abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218769135

[Afbeelding: @MadMaster]
[OP-tekst: @Fred_B]

2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.

Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."

Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.

Radio 2 Top 2000: Editie 2024

Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.

Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.

Wat mag ik allemaal niet missen?

A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur).
B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3.
C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3.
D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1.
E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis.
F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits.
G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.

Stemmen
Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.

De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?

Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:

- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik
- @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
- Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik

Staat ie in de top 2000?
Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl

Overzichtenlijstjes:
Op https://www.pino112.nl/top2000/jaar.php staat de lijst van 2024, inclusief statistieken

De FOK! 2000:
Wie weet is er weer een vredelievende vrijwilliger die onze lijstjes gaat optellen

Presentatie:

00.00 – 02.00 uur Desiree van der Heiden
02.00 – 04.00 uur Daniël Lippens
04.00 – 06.00 uur Jasper de Vries
06.00 – 08.00 uur Tannaz Hajeby
08.00 – 10.00 uur Jan-Willem Roodbeen & Jeroen Kijk in de Vegte
10.00 – 12.00 uur Bart Arens
12.00 – 14.00 uur Annemieke Schollaardt
14.00 – 16.00 uur Paul Rabbering
16.00 – 18.00 uur Ruud de Wild
18.00 – 20.00 uur Emmely de Wilt
20.00 – 22.00 uur Morad El Ouakili
22.00 – 00.00 uur Jeroen van Inkel

Social media Radio 2:
NPO RADIO 2 op Instagram
NPO RADIO 2 op Twitter
TOP 2000 op Facebook

Meeluisteren:
Kabelfrequenties in de verschillende steden:
http://www.frequenties.net/station/radio-2

FM-etherfrequenties
https://www.nporadio2.nl/frequenties

Luisteren via internet:
http://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3

Terugluisteren kan via ziggo.

De Top 2000 in beeld

NPO 1 Extra:
Vanaf 24 december 23:00 uur kan er gekeken worden naar jolige mensen in het café.

NPO 3:
Diep in de nacht. Daar kijkt dus nog steeds niemand naar.

Website
http://www.nporadio2.nl/top2000

Historie van de Radio 2 Top 2000

Voor uitgebreide statistieken:
https://pino112.nl/top2000/
Pino, held! _O_

De Magie van 25x Top 2000:
https://npo.nl/start/seri(...)izoen-1/25x-top-2000

De eerste Top 2000 op Spotify:
Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1:
Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)

Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( :')!), kun je vast wel ergens vinden.

De Top 2000 op FOK! door de jaren heen

Topicreeks: Top 2000 Editie 2001
Topicreeks: Top 2000 Editie 2002
Topicreeks: Top 2000 Editie 2003
Topicreeks: Top 2000 Editie 2004
Topicreeks: Top 2000 Editie 2005
Topicreeks: Top 2000 Editie 2006
Topicreeks: Top 2000 Editie 2007
Topicreeks: Top 2000 Editie 2008
Topicreeks: Top 2000 Editie 2009
Topicreeks: Top 2000 Editie 2010
Topicreeks: Top 2000 Editie 2011
Topicreeks: Top 2000 Editie 2012
Topicreeks: Top 2000 Editie 2013
Topicreeks: Top 2000 Editie 2014
Topicreeks: Top 2000 Editie 2015
Topicreeks: Top 2000 Editie 2016
Topicreeks: Top 2000 Editie 2017
Topicreeks: Top 2000 Editie 2018
Topicreeks: Top 2000 Editie 2019
Topicreeks: Top 2000 Editie 2020
Topicreeks: Top 2000 Editie 2021
Topicreeks: Top 2000 Editie 2022
Topicreeks: Top 2000 Editie 2023

De lijst door de jaren heen:

@Cassa95 onderzocht: Veranderingen in de Keuzelijst - NIEUW en geactualiseerd 2024
@Cassa95 onderzocht: Analyse nieuwe binnenkomers 2024 - NIEUW en geactualiseerd 2024
@PippenScottie & @ok01 stelden samen: FOK!2000 2022

Nog wat classics:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_218769200
De enige Cox op de keuzelijst is Deborah, dus 0 kans.
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_218769429
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 13:13 schreef Tussle266 het volgende:
De enige Cox op de keuzelijst is Deborah, dus 0 kans.
Hij gaat ongetwijfeld gedraaid worden nav zn dood en daarmee met nieuwe nrs op de keuzelijst komen vermoed ik
pi_218773644
Weliswaar peace love and harmony, maar ook protesten vanuit Spanje en racisme met de dood tot gevolg, het is niet allemaal 'fucking lovely, mate'. Een enerverend blokje dus.

625 Mel & Kim - Respectable

De laatste keer de geluiden van Stock, Aitken & Waterman met misschien niet de beste zangstemmen uit de stal - die hadden we afgelopen week al - maar wel hele goede zangstemmen gecombineerd met een nog iets gedurfdere plaat. Minder tijdloos, maar excentrieker. En qua zang echt wel een goed duo, deze zusjes. Dan hoop je op meer, maar helaas mocht dat niet zo zijn. Na de plaat FLM, genoemd naar Mel's standaarduitroep 'Fucking Lovely, Mate' (maar anders genoemd voor de markt) kreeg Mel kanker en ze overleed op 23-jarige leeftijd. Gelukkig hebben ze zich met dit lied voor altijd gevestigd. Nouja, in de Top 2000 slechts eenmalig, in 2000 op 1790. Een misser van de mensen thuis, maar ik kan er wel een respectabele plek 625 aan geven.

624 Cat Stevens - Morning Has Broken

De bekendste van Cat Stevens, die voor mij natuurlijk vooral bekendheid wierf door de reclame van het WNF begin jaren nul. Ik bedoel, dit kwam niet zozeer op radio 538, maar ik ken het toch al heel lang. Hij schreef het niet zelf, de melodie van de zangstukken was van Eleanor Farjeon, dat werd gecombineerd met een pianoarrangement van Rick Wakeman in het loopje in het intro, die we natuurlijk kennen van Yes (en indertijd vooral bekend was van Strawbs). Daar heeft Wakeman nooit echt de credits voor gekregen, Yusuf is misschien wel lam, maar niet echt vriendelijk naar de mensen die hem inspireren. Dat pianoloopje is natuurlijk mooi, maar ik vind de rest van lied toch nog een stukje mooier. Zodra Cat 'Morning Has Broken' begint te soezen, dat voelt echt als rustig wakker worden. Als een voorzichtig wakker word-liedje voor een kind. Altijd stond dit lied in de lijst, met zelfs een aantal top 100-deelnames. Daarvan was plek 76 in 2004 de beste notering, maar na 2008 was het over met de top 100 en in 2012 was het al plek 291. In die regionen bleef het lied tot en met 2017, maar in 2018 stond het lied ineens meer dan 300 plekken lager. Dat is nog steeds de regio waar het lied staat, met plek 720.

623 Metallica - Master of Puppets

Is dit de meest iconische van Metallica? Misschien niet de grootste hit, maar wel eentje die voor altijd als een van de belangrijkste nummers in de metal gezien wordt. Ik vind de vlottere inleidende beschietingen in de vorm van Battery fijner en aangezien dit natuurlijk een heel vergelijkbaar nummer is door de constructie die Metallica indertijd gebruikte heeft dit lied het probleem daar een beetje tegen op te moeten boksen. Tegelijkertijd is dit ook gewoon een hele puike song, waarbij vooral het rustige deel heel tof is. Maar ook het vlotte deel is top. Terecht dat het wordt gezien als een van de mijlpalen in de metal, al komt het bij mij niet zo hoog als in de Top 2000 zelf. De aanloop was nog rustig: De eerste 2 jaar zat het lied nog diep in een random nacht weggestopt. Maar in 2016 op 109 en sindsdien steeds maar stijgende tot 29 in 2022. Inmiddels vinden we het lied op 33.

SPOILER: 622-601
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_218773911
Er zijn best veel van die Tuinfort-achtige types he? YoungKio, Roselilah, allemaal in de miljardairsclub aanwezig en geen hond die ze kent.

Ook in de Miljardairsclub, meerdere keren, The Weeknd. Zijn die allemaal al geweest, en zo ja, waarom staat Nielson die Abel playbackt dan hoger? Dat is eigenlijk de enige in dit verhaal die ik wel wat te enthousiast ingeschat zou vinden, al is die inderdaad verder gewoon prima.
pi_218774041
Het nadeel van rustige platen in dit gedeelte van de lijst is dat als je er niet door geraakt wordt, het automatisch eigenlijk zeikmuziek wordt. Dat ging een aantal blokjes verrassend goed, maar dingen als Morning Has Broken of Wild Horses, waarvan ik me prima kan voorstellen dat er fans voor zijn, zou ik een stuk lager plaatsen.

Maar gelukkig ook genoeg leuks. De Piano hoort natuurlijk op 31 december thuis. Twilight Zone is ook een heerlijk nummer. Titanium is lekker, Strange Fruit mooi, Somebody To Love mag niet uit de echte lijst vallen. Zelfs bij Nielson zou ik de radio niet zachter zetten, dus wat dat betreft best een prima selectie.

Als ik nog iets moet zeuren, dan staan Mel & Kim wel heel hoog, met dat gedateerde geluid. En als Taylor Swift langskomt, stel ik telkens de vraag of dit ook zo goed zou scoren als LeAnn Rimes ofzo het had gezongen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_218774379
Tim jaagt er nog wat 1975 doorheen in de albumshow. Die komen daarmee met sommige liedjes ook in de 3+ groep voor dit jaar. Dat is wel echt het effect van wat ander volk achter de knoppen zoals Tim en Lip en die jeugd iedere ochtend, want de afgelopen 3,5 jaar waren zulke bands vrijwel volledig afwezig, maar ze komen meer en meer voorbij.
pi_218774438
Can’t fight the moonlight is wel een lekker nummertje hoorrr
  zondag 14 september 2025 @ 23:23:13 #9
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218774481
:W UITZWAAI-ALARM :W

SPOILER
34 favorieten over.

Favoriete nummers uit het blokje 625-601:

611 Golden Earring - Twilight Zone: Lange tijd was het aardig verdeeld, maar inmiddels begint het wel op te vallen dat de nummers die een beetje onderaan mijn top 100 bungelen wel zo ongeveer zijn uitgespeeld. Van het onderste kwartje zijn er met deze uitgezwaaid nog slechts vier over nu, terwijl er van het bovenste kwartje nog 12 fier overeind staan. De laatste jaren heeft dit nummer het overgenomen van Another 45 Miles als mijn favoriet van Golden Earring, met name door een ijzersterke interpretatie van een coverband die ik een paar jaar geleden eens zag met Koningsdag.
624 Cat Stevens - Morning Has Broken: Hier heb ik ook nog een keer een stukje van moeten leren met keyboardles, helaas niet het stukje waar je nu als keyboardspeler echt enthousiast van wordt – zo goed ben ik helaas nooit geworden. Inderdaad prachtig kalmerend, bijna sereen te noemen.
607 David Guetta & Sia – Titanium: Toch wel een gouden combinatie hoor, de wat house-achtige sound van David Guetta met de prachtige zangstem van Sia. Het blijft een grote zegen dat dit ook gewoon serieus mee kan doen in de Lijst der Lijsten tegenwoordig.

Minst favoriete nummers uit het blokje 625-601:

610 Taylor Swift - Love Story: We zijn het radicaal oneens over de passende volgorde van Taylor Swift-nummers, vrees ik. Het veel mooiere werk is voor een aanzienlijk deel allang de revue gepasseerd, en haalde meermaals het favorietenlijstje bij mij binnen het desbetreffende blokje. En voor Love Story heb je een plek gereserveerd zo hoog in de lijst. Tsja. Ik vind het veel te zoetsappig en over de top, het glazuur springt werkelijk van je tanden. Gelukkig is haar nieuwere werk een stuk verfijnder.
625 Mel & Kim – Respectable: Het kan aan mij liggen, maar ik word er een beetje zenuwachtig van. De samenzang en geluidseffecten hebben nog wel iets artistieks, maar echt mooi vind ik het niet. Wel sneu dat die Mel zo jong overleden is.
621 The Beatles - I Feel Fine: Ik had hier ook Strange Fruit kunnen noemen, maar daar ben ik toch nog wat milder voor omdat dat zelfs ten tijde van de opkomst van de Beatles al bijna 30 jaar oud was. En omdat dat zeker voor die tijd gewoon echt prima in elkaar zat. Dan gaan we toch voor dit niemendalletje van de Beatles, wel luisterbaar maar ze kunnen zoveel beter.
  maandag 15 september 2025 @ 01:31:22 #10
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_218774677
In dit blok wel 4 stemplaten, jeetje. Om te beginnen Strange Fruit van Billie Holiday, wat een Fok! steunplaat was, toen het er dreigde uit te vallen (en uiteindelijk ook deed).

Vervolgens Long John Baldrey, die er helaas ook alweer uitgevallen is, waar die diepe stem mij wel bekoort.

En ook de Manic Street Preachers, die ik zo'n 30 jaar geleden live op Pinkpop heb gezien,cwat indruk gemaakt heeft.

En tenslotte de Cranberries, waarvan ik dit wel hun leukste nummer vind.

SPOILER
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  maandag 15 september 2025 @ 07:49:11 #11
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218775358
Ain't No Mountain High Enough was samen met The Boys Are Back In Town 20 tot 15 jaar geleden ook geregeld eigen keuze hier, gewoon omdat t belachelijk was dat ze niet op de keuzelijst stonden. Gelukkig is dat allemaal rechtgetrokken
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_218775656
In de Mex4851 was hij gelukkig in mei al uitgespeeld, maar op 2 wordt hij zo onrealistisch vaak gedraaid, dat ik gewoon gemist had dat één van die Skyradio-anthems van Gavin DeGraw gewoon niet op de keuzelijst stond, maar wel al 4+ keer voorbij is gekomen dit jaar. Dus die zal ook wel overbodig toegevoegd worden.

Ik vraag me toch wel iets af, waar iemand van jullie met enige kennis van radio mogelijk antwoord op heeft. Niet alleen deze, maar verschillende liederen zijn dan gewoon jaren niet gedraaid (2020 voor het laatst in dit geval) en die worden dan ineens weer een hoeksteen van de playlist. Waarom is dat? Een keertje draaien zou ik nog snappen, maar het worden gewoon vaste gasten dan ineens weer.
pi_218775678
Gavin is wel dermate grauw dat ik niet verwacht dat hij de lijst nog haalt, echt zo'n artiest voor plek 2873 in de Top 4000.
pi_218775687
Van mij mag 1948 wel in de Top 2000 O+
"You can call me Susan if it makes you happy"
  maandag 15 september 2025 @ 09:54:23 #15
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218776163
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 08:50 schreef Tussle266 het volgende:
In de Mex4851 was hij gelukkig in mei al uitgespeeld, maar op 2 wordt hij zo onrealistisch vaak gedraaid, dat ik gewoon gemist had dat één van die Skyradio-anthems van Gavin DeGraw gewoon niet op de keuzelijst stond, maar wel al 4+ keer voorbij is gekomen dit jaar. Dus die zal ook wel overbodig toegevoegd worden.

Ik vraag me toch wel iets af, waar iemand van jullie met enige kennis van radio mogelijk antwoord op heeft. Niet alleen deze, maar verschillende liederen zijn dan gewoon jaren niet gedraaid (2020 voor het laatst in dit geval) en die worden dan ineens weer een hoeksteen van de playlist. Waarom is dat? Een keertje draaien zou ik nog snappen, maar het worden gewoon vaste gasten dan ineens weer.
Kan een nieuwe muzieksamensteller aangenomen zijn
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  maandag 15 september 2025 @ 09:55:06 #16
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218776181
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 08:57 schreef TLC het volgende:
Van mij mag 1948 wel in de Top 2000 O+
Die staat er al in, al jaren op dezelfde plek
pi_218776290
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 09:54 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Kan een nieuwe muzieksamensteller aangenomen zijn
Het kan zo simpel zijn. Dit was dus serieus nooit in me opgekomen.
  maandag 15 september 2025 @ 10:05:30 #18
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218776312
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 08:50 schreef Tussle266 het volgende:

Nummers die opeens beter uit luistertesten kwamen. Dan hebben mensen ze op TikTok gezien, of ze zijn weer beter aan gaan sluiten bij de huidige muziektrends.
pi_218778383
Laat me Niet Alleen van Paul de Leeuw zou weleens op kunnen gaan voor de beste zangers-bonus van dit jaar
pi_218778397
Gedraaid van Gerard Cox en niet in de voorkeuzelijst: 't Is Weer Voorbij Die Mooie Zomer. 2x maarliefst. Teken die maar in voor de keuzelijst
pi_218778462
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:25 schreef Scorpion_17 het volgende:
Gedraaid van Gerard Cox en niet in de voorkeuzelijst: 't Is Weer Voorbij Die Mooie Zomer. 2x maarliefst. Teken die maar in voor de keuzelijst
Hij was al eerder gedraaid. Dus het is meer dan 2. Maar reken je niet rijk hè, dat meerdere beurten een toegangsbewijs betekent is slechts een theorie van mij en ik moet het niet van mijn intelligentie hebben in het leven.
  maandag 15 september 2025 @ 13:38:50 #22
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218778496
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:23 schreef Scorpion_17 het volgende:
Laat me Niet Alleen van Paul de Leeuw zou weleens op kunnen gaan voor de beste zangers-bonus van dit jaar
Ik vond Daddy Cool beter
pi_218778613
Ze draaien iedere week de hit van de week van de ellendige zangers. Die van Bente is vorige week 10x gedraaid. Maar voor 2025 liederen maakt dat bar weinig uit.
  maandag 15 september 2025 @ 13:59:56 #24
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218778631
Beste Zangers moet en zal je door de strot geduwd worden.
  maandag 15 september 2025 @ 14:15:51 #25
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218778792
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:23 schreef Scorpion_17 het volgende:
:r
pi_218779274
Een overzichtje gemaakt met verschillende allertijdenlijsten komende tijd om langzaamaan in de stemming te komen. Mis is er nog eentje?

September
26 sept Evergreen top 100 jaren 80 Radio 5

Oktober
?? Arrow 500 Arrow Clasic Rock

November
??? Kink 1500
21-23 nov Verrukkelijke 500 Orinoco Radio
24-28 nov Evergreen Top 1000 Radio 5
?? Q-Music Top 1500
?? MNM Top 1000

December
4-24 dec Top 4000 Radio 10 Gold
7 dec Mumeladder top 100 Orinoco Radio
18-31 dec Snob 2000 Pinguin Radio
19-21 dec Witte Trui Top 400 Orinoco Radio
25-31 dec Top 2000 NL Radio 2
25-31 dec Top 2000 BE Radio 2
??-31 dec Tijdloze StuBru

[ Bericht 0% gewijzigd door Scorpion_17 op 15-09-2025 20:00:53 ]
  maandag 15 september 2025 @ 15:17:07 #27
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218779397
Nice. Vooral veel zin in de Kink 1500, dan is het lijstjesseizoen écht weer begonnen voor mijn gevoel O+
pi_218779546
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 15:17 schreef DecoAoreste het volgende:
Nice. Vooral veel zin in de Kink 1500, dan is het lijstjesseizoen écht weer begonnen voor mijn gevoel O+
Wat is een lijstjesseizoen zonder Lenny.
pi_218780495
Ik zou er serieus rekening mee houden dat een band die niet Bob Dylan is en ook geen protege van Timbaland straks ingekopt wordt door dezelfde menigte die Macklemore inkopte in 2024. Dus dat kan nog even gezellig worden ergens rond 3.23 op zaterdagnacht 27 december. Zoveel aandacht kan geen Radio 2 playlist of Xi Jinping medium tegenop.
pi_218781261
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 17:18 schreef Tussle266 het volgende:
Ik zou er serieus rekening mee houden dat een band die niet Bob Dylan is en ook geen protege van Timbaland straks ingekopt wordt door dezelfde menigte die Macklemore inkopte in 2024. Dus dat kan nog even gezellig worden ergens rond 3.23 op zaterdagnacht 27 december. Zoveel aandacht kan geen Radio 2 playlist of Xi Jinping medium tegenop.
Kneecap dan ook maar meteen erbij?
pi_218781282
600 Radiohead - Fake Plastic Trees

Mooie opbouwballad van Radiohead, die zeer rustig begint maar waaraan langzaam steeds meer instrumenten toegevoegd worden. Al vind ik eerlijk gezegd niet dat ze daarop all-in zijn gegaan, zeker in de eerste anderhalve minuut. Die duren me iets te lang, maar daarna is het toch wel mooi. Ik moet zeggen dat dit ook een Radiohead-lied is wat pas later op mijn radar kwam, omdat ik merkte dat deze nog wel eens op de radiozenders langskwam. Inmiddels vind ik dat toch ook wel terecht. Dat rustige einde bijvoorbeeld ook, dat is qua zang ook wel heel mooi gedaan. Dat is denk ik wel het allerbeste stukje. Sinds 2014 in de lijst, met plek 780 in 2017 als hoogste notering en inmiddels plek 970.

599 Portishead - Glory Box

Mijn favoriete groep allertijden en dan slechts plek 599, wat doe je daar dan mee? Glory Box is simpelweg niet een van mijn favorieten. Nooit echt geweest. Mijn eerste kennismaking was Machine Gun. Dat was het eigenlijk niet, dat was wel heel heftig. Iedereen die dat kent zal wel begrijpen dat dat niet de instapplaat is. Gelukkig coverden mijn vrienden van nummertje 600 The Rip. Ik was toen wel liefhebber van Radiohead (nu nog steeds, maar toen nog wel iets meer), dus ja als zij het gingen coveren, dan moest ik het lied wel eens luisteren. En die kwam vrij snel bij mij binnen, wat een genot. Al had ik de live-ervaring op Best Kept Secret nodig om alles van Portishead helemaal te omarmen. Ik vond het derde album al wel goed, maar de rest kwam pas later. Zo ook Glory Box, rustig, downtempo, een beetje jazzy, en vooral dat Ike's Rap II-sampletje dat geïnspireerd was door Daydream van Wallace Collection. Je zou kunnen zeggen dat dat lied behoorlijk relevant is voor de Triphop, want ook Tricky gebruikte het en wel meer nummers hebben dezelfde vibe als Glory Box. In die zin is het lied wel belangrijk voor het genre en het is ook zeker geen slecht nummer, maar ja, als je fan bent leer je vaak andere nummers meer waarderen. Al ben ik allang blij dat dit alweer jaren wordt gewaardeerd in de Top 2000, want sinds 2014 staat dit erin, waarbij alleen in 2014 en 2024 de top 1000 werd behaald. Afgelopen editie was 744 zelfs de hoogste notering.

598 Supertramp - The Logical Song

Van mijn favoriete groep naar de alltimefavoriet van mijn wederhelft. Daar die geen Portisheadliefhebber is zal ze maar wat blij zijn dat deze daar gewoon boven staat in dit lijstje, maar uiteindelijk is het ook gewoon logisch: Dit is een van de beste van Supertramp en Glory Box is een hoogstens gemiddeld nummer uit de ongeveer 40 bekende Portishead-nummers. Dat ze dan allebei nipt bij de beste 600 songs in dit lijstje horen wil ook wel wat zeggen. Dit is gewoon een heerlijke typische Supertramp-song, maar wel lekker opzwepend en hitgevoelig. De nummers die ik verder heel mooi vind zijn toch wat minder hitgevoelig dan deze song, maar dit is gewoon een hit in Supertrampstijl die ook nog eens gewoon lekker klinkt. Al valt het qua hitnotering nog wel tegen met slechts plek 20 in de top 40. Gelukkig is er de Top 2000 nog. Daar debuteerde het lied op 152, maar na 4 jaar zat de reis op 31 december erop. Op 30 december is het lied echter een vaste waarde gebleven en afgelopen editie stond het ook weer op 313.

SPOILER: 597-576
pi_218781460
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 15:05 schreef Scorpion_17 het volgende:
Een overzichtje gemaakt met verschillende allertijdenlijsten komende tijd om langzaamaan in de stemming te komen. Mis is er nog eentje?

September
26 sept Evergreen top 100 Radio 5

Oktober

November
??? Kink 1500
?? Q-Music Top 1500
?? MNM Top 1000

December
Wel jammer dat ik dit jaar de V500 in zijn geheel moet missen. Die is ook niet echt makkelijk terug te luisteren natuurlijk.

Kink 1500 is 27 oktober - 7 november, dat is al bekendgemaakt.
pi_218782894
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 19:07 schreef Mexicanobakker het volgende:
Opvallend is dat Black Summer daarna de Top 2000 nooit heeft behaald
De verklaring die eigenlijk altijd opgaat als je denkt: waarom zou dat toch zijn... is ook hier van toepassing. In het jaar van release: 41. Sindsdien: 0.
  dinsdag 16 september 2025 @ 10:07:03 #34
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_218784748
Alweer drie stemplaten in dit blok. Portishead, The Hollies en Tenacious D.

Die laatste heb ik ook op Pinkpop heb gezien en stond derhalve in mijn concertlijstje van een paar jaar geleden.

Glory Box vind ik een lekker nummer, ondanks dat ik niet zo'n triphopfan ben. Maar het heeft gewoon wat mysterieus.

En He Ain't Heavy, He's My Brother heb ik leren kennen door Olivia Newton-John, die dit in de jaren '70 coverde. De versie van de Hollies is beter wat mij betreft, misschien omdat ik wel van die softrockstijl hou.

SPOILER
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_218785156
Brucesteen staat 63x op de keuzelijst. Desondanks is gisteren al de tiende (10e) gedraaid die daar nog niet stond. En dat is zonder al die liederen die op dat archiefalbum staan gerekend. Ik kan dat allemaal niet meer uit elkaar houden, al dat brucesteen.

Wat ik wel uit elkaar kan houden is Gorillaz. Dare is gisteren naar de meer dan eens lijst gepromoveerd. Dat vind ik wel een gevalletje als-dan, dus goed voor de potloodlijst.
pi_218786157
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 19:26 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Wel jammer dat ik dit jaar de V500 in zijn geheel moet missen. Die is ook niet echt makkelijk terug te luisteren natuurlijk.

Kink 1500 is 27 oktober - 7 november, dat is al bekendgemaakt.
Zonde, op vakantie? Onweerwolf neemt m altijd op. Dus hij is wel achteraf terug te luisteren
pi_218786309
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 13:47 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Zonde, op vakantie? Onweerwolf neemt m altijd op. Dus hij is wel achteraf terug te luisteren
Ja, dan ben ik een weekend van de kaart. Terugluisteren is niet hetzelfde maar beter dan de liedjes via Spotify aanzetten, ik houd me aanbevolen
  dinsdag 16 september 2025 @ 22:26:18 #38
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218790510
:W :W DUBBEL UITZWAAI-ALARM :W :W

SPOILER
32 favorieten over.

Favoriete nummers uit het blokje 600-576:

580 Gorki – Mia: Oef, de vergelijking met Spinvis vind ik wel een pijnlijke, al kan ik hem ergens wel een beetje volgen. De scheidingslijn tussen mysterieus en pretentieus is soms wel flinterdun, als je kijkt naar de tekst. Luc de Vos klinkt gelukkig ook een stuk minder nasaal. Maar ik moet wel zeggen dat ik vooral de instrumentale stukken hiervan heel bijzonder vind, het is vrij ingetogen maar werkelijk elke noot is raak. Waarschijnlijk zou deze nog steeds hoog staan bij mij als er helemaal geen vocalen waren, en dat zeg ik toch zelden.
593 Arcade Fire – Reflektor: Creativiteit wordt bij mij niet altijd beloond; ik heb zeker al een flinke handvol van de afgelopen 4000-nogwat nummers afgefakkeld die iets creatiefs probeerden te doen dat zich uitte in een soort chaotische kakofonie. Arcade Fire laat hier zien hoe je het wél goed doet, eigenlijk op dit hele album trouwens. De invloeden van inheemse Haïtiaanse muziek en de verwijzingen naar klassieke en vroegmoderne filosofen vind ik fascinerend, en nemen niet weg dat Reflektor ook gewoon lekker in het gehoor ligt. Overigens is dit van mijn lijstje de laatste voormalige notering die we bespreken, Mex en ik zijn het er wat betreft deze plaat roerend over eens dat Nederland een smakeloos land is door dit nummer te laten verdwijnen uit de Top 2000. Ook al zijn de broertjes Butler wel een beetje maf en niet per se sympathiek.
588 The Cranberries - Ode to My Family: Ik twijfelde vorig blokje al even of ik Linger op 3 zou zetten, maar Ode To My Family vind ik inderdaad ook nog net wat sterker, dus ik kan uiteindelijk wel achter mijn keuze staan. Ik vind de wat rustigere stijl op deze nummers overigens een mooier geheel vormen dan het bombastische Zombie, al zit ook die natuurlijk goed in elkaar.

Minst favoriete nummers uit het blokje 600-576:

590 Focus - House of the king: Heerlijk blokje hoor, het is zoeken met een vergrootglas naar de iets minder sterke platen, maar ik denk dat ik als minst favoriete toch op deze uitkom. Nummers die grotendeels of helemaal instrumentaal zijn hebben het, zoals gezegd, vaak wel wat lastiger bij mij - dan moet het wel heel onderscheidend zijn qua opbouw of qua instrumentgebruik. Maar dit kabbelt een hele tijd, werkt dan toch voorzichtig naar een climax toe, en uiteindelijk slaat het een beetje dood.
586 Chicago - Feelin Stronger Every Day: Deze heb ik volgens mij nog nooit gehoord, langzaam maar zeker begint dat iets zeldzamer te worden. Het wat bekendere werk dat thans nog in de lijst staat vind ik wel toffer, een beetje kitsch maar ook iets aansprekender. Dit is me net te standaard.
583 Mika - Grace Kelly: Van Mika ben ik zeker geen groot fan, maar deze kan ik nog wel prima aanhoren, het kan allemaal nog een heel stuk irritanter. Neemt niet weg dat-ie nogal ondersneeuwt in dit blokje.
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 08:43:44 #39
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_218791782
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 15:05 schreef Scorpion_17 het volgende:

September
26 sept Evergreen top 100 jaren 80 Radio 5

Oktober

November
??? Kink 1500
?? Q-Music Top 1500
?? MNM Top 1000

December
Nu bezig: MUZ / [BE] Willy Radio - De Willy 1000
Altijd fijne Belgjes :s)
pi_218792581
Wat mooi om Long John Baldry op 604 tegen te komen. :) Ik kende de plaat niet, tot ik naar de top 2000 luisterde en sindsdien heb ik er steevast op gestemd. Tot vorig jaar, geloof ik, want de kans dat deze plaat ooit nog terugkomt, lijkt me zo goed als 0.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')