.quote:Het systeem in de finale van het Eurovisie Songfestival is een combinatie van jury- en publieksstemmen uit de deelnemende landen. In totaal nemen ongeveer 26 landen deel aan de finale: de "Big Five" (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk), het gastland en landen die zich via de halve finales hebben geplaatst.
Tijdens de finale voert elk land zijn lied live op. Daarna stemmen alle deelnemende landen én enkele extra landen (die mogelijk niet in de finale staan) op hun favorieten. Elk land geeft twee sets punten: één van een vakjury en één van het publiek (tele- en online stemming). De punten worden verdeeld volgens het volgende systeem: 1 t/m 8, 10 en 12 punten voor de top 10 favorieten.
Eerst worden de juryresultaten bekendgemaakt. Elk land presenteert live de jurypunten, waarbij vooral de 12 punten met veel aandacht worden gegeven. Daarna worden alle publieksstemmen opgeteld per land en in één keer gepresenteerd, van het land met de minste publieksstemmen tot degene met de meeste. Dit zorgt vaak voor grote verrassingen en spanningen, omdat een land dat laag stond na de juryronde nog kan winnen met hoge publieksstemmen — of omgekeerd.
Het land met de meeste gecombineerde punten (jury + publiek) wint het Eurovisie Songfestival en mag het festival het jaar daarop organiseren (tenzij dit praktisch of politiek niet mogelijk is). Deze stemverdeling zorgt voor een balans tussen professionele beoordeling en de voorkeur van het grote publiek.
Ik schrik hiervan.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:30 schreef Cirilico het volgende:
Walgelijk om met je buik te pronken bij iets wat niet om jou en je kutkind draait. Vuile narcist.
IJsland.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:32 schreef Jane het volgende:
Wie staat er onderaan? Het is elke keer zo snel uit beeld.
IJslandquote:Op zondag 18 mei 2025 00:32 schreef Jane het volgende:
Wie staat er onderaan? Het is elke keer zo snel uit beeld.
Hey chickie, jij hier?quote:
Gmta, kippiequote:Op zondag 18 mei 2025 00:33 schreef Molo het volgende:
[..]
Hey chickie, jij hier?Ik dacht ik gluur even in dit topic, want ESF schadenfreude
De televotes geven NL 483 punten. Ik heb het nageteldquote:
Oh gelukkig ze doen nog wel meequote:
Je kan ook te ver gaan.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:34 schreef spapaars het volgende:
Finland geven we als cadeau aan de Russen.
Ruil maar in voor de Polen als buurland dan.quote:
Omdat het een saai tyfusnummer wasquote:
Waterstofbommen gooien op mofrikaquote:
Doe het maar eens naquote:Op zondag 18 mei 2025 00:37 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Niet te geloven, dat gejank van Oostenrijk was niet aan te horen joh.
Hater!quote:Op zondag 18 mei 2025 00:38 schreef Ama het volgende:
Eigenlijk kan het me op dit moment weinig boeien wie wint als het maar niet Zweden is.
doe niet zo hatelijkquote:Op zondag 18 mei 2025 00:38 schreef Ama het volgende:
Eigenlijk kan het me op dit moment weinig boeien wie wint als het maar niet Zweden is.
Maar liever ook geen Oostenrijk.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:38 schreef Ama het volgende:
En Engelandquote:Op zondag 18 mei 2025 00:38 schreef Ama het volgende:
Ja dat is ook wel weer zo maar als ik moet kiezen ga ik toch Oostenrijk.quote:
En? Hoe minder relevant ook.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:38 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Hoe verder je naar het Oosten gaat hoe kutter het Engels wordt.
liever zweden dan oostenrijk/zwitserland/frankrijk, ook al was ik geen fanquote:Op zondag 18 mei 2025 00:38 schreef Ama het volgende:
Altijd nog beter dan die stokbroden die het niet eens proberenquote:Op zondag 18 mei 2025 00:38 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Hoe verder je naar het Oosten gaat hoe kutter het Engels wordt.
Worden ze ookquote:
staan onze luchtverdedigingswapens daar nog?quote:Op zondag 18 mei 2025 00:38 schreef TLC het volgende:
Baltische staten zijn Nederland altijd wel goed gezind
Net als Nederland.quote:
Hebben sowieso geen inwonersquote:
quote:Op zondag 18 mei 2025 00:39 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Hoe weinig televote gaan we wel niet krijgen.... ben er bang voor
Behalve wijquote:
Twee keer de helftquote:Op zondag 18 mei 2025 00:39 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Hoe weinig televote gaan we wel niet krijgen.... ben er bang voor
Welk station dan?quote:Op zondag 18 mei 2025 00:41 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Die staat hier op zaterdagavond achter het station in zo'n pakje.
Knappe verschijning iddquote:Op zondag 18 mei 2025 00:41 schreef Rnie het volgende:
[..]
Je hebt het over die pipo met zijn blauwe Adriaan pakje?
quote:
Beetje drie dagen baardje dat welquote:
de bal is rond, het kan nog alle kanten opquote:Op zondag 18 mei 2025 00:42 schreef timmmmm het volgende:
Ik vind Oostenrijk en Zwitserland eigenlijk allebei wel prima. Ik ben allicht blij dat zo'n ordinaire act of gimmick niet wint
quote:Twee mensen probeerden Songfestival-podium te bestormen bij optreden Israël
Twee mensen hebben tijdens het optreden van de Israëlische zangeres Yuval Raphael geprobeerd het podium van het Eurovisie Songfestival te betreden. Op beelden is te zien dat de beveiliging de twee tegenhoudt.
De beveiliging kon het duo van het podium houden, meldt de organiserende omroep SRG SSR. De twee zijn uit de zaal verwijderd en aan de politie overgedragen.
Het incident gebeurde aan het eind van het optreden. Een van de twee personen gooide met verf en raakte daarbij een crewlid. De medewerker raakte niet gewond en maakt het goed.
De zangeres van Israël zou voor haar eigen veiligheid enige tijd uit de green room, de wachtruimte voor artiesten, zijn weggehouden.
Tijdens het optreden van de zangeres was te horen dat er in de zaal gejoeld en gefloten werd. Bij een repetitie waren de afkeurende geluiden nog zo hard, dat Raphael niet altijd even goed te horen was.
quote:Op zondag 18 mei 2025 00:42 schreef Flow3r het volgende:
welke act was Ijsland ? Die jochies met die zonnebrillen?
Philips? (lol)quote:
Ja, vond ik een van de leukere acts. Hopelijk krijgen ze zo wat punten van het publiemquote:Op zondag 18 mei 2025 00:42 schreef Flow3r het volgende:
welke act was Ijsland ? Die jochies met die zonnebrillen?
Zweden.quote:
Nee, The Netherlandsquote:Op zondag 18 mei 2025 00:44 schreef xzaz het volgende:
Ik haat dat daar staat Netherlands.
Het is the Netherlands
Nee nederlandquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |