Ik ben al aantal maanden wachtende op de eerste goede maatregel van dit kabinetquote:Verplicht schoolzwemmen komt niet terug: te duur en te tijdrovend
Het verplichte schoolzwemmen voor kinderen op de basisschool komt niet terug. De herinvoering van het schoolzwemmen kost zo'n 145 miljoen euro en leraren zijn er te veel tijd mee kwijt, vindt het kabinet. "Scholen moeten zich kunnen focussen op de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen", schrijft staatssecretaris Karremans van Jeugd, Preventie en Sport aan de Tweede Kamer.
De Tweede Kamer wil wel dat het schoolzwemmen terugkomt, omdat steeds meer kinderen geen zwemdiploma hebben. Vooral kinderen uit armere gezinnen of met een migratieachtergrond blijken buiten school niet naar de zwemles te gaan. De kosten van het halen van een A-diploma lopen uiteen tussen de 500 en 1100 euro per kind. Niet alleen het lesgeld moet betaald worden, maar ook inschrijvings- en afzwemgeld en het vervoer naar het zwembad.
Drukke ouders
Kamerleden lijkt de terugkeer van het schoolzwemmen ook goed om de bezoekerscijfers van het zwembad op te krikken en de al drukke ouders te ontzien.
Het kabinet heeft een onderzoek naar de terugkeer van het schoolzwemmen laten doen, maar is niet overtuigd. Het is niet alleen duur, maar de scholen voelen er ook weinig voor. De heen- en terugreis, het omkleden en de zwemles zelf nemen te veel tijd in beslag, is een breed gedeeld gevoel.
Schoolzwemmen in Nederland
In de jaren 60 van de vorige eeuw werd het verplicht schoolzwemmen ingevoerd, omdat de overheid het een verstandig idee vond om in een waterrijk land te voorkomen dat kinderen zouden verdrinken. Het was gebruikelijk dat kinderen vanaf ongeveer hun achtste 1 uur per week, met de bus of lopend naar het nabijgelegen zwembad gingen om daar hun diploma te halen. De zweminstructeur stond buiten het bad en had een haak om te voorkomen dat kinderen kopje onder gingen.
Na verloop van tijd kregen gemeenten en scholen de taak om het schoolzwemmen te betalen en vanaf de jaren 80 stopten steeds meer gemeenten hiermee. Het schoolzwemmen werd te duur en ook veel ouders hadden het leren zwemmen van hun kinderen inmiddels zelf ter hand genomen.
Het kabinet erkent wel dat steeds minder kinderen een zwemdiploma hebben: in 2022 had 13 procent geen enkel diploma. En de zwemles is inderdaad voor kinderen uit gezinnen met een lager inkomen te duur.
Er zijn wel allerlei gemeentelijke regelingen om deze groep te steunen, maar het blijkt dat die regelingen online moeilijk te vinden zijn. En de regelingen zijn niet te begrijpen, schrijft Karremans in de brief aan de Kamer. Hij gaat gemeenten vragen of ze willen zorgen dat financiële hulp voor zwemles beter te vinden is.
Ook wil hij kinderen zonder zwemdiploma "beter in beeld krijgen", om dan te kijken of ze op een of andere manier toch op zijn minst één diploma kunnen halen.
Dus ook maar onderwijs volop á tienduizenden euro's belasten zoals in ultra-kapitalistische landen? Ik wil immers geen kinderen, dus waarom moet ik meebetalen?quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:18 schreef DrDentz het volgende:
Als je kinderen wil doe je ze zelf maar op zwemles. Waarom moet ik dat betalen?
Omdat het beter is voor de samenleving.quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:18 schreef DrDentz het volgende:
Dat Shell subsidie krijgt is linkse onzin, maar schoolzwemmen zou best wel weer via school mogen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:16 schreef Mikeytt het volgende:
Kan toch prima hieruit worden bekostigd? Dacht dat dit "Het eerste kabinet voor de Nederlander" was?
[ afbeelding ]
Als jij graag met de trein wil, betaal je zelf maar voor de spoorlijn. Als jij graag wil dat het openbare groen wordt onderhouden, huur je zelf maar een tuinman in. Waarom moet ik dit betalen?quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:18 schreef DrDentz het volgende:
Gebeurt nu al.quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:27 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Ja maar allemaal verzopen kinderen straks lijkt me ook niet zo handig he
Ik ben blij en optimistisch dat de natuur het op den duur weer helemaal gaat overnemen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:29 schreef Twiitch het volgende:
Gewoon accepteren dat kinderen wiens ouders hun niet op zwemles zetten soms verdrinken. Dat is de natuur.
quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:18 schreef DrDentz het volgende:
Ja en? Ik heb ook altijd gewerkt en we konden prima onze kinderen buiten schooltijd naar een zwembad brengen. Het gaat er nu om dat er door het niet leren zwemmen onder schooltijd er tig kinderen rondlopen die niet kunnen zwemmen. Ja, moet je ze maar bandjes om doen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:15 schreef Aberkullie het volgende:
Vroeger kon je nog verwachten dat ouders daar tijd voor hadden omdat je de meeste gezinnen met één salaris rond konden komen. Onderhand heb je 2 salarissen nodig om de vaste lasten te betalen maar deze coalitie boeit dat toch niet
Leuk maar dat bepaal jij niet, er is nu anders besloten.quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dus ook maar onderwijs volop á tienduizenden euro's belasten zoals in ultra-kapitalistische landen? Ik wil immers geen kinderen, dus waarom moet ik meebetalen?
Ik betaal graag mee aan de kosten voor andermans kinderen, ook al wil ik er zelf geen. Een sociale samenleving is een goede samenleving.
Helemaal mee eens, niet elk kind in dit land hoeft te leren schaatsen, zwemmen leer je om te overleven.quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:29 schreef thedeedster het volgende:
Goed kunnen zwemmen is een basisvaardigheid in dit land. Dit moet ieder kind - zonder al te veel kosten - leren.
Dan maar wat minder andere lessen.
145 miljoen is niks, als je kijkt naar waar ze miljarden aan weggooien.quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:32 schreef Boca_Raton het volgende:
Uit de OP: “De herinvoering van het schoolzwemmen kost zo'n 145 miljoen euro”
Hoeveel???
Waarom??
Maar dan nog: 145 miljoen euro! Waar gaat dat heen dan als het schoolzwemmen zou worden ingevoerd? Ik snap dat nooit.quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
145 miljoen is niks, als je kijkt naar waar ze miljarden aan weggooien.
Dat er een grote groep, immigranten, onderaan de armoede ladder staan, betekent nog niet dat je die maar wegwuift en zwemlessen ontzegd.quote:
Die kinderen hadden maar ouders moeten kiezen die wel genoeg geld hebben als ze willen leven! Of beter: 4 jarigen moeten zichzelf maar leren!! Sukkels. Nog even en ze gaan bedelen om te leren lezen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:18 schreef DrDentz het volgende:
Hahaaha, een trol. OK, joh, wie gaat jouw poepluier straks verschonen in je demente bedje?quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:43 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Die kinderen hadden maar ouders moeten kiezen die wel genoeg geld hebben als ze willen leven! Of beter: 4 jarigen moeten zichzelf maar leren!! Sukkels. Nog even en ze gaan bedelen om te leren lezen.
Persoonlijk vind ik vier jaar te vroeg, beter begin zes en dan hebben ze het diploma binnen drie maanden.quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:43 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Die kinderen hadden maar ouders moeten kiezen die wel genoeg geld hebben als ze willen leven! Of beter: 4 jarigen moeten zichzelf maar leren!! Sukkels. Nog even en ze gaan bedelen om te leren lezen.
Vier jaar is ook veel te vroeg inderdaad. Vanaf zes jaar ging hier prima, schoolzwemmen was ooit vanaf 8 jaar kan ik mij herinneren.quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik vier jaar te vroeg, beter begin zes en dan hebben ze het diploma binnen drie maanden.
Het ligt denk ik ook meer in de uitvoering. Te weinig personeel en tijdquote:Op vrijdag 4 april 2025 20:29 schreef LXIV het volgende:
En 145 miljoen is echt kleingeld als je ziet hoe dit kabinet strooit met geld!!
Welnee, geloof ik niks van. Gewoon politieke onwil van de minister.quote:Op vrijdag 4 april 2025 22:02 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Het ligt denk ik ook meer in de uitvoering. Te weinig personeel en tijd
Wij gingen met 1 klas onder schooltijd met de bus mee met de juf en enkele (zwem)moeders, waaronder de mijnequote:Op vrijdag 4 april 2025 22:02 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Het ligt denk ik ook meer in de uitvoering. Te weinig personeel en tijd
Oh haha, begrijp ik, ik kreeg als kind nachtmerries dat ik die bus niet haalde op tijd, zo leuk vond ik dat uurtje zwemmen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 22:19 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Wij gingen met 1 klas onder schooltijd met de bus mee met de juf en enkele (zwem)moeders, waaronder de mijne,want ik was zo bang.
Vind ik geen oplossing, want dan zet je dat weer op de ouders. Zwemmen hoort gewoon onder schooltijd net als gymnastiek.quote:Op vrijdag 4 april 2025 22:27 schreef Evangelion het volgende:
Beter gewoon goedkope zwemles voor arme gezinnen buiten schooltijd.
Maar wel je diploma gehaald?quote:Op vrijdag 4 april 2025 22:28 schreef DrDentz het volgende:
Ik vond schoolzwemmen verschrikkelijk. Met de bus naar een buitenbad, baantjes trekken in een koud bad, daarna nog 'vrij spelen'. Ik vroeg aan die badjuf of ik me al meteen mocht gaan omkleden, veel te koud. Afschaffen.
Ik vond het verschrikkelijkquote:Op vrijdag 4 april 2025 22:24 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh haha, begrijp ik, ik kreeg als kind nachtmerries dat ik die bus niet haalde op tijd, zo leuk vond ik dat uurtje zwemmen.
Ja vind ik ook, heb er verder geen trauma's aan overgehouden.quote:
trol nummer zoveel, alweer een poepluier kandidaatquote:Op vrijdag 4 april 2025 22:32 schreef JopieKlaassen het volgende:
Als je geen zwemlessen voor je kinderen kunt betalen kun je beter niet aan kinderen beginnen.
Bij mijn door ouders betaalde zwemles had ik gewoon leuke zweminstructeurs.quote:
Hahaha, als hulpmoeder aan de kant van het schoolzwemmen heb ik mij heel vaak zitten ergeren aan die brulboeiende 'nazi's' . Manoman, wat zaten er daar een portretten tussen. Toch haalden ze allemaal hun zwemdiploma's.quote:Op vrijdag 4 april 2025 22:34 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Bij mijn door ouders betaalde zwemles had ik gewoon leuke zweminstructeurs.
Bij schoolzwemmen waren het altijd chagrijnige contactgestoorde nazi's. Daar zullen ze wel expres die mensen op zetten.
Zo vroeg mogelijk! Onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat het positief uitpakt om baby's zwemles te geven.quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik vier jaar te vroeg, beter begin zes en dan hebben ze het diploma binnen drie maanden.
Dit ook ja. Er zijn genoeg uren in een week. Wij liepen altijd 20 minuten naar het zwembad. Niks mis mee.quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:59 schreef TweedeKlum het volgende:
Ik kreeg vroeger schoolzwemmen én de focus lag voor 80% op taal, rekenen en schrijven dus waar heeft deze minister het over?
Bij mijn kinderen op privéles had je Juf Iris, die werkte volgens mij in haar vrije tijd als misthoorn in de haven, kolere wat kon die bulderen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 22:34 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Bij mijn door ouders betaalde zwemles had ik gewoon leuke zweminstructeurs.
Bij schoolzwemmen waren het altijd chagrijnige contactgestoorde nazi's. Daar zullen ze wel expres die mensen op zetten.
Onzin! Contact met water hooguit. Dat een kindje geen watervrees ontwikkelt, maar echt zwemmen? Nope.quote:Op vrijdag 4 april 2025 22:38 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Zo vroeg mogelijk! Onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat het positief uitpakt om baby's zwemles te geven.
Die hebben zich ook maar wat laten wijsmaken hequote:De kosten van het halen van een A-diploma lopen uiteen tussen de 500 en 1100 euro per kind.
Jawel hoor. Ik heb als baby aan babyzwemmen gedaan. Helpt je aan veel meer.quote:Op vrijdag 4 april 2025 22:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Onzin! Contact met water hooguit. Dat een kindje geen watervrees ontwikkelt, maar echt zwemmen? Nope.
Best raar dat ze dat in de jaren '60 ooit wel nuttig vonden.quote:Op vrijdag 4 april 2025 22:45 schreef Wirelessmouse het volgende:
Beetje onnodig dat schoolzwemmen, mijn beide kinderen hadden al A, B en C voordat het schoolzwemmen begon in groep 5.
Essentiële skill waar je vroeg mee moet beginnen, hoef je er ook niet als een havik bovenop te zitten bij het zwembad als je op vakantie bent... of als ze buiten spelen met al dat water in de buurt.
Tsja tijden veranderen, groep 5 ben je 8, rijkelijk laat om met zwemmen te beginnen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 22:46 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Best raar dat ze dat in de jaren '60 ooit wel nuttig vonden.
Oh, dat geloof ik zeker. Hier mijn kinderen als kleuters al op zwemmen gedaan, maar om nu te zeggen dat ze het sneller leerden dan een zes-jarige? Nee, hier niet iig, moet wel even vol trots vertellen dat mijn dochter op 10-jarige leeftijd Nederlands zesde plaats zwemkampioen werd op de 50 meter vlinderslag. Als ouder een crime, dus toen ze zei, geen zin meer in trainen...pffft, ja, joh, groot gelijk.quote:Op vrijdag 4 april 2025 22:45 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Jawel hoor. Ik heb als baby aan babyzwemmen gedaan. Helpt je aan veel meer.
O.a. beter motorisch geheugen en balans als kind, wat je weer sneller aan een zwemdiploma kan helpen later in het leven.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35954617/
https://www.sciencedaily.com/releases/2010/04/100428101444.htm
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35473471/
Uiteindelijk wel beter om jonge kinderen te leren zwemmen omdat het draagvlak voor babyzwemmen niet hoog zal zijn de komende tijd.
Raar, dan moet dat later zijn geweest, als je schoolzwemmen had zat daar altijd een test bij. Gewoon met school een keertje zwemmen is een uitje, bij jou was dat dus een kutuitje.quote:Op vrijdag 4 april 2025 22:57 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Volgens mij kon je daar geen diploma mee halen.. was maar een paar keer volgens mij
Het is leuker om dat geld aan een of ander bedijf of internationaal project te geven, dat is goed voor de carrière van de politicus en levert na de politieke carrière een mooie bestuursfunctie op.quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:29 schreef LXIV het volgende:
En 145 miljoen is echt kleingeld als je ziet hoe dit kabinet strooit met geld!!
Cynisch. Maar realistisch, we zitten hier tegen de klippen op te romantiseren hoe het zou moeten zijn.quote:Op vrijdag 4 april 2025 23:01 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is leuker om dat geld aan een of ander bedijf of internationaal project te geven, dat is goed voor de carrière van de politicus en levert na de politieke carrière een mooie bestuursfunctie op.
Dat gaat naar de zwembaden, maar goed die worden meestal door gemeenten gesubsidieerd dus dat lijkt me niet meer dan broekzak-vestzak.quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar dan nog: 145 miljoen euro! Waar gaat dat heen dan als het schoolzwemmen zou worden ingevoerd? Ik snap dat nooit.
Wellicht is het beter dit op gemeenteniveau te organiseren aangezien meestal zwembaden ook door de gemeenten gesubsidieerd worden.quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:53 schreef ootjekatootje het volgende:
In Rotterdam was en is er nog steeds de mogelijkheid tot schoolzwemmen.![]()
https://www.rotterdamzwemt.nl/zwemles/schoolzwemmen/
Hier op een eiland is om 14:00 de school uit en ligt groep 5/6/7/8 om 14:15 in het zwembad. Onder begeleiding van enkele ouders en de badjuffen.
Dit regelt een gemeente toch zelf met zwembaden en de ouders?
Hij doet sarcastisch he? Kijk waar hij op reageert..quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:45 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hahaaha, een trol. OK, joh, wie gaat jouw poepluier straks verschonen in je demente bedje?
Enorm irritant, doet geen ouder, die vindt dan wel dat ie zijn eigen kinderen kan leren zwemmen. Zoveelste briefje invullen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 23:21 schreef Hiddendoe het volgende:
https://jeugdfondssportencultuur.nl/zwemles/
Hier kan je een aanvraag doen om te zien of je in aanmerking komt voor gratis zwemlessen.
Ik heb liever dat de schaarse schooltijd wordt besteed aan taal en rekenen dan zwemmen eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:25 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Omdat het beter is voor de samenleving.
Als je gaat klagen over dingen die vanuit belastinggeld bekostigd worden maar waar jij zelf niks aan hebt....dan leef je echt in het verkeerde land.
Over welke schaarse schooltijd heb jij het?quote:Op vrijdag 4 april 2025 23:25 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Ik heb liever dat de schaarse schooltijd wordt besteed aan taal en rekenen dan zwemmen eerlijk gezegd.
Niks trol, zwemles kost (hier althans) zo’n 60 euro per maand. Als dat een probleem is dan wens ik je als ouder veel succes als je kind tien jaar ouder is, als een volwassene eet en voor een vermogen aan schoolboeken nodig heeft.quote:Op vrijdag 4 april 2025 22:33 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
trol nummer zoveel, alweer een poepluier kandidaat
Ik snap niet dat je dat veel vindt. Er zijn ongeveer 180000 achtjarigen, je verdeelt die 145 miljoen over het aantal kinderen dat er gebruik van gaat maken, dan kost het ongeveer ¤800 per kind. Niet veel als het lesgeld zonder de examenkosten en het vervoer nu al vaak boven de ¤1000 uitkomt. Die zwemleraren moeten betaald worden, het zwembad moet betaald worden, als de school 20 km van het zwembad ligt moet de bus betaald worden…quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar dan nog: 145 miljoen euro! Waar gaat dat heen dan als het schoolzwemmen zou worden ingevoerd? Ik snap dat nooit.
Wat zit jij nu eens te vergelijken? Rekenwonder zoveel? Een klas met kinderen een uurtje zwemles geven kost geen 60 euro per kind, halve gare.quote:Op vrijdag 4 april 2025 23:27 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Niks trol aan, zwemles kost (hier althans) zo’n 60 euro per maand. Als dat een probleem is dan wens ik je als ouder veel succes als je kind tien jaar ouder is, als een volwassene eet en voor een vermogen aan schoolboeken nodig heeft.
quote:Het is niet alleen duur, maar de scholen voelen er ook weinig voor. De heen- en terugreis, het omkleden en de zwemles zelf nemen te veel tijd in beslag, is een breed gedeeld gevoel.
Ik heb het over wat zwemles kost als je het gewoon via reguliere zwemlessen regelt. Misschien wat minder zuipen voortaan ipv gelijk te gaan lopen schelden.quote:Op vrijdag 4 april 2025 23:29 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wat zit jij nu eens te vergelijken? Rekenwonder zoveel? Een klas met kinderen een uurtje zwemles geven kost geen 60 euro per kind, halve gare.
Ja, dat snap ik, maar jij vergeleek appels met peren, particulier zwemlessen zijn altijd al duurder geweest.quote:Op vrijdag 4 april 2025 23:31 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik heb het over wat zwemles kost als je het gewoon via reguliere zwemlessen regelt. Misschien wat minder zuipen voortaan ipv gelijk te gaan lopen schelden.
En ik zeg dat als je geen particuliere lessen kunt betalen dat je qua financiën überhaupt niet aan kinderen moet beginnen. 60 euro per maand is kleingeld vergeleken met andere kosten die je maakt voor je kind.quote:Op vrijdag 4 april 2025 23:32 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, maar jij vergeleek appels met peren, particulier zwemlessen zijn altijd al duurder geweest.
Jeweetwel, de tijd die kinderen naar school gaan. Als er wekelijks twee uur of meer moet afgeblokt worden voor fucking zwemmen, gaat dit af voor andere tijd die nu besteed wordt aan andere dingen. En aangezien die andere dingen steeds slechter worden (meer analfabetisme, slechtere rekenresultaten o.a.) ondanks 3x zoveel geld afgelopen 25 jaar, meer leraren en minder leerlingen, denk ik dat er andere prioriteiten zijn dan zwemmen. Kunnen spreken met anderen, lezen van Nederlandse teksten of leren hoe je met getallen om gaat.quote:Op vrijdag 4 april 2025 23:26 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Over welke schaarse schooltijd heb jij het?
Waaronder dus een uur zwemles.quote:Op vrijdag 4 april 2025 23:40 schreef Abrikozentaart het volgende:
Zou liever investeren in minimaal 5 uur gymles in de week
Ok, trol, dus jij vindt dat je pas aan kinderen mag beginnen met een soort rijbewijs?quote:Op vrijdag 4 april 2025 23:36 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
En ik zeg dat als je geen particuliere lessen kunt betalen dat je qua financiën überhaupt niet aan kinderen moet beginnen. 60 euro per maand is kleingeld vergeleken met andere kosten die je maakt voor je kind.
Ik vind dat je pas aan kinderen moet beginnen als je daar de financiële basis voor hebt.quote:Op vrijdag 4 april 2025 23:44 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok, trol, dus jij vindt dat je pas aan kinderen mag beginnen met een soort rijbewijs?
Hoe eens op met iedereen trol noemen johquote:Op vrijdag 4 april 2025 23:44 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok, trol, dus jij vindt dat je pas aan kinderen mag beginnen met een soort rijbewijs?
Sorry, twee, niet iedereen en aan de ene al sorry gezegd. On-topic, ik vind het een afbraak om geen subsidie te kennen aan schoolzwemmen. Juist omdat niet elk kind daar zin in heeft en ouders het daarom vaak laten ipv dure privelessen te betalen. Het is wel iets dat elk mens zou moeten leren.quote:Op vrijdag 4 april 2025 23:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoe eens op met iedereen trol noemen joh
Je maakt het wel heel makkelijk voor me. Als je geen zwemlessen wil betalen omdat je kind geen zin heeft ben je simpelweg ongeschikt als ouder. Als je kind geen zin heeft dan maakt het kind maar zin. Als je kind bang is voor water dan doe je daar iets aan vóór de eerste zwemles überhaupt een feit is. Been there, done that. Hoeveel zondagochtenden we naar het zwembad zijn geweest met onze kinderen om ze vertrouwd te maken met water weet ik niet meer, maar daardoor gingen ze wel meteen zonder problemen naar de zwemles.quote:Op vrijdag 4 april 2025 23:53 schreef Firuze60 het volgende:
Juist omdat niet elk kind daar zin in heeft en ouders het daarom vaak laten ipv dure privelessen te betalen.
Een uur zwemles kan niet. Je bent er al gauw minimaal het dubbele aan kwijt. Niet elke school is met 5 minuten bij het zwembad.quote:
Met een uurtje muziekles ook, wat een drogreden.quote:Op zaterdag 5 april 2025 00:03 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Een uur zwemles kan niet. Je bent er al gauw minimaal het dubbele aan kwijt. Niet elke school is met 5 minuten bij het zwembad.
Muziekles vindt doorgaans plaats op school. Je hoef je niet om te kleden voor muziek en je hoeft je niet af te drogen voor muziekles. Wanneer ben je überhaupt voor het laatst op een basisschool geweest? Je wekt namelijk de indruk geen flauw benul van de werkelijkheid te hebben.quote:Op zaterdag 5 april 2025 00:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Met een uurtje muziekles ook, wat een drogreden.
Omdat jij je dat kennelijk kon veroorloven. Hoeveel kinderen zijn bang geweest voor water en hebben met 'nazi' zwemleraren toch hun diploma gehaald? Of ouders hebben die bang zijn voor water.quote:Op vrijdag 4 april 2025 23:59 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Je maakt het wel heel makkelijk voor me. Als je geen zwemlessen wil betalen omdat je kind geen zin heeft ben je simpelweg ongeschikt als ouder. Als je kind geen zin heeft dan maakt het kind maar zin. Als je kind bang is voor water dan doe je daar iets aan vóór de eerste zwemles überhaupt een feit is. Been there, done that. Hoeveel zondagochtenden we naar het zwembad zijn geweest met onze kinderen om ze vertrouwd te maken met water weet ik niet meer, maar daardoor gingen ze wel meteen zonder problemen naar de zwemles.
Leuk als je 10 meter onder NAP woont.quote:Op zaterdag 5 april 2025 00:19 schreef TLC het volgende:
Als kind was ik echt doodsbang voor dat water, ik heb maar een paar lessen gehad en toen was t wel welletjes. Dus ik kan niet zwemmen en ik ben ook niet meer van plan het ooit te gaan leren, ik blijf liever weg van het water
Oh zo, ja dat snap ik wel…quote:Op vrijdag 4 april 2025 23:29 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Ik snap niet dat je dat veel vindt. Er zijn ongeveer 180000 achtjarigen, je verdeelt die 145 miljoen over het aantal kinderen dat er gebruik van gaat maken, dan kost het ongeveer ¤800 per kind. Niet veel als het lesgeld zonder de examenkosten en het vervoer nu al vaak boven de ¤1000 uitkomt. Die zwemleraren moeten betaald worden, het zwembad moet betaald worden, als de school 20 km van het zwembad ligt moet de bus betaald worden…
En als je kinderen hebt? Denk je dat je dan wel genoeg moed kunt verzamelen om je kinderen zwemles te (laten) geven?quote:Op zaterdag 5 april 2025 00:19 schreef TLC het volgende:
Als kind was ik echt doodsbang voor dat water, ik heb maar een paar lessen gehad en toen was t wel welletjes. Dus ik kan niet zwemmen en ik ben ook niet meer van plan het ooit te gaan leren, ik blijf liever weg van het water
Schoolzwemmen is toch altijd via school? Anders zou schoolzwemmen geen schoolzwemmen hetenquote:Op vrijdag 4 april 2025 20:27 schreef LXIV het volgende:
maar schoolzwemmen zou best wel weer via school mogen
Je kunt die 145 miljoen ook besteden aan reanimatiecursussenquote:Op vrijdag 4 april 2025 20:27 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Ja maar allemaal verzopen kinderen straks lijkt me ook niet zo handig he
Omdat verdronken kinderen later niet jouw AOW kunnen betalen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:18 schreef DrDentz het volgende:
Wat een idiote vergelijking, trolletjequote:Op zaterdag 5 april 2025 00:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ben je mooi mee opgescheept danquote:Op vrijdag 4 april 2025 23:05 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
die kinderen vallen dus buiten de boot
Kom kom, niet alle kinderen lopen in 7 sloten tegelijk. (maar eentje is er al te veelquote:
Met een uurtje muziekles ook wat?quote:Op zaterdag 5 april 2025 00:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Het aantal basisschoolleerlingen groeit met 5,2% van 1.367.000. ¤100 per leerling per jaarquote:Op vrijdag 4 april 2025 21:32 schreef Boca_Raton het volgende:
Uit de OP: “De herinvoering van het schoolzwemmen kost zo'n 145 miljoen euro”
Hoeveel???
Waarom??
Ergens vind ik dat best een goed idee, als ik sommige jeugd van tegenwoordig zie. Iedere incompetente idioot kan aan kinderen beginnen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 23:44 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Gelukkig staan de meeste sloten droog momenteelquote:Op zaterdag 5 april 2025 06:37 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Kom kom, niet alle kinderen lopen in 7 sloten tegelijk. (maar eentje is er al te veel)
Dat soort bedrijven zijn goed voor NL.quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:16 schreef Mikeytt het volgende:
Kan toch prima hieruit worden bekostigd? Dacht dat dit "Het eerste kabinet voor de Nederlander" was?
[ afbeelding ]
Omdat het zwemmen met kids van school leuk is,leerzaam is. De overheid kan het prima bekostigen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:06 schreef Kim-Holland het volgende:
Niet om het één of ander maar zwemlessen voor je kinderen kunnen gemakkelijk betaald worden van de kinderbijslag en andere toeslagen. Daarnaast hebben de meeste gemeenten nog een extraatje, zeker voor kinderen.
Desnoods van het vakantiegeld. Het is niet alsof het onmogelijk is om zelf iets te regelen.
Dat gejammer altijd als ouders zelf eens iets moeten ondernemen met of voor hun kinderen..waarom heb je ze dan?
Maar als je het geld daarvoor gebruikt dan heeft Destiny geen i.Phone of merkkleding.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:06 schreef Kim-Holland het volgende:
Niet om het één of ander maar zwemlessen voor je kinderen kunnen gemakkelijk betaald worden van de kinderbijslag en andere toeslagen. Daarnaast hebben de meeste gemeenten nog een extraatje, zeker voor kinderen.
Desnoods van het vakantiegeld. Het is niet alsof het onmogelijk is om zelf iets te regelen.
Dat gejammer altijd als ouders zelf eens iets moeten ondernemen met of voor hun kinderen..waarom heb je ze dan?
Inmiddels is bekend dat kinderen vroeg leren zwemmen alleen zin heeft als ze blijven zwemmen. Anders is de vaardigheid snel weer verdwenen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:12 schreef Firuze60 het volgende:
Schandalig! Heb als kind nog schoolzwemmen gehad (jaren '60) en vond het altijd een leuk uitje. Mijn kinderen hebben al voor het schoolzwemmen hun eerste diploma gekregen (ja, was zo'n "rijke' jaren '80 ouder die vond dat ze al op hun zesde moesten kunnen zwemmen) en zij vonden het schoolzwemmen later ook altijd leuk. Het is ooit opgezet om juist de kinderen van de minst daadkrachtige gezinnen te beschermen en nu blijkt dit al weer jaren het geval.
Triest!
Het is ook niet meer dat een leraar met een groep kinderen naar het zwembad gaat. Er moet meer toezicht bij zijn en in de laagste klassen hulp met omkleden: vrijwilligers moeten mee. En die zijn er veel te weinig.quote:Op zaterdag 5 april 2025 07:02 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Met een uurtje muziekles ook wat?
Meer uren kwijt?
Als je 20 minuten naar een zwembad moet rijden ben je al gauw meer dan 2 uur per keer kwijt. Omkleden kost ook tijd.
Bij een muziekles van 1 uur zal de spullen pakken eerder ten koste gaan van het uurtje muziekles.
Overigens zit de pijn van scholen in het tijd kwijt zijn aan de zwemles, bij het niet kunnen doen van andere lessen. Deze moeten ook gedaan worden om aan bepaalde eisen te voldoen.
Kinderen gaan 27,5 uur per week naar school. Daar kan je maar 27,5 uur dingen in doen. Als je wilt dat scholen gaan zwemmen zul je ook de eisen wat kinderen kunnen doen na een schooljaar moeten veranderen.
Wat is te vroeg. Als je 2 vaardigheden zelden kwijt geraakt is het zwemmen en fietsen. Jammer dat schoolzwemmen niet meer mogelijk is. De kosten? Daar twijfel ik aan. We kunnen namens de EU 800 miljard besteden aan wapens en dd subsidies binnen de EU en andere subsidies dan klots het geld tegen de plinten. ICT projecten die totaal mislukken geen probleem. Geld zat om die weer te herstellen. Andere mislukte ov projecten geen probleem als blijkt dat het mislukt. Plots geld zat om de meerprijs te betalen. Maar als iets voor het klootjesvolk betaalt moet worden is er geen geld.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:17 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Inmiddels is bekend dat kinderen vroeg leren zwemmen alleen zin heeft als ze blijven zwemmen. Anders is de vaardigheid snel weer verdwenen.
Dat geldt dus net zo goed voor ouders. Naast dat zij het prima kunnen bekostigen van alle extraatjes die zij krijgen voor hun kinderen, kunnen zij het ook leuk en leerzaam maken, áls ze maar willen. Maar ze willen niet, op een paar uitzonderingen na.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:13 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Omdat het zwemmen met kids van school leuk is,leerzaam is. De overheid kan het prima bekostigen.
Waarom dan het niet doen
Niet volgens het nieuwsbericht. Wie zegt dat ze niet willen?quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:33 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Dat geldt dus net zo goed voor ouders. Naast dat zij het prima kunnen bekostigen van alle extraatjes die zij krijgen voor hun kinderen, kunnen zij het ook leuk en leerzaam maken, áls ze maar willen. Maar ze willen niet, op een paar uitzonderingen na.
https://www.nu.nl/binnenl(...)r-en-tijdrovend.htmlquote:Op zaterdag 5 april 2025 10:34 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Niet volgens het nieuwsbericht. Wie zegt dat ze niet willen?
Ik vind okk dat het bii school zou moeten horen.
Maar nee, kost te veel. Omdertussen miljarden naar Oekraïnekk.kabinet
Omdat het een basisvaardigheid is in een land als NL. Ondanks wat het kabinet beweert. Een A-diploma kost al snel ¤800,- per kind (als ze het in 1x halen zonder vertraging). Dat is toch bezopen?quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:18 schreef DrDentz het volgende:
Precies.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:45 schreef raptorix het volgende:
Ik denk dat zelfs als je het zou willen betalen het helemaal niet meer mogelijk is, veel gemeenten hebben de baden gesloten, en degene die over zijn hebben helemaal niet de capaciteit om dit te faciliteren.
Hoeveel denk jij eigenlijk dat de kinderbijslag is? En wat een A-diploma kost?quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:06 schreef Kim-Holland het volgende:
Stereotypen herhalen helpt je niet. En wie ooit fietsen kon, kan dat mogelijk niet meer in het het huidige verkeer oppakken.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:31 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wat is te vroeg. Als je 2 vaardigheden zelden kwijt geraakt is het zwemmen en fietsen. Jammer dat schoolzwemmen niet meer mogelijk is. De kosten? Daar twijfel ik aan. We kunnen namens de EU 800 miljard besteden aan wapens en dd subsidies binnen de EU en andere subsidies dan klots het geld tegen de plinten. ICT projecten die totaal mislukken geen probleem. Geld zat om die weer te herstellen. Andere mislukte ov projecten geen probleem als blijkt dat het mislukt. Plots geld zat om de meerprijs te betalen. Maar als iets voor het klootjesvolk betaalt moet worden is er geen geld.
Ik denk eerder dat het te maken heeft met te weinig personeel, te weinig zwembaden in de buurt. De laaste jaren sluiten meer zwembaden de poorten.
Dat kan ik je wel vertellen, gegeven dat onze kinderen niet per se heel snel waren, maar ook weer niet extreem langzaam. Diploma A duurde ongeveer 15 maanden, dus ongeveer 65 lessen a 15 euro per les. Dus zo’n 1000 euro. Tegenwoordig moet je wel beduidend meer kunnen voor diploma A dan pak m beet 30 jaar geleden.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:48 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Hoeveel denk jij eigenlijk dat de kinderbijslag is? En wat een A-diploma kost?
Tja, ik heb op zes jarige leeftijd leren zwemmen. Maar jaren niet gezwommen(ook niet in mijn jongste jaren want ben niet zo ern fan van zwemmen) maar als ik nu het water inspringen kan ik nog wel zwemmen. In de jaren 60 kreeg je in klas een en twee schoolzwemmen. Maar het zwembad lag op loopafstand van school. Maar aangezien zwembaden zeker in dorpen massaal sluiten lijkt mij dat het grootste probleem. En dan nog te weinig personeel. Dat past natuurlijk niet meer in de lesuren etc.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:49 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Stereotypen herhalen helpt je niet. En wie ooit fietsen kon, kan dat mogelijk niet meer in het het huidige verkeer oppakken.
Er is een nieuwsbericht aan gewijd, zal op NOS geweest zijn. Ja, al weer wat jaren geleden.
Als je met kleuters privé naar zwemles gaat, maar daarna die kinderen niet meer laat zwemmen (wat op die leeftijd onder je toezicht moet), dan is de zwemvaardigheid waarschijnlijk verdwenen. Dus als die kinderen daar weinig plezier aan beleven of als de ouders moeten jachten om de kinderen overal op tijd te krijgen, dan kan je het beter laten.
Het gaat er dus om, dat ouders die hun kinderen zo vroeg mogelijk op zwemles sturen maar nalaten om tijdens de groei naar grotere sterkere kinderen die het daarmee inderdaad voor mogelijk levenslang leren, hun geld en inspanningen weggegooid hebben maar dat niet wisten. Schijnveiligheid.
Ik kan trouwens niet zwemmen en ben ondanks dat ik in Nederland = waterland woon, nog nooit ergens in het water gevallen. Daar is inderdaad genoeg potentiële kansen op, met fietsen langs het water en zo. En ik kan het niet omdat ik het niet kan. Trek in een gewoon zwembad direct blauw en krijg beweegproblemen, ook tijdens hittegolven.
Dit komt omdat sommigen vinden dat de overheid een alles regulerend orgaan moet zijn die het leven van de mens tot in de kleinste details regelt. Van zwemlessen tot seksuele voorlichting en van gratis onderwijs, kinderopvang, gezondheidszorg en tot gratis menstruatieproducten en subsidies voor de borstvergroting van mannen die denken een vrouw te zijn.quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:18 schreef DrDentz het volgende:
Er even vanuit gaande dat het dan om 1 kind gaat, theoretisch ja. Maar er zijn een heleboel mensen die de kinderbijslag nodig hebben voor andere zaken. Dat je het dan slecht geregeld hebt laat ik even achterwege.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:53 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat kan ik je wel vertellen, gegeven dat onze kinderen niet per se heel snel waren, maar ook weer niet extreem langzaam. Diploma A duurde ongeveer 15 maanden, dus ongeveer 65 lessen a 15 euro per les. Dus zo’n 1000 euro. Tegenwoordig moet je wel beduidend meer kunnen voor diploma A dan pak m beet 30 jaar geleden.
5 kwartalen kinderbijslag is (afhankelijk van de leeftijd tijdens de zwemles) een bedrag tussen 1432 en 1739 euro. Dus ja, puur van de kinderbijslag is het al gemakkelijk te betalen.
Een zwembad heb je doorgaans niet om de hoek, zeker nadat al die gemeentelijke baden gesloten zijn. Kortom je moet een bus regelen, en dan ook nog eens een bad. Zeker door de hoge energieprijzen zijn die dingen bijna niet te financieren.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:59 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Er even vanuit gaande dat het dan om 1 kind gaat, theoretisch ja. Maar er zijn een heleboel mensen die de kinderbijslag nodig hebben voor andere zaken. Dat je het dan slecht geregeld hebt laat ik even achterwege.
Maar het kan toch niet zo moeilijk zijn of zoveel kosten om bijvoorbeeld de gymles en een ander prutvak in groep 3 te vervangen door zwemles?
Wat maakt het uit of het om 1 kind gaat of meerdere? Kinderbijslag gaat per kind, ongeacht hoeveel kinderen je hebt. Daarnaast krijg je tot aan een behoorlijke inkomensgrens kindgebonden budget.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:59 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Er even vanuit gaande dat het dan om 1 kind gaat, theoretisch ja. Maar er zijn een heleboel mensen die de kinderbijslag nodig hebben voor andere zaken. Dat je het dan slecht geregeld hebt laat ik even achterwege.
Maar het kan toch niet zo moeilijk zijn of zoveel kosten om bijvoorbeeld de gymles en een ander prutvak in groep 3 te vervangen door zwemles?
Ah, je hebt gelijk. Telfoutje. Het is nog vroegquote:Op zaterdag 5 april 2025 11:04 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Wat maakt het uit of het om 1 kind gaat of meerdere? Kinderbijslag gaat per kind, ongeacht hoeveel kinderen je hebt. Daarnaast krijg je tot aan een behoorlijke inkomensgrens kindgebonden budget.
Oh, en door de gymles neer te zetten als prutvak geef je al eigenlijk aan dat je zonder enige kennis van zaken uit je nek loopt te lullen, wat ook al bleek uit je opmerking over de kinderbijslag.
Beetje bij elkaar gegrabbelde uitgavenbesluiten om verontwaardigd over te zijn, maar tegelijkertijd ergens wel ironisch je voor te stellen dat áls NL over een jaar of 10 weer iets van een inzetbaar leger wilt hebben, alle verse rekruten eerst een half jaartje naar zwemschool De Dolfijn mogen voordat ze überhaupt pief-paf-poef kunnen roepen op de Veluwezoom.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:34 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Niet volgens het nieuwsbericht. Wie zegt dat ze niet willen?
Ik vind okk dat het bii school zou moeten horen.
Maar nee, kost te veel. Omdertussen miljarden naar Oekraïnekk.kabinet
En tandarts, arts en afhankelijk van het onderdeel gratis rijlessen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:18 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Beetje bij elkaar gegrabbelde uitgavenbesluiten om verontwaardigd over te zijn, maar tegelijkertijd ergens wel amusant je voor te stellen dat áls NL over een jaar of 10 weer iets van een inzetbaar leger wilt hebben, alle verse rekruten eerst een half jaartje naar zwemschool De Dolfijn mogen voordat ze überhaupt pief-paf-poef kunnen roepen op de Veluwezoom.
quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:42 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/binnenl(...)r-en-tijdrovend.html
Driekwart van de leraren is tegen verplicht schoolzwemmen, achterlijke tokkie.
Gelukkig bevestig je het zelf nogmaals met deze post. Al ben ik eerder geneigd te denken dat ik de tokkies heb beledigd door ze met jou te vergelijken.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:22 schreef MMaRsu het volgende:
[..]mij een tokkie noemen
bro waar heb je het over
Daarnaast nu.nl als serieuze bron nemen
Dit is gewoon gelul allemaal
Die leraren passen zich maar aan
Dat is ongeveer net zo problematisch als dat je ouders je leren rijden en we dus het rijbewijs maar af kunnen schaffen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:30 schreef the-eye het volgende:
Maar wat is nu precies het probleem om als ouders je kinderen te leren zwemmen?
Niks. Net als dat het ook geen probleem is om als ouder je kind thuisonderwijs te geven.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:30 schreef the-eye het volgende:
Kosten, wachtlijsten, tijd? Dat zijn zo de zaken die ik kan bedenken. Je hebt niet altijd een zwembad in de buurt. En als je als tweeverdiener 40 uur werkt kan dat een probleem zijn. Door te weinig baden zitten de over gebleven baden vol met diverse activiteiten zoals wedstrijdzwemmen, bejaarden, waterpolo, etc etc. Dan kun je mogelijk alleen op tijden terecht die moeilijk zijn in te passen als je ook nog circa 20 km enkel je kind moet brengen. De kosten kunnen ook een rol spelen. Maar dat is moeilijk in te schatten. Dat ligt ook aan je inkomen natuurlijk.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:30 schreef the-eye het volgende:
Tot in de kleinste detailsquote:Op zaterdag 5 april 2025 10:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit komt omdat sommigen vinden dat de overheid een alles regulerend orgaan moet zijn die het leven van de mens tot in de kleinste details regelt. Van zwemlessen tot seksuele voorlichting en van gratis onderwijs, kinderopvang, gezondheidszorg en tot gratis menstruatieproducten en subsidies voor de borstvergroting van mannen die denken een vrouw te zijn.
En om de zoveel jaar komt er weer iets nieuws bij en dan staat men te drammen 'Ja, maar ik heb recht op ...'.
Mij is zwemmen geleerd en later kreeg ik schoolzwemmen en haalde ik een diplomaatje. Hetzelfde geldt voor autorijden (en ik denk dat, dat voor heel veel mensen geldt) Je eerste officiele autorijles was natuurlijk niet de eerste keer dat je in een auto reedquote:Op zaterdag 5 april 2025 11:32 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat is ongeveer net zo problematisch als dat je ouders je leren rijden en we dus het rijbewijs maar af kunnen schaffen.
Doe je je kind op een zwemvereniging, dan betaal je maar zo'n 42,50 per KWARTAAL. En daarvoor mogen ze dan op zaterdagmiddag ruim 2,5 uur zwemmen als ze willen. En ja, ze halen dan ook het gewone ABC diploma. Daarnaast leren ze reddingszwemmen, reddend snorkelen, varend redden, en gaan ze 1x per jaar met de vereniging op kamp.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:53 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat kan ik je wel vertellen, gegeven dat onze kinderen niet per se heel snel waren, maar ook weer niet extreem langzaam. Diploma A duurde ongeveer 15 maanden, dus ongeveer 65 lessen a 15 euro per les. Dus zo’n 1000 euro. Tegenwoordig moet je wel beduidend meer kunnen voor diploma A dan pak m beet 30 jaar geleden.
5 kwartalen kinderbijslag is (afhankelijk van de leeftijd tijdens de zwemles) een bedrag tussen 1432 en 1739 euro. Dus ja, puur van de kinderbijslag is het al gemakkelijk te betalen.
Ben heel benieuwd hoe dat er uit ziet. Heb je een linkje? Want hier heb je weliswaar zwemverenigingen, maar dat gaat om prestatiegericht zwemmen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Doe je je kind op een zwemvereniging, dan betaal je maar zo'n 42,50 per KWARTAAL. En daarvoor mogen ze dan op zaterdagmiddag ruim 2,5 uur zwemmen als ze willen. En ja, ze halen dan ook het gewone ABC diploma. Daarnaast leren ze reddingszwemmen, reddend snorkelen, varend redden, en gaan ze 1x per jaar met de vereniging op kamp.
Hoe leuk!!
En dit kan, hier in de stad, op zaterdagmiddag. Zwembad is gloednieuw en ligt centraal in de stad.
Het is natuurlijk hopeloos inefficient door al die marktwerking en zeker in het licht van het voorkomen van verdrinkingsdoden. Het zwembad wordt van overheidsgeld betaald, de school wordt van overheidsgeld betaald, de gemeentelijke busvervoerder werd van overheidsgeld betaald, het enige wat men vroeger hoefde te doen was die 3 coordineren in een zwembadrooster en een badmeerster inhuren en alle kinderen konden zwemmen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit komt omdat sommigen vinden dat de overheid een alles regulerend orgaan moet zijn die het leven van de mens tot in de kleinste details regelt. Van zwemlessen tot seksuele voorlichting en van gratis onderwijs, kinderopvang, gezondheidszorg en tot gratis menstruatieproducten en subsidies voor de borstvergroting van mannen die denken een vrouw te zijn.
En om de zoveel jaar komt er weer iets nieuws bij en dan staat men te drammen 'Ja, maar ik heb recht op ...'.
Ja arme kindertjes moeten maar gewoon verdrinken. Hadden ze maar rijke ouders moeten kiezen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ja ze gooiden je gewoon in het water en riepen: zwemmen joh! Hoofd boven water! Je kan het.quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:51 schreef deedeetee het volgende:
Voor er zoveel zwemscholen waren leerde je gewoon zwemmen van je ouders. Dat ging een stuk sneller.
Probleem is natuurlijk dat veel van de immigranten zelf ook niet kunnen zwemmen (in sommige gevallen zal de kledij het wat moeilijk maken).quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:51 schreef deedeetee het volgende:
Voor er zoveel zwemscholen waren leerde je gewoon zwemmen van je ouders. Dat ging een stuk sneller.
Genoeg gemeentes waar ze potjes voor zwemlessen hebben. Daar ben ik overigens een groot voorstander van, potjes voor specifieke doeleinden ipv simpelweg geld geven wat vaak op gaat aan shag en drank.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja arme kindertjes moeten maar gewoon verdrinken. Hadden ze maar rijke ouders moeten kiezen.
Heb je enig idee hoe de gemeenten er momenteel voor staan nadat het Rijk allemaal taken op ze af heeft geschoven, maar de financiering daarvoor enorm heeft afgeknepen?quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:53 schreef ootjekatootje het volgende:
In Rotterdam was en is er nog steeds de mogelijkheid tot schoolzwemmen.![]()
https://www.rotterdamzwemt.nl/zwemles/schoolzwemmen/
Hier op een eiland is om 14:00 de school uit en ligt groep 5/6/7/8 om 14:15 in het zwembad. Onder begeleiding van enkele ouders en de badjuffen.
Dit regelt een gemeente toch zelf met zwembaden en de ouders?
Ik weet er meer van dan jij, zo zijn er ook gemeentes die al jaren rekening houden met het ravijnjaar.quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:08 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoe de gemeenten er momenteel voor staan nadat het Rijk allemaal taken op ze af heeft geschoven, maar de financiering daarvoor enorm heeft afgeknepen?
Grotere gemeenten zijn relatief iets kapitaalkrachtiger, dus dat Rotterdam daar (nog) wel in slaagt is logisch, maar dat is in lang niet elke gemeente haalbaar.
We krijgen ook een klap geld dus men kan het prima betalen indien ouders dat geld gebruiken waarvoor het bedoeld is. Nu voor de ontwikkeling en opvoeding van de kinderen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik zie het probleem niet zo... als je kinderen krijgt komen er veel kosten bij. Waaronder zwemles.
https://www.dereddingsklos.nl/quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:01 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ben heel benieuwd hoe dat er uit ziet. Heb je een linkje? Want hier heb je weliswaar zwemverenigingen, maar dat gaat om prestatiegericht zwemmen.
Ach ja, ik blijf bij mijn mening dat een kind leren zwemmen in een land met zoveel sloten en water toch bij de verantwoordelijkheid van de overheid blijft. Waarom moet elk kind een helm op op de scooter?quote:Op zaterdag 5 april 2025 22:27 schreef Gia het volgende:
[..]
https://www.dereddingsklos.nl/
Bijvoorbeeld deze club.
Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen voor hetzelfde bedrag aan meerdere onderdelen meedoen. Dus bijvoorbeeld eerst les voor diploma B, daarna drie kwartier les reddingszwemmen, nog drie kwartier snorkelen en voor de die hards tot slot oefenen voor EHAD, waar ze ook met een team deelnemen aan wedstrijden.
En dat alles voor 42,50 per kwartaal.
Heb er uitvoerig naar gekeken onder het mom, waar zit het addertje en dat lijkt er niet te zijn, dus dat is een mooi initiatief. Het is wel zo dat, zelfs ondanks dat het volledig teert op vrijwilligers, er ergens een zak geld bijgestort moet worden, want van 14 euro per maand per deelnemer kun je geen zwembad open houden.quote:Op zaterdag 5 april 2025 22:27 schreef Gia het volgende:
[..]
https://www.dereddingsklos.nl/
Bijvoorbeeld deze club.
Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen voor hetzelfde bedrag aan meerdere onderdelen meedoen. Dus bijvoorbeeld eerst les voor diploma B, daarna drie kwartier les reddingszwemmen, nog drie kwartier snorkelen en voor de die hards tot slot oefenen voor EHAD, waar ze ook met een team deelnemen aan wedstrijden.
En dat alles voor 42,50 per kwartaal.
Het is een reddingsbrigade en die is er ook in andere steden. Jongeren worden, als ze willen, opgeleid tot lifeguard en kunnen 's zomers, bijvoorbeeld, op een strand gaan werken. Ze kunnen er zelfs een vaarbewijs halen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 23:29 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Heb er uitvoerig naar gekeken onder het mom, waar zit het addertje en dat lijkt er niet te zijn, dus dat is een mooi initiatief. Het is wel zo dat, zelfs ondanks dat het volledig teert op vrijwilligers, er ergens een zak geld bijgestort moet worden, want van 14 euro per maand per deelnemer kun je geen zwembad open houden.
Dus je hebt én voldoende vrijwilligers nodig en financiële ondersteuning van de gemeente of andere geldschieters. Dat is geen gemakkelijke combinatie, maar als het in Helmond kan moet het in meer grote gemeentes kunnen zou je zeggen.
quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:28 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Gelukkig bevestig je het zelf nogmaals met deze post. Al ben ik eerder geneigd te denken dat ik de tokkies heb beledigd door ze met jou te vergelijken.
Je taalgebruik zegt genoeg. Matig opgevoed en/of een gebrek aan geestelijke ontwikkeling.quote:Op zondag 6 april 2025 13:03 schreef MMaRsu het volgende:
[..]je kent me niet eens
Registreert in 2023
Wat een nerdquote:Op zondag 6 april 2025 16:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Je taalgebruik zegt genoeg. Matig opgevoed en/of een gebrek aan geestelijke ontwikkeling.
Hoezo? Het zwembad was al af en het gemeentelijk vervoersbedrijf had gewoon bussen met chauffeur. Het kost niet meer dan elk ander busritje en 25 inzittenden is een goede bezetting midden op de dag.quote:Op zaterdag 5 april 2025 23:47 schreef Firuze60 het volgende:
In eind jaren '60 lagen er nog lang niet overal overdekte zwembaden in Nederland, als kind moest ik met de bus met ons schoolklasje vanaf groep 7 elke maandag een half uur rijden, de regering zal toen wel een godsvermogen aan subsidie hebben uitgegeven om dat te kunnen realiseren.
...en iedereen in de klas kreeg zwemles, ook de kinderen met een andere achtergrond dan Nederlands.quote:Op zaterdag 12 april 2025 17:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoezo? Het zwembad was al af en het gemeentelijk vervoersbedrijf had gewoon bussen met chauffeur. Het kost niet meer dan elk ander busritje en 25 inzittenden is een goede bezetting midden op de dag.
Jaren '60 en groep 7 kan ik alvast niet met elkaar rijmen, pas halverwege jaren '80 werden de groepen ingevoerd.quote:Op zaterdag 5 april 2025 23:47 schreef Firuze60 het volgende:
In eind jaren '60 lagen er nog lang niet overal overdekte zwembaden in Nederland, als kind moest ik met de bus met ons schoolklasje vanaf groep 7 elke maandag een half uur rijden, de regering zal toen wel een godsvermogen aan subsidie hebben uitgegeven om dat te kunnen realiseren. En veel kinderen haatten die lessen door de nazi-badmeesters van toen.
Uh jawel, hier in waterland Nederland MOET elk kind leren zwemmen, punt. En of dat nou middels schoolzwemmen, particulier of beide gaat is mij om het even.quote:Maar goed, inmiddels genoeg 'rijke' ouders om zwemlessen voor hun kinderen zelf te bekostigen en voor armlastige kinderen zijn er subsidiepotjes. Dus nee, zie het niet zitten dat zoiets als een zwemles ook weer landelijk wordt gesubsidieerd.
Het idee dat elk kind MOET leren zwemmen is niet gedeeld.
Voor de oudere lezers de vierde klas van de lagere school dan. Mijn kinderen (geboren jaren '80) kregen ook nog schoolzwemmen.quote:Op zaterdag 12 april 2025 18:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jaren '60 en groep 7 kan ik alvast niet met elkaar rijmen, pas halverwege jaren '80 werden de groepen ingevoerd.
[..]
Uh jawel, hier in waterland Nederland MOET elk kind leren zwemmen, punt. En of dat nou middels schoolzwemmen, particulier of beide gaat is mij om het even.
Toen ik op de lagere school zat had ik 's ochtends voordat de school begon de reguliere zwemles (buitenbad!) op een aantal dagen, daarnaast kregen we tijdens de gymnastiekuurtjes schoolzwemmen in datzelfde buitenbad. De ouders met wat minder geld deden het alleen met schoolzwemmen de rest had beide. Niks mis mee.
Ik vind het dus wel de verantwoordelijkheid van de overheid om elk kind naast taal- en rekenles te leren zwemmen.quote:Het schoolzwemmen werd in 1985 afgeschaft. Sindsdien mogen scholen zelf bepalen of ze het aanbieden. Dat aantal is flink afgenomen: bood in 1990 90 procent van alle scholen nog schoolzwemmen aan, in 2021 deed nog 26 procent dat. De laatste jaren stijgt het aantal kinderen dat geen zwemdiploma heeft snel.30 jan 2024
5e Klas...quote:Op zaterdag 12 april 2025 21:39 schreef Firuze60 het volgende:
Voor de oudere lezers de vierde klas van de lagere school dan.
Hier doen ze nog steeds aan schoolzwemmen.quote:Mijn kinderen (geboren jaren '80) kregen ook nog schoolzwemmen.
Ik vind het dus wel de verantwoordelijkheid van de overheid om elk kind naast taal- en rekenles te leren zwemmen.
Dan bedoelde ik groep 6, in de zesde klas hadden wij geen schoolzwemmen meer.quote:Op zaterdag 12 april 2025 21:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
5e Klas...
[..]
Hier doen ze nog steeds aan schoolzwemmen.
Zeker. Maar de zelfredzame burger moet dat zelf maar organiseren. Alhoewel het natuurlijk niet meehelpt dat door het afschaffen van schoolzwemmen een heleboel zwembaden niet meer rendabel zijn en dat dus voor veel ouders een duur grapje wordt.quote:Op zaterdag 12 april 2025 18:32 schreef AchJa het volgende:
Uh jawel, hier in waterland Nederland MOET elk kind leren zwemmen, punt. En of dat nou middels schoolzwemmen, particulier of beide gaat is mij om het even.
Eens, wat uiteraard vast ook meespeelt dat er genoeg kinderen zwemmen niks aan vinden (net als rekenen of taal) en daarom ouders vast niet krom gaan liggen om hun kinderen krijsend naar een zwembad te brengen. Op school is het een ander verhaal, daar moet het dan.quote:Op zaterdag 12 april 2025 22:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zeker. Maar de zelfredzame burger moet dat zelf maar organiseren. Alhoewel het natuurlijk niet meehelpt dat door het afschaffen van schoolzwemmen een heleboel zwembaden niet meer rendabel zijn en dat dus voor veel ouders een duur grapje wordt.
Dus zo overleven vooral de kinderen met rijke ouders. Het recht van de rijkste sterkste. En de rechtse partijen zagen dat het goed was.
Je hebt er toch al één? Of is die baby van vijf jaar geleden die eraan zat te komen nog steeds niet geboren?quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:21 schreef Mikeytt het volgende:
Ik betaal graag mee aan de kosten voor andermans kinderen, ook al wil ik er zelf geen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |