abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 september 2025 @ 21:34:16 #101
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_218718331
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:31 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Toen het in Amerika weer eens los ging bedoel je. Ja toen was er hier ook kort aandacht voor. Maar laten we nou niet doen alsof dit soort zaken een lange tijd het politieke discours domineerde.
Er is sowieso een groot verschil tussen wat mensen op social media bespreken en wat daadwerkelijk in politiek Den Haag speelt.
  maandag 8 september 2025 @ 21:38:46 #102
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218718357
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:31 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Toen het in Amerika weer eens los ging bedoel je. Ja toen was er hier ook kort aandacht voor. Maar laten we nou niet doen alsof dit soort zaken een lange tijd het politieke discours domineerde.
En of het dat deed. Wellicht zijn we over een paar jaar over de DEI-hype heen, maar pretenderen dat het maar een randverschijnsel was in de politiek en media is natuurlijk volstrekte kolder. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat die waanzin mede gezorgd heeft voor de explosieve groei van rechtse partijen in het Westen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 8 september 2025 @ 21:39:40 #103
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218718366
Kritisch zijn op overheid steeds moeilijker, waarschuwt College voor de Rechten van de Mens - https://nos.nl/l/2581667

Gaat goed jongens. Omwentelingen in Nederland gaan altijd wat verdekter... was met de ommezwaai naar neoliberalisme ook zo.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218718401
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Omdat je zelf nu ineens met een punt komt waar je in allerlei andere discussies nooit mee op de proppen komt.

Wat je voorbeeld betreft: dat heb ik niet gesteld. Wat ik wel zeg, en waar ik ook op basis van eigen ervaring en inzicht achter sta, is dat het gros van de Pro-Palestina beweging in dit land niet bewogen wordt door daadwerkelijke zorg om mensenrechten, maar om politieke, ideologische en religieuze redenen dít conflict kennelijk een buitengewone interesse toekent. Ik heb je ook in vorige bijdragen uitgelegd waarom.

Dat maakt die mensen niet pro-Hamas of Jodenhaters - het is zó vermoeiend dat het altijd met dit soort overdrijvingen moet - het maakt ze ideologisch gedreven en tribaal. En daar blijf ik bij. De commentaren van de meest rabiate Palestina-demonstranten bevestigen mij ook in dat gevoelen. Laat staan de wijze waarop zelfs instanties als universiteiten meegaan in wat neerkomt op ordinair uitsluiten van mensen puur op basis van afkomst. Legio voorbeelden van.

Als humanist kan ik niet zoveel met dergelijke selectieve verontwaardiging.

Wat nuance betreft, ik neem aan dat je ook van leer trekt tegen lieden die hier die meest wanstaltige bagger plaatsen over Israëlieten, Joden en Israël?
Voor wat betreft je laatste punt, zeker. Behalve als het om de staat Israel gaat, dan heb ik daar geen moeite mee, evenzo als het om Amerika gaat of Marokko. Dat is iets anders als we het over de inwoners hebben.

Verder heb ik inderdaad talloze discussies hierover met je gevoerd en ook aangegeven waarom tribalisme vooral een rol in je hoofd speelt en het eigenlijk er helemaal niet toe doet gezien de ernst van het leed. Toch blijkt keer op keer dat het belangrijker is om de protesterende mensen te bekritiseren of in veel gevallen gewoon lekker weg te zetten, vanwege hun vermeende drijfveren, dan het daadwerkelijk te hebben over het leed wat daar gaande is. Het is makkelijk om het dan maar niet over het onderwerp zelf.

Ik zeg verder niet dat jij al of niet deze mensen wegzet, wat ik wel zie is de selectieve verontwaardiging: de 'rechterflank' die huilt over hoe ze weg worden gezet, maar ondertussen zelf de meest abjecte zaken roepen over anderen. Vervolgens is links wel de boogeyman en iedereen die ergens in het midden zit ook.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 8 september 2025 @ 21:45:17 #105
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218718406
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
@:EttovanBelgie volgt de politiek alleen in een sprookjeswereld, dat maakt het nou eenmaal lastig. Hij doet alsof Nederlandse politieke partijen bezig zijn met 'woke'. Nee, dus.
Ik lees dat Ron Fresen bij Jinek het volgende zei: hij heeft het programma van GL-PvdA met het PvdA programma van 2012 vergeleken. ChatGPT zegt dat er inhoudelijk geen verschil is.

Dit verbaast me wel, mede omdat PvdA toen een streng bezuinigingsprogramma had (stoppen met AWBZ stond erin, beperken sociale werkplaatsen), waarvan CPB en Teulings achteraf de wijsheid betwiste, maar dat is kennelijk de programmatische kern.

Dit valt me mee van Fresen; meestal hangt Jinek toch wel sterk naar rechts. Met Wouter de Winther als gecontracteerd (!!!) en vaste politiek duider.

Bekijk deze YouTube-video
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 8 september 2025 @ 21:47:57 #106
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218718418
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:44 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Voor wat betreft je laatste punt, zeker. Behalve als het om de staat Israel gaat, dan heb ik daar geen moeite mee, evenzo als het om Amerika gaat of Marokko. Dat is iets anders als we het over de inwoners hebben.

Verder heb ik inderdaad talloze discussies hierover met je gevoerd en ook aangegeven waarom tribalisme vooral een rol in je hoofd speelt en het eigenlijk er helemaal niet toe doet gezien de ernst van het leed. Toch blijkt keer op keer dat het belangrijker is om de protesterende mensen te bekritiseren of in veel gevallen gewoon lekker weg te zetten, vanwege hun vermeende drijfveren, dan het daadwerkelijk te hebben over het leed wat daar gaande is. Het is makkelijk om het dan maar niet over het onderwerp zelf.

Ik zeg verder niet dat jij al of niet deze mensen wegzet, wat ik wel zie is de selectieve verontwaardiging: de 'rechterflank' die huilt over hoe ze weg worden gezet, maar ondertussen zelf de meest abjecte zaken roepen over anderen. Vervolgens is links wel de boogeyman en iedereen die ergens in het midden zit ook.
Omdat ze zelf aantonen wat die drijfveren zijn. Kijk gewoon eens naar de posts op dit forum alleen al.

'Rechts' wil gewoon genocide uitvoeren op bruine islamieten. VVD is nazistisch. Uitroeiing van anderssoortige mensen zit in de 'volksaard' van Nederlanders. Dit is allemaal een 'koloniaal' gebeuren. Het Westen is 'geknecht' door de zionistische lobby. Het is allemaal 'holocaust-schuldgevoel'.

Zeg mij svp niet dat dit ook maar iets van doen heeft met nuance.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218718469
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Omdat ze zelf aantonen wat die drijfveren zijn. Kijk gewoon eens naar de posts op dit forum alleen al.

'Rechts' wil gewoon genocide uitvoeren op bruine islamieten. VVD is nazistisch. Uitroeiing van anderssoortige mensen zit in de 'volksaard' van Nederlanders. Dit is allemaal een 'koloniaal' gebeuren. Het Westen is 'geknecht' door de zionistische lobby. Het is allemaal 'holocaust-schuldgevoel'.

Moet ik de standaard bingo kaart van NWS van stal halen? Of weet je die zelf ook te vinden.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 8 september 2025 @ 21:55:05 #108
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218718472
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:54 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Moet ik de standaard bingo kaart van NWS van stal halen? Of weet je die zelf ook te vinden.
Worden die gefaciliteerd door media, politiek en bedrijven?

Kan me geen "Praat eens met een PVV'er"-campagne voor de geest halen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 8 september 2025 @ 21:56:15 #109
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_218718481
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Jouw tirades tegen woke, dat is nuance.
pi_218718485
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Worden die gefaciliteerd door media, politiek en bedrijven?

Kan me geen "Praat eens met een PVV'er"-campagne voor de geest halen.
Nee? Probeer eens VI. Dat is een grote PVV campagne. Of een van de andere zgn. talkshows op een commerciële zender.

Echt, wakker worden Etto..
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 8 september 2025 @ 21:57:03 #111
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218718490
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:56 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Jouw tirades tegen woke, dat is nuance.
Dat onderbouw ik, met primaire bronnen zelfs. Croft ze.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 8 september 2025 @ 21:59:17 #112
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218718501
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 21:56 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Nee? Probeer eens VI. Dat is een grote PVV campagne. Of een van de andere zgn. talkshows op een commerciële zender.

Echt, wakker worden Etto..
Daarin wordt artikel 1 van de grondwet stelselmatig overschreden ja?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218718528
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Daarin wordt artikel 1 van de grondwet stelselmatig overschreden ja?
De speerpunten van de PVV staan inderdaad haaks op artikel 1 van de Grondwet. En herinner je eraan dat het de grootste partij van dit land is. De grootste.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 8 september 2025 @ 22:03:25 #114
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218718540
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:01 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
De speerpunten van de PVV staan inderdaad haaks op artikel 1 van de Grondwet. En herinner je eraan dat het de grootste partij van dit land is. De grootste.
Ja, en mijn verklaring daarvoor gaat verder dan "het zijn allemaal racisten en domme mensen".
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218718580
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, en mijn verklaring daarvoor gaat verder dan "het zijn allemaal racisten en domme mensen".
Dat is prima, maar ze zijn niet zielig, niet 'ongehoord', en worden net zo goed door de main stream media bediend.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 8 september 2025 @ 22:12:05 #116
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218718602
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:09 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dat is prima, maar ze zijn niet zielig, niet 'ongehoord', en worden net zo goed door de main stream media bediend.
Mag men hetzelfde zeggen over moslims, vluchtelingen en asielzoekers?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218718710
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:12 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Mag men hetzelfde zeggen over moslims, vluchtelingen en asielzoekers?
Van mij mag je.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 8 september 2025 @ 22:32:47 #118
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218718745
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 21:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik lees dat Ron Fresen bij Jinek het volgende zei: hij heeft het programma van GL-PvdA met het PvdA programma van 2012 vergeleken. ChatGPT zegt dat er inhoudelijk geen verschil is.

Dit verbaast me wel, mede omdat PvdA toen een streng bezuinigingsprogramma had (stoppen met AWBZ stond erin, beperken sociale werkplaatsen), waarvan CPB en Teulings achteraf de wijsheid betwiste, maar dat is kennelijk de programmatische kern.

Dit valt me mee van Fresen; meestal hangt Jinek toch wel sterk naar rechts. Met Wouter de Winther als gecontracteerd (!!!) en vaste politiek duider.

Bekijk deze YouTube-video
PvdA/GL is op cultureel gebied naar rechts opgeschoven tov het PvdA verkiezingsprogramma van 2012.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 8 september 2025 @ 22:35:02 #119
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218718760
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:26 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Van mij mag je.
Is het dan niet zo?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218718763
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja typisch hoe je opeens genuanceerd kan denken over PVV stemmers. Om dan in een adem door niets van dat begrip voor moslims te hebben. Terwijl kiezen voor een politieke partij veel meer een keuze is dan kiezen voor een geloof. Een partij kiezen is een kwestie van een hokje aankruisen, geloof wisselen gaat niet van de ene op de andere dag.

Heel apart dat je zoveel begrip kunt hebben voor lui die artikel 1 niet eens accepteren. Hoe je dan meteen daarna geen enkel begrip hebt voor de extremisten in een rode lijn demonstratie of Rob Jetten die een keer een reisje maakt dat je niet aanstaat.
  maandag 8 september 2025 @ 22:38:59 #121
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218718785
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:32 schreef -XOR- het volgende:

[..]
PvdA/GL is op cultureel gebied naar rechts opgeschoven tov het PvdA verkiezingsprogramma van 2012.
Ja. Meer nadruk op de cohesie en integratie van de gehele samenleving (dus ook, maar niet exclusief, migranten).

Dat deel klinkt logisch volgens hoe AI modellen 'cultureel rechts' interpreteren.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218718796
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:39 schreef Klopkoek het volgende:
Kritisch zijn op overheid steeds moeilijker, waarschuwt College voor de Rechten van de Mens - https://nos.nl/l/2581667

Gaat goed jongens. Omwentelingen in Nederland gaan altijd wat verdekter... was met de ommezwaai naar neoliberalisme ook zo.
Wij van WC-eend :')

Verder: neoliberalisme is goed.
pi_218718807
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:32 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ja ik moet zeggen dat ik het heel erg tegen vind vallen waar ze mee komen. Mensen noemen het zo extremistisch maar het is vooral extreem slappe hap. Alsof ze niet doorhebben dat we in onzekere tijden leven waarin belangrijke keuzes gemaakt moeten worden. Ze leven blijkbaar nog meer in de waan dat het allemaal best goed gaat nog.
  maandag 8 september 2025 @ 22:45:12 #124
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218718823
Ja... zoals ik al voorspelde...

Ook al wordt PVDAGL groot, wellicht de tweede partij... ook al gaat de hobbyclub van Timmermans een kabinet in... binnen nu en een jaar klapt de hele kiet omdat het radicale element binnen die crea-bea vereniging de hele zooi platlegt wanneer het niet doet wat het wil.

Wordt echt genieten, de totale implosie van dat onzalige huwelijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 8 september 2025 @ 22:57:24 #125
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218718871
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ja... zoals ik al voorspelde...

Ook al wordt PVDAGL groot, wellicht de tweede partij... ook al gaat de hobbyclub van Timmermans een kabinet in... binnen nu en een jaar klapt de hele kiet omdat het radicale element binnen die crea-bea vereniging de hele zooi platlegt wanneer het niet doet wat het wil.

Wordt echt genieten, de totale implosie van dat onzalige huwelijk.
Ik geef het goede kans dat dit heel erg mee gaat vallen.

Er zal wat kabaal komen en De Telegraaf zal ervan smullen maar meer dan een kleine minderheid zal het niet zijn. Net als de hele 'RoodVooruit' sof, dat veel groter en splijtender werd gemaakt dan het was.

In het kabinet zal men ook wat bewezen krachten neer zetten, die op zijn minst lokaal hebben bewezen zaken niet onnodig op scherp te zetten.

Zo een Esmah Lahlah zal rechts van gaan schuimbekken maar gaat geen gekke dingen doen hoor. GroenLinks wil al heel lang, sinds Halsema, bewijzen dat ze kunnen regeren (en compromissen zoals Kunduz kunnen steunen).

Een hele grote meerderheid van GL-PvdA zal al blij zijn dat DJ Jopie en Geertje buiten het centrum van de macht blijfven. En terecht. Want dan komt van klimaat (en andere zaken) al helemaal niks terecht.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 8 september 2025 @ 23:28:10 #126
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218718968
De volgende regering kan best een stabiele regering worden, zolang de optie over zeerrechts maar is afgesloten en je tevens zonder de VVD kan.

Radicaal rechts afgesloten, omdat het CDA anders toch de druk voelt om met de PVV te gaan samenwerken.
De VVD erbuiten houden omdat die een nederlaag gaan incasseren en nóg meer 'profileringsdrang' (lees:ruziezoekerij) zullen voelen dan ze al deden tijdens het vechthuwelijk Rutte IV. Als rechtsbuiten is het momenteel gewoon een kutpartij om erbij te hebben.

Het is koffiedik kijken over de uitslag, maar de grootste verschuivingen komen misschien wel doordat groepen mensen niet meer gaan stemmen en voor andere partijen juist wel mensen weer eens op komen dagen.

Idealiter kan je een soort romp vormen van een zetel of 65-70 met Pvda/GL-CDA-D66 en dan is het even zoeken naar de vorm (ene Pieter O. uit Oldenzaal heeft daar vast ideeën over) hoe je de brug wil slaan naar de 75+ voor consistent beleid.

Als je vervolgens van het CDA naar rechts gaat tellen wil je pas op 75+-zetels komen in een coalitie van 5. Dus CDA-VVD-PVV-JA21-BBB. Als je met 4 partijen hieruit ook al een meerderheid kan smeden, dan is dat een garantie voor destabiliteit. Óf die coalitie wordt dan namelihk ook de regering, en dan is het sowieso hommeles (zie kabinet Schoof). Óf de simpele mogelijkheid van die coalitie maakt dat er bewust een soort aso-rechtse paraaf in het nieuwe akkoord wordt afgedwongen wat tot groot chagrijn zal leiden bij het uitonderhandelen en de verhoudingen direct op scherp zet.
Antifa
pi_218719162
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 20:30 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
En degenen met last van stuitende arrogantie.

Echt hoor Maestro. Je bent m.i. van het padje.
Alhoewel er af en toe ook wat zinnigs uitkomt, vrees ik toch echt dat we @EttovanBelgie gewoon bij de trollen moeten rekenen. Dus negeren is dan het beste.
pi_218719184
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 20:36 schreef papert het volgende:
Maar even terug naar de werkelijkheid.

Ik vind het helemaal terecht en prima dat de VVD aan het imploderen is, en daarom wild om zich heen aan het slaan.

Ik ben alleen bang dat de meeste kiezers naar partijen rechts van de VVD uitwijken (BBB/JA21/PVV), en niet naar links (CDA/d66)

Met de partijen rechts van de VVD is het niet echt fatsoenlijk regeren gebleken, terwijl we best wat uitdagingen hebben.

Dus ook al vind ik een kleine VVD persoonlijk wel fijn, voor het algemeen belang is het misschien niet het beste. Ik hoop dat de VVD natuurlijk deze verkiezingen intern goed evalueert, en de koers weer wat verlegd. De JOVD lijkt daarin al jaren het goede voorbeeld te geven.
(De JOVD is volgens mij altijd al iets minder conservatief geweest dan de VVD, dus dat zij dat nu ook zijn is helaas geen voorbode)
Ze hebben nu eenmaal hun hele leven gehoord, dat de vrije markt alle problemen op kan lossen en dat linkse partijen je geld af willen pakken door de belasting steeds verder te verhogen. Als rechts stemmen niet helpt, moet je dus steeds extremer rechts stemmen, net zolang tot die vrije markt de problemen opgelost heeft en links van het toneel verdwenen is.
pi_218719189
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 20:52 schreef Bluesdude het volgende:
Ik vind VVD een rechtse partij. Niet radicaalrechts. Hoewel de zionistische sympathie cq de stellingname tegen jodenhaat van Yesilgoz wel radicalistisch is op sommige momenten.. bijv Douwe Bob.
Alles is relatief en verschuift in de loop der tijd.
pi_218719196
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 00:43 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ze hebben nu eenmaal hun hele leven gehoord, dat de vrije markt alle problemen op kan lossen en dat linkse partijen je geld af willen pakken door de belasting steeds verder te verhogen. Als rechts stemmen niet helpt, moet je dus steeds extremer rechts stemmen, net zolang tot die vrije markt de problemen opgelost heeft en links van het toneel verdwenen is.
Op rechts hebben ze intussen wel door dat het economische verhaal wat ze vertellen niet echt meer werkt. Dat idee dat de markt lui die moeite hebben met het eigen risico gaat verheffen. Daarom zetten ze nu al jaren vol in dat het toch aan de asielzoekers en moslims ligt dat alles te duur is en de belasting op arbeid te hoog.
pi_218719206
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 00:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Op rechts hebben ze intussen wel door dat het economische verhaal wat ze vertellen niet echt meer werkt. Dat idee dat de markt lui die moeite hebben met het eigen risico gaat verheffen. Daarom zetten ze nu al jaren vol in dat het toch aan de asielzoekers en moslims ligt dat alles te duur is en de belasting op arbeid te hoog.
Ja, ze doen er alles aan wat ze maar kunnen, maar tegen die asielzoekers is geen kruid gewassen! Zolang die bestaan glijd ons land verder in de afgrond!

En we kunnen hier in de meeste topics zien dat het uitstekend werkt.
pi_218719388
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 23:28 schreef VoMy het volgende:
Idealiter kan je een soort romp vormen van een zetel of 65-70 met Pvda/GL-CDA-D66 en dan is het even zoeken naar de vorm (ene Pieter O. uit Oldenzaal heeft daar vast ideeën over) hoe je de brug wil slaan naar de 75+ voor consistent beleid.

Dit lijkt me best een aardige optie als de VVD per se niet mee wil werken aan een meerderheidskabinet. Werkt het niet, dan hebben we die optie ook weer gehad. Werkt het wel, dan hebben we voorlopig weer een uitweg voor als we weer eens een onmogelijke verkiezingsuitslag hebben.
  dinsdag 9 september 2025 @ 03:58:50 #133
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218719429
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 00:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Alhoewel er af en toe ook wat zinnigs uitkomt, vrees ik toch echt dat we @:EttovanBelgie gewoon bij de trollen moeten rekenen. Dus negeren is dan het beste.
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218720072
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 00:43 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Links is de afgelopen jaren ook vrij succesvol geframed als een beetje losers/deugers. De overwegend rechtse media helpt hier gretig aan mee. (https://www.socialevraags(...)emisme-normaliseren/)

Denk dat dit een sterker effect heeft heeft dan perse het vrije markt denken

Daarnaast is de PVV heel succesvol geweest is het opschuiven van het hele kader. Het midden, en de meeste partijen zijn naar rechts opgeschoven.
  dinsdag 9 september 2025 @ 09:21:08 #135
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218720245
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 09:02 schreef papert het volgende:
De overwegend rechtse media helpt hier gretig aan mee. (https://www.socialevraags(...)emisme-normaliseren/)
RTL gisteren: wéér wordt JA21 geplugd. Wéér wordt Coenradie erbij gehaald om over femicide te spreken (naast haar Belleman van De Telegraaf).

Terwijl JA21 expliciet discriminatie wil legaliseren en in de wet zetten (!!) en voor een masculien mensbeeld staat. Geen enkele vraag kwam er.

Het goede nieuws: er keken maar 297000 mensen naar.

De oogst van de talkshows gisteren was bij elkaar opgeteld: minimaal 7 keer rechts, 2 keer midden, 1 keer links (nl. Wouter Bos, en die is lila-links zoals we allemaal weten).
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 9 september 2025 @ 09:31:23 #136
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218720316
Pijnlijk dat we in een land leven dat enorm veel sancties heeft ingevoerd tegen een land om een invasie, maar geen sancties wil invoeren tegen een ander om een genocide. Het is maar wat je wil steunen als regering en TK.
Antifa
pi_218720344
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 09:21 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
RTL gisteren: wéér wordt JA21 geplugd. Wéér wordt Coenradie erbij gehaald om over femicide te spreken (naast haar Belleman van De Telegraaf).

Terwijl JA21 expliciet discriminatie wil legaliseren en in de wet zetten (!!) en voor een masculien mensbeeld staat. Geen enkele vraag kwam er.

De oogst van de talkshows gisteren was bij elkaar opgeteld: minimaal 7 keer rechts, 2 keer midden, 1 keer links (nl. Wouter Bos, en die is lila-links zoals we allemaal weten).
Ja21 is een enge partij, die o.a. intankt bij Forum, VVD, PVV, BBB. Dat zegt veel.

Mbt Wouter Bos. Ik twijfel of lila-links of links (SP) in deze tijden beter is. Ik heb liever dat de boel geleidelijker terugschuift dan dat we het te geforceerd doen. PVVD kwijtraken in een coalitie zou al een flinke stap de goede wat normalere richting in zijn, met een kabinet dat er niet als een spook bijzit. Maar goed, nu de wereld nog.

Lichtpuntje in de wereld. Argentinië lijkt (in elk geval tijdelijk) van Milei af te komen.
  dinsdag 9 september 2025 @ 10:14:40 #138
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218720611
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 09:31 schreef VoMy het volgende:
Pijnlijk dat we in een land leven dat enorm veel sancties heeft ingevoerd tegen een land om een invasie, maar geen sancties wil invoeren tegen een ander om een genocide. Het is maar wat je wil steunen als regering en TK.
De regeringsfracties hebben gisteren hun steun uitgesproken voor de genocide in een motie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218720636
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 09:21 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Die linkse media ook altijd! :(
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_218720755
quote:
13s.gif Op dinsdag 9 september 2025 10:17 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Die linkse media ook altijd! :(
"De linkse media" was ooit het hele prime-time zaterdagavondfeestje van de VARA. Kopspijkers, het lagerhuis, Sonja. Waar links en rechts naar keken. Later met DWDD.

Dat alles is al lang verdwenen, maar de aanduiding hebben we bewaard in deze door De Telegraaf gedomineerde tijden.
  dinsdag 9 september 2025 @ 10:33:51 #141
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_218720781
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 20:07 schreef Hexagon het volgende:
D66 is gewoon een middenpartij en PvdA/GL centrum links.

Iedereen die anders beweert verspreid extremistische propaganda.
Sociaal-economisch is PvdA/GL inderdaad eerder rechts.

Op alle andere vlakken is de partij extreemlinks.
pi_218720832
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 10:29 schreef Beathoven het volgende:

[..]
"De linkse media" was ooit het hele prime-time zaterdagavondfeestje van de VARA. Kopspijkers, het lagerhuis, Sonja. Waar links en rechts naar keken. Later met DWDD.

Dat alles is al lang verdwenen, maar de aanduiding hebben we bewaard in deze door De Telegraaf gedomineerde tijden.
DWDD begon best links, maar werd in de loop van de tijd ook steeds rechtser met vaak uitgenodigde gasten als bijvoorbeeld; Barbara Baarsma, Mathijs Bouwman, Sywert van Lienden en Jort Kelder.
  dinsdag 9 september 2025 @ 10:46:00 #143
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_218720861
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 10:33 schreef Cruzinats het volgende:

[..]

Wat zijn die andere vlakken dan?
  dinsdag 9 september 2025 @ 10:46:59 #144
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218720865
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 10:46 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Wat zijn die andere vlakken dan?
En sociaal-economisch zijn ze ook niet 'rechts'.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_218720866
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 10:41 schreef papert het volgende:

[..]
DWDD begon best links, maar werd in de loop van de tijd ook steeds rechtser met vaak uitgenodigde gasten als bijvoorbeeld; Barbara Baarsma, Mathijs Bouwman, Sywert van Lienden en Jort Kelder.
Dat is waar. Het boog al braaf mee met de tijd. Maar het stigma bleef plakken.
  dinsdag 9 september 2025 @ 10:55:36 #146
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218720928
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 10:47 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dat is waar. Het boog al braaf mee met de tijd. Maar het stigma bleef plakken.
Pauw en Witteman (2006-2014) had het vaakst Frits Wester en Alexander Pechtold te gast.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218720935
Voor het gros van de fokkers is de links - rechts as er vooral eentje die handelt om hoe boos iemand doet over 'de buut'nlanders' en op die schaal zijn al deze mensen natuurlijk extreem links.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 9 september 2025 @ 11:00:08 #148
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218720964
twitter

Wilders die het heeft over anti-democratische partijen. Wel weer gelachen hoor
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 9 september 2025 @ 11:02:28 #149
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218720991
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 09:37 schreef Beathoven het volgende:
Mbt Wouter Bos. Ik twijfel of lila-links of links (SP) in deze tijden beter is. Ik heb liever dat de boel geleidelijker terugschuift dan dat we het te geforceerd doen. PVVD kwijtraken in een coalitie zou al een flinke stap de goede wat normalere richting in zijn, met een kabinet dat er niet als een spook bijzit. Maar goed, nu de wereld nog.
Het is niet zozeer een waardeoordeel over Bos maar een constatering. Bos gaf in 2017 in dat boekje over de PvdA wel toe dat hij van oudsher rechts is geschoold op de universiteit. Ruud Koole: "Met Wouter Bos heb ik er vaak over gesproken en weleens met enige overdrijving gezegd dat de [afgestudeerde] economen in de jaren '90 vrijwel allemaal rechts waren, allemaal opgeleid in dat paradigma van neoliberalisme."

Wanneer GL-PvdA op 40-50 zetels zou staan dan denk ik nog wel een keer na, maar om tegen te duwen is het één van de goede keuzes wat mij betreft.

Bij D66 vertrouw ik het toch (nog) niet helemaal dat ze straks niet als meest 'linkse' partij in het zoveelste rechtse kabinet stappen - wat dan door gaat met knabbelen aan burgerrechten en mensenrechten.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218721017
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 11:00 schreef Caland het volgende:
[ x ]

Wilders' AI doet een Maga.

Bron: Amazon
  dinsdag 9 september 2025 @ 11:09:11 #151
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_218721025
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 11:07 schreef Beathoven het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Bron: Amazon
Moest er ook gelijk aan denken. Dit is de originele:

Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_218721052
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 11:09 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Moest er ook gelijk aan denken. Dit is de originele:

[ afbeelding ]
Uncle Sam. De meest bekende Amerikaanse recruiteringsposter uit de eerste wereldoorlog.
  dinsdag 9 september 2025 @ 11:15:40 #153
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218721089
quote:

[..]

In jouw eigen verzonnen definities wellicht.
pi_218721171
Die pose van Wilders als referentie naar wat men met Trump deed en Uncle Sam.

Het geeft ook wel ergens de indruk dat er van Wilders wel zo snel mogelijk een oorlog mag beginnen om bij Trump op schoot te springen. Want alleen dan kan hij alles links van de VVD effectief als slappelingen wegzetten voor z'n SBS-club.
pi_218721258
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 11:00 schreef Caland het volgende:
[ x ]

Wilders speelt de ruimdenkende, tolerante inclusieve politicus. Natuurlijk sluit hij bepaalde partijen uit als mogelijke coalitiepartner. Dat zegt hij niet openlijk. Het is de kiezers bedriegen.
Zijn club is niet-democratisch georganiseerd. Welke anti-democratische partijen bedoelt de partijdictator en met welke argumenten ?
  dinsdag 9 september 2025 @ 11:51:36 #156
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218721292
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 11:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Wilders speelt de ruimdenkende, tolerante inclusieve politicus. Natuurlijk sluit hij bepaalde partijen uit als mogelijke coalitiepartner. Dat zegt hij niet openlijk. Het is de kiezers bedriegen.
Zijn club is niet-democratisch georganiseerd. Welke anti-democratische partijen bedoelt de partijdictator en met welke argumenten ?
als de PVV de grootste partij van Nederland wordt , dan mag ie wel proberen een coalitie te vormen, dat kan best een minderheidscoalitie zijn van FVD, PVV en JA21

Mogelijk, Misschien gaat dat goed
er zal toch geregeerd gaan worden en iedere partij kan dan zijn stokpaardje indienen

D66 het klimaat , Groen Links het stikstof , VVD de HRA , PVDD het sluiten van dierentuinen, BBB de rode diesel en PVV de asiel woonoorden spreiding tegenhouden, CDA de woningnood

het is afwachten
https://beleidsradar.nl/kamerleden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 9 september 2025 @ 12:04:36 #157
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218721415
https://www.ipsos-publiek(...)ing-richting-israel/

De niet-aflatende politieke steun in Nederland voor Israels genocide staat steeds verder af van wat de publieke opinie graag zou zien en horen.

Ivoren torens, hoge heren in Den Haag, geen voeling met de maatschappij, de snoeiharde veroodelingen zullen morgen wel te lezen zijn in de Telegraaf
Antifa
pi_218721432
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 11:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als de PVV de grootste partij van Nederland wordt , dan mag ie wel proberen een coalitie te vormen, dat kan best een minderheidscoalitie zijn van FVD, PVV en JA21

Mogelijk, Misschien gaat dat goed
er zal toch geregeerd gaan worden en iedere partij kan dan zijn stokpaardje indienen

D66 het klimaat , Groen Links het stikstof , VVD de HRA , PVDD het sluiten van dierentuinen, BBB de rode diesel en PVV de asiel woonoorden spreiding tegenhouden, CDA de woningnood

het is afwachten
https://beleidsradar.nl/kamerleden
FvD en Ja21 haten elkaar.
  dinsdag 9 september 2025 @ 12:06:36 #159
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218721434
Het AD heeft sinds deze maand een eigen Wierd Duk

https://www.ad.nl/binnenl(...)-te-zitten~a001595d/
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 9 september 2025 @ 12:08:39 #160
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218721451
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:04 schreef VoMy het volgende:

[ afbeelding ]

De niet-aflatende politieke steun in Nederland voor Israels genocide staat steeds verder af van wat de publieke opinie graag zou zien en horen.

Ivoren torens, hoge heren in Den Haag, geen voeling met de maatschappij, de snoeiharde veroodelingen zullen morgen wel te lezen zijn in de Telegraaf
Om in Wilders-terminologie te blijven: Het Volk heeft gesproken.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218721467
quote:

[..]

Kun je onderbouwen wat er sociaal economisch rechts is aan PvdA/GL met voorbeelden uit het verkiezingsprogramma en waarom Kieskompas deze combi heel links plaatst op dat vlak ?

dinsdag 9 september 2025 @ 12:12:31 #162
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218721489
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:06 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]
Vrouw die nog nooit iets anders heeft gedaan in haar leven dan TV kijken schreeuwt iets over luiheid.

Wat een achterlijkheid. Het AD wil zo snel mogelijk iedereen met een positief IQ uit het ledenbestand jagen ofzo? Redelijk bizar.
Antifa
  dinsdag 9 september 2025 @ 12:14:55 #163
323876 michaelmoore
pi_218721499
quote:
[ afbeelding ]
stikstof heeft niets met het bouwen van woningen te maken

er zijn elektrische bouwmachines
het gaat om de provincie ambtenaar die de bouwvergunning af moet geven
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 9 september 2025 @ 12:17:12 #164
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218721520
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:12 schreef VoMy het volgende:

[..]
Vrouw die nog nooit iets anders heeft gedaan in haar leven dan TV kijken schreeuwt iets over luiheid.

Wat een achterlijkheid. Het AD wil zo snel mogelijk iedereen met een positief IQ uit het ledenbestand jagen ofzo? Redelijk bizar.

Verrassend veel negatieve reacties onder de column inderdaad.

Natuurlijk zullen sommigen zeggen: Akyol heeft ook een column. Ja, klopt, alleen niet elke werkdag een column.

[ Bericht 0% gewijzigd door Klopkoek op 09-09-2025 12:27:27 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218721524
quote:

[ afbeelding ]

Zo zien we dus dat propaganda zin heeft. Het doelbewust demoniseren van een land aan de hand van systematische leugens, verizinsels en selectieve berichtgeving blijkt een goede manier om de publieke opinie te beïnvloeden.

Gelukkig zijn de verschuivingen niet enorm te noemen en leven voornamelijk in de linkse en progressieve contreien, waar de radicalisering mbt dit conflict oprecht zorgwekkend is te noemen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218721542
Op je luie reet naar TV zitten kijken en er een stukje over schrijven werk noemen en dan klagen over anderen is natuurlijk ook wel hilarisch.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 9 september 2025 @ 12:24:14 #167
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_218721579
Jezelf als schnabbelende babbel-BN’er met een huis van een miljoen vergelijken met de toeslagenouders _O- :') !!!!
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  dinsdag 9 september 2025 @ 12:24:56 #168
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_218721584
We kunnen ons ook gewoon afvragen wat de nut is van een TV-recensent.
  dinsdag 9 september 2025 @ 12:29:03 #169
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218721623
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
We kunnen ons ook gewoon afvragen wat de nut is van een TV-recensent.
Dat is ze dus niet meer..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 9 september 2025 @ 12:34:06 #170
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_218721671
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:29 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat is ze dus niet meer..
Ah, nu schnabbelt ze gewoon wat bij door onzincolumns te typen.

Jeetje.
  dinsdag 9 september 2025 @ 12:35:05 #171
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_218721676
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:24 schreef Szura het volgende:
Jezelf als schnabbelende babbel-BN’er met een huis van een miljoen vergelijken met de toeslagenouders _O- :') !!!!
En dan het lef hebben om te beginnen over ‘GroenLinks-twintigers’ die in de huidige economie nooit een huis kunnen kopen, zelfs als ze hoger opgeleid zijn én vijf dagen in de week werken :D
Makkelijk eerste
pi_218721683
quote:
[ afbeelding ]
Column samenvattend
Stelling: een groot probleem
Antwoord: hou toch op, er zijn ook andere problemen.

Opinie anno 2025
  dinsdag 9 september 2025 @ 12:42:52 #173
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_218721727
Ze is niet de eerste en ik vrees ook niet de laatste maar Angela de Jong is alles wat er mis is met deze tijd waarin iedereen maar een mening denkt te moeten hebben over alles. Nooit zegt er eens iemand ik heb geen idee of ik weet het niet. En dat resulteert er dus in dat iemand die zich drie weken geleden nog stortte op Boer Zoekt Vrouw zichzelf schromelijk gaat overschatten en plots politiek columnistje wil gaan spelen, zonder enig idee te hebben over wat politiek nu exact is. De almaar harder pruttelende onderbuik als bron van al het kwaad. Jack op tv en Angela in de krant als autoriteit van de publieke opinie.
Put these foolish ambitions to rest.
  dinsdag 9 september 2025 @ 12:49:37 #174
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_218721762
Opiniemakers, talkshowaids die ze een podium geeft, de absolute tumor die Nederland overwoekert
  dinsdag 9 september 2025 @ 13:00:51 #175
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218721857
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Verrassend veel negatieve reacties onder de column inderdaad.

Natuurlijk zullen sommigen zeggen: Akyol heeft ook een column. Ja, klopt, alleen niet elke werkdag een column.
Tja op zo'n zaaddodende boommerreactie reageren alleen de meest verzuurde boomers positief en die stemmen meestal toch al PVV.
  dinsdag 9 september 2025 @ 13:11:38 #176
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_218721944
Geen zin om m’n post daarover terug te zoeken, maar zoals voorspeld stapt de gesjeesde BBB-wap Kemperman dan toch over naar Fascisten voor Dictatuur.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)-stapt-over-naar-fvd
pi_218722076
quote:

[ afbeelding ]

Ik zie anders nog steeds 50% die het minimaal in beperkte mate eens is en 67% die het in ieder niet geheel oneens is met het regeringsbeleid omtrent dit conflict. Wat maar een beperkte daling is sinds het begin van het conflict.
  dinsdag 9 september 2025 @ 13:37:24 #178
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218722095
@SymbolicFrank je verweet Timmermans dat hij als eurocommissaris biomassa omarmde.

Mijn reactie kwam neer op het belang van zoeken naar meerderheden. Het EVP wil gewoon zo min mogelijk uitsluiten.

... en nu heeft Bontenbal dus kritiek op dat GL-PvdA niet (meer) voor biomassa is....
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 9 september 2025 @ 13:50:43 #179
323876 michaelmoore
pi_218722178
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 13:37 schreef Klopkoek het volgende:
@:SymbolicFrank je verweet Timmermans dat hij als eurocommissaris biomassa omarmde.

Mijn reactie kwam neer op het belang van zoeken naar meerderheden. Het EVP wil gewoon zo min mogelijk uitsluiten.

... en nu heeft Bontenbal dus kritiek op dat GL-PvdA niet (meer) voor biomassa is....
biomassa , dat ie het verbranden van Italiaans huisafval in Nederland aangevuld met hout pellets , dat heeft Brussel toch fout genoemd ?

quote:
Mogelijke milieuproblemen:
Ondanks de milieuwinst, leidt het verbranden van het Italiaanse afval in Nederland tot een hogere CO2- en stikstofuitstoot in Nederland.
Biomassa vs. afvalverbranding:
Het is belangrijk om het onderscheid te maken tussen biomassa-installaties en afvalverbrandingsovens.

Biomassa is materiaal van plantaardige of dierlijke oorsprong, terwijl het hier om restafval gaat.
,
pi_218722206
Biomassa kan heel goed: restafval van het onderhoud van de groenvoorzieningen e vooral snelgroeiend bos (er zijn bomen die in 5 jaar volgroeid zijn) waarbij je steeds 1/5e van het bos gebruikt en opnieuw plant. Dat bos mag niet ipv natuur en je moet het ook geen natuurgebied noemen, het is dan industriële houtvoorziening. Dan heb je hernieuwbare energie.

Maar het probleem is: zo wordt biomassa nooit ingezet. Wat ik beschrijf is de theorie achter biomassa, de praktijk is dat bomen van tientallen jaren oud worden verbrand. En dat die bomen wel uit gebieden komen die belangrijk zijn voor de natuur. En dan is biomassa gewoon fout.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218722643
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 13:55 schreef Hanca het volgende:
Biomassa kan heel goed: restafval van het onderhoud van de groenvoorzieningen e vooral snelgroeiend bos (er zijn bomen die in 5 jaar volgroeid zijn) waarbij je steeds 1/5e van het bos gebruikt en opnieuw plant. Dat bos mag niet ipv natuur en je moet het ook geen natuurgebied noemen, het is dan industriële houtvoorziening. Dan heb je hernieuwbare energie.

Maar het probleem is: zo wordt biomassa nooit ingezet. Wat ik beschrijf is de theorie achter biomassa, de praktijk is dat bomen van tientallen jaren oud worden verbrand. En dat die bomen wel uit gebieden komen die belangrijk zijn voor de natuur. En dan is biomassa gewoon fout.
En dan is het ook nog zo dat we dit "c02" neutraal noemen (terwijl de verbranding natuurlijk direct tot uitstoot leidt). Als die bomen gewoon zouden blijven staan zou het beter zijn voor iedereen.

Misschien dat het nog in theorie met bamboe zou moeten werken maar de opbrengst van een hele boom verbranden is echt verwaarloosbaar tov meerdere jaren "groeien".
Zon, wind, water (golf) is tenminste echt hernieuwbaar.
pi_218722714
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Zo zien we dus dat propaganda zin heeft. Het doelbewust demoniseren van een land aan de hand van systematische leugens, verizinsels en selectieve berichtgeving blijkt een goede manier om de publieke opinie te beïnvloeden.

Gelukkig zijn de verschuivingen niet enorm te noemen en leven voornamelijk in de linkse en progressieve contreien, waar de radicalisering mbt dit conflict oprecht zorgwekkend is te noemen.
"Genocide is goed, dat zouden landen vaker moeten doen ^O^ "
  dinsdag 9 september 2025 @ 15:15:02 #183
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218722766
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 13:55 schreef Hanca het volgende:

Nou ja, dat is dus een reden waarom Timmermans tegen het einde van zijn werk als eurocommissaris tegenstander werd.

Hij, Jetten en Klaver zijn door de rechtse pers en Geenstijl helemaal afgefikt vanwege dat biomassa. @SymbolicFrank kwam er ook mee.

Maar de EVP wil gewoon zo min mogelijk uitsluiten en beperken. Daar moet je iets mee.

Bontenbal (ook EVP natuurlijk) is kennelijk nog steeds voorstander van biomassa en daarmee doorgaan. Brandt hem dan af.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218722891
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 13:37 schreef Klopkoek het volgende:
@:SymbolicFrank je verweet Timmermans dat hij als eurocommissaris biomassa omarmde.

quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 15:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nou ja, dat is dus een reden waarom Timmermans tegen het einde van zijn werk als eurocommissaris tegenstander werd.

Hij, Jetten en Klaver zijn door de rechtse pers en Geenstijl helemaal afgefikt vanwege dat biomassa. @:SymbolicFrank kwam er ook mee.

Maar de EVP wil gewoon zo min mogelijk uitsluiten en beperken. Daar moet je iets mee.

Bontenbal (ook EVP natuurlijk) is kennelijk nog steeds voorstander van biomassa en daarmee doorgaan. Brandt hem dan af.
Ik zat hem ook te kijken, maar het was helemaal aan het einde en het gaat niet specifiek over energie of biomassa. @Hanca en @Kickinalfa zeggen het goed, als je hout over hebt dat je anders weggooit kun je dat gebruiken, maar in de praktijk hakken ze er gewoon bossen voor om. En dat is niet groen, ook niet als je er dan een grote fabriek voor in de plaats zet die kooldioxide uit de lucht haalt. Ok, als je dat grootschalig wilt doen heb je daar kerncentrales voor nodig, wat in mijn boek een plus is, maar het is niet groen om bomen en planten te vervangen door bebouwing en machines. Zeker niet als je de hoeveelheid kooldioxide in de lucht wilt verminderen.

In tegenstelling tot Timmermans begrijpt Bontenbal wel het nut van kerncentrales, maar omdat de linksere stemmers dat maar niks vinden moet de markt dat maar regelen. En ze willen nu middenlinks worden, om zich te onderscheiden van de VVD.

En het interview begon goed en Bontenbal had bij mij veel punten gescoord, tot het weer voornamelijk over migratie ging. Hij deed er veel moeite voor om zich neutraal maar goed onderbouwd op te stellen, maar uiteindelijk staat het beperken van de migratie voor het CDA ook ver bovenaan. De huizen kwamen ook nog even ter sprake, maar dat was meer een herhaling van de gangbare opinie. Daar zaten geen revolutionaire oplossingen tussen.

Dus van potentieel interessante minister-president kandidaat is hij weer terug gegleden in de middenmoot. Ok, waarschijnlijk wel de beste die we hebben. Hij zoekt dingen uit en als hij het kabinet gaat leiden zal dat geforceerd neutrale er wel van af gaan.
  dinsdag 9 september 2025 @ 15:34:49 #185
323876 michaelmoore
pi_218722908
https://www.telegraaf.nl/(...)belang/89038460.html

Sandra Palmen is een lichtpunt bij de ruziemakers in politiek
NSC had overigens toch zeer capabele mensen ,

quote:
Staatssecretaris Sandra Palmen is lichtpuntje in de politiek’: meer prioriteit voor landsbelang
Politiek neem meer verantwoordelijkheid:
Opiniemaker Annemarie van Gaal pleit voor minder eigenbelang en meer verantwoordelijkheid in de politiek.

Voor haar is staatssecretaris Sandra Palmen hét voorbeeld: nadat haar partij NSC zich terugtrok uit het kabinet, koos Palmen ervoor om toch door te gaan.

Niet voor haar partij, maar voor de duizenden ouders die nog altijd wachten op gerechtigheid in de toeslagenaffaire.
In Nieuws van de dag bespreekt Van Gaal waarom Palmen volgens haar een uitzondering vormt.
pi_218723013
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 14:56 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
En dan is het ook nog zo dat we dit "c02" neutraal noemen (terwijl de verbranding natuurlijk direct tot uitstoot leidt). Als die bomen gewoon zouden blijven staan zou het beter zijn voor iedereen.

Misschien dat het nog in theorie met bamboe zou moeten werken maar de opbrengst van een hele boom verbranden is echt verwaarloosbaar tov meerdere jaren "groeien".
Zon, wind, water (golf) is tenminste echt hernieuwbaar.
Het is in die 5 jaar CO2 neutraal, de CO2 die vrij komt bij de verbranding is de CO2 die de boom heeft opgevangen tijdens het groeien.

Maar dat het dus niet echt werkt is duidelijk. We verbranden nu oude bossen, in Europa met name de Poolse oerbossen. En dat is natuurlijk niet alleen slecht voor het klimaat, het is vooral een ecologisch drama.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 9 september 2025 @ 16:14:59 #187
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218723204
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 15:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is in die 5 jaar CO2 neutraal, de CO2 die vrij komt bij de verbranding is de CO2 die de boom heeft opgevangen tijdens het groeien.

Maar dat het dus niet echt werkt is duidelijk. We verbranden nu oude bossen, in Europa met name de Poolse oerbossen. En dat is natuurlijk niet alleen slecht voor het klimaat, het is vooral een ecologisch drama.
En dan komt er ook nog wel een aardige factor transportkosten bij. We subsidiëren momenteel een paar bedrijven die in Canada bossen kappen, op zware stookolie hierheen verschepen en dan in de fik steken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Forum Admin dinsdag 9 september 2025 @ 16:21:44 #188
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218723247
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 16:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En dan komt er ook nog wel een aardige factor transportkosten bij. We subsidiëren momenteel een paar bedrijven die in Canada bossen kappen, op zware stookolie hierheen verschepen en dan in de fik steken.
En dat zag je van mijlen ver aankomen, het concept is al matig en je weet gewoon dat de uitvoering er van nog veel slechter gaat zijn.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 9 september 2025 @ 16:35:58 #189
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218723350
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 16:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Neuh dat is allemaal echt verwaarloosbaar klein.
Antifa
  dinsdag 9 september 2025 @ 16:37:28 #190
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218723367
De NOS vroeg op de markt (Hilversum?) wat mensen van Bontenbal vinden. Een aantal geven (eerlijk) toe dat ze het spoor bijster zijn en het "niet meer is te volgen".

"Dan is het weer het oude pappen en nathouden CDA en lopen ze toch weer vast in de modder, zegt de rechter 'kan niet'".

Een ander zegt "de politiek interesseert me niet, ik weet het niet." Hoe wilt u dan een keuze maken? "Ik heb mijn keuze al gemaakt. Wilders."

Dan denk ik echt: blijf lekker thuis.

Ik snap dat het u niet boeit en ik begrijp ook het cynisme maar types als Wilders gaan dat cynisme en wantrouwen naar de overheid (wat ze doen en nalaten) niet voor u wegnemen. Integendeel.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 9 september 2025 @ 16:40:23 #191
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_218723400
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 16:21 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
En dat zag je van mijlen ver aankomen, het concept is al matig en je weet gewoon dat de uitvoering er van nog veel slechter gaat zijn.
Dat is de VVD mentaliteit in optima forma toch? Altijd de randjes opzoeken voor maximale winst in de beste VOC tradities.
pi_218723494
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 16:40 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Dat is de VVD mentaliteit in optima forma toch? Altijd de randjes opzoeken voor maximale winst in de beste VOC tradities.
Het begon met de amoraliteit van grote bedrijven. Elk bedrijfsonderdeel doet gewoon zo efficiënt mogelijk wat het moet doen en onderaan de streep moet de winst die het geheel oplevert zo hoog mogelijk zijn. De grens ligt bij wat er illegaal is, niet bij wat er immoreel is en die grens wordt daarbij zoveel mogelijk opgerekt. Dat verschillende politieke partijen die manier van doen tot politiek hebben gemaakt is op zijn best heel erg lelijk. Dan krijg je dus een regering die wet- en regelgeving als vervelende obstakels ziet en dan moet de rechter er constant aan te pas komen om de overheid weer binnen de lijntjes te duwen. Het meest cynische daaraan is dat de rechtspraak vervolgens het verwijt krijgt politiek te bedrijven.
pi_218723580
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 16:37 schreef Klopkoek het volgende:
De NOS vroeg op de markt (Hilversum?) wat mensen van Bontenbal vinden. Een aantal geven (eerlijk) toe dat ze het spoor bijster zijn en het "niet meer is te volgen".

"Dan is het weer het oude pappen en nathouden CDA en lopen ze toch weer vast in de modder, zegt de rechter 'kan niet'".

Een ander zegt "de politiek interesseert me niet, ik weet het niet." Hoe wilt u dan een keuze maken? "Ik heb mijn keuze al gemaakt. Wilders."

Dan denk ik echt: blijf lekker thuis.

Ik snap dat het u niet boeit en ik begrijp ook het cynisme maar types als Wilders gaan dat cynisme en wantrouwen naar de overheid (wat ze doen en nalaten) niet voor u wegnemen. Integendeel.
Toch gek altijd dat mensen die politiek niet interesseert overmatig veel op extreme partijen gaan stemmen, je ziet hetzelfde met mensen die zeggen het boeit me niet of ik weet het niet dus ik stem op de dieren.
pi_218723611
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 16:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Het begon met de amoraliteit van grote bedrijven. Elk bedrijfsonderdeel doet gewoon zo efficiënt mogelijk wat het moet doen en onderaan de streep moet de winst die het geheel oplevert zo hoog mogelijk zijn. De grens ligt bij wat er illegaal is, niet bij wat er immoreel is en die grens wordt daarbij zoveel mogelijk opgerekt.
Jeetje, bedrijven zijn amoreel. Wat een ontdekking :D
pi_218723649
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 17:02 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Jeetje, bedrijven zijn amoreel. Wat een ontdekking :D
Flauw dit. Mijn punt is dat partijen die bedrijfsmatige amoraliteit overnemen.
pi_218723662
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 17:04 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Flauw dit. Mijn punt is dat partijen die bedrijfsmatige amoraliteit overnemen.
Nee, partijen denken gewoon anders over dingen dan jij. Heeft niets te maken met bedrijven.
pi_218723663
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 13:11 schreef Szura het volgende:
Geen zin om m’n post daarover terug te zoeken, maar zoals voorspeld stapt de gesjeesde BBB-wap Kemperman dan toch over naar Fascisten voor Dictatuur.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)-stapt-over-naar-fvd
Oh dat verbaast me weinig. Op rechts is het net water.

Iemand als Yeşilgöz is zelfs helemaal vanaf de SP naar de VVD gedobberd. En die zie ik ook nog wel lid worden van een of 't andere Amerikaanse denktank om rechtse bruggen te slaan.
pi_218723675
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 17:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee, partijen denken gewoon anders over dingen dan jij.
Ja, dat kun je wel stellen ja.
pi_218723713
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 17:06 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Ja, dat kun je wel stellen ja.
Spannend hé, politiek :)
pi_218723717
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 17:09 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Spannend hé, politiek :)
Je zou er een heel subforum mee kunnen vullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')