phpmystyle | maandag 24 maart 2025 @ 15:25 |
Normaal gesproken ben ik het vrijwel met alles oneens van D66. Maar met onderstaande voorstel (het gaat mij vooral om de richting) kan ik prima vinden. Kort en wel: extra geld voor verzwaring elektriciteitsnetwerk financieren met schulden. Ik vind het een trendbreuk, we zagen al dat de Duitsers de "schuldenbremse" opschorten/niet meer serieus nemen. Maar nu komt ook D66 met een dergelijk voorstel. Sp, PVV, pvdA zullen ook goede ideeën hebben om wat extra schuld aan te gaan om X en Y te betalen. Zijn immers investeringen. Als we dit allemaal doen (en dat doen we nu) kan het niet lang meer duren alvorens de inflatie weer opnieuw toeneemt, de totale schuld, etc etc. Ik denk dat dat we nu echt een de slotfase zitten van de euro op deze manier. Maar ik vind het prima dat we ook schulden gaan maken, dan genieten wij er tenminste ook van als alles opnieuw gerevalueert gaat worden als er een nieuwe valuta ontstaat. https://www.nu.nl/economi(...)ering-in-tennet.html | |
Knipoogje | maandag 24 maart 2025 @ 15:34 |
Sowieso vind ik het niet zo heel erg om de staatsschuld soms wat op te hogen voor projecten die op de lange termijn gunstig zijn voor land en volk. Zo'n netwerk hebben we decennia lang profijt van en verdient zichzelf terug. | |
Hanca | maandag 24 maart 2025 @ 15:40 |
Volgens mij vraagt Tennet om leningen toch? Die leningen voorschieten met eigen leningen kan natuurlijk, maar aangezien er dan aflossingen komen verhoogt dat op termijn natuurlijk de staatsschuld niet. Tegenover de schuldpositie komt dan een gelijke vordering op Tennet. | |
phpmystyle | maandag 24 maart 2025 @ 15:50 |
Zo werkt een staatsboekhouding natuurlijk niet. D66 bepleit voor investeringen in het energienetwerk. | |
Hanca | maandag 24 maart 2025 @ 15:51 |
Maar het energienetwerk is geen staatseigendom. | |
Captain_Ghost | maandag 24 maart 2025 @ 15:54 |
Toch wel. Tennet is van overheid. Ze hadden al 10-15 jaar geleden al waarschuwen. Nou ja. Je weet wel wie dat allemaal genegeerd heeft. | |
Hanca | maandag 24 maart 2025 @ 15:57 |
Toch leent TenneT over het algemeen haar geld van de overheid, het is geen schenking: https://www.rijksoverheid(...)20TenneT%20Duitsland. | |
Captain_Ghost | maandag 24 maart 2025 @ 16:06 |
Dat kan, met zeer lage rente.. is het gunstiger dan op de markt. | |
Hanca | maandag 24 maart 2025 @ 16:10 |
Ja, dat bedoel ik en dat lijkt me prima. Maar uiteindelijk betaalt TenneT dat dus wel terug dus op de lange termijn is dat geen staatsschuld. | |
LXIV | maandag 24 maart 2025 @ 16:15 |
Op zeker moment laat zich met geld niet alles meer oplossen. Je hebt fysiek nog gewoon mensen nodig die het uitvoeren. Als je die mensen ook in het leger wil stoppen, heeft het geen zin om net beheerders meer geld te geven. Je zult echt keuzes moeten maken, anders laat je sectoren alleen maar tegen elkaar concurreren. De beste oplossing hiervoor is bedrijvigheid weinig meerwaarde gewoon op te heffen. | |
phpmystyle | maandag 24 maart 2025 @ 16:21 |
Noem dan op wat voor bedrijvigheid voor jou weining meerwaarde heeft... Vaak kom je uit in sectoren en beroepen waar mensen werken die wij echt wel waarderen, logistiek, horeca, assemblage en productie. Bovendien heeft niet iedereen de capaciteiten om hoogwaardige diensten te leveren. | |
phpmystyle | maandag 24 maart 2025 @ 16:24 |
In dat artikel wordt gesproken over geld lenen, en dat steken in investeringen. Ik geloof niet dat dit terugbetaald wordt. Want lenen van de overheid, om het weer terug te betalen is wel wat anders. Maar los van de semantiek vind ik het interessanter om de trendbreuk te bespreken: dat zelfs noord-europese landen hun schulden gaan verhogen. | |
LXIV | maandag 24 maart 2025 @ 16:25 |
Dosenschuiven, varkens mesten, paprika’s kweken. Dat kan net zo goed buiten Nederland. De marges zijn laag en het is alleen haalbaar omdat in Nederland laagbetaalde arbeid gesubsidieerd wordt. Er is voldoende laagwaardig werk om de Nederlanders die daarvoor geschikt zijn bezig te houden. Om hiervoor mensen te halen is waanzin. | |
Hanca | maandag 24 maart 2025 @ 16:25 |
Dat is dus geen semantiek, als je het leent aan TenneT is het dus geen trendbreuk. | |
phpmystyle | maandag 24 maart 2025 @ 16:28 |
Hoe kom jij erbij dat tennet die zou lenen? Tennet gaat dit geld gebruiken om het elektriciteitsnetwerk te verbeteren. Dat netwerk is een asset van de hele samenleving. Het is niet een machine ofzo waar je een lening voor afsluit. | |
Hanca | maandag 24 maart 2025 @ 16:32 |
Er wordt al heel lang gesproken over extra leningen door TenneT. En TenneT haalt dat dan terug via de netwerkvergoedingen van de gebruikers. Geen partij heeft het tot nu toe over giften aan TenneT gehad in de Kamer, voor zover ik weet. Het ging altijd over leningen. Afgelopen jaar hebben ze nog een bedrag geleend voor exact dit doel: https://www.rijksoverheid(...)atsdeelneming-tennet https://www.tennet.eu/nl/(...)-nieuwe-en-verlengde | |
halfway | maandag 24 maart 2025 @ 18:35 |
Investeer daar de pensioenen maar in, altijd rendabel | |
Bart2002 | maandag 24 maart 2025 @ 18:41 |
Inderdaad. Laagwaardig werk met een laagwaardig verdienmodel. Ik zou ervoor willen pleiten dat "ondernemers" hun verdienmodel moeten bewijzen. Levert het te weinig op om NL werknemers een normaal salaris te betalen dan is het "verdienmodel" ongeldig en keuren we het af. Niet lastig, erg eenvoudig uitvoerbaar en controleerbaar. Dan is het gewoon: jammer joh, verzin iets beters. Je kan het! ![]() | |
ACT-F | maandag 24 maart 2025 @ 18:44 |
Meer stroomaanbod van zon en wind zorgt juist voor hogere prijzen omdat ze sterk afhankelijk zijn van subsidies. Er is nu al een overschot op het moment dat de zon volop schijnt en/of hard waait. Dat wordt verspild door ze met verlies te verkopen of opwekking stil te zetten. Die verliezen worden gecompenseerd door SDE-subsidies die betaald worden uit de energiebelastingen. Een lagere kale kWh-prijs zorgt dus voor een aanzienlijke verhoging van zowel de energiebelastingen als de algemene belastingen waarmee dit plan gefinancierd wordt. | |
Hanca | maandag 24 maart 2025 @ 18:45 |
De laatste grote windparken op zee en ook de zonnepaneelparken zijn zonder een cent subsidie gebouwd. Nee, dus. | |
Tocadisco | maandag 24 maart 2025 @ 18:50 |
Ok, en hoe veel ondernemers denk je dat daartoe in staat zijn als ze ook nog eens drie keer zo veel voor hun energie moeten betalen als hun Amerikaanse concurrenten? | |
LXIV | maandag 24 maart 2025 @ 18:53 |
Alles wat je hoeft te doen is het minimumloon op het bestaansminimum zetten ( dus huidig minimum plus toeslagen). Dan gebeurt het vanzelf. Nu betaalt de samenleving huur-en zorgtoeslag voor arbeidsmigranten die onder de echte kostprijs voor een bedrijf iets staan te produceren | |
ACT-F | maandag 24 maart 2025 @ 18:54 |
Zonder een cent aankoopsubsidie ja. Daarnaast heb je nog compensatie voor negatieve stroomprijzen, afschakeling bij overproductie en voorrang op de verkoop van zon- en windenergie. De vraag naar aankoopsubsidies is weer terug omdat elektriciteit op piekmomenten steeds minder waard wordt. Het verdienmodel van zon- en windenergie staat onder druk. Als de boel met 4 verschillende subsidies moet draaien moet je je afvragen hoe lang dit houdbaar is. | |
Bart2002 | maandag 24 maart 2025 @ 18:55 |
Nou ja ik zou dan willen dat je opkomt voor de consument zoals jij en ik die ongeveer het tien(!) voudige betalen. Ja u leest het goed. Het is namelijk zo dat in verhouding de industrie geen reet betaalt voor energie in verhouding tot de consument. Zij krijgen in principe dus al een enorme bak aan subsidie van de belastingbetaler. Dat het ergens anders op de wereld goedkoper is lijkt me niet heel relevant. | |
ACT-F | maandag 24 maart 2025 @ 19:02 |
Dat heet een korting en geen subsidie. De richting van de geldstroom is bepalend of iets een korting of subsidie is. Voor jou niet maar voor energie-intensieve productie wel. Die bedrijven trekken weg waardoor we moeten importeren uit landen die er niet voor schromen om schaarste als geopolitiek pressiemiddel te gebruiken. | |
Bart2002 | maandag 24 maart 2025 @ 19:10 |
Zo lusten we en nog wel een paar hoor. ![]() Zij betalen (dus) ook veel minder energiebelasting. Maar hoe valt het te rijmen dat 1 eenheid energie voor de particulier 10 keer zoveel kost? Je kunt daar wel een soort rechtvaardig principe in zien maar dan moet je ook uitleggen waarom het voor de consument anders voelt en waarom dit principe rechtvaardig is. Dat moet je dan kunnen vermoed ik. Opdat wij begrijpen. | |
ACT-F | maandag 24 maart 2025 @ 19:14 |
Begin eerst eens volledig te citeren. Het antwoord staat in het tweede deel van mijn reactie. | |
Bart2002 | maandag 24 maart 2025 @ 19:16 |
Ja dat eeuwige: als je ze hun zin niet geeft dan dreigen ze naar elders te gaan. Daarom zeg ik dus: ja je hebt gelijk. We moeten ze hun zin geven en Amerikaanse prijzen gaan toepassen. Overigens wel voor de industrie maar niet voor de consument. Want daarvoor wordt het dan helaas 3 x zo duur. Het moet ergens vandaan komen en waar dat moet is duidelijk. Maar als we als voorbeeld nemen b.v. dat verslindende bedrijf in Delfzijl . Dat was niet houdbaar omdat hun verdienmodel gewoon verkeerd was. Als je enkel kunt bestaan bij energiehonger die ook nog eens 3 keer niks mag kosten t.o.v. wat de consument betaalt dan faal je gewoon en dien je te verdwijnen. Of dat nou door faillissement is of naar het buitenland. Feit is: die bedrijven kosten gewoon netto geld. Het verdienmodel was en is gemankeerd. Het bedrijf had iets van 300 werknemers en gebruikte iets van 10 procent van het landelijke totale energieverbruik. Een kind kan toch zien dat dat een kansloos model is? [ Bericht 13% gewijzigd door Bart2002 op 24-03-2025 19:22:35 ] | |
tjoptjop | maandag 24 maart 2025 @ 19:26 |
De Eurobonds lijken eraan te komen, het is dus een suckers game om nu nog gematigd te financieren dus gooi maar open die schuldenkraan dan. Even de zuidelijken uitzuidelijken ![]() | |
ACT-F | maandag 24 maart 2025 @ 19:29 |
In een mondiale markt zijn wij sowieso kansloos. Waar wij aan tal van regels moeten voldoen omtrent mens, milieu en bureaucratie kunnen andere landen hun goddeloze gang gaan. Daar kun je zelfs met gesubsidieerde energie niet tegenop. Je zult net als de Amerikanen protectionistisch moeten worden om je handel te beschermen. Importheffingen dus. | |
LXIV | maandag 24 maart 2025 @ 19:42 |
Klopt. Is slim maar uiteindelijk ook dom | |
tjoptjop | maandag 24 maart 2025 @ 20:06 |
Klopt, maar je ontkomt er naar mijn idee niet aan zodra die Eurobonds toch doorgedrukt zijn. Wat dat betreft is het een klassiek prisoners dillema. | |
Raw85 | maandag 24 maart 2025 @ 20:10 |
Hoeveel tijd en geld is er nodig om het netwerk te versterken en toekomstbestendig te maken? Ik heb daar helemaal geen beeld bij eigenlijk | |
Hanca | maandag 24 maart 2025 @ 20:22 |
195 miljard: https://nos.nl/artikel/25(...)oblemen-op-stroomnet Wel in de komende 25 jaar. | |
ACT-F | maandag 24 maart 2025 @ 21:02 |
Die 25 jaar is gebaseerd op de wens om in 2050 volledig elektrisch te zijn zonder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Als ik zie wat er allemaal moet gebeuren aan kabels die aangelegd maar ook oude kabels die vervangen moeten worden, de stagnatie van personeelsaanwas door demografische ontwikkelingen en de alsmaar groter wordende vraag naar technisch geschoold personeel naast de energietransitie dan lijkt 50 jaar een realistischer beeld. | |
LXIV | maandag 24 maart 2025 @ 21:55 |
Ik zou het een chicken race noemen | |
phpmystyle | dinsdag 25 maart 2025 @ 09:41 |
Dat dus. Dat is ook een beetje de hoofdgedachte van mijn OP. Als schulden ongeremd gemaakt kunnen worden met alle gevolgen van dien, kun je er maar beter ook aan mee doen. Het is vergelijkbaar met uitgaan met vrienden, als iedereen van alles bestelt zoals cocktails en flessen Moet en Chandon, dan kun je er maar beter aan mee doen. De rekening wordt toch gesplit. | |
phpmystyle | dinsdag 25 maart 2025 @ 09:44 |
Klopt. Maar? Wat is er gunstig aan onder staande? Volgens mij is het gezien de politieke constellatie het meest verstandige om met geleend geld zoveel mogelijk producten, diensten, en grondstoffen te kopen omdat op termijn de Euro onhoudbaar is geworden. | |
KaheemSaid | dinsdag 25 maart 2025 @ 09:47 |
Last mile delivery. In Japan werken meerdere leveranciers per gebied samen zodat je niet 10 personen door dezelfde wijk hebt crossen, in Skandinavië werken ze veel meer met pakketkluizen. Verder goed plan D66 | |
Hanca | dinsdag 25 maart 2025 @ 09:51 |
Ik snap idd niet dat bezorgen in een kluis of winkel niet de helft goedkoper is dan aan huis. Als je mensen 8 euro laat betalen voor bezorging aan huis en 4 euro voor in een kluis/winkel, kun je echt wel een deel van die last mile delivery schrappen. Al zit je nog met bol.com, waar je voor 12 euro per jaar onbeperkt gratis thuis kunt bezorgen en amazon, waar hetzelfde een paar euro per maand kost. | |
BertV | dinsdag 25 maart 2025 @ 09:58 |
Iedereen die meegaat in het groene geloof prima, graag wel zelf betalen.Wel punten voor het verder denken TS. Maar ik zit niet te wachten op een CBDC als alternatief. | |
-XOR- | dinsdag 25 maart 2025 @ 10:09 |
Nee, dit klopt niet. | |
-XOR- | dinsdag 25 maart 2025 @ 10:10 |
Overigens inderdaad prima dat eenmalige investeringen in infrastructuur met schulden worden gefinancieerd, als de daaraan verbonden structurele kosten (onderhoud, rente) maar betaalbaar blijven. | |
Bondsrepubliek | dinsdag 25 maart 2025 @ 10:13 |
Iedereen die meegaat met het fossiele geloof prima, graag wel de schade door weersextremen zelf betalen. | |
phpmystyle | dinsdag 25 maart 2025 @ 10:13 |
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chicken_game | |
phpmystyle | dinsdag 25 maart 2025 @ 10:15 |
Ik plet niet voor CBDC. Ik voorspel een grote nieuwe schuldencrisis (mogelijk einde euro) omdat heel veel landen gaan lenen onder de noemer eenmalige investeringen, maar hiermee eigenlijk gewoon economische groei financieren en exploitatiekosten. Dit gaat natuurlijk een keer mis, maar laten wij dan ook maar schulden maken om daarmee allerlei zaken te financieren. | |
BertV | dinsdag 25 maart 2025 @ 10:54 |
Hallo Eco-evangelist, Mijn voetafdruk is als minimalist al zo klein dat ik feitelijk ook al een duurzaamheidsdiscipel ben. Waar ik altijd op aansla zijn die hyperconsumenten die zich groen kopen en nu dus de verzwaring van het electriciteitsnet veroorzaken. Er worden heel veel elektrische auto's opgeladen waarvan de eigenaar ook gewoon kan fietsen (al dan niet electrisch) als het milieu dan zo belangrijk is. [ Bericht 6% gewijzigd door BertV op 25-03-2025 11:06:03 ] | |
Bondsrepubliek | dinsdag 25 maart 2025 @ 13:00 |
Ik kan iemand die kritisch is op verduurzaming maar zelf wel heel duurzaam leeft beter pruimen dan iemand die stevig het groene evangelie predikt maar ondertussen een enorme ecologische voetafdruk heeft. Zo heb je in die laatste categorie de D66 stemmers die een grotere ecologische voetafdruk hebben dan PVV stemmers. Maar als het om klimaat gaat kijkt de D66'er niet in de eerste plaats in de spiegel maar wijst beschuldigend naar de PVV'er. Dat gedrag noemen ze bij D66 vreemd genoeg "eigen verantwoordelijkheid nemen". Bron: Minste CO2-uitstoot door kiezers PvdDieren, GroenLinks en ChristenUnie | |
Hanca | dinsdag 25 maart 2025 @ 13:00 |
Qua electriciteitsnet denk ik trouwens dat thuis laden van je auto uiteindelijk wel weer afgeschaft of iig moeilijker gemaakt gaat worden, snelladen aan de weg gaat al steeds sneller. Met benzine tankt ook niemand thuis. Je auto gewoon laden aan de weg zoals je nu ook doet met je benzineauto lijkt me de toekomst, scheelt ook veel verzwaringen de woonwijken in. | |
SymbolicFrank | dinsdag 25 maart 2025 @ 17:36 |
Als er over tien jaar alleen nog elektrische auto's verkocht worden moet je toch iets verzinnen om het laden gelijkmatig te verdelen, anders gaat iedere dag rond 18:00 het elektriciteitsnet plat. Daar niemand er op zit te wachten dat de netbeheerders dat gaan bepalen, is het makkelijker om bij iedere parkeerplaats een lader te zetten en thuis geen snelladers toe te staan. Dan hoeven we ook niet naar 3 * 35A, want dat trekt het stroomnet ook niet. | |
Ulx | donderdag 27 maart 2025 @ 11:10 |
Als de stroom uitvalt komt de onzichtbare hand van de markt die het weer aanzet. | |
phpmystyle | donderdag 27 maart 2025 @ 20:26 |
Drama. Lekker vele tientallen minuten wachten. En oja, wel even reserveren of achteraan sluiten! | |
Hanca | donderdag 27 maart 2025 @ 20:37 |
Op zich is het mogelijk dat snelladen van 20 naar 80% 5 minuten gaat duren. Nu duurt een tankbeurt incl betalen ook wel zoiets. Als we dus betalen sneller maken (gewoon bij het apparaat) verlies je helemaal geen tijd. https://www.vrt.be/vrtnws(...)dan-vijf-minuten-op/ | |
SymbolicFrank | donderdag 27 maart 2025 @ 20:49 |
Hoe sneller je wilt laden, hoe hoger het voltage moet worden. Bij een laag voltage heb je hele dikke kabels en grote componenten nodig, die heel heet worden. Die dus ook heel duur zijn. En dat is waar die elektronica en accu's het hardste van slijten. Nu is 800-1000 volt normaal aan het worden, maar daarmee kun je dan ook alleen bij die moderne snelladers terecht. Daarom is de Cybertruck bijvoorbeeld 2 * 400 volt, dan kun je nog kiezen. En het hangt ook van het land af. In de VS is 1 * 240 volt het hoogste wat je thuis kunt krijgen, terwijl dat bij ons 3 * 400 volt is. Dat scheelt nogal. En als je de auto gewoon aan het stopcontact kunt hangen, heb je geen dure omvormer nodig (met een hoog vermogen). | |
michaelmoore | vrijdag 18 april 2025 @ 08:21 |
je bedoeld een door de staat gegarandeerde lening aan een commercieel bedrijf om haar activiteiten zeer fors uit te breiden , nou ik zeg doen | |
Jan_Onderwater | vrijdag 18 april 2025 @ 10:45 |
Grappig, terwijl deze puinhoop veroorzaakt is door de overheid. De stroomtransporteurs zijn in handen van staat en provincies, soms gemeentes. Sinds 2013 heeft bijvoorbeeld Tennet alleen al een anderhalf miljard aan dividend uitgekeerd aan de Nederlandse Staat. Liander ¤482 miljoen in de periode 2019-2021 aan provincies en gemeentes. Als je alle stroomtransporteurs bij elkaar optelt hebben we het dus over miljarden die zijn uitgekeerd en niet in de infra is gestopt. [ Bericht 11% gewijzigd door Jan_Onderwater op 18-04-2025 10:55:24 ] | |
BlaZ | vrijdag 18 april 2025 @ 17:47 |
Het is toch juist veel efficiënter dit thuis te doen om zo de productie van de eigen zonnepanelen te utiliseren? Ik denk ook wel dat het die kant uit gaat, maar dat toont dan enkel maar weer aan dat groen onbelangrijk is en het enkel om het maken van winsten voor bedrijven en innen van belastingen gaat. | |
Hanca | vrijdag 18 april 2025 @ 18:01 |
Nee, dat is dus uiteindelijk niet efficiënter omdat die laadpalen hele zware aansluitingen nodig hebben. Jij pakt het perfecte plaatje, maar er staan dan straks ook bij 20 huizen naast elkaar 20 auto's in het donker op een winteravond op te laden. Daar moet het netwerk dan tegen bestand zijn, tegen die piek. En dat gaat hem echt niet worden. Ook niet als het op parkeerplaatsen tegenover die huizen is trouwens, laden zal echt op centrale punten langs de wegen moeten, zodat je gericht het netwerk kunt verzwaren, ipv dat letterlijk elke woonwijk bestand moet zijn tegen het laden van honderden auto's tegelijk, in het donker op een windstille winteravond. Wat mij betreft had thuisladen nooit toegestaan mogen worden, had mensen er nooit aan laten wennen. Al duurde opladen een aantal jaar geleden nog wel erg lang, eigenlijk had de snellader er voor de eerste elektrische auto's al moeten zijn. | |
Jan_Onderwater | vrijdag 18 april 2025 @ 18:35 |
En die huizen ook allemaal van het gas af, waar de warmtepomp loopt, -10 | |
BlaZ | vrijdag 18 april 2025 @ 19:01 |
Wat is het nut van thuis zonnepanelen hebben dan nog? Lekker laden langs de weg zodat de overheid en een tussenpartij er maximaal van kunnen profiteren doormiddel van heffingen en winst. Sinds wanneer ben jij een spreekpop voor het grootkapitaal? | |
Jan_Onderwater | vrijdag 18 april 2025 @ 20:37 |
Bijna 3 jaar zonnepanelen nu, haal (met accu, want kan niet salderen hier in D) 80-85% van mijn stroomverbruik over het jaar uit mijn panelen, en dat is incluis het laden van mijn auto | |
BlaZ | vrijdag 18 april 2025 @ 20:39 |
Wat zou jij doen als het thuisladen van de auto zoals Hanca suggereert verboden wordt? | |
Jan_Onderwater | vrijdag 18 april 2025 @ 20:40 |
Hem in zijn zak trappen voor het voorstellen daarvan, en wel zolang tot ie het lekker vind | |
BlaZ | vrijdag 18 april 2025 @ 20:40 |
Je chargeert. | |
Jan_Onderwater | vrijdag 18 april 2025 @ 20:44 |
Wat wil je met zo een idioot hypothetisch verhaal ? | |
BlaZ | vrijdag 18 april 2025 @ 20:46 |
Wellicht blijkt het in de toekomst niet zo hypothetisch te zijn. | |
Hanca | vrijdag 18 april 2025 @ 20:57 |
Miljoenen mensen met een benzineauto hebben zonnepanelen, zoals ik. Dit heeft niks met grootkapitaal te maken. We hadden ook naar elk huis een ondergrondse bezineleiding kunnen leggen, doen we ook niet. Dat heeft te maken met verstand. Zo is het ook zeer onverstandig om te doen alsof wijken het aan kunnen dat elk huis minstens 1 ladende auto heeft staan, veelal op hetzelfde moment. Ook in het donker, in de kou, op het moment dat ook iedereen al elektrisch kookt. Want dat is waar je rekening mee moet houden. Dat is technisch gewoon niet mogelijk. Dus weg met die laadpalen in woonwijken en bij huizen, zodat het elektriciteitsnet weer kan functioneren. | |
BlaZ | vrijdag 18 april 2025 @ 20:58 |
Dat kost enkel een hoop extra terugverdientijd. | |
Hanca | vrijdag 18 april 2025 @ 20:58 |
Het lijkt volgens veel experts zelfs de enige mogelijkheid op termijn. We kunnen niet allemaal elektrisch rijden en allemaal thuis laden, dat net kunnen we niet eens voor 2100 neerleggen. | |
Hanca | vrijdag 18 april 2025 @ 20:59 |
Ja, nou en? Je verdient ze nog steeds terug, hoor. | |
BlaZ | vrijdag 18 april 2025 @ 20:59 |
Nee, dat lijkt me logisch, maar dan moet je het structureel aanpakken en niet halverwege de spelregels veranderen. | |
michaelmoore | vrijdag 18 april 2025 @ 21:03 |
als Nederland de schuld quote van België gaat hanteren dan kan ze wel 500 miljard opnemen , dat nog los van de latente IB in de pensioenen als je die meeneemt dan hebben we als enig EU land een staatstegoed dus niet zo zunig svp https://ec.europa.eu/euro(...)stood%20at%2081.6%25. | |
ACT-F | vrijdag 18 april 2025 @ 21:09 |
Een verbod is nauwelijks te handhaven, zeker als degene een eigen garage heeft. Je kunt beter iedereen een dynamisch contract verplichten zodat laden tijdens spitsuren onaantrekkelijk wordt. | |
Hanca | vrijdag 18 april 2025 @ 21:18 |
Tja, 'spelregels' (het leven is geen spel?) veranderen constant, zo gaat het. | |
Hanca | vrijdag 18 april 2025 @ 21:20 |
Verbod is wel te handhaven, die palen hebben een veel hoger voltage dan een gewoon stopcontact. Dat kun je gewoon verbieden. Verder heeft jouw voorstel geen enkele zin bij mensen met leaseauto's die gewoon hun factuur in kunnen leveren bij de baas. En dat zijn heel erg veel auto's. | |
michaelmoore | vrijdag 18 april 2025 @ 21:33 |
90% duwt de stekker erin als ie thuis komt, moet verplicht een delay tussen van drie uur | |
Jan_Onderwater | vrijdag 18 april 2025 @ 21:48 |
Goed, zijn 100 mensen die thuis komen, hoeveel rijden die gemiddeld Per auto per dag? Dieselrijders 56 Km Benzine 26 Km LPG 43 Km Dat is pak hem beet, 10-20 kWh per auto. Wat denk je dat een huis verwarmen per dag met een warmtepomp in de winter trekt? | |
LXIV | vrijdag 18 april 2025 @ 21:50 |
De enige reden om extra schulden te maken is dat we in een systeem zitten waarbij deze deels op anderen worden afgewenteld en dat zij dit ook bij ons doen. Anders zou ik er tegen zijn en deze investeringen gewoon doen met het geld van de electriciteitsgebruikets, zoals het hoort. | |
Jan_Onderwater | vrijdag 18 april 2025 @ 21:50 |
met 16 Ampere op 230 laad je gemakkelijk voor 55 km stroom in 4 uur. Je lijkt echt geen idee te hebben van waar je het over hebt. | |
michaelmoore | vrijdag 18 april 2025 @ 21:52 |
thuisladen moet snachts, of overdag dat moet te regelen zijn met een software aanpassing, goedkope tijdblokken | |
Jan_Onderwater | vrijdag 18 april 2025 @ 21:52 |
Waarom? Ik laad juist zoveel mogelijk overdag als mijn panelen stroom produceren. | |
michaelmoore | vrijdag 18 april 2025 @ 21:54 |
ok maar niet laden tussen 17:00 en 21 :00 uur | |
Jan_Onderwater | vrijdag 18 april 2025 @ 21:58 |
Waarom? In de zomer produceer ik tot een uur of 20:00 meer dan voldoende stroom, echt, jij roept ook maar wat, je hebt geen idee waar je het over hebt, alleen maar onderbuik, net als Hanca. Ik laad vooral en vrijwel uitsluitend de auto met overproductie van mijn panelen, de kostprijs daarvan is voor mijn 4-6 cent, en verkoop ik aan de baas voor 37 cent. Belastingvrij | |
Jan_Onderwater | vrijdag 18 april 2025 @ 22:02 |
Is echt hilarisch hoe hier mensen een hele sterke mening hebben, maar geen idee hebben waar ze het over hebben, maar het verkopen alsof ze A1 Expert zijn | |
michaelmoore | vrijdag 18 april 2025 @ 22:07 |
ik heb wel panelen maar geen EV wel een benzine auto van 20 jaar oud JA als je overdag kan laden dan is dat voordeel uiteraard | |
Jan_Onderwater | vrijdag 18 april 2025 @ 22:10 |
Waarom meen je dan dat je weet waar je het over hebt? | |
michaelmoore | vrijdag 18 april 2025 @ 22:15 |
ik heb ook geen dynamisch contract dus voor mij maakt het helemaal niet uit maar dat zou ik ook niet willen, | |
Jan_Onderwater | vrijdag 18 april 2025 @ 22:25 |
Echt, je bent een reden voor een premium abo te nemen, dan kan ik je posts gewoon blokkeren. | |
Hanca | vrijdag 18 april 2025 @ 22:35 |
En de laadpalen hebben een hoger vermogen. Een verbod op opladen gaat niet, ik had het dan ook over een verbod op laadpalen. Laadpalen onder de omgevingswet plaatsen is vrij simpel. Een gewoon stopcontact, dat kun je niet verbieden en dat kan qua electriciteitsnet ook geen probleem zijn. Ik weet echt wel waar ik het over heb, ook al heb ik zelf geen laadpaal. De meeste laadpalen hebben niet voor niets een eigen groep. Een stopcontact is 2,3KW, een laadpaal 11KW. | |
michaelmoore | vrijdag 18 april 2025 @ 22:42 |
ja ik rij gewoon heel weinig in een auto, dus een EV gaat hem helemaal niet worden | |
capricia | vrijdag 18 april 2025 @ 22:47 |
Ik vind het ideaal. Dat thuisladen. Overdag op de zonnepanelen. Of snachts op het goedkope nachttarief. De laadpaal bepaalt dat zelf 'smart'. Ik stel dan bijvoorbeeld enkel in dat ie 's morgen om 8 uur voor 80% opgeladen moet zijn. Door dat slim-laden van Eneco te gebruiken, krijg ik er nog een vergoeding voor ook. Dus ja, bij thuiskomst gaat ie aan de lader. Dat wil alleen niet zeggen dat ie ook aan het laden is. ![]() | |
Hanca | vrijdag 18 april 2025 @ 22:53 |
Ja, natuurlijk is het voor de particulier, de verbruiker, ideaal. Ben ik het helemaal mee eens. De vraag die we ons alleen moeten stellen is: is het voor de samenleving ook ideaal als honderden auto's tegelijk aan die lader in een woonwijk staan? En jij wil dan wel wachten, genoeg mensen zullen gewoon hun auto zo snel mogelijk vol willen hebben. | |
Hanca | vrijdag 18 april 2025 @ 23:00 |
En sowieso is thuis laden via eigen zonnepanelen iets voor de rijken: de gemiddelde persoon in een rijtjeshuis of flat heeft geen eigen oprit. Wat dat betreft zou thuis laden dus altijd net zo duur moeten worden als niet thuis laden, via belastingen. Anders is het wéér een voorbeeld van vergroting van de kloof tussen arm en rijk. | |
Jan_Onderwater | vrijdag 18 april 2025 @ 23:01 |
en je punt is? | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 april 2025 @ 23:03 |
Ok. Dus, we moeten van het gas af en aan de EV, maar omdat we al 30 jaar niks meer aan het elektriciteitsnet hebben gedaan (en nu ook voor het Duitse hoogspanningsnet moeten betalen) is het schreeuwend duur om dat net voldoende op te waarderen. Als we van het gas af moeten (wat zo'n 80% van de energiebehoefte is voor de meeste mensen) en er komt nog een EV bij, dan moet het heftig opgerekt worden. Maar, daar hebben we tegenwoordig zonnepanelen voor. Leg je dak maar vol (als je dat hebt). Zodat we overdag te veel stroom hebben en 's avonds nog steeds te weinig. En daar hebben we dan weer accu's voor. En thuiswerken, zodat je overdag je auto op kunt laden. Helaas heb je daar niets aan, als je warmtepomp zijn maximale vermogen gebruikt en iedereen met de auto gaat. In de winter, als het slecht weer is. En als je kunt koken als de boiler en de warmtepomp aan staan, dan kun je ook 's nachts je auto opladen. Alleen niet allemaal tegelijkertijd. Of met ons huidige elektriciteitsnetwerk. En zonder goedkoop Gronings, of zelf Russisch aardgas, is stoken ook een gepasseerd station. Een windmolen op ieder huis (en een hele grote en dure accu) lijkt dan nog een mogelijke oplossing, maar met windturbines geldt: hoe groter, hoe beter. Zeker op het land heeft een molen van minder dan 200 meter hoog niet zoveel meerwaarde, als hij tenminste vaak moet draaien. Kortom, we hebben ons in het hoekje geverfd en er zijn nu alleen nog dure oplossingen. | |
Jan_Onderwater | vrijdag 18 april 2025 @ 23:03 |
De rijken zijn mensen met een eigen oprit? Oh boy, ik wist dat inflatie erg had ingeslagen, maar dit slaat alles | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 april 2025 @ 23:05 |
Jij woont in Duitsland? Waar huizen een maatje groter zijn? | |
Jan_Onderwater | vrijdag 18 april 2025 @ 23:06 |
Vind jij mensen die in een huis wonen met een garage of oprit "de rijken"? | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 april 2025 @ 23:07 |
Hoeveel procent van de huizen hebben dat? De gemiddelde sociale huurwoning? | |
LXIV | vrijdag 18 april 2025 @ 23:08 |
Dit is wel zo typisch links denken. Iets wat helpt met CO2 via belastingen onaantrekkelijk maken omdat mensen die kunnen investeren er voordeel bij hebben. Sowieso is die opbrengst minimaal, uiteindelijk een paar tientjes per maand. Als je daarop belasting gaat heffen is ieder voordeel al snel weg. | |
capricia | vrijdag 18 april 2025 @ 23:10 |
Beste optie is om die software in die laadpaal slim te maken. En mensen daar een incentive voor te geven dat te gebruiken. Als ik slim-laden inschakel, krijg ik daar per laadsessie gewoon geld voor. Lijkt me een goede drijfveer voor veel mensen. | |
capricia | vrijdag 18 april 2025 @ 23:13 |
Veel rijtjeswoningen hier met enkel de voortuin als tuin. En waarop ook 1 opstelplaats voor een auto verplicht is. Nee. Dat zijn niet perse rijke mensen die zo wonen. Sommige van die woningen liggen ook nog rug aan rug. | |
Hanca | vrijdag 18 april 2025 @ 23:14 |
Je zult weinig mensen onder modaal vinden met een huis met een oprit. Het is dus sowieso de rijke helft. | |
Jan_Onderwater | vrijdag 18 april 2025 @ 23:14 |
Okay, jij vind dus mensen met een oprit of garage rijk, ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
capricia | vrijdag 18 april 2025 @ 23:16 |
Mwah. Hele bloemkool-wijken zijn zo opgezet. Parkeren in je voortuin. Kijk maar eens in Maarssenbroek bijvoorbeeld. Dat is nu niet echt een rijke buurt ofzo. ![]() | |
Hanca | vrijdag 18 april 2025 @ 23:17 |
Geld verdienen met energie verbruiken is iets extreem tijdelijks, dat is over zodra we genoeg batterijvoorraad hebben of het Europese net goed gekoppeld is. | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 april 2025 @ 23:17 |
Als je iedereen gelijkwaardig behandelt (artikel 1 van de grondwet), dan moet je dat ook naar inkomen doen. Als je uitgaat van het gemiddelde en iedereen hetzelfde bedrag laat betalen, lachen de rijkere mensen er om, terwijl de armere mensen in de schuldsanering terecht komen. Wat we dus doen is de beloning schalen naar de betaling. Ben je arm en kun je maar weinig betalen, dan krijg je ook weinig. En heb je ook niet de mogelijkheid te investeren in dingen die je leven op termijn goedkoper maken. Zo worden de rijken rijker en de armen armer, afgezet tegen de inflatie en de kosten van het levensonderhoud. Dat vinden we rechtvaardig. | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 april 2025 @ 23:18 |
Bovengemiddeld is het woord. | |
capricia | vrijdag 18 april 2025 @ 23:18 |
Dit zijn echt niet 'de rijke' mensen hoor. ![]() | |
Hanca | vrijdag 18 april 2025 @ 23:19 |
Je gaat het toch met me eens moeten zijn dat het veel waarschijnlijker is dat iemand die minstens 1,5 keer modaal verdient een oprit heeft, dan iemand die onder modaal zit. Er zullen vast enkele gelukkige ondermodale mensen zijn met een oprit, maar dat is echt een zeldzaamheid. Grosso modo is het gewoon een systeem dat de armen benadeelt ten opzichte van de rijkeren. | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 april 2025 @ 23:21 |
Ik durf te wedden dat er veel meer rijtjeshuizen zijn waar je de de auto hoogstens naast de stoep kunt zetten. | |
LXIV | vrijdag 18 april 2025 @ 23:22 |
Het gaat over het opvangen van energie van de zon. Daar hoeft de overheid helemaal niet tussen te zitten met belastingen | |
capricia | vrijdag 18 april 2025 @ 23:23 |
Ongetwijfeld. Maar doen alsof dit 'de rijken' zijn, terwijl er hele wijken in de jaren 70 inclusief sociale huur op die manier opgezet zijn, kan echt niet hoor. ![]() ![]() | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 april 2025 @ 23:29 |
Nee, er zijn ongetwijfeld ook hele dure appartementen midden in de stad, met alleen parkeerplaatsen voor het personeel en een paar bezoekers. En bovenwoningen waarbij je moet parkeren op de parkeerplaats van de winkel. Daarom ga je normaal gesproken van de meerderheid uit en niet de uitzonderingen. Ik heb ook een garage, maar daar mag ik geen elektriciteit in hebben van de VVE, omdat ze er van uitgaan dat je dan een wietplantage gaat beginnen. En mijn parkeerplaats is een heel eind verwijderd van mijn appartement. | |
Hanca | vrijdag 18 april 2025 @ 23:33 |
Jij komt met wat uitzonderingen en gaat daar dan grappig over doen, terwijl je heel goed weet dat het over het algemeen wel klopt. Dergelijk trollgedrag ben ik niet echt van je gewend. En sowieso staan er op foto 1 een stuk duurdere auto's dan er in mijn wijk staan, ik denk dat ze daar idd wel bovenmodaal zitten. En ik had het ook niet over de rijksten, maar over de rijkere helft. De arme helft heeft over het algemeen geen oprit, zo simpel is het. Maar die hebben pech, terwijl de rijke helft lekker geld verdient met het leegrijden van hun accu. Belachelijk. | |
capricia | vrijdag 18 april 2025 @ 23:41 |
Dat is geen troll-gedrag. Ik ben opgegroeid in zo'n jaren '70 wijk. En die zijn er veel. Ook nu worden dit soort woningen rondom Utrecht nog veel gebouwd. Parkeren in je voortuintje. En met de invoering van betaald parkeren in heel de gemeente Utrecht, weet ik dat veel mensen in bijv Vleuten (maar ook elders in de gemeente) hier ook mee bezig zijn. Sommige van die woningen liggen zelfs nog rug aan rug. Dus links en rechts buren en ook in je rug. Dus geen achtertuin, maar meteen het huis van je achterbuurman eraan vast. Heb je alleen een voortuin, en daar moet je verplicht je auto opstellen. | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 april 2025 @ 23:48 |
Ah, van die wijken naar Amerikaans model. Ja, die kom je hier af en toe wel eens tegen. | |
ACT-F | vrijdag 18 april 2025 @ 23:48 |
Ik weet niet over welke palen jij hebt, maar die laadpaal thuis werkt gewoon op 230 volt wisselspanning. Bovendien is een laadpaal niet strikt noodzakelijk, maar wel aanbevolen i.v.m. de ingebouwde beveiliging en de mogelijkheid om de tijd te bepalen wanneer er opgeladen moet worden. Zoiets kan ook: ![]() Of als je over een CEE-stopcontact beschikt: ![]() Het vermogen wordt bepaald door de maximale stroom van je eindgroep. Thuis is dat meestal 16A x 230V = 3680W per fase. Bij 3 fasen is dat 11040W. En je energiefactuur bij je werkgever neerleggen is niet echt zinvol als er ook privégebruik in zit. En al helemaal niet zinvol als je over zonnepanelen beschikt omdat niet duidelijk wordt welk deel van het net komt en welk deel van jezelf. | |
capricia | vrijdag 18 april 2025 @ 23:52 |
Een bloemkoolwijk is een bepaalde type bouw uit de jaren 70. Een woonerfwijk, ook wel genoemd. Ik weet niet of woonerfwijken Amerikaans zijn, eigenlijk. Is volgens mij typisch Nederlands. De opvolger daarvan is de Vinex. Over parkeren op eigen erf in de Vinex kan ik je ook hele boeken vol schrijven. Van gewoon rijtjeshuizen die verplicht een VVE voor hun parkeerplek moeten hebben, tot aan koopcontracten met verplichte opstelplek in je voortuin voor de auto. Alles om de parkeernorm maar te drukken. [ Bericht 8% gewijzigd door capricia op 19-04-2025 00:03:09 ] | |
capricia | vrijdag 18 april 2025 @ 23:59 |
Ik denk dat het veel lease-wagens zijn. Daar werkt het als volgt: De laadpaal registreert hoeveel kWh's er doorheen gaan. Online geef ik de kwh-prijs eenmalig door. En die kWh's krijg ik dan uitgekeerd. Dus de werkgever betaalt de stroom die in de lease-wagen gaat, of ik thuis laad of elders. Ik zelf betaal de bijtelling, dus ik rij ook prive. Hoe die stroom in de laadpaal komt, daar bemoeit de werkgever zich niet mee. Dat kan gewoon via mijn meterkast van buiten komen, maar ook via mijn zonnepanelen. De laadpaal ziet dat natuurlijk niet. Wel is thuisladen voor de werkgever goedkoper dan snelladen ergens langs de snelweg. | |
SymbolicFrank | zaterdag 19 april 2025 @ 00:01 |
Net als een Amerikaanse buitenwijk, maar dan met kleinere huizen die dichter op elkaar staan. En waar je een auto voor nodig hebt omdat er weinig of geen voetpaden of fietspaden zijn. En dus met parkeerplaatsen en/of garages voor iedere bewoner. | |
capricia | zaterdag 19 april 2025 @ 00:03 |
Nee. Niet dus. Een bloemkoolwijk is juist veel fiets- en voetpaden. Die veel sneller verbinden dan met de auto. Oerhollandse zeg maar. Zoek het maar eens op. | |
Jan_Onderwater | zaterdag 19 april 2025 @ 00:05 |
Heerlijk hoe Hanca en SF als een soort antivaxers in hun mindset blijven zitten tegen alle feiten in | |
capricia | zaterdag 19 april 2025 @ 00:09 |
Lief doen. Ik zit eigenlijk te wachten op inductie laden. Gewoon in het wegdek. ![]() | |
Jan_Onderwater | zaterdag 19 april 2025 @ 00:12 |
Wat verwacht je daarvan? | |
capricia | zaterdag 19 april 2025 @ 00:13 |
Dat ik nooit meer zelf hoef te laden. De auto doet dat geheel zelfstandig voor mij. Niets meer in te pluggen. Lijkt me ideaal. | |
SymbolicFrank | zaterdag 19 april 2025 @ 00:19 |
Je praat over wat je kent. Met mijn ouders heb ik in 3 huizen gewoond, waarvan er 1 zowel een garage als een oprit had, bij de andere twee stapte je meteen de straat op. Daarna heb ik in 6 andere huizen gewoond, waarvan 1 met een eigen parkeerplaats en dat was in zo'n bloemkoolwijk met alleen voetpaden langs de doorgaande wegen en geen fietspaden. Waarbij je eerst door de steel van de bloemkool de wijk uit moest rijden voor je ergens naar toe kon. Die zijn inderdaad een tijdje heel populair geweest. | |
Jan_Onderwater | zaterdag 19 april 2025 @ 00:21 |
Luxe, maar niet erg efficiënt | |
SymbolicFrank | zaterdag 19 april 2025 @ 00:21 |
Precies op de juiste plaats parkeren, met sleuven voor de wielen en een laadplaat die net niet de onderkant van je auto raakt? | |
phpmystyle | zaterdag 19 april 2025 @ 00:23 |
Je stelt'm wel heel simpel nu. Genoeg mensen met modaal salaris die eigen oprit hebben, dat omdat ze vaak al 45 plus zijn. Ik verdien ruim boven modaal, maar heb geen eigen oprit. | |
capricia | zaterdag 19 april 2025 @ 00:25 |
Al rijdend op de snelweg dacht ik eerder aan. Maar zo ver zijn we nog niet. Op mijn oprit zou ook wel leuk zijn ja. Is meteen je telefoon opgeladen. ![]() | |
Seven. | zaterdag 19 april 2025 @ 00:26 |
Ligt eraan. Als bidirectioneel laden een ding wordt, dan heb je natuurlijk een gigantische opslagcapaciteit. | |
capricia | zaterdag 19 april 2025 @ 00:28 |
Ja. Dat zou helemaal een feestje zijn. Super lijkt me dat. ![]() | |
SymbolicFrank | zaterdag 19 april 2025 @ 00:29 |
Een accu die je makkelijk kunt verplaatsen? En waar je ook nog een ritje mee kunt maken als de accu even niet nodig is? | |
Seven. | zaterdag 19 april 2025 @ 00:43 |
Nee, dat is een EV die je in kunt zetten als thuisbatterij. Overdag laden en dan 's avonds de stroom thuis gebruiken. Zowel de EV als de laadpaal (waar je gebruikt) moeten dat ondersteunen. Een nieuwere Enyaq ondersteunt dit vanuit technisch perspectief wel. De software die hiervoor nodig is, is volgens mij nog niet beschikbaar. | |
capricia | zaterdag 19 april 2025 @ 00:52 |
Dit ben ik wel met je eens. Je praat over wat je kent. En behalve die bloemkool-wijken merkt ik ook dat veel Vinex-wijken parkeren op eigen terrein hebben. Bijv een parkeerhofje achter hun rijtjes-huizen met de parkeerplaatsen voorzien van het huisnummer. De bewoners (koop en (sociale)huur door elkaar), hebben dan een VVE om dat parkeerhofje te bestieren. Parkeren is daarmee uit het zicht. Maar wel op eigen terrein. Of zich vind ik dat best een goede oplossing. Dat de openbare ruimte, de straat dus, die van ons allemaal is, niet zoveel parkeervakken of geparkeerde auto's meer heeft. Het idee dat als je een auto neemt, je ook zo veel mogelijk voor je eigen parkeerplaats moet zorgen. Ik zie dit soort oplossingen steeds vaker. De driefasen kabel voor een eventuele laadpaal wordt dan vanuit de achtertuin onder de tegels zo naar de prive parkeerplaats getrokken. | |
Hanca | zaterdag 19 april 2025 @ 07:01 |
Ja, jij vindt het geen feit dat mensen met een onder modaal vermogen minder kans hebben op een huis met oprit dan mensen met een bovenmodaal vermogen? Ik vind het echt zeer absurd hoe met een zeer enkele uitzondering die waarheid weg wordt gegooid. Erken gewoon dat het laadpaal systeem over het algemeen alleen weg gelegd kan zijn voor de rijke helft, niet voor mensen die ondermodaal verdienen. Er zullen vast ook wel mensen te vinden zijn met een paar ton op de bank in de sociale huur, weg met alle maatregelen om die mensen te steunen dan. Echt, absurd wat hier wordt gedaan. Alle mensen met ondermodaal hebben een huis met grote voortuin, ja hoor. Nog nooit gehoord van flats, van jaren 30 rijtjeshuizen, maar ook van alle nieuwbouw sociale huur waar zelfs voor- en achtertuin bij elkaar opgeteld niet groot genoeg zijn voor een auto. Ga toch weg... | |
Jan_Onderwater | zaterdag 19 april 2025 @ 08:01 |
Jouw definitie van "De RijKeN 11!!EINZ" is nu wel duidelijk, mensen met een oprit LOL | |
Hanca | zaterdag 19 april 2025 @ 08:37 |
Jouw leesbegrip is inmiddels wel duidelijk: rond peuterniveau. En je kennis van Nederland is kleiner dan die van de gemiddelde Argentijn. | |
Jan_Onderwater | zaterdag 19 april 2025 @ 09:12 |
![]() | |
BlaZ | zaterdag 19 april 2025 @ 10:52 |
Er is overigens gewoon data over: https://www.zonneplan.nl/(...)et-elektrisch-rijden Percentage eigen oprit: Drenthe: 74,6% Limburg: 60,7% Overijssel:57,5% Gelderland: 54% Friesland: 52,5% Groningen: 50% Noord Brabant: 49,6% Zeeland: 46,2% Utrecht: 37,5% Noord Holland: 32,5% Zuid Holland: 31,2% Er zit ook een sterk verschil tussen stad en platteland, waar veel dorpen 90%+ huizen met oprit hebben. Dit is dus verre van waar aangezien de provincies met de hoogste inkomens ook veruit het laagste percentage opritten hebben. zie: https://allecijfers.nl/ra(...)vincie-in-nederland/ Het lijkt eerder een opinievorming vanuit de randstad zonder daarmee enige rekening met de rest van het land te houden. | |
Hanca | zaterdag 19 april 2025 @ 10:58 |
Ik woon niet in de randstad. Juist de wat grotere plaatsen buiten de randstad zie je helemaal geen opritten, omdat er genoeg parkeerruimte langs de straat is. Met parkeervakken, waardoor een oprit in je voortuin verboden is (er ligt dan namelijk een parkeervak voor), zelfs al is die groot genoeg. Daarnaast woont juist de arme helft voor het grootste deel ook in de randstad. Namelijk in flats, daar heb je helemaal geen kans op opladen van je eigen zonnepanelen. Of in oude jaren 30 woninkjes van 80m2, die hebben geen voortuin. Maar goed, volgens jullie is het je hoe minder geld je hebt, hoe meer kans op een huis met een oprit ![]() | |
SymbolicFrank | zaterdag 19 april 2025 @ 11:08 |
En je kunt er zelfs in rijden als je hem even niet nodig hebt als accu. Wel thuiswerken of met de fiets naar het werk. | |
michaelmoore | zaterdag 19 april 2025 @ 11:13 |
Schat , zet de afwasmachine es uit, ik moet even naar het tuincentrum, -- je gaat maar op de fiets , ik moet de airfryer gebruiken [ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 19-04-2025 12:38:34 ] | |
BlaZ | zaterdag 19 april 2025 @ 11:14 |
Dat kan natuurlijk, in kleinere dorpen hebben zelfs de sociale huurwoningen vaak een oprit. De relatie tussen rijk/arm is er niet zo, er is vooral een groot verschil tussen stad en platteland. Dit geeft ook een extra reden om een verbod als kansloos te beschouwen aangezien de politiecontrolecapaciteit op het platteland gewoon niet aanwezig is. Qua inkomen natuurlijk niet, de inkomens liggen in de randstad flink hoger. Dat de welvaart daar lager is spreekt voor zich, maar dat is enkel een uiting van de té hoge bevolkingsdichtheid. Flats hebben sowieso geen zonnepanelen en staan meestal in gebieden met fatsoenlijk openbaar vervoer. | |
SymbolicFrank | zaterdag 19 april 2025 @ 11:16 |
Je gaat dus je eigen laadpaal neerzetten. Zolang dat op privéterrein is kan dat, aan de openbare weg mag meestal alleen de gemeente dat doen. Je kunt dan een laadpaal aanvragen maar die is dan door iedereen te gebruiken. Zoals ik zei woon ik nu in een flatgebouw en alhoewel ik ook een garage en parkeerplaats heb grenzen die beide niet aan mijn appartement en zijn ze ook niet bruikbaar voor opladen. Dus die tel ik niet mee. | |
BlaZ | zaterdag 19 april 2025 @ 11:16 |
Dit is een interessant idee. | |
Hanca | zaterdag 19 april 2025 @ 11:29 |
Qua inkomen juist wel. 21% van de mensen onder de armoedegrens woont in de grote steden: https://www.vpro.nl/progr(...)moede-nederland.html. En als je laadpalen gewoon vergunningplichtig maakt, is het prima handhaafbaar. | |
Hanca | zaterdag 19 april 2025 @ 11:32 |
Er ligt bij ons voor de helft van de straat een straat tussen de parkeervakken en de huizen. Gaat de gemeente echt 40 keer de straat open breken om een lijntje van huis naar parkeervak te maken? En krijgt ieder huis dan een eigen parkeervak? Zeer onwaarschijnlijk allemaal. | |
SymbolicFrank | zaterdag 19 april 2025 @ 11:35 |
Dan rijst de volgende vraag: hebben de mensen op het platteland, waar de meesten een parkeerplaats en/of garage hebben, vaker een EV dan in de stad, waar de meeste mensen dat niet hebben? Gevoelsmatig zou ik zeggen: het zijn vooral de rijkere mensen in de stad die een EV hebben. | |
michaelmoore | zaterdag 19 april 2025 @ 11:50 |
laadpalen , vergunningen , ja vergunningen in Nederland ![]() een sleutel tot de afgesloten parkeerplek dat heb ik wel eens gezien | |
SymbolicFrank | zaterdag 19 april 2025 @ 11:53 |
Ja, je moet dan een gehandicaptenparkeerplaats hebben. Dan kan het wel. | |
Hanca | zaterdag 19 april 2025 @ 12:04 |
Dan kan het nog niet als er een straat of soms wel 50/60 meter tussen je huis en de parkeerplaats zit. | |
SymbolicFrank | zaterdag 19 april 2025 @ 12:06 |
Dan kan de gemeente er 1 voor je aanleggen. Daar moet je dan wel voor betalen, dus je zonnepanelen gaan niet helpen. | |
Hanca | zaterdag 19 april 2025 @ 12:12 |
Ja, een laadpaal kun je natuurlijk krijgen, het ging om laden vanuit de zonnepanelen of zelfs met winst met een dynamisch contract. Dat kan gewoon niet als je geen eigen oprit hebt. | |
capricia | zaterdag 19 april 2025 @ 12:20 |
Die openbare laadpalen in straten leveren ook steeds meer klachten op. Omdat het aantal parkeerplaatsen voor niet-EVs daarmee drastisch kleiner wordt. Ken van die straatjes waar inmiddels 4 van die openbare laadpalen maal 2 vakken is 8 parkeerplekken op die manier onttrokken zijn. Door de gemeente. Omdat mensen het aanvroegen. Waardoor de parkeerdruk van niet EVs gewoon opschuift naar het straatje er naast. Waardoor die mensen weer gaan klagen. Alle parkeervakken vol, behalve die van de EVs. Die staat leeg. Want ja, mensen willen toch het liefst voor hun deur parkeren. | |
capricia | zaterdag 19 april 2025 @ 12:28 |
Gewoon lekker op je eigen erf laden en parkeren. ![]() | |
SymbolicFrank | zaterdag 19 april 2025 @ 12:31 |
Over een jaar of 15 heeft iedereen (verplicht) een EV, dus dan is het probleem ook opgelost. | |
Hanca | zaterdag 19 april 2025 @ 12:34 |
Wel het parkeerprobleem, juist het probleem met het laden, het netwerk niet. En het straks grote verschil tussen mensen met oprit en zonder oprit gaan ze ook echt wel wat mee moeten. | |
michaelmoore | zaterdag 19 april 2025 @ 12:39 |
dus verkassen naar het oosten of naar het verdere oosten, met je thuiswerken | |
Seven. | zaterdag 19 april 2025 @ 12:42 |
![]() | |
SymbolicFrank | zaterdag 19 april 2025 @ 12:46 |
Ja, als nou iedereen hem op het werk oplaad, is het probleem ook opgelost. Dan kan je baas ook mooi voor de zonnepanelen betalen. Of nog beter: een opklapbaar dakje op je auto voor je zonnepanelen. Dan heb je wel drie parkeerplaatsen nodig. En niet te hard rijden! | |
Seven. | zaterdag 19 april 2025 @ 12:51 |
Ik erken dat wel maar wat is dan precies het probleem? Moeten we dan maar collectief fossiele brandstoffen blijven gebruiken en de hele wereld vervuilen? En waar trek je de grens in je drang naar egalitarisme? Mag de rijkere helft nog vrijstaand wonen? Een (wat) luxere auto, is dat wel OK? Super interessant. Het ontlast het net door alle overschot in auto's te pompen overdag en door 's avonds tijdens de piek uit diezelfde auto's te trekken. De technologie bestaat al maar op de een of andere manier is het nog niet mainstream. Zeker voor thuiswerkers met zonnepanelen en bidirectionele laadpaal is deze oplossing echt gewoon helemaal fantastisch. [ Bericht 0% gewijzigd door Seven. op 19-04-2025 12:57:34 ] | |
Seven. | zaterdag 19 april 2025 @ 12:54 |
Ik zie niet in waarom een werkgever het thuisgebruik zou moeten betalen. Maar waarom zouden we van het bedrijfsleven niet mogen verwachten dat zij zich inzetten voor de energietransitie? Zij gebruiken toch ook energie met kantoren en fabrieken? | |
Seven. | zaterdag 19 april 2025 @ 12:55 |
Zonnepanelen in een autodak is nog geen haalbare kaart. Te weinig opbrengst op zo'n klein oppervlak. Maar wie weet hoe efficiënt zonnepanelen nog worden in de toekomst. | |
Hanca | zaterdag 19 april 2025 @ 12:59 |
Ik zeg dus dat het allereerst qua netwerk niet haalbaar is als een hele wijk tegelijk gaat opladen. En daarnaast dat het inderdaad alweer voor een kostenverschuiving gaat zorgen, waarbij de arme helft meer kosten krijgt dan de rijke helft. En het mag wel eens ophouden met dat denivelleren in Nederland, dat de armen harder achteruit gaan is nu al een paar jaar de trend. | |
Hanca | zaterdag 19 april 2025 @ 13:01 |
Er zijn wel pogingen, Toyota heeft al auto's met zonnedak: https://www.activlease.nl(...)epanelen-in-het-dak/ Als dat genoeg zou kunnen worden om niet meer te hoeven laden, dat zou het laadprobleem idd wel in 1 keer oplossen. | |
SymbolicFrank | zaterdag 19 april 2025 @ 13:03 |
Kijk hier. Tussen 17:00 en 21:00 hebben we ongeveer 25 GW nodig. Rond de middag zo'n 5. Er zijn ooit wel dagen waar dat overeen komt, maar die zijn heel zeldzaam. In de winter, als het 's avonds hard waait, bijvoorbeeld. Als je over hebt, moet je zonnepanelen en windmolens uit gaan zetten. Of, als je geld teveel hebt, zoals in Californië, koop je voor een biljoen dollar aan accu's, om het overdag op te slaan. Maar die hebben dan ook het hele jaar door stralend weer. Hier in Nederland hebben wij daar het geld niet voor, zeker omdat je al snel een dag of vier moet kunnen overbruggen. En ons stuk Noordzee is te klein voor alle windparken die we dan nodig hebben. | |
Seven. | zaterdag 19 april 2025 @ 13:07 |
Dus we moeten gewoon lekker aan de fossiele brandstoffen blijven allemaal? | |
michaelmoore | zaterdag 19 april 2025 @ 13:10 |
deels Aardgas blijft altijd nodig daarom vind ik ook dat we het gas onder de Waddenzee verder moeten benutten , die zeehonden die leren maar zwemmen he ik heb nu ook weer de wasmachine aan gezet en de droger , dat is deels een gedrags verandering , die ook door software van nieuwe machines kan | |
SymbolicFrank | zaterdag 19 april 2025 @ 13:14 |
We moeten in ieder geval eerst al het achterstallige onderhoud van het elektriciteitsnetwerk wegwerken. En we moeten het minstens drie keer zo groot en zwaar maken. Dan heb je mogelijkheden. Zoals kerncentrales. Eerst wat nieuws bouwen voordat je al het oude uitzet. Zoals onze kolencentrales, die nu een onmisbaar onderdeel zijn van onze stroomvoorziening. We kunnen ook terug naar de natuur gaan, maar dan is er hier in Nederland maar plaats voor hoogstens twee miljoen mensen. En dan moeten we allemaal op het land gaan werken. | |
Hanca | zaterdag 19 april 2025 @ 13:15 |
Dat zegt toch niemand? Ik zie het meest in snelladers (die hebben ook grote accu's) langs de weg, op de plek van de tankstations. Er wordt enorm betwijfeld of we de netten in de wijk ooit zwaar genoeg krijgen voor al die auto's tegelijk aan de laadpaal. Als dat laatste tegen de verwachting in wel lukt is thuisladen natuurlijk ook prima, maar dan moet er toch ook wel een keer naar het verschil worden gekeken tussen mensen die wel en niet een eigen paal hebben. Ik kan me voorstellen dat je bij verbruik boven een bepaald aantal KW, of je ze nu wel of niet zelf op wekt, meer belasting zou betalen om de palen aan de straat goedkoper te maken, zodat het verschil kleiner wordt. Het ideaal zijn dus auto's met zonnepanelen, maar dat lijkt helaas toekomstmuziek. Vanwege de netcongestie heb ik trouwens altijd geroepen dat we beter op waterstof kunnen gaan rijden. En wellicht ook verwarmen. Maar dat schip lijkt te zijn vertrokken. En ja, ik weet dat je met waterstof efficiencyverlies hebt, maar het werkt wel net als tanken voor autorijden en net als gas voor verwarmen, het is dus simpeler uit te voeren. | |
SymbolicFrank | zaterdag 19 april 2025 @ 13:28 |
We hebben niet genoeg groene stroom om groene waterstof te maken. Maar als we dat wel hadden, was het vervoer en de opslag nog een groot probleem. Er word al snel geroepen dat we daar ons aardgasnetwerk voor kunnen gebruiken, maar dat is alleen praktisch als je veel van grote branden en ontploffingen houd. Ook is de capaciteit van dat netwerk niet groot genoeg, waterstof neemt ruim tien keer zoveel ruimte in dan aardgas voor hetzelfde vermogen. Er moeten dan iedere dag een paar tankauto's naar iedere benzinepomp rijden. En om die vol te tanken moet Shell nog 100 waterstoffabrieken bouwen. Zie ook hier. | |
michaelmoore | zaterdag 19 april 2025 @ 13:29 |
we moeten veel meer wijkgericht werken , de stroom binnen de wijk houden Nieuwe steden bieden hiervoor een goede mogelijkheid met een centrale accu per wijk en een per stad voor egalisatie Nieuwe steden kunnen helemaal energieneutraal zijn , gewoon door zonnepanelen, met aanvulling van een centrale op aardgas voor energiepieken heb je geen windmolens nodig windmolens zijn ook niet stabiel | |
Hanca | zaterdag 19 april 2025 @ 13:29 |
De mensen die er verstand van hebben, de gasunie, zijn het niet met je eens: https://www.gasunie.nl/ex(...)20te%20transporteren. | |
TheFreshPrince | zaterdag 19 april 2025 @ 13:35 |
Zonnepanelen zijn nu zo'n 22% efficiënt, dus ze zetten 22% van het zonlicht om in stroom. Je zal ongeveer 3x efficiëntere panelen moeten hebben voor het in de zomermaanden mogelijk wordt om 100% op zonnestroom te rijden als je zo'n 1.000km per maand rijdt. Dat hangt natuurlijk ook deels af van de auto, een SUV zal meer oppervlak hebben voor zonnecellen dan een Aygo. In laboratoria zitten we wel al dicht tegen de 50% efficiëntie maar de weg naar massaproductie is nog lang. Zou m'n adem niet inhouden ![]() | |
SymbolicFrank | zaterdag 19 april 2025 @ 13:37 |
Ja, zeker als straks ieder huis zonnepanelen heeft en er een EV voor staat. Maar dan moeten we een heel nieuw hoogspanningsnetwerk gaan aanleggen. Het liefste HVDC, van de verdeelstations rechtstreeks naar de wijkcentrales. Dat is minstens net zo duur als het bestaande netwerk uitbreiden, maar als we op de huidige manier doorgaan blijft de piekbelasting natuurlijk een probleem. En in de winter moeten de warmtepomp, het inductiefornuis en de elektrische auto ook gebruikt kunnen worden. | |
michaelmoore | zaterdag 19 april 2025 @ 13:38 |
Dan moet toch de stroomprijs omhoog voor gebruik van externe stroom dan leren we dat wel af en veel betere machines die zelf het optimale gebruik / opslag moment aangeven [ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 20-04-2025 15:42:01 ] | |
SymbolicFrank | zaterdag 19 april 2025 @ 13:38 |
Ja, dat is 1 van de redenen waarom het niet van de grond komt. Ze rekenen zich rijk. | |
michaelmoore | zaterdag 19 april 2025 @ 13:40 |
klopt . de toekomst is elektra piekmomenten aangevuld door elektra van gascentrales , geen waterstof en ook geen gasunie [ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 19-04-2025 13:54:53 ] | |
TheFreshPrince | zaterdag 19 april 2025 @ 13:42 |
Stel dat je 9.000.000 auto's omzet naar waterstof met brandstofcel. Je hebt dan ongeveer 9.000.000 x 12.000km x 0,65kWh = 70,2TWh aan (groene) stroom per jaar nodig om die waterstof te produceren. Dat zijn 4,86 hagelnieuwe 1.650MWe kernreactoren. Met EV's zou je zo'n 9.000.000 x 12.000km x 0,22 =23,7TWh aan (groene) stroom per jaar nodig hebben. Dat zijn 1,64 hagelnieuwe 1.650MWe kernreactoren. Dus je hebt nogal een investering nodig en je kilometerprijs voor de benodigde energie wordt ongeveer 3x zo hoog. Het jaarverbruik van stroom in Nederland is nu zo'n 120TWh per jaar, dus dat zou aanzienlijk stijgen. | |
michaelmoore | zaterdag 19 april 2025 @ 14:02 |
zonder Wijkaccu's en Stadsaccu samen met slimme appraten gaan we het niet redden , waterstof gaat het zeker niet worden ,ook biomassa niet Nieuwe steden met zongerichte bouwhoogte tot max 12 meter , hebben een enorm voordeel in de energietransitie, binnenstedelijk bouwen is funest voor de energietransitie https://www.telegraaf.nl/(...)ar-220-miljoen-omzet
[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 20-04-2025 13:27:59 ] | |
michaelmoore | zondag 20 april 2025 @ 13:27 |
dat kan wel maar dan moeten we niet zoveel binnenstedelijk volproppen niet de auto weren , maar ruimte maken voor de auto ruimte creëren voor Megapacks per wijk en laadpalen https://iwell.nl/producten/cube-als-investering/ [ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 20-04-2025 15:34:42 ] |