Ik verwacht geen ruk naar links, want de gewone burger gelooft nog steeds dat links de boosdoener isquote:Op dinsdag 10 juni 2025 09:43 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik denk dat een links kabinet niet zoveel aan hypotheekaftrek gaan veranderen
De conclusie is gewoon na dit kabinet is:
PVV is alleen maar Assielbeleid en wil heel veel geld aan grote bedrijven geven
VVD wil alleen maar heel veel geld aan grote bedrijven geven
BBB wil alleen iets voor de boeren betekenen heel veel geld aan grote agrobedrijven geven
NSC is dood
Wat heeft de normale burger hier aan gehad?
De gewone burgers is door dit beleid alleen maar veel geld kwijt geraakt aan zaken die ze eigenlijk helemaal niets boeit
Daarom verwacht ik een ruk naar links bij de komende verkiezingen.
De klimaatwetgeving was best ambitieus. We hebben er ook voor gezorgd koploper zonne-energie te worden, bijvoorbeeld. Ik denk dat je de afgelopen 20 jaar tekort doet. Grote veranderingen, zoals de invoering van een compleet sociaal stelsel, het instellen van algemeen kiesrecht of iedereen gelijke behandeling garanderen, zijn ook niet zo heel vaak nodig.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik doe ook mijn best om er een stel te bedenken, maar eigenlijk was de afgelopen 20 jaar behoorlijk matig en zeker niet ambitieus.
Ontzettend veel belangrijke zaken ook vooruitgeschoven.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
De klimaatwetgeving was best ambitieus. We hebben er ook voor gezorgd koploper zonne-energie te worden, bijvoorbeeld. Ik denk dat je de afgelopen 20 jaar tekort doet. Grote veranderingen, zoals de invoering van een compleet sociaal stelsel, het instellen van algemeen kiesrecht of iedereen gelijke behandeling garanderen, zijn ook niet zo heel vaak nodig.
Er worden altijd zaken vooruit geschoven. In elk decennium. Het belangrijkste waar ik daarbij aan denk is de reden dat er in 1999 (dat is dus al ruim voor die 20 jaar) een minister van landbouw (Apotheker) opstapte omdat hij een aangepaste versie van de varkenswet van Van Aartsen, zijn voorganger, er niet doorheen kreeg. Dat probleem hebben we nooit opgelost, die vervangende wet is er nooit gekomen en nu zitten we in de problemen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ontzettend veel belangrijke zaken ook vooruitgeschoven.
Goede aanpassing. De BBB doet niks voor de boer en des te meer voor de agro-industrie. 15 miljard uitkoopregeling weggeven bijvoorbeeld, slecht voor de populatie boeren, goed voor de bedrijven die een zo groot mogelijke boerensector willen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:05 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Ik verwacht geen ruk naar links, want de gewone burger gelooft nog steeds dat links de boosdoener is
Uh, niet echt hoor.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar klimaat, dat is niet echt vooruitgeschoven. De energietransitie ook niet. Nederland is koploper hernieuwbare energie. Dat ondanks al die vallende kabinetten steeds. Dat vind ik best iets om trots op te zijn.
We hebben de meeste zonnepanelen per inwoner in de EU. We wekken zelfs wereldwijd de meeste watt per inwoner op met zonnepanelen.quote:
Qua consumentenelectriciteit hebben we een hele slag gemaakt. Maar we zijn echt verre van koploperquote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
We hebben de meeste zonnepanelen per inwoner in de EU. We wekken zelfs wereldwijd de meeste watt per inwoner op met zonnepanelen.
Meer dan de helft van de electriciteit in ons land komt uit hernieuwbare bronnen. Als je bedenkt waar we stonden voor het klimaatakkoord, had toen niemand je geloofd.
Die staatjes van jou rekenen vervuilende kernenergie, waarvan het uranium winnen vervuilender is dan gas verstoken, mee.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:25 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Qua consumentenelectriciteit hebben we een hele slag gemaakt. Maar we zijn echt verre van koploper
Want in de rest van Europa is de technologie "zonnepaneel" moeilijker bereikbaar?quote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:28 schreef Fretwork het volgende:
Je mag je afvragen in hoeverre dit beleid is en in hoeverre een logisch gevolg van het tot wasdom komen van een technologie. Zoals je nu ook in China ziet.
Je zou hooguit kunnen zeggen dat Duitsland in tegenstelling tot NL te maken heeft met de wet van de remmende voorsprong.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Want in de rest van Europa is de technologie "zonnepaneel" moeilijker bereikbaar?
"Nederland is koploper hernieuwbare energie."quote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die staatjes van jou rekenen vervuilende kernenergie, waarvan het uranium winnen vervuilender is dan gas verstoken, mee.
Ik had het hierover: https://www.solarpowereur(...)tries-solar-capacity
https://energyindemand.co(...)u-country-last-year/
Nee absoluut niet, of nou ja, onze schuine daken en vlakke velden maken het wel vrij geschikt.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Want in de rest van Europa is de technologie "zonnepaneel" moeilijker bereikbaar?
quote:5 zetels erbij voor PVV, 3 eraf bij GLPvdA. De vermeend oppositieleider weet niet op de kabinetsval te kapitaliseren.
Eerder het Bontenbal-effect die ook de PVV heeft uitgesloten overigens. Al kreeg dat net wat minder aandacht.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:46 schreef Nober het volgende:
Dilaneffect, moet ze ook GLPvdA uitsluiten?
[..]
[ x ]
https://x.com/baspaternotte/status/1932410364647375349
[ afbeelding ]
Als dit een stemuitslag zou zijn zou het moeilijk formeren worden. Misschien wel onmogelijk!quote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:46 schreef Nober het volgende:
[..]
[ x ]
[ afbeelding ]
Misschien valt met deze uitslag iets nieuws te proberen: volgens mij moet er wel een kabinet met VVD, D66, CDA en CU te formeren zijn. Zou interessant zijn om eens te kijken of zoiets zou werken.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:46 schreef Nober het volgende:
[..]
[ x ]
[ afbeelding ]
Ik denk dat een formatie wel mogelijk zal zijn zonder PVV. Links kan bij wijze van spreken alles bij elkaar gooien.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:53 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Als dit een stemuitslag zou zijn zou het moeilijk formeren worden. Misschien wel onmogelijk!
Echt ongelofelijk hoe die PVV maar blijft groeien zogenaamd. Maar ik denk dat ze in oktober bedrogen uitkomen.
Omdat CDA al veel eerder de PVV uitgesloten heeft, zo doen fatsoenspartijen dat. Die gaan dan weer wel met Denk in het college zitten in Rotterdam.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:50 schreef Caland het volgende:
[..]
Eerder het Bontenbal-effect die ook de PVV heeft uitgesloten overigens. Al kreeg dat net wat minder aandacht.
Ongelofelijk dat PVV al enige iets wil doen aan de massaimmigratie en maar blijft groeien net als de massaimmigratie.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:53 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Als dit een stemuitslag zou zijn zou het moeilijk formeren worden. Misschien wel onmogelijk!
Echt ongelofelijk hoe die PVV maar blijft groeien zogenaamd. Maar ik denk dat ze in oktober bedrogen uitkomen.
Ja. Eigenlijk hadden ze haar al meteen weg moeten sturen. Maar ja, dan zou Geert ook moord en brand hebben geschreeuwd. Denk dat ze iets hadden van laat Faber maar wat aankloten, misschien dat het publiek dan op een gegeven moment ook wel ziet dat het allemaal vooral ligt aan een incapabele Faber en niet aan de VVD.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 12:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
VVD heeft Faber ook de hand boven het hoofd gehouden.
Als de PVV iets zou willen doen aan de Massa immigratie hebben ze daar al de afgelopen anderhalf jaar ruim de tijd voor gehadquote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:01 schreef Nober het volgende:
[..]
Omdat CDA al veel eerder de PVV uitgesloten heeft, zo doen fatsoenspartijen dat. Die gaan dan weer wel met Denk in het college zitten in Rotterdam.
[..]
Ongelofelijk dat PVV al enige iets wil doen aan de massaimmigratie en maar blijft groeien net als de massaimmigratie.
PVV blijft groeien?quote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:53 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Sinds zaterdag bedoel ik. Toen hadden ze nog 29.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:08 schreef Halcon het volgende:
[..]
PVV blijft groeien?
PVV heeft nu 37 zetels en staat op 33 zetels. Dat is volgens mij een daling. PvdA, VVD en CDA hebben met deze uitslag samen al 71 zetels. Dan doen ze de CU erbij...
Juist niet. VVD, CDA en PvdA-GL zijn tot elkaar veroordeeld, dat maakt praten altijd makkelijker dan als er meerdere opties zijn. Als er geen andere optie is, gaat het meestal snel.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:53 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, maar dat zijn echt allemaal dagkoersen. Campagne is ook niet begonnen. Die gaat straks om of de VVD groter wordt dan de PvdA-GL of omgekeerd.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:09 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Sinds zaterdag bedoel ik. Toen hadden ze nog 29.
Krijg je net Rutte vier. Maar dan D66 ingeruild voor PvdA/GL.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:08 schreef Halcon het volgende:
[..]
PVV blijft groeien?
PVV heeft nu 37 zetels en staat op 33 zetels. Dat is volgens mij een daling. PvdA, VVD en CDA hebben met deze uitslag samen al 71 zetels. Dan doen ze de CU erbij...
PvdA moet wel gek zijn om als grootste partij met 2 rechtse partijen in een regering te stappen, dan hebben ze echt geen lessen uit het verleden geleerd. Minimaal moeten ze dan een links vriendje meenemen als PvdD of SP.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:08 schreef Halcon het volgende:
[..]
PVV blijft groeien?
Waarom zou PvdA-GL D66 willen? D66 is economisch toch best rechts? Denk dat ze op bepaalde punten, zoals economisch en migratie, beter zaken kunnen doen met de CU. VVD en CDA hebben beide overigens ook ervaring met de CU erbij. Met de CU is ook wel makkelijk onderhandelen. Je geeft ze 'n paar wortels voor hun achterban, desnoods wat ethische dingen in de kast zetten, en ze tekenen wel.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Juist niet. VVD, CDA en PvdA-GL zijn tot elkaar veroordeeld, dat maakt praten altijd makkelijker dan als er meerdere opties zijn. Als er geen andere optie is, gaat het meestal snel.
Nu alleen een 4e zoeken, dat kan D66 of CU zijn. VVD zal het misschien niet veel kunnen schelen, PvdA-GL wil D66 en CDA wil CU. Dat zal een discussiepunt zijn, maar zeker niet onmogelijk.
PVV heeft een vaste kern van 15-20 zetels, al het andere kunnen ze zo weer verliezen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, maar dat zijn echt allemaal dagkoersen. Campagne is ook niet begonnen. Die gaat straks om of de VVD groter wordt dan de PvdA-GL of omgekeerd.
Denk ook niet dat, zonder dat er hele rare dingen gebeuren, de PVV echt heel veel gaat verliezen. Een procent of 10-15 van de mensen die de vorige keer PVV stemde zal thuis blijven, maar verder...
Dat is dan de wil van het volk hè.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Krijg je net Rutte vier. Maar dan D66 ingeruild voor PvdA/GL.
Problemen omtrent integratie/immigratie weer op de lange baan. Yes.
Omdat D66 net als PvdA-GL enorm progressief is. Dat is momenteel eigenlijk belangrijker dan economisch, zelfs VVD zet tegenwoordig vol in op koopkrachtreparaties voor de onderste groepen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waarom zou PvdA-GL D66 willen? D66 is economisch toch best rechts? Denk dat ze op bepaalde punten, zoals economisch en migratie, beter zaken kunnen doen met de CU. VVD en CDA hebben beide overigens ook ervaring met de CU erbij. Met de CU is ook wel makkelijk onderhandelen. Je geeft ze 'n paar wortels voor hun achterban, desnoods wat ethische dingen in de kast zetten, en ze tekenen wel.
Zoiets krijg je toch wel. De PVV gaat niet regeren. PvdaGL, VVD en CDA halen elk minimaal 20 zetels en bij elkaar 'n zetel of 70. Dan zijn die min of meer tot elkaar veroordeeld.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Er lag een immigratie-akkoord bij Rutte IV, alleen VVD wilde daar niet aan. Dus zonder VVD gaat het idd misschien wel beter, helaas kunnen ze daar nog niet omheen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
We gaan het missen, die voortvarende aanpak van de problemen omtrent integratie en immigratie onder Schoof.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Met vier partijen krijg je 2 partijen die jij rechts noemt. Als je D66 erbij trekt, zitten ze met drie rechtse partijen. Denk niet dat PvdD en SP realistische opties zijn. Als PvdaGL, VVD en CDA samen 'n zetel of 70 scoren, maar niet meer dan 75, dan zal of D66 of CU erbij komen. Dan is het maar net 'n beetje waar je zaken wilt doen als PvdaGL.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
PvdA moet wel gek zijn om als grootste partij met 2 rechtse partijen in een regering te stappen, dan hebben ze echt geen lessen uit het verleden geleerd. Minimaal moeten ze dan een links vriendje meenemen als PvdD of SP.
Dan zouden ze dat nu in de peiling wel verliezen. Denk dat ze zonder brokken in de campagne ruim boven die 15-20 zetels uit gaan komen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
PVV heeft een vaste kern van 15-20 zetels, al het andere kunnen ze zo weer verliezen.
Die peilingen van nu zeggen niks. PvdA die zetbaas speelt voor 3 rechtse partijen gaat hem niet worden. Dan kunnen ze zichzelf beter opheffen dan fuseren.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:19 schreef Elan het volgende:
De nieuwe kabinetsformatie wordt een ramp.
Enige haalbare scenario is GL-PVDA en VVD die toch een samenwerking aan gaan. Links en rechts. Samen met CDA en D66 die meer in het midden zitten. Volgens de laatste peiling ongeveer 79 zetels. Een meerderheid. De enige manier om een kabinet te vormen zonder PVV en met zo min mogelijk kleinere partijen erbij.
Dat zijn wat incidentele reparaties en niet echt beleid. Gelukkig maar. Electoraal kun je er niet veel mee natuurlijk, maar zou liever zien dat mensen weer wat meer op hun eigen verantwoordelijkheid worden gewezen i.p.v. dat de overheid alles maar op moet lossen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat D66 net als PvdA-GL enorm progressief is. Dat is momenteel eigenlijk belangrijker dan economisch, zelfs VVD zet tegenwoordig vol in op koopkrachtreparaties voor de onderste groepen.
Ze zouden die onzin echt een keer moeten verbieden. Wat een opzichtige ondermijning van de democratie is dat op deze manier zeg.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:21 schreef -XOR- het volgende:
Gelukkig vanaf nu tot eind oktober/november iedere dag geupdate peilingen of anders wel nieuwe duidingen van de peilingen.
Heb je wel eens een podcast beluisterd van hem en Zwagerman? Dan weet je wel genoeg hoor.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:22 schreef klaasweetalles het volgende:
De enige poll is voor mij de echte verkiezingen waarbij ongeveer 10 miljoen Nederlanders naar de stembus gaan
Al die nep peilingen die onder een paar 1000 kiezers gedaan is mij te ongeloofwaardig
Bijna elke verkiezing klopt er geen reet van die peilingen
Die peilingen worden voornamelijk gebruikt om kiezers te beïnvloeden
Ik heb in het verleden weles een verhaal gehoord dat Maurice de Hond ook weles werkzaamheden voor de PVV uitvoerde
Dan ben je voor mij al sowieso ongeloofwaardig en probeer je zaken te beïnvloeden.
Terwijl peilingen volgens politicologen pas vier weken voor de verkiezingen een beetje relevant beginnen te worden.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ze zouden die onzin echt een keer moeten verbieden. Wat een opzichtige ondermijning van de democratie is dat op deze manier zeg.
Met die peilingen moeten we het toch maar even doen. Ik kan ook wel roepen dat ik graag een kabinet VVD-CDA zie, maar wat heeft het voor zin. De kans dat die samen meer dan 75 zetels halen (en dan heb je ook nog de Eerste Kamer) is te verwaarlozen als je de huidige stand van zaken bekijkt.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Die peilingen van nu zeggen niks. PvdA die zetbaas speelt voor 3 rechtse partijen gaat hem niet worden. Dan kunnen ze zichzelf beter opheffen dan fuseren.
Met peilingen vallen ook heel makkelijk verkiezingen te manipuleren.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ze zouden die onzin echt een keer moeten verbieden. Wat een opzichtige ondermijning van de democratie is dat op deze manier zeg.
ja van alles doen om objectief over te komenquote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:24 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Heb je wel eens een podcast beluisterd van hem en Zwagerman? Dan weet je wel genoeg hoor.
Marianne Zwagerman is in die zin wel interessant omdat je een inkijkje krijgt in de denkwereld van mallotig Nederland.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:24 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Heb je wel eens een podcast beluisterd van hem en Zwagerman? Dan weet je wel genoeg hoor.
Maar waarom zou je de huidige stand van zaken nemen. Bij de afgelopen verkiezingen wisselden nog zon 50 zetels van partijen met deze tijd tot de verkiezingen. CDA zit in de lift, VVD zit in de neergang.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Met die peilingen moeten we het toch maar even doen. Ik kan ook wel roepen dat ik graag een kabinet VVD-CDA zie, maar wat heeft het voor zin. De kans dat die samen meer dan 75 zetels halen (en dan heb je ook nog de Eerste Kamer) is te verwaarlozen als je de huidige stand van zaken bekijkt.
PVVquote:
Ik neem dat, omdat het dat in elk geval iets is. Blijft koffiedik kijken, maar dat geldt nog meer voor compleet andere scenario's.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar waarom zou je de huidige stand van zaken nemen. Bij de afgelopen verkiezingen wisselden nog zon 50 zetels van partijen met deze tijd tot de verkiezingen. CDA zit in de lift, VVD zit in de neergang.
Of PvdA/GL leegeten.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik neem dat, omdat het dat in elk geval iets is. Blijft koffiedik kijken, maar dat geldt nog meer voor compleet andere scenario's.
CDA zit in de lift, VVD in de neergang, maar hebben samen nu volgens die peiling nog geen 60 zetels. Dan zou het CDA ergens 'n zetel of 20 vandaan moeten halen, waarbij er niks van de VVD komt. Dat lijkt me echt bijna onmogelijk of Bontenbal zou op een gegeven iets moeten vinden om de PVV leeg te eten.
Er is 1 ding duidelijkquote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik neem dat, omdat het dat in elk geval iets is. Blijft koffiedik kijken, maar dat geldt nog meer voor compleet andere scenario's.
CDA zit in de lift, VVD in de neergang, maar hebben samen nu volgens die peiling nog geen 60 zetels. Dan zou het CDA ergens 'n zetel of 20 vandaan moeten halen, waarbij er niks van de VVD komt. Dat lijkt me echt bijna onmogelijk of Bontenbal zou op een gegeven iets moeten vinden om de PVV leeg te eten.
Ja. Of de Pvda-GL leegeten. Maar dat lijkt me allebei eigenlijk heel ingewikkeld als die partijen geen hele rare dingen gaan doen.quote:
en de PVV doet ook niks voor de gewone burger, die roepen heel hard dat ze iets aan alle buitenlanders gaan doen, maar in de praktijk stemmen ze gewoon met de VVD meequote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:16 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Goede aanpassing. De BBB doet niks voor de boer en des te meer voor de agro-industrie. 15 miljard uitkoopregeling weggeven bijvoorbeeld, slecht voor de populatie boeren, goed voor de bedrijven die een zo groot mogelijke boerensector willen.
Ik vind het tenenkrommend. Maximaal 5 minuten kan ik dat aanhoren.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:28 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Marianne Zwagerman is in die zin wel interessant omdat je een inkijkje krijgt in de denkwereld van mallotig Nederland.
quote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:57 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Misschien valt met deze uitslag iets nieuws te proberen: volgens mij moet er wel een kabinet met VVD, D66, CDA en CU te formeren zijn. Zou interessant zijn om eens te kijken of zoiets zou werken.
Ik denk het niet, zou me niks verbazen als we een 2012 scenario krijgen, met veel strategisch stemgedragquote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:41 schreef klaasweetalles het volgende:
Ik denk dat de partij voor de dieren een grote verrassing kan worden
15 zetels?
ik zit er aan te denken......
[ afbeelding ]
Nee precies om problemen met integratie/immigratie aan te pakken kun je beter een kabinet hebben met een grote pvv.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Waarom zou elke partij moeten regeren? Je kunt toch ook vanuit de oppositie proberen wat invloed uit te oefenen? Of in elk geval tegen dingen te stemmen die je niet ziet zitten, voor dingen te stemmen die je wel ziet zitten en via moties proberen wat bij te sturen?quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:10 schreef MadMaster het volgende:
Met wie denkt Geert samen te kunnen gaan regeren in een meerderheidskabinet, mocht hij weer de grootste partij worden na de verkiezingen, vraag ik me dan af...
[ afbeelding ]
Daarom denk ik ook misschien dat ik toch voor PVDA ga..... dat zullen de meeste doen ikquote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:59 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ik denk het niet, zou me niks verbazen als we een 2012 scenario krijgen, met veel strategisch stemgedrag
Zeker waar.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waarom zou elke partij moeten regeren? Je kunt toch ook vanuit de oppositie proberen wat invloed uit te oefenen? Of in elk geval tegen dingen te stemmen die je niet ziet zitten, voor dingen te stemmen die je wel ziet zitten en via moties proberen wat bij te sturen?
Dat zou nog enigszins logisch zijn ook.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Daarom denk ik ook misschien dat ik toch voor PVDA ga..... dat zullen de meeste doen ik
maar ik twijfel nog
Dan ga ik voor het eerste keer links stemmen in mijn leven omdat rechts er een zooitje van heeft gemaakt
Vrees het ook ja. Van de andere kant PvdD groeit gestaag en in Nederland is er wel vaker een onverwachte verrassing.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:59 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ik denk het niet, zou me niks verbazen als we een 2012 scenario krijgen, met veel strategisch stemgedrag
Daarvoor zou hij denk ik moeten wachten tot de Eerste Kamer verkiezingen. Met zijn 4 zetels daar kan hij nou niet echt veel bereiken als oppositie partij. Met een meerderheidskabinet zit je als oppositie partij in de Tweede Kamer er wel een beetje voor de sier.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:15 schreef koemleit het volgende:
[..]
Zeker waar.
Maar de positie die Geert had (37 zetels en 3 rechtste partners) gaat ie waarschijnlijk niet meer krijgen.
Een betere positie om zn idealen uit te dragen gaat ie waarschijnlijk niet krijgen.
En toch lukte het niet. Vanwege 2 redenen.
1) de uitvoerders waren prutsers.
2) de plannen waren onmogelijk.
Maar Geert kan prima vanuit de oppositie dingen proberen te regelen, maar weinig partijen die daar een plek in de regering voor opgeven.
Dat kan, maar dan heeft Geert het weer niet in eigen hand, net zoals tijdens de jaren voor het laatste kabinet. Als oppositie partij zal je af en toe een succesje behalen met een motie, maar over de uitgangspunten van het het kabinetsbeleid heb je in beginsel niets te zeggen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waarom zou elke partij moeten regeren? Je kunt toch ook vanuit de oppositie proberen wat invloed uit te oefenen? Of in elk geval tegen dingen te stemmen die je niet ziet zitten, voor dingen te stemmen die je wel ziet zitten en via moties proberen wat bij te sturen?
Hij gaat voor 76 zetels of niks. Zal gelukkig wel niks worden dus. Blijft bizar dat mensen op die clown stemmen. Met Baudet heb je zelfs nog meer kans dat hij iets bereikt politiek gezien.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:10 schreef MadMaster het volgende:
Met wie denkt Geert samen te kunnen gaan regeren in een meerderheidskabinet, mocht hij weer de grootste partij worden na de verkiezingen, vraag ik me dan af...
[ afbeelding ]
Nee, dat zeker niet. Hij zal waarschijnlijk zetels gaan verliezen. En twee van z'n partners (NSC en BBB) gaan bijna compleet weggevaagd worden.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:15 schreef koemleit het volgende:
[..]
Zeker waar.
Maar de positie die Geert had (37 zetels en 3 rechtste partners) gaat ie waarschijnlijk niet meer krijgen.
Een betere positie om zn idealen uit te dragen gaat ie waarschijnlijk niet krijgen.
En toch lukte het niet. Vanwege 2 redenen.
1) de uitvoerders waren prutsers.
2) de plannen waren onmogelijk.
Maar Geert kan prima vanuit de oppositie dingen proberen te regelen, maar weinig partijen die daar een plek in de regering voor opgeven.
https://nos.nl/artikel/25(...)r-wil-worden-van-nscquote:Van Vroonhoven niet zeker of ze nog wel lijsttrekker wil worden van NSC
Nicolien van Vroonhoven twijfelt of ze nog wel lijsttrekker wil worden van NSC. Tegen Nieuwsuur zei ze vanmiddag dat ze daar op dit moment "een ei over aan het leggen is". Ze wil op korte termijn de knoop doorhakken.
Van Vroonhoven (54) volgde in april Pieter Omtzigt op als fractievoorzitter van regeringspartij NSC. Toen zei ze nog dat ze graag de lijst wilde trekken bij de eerstvolgende verkiezingen. Inmiddels, na de val van het kabinet, komt ze daarvan terug. "De leden gaan er in eerste instantie over. En ik moet mijn ei er ook nog over leggen." Verdere toelichting gaf ze niet.
Van Vroonhoven heeft het gewoon niet, en dat heeft ze waarschijnlijk zelf ook wel door.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:34 schreef Jojoke het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)r-wil-worden-van-nsc
Zo te lezen haakt Nicolien af, maar wordt het pas formeel bekend als ze kunnen aankondigen hoe NSC de positie van lijsttrekker wil opvullen. Ik gok dat er een lijsttrekkersverkiezing komt, tenzij één van de ministers de kar wil trekken.
Het doet denken aan de koers die Matteo Salvini in Italië probeerde nét voor dat Corona uitbrak. Hij liet de regering vallen in de hoop zelf de grootste te worden, maar het land ging op slot en er kwam een regering van nationale eenheid die het niet eens heel slecht deed. Toen alsnog zijn gedroomde rechtse blok kwam ná die corona periode, speelde Salvini tweede viool naast Meloni.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:19 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dat kan, maar dan heeft Geert het weer niet in eigen hand, net zoals tijdens de jaren voor het laatste kabinet. Als oppositie partij zal je af en toe een succesje behalen met een motie, maar over de uitgangspunten van het het kabinetsbeleid heb je in beginsel niets te zeggen.
Dus 5 of 30 zetels er bij in de peiling, het boeit niet echt. Alle euforie is slechts voor de bühne...
ze ziet de bui al hangenquote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:39 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Van Vroonhoven heeft het gewoon niet, en dat heeft ze waarschijnlijk zelf ook wel door.
Ze nemen al een links vriendje Gl meequote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
PvdA moet wel gek zijn om als grootste partij met 2 rechtse partijen in een regering te stappen, dan hebben ze echt geen lessen uit het verleden geleerd. Minimaal moeten ze dan een links vriendje meenemen als PvdD of SP.
Das war einmal, onder Pechtold.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:14 schreef Halcon het volgende:
Waarom zou PvdA-GL D66 willen? D66 is economisch toch best rechts?
Ik denk dat juist 1 zetel halen haar grootste angst is. Een eenmansfractie zijn is echt ontzettend zwaar als je het goed wil doen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:51 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
ze ziet de bui al hangen
van 20 zetels naar 0 zetels mogelijk....
daar sta je dan op verkiezingsavond....dat wil ze denk ik niet meemaken
Als we het afgelopen jaar toch één conclusie met zekerheid hebben kunnen trekken, dan is het dat Geert helemaal niet wil regeren.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:10 schreef MadMaster het volgende:
Met wie denkt Geert samen te kunnen gaan regeren
Misschien moet die partij er verstandig aan doen en zichzelf gewoon opheffen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:34 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Zo te lezen haakt Nicolien af, maar wordt het pas formeel bekend als ze kunnen aankondigen hoe NSC de positie van lijsttrekker wil opvullen. Ik gok dat er een lijsttrekkersverkiezing komt, tenzij één van de ministers de kar wil trekken.
Ach. Die partij is hartstikke dood lijkt het. Jammer maar helaas. Een avontuur van korte duur. Leuk geprobeerd. Eigenlijk is die kwalificatie al te veel van het goede.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:34 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Doorgaans weet klaas niks, maar hier slaat hij de spieker op de kop.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:51 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
ze ziet de bui al hangen
van 20 zetels naar 0 zetels mogelijk....
daar sta je dan op verkiezingsavond....dat wil ze denk ik niet meemaken
Extreem dom ook om gelijk bij je debuut een regering onder leiding van de extreemrechtse PVV te faciliteren. Dat is voor een partij die zegt te staan voor de rechtsstaat en integriteit de snelste manier om ieder vertrouwen te verliezenquote:Op dinsdag 10 juni 2025 17:27 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ach. Die partij is hartstikke dood lijkt het. Jammer maar helaas. Een avontuur van korte duur. Leuk geprobeerd. Eigenlijk is die kwalificatie al te veel van het goede.
Ze moeten nog wel een keer meedoen, anders maken ze het Wilders en de andere coalitiepartijen veel te makkelijk, want dan is er geen tegenspraak en worden ze de grote boeman.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 17:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien moet die partij er verstandig aan doen en zichzelf gewoon opheffen.
Ze staan op 1/2 zetels. Wilders siddert en beeft als hij naar de peilingen kijkt.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 17:43 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ze moeten nog wel een keer meedoen, anders maken ze het Wilders en de andere coalitiepartijen veel te makkelijk, want dan is er geen tegenspraak en worden ze de grote boeman.
Mocht het niet lukken, dan kunnen ze zichzelf na de verkiezingen alsnog opheffen. Maar nu moeten ze een zo goed mogelijke lijsttrekker zoeken om tegenwicht te bieden tegen de sneren van Wilders en ze moeten Wilders' koffievlek zo breed mogelijk uitpoetsen, dat het voor iedereen zichtbaar wordt.
Als ze het Wilders moeilijk willen maken kunnen ze beter stoppen en de messen boven tafel halen. Wat was dat gedoe nou met die Achahbar bijvoorbeeld? Makkelijker om dat soort verhalen te vertellen als je geen zetels meer hoeft te veroveren en niet meer samen hoeft te werken.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 17:43 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ze moeten nog wel een keer meedoen, anders maken ze het Wilders en de andere coalitiepartijen veel te makkelijk, want dan is er geen tegenspraak en worden ze de grote boeman.
Mocht het niet lukken, dan kunnen ze zichzelf na de verkiezingen alsnog opheffen. Maar nu moeten ze een zo goed mogelijke lijsttrekker zoeken om tegenwicht te bieden tegen de sneren van Wilders en ze moeten Wilders' koffievlek zo breed mogelijk uitpoetsen, dat het voor iedereen zichtbaar wordt.
Maar het zou heel dom zijn als ze zich nu al opheffen, zonder een poging te doen. Degene die daar het meest van profiteert is Wilders, qua beeldvorming.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 17:45 schreef Alaphilippe_ het volgende:
[..]
Ze staan op 1/2 zetels. Wilders siddert en beeft als hij naar de peilingen kijkt.
Nog 4,5 maand. Wie zal het zeggen wie tegen die tijd nog staat.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:41 schreef klaasweetalles het volgende:
Ik denk dat de partij voor de dieren een grote verrassing kan worden
15 zetels?
Precies ja, Nederland wil de pvv en dan als grootste partij in Nederland de stekker eruit trekken.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 17:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als we het afgelopen jaar toch één conclusie met zekerheid hebben kunnen trekken, dan is het dat Geert helemaal niet wil regeren.
kneiterlinkse stadsbestuurquote:Op dinsdag 10 juni 2025 17:53 schreef Jojoke het volgende:
Oh, dat is snel. Daar hebben we de eerste kandidaat voor een lijsttrekkersverkiezing al.
Ingewijden: Diederik Boomsma overweegt lijsttrekkerschap NSC
https://www.telegraaf.nl/(...)ap-nsc/71098758.html
quote:Op dinsdag 10 juni 2025 17:53 schreef Jojoke het volgende:
Oh, dat is snel. Daar hebben we de eerste kandidaat voor een lijsttrekkersverkiezing al.
Ingewijden: Diederik Boomsma overweegt lijsttrekkerschap NSC
https://www.telegraaf.nl/(...)ap-nsc/71098758.html
Ze doen niet eens meer hun best om er een beetje serieus verhaal van te maken. Een soort ingezonden brief, maar dan verpakt als een nieuwsartikel.quote:[..]die het kneiterlinkse stadsbestuur regelmatig in verlegenheid wist te brengen, onder meer vanwege zijn niet-aflatende strijd rondom erfpachtmistanden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |