Er is gewoon weinig behoefte aan meer EU in Nederland.quote:Op maandag 29 september 2025 01:02 schreef Firuze60 het volgende:
Maar wat is er voor wantrouwen tegen een partij als Volt? Omdat ze Europees zijn gestart?
Dat iets nog niet zo populair is is toch geen reden om je partij dan maar op te heffen. Anders kunnen partijen als CU en SGP ook wel stoppen, echt populair gaat dat gedachtegoed niet meer worden in Nederland.quote:Op maandag 29 september 2025 06:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is gewoon weinig behoefte aan meer EU in Nederland.
Volt pleit voor:
- Europees leger met legerleiding in Brussel
- Europese VN Zetel
- Europese minister van buitenlandse zaken die in feite alle andere ministers van BuZa moet vervangen
En vooral, al hebben ze het uit hun programma gehaald volgens mij, zijn ze voor een de Verenigde Staten van Europa: https://voltnederland.org/nieuws/de-verenigde-staten-van-europa
Voor zulke uitspraken en standpunten krijg je gewoon bijna geen handen op elkaar in Nederland. Men wil niet in een Verenigde Staten wonen met een nog veel diversere bevolking dan de VS van Amerika. De verschillen tussen een Nederlander, een Bulgaar, een Griek, een Portugees en een Fin zijn gewoon te groot.
Dus het is geen wantrouwen, het grootste deel is het gewoon niet eens met hun belangrijkste standpunt.
Zelfs bij D66 worden zulke amendementen verworpen: https://d66.nl/liveblog/l(...)e-staten-van-europa/
Dat weet je niet. Je kunt niet zo maar potentieel een zetel of 60 (PVV, FvD, BBB, JA21 en ook SGP) uitsluiten als je weet dat er aan de andere kant ook partijen als SP, Denk en PvdD zijn die heel moeilijk tot onmogelijk in een coalitie passen en je ook nog weet dat VVD in paniek en momenteel echt geen regeringszekerheid is en CDA niet de rechterflank van een coalitie wil zijn. Dan heb je namelijk elke vorm van een coalitie uitgesloten.quote:Op zondag 28 september 2025 22:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
'De realiteit' is ook dat JA21 een extreem-rechtse organisatie is. Als men echt wil kun je de dozijn zetels elders vinden.
Het was voor mij geen argument om ze te laten stoppen, het was meer een reactie op waarom ze klein zijn en waarom samen met ze gaan geen optie is. Hun belangrijkste standpunt jaagt gewoon een hoop kiezers weg.quote:Op maandag 29 september 2025 06:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat iets nog niet zo populair is is toch geen reden om je partij dan maar op te heffen. Anders kunnen partijen als CU en SGP ook wel stoppen, echt populair gaat dat gedachtegoed niet meer worden in Nederland.
Ah dan begreep ik het verkeerd. Ik denk dat Volt in elk geval een goed punt heeft wat betreft Europa. Misschien niet op precies de manier die zij voorstellen maar we zullen dat toch anders in moeten richten. Zoals nu merk je toch dat Europa te verdeeld is en op die manier geopolitiek geen deuk in een pakje boter slaat.quote:Op maandag 29 september 2025 06:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het was voor mij geen argument om ze te laten stoppen, het was meer een reactie op waarom ze klein zijn en waarom samen met ze gaan geen optie is. Hun belangrijkste standpunt jaagt gewoon een hoop kiezers weg.
Van mij hoeft Volt trouwens niet weg, hoor. Als er behoefte is aan zulk geluid mag dat gewoon in de Kamer.
Duh… al dat gemormel dat PvdA/GL zo radicaal zou zijn geworden is dan ook vrij onzinnig en vermoeiend.quote:Op maandag 29 september 2025 06:51 schreef Hanca het volgende:
Interessante analyse van Trouw en Kieskompas over de verrechtsing van VVD, PVV en BBB, trouwens: https://www.trouw.nl/poli(...)-radicaler~b66639b6/
Yeşilgöz heeft gelijk als ze zegt dat de kloof tussen VVD en GL-PvdA groter is geworden dan het alleen met PvdA ooit was, maar dat ligt dus aan het rechtser worden van de VVD en niet aan het samenvoegen van GL-PvdA.
Er ligt wel een persoonlijke mening over dit onderzoek heen.quote:Op maandag 29 september 2025 06:51 schreef Hanca het volgende:
Interessante analyse van Trouw en Kieskompas over de verrechtsing van VVD, PVV en BBB, trouwens: https://www.trouw.nl/poli(...)-radicaler~b66639b6/
Yeşilgöz heeft gelijk als ze zegt dat de kloof tussen VVD en GL-PvdA groter is geworden dan het alleen met PvdA ooit was, maar dat ligt dus aan het rechtser worden van de VVD en niet aan het samenvoegen van GL-PvdA.
JA21 zou je moeten uitsluiten en je niet door moeten laten gijzelen in een coalitie.quote:Op maandag 29 september 2025 07:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Duh… al dat gemormel dat PvdA/GL zo radicaal zou zijn geworden is dan ook vrij onzinnig en vermoeiend.
Maar wellicht voelt het voor een deel als een mooi excuus om wel gewoon samen te gaan werken met uiterst rechts. Want Joost Eerdmans is best aardig of zo…
Uiteindelijk moet er natuurlijk wel een coalitie komen, met een meerderheid.quote:Op maandag 29 september 2025 08:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
JA21 zou je moeten uitsluiten en je niet door moeten laten gijzelen in een coalitie.
CDA valt gewoon door de mand. Want PvdD is erger.
Ik wens ze veel succes.quote:Op maandag 29 september 2025 08:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Uiteindelijk moet er natuurlijk wel een coalitie komen, met een meerderheid.
Wat op zijn minst toch een opmerkelijke claim is aangezien GroenLinks-PvdA en de VVD bijna op gelijke hoogte staan in het politieke spectrum van Kieskompas. Dat wil dus zeggen dat GroenLinks-PvdA altijd een stukje linkser was dan de VVD rechts is, maar de VVD nu naar rechts is opgeschoven.quote:Op maandag 29 september 2025 06:51 schreef Hanca het volgende:
Onzin, Volt peilt gewoon op 4 zetels en dat zou een verdubbeling zijn.quote:Op maandag 29 september 2025 00:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Volt kan zich beter opheffen. Na het vertrek van Nilüfer Gündoğan is het gewoon een saaie partij geworden waar op een gegeven moment gewoon niemand meer op stemt.
Inmiddels is 2/3 van de historische PvdA kiezers weg gelopen. Maar nee hoor dat ligt niet aan de koers van de partij zelf of aan zijn recente leiders die schijt hebben aan de sociaal democratie; het is de schuld van de VVD want die is steeds rechtser geworden.quote:Op maandag 29 september 2025 06:51 schreef Hanca het volgende:
Viel me ook al op iddquote:Op maandag 29 september 2025 08:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wat op zijn minst toch een opmerkelijke claim is aangezien GroenLinks-PvdA en de VVD bijna op gelijke hoogte staan in het politieke spectrum van Kieskompas. Dat wil dus zeggen dat GroenLinks-PvdA altijd een stukje linkser was dan de VVD rechts is, maar de VVD nu naar rechts is opgeschoven.
Tja, links heeft een veel groter speelveld dat als 'acceptabel' wordt gezien.quote:Op maandag 29 september 2025 08:53 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Viel me ook al op idd![]()
Daarnaast staat vvd lang niet zo ver rechts als die andere partijen in dat spectrum.
GL-PvdA sluiten JA21 ook niet uit, vallen die dan ook door de mand of heb je andere standaarden voor partijen die dicht bij je staan?quote:Op maandag 29 september 2025 08:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
JA21 zou je moeten uitsluiten en je niet door moeten laten gijzelen in een coalitie.
CDA valt gewoon door de mand. Want PvdD is erger.
Ik weet zeker dat GL-PvdA liever de PvdD erbij wil hebben dan JA21 - en dat is meer dan terecht. Datzelfde geldt ook voor Volt.quote:Op maandag 29 september 2025 09:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
GL-PvdA sluiten JA21 ook niet uit, vallen die dan ook door de mand of heb je andere standaarden voor partijen die dicht bij je staan?
En PvdD heeft gewoon een enorm probleem met haar leden bij elk compromis, dat weten ze bij PvdD zelf ook wel.
Volgens het Kieskompas hoort het CDA bij conservatief rechts.quote:Op maandag 29 september 2025 09:10 schreef -XOR- het volgende:
Het zou wel een interessante keuze zijn : een liberaal-democratisch kabinet (SP, CU, PvdAGL, D66, CDA) of een autoritair-conservatief kabinet (VVD, PVV, SGP, JA21, BBB).
Dan valt er wel echt wat te kiezen. Wat dat betreft vind ik het wel dapper van Yesilgöz om een zo duidelijke voorkeur uit te spreken voor een Orbanistisch kabinet.
Je roept maar watquote:Op maandag 29 september 2025 08:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wat op zijn minst toch een opmerkelijke claim is aangezien GroenLinks-PvdA en de VVD bijna op gelijke hoogte staan in het politieke spectrum van Kieskompas. Dat wil dus zeggen dat GroenLinks-PvdA altijd een stukje linkser was dan de VVD rechts is, maar de VVD nu naar rechts is opgeschoven.
Ja, ik weet het maar ik heb wel vaker geschreven dat ik kieskompas geen heel serieus te nemen model vind.quote:Op maandag 29 september 2025 09:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens het Kieskompas hoort het CDA bij conservatief rechts.
[ link | afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |