abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 mei 2025 @ 23:29:32 #126
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217731192
Autisme is een spectrum dus er zitten ook verschillen in die "tekortkomingen". Dus ook als ouder met ass kun je tegen andere dingen aanlopen dan je kinderen en vice versa.

Ik heb zelf geen autisme maar wel een eeneige tweeling die beide autisme hebben maar allebei op een ander stuk op het spectrum zitten.
  vrijdag 23 mei 2025 @ 23:29:56 #127
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217731194
Quote ipv edit
pi_217732263
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 22:03 schreef BlauweDag het volgende:

[..]
dat deel ja. (iemand met autisme, hij is in mijn visie geen autist.)
Ik gebruik het allebei, thuis ben ik autist, buitenshuis ben ik iemand met autisme. Mensen met autisme gebruiken het door elkaar en er is niet 1 "goede" term.

En ik ben me (helaas) behoorlijk bewust van mijn tekortkomingen. Ik denk dat het voor mijzelf makkelijker zou zijn als ik dat niet was.
Fake it till you make it...
pi_217734501
quote:
Dat sommige websites het DSM-V noemen, maakt niet dat het boek ineens zo heet. Het boek heet DSM-5. Maar fijn dat jij het beter denkt te weten dan een psycholoog, omdat je kind en collega toevallig ASS hebben.

Verder is tekortkomingen hebben niet hetzelfde als een handicap hebben, en durf ik wel te stellen dat er niemand is zonder tekortkomingen, of die tekortkomingen nou een naampje hebben gekregen of niet. En er zijn veel mensen die zich wel van die tekortkomingen bewust zijn, en veel die dat niet zijn. Ook daar, ongeacht of die tekortkomingen nou een naampje hebben gekregen of niet.

@Cygne heel erg fijn dat de overstap toch kan, dat de nieuwe school realistisch is en het gewoon aandurft, en wat een eikels van oude school dat ze dus eigenlijk hebben lopen liegen over wat de ib-er zou hebben geadviseerd op basis van de observatie. Gelukkig is die ruis er tussenuit gehaald, en komt het uiteindelijk goed. Het is alleen wel heel zuur dat dat zoveel heeft moeten kosten in een periode die voor jullie juist rustig en bijzonder had moeten zijn.
pi_217778885
De soap gaat verder.
Nu een mail van die school gehad dat zij nog steeds bezwaren hadden. Dat ze een afspraak hebben met directeur en ib-er van onze huidige school en dat ze ook nog met swv gaan bellen want ze willen een expliciete ja als advies. Swv zegt dat ze geen adviezen kunnen geven. Ze kennen hem ook niet goed genoeg.

Heb vanochtend die cluster 4 school gebeld. Onze school is zo stellig dat dat het enige is wat past. Heel prettig gesprek gehad met hun ib-er. Opp besproken. Hoe hij in elkaar zit. Zijn belastbaarheid. Op basis waarvan school denkt dat hun school de beste plek is, de observatie. Dat het mij niet uitmaakt op welke plek hij terecht komt, maar dat hij op de beste plek zit. Zij dacht dat hij er niet gelukkig van zou worden. En dat het niet voor niets zo is dat dit zo uitgebreid wordt onderzocht. Ze vond het vooral erg verdrietig.

Nouja maar hopen op snel duidelijkheid.
pi_217779019
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:08 schreef Cygne het volgende:
De soap gaat verder.
Nu een mail van die school gehad dat zij nog steeds bezwaren hadden. Dat ze een afspraak hebben met directeur en ib-er van onze huidige school en dat ze ook nog met swv gaan bellen want ze willen een expliciete ja als advies. Swv zegt dat ze geen adviezen kunnen geven. Ze kennen hem ook niet goed genoeg.

Heb vanochtend die cluster 4 school gebeld. Onze school is zo stellig dat dat het enige is wat past. Heel prettig gesprek gehad met hun ib-er. Opp besproken. Hoe hij in elkaar zit. Zijn belastbaarheid. Op basis waarvan school denkt dat hun school de beste plek is, de observatie. Dat het mij niet uitmaakt op welke plek hij terecht komt, maar dat hij op de beste plek zit. Zij dacht dat hij er niet gelukkig van zou worden. En dat het niet voor niets zo is dat dit zo uitgebreid wordt onderzocht. Ze vond het vooral erg verdrietig.

Nouja maar hopen op snel duidelijkheid.
Edit: oh wacht, de nieuwe school heeft twijfels -O-. Dat is wel oprecht heel kut. Gesprek met huidige school gaat ze denk ik ook niet zomaar een positief advies geven. Mogen/kunnen jullie daar ook bij zijn? Een eenzijdige afspraak zou ik niet vertrouwen eerlijk gezegd, na alles wat is gebeurd.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217779034
quote:
86s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:31 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Jezus Christus. Wat kan het hun schelen als het op de nieuwe school toch niet goed zou gaan? Het is dan toch niet meer hun verantwoordelijkheid? Nieuwe school heeft al gezegd dat hij meer dan welkom is. Dus wat anders kan dit zijn dan een persoonlijke trap na???? Wtf echt.
Hij is meer dan welkom mits het swv een expliciete ja adviseert. Die doen dat niet want ze kennen hem niet.

Edit: nee, we mogen er niet bij zijn.
pi_217779040
@Cygne, wat een onzekerheid :{
pi_217779077
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:35 schreef Cygne het volgende:

[..]
Hij is meer dan welkom mits het swv een expliciete ja adviseert. Die doen dat niet want ze kennen hem niet.

Edit: nee, we mogen er niet bij zijn.

Ja sorry, ik las 'die school' als de huidige school, ipv de nieuwe. Wat een domper na het postieve gesprek eerder. Zouden scholen nou echt niet snappen wat dit gedraai met jullie doet als gezin? Steeds maar weer vechten en in onzekerheid zitten -O-.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 28 mei 2025 @ 15:44:39 #135
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217779115
Oh nee, wat een gedoe en onzekerheid weer @Cygne
pi_217779257
Ib-er van onze huidige school had wel gelijk over die cluster 4 school. Echt een fijne school, sluit alleen niet aan op wat M. nodig heeft. Is ook ver weg. Heel prikkelarm, veel structuur, geen feestjes, geen schoolreisjes. M. is daar dol op.

"Ik zou bijna zeggen kom maar, dat jullie je dan nog ergens welkom voelen maar ik denk dat het een slecht idee is"

Ergste vond ik dat onze huidige directeur zegt over beide kinderen "Dat is mooi, dan kan ik iemand van de wachtlijst bellen dat we een plekje hebben!" Zo wreed.
pi_217779389
Die directeur is een botte hork, bah!
Ik vind het echt verdrietig dat je zo met je kind moet lopen leuren als je kind niet helemaal binnen de lijntjes kleurt.
pi_217780004
Je hebt er nu natuurlijk helemaal geen tijd, zin en ruimte voor, maar dit is echt klachtwaardig. Idd onnodig wreed en onprofessioneel.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217786446
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 17:18 schreef Phaidra het volgende:
Je hebt er nu natuurlijk helemaal geen tijd, zin en ruimte voor, maar dit is echt klachtwaardig. Idd onnodig wreed en onprofessioneel.
Ik word er echt heel verdrietig van. Dit is een school met 60% vwo uitstroom. Een van de populairste scholen van de stad. We kozen deze school vanwege het concept (jenaplan) en hij is er ontzettend fijn naar school gegaan altijd. Bij F wisten we nog niet hoe het zou lopen qua ontwikkeling. In principe hebben ze een vertraagde ontwikkeling en halen ze ineens alles in tussen 3 en 5 jaar. Daarom moet je zorgvuldig zijn met een goede school kiezen. Over hem hadden ze in november al gezegd dat ze snel om tafel wilden om een andere plek te zoeken. Gewoon per definitie geen kans. Nu blijkt uit onderzoek dat sbo voor nu het best is maar hij maakt nu zulke sprongen dat het ook zomaar een tijdelijke plaatsing zou kunnen zijn.

Maar goed als niet kunnen meekomen met het hoge tempo dat zij aanbieden (de hele klas heeft uitdaging nodig om geïnteresseerd te blijven, behalve M). Internaliserende problematiek noemt gaan we het inderdaad niet eens worden. Maar laat hem dan ook los.

School begrijpt ook niet dat we het moment van observatie niet handig vonden. Wij wilden toch naar een andere school. :')

Ik weet dat ik het los moet laten en vooruit kijken maar er is zoveel onzekerheid en onduidelijkheid. We zijn zo onder druk gezet gedurende mijn hele zwangerschap, de kraamtijd. Beslissingen gemaakt zonder de omstandigheden mee te wegen. Ik vind het gewoon heel erg dat het zo is gelopen. Dan hoor ik hem plannen maken over groep 5, in welke klas zou hij komen en wat gaat hij allemaal leren. Terwijl er al lang iemand is gebeld voor zijn plekje.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cygne op 29-05-2025 11:48:50 ]
pi_217787413
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 11:25 schreef Cygne het volgende:

[..]
Ik word er echt heel verdrietig van. Dit is een school met 60% vwo uitstroom. Een van de populairste scholen van de stad. We kozen deze school vanwege het concept (jenaplan) en hij is er ontzettend fijn naar school gegaan altijd. Bij F wisten we nog niet hoe het zou lopen qua ontwikkeling. In principe hebben ze een vertraagde ontwikkeling en halen ze ineens alles in tussen 3 en 5 jaar. Daarom moet je zorgvuldig zijn met een goede school kiezen. Over hem hadden ze in november al gezegd dat ze snel om tafel wilden om een andere plek te zoeken. Gewoon per definitie geen kans. Nu blijkt uit onderzoek dat sbo voor nu het best is maar hij maakt nu zulke sprongen dat het ook zomaar een tijdelijke plaatsing zou kunnen zijn.

Maar goed als niet kunnen meekomen met het hoge tempo dat zij aanbieden (de hele klas heeft uitdaging nodig om geïnteresseerd te blijven, behalve M). Internaliserende problematiek noemt gaan we het inderdaad niet eens worden. Maar laat hem dan ook los.

School begrijpt ook niet dat we het moment van observatie niet handig vonden. Wij wilden toch naar een andere school. :')

Ik weet dat ik het los moet laten en vooruit kijken maar er is zoveel onzekerheid en onduidelijkheid. We zijn zo onder druk gezet gedurende mijn hele zwangerschap, de kraamtijd. Beslissingen gemaakt zonder de omstandigheden mee te wegen. Ik vind het gewoon heel erg dat het zo is gelopen. Dan hoor ik hem plannen maken over groep 5, in welke klas zou hij komen en wat gaat hij allemaal leren. Terwijl er al lang iemand is gebeld voor zijn plekje.
Je laatste zinnen raken me... wreed vind ik het. Als hij het nou niet naar zijn zin zou hebben op school dan was het ook nog een ander verhaal.
Hij weet nog niet wat er achter de schermen allemaal gebeurd? Je kan hem nu natuurlijk ook geen duidelijkheid geven, want die hebben jullie zelf niet eens :{ :*
pi_217787900
Hij gaat al 4 jaar lang elke dag met plezier naar school. Helemaal sinds hij het lezen ontdekt heeft. Sindsdien gaat alles hem makkelijker af. Gesproken instructie komt minder binnen.
  donderdag 29 mei 2025 @ 14:54:10 #142
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_217788049
Tja, wat ook zo is, is dat als je kinderen die niet in het succesvolle VWO-uitstroomplaatje passen voortijdig dumpt,je je reclamepraatje ook niet hoeft aan te passen. Ik word heel narrig van dat soort zaken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_217788248
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 14:54 schreef livelink het volgende:
Tja, wat ook zo is, is dat als je kinderen die niet in het succesvolle VWO-uitstroomplaatje passen voortijdig dumpt,je je reclamepraatje ook niet hoeft aan te passen. Ik word heel narrig van dat soort zaken.
Vroeger stuurden ze kinderen met ass naar een andere school binnen de koepel. Heeft heel veel thuiszitters opgeleverd uiteindelijk.
  donderdag 29 mei 2025 @ 15:28:56 #144
344469 Amsel
zonder t
pi_217788263
Jemig @Cygne, wat een ellende. En wat een stress levert dat op. Ik vind het heel gemeen.

Wil trouwens wel verduidelijken dat niet élke cluster 4-school niet aan feestjes en uitjes doet. Onze jongste gaat volgende week op schoolreisje, heeft net een sportdag achter de rug, ze gaan regelmatig met de klas op pad, en groep 8 heeft "gewoon" kamp en een musical. De school is niet prikkelvrij, maar prikkelbewust. En natuurlijk gaat het allemaal een stuk gestructureerder en op basis van Geef me de 5 en met picto's en alles, maar verder proberen ze de kinderen zo veel mogelijk een reguliere schoolervaring te geven. Dat past mijn kind heel goed :)
pi_217788342
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 15:28 schreef Amsel het volgende:
Jemig @:Cygne, wat een ellende. En wat een stress levert dat op. Ik vind het heel gemeen.

Wil trouwens wel verduidelijken dat niet élke cluster 4-school niet aan feestjes en uitjes doet. Onze jongste gaat volgende week op schoolreisje, heeft net een sportdag achter de rug, ze gaan regelmatig met de klas op pad, en groep 8 heeft "gewoon" kamp en een musical. De school is niet prikkelvrij, maar prikkelbewust. En natuurlijk gaat het allemaal een stuk gestructureerder en op basis van Geef me de 5 en met picto's en alles, maar verder proberen ze de kinderen zo veel mogelijk een reguliere schoolervaring te geven. Dat past mijn kind heel goed :)
Klopt! Maar specifiek deze school deed dat niet omdat de leerlingen die zij hebben dat niet trekken. Ze kijken dus wel heel specifiek naar wat aansluit. Vond dat ze een hele fijne visie had.

Hij zit nu op een Jenaplanschool met veel vieringen. Grote stamgroepen met 28 kinderen, veel vieringen. Hij is eerder prikkelzoekend dan prikkelgevoelig.

We hebben hem sinds groep 1 al een aantal trajecten doorgesleept waar steeds niets uit kwam. Heb ik achteraf wel spijt van. Tot er ass uit kwam. Ik herken ook nooit iets van de dingen waar andere ouders van kinderen met ass tegen aanlopen.
pi_217822825
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:55 schreef Cygne het volgende:
Ergste vond ik dat onze huidige directeur zegt over beide kinderen "Dat is mooi, dan kan ik iemand van de wachtlijst bellen dat we een plekje hebben!" Zo wreed.
Ik zou bijna hopen dat dit punt de reden gaat zijn dat de huidige school een goed/positief gesprek gaat hebben met de nieuwe school want anders kunnen ze diegene van de wachtlijst terugbellen dat het niet doorgaat en moeten ze het hele swv traject doorlopen.
Knoop ze dat anders maar even flink in de oren, als ze het dan niet voor M doen dan maar om gezichtsverlies te voorkomen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 01-06-2025 19:47:28 ]
pi_217825690
Ik bewonder jullie. Ik heb zelf een vorm van autisme maar woon op mezelf.

Mijn ouders helpen waar ze nog kunnen.
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
pi_217828356
We ontvingen een mail van de directeur van de huidige school dat ze een goed gesprek hebben gehad met de nieuwe school en dat ze voornemens zijn hem over te nemen. Fijn, maar het had makkelijker gekund.
pi_217847908
-weg-

[ Bericht 98% gewijzigd door Nanuke op 04-06-2025 15:40:09 ]
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_217852276
Ik had het nog gelezen. Verdrietig he zulke dingen. :*

Wij hebben morgen gesprek op de nieuwe school. Ik ben blij als dat helemaal rond is. Bizar hoe snel ze de overstap wilden regelen toen bleek dat als we route tlv so danwel sbo in zouden gaan dat echt wel heel lang ging duren. Als hij volgend schooljaar maar niet terug zou komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')