Wedden doe ik niet en zeker niet op de standvastigheid van politici. Maar met 15 zetels gaat daar echt een crisis zijn. Yeşilgöz wordt er die avond nog uit gegooid, er komt een tussenpaus (de falende minister Heinen?) en de VVD gaat zich herbronnen. Ik zie die in elk geval niet in de eerste ronde aanschuiven. Wie dan wel? Ja, dat is dan niet hun probleem.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:09 schreef Lord_Vetinari het volgende: [..] Durf je daaar een weddenschap over af te sluiten? De pluchegeilers van VVD gaan echt geen nee zeggen als iemand (wie dan ook, links of rechts) vraagt of ze deelnemen aan een kabinet. Ze zijn er namelijk van overtuigd dat ze de enige partij zijn die het land kan redden.
Voor de ene helft is Timmermans een no-go, voor de andere helft Wilders. Nog een reden om lekker in de oppositie te gaan zitten.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Blijft de vraag over, waar zit voor de VVD kiezer de grootste weerstand: Timmermans of Wilders.
Opsplitsen lol.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor de ene helft is Timmermans een no-go, voor de andere helft Wilders. Nog een reden om lekker in de oppositie te gaan zitten.
Yesilgöz heeft het zo goed voor elkaar dat ze dat allebei niet meer willen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Blijft de vraag over, waar zit voor de VVD kiezer de grootste weerstand: Timmermans of Wilders.
Jup.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Durf je daaar een weddenschap over af te sluiten? De pluchegeilers van VVD gaan echt geen nee zeggen als iemand (wie dan ook, links of rechts) vraagt of ze deelnemen aan een kabinet. Ze zijn er namelijk van overtuigd dat ze de enige partij zijn die het land kan redden.
Dat is niet zo heel ondenkbaar.quote:
En dan 7 en 8 zetels over hebben? Dan zijn ze ook niet echt handig meer voor een kabinetsvorming. Kun je nog beter JA21 vragen.quote:
Oh, niet daarvoor, wel daarna. Je hebt nu al twee appgroepen ("De nieuwe VVD") en de gewone, ongeveer even groot, waarvan de één de ander uitmaakt voor D66-infiltranten en de ander niets van de PVV wil weten.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dan 7 en 8 zetels over hebben? Dan zijn ze ook niet echt handig meer voor een kabinetsvorming. Kun je nog beter JA21 vragen.
Hahaha, muiterij. Geen houden meer aan natuurlijk.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Oh, niet daarvoor, wel daarna. Je hebt nu al twee appgroepen ("De nieuwe VVD") en de gewone, ongeveer even groot, waarvan de één de ander uitmaakt voor D66-infiltranten en de ander niets van de PVV wil weten.
GL-PvdA komt nu tot 58 zetels als ze willen formeren en PVV tot 50. Dat helpt dus niet echt.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:32 schreef capricia het volgende:
Eerst maar eens kijken wie de grootste gaat worden.
Daar ligt toch ongeschreven de verantwoording om de eerste poging tot een formatie te doen.
PVV, VVD, JA21, BBB, SGP en FvD is 68 zetels in Verian peiling.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wedden doe ik niet en zeker niet op de standvastigheid van politici. Maar met 15 zetels gaat daar echt een crisis zijn. Yeşilgöz wordt er die avond nog uit gegooid, er komt een tussenpaus (de falende minister Heinen?) en de VVD gaat zich herbronnen. Ik zie die in elk geval niet in de eerste ronde aanschuiven. Wie dan wel? Ja, dat is dan niet hun probleem.
Als je jezelf al niet serieus neemt (en dat doe je door als VVD tóch met Wilders in zee te gaan of samen te gaan hokken met GroenLinks) dan neemt een ander jou ook niet meer serieus. Als er nou een ding is wat je een neoliberaal niet hoeft uit te leggen, is het dat. Met je historische nederlaag van 15 zetels? Je wordt totaal onder de voet gelopen. Geert buldert ondertussen van het lachen vanuit de oppositie.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
PVV, VVD, JA21, BBB, SGP en FvD is 68 zetels in Verian peiling.
Bij de groep huidige niet-stemmers (maar wel gestemd in '23) zit 4 zetels NSC, 3.5 zetels VVD, 1 zetel elk voor BBB, FvD en GL-PvdA, 0.5 voor de PVV.
In totaal 10 rechtse zetels die nog ergens kunnen landen (natuurlijk overlijden en verhuizen mensen ook, of haken af). 1 linkse zetel, met de kanttekening dat misschien een plukje van NSC naar progressief valt.
Ik zie zo een kabinet in enige vorm wel gebeuren. Zes partijen, waarvan FvD en SGP gedoogsteun geven. FvD en VVD werken in de Eerste Kamer samen en zitten in de regel in hetzelfde kamp.
Doet de VVD mee? Ik denk dat Klassiek Liberaal niet zo gehecht is aan principes of hun club. Als er wat te halen valt en als er lekker rechts beleid kan worden gevoerd (4 jaar lang links en NGOs de nek omdraaien), hun anti-Islam obsessie kunnen botvieren, dan kunnen ze zomaar meedoen. Voor minimaal 35% van de VVD leden gaat dit veel te ver - ooit was SGP echt een no go (1981-82, 2002-03) - maar vormen zij de meerderheid? Kunnen ze de mediadruk van Telegraaf, WNL, SBS6 cs. weerstaan? "Geef 3 miljoen kiezers een kans."
Dit zal een ronduit rampzalig, milieuverwoestend, kleptocratisch en autoritair kabinet zijn, maar dat is het dan.
edit: Yesilgöz weg bij fors verlies is sowieso een andere situatie. Dan is ook PVV weer in beeld.
NSC trok ook afvallige D66'ers en SP'ers.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bij de groep huidige niet-stemmers (maar wel gestemd in '23) zit 4 zetels NSC, 3.5 zetels VVD, 1 zetel elk voor BBB, FvD en GL-PvdA, 0.5 voor de PVV.
In totaal 10 rechtse zetels die nog ergens kunnen landen (natuurlijk overlijden en verhuizen mensen ook, of haken af). 1 linkse zetel, met de kanttekening dat misschien een plukje van NSC naar progressief valt.
Ik zie zo een kabinet in enige vorm wel gebeuren. Zes partijen, waarvan FvD en SGP gedoogsteun geven. FvD en VVD werken in de Eerste Kamer samen en zitten in de regel in hetzelfde kamp.
Doet de VVD mee? Ik denk dat Klassiek Liberaal niet zo gehecht is aan principes of hun club. Als er wat te halen valt en als er lekker rechts beleid kan worden gevoerd (4 jaar lang links en NGOs de nek omdraaien), hun anti-Islam obsessie kunnen botvieren, dan kunnen ze zomaar meedoen. Voor minimaal 35% van de VVD leden gaat dit veel te ver - ooit was SGP echt een no go (1981-82, 2002-03) - maar vormen zij de meerderheid? Kunnen ze de mediadruk van Telegraaf, WNL, SBS6 cs. weerstaan? "Geef 3 miljoen kiezers een kans."
Dit zal een ronduit rampzalig, milieuverwoestend, kleptocratisch en autoritair kabinet zijn, maar dat is het dan.
edit: Yesilgöz weg bij fors verlies is sowieso een andere situatie. Dan is ook PVV weer in beeld.
Hoe gaat dat helpen?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:43 schreef cherrycoke het volgende:
5% drempel maar eens overnemen van duitseland
Kleine partijtjes eruit minder polarisatiequote:
Dat beaam ik in wat ik schrijf. Leeuwendeel was wel rechts en NSC kiezers wilden massaal met PVV in zee hč?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
NSC trok ook afvallige D66'ers en SP'ers.
Martin van Rooijen kun je omkopen. De door Shell gelanceerde man, nu Eerste Kamerlid van 50 plus.quote:Overigens heeft die rechtse meerderheid geen meerderheid meer in de senaat nadat die BBB-man naar D66 is overgelopen.
Peilingen werken moeizaam met opkomst en motivatie. Dat is waarom ze momentum elke keer mislopen: je moet mensen naar de stembus lokken, daar win je uiteindelijk zetels mee.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het probleem zijn niet de kleine partijen, de grote partijen polariseren en de grote partijen jagen de kiezers weg. De grote partijen worden niet kleiner door de kleine partijen, maar door de grote partijen zelf.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:03 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Kleine partijtjes eruit minder polarisatie
Is dit nu al het nieuwe Telegraaf frame?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:19 schreef rutger05 het volgende:
Ik vraag mij af of er in de toekomst een lid van de plaatselijke afdeling van het CDA langs komt om het 'beschermingsgeld' te innen.
Ik zie Bontenbal en Timmermans niet zo polariseren. GL-PvdA wat meer dan CDA natuurlijk, maar echt niet zoveel als VVD en PVV ("bedreiging voor Nederland")quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het probleem zijn niet de kleine partijen, de grote partijen polariseren en de grote partijen jagen de kiezers weg. De grote partijen worden niet kleiner door de kleine partijen, maar door de grote partijen zelf.
https://www.jaapvanzessen(...)-na-de-verkiezingen/quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:21 schreef VoMy het volgende:
Misschien op de moderne kanalen. Ik noem een Snapchat, TikTok, Bumble.
Op een datingapp?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:21 schreef VoMy het volgende:
Misschien op de moderne kanalen. Ik noem een Snapchat, TikTok, Bumble.
GL-PvdA polariseert ook. Dat ik het vaker met hun polarisatie eens ben, maakt niet dat het niet polariserend is. Bijvoorbeeld het nooit tevreden zijn met wat dan ook op een zwaar polariserend thema als Gaza. Timmermans is ook vrijwel 100% van de tijd bezig met het benadrukken van de verschillen ipv het zoeken naar overeenstemming.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik zie Bontenbal en Timmermans niet zo polariseren. GL-PvdA wat meer dan CDA natuurlijk, maar echt niet zoveel als VVD en PVV ("bedreiging voor Nederland")
Waarom niet? Ik zou best willen matchen met Christine Teunissen.quote:
Nou dat lijkt me normaal voor elk decennium en niet ongewoon, of schadelijk voor democratisch proces. Zeker tegenover het huidige "meest rechtse kabinet ooit".quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
GL-PvdA polariseert ook. Dat ik het vaker met hun polarisatie eens ben, maakt niet dat het niet polariserend is. Bijvoorbeeld het nooit tevreden zijn met wat dan ook op een zwaar polariserend thema als Gaza. Timmermans is ook vrijwel 100% van de tijd bezig met het benadrukken van de verschillen ipv het zoeken naar overeenstemming.
Jij probeert met allerlei creatief kunst en vliegwerk de deur open te houden voor de VVD, omdat je ook wel weet dat het de enige weg voor Timmermans is om te regeren.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nou dat lijkt me normaal voor elk decennium en niet ongewoon, of schadelijk voor democratisch proces. Zeker tegenover het huidige "meest rechtse kabinet ooit".
Ik zie hem ook de verbinding zoeken met Bontenbal. Natuurlijk omdat zonder CDA geen rol voor hem komt, maar toch.
Zelfs over dat MAGA programma van de VVD zijn ze best lief. Dat is echt een heel foutrechts programma. Singapore, stakingsrecht, militairen aan de grens en in de straten. Timmermans heb ik letterlijk zien zeggen "ik denk dat er een probleem bij Yesilgöz zit, bij de VVD is afwachten". GL-PvdA kleunt er niet keihard in vind ik.
Het zit niet in dezelfde categorie als Bontenbal nee, maar dat gescheld van Wilders of "gevaarlijk voor Nederland", "oorlogsverklaring" [sic!], "marxisten" en "communisme" door de VVD zie ik niet.
Heeft Timmermans de VVD een "bedreiging voor Nederland" genoemd?
Gaza is nu natuurlijk net zo een onderwerp waar jij een andere mening hebt. Dus zie jij het sneller als polariserend optreden, in plaats van opkomen voor de Nederlandse rol in mensenrechten - zonder gescheld, dus niet iets als "massamoordenaar" en "psychopaat" (wat voor de gemiddelde PVVer en VVDer wel een vrij correcte typering zou zijn wmb)
Afhankelijk hoe de peilingen zich verder ontwikkelen is een PvdA / GL - CDA - D66 kabinet niet uitgesloten hoor.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:17 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Jij probeert met allerlei creatief kunst en vliegwerk de deur open te houden voor de VVD, omdat je ook wel weet dat het de enige weg voor Timmermans is om te regeren.
Maar je moet denk ik ook -praktisch- accepteren dat het gewoon een no-go wordt.
Voor de VVD is GL-PvdA ook de enige optie voor een werkbare regering. Ze zijn, samen met het CDA, tot elkaar veroordeeld als er niet heel veel verandert tov de peilingen. Maar een VVD met 15 zetels zie ik niet gaan formeren. Iig niet binnen 4 maanden na de verkiezingen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:17 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Jij probeert met allerlei creatief kunst en vliegwerk de deur open te houden voor de VVD, omdat je ook wel weet dat het de enige weg voor Timmermans is om te regeren.
Daar zal wel iets bij moeten voor een meerderheid denk ik zo..quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Afhankelijk hoe de peilingen zich verder ontwikkelen is een PvdA / GL - CDA - D66 kabinet niet uitgesloten hoor.
Dan is heel die VVD niet nodig.
Een gat van 18 zetels, dat is wel heel veel. Nou zou een CU als ze minsten 5 zetels halen al wel een deel van dat gat kunnen dichten. De fractievoorzitters van D66 en CU liggen elkaar iig beter dan Pechtold/Kaag en Segers.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Afhankelijk hoe de peilingen zich verder ontwikkelen is een PvdA / GL - CDA - D66 kabinet niet uitgesloten hoor.
Nou... het zijn de partijen die wegkijken van de ellende in Gaza en weigeren Israel een flinke trap onder de jeweetwel te geven, die polariseren.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
GL-PvdA polariseert ook. Dat ik het vaker met hun polarisatie eens ben, maakt niet dat het niet polariserend is. Bijvoorbeeld het nooit tevreden zijn met wat dan ook op een zwaar polariserend thema als Gaza. Timmermans is ook vrijwel 100% van de tijd bezig met het benadrukken van de verschillen ipv het zoeken naar overeenstemming.
100% van de tijd dat hij openbaar spreekt, natuurlijk. In debatten, in interviews, op tv... hij was de vorige verkizeingen teveel een verbinder en verloor zijn kleur, maar nu is hij totaal de andere kant op geschoten.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nou... het zijn de partijen die wegkijken van de ellende in Gaza en weigeren Israel een flinke trap onder de jeweetwel te geven, die polariseren.
Frans Timmermans zal wel met heel veel zaken bezig zijn als hij op het Binnenhof of daarnaast werkt.
Maar 100% van de tijd polariseren is een onzinverwijt. Was het maar 5% van zijn werktijd en dan feller.
Afhankelijk van hoe de peilingen zich ontwikkelen zijn 76 zetels voor Geert ook niet uitgesloten. Dan heeft hij het rijk alleen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Hoezo 'jij'? Het gaat hier over Timmermans en zijn bende.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:17 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
"Totaal de andere kant" nog wel!quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
100% van de tijd dat hij openbaar spreekt, natuurlijk. In debatten, in interviews, op tv... hij was de vorige verkizeingen teveel een verbinder en verloor zijn kleur, maar nu is hij totaal de andere kant op geschoten.
Kwalificaties zijn lucht, vergankelijk. Het gaat om harde valuta: en dan knip en plak je - net als Frans - gewoon een legitimatie om de deur open te houden voor de VVD. Logisch, want het is jullie ticket naar regeren.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoezo 'jij'? Het gaat hier over Timmermans en zijn bende.
Timmermans weet dat er een uitslag kan liggen waar je de VVD nodig hebt. Hij weet ook dat je JA21, FvD en SGP moet weghouden van de macht. Dat corrumpeert de hele overheid en samenleving. GL-PvdA is voor een deel ook een anti-populisten stem.
Ik zie Timmermans de VVD niet verrot schelden, wat omgekeerd duidelijk wel gebeurd ("oorlogsverklaring", "bedreiging voor Nederland" - durfden ze dat maar over de PVV en andere MAGA/Rusland aanhang te zeggen!).
Mijn eigen voorkeur ziet liever VVD uit de regering. Ik vind deze partij al zo een 18 jaar walgelijk (sinds 2006 een teringhekel). Psychopaten, kleptocraten, genocidefanaten, uitbuiters, onderdrukkers, elitisten, obscuranten, klassenjustitie, racisten, ongelijkheidgeilers, nationaal kampioen corruptie. Verzin het maar, allemaal waar. Ik stem nog liever PVV. Liever SGP.
Alleen: als GL-PvdA een constructie met FvD kan voorkomen dan is het niet zo moeilijk.
Net zoals jij, als niet-bestaande SP kiezer, heel goed weet dat zonder GL-PvdA de SP niks kan beginnen (én dan ook nog D66, PvdD, Volt op jouw schroothoop). Dat weet jij als nep SPer heel goed.
Nou dan wordt het een hele lange formatie. En onze regering is gewoon nu best heel rechts.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor de VVD is GL-PvdA ook de enige optie voor een werkbare regering. Ze zijn, samen met het CDA, tot elkaar veroordeeld als er niet heel veel verandert tov de peilingen. Maar een VVD met 15 zetels zie ik niet gaan formeren. Iig niet binnen 4 maanden na de verkiezingen.
Neuh. Dat gaat het niet worden. Die hebben geen meerderheid.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
PVV heeft geen partij , geen leden , geen bemensingquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
"Totaal de andere kant" nog wel!
[ x ]
Als de PVV de grootste is, en misschien nog wel weer de grootste wordt, dan is dat toch een heel duidelijk signaal, zou je denken.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
PVV heeft geen partij , geen leden , geen bemensing
PVV bestaat door de onvrede inzake het gigantische tekort aan woningen en de enorme asielzoek industrie , het bestaan van de PVV heeft Nederland aan zichzelf te wijten
Het opheffen van de Pvda heeft ook bijgedragen aan de onvrede
Den Uyll waarschuwde al voor een tweedeling in de maatschappij , die is nu realiteit geworden
Ja die kans is er. Vooral als ze niet zoveel aantrekken van de Eerste Kamer en allerlei slimmigheidjes zoeken.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:46 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Nou dan wordt het een hele lange formatie. En onze regering is gewoon nu best heel rechts.
Is er geen kans dat VVD en BBB hun plannetjes makkelijk juist nu door kunnen voeren? Ze zitten er nog minstens 9 maanden tot een jaar.
Nee, domme mensen zijn gehersenspoeld. Maar feli, je bent m'n eerste klant vanavond.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Als de PVV de grootste is, en misschien nog wel weer de grootste wordt, dan is dat toch een heel duidelijk signaal, zou je denken.
Nederland is de snelheid van migratie beu. We zijn niet xenofobisxch. Maar de snelheid is de hoog.
Wilders loopt nu rond met een deel van de sociaaldemocratische kroonjuwelen, terwijl PvdA/ GL op alle mogelijke manieren probeert te verantwoorden waarom ze in zee willen gaan met de keiharde neoliberalen van de VVD: die de uitkeringen willen afbouwen om over te hevelen naar de defensie industrie.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
PVV heeft geen partij , geen leden , geen bemensing
PVV bestaat door de onvrede inzake het gigantische tekort aan woningen en de enorme asielzoek industrie , het bestaan van de PVV heeft Nederland aan zichzelf te wijten
Het opheffen van de Pvda heeft ook bijgedragen aan de onvrede
Den Uyll waarschuwde al voor een tweedeling in de maatschappij , die is nu realiteit geworden
Haha, 1/3e van Nederland is echt wel keihard racistisch en de arbeidsmarktdiscriminatie ligt hier aantoonbaar op een hoger niveau dan de VS.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Nederland is de snelheid van migratie beu. We zijn niet xenofobisxch. Maar de snelheid is de hoog.
Heb je een post van mij in het Amerika draadje?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja die kans is er. Vooral als ze niet zoveel aantrekken van de Eerste Kamer en allerlei slimmigheidjes zoeken.
Leuk voor Trump fans zoals jij (beaamde je in Amerika draadje), niet leuk voor mij.
Wat is dit voor nare manier van discussiëren?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:54 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Nee, domme mensen zijn gehersenspoeld. Maar feli, je bent m'n eerste klant vanavond.
Maar zou je dan de democratie willen veranderen?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Haha, 1/3e van Nederland is echt wel keihard racistisch en de arbeidsmarktdiscriminatie ligt hier aantoonbaar op een hoger niveau dan de VS.
World Values Survey: aandeel dat niet naast "een ander ras" wil wonen ligt hier hoger dan in de buurlanden en omringende landen.
Migratie is al behoorlijk gedaald en ook asiel (de paar tienduizend waar PVV zich op richt, en NIET de arbeidsmigratie of voorkomen illegaliteit; integendeel, illegale arbeid is goed voor hen, zo doen andere populisten zoals Meloni het ook).
Faber heeft er alles aan gedaan de zaak te saboteren.
https://www.trouw.nl/poli(...)e-problemen~b80403ee
https://www.ad.nl/politie(...)-problemen~a80403ee/
https://www.vluchtelingen(...)r-straks-alleen-voor
Ik doel op de 'minister van oorlog' posts, maar misschien ben ik in de warquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Heb je een post van mij in het Amerika draadje?
Ben je namelijk even kwijt. Misschien verwar je me met een ander.
Ik had even niet in de gaten dat ik dan voor jou meteen een Trump fan zou zijn. Bizar je conclusie. Gewoon een gebbetje.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik doel op de 'minister van oorlog' posts, maar misschien ben ik in de war
Dit is ook typisch.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Maar zou je dan de democratie willen veranderen?
Dat is nogal een grote vijver waar Wilders uit kan vissen. Een derde is gewoon 50 zetels. OMG.
Er werd gevraagd "hebben we hier te maken met een fan". Het antwoord was "ja".quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:09 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik had even niet in de gaten dat ik dan voor jou meteen een Trump fan zou zijn. Bizar je conclusie. Gewoon een gebbetje.
Dat ministerie hebben we namelijk jarenlang gehad.
Ja, maar die variëteit kennen ze helemaal niet in de ijskraam van PvdA/ GL.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Als de PVV de grootste is, en misschien nog wel weer de grootste wordt, dan is dat toch een heel duidelijk signaal, zou je denken.
PVV zit nu in een 'nee tegen alles' stemming en in de peilingen is straks die rechtse meerderheid weg. Zonder NSC nu ook al bijna, trouwens. PVV+VVD+BBB+FvD+SGP+JA21 is maar 76 zetels en niemand doet graag zaken met Baudet.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:46 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Nou dan wordt het een hele lange formatie. En onze regering is gewoon nu best heel rechts.
Is er geen kans dat VVD en BBB hun plannetjes makkelijk juist nu door kunnen voeren? Ze zitten er nog minstens 9 maanden tot een jaar.
Gevoel dat je in hokjes indeelt.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er werd gevraagd "hebben we hier te maken met een fan". Het antwoord was "ja".
Goed, ik neem het terug dan. Geen Trump sympathisant.
Wat kan onze regering dan nog? Het duurt zo een jaar voordat er een nieuwe regering zit.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
PVV zit nu in een 'nee tegen alles' stemming en in de peilingen is straks die rechtse meerderheid weg. Zonder NSC nu ook al bijna, trouwens. PVV+VVD+BBB+FvD+SGP+JA21 is maar 76 zetels en niemand doet graag zaken met Baudet.
Als 120 zetels niet van de PVV zijn en het grootste deel ook nog van partijen die PVV uitsluiten is dat toch een zeer duidelijk signaal, zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ja, dat is het idee van demissionair, dat ze weinig doen. De kamer is trouwens wel missionair en kan in wisselende meerderheden vanalles regelen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:41 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Wat kan onze regering dan nog? Het duurt zo een jaar voordat er een nieuwe regering zit.
Zijn ze vleugellam dan al die tijd?
Dat heb je altijd met PVV'ers. Die vinden zichzelf zielig en denken overal recht op te hebben.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als 120 zetels niet van de PVV zijn en het grootste deel ook nog van partijen die PVV uitsluiten is dat toch een zeer duidelijk signaal, zou ik zeggen.
Waarom telt voor jou 1 zetel van PVV meer dan 1 zetel van pakweg Denk? Het gaat niet om de grootste zijn, het gaat om tot 76 kunnen tellen qua steun.
Dat is dan weer jammer... emotioneel voel ik ook geen haat naar Trump. Moet vaak eerder lachen. Afschuw. Verbazing. Medelijden met de vele slachtoffers van zijn beleid. Hoe zo een partij van vrij ondernemerschap een zwarte lijst aan maakt van 'groene bedrijven'...quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Gevoel dat je in hokjes indeelt.
Liever niet. Ben geen fan, ben ook geen hater.
De VS is de VS.
Omdat het niet om 1 zetel gaat. Als ze weer de grootste worden, kunnen ze wel niet mee gaan regeren. Maar wel het hele vreemdelingenbeleid naar rechts trekken. Want dat is hun enige punt (plus israel?) en daar trekken ze stemmen mee.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als 120 zetels niet van de PVV zijn en het grootste deel ook nog van partijen die PVV uitsluiten is dat toch een zeer duidelijk signaal, zou ik zeggen.
Waarom telt voor jou 1 zetel van PVV meer dan 1 zetel van pakweg Denk? Het gaat niet om de grootste zijn, het gaat om tot 76 kunnen tellen qua steun.
Ja. Dat had ik al door. En ook voor de mispjoge er om heen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is dan weer jammer... emotioneel voel ik ook geen haat naar Trump. Moet vaak eerder lachen. Afschuw. Verbazing. Medelijden met de slachtoffers van zijn beleid. Hoe zo een partij van vrij ondernemerschap een zwarte lijst aan maakt van 'groene bedrijven'.
Tegen Wilders, om het naar Nederland te trekken, voel ik wel haat. Gewoon haat. Het is dan ook een hatelijke man. En naar de VVD voel ik haat. Nare club voor nare mensen, misschien wel meer gespeend van enig moreel kader dan de huidige GOP.
Dat vreemdelingenbeleid naar rechts trekken is natuurlijk niet van gisteren. Dat is sinds pakweg Fortuyn de situatie met een (toen) verrechtst CDA en heel veel rechtse kamerzetels. Laatste 15 jaar had 2 jaar CDA, 12 jaar VVD en 1 jaar saboteur Faber. Toen PvdA in kabinet zat was Samsom de beroerdste niet om Turkije deals te maken.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Omdat het niet om 1 zetel gaat. Als ze weer de grootste worden, kunnen ze wel niet mee gaan regeren. Maar wel het hele vreemdelingenbeleid naar rechts trekken. Want dat is hun enige punt (plus israel?) en daar trekken ze stemmen mee.
Niet als er een missionair kabinet zit en ook niet zolang er onderhandelingen zijn met partijen die absoluut niet op de lijn van de PVV zitten, je valt namelijk niet de partijen waarmee je aan het onderhandelen bent aan in de Kamer.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Omdat het niet om 1 zetel gaat. Als ze weer de grootste worden, kunnen ze wel niet mee gaan regeren. Maar wel het hele vreemdelingenbeleid naar rechts trekken. Want dat is hun enige punt (plus israel?) en daar trekken ze stemmen mee.
Dat is die typisch kinderachtige redenering:quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Thanks.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat vreemdelingenbeleid naar rechts trekken is natuurlijk niet van gisteren. Dat is sinds pakweg Fortuyn de situatie met een (toen) verrechtst CDA en heel veel rechtse kamerzetels. Laatste 15 jaar had 2 jaar CDA, 12 jaar VVD en 1 jaar saboteur Faber. Toen PvdA in kabinet zat was Samsom de beroerdste niet om Turkije deals te maken.
Het 'probleem' is dat 'het' nooit opgelost zal worden - geen belang en intrinsieke humanistische motivatie bij - en ook dat er een open einde zit aan dit rechtse beleid. Het mogelijke en wenselijke schuift steeds meer op.
Ik moet hier even over nadenken.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet als er een missionair kabinet zit en ook niet zolang er onderhandelingen zijn met partijen die absoluut niet op de lijn van de PVV zitten, je valt namelijk niet de partijen waarmee je aan het onderhandelen bent aan in de Kamer.
En nogmaals: zoals het nu lijkt zakt rechts naar 68 zetels. En de Eerste Kamer lijkt zelfs de aanscherpingen van voor het reces weg te gaan stemmen.
De PVV had een enorme kans, met Faber en een rechtse meerderheid in beide Kamers. Maar Faber kreeg het voor elkaar die enorme kans te verprutsen, dat ze zo weinig voor elkaar zou krijgen hield verder niemand voor mogelijk.
Niks leuk gevonden, het is de hele basis van democratie. Wil je dit uithollen, dan schaf je de democratie af. Winnaars en verliezers bestaan niet bij verkiezingen, het gaat om tot 76 tellen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:57 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Dat is die typisch kinderachtige redenering:
'Er is 1 winnaar, maar er zijn 125 verliezers: en samen zijn ze met meer.'
Leuk gevonden natuurlijk, maar qua maatschappelijke legitimiteit niet houdbaar. En al helemaal niet in het huidige Europese klimaat.
Nogmaals: de een verkiezing met meer dan 2 deelnemers draait niet om winnen, maar om het vinden van meerderheden. Dan kun je wel de grootste worden, maar als niemand met je wil samenwerken heb je daar precies helemaal niks aan.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:57 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Dat is die typisch kinderachtige redenering:
'Er is 1 winnaar, maar er zijn 125 verliezers: en samen zijn ze met meer.'
Leuk gevonden natuurlijk, maar qua maatschappelijke legitimiteit niet houdbaar. En al helemaal niet in het huidige Europese klimaat.
Dat heet wiskundig gelijk hebben en voorbij gaan aan maatschappelijke legitimiteit. Technisch, ja. Maatschappelijk houdbaar: zelden.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niks leuk gevonden, het is de hele basis van democratie. Wil je dit uithollen, dan schaf je de democratie af. Winnaars en verliezers bestaan niet bij verkiezingen, het gaat om tot 76 tellen.
Jawel hoor, toen de PvdA in 1977 en 1982 zo hoog van de toren blies gingen ze ook naar de oppositie.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:02 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Dat heet wiskundig gelijk hebben en voorbij gaan aan maatschappelijke legitimiteit. Technisch, ja. Maatschappelijk houdbaar: zelden.
Het is maatschappelijk pas onhoudbaar om tegen de wil van de grote meerderheid in te gaan, omdat een minderheid samen op 1 ondemocratische partij stemt.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:02 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Dat heet wiskundig gelijk hebben en voorbij gaan aan maatschappelijke legitimiteit. Technisch, ja. Maatschappelijk houdbaar: zelden.
PvdA was ook in 1971 de grootste.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jawel hoor, toen de PvdA in 1977 en 1982 zo hoog van de toren blies gingen ze ook naar de oppositie.
Heel goed dat partijen die toevallig de grootste minderheid aan zetels hebben niet zomaar iedereen hun wil kunnen opleggen.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:49 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ja. Dat had ik al door. En ook voor de mispjoge er om heen.
Haat of dedain vervreemd mensen van je. Je bereikt alleen je eigen club van gelijkgestemden. Jammer vind ik dat.
Maar ieder heeft zijn eigen stijl.
Dat pakket van Rutte IV wilde de VVD gewoon zelf niet.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is maatschappelijk pas onhoudbaar om tegen de wil van de grote meerderheid in te gaan, omdat een minderheid samen op 1 ondemocratische partij stemt.
Daarbij is dat vorig kabinet geprobeerd en raad eens: de PVV wil niet eens wat doen aan migratie en hebben er met opzet voor gezorgd dat Faber geen enkel concreet plan heeft ingediend, zelfs niet de plannen die al volledig uitgewerkt waren door Rutte IV en waar heel simpel een brede meerderheid voor te vinden was.
Ha. Ha.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jawel hoor, toen de PvdA in 1977 en 1982 zo hoog van de toren blies gingen ze ook naar de oppositie.
Heel goed dat partijen die toevallig de grootste minderheid aan zetels hebben niet zomaar iedereen hun wil kunnen opleggen.
Dat ging in 1982 zonder problemen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:25 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Ha. Ha.
Uiteraard trap je even op joviale wijze de open deur Wiegel/Van Agt in (zou ik ook doen), maar ook dat kabinet kwam niet tot stand zonder dat men tot het uiterste had geprobeerd om winnaar PvdA erbij te houden.
Ruim een jaar is er onderhandeld, voordat Wiegel zijn streek leverde.
Stellen dat je de winnaar met gemak buiten de deur kunt trappen, is baarlijke nonsens.
Gewoon een voortzetting van eerder genoemde uitsluiting: VVD en CDA regeerden gewoon door.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat ging in 1982 zonder problemen.
Nee dat was in 1986.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:34 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Gewoon een voortzetting van eerder genoemde uitsluiting: VVD en CDA regeerden gewoon door.
Je noemt hier nu de formatie van 1977. Het is zonder meer een feit dat de PvdA nogal wat eisen stelde, waaraan het CDA niet allemaal wilde toegeven, met als uiteindelijk gevolg dat het CDA met de VVD ging regeren en de PvdA in de oppositie belandde.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:08 schreef Hexagon het volgende:
En wie is die iemand anders dan? Is dat dan standaard de tweede partij?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:49 schreef Janneke141 het volgende:
Als de PVV de grootste partij wordt dan zullen ze, uit goede gewoonte, het initiatief krijgen bij de formatie. Dat kan kort of lang duren, afhankelijk van het type informateur dat Geert het veld in stuurt, maar de eindconclusie zal (zeer waarschijnlijk) zijn dat er geen meerderheid te vormen is met partijen die willen samenwerken met de PVV. En dan is het de beurt aan iemand anders.
Dat het niet vaak voorkomt, is omdat er niet zo veel partijen zijn die slecht zijn in samenwerken.
In principe wel, maar ook dat is 'uit gewoonte'. Volgens mij kan de Kamer een informateur ook wel met een andere opdracht op pad sturen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
En wie is die iemand anders dan? Is dat dan stamdaard de tweede partij?
Ach, de PVV is al zo vaak uitgesloten. Politiek vervolgd, waarna “nooit meer iemand met ze wou samenwerken”, toen weer wel en toen weer niet.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:49 schreef Janneke141 het volgende:
Als de PVV de grootste partij wordt dan zullen ze, uit goede gewoonte, het initiatief krijgen bij de formatie. Dat kan kort of lang duren, afhankelijk van het type informateur dat Geert het veld in stuurt, maar de eindconclusie zal (zeer waarschijnlijk) zijn dat er geen meerderheid te vormen is met partijen die willen samenwerken met de PVV. En dan is het de beurt aan iemand anders.
Dat het niet vaak voorkomt, is omdat er niet zo veel partijen zijn die slecht zijn in samenwerken.
Hier zijn hele (hoofdstukken van) boeken over volgeschreven.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:49 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Je noemt hier nu de formatie van 1977. Het is zonder meer een feit dat de PvdA nogal wat eisen stelde, waaraan het CDA niet allemaal wilde toegeven, met als uiteindelijk gevolg dat het CDA met de VVD ging regeren en de PvdA in de oppositie belandde.
Ik heb me ook wel eens afgevraagd of het CDA indertijd überhaupt wel met de PvdA wilde gaan regeren, en of het CDA er misschien ook wel op aangestuurd heeft om de onderhandelingen met de PvdA te laten mislukken. Dat de PvdA allerlei hoge eisen stelde, kwam dan als een geschenk uit de hemel. Dat het CDA dan toch met de PvdA is gaan onderhandelen, kan dan uit fatsoen zijn geweest, maar ook om de VVD niet te veel macht te geven.
Het is bekend dat Joop den Uyl en Dries van Agt elkaar persoonlijk gewoon niet mochten. Van Agt zal wellicht geen zin hebben gehad om nog eens vier jaar als minister onder premier Den Uyl te moeten dienen.
Toen de onderhandelingen tussen PvdA en CDA uiteindelijk na zeven maanden werden afgebroken, was er ineens binnen twee weken een kabinet CDA VVD geformeerd. Zouden CDA en VVD al van tevoren hebben onderhandeld over een kabinet?
Het gaat gewoon puur over migratie.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:00 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Ach, de PVV is al zo vaak uitgesloten. Politiek vervolgd, waarna “nooit meer iemand met ze wou samenwerken”, toen weer wel en toen weer niet.
Er waait een andere wind: met grensbewaking, andere sentimenten in het Europees Parlement. Ook Nederland voelt in toenemende mate die Europese druk en tendens, waarin de bevolking massaal strengere migratie afdwingt. De PvdA heeft recent de nieuwe strenge Europese migratiewet omarmd, die natuurlijk rechtstreeks een gevolg is van partijen als PVV, Marine Le Pen, AfD, Vlaams Belang, Meloni, enzovoort.
Met een dergelijke verkiezingszege voor de PVV wordt politiek isolationisme steeds moeilijker houdbaar.
Als Wilders bot vangt, mag Timmermans het proberen, maar met een geruďneerde VVD en een jubelende Wilders lijkt dat op voorhand al een heilloos pad.
Nogmaals: de klagers van de laatste 20 jaar staan nu vooraan te brullen dat GL-PvdA en D66 moeten worden uitgesloten. Hoeveel uitgesloten kiezers zijn dit wel niet?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
En wie is die iemand anders dan? Is dat dan standaard de tweede partij?
Wel mooie frame trouwens, om te gebruiken voor de PVV, dat je als grootste partij onmogelijk gemaakt wordt, maar dat terzijde.
Dus je pleidooi is om niemand uit te sluiten?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nogmaals: de klagers van de laatste 20 jaar staan nu vooraan te brullen dat GL-PvdA en D66 moeten worden uitgesloten. Hoeveel uitgesloten kiezers zijn dit wel niet?
Ik heb een vermoeden dat vooral Hare Majesteit daar een rol in heeft gespeeld. In die tijd had de koningin nog een belangrijke rol in kabinetsformaties.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:25 schreef Mathijsco het volgende:
Ha. Ha.
Uiteraard trap je even op joviale wijze de open deur Wiegel/Van Agt in (zou ik ook doen), maar ook dat kabinet kwam niet tot stand zonder dat men tot het uiterste had geprobeerd om winnaar PvdA erbij te houden.
quote:Renske Leijten (SP) wil best Toeslagen-staatssecretaris Palmen opvolgen: ’Ze mogen me bellen’
Den Haag- Voormalig SP-Kamerlid Renske Leijten is bereid om tijdelijk tot het kabinet toe te treden, nu Sandra Palmen samen met de andere NSC-bewindslieden is opgestapt.
Inge Lengton
Chef politieke redactie, verslaggever Algemene Politiek
39 minuten geleden
Palmen had als NSC-staatssecretaris het oplossen van de toeslagenaffaire op haar bordje. Renske Leijten is één van de Kamerleden die de affaire aan het licht bracht, onder andere met Pieter Omtzigt die toen nog bij het CDA zat.
VVD en BBB akkoord over postenverdeling na vertrek NSC’ers
quote:Ze mogen me bellen", zegt Leijten bij televisieprogramma Vandaag Inside, waar de chaos werd besproken waarin het landsbestuur verkeert nu alle NSC'ers het al demissionaire kabinet hebben verlaten.
Het betekent dat Sandra Palmen de schouders niet meer kan zetten onder het Toeslagendossier.
Dat gaat Leijten aan het hart. Wat er morgen ook gebeurt in het debat over het vertrek van de NSC-ploeg, zij is bereid om tijdelijk in te springen.
Uiteraard.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Het gaat gewoon puur over migratie.
Iedere partij die daar een hard antwoord op heeft, kan rekenen op kiezers. En eigenlijk in de olifant in de kamer gewoon de Islam.
Ik kan niet in de ziel van een PVV stemmer kijken, maar is dat niet eigenlijk het issue?
Huh, waarom ben je nu opeens bezig met de Christen Unie? Rare focus opeens. Die partij zit toch helemaal niet in de regering.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:16 schreef Klopkoek het volgende:
https://eenvandaag.avrotr(...)ters-hierover-161161
Het moet gezegd, de CU achterban valt me hier alleszins mee. Ook dit is zo een online panel waarvoor je moet aanmelden.
Yipquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In principe wel, maar ook dat is 'uit gewoonte'. Volgens mij kan de Kamer een informateur ook wel met een andere opdracht op pad sturen.
Bij deze formatie van 1977 geloof ik daar niet in. Haar invloed was niet zo groot omdat alle fractievoorzitters met hetzelfde advies kwamen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik heb een vermoeden dat vooral Hare Majesteit daar een rol in heeft gespeeld. In die tijd had de koningin nog een belangrijke rol in kabinetsformaties.
Den Uyl wilde zo graag een tweede kabinet, en in 1976 had hij nog de monarchie gered door te verzwijgen dat Zijne Koninklijke Hoogheid niet alleen van Lockheed steekpenningen had ontvangen maar ook van Northrop. Koningin Juliana was hem dus wel het een en ander verschuldigd.
Mwah, de vorige keer ging het echt over het zoeken naar een meerderheid vanuit de grootste partij. En dat kostte meerdere pogingen met meerdere informateurs.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Yip
Ik denk dat een tweede informateur de opdracht krijgt van de Kamer rond de tweede grootste partij een stabiele meerderheidscoalitie te onderzoeken. Misschien met de toevoeging, zonodig een zo groot mogelijke minderheidscoalitie.
Een coalite van GL/PvdA, CDA, D66 en bijv CU en VOLT haalt geen 75 zetels, maar zulk een kabinet kan schipperen met wisselende meerderheden. Overleggen voor gedoogsteun (SP en DENK?) etc
Even ervan uitgaand dat de VVD volhardt in het afwijzen van GL/PvdA
Waarom denk je?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Huh, waarom ben je nu opeens bezig met de Christen Unie? Rare focus opeens. Die partij zit toch helemaal niet in de regering.
Waarom ben je opeens met hun bezig?
En dat werd dus een ramp. Vooral door de PVV, cq de bully Wilders.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:23 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Mwah, de vorige keer ging het echt over het zoeken naar een meerderheid vanuit de grootste partij. En dat kostte meerdere pogingen met meerdere informateurs.
Je moet kijken naar redelijke partijen, die hun eigen moreel kader serieus nemen. Helemaal waar!quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:24 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Waarom denk je?
Klopkoek is bezig met het boetseren en legitimeren van een bakermat voor 'Timmermans 1.' Daar hoort het CDA bij. Daar hoort de VVD bij (gaat niet gebeuren). Daar hoort CU bij.
En dus slaan we de grootste partij maar zomaar over. Omdat jij het een ramp vond.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En dat werd dus een ramp. Vooral door de PVV.
De Kamer zal wel een opdracht geven tav de PVV, maar algemeen is het idee dat er geen stabiel coalitie te maken is met partijdictator Wilders... en zeker geen meerderheidscoalitie, want de VVD heeft even genoeg van hem.
En dus is er een poging 2 rond partij nr 2 in zetels. Dit kan ook het CDA zijn
Dit is toch helemaal niet interessant, man. Voor de gemiddelde Nederlander, wat Jewish Israëliërs vinden.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je moet kijken naar redelijke partijen, die hun eigen moreel kader serieus nemen. Helemaal waar!
[ x ]
(Ja dit is echt...)
Wat gaat jouw SP ooit doen? Bijwagen van de PVV spelen?
Ik weet het niet. Opeens werd de CU erbij gehaald.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:24 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Waarom denk je?
Klopkoek is bezig met het boetseren en legitimeren van een bakermat voor 'Timmermans 1.' Daar hoort het CDA bij. Daar hoort de VVD bij (gaat niet gebeuren). Daar hoort CU bij.
Wat mij vooral opvalt in dit soort discussies, is het vrijpostige gemak waarmee het narratief wordt omgedraaid: 'de VVD heeft even genoeg van Wilders.' Alsof het een kleuter is die zojuist door de juf op de gang is gezet.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:30 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
En dus slaan we de grootste partij maar zomaar over. Omdat jij het een ramp vond.
Lekker democratisch ben jij.
Lees je wel goed?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:30 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
En dus slaan we de grootste partij maar zomaar over. Omdat jij het een ramp vond.
Motie van dhr Klaver:quote:Op woensdag 27 augustus 2025 00:01 schreef Bluesdude het volgende:
PVV met dictator was een ramp in de regering en dat vind een komende kamermeerderheid ook
Dan moet men wat doen aan de redenen dat met PVV stemt in plaats van klagen dat men PPV stemtquote:Op woensdag 27 augustus 2025 00:01 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Lees je wel goed?
Ik beschrijf wat de Tweede Kamer zal gaan doen om een nieuwe regering op te zetten.
Dat is niet alleen mijn mening, maar van vele anderen en het meest logische en realistische aanpak
1 eerst kijken of er een stabiele regering te maken is met de grootste partij
2 mislukt 1, dan onderzoeken of er een degelijke regering te formeren is met partij nr 2
Zo werkt de Nederlandse democratie, dat erken ik , dus lekker democratisch van mij
PVV met dictator was een ramp in de regering en dat vind een komende kamermeerderheid ook
Het landt niet.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 00:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan moet men wat doen aan de redenen dat met PVV stemt in plaats van klagen dat men PPV stemt
men stemt PVV uit onvrede , niet uit tevredenheid
over de gigantische tweedeling in de maatschappij , onvrede over woningnood en ook asielzoekers geknuffel
Stemt "men" PVV? Rechts zakt weg in de peilingen en is in tijden niet zo klein geweest. Nog altijd stemmen veel meer kiezers geen PVV dan wel PVV, dus enthousiasme over de PVV standpunten moet zeker niet overdreven worden.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 00:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan moet men wat doen aan de redenen dat met PVV stemt in plaats van klagen dat men PPV stemt
men stemt PVV uit onvrede , niet uit tevredenheid
over de gigantische tweedeling in de maatschappij , onvrede over woningnood en ook asielzoekers geknuffel
quote:Schoch: “Ook zullen we een streep in het zand moeten trekken en een scherp onderscheid maken tussen lichte en complexe zorg. In de ggz behandelen we te veel mensen met problemen en tegenslagen die bij het leven horen, die je ook met vrienden, familie, voetbalclub, imam of jongerenwerker kunt bespreken. De ggz is te veel een reparatiefabriek geworden voor alles wat wringt in het leven. Daarvan zijn de patiënten met de ernstigste klachten de dupe. Zij staan het langst op de wachtlijst.”
Hoe lost dat het personeelstekort op?
Schoch: “Als de lichte zorg niet meer wordt vergoed, zullen hopelijk meer psychiaters kiezen voor de instellingen, waar de psychische nood het hoogst is. In feite hebben we aan psychiaters geen gebrek, in Nederland hebben we er ruim vierduizend. Alleen werkt een deel van hen op de verkeerde plekken.”
De Ranitz: “Het klinkt misschien veel te idealistisch, maar om de druk op de ggz binnen de perken te houden, zullen we ook iets moeten met het klimaat, de wereldvrede en de ongelijke verdeling van rijkdom in onze maatschappij.”
Zo’n debat zie ik er niet snel van komen.
“Nee, daarom denk ik dat het systeem zal vastlopen. Dat we door het personeelsgebrek steeds minder zorg kunnen leveren. Dat het vak van zorgverlener zal dalen in de populariteitscijfers, zeker als er niet meer salaris bijkomt. En dat er meer ongelukken gaan gebeuren. Dus nee, ik denk niet dat het goed komt. Optimisme zonder hoop noem ik het, in navolging van Tommy Wieringa. Ik heb weinig hoop dat we het stelsel ingrijpend zullen veranderen, zodat het schip niet strandt.”
Schoch: “Ik geloof dat we die moeilijke discussie over wat wel en niet in de specialistische ggz valt, toch wel tot een bevredigend einde kunnen brengen. Al zullen er ook verliezers zijn, want je sluit het hek voor mensen die tot nu toe wel zorg ontvingen voor lichte klachten. De afbakening is nu eenmaal nodig om te voorkomen dat de boel instort. We moeten leren dat veel lijdensvragen relevant zijn, maar niet door zorgverleners hoeven te worden opgelost.”
Dat hoeft op zichzelf helemaal niet slecht te zijn. Waarom zou je inflatie niet een groot probleem voor de natie kunnen vinden, terwijl je dat zelf makkelijk kan dragen? Of de huizenmarkt voor je kinderen, terwijl je zelf in je afbetaalde woning woont?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:41 schreef Klopkoek het volgende:
Uit The Times
[ afbeelding ]
Typisch hč? Zal hier vast in Nederland niet heel anders zijn.
Precies wat Denys al beschreef eigenlijk. Overigens lijkt het met jongeren wel iets beter te gaan:https://www.rivm.nl/gezon(...)alonderzoek-jongerenquote:Op woensdag 27 augustus 2025 06:58 schreef Hanca het volgende:
Ondertussen zou het veel meer hier over moeten gaan, ipv over non-issues als asiel of iets waar we maar zeer beperkt tot geen invloed op hebben als Gaza:
https://www.trouw.nl/gezo(...)-personeel~bda366c7/
De problemen in de GGZ stapelen zich op en waarschijnlijk mede daardoor groeit tot schrik van de medische wereld het aantal euthanasie aanvragen voor mensen onder de 30 enorm. Daar gaan zelfs oproepen om met euthanasie onder de 30 voorlopig te stoppen: https://www.medischcontac(...)onmiddellijk-on-hold
https://eenvandaag.avrotr(...)euw-onderzoek-153951
Euthanasie is geen oplossing voor mensen die door problemen bij de GGZ uitbehandeld zijn. En ik vind de keuze om euthanasie onder 30 helemaal te stoppen een zeer zware en ik weet ook niet of dat de oplossing is (ik ben bang voor een groei aan zelfdodingen en er zijn gevallen onder de 30 die ontegenzeggelijk onder de bedoeling van de huidige wet vallen, ook gevallen van niet psychisch maar anders lijden), ik weet wel dat als de Kamer net zo veel aandacht had voor dit probleem als voor de problemen in Gaza of bij defensie, die noodoproep van vandaag in de krant niet nodig was geweest. Blokhuis en Van Ooijen hebben hun best gedaan om te schreeuwen om aandacht (Karremans minder gehoord), maar dit onderwerp moet komend kabinet gewoon niet weer bij een staatssecretaris van de kleinste partij terechtkomen. Dit verdiend volle aandacht aan de ministerstafel.
Het laatste stukje van het betreffende interview in Trouw:
[..]
Dat kan het geval zijn, daar heb ik weinig verstand van. Maar zijn er dan ook aanwijzingen dat het in andere landen nog veel sterker dat effect had?quote:Op woensdag 27 augustus 2025 07:26 schreef nostra het volgende:
En laten we de effecten van covid(beleid) ook niet vergeten. Daar werd ook op dit forum lacherig over gedaan - en na een jaar werden als bewijs al stabiele zelfmoordcijfers gepresenteerd - maar ik zei toen al dat dat niet zo snel werkt. Het was een (blijvende) facilitator voor het ontwikkelen van nieuwe psyschische problemen en een katalysator voor bestaande.
Ik heb daar geen metastudies van gezien, om heel eerlijk te zijn is het voor mij allang een gesloten hoofdstuk. Maar dat is ook een beetje de kern van het verschil tussen jongeren en volwassenen: voor die laatste groep waren het misschien vervelende jaren, maar die eerste heeft echt een aantal jaar ontwikkeling gemist (dat bedoelde ik ook met blijvend).quote:Op woensdag 27 augustus 2025 07:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat kan het geval zijn, daar heb ik weinig verstand van. Maar zijn er dan ook aanwijzingen dat het in andere landen nog veel sterker dat effect had?
Want in Europa waren wij na een deel van de Scandinavische landen zo’n beetje het land met de sofste maatregelen, zeker in landen als Frankrijk, België en Spanje was het stukken strenger.
Eens. Hier echt conclusies over trekken is complex maar het zal zeker invloed hebben gehad.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 07:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb daar geen metastudies van gezien, om heel eerlijk te zijn is het voor mij allang een gesloten hoofdstuk. Maar dat is ook een beetje de kern van het verschil tussen jongeren en volwassenen: voor die laatste groep waren het misschien vervelende jaren, maar die eerste heeft echt een aantal jaar ontwikkeling gemist (dat bedoelde ik ook met blijvend).
Maar ik zou er graag wat onafhankelijke studies naar zien, al denk ik dat het lastig is om het causale verband precies daarop te pinpointen (waarom raakt iemand depressief, waarom raakt iemand verslaafd, dat is niet 1 trigger). Je zou het wel in de tijd (met een lag) kunnen plotten, maar ook dat is geen hard causaal verband.
Het getuigt natuurlijk van een gebrek voor de democratie. En moet je eens nagaan dat dit met een linkse partij zou worden gedaan die zo groot was. De wereld zou te klein zijn. Gillend en krijsend zouden vermeende experts, academici en activisten in talkshows en podcasts zitten over hoe de democratie in gevaar was en de wil van het volk genegeerd zou worden.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:30 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Geen idee, dat is inmiddels toch al 4/5 jaar geleden. Er wordt ook wel veel onder covid geschoven, ik hoorde laatst zelfs een leerkracht dat zeggen over kinderen die nu naar groep 7/8 gaan. Die waren kleuters bij de uitbraak van corona. Ik denk dat social media een groter effect heeft.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 07:26 schreef nostra het volgende:
En laten we de effecten van covid(beleid) ook niet vergeten. Daar werd ook op dit forum lacherig over gedaan - en na een jaar werden als bewijs al stabiele zelfmoordcijfers gepresenteerd - maar ik zei toen al dat dat niet zo snel werkt. Het was een (blijvende) facilitator voor het ontwikkelen van nieuwe psyschische problemen en een katalysator voor bestaande.
Dus laten we PVV weer de grootste partij aan de coalitietafel worden. Geeft Wilders het niet al te relevante taakje van minister president af aan een politieke nobody en gaan we weer wat jaartjes verder met precies niks.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het getuigt natuurlijk van een gebrek voor de democratie. En moet je eens nagaan dat dit met een linkse partij zou worden gedaan die zo groot was. De wereld zou te klein zijn. Gillend en krijsend zouden vermeende experts, academici en activisten in talkshows en podcasts zitten over hoe de democratie in gevaar was en de wil van het volk genegeerd zou worden.
Nogmaals, de grootste doet er niet toe, het gaat om meerderheden. Als er in de Kamer 15 partijen zitten met samen 76 zetels en de grootste heeft 6 zetels, dan is het nog democratisch als die samen een regering steunen als die 15 partijen het samen eens worden. Zelfs al heeft een andere partij die geen meerderheid kan vinden 45 zetels. Dat is de essentie van een parlementaire democratie.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het getuigt natuurlijk van een gebrek voor de democratie. En moet je eens nagaan dat dit met een linkse partij zou worden gedaan die zo groot was. De wereld zou te klein zijn. Gillend en krijsend zouden vermeende experts, academici en activisten in talkshows en podcasts zitten over hoe de democratie in gevaar was en de wil van het volk genegeerd zou worden.
'De grootste doet er niet toe.'quote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nogmaals, de grootste doet er niet toe, het gaat om meerderheden. Als er in de Kamer 15 partijen zitten met samen 76 zetels en de grootste heeft 6 zetels, dan is het nog democratisch als die samen een regering steunen als die 15 partijen het samen eens worden. Zelfs al heeft een andere partij die geen meerderheid kan vinden 45 zetels. Dat is de essentie van een parlementaire democratie.
Dat is inderdaad een correcte beschrijving van die "maar wij zijn de grootste" roepers, die hebben het ook altijd over winnaars en verliezers, termen die totaal niet bij een parlementaire politiek passen.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:18 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
'De grootste doet er niet toe.'
Het heeft iets kinderlijks: net doen of je gewonnen hebt door simpelweg het bordspel van tafel te vegen.
De PvdA is al een keer buitenspel gezet als grootste partij.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Jawéhééél.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een correcte beschrijving van die "maar wij zijn de grootste" roepers, die hebben het ook altijd over winnaars en verliezers, termen die totaal niet bij een parlementaire politiek passen.
Je projecties worden er niet sterker opquote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Is het niet gewoon zo dat het groepsdenken een behoorlijk krachtig psychologisch fenomeen is en dat de retoriek van een partij als de PVV daar nogal sterk aan appelleert? Groepsdenken maakt het afgeven op een ander, de buitenlander of de bestuurlijke elite, enkel aantrekkelijker en steeds minder rationeel.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 23:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Het gaat gewoon puur over migratie.
Iedere partij die daar een hard antwoord op heeft, kan rekenen op kiezers. En eigenlijk in de olifant in de kamer gewoon de Islam.
Ik kan niet in de ziel van een PVV stemmer kijken, maar is dat niet eigenlijk het issue?
Volgens mij zelfs dat niet. Gaat een informateur daar niet over die eerst onderzoekt wat en of er mogelijkheden zijn?quote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:21 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De PvdA is al een keer buitenspel gezet als grootste partij.
Daarnaast lijk jij ons stelsel niet te snappen. Het gaat erom dat de regering in Nederland een meerderheid heeft. Het enige waar de grootste partij in Nederland met minder dan 76 zetels recht op heeft is een eerste poging om een regering te vormen.
En wie kiest de informateur? 😮💨quote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:46 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Volgens mij zelfs dat niet. Gaat een informateur daar niet over die eerst onderzoekt wat de mogelijkheden zijn?
Tijdens het kabinet van Agt 1 was de PvdA de grootste met 53 zetels, ze waren ook nogal veeleisend en daarom bestond het kabinet van Agt uit CDA en VVD.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De Tweede Kamer.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:49 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
En wie kiest de informateur? 😮💨
Je zou ook eerst even een kwartier kunnen besteden om je een beetje in te lezen over ons democratisch stelsel voor je hier hoog van de toren komt blazen.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:49 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
En wie kiest de informateur? 😮💨
Redelijk kort op de bal.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je zou ook eerst even een kwartier kunnen besteden om je een beetje in te lezen over ons democratisch stelsel voor je hier hoog van de toren komt blazen.
We hebben eerst nog een verkenner die een opdracht krijgt van de voorzitter van de tweede kamer. Afgelopen formatie kreeg Gom van Strien de opdracht van Vera Bergkamp. Dit is overigens nog geen twee jaar geleden.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:59 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
En wie schrijft het voorstel voor de informateur?
En hoe werkt dat dan:quote:Op woensdag 27 augustus 2025 09:11 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
We hebben eerst nog een verkenner die een opdracht krijgt van de voorzitter van de tweede kamer. Afgelopen formatie kreeg Gom van Strien de opdracht van Vera Bergkamp. Dit is overigens nog geen twee jaar geleden.
Dat is vooral een gemaakt sentiment, en voor zover het sentiment wel klopt moet voor de zoveelste keer gezegd worden dat continu rechtse bewindspersonen op dat dossier zaten en een rechtse kamermeerderheid. Faber heeft werkelijk alles gedaan om het COA te laten ontsporen en migranten helemaal gek te maken (en tegelijkertijd wetten expres zitten vertragen)quote:Op woensdag 27 augustus 2025 09:14 schreef AgLarrr het volgende:
Voor zij die het zich afvragen; hier het sentiment achter al die zetels voor de PVV..
Dat groepsdenken is de laatste jaren ook vooral door de social media bubbels behoorlijk versterkt. Aan alle kanten. Mensen hebben een idee, en vinden in "hun bubbel" daar bevestiging voor. "Wij" tegen "hullie", lekker veilig.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:41 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is het niet gewoon zo dat het groepsdenken een behoorlijk krachtig psychologisch fenomeen is en dat de retoriek van een partij als de PVV daar nogal sterk aan appelleert? Groepsdenken maakt het afgeven op een ander, de buitenlander of de bestuurlijke elite, enkel aantrekkelijker en steeds minder rationeel.
Ik had het stuk al gelezen en ik kan er eigenlijk geen leugens of grove fouten in ontdekken.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 09:14 schreef AgLarrr het volgende:
Voor zij die het zich afvragen; hier het sentiment achter al die zetels voor de PVV..
De grootste partij mag voordragen wie ze willen maar als de Tweede Kamer in meerderheid voor een andere kandidaat kiest (andere partijen mogen immers ook iemand voordragen) dan gaat het feestje niet door.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 09:13 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
En hoe werkt dat dan:
https://www.omroepbrabant(...)g-voor-als-verkenner
Tsja, vanuit de PVV sympathisanten bezien is Joop gekleurder en manipulatiever dan Geenstijl. Geenstijl verschuilt zich altijd achter ironie en humor.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 09:30 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik had het stuk al gelezen en ik kan er eigenlijk geen leugens of grove fouten in ontdekken.
Uiteraard heeft het de kleur van iemand die de pest aan links heeft maar dat kun je daar verwachten.
En doorgaans is een stuk op Joop veel meer ophitsend en gekleurd dan dit.
stropop, drogredenquote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een belachelijk staat voor de vraag die er voorlag.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 09:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Tsja, vanuit de PVV sympathisanten bezien is Joop gekleurder en manipulatiever dan Geenstijl. Geenstijl verschuilt zich altijd achter ironie en humor.
[ afbeelding ]
Uit:
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lxc7w7rvft23
En dat is juist wat er bij Joop aan ontbreekt.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 09:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Geenstijl verschuilt zich altijd achter ironie en humor.
Los van of het (ooit) gemaakt is, het is er en word breed beleefd en heeft enorme impact op de komende verkiezingen. En je leest in het artikel overigens ook het sentiment richting de onkunde van de PVV.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 09:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is vooral een gemaakt sentiment, en voor zover het sentiment wel klopt moet voor de zoveelste keer gezegd worden dat continu rechtse bewindspersonen op dat dossier zaten en een rechtse kamermeerderheid. Faber heeft werkelijk alles gedaan om het COA te laten ontsporen en migranten helemaal gek te maken (en tegelijkertijd wetten expres zitten vertragen)
[ afbeelding ]
Los van hun stijl - lügenpresse zijn ze zeker niet. Menig scoop op Geenstijl wordt gretig overgenomen door mainstreammedia en hun live blogs zijn de beste en onafhankelijkste die er in het Nederlandse medialandschap zijn.quote:GeenStijl is de definitie van Lügenpresse. Van ophitsers, altijd verschuilend achter ironie, nihilisme en satire als verdedigingslinie om op terug te vallen.
Vergeleken met wat er gemiddeld op Joop verschijnt is dit zeer zeker een net en feitelijk stuk inderdaad.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 09:30 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik had het stuk al gelezen en ik kan er eigenlijk geen leugens of grove fouten in ontdekken.
Uiteraard heeft het de kleur van iemand die de pest aan links heeft maar dat kun je daar verwachten.
En doorgaans is een stuk op Joop veel meer ophitsend en gekleurd dan dit.
De (impliciete) vraag van Van de Beek is "wanneer sluiten we de grenzen en beginnen we met remigratie/massadeportaties?" Dat is wat er wordt ingepompt.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 09:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een belachelijk staat voor de vraag die er voorlag.
Talloze voorbeelden uit een recent en minder recent verleden. Tot juichend mensen doodverklaren aan toe (die, zoals Felix Meurders, nog bleken te leven)quote:Op woensdag 27 augustus 2025 10:15 schreef AgLarrr het volgende:
Los van hun stijl - lügenpresse zijn ze zeker niet.
Onze mainstreammedia is totaal verrechtst en populistisch geworden.quote:Menig scoop op Geenstijl wordt gretig overgenomen door mainstreammedia en hun live blogs zijn de beste en onafhankelijkste die er in het Nederlandse medialandschap zijn.
Autochtonen vs. Afghanen, Somaliërs, Irakezen, Syriërs, Iraniërs en Iritreërs. Zie je wel dat het veel meer buitenlanders zijn?quote:Op woensdag 27 augustus 2025 09:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Tsja, vanuit de PVV sympathisanten bezien is Joop gekleurder en manipulatiever dan Geenstijl. Geenstijl verschuilt zich altijd achter ironie en humor.
[ afbeelding ]
Uit:
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lxc7w7rvft23
Nee, de vraag is: is er een substantieel hogere prevelance rate onder groepen met een specifieke achtergrond? En als het antwoord ja is (wat het is), wat is dan de meest effectieve aanpak daarvoor, bovenop de generieke die voor de hele populatie geldt.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 10:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De (impliciete) vraag van Van de Beek is "wanneer sluiten we de grenzen en beginnen we met remigratie/massadeportaties?" Dat is wat er wordt ingepompt.
Jij zal in ieder geval niet bij Het Verzet horen.
Zielige post.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 10:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Talloze voorbeelden uit een recent en minder recent verleden. Tot juichend mensen doodverklaren aan toe (die, zoals Felix Meurders, nog bleken te leven)
[..]
Onze mainstreammedia is totaal verrechtst en populistisch geworden.
Over de live blogs zal ik het maar niet hebben. Overduidelijk onder invloed van Hasbara propaganda.
'Merck toch hoe sterk' - een Afrikaner hondenfluitje.
quote:Felix Meurders, de presentator van het onvolprezen De Leugen Regeert is gisteravond overleden aan de gevolgen van een aanrijding op de Plantage Kerklaan te 020. Meurders, zelf liefhebber van grote auto's werd aangereden door een zogenaamde "sports utility vehicle". Volgens getuigen raakte de bullbar van het automobiel Meurders vol op zijn lichaam. De presentator werd per ambulance afgevoerd en bezweek even later aan zijn verwondingen. Meurders had deze avond zojuist De Leugen Regeert afgerond. Zijn laatste bijdrage aan dit programma ging over de onbetrouwbaarheid van weblogs en GeenStijl in het bijzonder: ""Jongeren geven GeenStijl een betrouwbaarheid van 21 procent"", aldus Meurders. Dat betekent dat ruim 79 procent van de bezoekers ons NIET vertrouwen. Zijn allerlaatste reportage staat hierrr in zuigende Real. UPDATE: ANP op de voicemail, met Meurders live op Radio2 op de achtergrond... UPDATE 2: Mission accomplished. Ook de resterende 20 procent is er nu achter dat GeenStijl een onbetrouwbaar medium is. Trouwens, we zagen net Elvis lopen, in de supermarkt! Joehoe ANP, doe es bellen...
Bikker en Dijk hebben natuurlijk wel gelijk maar dit is kansloos. De PVV-kiezers kijken geen debatten en laten zich hier niet door overtuigen.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 10:34 schreef StephanL het volgende:
Leuk we gaan alles nog even dunnetjes over doen
Het ging mij meer waarom het over Wilders gaat, terwijl we dat debat volgens mij al gehad hebben en niet over NSC gaat of nu verderquote:Op woensdag 27 augustus 2025 10:38 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Bikker en Dijk hebben natuurlijk wel gelijk maar dit is kansloos. De PVV-kiezers kijken geen debatten en laten zich hier niet door overtuigen.
Het is niet waar het over zou moeten gaan inderdaad maar ja iedereen zal dit zien als een prachtig campagnemoment. Al gaat het over de ruggen van Lisa en NSC.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 10:43 schreef StephanL het volgende:
[..]
Het ging mij meer waarom het over Wilders gaat, terwijl we dat debat volgens mij al gehad hebben en niet over NSC gaat of nu verder
De rug van NSC laat me koud. Bovendien is die uitermate flexibel want er zit geen graat in.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 10:48 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Het is niet waar het over zou moeten gaan inderdaad maar ja iedereen zal dit zien als een prachtig campagnemoment. Al gaat het over de ruggen van Lisa en NSC.
Bij de goedkope retoriek van de radicaalrechtse media?quote:Op woensdag 27 augustus 2025 09:14 schreef AgLarrr het volgende:
Ik snap de werking van ons stelsel prima. Een democratie betreft namelijk een bestuursvorm waarin de wil van het volk het beleid zou moeten vormen.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 08:21 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De PvdA is al een keer buitenspel gezet als grootste partij.
Daarnaast lijk jij ons stelsel niet te snappen. Het gaat erom dat de regering in Nederland een meerderheid heeft. Het enige waar de grootste partij in Nederland met minder dan 76 zetels recht op heeft is een eerste poging om een regering te vormen.
En zie ook:quote:In eerste instantie schoven de linkse partijen binnen NFP allemaal hun eigen premierskandidaat naar voren, maar ze kwamen vervolgens met een gezamenlijke kandidaat: Lucie Castets. Marcon zag een samenwerking met haar niet zitten. Als president is zijn instemming met de nieuwe premier vereist. Hij schoof uiteindelijk deze maand de rechtse Barnier naar voren.
Castets van het linkse blok NFP spreekt in een reactie op de bekendmaking van de kabinetsploeg over een "vernedering van de democratie".
Ook Jean-Luc Mélenchon, een andere linkse leider, haalt uit naar de nieuwe regering. Die heeft geen legitimiteit en geen toekomst en moet zo snel mogelijk vertrekken, zegt hij. "Dit is geen nieuwe regering, dit is een herschikking", schrijft hij op X.
Bron
quote:Fransen de straat op uit protest tegen benoeming centrumrechtse premier
Twee dagen nadat de Franse president Macron de centrumrechtse Michel Barnier had benoemd tot premier, is in een groot aantal plaatsen in heel Frankrijk gedemonstreerd. Volgens linkse partijen heeft Macron de democratie ondermijnd door hen uit te sluiten bij de vorming van een nieuwe regering.
...
quote:"Macron ontkent de democratie": linkse partijen reageren furieus nu Franse president linkse regering uitsluit
"Macron stort het land in een crisis" en "de democratie wordt ontkend". In Frankrijk reageren de linkse partijen woedend nu president Emmanuel Macron een regering met de alliantie Nouveau Front Populaire (NFP) - met daarin het uiterst linkse La France Insoumise (LFI) - uitsluit.
...
Het verbaast me niet dat we daar van mening verschillen. Ik kan geen Nederlandse 'kwaliteitskrant' meer lezen zonder me dood te ergeren aan de verwoking en ver-LINDA-ing van die DPG eenheidsworst, inclusief het gesloten kringetje van politiek correcte columnisten en onderwerpen.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 10:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Talloze voorbeelden uit een recent en minder recent verleden. Tot juichend mensen doodverklaren aan toe (die, zoals Felix Meurders, nog bleken te leven)
[..]
Onze mainstreammedia is totaal verrechtst en populistisch geworden.
Over de live blogs zal ik het maar niet hebben. Overduidelijk onder invloed van Hasbara propaganda.
'Merck toch hoe sterk' - een Afrikaner hondenfluitje.
Ook kan het zomaar zo zijn dat de grootste partij straks rond de of minder dan 30 zetels gaat halen, kan je dan nog wel echt spreken van de grootste partij die maar allerlei privileges moet krijgen. Lijkt me niet eigenlijk.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 11:27 schreef MissButterflyy het volgende:
Wat een onzin dat de grootste partij structureel wordt genegeerd. De regering had zelfs een paar ministers en staatssecretarissen van de PVV.
En als Geert eens wat minder polariseert en schreeuwt op X en zich wat meer samenwerkend had opgesteld, had hij best premier kunnen worden. Als je alleen maar met modder gooit krijg je natuurlijk ook modder terug.
Je vergeet "STEM OP MIJ".quote:Op woensdag 27 augustus 2025 11:30 schreef over_hedge het volgende:
[ afbeelding ]
Samenvatting van het debat tot nu toe
Zijn er nog mensen die Nicolien of NSC überhaupt serieus nemen? Die partij stevent af op 0 zetels.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 11:42 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Nicolien begint met verhaal dat ze hun visie hebben kunnen waarmaken.
Ze hebben daar de omgekeerde spindokter in dienst
Zou het anders afgelopen zijn met NSC als er een PVDA/GL/VVD/NSC kabinet geweest?quote:Op woensdag 27 augustus 2025 11:48 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Zijn er nog mensen die Nicolien of NSC überhaupt serieus nemen? Die partij stevent af op 0 zetels.
Alleen de voormalige kiezers van NSC zijn van belang om binnen te halen voor andere partijen.
Joh, DPG heeft zojuist de enige islamitische columnist van Nederland weggestuurd. Sylvain Ephimenco, Jolande Withuis e.d. met hun drek mogen wel blijven.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 11:24 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het verbaast me niet dat we daar van mening verschillen. Ik kan geen Nederlandse 'kwaliteitskrant' meer lezen zonder me dood te ergeren aan de verwoking en ver-LINDA-ing van die DPG eenheidsworst, inclusief het gesloten kringetje van politiek correcte columnisten en onderwerpen.
De VVD heeft nog een keer samenwerken met de PVV al uitgesloten: https://www.bnr.nl/nieuws(...)d-kabinet-alsnog-uitquote:Op woensdag 27 augustus 2025 11:55 schreef capricia het volgende:
"Wilders wil rompkabinet niet naar huis sturen."
Bron
Daarmee opent hij de weg om straks weer met de VVD en BBB te praten.
Ik las het verhaal van Femke Halsema op bluesky en ik dacht eerlijk gezegd dat het een fake account was. (toegegeven, kom er niet vaak).quote:Op woensdag 27 augustus 2025 11:56 schreef AgLarrr het volgende:
Kijk eens aan - broodnodige nuance in een actuele maatschappelijke discussie. Door de vermeende lügenpresse - no less.
Hoe zit dat nou met de herkomst van daders van seksueel geweld? Halsema & Co maar ook de Volkskrant spelen de bal primair op autochtone mannen. PVV & Co primair op migranten en allochtonen. Prof. van de Beek op basis van het CBS: 42% van de gevallen, door 20% van de mannen met een niet westerse achtergrond. En daarmee 56% van de gevallen door de overige 80% van de mannen met een westerse of autochtone achtergrond. Er is dus wel degelijk sprake van over representatie.
Handig bij het nadenken over het terugclaimen van de nacht.
Kijk nou joh.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 11:56 schreef AgLarrr het volgende:
Kijk eens aan - broodnodige nuance in een actuele maatschappelijke discussie. Door de vermeende lügenpresse - no less.
Hoe zit dat nou met de herkomst van daders van seksueel geweld? Halsema & Co maar ook de Volkskrant spelen de bal primair op autochtone mannen. PVV & Co primair op migranten en allochtonen. Prof. van de Beek op basis van het CBS: 42% van de gevallen, door 20% van de mannen met een niet westerse achtergrond. En daarmee 56% van de gevallen door de overige 80% van de mannen met een westerse of autochtone achtergrond. Er is dus wel degelijk sprake van over representatie.
De grootste partij wordt helemaal niet structureel uitgesloten. De PVV is namelijk pas een keer de grootste geworden en mocht toen meedoen. Tijdens die regeerperiode is gebleken dat met de PVV niet valt samen te werken. Een hele legitieme reden om die partij lekker links te laten liggen.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 11:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik snap de werking van ons stelsel prima. Een democratie betreft namelijk een bestuursvorm waarin de wil van het volk het beleid zou moeten vormen.
Als structureel de grootste partij wordt genegeerd, dan gaat er iets niet helemaal goed natuurlijk. Het kan misschien, maar het is niet bepaald netjes en zou dus als het om een linkse partij in Nederland ging ook niet zo snel worden geaccepteerd.
Het wekt ook de vraag op: waarom zou je de grootste partij structureel negeren of uitsluiten? Dat zou je in principe met meer partijen kunnen doen, maar daar wordt een democratie niet beter van.
Iets soortgelijks gebeurde trouwens afgelopen jaar in Frankrijk, waar een radicaal links blok won, maar er een centrumrechtse regering kwam, wat ook meteen tot ophef wist te leiden;
[..]
En zie ook:
[..]
[..]
Trouw was ooit een redelijk conservatieve krant. Daar is anno nu nog maar heel weinig van over. Ephi is wat dat betreft één van de laatste der Mohikanen. En ook in Trouw waren er wel tegengeluiden - Zo is Babah Tarrawally een tijd columnist geweest. Maar Trouw heeft domweg koers verlegd, mede daardoor hun hele letter & geest bijlage de deur uit gedaan, waardoor Ephi nu ineens uitsteekt.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Joh, DPG heeft zojuist de enige islamitische columnist van Nederland weggestuurd. Sylvain Ephimenco, Jolande Withuis e.d. met hun drek mogen wel blijven.
Hoofdredacteur van Trouw (Smouter) is bekend geworden met zijn "de regio is zielig, de BBB komt als verlosser" pose.
Natuurlijk moet men wel weten dat slechts 6% van Nederland de Islam aanhangt, dus een dozijn Islamieten als columnist zou onjuist zijn, maar nu is er helemaal niemand. Wel een rancuneuze Fransoos.
De Telegraaf is ook geen kwaliteitskrant natuurlijk. En inderdaad, zo af en toe zie je in de VK nog wel eens een tegendraads geluid.quote:De Volkskrant geeft helaas ook veel ruimte aan rechtse shills van het grootkapitaal (Norberg was heel lang klimaatontkenner).
https://www.volkskrant.nl(...)-wereld-is~b2927c0a/
https://www.volkskrant.nl(...)gelijkheid~b70764b0/
(Onnodig om te zeggen: o.a. De Telegraaf zal zoiets nooit doen met linkse lui)
Etnisch profileren dus? Waar VVD maar aan blijft vasthouden. Niets geleerd van toeslagenschandaal; Henk Kamp maken we erelid.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 10:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, de vraag is: is er een substantieel hogere prevelance rate onder groepen met een specifieke achtergrond? En als het antwoord ja is (wat het is), wat is dan de meest effectieve aanpak daarvoor, bovenop de generieke die voor de hele populatie geldt.
Als straks GLPvda de grootste partij wordt met 50 zetels, en PVV en JA21 hebben er samen 80, vind jij dan dat de GLPvda moet regeren?quote:Op woensdag 27 augustus 2025 11:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik snap de werking van ons stelsel prima. Een democratie betreft namelijk een bestuursvorm waarin de wil van het volk het beleid zou moeten vormen.
Als structureel de grootste partij wordt genegeerd, dan gaat er iets niet helemaal goed natuurlijk. Het kan misschien, maar het is niet bepaald netjes en zou dus als het om een linkse partij in Nederland ging ook niet zo snel worden geaccepteerd.
Het wekt ook de vraag op: waarom zou je de grootste partij structureel negeren of uitsluiten? Dat zou je in principe met meer partijen kunnen doen, maar daar wordt een democratie niet beter van.
Iets soortgelijks gebeurde trouwens afgelopen jaar in Frankrijk, waar een radicaal links blok won, maar er een centrumrechtse regering kwam, wat ook meteen tot ophef wist te leiden;
[..]
En zie ook:
[..]
[..]
Trouw werd door types als Jaffe Vink als baas van L&G (ik noem hem liever 'Laffe Vink') heel erg rechts. Eind jaren negentig, en vooral na 9/11 en Van Gogh als hoogtepunt. Columnisten en opiniesectie, filosofiesectie werd uiterst rechts.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:13 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Trouw was ooit een redelijk conservatieve krant. Daar is anno nu nog maar heel weinig van over. Ephi is wat dat betreft één van de laatste der Mohikanen. En ook in Trouw waren er wel tegengeluiden - Zo is Babah Tarrawally een tijd columnist geweest. Maar Trouw heeft domweg koers verlegd, mede daardoor hun hele letter & geest bijlage de deur uit gedaan, waardoor Ephi nu ineens uitsteekt.
Nu lijkt het me dat bij moordzaken/verkrachting etnisch profileren niet echt een rol speelt.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Etnisch profileren dus? Waar VVD maar aan blijft vasthouden. Niets geleerd van toeslagenschandaal; Henk Kamp maken we erelid.
Dan krijg je een feedback loop - dat hoef ik jou niet uit te leggen (ging bij 'War on Drugs' net zo). Je krijgt dat buitenlanders zich juist afweren van de maatschappij.
Bovendien gebeurt dit allemaal heel selectief. Gaat men dan ook specifiek selecteren op 'mannen'? Want de meeste daders en criminelen zijn vooral mannen. Meer dan tachtig procent van de verdachten voor misdrijven zijn mannen (2023), bij veroordelingen ligt deze verhouding nog schever.
Wat ook nooit zal gaan gebeuren is dat men eens gaat profileren op 'werkzaam in financiële sector' en 'heeft VVD lidmaatschapkaart' terwijl daar eigenlijk genoeg aanleiding voor is. Nee, dan klaagt Eelco Heinen al snel over 'administratieve lasten' (wat voor een deel ook wel klopt, beide kan waar zijn!).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat zijn die oerdomme redenaties ? Ik zie ze niet op deze link: https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lxdgvbwf422hquote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:05 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik las het verhaal van Femke Halsema op bluesky en ik dacht eerlijk gezegd dat het een fake account was. (toegegeven, kom er niet vaak).
Maar op dat niveau zulke doorzichtige en oerdomme redenaties plaatsen kan ik haast niet geloven.
Ja, dat kan kloppen - ik las Trouw van 2015 tot 2022 ofzo. Hoe het daarvoor zat weet ik niet. Ik las daarvoor NRC of VK.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Trouw werd door types als Jaffe Vink als baas van L&G (ik noem hem liever 'Laffe Vink') heel erg rechts. Eind jaren negentig, en vooral na 9/11 en Van Gogh als hoogtepunt. Columnisten en opiniesectie, filosofiesectie werd uiterst rechts.
Hoewel soms ook tegengeluiden (maar: nooit het laatste woord; het laatste woord was altijd voor het Edmund Burke Stichting groepje)
https://www.trouw.nl/voor(...)hapsdenken~b1bc9670/
https://www.trouw.nl/voor(...)gevaarlijk~bad849e3/
Daarvoor was Trouw een tijd lang een stuk minder rechts en conservatief (ongeveer jaren 70 tot halverwege jaren 90).
Dat laat je hier een beetje weg.
Misschien toch even de gequote posts doornemen in plaats van zelf er iets bij zoeken wat je goed uit komt?quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat zijn die oerdomme redenaties ? Ik zie ze niet op deze link: https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lxdgvbwf422h
Ik vind dat er dan op zijn minst moeten worden geprobeerd een coalitie te vormen met GroenLinks–PvdA.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:25 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Als straks GLPvda de grootste partij wordt met 50 zetels, en PVV en JA21 hebben er samen 80, vind jij dan dat de GLPvda moet regeren?
Het hele lastige punt met de PVV staat in mijn ogen los van hun politieke richting: ze kunnen geen competente kabinetsleden leveren. We hebben gezien dat Wilders’ adressenboekje schrikbarend dun is. Dus al haalt de PVV 90 zetels, of als ze door niemand worden uitgesloten, dan nog levert het geen oplossing van het migratieprobleem.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:25 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Als straks GLPvda de grootste partij wordt met 50 zetels, en PVV en JA21 hebben er samen 80, vind jij dan dat de GLPvda moet regeren?
Met etnisch profileren is in voorkomende situaties dan ook niets mis.quote:
Ja hoor, dat doen we al, bijvoorbeeld bij het inschatten van het recidiverisico door de reclassering met de OXREC tooling.quote:Bovendien gebeurt dit allemaal heel selectief. Gaat men dan ook specifiek selecteren op 'mannen'?
Volgens mij was Jaffe Vink de geestelijk vader van dat katern.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Trouw werd door types als Jaffe Vink als baas van L&G (ik noem hem liever 'Laffe Vink') heel erg rechts. Eind jaren negentig, en vooral na 9/11 en Van Gogh als hoogtepunt. Columnisten en opiniesectie, filosofiesectie werd uiterst rechts.
Hoewel soms ook tegengeluiden (maar: nooit het laatste woord; het laatste woord was altijd voor het Edmund Burke Stichting groepje)
https://www.trouw.nl/voor(...)hapsdenken~b1bc9670/
https://www.trouw.nl/voor(...)gevaarlijk~bad849e3/
Daarvoor was Trouw een tijd lang een stuk minder rechts en conservatief (ongeveer jaren 70 tot halverwege jaren 90).
Dat laat je hier een beetje weg.
Waarom? Afgezien van het feit dat het dan eerder een rampkabinet wordt ipv een rompkabinet, dan lijkt het me duidelijk dat de meerderheid écht kiest voor radicaal rechts.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik vind dat er dan op zijn minst moeten worden geprobeerd een coalitie te vormen met GroenLinks–PvdA.
Kennelijk deed jij dat en je vond zgn 'domme redenaties'quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:42 schreef quo_ het volgende:
[..]
Misschien toch even de gequote posts doornemen in plaats van zelf er iets bij zoeken wat je goed uit komt?
Exact dit en dat gaat ook nooit opgelost worden.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:46 schreef JaxStrumley het volgende:
Het hele lastige punt met de PVV staat in mijn ogen los van hun politieke richting: ze kunnen geen competente kabinetsleden leveren. We hebben gezien dat Wilders’ adressenboekje schrikbarend dun is
Krijg nu wel trek in watermeloen.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:46 schreef superniger het volgende:
Ouwehand met een watermeloen broche. 🤣
Dat en het feit dat ze het nogal moeilijk vinden om compromissen te sluiten. Ik denk dat dat de voornaamste reden is dat de VVD ze uitsluit.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:46 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Het hele lastige punt met de PVV staat in mijn ogen los van hun politieke richting: ze kunnen geen competente kabinetsleden leveren. We hebben gezien dat Wilders’ adressenboekje schrikbarend dun is. Dus al haalt de PVV 90 zetels, of als ze door niemand worden uitgesloten, dan nog levert het geen oplossing van het migratieprobleem.
Oei.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
Wat ook nooit zal gaan gebeuren is dat men eens gaat profileren op 'werkzaam in financiële sector' en 'heeft VVD lidmaatschapkaart'
Halsema noemt per capita statistieken gegoochel. Dat is vrij dom.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat zijn die oerdomme redenaties ? Ik zie ze niet op deze link: https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lxdgvbwf422h
Stel je knalt alle buitenlanders af. Maakt alle negers dood.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:05 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Halsema noemt per capita statistieken gegoochel. Dat is vrij dom.
[ afbeelding ]
Klassiekertje dit: als de inhoud niet bevalt dan vallen we de bron persoonlijk aan. Het is CBS data. Iedere halve gare had dit uit de databank kunnen trekken, dus terug naar de inhoud gaarne.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die migratierekenaar voor rekening van uiterst rechts?
Waar is die eigenlijk prof in? En waar?
Ze vallen weer eens door de mand.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nou niet dus. Dan heb je - even meegaand in je snelle redenering en van "negers" mensen met een niet westerse achtergrond makende - niet iedere 8 maar iedere 15 dagen een vrouwelijke dode. Da's bijna de helft minder.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Stel je knalt alle buitenlanders af. Maakt alle negers dood.
Dan heb je nog steeds dat circa elke week een vrouw wordt vermoord.
Daar gaat het om. Dat is de essentie.
Hij is universitair docent en geen hoogleraar.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
PVV-professor Ruud Koopmans kon in het buitenland aan de slag (net als vuillak Steije Hofhuis, heeft nb een riante NWO beurs).quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:25 schreef quo_ het volgende:
[..]
Hij is universitair docent en geen hoogleraar.
Dat gaat hij overigens ook niet meer worden want met zijn benadering van het immigratievraagstuk pas je niet in het linkse plaatje van de universitaire wereld.
Hij rekent nogal creatief naar zijn financiers toe (wie betaalt, bepaalt immers…).quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:22 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Klassiekertje dit: als de inhoud niet bevalt dan vallen we de bron persoonlijk aan. Het is CBS data. Iedere halve gare had dit uit de databank kunnen trekken, dus terug naar de inhoud gaarne.
Stel je loopt op straat als vrouw en er komt een groepje van 50 Nederlandse mannen op je af en een groepje van 3 laten we zeggen Somaliers.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Stel je knalt alle buitenlanders af. Maakt alle negers dood.
Dan heb je nog steeds dat circa elke week een vrouw wordt vermoord.
Oh ja, iedereen met een universitaire opleiding is links :’).quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:25 schreef quo_ het volgende:
[..]
Hij is universitair docent en geen hoogleraar.
Dat gaat hij overigens ook niet meer worden want met zijn benadering van het immigratievraagstuk pas je niet in het linkse plaatje van de universitaire wereld.
Het komt er wat lastig uit, het zit wat verstopt.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:28 schreef Klopkoek het volgende:
PVV-professor Ruud Koopmans kon in het buitenland aan de slag (net als vuillak Steije Hofhuis, heeft nb een riante NWO beurs).
Maar zelfs daar willen ze Jan van de Beek niet. Het Koch gefinancierde George Mason wilde hem niet hebben.
Rookgordijnconclusie.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh ja, iedereen met een universitaire opleiding is links :’).
Zou het er niet meer aan liggen dat hij zijn “onderzoeken” niet laat peer-reviewen?
Bewijs het maar eens.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:29 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nu lijkt het me dat bij moordzaken/verkrachting etnisch profileren niet echt een rol speelt.
Wat je wil is dat er minder moorden komen. Corrigeer voor etnisch profileren, voor racisme in de strafrechtketen, en het spreekt voor zich dat ook in een wereld met alleen maar (arme, laagopgeleide) blanken en autochtonen er veel te veel moorden plaats vinden.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:32 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Stel je loopt op straat als vrouw en er komt een groepje van 50 Nederlandse mannen op je af en een groepje van 3 laten we zeggen Somaliers.
Bij welk groepje ben je dan veiliger?
Ik lees dit maar als een bevestiging voor het gegeven dat op bepaalde risico achtergronden NIET wordt geprofileerd.quote:
Het is niet om aan te zien. Heb het afgezet na 10 minuten. Om iets van beleid tegen Israël op te tuigen, heb je een functionerend landsbestuur nodig. Richt je daar op.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:15 schreef Dutchguy het volgende:
Weer een Gaza-debat. Snel weer uitgezet.
Lekker druk maken om de rommel bij de buren terwijl je eigen huis in de fik staat.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is niet om aan te zien. Heb het afgezet na 10 minuten. Om iets van beleid tegen Israël op te tuigen, heb je een functionerend landsbestuur nodig. Richt je daar op.
Het is alleen maar Gaza voor en Gaza achter.
Omdat je het specifiek hebt over een vrouw ga ik er van uit dat je doelt op de kans dat ze slachtoffer wordt van een seksueel misdrijf.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:32 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Stel je loopt op straat als vrouw en er komt een groepje van 50 Nederlandse mannen op je af en een groepje van 3 laten we zeggen Somaliers.
Bij welk groepje ben je dan veiliger?
Als je de linkse partijen moet geloven dan zit half Nederland depressief of suďcidaal bij de GGZ omdat we allemaal zo begaan zijn met het verschrikkelijke leed in Gaza.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lekker druk maken om de rommel bij de buren terwijl je eigen huis in de fik staat.
En als je dit voorrekent dan zijn die cijfers ineens “institutioneel racisme”.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:01 schreef quo_ het volgende:
[..]
Omdat je het specifiek hebt over een vrouw ga ik er van uit dat je doelt op de kans dat ze slachtoffer wordt van een seksueel misdrijf.
Op basis van door Femke Halsema aangehaalde statistieken zijn 3 Somaliers goed voor (3/10000)*57=0,0171 misdrijven met seksuele achtergrond.
De 50 Nederlanders hebben volgens diezelfde statistieken (50/10000)*2,8=0,014 misdrijven op hun kerfstok.
Maar ik begrijp dat je met de juiste correcties net zo lang door kunt corrigeren en manipuleren dat uitsluitend nog de autochtone Nederlanders verantwoordelijk zijn.
Je leutertquote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als je de linkse partijen moet geloven dan zit half Nederland depressief of suďcidaal bij de GGZ omdat we allemaal zo begaan zijn met het verschrikkelijke leed in Gaza.
Ik kijk nooit kamerdebatten. Ga me zwaar zitten ergeren.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:15 schreef Dutchguy het volgende:
Weer een Gaza-debat. Snel weer uitgezet.
Dat is echt politieke zelfmoord voor NSCquote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:05 schreef Pegos het volgende:
Alles gehoord hebbende denk ik dat het niet 100% onmogelijk is om met een diepgaande lijmpoging de NSC weer binnenboord te halen.
Als dat pertinent niet lukt zou snel overgegaan moeten worden om het resterende kabinet aan te vullen met ervaren politieke bestuurders, onafhankelijk van welke partij die lid zijn, die niet zo'n uitgesproken politieke profilering vertonen of nastreven.
Dit met als doel om het land de komende maanden tijdelijk te besturen, totdat na de verkiezingen er een nieuw kabinet aantreedt.
Hou op joh. Het gaat alleen maar over Gaza, Gaza, Gaza. Los de problemen op waar Nederland voor staat.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je leutert
zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering
Daar is toch al geen eer meer aan te behalen. Na de verkiezingen een ALV met als enige agendapunt “opheffen partij” en daarna een enkeltje naar de vuilnisbelt van de parlementaire geschiedenis.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:06 schreef Goprolover het volgende:
[..]
Dat is echt politieke zelfmoord voor NSC
"Functie elders", maar dan vele keren vermenigvuldigd.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daar is toch al geen eer meer aan te behalen. Na de verkiezingen een ALV met als enige agendapunt “opheffen partij” en daarna een enkeltje naar de vuilnisbelt van de parlementaire geschiedenis.
Al die andere problemen gaan komende weken wel aan bod komen als de Kamer officieel terug is van reces. Dat duurt nog tot en met 1 september.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hou op joh. Het gaat alleen maar over Gaza, Gaza, Gaza. Los de problemen op waar Nederland voor staat.
Het kan allebei, hč?quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hou op joh. Het gaat alleen maar over Gaza, Gaza, Gaza. Los de problemen op waar Nederland voor staat.
Waar is Van de Beek professor in? Dat heb jij er maar even aan toegevoegd, staat wijs en slim.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:22 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Klassiekertje dit: als de inhoud niet bevalt dan vallen we de bron persoonlijk aan. Het is CBS data. Iedere halve gare had dit uit de databank kunnen trekken, dus terug naar de inhoud gaarne.
Terecht, natuurlijk. Yellowbrick - toen een klant van me - heeft die zaak overigens wel verloren en alle parkeergegevens aan de fiscus moeten overleggen. Idiote inbraak op privacy, maar bon.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:54 schreef Klopkoek het volgende:
Net zoals VVD er ooit scherp op toe zag dat camerabeelden langs de weg niet voor witte boorden delicten mogen worden gebruikt.
Precies. En best aardig, volgens mij, hoezo?quote:Alleen bij terrorisme of zware misdrijven (hoe gaat het in Singapore eigenlijk?).
Hoezo is dat terecht? Weet je wel hoeveel schade dat veroorzaakt?quote:
Je kunt dezelfde mening hebben vanuit een heel ander kader, hele andere principes en beginselen (of het gebrek daaraan). Ik vermoed dat wanneer je dat afpelt dit bij jou zo is.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:28 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ben ik nu guurrechts als ik het met nostra eens ben dat camerabeelden van bijv langs de weg niet mogen gebruikt worden voor simpele delicten?
Of is het dan weer kneiterlinks omdat ik daarmee mogelijk een verdwaalde asielzoeker ontzie?
We zullen er misschien anders naar kijken maar laten we nostra, die ik toch als een genuanceerde user ken, wel gewoon de kans geven om uit te leggen waarom hij dat terecht vindt.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je kunt dezelfde mening hebben vanuit een heel ander kader. Ik vermoed dat wanneer je dat afpelt dit bij jou zo is.
Jij zal Henk Kamp ("het gevoel van fraude telt ook") geen erelid maken, vermoed ik zo. Jij zal niet jacht maken op "een nest Antilianen", spreken over selecteren op "zwartjes" en "afpakjesdag" organiseren.
De oplossing: de WOO onklaar maken en aanzienlijk beperkingen.
Lijmpogingen zijn tijdsverlies en wil/kan mij niet voorstellen dat eenmaal vertrokken iemand nog zal terugkeren.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:05 schreef Pegos het volgende:
Alles gehoord hebbende denk ik dat het niet 100% onmogelijk is om met een diepgaande lijmpoging de NSC weer binnenboord te halen.
Als dat pertinent niet lukt zou snel overgegaan moeten worden om het resterende kabinet aan te vullen met ervaren politieke bestuurders, onafhankelijk van welke partij die lid zijn, die niet zo'n uitgesproken politieke profilering vertonen of nastreven.
Dit met als doel om het land de komende maanden tijdelijk te besturen, totdat na de verkiezingen er een nieuw kabinet aantreedt.
Dat is even onzinnig, net als de volkomen doorgeslagen KYC-controles door banken (helemaal lekker makkelijk voor de overheid: de opsporingsverantwoordelijkheid verleggen naar een derde). Waarom haalt u uw boodschappen zo vaak bij de Albert Heijn in Rijswijk, meneer Klopkoek, als u in Alkmaar woont?quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:27 schreef Klopkoek het volgende:
Waarom dan wel alles uit de kast trekken wanneer iemand in de bijstand zit, of toeslagen krijgt.
Ik lees die verwijzing is gewoon niet goed - hij is Dr. Ik zal mijn post corrigeren. Maar zoals ik al zei: het doet er ook niet toe - het is CBS data en het gaat om de correlatie.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waar is Van de Beek professor in? Dat heb jij er maar even aan toegevoegd, staat wijs en slim.
Jij en ik weten óók dat de uit de data voortkomende correlatie onwelkome boodschappen zijn voor progressieve inclusiviteitsdenkers. En die komen dan aankarren met "verhoogde kans op registratie" of "het hele spectrum verschuift" om hun eigen radicale positie af te zwakken, of gewoon om een deel van het probleem te negeren omdat het niet inclusief is, of zogenaamd racisme. Over fact-free gesproken. En dan tegelijkertijd zichzelf een slag in de rondte te zelfreflecteren waarom al die verkiezingen toch elke keer zo slecht gaan.quote:Wat zegt het CBS zelf? Het CBS zegt zelf in een bijlage, maart 2025, het volgende.
Bij de volwassenen, waar veel
categorieën werden uitgesplitst, waren er zowel groepen met een niet-
Nederlandse herkomst met een verlaagde als een verhoogde kans op registratie
als verdachte. Hier kunnen meerdere zaken een rol spelen, o.a. culturele
dissonantie (Jennissen, 2015), etnische profilering, maar vooral ook de samenhang
met andere kenmerken. Eerder onderzoek van het CBS liet zien dat als rekening
werd gehouden met individuele factoren als opleidingsniveau, en gezinsfactoren
als huishoudensinkomen, dat de oververtegenwoordiging verdween of tenminste
sterk werd verminderd (o.a., CBS, 2020).
Jij en ik weten dat voor zulke onwelkome boodschappen de conservatieve machtsdenkers zo hun methoden en oplossingen hebben. De echte cancelcultuur zit vooral op rechts. Zit bij Trumpisten, Orbanisten, bij EVP, bij Shell (Erasmus Uni), bij Unilever en het Groene Front (Wageningen)
Voor een bredere context
[ afbeelding ]
Ultrarechtse users ("Wierd Duk heeft meestal gelijk", JA21 sympathisant, rechtervleugel VVD) en cynici met veel (gespeeld) zelfvertrouwen kunnen het genuanceerd, tactisch en eloquent verpakken. Zeker.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:35 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
We zullen er misschien anders naar kijken maar laten we nostra, die ik toch als een genuanceerde user ken, wel gewoon de kans geven om uit te leggen waarom hij dat terecht vindt.
Ik zou nostra niet scharen onder ultrarechts maar goed. Laten we sommige mensen nog wat krediet geven.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ultrarechtse users ("Wierd Duk heeft meestal gelijk", JA21 sympathisant, rechtervleugel VVD) en cynici met veel (gespeeld) zelfvertrouwen kunnen het genuanceerd, tactisch en eloquent verpakken. Zeker.
Ad Verbrugge kon/kan dit ook goed.
Jan van de Beek is een eersteklas racist. Hij telt de zesde (!) generatie nog als allochtoon, als niet echt Nederlands.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:38 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik lees die verwijzing is gewoon niet goed - hij is Dr. Ik zal mijn post corrigeren. Maar zoals ik al zei: het doet er ook niet toe - het is CBS data en het gaat om de correlatie.
Ben jij dan een reactionair-cancervatieve exclusiviteitsdenker? De Tokkieville, De Maistre en Burke kwijlers & soppers.quote:Jij en ik weten óók dat de uit de data voortkomende correlatie onwelkome boodschappen zijn voor progressieve inclusiviteitsdenkers.
Het is net zo goed een feit dat meer dan 80% van de verdachten voor een misdrijf een man is. Autochtone mannen zijn vier/vijf keer zo vaak veroordeeld door de rechter. Daar mag dan niet, of veel minder, over worden gesproken. Dit zal en moet met een xenofoob offensief worden weggedrukt.quote:En dat is niet alleen in Nederland zo, maar in alle landen waar men grote aantallen niet westerse immigranten proberen te integreren. Laten we die feiten(!) accepteren, ze zijn er nou eenmaal.
Ik ben ook geen fan van erop zinspelen dat hele kabinet maar weg moet maar ik denk dat Schoof inderdaad meer reflectie past.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:57 schreef Vallon het volgende:
Dassen (Volt) stelt vragen over de houding en inzet van Schoof ter discussie. Kennelijk wil Volt dat het resterend flottielje uitstapt, net of dat dit goed is voor Nederland (en in die achtergrond, in Gaza gaat helpen).
Dat maakt weinig verschil met de huidige prognoses.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:06 schreef Goprolover het volgende:
[..]
Dat is echt politieke zelfmoord voor NSC
Gevoel ? Laten we er geen doekjes omheen vinden dat Schoof hier als oplossing zo is neergezet.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 15:07 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik ben ook geen fan van erop zinspelen dat hele kabinet maar weg moet maar ik denk dat Schoof inderdaad meer reflectie past.
Voor mijn gevoel is hij nooit in control geweest. Elke keer hobbelt hij achter elk probleem aan. Ik heb tenminste nog niet gehoord of gezien dat hij persoonlijk op een dossier een doorbraak regelt. Zelfde de speciale stikstofcommissie heeft tot nu toe helemaal niets opgeleverd.
Tja, hij heeft er wel zelf voor gekozen om de MP te zijn. De rol van MP is gewoon sturing geven aan de ministerraad en waar nodig moet de MP voor doorbraken zorgen. Helaas ziet Schoof dit ook gewoon als een afsluiter op zijn carriere. Een kroon op zn werk om het zo maar te zeggen.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 15:17 schreef Vallon het volgende:
[..]
Gevoel ? Laten we er geen doekjes omheen vinden dat Schoof hier als oplossing zo is neergezet.
Hem in die aangenomen (feitelijk per definitie ondankbare) taak, beschuldigen dat hij geen controle heeft is bestuurslid ingezet als (nofi) loopjongen zonder enig mandaat - dan op- en aanzitten - beschuldigen dat die geen sturing gaf.
Ik weet niet zo goed wat je hier probeert mee te zeggen. Het lijkt me redelijk om vast te stellen dat het kabinet, en dan ook kabinetten Rutte allerlei verdragen schendt. In mijn prille leven (hoop ik dan) tot nu toe heb ik nog nooit meegemaakt dat er op één specifiek vlak (natuur, water, stikstof enz.) een kabinet zo vaak terug is gefloten door een rechter.quote:Ouwehand (PvdD) is net als Volt uit op een totale rugligging om met een gekanteld verhaal dat het Kabinet en dus Nederland, onvoorwaardelijk alles moet (ver)breken zodat we hier voortaan veilig en democratisch in de natuur zouden kunnen leven van principes,
Stukje voortschrijdend zelfinzicht, altijd nice. Zouden meer mensen voor open moeten staan.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 15:29 schreef nostra het volgende:
Zo kan het ook.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)over-ktwijf-richting
5 keer dezelfde vraag stellenquote:Op woensdag 27 augustus 2025 15:29 schreef nostra het volgende:
Zo kan het ook.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)over-ktwijf-richting
Je verwijt een haperende Minister President dat hij een wankel samengesteld kabinet leidt dat zij op wankele wijze, een eerder wankelend samengesteld beleid uitvoert gedurende een zeer onzekere periode waar tal van zaken roepen om een gekantelde oplossing ?quote:Op woensdag 27 augustus 2025 15:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Tja, hij heeft er wel zelf voor gekozen om de MP te zijn. De rol van MP is gewoon sturing geven aan de ministerraad en waar nodig moet de MP voor doorbraken zorgen. Helaas ziet Schoof dit ook gewoon als een afsluiter op zijn carriere. Een kroon op zn werk om het zo maar te zeggen.
[..]
Ik weet niet zo goed wat je hier probeert mee te zeggen. Het lijkt me redelijk om vast te stellen dat het kabinet, en dan ook kabinetten Rutte allerlei verdragen schendt. In mijn prille leven (hoop ik dan) tot nu toe heb ik nog nooit meegemaakt dat er op één specifiek vlak (natuur, water, stikstof enz.) een kabinet zo vaak terug is gefloten door een rechter.
Het is bijna belachelijk dat wij daar niet van zeggen; ja hallo jullie verwachten dat wij ons aan de wetten en afspraken houden, doe dat maar zelf he in plaats van de boel te gaan vertragen en eindeloos te gaan procederen.
Wat etnisch profiteren betreft, kmar mag het ook niet meer. Ook niet bij hun grensbewakingstaken.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Etnisch profileren dus? Waar VVD maar aan blijft vasthouden. Niets geleerd van toeslagenschandaal; Henk Kamp maken we erelid.
Dan krijg je een feedback loop - dat hoef ik jou niet uit te leggen (ging bij 'War on Drugs' net zo). Je krijgt dat buitenlanders zich juist afweren van de maatschappij.
Bovendien gebeurt dit allemaal heel selectief. Gaat men dan ook specifiek selecteren op 'mannen'? Want de meeste daders en criminelen zijn vooral mannen. Meer dan tachtig procent van de verdachten voor misdrijven zijn mannen (2023), bij veroordelingen ligt deze verhouding nog schever.
Wat ook nooit zal gaan gebeuren is dat men eens gaat profileren op 'werkzaam in financiële sector' en 'heeft VVD lidmaatschapkaart' terwijl daar eigenlijk genoeg aanleiding voor is. Nee, dan klaagt Eelco Heinen al snel over 'administratieve lasten' (wat voor een deel ook wel klopt, beide kan waar zijn!).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
'Dames en heren: we gaan ons vanmiddag bezighouden met operatie niet-etnisch profileren. We letten daarbij scherp op mensen die niet etnisch geprofileerd dienen te worden. Let op steekwapens, auto's, eerdere justitiële veroordelingen, boetes. Etc.'quote:Op woensdag 27 augustus 2025 16:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat etnisch profiteren betreft, kmar mag het ook niet meer. Ook niet bij hun grensbewakingstaken.
Ik hoef je niet uit te leggen dat dat een denderend succes is /s Nu heet het gewoon anders.
Tja, met dit soort complotdenken kan ik niet zoveel.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 13:37 schreef quo_ het volgende:
[..]
Rookgordijnconclusie.
Er zijn ook mensen met een universitaire opleiding zonder (extreem) linkse denkbeelden.
Maar die zien we niet meer terug in de universitaire wereld omdat de daar heersende klasse van deugers elkaar de bal toe speelt.
Dan is dit dus de grond voor selectie, en niet iemands kleurtje of herkomst. @Straatcommando.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 16:29 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
'Dames en heren: we gaan ons vanmiddag bezighouden met operatie niet-etnisch profileren. We letten daarbij scherp op mensen die niet etnisch geprofileerd dienen te worden. Let op steekwapens, auto's, eerdere justitiële veroordelingen, boetes. Etc.'
Zonder op de man te willen spelen: Ik heb het idee dat het kwartje in dit geval bij jou niet helemaal valt. Lees nog eens goed terug.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 16:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dan is dit dus de grond voor selectie, en niet iemands kleurtje of herkomst. @:Straatcommando.
Valt het kwartje, Mathijs de Ijscoman?
42% door een specifieke dadergroep is inderdaad heel veel. Ik snap helemaal dat men die daders wilt weren.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 11:56 schreef AgLarrr het volgende:
Hoe zit dat nou met de herkomst van daders van seksueel geweld? Halsema & Co maar ook de Volkskrant spelen de bal primair op autochtone mannen. PVV & Co primair op migranten en allochtonen. Dr. van de Beek op basis van het CBS: 42% van de gevallen, door 20% van de mannen met een niet westerse achtergrond. En daarmee 58% van de gevallen door de overige 80% van de mannen met een westerse of autochtone achtergrond. Er is dus wel degelijk sprake van over representatie.
Hoe kleiner de totale groep, hoe sneller een ' relatief kleiner' aantal daders leidt tot een hoge “oververtegenwoordiging”. Is het dan minder representatief volgens jou?quote:Op woensdag 27 augustus 2025 16:50 schreef probeer het volgende:
[..]
42% door een specifieke dadergroep is inderdaad heel veel. Ik snap helemaal dat men die daders wilt weren.
En als ik eerlijk ben geloof ik niet dat die over-representatie volledig toe te schrijven is aan etnisch profileren. Iets wat lijkt me ook veel minder een rol speelt bij seksueel geweld dan bij bv fouilleren of staand houdingen (in het verkeer). Opsporing bij seksueel geweld is toch voornamelijk op basis van een verklaring door het slachtoffer, en mogelijk daadwerkelijk sporenonderzoek.
Dus ja, ook die 20x zo vaak die vdB bij bv Somaliërs noemt (er van uitgaande dat dat correct is); schrikbarend hoog.
Maar is het terecht om dan ook de ~99,6% (het gaat volgens vdB zelfs bij de ergste groep per nationaliteit, immers om 0,57% van zelfs alleen de mannen) van de Somaliërs die statistisch gezien géén dader van seksueel geweld zullen worden, te weren om het land in te komen?
En sure, 'dit is dan alleen seksueel geweld, er zitten ook heel veel andere criminelen tussen hoor!'. Jup, klopt.
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/81947NED/table?dl=C5B71
En dan kijken we naar het totale aantal geregistreerde verdachten met een niet-westerse migratieachtergrond* per 10.000 mensen, en dan komen we met 246 uiteindelijk uit op 2,46%.
* (dat is immers de groep die men wilt weren, laten we ophouden te neuzelen over specifieke nationaliteiten, dat doet de door de PVV voorgestelde asielstop en remigratie namelijk ook niet)
Met je eens. Het begint ergerlijk te worden, vooral vanuit de hoek van PvdA/GL.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 17:05 schreef Vallon het volgende:
TK debat: Blijft wonderbaarlijk hoe een debat dat moet gaan hoe Nederland verder te besturen, is verworden tot het 3e Gaza debat sinds een week waar de oppositie inmiddels aan het eisen is dat Nederland 4500 ernstig zieke kinderen hier in Nederland moet gaan laten verzorgen.
Even los of dat dit een Nederlandse verantwoording is omdat iets in dat denken zou kunnen, heeft dat grote consequenties voor de inspanning, tijdsduur en nazorg met hun verbonden na te reizen familieleden als verzorgers etc.etc.
Ik zie niet goed hoe ons gezondheidssysteem, 4500 traumagevallen kan opvangen en hun meegereisde begeleiders o.a. onderdak kan bieden. Gewoon niet voor te stellen hoe we als Nederland een luchtbrug zouden moeten voorstellen en we niet eens dat aantal ambulances (er zijn er ca 1000) hebben om die kinderen te vervoeren. En nee, een beperlkt aantal toestaan is als precedent ook weer niet te rechtvaardigen omdat dit anderen - hier in dit land zijnde - patiënten te kort zal doen.
Ik weet flauw maar wel wat het is dat menigeen in ons land geen huisarts of tandarts heeft, maandenlang op een wachtlijst staat voor - laat staan jeugd of GGZ - behandeling en niet eens medicijnen krijgt die het voorheen wel kreeg.
Goed dat de VVD bij monde van Dilan, Dick vraagt dat nader te bekijken op enige haalbaarheid en vooral zich eerst wil richten ňf en hoe dat eerder, beter danwel anders kan in de regio.
Dat dan een Timmermans en Ouwehand de schuld in de schoenen wil schuiven van andersdenkenden dat daarmee kinderen dus niet direct behandeld worden is vooral heel laag spel door te spelen op emotie om haar doelen zien te bereiken. Saillant: ik weet kinderachtig ter plaatspositionering, ik zag nog geen PvdA/GL/PvdD motie om de 1.,5miljoen kinderen met dodelijk vormen van ondervoeding uit Somalië hier op te vangen. Kan prima, toch ?
Ik volg je niet helemaal denk ik?quote:Op woensdag 27 augustus 2025 16:56 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Hoe kleiner de totale groep, hoe sneller een ' relatief kleiner' aantal daders leidt tot een hoge “oververtegenwoordiging”. Is het dan minder representatief volgens jou?
Eens. De politiek is door emotie gegijzeld. Elke keer als er dan iets gebeurt wat de emoties hoog doet oplopen - en dat zijn vrij veel dingen als de radicale flanken goed bezet zijn - en dan komt (kennelijk) meteen het hele landsbestuur plat te liggen. Een slechte zaak. Slechte politiek ook, trouwens.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 17:05 schreef Vallon het volgende:
TK debat: Blijft wonderbaarlijk hoe een debat dat moet gaan hoe Nederland verder te besturen, is verworden tot het 3e Gaza debat sinds een week waar de oppositie inmiddels aan het eisen is dat Nederland 4500 ernstig zieke kinderen hier in Nederland moet gaan laten verzorgen.
Hangt er vanaf hoe groot het dorp is..quote:Op woensdag 27 augustus 2025 17:13 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik volg je niet helemaal denk ik?
Laat ik het zo zeggen ...
Stel je geeft me een lijst met 1000 namen en zegt tegen me: "Deze mensen hebben je hulp nodig en willen graag in jouw nieuwe dorp wonen en een leven opbouwen. Afgelopen jaar zijn er 6 van de 1000 geregistreerd als verdachte van een misdrijf, maar we zeggen niet wie. Mogen ze alle 1000 in je dorp wonen, ja of nee?" Dan is mijn antwoord ja.
En als je dan vraagt: "En bij 22 van de 1000?"
Dan is mijn antwoord nog steeds ja.
Nou ja, je verschuift een beetje richting een metafoor.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 17:13 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik volg je niet helemaal denk ik?
Laat ik het zo zeggen ...
Stel je geeft me een lijst met 1000 namen en zegt tegen me: "Deze mensen hebben je hulp nodig en willen graag in jouw nieuwe dorp wonen en een leven opbouwen. Afgelopen jaar zijn er 6 van de 1000 geregistreerd als verdachte van een misdrijf, maar we zeggen niet wie. Mogen ze alle 1000 in je dorp wonen, ja of nee?" Dan is mijn antwoord ja.
En als je dan vraagt: "En bij 20 van de 1000?"
Dan is mijn antwoord nog steeds ja.
https://opendata.cbs.nl/#(...)ble?ts=1756307742175
(61 vs 202 per 10k)
Dezelfde VVD die de boel kapot bezuinigd heeft op de GGZquote:Op woensdag 27 augustus 2025 17:05 schreef Vallon het volgende:
Even los of dat dit een Nederlandse verantwoording is omdat iets in dat denken zou kunnen, heeft dat grote consequenties voor de inspanning, tijdsduur en nazorg met hun verbonden na te reizen familieleden als verzorgers etc.etc.
Ik zie niet goed hoe ons gezondheidssysteem, 4500 traumagevallen kan opvangen en hun meegereisde begeleiders o.a. onderdak kan bieden. Gewoon niet voor te stellen hoe we als Nederland een luchtbrug zouden moeten voorstellen en we niet eens dat aantal ambulances (er zijn er ca 1000) hebben om die kinderen te vervoeren. En nee, een beperlkt aantal toestaan is als precedent ook weer niet te rechtvaardigen omdat dit anderen - hier in dit land zijnde - patiënten te kort zal doen.
Ik weet flauw maar wel wat het is dat menigeen in ons land geen huisarts of tandarts heeft, maandenlang op een wachtlijst staat voor - laat staan jeugd of GGZ - behandeling en niet eens medicijnen krijgt die het voorheen wel kreeg.
Goed dat de VVD bij monde van Dilan, Dick vraagt dat nader te bekijken op enige haalbaarheid en vooral zich eerst wil richten ňf en hoe dat eerder, beter danwel anders kan in de regio.
Dat dan een Timmermans en Ouwehand de schuld in de schoenen wil schuiven van andersdenkenden dat daarmee kinderen dus niet direct behandeld worden is vooral heel laag spel door te spelen op emotie om haar doelen zien te bereiken. Saillant: ik weet kinderachtig ter plaatspositionering, ik zag nog geen PvdA/GL/PvdD motie om de 1.,5miljoen kinderen met dodelijk vormen van ondervoeding uit Somalië hier op te vangen. Kan prima, toch ?
Er zit een duidelijke xenofobische en verdeeldheid zaaiende agenda achter het wegdrukken dat veruit de meeste daders vooral mannen zijn.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 17:21 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Nou ja, je verschuift een beetje richting een metafoor.
Mijn vraag sec en simpel: stel de populatie van Nederland is totaal 100. Daarvan is 1% Marokkaan. Maar van die 1% Marokkanen is een bovengemiddeld hoog percentage vertegenwoordigd in de misdaadstatistieken. Mijn vraag: vind je het hoge representatieaantal binnen een subgroep relevant voor die subgroep, en is het (ook statistisch) niet gewoon een teken aan de wand voordat je meer van die subgroep gaat importeren?
Ja maar de oppositie wil hebben dat instemt om wel 4500 trauma gevallen over te laten komen.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 17:25 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dezelfde VVD die de boel kapot bezuinigd heeft op de GGZ
Dilan moet haar mond hier over houden
Waarom dan etnisch profileren en de feedback loop?quote:Op woensdag 27 augustus 2025 14:38 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is even onzinnig, net als de volkomen doorgeslagen KYC-controles door banken (helemaal lekker makkelijk voor de overheid: de opsporingsverantwoordelijkheid verleggen naar een derde). Waarom haalt u uw boodschappen zo vaak bij de Albert Heijn in Rijswijk, meneer Klopkoek, als u in Alkmaar woont?
Nee, de echte focus zou op de echte wittenboordencriminaliteit moeten liggen. Met bijpassende Amerikaanse straffen, zoals de mannen van Enron. Tekenend voor het falen van het Nederlands beleid zijn de cijfers van de FIU over de verhouding tussen meldingen, onderzoekswaardige feiten en brackets waarbinnen die vallen:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |