Frutsel | donderdag 12 juni 2025 @ 11:05 |
Gaat om vlucht AI171 richting Londen Gatwick. Mogelijk was Vijar Rupani ook aan boord. Indiase politicus die van 2016 tot 2021 twee termijnen lang de 16e minister-president van Gujarat was. [ Bericht 44% gewijzigd door Frutsel op 12-06-2025 11:11:53 ] | |
Bargehassus | donderdag 12 juni 2025 @ 11:06 |
Dat klinkt niet best... | |
roos94 | donderdag 12 juni 2025 @ 11:14 |
India be like.. | |
Kleffe_Dop | donderdag 12 juni 2025 @ 11:14 |
![]() Ziet er niet best uit. Het zou gaan om VT-ANB, een 11,5 jaar oude Boeing 787-8, eerste vlucht op 14-12-2013, met 133 244 personen aan boord van de vlucht. [ Bericht 3% gewijzigd door Kleffe_Dop op 12-06-2025 11:41:10 ] | |
herverwijderd | donderdag 12 juni 2025 @ 11:15 |
Die Dreamliners is al een tijdje gezeik mee steeds. Mooi kut weer dit. | |
Stupidisco | donderdag 12 juni 2025 @ 11:17 |
[ Bericht 10% gewijzigd door Stupidisco op 12-06-2025 11:23:03 ] | |
roos94 | donderdag 12 juni 2025 @ 11:18 |
Op ongeverifieerde beelden is te zien hoe het vliegtuig neerkomt en er vervolgens een enorme vuur- en rookwolk ontstaat. Het vliegtuig lijkt neer te komen op een woonwijk.![]() | |
Stupidisco | donderdag 12 juni 2025 @ 11:20 |
Deze bedoel je neem ik aan of heb je nog andere beelden gezien? | |
bierkip | donderdag 12 juni 2025 @ 11:20 |
Ik dacht eerst een bom oid. Maar dit filmpje laat zien dat dat niet het geval is. Snelheid lijkt laag. Wellicht te zwaar beladen voor de snelheid. https://x.com/sher8745/st(...)wemeQOw0bowmMtKfJB6A | |
Momo | donderdag 12 juni 2025 @ 11:21 |
Pleun2011 | donderdag 12 juni 2025 @ 11:22 |
Ziet er niet best uit. Bijlmerramp 2.0 | |
Momo | donderdag 12 juni 2025 @ 11:22 |
Bekijk deze YouTube-video Steve gaat zo live, die man gaat nooit meer slapen | |
NoXia | donderdag 12 juni 2025 @ 11:24 |
Het blijft India hé ![]() | |
herverwijderd | donderdag 12 juni 2025 @ 11:27 |
holy shit he. | |
franklop | donderdag 12 juni 2025 @ 11:29 |
Verschoven lading. Kan allemaal. | |
tesssssssss | donderdag 12 juni 2025 @ 11:30 |
Bij RTL nieuws zeggen ze 242 personen. https://www.rtl.nl/nieuws(...)ale-luchthaven-india "Volgens de politie in India waren er er 242 mensen aan boord van het toestel. Het zou zijn neergestort in een woonwijk." (nee, ik weet ook niet hoeveel het er nu zijn) | |
lyolyrc | donderdag 12 juni 2025 @ 11:31 |
Misschien hebben de piloten onvoldoende rekening gehouden met het warme weer. | |
Stupidisco | donderdag 12 juni 2025 @ 11:32 |
William_Papadin | donderdag 12 juni 2025 @ 11:33 |
Verschrikkelijk. | |
Tourniquet | donderdag 12 juni 2025 @ 11:37 |
Er zijn wel wat problemen geweest met de 787 (bijv. de problemen met de batterijen in 2013), maar dit is 'pas' de eerste crash sinds de introductie in 2009. | |
Momo | donderdag 12 juni 2025 @ 11:39 |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 11:41 |
Van Reddit:
| |
Joppiez | donderdag 12 juni 2025 @ 11:43 |
Treurig nieuws. India haar populatie groeit per dag met ongeveer 47k dus relatief gezien stellen dit soort ongelukken niks voor tenzij er elke dag minimaal 150 van dit soort ongelukken gebeuren. | |
Mutsaers__78 | donderdag 12 juni 2025 @ 11:45 |
Waarom filmt iemand een opstijging vanuit een huis van een vliegtuig? Was er wellicht al geluid te horen dat het niet goed zou gaan? Want anders zie ik niet in waarom je dan zo'n opstijging gaat filmen... | |
WheeledWarrior | donderdag 12 juni 2025 @ 11:45 |
Ziet er niet best uit dit. | |
Rodgrod | donderdag 12 juni 2025 @ 11:47 |
Als die daadwerkelijk dat medisch college / ziekenhuis heeft geraakt lijkt mij dat er een hoop slachtoffers op de grond kunnen zijn | |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 11:48 |
Er zat heel veel brandstof in, was lange vlucht. | |
TheFreshPrince | donderdag 12 juni 2025 @ 11:49 |
Daar komt niemand levend uit... Zag wel wat beelden van gewonden in een ziekenhuis maar dat zullen mensen zijn die gewond zijn geraakt door brokstukken of de vuurzee. | |
Stupidisco | donderdag 12 juni 2025 @ 11:50 |
TheFreshPrince | donderdag 12 juni 2025 @ 11:51 |
Je hebt hier in Nederland ook spotters die de hele dag niets anders doen. | |
Kleffe_Dop | donderdag 12 juni 2025 @ 11:51 |
Er zijn daarnaast natuurlijk de nodige aanhoudende productie en daaraan gerelateerde kwaliteits-issues rond het 787 programma, ook KLM heeft bij verschillende nieuw geleverde 787's serieuze issues geconstateerd ("far below the acceptable standards"). Wellicht dat hij daarop doelde. [ Bericht 0% gewijzigd door Kleffe_Dop op 12-06-2025 11:57:49 ] | |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 11:52 |
Even gechecked, het zou best kunnen want ligt recht in verlengde van landingsbaan:![]() | |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 11:53 |
Ik vermoed dat die video vanuit de Terminal genomen is. | |
Mutsaers__78 | donderdag 12 juni 2025 @ 11:54 |
Dan zijn er vast betere plekken voor ze dan vanuit een huis waar je amper wat op ziet. | |
Momo | donderdag 12 juni 2025 @ 11:54 |
Wel echt een slechte plek om terecht te komen, ervan uit gaande dat het vol zit met patiënten en studenten. | |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 11:55 |
TweedeKlum | donderdag 12 juni 2025 @ 11:56 |
Ja hoor, we hebben er weer eentje. ![]() | |
Parafernalia | donderdag 12 juni 2025 @ 11:58 |
![]() | |
SEMTEX | donderdag 12 juni 2025 @ 11:59 |
Een Indiase collega geeft aan dat de reputatie van Air India de laatste tijd wat minder goed is. Wellicht ligt het eerder aan de maatschappij dan aan de Dreamliner. | |
Kleffe_Dop | donderdag 12 juni 2025 @ 12:03 |
Op beide valt wel iets aan te merken, maar het is veel te vroeg om daar al iets over te kunnen zeggen. | |
SuperNeger | donderdag 12 juni 2025 @ 12:04 |
Er zat poep in de motor. Nee maar wel sterkte aan alle slachtoffers | |
Eyjafjallajoekull | donderdag 12 juni 2025 @ 12:24 |
Aandeel crashed samen met het vliegtuig.![]() Idd weer dreamliner problemen.... | |
roos94 | donderdag 12 juni 2025 @ 12:25 |
Erg belangrijk | |
Eyjafjallajoekull | donderdag 12 juni 2025 @ 12:27 |
Zeker, want dit gaat wellicht nog steeds over het inkorten op veiligheids en kwaliteits checks bij Boeing. Als blijkt dat het weer een issue is wat onder het tapijt is geschoven dan wordt het tijd dat er eens koppen gaan rollen. | |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 12:32 |
Toch op de Campus: https://www.instagram.com/p/DKzA1EhgiH2/ | |
TweedeKlum | donderdag 12 juni 2025 @ 12:36 |
Gelukkig niet in de Ganges terecht gekomen, dat zou een enorme vervuiling hebben betekend. ![]() | |
TweedeKlum | donderdag 12 juni 2025 @ 12:39 |
Ben je niet in de war met de 737-MAX? Dit is pas het eerste dodelijke ongeluk met een Dreamliner. https://asn.flightsafety.org/asndb/type/B789/1 | |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 12:42 |
Aandeelhouders zijn dan ook meestal redelijk slecht ingelichte figuren, net zoals dat NVidia in elkaar klapte nadat China bekend had gemaakt dat ze een Model getraind hadden op een goedkope chipset. | |
vul_maar_in | donderdag 12 juni 2025 @ 12:44 |
klopt waren die 737 NG's die als mussen uit de lucht vielen toch? | |
Mano_ | donderdag 12 juni 2025 @ 12:44 |
Ik kan me wel voorstellen dat het opvalt als een vliegtuig geen hoogte maakt, dat dat opvalt als je ze dagelijks ziet opstijgen. | |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 12:44 |
Denk dat je het vooral hoort. | |
Mano_ | donderdag 12 juni 2025 @ 12:47 |
Dat ook ja. | |
vul_maar_in | donderdag 12 juni 2025 @ 12:48 |
Ja het geluid hangt veel te lang aan voor wat ze gewend zijn van een opstijgend vliegtuig, dus dan ga je kijken. | |
Filosoofert | donderdag 12 juni 2025 @ 12:59 |
Bij het opstijgen zit het vliegtuig al snel op hoogte, zelfs al voor hij van het terrein af is. Ik woon relatief in de buurt van ehv airport en mij zou het meteen opvallen als een vliegtuig, zo laag, de andere kant op zou vliegen. Dit dus | |
Solispolar | donderdag 12 juni 2025 @ 13:02 |
Verschrikkelijk.. geen andere woorden voor. | |
Harvest89 | donderdag 12 juni 2025 @ 13:08 |
Dat is een flinke boem. Dat overleef je niet joh. | |
roos94 | donderdag 12 juni 2025 @ 13:11 |
Hoho, volgens nu.nl was er niet bekend of er slachtoffers waren. ![]() | |
xpompompomx | donderdag 12 juni 2025 @ 13:13 |
Speculeren over de aantallen slachtoffers is ook niet alles. Als nieuwssite kan je dan beter even wachten tot je meer weet. | |
Ali_boo | donderdag 12 juni 2025 @ 13:36 |
Jedi_Pimp | donderdag 12 juni 2025 @ 13:38 |
Twee maanden geleden Air India gevlogen, maar dat was een A321neo. Krijg nu bijna de behoefte om toch echt alleen Airbus te vliegen ![]() Vreselijke ramp. Air India staat bekend als een goede/betrouwbare maatschappij. De 787 in kwestie vloog voor het eerst in 2013, aldus Reuters. Voor zover ik weet geen klant van KLM E&M (de onderhoudsafdeling van KLM die ook externe klanten heeft). | |
Akathisia | donderdag 12 juni 2025 @ 13:41 |
Hoe kom je erbij dat het probleem bij de dreamlimer ligt omdat Boeing aandelen crashen? | |
TweedeKlum | donderdag 12 juni 2025 @ 13:41 |
Overdreven, daar zijn ook de nodige ongelukken mee gebeurd. https://www.1001crash.com(...)autical-history.html | |
Nia | donderdag 12 juni 2025 @ 13:48 |
Mensen leven daar letterlijk naast de start- en landingsbaan. ![]() | |
Jedi_Pimp | donderdag 12 juni 2025 @ 13:49 |
Uhm, ik klik op je link en de eerste vijf artikelen gaan over non-321 kisten. En ja, ik benoemde Airbus algemeen - ik vlieg ook vaak in de A350 en volgens mij minder incidenten dan de 78 (correct me if I'm wrong, statistieken niet op hand). En ja ik weet minder lang in service enzo. Welkom in India ![]() | |
Kleffe_Dop | donderdag 12 juni 2025 @ 13:50 |
Dat was de 737-MAX lijn, de 737-NG's zijn de -700's, -800's en -900's geproduceerd tussen eind jaren 90 en +/-2019. Overigens zijn er ook bij de 787's/Dreamliners de nodige problemen aan het licht gekomen op het gebied van productie en kwaliteit. Ook daar zit momenteel een serieuze production cap op vanuit de FAA. Zie ook enkele posts hierboven over KLM en de erbarmelijke staat van hun nieuwe 787's. Wil nog altijd niet zeggen dat het iets te maken heeft met de gebeurtenissen vandaag, maar dat het aandeel Boeing omlaag keldert is wel te verklaren. [ Bericht 2% gewijzigd door Kleffe_Dop op 12-06-2025 14:02:26 ] | |
xzaz | donderdag 12 juni 2025 @ 13:58 |
Wat een shithole is het ook | |
Momo | donderdag 12 juni 2025 @ 14:00 |
SEMTEX | donderdag 12 juni 2025 @ 14:00 |
De Dreamliner is na de vervanging van een bepaald type oververhittende accu/batterij heel stabiel gebleken. Het probleemkind was de 737 MAX (die bevatte software die de neus gecorrigeerde bij bepaalde handelingen vanwege de zware zgn energiebesparende motoren en die door een piloot niet uit te schakelen was). Dat zijn twee vluchten geweest geloof ik, o.a. een met Ethiopian air, ook alweer een tijdje geleden (was net voor of na COVID geloof ik). | |
Nia | donderdag 12 juni 2025 @ 14:05 |
Je ziet op die beelden van het staartstuk dat er honderden mensen op een kluitje bij elkaar staan te kijken. Geen wonder dat er zoveel doden op de grond te betreuren zijn. Man wat een ghetto met al die krotten en dat huisvuil. ![]() | |
xpompompomx | donderdag 12 juni 2025 @ 14:08 |
hmm, het scheelt ook hier allemaal niet veel hoor. Zie Eindhoven bijvoorbeeld. Of Brussel. | |
ererer | donderdag 12 juni 2025 @ 14:15 |
Volop westerse luchthavens waar dit ook zo is. Maar je hebt weer mooi even India kunnen bashen, fijn. ot: verschrikkelijke ramp. als je naar de beelden van de crash kijkt, zie je aan niets dat het toestel in een vorm van nood zou zitten, maarja dat zeg ik natuurlijk als leek. | |
Jedi_Pimp | donderdag 12 juni 2025 @ 14:23 |
Feit dat landing gear uit is, kan er op duiden dat ze aan het voorbereiden waren op noodlanding. Verder wat speculaties gezien op X over onder andere flaps maar daar valt niet veel van te maken momenteel. | |
ererer | donderdag 12 juni 2025 @ 14:26 |
Hebben zulke moderne toestellen dan nog steeds geen waarschuwingen oid, voor als er iets niet goed staat in de take off flaps settings? | |
Immerdebestebob | donderdag 12 juni 2025 @ 14:27 |
Ach Amerikanen die hun industrie verneuken met slechte kwaliteit ![]() | |
Kleffe_Dop | donderdag 12 juni 2025 @ 14:29 |
De RAT (Ram Air Turbine) zou ook op het laatste moment uitgeklapt en zichtbaar zijn, lees ik hier en daar. Maar de beelden die ik heb gezien zijn te onscherp omdat vast te kunnen stellen. | |
Hyperdude | donderdag 12 juni 2025 @ 14:37 |
Lijkt een beetje op die Airbus die ooit bij een vliegshow in Frankrijk in de bomen belandde. Bekijk deze YouTube-video Alleen was dat een doorstart. ![]() | |
Red_85 | donderdag 12 juni 2025 @ 14:39 |
Hij krijgt geen lift onder de vleugels lijkt het. Kan meerdere oorzaken hebben dan te zwaar beladen. Kan ook zijn dat een motor is uitgevallen door een birdstrike ofso tijdens het opstijgen. Of verkeerd beladen. Een verkeerde weight&balance is net zo funest. Ik vind het er raar uitzien. En overlevenden lijkt mij niet, met een bak vol kerosine | |
Red_85 | donderdag 12 juni 2025 @ 14:41 |
Wacht eerst het onderzoek af. | |
TheFreshPrince | donderdag 12 juni 2025 @ 14:41 |
En daar waren wonderlijk genoeg nog flink wat overlevenden. | |
Red_85 | donderdag 12 juni 2025 @ 14:42 |
Oud hong kong ooit gezien? Check it out. | |
SEMTEX | donderdag 12 juni 2025 @ 14:44 |
Kowloon in 1988/1989. Het Kai Tak vliegveld? (geloof ik) | |
Red_85 | donderdag 12 juni 2025 @ 14:46 |
Kai Tak inderdaad met een approach tussen de gebouwen. Gewoon ffies plaatjes googlen. | |
vul_maar_in | donderdag 12 juni 2025 @ 14:46 |
Wel eens in Lissabon geweest? | |
Swango | donderdag 12 juni 2025 @ 14:49 |
Arme mensen. | |
SEMTEX | donderdag 12 juni 2025 @ 14:49 |
er is een fotograaf die nog hele mooie fotoseries over de laatste maanden van Kowloon walled city heeft gemaakt, incl. overvliegende vliegtuigen: https://bluelotus-gallery.com/kowloon-walled-city | |
Jedi_Pimp | donderdag 12 juni 2025 @ 14:50 |
Zeker wel. Waren al onder verhoogd scrutiny FAA geplaatst voor deze crash. "Gezeik" is nogal een breed begrip dat meer omvat dan alleen fatale ongelukken. | |
bianconeri | donderdag 12 juni 2025 @ 14:53 |
Sure, maar dat houdt niet in dat er echt gezeik was. Geen problemen of crashes boven wat wel meer gezien wordt. | |
Alloch87 | donderdag 12 juni 2025 @ 14:55 |
Wellicht ook niet. | |
Red_85 | donderdag 12 juni 2025 @ 14:58 |
Oew, die ga ik later even bekijken!! | |
inslagenreuring | donderdag 12 juni 2025 @ 15:01 |
De uitkomsten van de Fok! Air crash investigation zijn nog matig bevredigend. | |
Jedi_Pimp | donderdag 12 juni 2025 @ 15:03 |
Poging tot serieus antwoord: ik denk, aangezien de kist net was opgestegen, dat het ongebruikelijk is in/rondom deze plek om dusdanig laagvliegend verkeer te zien. In elk geval in deze richting. | |
Nober | donderdag 12 juni 2025 @ 15:03 |
Geen Nederlander aan boord? ![]() | |
Alloch87 | donderdag 12 juni 2025 @ 15:04 |
Kan ook van niet. | |
Mutsaers__78 | donderdag 12 juni 2025 @ 15:04 |
Ik kan mij best voorstellen dat zoiets opvalt (zoals al aangegeven). Maar dan nog vind ik dat diegene er vlot bij is; zoveel tijd heb je niet voordat je het hoort en dat vliegtuig neerstort. Lijkt mij. | |
xzaz | donderdag 12 juni 2025 @ 15:05 |
Nee /topic | |
opgebaarde | donderdag 12 juni 2025 @ 15:05 |
Wat is volgens jou dan wel een logische verklaring? | |
Jedi_Pimp | donderdag 12 juni 2025 @ 15:06 |
Vandaar dat "kan" in italics staat ![]() | |
Mutsaers__78 | donderdag 12 juni 2025 @ 15:06 |
Die heb ik niet. Ik vind (vond) het alleen opvallend. | |
xzaz | donderdag 12 juni 2025 @ 15:14 |
Staat radio al online? | |
TheFreshPrince | donderdag 12 juni 2025 @ 15:26 |
Kan ook zijn dat hij net z'n parkiet aan het filmen was, wat hoorde en daarom dit ging filmen. Met de 9/11 ramp zag je ook dat er toevallig net een brandweercrew stond te filmen en een afwijkend geluid hoorden en we daarom een (voor die tijd) redelijke kwaliteit film van de eerste impact hebben. | |
The-BFG | donderdag 12 juni 2025 @ 15:35 |
Had een doorstart moeten zijn, maar vliegtuig stond in landing config. Uiteindelijk is juridisch de schuld bij de piloot neergelegd. Die idd aan het stunten was tijdens deze demo vlucht. Echter piloot gaf aan dat hij het vliegtuig anders vond reageren dan hij verwachte en er dus ook een software bug debet aan de crash was. Airbus ontkent dat, maar er is wel snel na de crash een patch uitgebracht die o.a. zaken aan de landings procedure verbeterde. | |
KinKiJan | donderdag 12 juni 2025 @ 15:51 |
Twee overlevenden gevonden, één was aan boord van vlucht (Liveblog nu.nl)
| |
roos94 | donderdag 12 juni 2025 @ 15:58 |
Daar kunnen ze een hoop info van vergaren ![]() | |
Momo | donderdag 12 juni 2025 @ 16:00 |
Dit zou de overlevende uit het vliegtuig zijn [ Bericht 16% gewijzigd door Momo op 12-06-2025 16:50:42 ] | |
xzaz | donderdag 12 juni 2025 @ 16:01 |
Wat een chaos altijd in dat land | |
Straatcommando. | donderdag 12 juni 2025 @ 16:02 |
Dan heb je geen engeltje maar de hele evangelie op je schouder zitten | |
SEMTEX | donderdag 12 juni 2025 @ 16:16 |
Jezus, hoe dan.. | |
Frutsel | donderdag 12 juni 2025 @ 16:19 |
https://x.com/BNODesk/status/1933165120072388995 Andere video vanuit de 'rug'... hij stijgt op en dan lijkt het dus alsof de motoren weigeren of het vliegtuig geen hoogte meer krijgt ![]() Meerdere reacties over "taking off with no flaps" ??? | |
Jedi_Pimp | donderdag 12 juni 2025 @ 16:23 |
11A, nooduitgangstoel genot | |
ACT-F | donderdag 12 juni 2025 @ 16:24 |
Het lijkt wel of de motoren zijn uitgevallen. | |
Frutsel | donderdag 12 juni 2025 @ 16:26 |
Ja dat dus... engine stalled... no flaps... Landingsgestel is nog uit, maar konden de klap niet opvangen... Nee dat zal wel niet als hij op een gebouw gecrashed is ipv eind van de runway ![]() | |
Straatcommando. | donderdag 12 juni 2025 @ 16:26 |
Ik kan het op dit filmpje niet goed zien, op de andere leken er wel flaps en slats uitgeschoven, alleen niet in welke configuratie. In het eerste filmpje zie je ook dat iets of iemand er voor zorgt dat het toestel pitched. Een dubbele catastrofale motorstoring is extreem zeldzaam en als dat al komt door bijvoorbeeld een birdstrike was dat waarschijnlijk wel te zien geweest. | |
LethalNinja | donderdag 12 juni 2025 @ 16:27 |
nog steeds niet belangrijk genoeg voor de FP? | |
Frutsel | donderdag 12 juni 2025 @ 16:29 |
Meld je aan om voor de FP nieuws te schrijven zou ik zeggen | |
Jedi_Pimp | donderdag 12 juni 2025 @ 16:37 |
Bedoel je het moment dat de neus omhoog gaat vlak voor de crash? Dat lijkt me bewust gedaan zijnde een noodlanding-achtig scenario. Dat het toestel niet omhoog komt en zo snel daarna lift verliest in combinatie met/veroorzaakt door lage snelheid, is raadselachtig. Als er sprake was geweest van een defect, zou je verwachten dat de take-off gestopt zou worden bij V1 snelheid. En wat je zegt, direct na take-off beide motoren verliezen is vrijwel onmogelijk, me dunkt? | |
StateOfMind | donderdag 12 juni 2025 @ 16:37 |
@Evangelion ![]() | |
ACT-F | donderdag 12 juni 2025 @ 16:37 |
Het kan ook een probleem zijn in de (elektronische) aansturing. Dat er een verkeerde opdracht wordt gegeven buiten de macht van de piloten om. | |
TheFreshPrince | donderdag 12 juni 2025 @ 16:41 |
Ook wel benieuwd, misschien het staartdeel dat ergens anders terecht kwam? Weet niet tot hoever achterin de stoelen doorlopen in zo'n toestel. | |
Straatcommando. | donderdag 12 juni 2025 @ 16:41 |
Onmogelijk niet, maar als het al gebeurt is het waarschijnlijk door iets van buitenaf ipv twee keer een complete failure van een motor. Niet uitgesloten hoor, maar daar lijkt het niet op. Het lijkt inderdaad wel alsof beide motoren stoppen met thrust af te geven. Heel raar.. Ja daar is Boeing bekend mee (MCAS) | |
Frutsel | donderdag 12 juni 2025 @ 16:49 |
Schijnbaar is er vlak na het opstijgen wel een "mayday" verstuurd naar de verkeerstoren. Maar het is niet duidelijk hoe of waarom. Of althans nog niet bekend gemaakt. | |
The-BFG | donderdag 12 juni 2025 @ 16:51 |
Volgens mij zit dat alleen op de 737 max. Weet het eigenlijk wel zeker want dat moest ervoor zorgen dat het vliegtuig zich hetzelfde gedrag vertoonde vergeleken met oudere 737 types. Zodat er geen extra training nodig was etc. [ Bericht 16% gewijzigd door The-BFG op 12-06-2025 16:58:02 ] | |
opgebaarde | donderdag 12 juni 2025 @ 16:52 |
Ik las daarstraks deze post en ik dacht 'tuurlijk Roos...' Maar voor nu klopt het behoorlijk “Just 30 seconds after takeoff, there was a loud blast and then we crashed. It all happened so fast. When I came to, I was surrounded by bodies,” he said. https://x.com/osint613/st(...)Hl_-hsej9WeUwlVWJ8fg | |
MissButterflyy | donderdag 12 juni 2025 @ 16:58 |
Zou geen bom aan boord kunnen zijn ontploft ofzo? ![]() | |
The-BFG | donderdag 12 juni 2025 @ 17:03 |
Vliegtuig zag er aardig heel uit voordat ie in dat gebouw dook. Ook geen rook ofzo.. | |
MissButterflyy | donderdag 12 juni 2025 @ 17:08 |
Ah oké, dat filmpje heb ik dan niet gezien. | |
xzaz | donderdag 12 juni 2025 @ 17:09 |
Birds? | |
roos94 | donderdag 12 juni 2025 @ 17:11 |
Hoe is het mogelijk dat 200+ mensen sterven en 1 persoon in dat ding het overleeft? | |
CryptoPunk | donderdag 12 juni 2025 @ 17:12 |
| |
MissButterflyy | donderdag 12 juni 2025 @ 17:13 |
Niet eens een kind dus. Die schijnen de grootste kans op overleven te hebben, heb ik eens ergens gelezen. | |
roos94 | donderdag 12 juni 2025 @ 17:14 |
Ballen van staal ![]() | |
Jedi_Pimp | donderdag 12 juni 2025 @ 17:17 |
Direct aan een nooduitgang zitten. Serieus: geen idee, maar het is een keer eerder gebeurd met dat Nederlandse jongetje. | |
RAVW | donderdag 12 juni 2025 @ 17:17 |
Dan is het gewoon zijn tijd nog niet om dood te gaan. Maar het is vaker voorgekomen dat er maar weinig mensen zo iets overleven. Dan zit je net even "op de juiste plek" | |
-XOR- | donderdag 12 juni 2025 @ 17:17 |
Begon De Duivelsversen ook niet met 2 overlevenden van een vliegtuigcrash van AirIndia? | |
CryptoPunk | donderdag 12 juni 2025 @ 17:18 |
Hij zat in ieder geval bij een uitgang, op plek 11a | |
Jedi_Pimp | donderdag 12 juni 2025 @ 17:21 |
Er is volgens mij maar één overlevende, die andere vermeende overlevende zou in dat doktershostel gezeten hebben. | |
MissButterflyy | donderdag 12 juni 2025 @ 17:22 |
Wiki: Het boek begint bij de ontploffing van een gekaapt vliegtuig boven Zuid-Engeland. Djibriel Farishta en Saladin Chamcha, twee Indiase acteurs, vallen uit de lucht op het Engelse strand | |
roos94 | donderdag 12 juni 2025 @ 17:22 |
Dat filmpje, die klap, de rook die daarboven uit stak, dat is absurd. Hij is niet eens in coma ofzo. Kerel loopt gewoon naar buiten. Deze gast is van metaal. | |
Jedi_Pimp | donderdag 12 juni 2025 @ 17:22 |
Daarom had ik het ook gepost, nadat ik op seatguru had gekeken ![]() Ik wilde iets posten over business class, maar was vergeten dat AI nog steeds aan 22-22-22 doet in business, hence maar drie rijen. | |
MissButterflyy | donderdag 12 juni 2025 @ 17:24 |
Gewoon heel veel geluk hebben. Er was een half jaar geleden toch ook een crash met een paar overlevenden. Die filmden zichzelf ook terwijl dat vliegtuig net was neergestort. In Mongolië was dat ofzo? | |
MissButterflyy | donderdag 12 juni 2025 @ 17:25 |
Hij zal wel net voor dat de boel ontplofte via de nooduitgang naar buiten zijn gekomen. | |
Discombobulate | donderdag 12 juni 2025 @ 17:33 |
Elk jaar is er wel een vliegtuigongeluk. | |
ikweethetookniet | donderdag 12 juni 2025 @ 17:33 |
Ik zie bij het opstijgen de flaps en slats niet uit staan ![]() Ja dan wil hij niet omhoog, als je dan de neus optrekt dan heb je een stall Bekijk deze YouTube-video [ Bericht 34% gewijzigd door ikweethetookniet op 12-06-2025 17:39:11 ] | |
MissButterflyy | donderdag 12 juni 2025 @ 17:36 |
NRC meldt al 290 doden, ook veel doden in de gebouwen die geraakt zijn. | |
Straatcommando. | donderdag 12 juni 2025 @ 17:37 |
Klopt, maar mcas zat er ook in zonder dat de piloten er (goed) van op de hoogte waren gesteld ![]() | |
KinKiJan | donderdag 12 juni 2025 @ 17:40 |
Tja, die hoeft geen loten meer te kopen, al z'n geluk is voor de rest van z'n leven wel zo'n beetje op lijkt me. | |
roos94 | donderdag 12 juni 2025 @ 17:42 |
En een mega trauma wss ook nog. | |
The-BFG | donderdag 12 juni 2025 @ 17:55 |
Ja dat was echt schandalig. Hoe het dat systeem gebouwd was overigens al schandalig. Had niets te maken met de safety first waar Boeing om bekend stond. Mede doordat alle lastige en kritische engineers ontslagen waren.. | |
WheeledWarrior | donderdag 12 juni 2025 @ 18:00 |
Als je die ene overlevende bent heeft God ook andere plannen met je @KingRoland | |
Discombobulate | donderdag 12 juni 2025 @ 18:14 |
Of juist niet. Denk eerder dat hij mega blij is. | |
roos94 | donderdag 12 juni 2025 @ 18:19 |
Je weet niet met wie hij in dat ding zat. Misschien zn gezin of wat dan ook | |
TAmaru | donderdag 12 juni 2025 @ 18:20 |
Er lijkt op X ook wel consensus te bestaan dat de piloot na het draaien meteen is opgestegen en daarbij niet genoeg vaart heeft kunnen maken. Blijkbaar is er bij dezelfde vlucht andere dagen langer snelheid gemaakt door een stuk verder terug te rijden op de baan. Nu zou hij maar 1.8 km hebben gehad om vaart te maken wat te weinig is. | |
CryptoPunk | donderdag 12 juni 2025 @ 18:24 |
Als hij alleen reisde zal hij ongetwijfeld blij zijn maar het kan ook zijn dat hij met z'n gezin ofzo in het vliegtuig zat. Dan zal hij niet zo blij zijn denk ik.. | |
Halcon | donderdag 12 juni 2025 @ 18:26 |
Ja. Kinderen zijn over het algemeen lichter en kleiner. | |
The-BFG | donderdag 12 juni 2025 @ 18:36 |
Dan moet de piloot bewust heel veel zaken genegeerd hebben, en de co-piloten dan dus ook. Alles wordt door speciale software berekent en geverifieerd door de piloten door ook zelf alles te berekenen. Je moet zoiets bijna dan wel bewust doen... | |
Straatcommando. | donderdag 12 juni 2025 @ 18:38 |
Dat is vrijwel onmogelijk. Dit dus. Of er is een rekenfout geweest, oftewel menselijk falen. | |
Ama | donderdag 12 juni 2025 @ 18:54 |
Zijn broer zat ook in het vliegtuig en leeft niet meer dus ik denk niet dat hij zo blij is. | |
Harvest89 | donderdag 12 juni 2025 @ 19:05 |
Typisch weer, zo'n kneus op X die gaat zeggen dat deze man niet Brits is. | |
Harvest89 | donderdag 12 juni 2025 @ 19:06 |
Nou, mocht je ooit met het vliegtuig gaan reizen. Weet je welke stoel je moet pakken. | |
kurk_droog | donderdag 12 juni 2025 @ 19:20 |
De Sherlock Holmes weer hoor. Of de flaps werkte niet en hij kwam niet omhoog.. | |
Kleffe_Dop | donderdag 12 juni 2025 @ 19:39 |
Klinkt inderdaad als RAT deployed. Dat zou duiden op een dubbele motorstoring, ernstige hydraulische storing of volledige stroomstoring. Deze noodturbine wordt in elk van deze gevallen automatisch binnen enkele seconden neergelaten. | |
damsco | donderdag 12 juni 2025 @ 19:41 |
- [ Bericht 50% gewijzigd door damsco op 12-06-2025 19:48:23 ] | |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 20:11 |
Mijn eerste idee, veel te zwaar beladen, verbaast me ook niks als je die Indieers ziet reizen, die laaien de shit in alsof ze nooit meer terugkomen. | |
Hyperdude | donderdag 12 juni 2025 @ 20:15 |
Neem aan dat er India wel mensen rondlopen die kunnen optellen. ![]() | |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 20:18 |
Ik neem aan dat ze voor een paar Ruppies daar niet zo moeiljk over doen. | |
Ama | donderdag 12 juni 2025 @ 20:19 |
Lijkt me sterk. | |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 20:21 |
Ik werk dagelijks met Indiers samen, zelden zo een maf volk gezien. | |
Hyperdude | donderdag 12 juni 2025 @ 20:21 |
Configuratie, flaps enzo, lijkt niet helemaal correct, las ik.. | |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 20:21 |
Tot je bagage gaat schuiven. | |
Hyperdude | donderdag 12 juni 2025 @ 20:22 |
Je moet er nooit achter gaan staan bij een loket. Nog meer tijdverspilling en gezeik dan bij Chinezen. | |
Tourniquet | donderdag 12 juni 2025 @ 20:23 |
Dat kwam omdat op Flightradar24 in eerste instantie maar een beperkt aantal ADB-S datapunten aanwezig waren, waardoor dat zo leek. Inmiddels is duidelijk dat wel degelijk de hele baan is gebruikt. https://x.com/flightradar24/status/1933138841214611760
| |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 20:23 |
Dat bedoel ik, zal me niet verbazen als ie hoogwaardigheidsbekleder die mee was ook 60 familieleden mee had met allemaal 500 KIlo aan extra gewicht. | |
roos94 | donderdag 12 juni 2025 @ 20:25 |
Dan zaten ze er toch niet ver naast. | |
Hyperdude | donderdag 12 juni 2025 @ 20:29 |
Always Real Fucking 'Portant checklist: A - aircraft clean, de-iced, anti-ice on if req'd (Air Florida 90) R - runway alignment (Comair 5191) F - flaps/slats (Delta 1141 and maybe todays' Air India 171) P - power settings/EPR (MK 1602 and Air Florida 90) | |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 20:29 |
Kennelijk dus een overlevende, https://www.bbc.com/news/(...)0b-44aecb191f85#post Als Nederland hebben wij 2 plekjes op de wikipedia van Soul Survivors. Annette Herfkens en Ruben van Assouw. | |
roos94 | donderdag 12 juni 2025 @ 20:31 |
Die schreef er een ongekend kutboek over ![]() | |
The-BFG | donderdag 12 juni 2025 @ 20:35 |
Opnieuw dat moet dan bijna bewust gedaan zijn. Zeker met deze moderne kisten. | |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 20:37 |
Overlevende, kennelijk in beast mode: Bekijk deze YouTube-video | |
Red_85 | donderdag 12 juni 2025 @ 20:39 |
Dit is wel een heel raar verhaal hoor. Te weinig snelheid = geen lift = uberhaupt niet loskomen van de vloer. Daarbij de echte snelheid ontwikkeld het toestel tijdens het opstijgen zelf, wanneer het al los is van de baan. Beetje afhankelijk van het toesteltype, maar hou de stelregel voor wide bodies 0-300 op de baan, 300-850 in de lucht. Wat wel kan is dat er te vroeg gedraaid is, waardoor er een bepaalde stall kan ontstaan. Stall is geen lift onder de vleugels. Maar in het filmpje gaat ie vrij recht, met de neus omhoog naar beneden, wat meerdere oorzaken kan hebben. Dus dat te korte baan = bullshit Draaien = lijkt onwaarschijnlijk. | |
Hyperdude | donderdag 12 juni 2025 @ 20:40 |
De enige die zijn tafeltje in had geklapt. ![]() | |
Hyperdude | donderdag 12 juni 2025 @ 20:41 |
I know. We gaan het zien. | |
TheFreshPrince | donderdag 12 juni 2025 @ 20:43 |
Zag ergens in een bron voorbij komen dat hij met zijn broer in het toestel zat. Maar dat is niet erg betrouwbaar. Als het zo is, dan is die broer iig omgekomen. | |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 20:44 |
Het probleem is een beetje dat als je opstijgt en onder een lagere hoek van 45 graden komt je dat heel moeilijk gaat corrigeren, en nee ik been profesioneel piloot maar genoeg uren War Thunder gemaakt om dat effect te ervaren. | |
The-BFG | donderdag 12 juni 2025 @ 20:45 |
Wat zou kunnen is dat de crew echt alle procedures aan hun laars gelapt hebben.. Maar we gaan het idd wel horen.. | |
Ama | donderdag 12 juni 2025 @ 20:48 |
Hij ging op familiebezoek dus dat zijn broer erbij zou zijn geweest lijkt me niet zo gek. | |
Nieuwschierig | donderdag 12 juni 2025 @ 20:48 |
De baan was op. Vandaar het stof dat opwaait als ie loskomt. Hij is niet vanaf de nummers gestart maar een oprit verder | |
The-BFG | donderdag 12 juni 2025 @ 20:51 |
Een beetje piloot heeft dat op tijd door en breekt het opstijgen af. | |
Red_85 | donderdag 12 juni 2025 @ 20:54 |
Dan komt ie niet eens van de grond af. | |
Halcon | donderdag 12 juni 2025 @ 20:54 |
Hygiëne e.d. lappen ze daar ook aan hun laars. Dus wie weet... | |
Nieuwschierig | donderdag 12 juni 2025 @ 20:55 |
Dat hij opsteeg zonder flaps bij een buitentemperatuur van 42 graden kan alleen maar betekenen dat het toestel verkeerd geconfigureerd was. Als het toestel denkt dat hij 10 ton minder weegt en dat het buiten 21 graden is dan gaan de motoren ook een stuk minder power geven. | |
Red_85 | donderdag 12 juni 2025 @ 20:57 |
Ja, en vervolgens zitten een paar stoelen verder een baar dunne indiers die je weg kan blazen. 500kg op 350.000 kilo maakt niet zo veel uit. Het is een widebody B787, geen Cessna. 'Te zwaar beladen' komt door een combinatie van meer factoren. | |
The-BFG | donderdag 12 juni 2025 @ 20:57 |
Losgelaten lading of verkeerd verdeelde lading lijkt me ook niet. Dan raakt die kist echt uit balans zoals hier: Bekijk deze YouTube-video | |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 20:58 |
Nope, maar als ik zo lees geen halfgare Indische developer waar je niks aan hebt. | |
raptorix | donderdag 12 juni 2025 @ 21:00 |
Kennelijk heb je nooit een weegschaal gebruikt. | |
Red_85 | donderdag 12 juni 2025 @ 21:00 |
Iets met Runway free of others (KL 4805) | |
The-BFG | donderdag 12 juni 2025 @ 21:07 |
Dat kan bijna alleen maar als de piloten dan van onjuiste informatie zijn voorzien. Want de berekening die nodig zijn voor de juiste take-off config zijn op zijn minst twee keer gedaan. Waarvan er eentje door de computer. Tevens stijgt ie eerst vrij normaal op om vervolgens te gaan dalen. Tevens dat van geen flaps is nog lang niet bevestigd. | |
TLC | donderdag 12 juni 2025 @ 21:20 |
Bizar, gewoon weglopen uit het vliegtuig met een paar schrammetjes terwijl de rest in het vliegtuig overleden is, dan heb je n paklading beschermengelen hoor ![]() | |
Stupidisco | donderdag 12 juni 2025 @ 21:22 |
Straatcommando. | donderdag 12 juni 2025 @ 21:26 |
Het is random twitter, maar het past wel bij de beelden die rond gaan. | |
spectrumanalyser | donderdag 12 juni 2025 @ 21:30 |
bizar dat enkele uren na een vliegtuigcrash de krant een artikel plaatst over hoe beleggers denken over Boeing ![]() Er zijn net 290 mensen omgekomen. | |
Halcon | donderdag 12 juni 2025 @ 21:32 |
Dat is toch ook nieuws? Lees ook dat India Air de nabestaanden 10 miljoen roepies wil geven. Is dat dan wel gepast? | |
Nieuwschierig | donderdag 12 juni 2025 @ 21:34 |
Alles is speculatie maar dat hij nog los komt kan door het grondeffect zijn en dan nog even de hoge angle of atack. Maar dan begint de stick te shaken en dan gaat ie vanzelf omlaag om een wing stall te voorkomen. | |
Tourniquet | donderdag 12 juni 2025 @ 21:50 |
Dat is al ontkracht, hij heeft de volledige baan gebruikt volgens FR24: Tourniquet in NWS / Passagiersvliegtuig van Air-India neergestort [ Bericht 0% gewijzigd door Tourniquet op 12-06-2025 21:55:44 ] | |
Perrin | donderdag 12 juni 2025 @ 22:13 |
Het leven kan zo voorbij zijn. | |
Red_85 | donderdag 12 juni 2025 @ 22:44 |
Nee. In 20 jaar luchtvracht heb ik geen idee wat een weegschaal is nee. Je roept ook maar wat. Valt me vaker op bij crashes. | |
superniger | vrijdag 13 juni 2025 @ 01:32 |
Loopt gewoon kalmpjes weg. | |
TAmaru | vrijdag 13 juni 2025 @ 03:23 |
Toch hoor je wel eens dat er weer eens een vliegtuig is opgestegen van een taxibaan. Hoe kan dat dan? Of gaat er dan ook heel veel mis door een halfdronken piloot ofzo? | |
raptorix | vrijdag 13 juni 2025 @ 04:52 |
Ik roep helemaal niet wat, het punt is dat onbalans natuurkundig gezien helemaal niet om over grote percentages hoeft te gaan. | |
roos94 | vrijdag 13 juni 2025 @ 05:56 |
Jezus. Die reacties op twitter. " nu stinkt londen minder naar curry". "Nu hoeft londen niet te dealen met 5 extra browns". Wat gebeurt er met mensen. Bah | |
PluggieOD | vrijdag 13 juni 2025 @ 07:16 |
Bird ingestion is een optie. Benieuwd naar het onderzoek. | |
Lospedrosa | vrijdag 13 juni 2025 @ 07:29 |
Echt hè? Wat een mafklappers. | |
raptorix | vrijdag 13 juni 2025 @ 07:54 |
Kijk als ze onder je werken is het soms al vervelend, maar ik zit in mijn huidige functie in een situatie waar ze bepaalde zaken moeten goedkeuren, en die lui denken niet echt vanuit ratio maar exact zoals het iemand het ooit heeft opgeschreven, ik heb de laatste 6 maanden nu al 10 keer moeten uitleggen waarom we een bepaalde keuze hebben gemaakt die weliswaar minder secure is, maar vanwege de beperkingen noodzakelijk. Staat ook helemaal uitgeschreven, maar ze blijven er maar op terug komen. | |
Lospedrosa | vrijdag 13 juni 2025 @ 08:00 |
Haha je werkt VOOR ze? | |
raptorix | vrijdag 13 juni 2025 @ 08:01 |
Dat niet, maar ze zitten in bepaalde commissies die goedkeuring moeten geven om de boel in productie te krijgen. | |
Lospedrosa | vrijdag 13 juni 2025 @ 08:02 |
-knip- off-topic [ Bericht 2% gewijzigd door Lospedrosa op 13-06-2025 08:13:14 ] | |
SEMTEX | vrijdag 13 juni 2025 @ 09:41 |
X is al tijden een racistische chesspool, ik mis het niet. | |
SymbolicFrank | vrijdag 13 juni 2025 @ 10:03 |
Het is een verschillende insteek. Bij een Boeing verwacht je dat de piloot ingrijpt als er wat gebeurt, bij een Airbus dat je het aan de computer over laat om de zaak in goede banen te leiden. Dus als je dan gaat stunten en extreme dingen doet, dan zitten de piloot en de computer elkaar tegen te werken. | |
SymbolicFrank | vrijdag 13 juni 2025 @ 10:15 |
Dus, grote knal, motoren vallen uit, einde oefening. Dus nu achterhalen wat die knal was. Volgende vraag: was het een bom, slecht onderhoud of een slecht ontwerp? En gezien de berichten over Boeing zou het ook nog iets kunnen zijn zoals een verdwaald stuk gereedschap in de ingewanden van het toestel dat nu ineens kortsluiting maakt. | |
SEMTEX | vrijdag 13 juni 2025 @ 10:20 |
Of een vogel? | |
SymbolicFrank | vrijdag 13 juni 2025 @ 10:22 |
Twee synchrone vogels, dan. | |
George_of_the_Jungle | vrijdag 13 juni 2025 @ 10:25 |
Waarom niet een vogel, waardoor een engine uitvalt, en de ander het niet kan behappen door temperatuur, gewicht en gebrek aan flaps (verkeerde configuratie)? | |
SymbolicFrank | vrijdag 13 juni 2025 @ 10:28 |
Dan zou het een ontwerpfout zijn, want het hoort zo te zijn dat de tweede motor gewoon blijft draaien als de eerste uitvalt. Misschien dat hij explodeerde en daarmee een stuk motor (waarschijnlijk een rotor) dan iets vitaals raakte. Maar ook dat zou dan een ontwerpfout zijn, want dat mag niet kunnen gebeuren. Beide dingen worden (als het goed is) heel uitgebreid getest. | |
George_of_the_Jungle | vrijdag 13 juni 2025 @ 10:33 |
Ik bedoel meer als een opeenstapeling van factoren. Niet optimaal geconfigureerd, maar wat geen probleem zou zijn als beide motoren naar behoren werkte. Maar door een birdstrike, of probleem in een motor, viel die uit, en door de niet optimale configuratie (hoge temp, hoge lading, whatever), kon de enige overgebleven motor het niet aan (door die niet optimale configuratie dus). | |
SymbolicFrank | vrijdag 13 juni 2025 @ 10:34 |
Ja, dat is dan slecht onderhoud of een ontwerpfout. | |
Red_85 | vrijdag 13 juni 2025 @ 10:38 |
Bij het opstijgen heeft dit toestel 2 motoren nodig. Vliegen en landen evt op 1. Maar hoeft ook niet. Zie 'the Azores glider'. Maar dat geluid van de RAT is wel opvallend. Ook met 1 motor zou er genoeg power moeten zijn voor de elektra aan boord. Volgens mij was er echt meer gaande | |
Red_85 | vrijdag 13 juni 2025 @ 10:39 |
Hoe haal je dat uit die post? Hij wijst naar factoren die alles behalve dat zijn. | |
xpompompomx | vrijdag 13 juni 2025 @ 10:40 |
Heb vroegah genoeg Air Crash Investigation gezien om te weten dat dit door slecht onderhoud komt. En zo niet dan komt het doordat mensen hebben zitten te slapen. | |
Red_85 | vrijdag 13 juni 2025 @ 10:41 |
Zonder de rode blackboxes weten we genoeg!!! ![]() | |
Whiskers2009 | vrijdag 13 juni 2025 @ 10:42 |
Oranje ![]() | |
SymbolicFrank | vrijdag 13 juni 2025 @ 10:50 |
Kan hij met maar 1 motor op vol vermogen wel in de lucht blijven, ook als hij nog niet hoog vliegt? Bekijk deze YouTube-video Het omhulsel is gemaakt om een exploderende motor binnen te houden. Ook als de motor van de vleugel afbreekt moet het vliegtuig door kunnen vliegen. De brandstof zit wel in de vleugels, dus het kan zijn dat je een hoop brandstof verliest. | |
franklop | vrijdag 13 juni 2025 @ 10:51 |
Gezien de foto van het staartdeel denk ik dat ze die ook op zich wel zouden kunnen vinden O blijkbaar toch meer moeite mee; Bron BBC liveblog | |
Red_85 | vrijdag 13 juni 2025 @ 10:55 |
Vliegen kan, opstijgen niet. Daar is echt (bijna) full power voor nodig. Want als ie dat met 1 kan, dan hangen er geen 2 onder. Maar laten we het onderzoek afwachten. Ik vind het maar een rare crash dit. Alles wijst op een sudden loss of power, maar waardoor. | |
SymbolicFrank | vrijdag 13 juni 2025 @ 11:00 |
Maar opstijgen is wat anders dan op dezelfde hoogte door blijven vliegen. | |
SEMTEX | vrijdag 13 juni 2025 @ 11:03 |
Het is inderdaad opvallend vaak toch stiekem een pilot error/human error. Ben benieuwd wie dit onderzoekt. Heeft India een eigen NTSB of komt de Amerikaanse NTSB erbij omdat het een Boeing betreft? | |
RAVW | vrijdag 13 juni 2025 @ 11:11 |
Het land waar het vliegtuig neer komt daar komen onderzoekers van , en het land waar het vliegtuig vandaan komt (gebouwd is) Dus in dit geval NTSB uit de VS (Boeing) | |
franklop | vrijdag 13 juni 2025 @ 11:15 |
Vanuit de UK is er ook een team aanwezig, die hadden hulp aangeboden en dat is geaccepteerd. | |
DjVero | vrijdag 13 juni 2025 @ 11:15 |
Waarom lees ik dit ook weer? ![]() ![]() En ja, ik weet, ook de volwassenen, maar zodra ik dit soort shit lees over kinderen raakt het me altijd dieper en harder... | |
Pleun2011 | vrijdag 13 juni 2025 @ 11:20 |
Je bent een goed mens | |
flipsen | vrijdag 13 juni 2025 @ 12:34 |
![]() | |
StateOfMind | vrijdag 13 juni 2025 @ 12:38 |
Sterker nog, ik zit het nu te kijken ![]() | |
Red_85 | vrijdag 13 juni 2025 @ 12:46 |
Goed argument man. Echt top. Kunnen we wat mee. | |
The-BFG | vrijdag 13 juni 2025 @ 13:27 |
Klopt hoor, piloot treft ook zeker blaam. Dat stunten had ie beter tijdens een test vlucht zonder passagiers kunnen doen bijvoorbeeld. Maar ik geloof ook wel in zijn kant waarbij het vliegtuig iets deed dat hij niet verwachte. Maar dat kan ook gewoon komen omdat meneer de handleiding niet goed gelezen had en zitten slapen op de training.. Of tjah toch een bug in de software. | |
Kleffe_Dop | vrijdag 13 juni 2025 @ 13:29 |
Wanneer een bepaalde nationaliteit veel vertegenwoordigd is onder de slachtoffers, zie je vaker dat die betreffende safety board ook aanhaakt. Daarom het VK. En afhankelijk van de kant waarop de oorzaak wijst is het ook gebruikelijk dat het land van herkomst van de producent van de motoren aanhaakt. In dit geval waren het twee stuks GEnx-1B, dus al vertegenwoordigd door de VS. | |
flipsen | vrijdag 13 juni 2025 @ 13:41 |
Nee, onzin spuien als feit op een forum, daar kunnen we wat mee. Als je V1 bent gepasseerd kan je ook op 1 motor opstijgen als het moet. Ook met een volle 787. Zou niet best zijn als dat niet kon. | |
Joppiez | vrijdag 13 juni 2025 @ 13:43 |
Er gaan elke dag in het verkeer erg veel mensen dood, helaas. Het is kut maar het hoort er gewoon bij. | |
ChevyCaprice | vrijdag 13 juni 2025 @ 13:45 |
Wat een beast. Iedereen dood en hij licht gewond. Insane! | |
Lospedrosa | vrijdag 13 juni 2025 @ 13:52 |
Dus als 1 motor net na de start uitvalt is de uitkomst sowieso een crash? | |
Lospedrosa | vrijdag 13 juni 2025 @ 13:53 |
Vaak doordat je er toevallig zonder wat te raken gunstig uitslingerd. Gebeurt ook weleens met auto ongelukken. | |
ChevyCaprice | vrijdag 13 juni 2025 @ 13:54 |
Eens maat. Hij was mega lucky. | |
franklop | vrijdag 13 juni 2025 @ 14:08 |
1 van de zwarte dozen is geborgen ondertussen | |
Red_85 | vrijdag 13 juni 2025 @ 14:23 |
V1 is point of no return en pas bij v2 is het punt wat jij bedoeld hier. https://baatraining.com/b(...)speeds-v1-vr-and-v2/ V2: Dus wanneer heb je die 2 motoren wel nodig? | |
RAVW | vrijdag 13 juni 2025 @ 14:25 |
Klopt dat zag je ook met de MH17 dat er een Nederlands team er heen ging. | |
flipsen | vrijdag 13 juni 2025 @ 14:55 |
En anders vragen we het even aan onze FOK!-piloot @shiz ![]() | |
xzaz | vrijdag 13 juni 2025 @ 15:20 |
Lijkt wel alsof ze hem gewoon naar beneden duwen | |
xzaz | vrijdag 13 juni 2025 @ 15:22 |
Ik snap ook nog steeds niet waarom anno 2025 vliegtuigen dit hebben ![]() Waarom niet gewoon 24/7 stream opslag? | |
Ama | vrijdag 13 juni 2025 @ 15:32 |
Omdat ze er schijnbaar veel informatie uit kunnen halen dus waarom niet. | |
Alloch87 | vrijdag 13 juni 2025 @ 15:42 |
Daar lijkt het echt totaal niet op. Toch bedankt voor je input. | |
xzaz | vrijdag 13 juni 2025 @ 15:51 |
Mijn input is iig niet naar beneden | |
SymbolicFrank | vrijdag 13 juni 2025 @ 16:12 |
Voordat je de startbaan hebt verlaten en een hoogte van 12 meter hebt bereikt? | |
raptorix | vrijdag 13 juni 2025 @ 17:28 |
Je denkt dat je overal mobiel Internet hebt? | |
shiz | vrijdag 13 juni 2025 @ 17:52 |
V1 wordt telkens nieuw berekend (afhankelijk van gewicht, wind e.d.) en daar gaat het erom dat je op de baan nog tot een veilige stop kan komen. Als je daarna afbreekt heb je dus het risico dat je niet op de baan stopt en mogelijk ergens tegenaan ramt o.i.d. . Na V1 ben je dus beter af om je takeoff door te zetten. Ook op 1 motor kun je nog versnellen en stijgen. Al is dat met een fors giermoment (vanwege de asymmetrie in thrust) dat moet worden opgevangen met het richtingsroer. Dus dan versnelt het toestel nog wel, echter veel langzamer natuurlijk, tot de roteersnelheid. Na het roteren wordt de V2 snelheid bereikt, dat is de minimale snelheid waarmee men veilig door kan stijgen naar de versnellingshoogte waar de flaps weer worden ingetrokken voor minder weerstand. Met de Vfto snelheid wordt dan naar verdere hoogtes doorgestegen. Ik zie eigenlijk niet echt abnomaliën bij de start van het toestel dat direct wijst op een motoruitval (een of beide). Eerst na kort in de lucht te zijn lijken de problemen op te treden. Onmiddelijk na lift off is het natuurlijk ook gebruikelijk om je landingsgestel in te trekken (er zijn natuurlijk situaties, zoals rijden over sneeuw/slush bedekte airports dat je de wind nog het landingsgestel schoon laat maken, of voor koeling het landingsgestel er langer uitlaat). Dat landingsgestel veroorzaakt wel heel veel weerstand, dus daar moet je rekening mee houden. Wat opmerkelijk is bij het geval Air India, is dat het landingsgestel natuurlijk nog uitgeklapt was. De neusstand van het vliegtuig lijkt redelijk hoog, uitgaande van de CCTV video... en die wordt ook niet minder, eerder meer. Bij een stall of aanstromings/liftverlies over de vleugels is het belangrijk dat je die aanstroom snel weer herstelt zodat je niet oncontroleerd blijft dalen. Om die aanstroming weer terug te krijgen moet de neusstand verlaagd worden = drukken. Dit is natuurlijk counter intuitive omdat je niet omlaag wilt gaan. En dan moet je maar genoeg snelheid en vermogen hebben om er dan weer uit te komen. Kan natuurlijk zijn dat je de pech jackpot hebt gewonnen en hydraulische en/of motorproblemen hebt en zoals Sully Sullenberger weinig meer met het toestel kan doen... dan moet je maar net hopen op een rivier of weiland of iets. Midden in een stad en met weinig hoogte wordt het moeilijk. Andere variant is natuurlijk... waarom werd het landingsgestel niet ingetrokken? Was het iets hydraulisch? Of... of kan het zijn dat op het commando 'gear up' de andere piloot per ongeluk de flaps heeft ingetrokken i.p.v. het landingsgestel? Dan verlies je cruciale lift over de vleugels en heb je de extra weerstand van het landingsgestel... in zo'n situatie zegt een toestel ook een keertje: 'can't'. Maar goed, da's allemaal maar wilde speculaas. Op http://avherald.com verzamelt Simon vele feiten, footage en statements. Houd het daar in de gaten. | |
Lospedrosa | vrijdag 13 juni 2025 @ 18:45 |
Na Na dit betoog kan ik ook een Dreamliner omhoog krijgen. | |
Jedi_Pimp | vrijdag 13 juni 2025 @ 19:06 |
Informatieve post (thanks!) maar ik heb twijfels bij de stall & nosedive opmerking. Op die hoogte - ze haalden maximaal 625 voet (barometrisch, vliegveld ligt op ~200) heb je de luxe niet om een dergelijke manoeuvre uit te halen, lijkt me? Het niet intrekken van de wheel gear is inderdaad raadselachtig, wellicht ook hier was er geen aandacht/tijd voor en hadden ze reeds door dat er iets anders aan de hand was (i.e. een probleem dat meer urgentie vroeg). De flaps versus wheel gear theorie wordt door een Amerikaanse vriend - tevens Boeing fan (geen verrassing) - gedebiteerd en zou met wat fantaseren inderdaad meer likely zijn bij de Boeing way of flying dan bij Airbus. Allemaal speculatie vooralsnog, hopelijk snel meer duidelijkheid.. | |
z80 | vrijdag 13 juni 2025 @ 19:32 |
avherald ligt redelijk op zijn gat. Die kan de drukte niet aan. Maar wat ik begrepen heb kan bij een 787 de flaps niet ingetrokken worden bij te lage snelheid. En ook de foto van de vleugel op de grond lijkt er op de de flaps en slats wel uit waren. En de kist is niet als een baksteen naar beneden gekomen. Maar er wordt ook druk gezocht of het klopt dat de RAT uit is. Afgaand op het geluid wat wel en niet aanwezig is bij bepaalde beelden. Mocht de RAT uit zijn dan hebben de piloten de bingo te pakken. 2 Motoren die het niet meer doen. En dat tegelijk. Dit wordt zo snel mogelijk de zwarte dozen vinden en uitlezen. Mocht het inderdaad zijn dat beide motoren gelijktijdig er mee stopten dan heb je bijna altijd een software probleem te pakken. In zo goed als alle andere gevallen is het uitvallen van beide motoren, zonder rook/vuur/zichtbaar iets, exact gelijktijdig onmogelijk. Maar even afwachten wat er uit gaat komen. | |
TLC | vrijdag 13 juni 2025 @ 19:45 |
Soms kun je beter in de file staan https://nos.nl/artikel/25(...)g-naar-het-vliegveld | |
Red_85 | vrijdag 13 juni 2025 @ 20:40 |
Super duidelijk dit. | |
SymbolicFrank | vrijdag 13 juni 2025 @ 21:53 |
Kortom, het is uiteraard nog steeds interessant om te achterhalen wat er nu precies is gebeurd, maar de opties zijn dus: een bomaanslag, een achtergelaten voorwerp op een plaats waar het niet hoort, slecht onderhoud (daar zal het wel op neerkomen, ongeacht of dat terecht is) of een ontwerpfout. | |
Harvest89 | vrijdag 13 juni 2025 @ 22:14 |
Dat is dan een ontwerpfout toch? Je zou gewoon de totale controle over dat ding moeten hebben vanwege allerlei uitzonderlijke situaties. | |
Harvest89 | vrijdag 13 juni 2025 @ 22:16 |
Ugh, weer een reden er bij waarom je je leven niet moet laten af hangen van een automatisch programma. | |
SymbolicFrank | vrijdag 13 juni 2025 @ 22:18 |
Ja/nee. Bij een Boeing inderdaad wel, bij een Airbus moet je het overlaten aan de computer, behalve als die aangeeft zich geen raad te weten (in extreme omstandigheden). Maar het is dan nog maar de vraag wat je als piloot beter kunt. Dit is meestal bij grote defecten en/of extreme weersomstandigheden. | |
shiz | vrijdag 13 juni 2025 @ 22:31 |
Die luxe heb je idd ook niet, maar allicht helpt het verringen van de instelhoek, hoe lichtjes dan ook, dat de stroming over de vleugel net weer aanligt. Het is bij een stall eigenlijk je enige hoop. Meer vermogen hoeft in dat scenario ook niet te helpen, want met meer thrust op de motoren krijg je daardoor een pitch up moment wat je eigenlijk nog dieper in de stall trekt. Bij te hoge snelheden worden de flaps niet uitgeklapt: load relief. Of bij ze bij te lage snelheid bij de 787 niet kunt intrekken is me niet bekend. Takeoff is meestal met Flaps 5 or 15. Dat is al een stap voorbij de laagste flap setting: flaps 1. Als je de boel intrekt doe je dat stapgewijs... 5 -> 1 -> 0/UP/clean. Bij 1 heb je dus weinig flap uitslag en de slats nog altijd uitgeklapt. Dus dat kan op zich wel. Het RAT verhaal is idd een interessante angle. Maar met beide motoren uit verwacht ik bij die constante neusstand eigenlijk veel sneller ellende, hij valt eigenlijk idd niet compleet als een baksteen uit de lucht. Blijft een apart geval. Ben idd benieuwd of de data uit de boxen goed is en uitsluitsel bieden kan. We gaan het zien. | |
SymbolicFrank | vrijdag 13 juni 2025 @ 22:35 |
Misschien nog wat verduidelijking: je kunt op twee manieren vliegen. Op de eerste manier bedien je direct de motoren en roeren. Op de andere manier, "fly by wire", instrueer je de computer wat je wilt doen en die doet het dan voor je. Er zijn nog maar weinig gevechtsvliegtuigen die je als piloot zelf kunt vliegen. Verkeersvliegtuigen zijn makkelijker, omdat die ontworpen zijn om gewoon op dezelfde hoogte, met dezelfde snelheid rechtdoor te vliegen als je van de bedieningspanelen afblijft. Maar over het algemeen stuurt de computer meestal het vliegtuig, zelfs bij een oud toestel zoals een 737. Het belangrijkste onderscheid is wanneer je overschakelt tussen "fly by wire" en directe besturing. Dat verschilt behoorlijk per merk en vliegtuig. En in hoeverre de verwachting is dat de computer of de piloot problemen oplost. Daarom is het niet verstandig om zomaar een Boeing piloot een Airbus te laten besturen, of andersom. | |
shiz | vrijdag 13 juni 2025 @ 22:41 |
Ja, mij lijkt een Airbus dus weer niks. Want dat staan de thrust levers in een positie en daar blijven ze dan staan, hoewel de computer het vermogen op de motoren varieert. Bij een Boeing doet de computer dat ook wel, maar die beweegt dan respectievelijk de gashendels mee. Daardoor heb je als piloot goede feedback wat het toestel doet. Ook het stuurwiel. Bij de Boeing weet je wat de ander doet, omdat de uitslagen van het stuur bij beiden gelijk is. Bij de Airbus krijg je niet mee wat de ander doet, omdat je stick niet meebeweegt. Maar goed, dat went vast ook wel en is een ding van smaak/filosofie, maar ik ben er niet de grootste fan van. Vele auto's zijn inmiddels ook steer-by-wire, gas-by-wire en brake-by-wire. De puristen zijn daar denk ik ook geen fan van. Elektronische handrem is ook tof. Tenzij je op een parkeerplek in de sneeuw wilt driften... ![]() | |
SymbolicFrank | vrijdag 13 juni 2025 @ 22:52 |
Daar staat tegenover, dat het grootste probleem bij de MCAS crashes van de 737-MAX was, dat mensen niet sterk genoeg waren om de flap wielen in de juiste positie te krijgen. De hulk was niet verongelukt. Mentour Pilot heeft daar een prachtig YouTube filmpje over gemaakt, maar dat kan ik zo snel niet terugvinden. Edit: het is verdwenen van zijn kanaal. Boeing was er niet blij mee? [ Bericht 2% gewijzigd door SymbolicFrank op 13-06-2025 23:01:39 ] | |
z80 | zaterdag 14 juni 2025 @ 19:02 |
Je kunt complete controle krijgen. Zowel bij Boeing als bij Airbus. Normal Law, Alternate Law, Direct Law. Hier staat het verschil goed uitgelegd. Het is wel zo dat er per fabrikant kleine verschillen zijn. https://aeropeep.com/what(...)ight-control-system/ | |
xzaz | zaterdag 14 juni 2025 @ 22:15 |
Ja | |
The-BFG | zondag 15 juni 2025 @ 08:17 |
Lees steeds meer dat de piloten een mayday hebben laten uitgaan ivm engine failure. Opstijgen met 1 motor is mogelijk, dus dan gok ik dat beide motoren eruit lagen. Ook omdat de RAT deployed was. | |
matspontius | zondag 15 juni 2025 @ 08:56 |
Ik vraag me wel af hoe die ene overlevende het vliegtuig heeft verlaten vlak voor de crash???? Hoe dan? | |
Perrin | zondag 15 juni 2025 @ 08:57 |
Via de nooduitgang. | |
matspontius | zondag 15 juni 2025 @ 08:57 |
Terwijl het vliegtuig nog in de lucht was? Blijkbaar vlak voor de crash! | |
Perrin | zondag 15 juni 2025 @ 08:59 |
Ja net voor na de crash naar buiten. [ Bericht 2% gewijzigd door Perrin op 15-06-2025 09:11:14 ] | |
matspontius | zondag 15 juni 2025 @ 09:01 |
Ja, dat snap ik maar hoe heeft hij die nooddeur open gekregen tijdens de vlucht? Dat kan toch helemaal niet? Dat werkt toch alleen als het vliegtuig op de grond is | |
Perrin | zondag 15 juni 2025 @ 09:11 |
Ja idd ik lees dat ie net na de crash idd naar buiten is gesprongen. | |
matspontius | zondag 15 juni 2025 @ 09:15 |
Ah, duidelijk, dus niet tijdens de vlucht. Wat een mazzelaar zeg!!! Net zoals die vrouw die deze vlucht miste door file ![]() | |
Perrin | zondag 15 juni 2025 @ 09:22 |
Ja dus hij overleeft miraculeus de impact (mede door de plek waar hij zit) en heeft de gelegenheid om snel weg te rennen, ook omdat hij vlak bij de nooduitgang zit. | |
Alloch87 | maandag 16 juni 2025 @ 09:27 |
![]() Wat denk je zelf. | |
xzaz | maandag 16 juni 2025 @ 10:10 |
![]() Zoals Shiz aangeeft. | |
franklop | maandag 16 juni 2025 @ 11:47 |
| |
shiz | maandag 16 juni 2025 @ 12:20 |
Wat heb ik aangegeven dan? 🤔 Normaalgesproken wordt er verlangd dat je voor het vliegen van longhaul kisten een ATPL-brevethouder bent. Daarvoor heb je CPL/Frozen ATPL tot je de vereiste 1500 vlieguren hebt, dus dan is genoemde 1100 vlieguren vrij laag en ontypisch (kapitein was trouwens 55, niet 60+). Dat wil niet per se wat zeggen. En je kunt ook laat pas beginnen met je carrière als bijv. iemand toch liever zijn 9-to-5 office job aan de wilgen hangt en vliegen gaat (India: misschien door ouders gepusht arts of advocaat te worden en dan oud, wijzer en onafhankelijk van de ouders worden en zelf beslissen wat je met je leven wilt doen). Natuurlijk spelen human factors en crew coordination vaak grote rollen, maar wil niet per se zeggen dat je daar nu meteen de schuld moet zoeken. We weten het niet. Het kan een schakel in de kettingreactie geweest zijn. Vaak moeten er sowieso meerdere zaken behoorlijk verkeerd gaan om deze uitkomst te krijgen. Maar misschien hadden ze gewoon een Sullenberger moment en hadden ze gewoonweg geen opties. Nu gaan er weer veel theoriën richting dual engine failure. Allicht een technische oorzaak, mogelijk door een kortsluiting/storing of overhitting van elektronische componenten. Allicht door vervuiling in de brandstoftoevoer (schijnbaar is het depot en de leidingen recent onder handen genomen). Dat zouden de berichten over de RAT, ooggetuigeverklaringen e.d. verklaren. Maar dat zou dan echt de pechjackpot zijn geweest, want in principe is de waarschijnlijkheid daarop heel gering. Maar met een volgeladen toestel die alleen nog op een beetje batterijstroom en een RAT als zweefvliegtuig vliegt, dan zou ik verwachten dat 'ie echt als een baksteen uit de lucht valt/aggressiever (en allicht over een vleugel weg) stallt als je de neus niet omlaag doet. Maar allicht hadden ze schijnbaar dus toch genoeg momentum en wilden ze nog wat gebouwen proberen te ontwijken. Eind vorig jaar had de crew van Azerbaijan Airlines Flight 8243 had het omgekeerde, daar deden de motoren het wel, maar al het andere niet meer. Dat zijn van die uitzonderlijke situaties, echte freak events. Ergens deed dit me echter denken aan Swiftair Flight 5960 die een maand voor de vorige genoemde crash bij Vilnius crashte, ook in een gebouw, ook met overlevenden. Daar was dus o.a. het probleem dat de flaps niet uitgeklapt waren en daar wel de crash de crew aan te rekenen was. Er gaat ook een fake preliminary report de ronde met feiten erin die niet eens kloppen, waarschijnlijk opgesteld door ChatGPT. Laat je niet te veel leiden door onderbuikgevoelen, fake news e.d. . Laten we ons berusten op de feiten en geen dingen gaan claimen zonder het werkelijk te weten. Je kan natuurlijk vrij theoretiseren wat er gebeurd kan zijn... wat ik ook doe, prima, hoe meer opties je openhoudt en verkent des te beter. Maar nu al schuld in de schoenen schuiven van Boeing, Air India of de crew vanwege meningen en niet vanwege feiten... ![]() | |
bianconeri | maandag 16 juni 2025 @ 12:42 |
Ik ben verbaasd over het aantal piloten op X en ook FOK! Alsof een vliegtuig exact op dezelfde plekken opstijgen. Een vliegtuig dat vrij leeg is (qua passagiers en/of vracht) stijgt eerder op. Daarnaast hebben al enkele echte piloten aangegeven dat moment van opstijgen helemaal niet gek is. | |
Jedi_Pimp | maandag 16 juni 2025 @ 15:27 |
Mooi geformuleerd! En daarom vind ik deze piloot en zijn duidingen fijn, verandert z'n mening na (voor hem) nieuwe beelden, terwijl hij blijft benadrukken dat ook zijn "analyses" louter speculaties zijn. Bekijk deze YouTube-video | |
flipsen | maandag 16 juni 2025 @ 15:51 |
Ik blijf voorlopig bij mijn (totaal niet deskundige) mening dat ze de verkeerde motor hebben uitgezet in een stressmoment (birdstrike bijv). Maar we wachten rustig af ![]() | |
xzaz | maandag 16 juni 2025 @ 16:31 |
Dat klopt niet met het geluid en ook niet met de enige ooggetuige in 't vliegtuig. | |
spapaars | maandag 16 juni 2025 @ 19:36 |
Mij viel op met de videobeelden dat de flaps geheel waren ingetrokken. | |
Nieuwschierig | maandag 16 juni 2025 @ 20:02 |
Verdere bestudering van beelden geeft aan dat de flaps op 5 graden stonden, de slats waren ook in gebruik. Aan de stand van de wielen is te zien dat de hendel van de landing gear op intrekken stond maar er blijkbaar geen hydrauliek was om het daadwerkelijk in te trekken | |
z80 | maandag 16 juni 2025 @ 20:46 |
Dat is heel knap. 5 graden flaps is bij dit type kist bijna niet te zien. En bij de tot nu toe beschikbare beelden al helemaal niet. Vandaar ook de discussie op verschillende sites. | |
spapaars | maandag 16 juni 2025 @ 20:49 |
Het is geen feit. Maar het leek erop dat de vleugels geen draagkracht meer hadden. | |
z80 | maandag 16 juni 2025 @ 22:08 |
Kijk nog een keer naar de vleugels. Hoe deze doorbuigen zoals je verwacht bij een normale vlucht. | |
spapaars | maandag 16 juni 2025 @ 22:13 |
Bij normale stijgsnelheid? Dat is niet te zien. Er was duidelijk geen lift meer. | |
-Deluzion- | dinsdag 17 juni 2025 @ 02:41 |
Nah, de flaps bevonden zich simpelweg in normale positie. Het is vrijwel onmogelijk om op een Boeing 787 op te stijgen zonder flaps aangezien je dan meerdere niet te negeren waarschuwingen krijgt van het systeem. Een takeoff zonder flaps is dus uitgesloten. Wat veel waarschijnlijker is, is dat beide motoren vlak na het opstijgen zijn uitgevallen. Als dat gebeurt, wordt automatisch de Ram Air Turbine (RAT) geactiveerd die minimale hydraulische en elektrische stroom levert zodat de piloten nog basisfuncties kunnen gebruiken. (weet ik dankzij Flight Simulator) De grote vraag is hoe kan het dat beide motoren tegelijkertijd uitvallen? Dat is extreem zeldzaam, vrijwel ongekend en iets dat er bij 787 nog niet eerder is voorgekomen. Er doen inmiddels geruchhten de ronde dat de oorzaak ligt bij extreme hitte. Het toestel zou langdurig in de brandende zon hebben gestaan. Mogelijk raakte de brandstof oververhit, wat in combinatie met het softwaregedrag van de 787, direct na het opstijgen tot een automatische reset of beveiligingsreactie kan hebben geleid. [ Bericht 0% gewijzigd door -Deluzion- op 17-06-2025 05:12:18 ] | |
George_of_the_Jungle | dinsdag 17 juni 2025 @ 10:37 |
Lekkere beveilingsreactie zou dat zijn ![]() | |
xzaz | dinsdag 1 juli 2025 @ 12:03 |
Dicht |