Behandeling is anders dan begeleiding etc. Als je huisarts verwijst naar een praktijk met een contract met de gemeente is er niet zo veel aan de hand. Zorg in Natura (zorg van een organisatie met vast contract met gemeente) is ook veel makkelijker dan als je zorg krijgt via een PGB of een behandelaar hebt die bijvoorbeeld verder weg zit en geen contract heeft met je gemeente.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 17:28 schreef Kyara het volgende:
Jeetje, ik schrik wel een beetje hoe dat dan geregeld is qua gemeente.
Bij onze vorige praktijk hadden we dus wel zo'n constructie. Als het een tijd goed ging, werd het dossier gesloten en als we weer hulp nodig hadden dan waren 2 telefoontjes nodig, eentje voor een nieuwe verwijzing van de huisarts en eentje naar de behandelaar om het dossier weer te openen.
Wij hebben hier een loket waar je met dit soort dingen terecht kan en die helpen je dan met je hulpvraag formuleren.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 20:52 schreef Amsel het volgende:
Maar hoe hebben jullie dan allemaal ooit de weg gevonden naar de gemeente en hoe het zit met de WMO en PGB's enzo? Ging dat dan vanuit de huisarts, of de ggz-praktijk waar je met je kind liep? Of heb je het zelf uitgezocht? En hoe wist je dan waar je moest beginnen en hoe het werkte en waar je om moest vragen?
Ik heb soms het idee dat we de afgelopen jaren enorm in ons eentje geworsteld hebben, terwijl er misschien wel hulp bestond maar we daar niets over wisten. Ik heb wel eens bij de gemeente op de website gekeken, maar vond het zo ingewikkeld dat ik daarop vastliep. En daar moet je je eigenlijk niet door laten weerhouden natuurlijk, maar als je al op je tandvlees loopt, is zo'n zoektocht naar de mogelijkheden een stuk lastiger.
Ouderbegeleiding valt daar wel onder. Of bedoel je iets anders? We hebben eigenlijk alleen maar ouderbegeleiding gehad. Kind ging niet mee.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 19:34 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Behandeling is anders dan begeleiding etc. Als je huisarts verwijst naar een praktijk met een contract met de gemeenteis we niet zo veel aan de hand. Zorg in Natura (zorg van een organisatie met vast contract met gemeente) is ook veel makkelijker dan als je zorg krijgt via een PGB of een behandelaar hebt die bijvoorbeeld verder weg zit en geen contract heeft met je gemeente.
Dan moet je een goeie reden hebben om die behandelaar te kiezen en kan de gemeente (bij ons iig) een maatwerk contract afgeven.
Ik heb denk ik een keer jeugdhulp of pgb gezocht op de site van de gemeente, gebeld, en over toevallig een ontzettend fijn mens al onze issues uitgekotst.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 20:52 schreef Amsel het volgende:
Maar hoe hebben jullie dan allemaal ooit de weg gevonden naar de gemeente en hoe het zit met de WMO en PGB's enzo? Ging dat dan vanuit de huisarts, of de ggz-praktijk waar je met je kind liep? Of heb je het zelf uitgezocht? En hoe wist je dan waar je moest beginnen en hoe het werkte en waar je om moest vragen?
Ik heb soms het idee dat we de afgelopen jaren enorm in ons eentje geworsteld hebben, terwijl er misschien wel hulp bestond maar we daar niets over wisten. Ik heb wel eens bij de gemeente op de website gekeken, maar vond het zo ingewikkeld dat ik daarop vastliep. En daar moet je je eigenlijk niet door laten weerhouden natuurlijk, maar als je al op je tandvlees loopt, is zo'n zoektocht naar de mogelijkheden een stuk lastiger.
Wij hebben dan weer geen ouderbegeleiding maar ons kind wordt begeleidt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 22:05 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ouderbegeleiding valt daar wel onder. Of bedoel je iets anders? We hebben eigenlijk alleen maar ouderbegeleiding gehad. Kind ging niet mee.
En dat zou eigenlijk niet zo moeten zijn...quote:Op zondag 17 augustus 2025 11:03 schreef Vanyel het volgende:
Waar je woont maakt idd bizar veel uit voor hoe je jeugdzorg is geregeld en hoe goed het werkt.
Ik woon toevallig in een goede, dat is wel helder als ik hier zo lees.
Maar eigenlijk is het raar dat ale je iemand hebt (bv zo'n gezinscoach of zoals wij de begeleiding hebben die ons helpt) die de juiste termen weet, je makkelijker een indicatie verlengd krijgt dan wanneer je het zelf aanvraagt....quote:Op maandag 18 augustus 2025 09:17 schreef Mariposas het volgende:
De jeugdhulp kan dan wel goed zijn in de gemeente, ertoe beschikking krijgen is nog een tweede.
Ik lig nu ook in de clinch met de gemeente, ben al bijna een jaar bezig met het verlengen van een indicatie voor dagbesteding tijdens vakanties. Voorheen hadden we een gezinscoach en die kreeg dingen wel voor elkaar maar als je dat niet hebt, heb ik gemerkt althans, dan word je meteen niet serieus genomen.
Ik werk zelf als jurist bij een overheidsorganisatie en ik ben echt niet altijd blij hoe het er bij ons aan toegaat en hoe lang mensen moeten wachten op een reactie. Maar zoals het er nu bij de jeugdhulp van onze gemeente aan toegaat, ik zou me écht kapot schamen. Het is dat ik weet dat personeelsgebrek een grote rol speelt waardoor je naast ernstige vertraging ook vaker met incompetente mensen te maken krijgt, maar anders had ik wel verdere stappen ondernomen.
Dat hoorde ik ook van iemand met zo'n coach. Het voordeel zat er vooral in dat ze dingen te horen kreeg over school waar ze haar voordeel mee kan doen en met bureaucratie bij de gemeente.quote:Op maandag 18 augustus 2025 13:20 schreef Nijna het volgende:
[..]
Maar eigenlijk is het raar dat ale je iemand hebt (bv zo'n gezinscoach of zoals wij de begeleiding hebben die ons helpt) die de juiste termen weet, je makkelijker een indicatie verlengd krijgt dan wanneer je het zelf aanvraagt....
Maar een jaar? Wijzen ze het steeds af of hebben ze zo weinig mensen dat ze het niet kunnen bolwerken.
Waardeloos zeg.
Het gaat (hopelijk) zo'n verademing zijn voor jullie, de nieuwe school! Het kán echt andersquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 09:03 schreef Cygne het volgende:
Kwam dit weekend een moeder tegen met een kind op de school waar M naartoe gaat. Meisje met best wat ondersteuningsbehoefte. Ze had nog geen dag gedoe gehad met school. Toch ook wel fijn om te horen.
Die ervaring heb ik vooral op de oude school, dat als ik het zeg het overbezorgdheid is en dat wanneer ik de begeleidster of liever nog de behandelaar het laat zeggen, er wel geluisterd wordt...quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 09:03 schreef Cygne het volgende:
Hier ook die ervaring. Ik kan exact hetzelfde zeggen als mijn ambulant begeleider en het is moeilijk. Zij belt 1 keer en het is geregeld. Niet in alle gevallen hoor.
Echt triest. Maar ook zij kennen hem niet in de leersetting. Mochten we het mee doen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 09:33 schreef Nijna het volgende:
[..]
Die ervaring heb ik vooral op de oude school, dat als ik het zeg het overbezorgdheid is en dat wanneer ik de begeleidster of liever nog de behandelaar het laat zeggen, er wel geluisterd wordt...
Zo'n school kan je beter kwijt zijn. Hopelijk is de nieuwe school heel veel passender en welwillend om mee te veren.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 15:24 schreef Cygne het volgende:
[..]
Echt triest. Maar ook zij kennen hem niet in de leersetting. Mochten we het mee doen.
Dieptepunt was de kinderpsychiater die belde om te adviseren hem in groep 5 te laten starten en hem rust te gunnen. Dat we niet tegen sbo of so zijn maar wel een zorgvuldig besluit willen nemen. Die kreeg te horen dat hij gewoon niet meer welkom was. Trokken ook haar expertise in twijfel. Uiteindelijk zit hij sowieso beter op zijn nieuwe school, gaat hem veel stress schelen.
Ik merk dat niet. Misschien ken ik zelf de juiste termen maar ik voel me meestal serieus genomen en eerlijk gezegd krijgen we ook vaker wel dan niet voor elkaar wat we nodig hebben.quote:Op maandag 18 augustus 2025 13:20 schreef Nijna het volgende:
[..]
Maar eigenlijk is het raar dat ale je iemand hebt (bv zo'n gezinscoach of zoals wij de begeleiding hebben die ons helpt) die de juiste termen weet, je makkelijker een indicatie verlengd krijgt dan wanneer je het zelf aanvraagt....
Maar een jaar? Wijzen ze het steeds af of hebben ze zo weinig mensen dat ze het niet kunnen bolwerken.
Waardeloos zeg.
Wat fijn. Hopelijk zorgt dat voor wat minder stress de komende tijdquote:Op woensdag 20 augustus 2025 10:42 schreef Schanu het volgende:
een gesprek gehad met mijn werkgever. En die is heel flexibel.
Dat tegenwerken is zo bizar. Je wil toch van hem af, laat hem dan gaan.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 07:53 schreef Nijna het volgende:
[..]
Zo'n school kan je beter kwijt zijn. Hopelijk is de nieuwe school heel veel passender en welwillend om mee te veren.
Wij kregen eerst te horen dat we ons moesten afvragen of ze wel pastte op de eerste middelbare school, omdat we bleven vragen om aanpassingen. Toen we aangaven dat we naar de andere school wilden, toen kregen we van diezelfde dame te horen dat het maar de vraag was of ze daar naartoe kon.
Toevallig heb ik contact met een moeder die haar dochter een jaar voor de mijne de overstap maakte en die is zo enorm tegengewerkt...
Wat fijn van je werkgever!quote:Op woensdag 20 augustus 2025 10:42 schreef Schanu het volgende:
Als ik dit allemaal lees, ben ik zo onwijs blij met onze school. Zij denken ontzettend mee, vragen aan ons wat Jewel nodig heeft maar komen ook zelf met ideeën. Als ik al jullie worstelingen zo lees, tel ik echt mijn zegeningen. Ik gun jullie net zo'n fijne en meedenkende houding vanuit school, dat is zo belangrijk.
Jewel heeft gisteren haar 1e individuele gesprek gehad met dr. Bosman. Het gesprek zelf ging goed, maar even later stortte ze in en gaf ze in tranen aan dat niemand haar kan helpen, dat ze haar eigen hoofd niet eens snapt, dat ze gewoon wil dat alles stopt en dat ze het leven zo vreselijk haat. Dat kwam wel even binnen. Ik snap haar ook. Ze wordt bijna 9 en we lopen als sinds ze ruim 4 is bij hulpverlening. Er hebben al meerdere mensen met haar meegekeken, dus waarom zou er nu opeens wel een oplossing komen, ik snap haar gevoel zo goed. Geprobeerd uit te leggen dat dit de 1e praktijk is die bereid is om met háár te praten en haar te helpen, dat de vorige praktijk vooral gericht was op het óns leren helpen mét haar. Dat lijkt ze alleen moeilijk te begrijpen, is ook lastig op die leeftijd.
Ik heb ondertussen een gesprek gehad met mijn werkgever. En die is heel flexibel. Vindt het goed dat deze trajecten nu lopen en geeft aan dat ik de vrijheid krijg die ik daarvoor nodig heb. Hij kwam er zelfs zelf mee dat de HR manager de dag daarvoor met hem in gesprek was gegaan over de projectgroep diversiteit. Ik heb eens bij mijn collega aangegeven dat ik vind dat er neurodiversiteit ook in die projectgroep vertegenwoordigd zou moeten worden, nu richten ze zich alleen op bijvoorbeeld etniciteit, geloof en geaardheid. Dit balletje is gaan rollen, en daar gaan ze nu dus serieus iets mee doen. En ik voel opluchting en van alles door elkaar heen.
Voor Jewel gaan we vandaag overigens toch maar weer een nieuwe koptelefoon kopen. Ze heeft er al meerdere, allemaal verschillende merken, maar ze blijft klagen dat het geluid er teveel doorheen komt en dat haar hoofd dat niet aan kan. Die ze bij deze winkel hebben gaat tot 35 db, die ze nu heeft gaan tot zo'n 27db. Hopelijk gaat dat dus merkbaar verschil opleveren, want veel zwaarder dan dit bestaan ze denk ik niet...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |