abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218653452
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 17:16 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De SGP gaat helaas niet verdwijnen.
Niet zo van de SGP ook?
pi_218653500
quote:
9s.gif Op maandag 1 september 2025 17:25 schreef Perrin het volgende:

[..]
Stukje wishful thinking die banner.
Die leus riep als eerste gedachte op: goed bestuur? Wat een rare slogan, er is toch niemand voor slecht bestuur? Maar toen kwam dit kabinet.
pi_218653552
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 17:36 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Niet zo van de SGP ook?
Samen met Denk en PvdD de meest walgelijke partijen van Nederland.
pi_218653581
quote:
1s.gif Op maandag 1 september 2025 16:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Eens.
Al was dat voornamelijk op Omtzigt zijn conto te schrijven. Die stapte immers in deze coalitie. Met al die verhalen over rechtsgelijkheid en extra parlementair.

Die partij heeft het heel moeilijk voor zichzelf gemaakt om überhaupt nog serieus genomen te worden.
Pietertje dacht dat Wilders zo graag wilde regeren dat hij overal in toe zou geven. Dat ging een beetje mis :’).
pi_218653771
quote:
10s.gif Op maandag 1 september 2025 17:53 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Pietertje dacht dat Wilders zo graag wilde regeren dat hij overal in toe zou geven. Dat ging een beetje mis :’).
Pietertje was in het echte leven dan ook niet eens aangenomen als filiaalmanager van de McDonalds in Dronten.
pi_218653872
Sommigen van jullie zullen me wel voor gek verklaren dat ik dit ga doen, maar ik heb me dus aangemeld om een ondersteuningsverklaring voor Vrede voor Dieren te ondertekenen.
pi_218653874
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 17:48 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Samen met Denk en PvdD de meest walgelijke partijen van Nederland.
Bij de SGP en Denk kan ik me nog wel de nodige antipathie voorstellen. Maar PvdD? Wat hebben die nou weer misdaan?
  maandag 1 september 2025 @ 18:52:06 #108
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_218654029
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 18:29 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Bij de SGP en Denk kan ik me nog wel de nodige antipathie voorstellen. Maar PvdD? Wat hebben die nou weer misdaan?
Precies, zijn gewoon idealisten.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  maandag 1 september 2025 @ 19:17:33 #109
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218654213
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 18:52 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
PVDD wil wel in weilanden bouwen , dat is positief, iedere partij heeft wel een iets positief en 5 negatieve punten
weinig partijen die 5 positieve punten hebben

Het dieren slachten mag wel wat minder , gezond eten is veel goedkoper
Een pot witte bonen in tomatensaus is veeeel gezonder dan een hamburger op brood met mayonaise , en veel goedkoper
quote:
Nieuwe huizen bouwen? Dat mag niet altijd. Omdat de vee-industrie te veel stikstof uitstoot.
Omdat de vee-industrie in Nederland te veel grond - bijna de helft - bezet.
We moeten grond beter verdelen.
Want veel landbouwgrond kan een groene plek worden om te wonen.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218654218
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 18:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Sommigen van jullie zullen me wel voor gek verklaren dat ik dit ga doen, maar ik heb me dus aangemeld om een ondersteuningsverklaring voor Vrede voor Dieren te ondertekenen.
wat kunnen we nog meer verwachten?
pi_218654541
Memo Palmen blijft staatssecretaris
pi_218655041
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 18:52 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Realisten.
  maandag 1 september 2025 @ 20:47:57 #113
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_218655196
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 19:49 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Memo Palmen blijft staatssecretaris
quote:
Hoewel haar partij NSC anderhalve week geleden uit het demissionaire kabinet stapte, blijft Sandra Palmen aan als staatssecretaris Toeslagen. Ingewijden bevestigen een bericht daarover van De Telegraaf.

Een woordvoerder van NSC zegt desgevraagd niets te weten van het aanblijven van Palmen.
_O-
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  maandag 1 september 2025 @ 20:54:37 #114
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_218655269
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 20:47 schreef Szura het volgende:

[..]
[..]
_O-
OHNEETOCHNIET X2
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_218655427
Balkenende 1 moet toch echt wel haar meerdere erkennen inmiddels.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 1 september 2025 @ 21:09:50 #116
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218655451
De heilige zoektocht naar nieuwe dieptepunten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 1 september 2025 @ 21:10:31 #117
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_218655461
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 21:08 schreef Monolith het volgende:
Ik heb alleen nog niets gehoord over Kamerleden die met pistolen in de fractievergadering zwaaien
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_218655494
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 19:49 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Palmen blijft staatssecretaris
Prima, nog een wissel was echt heel erg slecht geweest voor het verdere verloop. En de minister van financiën heeft er al helemaal geen tijd (en aandacht en interesse, Heinen kennende) voor.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 1 september 2025 @ 21:13:39 #119
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218655495
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 21:08 schreef Monolith het volgende:
Alleen Dickie zelf slaagt er al in als nog sulliger lulletje lampekatoen over te komen dan JPB.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 1 september 2025 @ 21:17:59 #120
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_218655544
Hoofdpijndossier dat Toeslagen dus voor VVD en BBB alleen maar lekker als Palmen het nog wil doen.
pi_218655577
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 21:10 schreef Szura het volgende:

[..]
Ik heb alleen nog niets gehoord over Kamerleden die met pistolen in de fractievergadering zwaaien
Misschien kan Markuszower een paar Uzi's lenen van zijn vrienden bij de Mossad. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218655622
Blijft Palmen namens NSC aan, of partijloos, of alla Martin van Rijn?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 01-09-2025 21:27:57 ]
pi_218655633
quote:
1s.gif Op maandag 1 september 2025 21:27 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ja
  maandag 1 september 2025 @ 22:33:39 #124
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218656300
quote:
1s.gif Op maandag 1 september 2025 21:27 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Als Sandra Palmen die de toeslagaffaire afhandelt
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218656354
En de Tweede Kamer en kabinet geloven nog steeds niet in rode lijnen ?
Dwz.. Israel boycotten: militair, politiek, economisch en cultureel. Sterk beroep doen op andere landen dit ook te doen. Palestina erkennen.

Men kijkt liever weg , men wil graag bondgenoot blijven van Israel
pi_218656647
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 18:29 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Ik bedoelde kleine partijen en vergat ook de FvD... post een beetje te gehaast gemaakt. Oeps.

PvdD zijn extremisten en complotdenkers van niveau FvD en Denk.
  dinsdag 2 september 2025 @ 00:24:17 #127
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218656720
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 00:03 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik bedoelde kleine partijen en vergat ook de FvD... post een beetje te gehaast gemaakt. Oeps.

:? |:(
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_218657089
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 00:03 schreef MoreDakka het volgende:
Mijn interesse heb je. Wat vind je extremistisch aan de PvdD en in welke complottheorieën geloven ze zoal?
pi_218657111
https://www.trouw.nl/poli(...)links-pvda~b7d886fe/

quote:
VVD-leider Dilan Yeşilgöz ‘ziet het niet gebeuren’ dat de VVD na de verkiezingen een coalitie vormt met GroenLinks-PvdA. Aan tafel bij RTL Tonight zei Yeşilgöz maandagavond dat ze hoopt op een centrumrechts kabinet zonder de PVV.De fractievoorzitter werd in de latenighttalkshow meermaals gevraagd of ze GroenLinks-PvdA van partijleider Frans Timmermans definitief uitsluit. “Ik ben nogal scherp hier inderdaad, dat is nogal helder. Ik zie dat echt niet werken. Ik denk dat dit land snakt naar centrumrechts beleid”, aldus Yeşilgöz.
1 november heeft de VVD dus een nieuwe fractieleider, of toch in ieder geval niet deze.
pi_218657113
We hebben al een Israëltopic om het daar over te hebben...

Hier belangrijker: Yeşilgöz sluit GL-PvdA praktisch uit: https://www.trouw.nl/poli(...)links-pvda~b7d886fe/

Dan mag ik hopen dat de VVD nog wat verder weg zakt, want in de huidige peilingen is haar centrumrechtse droomkabinet (VVD, CDA, JA21, D66, BBB, met nogal een kleine kans dat D66 dit doet) nog maar 60 zetels, maar de serieuze kandidaten met GL-PvdA zonder VVD (GL-PvdA, CDA, D66, CU, Volt?) komen ook maar aan 66 zetels. Als PVV, GL-PvdA en VVD elkaar uitsluiten, dan is er altijd een coalitie van minstens 6 partijen nodig momenteel, waarbij dan JA21 zou moeten samemwerken met GL-PvdA en D66.

Kortom: de huidige opstelling van Yeşilgöz maakt het vormen van een kabinet na de verkiezingen met de huidige peilingen praktisch onmogelijk. Wanneer staat er bij de VVD eens iemand op om haar te vertellen eens in het lands- en partijbelang te denken, ipv alleen aan haar eigen populistische idealen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 02-09-2025 06:00:57 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 2 september 2025 @ 05:45:26 #131
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218657114
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 05:43 schreef Hanca het volgende:

Hier belangrijker: Yeşilgöz sluit GL-PvdA praktisch uit: https://www.trouw.nl/poli(...)links-pvda~b7d886fe/

Dan mag ik hopen dat de VVD nog wat verder weg zakt, want in de huidige peilingen is haar centrumrechtse droomkabinet (VVD, CDA, JA21, D66, BBB?) nog maar 60 zetels, maar de serieuze met GL-PvdA zonder VVD (GL-PvdA, CDA, D66, CU, Volt?) komen ook maar aan 66 zetels. Als VVD, GL-PvdA en VVD elkaar uitsluiten, dan is er altijd een coalitie van minstens 6 partijen nodig momenteel, waarbij dan JA21 zou moeten samemwerken met GL-PvdA en D66.

Kortom: de huidige opstelling van Yeşilgöz maakt het vormen van een kabinet na de verkiezingen met de huidige peilingen praktisch onmogelijk. Wanneer staat er bij de VVD eens iemand op om haar te vertellen eens in het lands- en partijbelang te denken, ipv alleen aan haar eigen populistische idealen?
Een type als Coenradie die zou het veel beter doen dan zij, dan zit VVD zo weer op 25 zetels of meer
pi_218657124
En deze ex-D66-spindocter denkt dat het de oplossing is voor Nederland om nog meer te popariseren: https://www.volkskrant.nl(...)e-verslaan~b0cd817f/
Hoe wereldvreemd kun je zijn, dat je niet door hebt dat juist het polariseren het probleem is ipv de oplossing.

Minder inhoud, meer loos geschreeuw en ruzie maken is zijn plan. Ik mag hopen dat D66 deze figuur inmiddels ver van zich weet te houden. Dit is het tegenovergestelde van Kaag. En zijn inschatting dat Bontenbal alleen hoger opgeleiden aanspreekt is ook volgens mij extreem ver van de waarheid, als je dat denkt heb je volgens mij geen idee meer waarover je praat. En Yeşilgöz is volgens deze man dus heel erg goed bezig...

[ Bericht 11% gewijzigd door Hanca op 02-09-2025 06:09:06 ]
pi_218657127
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 05:43 schreef Hanca het volgende:
Als PVV, GL-PvdA en VVD elkaar uitsluiten, dan is er altijd een coalitie van minstens 6 partijen nodig momenteel, waarbij dan JA21 zou moeten samemwerken met GL-PvdA en D66.
Maar GL-PvdA en VVD sluiten elkaar niet uit. De uitsluiting is eenzijdig.
pi_218657128
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 06:06 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Maar GL-PvdA en VVD sluiten elkaar niet uit. De uitsluiting is eenzijdig.
Eens, maar het effect is hetzelfde.
pi_218657129
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 06:03 schreef Hanca het volgende:
En deze ex-D66-spindocter denkt dat het de oplossing is voor Nederland om nog meer te popariseren: https://www.volkskrant.nl(...)e-verslaan~b0cd817f/
Hoe wereldvreemd kun je zijn, dat je niet door hebt dat juist het polariseren het probleem is ipv de oplossing.

Minder inhoud, meer loos geschreeuw en ruzie maken is zijn plan. Ik mag hopen dat D66 deze figuur inmiddels ver van zich weet te houden. Dit is het tegenovergestelde van Kaag. En zijn inschatting dat Bontenbal alleen hoger opgeleiden aanspreekt is ook volgens mij extreem ver van de waarheid, als je dat denkt heb je volgens mij geen idee meer waarover je praat.
Je maakt een heel rare karikatuur van wat hij zegt.
pi_218657140
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 06:08 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Je maakt een heel rare karikatuur van wat hij zegt.
Dit is wat hij zegt:

quote:
Kramer pleit voor meer strijd, andere politieke leiders en – bovenal – minder fixatie op de inhoud
Hij wil meer geschreeuw en minder wol, meer onderling gebekvecht en minder uitleg welke kant we nou op moeten als Nederland. Dat is letterlijk wat hij het hele interview zegt. Dan heb je het echt niet begrepen.

En dit antwoord is natuurlijk totaal onzinnig, gezien de gebieden waar CDA het nu goed lijkt te gaan doen (en waar Balkenende het bijvoorbeeld goed deed), dat is namelijk het lager opgeleide deel van het land:
quote:
Uw boek lijkt slecht getimed: CDA’er Henri Bontenbal scoort met een campagne over fatsoen en verbinding.

‘Daar kun je als partij natuurlijk succes mee hebben. Het spreekt hogeropgeleide kiezers aan en dat is een derde van de bevolking.
Als je zulke dingen zegt, ben je niet alleen totaal de weg kwijt, je neemt ook enorm veel afstand van hoe Kaag in de politiek zat.
pi_218657146
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 06:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is wat hij zegt:
[..]
Hij wil meer geschreeuw en minder wol, meer onderling gebekvecht en minder uitleg welke kant we nou op moeten als Nederland. Dat is letterlijk wat hij het hele interview zegt. Dan heb je het echt niet begrepen.
Dat is gewoon echt niet waar.
quote:
En dit antwoord is natuurlijk totaal onzinnig, gezien de gebieden waar CDA het nu goed lijkt te gaan doen (en waar Balkenende het bijvoorbeeld goed deed), dat is namelijk het lager opgeleide deel van het land:
[..]
Als je zulke dingen zegt, ben je niet alleen totaal de weg kwijt, je neemt ook enorm veel afstand van hoe Kaag in de politiek zat.
Ik kan me niet goed voorstellen hoe jij dit interview gelezen hebt en ik vind het daarom heel lastig om daarop te reageren. Hij zegt weinig waar ik me goed in kan vinden, maar wat jij ervan maakt is wel echt iets heel anders dan wat hij stelt.
pi_218657163
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 06:18 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Dat is gewoon echt niet waar.
[..]
Ik kan me niet goed voorstellen hoe jij dit interview gelezen hebt en ik vind het daarom heel lastig om daarop te reageren. Hij zegt weinig waar ik me goed in kan vinden, maar wat jij ervan maakt is wel echt iets heel anders dan wat hij stelt.
Hij pleit echt voor meer "nietsontziende strijd tijdens campagnes", het loslaten van goede omgangsvormen, het meer polariseren (hij noemt de VVD die wijst op het rode gevaar als goed voorbeeld).

Dit is de kern van wat hij zegt:
quote:
‘Ik vrees weleens dat de democratie aan kleine moraliteit ten onder gaat. We zijn allemaal netjes opgevoed, gebruiken liever geen krachttermen en vinden dat grappen over overgewicht niet kunnen. Maar de realiteit is dat de meerderheid van Nederland daar misschien andere ideeën over heeft. Daar moet je iets mee.'
Dat is dus letterlijk pleiten voor minder inhoud en meer geschreeuw, gebekvecht. En een nog moeilijkere coalitievorming achteraf.

En hij doet trouwens alsof Yeşilgöz verliest door haar achtergrond (vrouw, Turks, met een SP verleden) en negeert dus ook volledig dat ze verliest tov een uitslag waar ze zelf al lijsttrekker was. Dan ben je dus blind voor de waarheid punten aan het zoeken bij je eigen gelijk.

Nog los van dat deze man dus nogal van de realiteit is weggelopen (de realiteit is dat Timmermans en Bontenbal op winst staan, populisten als Wilders en Yeşilgöz niet en dat JA21 omhoog schoot toen ze Coenradie aan namen, iemand die het alleen maar over inhoud heeft), is het trouwens ook een volslagen utopie te denken dat je populisten met hun eigen wapens kunt verslaan. Een populist gaat namelijk altijd weer een stap verder dan iemand met enig fatsoen in zijn lijf ooit zal willen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 02-09-2025 06:35:57 ]
pi_218657182
quote:

Dan mag ik hopen dat de VVD nog wat verder weg zakt, want in de huidige peilingen is haar centrumrechtse droomkabinet (VVD, CDA, JA21, D66, BBB, met nogal een kleine kans dat D66 dit doet) nog maar 60 zetels, maar de serieuze kandidaten met GL-PvdA zonder VVD (GL-PvdA, CDA, D66, CU, Volt?) komen ook maar aan 66 zetels. Als PVV, GL-PvdA en VVD elkaar uitsluiten, dan is er altijd een coalitie van minstens 6 partijen nodig momenteel, waarbij dan JA21 zou moeten samemwerken met GL-PvdA en D66.

De afstand in het partijprogramma tussen de vvd en PvdA is enorm.
En 0 chemie en samenwerking tussen de fractievoorzitters.

En dan zou de vvd met 15 zetels als totale verliezer in de coalitie gaan zitten?

En ergens heeft Dilan wel gelijk mbt centrum rechts. Als je de signatuur van de partijen optelt is het niet alsof centrum links enorm in de lift zit sinds de val van het kabinet. Er wordt vooral aan de rechterzijde geschoven tussen de partijen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Kickinalfa op 02-09-2025 06:52:42 ]
pi_218657189
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 06:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hij pleit echt voor meer "nietsontziende strijd tijdens campagnes", het loslaten van goede omgangsvormen, het meer polariseren (hij noemt de VVD die wijst op het rode gevaar als goed voorbeeld).

Dit is de kern van wat hij zegt:
[..]
Dat is dus letterlijk pleiten voor minder inhoud en meer geschreeuw, gebekvecht. En een nog moeilijkere coalitievorming achteraf.

En hij doet trouwens alsof Yeşilgöz verliest door haar achtergrond (vrouw, Turks, met een SP verleden) en negeert dus ook volledig dat ze verliest tov een uitslag waar ze zelf al lijsttrekker was. Dan ben je dus blind voor de waarheid punten aan het zoeken bij je eigen gelijk.

Nog los van dat deze man dus nogal van de realiteit is weggelopen (de realiteit is dat Timmermans en Bontenbal op winst staan, populisten als Wilders en Yeşilgöz niet en dat JA21 omhoog schoot toen ze Coenradie aan namen, iemand die het alleen maar over inhoud heeft), is het trouwens ook een volslagen utopie te denken dat je populisten met hun eigen wapens kunt verslaan. Een populist gaat namelijk altijd weer een stap verder dan iemand met enig fatsoen in zijn lijf ooit zal willen.
Hij zegt niet dat de politiek moet ontaarden in geschreeuw, gebekvecht en inhoudsloos spektakel. Wat hij stelt, is dat er een fundamenteel verschil is tussen campagne en besturen. Voor bestuur heb je inhoud, expertise, nuance en compromis nodig. Maar om überhaupt verkozen te worden en het mandaat te krijgen om te besturen, moet je eerst kiezers bereiken. En voor veel van hen werkt een dik beleidsplan of een genuanceerd betoog helaas niet.

Zijn punt is dat veel partijen in het midden blijven steken in die bestuurslogica en vergeten dat campagnes grotendeels draaien om iets anders: identificatie, emotie, spanning, verhalen en eenvoud. Dat betekent niet dat de inhoud moet verdwijnen, maar wel dat je die inhoud voor veel mensen veel toegankelijker moet maken, in taal en vorm die mensen direct kunnen volgen en voelen. Dat populisten dit veel beter beheersen, zie je overal: ze framen de politiek als een spannend verhaal met tegenstanders en helden. Wie daar met alleen rationele beleidsantwoorden tegenover gaat staan, loopt achter de feiten aan. Dan winnen populisten, want simpele onzin de wereld in slingeren is makkelijk en kost nauwelijks moeite, maar die onzin ontkrachten kost tijd en aandacht en uiteindelijk heeft het nauwelijks zin.

Over Yeşilgöz zegt hij overigens niet dat zij “heel erg goed bezig is”; integendeel, hij betwijfelt juist of zij de juiste uitstraling heeft om kiezers van Wilders aan te spreken. En over Bontenbal zegt hij niet dat die alleen hogeropgeleiden aanspreekt, maar dat dit type fatsoenscampagne vooral in díé hoek resoneert. Dat kun je te pessimistisch vinden, maar het is geen domweg uit de lucht gegrepen oordeel.

Wie ontkent dat campagne ook theater is, kan moreel gelijk hebben, maar wint zelden verkiezingen. Zijn analyse is dus niet: “weg met de inhoud”, maar: erken dat je met inhoud alleen de democratie niet redt.
pi_218657192
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 06:46 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

En dan zou de vvd met 15 zetels als totale verliezer in de coalitie gaan zitten?
Ik zeg niet Yeşilgöz het als droomoptie moet noemen. Maar ze kan gewoon zeggen: "liever niet, mijn ideaal is een centrumrechts kabinet, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het ook kan gebeuren dat we tot elkaar veroordeeld worden omdat mijn droomoptie geen meerderheid haalt en dan is het wel zo dat je met GL-PvdA echt kunt regeren, itt met wat we de afgelopen periode met Wilders hebben gezien".

En dat de VVD met 15 zetels niet gaat regeren heb ik ook al eerder gezegd, maar ik neem aan dat Yeşilgöz niet uit gaat van een uitslag met 15 zetels voor de VVD.
pi_218657197
quote:

[..]

Als je een serieuze politieke partij bent, dan is regeringsdeelname bij voorbaat uitsluiten wel echt heel raar en dat is wat Yesilgöz eigenlijk doet als ze GL-PvdA én de PVV uitsluit.
pi_218657198
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 06:49 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Hij zegt niet dat de politiek moet ontaarden in geschreeuw, gebekvecht en inhoudsloos spektakel. Wat hij stelt, is dat er een fundamenteel verschil is tussen campagne en besturen. Voor bestuur heb je inhoud, expertise, nuance en compromis nodig. Maar om überhaupt verkozen te worden en het mandaat te krijgen om te besturen, moet je eerst kiezers bereiken. En voor veel van hen werkt een dik beleidsplan of een genuanceerd betoog helaas niet.

Zijn punt is dat veel partijen in het midden blijven steken in die bestuurslogica en vergeten dat campagnes grotendeels draaien om iets anders: identificatie, emotie, spanning, verhalen en eenvoud. Dat betekent niet dat de inhoud moet verdwijnen, maar wel dat je die inhoud voor veel mensen veel toegankelijker moet maken, in taal en vorm die mensen direct kunnen volgen en voelen. Dat populisten dit veel beter beheersen, zie je overal: ze framen de politiek als een spannend verhaal met tegenstanders en helden. Wie daar met alleen rationele beleidsantwoorden tegenover gaat staan, loopt achter de feiten aan. Dan winnen populisten, want simpele onzin de wereld in slingeren is makkelijk en kost nauwelijks moeite, maar die onzin ontkrachten kost tijd en aandacht en uiteindelijk heeft het nauwelijks zin.

Over Yeşilgöz zegt hij overigens niet dat zij “heel erg goed bezig is”; integendeel, hij betwijfelt juist of zij de juiste uitstraling heeft om kiezers van Wilders aan te spreken. En over Bontenbal zegt hij niet dat die alleen hogeropgeleiden aanspreekt, maar dat dit type fatsoenscampagne vooral in díé hoek resoneert. Dat kun je te pessimistisch vinden, maar het is geen domweg uit de lucht gegrepen oordeel.

Wie ontkent dat campagne ook theater is, kan moreel gelijk hebben, maar wint zelden verkiezingen. Zijn analyse is dus niet: “weg met de inhoud”, maar: erken dat je met inhoud alleen de democratie niet redt.
Dat is een genuanceerde versie die hij ook had kunnen brengen, maar dat is niet wat hij zegt. Hij pleit echt gewoon voor moddergooien naar elkaar ipv het over de inhoud hebben. En Yeşilgöz, die dat dus doet, wint volgens hem dan niet omdat ze een Turkse vrouw met een SP achtergrond is, terwijl ze dat toch de vorige verkiezingen ook al was.
pi_218657200
quote:

[..]

Ik neem aan eerder met 8. Prima toch dat VVD zichzelf uitsluit, zij zijn ook een van de extremistische partijen waar totaal niet mee te regeren valt dus het is fijn dat ze uit eigen beweging aan de kant gaan.
pi_218657246
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 06:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is een genuanceerde versie die hij ook had kunnen brengen, maar dat is niet wat hij zegt. Hij pleit echt gewoon voor moddergooien naar elkaar ipv het over de inhoud hebben. En Yeşilgöz, die dat dus doet, wint volgens hem dan niet omdat ze een Turkse vrouw met een SP achtergrond is, terwijl ze dat toch de vorige verkiezingen ook al was.
Nou ja, goed. Laten we het er dan maar op houden dat we het beiden anders gelezen hebben.
pi_218657261
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 06:53 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik neem aan eerder met 8. Prima toch dat VVD zichzelf uitsluit, zij zijn ook een van de extremistische partijen waar totaal niet mee te regeren valt dus het is fijn dat ze uit eigen beweging aan de kant gaan.
Ho, stop. De Yesilgöz-VVD, daar valt niet mee te regeren. Gelukkig is de VVD een nogal brede partij. Ik weet overigens niet in hoeverre daar nog wat van over is, dus kleine slag om de arm daarbij, maar ik ga er gemakshalve van uit dat de liberale flank nog daadwerkelijk bestaat.
pi_218657290
quote:

Ze blijft maar blunder op blunder stapelen. Heel bijzonder.
  dinsdag 2 september 2025 @ 07:40:35 #148
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218657304
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 september 2025 07:34 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ze blijft maar blunder op blunder stapelen. Heel bijzonder.
Ik denk dat er binnen de VVD niet zo veel mensen zijn die dit als blunder zien eigenlijk. Het Grote Groene Gevaar buiten de deur houden lijkt toch echt een bewuste strategie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218657348
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 07:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik denk dat er binnen de VVD niet zo veel mensen zijn die dit als blunder zien eigenlijk. Het Grote Groene Gevaar buiten de deur houden lijkt toch echt een bewuste strategie.
Het is vooral heel veel niet willen. Dat mag, maar dan dus niet regeren, wat voor de VVD ook zo slecht niet zou zijn. Het staat coalitievorming wel in de weg, anderzijds wat moet je in een coalitie met een partij die zo hard niet wil.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')