abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218769135

[Afbeelding: @MadMaster]
[OP-tekst: @Fred_B]

2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.

Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."

Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.

Radio 2 Top 2000: Editie 2024

Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.

Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.

Wat mag ik allemaal niet missen?

A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur).
B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3.
C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3.
D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1.
E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis.
F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits.
G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.

Stemmen
Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.

De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?

Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:

- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik
- @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
- Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik

Staat ie in de top 2000?
Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl

Overzichtenlijstjes:
Op https://www.pino112.nl/top2000/jaar.php staat de lijst van 2024, inclusief statistieken

De FOK! 2000:
Wie weet is er weer een vredelievende vrijwilliger die onze lijstjes gaat optellen

Presentatie:

00.00 – 02.00 uur Desiree van der Heiden
02.00 – 04.00 uur Daniël Lippens
04.00 – 06.00 uur Jasper de Vries
06.00 – 08.00 uur Tannaz Hajeby
08.00 – 10.00 uur Jan-Willem Roodbeen & Jeroen Kijk in de Vegte
10.00 – 12.00 uur Bart Arens
12.00 – 14.00 uur Annemieke Schollaardt
14.00 – 16.00 uur Paul Rabbering
16.00 – 18.00 uur Ruud de Wild
18.00 – 20.00 uur Emmely de Wilt
20.00 – 22.00 uur Morad El Ouakili
22.00 – 00.00 uur Jeroen van Inkel

Social media Radio 2:
NPO RADIO 2 op Instagram
NPO RADIO 2 op Twitter
TOP 2000 op Facebook

Meeluisteren:
Kabelfrequenties in de verschillende steden:
http://www.frequenties.net/station/radio-2

FM-etherfrequenties
https://www.nporadio2.nl/frequenties

Luisteren via internet:
http://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3

Terugluisteren kan via ziggo.

De Top 2000 in beeld

NPO 1 Extra:
Vanaf 24 december 23:00 uur kan er gekeken worden naar jolige mensen in het café.

NPO 3:
Diep in de nacht. Daar kijkt dus nog steeds niemand naar.

Website
http://www.nporadio2.nl/top2000

Historie van de Radio 2 Top 2000

Voor uitgebreide statistieken:
https://pino112.nl/top2000/
Pino, held! _O_

De Magie van 25x Top 2000:
https://npo.nl/start/seri(...)izoen-1/25x-top-2000

De eerste Top 2000 op Spotify:
Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1:
Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)

Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( :')!), kun je vast wel ergens vinden.

De Top 2000 op FOK! door de jaren heen

Topicreeks: Top 2000 Editie 2001
Topicreeks: Top 2000 Editie 2002
Topicreeks: Top 2000 Editie 2003
Topicreeks: Top 2000 Editie 2004
Topicreeks: Top 2000 Editie 2005
Topicreeks: Top 2000 Editie 2006
Topicreeks: Top 2000 Editie 2007
Topicreeks: Top 2000 Editie 2008
Topicreeks: Top 2000 Editie 2009
Topicreeks: Top 2000 Editie 2010
Topicreeks: Top 2000 Editie 2011
Topicreeks: Top 2000 Editie 2012
Topicreeks: Top 2000 Editie 2013
Topicreeks: Top 2000 Editie 2014
Topicreeks: Top 2000 Editie 2015
Topicreeks: Top 2000 Editie 2016
Topicreeks: Top 2000 Editie 2017
Topicreeks: Top 2000 Editie 2018
Topicreeks: Top 2000 Editie 2019
Topicreeks: Top 2000 Editie 2020
Topicreeks: Top 2000 Editie 2021
Topicreeks: Top 2000 Editie 2022
Topicreeks: Top 2000 Editie 2023

De lijst door de jaren heen:

@Cassa95 onderzocht: Veranderingen in de Keuzelijst - NIEUW en geactualiseerd 2024
@Cassa95 onderzocht: Analyse nieuwe binnenkomers 2024 - NIEUW en geactualiseerd 2024
@PippenScottie & @ok01 stelden samen: FOK!2000 2022

Nog wat classics:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_218769200
De enige Cox op de keuzelijst is Deborah, dus 0 kans.
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_218769429
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 13:13 schreef Tussle266 het volgende:
De enige Cox op de keuzelijst is Deborah, dus 0 kans.
Hij gaat ongetwijfeld gedraaid worden nav zn dood en daarmee met nieuwe nrs op de keuzelijst komen vermoed ik
pi_218773644
Weliswaar peace love and harmony, maar ook protesten vanuit Spanje en racisme met de dood tot gevolg, het is niet allemaal 'fucking lovely, mate'. Een enerverend blokje dus.

625 Mel & Kim - Respectable

De laatste keer de geluiden van Stock, Aitken & Waterman met misschien niet de beste zangstemmen uit de stal - die hadden we afgelopen week al - maar wel hele goede zangstemmen gecombineerd met een nog iets gedurfdere plaat. Minder tijdloos, maar excentrieker. En qua zang echt wel een goed duo, deze zusjes. Dan hoop je op meer, maar helaas mocht dat niet zo zijn. Na de plaat FLM, genoemd naar Mel's standaarduitroep 'Fucking Lovely, Mate' (maar anders genoemd voor de markt) kreeg Mel kanker en ze overleed op 23-jarige leeftijd. Gelukkig hebben ze zich met dit lied voor altijd gevestigd. Nouja, in de Top 2000 slechts eenmalig, in 2000 op 1790. Een misser van de mensen thuis, maar ik kan er wel een respectabele plek 625 aan geven.

624 Cat Stevens - Morning Has Broken

De bekendste van Cat Stevens, die voor mij natuurlijk vooral bekendheid wierf door de reclame van het WNF begin jaren nul. Ik bedoel, dit kwam niet zozeer op radio 538, maar ik ken het toch al heel lang. Hij schreef het niet zelf, de melodie van de zangstukken was van Eleanor Farjeon, dat werd gecombineerd met een pianoarrangement van Rick Wakeman in het loopje in het intro, die we natuurlijk kennen van Yes (en indertijd vooral bekend was van Strawbs). Daar heeft Wakeman nooit echt de credits voor gekregen, Yusuf is misschien wel lam, maar niet echt vriendelijk naar de mensen die hem inspireren. Dat pianoloopje is natuurlijk mooi, maar ik vind de rest van lied toch nog een stukje mooier. Zodra Cat 'Morning Has Broken' begint te soezen, dat voelt echt als rustig wakker worden. Als een voorzichtig wakker word-liedje voor een kind. Altijd stond dit lied in de lijst, met zelfs een aantal top 100-deelnames. Daarvan was plek 76 in 2004 de beste notering, maar na 2008 was het over met de top 100 en in 2012 was het al plek 291. In die regionen bleef het lied tot en met 2017, maar in 2018 stond het lied ineens meer dan 300 plekken lager. Dat is nog steeds de regio waar het lied staat, met plek 720.

623 Metallica - Master of Puppets

Is dit de meest iconische van Metallica? Misschien niet de grootste hit, maar wel eentje die voor altijd als een van de belangrijkste nummers in de metal gezien wordt. Ik vind de vlottere inleidende beschietingen in de vorm van Battery fijner en aangezien dit natuurlijk een heel vergelijkbaar nummer is door de constructie die Metallica indertijd gebruikte heeft dit lied het probleem daar een beetje tegen op te moeten boksen. Tegelijkertijd is dit ook gewoon een hele puike song, waarbij vooral het rustige deel heel tof is. Maar ook het vlotte deel is top. Terecht dat het wordt gezien als een van de mijlpalen in de metal, al komt het bij mij niet zo hoog als in de Top 2000 zelf. De aanloop was nog rustig: De eerste 2 jaar zat het lied nog diep in een random nacht weggestopt. Maar in 2016 op 109 en sindsdien steeds maar stijgende tot 29 in 2022. Inmiddels vinden we het lied op 33.

SPOILER: 622-601
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_218773911
Er zijn best veel van die Tuinfort-achtige types he? YoungKio, Roselilah, allemaal in de miljardairsclub aanwezig en geen hond die ze kent.

Ook in de Miljardairsclub, meerdere keren, The Weeknd. Zijn die allemaal al geweest, en zo ja, waarom staat Nielson die Abel playbackt dan hoger? Dat is eigenlijk de enige in dit verhaal die ik wel wat te enthousiast ingeschat zou vinden, al is die inderdaad verder gewoon prima.
pi_218774041
Het nadeel van rustige platen in dit gedeelte van de lijst is dat als je er niet door geraakt wordt, het automatisch eigenlijk zeikmuziek wordt. Dat ging een aantal blokjes verrassend goed, maar dingen als Morning Has Broken of Wild Horses, waarvan ik me prima kan voorstellen dat er fans voor zijn, zou ik een stuk lager plaatsen.

Maar gelukkig ook genoeg leuks. De Piano hoort natuurlijk op 31 december thuis. Twilight Zone is ook een heerlijk nummer. Titanium is lekker, Strange Fruit mooi, Somebody To Love mag niet uit de echte lijst vallen. Zelfs bij Nielson zou ik de radio niet zachter zetten, dus wat dat betreft best een prima selectie.

Als ik nog iets moet zeuren, dan staan Mel & Kim wel heel hoog, met dat gedateerde geluid. En als Taylor Swift langskomt, stel ik telkens de vraag of dit ook zo goed zou scoren als LeAnn Rimes ofzo het had gezongen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_218774379
Tim jaagt er nog wat 1975 doorheen in de albumshow. Die komen daarmee met sommige liedjes ook in de 3+ groep voor dit jaar. Dat is wel echt het effect van wat ander volk achter de knoppen zoals Tim en Lip en die jeugd iedere ochtend, want de afgelopen 3,5 jaar waren zulke bands vrijwel volledig afwezig, maar ze komen meer en meer voorbij.
pi_218774438
Can’t fight the moonlight is wel een lekker nummertje hoorrr
  zondag 14 september 2025 @ 23:23:13 #9
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218774481
:W UITZWAAI-ALARM :W

SPOILER
34 favorieten over.

Favoriete nummers uit het blokje 625-601:

611 Golden Earring - Twilight Zone: Lange tijd was het aardig verdeeld, maar inmiddels begint het wel op te vallen dat de nummers die een beetje onderaan mijn top 100 bungelen wel zo ongeveer zijn uitgespeeld. Van het onderste kwartje zijn er met deze uitgezwaaid nog slechts vier over nu, terwijl er van het bovenste kwartje nog 12 fier overeind staan. De laatste jaren heeft dit nummer het overgenomen van Another 45 Miles als mijn favoriet van Golden Earring, met name door een ijzersterke interpretatie van een coverband die ik een paar jaar geleden eens zag met Koningsdag.
624 Cat Stevens - Morning Has Broken: Hier heb ik ook nog een keer een stukje van moeten leren met keyboardles, helaas niet het stukje waar je nu als keyboardspeler echt enthousiast van wordt – zo goed ben ik helaas nooit geworden. Inderdaad prachtig kalmerend, bijna sereen te noemen.
607 David Guetta & Sia – Titanium: Toch wel een gouden combinatie hoor, de wat house-achtige sound van David Guetta met de prachtige zangstem van Sia. Het blijft een grote zegen dat dit ook gewoon serieus mee kan doen in de Lijst der Lijsten tegenwoordig.

Minst favoriete nummers uit het blokje 625-601:

610 Taylor Swift - Love Story: We zijn het radicaal oneens over de passende volgorde van Taylor Swift-nummers, vrees ik. Het veel mooiere werk is voor een aanzienlijk deel allang de revue gepasseerd, en haalde meermaals het favorietenlijstje bij mij binnen het desbetreffende blokje. En voor Love Story heb je een plek gereserveerd zo hoog in de lijst. Tsja. Ik vind het veel te zoetsappig en over de top, het glazuur springt werkelijk van je tanden. Gelukkig is haar nieuwere werk een stuk verfijnder.
625 Mel & Kim – Respectable: Het kan aan mij liggen, maar ik word er een beetje zenuwachtig van. De samenzang en geluidseffecten hebben nog wel iets artistieks, maar echt mooi vind ik het niet. Wel sneu dat die Mel zo jong overleden is.
621 The Beatles - I Feel Fine: Ik had hier ook Strange Fruit kunnen noemen, maar daar ben ik toch nog wat milder voor omdat dat zelfs ten tijde van de opkomst van de Beatles al bijna 30 jaar oud was. En omdat dat zeker voor die tijd gewoon echt prima in elkaar zat. Dan gaan we toch voor dit niemendalletje van de Beatles, wel luisterbaar maar ze kunnen zoveel beter.
  maandag 15 september 2025 @ 01:31:22 #10
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_218774677
In dit blok wel 4 stemplaten, jeetje. Om te beginnen Strange Fruit van Billie Holiday, wat een Fok! steunplaat was, toen het er dreigde uit te vallen (en uiteindelijk ook deed).

Vervolgens Long John Baldrey, die er helaas ook alweer uitgevallen is, waar die diepe stem mij wel bekoort.

En ook de Manic Street Preachers, die ik zo'n 30 jaar geleden live op Pinkpop heb gezien,cwat indruk gemaakt heeft.

En tenslotte de Cranberries, waarvan ik dit wel hun leukste nummer vind.

SPOILER
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  maandag 15 september 2025 @ 07:49:11 #11
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218775358
Ain't No Mountain High Enough was samen met The Boys Are Back In Town 20 tot 15 jaar geleden ook geregeld eigen keuze hier, gewoon omdat t belachelijk was dat ze niet op de keuzelijst stonden. Gelukkig is dat allemaal rechtgetrokken
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_218775656
In de Mex4851 was hij gelukkig in mei al uitgespeeld, maar op 2 wordt hij zo onrealistisch vaak gedraaid, dat ik gewoon gemist had dat één van die Skyradio-anthems van Gavin DeGraw gewoon niet op de keuzelijst stond, maar wel al 4+ keer voorbij is gekomen dit jaar. Dus die zal ook wel overbodig toegevoegd worden.

Ik vraag me toch wel iets af, waar iemand van jullie met enige kennis van radio mogelijk antwoord op heeft. Niet alleen deze, maar verschillende liederen zijn dan gewoon jaren niet gedraaid (2020 voor het laatst in dit geval) en die worden dan ineens weer een hoeksteen van de playlist. Waarom is dat? Een keertje draaien zou ik nog snappen, maar het worden gewoon vaste gasten dan ineens weer.
pi_218775678
Gavin is wel dermate grauw dat ik niet verwacht dat hij de lijst nog haalt, echt zo'n artiest voor plek 2873 in de Top 4000.
pi_218775687
Van mij mag 1948 wel in de Top 2000 O+
"You can call me Susan if it makes you happy"
  maandag 15 september 2025 @ 09:54:23 #15
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218776163
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 08:50 schreef Tussle266 het volgende:
In de Mex4851 was hij gelukkig in mei al uitgespeeld, maar op 2 wordt hij zo onrealistisch vaak gedraaid, dat ik gewoon gemist had dat één van die Skyradio-anthems van Gavin DeGraw gewoon niet op de keuzelijst stond, maar wel al 4+ keer voorbij is gekomen dit jaar. Dus die zal ook wel overbodig toegevoegd worden.

Ik vraag me toch wel iets af, waar iemand van jullie met enige kennis van radio mogelijk antwoord op heeft. Niet alleen deze, maar verschillende liederen zijn dan gewoon jaren niet gedraaid (2020 voor het laatst in dit geval) en die worden dan ineens weer een hoeksteen van de playlist. Waarom is dat? Een keertje draaien zou ik nog snappen, maar het worden gewoon vaste gasten dan ineens weer.
Kan een nieuwe muzieksamensteller aangenomen zijn
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  maandag 15 september 2025 @ 09:55:06 #16
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218776181
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 08:57 schreef TLC het volgende:
Van mij mag 1948 wel in de Top 2000 O+
Die staat er al in, al jaren op dezelfde plek
pi_218776290
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 09:54 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Kan een nieuwe muzieksamensteller aangenomen zijn
Het kan zo simpel zijn. Dit was dus serieus nooit in me opgekomen.
  maandag 15 september 2025 @ 10:05:30 #18
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218776312
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 08:50 schreef Tussle266 het volgende:

Nummers die opeens beter uit luistertesten kwamen. Dan hebben mensen ze op TikTok gezien, of ze zijn weer beter aan gaan sluiten bij de huidige muziektrends.
pi_218778383
Laat me Niet Alleen van Paul de Leeuw zou weleens op kunnen gaan voor de beste zangers-bonus van dit jaar
pi_218778397
Gedraaid van Gerard Cox en niet in de voorkeuzelijst: 't Is Weer Voorbij Die Mooie Zomer. 2x maarliefst. Teken die maar in voor de keuzelijst
pi_218778462
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:25 schreef Scorpion_17 het volgende:
Gedraaid van Gerard Cox en niet in de voorkeuzelijst: 't Is Weer Voorbij Die Mooie Zomer. 2x maarliefst. Teken die maar in voor de keuzelijst
Hij was al eerder gedraaid. Dus het is meer dan 2. Maar reken je niet rijk hè, dat meerdere beurten een toegangsbewijs betekent is slechts een theorie van mij en ik moet het niet van mijn intelligentie hebben in het leven.
  maandag 15 september 2025 @ 13:38:50 #22
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218778496
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:23 schreef Scorpion_17 het volgende:
Laat me Niet Alleen van Paul de Leeuw zou weleens op kunnen gaan voor de beste zangers-bonus van dit jaar
Ik vond Daddy Cool beter
pi_218778613
Ze draaien iedere week de hit van de week van de ellendige zangers. Die van Bente is vorige week 10x gedraaid. Maar voor 2025 liederen maakt dat bar weinig uit.
  maandag 15 september 2025 @ 13:59:56 #24
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218778631
Beste Zangers moet en zal je door de strot geduwd worden.
  maandag 15 september 2025 @ 14:15:51 #25
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218778792
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:23 schreef Scorpion_17 het volgende:
:r
pi_218779274
Een overzichtje gemaakt met verschillende allertijdenlijsten komende tijd om langzaamaan in de stemming te komen. Mis is er nog eentje?

September
26 sept Evergreen top 100 jaren 80 Radio 5

Oktober
?? Arrow 500 Arrow Clasic Rock

November
??? Kink 1500
21-23 nov Verrukkelijke 500 Orinoco Radio
24-28 nov Evergreen Top 1000 Radio 5
?? Q-Music Top 1500
?? MNM Top 1000

December
4-24 dec Top 4000 Radio 10 Gold
7 dec Mumeladder top 100 Orinoco Radio
18-31 dec Snob 2000 Pinguin Radio
19-21 dec Witte Trui Top 400 Orinoco Radio
25-31 dec Top 2000 NL Radio 2
25-31 dec Top 2000 BE Radio 2
??-31 dec Tijdloze StuBru

[ Bericht 0% gewijzigd door Scorpion_17 op 15-09-2025 20:00:53 ]
  maandag 15 september 2025 @ 15:17:07 #27
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218779397
Nice. Vooral veel zin in de Kink 1500, dan is het lijstjesseizoen écht weer begonnen voor mijn gevoel O+
pi_218779546
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 15:17 schreef DecoAoreste het volgende:
Nice. Vooral veel zin in de Kink 1500, dan is het lijstjesseizoen écht weer begonnen voor mijn gevoel O+
Wat is een lijstjesseizoen zonder Lenny.
pi_218780495
Ik zou er serieus rekening mee houden dat een band die niet Bob Dylan is en ook geen protege van Timbaland straks ingekopt wordt door dezelfde menigte die Macklemore inkopte in 2024. Dus dat kan nog even gezellig worden ergens rond 3.23 op zaterdagnacht 27 december. Zoveel aandacht kan geen Radio 2 playlist of Xi Jinping medium tegenop.
pi_218781261
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 17:18 schreef Tussle266 het volgende:
Ik zou er serieus rekening mee houden dat een band die niet Bob Dylan is en ook geen protege van Timbaland straks ingekopt wordt door dezelfde menigte die Macklemore inkopte in 2024. Dus dat kan nog even gezellig worden ergens rond 3.23 op zaterdagnacht 27 december. Zoveel aandacht kan geen Radio 2 playlist of Xi Jinping medium tegenop.
Kneecap dan ook maar meteen erbij?
pi_218781282
600 Radiohead - Fake Plastic Trees

Mooie opbouwballad van Radiohead, die zeer rustig begint maar waaraan langzaam steeds meer instrumenten toegevoegd worden. Al vind ik eerlijk gezegd niet dat ze daarop all-in zijn gegaan, zeker in de eerste anderhalve minuut. Die duren me iets te lang, maar daarna is het toch wel mooi. Ik moet zeggen dat dit ook een Radiohead-lied is wat pas later op mijn radar kwam, omdat ik merkte dat deze nog wel eens op de radiozenders langskwam. Inmiddels vind ik dat toch ook wel terecht. Dat rustige einde bijvoorbeeld ook, dat is qua zang ook wel heel mooi gedaan. Dat is denk ik wel het allerbeste stukje. Sinds 2014 in de lijst, met plek 780 in 2017 als hoogste notering en inmiddels plek 970.

599 Portishead - Glory Box

Mijn favoriete groep allertijden en dan slechts plek 599, wat doe je daar dan mee? Glory Box is simpelweg niet een van mijn favorieten. Nooit echt geweest. Mijn eerste kennismaking was Machine Gun. Dat was het eigenlijk niet, dat was wel heel heftig. Iedereen die dat kent zal wel begrijpen dat dat niet de instapplaat is. Gelukkig coverden mijn vrienden van nummertje 600 The Rip. Ik was toen wel liefhebber van Radiohead (nu nog steeds, maar toen nog wel iets meer), dus ja als zij het gingen coveren, dan moest ik het lied wel eens luisteren. En die kwam vrij snel bij mij binnen, wat een genot. Al had ik de live-ervaring op Best Kept Secret nodig om alles van Portishead helemaal te omarmen. Ik vond het derde album al wel goed, maar de rest kwam pas later. Zo ook Glory Box, rustig, downtempo, een beetje jazzy, en vooral dat Ike's Rap II-sampletje dat geïnspireerd was door Daydream van Wallace Collection. Je zou kunnen zeggen dat dat lied behoorlijk relevant is voor de Triphop, want ook Tricky gebruikte het en wel meer nummers hebben dezelfde vibe als Glory Box. In die zin is het lied wel belangrijk voor het genre en het is ook zeker geen slecht nummer, maar ja, als je fan bent leer je vaak andere nummers meer waarderen. Al ben ik allang blij dat dit alweer jaren wordt gewaardeerd in de Top 2000, want sinds 2014 staat dit erin, waarbij alleen in 2014 en 2024 de top 1000 werd behaald. Afgelopen editie was 744 zelfs de hoogste notering.

598 Supertramp - The Logical Song

Van mijn favoriete groep naar de alltimefavoriet van mijn wederhelft. Daar die geen Portisheadliefhebber is zal ze maar wat blij zijn dat deze daar gewoon boven staat in dit lijstje, maar uiteindelijk is het ook gewoon logisch: Dit is een van de beste van Supertramp en Glory Box is een hoogstens gemiddeld nummer uit de ongeveer 40 bekende Portishead-nummers. Dat ze dan allebei nipt bij de beste 600 songs in dit lijstje horen wil ook wel wat zeggen. Dit is gewoon een heerlijke typische Supertramp-song, maar wel lekker opzwepend en hitgevoelig. De nummers die ik verder heel mooi vind zijn toch wat minder hitgevoelig dan deze song, maar dit is gewoon een hit in Supertrampstijl die ook nog eens gewoon lekker klinkt. Al valt het qua hitnotering nog wel tegen met slechts plek 20 in de top 40. Gelukkig is er de Top 2000 nog. Daar debuteerde het lied op 152, maar na 4 jaar zat de reis op 31 december erop. Op 30 december is het lied echter een vaste waarde gebleven en afgelopen editie stond het ook weer op 313.

SPOILER: 597-576
pi_218781460
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 15:05 schreef Scorpion_17 het volgende:
Een overzichtje gemaakt met verschillende allertijdenlijsten komende tijd om langzaamaan in de stemming te komen. Mis is er nog eentje?

September
26 sept Evergreen top 100 Radio 5

Oktober

November
??? Kink 1500
?? Q-Music Top 1500
?? MNM Top 1000

December
Wel jammer dat ik dit jaar de V500 in zijn geheel moet missen. Die is ook niet echt makkelijk terug te luisteren natuurlijk.

Kink 1500 is 27 oktober - 7 november, dat is al bekendgemaakt.
pi_218782894
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 19:07 schreef Mexicanobakker het volgende:
Opvallend is dat Black Summer daarna de Top 2000 nooit heeft behaald
De verklaring die eigenlijk altijd opgaat als je denkt: waarom zou dat toch zijn... is ook hier van toepassing. In het jaar van release: 41. Sindsdien: 0.
  dinsdag 16 september 2025 @ 10:07:03 #34
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_218784748
Alweer drie stemplaten in dit blok. Portishead, The Hollies en Tenacious D.

Die laatste heb ik ook op Pinkpop heb gezien en stond derhalve in mijn concertlijstje van een paar jaar geleden.

Glory Box vind ik een lekker nummer, ondanks dat ik niet zo'n triphopfan ben. Maar het heeft gewoon wat mysterieus.

En He Ain't Heavy, He's My Brother heb ik leren kennen door Olivia Newton-John, die dit in de jaren '70 coverde. De versie van de Hollies is beter wat mij betreft, misschien omdat ik wel van die softrockstijl hou.

SPOILER
pi_218785156
Brucesteen staat 63x op de keuzelijst. Desondanks is gisteren al de tiende (10e) gedraaid die daar nog niet stond. En dat is zonder al die liederen die op dat archiefalbum staan gerekend. Ik kan dat allemaal niet meer uit elkaar houden, al dat brucesteen.

Wat ik wel uit elkaar kan houden is Gorillaz. Dare is gisteren naar de meer dan eens lijst gepromoveerd. Dat vind ik wel een gevalletje als-dan, dus goed voor de potloodlijst.
pi_218786157
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 19:26 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Wel jammer dat ik dit jaar de V500 in zijn geheel moet missen. Die is ook niet echt makkelijk terug te luisteren natuurlijk.

Kink 1500 is 27 oktober - 7 november, dat is al bekendgemaakt.
Zonde, op vakantie? Onweerwolf neemt m altijd op. Dus hij is wel achteraf terug te luisteren
pi_218786309
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 13:47 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Zonde, op vakantie? Onweerwolf neemt m altijd op. Dus hij is wel achteraf terug te luisteren
Ja, dan ben ik een weekend van de kaart. Terugluisteren is niet hetzelfde maar beter dan de liedjes via Spotify aanzetten, ik houd me aanbevolen
  dinsdag 16 september 2025 @ 22:26:18 #38
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218790510
:W :W DUBBEL UITZWAAI-ALARM :W :W

SPOILER
32 favorieten over.

Favoriete nummers uit het blokje 600-576:

580 Gorki – Mia: Oef, de vergelijking met Spinvis vind ik wel een pijnlijke, al kan ik hem ergens wel een beetje volgen. De scheidingslijn tussen mysterieus en pretentieus is soms wel flinterdun, als je kijkt naar de tekst. Luc de Vos klinkt gelukkig ook een stuk minder nasaal. Maar ik moet wel zeggen dat ik vooral de instrumentale stukken hiervan heel bijzonder vind, het is vrij ingetogen maar werkelijk elke noot is raak. Waarschijnlijk zou deze nog steeds hoog staan bij mij als er helemaal geen vocalen waren, en dat zeg ik toch zelden.
593 Arcade Fire – Reflektor: Creativiteit wordt bij mij niet altijd beloond; ik heb zeker al een flinke handvol van de afgelopen 4000-nogwat nummers afgefakkeld die iets creatiefs probeerden te doen dat zich uitte in een soort chaotische kakofonie. Arcade Fire laat hier zien hoe je het wél goed doet, eigenlijk op dit hele album trouwens. De invloeden van inheemse Haïtiaanse muziek en de verwijzingen naar klassieke en vroegmoderne filosofen vind ik fascinerend, en nemen niet weg dat Reflektor ook gewoon lekker in het gehoor ligt. Overigens is dit van mijn lijstje de laatste voormalige notering die we bespreken, Mex en ik zijn het er wat betreft deze plaat roerend over eens dat Nederland een smakeloos land is door dit nummer te laten verdwijnen uit de Top 2000. Ook al zijn de broertjes Butler wel een beetje maf en niet per se sympathiek.
588 The Cranberries - Ode to My Family: Ik twijfelde vorig blokje al even of ik Linger op 3 zou zetten, maar Ode To My Family vind ik inderdaad ook nog net wat sterker, dus ik kan uiteindelijk wel achter mijn keuze staan. Ik vind de wat rustigere stijl op deze nummers overigens een mooier geheel vormen dan het bombastische Zombie, al zit ook die natuurlijk goed in elkaar.

Minst favoriete nummers uit het blokje 600-576:

590 Focus - House of the king: Heerlijk blokje hoor, het is zoeken met een vergrootglas naar de iets minder sterke platen, maar ik denk dat ik als minst favoriete toch op deze uitkom. Nummers die grotendeels of helemaal instrumentaal zijn hebben het, zoals gezegd, vaak wel wat lastiger bij mij - dan moet het wel heel onderscheidend zijn qua opbouw of qua instrumentgebruik. Maar dit kabbelt een hele tijd, werkt dan toch voorzichtig naar een climax toe, en uiteindelijk slaat het een beetje dood.
586 Chicago - Feelin Stronger Every Day: Deze heb ik volgens mij nog nooit gehoord, langzaam maar zeker begint dat iets zeldzamer te worden. Het wat bekendere werk dat thans nog in de lijst staat vind ik wel toffer, een beetje kitsch maar ook iets aansprekender. Dit is me net te standaard.
583 Mika - Grace Kelly: Van Mika ben ik zeker geen groot fan, maar deze kan ik nog wel prima aanhoren, het kan allemaal nog een heel stuk irritanter. Neemt niet weg dat-ie nogal ondersneeuwt in dit blokje.
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 08:43:44 #39
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_218791782
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 15:05 schreef Scorpion_17 het volgende:

September
26 sept Evergreen top 100 jaren 80 Radio 5

Oktober

November
??? Kink 1500
?? Q-Music Top 1500
?? MNM Top 1000

December
Nu bezig: MUZ / [BE] Willy Radio - De Willy 1000
Altijd fijne Belgjes :s)
pi_218792581
Wat mooi om Long John Baldry op 604 tegen te komen. :) Ik kende de plaat niet, tot ik naar de top 2000 luisterde en sindsdien heb ik er steevast op gestemd. Tot vorig jaar, geloof ik, want de kans dat deze plaat ooit nog terugkomt, lijkt me zo goed als 0.
pi_218795071
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 10:52 schreef BillDauterive het volgende:
Wat mooi om Long John Baldry op 604 tegen te komen. :) Ik kende de plaat niet, tot ik naar de top 2000 luisterde en sindsdien heb ik er steevast op gestemd. Tot vorig jaar, geloof ik, want de kans dat deze plaat ooit nog terugkomt, lijkt me zo goed als 0.
Tenzij de morning dew ergens komt te overlijden. Dat sluit ik met de klimaatveranderingen komende jaren niet uit.
  woensdag 17 september 2025 @ 16:59:21 #42
284871 DarkSonic2
#Sommigemensenlettenechtnietop
pi_218795438
Ik ben dus niet de enige die vindt dat Twarres goed naar Ode to my Family heeft geluisterd. Ik wou nog wel even zeggen dat ik High ook een mooi nummer vind, ondanks dat het niet helemaal is waar ik normaal naar zou luisteren.
Hier schreef Tim86 het volgende:
HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
pi_218798238
575 Frankie Goes to Hollywood - Two Tribes

Dit soort nummers worden weer een beetje actueel he? Ik vind dit wel een van de meest intrigerende koude oorlog-songs, met de typisch Amerikaanse funkbaslijn en de meer Russisch klinkende strijkers als symboliek voor de strijd tussen die twee. En dan begin ik nog niet eens over de fantastische clip op dit heerlijke vlotte synthnummer waar de energie werkelijk vanaf spat. De beste van de groep, al geldt dat niet in de Top 2000. Daar is het lied wel aanwezig in de onderste regionen sinds 2007, met uiteraard 2008 uitgezonderd. In 2012 was plek 1506 de beste notering en afgelopen editie stond de plaat op 1847. In ieder geval aanwezig, dus.

574 Kelly Clarkson - Because of You

Twee Top 2000-noteringen voor Kelly, we zijn op plek 574 en we zwaaien nu pas de eerste uit. Is dat niet een beetje overdreven voor deze Idol? Misschien, maar in de tijd dat ik een waardering voor altrock en metal begon te krijgen, stonden powerpopplaten als Since U Been Gone en Behind These Hazel Eyes bij mij nog steeds wel aan. Die tweede plaat stond vol goede pophits, waarbij er eentje nog een extra randje heeft. Daar komen we nog op. Helaas heeft ze dat niveau niet nogmaals kunnen benaderen. Because of You deed het als ballad in die tijd minder goed bij mij, maar later ben ik hem toch gaan waarderen als mooie zoetsappige meezinger, mede geschreven door Ben Moody, de gitarist van Evanescence. Van 2009 tot 2014 konden we hier van genieten in de Top 2000, soms deed die SkyRadio-tijd wel eens iets goed. Het debuut op 1246 was de hoogste notering.

573 Sam Cooke - A Change Is Gonna Come

Man, die stem, die stem. Ik weet niet of er een mooier gezongen lied is dan dit. Iedere keer als ik dit hoor, dan komt die stem gewoon zo goed bij mij binnen. Zoals wel vaker in die tijd gaat dit soulnummer over de problemen met racisme in Amerika. Sam Cooke heeft zelf het succes van deze plaat nooit meegemaakt, hij overleed voor het officiële uitbrengen. Zonde, die had ook nog zoveel moois kunnen maken. De combinatie van de zang met die strijkers hier.. het intro, alles is wel echt goed. Dit is misschien niet mijn favoriete genre, maar in dit genre is er denk ik niet veel beters te vinden dan dit. Pas sinds 2012 mag deze meedoen. Gelukkig staat het er nog altijd in op 1512. Wel lager dan die 847 uit 2015, maar we kunnen niet alles hebben.

SPOILER: 572-551
pi_218798642
Because Of You is wel een aardig nummer voor LeAnn Rimes denk ik…

Maar op een enkele uitzondering na is dit een prima gezelschap, die ook wel passen in het tweede kwart van de lijst.

Veel tot iets hoger zou ik zetten:

Purple Haze
I Treni Di Tozeur
Vincent
Papillon
Verdomme Basket Case
Motorcycle Emptiness
pi_218799056
All Right Now was gewoon enige tijd van de keuzelijst af. Omdat Bartje hem in zijn mixje wilde hebben werd hij twee jaar geleden teruggezet. Echt gebeurd. Er zijn dit jaar best wel wat goede liederen gedraaid die ooit op de keuzelijst of zelfs in de lijst stonden, maar waren afgevoerd. Die heb ik wel in de telling voor eind november meegenomen. Wel een prima stukje muziek trouwens, net als de meeste platen hier. En er was blijkbaar ook nog een plaat van Paul en Thomas over.
pi_218804640
Don McLean's Vincent klikte bij mij eigenlijk pas echt toen ik voor mijn wekelijkse boodschappen naar de supermarkt ging, waar iemand buiten gitaar zat te spelen.
Ik had hem al vaker gezien daar, en hij speelt best aardig, maar toen hij op een middag Vincent inzette toen stond ik toch wel ff stil van hoe mooi het nummer eigenlijk wel niet is.

Zie hem daar niet zo vaak meer spelen, maar da's denk ik meer omdat ik op andere momenten boodschappen doe. Maar altijd als ik hem daar zie stop ik even om te luisteren O+
I'm not lost, it's just I've no idea where I am
pi_218808778
Tijd voor wat leesvoer in de ochtend. Wel met een paar verrassingen, denk ik zo.

550 Justin Timberlake - Mirrors

Justin Timberlake begon zijn muzikale carrière natuurlijk als een simpel boybandidooltje bij *Nsync, niet bepaald de meest boeiende boyband ook. Het is terecht dat die niet in de lijst staan, maar solo waren er meteen al goede songs, voornamelijk met dank aan Timbaland en de Neptunes. Het album daarna probeerde hij het ook met een nummer met een wat langer outro, dat het in singleversie ook best aardig deed. Volgens mij beviel dat een hoop mensen wel, dus voor zijn derde plaat maakte hij nog zo'n nummertje in de vorm van Mirrors. Dat was natuurlijk niet de versie voor de hitlijsten, want een spanningsboog van 8 minuten heeft de radioluisteraar niet. Maar het is wel de versie die bij mij waardering voor deze song heeft opgeleverd, ook voor de singleversie, want de basis staat ook gewoon sterk. Sinds 2013 in de lijst, met plek 867 in 2014 als beste notering. Inmiddels nog altijd op 1317, dus wel een blijvertje te noemen.

549 The Beatles - Blackbird

Fijne vogelgeluiden in dit nummer, dat niet per se over vogels gaat, maar over de rassenproblematiek in de USA. Het staat op naam van de Beatles, maar eigenlijk horen we alleen Macca himself (en wat merelgefluit), inclusief het tikken van zijn voet. Het is misschien aan de zoete kant, maar zoet kan ook wel heel mooi zijn. Het lied duurt ook niet te lang, zodoende kan ik deze mooie compositie wel waarderen. In de Top 2000 moest deze even wachten op de grootste waardering: Van 1999 tot 2005 stond dit lied tussen 523 en 239, maar in 2006 was ie ineens op oudjaarsochtend te horen met plek 142. Daarna steeg de plaat nog verder: In 2010 de top 100 met plek 67 in 2012 als piek. Vanaf 2014 was het lied meestal net buiten de beste 100 te horen, behalve een opleving in 2016. Tot de meest recente editie, toen het lied ineens weer op 87 stond.

548 Beth Hart - L.A. song (Out of this town)

Een lied over depressies overwinnen dat Beth schreef tijdens en na een zware periode. Daarin heeft ze, in tegenstelling tot Kurt Cobain, wél een pistool in huis. Nouja, in de originele versie, maar er is ook een versie waarin die tekst is aangepast vanwege een school shooting in de USA. Het zal ook eens niet in het grootste derdewereldland. Ik kan me herinneren beide versies wel eens gehoord te hebben in de Top 2000, bij Radio 2 weten ze het zelf ook niet. Sinds 2015 in de lijst, met plek 955 in 2016 als hoogste notering.
SPOILER: 547-526
pi_218808916
Ik wilde zeggen dat ik van Beth nooit echt warm word. Maar toen zag ik ineens dat een kinderliedje dit blok mag afsluiten. Dan is Beth ineens prima.

Ik vind Everlong trouwens nog altijd fijner dan The Pretender, maar daarmee niet zeggende dat ik die tweede niks vind. Ik zou eerder Everlong opzetten.
pi_218808930
Oeh hier word ik wel vrolijk van. Vrij hoge regionen waarin we ons bevinden maar toch zou ik het merendeel hiervan nog hoger zetten.

RAH Band altijd een zwak voor gehad. Lekker raar (die clip _O_ ), fantastische edelcamp *)
Remember the jester that showed you tears
The script for tears
pi_218810544
Oeps.. zelf dus ook altijd gedacht dat Peter Sarstedt een Fransman was of in ieder geval Franse roots had. Zal toch de overtuigende uitspraak van "Boulevard Saint-Michel", "Zizi Jeanmaire" en "Juan-Les-Pins" zijn. Een Britse immigrant uit India past niet echt in het plaatje.

Die gaat in ieder geval weer op mijn longlist voor de Evergreen :Y
The script for tears
pi_218811416
Over albumversies gesproken, Mirrors en Happier Than Ever zouden wel fijn zijn, maar we krijgen Porcelain. Die wordt al heel 2025 consequent in albumversie gedraaid. 29 niet te missen seconden.
pi_218811536
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 12:51 schreef Tussle266 het volgende:
Over albumversies gesproken, Mirrors en Happier Than Ever zouden wel fijn zijn, maar we krijgen Porcelain. Die wordt al heel 2025 consequent in albumversie gedraaid. 29 niet te missen seconden.
Ja dat freaky repititieve "you are the love of my life" Timbaland einde maakt dat nummer deels wel.

Mirrors als opener van de Pinkpop set was wel pure vreugde wat mij betreft. Leuk ook dat 2 andere persoonlijke favorieten van hem, 4 Minutes en Chop Me Up, toch even voorbij kwamen. Al was het dan in een 20 seconden skihutversie

[ Bericht 7% gewijzigd door Gale_Boetticher op 19-09-2025 13:19:50 ]
The script for tears
pi_218811585
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:06 schreef Gale_Boetticher het volgende:

[..]
Ja dat freaky repititieve "you are the love of my life" Timbaland einde maakt dat nummer deels wel
Ja mooi man, dat vind ik ook leuk aan LoveStoned. Dat heeft het ook echt nut om een albumversie te draaien.
pi_218811630
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:13 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Ja mooi man, dat vind ik ook leuk aan LoveStoned. Dat heeft het ook echt nut om een albumversie te draaien.
Ook genieten ja. Stiekem is FutureSex/LoveSounds nog steeds één van mijn vaakst gedraaide albums :P
The script for tears
  vrijdag 19 september 2025 @ 13:21:57 #55
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218811660
Ik ben het volledig eens met Mex over happier than ever. Dat eerste stuk maakt het tweede stuk veel krachtiger. Dus albumversie moet gewoon.
  vrijdag 19 september 2025 @ 13:57:12 #56
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218812007
Qua albumversie heeft It's a Long Way to the Top wel het meest prioriteit. Kom op zeg, die doedelzakken eruit laten, daar stemt toch niemand op?
pi_218812069
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:57 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Qua albumversie heeft It's a Long Way to the Top wel het meest prioriteit. Kom op zeg, die doedelzakken eruit laten, daar stemt toch niemand op?
Ze wilden een stukje afsnijden.
  vrijdag 19 september 2025 @ 14:04:57 #58
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218812080
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 14:03 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Ze wilden een stukje afsnijden.
🙂
pi_218813319
Eigenlijk zou dat ook het criterium van albumversies moeten zijn: wordt het punt van het nummer verminkt of niet? Bij die Justin-liedjes is het wel leuk of zo, maar zonder dat gebrabbel blijft het wel hetzelfde. Maar bij Billie en dat blaaspijpliedje is dat wel anders.
  vrijdag 19 september 2025 @ 23:31:39 #60
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218817847
Het recentste blokje komt later, nu eerst 575-551, loop er dus nog eentje achter.

SPOILER
31 favorieten over.

Favoriete nummers uit het blokje 575-551:

553 Editors – Papillon: Het is nu echt vrijwel ieder blokje raak met de uitzwaai-alarmen, op zich best logisch als je het narekent. Ik had deze misschien nog wel een fractie hoger verwacht, maar je sprak bij een ander nummer al even over het ‘bekendste nummer van’-effect, wellicht dat dat een deel van de verklaring is. In de echte Top 2000 doet-ie het zeker niet onaardig, net als hier bij Mex, maar in de Kink 1500 is dit gewoon een top-10 kandidaat, wat een lijst is dat toch ook. De snerpende geluidsexplosie na het iconische ‘IT KICKS LIKE A SLEEP TWITCH’ is op zichzelf al haast voldoende om de hoogste regionen te halen bij mij, en dan hebben we het nog niet gehad over het stemgeluid van Tom Smith.
569 Don McLean – Vincent: Een prachtige lofzang op een van de bekendste Nederlanders uit de geschiedenis, al spreekt iedereen in het buitenland zijn naam altijd verkeerd uit. Zou dat de reden zijn dat hier wordt uitgegaan van zijn voornaam? Ik ben niet per se een liefhebber van beeldende kunst, maar zou het bijna worden door de poëtische teksten van Don McLean.
552 Chi Coltrane - Go like Elijah: Ik was eerder niet bijster positief over religieus getinte nummers als Spirit in the Sky, laat ik het dan nu maar een beetje goedmaken. Die aangename, vriendelijke maar ook krachtige samenzang van deze Top 2000-klassieker is soms precies wat je nodig hebt in het leven.

Minst favoriete nummers uit het blokje 575-551:

568 Kim Wilde - Chequered Love: Tsja, ik vind het niet echt een ramp dat het bij een deelname bleef voor dit nummer. Die obscure eighties-platen hebben nog wel eens de neiging om bol te staan van vage geluidseffectjes die naar mijn smaak toch net de plank misslaan. Zo ook deze.
556 Paul Simon - The Boy in the Bubble: Is het flauw als ik zeg dat dit teveel hoempapa is? Dat is natuurlijk wel het risico van het vak als je een accordeon zo’n prominente rol geeft, dan krijgt het onbedoeld al snel een beetje wat flauwigs. Ach ja, de thematiek is tenminste wel interessant en origineel, dat is ook wat waard.
574 Kelly Clarkson - Because of You: De vorige twee waren soms iets te origineel voor hun eigen bestwil, deze is juist weer heel erg poppy en middle-of-the-road. Ik moet zeggen, als Behind These Hazel Eyes de Top 2000 had gehaald en hier zou opduiken, dan had die waarschijnlijk het andere lijstje wel gehaald. Maar we hebben het niet altijd te kiezen hè.
pi_218819547
Jamaar Behind These Hazel Eyes is natuurlijk veel te obscuur, is bedoel, die kwam lang niet zo hoog in de Top 40 als een Chequered Love bijvoorbeeld
pi_218819716
Bij nummers waarbij ik zelf de doorbraak actief heb meegemaakt is het 'bekendste nummer van'-effect wel minder aanwezig
pi_218819729
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 09:35 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Jamaar Behind These Hazel Eyes is natuurlijk veel te obscuur, is bedoel, die kwam lang niet zo hoog in de Top 40 als een Chequered Love bijvoorbeeld
Grotere hit dan Kids in America ja, om maar een voorbeeld te noemen. Het blijft interessant dat zo'n nummer het dan wel weer veel beter doet in de Top 2000.
pi_218819752
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 10:05 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Grotere hit dan Kids in America ja, om maar een voorbeeld te noemen. Het blijft interessant dat zo'n nummer het dan wel weer veel beter doet in de Top 2000.
Wellicht was de concurrentie in de weken van CL iets minder sterk
pi_218820106
Waar meten we grotere hit aan af? Aan de hoogste positie in de verkooplijsten?
pi_218820144
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 10:50 schreef Tussle266 het volgende:
Niet alleen, ook aantal weken etc, zo kwam Kids In America in het jaaroverzicht op 29 en Chequered Love op 37.
Het zijn de punten die je hebt behaald in dit geval.
pi_218820198
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 10:50 schreef Tussle266 het volgende:
Ik zie hogere positie als grotere hit, maar de puntenlijst zou ook als leidraad genomen kunnen worden.
pi_218820360
Vooruit dan maar. Je moet het ook niet moeilijker maken dan het is, denk ik.

Jammer dat ze na 2000 allemaal zo weinig aan bod zijn gekomen in week 53.
pi_218820394
Over grote hits gesproken, die bankhangers zijn inmiddels gewoon volledig geaccepteerd door 2. Dat liedje met flexe ronnie is al een paar keer in de gewone playlist voorbijgekomen.
  zaterdag 20 september 2025 @ 11:20:05 #70
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_218820399
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 10:54 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Niet alleen, ook aantal weken etc, zo kwam Kids In America in het jaaroverzicht op 29 en Chequered Love op 37.
Het zijn de punten die je hebt behaald in dit geval.
Top 40 werkt met punten inderdaad, maar de Nationale Hitparade maakte de jaarlijst met de werkelijke verkoopcijfers.
  zaterdag 20 september 2025 @ 11:56:47 #71
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218820709
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 11:19 schreef Tussle266 het volgende:
Over grote hits gesproken, die bankhangers zijn inmiddels gewoon volledig geaccepteerd door 2. Dat liedje met flexe ronnie is al een paar keer in de gewone playlist voorbijgekomen.
Ik denk niet dat ik dat nummer ken of wil kennen, maar vrees dat ik hem in december ga leren kennen.
pi_218820988
Nog ander nieuws: Die Evergreen-stemlijsten van 5 hadden altijd 20 plekjes, maar nu voor het eerst 35, dus mogelijk kan dat volgende maand ook. Hup Cats!
  zaterdag 20 september 2025 @ 15:41:50 #73
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_218823570
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 23:10 schreef Mexicanobakker het volgende:
Can’t fight the moonlight is wel een lekker nummertje hoorrr
:Y O+

Wanneer stond LeAnn voor het laatst in de Top 2000? -O-

SPOILER
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zaterdag 20 september 2025 @ 15:46:05 #74
473584 Gretzl
pi_218823651
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 23:31 schreef DecoAoreste het volgende:
574 Kelly Clarkson - Because of You: De vorige twee waren soms iets te origineel voor hun eigen bestwil, deze is juist weer heel erg poppy en middle-of-the-road. Ik moet zeggen, als Behind These Hazel Eyes de Top 2000 had gehaald en hier zou opduiken, dan had die waarschijnlijk het andere lijstje wel gehaald. Maar we hebben het niet altijd te kiezen hè.
Ik wil dat Since U Been Gone opnieuw een (Tiktok)hit wordt en dat de Top 2000 dan ook weer realistisch wordt ;)

Kelly imo wel 1 van de meest onderschatte 00s popsterren. Ze is weinig meer op de radio, terwijl de singles van Breakaway toch allemaal kneiters van hits waren (en MLWSWY is stiekem ookm nog wel leuk.)

SPOILER
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
  zaterdag 20 september 2025 @ 15:46:40 #75
473584 Gretzl
pi_218823663
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 10:05 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Kim-Lian effect :P
  zaterdag 20 september 2025 @ 18:38:01 #76
473584 Gretzl
pi_218825574
Wanneer gaan we weer nieuwe Eurovision kneiters mogen verwelkomen in de Top 2000?

Bekijk deze YouTube-video

JJ - Wasted Love zie ik dit jaar nog niet gebeuren wel.

pi_218825742
Fairytale wordt op 2 wel veel gedraaid, net als Snap, ook buiten de ESF-tijd. En er is nog een derde die me even ontschiet en niet in dit lijstje staat. Maar als ze er tot nu toe niet in stonden, waarom zou dat dit jaar anders zijn? Die Tommy Cash van dit jaar deed het ook best goed toch?

Edit: die derde is Heroes, maar dan met Zweeds accent gezongen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tussle266 op 20-09-2025 19:12:49 ]
  zaterdag 20 september 2025 @ 20:55:25 #78
473584 Gretzl
pi_218826908
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 18:57 schreef Tussle266 het volgende:
Maar als ze er tot nu toe niet in stonden, waarom zou dat dit jaar anders zijn? Die Tommy Cash van dit jaar deed het ook best goed toch?
Een beetje keuzelijstnotering doet wonderen. Zou leuk zijn als ze Tommy erop zetten :)
pi_218829364
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 september 2025 20:55 schreef Gretzl het volgende:

[..]
Een beetje keuzelijstnotering doet wonderen. Zou leuk zijn als ze Tommy erop zetten :)
Dat kan niet hè, is 2025. Of ze moeten het beleid veranderen zoals bij de K500. Maar dat denk ik niet.
pi_218830419
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 september 2025 18:38 schreef Gretzl het volgende:
Wanneer gaan we weer nieuwe Eurovision kneiters mogen verwelkomen in de Top 2000?

JJ - Wasted Love zie ik dit jaar nog niet gebeuren wel.

[ afbeelding ]
De EBU heeft de voorbije twee edities natuurlijk niet echt aan de populariteit van het ESF gewerkt. Dat zie je ook terug in de Top 2000.
  zondag 21 september 2025 @ 20:52:57 #81
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218838302
We zijn weer bij, jawel!

SPOILER
30 favorieten over.

Favoriete nummers uit het blokje 550-526:

539 Foo Fighters – Everlong: Net als Papillon had ik deze nog wel een stukje hoger verwacht en gehoopt, deze ándere top-10 kandidaat bij de Kink 1500 (en top-20 kandidaat op mijn geschoonde lijst). Maar goed, misschien overschat ik hem ook wel een beetje, het is immers ook niet een van de 500 beste nummers uit de '90s. Volgens Radio 2 dan. Qua instrumentgebruik, opbouw en algehele muzikale ethos is het een een vrij standaard rockplaat, maar wel een van de ultieme rockplaten als je het mij vraagt. Die overgang van pre-chorus naar chorus blijft om je vingers bij af te likken.
527 Mike Oldfield & Maggie Reilly - Moonlight Shadow: 'Alleen een mixversie', zegt Mex dan. En dan niet eens even de naam Groove Coverage laten vallen, dat zijn toch wel iconen hoor. Maar vooruit, het origineel is toch wel mooier, zeker als je het bij GC moet doen met de onvermijdelijke radioversie. Voornamelijk omdat het een schande is om een jota of tittel af te doen aan die prachtige poëtische tekst.
549 The Beatles – Blackbird: Ik heb best vaak geklaagd over The Beatles, al hebben ze natuurlijk ook zo onbenullig veel noteringen gehad in de Top 2000-historie dat ze onmogelijk allemaal raak kunnen zijn. Maar eerlijk is eerlijk: de drie in dit blokje zijn allemaal dik in orde en zouden bij mij deze regionen ook wel halen, gok ik. Blackbird vind ik nipt de beste van de drie, lekker rustgevend en er wordt op een aangename manier gespeeld met het ritme en de akkoordenprogressie.

Minst favoriete nummers uit het blokje 550-526:

550 Justin Timberlake – Mirrors: Eigenlijk niet verwonderlijk dat ik dit niks vind hè? Na Robbie Williams en Harry Styles mag er nog een derde voormalige boyband-artiest aan geloven. Ik denk dat ik dit nog wel een stuk magerder vind zelfs, echt van die typische gelikte effectbejag-muziek die zelfs voor Sky nog aan de poppy kant is. Geen idee waar dit plek 550 aan verdiend heeft, bij mij zou dit moeite hebben om de bovenste 4000 te halen.
528 Creedence Clearwater Revival - Born on the Bayou: Voor mij is dit toch wel de minste van CCR, vergeleken met de rest van hun werk vind ik hem wat aan de eentonige kant. Vooral zo'n refrein waarin alleen de titel steeds wordt herhaald vind ik nooit zo inspirerend.
531 George Baker Selection - Little Green Bag: Af en toe best geinig, George Baker. Ook wel een sympathieke vent volgens mij, als hij niet te veel zuipt. Maar het is ook wel een beetje simpel volksvermaak, laten we eerlijk zijn. Ik moet altijd nog denken aan de optredens die ik begin jaren '10 van hem heb gezien op obscure kleine festivalletjes op marktpleinen waar hij dan doodleuk twee keer op een avond optreedt en/of gewoon twee keer Paloma Blanca in zijn set doet, omdat dat toch de enige is die mensen kunnen meezingen. En dan de onvermijdelijke polonaise. Dan kan het muzikaal echt wel een stuk beter in elkaar zitten dan een André Hazes, maar krijg je toch een beetje die vibes.
  Redactie Sport zondag 21 september 2025 @ 23:03:40 #82
274204 crew  Mexicanobakker
pi_218839174
We zitten wel echt bij de nummers waarbij ik er even iets langer wakker blijf tijdens de lijst. Dit is echt geweldig materiaal.

525 Tom Tom Club - Wordy Rappinghood

Zijprojectje van Talking Heads-leden Tina Weymouth en Chris Frantz dat zowaar nog chaotischer is dan de pratende hoofden zelf. Wordy Rappinghood was zo'n succes dat ze het nog een aantal keer probeerden. Een nummer in de stijl van Rapture en Magnificent Seven met een new wave-geluid maar rapachtige vocalen. Ik vind die mix van dat dansbare funky geluid dat toch nog wel geschikt is voor 'rockisten' gecombineerd met die toch-niet-helemaal rapvocalen echt heel lekker. Van 1999 tot 2002 in de lijst, met plek 1237 in 2000 als hoogste notering. In 2009 mocht ie nog een keer meedoen op 1990.

524 Taylor Swift - Shake It Off

Qua pure pophits is dit een van de beste van Taylor. Vlot, energiek, leuke hook.. maar toch niet zo succesvol doordat Taylor een dealtje had met Tidal of whatever. Ja, dat bleek niet handig, dan scoor je geen hits. Inmiddels zit iedereen vast aan die corrupte Zweden die vooral geld uitbetalen aan nutteloze producenten van AI-geluiden, een verschrikking. Dan nog liever de Bankzitters, al komt dat aardig in de buurt van AI-geluid. Nee, dit is hoe popmuziek hoort te klinken. Behalve dan dat het een campagnelied voor Bontenbal had kunnen zijn. Je kunt niet alles hebben. Deze van Taylor stond er zowaar eens altijd in sinds 2015, toen een jaartje op 810 maar daarna jaren in het onderste kwart. Maar dat betekent niet dat de Taylor-hype niets heeft gedaan, want inmiddels staat het lied op 578.

523 The Kinks - Shangri-La

De eerste anderhalve minuut doet me niet zoveel, maar daarna zijn het de folky Kinks op hun best. Ja, de band is op hun best als ouderwetse rommelrockband, maar in latere nummers zit ook heel veel kwaliteit, The Village Green Preservation Society en Arthur zijn echt wel mooie platen, die commercieel wel wat minder deden. Bij Village Green is er alleen een bijgevoegde bonustrack die de lijst haalt, hier is het alleen Shangri-La. Maar dat tweeluik is wat mij betreft echt een aanrader en als dit losgaat is het echt goed. Ik ben wel de enige die dat vindt, buiten de band zelf. 1231 in 1999 en 962 in 2000, maar daar bleef het bij.

SPOILER: 522-501
pi_218840219
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2025 23:03 schreef Mexicanobakker het volgende:
de versie van 20 minuten had gemogen. Die horen we helaas niet
Deze zit dus al het hele jaar om een of andere onduidelijke reden in dat non-stop Top 2000 nachtprogramma, waar verder alleen maar de noteringen van 2024 in zitten. Al 3 jaar niet meer genoteerd en nooit in deze versie, maar dit jaar al tien keer op die manier voorbijgekomen, ergens rond 3.22 in de nacht.
  maandag 22 september 2025 @ 09:19:25 #84
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218840673
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 08:15 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Deze zit dus al het hele jaar om een of andere onduidelijke reden in dat non-stop Top 2000 nachtprogramma, waar verder alleen maar de noteringen van 2024 in zitten. Al 3 jaar niet meer genoteerd en nooit in deze versie, maar dit jaar al tien keer op die manier voorbijgekomen, ergens rond 3.22 in de nacht.
Die Autobahn bij 1 keer gebleven?
pi_218841209
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 09:19 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Die Autobahn bij 1 keer gebleven?
Ja. Er is rond die concerten wel veel ander Kraftwerk gedraaid, terwijl ik toen juist nog wel een keer die albumversie verwacht had.
pi_218842622
Een gemiddelde set van liedjes, met een paar goeie, een paar mindere en een paar LeAnn Rimes-deuntjes.

Hoewel Daydream Believer sinds de versie Priske Believer voor altijd aan een coach die er niet zo veel van kon doet denken, is dat hier de favoriet.
pi_218843096
pi_218843130
Die 20 minuten versie van Get Ready is toch de live-versie?
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_218843606
quote:
Dat gegeil altijd op dat muzikaal niet al te geweldige decennium :P
The script for tears
pi_218843634
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2025 15:07 schreef Gale_Boetticher het volgende:

[..]
En dan nog zonder die foute uur meuk gerekend.
pi_218843640
quote:

[..]
Ja, wel oneens, maar dat kan natuurlijk.
pi_218843644
Er zijn toch moeiteloos 500 goede platen uit de jaren 90 op te sommen? 2 doet het niet, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn toch?
pi_218843838
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 15:11 schreef Tussle266 het volgende:
Er zijn toch moeiteloos 500 goede platen uit de jaren 90 op te sommen? 2 doet het niet, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn toch?
Keuzelijst zal vast rijk gevuld zijn met Rabbering approved Eurodance
The script for tears
  maandag 22 september 2025 @ 15:47:42 #94
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218843840
Kan ik 35 keer op Everlong stemmen?
pi_218843856
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 15:47 schreef DecoAoreste het volgende:
Kan ik 35 keer op Everlong stemmen?
Als je de app downloadt mag alles.
pi_218844704
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2025 23:03 schreef Mexicanobakker het volgende:

501 Rare Earth - Get Ready

Bohh, die live / lange versie is wel echt verdomd lekker zeg _O_

Vraag me trouwens af of de Engelse versie van Major Tom ooit in de lijst heeft gestaan. En dan bedoel ik niet die van Bowie :P
Die versie doet echt zwaar onder voor het origineel wat mij betreft.
pi_218844995
quote:
10s.gif Op maandag 22 september 2025 17:58 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:

[..]

Vraag me trouwens af of de Engelse versie van Major Tom ooit in de lijst heeft gestaan. En dan bedoel ik niet die van Bowie :P
Nee. De Italiaanse versie van Bowie ook niet.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_218844999
quote:
10s.gif Op maandag 22 september 2025 17:58 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:

[..]

Die Engelse versie is echt matig.
  maandag 22 september 2025 @ 18:57:12 #99
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218845075
quote:

[..]
Die is echt heerlijk ja.
pi_218845117
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 18:44 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Nee. De Italiaanse versie van Bowie ook niet.
Was wel het hoogtepunt van het ESF dit jaar _O_
The script for tears
  Redactie Sport maandag 22 september 2025 @ 19:40:04 #101
pi_218845497
Stemmen in de app :') Beter gewoon een lijst waar je helemaal niet voor kunt stemmen, weet je meteen dat het doorgestoken kaart is.

500 The B-52s - Love Shack

Chaos, vrijheid en blijheid met de enige notering van de alternatieve rockband B52's. Ik kan me wel voorstellen dat mensen dit gemaakt vrolijk vinden, maar ik ga hier wel goed op. Het is wel anders vrolijk dan de meeste songs, er zit toch een bepaald randje aan. De chaotische videoclip helpt natuurlijk ook in het feestgedruis met de eerste keer dat we RuPaul op tape zagen. Van 2009 tot 2023 in de lijst, maar vorig jaar zat het na zes keer in de gevarenzone er toch echt op. In 2010 was plek 750 de hoogste notering.

499 Whitesnake - Here I Go Again

Twee keer probeerde Whitesnake het met dit lied. In 1982 was er weinig succes, ook wel terecht. Die versie klinkt traag en beklijft niet echt. Het was pas de versie uit 1987 die succesvol was voor de band van David Coverdale, die eerder al succes had met Deep Purple. Is het met dank aan de werken van Adje Vandenberg, die de gitaarpartij voor de 87-versie inspeelde, of is het gewoon de productie? Ik ga voor het laatste, die klopt hier veel beter. Daardoor knalt het refrein er echt lekker in, niks mis mee. Sinds 2014 staat dit in de lijst, met plek 528 in 2017 als hoogste notering. Inmiddels op 1005.

498 Sixpence None the Richer - Kiss me

Vraag me niet waarom, maar dit nummer schijnt geschreven te zijn in een hotel in Nederland. Waarschijnlijk had de band eerder die avond don't ask why van my bloody valentine aan staan en hoorden ze dat intro. Ergens later die avond werd ongetwijfeld de riff in het intro gespeeld die toch wel erg lijkt op dat nummer van my bloody valentine. Nouja, het is wel een fraaie popversie van dat fuzzy gitaargeluid, met een mooie stem. Past natuurlijk precies in mijn straatje met de mix van gitaren en zang. Deze enige hit haalde ook precies 1x de Top 2000, plek 1335 in 2007.

SPOILER: 497-476
pi_218846129
Even een side note over die Top 90s: 16 uurtjes expansie (vorig jaar 9.00 tot 20.00, dit jaar 9.00 tot 0.00) en het halveren van de stemmen vanwege de app-drang: zou dat voor de samenstelling goed of slecht uitpakken?
  maandag 22 september 2025 @ 21:11:50 #103
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218846508
quote:

[..]
De variatie was groot, en goede 'afwijkende' muziek kwam er in de mainstream media nog gewoon door (die wordt nog steeds gemaakt, maar wordt amper meer gepusht).

Acts als Aqua en Toy-Box waren een nadeel, net als veel happy hardcore, maar er bleef genoeg over.

[ Bericht 49% gewijzigd door Eightyone op 23-09-2025 17:10:08 ]
  maandag 22 september 2025 @ 21:32:24 #104
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218846698
Meeting Across the River was wel echt te danken aan Ekdom en Stenders, denk ik,
En Jimmy Page speelde natuurlijk al gitaar met een strijkstok op Dazed and Confused
  Redactie Sport maandag 22 september 2025 @ 21:39:15 #105
pi_218846765
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 21:32 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
En Jimmy Page speelde natuurlijk al gitaar met een strijkstok op Dazed and Confused
Dat was wel later dan See Emily Play natuurlijk. Maar vooruit, net iets eerder dan Sigur Ros.
  dinsdag 23 september 2025 @ 09:29:35 #106
488562 Pindakaasfanaticus
Gewoon omdat het kan
pi_218849029
Ik lurk hier vooral, lees de hele tijd Mex z'n stukjes en ben het in grote lijnen wel met hem eens.

MAAR ik had Love Shack persoonlijk ergens in de hoge 4000's geplaatst, nog onder de Suzan en Freeks. Ik haat dat nummer echt met een passie :r
  dinsdag 23 september 2025 @ 09:37:48 #107
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218849091
Het is hier een zeer veelgedraaid nummer, maar ik begrijp wel wat je ertegen zou kunnen hebben.

Er is nog zo'n blij nummer, Fascination van Alphabeat, en die zit (hoewel goed gemaakt) echt op de grens. Sommige dagen kan ik het goed hebben, op andere dagen weer niet. Toen het net uit kwam, was het wel een favoriet.
  Redactie Sport dinsdag 23 september 2025 @ 09:45:55 #108
pi_218849164
Ja zoals gezegd, ik snap wel dat mensen het als gemaakt vrolijk kunnen ervaren
pi_218849175
Het is niet het beste werk, eerlijk gezegd. Doe mij maar Planet Claire. Maar meer realistisch vind ik ook Rock Lobster wel leuker.
  dinsdag 23 september 2025 @ 09:48:40 #110
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218849180
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 09:45 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ja zoals gezegd, ik snap wel dat mensen het als gemaakt vrolijk kunnen ervaren
Bij Love shack voorkomt het door jou vermelde randje dat het die grens over gaat, waar die van Alphabeat gevaarlijk op balanceert.
pi_218849226
Je kan niet op Planet of Lobster stemmen. Wel op Roam of Topaz. Klassiekers in het genre hoor.
  dinsdag 23 september 2025 @ 10:00:39 #112
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218849236
Rock lobster klinkt niet heel 'Radio 2 proof', zeker niet als een van de dames een kwal na gaat doen en zo.
  dinsdag 23 september 2025 @ 10:24:39 #113
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218849352
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 09:57 schreef Tussle266 het volgende:
Je kan niet op Planet of Lobster stemmen. Wel op Roam of Topaz. Klassiekers in het genre hoor.
Roam is wel terecht, was in Amerika net zo'n grote hit als Love Shack en kreeg de Grammy nominatie van de 2.
Topaz slaat nergens op.
pi_218849365
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 10:24 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Roam is wel terecht, was in Amerika net zo'n grote hit als Love Shack en kreeg de Grammy nominatie van de 2.
Topaz slaat nergens op.
Ik zag net op Wiki dat we Roam inderdaad alleen in Nederland aan ons voorbij hadden laten gaan. Je kan trouwens ook nog op Flintstones stemmen, daar zat natuurlijk zo'n gevatte C tussen in de naam. Dus 4 totaal. Waarvan 3 het dus gewoon goed deden destijds.
  dinsdag 23 september 2025 @ 10:30:18 #115
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218849376
Die Flintstones begrijp ik niet, Good Stuff was wel te gedogen
  dinsdag 23 september 2025 @ 10:32:39 #116
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218849395
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 10:30 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Die Flintstones begrijp ik niet
Een bekend tekenfilmdeuntje, niet heel anders dan het origineel en daardoor nostalgie voor velen.
  dinsdag 23 september 2025 @ 10:34:20 #117
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218849402
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 10:32 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Een bekend tekenfilmdeuntje, niet heel anders dan het origineel en daardoor nostalgie voor velen.
Ik ben meer van de Scoobydoobiedoo dan van de Yabbadabbadoo
pi_218849431
Beetje afdwalen, maar die soundtrack is ook fascinerend, ik ken alle bands/artiesten, maar ik ken welgeteld 1 nummer, maar volgens mij alleen maar omdat die er toch al was: https://www.discogs.com/r(...)98K-94HQQMqdHaCGfevi

Edit: dat is ook direct de enige andere op de keuzelijst, om weer terug naar het onderwerp te cirkelen.
  dinsdag 23 september 2025 @ 10:41:38 #119
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218849439
Die van Was (Not Was) ken je ook niet?
pi_218849449
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 10:41 schreef Eightyone het volgende:
Dat is die ene.
  dinsdag 23 september 2025 @ 10:51:48 #121
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218849489
Weird Al was ook een hit, Screaming Blue Messiahs een radiohit in de 80s
pi_218850088
En Anarchy in the UK zou ook wel een belletje moeten doen rinkelen
pi_218850161
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 12:12 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
En Anarchy in the UK zou ook wel een belletje moeten doen rinkelen
Niet in deze versie. Het bestaan van het nummer op zich was me inderdaad niet ontgaan.
  Redactie Sport dinsdag 23 september 2025 @ 18:07:49 #124
pi_218852858
Vorig blokje had wel erg veel nummers die er nu nog in staan, nu weer een paar oude nummers en leuke verrassingen, al zeg ik het zelf. Nouja, voor mijzelf niet echt meer verrassend.

475 Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm

Eendagsvlieg waarbij natuurlijk die diepe stem opvalt. Dit kwam anno 2007 veel voorbij op MTV, het zat bij die enkele tientallen jaren 90-nummers die steevast werd gedraaid bij alle uitzendingen. Zodoende heb ik dit behoorlijk goed onthouden en toch wel waardering ervoor gekregen, zeker omdat ik in die tijd heel erg hield van dit soort zingerige, diepe stemmen. Ik weet wel dat dit een nummer is dat tegelijkertijd een beetje geliefd en gehaat is, maar ik zit toch echt aan de 'geliefd'-kant. Sinds 2009 staat dit in de lijst, in 2014 de hoogste notering met 1239. Maar op 1773 staat het nog altijd in de lijst.

474 First Aid Kit - My Silver Lining

Met dank aan de Renault Kadjar werd dit stukje samenzang van de Zweedse zusjes een hitje. Ik zag de dames daarvoor al op Lowlands en dat was wel een verwarmend optreden. Ik zeg niet dat het mijn favoriete groep is, maar ik vind het wel mooi om zo'n nummer in de Top 2000 te horen, ik ben blij dat dit er nog altijd in staat. In 2015 kwam dit zelfs op 274 binnen. Dat was wel wat hoog, maar na wat zakwerk staat het lied al een aantal jaar stabiel. Afgelopen editie was het op 1236 te vinden.

473 Fleetwood Mac - Need Your Love So Bad

De voorlaatste keer Peter Green met in dit geval een cover van een lied van bluesmuzikant Little Willie John. De versie van Fleetwood Mac is de bekendste versie en is een nummer met een zeer typisch bluesmotief, waarin wel perfect de gitaar van Peter Green geaccentueerd wordt door de strijkers en ritmesectie. Zodoende gewoon een heerlijk bluesnummer dat in 1999 nog plek 194 haalde en tot en met 2011 op 30 of soms zelfs 31 december te horen was, maar daarna was dat wel zo'n beetje voorbij. Door langzaam te zakken staat het lied nu op 932.

SPOILER: 472-451

[ Bericht 0% gewijzigd door Mexicanobakker op 23-09-2025 18:38:08 ]
pi_218852984
Ik kijk wel uit naar de YGSF commentaren hier. Verder prima platen en de huiszanger van AFC. Zou Ozzy aan plek 42 kunnen tippen dit jaar? Ik denk van wel.
  dinsdag 23 september 2025 @ 18:31:58 #126
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218853094
Gelukkig trokken ze vocalen vroeger wat minder strak dan nu. France Gall en Michel Delpech klonken gewoon menselijk.

[ Bericht 18% gewijzigd door Eightyone op 23-09-2025 21:38:18 (Gezever) ]
pi_218854780
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 10:41 schreef Eightyone het volgende:
Geniale band, ben laatst Hello Dad, I'm In Jail en I Feel Better Than James Brown tegengekomen, en wat een geniale muziek is het _O_
Blijf het komisch vinden dat die eerste op dezelfde plaat staat als Walk The Dinosaur _O-
  dinsdag 23 september 2025 @ 22:13:01 #128
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218854818
Nee nee nee..de ultieme Stenders plugplaat staat inmiddels in de vroege oudejaarsavond
  dinsdag 23 september 2025 @ 22:21:51 #129
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218854870
Nog even voor de zekerheid Tuesday Afternoon teruggeluisterd, maar nee, geen (echte) strijkers te bekennen, alles mellotron volgens mij
  dinsdag 23 september 2025 @ 23:17:01 #130
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218855207
:W :W UITZWAAI-ALARM :W :W
(1x in 525-501, 1x in 500-476)

SPOILER
29 favorieten halen de bovenste 500 bij Mex! Inmiddels zijn er nog 28 over aangezien we alweer 2 blokjes verder zijn.

Favoriete nummers uit het blokje 525-501:

510 Keane - Sovereign Light Café:
Alleen die titel klinkt al als een klok, misschien wel de mooiste titel uit de hele Top 2000-historie. Het roept associaties op met heiligheid en met het hiernamaals, met het buffet waar we onze ontvallen geliefden weer zullen zien. Misschien lees ik er wel meer in dan de bedoeling was, gezien het inderdaad gewoon letterlijk de naam van een café is in een Brits plaatsje. Hoe het ook zij, mijn op 1 na favoriete nummer van Keane, dat stevig leunt op de ijzersterke zang waarbij toonhoogte en niet-woordelijke vocalisaties op prachtige wijze worden ingezet.
505 Neil Young - Heart of gold: Mijn vader kon dit spelen op de mondharmonica! Ongeveer. Dat is altijd de eerste associatie die ik heb bij dit nummer, en het heeft wel geholpen om het bad warm te houden wat dit nummer betreft. In 2025 flink gestegen in mijn top 1000, dus wellicht dat er nipt een extra uitzwaai-alarmpje in had gezeten als ik die lijst op de editie van dit jaar had gebaseerd.
519 Spandau Ballet – Gold: Ik had bijna Daydream Believer hier genoemd, aangezien ik het toch wel een schande vind dat die uit de lijst verdwenen is, maar deze vind ik nog net wel een stukje mooier. Twee keer iets met gold dus trouwens, realiseer ik me ineens, dat is ook wel opvallend. De motiverende teksten worden ondersteund door een krachtig stemgeluid en een fijne melodielijn, waardoor het geheel uitstekend in het gehoor ligt.

Minst favoriete nummers uit het blokje 525-501:

525 Tom Tom Club - Wordy Rappinghood: Zo rond de 3500 zei ik heel vaak iets in de zin van 'waar in de vliegende vinketering heb ik net mijn oren aan blootgesteld'. Dat is nu al een hele tijd geleden, maar we hebben er toch nog eentje gevonden in deze regionen.
516 Jessie J – Domino: Een vrij simpel popdeuntje waar ik niet heel enthousiast van word, beetje vlees noch vis. Er is slechter in deze categorie, maar dit is wel een beetje onbenullig hoog naar mijn smaak.
524 Taylor Swift - Shake It Off: Nou ja, haalde ze rond de 1500-regionen nog constant het linkerrijtje, staat ze nu al twee keer in het rechterrijtje. Ik vind deze wel ietsjes beter dan Love Story, maar het heeft nog steeds wel wat irritants. Zoals gezegd, haar nieuwere werk vind ik echt vele malen beter.

Favoriete nummers uit het blokje 500-476:

480 Led Zeppelin - Stairway to Heaven: De koning van de klassiekers, die ik net als Papillon en Everlong nog een stukje hoger had verwacht en gehoopt. Voor mij echt jeugdsentiment, en dat klinkt gek als je nagaat dat ik van begin jaren '90 ben, maar het geeft me altijd nostalgie naar de allereerste Top 2000. Net als Child in Time, die ik overigens als kind toffer vond, maar inmiddels is dat omgedraaid en staat deze in mijn eigen lijsten steevast in de hoogste regionen. De opbouw is vrijwel ongeëvenaard, met eerst die lange, spiritueel geïnspireerde coupletten, dan die bridge waarin het langzaam steviger en sneller gaat en dan natuurlijk die climax. Blijft elke keer nog genieten.
482 MGMT – Kids: Niet zo mooi inderdaad als het magistrale Time To Pretend, dat tot mijn verdriet alleen de alternatieve lijstjes bestormt maar altijd vergeten wordt door de Top 2000-luisteraars. Maar ja, die intro is wel heel tof en het nummer is lekker obscuur en psychedelisch, alsnog gewoon dik in orde. Wat ik zeggen wil: eigenlijk zijn we het roerend eens.
481 Joe Jackson - Real Men: Een van de Top 2000-favorieten van mevrouw Aoreste, en ook bij mij doet-ie het altijd wel lekker. De discussie over mannelijkheid (en, bij extensie, vrouwelijkheid) is weer behoorlijk actueel, met die hele 'we claimen de nacht'-beweging, en al die mannelijke wereldleiders die oorlog veroorzaken. The times, they are-a not changing at all.

Minst favoriete nummers uit het blokje 500-476:

500 The B-52s - Love Shack: De zang hiervan vind ik echt niet mooi, een beetje schreeuwerig en valsig, en weinig melodieus. Meestal is het ook wel aardig te voorspellen: als Mex het woord 'chaotisch' in de beschrijving zet, belandt het hier bij de minst favorieten.
476 Gino Vannelli - Powerful People: Eigenlijk vind ik deze best oké, maar er staat weinig matigs in dit blokje, dus een dikke pluim voor de rest. Misschien heb ik te weinig luisterbeurten gehad om deze echt op waarde te kunnen schatten, vooralsnog wil hij nog niet echt beklijven.
485 Pink Floyd - See Emily Play: Een van de minste van Pink Floyd wat mij betreft, verder gewoon een prima artiest natuurlijk. Op basis van de titel, die wel iets schattigs heeft, denk ik altijd dat ik deze mooier vind dan ik hem in werkelijkheid vind. Misschien is het ook de teleurstelling daarvan waardoor hij bij mij wat lager zou eindigen in de eindranking.

Favoriete nummers uit het blokje 475-451:

474 First Aid Kit - My Silver Lining: Heerlijk en ergens verrassend dat dit de Lijst der Lijsten haalt, echt typisch moderne festivalmuziek, heel mooi en authentiek. Binnen onze vriendengroep wordt nog wel eens het grapje 'First Aids Kids' gemaakt nadat iemand zich een keer versprak op Lowlands, ongetwijfeld onder invloed van het een en ander.
475 Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm: Die titel is wel vrij stom, maar het nummer zelf is heerlijk. Ook weer eentje die gebruikt is voor de soundtrack van How I Met Your Mother en daarbinnen een prominente rol speelt doordat er een versie van de tekst wordt gebruikt die gaat over Barney en Robin. Dat is wel ten dele hoe die bij mij zo hoog is gekomen.
465 France Gall - Poupée de cire, poupée de son: Ik wilde eerst Iron Maiden hier neerplempen, maar France Gall verdient toch wel een paar pluimen voor wat ze met de muzikale kwaliteit van het ESF als geheel heeft gedaan. Als je een compilatie luistert van alle vroege winnaars denk je echt: oubollige meuk, oubollige meuk, oubollige meuk, oh hey daar is eindelijk France Gall met wat opzwepends dat lekker in het gehoor ligt. Ik weet niet of we zonder haar ooit waren verblijd met ABBA, of met Maneskin, of noem nog wat andere grote namen uit de ESF-historie op.

Minst favoriete nummers uit het blokje 475-451:

453 Portugal. The Man - Feel It Still: Prima blokje met eigenlijk geen platen die ik echt niks vind, maar deze heb ik nooit zo spannend gevonden. Wel ook zo'n typische festivalartiest, maar dit nummer klinkt toch een beetje te gelikt en die hoge stem heeft iets irritants.
468 Blood, Sweat & Tears - Spinning Wheel: Fraaie blazers, maar voor de rest staat er beslist een stuk interessanter materiaal in dit blokje. Dat over die outro is nog wel een geinig feitje, maar muzikaal gezien heeft het ook weer niet zoveel toegevoegde waarde.
459 Barry McGuire - Eve of Destruction: De donkere zware stem heeft wel wat, maar inderdaad is het zangtechnisch net wat aan de magere kant. Het past conceptueel op zich wel, daar kan ik nog wellicht een bonuspuntje voor geven en dan zou ik misschien Macklemore hier neer hebben gezet ofzo.
pi_218855867
Die Borsatan-obsessie van Hakkert is best storend. Gelukkig was het er nu eentje die we al (of nog) kenden. Anderzijds voegt hij er wel nog een extra stukje Ozzy aan toe. Dat kan nog even druk worden, straks.
  woensdag 24 september 2025 @ 08:14:27 #132
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218855876
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 23:17 schreef DecoAoreste het volgende:

453 Portugal. The Man - Feel It Still: Prima blokje met eigenlijk geen platen die ik echt niks vind, maar deze heb ik nooit zo spannend gevonden. Wel ook zo'n typische festivalartiest, maar dit nummer klinkt toch een beetje te gelikt en die hoge stem heeft iets irritants.

We zijn zo ongeveer de enigen op de wereld die het maar 'meh' vinden. :P

Ik had er gisteren nog wat over getikt, maar dat was toch wat teveel gezever, en het topic viel erna direct dood. Dat gaf te denken. Toch maar weg gehaald.
  Redactie Sport woensdag 24 september 2025 @ 08:17:22 #133
pi_218855891
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 22:21 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Nog even voor de zekerheid Tuesday Afternoon teruggeluisterd, maar nee, geen (echte) strijkers te bekennen, alles mellotron volgens mij
Oh ja, dat zal best eens uit een kastje kunnen komen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 22:13 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Nee nee nee..de ultieme Stenders plugplaat staat inmiddels in de vroege oudejaarsavond
Kiwanuka? Ja vooruit, die en Time To Give wil ik hem ook wel credits voor geven.
  Redactie Sport woensdag 24 september 2025 @ 08:21:17 #134
pi_218855904
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 23:17 schreef DecoAoreste het volgende:
465 France Gall - Poupée de cire, poupée de son: Ik wilde eerst Iron Maiden hier neerplempen, maar France Gall verdient toch wel een paar pluimen voor wat ze met de muzikale kwaliteit van het ESF als geheel heeft gedaan. Als je een compilatie luistert van alle vroege winnaars denk je echt: oubollige meuk, oubollige meuk, oubollige meuk, oh hey daar is eindelijk France Gall met wat opzwepends dat lekker in het gehoor ligt. Ik weet niet of we zonder haar ooit waren verblijd met ABBA, of met Maneskin, of noem nog wat andere grote namen uit de ESF-historie op.
Iron Maiden is volgens mij al even uitgespeeld. :D
  Redactie Sport woensdag 24 september 2025 @ 08:25:21 #135
pi_218855920
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 08:14 schreef Eightyone het volgende:

[..]
We zijn zo ongeveer de enigen op de wereld die het maar 'meh' vinden. :P

Ik had er gisteren nog wat over getikt, maar dat was toch wat teveel gezever, en het topic viel erna direct dood. Dat gaf te denken. Toch maar weg gehaald.
Ik kan me best voorstellen dat zeker dat makkelijk in het gehoor liggende nummer niet bij iedereen populair is hoor. Maar het is zelfs dan beter dan 95% van de standaard Top 40-muziek als je het mij vraagt.
  woensdag 24 september 2025 @ 08:37:56 #136
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218855970
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 08:25 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ik kan me best voorstellen dat zeker dat makkelijk in het gehoor liggende nummer niet bij iedereen populair is hoor. Maar het is zelfs dan beter dan 95% van de standaard Top 40-muziek als je het mij vraagt.
Dat is dan ook niet zo moeilijk (uitgaande van de hedendaagse Top 40). :P

M'n lat ligt ook gewoon te hoog.
pi_218856024
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 08:37 schreef Eightyone het volgende:
M'n lat ligt ook gewoon te hoog.
Dit bestaat natuurlijk niet.
  woensdag 24 september 2025 @ 08:48:53 #138
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_218856031
In de afgelopen drie blokken zijn er alweer vijf stemplaten langsgekomen.

Twee blokken geleden hadden we het hart van goud, en in het blok erna Loveshack en Children. Kan me wel voorstellen dat Loveshack irritant gevonden wordt, maar ik heb er mooie herinneringen aan.

Net als ik heb aan de onvervalste blues van Fleetwood Mac met Need your love so bad uit het laatste blok.
Ook in dit blok Portugal. The Man met Feel it Still dat ik live gezien heb in San Francisco in 2018 en dus op mijn concertlijst stond.

SPOILER
  woensdag 24 september 2025 @ 09:24:16 #139
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218856275
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 08:17 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Oh ja, dat zal best eens uit een kastje kunnen komen.
[..]
Kiwanuka? Ja vooruit, die en Time To Give wil ik hem ook wel credits voor geven.
Time To Give was meer Annemieke.
Rob weigerde de knipversie van Kiwanuka te draaien en heeft zitten pushen hem in de lijst te krijgen.
  woensdag 24 september 2025 @ 09:42:07 #140
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218856416
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 08:21 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Iron Maiden is volgens mij al even uitgespeeld. :D
Black Sabbath* . Het was laat gisteren, sorry!
  Redactie Sport woensdag 24 september 2025 @ 10:58:01 #141
pi_218856947
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 09:24 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Time To Give was meer Annemieke.
Rob weigerde de knipversie van Kiwanuka te draaien en heeft zitten pushen hem in de lijst te krijgen.
Thinking of a Place en die Abbey Road-versie van Impossible zijn ook wel flink geplugd door Stenders.

Toch nog best veel nummers, maar die zijn wel meer omarmd door andere DJ's. Bij YGSF heb ik het idee dat het Stenders, een beetje Annemieke of niks was.
pi_218857216
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 09:42 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Black Sabbath* . Het was laat gisteren, sorry!
Dichtbij genoeg, dezelfde zwarte T-shirts federatie. Daarom gaat Oz het ook zo goed doen.
pi_218857383
Ik dacht dat het in de afgelopen editie was, maar het was in 2023 dat de Cats en Iron Maiden allebei 5 noteringen in de lijst hadden en de laagste Iron Maiden en de hoogste Cats in hetzelfde uur zaten.

Ik twijfel tussen het eeuwig dalen van Katie en deze als favoriete lijststatistiek.
  Redactie Sport woensdag 24 september 2025 @ 12:04:34 #144
pi_218857588
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:43 schreef Tussle266 het volgende:
Ik dacht dat het in de afgelopen editie was, maar het was in 2023 dat de Cats en Iron Maiden allebei 5 noteringen in de lijst hadden en de laagste Iron Maiden en de hoogste Cats in hetzelfde uur zaten.

Ik twijfel tussen het eeuwig dalen van Katie en deze als favoriete lijststatistiek.
Mijn favoriete lijstjesstatistiek komt nog. Op plaats 195, om precies te zijn.
pi_218858614
Ik hoop stiekem op nog een uurtje Frits Spits bij de Top 2000 vlak voor zn pensioen maar ik zie t niet gebeuren.
  woensdag 24 september 2025 @ 15:12:24 #146
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218859012
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 14:07 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ik hoop stiekem op nog een uurtje Frits Spits bij de Top 2000 vlak voor zn pensioen maar ik zie t niet gebeuren.
Oh dat zou wel heel vet zijn.
  woensdag 24 september 2025 @ 15:47:25 #147
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218859189
Zit naar de 80s week op radio 5 te luisteren.
Henk van Steeg net bij het aankondigen van Fast Car: Tracy die bekend werd na het geweldige optreden op Band Aid.

Jeukjeukjeuk #wrongonsomanylevels

edit: ah, hij heeft het zelf ook door inmiddels
pi_218859285
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 15:47 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Zit naar de 80s week op radio 5 te luisteren.
Henk van Steeg net bij het aankondigen van Fast Car: Tracy die bekend werd na het geweldige optreden op Band Aid.

Jeukjeukjeuk #wrongonsomanylevels

edit: ah, hij heeft het zelf ook door inmiddels
Vrijdag wel even inschakelen voor het lijstje, alleen al vanwege de onkunde van het team altijd een aanrader.
  woensdag 24 september 2025 @ 16:10:33 #149
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218859351
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:00 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Vrijdag wel even inschakelen voor het lijstje, alleen al vanwege de onkunde van het team altijd een aanrader.
Terwijl die allemaal oud genoeg zijn om het live beleefd te hebben
pi_218859667
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:00 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Laatste grotere lijstje voor de regen aan allertijdenlijstjes losbarst, dus zeker de moeite van t luisteren waard imo.
  Redactie Sport woensdag 24 september 2025 @ 20:27:26 #151
pi_218861178
We smijten er nog maar eens eentje in.

450 R.E.M. - Nightswimming

We draaien altijd maar Losing My Religion en Everybody Hurts. Misschien eens een keer Shiny Happy People. Laten we nu eens voor iets anders van R.E.M. gaan. Een pareltje wat niet iedereen kent. Ik had het idee dat Nightswimming zo een aantal jaar door DJs werd gepresenteerd. Een echte DJ-favoriet dus. Het was natuurlijk wel een single, maar geen hit. Het lied gaat over jeugdige vrijheid en wordt begeleid door een mooi staaltje piano. Niet een instrument waar R.E.M. van overloopt, daarom juist wel mooi als die piano er in knalt op Automatic For The People. Inmiddels is de DJ-favoriet wel algemeen bekend, maar daar vonden heren DJ's (en de enkele dames) iets op. Daarover later meer. Nu genieten van deze plaat die sinds 2014 in de lijst staat, maar nooit zo hoog als in dit lijstje. In 2017 op 470 en inmiddels op 649. Dat zijn echt prima plekken, maar we zitten inmiddels tegen de vroege ochtend van 30 december aan in dit lijstje.

449 Iggy Pop & Kate Pierson - Candy

Na R.E.M. een samenwerking met Kate Pierson, het moet allemaal maar kunnen natuurlijk. Iggy wilde voor dit lied een zangstem die een beetje dorps en jeugdig klonk en Kate voldeed aan dat credo. Geen idee of dat positief was, maar het is wel een hit. Voor mij scoort het voornamelijk omdat de samenzang eigenlijk niet logisch is, maar toch heel lekker klinkt, waarbij Kate de boel domineert. Het lied is geproduceerd door Don Was, die een paar hitjes scoorde waarvan Walk the Dinosaur het bekendst is gebleven. Cand is ook weer zo'n typisch nummer voor de 90's week, maar aan stemmen in de app doe ik niet mee, dus da's weer een stem minder van mij. Gevestigde artiesten met een nummertje net in een ander decennium dan gebruikelijk doet het altijd goed in zulke lijsten en weken. Al staat dit ook in de Top 2000 al sinds 2009. Nouja, in 2010 viel deze buiten de boot door doorgestoken kaart, maar verder was deze altijd aanwezig. In 2013 op 932 en inmiddels op 1488.

448 Herman van Veen - Liefde van later

Cover van het prachtige La chanson des vieux amants van Brel, hertaald door Lennaert Nijgh. Dat is een van mijn favoriete Brel-liedjes, maar ik ben daar pas in gedoken nadat ik deze versie in de Top 2000 hoorde. Herman z'n stem is het niet altijd voor mij, maar bij dit lied past het op de een of andere manier wel goed. Het refrein weet mij in ieder geval wel te raken, misschien nog wel meer omdat de tekst een stuk verstaanbaarder is dan in het Frans, voor mij. Een echte lijstjesklassieker en deze doet het gelukkig nog behoorlijk goed: Sinds 2000 in de lijst en nog altijd op 783. Al is plek 174 in 2007 wel van hoger niveau.

SPOILER: 447-426
  woensdag 24 september 2025 @ 21:37:18 #152
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218861896
Suzi Q is inmiddels toch weer terug naar de korte versie?
  Redactie Sport woensdag 24 september 2025 @ 21:40:43 #153
pi_218861946
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 21:37 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Suzi Q is inmiddels toch weer terug naar de korte versie?
Flopshow.
  woensdag 24 september 2025 @ 21:42:58 #154
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218861980
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 21:40 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Flopshow.
Ja, daar genoot ik meer van dan de orgelJokesolo van In a Gadda..
pi_218862903
Van Respect wordt al het hele jaar een andere versie gedraaid op 2. Ben benieuwd of we die ook in de lijst nu ineens krijgen.

En wat ik me afvraag, zou zo'n Interstate Love Song nu ook vlakbij Spoonman en Everything Zen en zo verder zo rond plek 2300 staan? Als er geen VVA stemmers bestonden, zouden we dan best een aardige lijst hebben.
pi_218864609
Bus Stop kan voor mij legit top 50. Echt een geniaal stukje songwriting.

Maar lekker lijstje nu ja
Solidair met het Palestijnse volk 🍉
  donderdag 25 september 2025 @ 10:58:22 #157
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218865131

SPOILER
27 favorieten over.

Favoriete nummers uit het blokje 450-426:

432 Mark Knopfler - What It Is: We zijn het de afgelopen maanden niet altijd honderd procent eens geweest over het in mijn ogen structureel briljante oeuvre van Dire Straits, maar als het aankomt op de grote klassiekers staan ze in ieder geval allemaal lekker hoog. Zo ook dit solowerk van Mark Knopfler, ik kan beslist niet klagen over deze eindnotering, al komt-ie bij mij natuurlijk nog een stukje hoger. Als ik dit hoor denk ik meteen aan die regenachtige, maar prachtige landschappen waar we anderhalf jaar terug doorheen reden in Schotland, en wil ik er zeker nog eens terugkeren.
434 Gorillaz - Feel Good Inc.: Mag je dit eigenlijk nog hiphop noemen? Het bevat in ieder geval stukken rap waarbij rekening gehouden wordt met ritme en flow, maar het is verder een beetje een eclectisch allegaartje van muziekstijlen. Gelukkig wel zonder dat de muzikale uitvoering zélf te chaotisch wordt. Sterker nog, het is stiekem gewoon ontzettend catchy.
435 The Pretenders - 2000 Miles: Ze gaan gewoon vier keer zo ver als de Proclaimers, niet te geloven. Je wordt hier niet zo mee doodgegooid als Last Christmas of Driving Home For Christmas (al vind ik dat ook allebei prima nummers), dat houdt hem wel een beetje origineel. In mijn hoofd ís het ook iets minder een typisch kerstnummer, ondanks veelvuldig gebruik van het woord ‘christmas’ in de tekst. Ik krijg wel zin in de kille winterdagen hierdoor.

Minst favoriete nummers uit het blokje 450-426:

427 Justin Timberlake - Cry Me a River: Deze kan ik wel iets beter hebben dan Mirrors, maar echt aangenaam is anders. De intro met die regeneffecten heeft nog wel iets artistieks, maar daarna komen alle popclichés inclusief irritante achtergrondzang om de hoek kijken. De tekst vind ik trouwens ook niet mooi, dat hele ‘cry me a river’ is toch ontzettend harteloos, of ben ik nu gek? Nou ja, ik ken de context van hun break-up ook niet precies, en ik geloof ook niet dat ik die wil kennen. Maar de muziek van Britney vind ik wel een stuk mooier dan die van Justin, sorry man.
443 The Hollies - Bus stop: Blijkbaar stond dit dus een behoorlijke tijd op het smalste randje van de afgrond. Hoewel ik elk jaar altijd wel mijn best heb gedaan om het eerste uurtje mee te pakken, zo lang als ik me herinner eigenlijk, staat dit nummer me niet extreem helder voor de geest. Veelzeggend? Het is op zich wel prima muziek voor dat eerste uurtje, best aardig maar je weet ook dat er nog zoveel mooiers op je wacht.
441 Jeff Buckley - Last Goodbye: Ik overwoog nog even om Sunday Bloody Sunday hier neer te zetten, omdat ik die wel echt overschat vind, maar die vind ik toch nog wel net een tikje beter dan deze. Beetje veel gekabbel naar mijn smaak, al zijn die uithalen aan het eind nog wel aardig.
pi_218865335
Santa Esmeralda is radio edit, Nina volledig geëlimineerd op de keuzelijst, trouwens. Al is hij dit jaar wel gedraaid, voor de dromers onder ons.
  donderdag 25 september 2025 @ 11:27:09 #159
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218865384
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 11:22 schreef Tussle266 het volgende:
Santa Esmeralda is radio edit, Nina volledig geëlimineerd op de keuzelijst, trouwens. Al is hij dit jaar wel gedraaid, voor de dromers onder ons.
Dreamer zal er nog wel gewoon in staan normaliter :P
pi_218865402
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 11:27 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Dreamer zal er nog wel gewoon in staan normaliter :P
Mogelijk komt er zelfs een Dreamer bij, zonder misverstanden.
pi_218865512
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 11:28 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Mogelijk komt er zelfs een Dreamer bij, zonder misverstanden.
Dat is maar een zeiknummer van de Prince of Darkness
pi_218865556
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 11:40 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Dat is maar een zeiknummer van de Prince of Darkness
Waar, maar dat gaat ze niet tegenhouden. Het blijft hun voorzitter, dood of niet.
  donderdag 25 september 2025 @ 12:13:37 #163
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218865867
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 11:22 schreef Tussle266 het volgende:
Nina zou eigenlijk verplicht minstens 5-10 in de lijst horen te staan.
pi_218865978
quote:
7s.gif Op donderdag 25 september 2025 12:13 schreef peaceman het volgende:

[..]
What’s the matter with you, rock?
pi_218866010
quote:
7s.gif Op donderdag 25 september 2025 12:13 schreef peaceman het volgende:

[..]
5 is maar 2 meer dan nu, ik zou gewoon even een scriptje voor een biopic schrijven als ik jou was. Tim draait Nina veel, dus er is dit jaar wel wat meer aandacht.

Maar serieuzer, de opties op de keuzelijst:
SPOILER
pi_218866066
Wel een aantal gevallen het origineel/een andere bewerking van het nummer is beter bij de Nina's die op de keuzelijst staan
The script for tears
pi_218866091
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 12:37 schreef Gale_Boetticher het volgende:
Wel een aantal gevallen het origineel/een andere bewerking van het nummer is beter bij de Nina's die op de keuzelijst staan
Er staan natuurlijk juist een paar hele fijne van Nina ook niet op, dat werkt ook niet echt mee.
pi_218866113
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 12:41 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Er staan natuurlijk juist een paar hele fijne van Nina ook niet op, dat werkt ook niet echt mee.
Ja als Sinnerman in de keuzelijst wordt opgenomen scoort die makkelijk top 1000. In de snoblijst per slot van rekening meestal in de top 100 aanwezig
The script for tears
pi_218866257
quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2025 12:44 schreef Gale_Boetticher het volgende:

[..]
Ja als Sinnerman in de keuzelijst wordt opgenomen scoort die makkelijk top 1000. In de snoblijst per slot van rekening meestal in de top 100 aanwezig
Zou die echt genoeg stemmen krijgen? Heb het idee dat het algemene publiek dit nummer überhaupt niet kent.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_218866288
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 12:56 schreef Felagund het volgende:

[..]
Zou die echt genoeg stemmen krijgen? Heb het idee dat het algemene publiek dit nummer überhaupt niet kent.
Is misschien wel zo maar er is wel meer in de Top 2000 te vinden dat het algemene publiek niet kent
The script for tears
pi_218866312
Sinnerman is jaarlijks één van de meest ingevulde vrije keuzes (in ieder geval op openbare lijstjes). Voorheen met bijvoorbeeld 505 tot die ineens de grens brak en King Kunta tot die werd toegevoegd aan de keuzelijst. Ik heb altijd het idee dat die het allemaal halen als ze een keuzelijstoptie krijgen. War Pigs is er ook zo één, daarom is het ook lastig te verkroppen dat juist die niet opgepikt is dit jaar.
pi_218866661
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 13:03 schreef Tussle266 het volgende:
Sinnerman is jaarlijks één van de meest ingevulde vrije keuzes (in ieder geval op openbare lijstjes). Voorheen met bijvoorbeeld 505 tot die ineens de grens brak en King Kunta tot die werd toegevoegd aan de keuzelijst. Ik heb altijd het idee dat die het allemaal halen als ze een keuzelijstoptie krijgen. War Pigs is er ook zo één, daarom is het ook lastig te verkroppen dat juist die niet opgepikt is dit jaar.
Eigenlijk zou je hopen dat als een nummer een x aantal stemmen krijgt als vrije keuze het dan automatisch wordt toegevoegd aan de keuzelijst.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  donderdag 25 september 2025 @ 13:34:15 #173
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218866679
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 12:26 schreef Mexicanobakker het volgende:
What’s the matter with you, rock?
Bijvoorbeeld, maar ook die van die rivier met veel letters, maar weinig verschillende verdorie.
  donderdag 25 september 2025 @ 13:34:48 #174
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218866683
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 13:28 schreef Felagund het volgende:

[..]
Eigenlijk zou je hopen dat als een nummer een x aantal stemmen krijgt als vrije keuze het dan automatisch wordt toegevoegd aan de keuzelijst.
Liefst zou ik helemaal geen keuzelijst hebben, maar bovenstaande is een heel goed alternatief.
pi_218866721
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 13:28 schreef Felagund het volgende:

[..]
Het nadeel van zo’n regel is natuurlijk dat als je het te consequent toepast, de kans groot is dat allerlei meuk uit stemacties van studenten- en carnavalsverenigingen enzo ook op de keuzelijst zou komen. Maar Radio 2 zou best wat meer kunnen kijken naar bijv. de 100 meest ingevulde vrije keuzes die de lijst niet haalden, en of er een goede reden is ze van de keuzelijst te weren.
pi_218866723
quote:
7s.gif Op donderdag 25 september 2025 13:34 schreef peaceman het volgende:

[..]
Liefst zou ik helemaal geen keuzelijst hebben, maar bovenstaande is een heel goed alternatief.
Heel eerlijk gezegd gaan vrijwel alle argumenten voor een keuzelijst in het AI-tijdperk ook niet meer op. Spelfoutjes eruit filteren en zo verder gaat in 10 seconden. De enige reden om nog een keuzelijst te hebben is om te sturen, maar je kan veel zeggen van 2, maar niet dat er tegenwoordig nog heel veel gestuurd wordt. Volgens mij is op Johan Heesters na alles wel geoorloofd tegenwoordig.
pi_218867694
Al honderden problemen en ideeën zijn de afgelopen jaren gepitcht bij Radio 2 en die hebben ze telkens vakkundig naast hen neergelegd.
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_218867723
Zo, dat was m voorlopig. Tot aan de 90s week allen, jullie hebben even pauze voor de laatste 4 weken van dit lijstje.

425 The Smashing Pumpkins - Tonight, Tonight

De Pompoenen hebben 4 Top 2000-noteringen en we vinden nu pas de eerste, het is in hun prime dan ook een van mijn favoriete bands. Siamese Dream en Mellon Collie hebben ook buiten de singles nog zoveel goed materiaal. Daarna was het verval wel best groot. Dit is niet eens een van de allerbeste nummers, maar het mooie strijkersorkest gecombineerd met de er in knallende belieeeeeeeeve is toch gewoon genieten. In 2014 kwam het binnen op 1517 en daarna stond het lied eigenlijk altijd wel in de gevarenzone: Alleen in 2018 niet bij de laatste 250. Maar ja, ook vanaf 1891, 1891 en 1894 in 2021-2023 viel het nummer niet eruit. Nu is wel voor het eerst die gevaarlijke eerste nacht bereikt. Voor mij is dat een beetje alsof je op de dodenlijst staat, je zit op een positie waar niemand je hoort en waar de kans groter is dat je omlaag/eruit gaat dan dat je volgend jaar nog in de lijst staat, zo'n beetje. Laten we hopen dat plek 1956 niet het laatste is wat we van deze song hebben gehoord.

424 Editors - The Racing Rats

Een blokje alternatieve rock-kanonnen met Editors als tweede naam, met het nummer wat voor mij echt voor de waardering zorgde. Smokers Outside The Hospital Doors en An End Has A Start vond ik aardig maar vielen nog niet, pas toen The Racing Rats uitkwam was ik om. Geen idee waarom want zoveel anders was dit niet dan An End Has A Start. Misschien was het de piano. Misschien het feit dat het nummer wat meer opbouw heeft dan het constante van An End Has A Start? Misschien dat het hitgevoeliger was. Dat vond Nederland ook, want dit nummer hoorde je bizar genoeg constant op TMF (zette ik die zender ook nog eens aan ipv zenders waar ze normaal echt goede muziek draaien), en was ook de grootste hit van de groep in de Top 40. Ik vond het leuk om eindelijk eens een leuke alternatieve rocksong in de Top 40 te zien, dus dit geeft me toch altijd wel een goed gevoel. Alsof ik de wereld wat bij heb gebracht. Voeg ik ook eens wat toe, in plaats van dit soort nutteloze tekstjes te typen. In de Top 2000 kwam het pas in 2016 binnen op 1134, een jaar later stond het op 972. Daarna begon het grote zakken: Elk jaar een beetje en nu op 1812.

423 Red Hot Chili Peppers - Can't Stop

Vorig blokje hadden we Jeff Buckley met Last Goodbye en toen deelde ik even mee dat Eternal Life zijn beste is. Het echte begin, met het zachte gitaartje, werd gebruikt als inspiratie voor deze song. Maar waar Jeff vervolgens de gitaar er meteen in laat knallen, gooit John Frusciante het op een ander geluid: Een funky, opzwepende riff die het nummer meteen herkenbaar maakt. Een nummer is zo goed als zijn riff geldt hier wel weer, want die riff is echt het prijsdeel van het nummer. Zonder dat zou dit nummer middelmaat zijn nu is het een herkenbare topsong waar ik vrolijk van word. Sinds 2018 in de lijst en altijd tussen 808 en 941. In 2022 was plek 808 de hoogste notering, in 2024 stonden ze op 906.

SPOILER: 422-401
pi_218868494
Ik heb volgens mij nog nooit de 'triangelversie' gehoord in de Top 2000, die hoor je doorgaans alleen bij de KINKlijsten.
pi_218868561
Toen ik nog jong was ging Mellon Collie me zo ver boven mijn pet. Als ik dan de Top 50 met Gijs Staverman of zo keek, dan was Tonight, Tonight wel echt een hinderlijke onderbreking. Nu is het wel echt een favoriet album.
pi_218868662
Ik zie dat we van Siamese Dream maar 1 optie op de keuzelijst hebben. Dan mag Today er wel bij (want gedraaid en 100+ streams en 4/4 score voor Pumpkins al 9 jaar op rij en, en, en).
pi_218868684
Ik vind Mayonaise ook wel een welkome toevoeging tijdens de dagen van Vreten op aarde
pi_218870769
Ik zal de Spotifylijst eens updaten :@
pi_218872890
Ik zit die jaren 80 lijst te luisteren. Gelukkig Hans Schiffers nu, want Henry Schut was wel heel hip ineens, dat ging mijn pet te boven. Er zat ook niemand voor Schut.
pi_218873345
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 09:03 schreef Tussle266 het volgende:
Ik zit die jaren 80 lijst te luisteren. Gelukkig Hans Schiffers nu, want Henry Schut was wel heel hip ineens, dat ging mijn pet te boven. Er zat ook niemand voor Schut.
Haak af bij Last Christmas
The script for tears
pi_218874490
Net op tijd terug van een vergadering voor Biscaya!
The script for tears
pi_218874524
Hans is toch wel echt peak Radio 5 hoor. Net vroeg hij zich af hoe Rockin in the Free World in de lijst terechtkwam.
pi_218874588
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 11:28 schreef Tussle266 het volgende:
Hans is toch wel echt peak Radio 5 hoor. Net vroeg hij zich af hoe Rockin in the Free World in de lijst terechtkwam.
Die had ik niet eens direct verwacht in deze lijst ja. Maar goed, staat natuurlijk ook in de Evergreen inmiddels
The script for tears
  vrijdag 26 september 2025 @ 12:17:35 #189
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218874963
Stefan Stasse tussen 2 en 4 is dan ook wel weer leuk.. hoeveel uur nog?
pi_218875003
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 12:17 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Stefan Stasse tussen 2 en 4 is dan ook wel weer leuk.. hoeveel uur nog?
Ik vind het eigenlijk wel kwalijk dat ik geeneens Bert, Bert, Henk en Daniel krijg. Zo komt alle druk op Hans zijn schouders te liggen. Gelukkig was hij even verward als altijd. Dat moet volgende maand wel beter hoor.
  vrijdag 26 september 2025 @ 12:29:19 #191
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218875119
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 12:21 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Ik vind het eigenlijk wel kwalijk dat ik geeneens Bert, Bert, Henk en Daniel krijg. Zo komt alle druk op Hans zijn schouders te liggen. Gelukkig was hij even verward als altijd. Dat moet volgende maand wel beter hoor.
Je bedoelt Bert, Bert, Henk en Henk
  vrijdag 26 september 2025 @ 12:31:02 #192
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218875125
Bij dat lied van Ede Staal heb ik altijd het gevoel of Jomanda elk moment op kan komen
pi_218875128
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 12:29 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Henk en Henk heb ik wel gehoord.
pi_218875130
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 12:29 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
En dan is het ook nog bingo met dubbele Jan vanmiddag
The script for tears
  vrijdag 26 september 2025 @ 12:34:58 #195
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218875144
Nee, zoveel scheelt het niet
pi_218875197
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 12:34 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Nee, zoveel scheelt het niet
Dit is vrij fantastisch _O_ hoor dit liever dan Ede
The script for tears
  vrijdag 26 september 2025 @ 13:07:28 #197
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218875410
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 12:42 schreef Gale_Boetticher het volgende:

[..]
Dit is vrij fantastisch _O_ hoor dit liever dan Ede
Dit laat niemand onberoerd, denk ik
  vrijdag 26 september 2025 @ 13:09:36 #198
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218875423
Jon & Vangelis mogen van mij ook wel terug in week 53.
is toch een beetje een Top 2000 plaat geworden.
  vrijdag 26 september 2025 @ 13:17:58 #199
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218875461
Speaking of de lijst der lijsten:

Afgezien van de singleknip/albumversie en de Lolas en Concrete jungle wet dream tomatoes die er allebei in stonden, welke nummers zijn er in de loop van de edities in 2 verschillende versies in de lijst voorgekomen?

I will follow dus iig live en misschien ook studioversie, Is she really going out.. ook live/studio, Free Bird idem..nog meer?

edit: Ohja Leaving on a jetplane ook natuurlijk, de greatest hitsversie en nu de 1e albumversie.
pi_218875501
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 13:17 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

Afgezien van de singleknip/albumversie en de Lolas en Concrete jungle wet dream tomatoes die er allebei in stonden, welke nummers zijn er in de loop van de edities in 2 verschillende versies in de lijst voorgekomen?

I will follow dus iig live en misschien ook studioversie, Is she really going out.. ook live/studio, Free Bird idem..nog meer?

edit: Ohja Leaving on a jetplane ook natuurlijk, de greatest hitsversie en nu de 1e albumversie.
Vrees voor de hond en dat ene leesplankliedje van Nightwish zijn allebei van een studio naar een liveversie gegaan van het ene op het andere jaar, maar die versies stonden er nooit tegelijk in. Volgens mij die van Melissa in haar houthakkershemd wel, maar dat weet onze huisrecensent beter.
pi_218875504
Ach, waar ik eigenlijk voor kwam: Troy is toch altijd wel een och man.
  vrijdag 26 september 2025 @ 13:25:21 #202
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218875515
Ik denk dat op radio 2 ons de softaarsversie van Alles is Liefde en de bandloze versie van My Immortal bespaard zijn gebeleven, die staan in de 2x zo lange lijst
pi_218875525
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 13:25 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik denk dat op radio 2 ons de softaarsversie van Alles is Liefde en de bandloze versie van My Immortal bespaard zijn gebeleven, die staan in de 2x zo lange lijst
Oh en Clocks in Cuba natuurlijk.
  vrijdag 26 september 2025 @ 13:27:51 #204
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218875532
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 13:26 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Oh en Clocks in Cuba natuurlijk.
Ja, maar ze moeten er dus niet allebei ingestaan hebben, iig niet tegelijkertijd.
Zeg maar de keuze Welke doen we dit jaar eens?
pi_218875549
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 13:27 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Ja, maar ze moeten er dus niet allebei ingestaan hebben, iig niet tegelijkertijd.
Zeg maar de keuze Welke doen we dit jaar eens?
Oh zo, maar Lola in de studio en Lola op het podium hebben toch wel 2 of 3 jaar gelijktijdig in gestaan? Dan zijn we klaar volgens mij, want we hadden ook nog everlong en everlong, maar die stonden ook naast elkaar. Of je moet al die albumversies meenemen? Dan zijn we nog wel een paar uurtjes zoet.

Edit: albums had je al afgeschoten en terecht.
  vrijdag 26 september 2025 @ 13:31:16 #206
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218875557
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 13:30 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Oh zo, maar Lola in de studio en Lola op het podium hebben toch wel 2 of 3 jaar gelijktijdig in gestaan? Dan zijn we klaar volgens mij, want we hadden ook nog everlong en everlong, maar die stonden ook naast elkaar. Of je moet al die albumversies meenemen? Dan zijn we nog wel een paar uurtjes zoet.
Daarom zei ik ook afgezien van ;) Die bedoel ik dus niet. Gewoon de versie die ze uitkiezen om te draaien.
pi_218875565
Al doen ze zelfs daar soms grappig, een beetje albumversies naar eigen inzicht draaien. Born Slippy en Careless Whisper komen zo in me op. Die stonden niet als album in de lijst, maar die kregen we toch gewoon vanwege te strakke planning of zo.
  vrijdag 26 september 2025 @ 13:33:17 #208
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218875574
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 13:32 schreef Tussle266 het volgende:
Al doen ze zelfs daar soms grappig, een beetje albumversies naar eigen inzicht draaien. Born Slippy en Careless Whisper komen zo in me op. Die stonden niet als album in de lijst, maar die kregen we toch gewoon vanwege te strakke planning of zo.
Born Slippy in de albumversie was een actie van Ruud volgen mij, die pikte de knip niet

Kan wel gevolgen hebben, volgens mij was Bart ooit begonnen met de lange versie van Still Got the Blues te draaien
pi_218875586
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 13:33 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Born Slippy in de albumversie was een actie van Ruud volgen mij, die pikte de knip niet
Wat is het leven zonder 6 minuten elektronische percussie zonder duidelijk punt? Niet meer dan terecht van Ruud.
  vrijdag 26 september 2025 @ 13:36:04 #210
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218875594
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 13:34 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Wat is het leven zonder 6 minuten elektronische percussie zonder duidelijk punt? Niet meer dan terecht van Ruud.
Kan ie meer dooie biertjes tappen
pi_218875595
Van Fear Of The Dark is altijd de liveversie gedraaid toch? Heb die maar 1x horen langskomen. Altijd in de nacht/vroege ochtend
The script for tears
  vrijdag 26 september 2025 @ 13:37:11 #212
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218875604
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 13:36 schreef Gale_Boetticher het volgende:
Van Fear Of The Dark is altijd de liveversie gedraaid toch? Heb die maar 1x horen langskomen. Altijd in de nacht/vroege ochtend
Ik heb ook nooit anders gehoord volgens mij, alleen werd ie eerst nooit als (live) vermeld
pi_218875626
Ah, dan zal dat het zijn. Dat zou goed kunnen hoor. Ik weet in ieder geval wel zeker dat (live) inderdaad pas later vermeld werd.
pi_218875636
Pff Andante Andante.. en dan staat stemnummer Our Last Summer niet op de kaart. Van die ABBA irritaties
The script for tears
  vrijdag 26 september 2025 @ 13:43:35 #215
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218875642
pi_218875819
Polonaise
pi_218875835
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 14:14 schreef Tussle266 het volgende:
Polonaise
Through the café
The script for tears
pi_218875866
Waar is Imagination als je ze nodig hebt
The script for tears
pi_218875963
Deze liveversie is dit jaar ook op 2 voorbijgekomen.
  vrijdag 26 september 2025 @ 14:36:49 #220
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218875988
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 14:34 schreef Tussle266 het volgende:
Deze liveversie is dit jaar ook op 2 voorbijgekomen.
Stenders draaide volgens mij voorheen deze ook altijd
Maargoed, dit zou ook wel eens een nieuwe toevoeging aan het rijtje van net kunnen worden
pi_218876060
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 14:36 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Stenders draaide volgens mij voorheen deze ook altijd
Maargoed, dit zou ook wel eens een nieuwe toevoeging aan het rijtje van net kunnen worden
Ik heb in mijn lijstje niet alle liveversie bijgehouden, alleen die een eigen leven naast studioversies leiden. Deze is er daar één van. Zegt op zich niks, maar zou kunnen.
pi_218876063
België *O* heerlijk outro én intro
The script for tears
pi_218877003
Jan Paparazzi on air. Dan verwacht je toch iets van The Hives ofzo
The script for tears
pi_218877132
Ha, die man die de keuzelijst maakt.
  Redactie Sport vrijdag 26 september 2025 @ 16:42:22 #225
pi_218877284
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 13:17 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

I got life sowieso.
  vrijdag 26 september 2025 @ 17:04:09 #226
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218877431
Waarom ruik ik steeds jouw naam nog
pi_218877569
Ik pak nog even 8.41 mee en dan is het The End of the Show voor mij. Wel een leuke opwarmer voor het seizoen, allemaal inkoppers maar Hans maakte een hoop goed. Wie denkt er nu immers aan Rockin in the free world?
pi_218877583
Heel goed Frits.
pi_218877584
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 17:26 schreef Tussle266 het volgende:
Ik pak nog even 8.41 mee en dan is het The End of the Show voor mij. Wel een leuke opwarmer voor het seizoen, allemaal inkoppers maar Hans maakte een hoop goed. Wie denkt er nu immers aan Rockin in the free world?
Kets stemplaatje ook de laatste ongeveer die ik meepak ja. Heb me wel vermaakt vandaag. Wel beetje veel Kwien en Joetoe. Lijkt soms net de Top 2000
The script for tears
pi_218877635
Wel lekker dat deze een van de welgeteld 2 albumversies is in deze lijst. De rest in afhaspelversie. Kenners daar bij 5 hoor.
pi_218877714
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 17:34 schreef Tussle266 het volgende:
Wel lekker dat deze een van de welgeteld 2 albumversies is in deze lijst. De rest in afhaspelversie. Kenners daar bij 5 hoor.
Paparazzi's uurfavoriet is Moonlight Shadow. Ook een kenner
The script for tears
  zaterdag 27 september 2025 @ 20:49:40 #232
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218887431
Zo, even nog het laatste blokje wegwerken voor de grote finale van de maand oktober! :)

SPOILER
26 favorieten over.

Favoriete nummers uit het blokje 425-401:

424 Editors - The Racing Rats: Ik ben een paar jaar wel echt serieus fan van Editors geweest, het was een tijdje een van mijn favoriete livebands. In die tijd hoorde ik wel van veel andere fans dat ze de eerste twee albums het beste vonden en alles vanaf In This Light And On This Evening toch wel een stuk minder. Dat geldt voor mij zeer zeker niet, juist die wat meer elektronische invloeden en het wat meer experimentele vond ik wel heel fijn (al vind ik het recentste werk, vooral EBM, geen klap meer aan). Hoe het ook zij, van het oudere werk vind ik dit wel duidelijk de beste. Qua sound en algehele opbouw is het nog wel relatief generieke moderne rock, maar de riffs en de zang zijn wel dusdanig lekker dat dat de pret niet mag drukken.
425 The Smashing Pumpkins - Tonight, Tonight: Deze belandt al een paar jaar op rij nét niet in mijn top 1000. Als je nagaat dat ongeveer een derde van die persoonlijke lijst in de Top 2000 heeft gestaan, dan leert een eenvoudig rekensommetje dat Mex en ik hem ongeveer even goed vinden. Buiten de Top 2000 vallen zou dan ook inderdaad wel erg jammer zijn.
413 Cat Stevens - Father and Son: Een prachtig nummer over een universeel thema dat desondanks niet zo uitgekauwd is als de romantische liefde, namelijk wederzijds onbegrip tussen ouders en kinderen. De kracht zit hem vooral in tekstuele pareltjes als 'from the moment I could talk, I was ordered to listen'. De muzikale omlijsting vind ik wel net iets minder dan bij Morning Has Broken, net als de rest van Nederland aan de noteringen te zien, al stonden ze nog nooit zo dicht bij elkaar als vorig jaar.

Minst favoriete nummers uit het blokje 425-401:

410 Roxy Music - If There Is Something: Misschien is mijn smaak niet verfijnd genoeg, maar hier kan ik niet bijzonder veel mee. Er zitten op muzikaal gebied een paar fratsen in de outro die echt een hoog 'nagels over het schoolbord'-gehalte hebben. Ook daarbuiten vind ik hem niet per se onderscheidend, in ieder geval niet in positieve zin. Het radiovriendelijker werk van Roxy Music vind ik wel prima te pruimen, dus daar ligt het niet aan.
419 The Outsiders - Lying All the Time: Je ziet dat wel vaker terug bij bands uit de jaren '60, dat de opname domweg de tand des tijds niet helemaal goed heeft doorstaan. De vocalen klinken in elke versie die ik zou gauw kon vinden nogal mat en te zacht, dus ik vermoed dat het daaraan ligt. Of het is een bewuste artistieke keuze, maar dan snap ik hem niet helemaal.
414 Talk Talk - Such a Shame: Er zit iets geks in de akkoordenprogressie richting refrein dat ik niet mooi vind, en dat doet voor mij wel wat afbreuk aan dit nummer. Opvallend genoeg heeft Duran Duran dat ook vaak, wellicht een kwaaltje van artiesten uit de jaren '80 met een naam die bestaat uit twee identieke delen? Such a shame, want ze hebben ook wel heel toffe platen.
pi_218897131
Ergens vind ik die rigged elections van deze week best storend. Er is geen keuzelijst of zo. Dus in theorie als wij nu met zijn 15-en afspreken een willekeurig 90's liedje aan te vragen, zou dat voldoende moeten zijn. Maar ik durf te wedden dat we dan toch gewoon Paul Elstak krijgen volgende week.
pi_218897627
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 10:38 schreef Tussle266 het volgende:
Ergens vind ik die rigged elections van deze week best storend. Er is geen keuzelijst of zo. Dus in theorie als wij nu met zijn 15-en afspreken een willekeurig 90's liedje aan te vragen, zou dat voldoende moeten zijn. Maar ik durf te wedden dat we dan toch gewoon Paul Elstak krijgen volgende week.
Denk niet dat als we 15x Butthole Surfers doorgeven, we die dan krijgen nee
The script for tears
  maandag 29 september 2025 @ 13:20:57 #235
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218897939
Toch even 10 nummers doorgeappt naar de studio van Radio 2, uiteraard met Everlong bovenaan. Omslachtige manier van stemmen, maar oké. Ik heb ook al een duimpje van ze gekregen, dus denk dat het is doorgekomen.
pi_218897958
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 13:20 schreef DecoAoreste het volgende:
Toch even 10 nummers doorgeappt naar de studio van Radio 2, uiteraard met Everlong bovenaan. Omslachtige manier van stemmen, maar oké. Ik heb ook al een duimpje van ze gekregen, dus denk dat het is doorgekomen.
Moedig ze nou niet aan. Zo begint het en voor je het weet hangen er iedere avond drones boven je huis.
  maandag 29 september 2025 @ 13:25:30 #237
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218897974
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 13:22 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Moedig ze nou niet aan. Zo begint het en voor je het weet hangen er iedere avond drones boven je huis.
Ik heb wel op Muse gestemd, maar alleen hun eerste album is oud genoeg, dus de drones komen niet in aanmerking.
pi_218898179
Ook geappt. Wordt dat niet een totaal blurry procedure omdat ze alle stemmen moeten vissen tussen hun reguliere appjes met verzoekjes door, mensen die totaal verminkte spellingen gaan doorgeven. Wat een slecht systeem
pi_218898200
Rigged.
  maandag 29 september 2025 @ 14:19:13 #240
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218898291
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 13:58 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ook geappt. Wordt dat niet een totaal blurry procedure omdat ze alle stemmen moeten vissen tussen hun reguliere appjes met verzoekjes door, mensen die totaal verminkte spellingen gaan doorgeven. Wat een slecht systeem
Een Blurry procedure zou tof zijn, want die band staat ook veel te weinig in de Top 2000.

Flauwe bandnaam-woordgrappen terzijde ben ik het wel met je eens, dit kan niet anders dan een puinhoop worden :')
pi_218898329
Nou ja, eerst zien dan geloven. Misschien dat ze me na volgende week voor volgend jaar weten te overtuigen. Gelukkig kan je ook proberen om Karton Forever Young te laten aankondigen in de 1500 deze week.
pi_218898359
Nou mn lijstje werd net voorgelezen door Paul Rabbering. Ze registreren het wel _O-
  maandag 29 september 2025 @ 15:06:17 #243
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218898541
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 14:34 schreef Scorpion_17 het volgende:
Nou mn lijstje werd net voorgelezen door Paul Rabbering. Ze registreren het wel _O-
Hm, ik stemde tijdens de shift van Annemieke, maar volgens mij is er niets voorgelezen. Heb de uitzending even vluchtig teruggeluisterd (met doorklikken), maar zonder resultaat. Rabbering heeft wel Alane gedraaid en dat was bij mij ook een van de 10, dus ik heb wel de indruk dat het gelezen is :P .

Zo even de uitzending van Rabbering doorklikken, ik zie dat je daar in de app wel gewoon bij kan ^O^
  maandag 29 september 2025 @ 15:12:45 #244
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218898598
Oh dat met Alane was toeval :D
  maandag 29 september 2025 @ 15:23:35 #245
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218898642
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 14:34 schreef Scorpion_17 het volgende:
Was jij degene die vooral veel Belgische muziek wilde? Dan hebben we iig allebei op Gorki gestemd :P
pi_218898650
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 15:23 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Was jij degene die vooral veel Belgische muziek wilde? Dan hebben we iig allebei op Gorki gestemd :P
Zeker!
  maandag 29 september 2025 @ 15:31:33 #247
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_218898693
Zal het stemmen voor de Top 2000 straks net als die Top 90 ook op deze manier gaan dat je het in een appje via de app moet doorgeven? Ik vind het toch wat omslachtig. Zo'n keuzelijst is toch zo gek nog niet ;)
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_218898816
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 15:31 schreef Peter88Online het volgende:
Zal het stemmen voor de Top 2000 straks net als die Top 90 ook op deze manier gaan dat je het in een appje via de app moet doorgeven? Ik vind het toch wat omslachtig. Zo'n keuzelijst is toch zo gek nog niet ;)
Dat gaat niet gebeuren.
pi_218903278
Toch ieder jaar wel weer lol om die keuzelijst van Kink. Vooral fascinerend dat ze (in tegenstelling tot de NPO) elke keuzelijst apart behandelen. Veel dingen die 3 weken nog op de 90's keuzelijst stonden staan hier nu niet. Wel wat goede toevoegingen (en Dire Straits) dit jaar trouwens.
pi_218904160
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 15:54 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Dat gaat niet gebeuren.
Ze hebben op mij inderdaad gereageerd dat dit inderdaad volledig losstaat van de T2K en is om te voorkomen dat luisteraars het almaar stemmen op lijstjes beu raken.
pi_218904175
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 14:24 schreef Cassa95 het volgende:

[..]
Ze hebben op mij inderdaad gereageerd dat dit inderdaad volledig losstaat van de T2K en is om te voorkomen dat luisteraars het almaar stemmen op lijstjes beu raken.
Oh, dan kan het nog wel goed uitpakken. Als mensen in staat zijn om op iets anders dan Freed van de snackbar te stemmen krijgen we nog wat liedjes cadeau voor het einde van het jaar ook.

Misschien toch maar die app terugzetten op de telefoon dan.
pi_218919535
Nog een stukje Penny's Guide to Teen-Age Charm and Popularity. In theorie zouden we die kunnen opschrijven nu. Maar mogelijk weten we dat volgende week al.

Appendix: deze tart wel alle theorieën. Die wordt al jaren 2 tot 4 keer per jaar gedraaid. Mogelijk heb ik jullie 10 maanden onzin gevoed. Alvast sorry!

[ Bericht 34% gewijzigd door Tussle266 op 02-10-2025 16:17:20 ]
  donderdag 2 oktober 2025 @ 19:58:55 #253
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218920505
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 15:42 schreef Tussle266 het volgende:
Nog een stukje Penny's Guide to Teen-Age Charm and Popularity. In theorie zouden we die kunnen opschrijven nu. Maar mogelijk weten we dat volgende week al.

Appendix: deze tart wel alle theorieën. Die wordt al jaren 2 tot 4 keer per jaar gedraaid. Mogelijk heb ik jullie 10 maanden onzin gevoed. Alvast sorry!
Je doelt op Popular denk ik? Die is wel ook uit de '90s, dus we zouden kunnen kijken of die binnenkomt in de toplijst van volgende week. Zou wel een voorzichtige indicatie kunnen geven.
pi_218921194
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 19:58 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Je doelt op Popular denk ik? Die is wel ook uit de '90s, dus we zouden kunnen kijken of die binnenkomt in de toplijst van volgende week. Zou wel een voorzichtige indicatie kunnen geven.
Yes. Maar ja, ik kwam er dus achter dat deze al jaren op de playlist staat (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Break Stuff, Still Dre en nog een stapeltje), maar desondanks nooit de keuzelijst heeft gehaald. Dus het kan ook allemaal onzin blijken.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:23:04 #255
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218925314
Tim en Bartje zijn radiootje aan het spelen. Man man man.
  Moderator vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:30:39 #256
446930 crew  ESF1Gamer
pi_218928293
Smurfenhouse _O_
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:11:45 #257
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218928643
Deze dag stelt me wel gerust dat het gewoon een weekje inkoppen wordt komende week.
pi_218932814
De Taylor liederen dit jaar gedraaid nog niet op de keuzelijst (minus 2025 releases):
SPOILER
Ik wens jullie alvast een fijne week 53.
  Redactie Sport zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:02:13 #259
pi_218932865
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 09:54 schreef Tussle266 het volgende:
De Taylor liederen dit jaar gedraaid nog niet op de keuzelijst (minus 2025 releases):
SPOILER
Ik wens jullie alvast een fijne week 53.
Nog steeds geen EXILE

Flopzender
pi_218934567
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 10:02 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Nog steeds geen EXILE

Flopzender
Wanneer gaan we verder met nummer 400? :P
pi_218935659
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 10:02 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Nog steeds geen EXILE

Flopzender
Hier, speciaal voor jou: Bekijk deze YouTube-video
pi_218936064
https://nos.nl/l/2585149

He ll follow rivers.
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:53:33 #263
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218937477
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 14:11 schreef Chiappucci het volgende:

[..]
Ik denk maandag weer, want deze week zou er een weekje pauze zijn :)

En dan nog 4 weken tot de nummer 1 _O_
  Redactie Sport zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:58:47 #264
pi_218937521
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 14:11 schreef Chiappucci het volgende:

[..]
Vanavond terug naar Nederland, dus dat zal niet lang meer duren.
pi_218937844
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 18:53 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Ik denk maandag weer, want deze week zou er een weekje pauze zijn :)

En dan nog 4 weken tot de nummer 1 _O_
Als we vanaf hier 4 weken vooruit tellen komen we bij Black uit, dat lijkt me niet de bedoeling.
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:18:34 #266
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218938092
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 19:49 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Als we vanaf hier 4 weken vooruit tellen komen we bij Black uit, dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik ga ervan uit dat we gewoon uitkomen in het bos.
pi_218938314
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 20:18 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Ik ga ervan uit dat we gewoon uitkomen in het bos.
Dat staat in deze telling natuurlijk wel vast. Er eindigen meer lijstjes over 4 weken.
  maandag 6 oktober 2025 @ 08:04:05 #268
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218949419
Niet-keuzelijst liederen in het lijstje. Dus vooruit dan maar.
  maandag 6 oktober 2025 @ 08:11:06 #269
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218949443
Everlong heeft het gehaald, feest!

Zal later vandaag even kijken of meer stemplaten in de lijst staan.
  maandag 6 oktober 2025 @ 08:17:19 #270
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218949464
Alles wat weg was gestemd teruggezet en netjes verdeeld over de lijst ook, hup ChatGPT.
  Redactie Sport maandag 6 oktober 2025 @ 09:22:43 #271
pi_218949963
De drummer van Kensington deed ook al mee in de 90s?
  Redactie Sport maandag 6 oktober 2025 @ 09:32:40 #272
pi_218950034
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 08:04 schreef Tussle266 het volgende:
Zo'n High Hopes in het eerste uurtje (als ook nog de enige relevante Pink Floyd), dat is natuurlijk door dit stemsysteem.

Er was ook geen keuzelijst toch? Of wel?
  maandag 6 oktober 2025 @ 09:42:25 #273
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218950107
Opmerkelijke notering
  maandag 6 oktober 2025 @ 09:44:43 #274
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218950121
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 09:32 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Zo'n High Hopes in het eerste uurtje (als ook nog de enige relevante Pink Floyd), dat is natuurlijk door dit stemsysteem.

Er was ook geen keuzelijst toch? Of wel?
Nee, er was geen keuzelijst. Er staan er volgens mij 3 in die niet op de Top 2000 keuzelijst staan. Eentje hebben we al gehad en die is dit jaar ook meermaals in de gewone programmering gedraaid (Garbage die nooit genoeg hebben), eentje is van George en Barry en eentje is twijfelachtig want die staat er in een andere versie wel op en ik betwijfel of er meer dan 1 mens deze versie nog kent, want zelfs ik was hem vergeten en het is min of meer mijn straatje.

Voor de rest hebben ze gewoon een beetje de (normaal gesproken) keuzelijst door elkaar gegooid en er nummertjes voor geplakt.
pi_218950213
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 08:04 schreef Tussle266 het volgende:
Nou nou dat valt reuze mee. Als ik de 90s lijst met de keuzelijst voor de T2K vergelijk, tel ik drie liederen die vorig jaar niet op de keuzelijst stonden:

254 Marco Borsato Dromen Zijn Bedrog
620 Golden Earring Burning Stuntman (Live)
769 Garbage The World Is Not Enough

Marco mag weer, Naked II was ongeveer het enige Golden Earring album dat nog niet op een keuzelijst stond en dan nog wat willekeurige troep.
  maandag 6 oktober 2025 @ 09:53:42 #276
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218950217
Ohja, dacht even dat In the Flesh? kwam, maar dit begon ook zo
pi_218950218
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 09:44 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Nee, er was geen keuzelijst. Er staan er volgens mij 3 in die niet op de Top 2000 keuzelijst staan. Eentje hebben we al gehad en die is dit jaar ook meermaals in de gewone programmering gedraaid (Garbage die nooit genoeg hebben), eentje is van George en Barry en eentje is twijfelachtig want die staat er in een andere versie wel op en ik betwijfel of er meer dan 1 mens deze versie nog kent, want zelfs ik was hem vergeten en het is min of meer mijn straatje.

Voor de rest hebben ze gewoon een beetje de (normaal gesproken) keuzelijst door elkaar gegooid en er nummertjes voor geplakt.
Oh al behandeld.
  maandag 6 oktober 2025 @ 10:00:48 #278
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218950304
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 09:53 schreef Cassa95 het volgende:
254 Marco Borsato Dromen Zijn Bedrog
620 Golden Earring Burning Stuntman (Live)
769 Garbage The World Is Not Enough
Oh, dan zijn het er 4, Borsatan had ik overheen gekeken. Er is er ook nog eentje van ieders favoriete zanger uit Canada in een remix waarvan alleen het origineel op de keuzelijst staat.

Daar geloof ik dus niks van, want waarom zouden Bryan-fans deze versie kiezen en waarom zouden Chicane-fans een remix van een popzanger kiezen en niet Saltwater of Offshore?
  maandag 6 oktober 2025 @ 10:01:32 #279
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218950314
Oh, Saltwater en Offshore staan natuurlijk in de top 10.
pi_218950343
Ik tel 11 nummers redelijk hoog in de T2K die in de top 10 zouden kunnen staan:

10 Pearl Jam - Black
17 Guns N' Roses - November Rain
38 Nirvana - Smells Like Teen Spirit
65 George Michael & Queen - Somebody To Love (Live)
70 Robbie Williams - Angels
78 Acda en De Munnik - Het Regent Zonnestralen
162 Oasis - Wonderwall
190 Bon Jovi - Bed Of Roses
215 Golden Earring - Another 45 Miles (Naked)
266 DJ Paul Elstak - Rainbow In The Sky
365 Nirvana - Lithium

Naast deze 11 waren er nog 9 missenden met (volgens de R2-boekhouding) een jaren '90 label:
873 Venice - The Family Tree
952 André Hazes - Ik Leef Mijn Eigen Leven
1046 Neil Young - Harvest Moon
1047 Spice Girls - Wannabe
1129 Gé Reinders - Blaosmuziek
1195 Karin Bloemen - Geen Kind Meer
1428 Marco Borsato - De Waarheid
1527 BLØF - Zaterdag
1538 Eva Cassidy - Songbird
pi_218950354
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 10:00 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Oh, dan zijn het er 4, Borsatan had ik overheen gekeken. Er is er ook nog eentje van ieders favoriete zanger uit Canada in een remix waarvan alleen het origineel op de keuzelijst staat.

Daar geloof ik dus niks van, want waarom zouden Bryan-fans deze versie kiezen en waarom zouden Chicane-fans een remix van een popzanger kiezen en niet Saltwater of Offshore?
Oh ja, die had ik gewoon samengevoegd, vond het wel best
  Redactie Sport maandag 6 oktober 2025 @ 10:12:39 #282
pi_218950398
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 10:05 schreef Cassa95 het volgende:

10 Pearl Jam - Black
162 Oasis - Wonderwall
365 Nirvana - Lithium

Naast deze 11 waren er nog 9 missenden met (volgens de R2-boekhouding) een jaren '90 label:
1527 BLØF - Zaterdag
Wannabe dat mist vind ik wel opvallend. De rest snap ik wel.
  maandag 6 oktober 2025 @ 10:15:15 #283
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218950428
Ik kan me ook niet voorstellen dat we die missen als de rest van het peper en zout stel er wel gewoon in staat.
  maandag 6 oktober 2025 @ 10:17:03 #284
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218950442
Dus er zijn 2 opvallende missers uit die lijst van 11/12...maarja, die hadden we vorig jaar ook
  maandag 6 oktober 2025 @ 10:31:26 #285
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218950568
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 10:17 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Dus er zijn 2 opvallende missers uit die lijst van 11/12...maarja, die hadden we vorig jaar ook
Zou wel mooi zijn als Black ontbreekt en Bloasmuziek op 1 blijkt te staan.
  maandag 6 oktober 2025 @ 10:32:58 #286
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218950577
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 10:31 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Zou wel mooi zijn als Black ontbreekt en Bloasmuziek op 1 blijkt te staan.
het is wel wat lastiger om de KINK muziek eruit te filteren, zoals vorig jaar..alle andere Nirvana's staan er ook in, dus die zullen het wel niet zijn

Maar Lithium hoger dan Come as You Are is ook zo wat..
  maandag 6 oktober 2025 @ 10:41:27 #287
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218950628
Het leven zou wel beter zijn met een lijstje waar Offshore in staat.
  Redactie Sport maandag 6 oktober 2025 @ 10:45:29 #288
pi_218950655
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 10:17 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Waarbij bij Queen/Sjors en Golden Earring nog gezegd kan worden dat het 'origineel' geen 90s nummers zijn. Zeker de Earring vind ik nog wel een logische misser. Queen/Sjors minder, die tribute staat natuurlijk bij velen in het geheugen gegrift.
  maandag 6 oktober 2025 @ 10:51:42 #289
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218950682
Nog even over de 3,5 nieuwkomers. Die Borsatan kan ik niet uitleggen. Die Garbage en die George en Barry kwamen dit jaar voor het eerst in de rotatie. En die Bryan van zojuist is dit jaar 3x gedraaid, na enkele jaren afwezigheid. Mogelijk was die chicane mix ook de versie die al die keren gedraaid is, maar werd hij zo niet genoteerd.
  maandag 6 oktober 2025 @ 11:00:05 #290
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218950738
Ik zal wel de enige zijn hier, maar ik word best blij van het idee van een re-entry van Dromen Zijn Bedrog in de Top 2000.

Gaarne mij niet cancelen hierom. ;(
  maandag 6 oktober 2025 @ 11:11:49 #291
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218950809
Deze kreeg toch ook de Everlong-behandeling vorig jaar of het jaar ervoor?
  maandag 6 oktober 2025 @ 11:40:30 #292
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218951018
Oh, er zijn ook nog dingen goed gegaan.
  Redactie Sport maandag 6 oktober 2025 @ 11:52:36 #293
pi_218951082
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2025 11:00 schreef DecoAoreste het volgende:
Ik zal wel de enige zijn hier, maar ik word best blij van het idee van een re-entry van Dromen Zijn Bedrog in de Top 2000.

Gaarne mij niet cancelen hierom. ;(
Als hij een van z'n draken thuislaat vind ik het goed.
  maandag 6 oktober 2025 @ 11:57:32 #294
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218951103
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 10:05 schreef Cassa95 het volgende:

10 Pearl Jam - Black
162 Oasis - Wonderwall
365 Nirvana - Lithium

1527 BLØF - Zaterdag
Vorig jaar:

1. Smells Like Teen Spirit
2. Somebody To Love
3. Rainbow In The Sky
4. Black
5. Het Regent Zonnestralen
6. November Rain
7. Angels
12. Wannabe
25. Bed of Roses
31. Wonderwall
37. Another 45 Miles
78. Lithium

Twee van deze 12 missen dus, de andere 10 zullen de top-10 vormen. Voor Lithium en Another 45 Miles zal het het spannendst worden, lijkt me (gooien ze Everlong erin, maar Lithium eruit, zucht). Afgezien van Wannabe stonden die andere 8 er vorig jaar niet in, dus daar zie ik nu geen grote verrassingen in opduiken.
  maandag 6 oktober 2025 @ 11:59:48 #295
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218951116
Another 45 Miles eruit, maar wel de Burning Stuntman erin..dubieus
  maandag 6 oktober 2025 @ 12:02:55 #296
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218951158
Oh ja, nog even mijn 10 stemplaten opgezocht:

27. Depeche Mode - Enjoy The Silence
61. Blur - Song 2
189. Foo Fighters - Everlong
330. Wes - Alane
590. City to City - The Road Ahead
622. Gorki - Mia

Niet in de lijst:

The Kelly Family - Fell In Love With An Alien
Within Temptation - Restless
Muse - Sunburn
Buffalo Tom - Taillights Fade
  maandag 6 oktober 2025 @ 12:03:03 #297
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218951160
Another 45 miles (in deze versie) is meer dan 50 keer gedraaid dit jaar, die hebben ze niet overgeslagen lijkt me. ik hoop eigenlijk stiekem dat het Jon Bon is, maar dat zal wel niet.
  maandag 6 oktober 2025 @ 12:04:06 #298
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218951168
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 12:03 schreef Tussle266 het volgende:
Another 45 miles (in deze versie) is meer dan 50 keer gedraaid dit jaar, die hebben ze niet overgeslagen lijkt me. ik hoop eigenlijk stiekem dat het Jon Bon is, maar dat zal wel niet.
Wonderwall en Wannabe hebben ze ook niet laten zitten, dus het moet een van die twee zijn (plus Lithium dan).
  Redactie Sport maandag 6 oktober 2025 @ 12:05:12 #299
pi_218951175
Ik verwacht inderdaad dat de tiende aanwezige Jon Bovi, Lithium of Another 45 Miles is. Of ze zijn een heel grote vergeten. Die andere 9 lijken me normaal gesproken gewoon zeker.
  maandag 6 oktober 2025 @ 12:07:45 #300
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218951189
Redleg en zijn kompaan waren al zo dom om Wonderwall te spoilen trouwens. Dus die zal wel om 17.55 op vrijdagmiddag zijn. of hoe laat die lijst ook eindigt.
  maandag 6 oktober 2025 @ 12:09:05 #301
487165 Tussle266
Albumversie
pi_218951202
En door.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')