.quote:Het systeem in de finale van het Eurovisie Songfestival is een combinatie van jury- en publieksstemmen uit de deelnemende landen. In totaal nemen ongeveer 26 landen deel aan de finale: de "Big Five" (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk), het gastland en landen die zich via de halve finales hebben geplaatst.
Tijdens de finale voert elk land zijn lied live op. Daarna stemmen alle deelnemende landen én enkele extra landen (die mogelijk niet in de finale staan) op hun favorieten. Elk land geeft twee sets punten: één van een vakjury en één van het publiek (tele- en online stemming). De punten worden verdeeld volgens het volgende systeem: 1 t/m 8, 10 en 12 punten voor de top 10 favorieten.
Eerst worden de juryresultaten bekendgemaakt. Elk land presenteert live de jurypunten, waarbij vooral de 12 punten met veel aandacht worden gegeven. Daarna worden alle publieksstemmen opgeteld per land en in één keer gepresenteerd, van het land met de minste publieksstemmen tot degene met de meeste. Dit zorgt vaak voor grote verrassingen en spanningen, omdat een land dat laag stond na de juryronde nog kan winnen met hoge publieksstemmen — of omgekeerd.
Het land met de meeste gecombineerde punten (jury + publiek) wint het Eurovisie Songfestival en mag het festival het jaar daarop organiseren (tenzij dit praktisch of politiek niet mogelijk is). Deze stemverdeling zorgt voor een balans tussen professionele beoordeling en de voorkeur van het grote publiek.
Billen knijpen mag niet…quote:Op zondag 18 mei 2025 00:17 schreef Ama het volgende:
Ik ga pas billen knijpen zodra publiek stemmen uitgedeeld worden.
Wij zijn natuurlijk maar gepeupel.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:19 schreef Drxx het volgende:
Ik snap de jurystemmen tot nu toe totaal niet.
Ja, precies dat dus.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:19 schreef timmmmm het volgende:
Ik ben politiek gewend bij de publieksprijs, ik wist niet dat het ook bij de jury zo was.
Hoeren!!quote:Op zondag 18 mei 2025 00:19 schreef RipCity het volgende:
Nederlandn maar DRIE van frankrijk
Nooit meer in Frans zingen!!!
Is al jaren zo hoor.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:19 schreef timmmmm het volgende:
Ik ben politiek gewend bij de publieksprijs, ik wist niet dat het ook bij de jury zo was.
Niemand die verstand heeft van muziek kan UK meer punten geven dan Israel
Fransenquote:Op zondag 18 mei 2025 00:20 schreef tjoptjop het volgende:
Iedereen in het Engels en zo'n kutfransoos weer in het Frans
Chantal ookquote:Op zondag 18 mei 2025 00:20 schreef tjoptjop het volgende:
Iedereen in het Engels en zo'n kutfransoos weer in het Frans
nee, die van gisteren toch?quote:Op zondag 18 mei 2025 00:22 schreef bloempje-moi het volgende:
Hebben zij naar dezelfde show gekeken?
Vol is vol!quote:Op zondag 18 mei 2025 00:23 schreef Bosbeetle het volgende:
Er zijn echt teveel landen in en om europa
Nee, naar vrijdagquote:Op zondag 18 mei 2025 00:22 schreef bloempje-moi het volgende:
Hebben zij naar dezelfde show gekeken?
Waarom doet Australië niet meer mee eigenlijkquote:
We zijn wel een land wat het van de jury moeten hebbenquote:Op zondag 18 mei 2025 00:23 schreef Van_Poppel het volgende:
Linkerrijtje gaat op deze manier lastig worden.
Absurdquote:
Gelukkig maarquote:
Ja, echt enorm kutquote:Op zondag 18 mei 2025 00:23 schreef Evangelion het volgende:
Die ranglijst gaat echt veel te snel steeds for fucks sake
quote:
Oostenrijk gaat gigantisch onderuit bij de public votes.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:23 schreef RipCity het volgende:
Zweden nog maar 1.58
Oostenrijk 5.0
ESTLAND nu 10!!!!
Rest kansloos
Volgens de kenners hier zou Zweden dit met twee vingers in de neus winnen.quote:
Ja, die lijst had nog best aan de linkerkant gekund.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:23 schreef Evangelion het volgende:
Die ranglijst gaat echt veel te snel steeds for fucks sake
Nee pas over 5 jaarquote:
Excuses. Ik denk nu al, tijdens de jury voting.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:54 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Ze hadden het hele ESF moeten opschorten voor een militaire parade.
Ik gok dat Poetin en Trump tijdens de televoting een telefoontje plegen met de topografische kaar van Europa op hun schoot.
En naar Polenquote:Op zondag 18 mei 2025 00:24 schreef Fleischmeister het volgende:
Zo gelijk vakantie boeken naar Ierland
Vrouwquote:Op zondag 18 mei 2025 00:25 schreef Flow3r het volgende:
Wat was Oostenrijk ? Die man in dat bootje ?
Ja, die castraat.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:25 schreef Flow3r het volgende:
Wat was Oostenrijk ? Die man in dat bootje ?
Zijn nog steeds zwaar de favoriet. Je snapt de punten nietquote:
Zeggggg wollahhhquote:Op zondag 18 mei 2025 00:25 schreef timmmmm het volgende:
We gaan wel oke, winst zit er helaas niet meer in
Heeft er nooit ingezeten.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:25 schreef timmmmm het volgende:
We gaan wel oke, winst zit er helaas niet meer in
Lekker gewerkt pik!quote:Op zondag 18 mei 2025 00:25 schreef Stoorzendert het volgende:
Oke, mijn avond is compleet![]()
[ afbeelding ]
Niemand neemt bookmakers serieus.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:25 schreef RipCity het volgende:
[..]
Zijn nog steeds zwaar de favoriet. Je snapt de punten niet
Zei hij dat, ja dat zei hijquote:
Ja, maar morgen zijn we dit allemaal weer vergetenquote:Op zondag 18 mei 2025 00:26 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Zijn mensen hier zo serieus mee bezig dat ze niet naar een land gaan die geen of weinig punten gaf aan Claude?
Zou dus niet terecht zijnquote:Op zondag 18 mei 2025 00:25 schreef RipCity het volgende:
[..]
Zijn nog steeds zwaar de favoriet. Je snapt de punten niet
Ik ben Claude morgen alweer vergeten joh.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:26 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Zijn mensen hier zo serieus mee bezig dat ze niet naar een land gaan die geen of weinig punten gaf aan Claude?
Een top 5 misschien wel maar dat hebben we al verpest door de staging en nu staat een plek in de top 10 zelfs op de tocht.quote:
Morgen (vandaag) hebben we andere zaken aan ons hoofdquote:Op zondag 18 mei 2025 00:26 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Ja, maar morgen zijn we dit allemaal weer vergeten
Dat is het liedje waarmee hij en zijn band de Montenegrijnse voorronde wonnen en daarna besloten dat ze niet naar het Songfestival wilden.quote:
Dat was altijd al zo.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:27 schreef Butler456 het volgende:
Ik denk dat Zweden het nu moet hebben van de televote...
Jaquote:
Begon me al oud te voelen hoe snel het gaat, ben niet de enige dusquote:Op zondag 18 mei 2025 00:27 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Laat die scorekaart toch eens wat langer in beeld staan!
Niet te volgen zo.
Oostenrijk gaat daar ook goed scorenquote:Op zondag 18 mei 2025 00:27 schreef Butler456 het volgende:
Ik denk dat Zweden het nu moet hebben van de televote...
Pist bijna ook Innsbruck.quote:
quote:
Daar hebben we twijfels overquote:Op zondag 18 mei 2025 00:27 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Oostenrijk gaat daar ook goed scoren
Prachtige vrouwquote:
F1quote:Op zondag 18 mei 2025 00:27 schreef Coco het volgende:
[..]
Morgen (vandaag) hebben we andere zaken aan ons hoofd
Gaat bij 1 en 2 niet gebeuren.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Leuk om te winnen, maar overal op de radio gespeeld worden voor jaren en jaren is leuker.
Wie dan?quote:Op zondag 18 mei 2025 00:28 schreef Tjacka het volgende:
[..]
In de jaren 30 in Wenen woonde er toch andere figuren dan deze man
Aangepast aan mensen met de aandachtsspanne van een vlieg.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:27 schreef SiGNe het volgende:
Fijn dat ze ook even een overzicht van depunten laten zien in beeld
lijkt me meer een jury nummer dan televote nummerquote:Op zondag 18 mei 2025 00:29 schreef Ama het volgende:
Nederland nu op zes is nog helemaal niet zo gek.
Klopt.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:29 schreef Ama het volgende:
Nederland nu op zes is nog helemaal niet zo gek.
Nooit zomaar aannemen.quote:
Bonnie Blue?quote:
Ze zei dat haar kleinzoon keek toch? Gilf?quote:Op zondag 18 mei 2025 00:29 schreef Rnie het volgende:
Milfje hoor met die ordinaire tattoo op haar arm.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |