Die leus riep als eerste gedachte op: goed bestuur? Wat een rare slogan, er is toch niemand voor slecht bestuur? Maar toen kwam dit kabinet.quote:Op maandag 1 september 2025 17:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Stukje wishful thinking die banner.
Pietertje dacht dat Wilders zo graag wilde regeren dat hij overal in toe zou geven. Dat ging een beetje mis :’).quote:Op maandag 1 september 2025 16:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Eens.
Al was dat voornamelijk op Omtzigt zijn conto te schrijven. Die stapte immers in deze coalitie. Met al die verhalen over rechtsgelijkheid en extra parlementair.
Die partij heeft het heel moeilijk voor zichzelf gemaakt om überhaupt nog serieus genomen te worden.
Pietertje was in het echte leven dan ook niet eens aangenomen als filiaalmanager van de McDonalds in Dronten.quote:Op maandag 1 september 2025 17:53 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Pietertje dacht dat Wilders zo graag wilde regeren dat hij overal in toe zou geven. Dat ging een beetje mis :’).
Bij de SGP en Denk kan ik me nog wel de nodige antipathie voorstellen. Maar PvdD? Wat hebben die nou weer misdaan?quote:Op maandag 1 september 2025 17:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Samen met Denk en PvdD de meest walgelijke partijen van Nederland.
Precies, zijn gewoon idealisten.quote:Op maandag 1 september 2025 18:29 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Bij de SGP en Denk kan ik me nog wel de nodige antipathie voorstellen. Maar PvdD? Wat hebben die nou weer misdaan?
PVDD wil wel in weilanden bouwen , dat is positief, iedere partij heeft wel een iets positief en 5 negatieve puntenquote:Op maandag 1 september 2025 18:52 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Precies, zijn gewoon idealisten.
quote:Nieuwe huizen bouwen? Dat mag niet altijd. Omdat de vee-industrie te veel stikstof uitstoot.
Omdat de vee-industrie in Nederland te veel grond - bijna de helft - bezet.
We moeten grond beter verdelen.
Want veel landbouwgrond kan een groene plek worden om te wonen.
wat kunnen we nog meer verwachten?quote:Op maandag 1 september 2025 18:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Sommigen van jullie zullen me wel voor gek verklaren dat ik dit ga doen, maar ik heb me dus aangemeld om een ondersteuningsverklaring voor Vrede voor Dieren te ondertekenen.
Realisten.quote:Op maandag 1 september 2025 18:52 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Precies, zijn gewoon idealisten.
quote:Op maandag 1 september 2025 19:49 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Memo Palmen blijft staatssecretaris
quote:Hoewel haar partij NSC anderhalve week geleden uit het demissionaire kabinet stapte, blijft Sandra Palmen aan als staatssecretaris Toeslagen. Ingewijden bevestigen een bericht daarover van De Telegraaf.
Een woordvoerder van NSC zegt desgevraagd niets te weten van het aanblijven van Palmen.
OHNEETOCHNIET X2quote:
Ik heb alleen nog niets gehoord over Kamerleden die met pistolen in de fractievergadering zwaaienquote:Op maandag 1 september 2025 21:08 schreef Monolith het volgende:
Balkenende 1 moet toch echt wel haar meerdere erkennen inmiddels.
Prima, nog een wissel was echt heel erg slecht geweest voor het verdere verloop. En de minister van financiën heeft er al helemaal geen tijd (en aandacht en interesse, Heinen kennende) voor.quote:Op maandag 1 september 2025 19:49 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Palmen blijft staatssecretaris
Alleen Dickie zelf slaagt er al in als nog sulliger lulletje lampekatoen over te komen dan JPB.quote:Op maandag 1 september 2025 21:08 schreef Monolith het volgende:
Balkenende 1 moet toch echt wel haar meerdere erkennen inmiddels.
Misschien kan Markuszower een paar Uzi's lenen van zijn vrienden bij de Mossad.quote:Op maandag 1 september 2025 21:10 schreef Szura het volgende:
[..]
Ik heb alleen nog niets gehoord over Kamerleden die met pistolen in de fractievergadering zwaaien
Jaquote:Op maandag 1 september 2025 21:27 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Blijft Palmen namens NSC aan, of partijloos, of alla Martin van Rijn?
Als Sandra Palmen die de toeslagaffaire afhandeltquote:Op maandag 1 september 2025 21:27 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Blijft Palmen namens NSC aan, of partijloos, of alla Martin van Rijn?
Ik bedoelde kleine partijen en vergat ook de FvD... post een beetje te gehaast gemaakt. Oeps.quote:Op maandag 1 september 2025 18:29 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Bij de SGP en Denk kan ik me nog wel de nodige antipathie voorstellen. Maar PvdD? Wat hebben die nou weer misdaan?
quote:Op dinsdag 2 september 2025 00:03 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik bedoelde kleine partijen en vergat ook de FvD... post een beetje te gehaast gemaakt. Oeps.
PvdD zijn extremisten en complotdenkers van niveau FvD en Denk.
Mijn interesse heb je. Wat vind je extremistisch aan de PvdD en in welke complottheorieën geloven ze zoal?quote:Op dinsdag 2 september 2025 00:03 schreef MoreDakka het volgende:
PvdD zijn extremisten en complotdenkers van niveau FvD en Denk.
1 november heeft de VVD dus een nieuwe fractieleider, of toch in ieder geval niet deze.quote:VVD-leider Dilan Yeşilgöz ‘ziet het niet gebeuren’ dat de VVD na de verkiezingen een coalitie vormt met GroenLinks-PvdA. Aan tafel bij RTL Tonight zei Yeşilgöz maandagavond dat ze hoopt op een centrumrechts kabinet zonder de PVV.De fractievoorzitter werd in de latenighttalkshow meermaals gevraagd of ze GroenLinks-PvdA van partijleider Frans Timmermans definitief uitsluit. “Ik ben nogal scherp hier inderdaad, dat is nogal helder. Ik zie dat echt niet werken. Ik denk dat dit land snakt naar centrumrechts beleid”, aldus Yeşilgöz.
Een type als Coenradie die zou het veel beter doen dan zij, dan zit VVD zo weer op 25 zetels of meerquote:Op dinsdag 2 september 2025 05:43 schreef Hanca het volgende:
We hebben al een Israëltopic om het daar over te hebben...
Hier belangrijker: Yeşilgöz sluit GL-PvdA praktisch uit: https://www.trouw.nl/poli(...)links-pvda~b7d886fe/
Dan mag ik hopen dat de VVD nog wat verder weg zakt, want in de huidige peilingen is haar centrumrechtse droomkabinet (VVD, CDA, JA21, D66, BBB?) nog maar 60 zetels, maar de serieuze met GL-PvdA zonder VVD (GL-PvdA, CDA, D66, CU, Volt?) komen ook maar aan 66 zetels. Als VVD, GL-PvdA en VVD elkaar uitsluiten, dan is er altijd een coalitie van minstens 6 partijen nodig momenteel, waarbij dan JA21 zou moeten samemwerken met GL-PvdA en D66.
Kortom: de huidige opstelling van Yeşilgöz maakt het vormen van een kabinet na de verkiezingen met de huidige peilingen praktisch onmogelijk. Wanneer staat er bij de VVD eens iemand op om haar te vertellen eens in het lands- en partijbelang te denken, ipv alleen aan haar eigen populistische idealen?
Maar GL-PvdA en VVD sluiten elkaar niet uit. De uitsluiting is eenzijdig.quote:Op dinsdag 2 september 2025 05:43 schreef Hanca het volgende:
Als PVV, GL-PvdA en VVD elkaar uitsluiten, dan is er altijd een coalitie van minstens 6 partijen nodig momenteel, waarbij dan JA21 zou moeten samemwerken met GL-PvdA en D66.
Eens, maar het effect is hetzelfde.quote:Op dinsdag 2 september 2025 06:06 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar GL-PvdA en VVD sluiten elkaar niet uit. De uitsluiting is eenzijdig.
Je maakt een heel rare karikatuur van wat hij zegt.quote:Op dinsdag 2 september 2025 06:03 schreef Hanca het volgende:
En deze ex-D66-spindocter denkt dat het de oplossing is voor Nederland om nog meer te popariseren: https://www.volkskrant.nl(...)e-verslaan~b0cd817f/
Hoe wereldvreemd kun je zijn, dat je niet door hebt dat juist het polariseren het probleem is ipv de oplossing.
Minder inhoud, meer loos geschreeuw en ruzie maken is zijn plan. Ik mag hopen dat D66 deze figuur inmiddels ver van zich weet te houden. Dit is het tegenovergestelde van Kaag. En zijn inschatting dat Bontenbal alleen hoger opgeleiden aanspreekt is ook volgens mij extreem ver van de waarheid, als je dat denkt heb je volgens mij geen idee meer waarover je praat.
Dit is wat hij zegt:quote:Op dinsdag 2 september 2025 06:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je maakt een heel rare karikatuur van wat hij zegt.
Hij wil meer geschreeuw en minder wol, meer onderling gebekvecht en minder uitleg welke kant we nou op moeten als Nederland. Dat is letterlijk wat hij het hele interview zegt. Dan heb je het echt niet begrepen.quote:Kramer pleit voor meer strijd, andere politieke leiders en – bovenal – minder fixatie op de inhoud
Als je zulke dingen zegt, ben je niet alleen totaal de weg kwijt, je neemt ook enorm veel afstand van hoe Kaag in de politiek zat.quote:Uw boek lijkt slecht getimed: CDA’er Henri Bontenbal scoort met een campagne over fatsoen en verbinding.
‘Daar kun je als partij natuurlijk succes mee hebben. Het spreekt hogeropgeleide kiezers aan en dat is een derde van de bevolking.
Dat is gewoon echt niet waar.quote:Op dinsdag 2 september 2025 06:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is wat hij zegt:
[..]
Hij wil meer geschreeuw en minder wol, meer onderling gebekvecht en minder uitleg welke kant we nou op moeten als Nederland. Dat is letterlijk wat hij het hele interview zegt. Dan heb je het echt niet begrepen.
Ik kan me niet goed voorstellen hoe jij dit interview gelezen hebt en ik vind het daarom heel lastig om daarop te reageren. Hij zegt weinig waar ik me goed in kan vinden, maar wat jij ervan maakt is wel echt iets heel anders dan wat hij stelt.quote:En dit antwoord is natuurlijk totaal onzinnig, gezien de gebieden waar CDA het nu goed lijkt te gaan doen (en waar Balkenende het bijvoorbeeld goed deed), dat is namelijk het lager opgeleide deel van het land:
[..]
Als je zulke dingen zegt, ben je niet alleen totaal de weg kwijt, je neemt ook enorm veel afstand van hoe Kaag in de politiek zat.
Hij pleit echt voor meer "nietsontziende strijd tijdens campagnes", het loslaten van goede omgangsvormen, het meer polariseren (hij noemt de VVD die wijst op het rode gevaar als goed voorbeeld).quote:Op dinsdag 2 september 2025 06:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is gewoon echt niet waar.
[..]
Ik kan me niet goed voorstellen hoe jij dit interview gelezen hebt en ik vind het daarom heel lastig om daarop te reageren. Hij zegt weinig waar ik me goed in kan vinden, maar wat jij ervan maakt is wel echt iets heel anders dan wat hij stelt.
Dat is dus letterlijk pleiten voor minder inhoud en meer geschreeuw, gebekvecht. En een nog moeilijkere coalitievorming achteraf.quote:‘Ik vrees weleens dat de democratie aan kleine moraliteit ten onder gaat. We zijn allemaal netjes opgevoed, gebruiken liever geen krachttermen en vinden dat grappen over overgewicht niet kunnen. Maar de realiteit is dat de meerderheid van Nederland daar misschien andere ideeën over heeft. Daar moet je iets mee.'
De afstand in het partijprogramma tussen de vvd en PvdA is enorm.quote:Op dinsdag 2 september 2025 05:43 schreef Hanca het volgende:
Hier belangrijker: Yeşilgöz sluit GL-PvdA praktisch uit: https://www.trouw.nl/poli(...)links-pvda~b7d886fe/
Dan mag ik hopen dat de VVD nog wat verder weg zakt, want in de huidige peilingen is haar centrumrechtse droomkabinet (VVD, CDA, JA21, D66, BBB, met nogal een kleine kans dat D66 dit doet) nog maar 60 zetels, maar de serieuze kandidaten met GL-PvdA zonder VVD (GL-PvdA, CDA, D66, CU, Volt?) komen ook maar aan 66 zetels. Als PVV, GL-PvdA en VVD elkaar uitsluiten, dan is er altijd een coalitie van minstens 6 partijen nodig momenteel, waarbij dan JA21 zou moeten samemwerken met GL-PvdA en D66.
Kortom: de huidige opstelling van Yeşilgöz maakt het vormen van een kabinet na de verkiezingen met de huidige peilingen praktisch onmogelijk. Wanneer staat er bij de VVD eens iemand op om haar te vertellen eens in het lands- en partijbelang te denken, ipv alleen aan haar eigen populistische idealen?
Hij zegt niet dat de politiek moet ontaarden in geschreeuw, gebekvecht en inhoudsloos spektakel. Wat hij stelt, is dat er een fundamenteel verschil is tussen campagne en besturen. Voor bestuur heb je inhoud, expertise, nuance en compromis nodig. Maar om überhaupt verkozen te worden en het mandaat te krijgen om te besturen, moet je eerst kiezers bereiken. En voor veel van hen werkt een dik beleidsplan of een genuanceerd betoog helaas niet.quote:Op dinsdag 2 september 2025 06:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij pleit echt voor meer "nietsontziende strijd tijdens campagnes", het loslaten van goede omgangsvormen, het meer polariseren (hij noemt de VVD die wijst op het rode gevaar als goed voorbeeld).
Dit is de kern van wat hij zegt:
[..]
Dat is dus letterlijk pleiten voor minder inhoud en meer geschreeuw, gebekvecht. En een nog moeilijkere coalitievorming achteraf.
En hij doet trouwens alsof Yeşilgöz verliest door haar achtergrond (vrouw, Turks, met een SP verleden) en negeert dus ook volledig dat ze verliest tov een uitslag waar ze zelf al lijsttrekker was. Dan ben je dus blind voor de waarheid punten aan het zoeken bij je eigen gelijk.
Nog los van dat deze man dus nogal van de realiteit is weggelopen (de realiteit is dat Timmermans en Bontenbal op winst staan, populisten als Wilders en Yeşilgöz niet en dat JA21 omhoog schoot toen ze Coenradie aan namen, iemand die het alleen maar over inhoud heeft), is het trouwens ook een volslagen utopie te denken dat je populisten met hun eigen wapens kunt verslaan. Een populist gaat namelijk altijd weer een stap verder dan iemand met enig fatsoen in zijn lijf ooit zal willen.
Ik zeg niet Yeşilgöz het als droomoptie moet noemen. Maar ze kan gewoon zeggen: "liever niet, mijn ideaal is een centrumrechts kabinet, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het ook kan gebeuren dat we tot elkaar veroordeeld worden omdat mijn droomoptie geen meerderheid haalt en dan is het wel zo dat je met GL-PvdA echt kunt regeren, itt met wat we de afgelopen periode met Wilders hebben gezien".quote:Op dinsdag 2 september 2025 06:46 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De afstand in het partijprogramma tussen de vvd en PvdA is enorm.
En 0 chemie en samenwerking tussen de fractievoorzitters.
En dan zou de vvd met 15 zetels als totale verliezer in de coalitie gaan zitten?
Als je een serieuze politieke partij bent, dan is regeringsdeelname bij voorbaat uitsluiten wel echt heel raar en dat is wat Yesilgöz eigenlijk doet als ze GL-PvdA én de PVV uitsluit.quote:Op dinsdag 2 september 2025 06:46 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
En dan zou de vvd met 15 zetels als totale verliezer in de coalitie gaan zitten?
Dat is een genuanceerde versie die hij ook had kunnen brengen, maar dat is niet wat hij zegt. Hij pleit echt gewoon voor moddergooien naar elkaar ipv het over de inhoud hebben. En Yeşilgöz, die dat dus doet, wint volgens hem dan niet omdat ze een Turkse vrouw met een SP achtergrond is, terwijl ze dat toch de vorige verkiezingen ook al was.quote:Op dinsdag 2 september 2025 06:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hij zegt niet dat de politiek moet ontaarden in geschreeuw, gebekvecht en inhoudsloos spektakel. Wat hij stelt, is dat er een fundamenteel verschil is tussen campagne en besturen. Voor bestuur heb je inhoud, expertise, nuance en compromis nodig. Maar om überhaupt verkozen te worden en het mandaat te krijgen om te besturen, moet je eerst kiezers bereiken. En voor veel van hen werkt een dik beleidsplan of een genuanceerd betoog helaas niet.
Zijn punt is dat veel partijen in het midden blijven steken in die bestuurslogica en vergeten dat campagnes grotendeels draaien om iets anders: identificatie, emotie, spanning, verhalen en eenvoud. Dat betekent niet dat de inhoud moet verdwijnen, maar wel dat je die inhoud voor veel mensen veel toegankelijker moet maken, in taal en vorm die mensen direct kunnen volgen en voelen. Dat populisten dit veel beter beheersen, zie je overal: ze framen de politiek als een spannend verhaal met tegenstanders en helden. Wie daar met alleen rationele beleidsantwoorden tegenover gaat staan, loopt achter de feiten aan. Dan winnen populisten, want simpele onzin de wereld in slingeren is makkelijk en kost nauwelijks moeite, maar die onzin ontkrachten kost tijd en aandacht en uiteindelijk heeft het nauwelijks zin.
Over Yeşilgöz zegt hij overigens niet dat zij “heel erg goed bezig is”; integendeel, hij betwijfelt juist of zij de juiste uitstraling heeft om kiezers van Wilders aan te spreken. En over Bontenbal zegt hij niet dat die alleen hogeropgeleiden aanspreekt, maar dat dit type fatsoenscampagne vooral in díé hoek resoneert. Dat kun je te pessimistisch vinden, maar het is geen domweg uit de lucht gegrepen oordeel.
Wie ontkent dat campagne ook theater is, kan moreel gelijk hebben, maar wint zelden verkiezingen. Zijn analyse is dus niet: “weg met de inhoud”, maar: erken dat je met inhoud alleen de democratie niet redt.
Ik neem aan eerder met 8. Prima toch dat VVD zichzelf uitsluit, zij zijn ook een van de extremistische partijen waar totaal niet mee te regeren valt dus het is fijn dat ze uit eigen beweging aan de kant gaan.quote:Op dinsdag 2 september 2025 06:46 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nou ja, goed. Laten we het er dan maar op houden dat we het beiden anders gelezen hebben.quote:Op dinsdag 2 september 2025 06:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is een genuanceerde versie die hij ook had kunnen brengen, maar dat is niet wat hij zegt. Hij pleit echt gewoon voor moddergooien naar elkaar ipv het over de inhoud hebben. En Yeşilgöz, die dat dus doet, wint volgens hem dan niet omdat ze een Turkse vrouw met een SP achtergrond is, terwijl ze dat toch de vorige verkiezingen ook al was.
Ho, stop. De Yesilgöz-VVD, daar valt niet mee te regeren. Gelukkig is de VVD een nogal brede partij. Ik weet overigens niet in hoeverre daar nog wat van over is, dus kleine slag om de arm daarbij, maar ik ga er gemakshalve van uit dat de liberale flank nog daadwerkelijk bestaat.quote:Op dinsdag 2 september 2025 06:53 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik neem aan eerder met 8. Prima toch dat VVD zichzelf uitsluit, zij zijn ook een van de extremistische partijen waar totaal niet mee te regeren valt dus het is fijn dat ze uit eigen beweging aan de kant gaan.
Ze blijft maar blunder op blunder stapelen. Heel bijzonder.quote:Op dinsdag 2 september 2025 05:43 schreef Hanca het volgende:
Dan mag ik hopen dat de VVD nog wat verder weg zakt, want in de huidige peilingen is haar centrumrechtse droomkabinet (VVD, CDA, JA21, D66, BBB, met nogal een kleine kans dat D66 dit doet) nog maar 60 zetels, maar de serieuze kandidaten met GL-PvdA zonder VVD (GL-PvdA, CDA, D66, CU, Volt?) komen ook maar aan 66 zetels. Als PVV, GL-PvdA en VVD elkaar uitsluiten, dan is er altijd een coalitie van minstens 6 partijen nodig momenteel, waarbij dan JA21 zou moeten samemwerken met GL-PvdA en D66.
Ik denk dat er binnen de VVD niet zo veel mensen zijn die dit als blunder zien eigenlijk. Het Grote Groene Gevaar buiten de deur houden lijkt toch echt een bewuste strategie.quote:Op dinsdag 2 september 2025 07:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ze blijft maar blunder op blunder stapelen. Heel bijzonder.
Het is vooral heel veel niet willen. Dat mag, maar dan dus niet regeren, wat voor de VVD ook zo slecht niet zou zijn. Het staat coalitievorming wel in de weg, anderzijds wat moet je in een coalitie met een partij die zo hard niet wil.quote:Op dinsdag 2 september 2025 07:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat er binnen de VVD niet zo veel mensen zijn die dit als blunder zien eigenlijk. Het Grote Groene Gevaar buiten de deur houden lijkt toch echt een bewuste strategie.
Was gister.quote:Op dinsdag 2 september 2025 07:54 schreef nostra het volgende:
@:Klopkoek : kijkvoer voor vanavond bij BNNVara
[ afbeelding ]
Alles overboord gooien in het landsbelang?quote:Op dinsdag 2 september 2025 07:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is vooral heel veel niet willen. Dat mag, maar dan dus niet regeren, wat voor de VVD ook zo slecht niet zou zijn. Het staat coalitievorming wel in de weg, anderzijds wat moet je in een coalitie met een partij die zo hard niet wil.
Dan mogen ze lekker de oppositie in met deze tactiek.quote:Op dinsdag 2 september 2025 07:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat er binnen de VVD niet zo veel mensen zijn die dit als blunder zien eigenlijk. Het Grote Groene Gevaar buiten de deur houden lijkt toch echt een bewuste strategie.
Je zou maar eens echt problemen op gaan lossen. Hebben ze al jaren niet meer gedaan.quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:03 schreef Perrin het volgende:
Wel markant natuurlijk dat afgelopen rampenkabinet prima was voor de VVD om in te stappen, maar een brede volkspartij als GL/PvdA daar kunnen ze écht niet mee door één deur.
Idd. constructief samenwerken, bah!quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:07 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Je zou maar eens echt problemen op gaan lossen. Hebben ze al jaren niet meer gedaan.
Ik meen dat Geert nog wel een ijskast over heeft.quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Alles overboord gooien in het landsbelang?
Het grote groene gevaar gaat geen woningen bouwen, die blijven verdichten en sukkelenquote:Op dinsdag 2 september 2025 07:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In geval van 30-30-16, waarbij de VVD maar 16 haalt, is het logisch dat de VVD niet mee doet. Maar ik neem aan dat Yeşilgöz niet uit gaat van zo'n beroerde uitslag voor de VVD. Dan heeft ze ook geen ander excuus nodig dan "we zijn in 2 verkiezingen gehalveerd, het is even niet aan ons".quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:20 schreef -XOR- het volgende:
Yesilgoz denkt volgens mij zo een kattenluikje uit de voordeur te hakken. In geval van bijvoorbeeld een 30-30-16 (CDA/PvdA/VVD) uitslag kan ze zo 'opstappen' omdat ze niet met samenwerking met PvdA/GL kan leven.
Maar goed, de VVD blijft natuurlijk wel een lollerpartij tussen volwassen partijen die volstrekt schijt heeft aan het landsbelang, dat laten ze hier weer zien.
Dat landsbelang staat bij ongeveer élke politieke partij op de laatste plaats, lijkt het.quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:20 schreef -XOR- het volgende:
Yesilgoz denkt volgens mij zo een kattenluikje uit de voordeur te hakken. In geval van bijvoorbeeld een 30-30-16 (CDA/PvdA/VVD) uitslag kan ze zo 'opstappen' omdat ze niet met samenwerking met PvdA/GL kan leven.
Maar goed, de VVD blijft natuurlijk wel een lollerpartij tussen volwassen partijen die volstrekt schijt heeft aan het landsbelang, dat laten ze hier weer zien.
Vermoedelijk gokt ze er op dat PVV de grootste wordt en dat bij hun aansluiten de grootste kans maakt in de regering te komen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 05:43 schreef Hanca het volgende:
Als ze nog een keer halveren ten opzichte van de peilingen is dat probleem ook gelijk een stuk kleiner.quote:Op dinsdag 2 september 2025 07:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is vooral heel veel niet willen. Dat mag, maar dan dus niet regeren, wat voor de VVD ook zo slecht niet zou zijn. Het staat coalitievorming wel in de weg, anderzijds wat moet je in een coalitie met een partij die zo hard niet wil.
De precieze getallen doen er uiteraard niet toe, het gaat om de meerderheid in het midden.quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
In geval van 30-30-16, waarbij de VVD maar 16 haalt, is het logisch dat de VVD niet mee doet. Maar ik neem aan dat Yeşilgöz niet uit gaat van zo'n beroerde uitslag voor de VVD. Dan heeft ze ook geen ander excuus nodig dan "we zijn in 2 verkiezingen gehalveerd, het is even niet aan ons".
Die mogen in hun handjes knijpen als ze boven de 10 uitkomen idd.quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Als ze nog een keer halveren ten opzichte van de peilingen is dat probleem ook gelijk een stuk kleiner.
Bij de VVD doet het landsbelang er minder toe dan bij de overige partijen, het is een soort van reclamebureau van zichzelf.quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat landsbelang staat bij ongeveer élke politieke partij op de laatste plaats, lijkt het.
Dat past natuurlijk feilloos bij het grootste politieke talent van politici van deze tijd: de kunst om verantwoordelijkheid eindeloos voor zich uit te schuiven.quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Bij de VVD doet het landsbelang er minder toe dan bij de overige partijen, het is een soort van reclamebureau van zichzelf.
Uiteraard is een middenkabinet onvermijdbaar. Door nu zo hard te roepen dat je niet met PvdAGL samen wilt regeren krijg je dat straks de eerste informatieronden uit niets anders bestaan dan mensen die stilzwijgend uit hun neus eten en op hun horloge kijken tot er genoeg tijd overheen is gegaan om een draai van de VVD electoraal verdedigbaar te maken, dat wordt dus een nieuwe regering op het bordes na het zomerreces.
Cda gaat imploderen als ze alsnog weer met de pvv gaan regeren. VVD zie ik het wel alsnog weer doenquote:Op dinsdag 2 september 2025 08:57 schreef VoMy het volgende:
Over rechts kan ook gewoon. De verhoudingen in de peilingen liggen niet zo heel anders als in 2023.
PVV-CDA-VVD-JA21-BBB hebben een ruime meerderheid, de christelijke splinters (incl FvD) als constructieve oppositie voor de nodige zetelaantallen in de EK.
Beetje afhanekelijk van hoe de losse verschuivingen vallen bij de uitslag kan (een subset hier van) gewoon de eerste piste worden die wordt onderzocht en uiteindelijk de coalitie gaat vormen.
Ik las in een krantstuk al dat er op wordt zingespeeld dat de echte formatie na de gemeenteraadsverkiezingen gebeurt want niemand wil daar afgerekend worden. De treurigheid van Nederlandse politiek in notedop.quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Bij de VVD doet het landsbelang er minder toe dan bij de overige partijen, het is een soort van reclamebureau van zichzelf.
Uiteraard is een middenkabinet onvermijdbaar. Door nu zo hard te roepen dat je niet met PvdAGL samen wilt regeren krijg je dat straks de eerste informatieronden uit niets anders bestaan dan mensen die stilzwijgend uit hun neus eten en op hun horloge kijken tot er genoeg tijd overheen is gegaan om een draai van de VVD electoraal verdedigbaar te maken, dat wordt dus een nieuwe regering op het bordes na het zomerreces.
Heb je toch weer geregeerd. En wie weet weten ze de boel te beteugelen. De moeite van het proberen waard!quote:Op dinsdag 2 september 2025 09:00 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Cda gaat imploderen als ze alsnog weer met de pvv gaan regeren. VVD zie ik het wel alsnog weer doen
Nou ... volgens mij zijn ze bij NSC toch zeer enthousiast om al hun standpunten linea recta de prullenbak in te pleuren, zogenaamd om 'regeringsverantwoordelijkheid' want 'landsbelang'.quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat landsbelang staat bij ongeveer élke politieke partij op de laatste plaats, lijkt het.
Groenlinks wordt door velen als extreemlinks gezien. Die staan erg ver van de VVD af dus zo vreemd vind ik het allemaal niet. Wat ik wel vreemd vind is dat het zo lang heeft geduurd voor ze dit zei.quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:03 schreef Perrin het volgende:
Wel markant natuurlijk dat afgelopen rampenkabinet prima was voor de VVD om in te stappen, maar een brede volkspartij als GL/PvdA daar kunnen ze écht niet mee door één deur.
Dit was niet de eerste keer dat ze het zei.quote:Op dinsdag 2 september 2025 09:37 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Groenlinks wordt door velen als extreemlinks gezien. Die staan erg ver van de VVD af dus zo vreemd vind ik het allemaal niet. Wat ik wel vreemd vind is dat het zo lang heeft geduurd voor ze dit zei.
Groenlinks zit zeker op de uiterste flank van links en de fusie heeft meeregeren voor de PvdA vele malen moeilijker gemaakt.quote:Op dinsdag 2 september 2025 09:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dit was niet de eerste keer dat ze het zei.
En GL is niet extreem links.
Ja maar met wie wil ze dan regeren, ze sluit de 2 grootste partijen uitquote:Op dinsdag 2 september 2025 07:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De kans op een minderheidskabinet, een kabinet van nationale eenheid of zelfs een dictatuur van Willem-Alexander schat ik groter in dan de kans dat Bontenbal met de PVV in zee gaat. Die regeert nog liever met een combinatie met daarin de PvdD, Volt en de SP.quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:57 schreef VoMy het volgende:
Over rechts kan ook gewoon. De verhoudingen in de peilingen liggen niet zo heel anders als in 2023.
PVV-CDA-VVD-JA21-BBB hebben een ruime meerderheid, de christelijke splinters (incl FvD) als constructieve oppositie voor de nodige zetelaantallen in de EK.
Beetje afhankelijk van hoe de losse verschuivingen vallen bij de uitslag kan (een subset hier van) gewoon de eerste piste worden die wordt onderzocht en uiteindelijk de coalitie gaat vormen.
Ze wil niet regeren of slechts met grote concessies van de coalitiepartners.quote:Op dinsdag 2 september 2025 09:46 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja maar met wie wil ze dan regeren, ze sluit de 2 grootste partijen uit
Mjah, het VVD trucje ("laat ons gewoon alles bepalen wat iets te maken heeft met geld, en dan mogen jullie [vul stokpaardje in] verwezenlijken") gaat hem dit keer niet meer worden.quote:Op dinsdag 2 september 2025 09:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze wil niet regeren of slechts met grote concessies van de coalitiepartners.
“Stem op ons, we willen niet regeren” interessante strategiequote:Op dinsdag 2 september 2025 09:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze wil niet regeren of slechts met grote concessies van de coalitiepartners.
Het vertrekt van Dilan na de verkiezingen maakt alles weer mogelijk. Dat lijkt mij een zekerheidje dus dit is allemaal om te redden wat er nog te redden valt.quote:Op dinsdag 2 september 2025 10:01 schreef Mutant01 het volgende:
Punt is, VVD wil een alternatief zijn voor de PVV. Dat is ook de reden dat ze Timmermans uitsluiten, want dat trekt weer de huidige overlopers naar de PVV of JA21 weer mogelijk naar de VVD. Ze vissen allemaal in dezelfde vijver en dit is dan ook een soort van wanhoopsdaad van de VVD die in de peilingen in een vrije val is geraakt.
Zou mij overigens niets verbazen als de deur naar de PVV weer op een kier gaat.
De vvd top heeft al lang afscheid genomen van Dilan, anders doe je dit niet.quote:Op dinsdag 2 september 2025 10:18 schreef Bluesdude het volgende:
VVD is playing hard to get met GL/PvdA. Handig om rechtse kiezers te lokken ( kom terug naar ons, beste kiezer)
En mogelijk GL/PvdA toegeeflijker te maken bij formatiebesprekingen als de peilingen van nu de verkiezingsresultaten zijn. Fixeer je niet op Yesilgoz.. het is echt de VVD-top die haar aan het lijntje heeft en de hard-to-get- strategie wil.
Jup. Ze heeft onlangs twee weken gehad om het nieuws te verwerken.quote:Op dinsdag 2 september 2025 10:18 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
De vvd top heeft al lang afscheid genomen van Dilan, anders doe je dit niet.
Ze is uit het filmpje van de Zendtijd Politieke Partijen geknipt zei Joost Vullings bij De Stemming.quote:Op dinsdag 2 september 2025 10:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Jup. Ze heeft onlangs twee weken gehad om het nieuws te verwerken.
Ik zou als ik Jetten en Bontenbal was daar eens link op gaan zuigen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 10:01 schreef Mutant01 het volgende:
Even bij Jimmy langs hoe dat werkt.quote:Op dinsdag 2 september 2025 10:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
“Stem op ons, we willen niet regeren” interessante strategie
Het openen van die deur heeft ze in eerste instantie in die vrije val gebracht. Die blunder had er al voor moeten zorgen dat Yeşilgöz nu geen optie had mogen zijn als lijsttrekker.quote:Op dinsdag 2 september 2025 10:01 schreef Mutant01 het volgende:
Punt is, VVD wil een alternatief zijn voor de PVV. Dat is ook de reden dat ze Timmermans uitsluiten, want dat trekt weer de huidige overlopers naar de PVV of JA21 weer mogelijk naar de VVD. Ze vissen allemaal in dezelfde vijver en dit is dan ook een soort van wanhoopsdaad van de VVD die in de peilingen in een vrije val is geraakt.
Dat weet ik trouwens niet, na 10 jaar hetzelfde willen mensen ook weer eens wat anders, dat op zich is onvermijdelijk.quote:Op dinsdag 2 september 2025 11:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het openen van die deur heeft ze in eerste instantie in die vrije val gebracht. Die blunder had er al voor moeten zorgen dat Yeşilgöz nu geen optie had mogen zijn als lijsttrekker.
Als je zelf ergens in de uiterst rechtse hoek van het spectrum zit, dan is iets anders al snel extreemlinksquote:Op dinsdag 2 september 2025 09:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dit was niet de eerste keer dat ze het zei.
En GL is niet extreem links.
Als dat een meerderheid krijgt.quote:Op dinsdag 2 september 2025 11:59 schreef KoosVogels het volgende:
Las dat Yesilgoz warm loopt voor een kabinet VVD-BBB-JA21-CDA-D66.
In wat voor fantasiewereld leeft zij in vredesnaam?
Gaan we ooit nog een kabinet krijgen dat de 2+ jaar haalt?quote:Op dinsdag 2 september 2025 11:59 schreef KoosVogels het volgende:
Las dat Yesilgoz warm loopt voor een kabinet VVD-BBB-JA21-CDA-D66.
In wat voor fantasiewereld leeft zij in vredesnaam?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |