abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217129063
pi_217131107
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 11:13 schreef Schanu het volgende:
Bedankt voor alle reacties O+

We twijfelen hier nog even verder. Heb het er gisteravond met vrouwlief over gehad, maar de sherborne therapie heeft goede doelstelling die wellicht wel tot iets kunnen leiden, zoals meer zelfvertrouwen. En dit niet aangaan, betekent misschien op dat vlak ook een misgelopen kans, en voortdurende twijfels of we er goed aan hebben gedaan om het niet te proberen.

Ik sta nu zelf op de wachtlijst bij een praktijk met een speciale ASS tak in Zwolle. Volgens mij bieden zij ook hulp aan kinderen. Ik vermoed dat ik rond begin van de zomer aan de beurt zal zijn. Als dat goed voelt, kunnen ze daar wellicht ook wat voor Jewel betekenen. Want of we nu wel of niet kiezen voor de Sherborne therapie, daarna zal het sowieso klaar zijn met de praktijk waar we nu zitten.

Vanmorgen heeft Jewel trouwens een uur zitten huilen omdat ze er niet uitkwam welke kleding ze aan wilde. Niets zat fijn, want het is lekker weer dus voor de 1e keer weer zomerkleding en die overgang valt weer zwaar voor haar. Als ik haar dan probeer te helpen, maar alles leidt tot verdergaande paniek en uiteindelijk weer slaan en schoppen, kan ik er met mijn hoofd gewoon echt niet bij dat ze niet willen/kunnen zien hoeveel verder de problematiek thuis is dan wat ze op de praktijk laat zien.

Nogmaals bedankt, fijn om hier even te mogen spuien.
Dat laatste is precies L toen ze kleiner was. Die zat regelmatig vlák voordat we weg moesten in paniek op de drempel gillend om zich heen te trappen omdat dr onderbroek niet lekker zat.

Helpen, tips, empathie tonen enz, zorgde alleen maar voor meer 'munitie om boos over te worden.

De beste manier hier een liefdevol 'zoek het maar uit', maar de consequenties zijn voor jou. Wel passend bij haar leeftijd uiteraard.
Bijvoorbeeld zelf tegen de juf vertellen waarom ze te laat was.

En school liep ze zo op haar tenen dat niemand ook maar ass vermoedde. Maar zodra ze uit school kwam en mij op het plein zag staan, barstte ze standaard uit in een overprikkelde huilbui.

Nu ze 15 is, werkt bovenstaande aanpak nog steeds het beste btw. Ze vindt het zelf het fijnst om met rust gelaten te worden. Met die consequenties is ze het niet altijd eens, maar ik probeer een goede middenweg te vinden tussen enerzijds haar die zelf te laten ervaren en er anderzijds, om momenten waarop ze er echt helemaal doorheen wel te ondersteunen. Zo krijgt ze bijvoorbeeld elk kwartaal een spijbeldagje van me. Die mag ze inzetten wanneer ze en waarom ze wil.
pi_217166778
Bedankt voor de reacties O+

Vandaag hebben we een lang gesprek gehad op school met de intern begeleider erbij. Zij missen ook contact met de psychiater, waren graag samen opgetrokken. We hebben het probleem waar wij tegenaan lopen voorgelegd, en de intern begeleider is bekend met deze praktijk én met deze problematiek. Kortom, het is niet de eerste keer dat zij hier tegenaan lopen vanuit school bij deze praktijk. Dat voelde als een verademing, alsof we dat even moesten horen om te beseffen dat het niet aan ons ligt.

Toen ik aangaf dat ik voor diagnostiek naar dr. Bosman ga, en dat als dat bevalt we Jewel daar ook willen aanmelden, waren ze wel direct positief want daar hebben ze hele goede ervaringen mee. Ik denk dat dat dus ook de keuze gaat worden. Maar wel toch Sherborne proberen, al is het maar voor een boost van het zelfbeeld (hopelijk) want ook op school lopen ze aan tegen dat lage zelfbeeld en die onzekerheid.

Verder heeft de huidige juf aangegeven mee te willen werken aan een toekomstig onderzoek bij een andere praktijk, mocht het zover komen. Omdat zij Jewel echt ziet en ook ziet hoe Jewel camoufleert met haar intelligentie. Sociaal zien ze ook daar steeds grotere problemen, de aansluiting met klasgenoten wordt minder en minder, het verschil op sociaal niveau groter en groter. Gelukkig zit ze in een fijne en rustige klas, er is acceptatie, maar de vriendschappen bloeden langzaamaan dood. Cognitief zit ze prima, alhoewel ze steeds vaker blokkeert en hulp nodig heeft bij dingen waarvan de juf weet dat ze het prima kan. Hopelijk helpt het werken aan het zelfbeeld ook op dat vlak, meer vertrouwen in haar eigen kunnen.

Het was in ieder geval een fijn gesprek.
pi_217203811
Hier gaat het -al een tijdje- ook niet zo lekker.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sorry, even hart luchten.
pi_217203943
Fake it till you make it...
  vrijdag 28 maart 2025 @ 10:41:31 #6
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217204859
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 07:34 schreef Nijna het volgende:
Ik lees vaker dat er in niveau lager wordt gekozen dan dat ze aankunnen omwille van het aankunnen.

Mijn oudste zit op vwo (5e nu) en we hebben het er op school ook wel eens over gehad of ze niet moest afstromen omdat het allemaal te veel was.
Maar dat zou op de havo niet anders worden, het was niet zozeer het cognitieve wat te veel is, maar het hele schoolgebeuren.
Ze is vorig jaar overgestapt naar een autismeklas en het is nu nog steeds veel, maar niet meer TE veel.
Hier eentje in de examenklas vwo nu (op een ZEER coulante) school. De lesstof of het niveau is het probleem niet hier ook, maar het constante op rood alarm moeten zitten om zich te redden in een klas. Ze buffelt zich er tot nu toe doorheen en gaat het eindexamen hoogstwaarschijnlijk gewoon halen. Het enige dat meestal echt niet gaat zijn groepsopdrachten met presentaties. Dan kan ze twee weken van tevoren al geen eten meer binnenhouden van de stress, vooral of ze haar groepsgenoten niet in de steek gaat laten weer. Als ze het redt en zo'n opdracht doet, dan sleept ze dikke punten binnen voor de rest trouwens want ze kan het wel.

Hoe is zo'n autismeklas ingeregeld? Daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Misschien is de school er te klein voor.
pi_217205757
Hier is het niet zozeer dat ze een lager niveau doen dan ze aankunnen maar ze hebben een lager niveau dan ze volgens de iq test zouden moeten hebben. En dat komt oa doordat begrijpend lezen en redactiesommen lastig zijn door hun autisme.
pi_217205778
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 10:41 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Hier eentje in de examenklas vwo nu (op een ZEER coulante) school. De lesstof of het niveau is het probleem niet hier ook, maar het constante op rood alarm moeten zitten om zich te redden in een klas. Ze buffelt zich er tot nu toe doorheen en gaat het eindexamen hoogstwaarschijnlijk gewoon halen. Het enige dat meestal echt niet gaat zijn groepsopdrachten met presentaties. Dan kan ze twee weken van tevoren al geen eten meer binnenhouden van de stress, vooral of ze haar groepsgenoten niet in de steek gaat laten weer. Als ze het redt en zo'n opdracht doet, dan sleept ze dikke punten binnen voor de rest trouwens want ze kan het wel.

Hoe is zo'n autismeklas ingeregeld? Daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Misschien is de school er te klein voor.
Hier is het een aparte klas binnen een reguliere school.
Ze hebben intussen een stuk of wat klassen (havo/vwo) onderbouw en bovenbouw.
Ze hebben engels, nederlands en wiskunde 2 uur per week (volgens mij) en de andere vakken 1 uur in de week. En de rest zijn mentoruren (12 per week). Waarin ze zelfstandig met de stof aan de slag moeten. In deze uren maken ze ook toetsen als ze zo ver zijn.
Iedereen werkt op zijn eigen tempo in principe, dus niet iedereen is even ver. Vandaar ook dat ze niet in die lesuren toetsen maken.
Ze mogen het examen uitsmeren over 3 jaar, volgens mij mag dat regulier ook maar scholen vinden dat niet fijn, omdat dat hun slagingspercentage naar beneden haalt (als je examen doet in een paar vakken, slaag je dus nog niet en dat is niet goed voor de cijfers... ofzoiets)
Ze zijn een stuk flexibeler dan onze oude school, mijn dochter hoeft nu niet mee te doen met gym (in haar klas gymmen er maar 2 of 3, van de 15) en er zijn ook veel meer mogelijkheden om minder uren te maken.
We mogen de begeleidingstijd ook onder een mentoruur doen.
Waar we op de vorige school echt moesten lullen als brugman om iets van aanpassingen te krijgen, gaat het hier heel soepel en dat is fijn.
Ze weten beter waar ze mee te maken hebben.
  vrijdag 28 maart 2025 @ 11:58:04 #9
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217205951
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 11:40 schreef Nijna het volgende:

[..]
Hier is het een aparte klas binnen een reguliere school.
Ze hebben intussen een stuk of wat klassen (havo/vwo) onderbouw en bovenbouw.
Ze hebben engels, nederlands en wiskunde 2 uur per week (volgens mij) en de andere vakken 1 uur in de week. En de rest zijn mentoruren (12 per week). Waarin ze zelfstandig met de stof aan de slag moeten. In deze uren maken ze ook toetsen als ze zo ver zijn.
Iedereen werkt op zijn eigen tempo in principe, dus niet iedereen is even ver. Vandaar ook dat ze niet in die lesuren toetsen maken.
Ze mogen het examen uitsmeren over 3 jaar, volgens mij mag dat regulier ook maar scholen vinden dat niet fijn, omdat dat hun slagingspercentage naar beneden haalt (als je examen doet in een paar vakken, slaag je dus nog niet en dat is niet goed voor de cijfers... ofzoiets)
Ze zijn een stuk flexibeler dan onze oude school, mijn dochter hoeft nu niet mee te doen met gym (in haar klas gymmen er maar 2 of 3, van de 15) en er zijn ook veel meer mogelijkheden om minder uren te maken.
We mogen de begeleidingstijd ook onder een mentoruur doen.
Waar we op de vorige school echt moesten lullen als brugman om iets van aanpassingen te krijgen, gaat het hier heel soepel en dat is fijn.
Ze weten beter waar ze mee te maken hebben.
Dat klinkt erg goed en eigenlijk precies toegespitst op de dingen waar mijn dochter op vastliep. Ze is er door voor naar een andere school gegaan?

Gym was hier ook een drama. Kotsen, hoofdpijn, algehele malaise. Heb jaren vervangende opdrachten met haar gedaan ("we trainen toe naar 5 kilometer hardlopen") en vorig en dit jaar heeft ze officiële dispensatie door een verklaring van haar behandelaar. Ook hier trouwens is het probleem niet de "stof" zelf maar het klassikale gebeuren. Ze is eigenlijk erg goed in sport, best jammer dus.

Haar school heeft gelukkig een paar toppers in de begeleiding en heel veel begrip. Ben wel blij dat ze nu 18 is (nou ja, qua leeftijd, qua gedrag is ze eigenlijk veel jonger) want nu moet ze het zelf allemaal regelen met school. Denk dat het wel goed is voor haar om die zelfredzaamheid wat te ontwikkelen.

Heeft jouw dochter al een idee wat betreft toekomstplannen? Hier hoop ik echt dat de mijne opbloeit nadat dat diploma binnen is en meer mentale ruimte heeft want een baantje, op kamers, reizen in een tussenjaar zit er echt niet in nu.
pi_217206111
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 11:58 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dat klinkt erg goed en eigenlijk precies toegespitst op de dingen waar mijn dochter op vastliep. Ze is er door voor naar een andere school gegaan?

Gym was hier ook een drama. Kotsen, hoofdpijn, algehele malaise. Heb jaren vervangende opdrachten met haar gedaan ("we trainen toe naar 5 kilometer hardlopen") en vorig en dit jaar heeft ze officiële dispensatie door een verklaring van haar behandelaar. Ook hier trouwens is het probleem niet de "stof" zelf maar het klassikale gebeuren. Ze is eigenlijk erg goed in sport, best jammer dus.

Haar school heeft gelukkig een paar toppers in de begeleiding en heel veel begrip. Ben wel blij dat ze nu 18 is (nou ja, qua leeftijd, qua gedrag is ze eigenlijk veel jonger) want nu moet ze het zelf allemaal regelen met school. Denk dat het wel goed is voor haar om die zelfredzaamheid wat te ontwikkelen.

Heeft jouw dochter al een idee wat betreft toekomstplannen? Hier hoop ik echt dat de mijne opbloeit nadat dat diploma binnen is en meer mentale ruimte heeft want een baantje, op kamers, reizen in een tussenjaar zit er echt niet in nu.
Ja, ze is april 2024 (volgens mij) veranderd van school nadat ze een paar weken ziek was geweest en we haar om op te bouwen een paar uur per dag naar school lieten gaan en ineens een heel ander kind zagen. Beter aanspreekbaar, minder kort lontje.
Dat was voor ons een teken dat er echt iets moest veranderen. En de oude school kon (of wilde) dat niet.
Gelukkig was de overstap vrij snel rond.

Gym kon geen vrijstelling, ook niet met een verklaring van de behandelaar. En dan hadden we een modus gevonden die redelijk werkte en kreeg ze het jaar erop een andere docent en moest ze het gewoon weer proberen. Dat soort dingen. School kon (en/of wilde) niet genoeg meebewegen.

Ze was er op een gegeven moment zelf ook aan toe om naar die andere school te kijken.
Ze is overgestapt toen ze in de 5e zat, ze hebben haar teruggezet in V4, omdat ze een vak moest wisselen en dat ook moest bij proberen te werken. Dus vorig jaar heeft ze dat gedaan en gewend aan de nieuwe school.
Nu zit ze in V5, maar engels is ze volgens al met V6 stof bezig. Dat kan daar gewoon.

Ze heeft helaas nog helemaal geen idee wat ze hierna wil. Het enige waar ze mee komt is "een tussenjaar" en in dat jaar wil ze rijlessen gaan volgen (voelt ze nu de ruimte niet voor) en ze wil gaan kijken wat ze dan hierna zou willen.
Want ook daar voelt ze nu weinig ruimte voor.
We zijn akkoord met het tussenjaar, met als voorwaarde dat er wel een plan komt. Het wordt niet een jaar in bed liggen, dus wellicht gaan we wel kijken naar iets van dagbesteding een paar dagen/week.
Maar dat gaan we samen met de begeleidster doen.

Baantje zie ik haar voorlopig niet doen, ze is 17, sociaal emotioneel een stuk jonger.
Reizen wil ze niet, op zichzelf wonen wel op den duur. Huidige doelen met de begeleiding zijn ook gericht op het vergroten van de zelfstandigheid, maar op haar tempo.
We gaan ook mentorschap aanvragen, bewind denk ik niet.
Ze wordt in oktober 18, dus maar eens kijken wat er allemaal geregeld moet worden.
  vrijdag 28 maart 2025 @ 12:26:17 #11
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217206245
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 12:13 schreef Nijna het volgende:

[..]
...
Ze heeft helaas nog helemaal geen idee wat ze hierna wil. Het enige waar ze mee komt is "een tussenjaar" en in dat jaar wil ze rijlessen gaan volgen (voelt ze nu de ruimte niet voor) en ze wil gaan kijken wat ze dan hierna zou willen.
Want ook daar voelt ze nu weinig ruimte voor
...
ze is 17, sociaal emotioneel een stuk jonger.
...
Als je niet had gezegd dat ze 17 was, had ik gedacht dat we hetzelfde kind hadden stiekem :D
  vrijdag 28 maart 2025 @ 12:34:13 #12
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217206313
Oh en soms heb je inderdaad van die docenten die het misschien met de beste bedoelingen anders willen doen dan de afspraken.

Voor Nederlands had ze een oude rot van in de 70 die eenzijdig besloot dat ze maar extra vaak de beurt moest krijgen en extra presentaties moest doen.

Die was niet aan het verstand te peuteren dat het zo niet ging werken en was hoogst verbaasd dat ze alles dan inderdaad braaf en tot in de puntjes ging voorbereiden maar dat ze daardoor zo in de stress schoot dat eten geen optie meer was en ze dan voor de les bij het kotsen van haar stokje ging op de WC meerdere malen.

"Ik dacht dat ze niet in beweging te krijgen was en gewoon een schop onder haar kont nodig had..."

Nee, pipo, het zit anders, daar heb je allerlei communicatie over gehad :(
pi_217208006
@Kyara, wat een bericht, logisch dat het heftig en confronterend is. Sterkte :*

Wel herkenbaar trouwens het stukje begrijpend lezen. Hier scoort mijn 8 jarige heel hoog op leesniveau, daar krijgt ze ook pluswerk voor, maar op begrijpend lezen scoort ze zorgwekkend laag (net als op rekenen). Ik vond dat een bijzonder verschil, zo goed als ze kan lezen (en zo leuk als ze het vindt) ten opzichte van hoe slecht ze is in het stuk begrijpend lezen (en hoe vervelend ze dit vindt omdat het haar gewoonweg echt niet lukt). Heb dit nooit gelinkt aan autisme.
pi_217209144
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 12:34 schreef Qarrad het volgende:
Oh en soms heb je inderdaad van die docenten die het misschien met de beste bedoelingen anders willen doen dan de afspraken.

Voor Nederlands had ze een oude rot van in de 70 die eenzijdig besloot dat ze maar extra vaak de beurt moest krijgen en extra presentaties moest doen.

Die was niet aan het verstand te peuteren dat het zo niet ging werken en was hoogst verbaasd dat ze alles dan inderdaad braaf en tot in de puntjes ging voorbereiden maar dat ze daardoor zo in de stress schoot dat eten geen optie meer was en ze dan voor de les bij het kotsen van haar stokje ging op de WC meerdere malen.

"Ik dacht dat ze niet in beweging te krijgen was en gewoon een schop onder haar kont nodig had..."

Nee, pipo, het zit anders, daar heb je allerlei communicatie over gehad :(
Herkenbaar, dat je bij een docent zit op 10 minutengesprek, deze docent zegt dat ze vragen moet stellen. En je dan uitlegt dat een brood bij de bakker halen niet eens lukt omdat ze heel lastig praat bij "vreemden".
Dat aanhoort en dan dochter aankijkt en zegt:"maar als je het niet snapt dan moet je het gewoon vragen hoor" :')
En dat je dan afspreekt dat docenten naar haar toe gaan om te vragen of ze de stof begrijpt, maar dat dat dan niet gebeurt.

Overigens zijn ze op deze school ook begonnen met "maar je stelt geen vragen". Maar na uitleg dat dat nog stappen te ver is, kijkt de mentor nu met haar of er vragen zijn en dan bekijken ze samen hoe ze dat aan de betreffende docent kunnen communiceren. Ze doen vaker stapjes terug om te proberen aan te sluiten bij de leerling met ass.

Want je kan best op vwo zitten, dat betekent niet dat je alles dan ook zomaar kan omdat je "slim" bent.
pi_217240615
Na lang twijfelen is de kogel door de kerk, wij hebben besloten om ons uit te laten schrijven bij de huidige psychiaterpraktijk. Volgende week maandagochtend hebben we een afspraak bij de huisarts en gaan we voor Jewel een doorverwijzing vragen voor Dr. Bosman. Ik sta hier zelf ook al een tijdje op de wachtlijst maar voor de jeugd is maar een wachttijd van 4 weken dus met een beetje geluk zijn we heel snel al aan de beurt.

Ondertussen heb ik, zoals mij hier door iemand werd aangeraden, het hele verhaal van baby tot nu op papier gezet om mee te nemen. Geen idee of de huisarts hier wat mee gaat doen, het zijn al 13 pagina's :') maar het was al fijn om alles uiteen te zetten en wellicht kan de praktijk er wel wat mee.

Bedankt voor het meedenken, dat was net het zetje dat we nodig hadden om deze beslissing te durven nemen.
pi_217241414
Fijn om te lezen, @Schanu hopelijk worden jullie straks beter gezien en gehoord.
pi_217242250
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 12:02 schreef Schanu het volgende:
Na lang twijfelen is de kogel door de kerk, wij hebben besloten om ons uit te laten schrijven bij de huidige psychiaterpraktijk. Volgende week maandagochtend hebben we een afspraak bij de huisarts en gaan we voor Jewel een doorverwijzing vragen voor Dr. Bosman. Ik sta hier zelf ook al een tijdje op de wachtlijst maar voor de jeugd is maar een wachttijd van 4 weken dus met een beetje geluk zijn we heel snel al aan de beurt.

Ondertussen heb ik, zoals mij hier door iemand werd aangeraden, het hele verhaal van baby tot nu op papier gezet om mee te nemen. Geen idee of de huisarts hier wat mee gaat doen, het zijn al 13 pagina's :') maar het was al fijn om alles uiteen te zetten en wellicht kan de praktijk er wel wat mee.

Bedankt voor het meedenken, dat was net het zetje dat we nodig hadden om deze beslissing te durven nemen.
Moedige stap @Schanu, hopelijk is de wachttijd inderdaad niet al te lang en kunnen jullie gauw terecht :*
  maandag 31 maart 2025 @ 15:43:20 #18
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217242448
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 12:02 schreef Schanu het volgende:

Dr. Bosman hebben wij erg goede ervaringen mee, dus ik hoop dat jullie dat ook gaan ervaren. De wachtlijst was hier (toen) echt heel lang, maar toen we aan de beurt waren liep het meteen als een trein.

We liepen eerst ergens anders, maar dat liep toen spaak omdat die behandelaar de angststoornis behandelde als een enig feit zonder het mogelijke autisme te betrekken en dat werkte dus niet (als in: averechts, de angstklachten namen alleen toe).

Zodra de juiste behandeling erbij kwam zag je echt verbetering.
pi_217257814
Observatie is geweest. Maar echt de ochtend na de geboorte van zijn zusje. Wij waren nog in het ziekenhuis. Hij logeerde bij opa & oma. Zijn eigen juf was afwezig, hij had een invalmeester. Niet z'n beste dag. Hij was dus wat traag met het instructiemoment. Na gesprek met de ib-er van de huidige school tot de conclusie gekomen dat hij daar ook niet past. Denk dat we de weg maar moeten bewandelen via het swv.

Verder gaat hij eigenlijk best lekker. Hij is ontzettend dol op zijn zusje. Vooral blij dat ze er gezond en wel is. Alles loopt allemaal helemaal anders. Maar hij doet het zo knap.
pi_217257925
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2025 23:28 schreef Cygne het volgende:
Na gesprek met de ib-er van de huidige school tot de conclusie gekomen dat hij daar ook niet past. Denk dat we de weg maar moeten bewandelen via het swv.
Ah jammer. Heb je het idee dat er een andere uitkomst was geweest als het een ander moment was geweest?
Ik zou me inderdaad hard maken voor goed advies vanuit het swv. Zorg dat je zelf diegene ook goed inhoudelijk spreekt en die niet alleen afgaat op de informatie vanuit school. Succes!
pi_217257960
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 23:50 schreef Hupje het volgende:

[..]
Ah jammer. Heb je het idee dat er een andere uitkomst was geweest als het een ander moment was geweest?
Ik zou me inderdaad hard maken voor goed advies vanuit het swv. Zorg dat je zelf diegene ook goed inhoudelijk spreekt en die niet alleen afgaat op de informatie vanuit school. Succes!
Ja, dat denk ik wel. En ook goed geweest als zijn juf erbij had kunnen zijn.
pi_217283262
Wat een slechte timing qua observatie, @Cygne ;( Als jij vermoed dat de uitkomst anders was geweest als deze observatie op een ander moment had plaatsgevonden, zou er dan gekeken kunnen worden naar een nieuw observatiemoment? Of kan jij je wel vinden in de huidige uitkomst en is dat dus niet direct nodig?
pi_217286800
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 10:44 schreef Schanu het volgende:
Wat een slechte timing qua observatie, @:Cygne ;( Als jij vermoed dat de uitkomst anders was geweest als deze observatie op een ander moment had plaatsgevonden, zou er dan gekeken kunnen worden naar een nieuw observatiemoment? Of kan jij je wel vinden in de huidige uitkomst en is dat dus niet direct nodig?
Heb dit besproken met zijn behandelaar waar hij pmt krijgt en die stelde dat een observatie sowieso niet accuraat is nu. Daarvoor is er teveel gebeurd in zijn leven. Mijn zwangerschap heeft hem veel spanning gegeven, mijn ziek zijn maar ook de zorgen om mij en zusje.

De problematiek die school ziet onderkennen zij (en wij ook) maar zij zien dat niet als ernstige problematiek en ook niet als belemmering voor het volgen voor regulier onderwijs, hij is ook goed leerbaar in behandeling. Ook zeggen ze dat een overstap nu onwenselijk is.

We gaan binnenkort met hen in gesprek om te kijken wat nodig is. De kinderpsychiater en orthopedagoog van de praktijk waar diagnostiek was ook. Swv heb ik ook contact mee gehad, die gaan intern bespreken en ook meedenken.

M. heeft vandaag een lastige dag. Veel verdriet. Mag ook, hij is veel te dapper geweest voor zijn leeftijd.
pi_217287579
pi_217311039
@Cygne, wat een vreselijke zoektocht is het toch, en als je op voorhand zeker zou weten waar je nu echt goed aan doet dan zou dat het zoveel makkelijker kunnen maken ;( Heel veel sterkte, ook voor de kleine man :*

Wij zijn vanmorgen bij de huisarts geweest, hij hoorde ons aan en gaf aan dat doorverwijzingen tegenwoordig via de gemeente gaan. Gelukkig gaf hij vervolgens aan dat hij de problematiek begrijpt en dat het heel lang kan duren als we het nu via de gemeente moeten laten lopen. Dat hij ons dat niet wil aandoen gelet op alle omstandigheden en dat hij de doorverwijzing dus zelf in orde zal maken.

Nu voel ik opluchting enerzijds en spanning anderzijds, moeilijk onder woorden te brengen. Ik heb de huidige praktijk per e-mail laten weten dat we Jewel per direct willen laten uitschrijven. Ook heb ik haar dossier opgevraagd, maar de afgelopen 2 jaar hebben zij nagenoeg niets met ons gedeeld omdat dat tegen hun beleid in zou druisen. Ook het eerste onderzoeksverslag dat de huisarts op zijn scherm toverde vanmorgen, hebben zij nooit met ons willen delen. Vooral heel vervelend omdat deze praktijk mondeling dingen heeft gezegd waar ze vervolgens op terug zijn gekomen en wij dus niets aan documentatie hebben. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik neem aan dat zij gewoon verplicht zijn het om dossier naar ons door te sturen aangezien Jewel nog maar 8 is?
pi_217311354
@Cygne, wat fijn dat de huisarts de verwijzing wil maken. Dan heb je niet dat gedoe van eerst weer gesprek met wijkteam enzo. Hopelijk kunnen jullie snel terecht!
Het lijkt me dat zo'n praktijk het dossier gewoon moet doorsturen, het gaat immers over jullie kind.
pi_217312140
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 11:44 schreef Schanu het volgende:
@:Cygne, wat een vreselijke zoektocht is het toch, en als je op voorhand zeker zou weten waar je nu echt goed aan doet dan zou dat het zoveel makkelijker kunnen maken ;( Heel veel sterkte, ook voor de kleine man :*

Wij zijn vanmorgen bij de huisarts geweest, hij hoorde ons aan en gaf aan dat doorverwijzingen tegenwoordig via de gemeente gaan. Gelukkig gaf hij vervolgens aan dat hij de problematiek begrijpt en dat het heel lang kan duren als we het nu via de gemeente moeten laten lopen. Dat hij ons dat niet wil aandoen gelet op alle omstandigheden en dat hij de doorverwijzing dus zelf in orde zal maken.

Nu voel ik opluchting enerzijds en spanning anderzijds, moeilijk onder woorden te brengen. Ik heb de huidige praktijk per e-mail laten weten dat we Jewel per direct willen laten uitschrijven. Ook heb ik haar dossier opgevraagd, maar de afgelopen 2 jaar hebben zij nagenoeg niets met ons gedeeld omdat dat tegen hun beleid in zou druisen. Ook het eerste onderzoeksverslag dat de huisarts op zijn scherm toverde vanmorgen, hebben zij nooit met ons willen delen. Vooral heel vervelend omdat deze praktijk mondeling dingen heeft gezegd waar ze vervolgens op terug zijn gekomen en wij dus niets aan documentatie hebben. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik neem aan dat zij gewoon verplicht zijn het om dossier naar ons door te sturen aangezien Jewel nog maar 8 is?
Sorry, lurker hier van dit topic, in Nederland is het verplicht dat patiënten hun dossier in mogen zien. Instanties horen hier gehoor aan te geven. Ik heb wat linkjes voor je verzameld die je wellicht kunnen helpen

https://www.rijksoverheid(...)disch-dossier-inzien

https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/kwaliteit/medisch-dossier

Bij deze staat ook wat je kan doen als ze niet of niet op tijd reageren op je verzoek
https://www.autoriteitper(...)niet-of-niet-op-tijd

Ook goed om te weten,
Onder 12 jaar heeft de gezaghebbende ouder sowieso het recht op inzage
Ze mogen geen bedrag, vergoeding of kosten vragen voor het inzien van het dossier
Ze hebben een maand om aan je inzage verzoek te voldoen

Als ze niet meewerken zijn ze in strijd met de wet, en gegarandeerd dat ze dit weten.
Succes :)

[ Bericht 2% gewijzigd door summer2bird op 07-04-2025 14:38:59 ]
Twiddel
pi_217313173
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 14:28 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Sorry, lurker hier van dit topic, in Nederland is het verplicht dat patiënten hun dossier in mogen zien. Instanties horen hier gehoor aan te geven. Ik heb wat linkjes voor je verzameld die je wellicht kunnen helpen

https://www.rijksoverheid(...)disch-dossier-inzien

https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/kwaliteit/medisch-dossier

Bij deze staat ook wat je kan doen als ze niet of niet op tijd reageren op je verzoek
https://www.autoriteitper(...)niet-of-niet-op-tijd

Ook goed om te weten,
Onder 12 jaar heeft de gezaghebbende ouder sowieso het recht op inzage
Ze mogen geen bedrag, vergoeding of kosten vragen voor het inzien van het dossier
Ze hebben een maand om aan je inzage verzoek te voldoen

Als ze niet meewerken zijn ze in strijd met de wet, en gegarandeerd dat ze dit weten.
Succes :)
Wat fijn, bedankt voor deze informatie! O+
  zondag 13 april 2025 @ 07:24:37 #29
344469 Amsel
zonder t
pi_217353931
Hadden jullie al gezien dat de rijbewijskeuring bij ASS gaan verdwijnen? En voor mensen met ADHD wordt 'ie "proportioneler".
pi_217354118
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 07:24 schreef Amsel het volgende:
Hadden jullie al gezien dat de rijbewijskeuring bij ASS gaan verdwijnen? En voor mensen met ADHD wordt 'ie "proportioneler".
Ja, maar pas per 2026, want ze moeten eerst kijken hoe ze dat gaan afschaffen... 8)7
Lijkt mij niet zo moeilijk, streep erdoor en klaar, had gelijk in kunnen gaan toch?
Maar ze zullen eerst wel moeten uitbroeden hoe die psychiaters hun inkomen dan veilig kunnen stellen...
Mijn oudste wordt eind van het jaar 18, maar wil pas rijles als ze klaar is met haar examen en dat duurt nog anderhalf jaar, dus voor ons komt het mooi op tijd.
pi_217461703
Ah ik heb het draadje gevonden :)

Bij mijn jongste heb ik het sterke vermoeden dat hij ADHD heeft. Hij is vier. Ik zag dat testen pas vanaf 6 jaar gaat. Hebben jullie jullie kinderen ook pas vanaf 6 jaar laten testen?
  vrijdag 25 april 2025 @ 11:20:28 #32
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217463065
Hier nooit getest op adhd. Mijn meiden zijn pas met 10 en 11 jaar getest op autisme.

En verder gaat het hier slecht

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_217464650
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 07:10 schreef Sunshine1982 het volgende:

Bij mijn jongste heb ik het sterke vermoeden dat hij ADHD heeft. Hij is vier. Ik zag dat testen pas vanaf 6 jaar gaat. Hebben jullie jullie kinderen ook pas vanaf 6 jaar laten testen?
Zoon heeft een breed onderzoek en hulp gehad met 3 jaar. Hier kwam autisme uit met adhd kenmerken. Mochten de adhd kenmerken er nog steeds zijn met 6-7 jaar konden we opnieuw testen. Maar we vinden een diagnose wel voldoende en medicatie ( methylfenidaat)zou hij ook al gelijk mogen met 3 jaar. Niet gedaan overigens.

Het kan wel, maar dan moeten echt meerdere aan de bel trekken dat het niet gaat. Zoals opvang, peuterspeelzaal, school, wijkteam gemeente.
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk
pi_217465900
Mijn oudste is met 4/5 jaar getest op autisme.

@Kyara, wat vervelend al die onduidelijkheid, je zou zo graag meer vertellen aan ze, maar dan moet je zelf ook meer weten hoe het eruit gaat zien. Sterkte :*
  vrijdag 25 april 2025 @ 21:38:34 #35
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_217467740
Wat een vervelende situatie Kyara. Hebben ze zelf nog geen idee dan van wat ze na dit schooljaar gaan doen? Ze zullen daar toch wel vragen over hebben?

Ik hoop dat het toch gaat lukken met dat Tussenjaar. Het klinkt als een goede optie. Sterkte in ieder geval :*
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 25 april 2025 @ 23:40:30 #36
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217468593
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 21:38 schreef livelink het volgende:
Wat een vervelende situatie Kyara. Hebben ze zelf nog geen idee dan van wat ze na dit schooljaar gaan doen? Ze zullen daar toch wel vragen over hebben?

Ik hoop dat het toch gaat lukken met dat Tussenjaar. Het klinkt als een goede optie. Sterkte in ieder geval :*
Zij gaan uit van het tussenjaar. Daar zijn ze voor aangemeld. Maar die school zet nu, na aanmelding en warme overdracht, vraagtekens bij de plaatsbaarheid van een van de twee.
pi_217470247
@Kyara hebben jullie in de buurt een middelbare school speciaal voor kinderen met autisme? Wij hebben nog een paar jaar voordat we voor de jongste naar middelbare scholen moeten gaan kijken, maar ik verwacht dat dat uiteindelijk voor hem de beste plek gaat zijn.

Lastig hè, als je allerlei dingen moet uitzoeken en regelen maar dat nog niet aan ze kan vertellen voordat je meer duidelijkheid hebt. Toen dat bij ons speelde vond ik dat ook heel vervelend.

En het kost allemaal ook gewoon heel veel energie :{
  zaterdag 26 april 2025 @ 09:48:45 #38
37150 livelink
pi_217470286
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 23:40 schreef Kyara het volgende:

[..]
Zij gaan uit van het tussenjaar. Daar zijn ze voor aangemeld. Maar die school zet nu, na aanmelding en warme overdracht, vraagtekens bij de plaatsbaarheid van een van de twee.
Ah, nu snap ik het. Ik dacht dat slechts 1 van de twee voor een tussenjaar zou gaan en de ander wel direct naar de brugklas. Hele lastige situatie inderdaad met al die onzekerheid.
pi_217470434
Onze oudste heeft inmiddels ook te horen gekregen dat ze autisme heeft. Alleen is ze het daar totáál niet mee eens. Ze is een hele tijd verschrikkelijk boos geweest, wilde er niet over praten, geen uitleg horen, kortom: ze ging compleet in de weerstand.

Een van de redenen dat ze per se geen autisme wil hebben is dat kinderen op haar school vaak op elkaar schelden met "stomme autist", dus daar wil ze niet mee geassocieerd worden :{ Dus wat we steeds van haar horen is "IK HEB NIET DAT STOMME AUTISME EN IK WIL ER NIET MEER OVER PRATEN!!"

En toen... was ze deze week aan het videobellen met haar nichtje dat aan de andere kant van de wereld woont. Nichtje is altijd vrolijk en leuk en aardig en cool. Ze beschouwen elkaar als "besties" en "long-lost twins". Ze hebben dezelfde karakters en dezelfde hobbies. En nichtje vertelde dat ze die week had gehoord dat ze ADHD en autisme heeft. En toen hoorde ik onze oudste opeens zeggen "dat heb ik ook.. " O+
  zaterdag 26 april 2025 @ 11:34:43 #40
37150 livelink
pi_217470884
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 10:12 schreef Amsel het volgende:
Onze oudste heeft inmiddels ook te horen gekregen dat ze autisme heeft. Alleen is ze het daar totáál niet mee eens. Ze is een hele tijd verschrikkelijk boos geweest, wilde er niet over praten, geen uitleg horen, kortom: ze ging compleet in de weerstand.

Een van de redenen dat ze per se geen autisme wil hebben is dat kinderen op haar school vaak op elkaar schelden met "stomme autist", dus daar wil ze niet mee geassocieerd worden :{ Dus wat we steeds van haar horen is "IK HEB NIET DAT STOMME AUTISME EN IK WIL ER NIET MEER OVER PRATEN!!"

En toen... was ze deze week aan het videobellen met haar nichtje dat aan de andere kant van de wereld woont. Nichtje is altijd vrolijk en leuk en aardig en cool. Ze beschouwen elkaar als "besties" en "long-lost twins". Ze hebben dezelfde karakters en dezelfde hobbies. En nichtje vertelde dat ze die week had gehoord dat ze ADHD en autisme heeft. En toen hoorde ik onze oudste opeens zeggen "dat heb ik ook.. " O+
O+
Ik zie aan mijn zoon dat hij op het punt is dat hij zijn diagnose allang heeft geaccepteerd als iets wat hij nou eenmaal heeft en dat bij hem hoort zonder dat hij dat als een enorm probleem ziet. Het scheelt ook wel dat hij al zijn vrienden vooral kent van het speciaal onderwijs, dus het is niks vreemds verder.

En om toch ook nog een positieve update te geven. Hij heeft zich deze week weer ingeschreven voor een opleiding. Hij gaat toegepaste wiskunde doen in Eindhoven aan de Hogeschool daar. Zonder enige hulp van mijn kant, maar wel met hulp van de maatschappelijk ondersteuner van de huisartsenpraktijk. Die heeft samen met hem een plan van aanpak opgesteld. Hij is naar open dagen gegaan in Delft, Eindhoven en Amsterdam. Hij heeft zich ingeschreven voor proeflessen voor de studies waar hij tussen twijfelde. Hij heeft specifiek aangegeven bij de open dagen waar hij eerder op vastgelopen was en gevraagd wat hun ondersteuning is op dat punt.

Hij geeft zelf ook wel aan dat hij bang is dat het weer fout gaat op hetzelfde punt (en liet ook nu pas weer doorschemeren hoe slecht het echt met hem is gegaan; slechter dan ik dacht), maar de opleiding waar hij nu voor heeft gekozen is kleinschalig, waardoor het waarschijnlijk eerder gezien wordt als het niet goed gaat en hopelijk dan ook eerder ingegrepen.

Hij gaat wel reizen, want op kamers wonen is echt nog veel stappen te ver voor hem, maar deze progressie is iets waar ik vorig jaar nog niet op durfde te hopen.
pi_217470986
Wauw @livelink wat een stappen maakt hij! En wat zou het fijn zijn als school hem ziet en helpt om het in betere banen te leiden dan de vorige opleiding! O+ :*
  zaterdag 26 april 2025 @ 13:01:01 #42
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217471596
Dat klinkt het hoopvol livelink en echt als iemand die verantwoordelijkheid neemt en flinke stappen heeft gemaakt. Ik hoop ook heel erg op zo'n scenario voor mijn dochter, dus hopelijk kom je met positieve updates hierover!
pi_217473889
@livelink Wat knap dat hij dat allemaal zelf heeft geregeld! Het klinkt allemaal heel positief O+
pi_217473906
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 11:34 schreef livelink het volgende:
ij heeft specifiek aangegeven bij de open dagen waar hij eerder op vastgelopen was en gevraagd wat hun ondersteuning is op dat punt.

Hij geeft zelf ook wel aan dat hij bang is dat het weer fout gaat op hetzelfde punt (en liet ook nu pas weer doorschemeren hoe slecht het echt met hem is gegaan; slechter dan ik dacht), maar de opleiding waar hij nu voor heeft gekozen is kleinschalig, waardoor het waarschijnlijk eerder gezien wordt als het niet goed gaat en hopelijk dan ook eerder ingegrepen.

Hij gaat wel reizen, want op kamers wonen is echt nog veel stappen te ver voor hem, maar deze progressie is iets waar ik vorig jaar nog niet op durfde te hopen.
Wat ontzettend fijn om te lezen! Echt super hoeveel stappen hij heeft gezet!
pi_217473923
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:41 schreef Amsel het volgende:
@:Kyara hebben jullie in de buurt een middelbare school speciaal voor kinderen met autisme? Wij hebben nog een paar jaar voordat we voor de jongste naar middelbare scholen moeten gaan kijken, maar ik verwacht dat dat uiteindelijk voor hem de beste plek gaat zijn.

Lastig hè, als je allerlei dingen moet uitzoeken en regelen maar dat nog niet aan ze kan vertellen voordat je meer duidelijkheid hebt. Toen dat bij ons speelde vond ik dat ook heel vervelend.

En het kost allemaal ook gewoon heel veel energie :{
Nee, helaas geen scholen specifiek voor ass, dan kom je bij speciaal onderwijs. Wel zijn er scholen die beter ingericht zijn op "zorg" maar bij eentje bieden ze weer niet haar niveau aan. Maar bij haar zit het probleem meer bij het naar school gaat (of überhaupt ergens heel gaan) dan bij het op school zijn. Als ze wel gaat, gaat ze prima en komt ze ontspannen en vrolijk thuis. Zus, die dus wel gewoon gaat, heeft veel meer last van prikkels op school. Die komt echt boos en overprikkeld thuis.
  zaterdag 26 april 2025 @ 20:02:13 #46
37150 livelink
pi_217474077
Wel knap dat de ene zus wel gaat als de andere niet gaat ondanks dat ze zo veel last heeft van de prikkels.
pi_217474429
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 20:02 schreef livelink het volgende:
Wel knap dat de ene zus wel gaat als de andere niet gaat ondanks dat ze zo veel last heeft van de prikkels.
ja, dat vinden wij ook knap. Zeker omdat ze zus best wel nodig heeft in de klas maar ook thuisblijven is geen optie voor haar. Ze wordt er alleen wel heel erg boos van. Dus dan vliegen thuis de spullen door de kamer.
  zaterdag 26 april 2025 @ 20:47:08 #48
37150 livelink
pi_217474437
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 april 2025 20:46 schreef Kyara het volgende:

[..]
ja, dat vinden wij ook knap. Zeker omdat ze zus best wel nodig heeft in de klas maar ook thuisblijven is geen optie voor haar. Ze wordt er alleen wel heel erg boos van. Dus dan vliegen thuis de spullen door de kamer.
Ja, dat is wel goed voorstelbaar. Maar maakt het allemaal wel erg zwaar ook voor jou.
pi_217474665
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 13:01 schreef Qarrad het volgende:
Dat klinkt het hoopvol livelink en echt als iemand die verantwoordelijkheid neemt en flinke stappen heeft gemaakt. Ik hoop ook heel erg op zo'n scenario voor mijn dochter, dus hopelijk kom je met positieve updates hierover!
Idem...
Ik hoorde van mijn moeder dat ze een kennis heeft met een zoon met autisme, die eerder ook altijd maar in bed lag of zat te gamen. Maar die intussen een opleiding aan het doen is en de boel best aardig op de rit begint te krijgen.
Ik hoop dan ook altijd maar dat dat lampje bij mijn oudste ook aan gaat tzt.
We zijn nu aan het kijken voor wat er geregeld moet gaan worden als ze 18 wordt van het najaar... pfff.
pi_217574458
Hier heeft de poep de ventilator geraakt.

Swv heeft school benaderd, ib-er gaf ons twee data. Wij konden die data niet. Maar zaten ook volop in de kraamtijd, agenda vol met afspraken voor de kinderen. Dus gemaild dat we niet konden, maar er nog even op terug zouden komen met data zodra we helder hadden wanneer het kon.

Als reactie daarop kregen we een mail, 2 kantjes van de directeur. Vol met verwijten en aannames. Heel defensief. Ze vonden het niet netjes dat wij zelf het swv erbij hadden betrokken, dat we niet communicatief waren. Wij als school, jullie als ouders. Het advies van de zorgverleners wordt volledig buiten beschouwing gelaten. Echt persoonlijk aanvallen ook.
pi_217574536
Jeetje @Cygne, wat idioot.. wat vindt het swv ervan? Ik zou die mail linea recta doorsturen eerlijk gezegd :X jullie hebben echt uitgebreid gecommuniceerd en pas swv betrokken toen helder werd dat school niks doet met adviezen van de betrokken zorgverleners en er twijfels waren of ze wel de correcte procedure volgen. Ze balen wss gewoon dat swv nu ziet wat voor puinhoop ze ervan maken, maar dat moeten ze niet op jullie afreageren, want helemaal hun eigen schuld en probleem..

[ Bericht 0% gewijzigd door vlindertje89 op 08-05-2025 14:07:31 ]
pi_217574722
Jemig @Cygne, ik zou de mail doorsturen naar het swv, wat vlindertje ook zegt. :*
pi_217575009
Ik baal ook echt ontzettend dat onze hele kraamtijd alleen maar is gekleurd door stress hierom.

Advies van zorgverleners is nu nadrukkelijk om juist niks te doen. We zijn al sinds de zomer in discussie. Waarbij we alles aangrijpen maar het alleen maar over cluster 4 blijft gaan.

Bij F zijn we nu bezig met het swv bezig wat zijn behoefte is en dat gaat echt heel zorgvuldig. Alles wordt meegewogen, het beeld van de pedagogisch medewerkers, gedragsdeskundigen, wat wij vinden. Er zijn verschillende observaties van het swv geweest. Met M was het diagnose en het ging meteen over cluster 4. Zelfs de school was al uitgezocht. Ze zeggen dat zij "al wat stappen verder waren" en het plan er al lag voor diagnose. Maar die diagnose was nodig voor tlv.

De basisschool waar hij mogelijk naartoe had gekund is komen observeren op de ochtend na de geboorte van E. toen hij 2 dagen bij opa en oma logeerde én zijn juf er niet was. Daarna heeft de andere school hun handen ervanaf getrokken. Die mededeling kregen wij nog geen week na de bevalling. De observatie wordt nu als onafhankelijke beoordeling gebruikt ten gunste van tlv.

De reden waarom cluster 4 de enige optie is wordt ook niet duidelijk en wisselt steeds. Mocht hij het niet redden daar is dat ook prima. Maar dan wil ik het wel via de juiste weg.
pi_217584041
Oh @Cygne, wat een ellende :'( Wat een hork van een directeur dat er zo'n mail wordt gestuurd, en wat een vreselijke rottiming voor jullie dat dit allemaal valt tijdens de kraamperiode.

Heel veel sterkte :*
pi_217587810
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 07:10 schreef Sunshine1982 het volgende:

SPOILER
pi_217595877
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 19:09 schreef Halcon het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
pi_217595968
@Cygne ik vind het ronduit schandalig hoe er met jullie is en wordt omgegaan, ook door de potentiële andere school met de observatie, en ik vind het heel rot voor je dat het zo'n schaduw over je kraamperiode heeft geworpen. Het is altijd schandalig, maar dit is zo'n bijzondere periode, dat had voor jullie niet verpest mogen worden :*
pi_217597223
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 20:41 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
  zondag 11 mei 2025 @ 11:08:58 #59
35189 Troel
scherp en bot
pi_217598849
SPOILER
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_217650941
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 20:51 schreef vlindertje89 het volgende:
@:Cygne ik vind het ronduit schandalig hoe er met jullie is en wordt omgegaan, ook door de potentiële andere school met de observatie, en ik vind het heel rot voor je dat het zo'n schaduw over je kraamperiode heeft geworpen. Het is altijd schandalig, maar dit is zo'n bijzondere periode, dat had voor jullie niet verpest mogen worden :*
Psychiater heeft inmiddels contact gehad met school en advies gegeven hem en ons rust te geven tot in ieder geval na de herfstvakantie. School heeft aangegeven die tijd niet te gaan geven. Dat hij dit schooljaar nog af mag maken maar dat is het. Insteek van het gesprek gaat zijn handelingsverlegenheid en het argument voor cluster 4 is dat hij gefrustreerd raakt als hij het tempo niet kan bijbenen. Ondersteuning binnen school kan niet want te intelligent, zelfde voor sbo. Ze hebben ons "duidelijke hints" gegeven dat cluster 4 de enige optie was.

Hoe school het ziet: Hij past beter op cluster 4, diagnose, tlv. Wij als ouders zien de ernst niet. Als we vragen waarom dan niet het stroomschema swv. Dan waren zij als team écht al een paar stapjes verder.
pi_217650996
Ik blijf verbijsterd je berichten lezen, Cygne. Wat een onzin wordt er gespuwd door hun.

Wij zitten aan de andere kant met een school die blijft overvragen. Hij was 4x aan een rekentoets gezet die maar niet af kwam, voordat ze besloten hem op een kamer apart met een andere leraar ernaast te zetten. Toen was de toets in 10 minuten af. "Maar dat kan eigenlijk echt niet hoor, dat moet hij echt zelfstandig kunnen.". 8)7
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_217651066
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:04 schreef Nanuke het volgende:
Ik blijf verbijsterd je berichten lezen, Cygne. Wat een onzin wordt er gespuwd door hun.

Wij zitten aan de andere kant met een school die blijft overvragen. Hij was 4x aan een rekentoets gezet die maar niet af kwam, voordat ze besloten hem op een kamer apart met een andere leraar ernaast te zetten. Toen was de toets in 10 minuten af. "Maar dat kan eigenlijk echt niet hoor, dat moet hij echt zelfstandig kunnen.". 8)7
Wat een moeilijk gedoe. M. scoort op zijn toetsen boven niveau behalve bij wiskunde/rekenen. Dat is gewoon op niveau. Maar hij komt niet mee met instructie of zelfstandig werken en dat frustreert hem, begrijpelijk. Dat zien wij ook wel. Maar ik vraag me wel af hoe hij dan zulke goede rapporten heeft. Waarom hij met zoveel plezier naar school gaat. Die vraag krijgen we gewoon niet helder beantwoord.
pi_217651685
Wat een bizarre houding van die school @Cygne, nota bene dat ze het advies van de psychiater volledig in de wind slaan ook. Het is zo duidelijk dat ze gewoon niet mee willen denken of werken, maar wat doen ze M en jullie daar enorm mee te kort ;(

@Nanuke, ik lees ook met verbazing jouw bericht. Waarom zou hij dat zelfstandig moeten kunnen, het alleen een toets laten maken is zo'n eenvoudige aanpassing die duidelijk ook direct tot resultaat leidt ;(

Ik ben dan even zo blij met de juffen van mijn 8 jarige. Die hebben zelf geïnitieerd om Jewel apart te nemen voor de cito toets, zonder vooraf te overleggen met ons omdat ze het als vanzelfsprekend beschouwden dat ze dat konden en moesten uitproberen. En toen het Jewel bleek te helpen, hebben ze besloten dat ze alle cito toetsen alleen bij de juf mag maken, dat staat nu ook in haar dossier zodat we niet bij elke klas opnieuw daarover het gesprek hoeven aan te gaan met de meester of juf.

Vanmorgen wilde Jewel niet naar school, geeft aan misselijk te zijn, overstuur, spanning maar zelf niet wetende waar het vandaan kwam. Uiteindelijk is ze - weliswaar te laat maar alsnog - naar school gegaan, met haar knuffel en in een dikke wintertrui waar ze zich in kon verstoppen . En ving de juf haar op met de mededeling aan mijn vrouw (die haar bracht) dat ze er al vanuit was gegaan dat het een moeilijke dag zou zijn omdat er vanmiddag en vanavond een 4x4 toernooi is (voetbaltoernooi voor alle kinderen uit het dorp waar Jewel ook graag aan mee wilde doen) wat ze waarschijnlijk onbewust heel erg spannend zal vinden. En dat ze dus ook prima haar knuffel mee de klas in mocht vandaag omdat dat veiligheid en houvast biedt.

Zó'n juf, die niet alleen meedenkt maar ook vooruit denkt en oog heeft voor het kind, gun ik dus alle kinderen, maar vooral de kinderen die het zo hard nodig hebben O+
  vrijdag 16 mei 2025 @ 09:47:49 #64
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217651881
Wat een gedoe Cygne, en wat ontzettend naar dat ze jullie ook niet gewoon even de rust gunnen, zoals het advies van de psychiater ook is.

Mijn meiden hebben een emotional support knuffel (een hond). Hij heeft ook een emotional support hesje aan. Die gaan ook mee de klas in.

Hier ook schoolgedoe.
SPOILER
pi_217652944
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:47 schreef Kyara het volgende:
Wat een gedoe Cygne, en wat ontzettend naar dat ze jullie ook niet gewoon even de rust gunnen, zoals het advies van de psychiater ook is.

Mijn meiden hebben een emotional support knuffel (een hond). Hij heeft ook een emotional support hesje aan. Die gaan ook mee de klas in.

Hier ook schoolgedoe.
SPOILER
SPOILER
  vrijdag 16 mei 2025 @ 11:49:30 #66
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217652972
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 11:45 schreef Schanu het volgende:

[..]
SPOILER
Thanks! Stijf van de spanning inderdaad.

SPOILER
pi_217653137
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:16 schreef Cygne het volgende:

[..]
Wat een moeilijk gedoe. M. scoort op zijn toetsen boven niveau behalve bij wiskunde/rekenen. Dat is gewoon op niveau. Maar hij komt niet mee met instructie of zelfstandig werken en dat frustreert hem, begrijpelijk. Dat zien wij ook wel. Maar ik vraag me wel af hoe hij dan zulke goede rapporten heeft. Waarom hij met zoveel plezier naar school gaat. Die vraag krijgen we gewoon niet helder beantwoord.
Voor Dirk is dit ook zo. Hij komt met name heel slecht tot werken. Juf zei begin van dit jaar met de rapportbespreking nog dat ze ziet dat hij veel meer kan dan dat uit de toetsen blijkt. En daaruit blijkt al dat hij echt een pienter jochie is. Bizar dat ze dan bij beiden zo snel afschuiven. Bij ons op "maar hij moet X gewoon op manier Y kunnen" en bij jullie op "ha gaan we niet doen". Pijnlijk.
pi_217653347
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 12:03 schreef Nanuke het volgende:

[..]
Voor Dirk is dit ook zo. Hij komt met name heel slecht tot werken. Juf zei begin van dit jaar met de rapportbespreking nog dat ze ziet dat hij veel meer kan dan dat uit de toetsen blijkt. En daaruit blijkt al dat hij echt een pienter jochie is. Bizar dat ze dan bij beiden zo snel afschuiven. Bij ons op "maar hij moet X gewoon op manier Y kunnen" en bij jullie op "ha gaan we niet doen". Pijnlijk.
Erg he.
Wij denken inmiddels wel dat SBO fijner kan zijn en passend bij zijn ondersteuningsbehoefte. Maar dat is geen optie omdat hij te intelligent is. Cluster 4 voor kinderen met internaliserende problematiek is de enige optie. Maar hij heeft geen zware problematiek. Maar goed, kennelijk doen ze dit wel vaker als dit als eerste en enige optie zien zonder iets anders te proberen. Ik denk dat hij daar ongelukkig wordt. Maar we hebben geen keuze meer denk ik.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 21:07:52 #69
327807 Mariposas
יה&#14
pi_217657404
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 12:26 schreef Cygne het volgende:

[..]
Erg he.
Wij denken inmiddels wel dat SBO fijner kan zijn en passend bij zijn ondersteuningsbehoefte. Maar dat is geen optie omdat hij te intelligent is. Cluster 4 voor kinderen met internaliserende problematiek is de enige optie. Maar hij heeft geen zware problematiek. Maar goed, kennelijk doen ze dit wel vaker als dit als eerste en enige optie zien zonder iets anders te proberen. Ik denk dat hij daar ongelukkig wordt. Maar we hebben geen keuze meer denk ik.
Wie vindt sbo geen optie? Is dat omdat er op de sbo-scholen bij jullie in de buurt alleen kinderen zitten die moeilijk lerend zijn? Dat is op de sbo school waar mijn zoon zit in elk geval niet zo, ze hebben er zelfs hoogbegaafden groepen. Er zitten wel veel kinderen die moeilijk lerend zijn, maar dat zijn ze zeker niet allemaal. Bij ons volgen ze de leerlijn van het kind en niet per se van het schooljaar waar ze in zitten. Zo volgt mijn zoon taal 1 a 2 leerjaren hoger en rekenen juist een leerjaar lager. Sbo is juist heel erg gericht op leerproblematiek.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_217659521
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 21:07 schreef Mariposas het volgende:

[..]
Wie vindt sbo geen optie? Is dat omdat er op de sbo-scholen bij jullie in de buurt alleen kinderen zitten die moeilijk lerend zijn? Dat is op de sbo school waar mijn zoon zit in elk geval niet zo, ze hebben er zelfs hoogbegaafden groepen. Er zitten wel veel kinderen die moeilijk lerend zijn, maar dat zijn ze zeker niet allemaal. Bij ons volgen ze de leerlijn van het kind en niet per se van het schooljaar waar ze in zitten. Zo volgt mijn zoon taal 1 a 2 leerjaren hoger en rekenen juist een leerjaar lager. Sbo is juist heel erg gericht op leerproblematiek.
De ib-er.
Want hij is te intelligent en "jullie moeten niet vergeten hij heeft wél autisme he". Dus cluster 4 voor internaliserende problematiek is de enige optie. Met F zijn we bezig met het swv en deskundigen van het mkd waar hij naartoe kon. Wij dachten cluster 3 of 2 gezien zijn huidige ontwikkeling maar zij vinden zijn casus niet zwaar genoeg om een tlv daarvoor te adviseren. Maar die van M kennelijk wel.

Ons SBO is prima hoor. Daar zit vanalles qua niveau. Het MKD zit in hetzelfde gebouw dus we komen daar natuurlijk vrij regelmatig met ophalen en brengen F. M heeft ook moeiteloos aansluiting als de kinderen van het SBO daar spelen.
pi_217659842
Maar zonder inmenging van het Swv krijg je ook geen Tlv, toch? En het Swv vindt de casus van M toch ook niet zwaar genoeg?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_217660039
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 08:52 schreef SaskiaR het volgende:
Maar zonder inmenging van het Swv krijg je ook geen Tlv, toch? En het Swv vindt de casus van M toch ook niet zwaar genoeg?
Het OJS iig niet. We hebben komende week voor het eerst de steunpuntcoordinator aan tafel zitten omdat het swv contact heeft opgenomen met school. Ik heb begrepen dat de insteek van dat gesprek gaat zijn dat ze handelingsverlegen zijn. Andere reguliere school binnen het swv is geen optie want hij komt niet tot leren in een reguliere setting SBO kan ook niet want zijn resultaten zijn te goed. Dus dan is de enige optie cluster 4, want ja autisme.

Ook merken ze dat hij sinds dit jaar meer frustraties heeft. Ik snap wel waarom, mij verbaast het eerlijk gezegd dat hij nog goede resultaten behaalt, met veel plezier naar school gaat, zich inzet bij therapie en zwemles.
pi_217660168
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 09:13 schreef Cygne het volgende:

[..]
Het OJS iig niet. We hebben komende week voor het eerst de steunpuntcoordinator aan tafel zitten omdat het swv contact heeft opgenomen met school. Ik heb begrepen dat de insteek van dat gesprek gaat zijn dat ze handelingsverlegen zijn. Andere reguliere school binnen het swv is geen optie want hij komt niet tot leren in een reguliere setting SBO kan ook niet want zijn resultaten zijn te goed. Dus dan is de enige optie cluster 4, want ja autisme.

Ook merken ze dat hij sinds dit jaar meer frustraties heeft. Ik snap wel waarom, mij verbaast het eerlijk gezegd dat hij nog goede resultaten behaalt, met veel plezier naar school gaat, zich inzet bij therapie en zwemles.
Maar dat is wat school zegt toch? Als SWV een andere mening heeft, dan kunnen zij een andere oplossing voor M zoeken. De school kan het SWV niet dwingen om een TLV af te geven. Ik zou inzetten op een andere reguliere school, want de huidige wil je niks meer mee te maken hebben. Het klinkt alsof hij met een beetje ondersteuning van het SWV prima zou kunnen functioneren op een gewone school.
pi_217660353
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 09:36 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Maar dat is wat school zegt toch? Als SWV een andere mening heeft, dan kunnen zij een andere oplossing voor M zoeken. De school kan het SWV niet dwingen om een TLV af te geven. Ik zou inzetten op een andere reguliere school, want de huidige wil je niks meer mee te maken hebben. Het klinkt alsof hij met een beetje ondersteuning van het SWV prima zou kunnen functioneren op een gewone school.
Nee, hij moet daar sowieso weg.
Beangstigt me wel dat school denkt dat dit zo makkelijk gaat als ik zie hoe zorgvuldig alles gaat met F.
pi_217660603
Ik denk dat die school het deksel op zijn neus gaat krijgen van het SWV...
En je kan als ouder ook bezwaar maken als je het niet eens bent met de TLV.
pi_217683810
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 10:22 schreef SaskiaR het volgende:
Ik denk dat die school het deksel op zijn neus gaat krijgen van het SWV...
En je kan als ouder ook bezwaar maken als je het niet eens bent met de TLV.
Dat denk ik ook hoor. Ik vraag me überhaupt af of ze wel een tlv gaan afgeven.

Ik ken oprecht geen veerkrachtiger kind dan hij. Met alles wat hij heeft meegemaakt, tekort is gekomen. Gaat hij nog steeds heel fijn door het leven. Hij kan met alles en iedereen. Wel is hij eigenzinnig en gaat hij ervan uit dat mensen goede bedoelingen hebben. Hij heeft geen meltdowns, geen moeite als het anders loopt. Gaat 5 dagen per week naar school, 2 dagen per week zwemles, pmt, spreekt ook nog af. Hij is heel excentriek en eigen hoor, vertelt tegen iedereen dat hij een zusje heeft. Dat zijn broer F heet en het stoutste maar ook het liefste broertje ter wereld heeft. Kan daarin niet altijd helemaal afstemmen. Maar is dat een cluster 4 hulpvraag voor kinderen met internaliserende problematiek?

Hij zegt ook vlot tegen zijn juf dat hij zijn opdrachten niet kan maken door zijn autisme. En dan streept zij ze weg. Zijn cito's zijn prima. Want die zijn makkelijk, zegt hij.
pi_217687147
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2025 22:15 schreef Cygne het volgende:

[..]
Dat denk ik ook hoor. Ik vraag me überhaupt af of ze wel een tlv gaan afgeven.

Ik ken oprecht geen veerkrachtiger kind dan hij. Met alles wat hij heeft meegemaakt, tekort is gekomen. Gaat hij nog steeds heel fijn door het leven. Hij kan met alles en iedereen. Wel is hij eigenzinnig en gaat hij ervan uit dat mensen goede bedoelingen hebben. Hij heeft geen meltdowns, geen moeite als het anders loopt. Gaat 5 dagen per week naar school, 2 dagen per week zwemles, pmt, spreekt ook nog af. Hij is heel excentriek en eigen hoor, vertelt tegen iedereen dat hij een zusje heeft. Dat zijn broer F heet en het stoutste maar ook het liefste broertje ter wereld heeft. Kan daarin niet altijd helemaal afstemmen. Maar is dat een cluster 4 hulpvraag voor kinderen met internaliserende problematiek?

Hij zegt ook vlot tegen zijn juf dat hij zijn opdrachten niet kan maken door zijn autisme. En dan streept zij ze weg. Zijn cito's zijn prima. Want die zijn makkelijk, zegt hij.
Ik vrees voor school dat dat niet echt een grond is voor een tlv... maar pfoeh wat een gedoe en wat een strijd. Als ze de energie eens in je kind zouden steken ipv in het bezwaren zien enzo... dan zouden ze misschien wel zien dat het allemaal best kan, als ze een beetje meebewegen :*
pi_217695163
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 12:02 schreef Nijna het volgende:

[..]
Ik vrees voor school dat dat niet echt een grond is voor een tlv... maar pfoeh wat een gedoe en wat een strijd. Als ze de energie eens in je kind zouden steken ipv in het bezwaren zien enzo... dan zouden ze misschien wel zien dat het allemaal best kan, als ze een beetje meebewegen :*
Ik zou ook denken van niet.
Voor F moet nu ook een tlv worden aangevraagd. Maar afgesproken dat het mkd dat gaat oppakken samen met het sbo. F staat ingeschreven op de school van M. Dus eigenlijk moeten zij dat doen. Maar de kans was aanwezig dat school ook weer een mening zou hebben en ging duwen richting cluster 2 of 3. Terwijl uit het onderzoek en dossier blijkt dat sbo prima haalbaar is.

Zie onwijs op tegen dat gesprek morgen.

SPOILER
pi_217695234
Ja, dat snap ik. Als de juf zo in de wedstrijd zit... Dat kinderen lerende zijn snapt iedereen, maar onderdeel van dat proces is natuurlijk ook aanspreken op en optreden tegen gedrag dat niet acceptabel is.

Dat gebeurt tegenwoordig minder dan vroeger heb ik het idee.
pi_217695905
Succes, sterkte voor/met het gesprek morgen @Cygne :* ik hoop dat jullie iets hebben aan het swv!
  dinsdag 20 mei 2025 @ 17:31:45 #81
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217699779
Sterkte @Cygne

Echt, die school :X gewoon geen woorden voor

SPOILER
  dinsdag 20 mei 2025 @ 17:39:27 #82
37150 livelink
pi_217699850
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 17:31 schreef Kyara het volgende:
Sterkte @:Cygne

Echt, die school :X gewoon geen woorden voor

SPOILER
Fijn Kyara, dat zal een grote opluchting voor jullie zijn!
  dinsdag 20 mei 2025 @ 18:21:25 #83
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217700214
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 17:39 schreef livelink het volgende:

[..]
Fijn Kyara, dat zal een grote opluchting voor jullie zijn!
nou echt hoor. 20 kilo lichter en een heleboel grijze haren erbij.
pi_217704564
Wat fijn @Kyara!

Succes vandaag @Cygne
pi_217711007
@Kyara, wat een enorme opluchting moet dit voor je zijn, wat fijn zeg O+

@Cygne, hoe ging het gesprek vandaag?

Hier weer even een vraagje. Mijn 8 jarige zegt sinds een paar weken dat ze stemmen hoort, ze kan niet goed aangeven sinds wanneer dat is. Ze vertelden haar eerst dat ze de hond pijn moest doen gaf ze aan, nu geven de stemmen aan dat ze anderen pijn moet doen.

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Kan het iets zijn wat ze zelf heeft bedacht, of kan het zijn dat ze echt stemmen hoort. Dat laatste lijkt mij extreem en vind ik zorgelijk. Heeft iemand hier ervaring mee?
  woensdag 21 mei 2025 @ 20:25:13 #86
37150 livelink
pi_217711282
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 20:01 schreef Schanu het volgende:
@:Kyara, wat een enorme opluchting moet dit voor je zijn, wat fijn zeg O+

@:Cygne, hoe ging het gesprek vandaag?

Hier weer even een vraagje. Mijn 8 jarige zegt sinds een paar weken dat ze stemmen hoort, ze kan niet goed aangeven sinds wanneer dat is. Ze vertelden haar eerst dat ze de hond pijn moest doen gaf ze aan, nu geven de stemmen aan dat ze anderen pijn moet doen.

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Kan het iets zijn wat ze zelf heeft bedacht, of kan het zijn dat ze echt stemmen hoort. Dat laatste lijkt mij extreem en vind ik zorgelijk. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja, ik (zal je niet verbazen). Het was mede de reden dat mijn zoon is opgenomen. Hij gaf aan dat hij stemmen hoorde en dat hij ons moest vermoorden. Dat laatste hoorde ik gelukkig pas na zijn opname. Toen hij Ritalin kreeg gaf hij ook aan dat de enge stemmen en filmpjes in zijn hoofd daarmee waren gestopt. Nadat we met Ritalin gestopt zijn heb ik hem er nooit meer over gehoord overigens. Ik zou dit wel aangeven bij de psychiater of huisarts.
pi_217711607
Gesprek gehad met het swv en school.

SPOILER
pi_217711688
@Cygne Wat fijn! Maar huh, wat een ommezwaai in dit verhaal ineens.
  woensdag 21 mei 2025 @ 23:01:11 #89
344469 Amsel
zonder t
pi_217712545
Wat een goed nieuws voor @Kyara en @Cygne! Ben wel benieuwd naar het hele verhaal Cygne, wat een (fijne!) ommezwaai!

@Schanu zijn het echt stemmen of intrusieve gedachtes? Met stemmen heb ik geen ervaring, intrusieve gedachtes schieten wel regelmatig door het hoofd van de oudste, maar daar kan ze goed over praten en dan werkt het mantra "het is maar een gedachte, ik hoef er niet naar te luisteren" gelukkig goed.

SPOILER
Ondertussen maak ik me steeds meer zorgen over de keuze voor een middelbare school. We hebben nog een jaar, dus ze kan nog enorm groeien natuurlijk. Maar de stress en paniek en woede (en daarmee ook de angst en de dwang) die een beetje huiswerk nu al opleveren, maken me echt bang voor hoe dat op de middelbare school zal gaan. Bestaat er zoiets als een middenweg tussen regulier en speciaal onderwijs? Ik denk dat speciaal onderwijs voor haar eigenlijk net te veel van het goede is (en dat ze zich daar ook gewoon niet thuis zal voelen), maar ik verwacht wel dat er meer ondersteuning nodig zal zijn dan wat de reguliere middelbare scholen in onze omgeving kunnen bieden.
  donderdag 22 mei 2025 @ 00:09:36 #90
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217712889
Ja, dat bestaat @Amsel Symbiose onderwijs heet dat. Speciaal onderwijs klassen binnen het reguliere onderwijs. Wij zijn ons daar ook half op aan het oriënteren voor na het komende tussenjaar. Je hebt wel een tlv nodig maar het is echt gericht op kinderen die een beetje tussen regulier en speciaal onderwijs invallen.
  donderdag 22 mei 2025 @ 00:10:47 #91
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217712892
@Cygne wat fijn dat de beoogde school nu wel wil. Kan hij ook meteen na de zomer starten?
pi_217712925
quote:
2s.gif Op donderdag 22 mei 2025 00:09 schreef Kyara het volgende:
Ja, dat bestaat @:Amsel Symbiose onderwijs heet dat. Speciaal onderwijs klassen binnen het reguliere onderwijs. Wij zijn ons daar ook half op aan het oriënteren voor na het komende tussenjaar. Je hebt wel een tlv nodig maar het is echt gericht op kinderen die een beetje tussen regulier en speciaal onderwijs invallen.
Daar ga ik meer info over opzoeken, bedankt!
pi_217713565
We hebben die school gemaild en gevraagd of dat observatiemoment wel op het juiste moment was. Directrice mailde toen dat mits swv akkoord was we weer in gesprek konden.

In de mail van de directeur van de huidige school stond dat de ib-er op basis van de observatie had gezegd dat so cluster 4 passend zou zijn. Deze week gebeld om te vragen waarom dat advies. Dat advies had ze dus niet gegeven. En ook zei ze dat hij meer dan welkom was. Ze had de koepel gebeld na onze mail en gevraagd of ze hem alsnog mochten toelaten.

De kinderpsychiater die aan zou sluiten mailde dat ze ervoor koos om toch niet aan te sluiten bij het gesprek en dat ze had gezegd wat ze wilde zeggen tegen de ib-er.

Gevraagd op het gesprek opgenomen mocht worden. Met het swv aan tafel waren ze poeslief. Was het allemaal niet zo bedoeld geweest. Gingen ze de overstap netjes regelen. Vooral heel blij dat ze van F af waren. Konden ze een kind van de wachtlijst bellen. :')

Ambulant begeleider heeft directeur wel aangesproken op zijn mail. Dat dat heel naar was geweest voor ons. Ja dat was vooral omdat hij niks meer had gehoord na de observatie. "Kraamtijd, dit had je gewoon niet mogen doen".

Hoop dat de inschrijving snel rond is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cygne op 22-05-2025 21:45:11 ]
pi_217713586
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 23:01 schreef Amsel het volgende:
Wat een goed nieuws voor @:Kyara en @:Cygne! Ben wel benieuwd naar het hele verhaal Cygne, wat een (fijne!) ommezwaai!

@:Schanu zijn het echt stemmen of intrusieve gedachtes? Met stemmen heb ik geen ervaring, intrusieve gedachtes schieten wel regelmatig door het hoofd van de oudste, maar daar kan ze goed over praten en dan werkt het mantra "het is maar een gedachte, ik hoef er niet naar te luisteren" gelukkig goed.

SPOILER
Ondertussen maak ik me steeds meer zorgen over de keuze voor een middelbare school. We hebben nog een jaar, dus ze kan nog enorm groeien natuurlijk. Maar de stress en paniek en woede (en daarmee ook de angst en de dwang) die een beetje huiswerk nu al opleveren, maken me echt bang voor hoe dat op de middelbare school zal gaan. Bestaat er zoiets als een middenweg tussen regulier en speciaal onderwijs? Ik denk dat speciaal onderwijs voor haar eigenlijk net te veel van het goede is (en dat ze zich daar ook gewoon niet thuis zal voelen), maar ik verwacht wel dat er meer ondersteuning nodig zal zijn dan wat de reguliere middelbare scholen in onze omgeving kunnen bieden.
Die monsters in de bus ken ik van de ACT (althans de titel kwam me bekend voor), filmpje. Geen idee of het hetzelfde idee is als dat wat jij bedoelt.

Voor wat betreft school... als je een school hebt die een beetje wil meebewegen dan kom je een heel eind. Je zou ook kunnen kijken of er een school is met bv een autismeklas. Geen idee of dat op meer plekken is, maar mijn oudste heeft de overstap gemaakt in de 5e, maar wat een verademing!

@Cygne, fijn dat hij naar die andere school kan.
Maar wat heeft de huidige school rare dingen gedaan, ook heel wat anders doorgeven dan wat die andere school had gezegd... lekker dan. Fijn dat jullie daar straks vanaf zijn! :*

[ Bericht 5% gewijzigd door Nijna op 22-05-2025 08:03:24 ]
  donderdag 22 mei 2025 @ 12:25:39 #95
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217715510
@Cygne Ook die reactie van de juf op het imiteren van broertje is niet oké hoor. Daar weg is het enige juiste voor M. Fijn dat daar weg is naar een school waar jullie achterstaan en de oude school niet hun zin gekregen hebben daarin. Onwards en upwards maar volgend schooljaar ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door laziness op 22-05-2025 14:33:13 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_217718224
@Cygne ik denk dat je de hele naam van F hebt geschreven?
Fijn dat er positieve ontwikkelingen zijn. Zou de overstap dan na de zomervakantie zijn?
pi_217718266
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 07:56 schreef Nijna het volgende:

[..]
Die monsters in de bus ken ik van de ACT (althans de titel kwam me bekend voor), filmpje. Geen idee of het hetzelfde idee is als dat wat jij bedoelt.

Ja het is hetzelfde idee. Maar van die filmpje krijg ik de kriebels, die slaapmeditatie zit verhaaltje beter in elkaar én heeft een veel fijnere stem :D
pi_217718323
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 18:30 schreef Amsel het volgende:

[..]
Ja het is hetzelfde idee. Maar van die filmpje krijg ik de kriebels, die slaapmeditatie zit verhaaltje beter in elkaar én heeft een veel fijnere stem :D
Deze stem heeft ook niet mijn voorkeur ;) .
pi_217718511
Voor wie nieuwsgierig is naar het slaapverhaaltje waar ik het over had:

SPOILER
pi_217722804
@Amsel, deze stem is wel 1000x beter, het verhaal ook trouwens ^O^
pi_217722822
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 18:25 schreef Hupje het volgende:
@:Cygne ik denk dat je de hele naam van F hebt geschreven?
Fijn dat er positieve ontwikkelingen zijn. Zou de overstap dan na de zomervakantie zijn?
Thx! Aangepast!

Inmiddels een mail van de directeur gehad dat hoewel hij nog steeds volledig achter de mail staat die hij stuurde in onze kraamperiode. Dat hij zich niet had gerealiseerd had dat het zo zou aankomen. Vond hij jammer, maar alles met de beste bedoelingen.

Oh en of we de overstap zo snel mogelijk willen regelen. Is dan inderdaad na de zomervakantie. Liefst ging hij per direct nog weg, wat mij betreft.
pi_217723411
Pfff wat een eikel die directeur. Ik zeg wel sorry maar alleen omdat ik moet... eigenlijk meen ik er niks van.

Wat fijn dat je er bijna weg bent! *O*
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217723641
Dit klinkt als de best mogelijke uitkomst. Heel goed dat je het SWV erbij hebt betrokken.

Is de nieuwe school nu 180graden gedraaid of was M daar al die tijd al welkom en heeft de huidige school alles flink weten te verdraaien? Ik hoop dat het SWV het totaalplaatje ziet en door dat poeslieve gedrag heen prikt zodat ze er niet vanaf zijn als jullie overstappen. Zelfs kleuters leren al dat het niet gaat om de goede bedoelingen maar om hoe iets op de ander overkomt.
pi_217724027
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 09:47 schreef Elleska het volgende:
Dit klinkt als de best mogelijke uitkomst. Heel goed dat je het SWV erbij hebt betrokken.

Is de nieuwe school nu 180graden gedraaid of was M daar al die tijd al welkom en heeft de huidige school alles flink weten te verdraaien? Ik hoop dat het SWV het totaalplaatje ziet en door dat poeslieve gedrag heen prikt zodat ze er niet vanaf zijn als jullie overstappen. Zelfs kleuters leren al dat het niet gaat om de goede bedoelingen maar om hoe iets op de ander overkomt.
Overdonderd tijdens de observatie, denk ik. Wij hebben een mail gestuurd met de vraag of het observatiemoment representatief was en of ze hun besluit wilden heroverwegen. Dat hebben ze gedaan in overleg met de koepel. Er was wel een mail geweest van hun directie dat we in gesprek konden als swv dacht dat bao-bao kansrijk is. Later kregen we mail dat de directeur huidige school zei dat de ib-er van de nieuwe school so adviseerde nav de observatie. Die observatie wilden ze gebruiken als ondersteuning tlv. Toen zei die ib-er "Dat heb ik niet geadviseerd dat zou ik nooit kunnen op basis van 1 observatie". En toen zei ze dat hij meer dan welkom is.

We vroegen in het gesprek ook naar verslaglegging, dossiervorming, actiepunten. En waaruit dan blijkt dat so de enige optie was. Ja die was er niet. Konden we ook niet van ze verwachten.

Swv mevrouw heeft toen een paar opties besproken. TLV richting SBO of SO maar dan wordt de hele procedure vanaf het begin gevolgd en kans dat dat erdoor kwam was heel klein. Of bao-bao. Ineens waren ze heel enthousiast over het laatste en was deze onderwijsvorm gewoon niet passend voor M. Ze gooien het nu op vertrouwensbreuk en misverstanden. :')
pi_217724879
@Cygne, het klinkt als een zo positief mogelijke uitkomst, hopelijk voelt het voor jullie ook als opluchting en geeft dit wat rust. Ik blijf erbij dat de school echt enorm nalatig is geweest en hoop dat dit iets is waar ze ook nog wel op worden aangesproken.

@livelink, bedankt voor het delen van jouw ervaring, wat heftig ook voor je zoon en voor jullie (maar fijn dat de Ritalin hier zo goed tegen hielp). Het is ook zeker iets dat we mee gaan nemen richting de psychiater, we hopen daar komende maand ergens aan de beurt te zijn.

@Amsel, bedankt voor de tip, daar ga ik zeker naar kijken!! Of het echt een stem is of instructieve gedachten, durf ik niet te zeggen. Ik probeerde dit zelf ook te peilen, is het een gevoel of hoor je echt een stem praten, dochter geeft aan dat laatste. Maar ik kan mij ook voorstellen dat het één en het ander op 8 jarige leeftijd best op elkaar kan lijken misschien.
pi_217724910
Vragen ouders op dit forum zich wel eens af dat ze zelf ook 50% kans hebben dat ze ook zelf autisme hebben en wat de gevolgen hierin zijn hoe ze de wereld en de handicap van hun kind zien?
pi_217725102
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 11:59 schreef BlauweDag het volgende:
Vragen ouders op dit forum zich wel eens af dat ze zelf ook 50% kans hebben dat ze ook zelf autisme hebben en wat de gevolgen hierin zijn hoe ze de wereld en de handicap van hun kind zien?
Ik zou ASS niet willen scharen onder een handicap, maar dat is een andere discussie.

Voor mijzelf sprekend: door de problematiek rondom mijn dochter ben ik mij (opnieuw) gaan verdiepen in de materie en herkende ik ook heel veel bij mijzelf. Zodanig veel, dat ik nu op de wachtlijst sta om e.e.a. uit te laten zoeken.

Of dat gevolgen heeft voor hoe ik de wereld en mijn kind zie, ja dat zal absoluut. Hoe dat anders zou zijn geweest, kan ik natuurlijk niet zeggen want dat zal ik nooit weten. Het vervelende is bijvoorbeeld dat ik zelf net zo overprikkeld kan raken als mijn kind, dat is een lastige combinatie en vraagt veel van mij. Het positieve is dat ik oprecht durf te stellen dat ik mijn dochter begrijp en ik hoop dat dat voor haar ook waardevol is of in ieder geval gaat zijn. Omdat ze zich dan misschien minder alleen voelt in haar belevingswereld, of mij daar makkelijker in mee durft te nemen.
pi_217725374
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 11:59 schreef BlauweDag het volgende:
Ik heb ook ass, kwam ik achter toen ik 32 was. Naar aanleiding van mijn dochter's diagnose, gingen ze bij mij ook aan ass denken.
Ik zie het niet als een handicap, maar ik vind het leven met ass wel een pittige uitdaging.

Ik denk dat het hebben van ass me wel helpt om me te verplaatsen in mijn dochter en ook om voor haar op te komen op school/thuis bijvoorbeeld.
Ik hoor van behandelaren steeds dat ik het wel goed zie, maar mijn man trekt dat constant in twijfel, dat vind ik wel lastig. Hij luistert (net als school) pas als een behandelaar of begeleider het zegt.
Tja...

Mijn kind is anders dan ik, ik ben/doe veel socialer. Deels omdat ik geleerd heb hoe het hoort, want ik moest gewoon "normaal" doen. Dat heb ik me wel redelijk eigen gemaakt, met het gevolg dat ik soms geen idee heb wie ik nou ben of wat ik voel/wil.
Zij is daarin veel meer zichzelf denk ik, omdat ze meer ruimte krijgt om zichzelf te zijn.
Tegelijkertijd brengt dat denk ik ook wel weer nieuwe uitdagingen met zich mee... want ik heb oprecht geen idee hoe ze zich staande moet gaan houden in de maatschappij.
Bijna 18, 5 vwo... en dan... ?
Ik hoop dat er meer ruimte komt voor groei, na het eindexamen. En dat ze/we dan toch ook meer een beeld krijgen van hoe verder zeg maar.
pi_217725530
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 10:23 schreef Cygne het volgende:
Overdonderd tijdens de observatie, denk ik.
Daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen ja. Die observatie was zo verschrikkelijk beroerd getimed.
Dat de directeur de woorden van de IB-er heeft verdraaid over het advies heeft wellicht in jullie voordeel gewerkt, dat ze weet dat alle info vanuit de huidige school met een korreltje schep zout moet worden genomen.

Echt tenenkrommend hoe school zich laat kennen door voor de snelste optie te kiezen.

Ik hoop dat M op de nieuwe school helemaal opbloeit maar vooral ook dat jullie vertrouwen groeit en jullie met net zoveel plezier naar school gaan als M.
pi_217725559
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 12:49 schreef Nijna het volgende:

[..]
Ik heb ook ass, kwam ik achter toen ik 32 was. Naar aanleiding van mijn dochter's diagnose, gingen ze bij mij ook aan ass denken.
Ik zie het niet als een handicap, maar ik vind het leven met ass wel een pittige uitdaging.

Ik denk dat het hebben van ass me wel helpt om me te verplaatsen in mijn dochter en ook om voor haar op te komen op school/thuis bijvoorbeeld.
Ik hoor van behandelaren steeds dat ik het wel goed zie, maar mijn man trekt dat constant in twijfel, dat vind ik wel lastig. Hij luistert (net als school) pas als een behandelaar of begeleider het zegt.
Tja...

Mijn kind is anders dan ik, ik ben/doe veel socialer. Deels omdat ik geleerd heb hoe het hoort, want ik moest gewoon "normaal" doen. Dat heb ik me wel redelijk eigen gemaakt, met het gevolg dat ik soms geen idee heb wie ik nou ben of wat ik voel/wil.
Zij is daarin veel meer zichzelf denk ik, omdat ze meer ruimte krijgt om zichzelf te zijn.
Tegelijkertijd brengt dat denk ik ook wel weer nieuwe uitdagingen met zich mee... want ik heb oprecht geen idee hoe ze zich staande moet gaan houden in de maatschappij.
Bijna 18, 5 vwo... en dan... ?
Ik hoop dat er meer ruimte komt voor groei, na het eindexamen. En dat ze/we dan toch ook meer een beeld krijgen van hoe verder zeg maar.
Herkenbaar. Hier ook diagnose met 32 jaar, mijn zoon is na mij gediagnosticeerd. Ik kan met hem lezen en schrijven. Ik moest ook altijd gewoon normaal doen.

M. is een heel fijn vrij en eigen kind ook. Maar ik merk ook dat hij eigenlijk te lief is. Hij ziet niet als iemand onaardig tegen hem is omdat hij zelf zo nooit zou denken. Vraag me wel vaak af de wereld inderdaad niet te hard is.
pi_217725680
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 12:49 schreef Nijna het volgende:

[..]
Snap ik, maar je ziet niet wat je niet kan zien. Dus dat maakt het wel een handicap/beperking.
pi_217726333
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 13:27 schreef BlauweDag het volgende:

[..]
Snap ik, maar je ziet niet wat je niet kan zien. Dus dat maakt het wel een handicap/beperking.
Ik begrijp niet wat je bedoelt...
pi_217727146
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 14:52 schreef Nijna het volgende:

[..]
Ik begrijp niet wat je bedoelt...
Als je helemaal alleen bent in de wereld en je word geboren zonder benen. Dan is kruipen het normaal en geen beperking. Maar in onze wereld is het wel een beperking want je hebt geen benen. Zo kan het ook zijn met autisme. Je mist een deel van het maatschappelijk bestaan, maar omdat je dat deel niet kan zien ervaar je zelf enkel de gevolgen en zie je niet de oorzaak.
pi_217728127
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:29 schreef BlauweDag het volgende:

[..]
Als je helemaal alleen bent in de wereld en je word geboren zonder benen. Dan is kruipen het normaal en geen beperking. Maar in onze wereld is het wel een beperking want je hebt geen benen. Zo kan het ook zijn met autisme. Je mist een deel van het maatschappelijk bestaan, maar omdat je dat deel niet kan zien ervaar je zelf enkel de gevolgen en zie je niet de oorzaak.
Waarom denk je dat dit zo is?
pi_217728547
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 18:13 schreef -Spring het volgende:

[..]
Waarom denk je dat dit zo is?
DSM-V
pi_217728865
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 19:20 schreef BlauweDag het volgende:

[..]
DSM-V
Dat is wel een heel kort nietszeggend antwoord. Er staat nergens in de DSM-5 iets over het missen van een deel van het maatschappelijk bestaan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:29 schreef BlauweDag het volgende:

[..]
Bedoel je dat "een autist" zich niet bewust is van de dingen waarin hij of zij tekort schiet en het daarom niet als een handicap ziet?

[ Bericht 0% gewijzigd door Nijna op 24-05-2025 07:33:53 ]
pi_217730276
quote:

[..]
DSM-V
:')
pi_217730297
quote:

[..]
DSM-V
5. Niet V.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_217730465
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 19:44 schreef Nijna het volgende:
Bedoel je dat "een autist" zich niet bewust is van de dingen waarin hij of zij tekort schiet en het daarom niet als een handicap ziet?
dat deel ja. (iemand met autisme, hij is in mijn visie geen autist.)
pi_217730471
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 21:45 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
5. Niet V.
romeinse 5 is V
pi_217730516
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 22:03 schreef BlauweDag het volgende:

[..]
Ik heb autisme/ben autistisch (I don't care) en ben me pijnlijk bewust van mijn tekortkomingen.

(Zo heb ik mezelf niet voor niets aangeleerd om bij mensen naar hun wenkbrauwen ipv in hun ogen te kijken.)
pi_217730581
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 22:07 schreef -Spring het volgende:

[..]
Ik heb autisme/ben autistisch (I don't care) en ben me pijnlijk bewust van mijn tekortkomingen.

(Zo heb ik mezelf niet voor niets aangeleerd om bij mensen naar hun wenkbrauwen ipv in hun ogen te kijken.)
+1
pi_217730634
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 22:07 schreef -Spring het volgende:

[..]

Daarom zeg ik voor een deel. Ik heb zoon met autisme en mijn directe collega
pi_217730669
quote:

[..]
romeinse 5 is V
Dat weet ik. En het boek heet DSM-5.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_217731071
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 22:27 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Dat weet ik. En het boek heet DSM-5.
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-is-de-dsm-5-v/
https://paidos.nl/dsm-v/

beide mag
  vrijdag 23 mei 2025 @ 23:29:32 #126
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217731192
Autisme is een spectrum dus er zitten ook verschillen in die "tekortkomingen". Dus ook als ouder met ass kun je tegen andere dingen aanlopen dan je kinderen en vice versa.

Ik heb zelf geen autisme maar wel een eeneige tweeling die beide autisme hebben maar allebei op een ander stuk op het spectrum zitten.
  vrijdag 23 mei 2025 @ 23:29:56 #127
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217731194
Quote ipv edit
pi_217732263
quote:

[..]
Ik gebruik het allebei, thuis ben ik autist, buitenshuis ben ik iemand met autisme. Mensen met autisme gebruiken het door elkaar en er is niet 1 "goede" term.

En ik ben me (helaas) behoorlijk bewust van mijn tekortkomingen. Ik denk dat het voor mijzelf makkelijker zou zijn als ik dat niet was.
pi_217734501
quote:
Dat sommige websites het DSM-V noemen, maakt niet dat het boek ineens zo heet. Het boek heet DSM-5. Maar fijn dat jij het beter denkt te weten dan een psycholoog, omdat je kind en collega toevallig ASS hebben.

Verder is tekortkomingen hebben niet hetzelfde als een handicap hebben, en durf ik wel te stellen dat er niemand is zonder tekortkomingen, of die tekortkomingen nou een naampje hebben gekregen of niet. En er zijn veel mensen die zich wel van die tekortkomingen bewust zijn, en veel die dat niet zijn. Ook daar, ongeacht of die tekortkomingen nou een naampje hebben gekregen of niet.

@Cygne heel erg fijn dat de overstap toch kan, dat de nieuwe school realistisch is en het gewoon aandurft, en wat een eikels van oude school dat ze dus eigenlijk hebben lopen liegen over wat de ib-er zou hebben geadviseerd op basis van de observatie. Gelukkig is die ruis er tussenuit gehaald, en komt het uiteindelijk goed. Het is alleen wel heel zuur dat dat zoveel heeft moeten kosten in een periode die voor jullie juist rustig en bijzonder had moeten zijn.
pi_217778885
De soap gaat verder.
Nu een mail van die school gehad dat zij nog steeds bezwaren hadden. Dat ze een afspraak hebben met directeur en ib-er van onze huidige school en dat ze ook nog met swv gaan bellen want ze willen een expliciete ja als advies. Swv zegt dat ze geen adviezen kunnen geven. Ze kennen hem ook niet goed genoeg.

Heb vanochtend die cluster 4 school gebeld. Onze school is zo stellig dat dat het enige is wat past. Heel prettig gesprek gehad met hun ib-er. Opp besproken. Hoe hij in elkaar zit. Zijn belastbaarheid. Op basis waarvan school denkt dat hun school de beste plek is, de observatie. Dat het mij niet uitmaakt op welke plek hij terecht komt, maar dat hij op de beste plek zit. Zij dacht dat hij er niet gelukkig van zou worden. En dat het niet voor niets zo is dat dit zo uitgebreid wordt onderzocht. Ze vond het vooral erg verdrietig.

Nouja maar hopen op snel duidelijkheid.
pi_217779019
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:08 schreef Cygne het volgende:
De soap gaat verder.
Nu een mail van die school gehad dat zij nog steeds bezwaren hadden. Dat ze een afspraak hebben met directeur en ib-er van onze huidige school en dat ze ook nog met swv gaan bellen want ze willen een expliciete ja als advies. Swv zegt dat ze geen adviezen kunnen geven. Ze kennen hem ook niet goed genoeg.

Heb vanochtend die cluster 4 school gebeld. Onze school is zo stellig dat dat het enige is wat past. Heel prettig gesprek gehad met hun ib-er. Opp besproken. Hoe hij in elkaar zit. Zijn belastbaarheid. Op basis waarvan school denkt dat hun school de beste plek is, de observatie. Dat het mij niet uitmaakt op welke plek hij terecht komt, maar dat hij op de beste plek zit. Zij dacht dat hij er niet gelukkig van zou worden. En dat het niet voor niets zo is dat dit zo uitgebreid wordt onderzocht. Ze vond het vooral erg verdrietig.

Nouja maar hopen op snel duidelijkheid.
Edit: oh wacht, de nieuwe school heeft twijfels -O-. Dat is wel oprecht heel kut. Gesprek met huidige school gaat ze denk ik ook niet zomaar een positief advies geven. Mogen/kunnen jullie daar ook bij zijn? Een eenzijdige afspraak zou ik niet vertrouwen eerlijk gezegd, na alles wat is gebeurd.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217779034
quote:
86s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:31 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Jezus Christus. Wat kan het hun schelen als het op de nieuwe school toch niet goed zou gaan? Het is dan toch niet meer hun verantwoordelijkheid? Nieuwe school heeft al gezegd dat hij meer dan welkom is. Dus wat anders kan dit zijn dan een persoonlijke trap na???? Wtf echt.
Hij is meer dan welkom mits het swv een expliciete ja adviseert. Die doen dat niet want ze kennen hem niet.

Edit: nee, we mogen er niet bij zijn.
pi_217779040
@Cygne, wat een onzekerheid :{
pi_217779077
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:35 schreef Cygne het volgende:

[..]
Hij is meer dan welkom mits het swv een expliciete ja adviseert. Die doen dat niet want ze kennen hem niet.

Edit: nee, we mogen er niet bij zijn.

Ja sorry, ik las 'die school' als de huidige school, ipv de nieuwe. Wat een domper na het postieve gesprek eerder. Zouden scholen nou echt niet snappen wat dit gedraai met jullie doet als gezin? Steeds maar weer vechten en in onzekerheid zitten -O-.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 28 mei 2025 @ 15:44:39 #135
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217779115
Oh nee, wat een gedoe en onzekerheid weer @Cygne
pi_217779257
Ib-er van onze huidige school had wel gelijk over die cluster 4 school. Echt een fijne school, sluit alleen niet aan op wat M. nodig heeft. Is ook ver weg. Heel prikkelarm, veel structuur, geen feestjes, geen schoolreisjes. M. is daar dol op.

"Ik zou bijna zeggen kom maar, dat jullie je dan nog ergens welkom voelen maar ik denk dat het een slecht idee is"

Ergste vond ik dat onze huidige directeur zegt over beide kinderen "Dat is mooi, dan kan ik iemand van de wachtlijst bellen dat we een plekje hebben!" Zo wreed.
pi_217779389
Die directeur is een botte hork, bah!
Ik vind het echt verdrietig dat je zo met je kind moet lopen leuren als je kind niet helemaal binnen de lijntjes kleurt.
pi_217780004
Je hebt er nu natuurlijk helemaal geen tijd, zin en ruimte voor, maar dit is echt klachtwaardig. Idd onnodig wreed en onprofessioneel.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217786446
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 17:18 schreef Phaidra het volgende:
Je hebt er nu natuurlijk helemaal geen tijd, zin en ruimte voor, maar dit is echt klachtwaardig. Idd onnodig wreed en onprofessioneel.
Ik word er echt heel verdrietig van. Dit is een school met 60% vwo uitstroom. Een van de populairste scholen van de stad. We kozen deze school vanwege het concept (jenaplan) en hij is er ontzettend fijn naar school gegaan altijd. Bij F wisten we nog niet hoe het zou lopen qua ontwikkeling. In principe hebben ze een vertraagde ontwikkeling en halen ze ineens alles in tussen 3 en 5 jaar. Daarom moet je zorgvuldig zijn met een goede school kiezen. Over hem hadden ze in november al gezegd dat ze snel om tafel wilden om een andere plek te zoeken. Gewoon per definitie geen kans. Nu blijkt uit onderzoek dat sbo voor nu het best is maar hij maakt nu zulke sprongen dat het ook zomaar een tijdelijke plaatsing zou kunnen zijn.

Maar goed als niet kunnen meekomen met het hoge tempo dat zij aanbieden (de hele klas heeft uitdaging nodig om geïnteresseerd te blijven, behalve M). Internaliserende problematiek noemt gaan we het inderdaad niet eens worden. Maar laat hem dan ook los.

School begrijpt ook niet dat we het moment van observatie niet handig vonden. Wij wilden toch naar een andere school. :')

Ik weet dat ik het los moet laten en vooruit kijken maar er is zoveel onzekerheid en onduidelijkheid. We zijn zo onder druk gezet gedurende mijn hele zwangerschap, de kraamtijd. Beslissingen gemaakt zonder de omstandigheden mee te wegen. Ik vind het gewoon heel erg dat het zo is gelopen. Dan hoor ik hem plannen maken over groep 5, in welke klas zou hij komen en wat gaat hij allemaal leren. Terwijl er al lang iemand is gebeld voor zijn plekje.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cygne op 29-05-2025 11:48:50 ]
pi_217787413
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 11:25 schreef Cygne het volgende:

[..]
Ik word er echt heel verdrietig van. Dit is een school met 60% vwo uitstroom. Een van de populairste scholen van de stad. We kozen deze school vanwege het concept (jenaplan) en hij is er ontzettend fijn naar school gegaan altijd. Bij F wisten we nog niet hoe het zou lopen qua ontwikkeling. In principe hebben ze een vertraagde ontwikkeling en halen ze ineens alles in tussen 3 en 5 jaar. Daarom moet je zorgvuldig zijn met een goede school kiezen. Over hem hadden ze in november al gezegd dat ze snel om tafel wilden om een andere plek te zoeken. Gewoon per definitie geen kans. Nu blijkt uit onderzoek dat sbo voor nu het best is maar hij maakt nu zulke sprongen dat het ook zomaar een tijdelijke plaatsing zou kunnen zijn.

Maar goed als niet kunnen meekomen met het hoge tempo dat zij aanbieden (de hele klas heeft uitdaging nodig om geïnteresseerd te blijven, behalve M). Internaliserende problematiek noemt gaan we het inderdaad niet eens worden. Maar laat hem dan ook los.

School begrijpt ook niet dat we het moment van observatie niet handig vonden. Wij wilden toch naar een andere school. :')

Ik weet dat ik het los moet laten en vooruit kijken maar er is zoveel onzekerheid en onduidelijkheid. We zijn zo onder druk gezet gedurende mijn hele zwangerschap, de kraamtijd. Beslissingen gemaakt zonder de omstandigheden mee te wegen. Ik vind het gewoon heel erg dat het zo is gelopen. Dan hoor ik hem plannen maken over groep 5, in welke klas zou hij komen en wat gaat hij allemaal leren. Terwijl er al lang iemand is gebeld voor zijn plekje.
Je laatste zinnen raken me... wreed vind ik het. Als hij het nou niet naar zijn zin zou hebben op school dan was het ook nog een ander verhaal.
Hij weet nog niet wat er achter de schermen allemaal gebeurd? Je kan hem nu natuurlijk ook geen duidelijkheid geven, want die hebben jullie zelf niet eens :{ :*
pi_217787900
Hij gaat al 4 jaar lang elke dag met plezier naar school. Helemaal sinds hij het lezen ontdekt heeft. Sindsdien gaat alles hem makkelijker af. Gesproken instructie komt minder binnen.
  donderdag 29 mei 2025 @ 14:54:10 #142
37150 livelink
pi_217788049
Tja, wat ook zo is, is dat als je kinderen die niet in het succesvolle VWO-uitstroomplaatje passen voortijdig dumpt,je je reclamepraatje ook niet hoeft aan te passen. Ik word heel narrig van dat soort zaken.
pi_217788248
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 14:54 schreef livelink het volgende:
Tja, wat ook zo is, is dat als je kinderen die niet in het succesvolle VWO-uitstroomplaatje passen voortijdig dumpt,je je reclamepraatje ook niet hoeft aan te passen. Ik word heel narrig van dat soort zaken.
Vroeger stuurden ze kinderen met ass naar een andere school binnen de koepel. Heeft heel veel thuiszitters opgeleverd uiteindelijk.
  donderdag 29 mei 2025 @ 15:28:56 #144
344469 Amsel
zonder t
pi_217788263
Jemig @Cygne, wat een ellende. En wat een stress levert dat op. Ik vind het heel gemeen.

Wil trouwens wel verduidelijken dat niet élke cluster 4-school niet aan feestjes en uitjes doet. Onze jongste gaat volgende week op schoolreisje, heeft net een sportdag achter de rug, ze gaan regelmatig met de klas op pad, en groep 8 heeft "gewoon" kamp en een musical. De school is niet prikkelvrij, maar prikkelbewust. En natuurlijk gaat het allemaal een stuk gestructureerder en op basis van Geef me de 5 en met picto's en alles, maar verder proberen ze de kinderen zo veel mogelijk een reguliere schoolervaring te geven. Dat past mijn kind heel goed :)
pi_217788342
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 15:28 schreef Amsel het volgende:
Jemig @:Cygne, wat een ellende. En wat een stress levert dat op. Ik vind het heel gemeen.

Wil trouwens wel verduidelijken dat niet élke cluster 4-school niet aan feestjes en uitjes doet. Onze jongste gaat volgende week op schoolreisje, heeft net een sportdag achter de rug, ze gaan regelmatig met de klas op pad, en groep 8 heeft "gewoon" kamp en een musical. De school is niet prikkelvrij, maar prikkelbewust. En natuurlijk gaat het allemaal een stuk gestructureerder en op basis van Geef me de 5 en met picto's en alles, maar verder proberen ze de kinderen zo veel mogelijk een reguliere schoolervaring te geven. Dat past mijn kind heel goed :)
Klopt! Maar specifiek deze school deed dat niet omdat de leerlingen die zij hebben dat niet trekken. Ze kijken dus wel heel specifiek naar wat aansluit. Vond dat ze een hele fijne visie had.

Hij zit nu op een Jenaplanschool met veel vieringen. Grote stamgroepen met 28 kinderen, veel vieringen. Hij is eerder prikkelzoekend dan prikkelgevoelig.

We hebben hem sinds groep 1 al een aantal trajecten doorgesleept waar steeds niets uit kwam. Heb ik achteraf wel spijt van. Tot er ass uit kwam. Ik herken ook nooit iets van de dingen waar andere ouders van kinderen met ass tegen aanlopen.
pi_217822825
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:55 schreef Cygne het volgende:
Ergste vond ik dat onze huidige directeur zegt over beide kinderen "Dat is mooi, dan kan ik iemand van de wachtlijst bellen dat we een plekje hebben!" Zo wreed.
Ik zou bijna hopen dat dit punt de reden gaat zijn dat de huidige school een goed/positief gesprek gaat hebben met de nieuwe school want anders kunnen ze diegene van de wachtlijst terugbellen dat het niet doorgaat en moeten ze het hele swv traject doorlopen.
Knoop ze dat anders maar even flink in de oren, als ze het dan niet voor M doen dan maar om gezichtsverlies te voorkomen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 01-06-2025 19:47:28 ]
pi_217825690
Ik bewonder jullie. Ik heb zelf een vorm van autisme maar woon op mezelf.

Mijn ouders helpen waar ze nog kunnen.
Werewolf
pi_217828356
We ontvingen een mail van de directeur van de huidige school dat ze een goed gesprek hebben gehad met de nieuwe school en dat ze voornemens zijn hem over te nemen. Fijn, maar het had makkelijker gekund.
pi_217847908
-weg-

[ Bericht 98% gewijzigd door Nanuke op 04-06-2025 15:40:09 ]
pi_217852276
Ik had het nog gelezen. Verdrietig he zulke dingen. :*

Wij hebben morgen gesprek op de nieuwe school. Ik ben blij als dat helemaal rond is. Bizar hoe snel ze de overstap wilden regelen toen bleek dat als we route tlv so danwel sbo in zouden gaan dat echt wel heel lang ging duren. Als hij volgend schooljaar maar niet terug zou komen.
pi_217852602
Ik had het ook gelezen. :* voor @Nanuke Is je gevoel over daar verder wel oke?

Fijn @Cygne dat het nu zo snel gaat. Maar wel absurd. En niet minder stom met alles wat eraan vooraf ging.
pi_217858780
Fijn gesprek gehad. Volgende maand mag hij een ochtend wennen in zijn nieuwe klas. Huidige school had heel warm overgedragen kennelijk.

Wat een opluchting. Hij is zo welkom daar.
pi_217858964
@Nanuke, niet gelezen, maar :*

@Cygne, wat fijn! Bijzonder dat de huidige school dan wel zo'n warme overdracht kan doen. Hopelijk is de nieuwe school een warm bad voor jullie, zodat jullie verder kunnen :*
pi_217859059
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 17:03 schreef Nijna het volgende:
@:Nanuke, niet gelezen, maar :*

@:Cygne, wat fijn! Bijzonder dat de huidige school dan wel zo'n warme overdracht kan doen. Hopelijk is de nieuwe school een warm bad voor jullie, zodat jullie verder kunnen :*
Nou inderdaad, zo warm zijn ze niet tégen ons.

De nieuwe school voelt wel echt als een warm bad.
  donderdag 5 juni 2025 @ 17:50:52 #155
35189 Troel
scherp en bot
pi_217859306
Fijn dat de warme plek wel nieuw voelt!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_217860872
Ik had na alle verhalen eerlijk gezegd niets anders verwacht van de huidige school. Ze laten zich hiermee heel erg kennen. Ze doen dit duidelijk niet voor M maar dat maakt op op dit punt niets meer uit, jullie zijn er (bijna) vanaf!
pi_217864356
@Cygne, wat gaat het snel opeens, wat fijn voor jullie! Hopelijk gaat hij het heerlijk vinden op zijn nieuwe school en vindt hij daar snel zijn draai. En hopelijk geeft dat jullie ook weer de broodnodige rust (en vertrouwen, want wat moet dat vertrouwen nu een deuk hebben opgelopen.. :{ )
pi_217864412
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2025 16:37 schreef Cygne het volgende:
Fijn gesprek gehad. Volgende maand mag hij een ochtend wennen in zijn nieuwe klas. Huidige school had heel warm overgedragen kennelijk.

Wat een opluchting. Hij is zo welkom daar.
Supernieuws want belangrijk is dat je kind zich thuisvoelt.

Dikke knuffel :*
Werewolf
pi_217866997
Mijn 8 jarige weigerde zelfs voor de wandel3daagse schoenen aan te trekken, die heeft 3 dagen 7,5 kilometer op haar regenlaarzen gelopen. En in haar pyjamabroek, maar wel met het verplichte schoolshirt erboven. Deed ze toch maar ff O+ #momentjesvantrots
pi_217867200
Wat knap @Schanu! O+

Bizar hoe de houding van onze huidige school veranderd is. Werken ineens heel goed mee. Too little too late. Maar voor M. is dat wel prettig. Maakt de overgang ook soepel.
pi_217930850
M heeft rondleiding gehad op zijn nieuwe school. Zijn nieuwe klasgenootjes ontmoet. Hele leuke gemengde groep en ze waren zo lief tegen M. Dat ze het zo leuk vonden dat hij in hun groep kwam.

Hij zei tegen de juf die de rondleiding gaf: "Ik vind rekenen heel moeilijk, ik word daar verdrietig van"

Dat gaf helemaal niet, niet iedereen is overal even goed in. Daar helpen we jou gewoon bij hoor! En wat vond hij wel leuk? Lezen! Oh nou, dan mocht hij wel een boek kiezen om mee te nemen.
pi_217931085
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 15:22 schreef Cygne het volgende:
M heeft rondleiding gehad op zijn nieuwe school. Zijn nieuwe klasgenootjes ontmoet. Hele leuke gemengde groep en ze waren zo lief tegen M. Dat ze het zo leuk vonden dat hij in hun groep kwam.

Hij zei tegen de juf die de rondleiding gaf: "Ik vind rekenen heel moeilijk, ik word daar verdrietig van"

Dat gaf helemaal niet, niet iedereen is overal even goed in. Daar helpen we jou gewoon bij hoor! En wat vond hij wel leuk? Lezen! Oh nou, dan mocht hij wel een boek kiezen om mee te nemen.
Wat klinkt dat fijn!
pi_217949872
We zijn ontzettend blij voor hem en ons ook, want eindelijk meer rust.
Ze gaven daar ook aan dat ze vaker kinderen hebben die later instromen vanuit het sbo. F gaat nu heel hard met zijn ontwikkeling.

SPOILER
pi_217962627
Wat fijn dat jullie meer rust ervaren, @Cygne. Wat moeilijk om zo'n dossier (of een gebrek aan dan eerder) te lezen, lijkt mij...

Ik had dit weekend even een momentje.
SPOILER
  maandag 16 juni 2025 @ 16:44:00 #165
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217962751
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 16:30 schreef Schanu het volgende:
Wat fijn dat jullie meer rust ervaren, @:Cygne. Wat moeilijk om zo'n dossier (of een gebrek aan dan eerder) te lezen, lijkt mij...

Ik had dit weekend even een momentje.
SPOILER
Ik snap jou heel goed. Denk dat je dit uiteindelijk een plekje zal gaan geven. Op een gegeven moment loopt je gezin gewoon zoals het loopt en heeft de buitenwacht pech met hun oordeel. Jullie weten hoe je kind werkt en wat niet werkt, klaar. En ik snap dat dat nu even niet zo voelt, helemaal nu het uit zo'n onverwachte hoek komt.

Hier hebben we het enige harmonieuze gezin in de familie. Zowel ik als alle drie mijn kinderen zijn autistisch en we hebben het heerlijk met elkaar. De jongste is net geslaagd voor haar middelbare. Iedereen had een mening over hoe ik het deed, maar het is hier gezellig en iedereen functioneert. De rest: de ballen :W
pi_217962817
@Schanu Wat confronterend is dat, he. Knap dat je vrouw het heeft uitgelegd, en hopelijk helpt het bij deze lieve mensen qua begrip.
Het is soms júist lastig bij jou als ouder omdat jij de veilige haven bent. Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen. :*
  maandag 16 juni 2025 @ 18:20:25 #167
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217963438
@Schanu zo ontzettend herkenbaar. :*
pi_217964326
Enigszins herkenbaar @Schanu .
Blijkbaar is begrijpen moeilijk en vinden mensen er al snel iets van, hoe goed je ook probeert uit te leggen. Ik hoop dat de uitleg van je vrouw is overgekomen en dat ze iets minder snel zullen oordelen in het vervolg :*
pi_218023995
Ach wat naar @Schanu mensen vinden altijd zoveel al dan niet goedbedoeld. Dan voel je je zo alleen staan.

Wij hadden vandaag evaluatie bij pmt, de orthopedagoog van de praktijk waar hij diagnose sloot ook aan. Wat bleek: sinds wij rust in het gezin hebben. Zusje gaat goed, overstap is geregeld zien zij ook een heel ander jongetje. Hij gaat nog 2 keer om het fijn af te sluiten.

SPOILER
pi_218025141
quote:
1s.gif Op maandag 23 juni 2025 17:38 schreef Cygne het volgende:
Ach wat naar @:Schanu mensen vinden altijd zoveel al dan niet goedbedoeld. Dan voel je je zo alleen staan.

Wij hadden vandaag evaluatie bij pmt, de orthopedagoog van de praktijk waar hij diagnose sloot ook aan. Wat bleek: sinds wij rust in het gezin hebben. Zusje gaat goed, overstap is geregeld zien zij ook een heel ander jongetje. Hij gaat nog 2 keer om het fijn af te sluiten.

SPOILER
Wat fijn dat de hulpverlening zien dat de overstap rust heeft gebracht!
En die huidige school... ik krijg gewoon last van plaatsvervangende boosheid, wat een pannenkoeken :X zucht. Voor jullie een :*
pi_218026411
Fijn dat de overstap nu al rust brengt. Bevestiging dat jullie een goede keuze hebben gemaakt.

SPOILER
pi_218030586
Het MKD ging erachteraan. Ben benieuwd.
pi_218052527
Wat een verademing. MKD heeft ook het verhaal van M. meegekregen en hoeveel energie dat heeft gekost, dus zij hebben dat nu echt heel fijn opgepakt.

SPOILER
pi_218054317
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 21:42 schreef Cygne het volgende:
Wat een verademing. MKD heeft ook het verhaal van M. meegekregen en hoeveel energie dat heeft gekost, dus zij hebben dat nu echt heel fijn opgepakt.

SPOILER
Zulke mensen moet je hebben, wat fijn Cygne!

Oudste gaat niet over, er zijn nog teveel vakken waar ze niet op schema ligt in aanloop naar het eindexamen. Zoals het nu lijkt gaan we proberen of ze het komende jaar dan wel de talen alvast examen kan doen en dan het jaar erna de andere vakken... Dus ipv nog 1 jaar school, zit ze er toch nog 2.
Maar dat geeft ons ook wat meer ruimte om te kijken wat er daarna komt.
Ze wordt eind van het jaar 18, gaat hard. Dus dan eerst maar focussen op de regeldingen die daarvoor nodig zijn de komende tijd.
pi_218057590
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 07:49 schreef Nijna het volgende:

[..]
Zulke mensen moet je hebben, wat fijn Cygne!

Oudste gaat niet over, er zijn nog teveel vakken waar ze niet op schema ligt in aanloop naar het eindexamen. Zoals het nu lijkt gaan we proberen of ze het komende jaar dan wel de talen alvast examen kan doen en dan het jaar erna de andere vakken... Dus ipv nog 1 jaar school, zit ze er toch nog 2.
Maar dat geeft ons ook wat meer ruimte om te kijken wat er daarna komt.
Ze wordt eind van het jaar 18, gaat hard. Dus dan eerst maar focussen op de regeldingen die daarvoor nodig zijn de komende tijd.
Knuffel
Werewolf
pi_218058186
Wat fijn dat het nu eindelijk de goede kant op gaat @Cygne, geeft ook ruimte en rust voor jullie hopelijk!

Klinkt als een goede beslissing om je dochter het jaar nog een keer over te laten toen, @Nijna, al zal het geen makkelijke beslissing zijn geweest misschien. Hoe voelt het voor haar? Hopelijk lukt het dat ze alvast examens mag doen in de talen, en kan ze daarna focussen op de andere vakken.
pi_218058667
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 15:27 schreef Schanu het volgende:
Wat fijn dat het nu eindelijk de goede kant op gaat @:Cygne, geeft ook ruimte en rust voor jullie hopelijk!

Klinkt als een goede beslissing om je dochter het jaar nog een keer over te laten toen, @:Nijna, al zal het geen makkelijke beslissing zijn geweest misschien. Hoe voelt het voor haar? Hopelijk lukt het dat ze alvast examens mag doen in de talen, en kan ze daarna focussen op de andere vakken.
Het fijne van deze school is dat het jaar niet over hoeft, ze gaat gewoon verder waar ze gebleven is, dus wat af is van V5, dat blijft staan en daar kan ze mee verder. Engels is ze bijvoorbeeld al in V6 bezig. Bio rondt ze komende week nog af, dus wordt volgend jaar ook V6 stof.
Ze zit in een autismeklas en iedereen werkt op zijn eigen tempo. Echt heel erg fijn. Het voelt dus ook niet echt als blijven zitten.
Op papier zit ze dus in V5, maar ze gaat gewoon verder waar ze is gebleven nu.
Ze had zelf het liefst volgend jaar alles afgerond, maar dat is niet realistisch.

Zelf wist ze het al, niet gezegd thuis. Dus het kwam voor haar niet als verrassing. Ik was ook niet helemaal verrast, maar ik had eigenlijk wel eerder even een berichtje verwacht om even te laten weten hoe de vlag erbij hing.
pi_218058742
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 16:41 schreef Nijna het volgende:

[..]
Het fijne van deze school is dat het jaar niet over hoeft, ze gaat gewoon verder waar ze gebleven is, dus wat af is van V5, dat blijft staan en daar kan ze mee verder. Engels is ze bijvoorbeeld al in V6 bezig. Bio rondt ze komende week nog af, dus wordt volgend jaar ook V6 stof.
Ze zit in een autismeklas en iedereen werkt op zijn eigen tempo. Echt heel erg fijn. Het voelt dus ook niet echt als blijven zitten.
Ze had zelf het liefst volgend jaar alles afgerond, maar dat is niet realistisch.

Zelf wist ze het al, niet gezegd thuis. Dus het kwam voor haar niet als verrassing. Ik was ook niet helemaal verrast, maar ik had eigenlijk wel eerder even een berichtje verwacht om even te laten weten hoe de vlag erbij hing.
Wat een fijn systeem waarmee wordt gewerkt, zo kan ze echt haar eigen tempo volgen. Wel heel bijzonder dat de school niet aan de bel heeft getrokken, helemaal als je dochter het al wel wist. Ook al was er op dat moment niets aan te veranderen, het is als ouder toch fijn en belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er speelt. Al is het alleen al zodat je er over in gesprek kan gaan met je dochter, zodat zij daarin ook de steun en begeleiding kan krijgen die ze misschien wel nodig had/heeft.
  vrijdag 27 juni 2025 @ 18:04:48 #179
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_218059372
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 16:41 schreef Nijna het volgende:

[..]

Wat fijn dat het op deze manier kan. Maar inderdaad, eerder een berichtje was wel fijn geweest.
pi_218059879
Het is echt een verademing deze klas! Vergeleken met de oude school is dit zo veel flexibeler en daarmee zo veel passender. Nog steeds blij dat we de overstap hebben gemaakt anderhalf jaar geleden.
  zondag 29 juni 2025 @ 07:18:13 #181
344469 Amsel
zonder t
pi_218070260
Die autismeklas klinkt echt super, ik wou dat ze hier zoiets hadden. Al moet dochter dan eerst accepteren dat ze daadwerkelijk autisme heeft ;)

Al was ze het er wel mee eens dat we voor haar een autipas hebben aangevraagd. Ze ziet inmiddels wel wat haar struikelblokken zijn en dat die anders zijn dan bij het gemiddelde kind. Ze wil alleen dat label 'autisme' niet.

Haar school is best meewerkend, maar we hebben tot nu toe geen aanpassingen gevraagd bij de toetsen. Op basis van hoe ze de afgelopen CITO-toetsen heeft ervaren gaan we voor volgend jaar (groep 8) wel de autisme-kaart trekken en aangeven dat ze getoetst wil worden in een aparte ruimte, met extra tijd, en extra pauzes. Meteen in week 1 een gesprek aanvragen dus. Niet omdat we als ouders willen pushen voor zo hoog mogelijke scores, maar omdat dochter zelf gefrustreerd is dat ze het haar bij zulke toetsen niet lukt om te laten zien wat ze echt kan.
pi_218174104
Gisteren is M gaan wennen op de nieuwe school. Ze hebben daar geen vaste plek in de klas. Dat mogen ze elke dag zelf kiezen. Als ze zelfstandig werken mogen ze kiezen of ze dat met elkaar doen of juist liever alleen en wat rustiger.

Hij koos meteen het tafeltje bij de deur "dan ben ik niet lastig voor de juf"

Na school haalden we een heel vrolijk jongetje op. Heel ontspannen. Kwam ook een klasgenootje naar me toe. Die vertelde dat hij M had geholpen met rekenen. M: "dat kan ik nog steeds niet goed" Klasgenootje: "Jawel hoor, eigenlijk ben je er best goed in!"
Vanochtend wilde hij eigenlijk al niet meer naar de huidige school.

Voor F gisteren alle stukken voor de tlv-aanvraag gekregen van het MKD. Dat is een uitgebreid dossier. Goed onderbouwd ook. Maar ook zo lief over hem en ons als ouders en over M. O+

[ Bericht 5% gewijzigd door Cygne op 10-07-2025 19:40:02 ]
pi_218175515
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 09:16 schreef Cygne het volgende:
Gisteren is M gaan wennen op de nieuwe school. Ze hebben daar geen vaste plek in de klas. Dat mogen ze elke dag zelf kiezen. Als ze zelfstandig werken mogen ze kiezen of ze dat met elkaar doen of juist liever alleen en wat rustiger.

Na school haalden we een heel vrolijk jongetje op. Heel ontspannen. Kwam ook een klasgenootje naar me toe. Die vertelde dat hij M had geholpen met rekenen. M: "dat kan ik nog steeds niet goed" Klasgenootje: "Jawel hoor, eigenlijk ben je er best goed in!"

Voor F gisteren alle stukken voor de tlv-aanvraag gekregen van het MKD. Dat is een uitgebreid dossier. Goed onderbouwd ook. Maar ook zo lief over hem en ons als ouders en over M. O+
Dit klinkt als een superplek voor M. Fijn dat het zo uitpakt

[ Bericht 0% gewijzigd door Drizzt_DoUrden op 11-07-2025 10:22:02 ]
S. 2014
J. 2016
pi_218178079
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 09:16 schreef Cygne het volgende:

Wat fijn zo'n eerste indruk! O+
En voor F klinkt ook goed! :*

[ Bericht 0% gewijzigd door Nijna op 10-07-2025 19:57:57 ]
pi_218178245
Wat fijn @Cygne Dat geeft ook een positieve vooruitblik in de vakantie O+

Ps je hebt M zijn naam voluit geschreven, en de 2 quotes erna hebben het dus ook.
pi_218178517
Thx, aangepast!
Was een intense week zeg maar. |:(

@Nijna @gewoonmezelf87 zouden jullie het ook aan willen passen?
pi_218178669
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 19:42 schreef Cygne het volgende:
Thx, aangepast!
Was een intense week zeg maar. |:(

@:Nijna @:gewoonmezelf87 zouden jullie het ook aan willen passen?
Was 1 keer onderste regel toch? Want dan heb ik hem aangepast volgens mij.
pi_218178799
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 19:58 schreef Nijna het volgende:

[..]
Was 1 keer onderste regel toch? Want dan heb ik hem aangepast volgens mij.
Klopt, dankjewel! :*
pi_218179051

[ Bericht 100% gewijzigd door Hupje op 10-07-2025 20:35:51 (Foutje.) ]
pi_218182437
Wat een fijne ontwikkelingen zo @Cygne O+
pi_218182518
F heeft gisteren zijn eigen tlv aanvraag ingeleverd bij de directeur bij ophalen M. _O-

Nog maar 1 week. *O*
  maandag 14 juli 2025 @ 21:08:08 #192
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_218214480
Wij zijn terug van vakantie. Gesplitst, en ondanks dat het niet helemaal compleet voelde was het ook heel fijn. Vooral dat de tweelingcomponent weg viel en we "alleen maar" met 1 kind met autisme te dealen hadden.

We hebben gebruik gemaakt van het zonnebloem keycord (hidden disabilities) en dat is heel goed bevallen. Je moet wel een beetje assertief zijn en soms gewoon langs een rij naar voren lopen en met dat ding zwaaien. Maar zeker met al die prikkels op een luchthaven is het heel fijn. Zeker op Schiphol werd de keycord herkent en werd er direct rekening mee gehouden. Echt een aanrader wanneer je gaat vliegen.
pi_218229281
Wat fijn, maar ook dubbel de vakantie zo.

M had vandaag zijn tweede dag wennen op de nieuwe school. Juf van groep 4 zei dat hij al een stuk meer ontspannen was. Ook het wennen in groep 5/6 ging goed. Juf zei dat ze genoten had van zijn aanwezigheid in de klas en dat hij zo gezellig was. O+
pi_218229299
Dat klinkt als een warm bad @Cygne O+
  woensdag 16 juli 2025 @ 16:06:46 #195
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218229896
We hebben hier vorige week de diplomauitreiking gehad van dochterlief. De school heeft er alles aan gedaan om haar over die streep te trekken en daar ben ik extra blij mee als ik hier lees hoe het helaas ook anders kan.

We gaan nu een jaartje verder ontdekken wat ze wél kan qua studie, werk, zingeving en vaardigheden zonder die stress steeds op de achtergrond van in de klas moeten zitten, presentaties en presteren.
pi_218232672
@Qarrad wat fijn! Gefeliciteerd met je dochter!

Hoewel het hier wel echt pittig is geweest hebben we echt heel veel geluk met ons samenwerkingsverband en en de betrokken zorgverleners. Dat gaat ook vaak anders.
  maandag 21 juli 2025 @ 19:41:56 #197
344469 Amsel
zonder t
pi_218279786
Hoe gaat de zomervakantie bij jullie tot nu toe?

Wij hebben er nu één week vakantie op zitten. En ik vind het enorm lastig om de kinderen te entertainen. Vooral de jongste (net 9). Hij wil gewoon helemaal niks. Alleen maar gamen, en als dat niet kan YouTube-filmpjes kijken over die games. Ik stel elke dag tig verschillende activiteiten voor, zowel thuis als buitenshuis, maar hij weigert alles. Internet tijdelijk helemaal uitzetten hebben we ook al geprobeerd, maar dan is hij alleen maar aan het jammeren en jengelen dat hij niet weet wat hij moet doen. En zeggen 'hup, je gaat gewoon mee' werkt ook niet, want met een chagrijnig joch op pad is voor niemand leuk.

Ik snap het ook wel, want hij is moe. We zijn trots dat hij het afgelopen schooljaar op zijn nieuwe school helemaal heeft volgemaakt, maar het heeft hem wel heel veel energie gekost. Dus nu wil hij gewoon even rust. Maar ik erger me kapot aan die lamlendigheid :') Ik had hem vanmiddag zo ver dat hij mee naar de bioscoop ging. Na afloop zei hij: "Zo, dit heb ik gedaan, en nu wil ik de rest van de vakantie alleen nog maar thuis blijven" |:(

Kampen of BSO waren voor deze zomer geen optie. Hopelijk kunnen we binnenkort met de gemeente om de tafel over opvang na school en hoort daar ook vakantieopvang bij. Maar dat proces duurt eeuwen en de wachtlijst is lang. En voor deze zomervakantie zijn we dus sowieso te laat. Als iemand de gouden tip heeft om een autistisch jochie dat niks wil te vermaken, dan hoor ik het graag :s)
pi_218279915
Oef dat klinkt lastig en pittig @Amsel. Ik heb helaas niet echt tips. Hier is de 8 jarige ook moeilijk aan te sporen en vandaag liep uit op een drama omdat we naar Cahors wilden en ze na 5 minuten besloot dat ze niet meer wilde lopen. Daarna was alles stom en saai, leidde alles tot boosheid en zijn we nadat ze van ons weg bleef rennen (en bijna een drukke straat op) maar weer terug naar ons vakantiehuis gegaan.

Het enige dat dochterlief altijd graag doet, ongeacht het weer of hoe overprikkeld ze ook is, is zwemmen. Dat doet ze dan ook veelvuldig want we hebben een prive zwembad bij het huisje. En daarnaast die vervloekte tablet idd.

Het is een lastige balans vinden tussen laten gaan, kind heeft ook vakantie dus waarom moveren om tegen zijn/haar zin in iets te ondernemen. En gezellig als gezin vakantie willen hebben, het kind daarbij willen betrekken. En ze ook gewoon van het schermpje af willen houden. Maar ik merk vaak ook juist dat dat schermpje het enige is dat nog rust kan geven als het in het hoofd zo vastloopt. Wij hebben geen tv in het huisje, maar bewust wel dvd spelers meegenomen voor beiden en daar wordt meer gebruik van gemaakt dan mij eigenlijk lief is (het weer valt tot op heden ook nog best een beetje tegen en dat helpt niet mee). Zelfs de tablet hebben we mee, maar dat weten ze nog niet omdat ze daar elke minuut van de dag om gaan zeuren als ze dat weten. Dus die hebben we mee voor uiterste nood :')

Dus kortom, sorry aan mij heb je echt helemaal niks. Het is gewoon echt heel lastig.
  maandag 21 juli 2025 @ 20:44:26 #199
35189 Troel
scherp en bot
pi_218280388
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 19:41 schreef Amsel het volgende:
Hoe gaat de zomervakantie bij jullie tot nu toe?

Wij hebben er nu één week vakantie op zitten. En ik vind het enorm lastig om de kinderen te entertainen. Vooral de jongste (net 9). Hij wil gewoon helemaal niks. Alleen maar gamen, en als dat niet kan YouTube-filmpjes kijken over die games. Ik stel elke dag tig verschillende activiteiten voor, zowel thuis als buitenshuis, maar hij weigert alles. Internet tijdelijk helemaal uitzetten hebben we ook al geprobeerd, maar dan is hij alleen maar aan het jammeren en jengelen dat hij niet weet wat hij moet doen. En zeggen 'hup, je gaat gewoon mee' werkt ook niet, want met een chagrijnig joch op pad is voor niemand leuk.

Ik snap het ook wel, want hij is moe. We zijn trots dat hij het afgelopen schooljaar op zijn nieuwe school helemaal heeft volgemaakt, maar het heeft hem wel heel veel energie gekost. Dus nu wil hij gewoon even rust. Maar ik erger me kapot aan die lamlendigheid :') Ik had hem vanmiddag zo ver dat hij mee naar de bioscoop ging. Na afloop zei hij: "Zo, dit heb ik gedaan, en nu wil ik de rest van de vakantie alleen nog maar thuis blijven" |:(

Kampen of BSO waren voor deze zomer geen optie. Hopelijk kunnen we binnenkort met de gemeente om de tafel over opvang na school en hoort daar ook vakantieopvang bij. Maar dat proces duurt eeuwen en de wachtlijst is lang. En voor deze zomervakantie zijn we dus sowieso te laat. Als iemand de gouden tip heeft om een autistisch jochie dat niks wil te vermaken, dan hoor ik het graag :s)
Je hebt het ongetwijfeld geprobeerd, maar een lijst maken met dingen waar hij uit kan kiezen en hem een aantal dingen laten kiezen? Ik weet niet of je er open voor staat om hem soms wel lekker te laten gamen? Dan zou je kunnen zeggen dat hij uit de hele lijst 3 dingen moet kiezen per week. Dan heeft hij alsnog een aantal dagen om zijn eigen ding te doen. Ik weet dat het een van de dingen is die Kaelynn aangeeft. Op Facebook heeft ze een heleboel filmpjes, waaronder ook over zulk soort problemen. (deze bijvoorbeeld: https://www.facebook.com/reel/1061057395468974 ) Misschien heb je er wat aan? https://www.facebook.com/profile.php?id=61557875547630
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 21 juli 2025 @ 21:26:42 #200
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_218280732
Hier in huis is het bij beide zo des te minder ik verlang/verplicht des te meer ze bereid zijn om te doen.
Ik vraag ze gewoon of ze zin hebben in x en zo nee dan geen probleem.

Als we op vakantie zijn en niet thuis dan zeg ik af en toe kom even een uurtje zwemmen (wat ze wel leuk vinden maar een grote stap is zo de wereld in.) rond 14:00 en soms blijven ze de hele dag en soms zitten ze een uur later weer achter het schermpje, enige wat ik verwacht is dat ze gewoon gezellig mee uit eten gaan elke avond. En dat doen ze eigenlijk altijd zonder mopperen.

Ik heb schermgedrag dus eigenlijk helemaal los gelaten.
Ik heb het hier veelvuldig over gehad met de gedragswetenschappers en bij de psycho-educatie en die gaven aan zolang je nog contact met je kind kan hebben en ze niet negatiever gedrag vertonen dan gewoon graag hun hobby/schermpje dat het vaak gewoon echt past bij de diagnose. Dat ze vanzelf wel weer op iets terecht komen dat ze willen ontdekken en hier is dat ook altijd zo gebleken.
  maandag 21 juli 2025 @ 21:59:01 #201
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_218281098
Dit is echt heel herkenbaar. Er komt ook zo weinig uit mijn meiden. Schermpjes, tekenen/schilderen en haken. Dat is alles wat ze doen. Ze komen de deur amper uit.

Schermpjes hebben we ook redelijk losgelaten en daardoor doen ze dan wel een tiktok tutorial of zo (hun feed is vooral gevuld met teken- en knutselvideo's).

Maar ik merk ook dat het afgelopen jaar zo intens was, dat wij ook redelijk uitgeblust zijn. Ik heb gewoon niet de energie om ze overal maar weer naar toe te slepen en de strijd aan te moeten.

We gaan wel wat dingen doen hoor, ik ben straks een weekje vrij en dan wil ik wel wat ondernemen. Ook omdat ik anders zelf gillend gek wordt van onderprikkeling :')
  maandag 21 juli 2025 @ 23:42:30 #202
344469 Amsel
zonder t
pi_218281823
Wat fijn om in ieder geval te horen dat het herkenbaar is! Hier ook wel met de psycholoog besproken dat schermtijd écht helpt om te ontprikkelen en dus heus niet altijd zo'n ramp is. Maar toch zou ik zo graag willen dat hij ook andere manieren ontdekt om te kunnen ontspannen.

Met Lego spelen vindt hij overigens wel heel leuk. Maar dan alleen nieuwe sets bouwen volgens het boekje, niet zelf iets nieuws bedenken met de kilo's aan blokjes die we hebben. En een uit elkaar gehaalde set opnieuw opbouwen is eveneens een no go. Net als Lego huren. Alleen kunnen we niet elke dag een nieuwe Lego-set kopen natuurlijk :+
pi_218284173
M. is ook moe, ik laat hem maar even doen. Wijzelf ook wel.

Laatste week school was intens. Hij is nog een keer gaan wennen op de nieuwe school. Heeft zijn afscheidsfeestje gehad en hij heeft veel afgesproken. De directeur kon het toch weer niet laten om weer een mail te sturen.

Afscheid van ouders en kinderen was wel heel fijn iedereen heeft moeite gedaan om nog herinneringen te maken.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 10:26:04 #204
35189 Troel
scherp en bot
pi_218284462
Ow en Amsel, hier bijna 18 en er is geen verandering. Ik hoop nog steeds dat het toch een fase is ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 22 juli 2025 @ 11:04:21 #205
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_218285071
Ik probeer me te bedenken hoe dat in het pre-scherm tijdperk geweest is met kinderen met autisme. Zou het niet zo zijn dat ze toen een andere ‘obesessie’ hadden en dat het toen ook lastig zou zijn om ze tot andere dingen te bewegen?
Zou je het bijvoorbeeld minder erg vinden als hij hele dagen mandala’s aan het kleuren was en niks anders zou willen?

Ik probeer te bedenken of het misschien een optie is om het gewoon los te laten. Het is zo zonde als jij de vakantie dagen alleen maar gefrustreerd bent hierover toch? Is de combi mogelijk? Hij op zijn scherm terwijl jullie wel de dingen doen die jullie willen doen?
Neem hem mee, zet hem in een hoekje van Slot Loevestein met zijn scherm terwijl jullie de rondleiding doen? Of onder een parasol op het strand?
  dinsdag 22 juli 2025 @ 11:57:03 #206
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218285581
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:04 schreef BE het volgende:
Ik probeer me te bedenken hoe dat in het pre-scherm tijdperk geweest is met kinderen met autisme. Zou het niet zo zijn dat ze toen een andere ‘obesessie’ hadden en dat het toen ook lastig zou zijn om ze tot andere dingen te bewegen?
Zou je het bijvoorbeeld minder erg vinden als hij hele dagen mandala’s aan het kleuren was en niks anders zou willen?

Ik probeer te bedenken of het misschien een optie is om het gewoon los te laten. Het is zo zonde als jij de vakantie dagen alleen maar gefrustreerd bent hierover toch? Is de combi mogelijk? Hij op zijn scherm terwijl jullie wel de dingen doen die jullie willen doen?
Neem hem mee, zet hem in een hoekje van Slot Loevestein met zijn scherm terwijl jullie de rondleiding doen? Of onder een parasol op het strand?
:Y

Ik zat als kind obsessief te schrijven, tekenen, legoën, lezen, leren. Een dag zonder obsessie was een dag niet geleefd. Mijn neefjes zaten obsessief te gamen. Mijn broertje kende alle vlaggen, verkeersborden, hoofdsteden, insecten uit zijn hoofd. Mijn vader was ook altijd aan het tekenen als kind. We waren erg makkelijk als kind allemaal. Zet ons aan en kijk ons gaan.

Onze hele familie is zo ongeveer autistisch. Wij verbazen ons vooral over kinderen die gewoon makkelijk lekker leven zonder dat ze alle dino's op de millimeter moeten natekenen en op volgorde moeten zetten :D
pi_218285706
Ik was de wandelende telefoongids
Werewolf
  dinsdag 22 juli 2025 @ 14:04:23 #208
35189 Troel
scherp en bot
pi_218286641
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:04 schreef BE het volgende:
Zou het niet zo zijn dat ze toen een andere ‘obesessie’ hadden en dat het toen ook lastig zou zijn om ze tot andere dingen te bewegen?
Maar je wordt niet om de haverklap doodgegooid dat mandala's kleuren of lezen of buiten spelen zo slecht is voor kinderen. Maar zo ongeveer tijdens je eerste bezoek aan het consultatiebureau (of zelfs al daarvoor!) begint men over "schermtijd". Dus ja, natuurlijk is er niet heel veel verschil in gedrag qua obsessie, maar er blijft wel verschil ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 22 juli 2025 @ 14:55:33 #209
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_218287205
En je word als ouder ook niet/minder aangekeken op mandala's kleuren dan op schermpjes.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 15:35:58 #210
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_218287703
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 14:04 schreef Troel het volgende:

[..]
Maar je wordt niet om de haverklap doodgegooid dat mandala's kleuren of lezen of buiten spelen zo slecht is voor kinderen. Maar zo ongeveer tijdens je eerste bezoek aan het consultatiebureau (of zelfs al daarvoor!) begint men over "schermtijd". Dus ja, natuurlijk is er niet heel veel verschil in gedrag qua obsessie, maar er blijft wel verschil ;)
Oh ja, maar dat snap ik ook wel! absoluut!
Ik probeerde alleen te kijken of het voor Amsel makkelijker zou zijn om het een beetje los te laten als je het met andere ogen bekijkt.

Zo heeft het ons ooit heel erg geholpen dat iemand zei ‘vergis je niet hoeveel energie niet-doorsnee-kinderen kosten, gewoon al voor de dagelijkse dingen, val jezelf dus niet te zwaar als je in het weekend geen puf hebt voor allerlei uitjes die anderen moeiteloos af lijken te gaan’.

Dat een beetje. Ik gun het haar dat ze iig minder die frustratie van ‘we moeten iets maar hij wil niks’ voelt.
(Behalve natuurlijk als het geen ‘moeten’ is maar gewoon zelf heel graag willen’. ;) )
pi_218289160
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 14:04 schreef Troel het volgende:

[..]
Check.

Toevallig vandaag moest de oudste mee naar een CB afspraak van de jongste. Boek mee en je hebt er geen kind aan.
Als ik moet afgaan op reacties van de buitenwereld dan hebben we ineens een perfect kind sinds hij boeken leest en we hem in dat soort situaties niet meer rustig houden met een schermpje. Terwijl er eigenlijk geen verschil is want ik neem dat boek mee met dezelfde bedoeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 22-07-2025 21:35:17 ]
  dinsdag 22 juli 2025 @ 17:08:56 #212
35189 Troel
scherp en bot
pi_218289358
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 15:35 schreef BE het volgende:

[..]
Oh ja, maar dat snap ik ook wel! absoluut!
Ik probeerde alleen te kijken of het voor Amsel makkelijker zou zijn om het een beetje los te laten als je het met andere ogen bekijkt.

Zo heeft het ons ooit heel erg geholpen dat iemand zei ‘vergis je niet hoeveel energie niet-doorsnee-kinderen kosten, gewoon al voor de dagelijkse dingen, val jezelf dus niet te zwaar als je in het weekend geen puf hebt voor allerlei uitjes die anderen moeiteloos af lijken te gaan’.

Dat een beetje. Ik gun het haar dat ze iig minder die frustratie van ‘we moeten iets maar hij wil niks’ voelt.
(Behalve natuurlijk als het geen ‘moeten’ is maar gewoon zelf heel graag willen’. ;) )
Ik ging er eigenlijk ook al vanuit dat dat je insteek was, maar moest toch de sitenote maken :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 22 juli 2025 @ 17:12:07 #213
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_218289414
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 17:08 schreef Troel het volgende:

[..]
Ik ging er eigenlijk ook al vanuit dat dat je insteek was, maar moest toch de sitenote maken :@
Bij de Opvoedpoli (jawel, ik heb heel wat instanties afgelopen ook 😅😔 ) zei iemand eens: ‘maar samen gamen met je kind is toch ook samen iets doen! Het hoeft geen ganzenbord te zijn hè!’
God, wat een verademing!
En wat zijn we soms streng voor onszelf! ;)
  dinsdag 22 juli 2025 @ 18:54:01 #214
344469 Amsel
zonder t
pi_218290511
Dank voor jullie reacties :)

Het wordt er inderdaad zo in gestampt dat schermtijd slecht is, en mensen hebben zo snel hun oordeel klaar. Blijkbaar trek ik me dat toch aan.

En niet-doorsnee-kinderen kosten inderdaad een hoop energie. Ik las ook ooit ergens (weet niet meer waar, dus pin me er niet op vast) dat het percentage ouders met een burn-out of depressie opvallend hoog is wanneer er een kind met autisme in het gezin is. En dat dat percentage hoger is dan bij bijvoorbeeld down of een lichamelijke handicap. Waarmee ik niet wil zeggen dat wij het zwaarder hebben, want het is gewoon niet te vergelijken en brengt allemaal z'n eigen uitdagingen en problemen en verdriet met zich mee. Maar blijkbaar heeft het opvoeden van een kind met autisme wel echt een flinke impact op de psyche van de ouders.
pi_218290968
Voor het tegengeluid; wij zijn wel streng met schermtijd. Dirk is erg rigide en de onduidelijkheid tussen wanneer wel en geen scherm leverde elke dag gezeur op. Nu zijn er twee vaste momenten en soms voegen we daar op ons initiatief nog wat aan toe. Twee dagen in de week zijn schermvrij. Dit heeft er ook mee te maken dat wij merkten dat hoe meer scherm er was, hoe minder hij tot spelen kwam zonder scherm. Dat is nu wel beter, maar hij vraagt nog steeds veel nabijheid en sturing. Daarnaast is hij ook nog wel prikkelzoekend en gaan we er dus ook veel op uit. Met wisselend succes, dat wel. Maar een hele dag binnen gaat hier ook niet goed.

Ik herken wel heel veel in het niks willen, hangen, zeuren en hoeveel energie het allemaal kost....
pi_218291132
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 12:17 schreef Pinnenmutske het volgende:
Ik was de wandelende telefoongids
Het nummerbord van de eerste BMW van de vader van een vriendinnetje was YV-06-TY
  woensdag 23 juli 2025 @ 13:22:44 #217
327807 Mariposas
יה&#14
pi_218297127
Hier ook veel verveling en nergens toe komen inderdaad. Vorig jaar hadden we leuke opvang voor 2 dagen in de week, maar helaas heeft de gemeente de indicatie niet verlengd dus ben ik nu bezig met een bezwaar.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 18:54 schreef Amsel het volgende:
Dank voor jullie reacties :)

En niet-doorsnee-kinderen kosten inderdaad een hoop energie. Ik las ook ooit ergens (weet niet meer waar, dus pin me er niet op vast) dat het percentage ouders met een burn-out of depressie opvallend hoog is wanneer er een kind met autisme in het gezin is. En dat dat percentage hoger is dan bij bijvoorbeeld down of een lichamelijke handicap. Waarmee ik niet wil zeggen dat wij het zwaarder hebben, want het is gewoon niet te vergelijken en brengt allemaal z'n eigen uitdagingen en problemen en verdriet met zich mee. Maar blijkbaar heeft het opvoeden van een kind met autisme wel echt een flinke impact op de psyche van de ouders.
Ik ken het onderzoek niet, maar zou er ook niet een verband zijn in het gegeven dan ASS vaak een erfelijk component heeft en dus 1 of beide ouders ook ASS heeft?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_218297330
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 13:22 schreef Mariposas het volgende:
Hier ook veel verveling en nergens toe komen inderdaad. Vorig jaar hadden we leuke opvang voor 2 dagen in de week, maar helaas heeft de gemeente de indicatie niet verlengd dus ben ik nu bezig met een bezwaar.
[..]
Ik ken het onderzoek niet, maar zou er ook niet een verband zijn in het gegeven dan ASS vaak een erfelijk component heeft en dus 1 of beide ouders ook ASS heeft?
Daar zou best mee kunnen spelen natuurlijk.
  woensdag 23 juli 2025 @ 14:26:34 #219
35189 Troel
scherp en bot
pi_218297814
Ik ken alleen de uitspraak dat de moeder van een kind met ASS dezelfde stress ervaart als een moeder bij een kind aan het front. Nou snap ik wellicht de stress, maar de vergelijking is denk ik wel echt krom.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 23 juli 2025 @ 14:35:32 #220
35189 Troel
scherp en bot
pi_218297879
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 23 juli 2025 @ 15:15:17 #221
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_218298147
*
quote:
*eyeroll -O-
En daar dan ook nog trots mee in de krant gaan staan… :{
  woensdag 23 juli 2025 @ 16:09:37 #222
35189 Troel
scherp en bot
pi_218298620
quote:
11s.gif Op woensdag 23 juli 2025 15:15 schreef BE het volgende:
*
[..]
*eyeroll -O-
En daar dan ook nog trots mee in de krant gaan staan… :{
Dat dus. "Maar ik heb mijn telefoon voor mijn werk nodig".
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_218299019
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 13:22 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Geen idee. Je zou ook kunnen zeggen dat een ouder met ASS een kind met ASS beter begrijpt.
  woensdag 23 juli 2025 @ 17:33:15 #224
35189 Troel
scherp en bot
pi_218299448
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 16:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Geen idee. Je zou ook kunnen zeggen dat een ouder met ASS een kind met ASS beter begrijpt.
Maar dat is ook niet altijd zo. Ligt er maar net aan of je bij elkaar in de buurt op het spectrum zit natuurlijk.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_218299492
quote:
2s.gif Op woensdag 23 juli 2025 17:33 schreef Troel het volgende:

[..]
Maar dat is ook niet altijd zo. Ligt er maar net aan of je bij elkaar in de buurt op het spectrum zit natuurlijk.
En begrijpen =/= goed mee kunnen omgaan. Ik begrijp Dirks hangen aan ons prima, ik kan regelmatig echt niet goed meer omgaan met de extra prikkels.
pi_218303976
Op sommige vlakken begrijp ik mijn dochter heel goed, op andere vlakken minder goed.
De ene autist is de andere niet...

En inderdaad van Nanuke hierboven zegt: begrijpen is niet hetzelfde als ermee om kunnen gaan.
  donderdag 24 juli 2025 @ 12:02:50 #227
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218306057
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 08:06 schreef Nijna het volgende:
Op sommige vlakken begrijp ik mijn dochter heel goed, op andere vlakken minder goed.
De ene autist is de andere niet...

En inderdaad van Nanuke hierboven zegt: begrijpen is niet hetzelfde als ermee om kunnen gaan.
Heel waar; daar vergis ik mij ook nog weleens in :@
"Mam, bij mij werkt dat anders..."
  Jubileum moderator zondag 27 juli 2025 @ 12:41:11 #228
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_218338111
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 23:42 schreef Amsel het volgende:
Wat fijn om in ieder geval te horen dat het herkenbaar is! Hier ook wel met de psycholoog besproken dat schermtijd écht helpt om te ontprikkelen en dus heus niet altijd zo'n ramp is. Maar toch zou ik zo graag willen dat hij ook andere manieren ontdekt om te kunnen ontspannen.

Met Lego spelen vindt hij overigens wel heel leuk. Maar dan alleen nieuwe sets bouwen volgens het boekje, niet zelf iets nieuws bedenken met de kilo's aan blokjes die we hebben. En een uit elkaar gehaalde set opnieuw opbouwen is eveneens een no go. Net als Lego huren. Alleen kunnen we niet elke dag een nieuwe Lego-set kopen natuurlijk :+
Amsel, ik zag laatst ergens dat je ook je berg Lego kunt scannen en dan bouwtekeningen krijgen voor alle stenen die je hebt, is dat een optie misschien?

Voor de rest kan ik me alleen maar aansluiten bij de rest, ik denk dat het bergen energie kost om continue "strijd" te moeten voeren. Ik zou het je gunnen om er iets makkelijker mee om te kunnen gaan.
(dat kon ik overigens zelf ook niet hoor, tot ik zo onvoorstelbaar moe was dat ik geen strijd meer kon voeren. En toen ging alles een stuk makkelijker, toen ik minder "moest" van mezelf)
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_218352594
quote:
2s.gif Op woensdag 23 juli 2025 17:33 schreef Troel het volgende:

[..]
Dat is wel zo. De ene autist is de ander niet, natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')