nl/(...)ontvangen~a57b983a3/
https://www.rtl.nl/nederl(...)uurt-niet-onveiliger
Enz. Enz. Honderden bronnen.
Ze berichten allemaal over gemeentes die helemaal geen klachten hebben, die gemeentes zijn gewoon nagebeld door journalisten.quote:Op zondag 28 september 2025 20:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Je noemt hier nu vijf bronnen. Verschillende van de vijf berichten waar je hier naar verwijst, refereren naar een onderzoek van het WODC, het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum. Dat is een onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, maar wordt geacht onafhankelijk te zijn.
En over dat laatste heb ik nogal wat twijfels. Ik herinner me namelijk dat er ooit een affaire was waaruit bleek dat er sprake was van politieke beïnvloeding van het WODC, en dat het WOCD als gevolg daarvan onderzoeksresultaten aanpaste aan wat de politiek graag wilde. Waarom zou dat nu niet het geval zijn?
En er zijn ook gemeentes waar wel klachten zijn over een AZC en waar bewoners van een AZC wel degelijk voor overlast zorgen.quote:Op zondag 28 september 2025 20:34 schreef Hanca het volgende:
Ze berichten allemaal over gemeentes die helemaal geen klachten hebben, die gemeentes zijn gewoon nagebeld door journalisten.
De grote limitatie van dit specifieke onderzoek is natuurlijk wel dat alleen gemeenten zelf gevraagd werden, niet de inwoners.quote:Op zondag 28 september 2025 20:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze berichten allemaal over gemeentes die helemaal geen klachten hebben, die gemeentes zijn gewoon nagebeld door journalisten.
Er zijn echt ook vele bronnen van inwoners die gevraagd worden. Het is vrij simpel, op Ter Apel en Udel na zijn er nauwelijks klachten over AZC's. Waren die er wel, zou Wilders die wel steeds opbrengen, maar dat doet hij niet.quote:Op zondag 28 september 2025 21:10 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De grote limitatie van dit specifieke onderzoek is natuurlijk wel dat alleen gemeenten zelf gevraagd werden, niet de inwoners.
Ik krijg het idee dat BBB de rechtspraak niet helemaal serieus neemt in die mate dat je je kunt afvragen of ze de liberale democratie zelf nog wel onderschrijven.quote:Op zondag 28 september 2025 21:15 schreef Hanca het volgende:
En ondertussen negeert Wiersma gewoon weer de rechter, waarom zou ze ook luisteren?
https://www.trouw.nl/duur(...)-te-passen~bf0ef9fa/
Mag die vrouw deze laatste week voor het reces alsjeblieft nog een op BBB na kamerbreed gesteunde MvW krijgen?
Ze hebben elkaar wijsgemaakt dat de meeste rechters linkse activisten zijn dus dat je er niet naar hoeft te luisteren.quote:Op zondag 28 september 2025 21:17 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik krijg het idee dat BBB de rechtspraak niet helemaal serieus neemt in die mate dat je je kunt afvragen of ze de liberale democratie zelf nog wel onderschrijven.
Caroline begint zich steeds meer als de Boeren Bijwagen van Wilders te presenteren.quote:Op zondag 28 september 2025 21:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ze hebben elkaar wijsgemaakt dat de meeste rechters linkse activisten zijn dus dat je er niet naar hoeft te luisteren.
Gevalletje BBB levert.... incompetente ministersquote:Op zondag 28 september 2025 21:15 schreef Hanca het volgende:
En ondertussen negeert Wiersma gewoon weer de rechter, waarom zou ze ook luisteren?
Mag die vrouw deze laatste week voor het reces alsjeblieft nog een op BBB na kamerbreed gesteunde MvW krijgen?
Waar dan? En dan wel iets statistisch significant.quote:Op zondag 28 september 2025 21:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn echt ook vele bronnen van inwoners die gevraagd worden.
Ik herinner me dat we dat eerder hebben gezien dat een minister een uitspraak van een rechter negeerde. Dat was Hugo de Jonge.quote:Op zondag 28 september 2025 21:15 schreef Hanca het volgende:
Ik snap het doel ook niet zo goed van dat getraineer. Net zo lang ermee doorgaan en dan hopen dat in Europa de stikstofnorm afgeschaft wordt?quote:Op zondag 28 september 2025 21:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wiersma is meest kwaadaardige minister ooit. Zit er gewoon puur om de boel te traineren. Elk rechtelijke uitspraak heeft ze gewoon naast zich neergelegd tot het echt niet meer kon.
Ik plaats haar nog lager dan minister Faber. Die kon er tenminste gewoon helemaal niets van.
Niet eens denk ik. Het hoogst haalbare met iets onvermijdelijks is nu eenmaal uitstel. Dat is de afgelopen decennia wel op meer beleidsterreinen gedaan, en met succes.quote:Op zondag 28 september 2025 21:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik snap het doel ook niet zo goed van dat getraineer. Net zo lang ermee doorgaan en dan hopen dat in Europa de stikstofnorm afgeschaft wordt?
De hoop was eerst op een nieuw Europees Parlement, maar dat heeft niet gewerkt.quote:Op zondag 28 september 2025 21:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik snap het doel ook niet zo goed van dat getraineer. Net zo lang ermee doorgaan en dan hopen dat in Europa de stikstofnorm afgeschaft wordt?
Hier, door de RUG:quote:Op zondag 28 september 2025 21:23 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waar dan? En dan wel iets statistisch significant.
'De realiteit' is ook dat JA21 een extreem-rechtse organisatie is. Als men echt wil kun je de dozijn zetels elders vinden.quote:Op zondag 28 september 2025 13:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bontenbal is niet van D66... Maar je hebt gelijk dat politici oog houden voor de realiteit en dus geen van allen JA21 uitsluiten. Timmermans, Bontenbal en Jetten geen van allen. Er moet een coalitie te vormen zijn en het kan zijn dat een JA21 daar voor nodig is, dat hebben ze door.
Waarom kunnen we in Nederland niet gewoon een wet maken die erin voorziet dat zo'n man gewoon uitgezet wordt?quote:Op zondag 28 september 2025 22:24 schreef Hexagon het volgende:
Ja ook in Syrie worden hufters geboren. Wat is je punt?
Vraag het Marjolein Faber.quote:Op zondag 28 september 2025 22:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Waarom kunnen we in Nederland niet gewoon een wet maken die erin voorziet dat zo'n man gewoon uitgezet wordt?
Omdat rechts de hele infrastructuur waarmee dat zou kunnen heeft kapotbezuinigd.quote:Op zondag 28 september 2025 22:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Waarom kunnen we in Nederland niet gewoon een wet maken die erin voorziet dat zo'n man gewoon uitgezet wordt?
Ik heb een COA locatie met 150 slaapplaatsen op 180 meter (in dezelfde straat). Ik merk er echt weinig van in de stad waar ik woon. In het dorp van mijn ouders zou dit dan weer extreem zijn!quote:Op zondag 28 september 2025 17:13 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Wacht maar tot die 10 er 30 of 50 worden. Naast je deur in je woonwijk.
Echt niemand heeft daar zin in.
De moordenaar van Lisa kwam ook uit zo'n COA locatie. Maar verder ervaart men vast nooit overlast.quote:Op zondag 28 september 2025 22:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik heb een COA locatie met 150 slaapplaatsen op 180 meter (in dezelfde straat). Ik merk er echt weinig van in de stad waar ik woon. In het dorp van mijn ouders zou dit dan weer extreem zijn!
Helaas is het rechts van de VVD nogal dringen met opportunistische populistische politici. Wilders, Van der Plas en Eerdmans. Omdat de VVD zelf qua beleid de deur nogal heeft opengezet voor dit soort figuren ontkom je er nu bijna niet aan dat een of twee van dit soort brekebeenpartijen weer aan de macht kan komen.quote:Op zondag 28 september 2025 22:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
'De realiteit' is ook dat JA21 een extreem-rechtse organisatie is. Als men echt wil kun je de dozijn zetels elders vinden.
JA21 is drie keer fout. Eerdmans een bewezen stuntelaar, opportunist en chef lege dozen.
Wil je nu echt dat minder dan een handvol JA21ers het hele kabinet kan gijzelen en zo nodig kan laten vallen?
Ook zij willen gewoon de boel laten ontsporen en hebben driedubbele agenda's.
De moordenaar van Marianne Vaatstra was een boer. En verder ervaart men wel veel overlast van boeren wbt miljeuvervuilingquote:Op zondag 28 september 2025 22:53 schreef RotatoR het volgende:
[..]
De moordenaar van Lisa kwam ook uit zo'n COA locatie. Maar verder ervaart men vast nooit overlast.
Er is nogal wat twijfel of Jasper Steringa wel echt de dader was. Daarvoor zou je deze site eens moeten lezen:quote:Op zondag 28 september 2025 22:58 schreef Bluesdude het volgende:
De moordenaar van Marianne Vaatstra was een boer. En verder ervaart men wel veel overlast van boeren wbt miljeuvervuiling
Ik zal nooit zeggen dat er geen overlast is, maar ik vind dit wel wat een dooddoener!quote:Op zondag 28 september 2025 22:53 schreef RotatoR het volgende:
[..]
De moordenaar van Lisa kwam ook uit zo'n COA locatie. Maar verder ervaart men vast nooit overlast.
Gevonden DNA was van hem. Jasper S. bekende ookquote:Op zondag 28 september 2025 23:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Er is nogal wat twijfel of Jasper Steringa wel echt de dader was. Daarvoor zou je deze site eens moeten lezen:
https://www.keningswei.nl/
De auteur van die website is een zekere Pieter Postma, een voormalig hoofd griffie strafsector van de rechtbank Leeuwarden.
Er zijn wel meer onschuldig veroordeelden geweest die een bekentenis hebben afgelegd.quote:Op zondag 28 september 2025 23:05 schreef Bluesdude het volgende:
Gevonden DNA was van hem. Jasper S. bekende ook
In dit geval was hij wel schuldig. DNA zegt het.quote:Op zondag 28 september 2025 23:07 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Er zijn wel meer onschuldig veroordeelden geweest die een bekentenis hebben afgelegd.
Dat zegt dus niets.
quote:Na de wetswijziging van 1 april 2012 werd grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek mogelijk. Ook Jasper S. heeft hieraan meegewerkt. Daardoor werd na vele jaren de match gevonden met DNA dat hij had achtergelaten tijdens het misdrijf (sperma, bloed, haren). De kans dat een willekeurig gekozen man hetzelfde DNA-profiel heeft, is ongeveer 1 op 1500 miljard miljard. Praktisch gesproken houdt dat in dat dit DNA toebehoort aan Jasper S.
Dat gaat niet over incidenten en overlast. Dat mensen over het algemeen vinden dat we asielzoekers op moeten vangen is al veel langer bekend, de hypothese hier dat mensen overlast en asiel in het algemeen niet kunnen scheiden vind ik niet plausibel (het onderzoek laat dat ook wel zien).quote:Op zondag 28 september 2025 21:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier, door de RUG:
https://www.rug.nl/news/2(...)ede-over-de-overheid
Daar komt bij dat ie vrijwillig mee deed omdat ie al wist dat ze toch wel bij hem uit zouden komen omdat familie van hem meedeed met het verwantschapsonderzoek.quote:Op zondag 28 september 2025 23:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In dit geval was hij wel schuldig. DNA zegt het.
rechtspraak.nl
[..]
De grootste leugenaars in de politiek en een partij met een klein beetje activistische achtergrond? Moest lachen.quote:Op zondag 28 september 2025 23:41 schreef Firuze60 het volgende:
Waarom fuseren Volt en D66 niet? Als je dan kans maakt op een iets grotere middenpartij zonder de C van het CDA is dat toch veel beter? Zie het verschil tussen die twee partijen niet zo.
Volt is een Europese organisatie met dependences in veel landen. D66 kan daarin opgaan, maar dan heffen ze in feite zichzelf op. Omgekeerd gaat natuurlijk ook niet gebeuren.quote:Op zondag 28 september 2025 23:41 schreef Firuze60 het volgende:
Waarom fuseren Volt en D66 niet? Als je dan kans maakt op een iets grotere middenpartij zonder de C van het CDA is dat toch veel beter? Zie het verschil tussen die twee partijen niet zo.
Ja, dat begrijp ik, maar wat is er dan mis met een Europese organisatie die dezelfde visie heeft als D66?quote:Op zondag 28 september 2025 23:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volt is een Europese organisatie met dependences in veel landen. D66 kan daarin opgaan, maar dan heffen ze in feite zichzelf op. Omgekeerd gaat natuurlijk ook niet gebeuren.
Dus misschien oogt het logisch maar er is niet echt een werkbare manier om zoiets voor elkaar te krijgen.
Weinig wat mij betreft maar D66 gaat zichzelf niet zo snel opheffen natuurlijk.Maar ze zitten politiek gezien wel heel dicht op elkaar ja.quote:Op maandag 29 september 2025 00:03 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik, maar wat is er dan mis met een Europese organisatie die dezelfde visie heeft als D66?
Naja, beetje eenwording in Europa is wel gewenst, dacht ik zo.quote:Op maandag 29 september 2025 00:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Weinig wat mij betreft maar D66 gaat zichzelf niet zo snel opheffen natuurlijk.Maar ze zitten politiek gezien wel heel dicht op elkaar ja.
Volt kan zich beter opheffen. Na het vertrek van Nilüfer Gündoğan is het gewoon een saaie partij geworden waar op een gegeven moment gewoon niemand meer op stemt.quote:Op zondag 28 september 2025 23:41 schreef Firuze60 het volgende:
Dat is jammer en Dassen vind ik ook niet overtuigend, maar Jetten ook niet. Hun partijprogramma's wel.quote:Op maandag 29 september 2025 00:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Volt kan zich beter opheffen. Na het vertrek van Nilüfer Gündoğan is het gewoon een saaie partij geworden waar op een gegeven moment gewoon niemand meer op stemt.
Dat is onzin.quote:Op zondag 28 september 2025 23:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het spijt me wel, maar als je vertrouwen hebt in de integriteit van justitie, dan is iedere discussie zinloos.
Ja, zo had ik het ook gelezen 13 jaar geledenquote:Op zondag 28 september 2025 23:22 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Daar komt bij dat ie vrijwillig mee deed omdat ie al wist dat ze toch wel bij hem uit zouden komen omdat familie van hem meedeed met het verwantschapsonderzoek.
Er is gewoon weinig behoefte aan meer EU in Nederland.quote:Op maandag 29 september 2025 01:02 schreef Firuze60 het volgende:
Maar wat is er voor wantrouwen tegen een partij als Volt? Omdat ze Europees zijn gestart?
Dat iets nog niet zo populair is is toch geen reden om je partij dan maar op te heffen. Anders kunnen partijen als CU en SGP ook wel stoppen, echt populair gaat dat gedachtegoed niet meer worden in Nederland.quote:Op maandag 29 september 2025 06:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is gewoon weinig behoefte aan meer EU in Nederland.
Volt pleit voor:
- Europees leger met legerleiding in Brussel
- Europese VN Zetel
- Europese minister van buitenlandse zaken die in feite alle andere ministers van BuZa moet vervangen
En vooral, al hebben ze het uit hun programma gehaald volgens mij, zijn ze voor een de Verenigde Staten van Europa: https://voltnederland.org/nieuws/de-verenigde-staten-van-europa
Voor zulke uitspraken en standpunten krijg je gewoon bijna geen handen op elkaar in Nederland. Men wil niet in een Verenigde Staten wonen met een nog veel diversere bevolking dan de VS van Amerika. De verschillen tussen een Nederlander, een Bulgaar, een Griek, een Portugees en een Fin zijn gewoon te groot.
Dus het is geen wantrouwen, het grootste deel is het gewoon niet eens met hun belangrijkste standpunt.
Zelfs bij D66 worden zulke amendementen verworpen: https://d66.nl/liveblog/l(...)e-staten-van-europa/
Dat weet je niet. Je kunt niet zo maar potentieel een zetel of 60 (PVV, FvD, BBB, JA21 en ook SGP) uitsluiten als je weet dat er aan de andere kant ook partijen als SP, Denk en PvdD zijn die heel moeilijk tot onmogelijk in een coalitie passen en je ook nog weet dat VVD in paniek en momenteel echt geen regeringszekerheid is en CDA niet de rechterflank van een coalitie wil zijn. Dan heb je namelijk elke vorm van een coalitie uitgesloten.quote:Op zondag 28 september 2025 22:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
'De realiteit' is ook dat JA21 een extreem-rechtse organisatie is. Als men echt wil kun je de dozijn zetels elders vinden.
Het was voor mij geen argument om ze te laten stoppen, het was meer een reactie op waarom ze klein zijn en waarom samen met ze gaan geen optie is. Hun belangrijkste standpunt jaagt gewoon een hoop kiezers weg.quote:Op maandag 29 september 2025 06:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat iets nog niet zo populair is is toch geen reden om je partij dan maar op te heffen. Anders kunnen partijen als CU en SGP ook wel stoppen, echt populair gaat dat gedachtegoed niet meer worden in Nederland.
Ah dan begreep ik het verkeerd. Ik denk dat Volt in elk geval een goed punt heeft wat betreft Europa. Misschien niet op precies de manier die zij voorstellen maar we zullen dat toch anders in moeten richten. Zoals nu merk je toch dat Europa te verdeeld is en op die manier geopolitiek geen deuk in een pakje boter slaat.quote:Op maandag 29 september 2025 06:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het was voor mij geen argument om ze te laten stoppen, het was meer een reactie op waarom ze klein zijn en waarom samen met ze gaan geen optie is. Hun belangrijkste standpunt jaagt gewoon een hoop kiezers weg.
Van mij hoeft Volt trouwens niet weg, hoor. Als er behoefte is aan zulk geluid mag dat gewoon in de Kamer.
Duh… al dat gemormel dat PvdA/GL zo radicaal zou zijn geworden is dan ook vrij onzinnig en vermoeiend.quote:Op maandag 29 september 2025 06:51 schreef Hanca het volgende:
Interessante analyse van Trouw en Kieskompas over de verrechtsing van VVD, PVV en BBB, trouwens: https://www.trouw.nl/poli(...)-radicaler~b66639b6/
Yeşilgöz heeft gelijk als ze zegt dat de kloof tussen VVD en GL-PvdA groter is geworden dan het alleen met PvdA ooit was, maar dat ligt dus aan het rechtser worden van de VVD en niet aan het samenvoegen van GL-PvdA.
Er ligt wel een persoonlijke mening over dit onderzoek heen.quote:Op maandag 29 september 2025 06:51 schreef Hanca het volgende:
Interessante analyse van Trouw en Kieskompas over de verrechtsing van VVD, PVV en BBB, trouwens: https://www.trouw.nl/poli(...)-radicaler~b66639b6/
Yeşilgöz heeft gelijk als ze zegt dat de kloof tussen VVD en GL-PvdA groter is geworden dan het alleen met PvdA ooit was, maar dat ligt dus aan het rechtser worden van de VVD en niet aan het samenvoegen van GL-PvdA.
JA21 zou je moeten uitsluiten en je niet door moeten laten gijzelen in een coalitie.quote:Op maandag 29 september 2025 07:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Duh… al dat gemormel dat PvdA/GL zo radicaal zou zijn geworden is dan ook vrij onzinnig en vermoeiend.
Maar wellicht voelt het voor een deel als een mooi excuus om wel gewoon samen te gaan werken met uiterst rechts. Want Joost Eerdmans is best aardig of zo…
Uiteindelijk moet er natuurlijk wel een coalitie komen, met een meerderheid.quote:Op maandag 29 september 2025 08:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
JA21 zou je moeten uitsluiten en je niet door moeten laten gijzelen in een coalitie.
CDA valt gewoon door de mand. Want PvdD is erger.
Ik wens ze veel succes.quote:Op maandag 29 september 2025 08:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Uiteindelijk moet er natuurlijk wel een coalitie komen, met een meerderheid.
Wat op zijn minst toch een opmerkelijke claim is aangezien GroenLinks-PvdA en de VVD bijna op gelijke hoogte staan in het politieke spectrum van Kieskompas. Dat wil dus zeggen dat GroenLinks-PvdA altijd een stukje linkser was dan de VVD rechts is, maar de VVD nu naar rechts is opgeschoven.quote:Op maandag 29 september 2025 06:51 schreef Hanca het volgende:
Onzin, Volt peilt gewoon op 4 zetels en dat zou een verdubbeling zijn.quote:Op maandag 29 september 2025 00:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Volt kan zich beter opheffen. Na het vertrek van Nilüfer Gündoğan is het gewoon een saaie partij geworden waar op een gegeven moment gewoon niemand meer op stemt.
Inmiddels is 2/3 van de historische PvdA kiezers weg gelopen. Maar nee hoor dat ligt niet aan de koers van de partij zelf of aan zijn recente leiders die schijt hebben aan de sociaal democratie; het is de schuld van de VVD want die is steeds rechtser geworden.quote:Op maandag 29 september 2025 06:51 schreef Hanca het volgende:
Viel me ook al op iddquote:Op maandag 29 september 2025 08:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wat op zijn minst toch een opmerkelijke claim is aangezien GroenLinks-PvdA en de VVD bijna op gelijke hoogte staan in het politieke spectrum van Kieskompas. Dat wil dus zeggen dat GroenLinks-PvdA altijd een stukje linkser was dan de VVD rechts is, maar de VVD nu naar rechts is opgeschoven.
Tja, links heeft een veel groter speelveld dat als 'acceptabel' wordt gezien.quote:Op maandag 29 september 2025 08:53 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Viel me ook al op idd![]()
Daarnaast staat vvd lang niet zo ver rechts als die andere partijen in dat spectrum.
GL-PvdA sluiten JA21 ook niet uit, vallen die dan ook door de mand of heb je andere standaarden voor partijen die dicht bij je staan?quote:Op maandag 29 september 2025 08:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
JA21 zou je moeten uitsluiten en je niet door moeten laten gijzelen in een coalitie.
CDA valt gewoon door de mand. Want PvdD is erger.
Ik weet zeker dat GL-PvdA liever de PvdD erbij wil hebben dan JA21 - en dat is meer dan terecht. Datzelfde geldt ook voor Volt.quote:Op maandag 29 september 2025 09:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
GL-PvdA sluiten JA21 ook niet uit, vallen die dan ook door de mand of heb je andere standaarden voor partijen die dicht bij je staan?
En PvdD heeft gewoon een enorm probleem met haar leden bij elk compromis, dat weten ze bij PvdD zelf ook wel.
Volgens het Kieskompas hoort het CDA bij conservatief rechts.quote:Op maandag 29 september 2025 09:10 schreef -XOR- het volgende:
Het zou wel een interessante keuze zijn : een liberaal-democratisch kabinet (SP, CU, PvdAGL, D66, CDA) of een autoritair-conservatief kabinet (VVD, PVV, SGP, JA21, BBB).
Dan valt er wel echt wat te kiezen. Wat dat betreft vind ik het wel dapper van Yesilgöz om een zo duidelijke voorkeur uit te spreken voor een Orbanistisch kabinet.
Je roept maar watquote:Op maandag 29 september 2025 08:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wat op zijn minst toch een opmerkelijke claim is aangezien GroenLinks-PvdA en de VVD bijna op gelijke hoogte staan in het politieke spectrum van Kieskompas. Dat wil dus zeggen dat GroenLinks-PvdA altijd een stukje linkser was dan de VVD rechts is, maar de VVD nu naar rechts is opgeschoven.
Ja, ik weet het maar ik heb wel vaker geschreven dat ik kieskompas geen heel serieus te nemen model vind.quote:Op maandag 29 september 2025 09:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens het Kieskompas hoort het CDA bij conservatief rechts.
[ link | afbeelding ]
Dat lijkt me sterk, er stemt namelijk praktisch niemand rechts die ooit PvdA heeft gestemd. Waar zijn die kiezers dan heen?quote:Op maandag 29 september 2025 08:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Inmiddels is 2/3 van de historische PvdA kiezers weg gelopen.
Dat kun je wel echt midden noemen, als je er zo dicht tegenaan zit.quote:Op maandag 29 september 2025 09:18 schreef capricia het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
Maar wel zonder uiterst rechtse droeftoeters aub. Ze zorgen maar dat ze daaruit komen.quote:Op maandag 29 september 2025 08:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja natuurlijk maar zo een JA21 zit er met driedubbele agenda. Die kijken altijd met een schuin oog naar of ze de zaak kunnen frustreren en opblazen. Als buitenboordmotor wordt dat weer heel instabiel en voorsorterend op een -geen nazi termen aub -quote:Op maandag 29 september 2025 08:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik toch ook. En ik weet ook zeker dat CDA liever GL-PvdA, VVD, D66, Volt en CU heeft dan JA21. En misschien zelfs liever SP. Maar je moet uiteindelijk wat met de uitslag, niet met wensdenken.quote:Op maandag 29 september 2025 09:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat GL-PvdA liever de PvdD erbij wil hebben dan JA21 - en dat is meer dan terecht. Datzelfde geldt ook voor Volt.
Het CDA staat echter wel vol voor democratie. En ze zijn echt een centrumpartij. Dat onderscheid ze echt fors van de rest in dat kwadrant.quote:Op maandag 29 september 2025 09:18 schreef capricia het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
Was Kieskompas die site waarbij als je de helft extreem links invult en de andere helft extreem rechts, je in het midden wordt geplaatst en de conclusie is dat NSC of CDA het best bij je past?quote:Op maandag 29 september 2025 09:21 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, ik weet het maar ik heb wel vaker geschreven dat ik kieskompas geen heel serieus te nemen model vind.
Het is gewoon niet zeker dat dat mogelijk is. Waarom kun jij dat niet accepteren?quote:Op maandag 29 september 2025 09:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar wel zonder uiterst rechtse droeftoeters aub. Ze zorgen maar dat ze daaruit komen.
Ik kom altijd precies in het midden uit.quote:Op maandag 29 september 2025 09:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Was Kieskompas die site waarbij als je de helft extreem links invult en de andere helft extreem rechts, je in het midden wordt geplaatst en de conclusie is dat NSC of CDA het best bij je past?
Ik zou toch eerder voor een stabiele regering gaan die de vier jaar vol kan maken.quote:Op maandag 29 september 2025 09:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar wel zonder uiterst rechtse droeftoeters aub. Ze zorgen maar dat ze daaruit komen.
Nee, ik roep niet zomaar iets. Wat ik stel zijn feiten. GroenLinks-PvdA en de VVD staan in het huidige kiemkompas min of meer op dezelfde hoogte in hun helft van het politieke spectrum. Als je de test doet kun je dit ook zelf constateren.quote:Op maandag 29 september 2025 09:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je roept maar wat
[ afbeelding ]
In 2025 is GL-PvdA zelfs een ietsiepietsie naar rechts gegaan. VVD staat rechtser dan GL-PvdA links is.
Maar de gouden standaard hiervoor blijft Chapel Hill, niet Kieskompas (dat hoofdzakelijk de partijprogramma's meet).
Chapel Hill is vaker besproken hier, en wat daar uit komt. Het tegenovergestelde van wat jij beweert.
Zo plat is het inderdaad min of meer wel.quote:Op maandag 29 september 2025 09:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Was Kieskompas die site waarbij als je de helft extreem links invult en de andere helft extreem rechts, je in het midden wordt geplaatst en de conclusie is dat NSC of CDA het best bij je past?
Hmm. Als nu ook de VVD daar al onder valt gaat dat lastig worden. Wat vindt je trouwens van PvdD in een coalitie?quote:Op maandag 29 september 2025 09:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je kunt ook per stelling bekijken.quote:Op maandag 29 september 2025 09:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat hoeft niet eens extreem te zijn. Als je wisselende punten inneemt eindig je al snel in het midden.quote:Op maandag 29 september 2025 09:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik mis stellingen over stikstof, klimaat, stellingen over europa, privacy, ethische kwesties.... Even snel uit mn hoofd. Maar wellicht is er daarvoor te weinig variatie tussen de partijen.quote:Op maandag 29 september 2025 09:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt ook per stelling bekijken.
De stellingen zijn dit jaar trouwens wel slecht gekozen, wat mij betreft.
Ik zou eerder wonen en klimaat zeggen maar dat scoort niet.quote:Op maandag 29 september 2025 09:41 schreef capricia het volgende:
Op rechts blijft migratie het grootste thema.
Wat is eigenlijk het grote overkoepelende thema op links..Misschien Gaza?
Dan altijd eerder voor die 7 partijen, al zijn het er 20…, dan met uiterst rechts. We kunnen het ons gewoon niet veroorloven daar nogmaals mee te gaan regeren.quote:Op maandag 29 september 2025 09:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is gewoon niet zeker dat dat mogelijk is. Waarom kun jij dat niet accepteren?
Als CDA-GL/PvdA-D66 straks 60 zetels heeft. En SP 6, CU 4, Volt 4, PvdD 4, VVD 10 en JA21 17, dan gaat VVD nooit bij dat drietal aansluiten. Wil je dan echt een 7 partijen kabinet met SP en PvdD? Sowieso, wil PvdD met Palestinavlag aan wel met CU en vice versa?
Het wordt dan kiezen tussen kwaden, een 7 partijen kabinet met minstens 3 partijen die te klein zijn om te regeren (ervaringsdeskundige CU zegt dat je daar minstens 5 zetels voor nodig hebt, anders is het geen doen) is ook geen realistische optie.
Kortom, jammeren over 'uiterst' rechts, maar 'uiterst' links vindt je dan weer geen probleem. Duidelijk.quote:Op maandag 29 september 2025 09:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan altijd eerder voor die 7 partijen, al zijn het er 20…, dan met uiterst rechts. We kunnen het ons gewoon niet veroorloven daar nogmaals mee te gaan regeren.
Voor mij is dit principieel en daarmee heel eenvoudig.
Dan krijg je een coalitie als de anti-Netanyahu-coalitie in Israël, die uiteindelijk Netanyahu veel machtiger heeft gemaakt. Ik voorzie geen betere toekomst als je dat gaat doen. Hebben we over 3 jaar een coalitie PVV-BBB-JA21-FvD. En die 7 partijencoalitie heeft dan in die tussentijd ook niks gedaan, te veel belangen.quote:Op maandag 29 september 2025 09:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan altijd eerder voor die 7 partijen, al zijn het er 20…, dan met uiterst rechts. We kunnen het ons gewoon niet veroorloven daar nogmaals mee te gaan regeren.
Is dit dan het thema van links?quote:Op maandag 29 september 2025 09:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |