Dat lijkt me sterk, er stemt namelijk praktisch niemand rechts die ooit PvdA heeft gestemd. Waar zijn die kiezers dan heen?quote:Op maandag 29 september 2025 08:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Inmiddels is 2/3 van de historische PvdA kiezers weg gelopen.
Dat kun je wel echt midden noemen, als je er zo dicht tegenaan zit.quote:Op maandag 29 september 2025 09:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens het Kieskompas hoort het CDA bij conservatief rechts.
[ link | afbeelding ]
Maar wel zonder uiterst rechtse droeftoeters aub. Ze zorgen maar dat ze daaruit komen.quote:Op maandag 29 september 2025 08:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Uiteindelijk moet er natuurlijk wel een coalitie komen, met een meerderheid.
Ja natuurlijk maar zo een JA21 zit er met driedubbele agenda. Die kijken altijd met een schuin oog naar of ze de zaak kunnen frustreren en opblazen. Als buitenboordmotor wordt dat weer heel instabiel en voorsorterend op een -geen nazi termen aub -quote:Op maandag 29 september 2025 08:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Uiteindelijk moet er natuurlijk wel een coalitie komen, met een meerderheid.
Ja, dat zeg ik toch ook. En ik weet ook zeker dat CDA liever GL-PvdA, VVD, D66, Volt en CU heeft dan JA21. En misschien zelfs liever SP. Maar je moet uiteindelijk wat met de uitslag, niet met wensdenken.quote:Op maandag 29 september 2025 09:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat GL-PvdA liever de PvdD erbij wil hebben dan JA21 - en dat is meer dan terecht. Datzelfde geldt ook voor Volt.
Het CDA staat echter wel vol voor democratie. En ze zijn echt een centrumpartij. Dat onderscheid ze echt fors van de rest in dat kwadrant.quote:Op maandag 29 september 2025 09:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens het Kieskompas hoort het CDA bij conservatief rechts.
[ link | afbeelding ]
Was Kieskompas die site waarbij als je de helft extreem links invult en de andere helft extreem rechts, je in het midden wordt geplaatst en de conclusie is dat NSC of CDA het best bij je past?quote:Op maandag 29 september 2025 09:21 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, ik weet het maar ik heb wel vaker geschreven dat ik kieskompas geen heel serieus te nemen model vind.
Het is gewoon niet zeker dat dat mogelijk is. Waarom kun jij dat niet accepteren?quote:Op maandag 29 september 2025 09:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar wel zonder uiterst rechtse droeftoeters aub. Ze zorgen maar dat ze daaruit komen.
Ik kom altijd precies in het midden uit.quote:Op maandag 29 september 2025 09:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Was Kieskompas die site waarbij als je de helft extreem links invult en de andere helft extreem rechts, je in het midden wordt geplaatst en de conclusie is dat NSC of CDA het best bij je past?
Ik zou toch eerder voor een stabiele regering gaan die de vier jaar vol kan maken.quote:Op maandag 29 september 2025 09:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar wel zonder uiterst rechtse droeftoeters aub. Ze zorgen maar dat ze daaruit komen.
Nee, ik roep niet zomaar iets. Wat ik stel zijn feiten. GroenLinks-PvdA en de VVD staan in het huidige kiemkompas min of meer op dezelfde hoogte in hun helft van het politieke spectrum. Als je de test doet kun je dit ook zelf constateren.quote:Op maandag 29 september 2025 09:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je roept maar wat
[ afbeelding ]
In 2025 is GL-PvdA zelfs een ietsiepietsie naar rechts gegaan. VVD staat rechtser dan GL-PvdA links is.
Maar de gouden standaard hiervoor blijft Chapel Hill, niet Kieskompas (dat hoofdzakelijk de partijprogramma's meet).
Chapel Hill is vaker besproken hier, en wat daar uit komt. Het tegenovergestelde van wat jij beweert.
Zo plat is het inderdaad min of meer wel.quote:Op maandag 29 september 2025 09:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Was Kieskompas die site waarbij als je de helft extreem links invult en de andere helft extreem rechts, je in het midden wordt geplaatst en de conclusie is dat NSC of CDA het best bij je past?
Hmm. Als nu ook de VVD daar al onder valt gaat dat lastig worden. Wat vindt je trouwens van PvdD in een coalitie?quote:Op maandag 29 september 2025 09:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je kunt ook per stelling bekijken.quote:Op maandag 29 september 2025 09:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat hoeft niet eens extreem te zijn. Als je wisselende punten inneemt eindig je al snel in het midden.quote:Op maandag 29 september 2025 09:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik mis stellingen over stikstof, klimaat, stellingen over europa, privacy, ethische kwesties.... Even snel uit mn hoofd. Maar wellicht is er daarvoor te weinig variatie tussen de partijen.quote:Op maandag 29 september 2025 09:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt ook per stelling bekijken.
De stellingen zijn dit jaar trouwens wel slecht gekozen, wat mij betreft.
Ik zou eerder wonen en klimaat zeggen maar dat scoort niet.quote:Op maandag 29 september 2025 09:41 schreef capricia het volgende:
Op rechts blijft migratie het grootste thema.
Wat is eigenlijk het grote overkoepelende thema op links..Misschien Gaza?
Dan altijd eerder voor die 7 partijen, al zijn het er 20…, dan met uiterst rechts. We kunnen het ons gewoon niet veroorloven daar nogmaals mee te gaan regeren.quote:Op maandag 29 september 2025 09:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is gewoon niet zeker dat dat mogelijk is. Waarom kun jij dat niet accepteren?
Als CDA-GL/PvdA-D66 straks 60 zetels heeft. En SP 6, CU 4, Volt 4, PvdD 4, VVD 10 en JA21 17, dan gaat VVD nooit bij dat drietal aansluiten. Wil je dan echt een 7 partijen kabinet met SP en PvdD? Sowieso, wil PvdD met Palestinavlag aan wel met CU en vice versa?
Het wordt dan kiezen tussen kwaden, een 7 partijen kabinet met minstens 3 partijen die te klein zijn om te regeren (ervaringsdeskundige CU zegt dat je daar minstens 5 zetels voor nodig hebt, anders is het geen doen) is ook geen realistische optie.
Kortom, jammeren over 'uiterst' rechts, maar 'uiterst' links vindt je dan weer geen probleem. Duidelijk.quote:Op maandag 29 september 2025 09:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan altijd eerder voor die 7 partijen, al zijn het er 20…, dan met uiterst rechts. We kunnen het ons gewoon niet veroorloven daar nogmaals mee te gaan regeren.
Voor mij is dit principieel en daarmee heel eenvoudig.
Dan krijg je een coalitie als de anti-Netanyahu-coalitie in Israël, die uiteindelijk Netanyahu veel machtiger heeft gemaakt. Ik voorzie geen betere toekomst als je dat gaat doen. Hebben we over 3 jaar een coalitie PVV-BBB-JA21-FvD. En die 7 partijencoalitie heeft dan in die tussentijd ook niks gedaan, te veel belangen.quote:Op maandag 29 september 2025 09:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan altijd eerder voor die 7 partijen, al zijn het er 20…, dan met uiterst rechts. We kunnen het ons gewoon niet veroorloven daar nogmaals mee te gaan regeren.
Is dit dan het thema van links?quote:Op maandag 29 september 2025 09:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |