ACT-F | donderdag 27 maart 2025 @ 14:24 |
Pomphouders willen dat kabinet snel ingrijpt: liter benzine 25,8 cent duurder vanaf 1 januari Tanken dreigt fors duurder te worden. Nieuwe berekeningen zorgen voor grote schrik in de coalitie. Zonder ingrijpen wordt een liter benzine op 1 januari 25,8 cent duurder. In de jaren daarna komt daar nog eens 18,6 cent bovenop. Terugdraaien kost echter miljarden. De brandstofprijzen brengen de coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB in een lastig parket. Want juist nu de roep klinkt om burgers meer koopkracht te geven, dreigen de kosten vanaf komend jaar flink op te lopen. De prijsstijging komt grotendeels doordat de overheid sinds 2022 de belasting op brandstof heeft verlaagd. Als het kabinet de regeling niet verlengt, schiet de literprijs benzine op 1 januari met 25,8 cent omhoog, meldde minister Barry Madlener (PVV, Verkeer) deze week. Die nieuwe berekeningen zorgen voor kopzorgen in de coalitie: terugdraaien kost namelijk 1,6 miljard euro. En de minister schetste een nog somberder vergezicht: in 2027 en 2030 gaan de prijzen nóg twee sprongen maken, omdat er dan Europese regels veranderen waardoor oliebedrijven de prijzen nog verder omhoog gaan doen. Bij elkaar opgeteld zou een liter benzine daardoor de komende jaren met bijna 50 cent kunnen stijgen, alleen maar door stijgende belastingen. Die mogelijke prijsexplosie bezorgt de rechtse coalitie de rillingen. Ook minister Madlener zelf zit ermee in de maag. ,,Mobiliteit moet betaalbaar blijven, voor iedereen. We zien dat onder druk staan, die zorgen delen we zeker. Ik hoop dat het kabinet er wat aan kan doen, met de schaarse middelen die we hebben.” Het lastige is wel dat de regeringspartijen heel veel wensen hebben om de portemonnee van Nederlanders te spekken. Geen enkele coalitiepartij heeft de verlaging van de prijzen aan de pomp als speerpunt genoemd. Achter de schermen noemen PVV, VVD, NSC en BBB de brandstofprijzen weliswaar ‘erg belangrijk’, maar het is maar één deel van wat de partijen geregeld willen hebben. Wensen Zo willen de partijen ook meer koopkracht, goedkopere boodschappen, een lagere energierekening en goedkopere kinderopvang. De partijen pleiten daarom liever niet openlijk en niet als eerste voor lagere brandstofprijzen. Hun angst is dat wanneer ze dat wel doen, andere partijen zullen zeggen: akkoord, maar dan krijg je iets anders niet. VVD-leider Dilan Yesilgöz, toch van de vroem-vroempartij, zei onlangs in een interview bij BNR voorzichtig dat de brandstofprijs ‘op de tafel’ zou komen bij de voorjaarsonderhandelingen. In de coalitie klinkt echter ook de verwachting dat er pas richting Prinsjesdag een besluit valt over wat er met de brandstofaccijnzen wordt gedaan. Al benadrukken coalitiepartijen wel dat de brandstofprijs een belangrijk onderwerp is. NSC-Tweede Kamerlid Olger van Dijk noemt daarnaast het openbaar vervoer. Het kabinet hielp eerder ook treinkaartjes goedkoper te houden. ,,Betaalbare mobiliteit is voor ons heel belangrijk. Mensen met een kleinere beurs zijn bovendien niet zelden afhankelijk van een brandstofauto. Dat moeten we goed in de gaten houden.” Pomphouders willen maatregelen Pomphouders willen dat het kabinet snel ingrijpt voordat benzine in januari voor veel mensen onbetaalbaar wordt, zegt Martin van Eijk, voorzitter van Belangenvereniging Tankstations (BETA). ,,Voor automobilisten is dit niet te doen. En het verschil met de buurlanden wordt volgend jaar zo groot dat de grenspomphouders in ieder geval de nek omgedraaid worden. Wij zijn dan 40 tot 50 cent per liter duurder”, zegt Van Eijk. “We pleiten in ieder geval voor het behoud van de accijnsverlaging.” Overigens is de brandstofprijs de afgelopen weken gedaald. Dit heeft echter te maken met de dollar, die zwakker is geworden. De lagere prijzen zijn waarschijnlijk tijdelijk. https://www.ad.nl/politie(...)-1-januari~a635a804/ Gelukkig kunnen we belastingvrij vliegen ![]() | |
Grotetijd | donderdag 27 maart 2025 @ 14:34 |
Ja flikker even op hoor. Ik betaal nu als ik er gewoon E10 in gooi 1.93 per liter, en E5 (wat 'ie eigenlijk nodig heeft dus ik wissel het af) 2.20. Zal betekenen dat wat nu "goedkoop" is gewoon 2.20 word, en die andere naar de 2.50 gaat!? Al word dit tóch net als met mensen die roken "als het boven x bedrag kom stop ik" en vervolgens word het x bedrag en roken ze vrolijk door. ![]() Tijd om een serieus te gaan nadenken over een elektrisch alternatief met deze prijzen ![]() | |
Aberkullie | donderdag 27 maart 2025 @ 14:36 |
Je zou ook kunnen gaan fietsen. | |
Fred_B | donderdag 27 maart 2025 @ 14:37 |
Is dit tegenwoordig journalistiek? ![]() | |
SnertMetChoco | donderdag 27 maart 2025 @ 14:39 |
Relatief goed voor EV's, OV en fietsers. | |
Raw85 | donderdag 27 maart 2025 @ 14:40 |
Het is het AD hè.. | |
saparmurat_niyazov | donderdag 27 maart 2025 @ 14:44 |
Oke, veel plezier met je Tang Hua Detroit Fish! | |
Grotetijd | donderdag 27 maart 2025 @ 14:44 |
Zou kunnen ![]() | |
Grotetijd | donderdag 27 maart 2025 @ 14:45 |
Getverdemme ![]() | |
Zorro | donderdag 27 maart 2025 @ 14:45 |
Gelukkig is het belasting, dus dat is alleen voor Nederland. Ik zal vaker een kort omweggetje maken via Belgie dan ![]() | |
Grotetijd | donderdag 27 maart 2025 @ 14:46 |
Elke maand even een rit naar Duitsland, scheelt al veel met de boodschappen en een volle tank zal dus gewoon 50-60 cent per liter schelen ![]() | |
Irritatie100 | donderdag 27 maart 2025 @ 14:50 |
Ben ik even blij dat ik in de grensstreek woon en het dichtstbijzijnde benzinestation vanaf mijn woning over de grens is ![]() | |
achtja | donderdag 27 maart 2025 @ 14:51 |
Idd jaloerse belgen | |
Mutsaers__78 | donderdag 27 maart 2025 @ 14:52 |
Ach, met de slechtdraaiende Amerikaanse economie (de benzineprijs is kaal gekoppeld aan de dollar) zal de prijs na de invoering van die 25,8 cent hetzelfde zijn als nu. | |
Discombobulate | donderdag 27 maart 2025 @ 14:54 |
Gaan we weer, mensen die al een kleine portemonnee hebben nog meer verneuken. ![]() Maar we hebben het een tijdje eerder gehad. Volgens mij kreeg ik toen ook meer reiskostenvergoeding van mijn werkgever, al weet ik het niet helemaal zeker. | |
Discombobulate | donderdag 27 maart 2025 @ 14:55 |
En de mensen die (ver) beneden modaal zitten, en dat zijn er veel, zullen de komende 10-20 jaar in ieder geval nooit elektrisch kunnen rijden. Van welk geld? ![]() | |
Mortaxx | donderdag 27 maart 2025 @ 14:55 |
Ach Nederland ![]() | |
Saekerhett | donderdag 27 maart 2025 @ 14:58 |
Goed idee als je met je vrouw en twee kleine kinderen op bezoek gaat bij familie 50km verderop, echt top uitgedacht. | |
SnertMetChoco | donderdag 27 maart 2025 @ 15:01 |
Dan kost je dat een euro of 2.50 meer dan met die tijdelijke korting. Wat dat betreft zal het een stuk meer kosten voor een forens die dat dagelijks doet. Hoe dan ook zal iemand die anderhalf miljard structureel ergens betalen. [ Bericht 4% gewijzigd door SnertMetChoco op 27-03-2025 15:06:22 ] | |
Akkerdjie | donderdag 27 maart 2025 @ 15:04 |
Zelfveroorzaakte randstadproblemen. Als je popi-jopi wilt doen met subsidies moeten die er ook weer een keer af. Dat schuif je dan netjes door naar de volgende heersers zodat zij met het slechte nieuws mogen komen. Kwartje van kok, salderingsregeling op zonnestroom, electrische autos, en nu weer de terugdraaiing vang de accijnsverlaging. Niet echt verrassend te noemen. | |
Mano_ | donderdag 27 maart 2025 @ 15:08 |
Ondertussen betaal ik in België < 1,70 voor een liter 98 ![]() | |
nattermann | donderdag 27 maart 2025 @ 15:13 |
Hallo meneer Van Eijk, grensbewoner hier. Dat verschil is er nu ook al, benzine in België kost momenteel pak 'm beet 1,50/liter. Verschil wordt dus eerder 80+ cent per liter. | |
Drizzt_DoUrden | donderdag 27 maart 2025 @ 15:14 |
Vroegâh betaalde ik 79 cent voor een liter diesel in België. | |
SnertMetChoco | donderdag 27 maart 2025 @ 15:17 |
Wat dat betreft zou de overheid misschien eens kunnen nadenken over een variabele accijns naar gelang de nabijheid bij de grens?! | |
Aberkullie | donderdag 27 maart 2025 @ 15:18 |
Dus daarom moet heel Nederland waaronder iedereen zonder auto maar meebetalen aan jouw gesubsidieerde ritjes om lekker met de fam op een uitje te kunnen, helder. | |
Toine51 | donderdag 27 maart 2025 @ 15:25 |
EV's, onbetaalbaar voor de meeste mensen, daarbij komt de volle mrb eraan... OV, vandaag in het nieuws, wordt nóg duurder.... ![]() Nou nou, goed hoor.... | |
heywoodu | donderdag 27 maart 2025 @ 15:25 |
Dat is voor een bezoekje aan de tandarts 2km verderop een logische keuze natuurlijk (sowieso), maar niet alles ligt zo dicht bij huis en niet voor alles is het OV een goede optie ![]() Nou heb ik zelf nog nooit een auto gehad, maar de paar keer dat we de afgelopen maanden een huurauto hadden opende dat toch wel even wat handige deuren zo nu en dan. | |
Red_85 | donderdag 27 maart 2025 @ 15:29 |
Ingrijpen noodzakelijk. Mooi man, om te tanken kan ik dan ook naar Belgie/Duitsland. Neem ik gelijk wat jerrycans mee zodat ik niet iedere week hoef. Staat trouwens haaks op uitkomsten van de Nationale Raadpleging Bereikbaarheid van Populytics. https://open.overheid.nl/(...)a8-70f77a3a4830/file Een van de uitkomsten is dat Reizen is nu te duur en niet betaalbaar voor iedereen wat weer zijn weerslag heeft op het bereiken van belangrijke voorzieningen. Dus, hier mag de accijns wel een stukje lager weer. | |
Aberkullie | donderdag 27 maart 2025 @ 15:35 |
Ik rij zelf ook gewoon auto hoor maar verwachten dat de overheid maar tot in den treure je benzine blijft subsidiëren ten koste van bijvoorbeeld eerste levensbehoeften voor mensen is natuurlijk wel een beetje lame. | |
Zorro | donderdag 27 maart 2025 @ 15:57 |
Subsidieren ![]() Eerst enorme hoge belasting er op zetten en als ze dat minder maken dat subsidieren noemen... | |
Aberkullie | donderdag 27 maart 2025 @ 15:59 |
We kunnen het ook anders noemen als jij dat graag wil maar dan komt het nog uit dezelfde pot | |
Isdatzo | donderdag 27 maart 2025 @ 16:00 |
Maar dan moet het geld ergens anders vandaan getrokken worden. | |
Aberkullie | donderdag 27 maart 2025 @ 16:10 |
Ja en we gaan natuurlijk niet de allerrijksten belasten dus we moeten het zoeken in de basisbehoeften. | |
Mortaxx | donderdag 27 maart 2025 @ 16:16 |
Stoppen met de klimaatwaanzin! | |
Isdatzo | donderdag 27 maart 2025 @ 16:17 |
| |
Isdatzo | donderdag 27 maart 2025 @ 16:18 |
Hey kijk een verwarde user gespot | |
Aberkullie | donderdag 27 maart 2025 @ 16:21 |
![]() | |
Nicksanders | donderdag 27 maart 2025 @ 16:23 |
Want heel Nederland betaalt niet mee aan dat gesubsidieerde ov? Dan ook alle ov subsidies afschaffen laten ze paupers die met ov gaan er maar zelf voor opdraaien. | |
Aberkullie | donderdag 27 maart 2025 @ 16:29 |
Of laten we ook korting geven op accijns op sigaretten want die paupers van jou hebben al zulke hoge lasten. | |
Janneke141 | donderdag 27 maart 2025 @ 16:30 |
https://www.volkskrant.nl(...)rkt-helpen~b2d0fa87/ GroenLinks wil iedereen verplicht aan een elektrische auto!!!! Oh wacht, het is een PVV-minister. Nog steeds tevreden met je stem? | |
Nicksanders | donderdag 27 maart 2025 @ 16:31 |
Nee hoeft van mij niet en benzine als het duurder gaat worden zoals alles tja.. maar als we gaan janken over subsidies weet ik nog wel een waslijst aan subsidies waar ik voor betaal en niks aan heb. Zoals dus het ov en zorgtoeslagen Huurtoeslagen. Subsidies voor vergroening etc. Subsidies voor energie armoede. Ik betaal alleen maar oh nee wacht krijg heel klein beetje hra 40 per maand ofzo. | |
Aberkullie | donderdag 27 maart 2025 @ 16:32 |
Oke dat is leuk voor jou | |
Nicksanders | donderdag 27 maart 2025 @ 16:33 |
Ov pauper gespot | |
Trekstang | donderdag 27 maart 2025 @ 16:38 |
Woon 4km van de grens met Belgie. Was afgelopen weekend 156.4. Ik tank niet meer in Nederland! | |
SebbeSwensje | donderdag 27 maart 2025 @ 16:39 |
![]() Prima OP overigens, hoe een enkel zinnetje de spijker zo goed op zijn kop kan slaan. | |
Red_85 | donderdag 27 maart 2025 @ 16:41 |
Sorry? Wat is er exact gesubsidieerd aan de peutprijs aan de pomp voor de consument? Het merendeel wat betaald wordt is accijns en BTW (ook over de accijns!!!). Het enige wat gesubsidieerd wordt hier is het OV, wat alsnog bizar duur is vergelijking met andere landen. Zelfs ivm Zwitserland. Verklaar je nader hier. | |
Red_85 | donderdag 27 maart 2025 @ 16:44 |
En hoe is deze vergelijking correct exact? Roken is niet nodig, dat mensen vrij ergens kunnen komen voor voorzieningen/familie/vrienden/werk/whatever wel. Zie het populytics onderzoek wat ik eerder gelinkt heb. Tang op een varken, daar slaat het op wat je zegt. | |
Nicksanders | donderdag 27 maart 2025 @ 16:46 |
Heel veel is bizar duur ivm andere landen en we hebben ook een relatieve hoge belastingdruk waar al het geld echt aan op gaat is mij een raadsel. Ja aan kunst subsidies of andere linkse hobby's of korting voor bedrijven de rechtse hobby's. Maar goed ik mag niet klagen ook bijna 1800 per maand extra erbij gegraaid sinds 1 januari 2023 je moet voor jezelf zorgen andere doen het niet. Toen lekker een dagje minder gaan werken anders betaal ik toch alleen maar belasting. | |
Hyaenidae | donderdag 27 maart 2025 @ 16:52 |
Daarom lekker in België of Duitsland tanken, probleem opgelost. | |
Vincent_student | donderdag 27 maart 2025 @ 17:10 |
![]() | |
Jan_Onderwater | donderdag 27 maart 2025 @ 17:16 |
1.669 betaald gisterenmiddag | |
Lenny77 | donderdag 27 maart 2025 @ 17:18 |
1,49¤/ltr 95 ![]() | |
Jan_Onderwater | donderdag 27 maart 2025 @ 17:21 |
Waarom ben je zo verongelijkt en boos op anderen voor je eigen falen wat te bereiken? | |
Aberkullie | donderdag 27 maart 2025 @ 17:28 |
Ik weet niet wat hier staat, sorry | |
michaelmoore | donderdag 27 maart 2025 @ 17:32 |
of een keer in de week een uitstapje belgie of duitsland | |
Aberkullie | donderdag 27 maart 2025 @ 17:33 |
Dat kan ook natuurlijk | |
Vvdjemoeder | donderdag 27 maart 2025 @ 17:36 |
Ik rij altijd naar italie om tank vol te gooien | |
Gunner | donderdag 27 maart 2025 @ 17:42 |
M’n vrije tijd is me meer waard. Maar goed dit kabinet is aardig wereldvreemd | |
Starhopper | donderdag 27 maart 2025 @ 17:43 |
Wilders laat de zon weer schijnen. | |
Jan_Onderwater | donderdag 27 maart 2025 @ 17:46 |
Ah, kijk, ook hier faal je | |
Wienerschnitzels | donderdag 27 maart 2025 @ 17:47 |
'we' kunnen niet belastingvrij vliegen, verre van zelfs. KLM kan wel accijnsvrij kerosine tanken. | |
Jan_Onderwater | donderdag 27 maart 2025 @ 17:50 |
Wanneer alle autos gesloopt zijn, alle snelwegen in bos veranderd, alle idealen verwerkelijkt zijn, pas dan kom je er achter dat je 's nachts bij Greenpeace geen bier kan kopen. | |
inslagenreuring | donderdag 27 maart 2025 @ 17:50 |
We gaan honderden miljarden lenen voor tanks. Maar 1.6 miljard voor het volk? Fuck de koopkracht. ![]() | |
torentje | donderdag 27 maart 2025 @ 17:52 |
Jij promoot dus producten die schadelijk zijn voor mensen? | |
SymbolicFrank | donderdag 27 maart 2025 @ 17:52 |
Maar, dure benzine is toch goed voor het klimaat? Er staat toch in het Klimaatakkoord dat de belasting op fossiele brandstoffen snel zo hoog moet worden dat niemand het meer kan of wil betalen? Dat de vorige kabinetten die verhoging twee jaar hadden opgeschoven is dan dus al een slechte zaak, nietwaar? Al die extra CO2 uitstoot? Dus daarom nu dus even de schade inhalen. | |
Jan_Onderwater | donderdag 27 maart 2025 @ 17:54 |
Ben je nu al bij GGZ geweest? | |
Discombobulate | donderdag 27 maart 2025 @ 17:56 |
Het moet niet ten koste gaan van de mensen met een kleinere portemonnee. Of werkgevers moeten dan meer vergoeden, dan snap ik het nog wel als milieuargument, vrije tijd betaal je immers zelf. Maar er valt genoeg ander geld te halen bij rijke mensen. | |
Grotetijd | donderdag 27 maart 2025 @ 17:57 |
Ach. Is toch lekker man? Gewoon meteen er een leuke ochtend/middag weg van maken. Stap je 10 uur in de auto, ben je er half 12 - 12. Gooi je je tank + jerrycan vol, ga je even lekker ergens wat eten en weer terug. | |
Saekerhett | donderdag 27 maart 2025 @ 17:58 |
Jij snapt het. Solidariteit. Ik betaal ook mee voor alle politiekosten omdat die zonodig weer een paar stinkende hippies van de A12 moeten plukken terwijl ik daar ook niks mee heb. | |
inslagenreuring | donderdag 27 maart 2025 @ 17:58 |
Het klimaat koop je geen brood voor, Hans. | |
Aberkullie | donderdag 27 maart 2025 @ 17:59 |
Je hebt ook gelezen waar dat geld vandaan gaat komen hoop ik. | |
torentje | donderdag 27 maart 2025 @ 18:01 |
Ben jij nog steeds ruzie aan het zoeken met kritische mensen? Geef het maar door als jij niet meer op het oorlogspad bent. | |
spectrumanalyser | donderdag 27 maart 2025 @ 18:08 |
Wie springt er in het gat in de markt? De benzine-koerierdienst. | |
michaelmoore | donderdag 27 maart 2025 @ 18:16 |
ja en dat met de allerlaagste staatsschuld van de EU , met inachtname van de latente belastingvordering over de pensioengelden | |
Jan_Onderwater | donderdag 27 maart 2025 @ 18:16 |
Jij bent net zo kritisch als complotdenkers, als ik schrijf dat je hulp moet zoeken, is dat geen afzeiken, dat is ernstig advies. Je zit in een fabeltjesfuik van zelfbedrog en navelstaarderij. | |
Scjvb | donderdag 27 maart 2025 @ 18:22 |
Niet hij. ![]() Deze user heeft de intentie u op weg te willen helpen. Ook door mij werd onlangs met hart en ziel hulp aangeboden. Via m'n hoge functie in Amsterdam kan ik u in samenspraak met deskundigen en dito professionals nota bene gratis sessies aanbieden. Financiele hulp is ook mogelijk, als dat echt nodig mocht zijn. Na verwijzing via de huisarts betaalt u elders op de langere duur al snel meerdere ruggen voor bv psychologische diensten GGZ en dergelijken, ongeacht verplichte ziektekostenverzekering. Denk er nog maar eens goed over na! | |
215 | donderdag 27 maart 2025 @ 18:24 |
Dan kan het voor mij wel uit om een eigentankwagentje aan te schaffen. | |
torentje | donderdag 27 maart 2025 @ 18:27 |
Tegen de onnadenkende en roekeloze automobilisten heeft iedere eerlijke burger dan ook veel hulp nodig om gezond oud te kunnen worden. Want een gebiedsverbod werkt niet bij die gevaarlijke en kwaadaardige soort. | |
JopieKlaassen | donderdag 27 maart 2025 @ 18:31 |
Als het leidt tot minder verkeer op de weg, helemaal prima. Kan ik vaker doorrijden. | |
SnertMetChoco | donderdag 27 maart 2025 @ 18:31 |
Dat kun je nu ook al dan. | |
Cockwhale | donderdag 27 maart 2025 @ 18:32 |
En waarom wordt het dan zo duur in dit kleine kutlandje? | |
Toine51 | donderdag 27 maart 2025 @ 18:36 |
Belasting op belasting.... | |
SymbolicFrank | donderdag 27 maart 2025 @ 18:36 |
Omdat Wilders alles goedkoper wilde maken en je weet nou hoe goed die is in het maken van wetten. | |
Straatcommando. | donderdag 27 maart 2025 @ 18:37 |
Ik koop vrijwel alles toch al in Duitsland. Zoek het uit, graaiers. | |
suijkerbuijk | donderdag 27 maart 2025 @ 18:44 |
Andere auto gekocht . Ouwe had een gemiddelde gebruik van 1:10 en nu ga ik over na 1:15.6 Snelweg ritje gaat van 1:12.6 naar 1:18.6 Nu de moeite waard om naar België te rijden om te tanken voor de auto , jerrycan met diesel voor de boot en boodschappen. En over paar jaar ga ik verhuizen naar België toe . Moeder is slecht anders was ik nu al weg geweest . Nederland de stront land voor eigen burgers . | |
-Hakuna- | donderdag 27 maart 2025 @ 18:44 |
Tanken vlak over de grens in Duitsland, bij de Aral tankstelle, gewoon 1,80 euro voor 1 liter E5. ![]() | |
suijkerbuijk | donderdag 27 maart 2025 @ 18:47 |
Omdat hobby's zoals asielbeleid, oorlog Oekraïne, en anderen linkse groene hobby gewoon geld kosten . En dat mensen in de kabinet graag naam willen maken voor hun zelf hue geweldige ze zijn. En de zelfde stukken stront zit helaas ook in de EU . Vergroening is goed en sta ik ook achter. Maar je kan dan niet forceren in een mensen leven . En die personen zo zwaar op de kosten jagen dat ze omvallen . | |
Jan_Onderwater | donderdag 27 maart 2025 @ 18:49 |
Zoek hulp | |
Jan_Onderwater | donderdag 27 maart 2025 @ 18:51 |
Rij ff verder, 1,80 is erg duur. | |
Straatcommando. | donderdag 27 maart 2025 @ 18:51 |
Als je ietsjes doorrijdt en een nlpomp pakt in een dorpje ben je nog goedkoper uit. | |
Cockwhale | donderdag 27 maart 2025 @ 18:57 |
Het zal ook niet... ![]() | |
Hyaenidae | donderdag 27 maart 2025 @ 18:57 |
95,71 voor een volle tank? | |
ipa84 | donderdag 27 maart 2025 @ 19:00 |
Net getankt in België voor 1,49. Gaat druk worden daarzo dan als dit door gaat. | |
Nicksanders | donderdag 27 maart 2025 @ 19:09 |
Als thuis hangende uitkeringstrekkende heb jij daar geen last van lijkt mij. | |
halfway | donderdag 27 maart 2025 @ 19:28 |
Ik zal het doorgeven aan HR. | |
michaelmoore | donderdag 27 maart 2025 @ 19:28 |
vergroening is onzin | |
Hyaenidae | donderdag 27 maart 2025 @ 19:30 |
En asielzoekers en uitkeringstrekkers krijgen benzine met 80% korting hoorde ik laatst, omdat ze het toch al niet zo breed hebben. Wegenbelasting wordt kwijtgescholden. Om deze gemiste inkomsten te compenseren stijgt de wegenbelasting voor de rest gewoon. Nederland is alleen nog een paradijs voor de onrendabelen. | |
215 | donderdag 27 maart 2025 @ 19:32 |
Ik zou eens bij een audicien langs gaan. | |
inslagenreuring | donderdag 27 maart 2025 @ 19:32 |
Dit heeft niets met vergroening te maken. Het net is dermate overbelast dat stroom zo langzamerhand niet meer te garanderen valt. Waarschuwingen voor blackouts. Mensen die panelen uitzetten. Zorg eens dat die bullshit op orde is en jaag dan mensen naar een EV met kunstmatig hoge brandstofprijzen. Nu knijpen ze het volk gewoon uit. | |
torentje | donderdag 27 maart 2025 @ 19:37 |
Toch heb ik liever een gebied zonder onnadenkende en schadelijke automobilisten, dat die maar elders de wegen onveilig maken en zelf gaan werken om hun hobby te kunnen betalen. | |
Kip_Frites_Appelmoes | donderdag 27 maart 2025 @ 20:32 |
De informele benaming vroem-vroempartij voor de VVD bestaat al langer en komt van niemand anders dan Mark Rutte zelf. | |
koffiekoekjes | donderdag 27 maart 2025 @ 20:37 |
In Belgie is het 1,40 per liter ofzo? Lekker over de grens gaan, kan je gelijk ook je boodschappen doen | |
Hathor | donderdag 27 maart 2025 @ 20:40 |
Goeie zaak, weg met al die tering auto;s. | |
augurk2025 | donderdag 27 maart 2025 @ 20:43 |
Mensen die zich druk maken over benzineprijzen ![]() | |
torentje | vrijdag 28 maart 2025 @ 07:01 |
Evenals jij wil die user oorlog met kritische mensen omdat de kritische mensen geen bedrijven nodig hebben die voor mensen schadelijke producten produceren. | |
VEM2012 | vrijdag 28 maart 2025 @ 07:33 |
Het wordt wel ongeloofwaardig als ze nu weer de benzineprijs willen ontzien. | |
raptorix | vrijdag 28 maart 2025 @ 07:37 |
Waarom denk je dat men met een rotvaart de digitale euro wilt invoeren? Juist. | |
raptorix | vrijdag 28 maart 2025 @ 07:42 |
Dat is ook weer zo een ding, ga je weer krijgen dat mensen met 500 liter aan jerrycans gaan rondrijden, en als er straks een groot ongeluk in de tunnel plaat vind met tientallen slachtoffers dan is het: Wij als politiek gaat uitzoeken hoe dit toch kon komen, conclusie: Veiligere Jerrycans verplicht! | |
Lospedrosa | vrijdag 28 maart 2025 @ 07:49 |
Vind ik niet. Dit is belangrijk voor de koopkracht. Teveel verhogingen van alles kan een enorme neerwaardse spiraal creëren. En Nl heeft al de hoogste belastingdruk op brandstof ⛽ nclusief de korting | |
Chivaz | vrijdag 28 maart 2025 @ 07:56 |
De overheid tankt voor 60% met je mee, maar op een of andere manier word een verlaging uitgelegd als een subsidie….. In België betaal je voor een liter 95 ¤1,49 dat scheelt al 30 cent vergeleken met Nederland. In Nederland zijn ze compleet de weg kwijt. | |
VEM2012 | vrijdag 28 maart 2025 @ 08:03 |
Voor de koopkracht is het veel belangrijker dat wonen, voedsel, gezondheidszorg, enz. betaalbaar blijft. Waar hebben we het over? Gemiddeld 15.000 km per jaar. 1:20. 750 liter. 25ct. Iets van 15 euro per maand. Ook uit te sparen door misschien eens vaker de fiets te pakken, of een keer niet met de auto naar de stad om iets te kopen wat je niet nodig hebt met geld wat je niet hebt. Eten zul je moeten. Het huis verwarmen ontkom je ook niet aan. Hell, nu al hebben we hele volksstammen die uit armoede de verwarming niet hoger dan 19 graden of zelfs nog lager kunnen zetten. | |
Lospedrosa | vrijdag 28 maart 2025 @ 09:03 |
Das ook zo maar de auto blijft een (te) grote inkomstenbron terwijl het gewoon noodzaak is om te werken. Verder wordt het vooral doorbelast op de consument. Denk dat 70% zakelijk tankt, ik als ondernemer belast het gewoon door. Ook al is het ¤3 per liter diesel. Op de factuur ermee! | |
Red_85 | vrijdag 28 maart 2025 @ 09:08 |
Ik denk ook dat die er vrij weinig van snapt. De brandstofprijzen zijn 100% de schuld van de overheid en eerder een subsidie van ons aan de staat dan andersom. En als je haar aanspreekt, rent ze weg, negeert ze je. Maargoed, we zijn het wel gewend van die. | |
Red_85 | vrijdag 28 maart 2025 @ 09:09 |
Stoppen met die exhorbitante accijns. De hoogte van de belasting op brandstof is ongeloofwaardig. | |
Red_85 | vrijdag 28 maart 2025 @ 09:11 |
Eerder heb ik het nationale mobiliteitsonderzoek van populytics gepost hier. Deze week uitgekomen. Staan zat redenen in waarom mobiliteit goedkoop en beschikbaar moet blijven. Vervoer is heel vaak, alsin bijna nooit, een luxe. Dus hou je mond met die 'joh het is maar 15 euro per maand, pak maar de fiets, ga niet, wat zeur je nou?' | |
Isdatzo | vrijdag 28 maart 2025 @ 09:16 |
En tegelijkertijd horen we dat het kabinet structureel honderden miljoenen gaat bezuinigen op het openbaar vervoer, met het resultaat het nog verder versoberen van de dienstverlening en duurdere kaartjes. Dus of je nou met de auto reist, of met het OV: je bent hoe dan ook de lul. Topshow. | |
xzaz | vrijdag 28 maart 2025 @ 09:29 |
Maar hoe gaan we dan alles in Amsterdam bekostigen? | |
Red_85 | vrijdag 28 maart 2025 @ 09:35 |
Dat ligt meer aan de privatisering en het huidige mismanagement van de ov bedrijven zelf. Totaal verkeerde mentaliteit hebben die gasten. Winst moet er gemaakt worden op alle lijnen rijmt niet met een publieke functie. | |
Chivaz | vrijdag 28 maart 2025 @ 09:38 |
Meeste mensen staan ook niet stil bij het feit dat hoge brandstofprijzen onvermijdelijk leiden tot hogere consumentenprijzen. Een ieder word hier mee geraakt alleen de autobezitters niet even iets harder. Vooral de autobezitters in het midden van het land die van hun auto afhankelijk zijn om op het werk te komen. Kortom eigenlijk iedereen die werkt in de industrie en niet in dezelfde stad woont als waar ze werken. | |
QAnonn | vrijdag 28 maart 2025 @ 09:40 |
Neem een Uber. | |
SnertMetChoco | vrijdag 28 maart 2025 @ 09:41 |
Iedereen op fatbikes dan dus maar. | |
Isdatzo | vrijdag 28 maart 2025 @ 09:50 |
Winstmaximalisatie enerzijds en maatschappelijke verantwoordelijkheid anderzijds blijken keer op keer niet samen te gaan. Essentiële maatschappelijke voorzieningen zouden geen onderdeel van een verdienmodel moeten zijn dat je maximaal kan uitknijpen. | |
Isdatzo | vrijdag 28 maart 2025 @ 09:51 |
Gewoon allemaal thuisblijven. Heb je meteen de verkeersdoden naar nul. | |
Saekerhett | vrijdag 28 maart 2025 @ 09:53 |
Basistarief van ¤ 3,- en per km betaal je ¤ 1,90. Een ritje heen en terug kost dan slechts ¤ 196,- ![]() | |
VEM2012 | vrijdag 28 maart 2025 @ 09:59 |
De zwakste broeders hebben helemaal geen geld om een auto te rijden en zijn afhankelijk van het OV. Het grote punt is dat de overheid iedere euro steun maar 1x kan inzetten. En dan moet je vooral niet de benzineprijs nemen, want de minima rijdt vaak in een Aygo of ander koekblik die superzuinig rijdt. Vervolgens help je ook degene met een goed inkomen die een lekkere V8 of zelfs een V10 of V12 kan veroorloven. Of 6 cilinders met twin turbo’s… Verlaag dan de wegenbelasting. | |
VEM2012 | vrijdag 28 maart 2025 @ 10:10 |
Dat kost miljarden. Waar ga je die ophalen? Ik snap op zichzelf wel dat we voor energie in Nederland extreem veel betalen en dat het op zichzelf een tandje minder kan, maar het geld voor de overheidsuitgaven moet toch verdiend worden. Ja, of je vraagt een Zuid-Afrikaanse miljardair om daarin te gaan snijden, maar dat ligt ook erg gevoelig heb ik gemerkt, zelfs als het op een compleet ander continent gebeurt. | |
VEM2012 | vrijdag 28 maart 2025 @ 10:12 |
Ik hou mijn mond zeker niet. Klopt er iets niet aan mijn berekening? Nee? Dan is het dus 15 euro per maand die je veel gerichter kan besteden als het gaat om lastenverlichting. Deze lastenverlichting komt voor 90% terecht bij mensen die het niet nodig hebben. En mobiliteit omvat ook OV. Schreeuwend duur in Nederland. | |
Red_85 | vrijdag 28 maart 2025 @ 10:21 |
Exact. Nuts, ov. Terughalen. Het werkt niet nu. | |
Red_85 | vrijdag 28 maart 2025 @ 10:23 |
Het kost de samenleving miljarden die het keihard nodig heeft om te kunnen overleven in de huidige omstandigheden. De overheid peurt nu al te veel uit mobiliteit, daar hoeft niets extras bij. | |
Red_85 | vrijdag 28 maart 2025 @ 10:26 |
Lastenverlichting? Hoe dan? De brandstof wordt onbetaalbaar. Je kan dit direct inzitten als lastenverlichting door deze bizarre stijging te laten varen. Brandstrofkosten zitten overal in, dus dat vloeit gelijk naar iedereen. En nog minder ambtenaren nodig die het verdelen en controleren dus nog efficient ook | |
VEM2012 | vrijdag 28 maart 2025 @ 10:37 |
Dat is makkelijk. Je hebt geen alternatief. Ofwel je zal minder moeten gaan uitgeven (voorstander hier!), ofwel je zal het geld elders moeten ophalen. | |
VEM2012 | vrijdag 28 maart 2025 @ 10:38 |
Of je nu 1 euro of 1,25 moet incasseren. Evenveel ambtenaren nodig daarvoor. Begrijp mij goed, ik ben geen fan van een dure overheid. Maar er zullen wel keuzes gemaakt moeten worden. En dat doe jij niet. | |
Red_85 | vrijdag 28 maart 2025 @ 10:48 |
Sorry? Te makkelijk? Ik geef je redenen waarom het intens dom is om de brandstofprijzen nog eens te verhogen, wat voor impact het heeft op de samenleving en daarbij ook nog eens een simpele oplossing die werkt en waar iedereen iets aan heeft. Daarbovenop doe ik nog een schepje, zie je dit: https://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/ Alleen Denemarken, Singapore, Hong Kong en IJsland zijn duurder. In de hele wereld. Ik denk dat jij eerder geen argumenten meer hebt en het daarom maar op deze boeg gooit. Leer ons ambtenaren kennen. Die verzinnen altijd wel wat extra's om meer ambtenaren te doen kweken. Exact. Meer geld voor de overheid en een maatschappij die nog harder gebukt gaat onder de self-imposed inflatie en nog meer gevangen zitten in hun eigen omgevingen. Beter kiezen ze er voor om dit niet te doen. Maar hey, dit is allemaal geen argument natuurlijk. Allemaal veel te makkelijk. | |
VEM2012 | vrijdag 28 maart 2025 @ 10:54 |
Ik heb al gezegd dat ik liever zie dat de overheid veel kleiner wordt. Maar ik behoor tot een minderheid. De meeste mensen willen graag dat de overheid nog veel meer gaat uitgeven. Dat geld moet gewoon ergens vandaan kom. En doe een beetje rustig. Boos worden op mij is zinloos, ik heb 0,0 invloed op de brandstofprijs. | |
Jan_Onderwater | vrijdag 28 maart 2025 @ 10:57 |
Ik blijf erbij, alle subsidies, toeslagen en aftrekposten afschaffen, en daarvoor de lasten verlagen. Alle ambtenaren die bezig waren met subsidies, toen bij slagen en aftrekposten de keien op, en ook dat bespaarde geld weer steken in lastenverlaging. Onder de streep gaat iedereen er op vooruit, behalve die ambtenaren natuurlijk. Gaat nooit gebeuren natuurlijk, want overheden snijden niet in eigen vlees. Ministeries komen niet met beleidsnota's om zichzelf te verkleinen. | |
xpompompomx | vrijdag 28 maart 2025 @ 10:59 |
Wat voor oplossing heeft onze Geert hier al voor bedacht? | |
Kapitein_Scheurbuik | vrijdag 28 maart 2025 @ 11:00 |
Tanken in België wordt zo ook interessant voor de regio Rotterdam | |
inslagenreuring | vrijdag 28 maart 2025 @ 11:00 |
Je gaat wel erg makkelijk voorbij aan het waterbedeffect van hoge accijnzen. https://www.rtl.nl/nieuws(...)abinet-schatkist-bbb Dit zal ook gelden voor brandstof. Je loopt dus accijnzen mis omdat je ze teveel verhoogt. | |
Jan_Onderwater | vrijdag 28 maart 2025 @ 11:03 |
Zelfs de Telegraaf gelooft er niet meer in ’Dilan doet alsof Pieter gek is, Geert onbetrouwbaar en Caroline tokkiedom’ Kabinet krijgt grote problemen maar niet opgelost door ruzie en angst voor gezichtsverlies: ’Iedereen is met zichzelf bezig’ | |
Jan_Onderwater | vrijdag 28 maart 2025 @ 11:06 |
Jep, er is een optimum wat je aan lasten kan opleggen, als je daar overheen gaat lopen de totale inkomsten terug. https://nl.wikipedia.org/wiki/Laffercurve | |
Chivaz | vrijdag 28 maart 2025 @ 11:11 |
Nog een grote misvatting, minima rijden geen zuinige auto’s die rijden vooral goedkope auto’s die vanwege verouderde techniek niet zuinig zijn. Dan zit je vaak al vast aan een auto met minimaal een 1.6 motor erin met 5 versnellingen. Is het ook nog eens een diesel omdat die persoon ver moet rijden om op z’n werk te komen dan krijgt hij ook nog eens te maken met een co2 toeslag op het bezitten van die auto. | |
inslagenreuring | vrijdag 28 maart 2025 @ 11:11 |
Deze kende ik nog niet ![]() | |
VEM2012 | vrijdag 28 maart 2025 @ 11:26 |
Pas maar op, straks krijgen we rekeningrijden. | |
VEM2012 | vrijdag 28 maart 2025 @ 11:27 |
Hoezo doet alsof Pieter gek is? Die man heeft overduidelijk een mentale stoornis. Maar het is wel dieptriest inderdaad, het niveau van politici tegenwoordig. | |
Red_85 | vrijdag 28 maart 2025 @ 11:27 |
Beter een overheid die niks voor elkaar krijgt dan een overheid die domme beslissing na domme beslissing neemt en de maatschappij verder de grond in trapt. Dat dan weer wel. | |
Red_85 | vrijdag 28 maart 2025 @ 11:30 |
Ik ben ook een Ron Swanson wat dat betreft. Dus daar zijn we het gewoon over eens. Alleen stel ik wel dat de brandstofprijzen hier veel te hoog zijn en dat een extra verhoging tot enorme nadelige effecten gaat leiden. Als die er al niet zijn op het moment met de hoge inflatie die vooral wordt veroorzaakt door de energiebelastingen. | |
damsco | vrijdag 28 maart 2025 @ 11:33 |
Tankpas van de zaak, zal mijn tijd wel duren. En anders lekker de bijstand in bier zuipen. | |
VEM2012 | vrijdag 28 maart 2025 @ 11:57 |
Laten we dan concluderen dat het tijd wordt dat de overheid minder gaat uitgeven. Ik vrees alleen dat het niet gaat gebeuren. | |
Jan_Onderwater | vrijdag 28 maart 2025 @ 12:01 |
In het einde is dat hetzelfde. | |
Lospedrosa | vrijdag 28 maart 2025 @ 12:13 |
Dat Carolien tokkiedom is klopt wel. Ze was toch ook wild woedend aan het tweeten over Café Mes, wat duidelijk een grap was? | |
Lospedrosa | vrijdag 28 maart 2025 @ 12:23 |
Nou gaat het hier over brandstofprijzen. Zou mij niet veel boeien dat het hoger wordt. Maar het lijkt allemaal maar slecht te gaan in Nl en de politiek lijkt een stel imbicielen. Hoe komt dat nou, ik zit vrij ver in EU regelgeving, en daar komt dat allemaal weg. Landen kunnen geen eigen beslissingen meer maken die er echt toe doen. Neem de asielcrisis, je kunt 1000 dingen bedenken maar mag je ze van de EU niet bij de grens weigeren dan houdt alles op. Zo ook milieu (stilstof), water, energie, inflatie, defensie. Is allemaal gelieerd aan EU regelvoorschriften en die zijn keihard, want ze houden zo allerlei geldpotjes in als je ergens niet aan wil verdienen voldoen. Wat dat betreft heeft die mafklapper Vance wel gelijk, de EU is tot op het bot geïnfecteerd en daar moet een nieuwe rechtsere, reëler, praktischer beleid gevoerd worden. Ik ben ook van mening dat het veel belangrijker is wat je de EU in stemt dan wat je landelijk stemt. In de EU zit nu een veel rechtser systeem maar die kunnen niks omdat er allerlei allianties macht hebben, denk dan aan millieu organisaties, WHO, VN, en allerlei mensen en gay rechten organisaties. Die lijken wel de feitelijke macht te hebben. Maar die kun je snel oplossen omdat die leven van subsidies en gelden van overheden. Een soort EU Doge is nodig om weer op een rechter pad te komen met lange termijn succes, welvaart en veiligheid. Dan moet het radicaal anders. Schrappen van te krampachtige millieu afspraken, te benauwende mensen rechten en echt eens voor de EU burgers goed zijn en een uitmuntende toekomst bieden zonder een toeloop van biddende mensen op straat en geschreeuw uit luidsprekers met Arabische klanken. | |
VEM2012 | vrijdag 28 maart 2025 @ 12:27 |
In grote lijnen eens hiermee. | |
ACT-F | zaterdag 29 maart 2025 @ 12:37 |
Hier zit ik al jaren over te denken. Ik snap niet dat ze bij de overheid zelf op het idee zijn gekomen. |