https://www.ad.nl/binnenl(...)-ingestort~acac41eb/quote:Wilhelminatoren Valkenburg plotseling ingestort
De Wilhelminatoren in Valkenburg is zondagochtend plotseling ingestort, bevestigt de politie Limburg.
Binnenlandredactie 16-03-25, 08:51 Laatste update: 08:56
Het gebeurde vlak na acht uur zondagmorgen op de Heunsbergerweg. De hulpdiensten zijn massaal aanwezig en hebben opgeschaald naar een grip 1-situatie.
Een woordvoerder van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg kan nog niet veel meer zeggen ‘dan dat hij is ingestort'. ,,Verder weten we nog weinig, niet over de oorzaak, niet over eventuele gewonden.”
De Wilhelminatoren is een rijksmonument van 30 meter hoog uit 1906 en gaf een prachtig uitzicht over het Heuvelland. De toren is ook te bereiken via een kabelbaan vanuit het centrum van de stad.
We hebben het wel over Limburg hier he. Dat is een beetje het Zuid-Italië van Nederland.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:03 schreef Lenny77 het volgende:
Zoiets stort toch niet zomaar in?
Dat is niet eens een echt oude toren
Dan was het vast een aardbevingquote:Op zondag 16 maart 2025 09:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
We hebben het wel over Limburg hier he. Dat is een beetje het Zuid-Italië van Nederland.
Verzwakt door de overstromingen?quote:Op zondag 16 maart 2025 09:03 schreef Lenny77 het volgende:
Dat ding staat toch hoog genoeg om daar geen last van te hebben?quote:
Sow, hij is ook niet een beetje ingestort ofzoquote:Op zondag 16 maart 2025 09:06 schreef rutger05 het volgende:
Via deze link is een foto te zien van het ingestorte iconische rijksmonument.
https://www.limburger.nl/(...)estort/49456444.html
Ik bedoel dat de heuvel misschien is gaan werken door al het water aan de voet? Ik weet niet hoor. Ik roep maar wat. Ik heb er verder geen verstand vanquote:Op zondag 16 maart 2025 09:10 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat ding staat toch hoog genoeg om daar geen last van te hebben?
Ja, op zondag en zeker nu met dat warme weer is het best druk daarquote:Op zondag 16 maart 2025 09:14 schreef Zorro het volgende:
Nog een geluk dat het zo vroeg gebeurde lijkt me.
Inderdaad. Een geluk bij een ongeluk. Hoop dat er helemaal geen slachtoffers zijn gevallen en dat er geen mensen, zoals vrijwilligers, aanwezig zijn geweest op dat tijdstip.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:14 schreef Zorro het volgende:
Nog een geluk dat het zo vroeg gebeurde lijkt me.
duidelijk geen of nauwelijks betonijzer gebruikt en weinig grindquote:Op zondag 16 maart 2025 09:10 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat ding staat toch hoog genoeg om daar geen last van te hebben?
Er is nu best veel bedrijvigheid daar inderdaad.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:15 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja, op zondag en zeker nu met dat warme weer is het best druk daar
Gelukkig niet op de picnicktafels gevallen.quote:
En dan ditquote:Op zondag 16 maart 2025 09:17 schreef raptorix het volgende:
https://kabelbaanvalkenburg.nl/attracties/uitkijktoren/
Wegens omstandigheden gesloten
quote:Gesloten voor onderhoud
Ook dit monument heeft af en toe onderhoud nodig.
Daarom is de uitkijktoren wegens onderhoudswerkzaamheden gesloten voor bezoekers. Helaas weten we nog niet hoelang dit zal duren. Wij hopen de deur tot het magistrale uitzicht weer zo snel mogelijk voor het publiek te kunnen openen.
Ik denk eerder dat Brobby struikelde en tegen de toren aan viel.quote:
Als ze die in originele staat herbouwen weten ze in elk geval vast dat hij over zo'n 125 jaar weer instort.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:19 schreef rutger05 het volgende:
Ik kijk uit naar de herbouw van deze toren.
Dit iconische bouwwerk mag niet aan Valkenburg ontbreken.
Iconischquote:Op zondag 16 maart 2025 09:19 schreef rutger05 het volgende:
Hopelijk niet zo'n lelijk ding als in Vaalsquote:Op zondag 16 maart 2025 09:19 schreef rutger05 het volgende:
Dat is ook niet een beetje ingestort. Ziet eruit als het gebombardeerd is.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:06 schreef rutger05 het volgende:
Via deze link is een foto te zien van het ingestorte iconische rijksmonument.
https://www.limburger.nl/(...)estort/49456444.html
Of het onderhoud is door Beun de Haas gedaanquote:Op zondag 16 maart 2025 09:23 schreef Fred_B het volgende:
In de kerstvakantie was ik daar nog, en toen was de toren gesloten wegens onderhoud. Blijkbaar was er toch nog wat meer onderhoud nodig
Onzin, er zijn minder omwikkelde gebieden in NL. en daar isquote:Op zondag 16 maart 2025 09:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
We hebben het wel over Limburg hier he. Dat is een beetje het Zuid-Italië van Nederland.
slopen en opnieuw bouwen , dit keer met betonijzer en grindquote:
Anders ga je er even veel te letterlijk op in. Het was een 10% serieuze reactie met een verwijzing naar de Italiaanse manier van zakendoen in het verleden.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Onzin, er zijn minder omwikkelde gebieden in NL. en daar is
Het stukken minder mooi en gezellig.
Maar ontopic: heftig hoor! Hopelijk was er nog niemand aanwezig.
Verledenquote:Op zondag 16 maart 2025 09:31 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Anders ga je er even veel te letterlijk op in. Het was een 10% serieuze reactie met een verwijzing naar de Italiaanse manier van zakendoen in het verleden.
is niet zo bijzonder, beton wordt sterk door het gebruik van betonijzerquote:Op zondag 16 maart 2025 09:29 schreef Hexagon het volgende:
Bijzonder dat dat zomaar instort.
Maar hopelijk herbouwen ze hem.
Ja deze toren zal vast gemaakt zijn uit maaszand en hooiquote:Op zondag 16 maart 2025 09:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
slopen en opnieuw bouwen , dit keer met betonijzer en grind
In het verleden floreerde het daar juist met de mijnen en was de streek zeer in trek.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:31 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Anders ga je er even veel te letterlijk op in. Het was een 10% serieuze reactie met een verwijzing naar de Italiaanse manier van zakendoen in het verleden.
met een zuinig cementquote:Op zondag 16 maart 2025 09:35 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja deze toren zal vast gemaakt zijn uit maaszand en hooi
Ik zal niet zeggen dat ie er nu beter uit ziet, maar echt mooi was het niet neequote:
Koning Jos was nog vrij recentelijk inderdaadquote:
Ga er anders nog een keer serieus op in. Maar gezien je dat graag lijkt te willen:quote:Op zondag 16 maart 2025 09:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
In het verleden floreerde het daar juist met de mijnen en was de streek zeer in trek.![]()
Zelfs de Italianen kwamen er om in de mijnen te werken.
Ik keek vanmorgen uit het raam en zag ook geen toren, dus kan het me wel een beetje indenken.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:36 schreef MissButterflyy het volgende:
Maar goed, niemand heeft ook iets gehoord hè.
Bewoners zagen ineens rond 7.30 dat de toren gewoon weg was.
Mergelsteen, zoals bijna alles daar uit die tijd (en daarna)quote:Op zondag 16 maart 2025 09:35 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik ben er nog wel op geweest. De dag nadat de Stones op Pinkpop optraden. We overnachtten toen in Valkenburg.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:23 schreef Fred_B het volgende:
In de kerstvakantie was ik daar nog, en toen was de toren gesloten wegens onderhoud. Blijkbaar was er toch nog wat meer onderhoud nodig
Hopelijk niet en zetten ze dit keer een stevig bouwwerk neer.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:01 schreef rutger05 het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)-ingestort~acac41eb/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelminatoren_(Valkenburg)
[ afbeelding ]
Door Pitlane02 - Eigen werk, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17429412
Wat jammer zeg. Hopelijk wordt deze herbouwd. Hopelijk zijn er geen slachtoffers.
Maar tot twee keer toe voel je wel de behoefte er ook op in te gaan.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:37 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ga er anders nog een keer serieus op in. Maar gezien je dat graag lijkt te willen:
Een florerende streek betekent niet dat je geen corruptie / nepotisme kan hebben he.
Klaar nu dan. Begraaf je persoonlijke vete ff.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:40 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Maar tot twee keer toe voel je wel de behoefte er ook op in te gaan.
Dan ook niet nodig hè.
Ik heb geen idee waar je het over hebt.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:41 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Klaar nu dan. Begraaf je persoonlijke vete ff.
Ik ook niet.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waar je het over hebt.
Pompeuze neppe kitch?quote:Op zondag 16 maart 2025 09:42 schreef Hyperdude het volgende:
Nu wat fatsoenlijks bouwen aub.
[ afbeelding ]
Zat er een bruidswinkel onderin de toren?quote:
beton wordt steeds sterker in de tijd, hoe ouder het is hoe sterker, tenzij je te weinig cement gebruiktquote:
Huh? Hier heb ik nooit van gehoord. Naar mij weten duurt het een maand, anderhalve maand en dan is beton op z'n eindsterkte. Beton dat 10 jaar geleden gestort is, is niet sterker dan beton dat 2 maanden geleden gestort is.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
beton wordt steeds sterker in de tijd, hoe ouder het is hoe sterker, tenzij je te weinig cement gebruikt
hoe meer regen des te sterker
jij hebt echt overal verstand van hé. ongekendquote:Op zondag 16 maart 2025 09:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
beton wordt steeds sterker in de tijd, hoe ouder het is hoe sterker, tenzij je te weinig cement gebruikt
hoe meer regen des te sterker
@michaelmoore heeft gelijk:quote:Op zondag 16 maart 2025 09:53 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Huh? Hier heb ik nooit van gehoord. Naar mij weten duurt het een maand, anderhalve maand en dan is beton op z'n eindsterkte. Beton dat 10 jaar geleden gestort is, is niet sterker dan beton dat 2 maanden geleden gestort is.
Wolven, strontweilanden en bejaardenhuizen zijn wel zijn core vakgebied.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:54 schreef Twiitch het volgende:
Sow die is wel compleet omgekieperd. Ik heb daar met de schoonfamilie ooit een pintje Brand gehad. Valkenburg is goed toeven in de zomer.
[..]
jij hebt echt overal verstand van hé. ongekend
wel, beton van 3 jaar oud is sterker dan van 3 maand geleden , door weer en wind en regenquote:Op zondag 16 maart 2025 09:53 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Huh? Hier heb ik nooit van gehoord. Naar mij weten duurt het een maand, anderhalve maand en dan is beton op z'n eindsterkte. Beton dat 10 jaar geleden gestort is, is niet sterker dan beton dat 2 maanden geleden gestort is.
ik bouw zelf huizen in africa en weet wat van beton en betonijzer en blackstone en cementquote:Op zondag 16 maart 2025 09:54 schreef Twiitch het volgende:
Sow die is wel compleet omgekieperd. Ik heb daar met de schoonfamilie ooit een pintje Brand gehad. Valkenburg is goed toeven in de zomer.
[..]
jij hebt echt overal verstand van hé. ongekend
Nee dommie, dat is Slot Neuschwanstein en komt uit de late 19de eeuw. Dit heeft nooit als echt middeleeuws kasteel gefunctioneerd en is neergezet als pompeuze kopie om te laten zien hoe rijk iemand was.quote:
Joh laat hem, niemand weet nog hoe of wat maar algeheel expert michaelmoore weet al tot in detail hoe deze toren geconstrueerd is en hoe dat de instorting heeft veroorzaaktquote:Op zondag 16 maart 2025 09:53 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Bizarquote:Op zondag 16 maart 2025 09:56 schreef Richestorags het volgende:
[..]
@:Michaelmoore heeft gelijk:
https://engineering.wisc.(...)ger%20as%20it%20ages.
ja hoe het precies werkt weet ik ook niet, veel water is essentieel dat welquote:Op zondag 16 maart 2025 10:04 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Bizar.
En interessant. Dat beton dus chemisch blijft "uitharden". Ook na die korte periode die men overal beschrijft.
Op een ngc docu over het romeinse bouwen wees onderzoek ook uit dat het romeinse beton nog steeds harder aan het worden is. Bijvoorbeeld van het pantheon zijn samples geboord en getest over jaren. Dat gebouw wordt 24/7 gemonitord en wordt dus ieder jaar een beetje steviger.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:56 schreef Richestorags het volgende:
[..]
@:Michaelmoore heeft gelijk:
https://engineering.wisc.(...)ger%20as%20it%20ages.
Idd specifiek door Ludwig II gebouwd als "sprookjeskasteel". De man was gek, eigenlijk obsessief, met dat soort romantiek uit het verre verleden, maar dus ontstaan eeuwen nadat kastelen hun (defensieve) relevantie hadden verloren.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee dommie, dat is Slot Neuschwanstein en komt uit de late 19de eeuw. Dit heeft nooit als echt middeleeuws kasteel gefunctioneerd en is neergezet als pompeuze kopie om te laten zien hoe rijk iemand was.
Neppe kitch dus.
Ga maar zoeken en leer het.
Die ouwe lul was er bij toen het gebouwd werd. Dus waarom twijfel je aan hem?quote:Op zondag 16 maart 2025 10:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Joh laat hem, niemand weet nog hoe of wat maar algeheel expert michaelmoore weet al tot in detail hoe deze toren geconstrueerd is en hoe dat de instorting heeft veroorzaakt
Lekker gewerkt, mannen.quote:De toren was al dicht vanwege onderhoudswerkzaamheden.
Dit.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Idd specifiek door Ludwig II gebouwd als "sprookjeskasteel". De man was gek, eigenlijk obsessief, met dat soort romantiek uit het verre verleden, maar dus ontstaan eeuwen nadat kastelen hun (defensieve) relevantie hadden verloren.
nee ik was er niet bij ,maar ik zie geen of nauwelijks betonijzer op de fotosquote:Op zondag 16 maart 2025 10:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die ouwe lul was er bij toen het gebouwd werd. Dus waarom twijfel je aan hem?
Notre dame parijs, kathedraal van rouen, toren van valkenburg.quote:
Vergeet omakutje.nl nietquote:Op zondag 16 maart 2025 09:58 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wolven, strontweilanden en bejaardenhuizen zijn wel zijn core vakgebied.
Jep, door te mixen met ongebluste kalk. Misschien zitten er ook nog wat lijken in de mix dusquote:Op zondag 16 maart 2025 10:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Op een ngc docu over het romeinse bouwen wees onderzoek ook uit dat het romeinse beton nog steeds harder aan het worden is. Bijvoorbeeld van het pantheon zijn samples geboord en getest over jaren. Dat gebouw wordt 24/7 gemonitord en wordt dus ieder jaar een beetje steviger.
Bizar wel.
quote:Op zondag 16 maart 2025 09:35 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelminatoren_(Valkenburg)quote:De raketvormige toren was gebouwd van mergelsteen
quote:Wat is het verschil tussen kalksteen en mergel?
Mergel is meestal zachter dan kalksteen en kan typische kale landschappen met als een ruggengraat verweerde mergel vormen.
Het gesteente in Nederlands Zuid-Limburg dat vaak mergel wordt genoemd is geologisch gezien gewoon kalksteen omdat de kleifractie ontbreekt.
quote:Kalksteen, wat is het?
Kalksteen wordt vooral in tropische gebieden gevormd, maar ook in Noordwest-Europa komt het voor.
Door de poreuze structuur heeft Kalksteen een natuurlijk uitstraling.
Soms zie je in kalksteen nog hele schelpen zitten. Ook vind je er fossielen van andere zeediertjes.
Dat komt omdat kalksteen uit schelpen en skeletten is ontstaan.
Nice, leuk artikel. Dank voor t delen.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:15 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jep, door te mixen met ongebluste kalk. Misschien zitten er ook nog wat lijken in de mix dus
https://scientias.nl/dit-(...)er-nu-nog-van-leren/
Een toren die van mergel gebouwd was, net als de rest van Valkenburg.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Joh laat hem, niemand weet nog hoe of wat maar algeheel expert michaelmoore weet al tot in detail hoe deze toren geconstrueerd is en hoe dat de instorting heeft veroorzaakt
Dat wist ik, en ik ben niet dom.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee dommie, dat is Slot Neuschwanstein en komt uit de late 19de eeuw. Dit heeft nooit als echt middeleeuws kasteel gefunctioneerd en is neergezet als pompeuze kopie om te laten zien hoe rijk iemand was.
Neppe kitch dus.
Ga maar zoeken en leer het.
Ik doelde meer op het feit dat je lijken kunt oplossen in ongebluste kalk. Maar inderdaad, in beton storten gebeurt ookquote:Op zondag 16 maart 2025 10:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nice, leuk artikel. Dank voor t delen.
Ja dit dus. Die romeinen waren wel rare jongens, maar dom zeker niet. Kunnen wij echt veel van leren, nog steeds.
Lijken in beton deden vooral mafiosi. Uiteindelijk afstammelingen van ze
quote:Op zondag 16 maart 2025 10:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een toren die van mergel gebouwd was, net als de rest van Valkenburg.
.quote:Het gesteente in Nederlands Zuid-Limburg dat vaak mergel wordt genoemd is geologisch gezien gewoon kalksteen omdat de kleifractie ontbreekt
Daar lijkt het wel op met dit soort uitspraken. Ga huilen.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:23 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat wist ik, en ik ben niet dom.
Sinds wanneer zijn alle kastelen middeleeuws? Kasteel ter Haar is ook in vergelijkbare tijd gebouwd.
En dat kasteel Neuschwanstein neppe kitsch is, is jouw mening. Hele volksstammen bezoeken het kasteel, het staat bekend als een van de mooiste kastelen. Het kasteel is van onschatbare waarde. Dat is neppe kitsch niet, dombo.
Misschien had je eerst gewoon even de Wikipedia pagina over de Wilhelminatoren moeten lezen voor je je gedram over beton begon en maar bleef herhalen.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
.
het is duidelijk geen beton en ook geen baksteen, maar een soort gestapelde schelpenzand blokken, die worden in de tijd zwakker
betonijzer is er dus al helemaal niet gebruikt
Wel erg effectief. Het lijk is verstopt, lost op, waarna het beton zichzelf nog repareert ook.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:25 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik doelde meer op het feit dat je lijken kunt oplossen in ongebluste kalk. Maar inderdaad, in beton storten gebeurt ook
ik dacht eerst dat het beton was ja, daar lijkt het opquote:Op zondag 16 maart 2025 10:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien had je eerst gewoon even de Wikipedia pagina over de Wilhelminatoren moeten lezen voor je je gedram over beton begon en maar bleef herhalen.
Los van het feit dat je duidelijk geen enkele kennis van de omgeving hebt als het überhaupt in je op kwam dat er met beton zou zijn gebouwd... in Oud-Valkenburg :")
quote:Dat komt omdat kalksteen uit schelpen en skeletten is ontstaan
Nee, dat doet het niet.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik dacht eerst dat het beton was ja, daar lijkt het op
Inderdaad. We zijn hier getuige van een Limburgs 9/11, maar de ernst lijkt hier niet echt door te dringen ...quote:Op zondag 16 maart 2025 10:31 schreef heywoodu het volgende:
Er stort een toren in Limburg in en mensen op FOK! vliegen elkaar in de haren om elkaar voor van alles en nog wat uit te maken. Waarom geen verbintenis bij een dergelijke tragedie?
Inderdaad. Uit solidariteit en om onze eenheid te benadrukken stel ik voor dat we vanaf nu allemaal over patat spreken.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:31 schreef heywoodu het volgende:
Er stort een toren in Limburg in en mensen op FOK! vliegen elkaar in de haren om elkaar voor van alles en nog wat uit te maken. Waarom geen verbintenis bij een dergelijke tragedie?
Of juist niet. Laat deze éne dag vanaf nu frietdag heten.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Inderdaad. Uit solidariteit en om onze eenheid te benadrukken stel ik voor dat we vanaf nu allemaal over patat spreken.
gewoon opnieuw bouwen en nu dit keer wel met beton en betonijzerquote:Op zondag 16 maart 2025 10:31 schreef heywoodu het volgende:
Dat is ook wel acceptabel. Eén frietdag, ter bevestiging van het feit dat patat de standaard is, maar dat uitzonderingen mogen bestaan.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:42 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Of juist niet. Laat deze éne dag vanaf nu frietdag heten.
quote:Op zondag 16 maart 2025 10:44 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat is ook wel acceptabel. Eén frietdag, ter bevestiging van het feit dat patat de standaard is, maar dat uitzonderingen mogen bestaan.
Ze kunnen er alleen geen fatsoenlijke gebouwen bouwen.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:42 schreef halfway het volgende:
Ik kom er jaarlijks, overweeg zelfs in de toekomst daarheen te verhuizen, eerlijke aardige mensen daar in Limburg het westen van Nederland is verrot.
Zure regen dit dat (overgewaaid in dit geval van Chemelot)quote:Op zondag 16 maart 2025 10:45 schreef Estate2 het volgende:
Oh jee! Hele kathedralen zijn op deze manier gebouwd! Dat wordt wat de komende jaren.
Waarschijnlijk gevaccineerd.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:23 schreef Zipportal het volgende:
Monumentenspecialist @:nober gaat hier naar kijken.
Kennelijk was alleen het bovenste platform van beton gemaakt.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
duidelijk geen of nauwelijks betonijzer gebruikt en weinig grind
[ afbeelding ]
niet met limburgs schelpenzandquote:Op zondag 16 maart 2025 10:45 schreef Estate2 het volgende:
Oh jee! Hele kathedralen zijn op deze manier gebouwd! Dat wordt wat de komende jaren.
zou goed kunnen ja, de rest van Limburgs schelpenzand kalkblokken, ja dan helpt het metselen met cement ook nietquote:Op zondag 16 maart 2025 10:57 schreef recursief het volgende:
[..]
Kennelijk was alleen het bovenste platform van beton gemaakt.
quote:De toren is gebouwd in 1906 en gold als een van de blikvangers van Valkenburg.
Met helder weer waren vanaf de dertig meter hoge toren zelfs België en Duitsland te zien.
Onderin was een restaurant met een mooi terras.
De bovenste verdieping, gebouwd in de jaren 1930, was van beton.
Dan was dat wel gemeten lijkt me.quote:Op zondag 16 maart 2025 11:02 schreef Leandra het volgende:
Ik ben benieuwd of er in de grotten onder de berg beweging is geweest.
Toch best 'n kleine beving dan met grote gevolgen!quote:Op zondag 16 maart 2025 11:03 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dan was dat wel gemeten lijkt me.
NRC.quote:De toren was al dicht voor onderhoud, staat op de website van het attractiepark. Al waren de werkzaamheden nog niet begonnen, aldus de Veiligheidsregio. Sommige wandelpaden rondom de toren waren al een tijdje gesloten voor voetgangers vanwege de slechte staat, meldde de gemeente Valkenburg in eerdere verklaringen
https://www.knmi.nl/neder(...)s/live-seismogrammenquote:Op zondag 16 maart 2025 11:02 schreef Leandra het volgende:
Dan moet uiteraard de oorzaak ergens anders worden gezocht.quote:Op zondag 16 maart 2025 11:09 schreef Estate2 het volgende:
[..]
https://www.knmi.nl/neder(...)s/live-seismogrammen
Dacht dat Valkenburg ook een meetpunt had maar zie hem er niet tussen zitten.
Vaals heeft iig niks gedetecteerd.
Vergeet de km's aan mijntunnels niet.quote:Op zondag 16 maart 2025 11:02 schreef Leandra het volgende:
Nou echt. Vanuit het hoge noorden nog niet zo lang geleden naar Valkenburg geweest, en ook bij de Wilhelminatoren geweest. Maar dat Chemelot, jemig bah.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:46 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Zure regen dit dat (overgewaaid in dit geval van Chemelot)
met zo nu en dan een stevig windje om de heuvel heenquote:De toren is gebouwd in 1906 en gold als een van de blikvangers van Valkenburg.
Met helder weer waren vanaf de dertig meter hoge toren zelfs België en Duitsland te zien.
Maxima tegensprekenquote:Op zondag 16 maart 2025 10:44 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat is ook wel acceptabel. Eén frietdag, ter bevestiging van het feit dat patat de standaard is, maar dat uitzonderingen mogen bestaan.
Ja die heeft het maar 119 jaar uitgehouden... Wat een flut toren en pratsjberen die m hebben gebouwdquote:Op zondag 16 maart 2025 11:33 schreef michaelmoore het volgende:
Zal ook wel erg zwaar geweest zijn die massieve betonnen cirkel bovenop die gemetselde schelpenzand toren
[..]
met zo nu en dan een stevig windje om de heuvel heen
[ afbeelding ]
Chemelot is best indrukwekkendquote:Op zondag 16 maart 2025 11:30 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Nou echt. Vanuit het hoge noorden nog niet zo lang geleden naar Valkenburg geweest, en ook bij de Wilhelminatoren geweest. Maar dat Chemelot, jemig bah.
Pratsjberen genotquote:Op zondag 16 maart 2025 11:42 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja die heeft het maar 119 jaar uitgehouden... Wat een flut toren en pratsjberen die m hebben gebouwd
quote:Op zondag 16 maart 2025 11:42 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja die heeft het maar 119 jaar uitgehouden... Wat een flut toren en pratsjberen die m hebben gebouwd
nee het is door ouderdom bezweken ,quote:
Die toren is al sinds maart 2024 gesloten omdat er flink onderhoud nodig was. Sinds maart 2024 zijn ze vervolgens gewoon niet begonnen met de renovatiequote:Op zondag 16 maart 2025 09:03 schreef Lenny77 het volgende:
Heb je je al gemeld bij het onderzoeksteam?quote:Op zondag 16 maart 2025 13:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee het is door ouderdom bezweken ,
maar een betonnen toren die zou nog fier overeind gestaan hebben
deze gemetselde kalk schelpenzandblokken die zijn in die 100 jaar los gekomen van de voeg en steeds die felle najaarsstormen om de toren heen
Misschien een dependance van het Teyler Museum op die plek, dat heeft toch veel meer allure dan zo een volkse toren. Tevens:quote:Op zondag 16 maart 2025 12:19 schreef Scjvb het volgende:
Best raar zo'n spontane instorting.Gelukkig geen slachtoffers!
Zal best een reden hebben die mogelijk binnenkort nog aan het licht gebracht kan worden.
Maar goed, houd het nu verder op onverwoestbare Haerlemsche pracht en dito monumenten!~
quote:
als die aannemer in 1906 had geweten dat er idioten in 1930 een betonnen cirkel van 25 ton bovenop zijnquote:Op zondag 16 maart 2025 13:12 schreef recursief het volgende:
[..]
Heb je je al gemeld bij het onderzoeksteam?
quote:\De toren is gebouwd in 1906 en gold als een van de blikvangers van Valkenburg.
Ik heb gisteren nog wat Wilhemina pepermuntjes op 😱quote:Op zondag 16 maart 2025 13:24 schreef TLC het volgende:
Ik ben weleens in Valkenburg geweest, het komt wel steeds dichterbij zo
Ja, want de vergunningen en aannemers die het gaat doen moeten ook nog geregeld worden natuurlijk, daar gaat vaak een flinke tijd overheen. En omdat de veiligheid niet kon worden gegarandeerd was de toren gesloten.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:11 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Die toren is al sinds maart 2024 gesloten omdat er flink onderhoud nodig was. Sinds maart 2024 zijn ze vervolgens gewoon niet begonnen met de renovatie
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"You can call me Susan if it makes you happy"
Maar dat werd het niet.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:00 schreef MissButterflyy het volgende:
Maar goed, Valkenburg is echt ontsnapt aan een ramp.
Onderaan de toren zat een horecazaak die gewoon nog open was. Vandaag is het mooi weer, vast veel dagjesmensen. Dit had heel anders kunnen aflopen.
https://www.bndestem.nl/b(...)valkenburg~acac41eb/quote:Op zondag 16 maart 2025 14:07 schreef TweedeKlum het volgende:
Speurhonden slaan aan, mogelijk toch slachtoffers.
quote:Hulphonden hebben bij de ingestorte toren in Valkenburg mogelijk sporen gevonden die wijzen op slachtoffers onder het puin. De veiligheidsregio heeft daarop de hulp ingeroepen van de THW uit Aken, de Technische Hilfs Werke. De THW is gespecialiseerd in het bestrijden van rampen.
Twee honden sloegen rond 11.30 uur onafhankelijk van elkaar aan op één plek onder het puin. De THW moet gaan zoeken onder de zware mergelblokken, waaruit het bouwwerk was opgetrokken.
De monumentale Wilhelminatoren op de Heunsberg in Valkenburg stortte zondagochtend plotseling in. Dat gebeurde waarschijnlijk tussen 05.00 uur en 06.00 uur. Mensen die in de buurt wonen, kwamen niet lang erna met de eerste meldingen, omdat zij de toren ‘ineens niet meer zagen’. Hulpdiensten gingen al snel massaal de berg op richting de ravage. De toren was decennialang een toeristische trekpleister voor Valkenburg.
Het seismisch meetstation Valkenburg van het KNMI ving een signaal op om 05.31 uur. Dat moet haast wel de instorting zijn geweest, zegt een woordvoerster: ,,Een echte beving hadden meer mensen verder in de omgeving ook gevoeld. Dit is zo klein en specifiek op die plek dat het de toren moet zijn geweest, maar honderd procent zeker durven we dat nog niet te zeggen.”
‘Een soort aardschok’
Een bewoonster die aan de voet van de heuvel woont, zat klaar om vroeg in de ochtend Formule 1 te kijken toen ze een beving voelde. ,,Een soort aardschok”, vertelt ze. ,,Ik heb nog op mijn telefoon gekeken wat die schok zou kunnen zijn, maar kon niks vinden. Pas later ontdekte ik dat de toren was ingestort.”
Burgemeester Daan Prevoo van Valkenburg bezocht de toren. ,,Het hart van Valkenburg bloedt, heel verdrietig dat dit enorme landmark van de gemeente er niet meer staat”, zei hij later. Volgens de burgemeester zijn de eigenaren van de toren ‘in shock'. De burgemeester liet ook weten dat er waarschijnlijk geen slachtoffers zijn, maar zeker is dat dus nog niet.
Drone en twee speurhonden
Een woordvoerder van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg vertelt dat er met een drone met warmtebeeldcamera en twee speurhonden is gezocht naar eventuele slachtoffers. ,,Want aan aannames doen we niet, we nemen het zekere voor het onzekere.” Enkele van de toeristische grotten in de omgeving zijn ook gesloten voor inspectie.
,,Er staat nog zo'n 6 meter van een van de pilaren van de toren overeind, het overgrote deel is verder ingestort,” zegt ooggetuige en videojournalist Nick Rompelberg. ,,De kroon, die helemaal bovenop zat, ligt er naast. Op het merendeel van de stenen hebben we geen zicht, die zijn waarschijnlijk aan de andere kant van de berg afgerold. Normaal komen hier veel toeristen, er is een terras, je kunt er van abseilen, maar daarvoor was het allemaal nog te vroeg gelukkig. Het is een bizar plaatje. Het lijkt wel zeker dat er geen gewonden zijn. Er wordt ook niet gegraven of zo. De situatie is ‘bevroren’.”
Over de oorzaak wordt al druk gespeculeerd, zegt Rompelberg. ,,Het kan een gasexplosie zijn, of gewoon instabiliteit, of het gangenstelsel dat er onder loopt kan er iets mee te maken hebben. De toren was wel gesloten voor onderhoud. Alleen het terras was open, althans, dat zou vandaag gewoon opengaan.”
Voor de opknapbeurt van de toren was een vergunning afgegeven. De onderhoudswerkzaamheden moesten nog van start gaan. Wat er precies moest gebeuren, is niet bekend.
De Wilhelminatoren is een rijksmonument van 35 meter hoog uit 1906 en gaf een prachtig uitzicht over het Heuvelland. De toren was ook te bereiken via een kabelbaan vanuit het centrum van de stad. De Wilhelminatoren ligt op de Heunsberg, die op een hoogte van 145 meter boven NAP ligt. De toren is bekend en geliefd vanwege het fenomenale uitzicht over het Geuldal. Bij helder weer zijn Aken en Luik zelfs te zien.
‘Mooi stukje Valkenburg verdwenen’
Omwonenden missen ‘hun’ toren nu al. ,,Als je Zuid-Limburg inreed, dan zag je de toren in de verte al liggen”, vertelt bewoner Roel Oligschläger. ,,Het was echt een blikvanger. Iemand zei net nog: Wat de Eiffeltoren voor Parijs is, dat was de Wilhelminatoren voor Valkenburg. Een heel mooi stukje Valkenburg is verdwenen.”
Tijdens de kerstmarkt in Valkenburg, een van de drukste periodes in het jaar, was de Wilhelminatoren de blikvanger. ,,Die werd helemaal volgehangen met lichtjes”, vertelt Dieter Mertens. ,,Vanuit Aken zag je de toren liggen. Echt jammer dat hij is ingestort.”
Dat de Wilheminatoren weer moet worden opgebouwd, lijdt weinig twijfel. En daarbij wordt niet alleen naar de overheid gekeken. Mertens: ,,Ik hoor nu al geluiden dat er een crowdfundingactie moet worden opgestart. Ik denk dat heel veel mensen in Valkenburg hiervoor de portemonnee trekken.”
https://www.telegraaf.nl/(...)atoren-in-valkenburgquote:Op zondag 16 maart 2025 14:00 schreef MissButterflyy het volgende:
Onderaan de toren zat een horecazaak die gewoon nog open was. Vandaag is het mooi weer, vast veel dagjesmensen. Dit had heel anders kunnen aflopen.
quote:Honden slaan aan: zoektocht naar mogelijke slachtoffers onder puin ingestorte Wilhelminatoren in Valkenburg
Aangepast: 1 min geleden28 min geledenin Binnenland
Valkenburg - Hulphonden hebben bij de ingestorte toren in Valkenburg mogelijk sporen gevonden die wijzen op slachtoffers onder het puin.
De veiligheidsregio heeft daarop de hulp ingeroepen van de THW uit Aken, de Technische Hilfs Werke.
De THW, inmiddels gearriveerd, is gespecialiseerd in het bestrijden van rampen.
Nou ja, dat is wat de burgemeester net nog zelf zei.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)atoren-in-valkenburg
[..]
[ afbeelding ]
dan is dat hun laatste patatje geweestquote:Op zondag 16 maart 2025 14:13 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nou ja, dat is wat de burgemeester net nog zelf zei.
Vrij belangrijk om te weten of ze klaar zat om live te kijken of nietquote:Op zondag 16 maart 2025 14:11 schreef maily het volgende:
Een bewoonster die aan de voet van de heuvel woont, zat klaar om vroeg in de ochtend Formule 1 te kijken toen ze een beving voelde. ,,Een soort aardschok”, vertelt ze. ,,Ik heb nog op mijn telefoon gekeken wat die schok zou kunnen zijn, maar kon niks vinden. Pas later ontdekte ik dat de toren was ingestort.”
Even in haar zoekgeschiedenis kijken hoe laat ze dat googlede.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:45 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Vrij belangrijk om te weten of ze klaar zat om live te kijken of niet
Zo ja, dan was het namelijk op z'n allerlaatst om 05.15 uur.
"Hoe laat de toren precies is ingestort is nog onduidelijk, maar om 05.31 uur zag het KNMI een signaal in zijn meetstation in Valkenburg." aldus website NOS.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:45 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Vrij belangrijk om te weten of ze klaar zat om live te kijken of niet
Zo ja, dan was het namelijk op z'n allerlaatst om 05.15 uur.
Ja idd, als het 6 uur later was gebeurd dan had je heel veel slachtoffers gehad.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:00 schreef MissButterflyy het volgende:
quote:De toren is gebouwd in 1906 en gold als een van de blikvangers van Valkenburg.
Tegenwoordig is dat niet meer echt zeker he, dan kon het ook een Het geworden zijnquote:Op zondag 16 maart 2025 14:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Maar dat werd het niet.
Als als als
Als mn oom een doos had gehad, was het mn tante.
Toch wel dus.quote:Op zondag 16 maart 2025 11:09 schreef Estate2 het volgende:
[..]
https://www.knmi.nl/neder(...)s/live-seismogrammen
Dacht dat Valkenburg ook een meetpunt had maar zie hem er niet tussen zitten.
Vaals heeft iig niks gedetecteerd.
ja zo een 25.000 kg beton die van 80 meter naar beneden dondert dat moet ergens gemeten zijnquote:Op zondag 16 maart 2025 15:05 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Toch wel dus.
https://www.knmi.nl/over-(...)etstation-valkenburg
80ft bedoel je?quote:Op zondag 16 maart 2025 15:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja zo een 25.000 kg beton die van 80 meter naar beneden dondert dat moet ergens gemeten zijn
Ja dat verwacht ik ook.quote:Op zondag 16 maart 2025 15:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja zo een 25.000 kg beton die van 80 meter naar beneden dondert dat moet ergens gemeten zijn
zou best kunnen dat Poetin hiemee te maken heeftquote:Op zondag 16 maart 2025 15:32 schreef de_boswachter het volgende:
Stond een groot christelijk kruis op het dak van dit monument. Is er al onderzocht of dit wellicht een aanslag was vanuit religieuze denkwijze? Die kans lijkt me zeer aanzienlijk. Zou me niets verbazen als ze twee uithalertjes onder het puin vandaan halen……
En de makelaar. Is die nou al onderzocht in de Weiteveen zaak!???????!
Toeristen die tijdens gesloten voor onderhoud de toren beklommen?quote:Op zondag 16 maart 2025 17:05 schreef PzKpfw het volgende:
Het mag wel echt een wonder genoemd worden dat dit op dit tijdstip gebeurde en niet ergens overdag met vele toeristen (die extra gewicht etc. meebrengen).
Dat wel, maar niet op een positieve manier. Je zal er maar in de buurt wonen. Er zijn ook nogal eens akkefietjes las ik.quote:
Speurhonden sloegen dus aan op kleding die in het puin lag. Waarschijnlijk werkkleding van personeel van dat cafe dat daar lag.quote:Op zondag 16 maart 2025 15:21 schreef Claude_Viole het volgende:
Maar hoe werken die speurhonden eigenlijk? Die slaan nu dus aan, en dan is het niet te hopen dat er slachtoffers zijn. Maar kunnen die ook aanslaan als er anderen dieren onder het puin liggen? Stel dat er een kat onder liep, of er een konijnenhol zit met een heuse familie waar Ab Normaal van zou dromen?
Een slipje van een lekkere serveerster wellicht, wie weet.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Speurhonden sloegen dus aan op kleding die in het puin lag. Waarschijnlijk werkkleding van personeel van dat cafe dat daar lag.
Ik verwacht zomaar dat de oude griebus gewoon gekopieerd gaat worden. Het was toch een rijksmonument en ondanks het uiterlijk had het ding zat belangstelling.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:48 schreef de_boswachter het volgende:
Ben benieuwd wat voor griebus ding er nu komt te staan.
Enige reden dat men daar anno 2025 nog gaat kijken is vanwege dat koddige kabelbaantje wat je bijna nergens anders in NL hebt.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:55 schreef 215 het volgende:
[..]
Ik verwacht zomaar dat de oude griebus gewoon gekopieerd gaat worden. Het was toch een rijksmonument en ondanks het uiterlijk had het ding zat belangstelling.
Ik ben er ook op geweest met de kabelbaan, zestig jaar terug. Zo komt het wel erg dichtbij natuurlijk.
Dat was in de jaren zestig niet anders hoor. Die kabelbaan over de weg heen was toen heel gaaf, die toren kon iedereen gestolen worden.quote:Op zondag 16 maart 2025 19:07 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Enige reden dat men daar anno 2025 nog gaat kijken is vanwege dat koddige kabelbaantje wat je bijna nergens anders in NL hebt.
Of eromheen liepen.quote:Op zondag 16 maart 2025 17:45 schreef 215 het volgende:
[..]
Toeristen die tijdens gesloten voor onderhoud de toren beklommen?
En hun blik op de toren was te zwaar?quote:
quote:
Ik heb gisteren drie septic tanks gesloopt. Komt wel dicht bij zo.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja hoe het precies werkt weet ik ook niet, veel water is essentieel dat wel
ik weet ook van waterputten met betonnen ringen graven en septic tanks maken
gesloopt ???quote:Op zondag 16 maart 2025 19:34 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik heb gisteren drie septic tanks gesloopt. Komt wel dicht bij zo.
Nee met een graafmachine compleet kapot gemaakt en eruit gehaald. Hadden een betonnen bodem en gemetselde muren.quote:Op zondag 16 maart 2025 19:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gesloopt ???
volgestort bedoel je
ik doe de overloop vande septic tank afwateren naar de bananenbomen, die zijn dol op dat overtollig nat
goed gedaanquote:Op zondag 16 maart 2025 19:37 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee met een graafmachine compleet kapot gemaakt en eruit gehaald. Hadden een betonnen bodem en gemetselde muren.
Jij bent vast leuk op feestjes.quote:Op zondag 16 maart 2025 19:33 schreef 215 het volgende:
[..]
En hun blik op de toren was te zwaar?
[..]
Heel mooi systeem en blijkbaar zat onze keukenkraan nog aangesloten op een tank. De andere was van het huis naast ons maar op ons terreinquote:Op zondag 16 maart 2025 19:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
goed gedaan
dat zou ik nooit doen, mij te veel werk ., grond erin en klaar, de bodem in een septic tank is altijd doorlatend dus, regenwater zakt wel weg
Mooi systeem wel septic tanks , als je off grid woont dan is dat prima
Dat was dus de druppel.quote:Op zondag 16 maart 2025 19:49 schreef Buitendam het volgende:
Ik heb daar gisterenmiddag om 17.00 dus waarschijnlijk een van de laatste, zo niet de ALLERLAATSTE plas op het urinoir gedaan.
ja , valt me nog mee dat die toren van limburgs kalksteenblokken die betonkolos op de top 95 jaar heeft weten te dragen, door zware stormen heenquote:Op zondag 16 maart 2025 20:14 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Heel mooi systeem en blijkbaar zat onze keukenkraan nog aangesloten op een tank. De andere was van het huis naast ons maar op ons terrein![]()
Veel werk was het niet door die graafmachine.
Je had trouwens gelijk met dat beton van de Toren.
en een betonkolos op de top geplaatst in 1930 , dus 25 jaar na oplevering van de kalkzand torenquote:Op zondag 16 maart 2025 10:41 schreef Lenny77 het volgende:
Nuja.. het ding is weg he..
En als we sommige experts hier mogen geloven dan is het al een godsmirakel dat dat ding zolang heeft kunnen staan.. geen ijzer, geen cement.. enkel wat losse kalk bij elkaar gescharreld.
RIP Limburg, nu zal het snel gaan
De ontwerper zal weg gedacht hebben dat de steunberen, ik tel er vier en de gotische ramen, sterk genoeg zouden zijn. Christiaan Alfons Prevoo was de architect, een lokale man. Ik zie geen andere werken van hem.quote:Op zondag 16 maart 2025 20:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja , valt me nog mee dat die toren van limburgs kalksteenblokken die betonkolos op de top 95 jaar heeft weten te dragen, door zware stormen heen
Had een houten omloop moeten zijn , dan gaat ie wel verrotten ,maar dat gaat geleidelijk
met het originele ontwerp en bouw was ook helemaal niets mis, helemaal niets mis meequote:Op zondag 16 maart 2025 20:26 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
De ontwerper zal weg gedacht hebben dat de steunberen, ik tel er vier en de gotische ramen, sterk genoeg zouden zijn. Christiaan Alfons Prevoo was de architect, een lokale man. Ik zie geen andere werken van hem.
Dus iemand bedacht in 1930 om dat blok er ff boven op te zetten…quote:Op zondag 16 maart 2025 20:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja , valt me nog mee dat die toren van limburgs kalksteenblokken die betonkolos op de top 95 jaar heeft weten te dragen, door zware stormen heen
Had een houten omloop moeten zijn , dan gaat ie wel verrotten ,maar dat gaat geleidelijk
[..]
en een betonkolos op de top geplaatst in 1930 , dus 25 jaar na oplevering van de kalkzand toren
[..]
waarschijjnlijk kreeg hij die opdracht van een ambtenaar,quote:Op zondag 16 maart 2025 20:28 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dus iemand bedacht in 1930 om dat blok er ff boven op te zetten…
Het ligt dus niet aan de architect.
Ik woon in de buurtquote:Op zondag 16 maart 2025 18:30 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dat wel, maar niet op een positieve manier. Je zal er maar in de buurt wonen. Er zijn ook nogal eens akkefietjes las ik.
Niet fijn.quote:Op zondag 16 maart 2025 20:51 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik woon in de buurt![]()
De lucht is hier in de nacht oranje als ze aan het fakkelen zijn
Jouw urine heeft dus het fundament weggevreten.quote:Op zondag 16 maart 2025 19:49 schreef Buitendam het volgende:
Ik heb daar gisterenmiddag om 17.00 dus waarschijnlijk een van de laatste, zo niet de ALLERLAATSTE plas op het urinoir gedaan.
quote:Op zondag 16 maart 2025 21:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jouw urine heeft dus het fundament weggevreten.
nee niet modern , dan wordt het zo een linkse toren , gewoon hetzelfde herbouwen ,maar nu helemaal van betonquote:Op zondag 16 maart 2025 21:52 schreef Hexagon het volgende:
Maar die toren in de oude stijl herbouwen lijkt me geen goed idee. Dat wordt een slap aftreksel. Beter zetten ze een goede architect op een moderne nieuwe toren.
Gaaf man, meteen gaan bouwen zo'n toren.quote:Op zondag 16 maart 2025 23:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee niet modern , dan wordt het zo een linkse toren , gewoon hetzelfde herbouwen ,maar nu helemaal van beton
[ afbeelding ]
Zo ongeveer alle steden uit de Oostenrijk-Hongaarse Monarchie zijn ouder en grotendeels uit kalkzandsteen opgetrokken. Dat werkt prima, als je het goed doet.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:41 schreef Lenny77 het volgende:
Nuja.. het ding is weg he..
En als we sommige experts hier mogen geloven dan is het al een godsmirakel dat dat ding zolang heeft kunnen staan.. geen ijzer, geen cement.. enkel wat losse kalk bij elkaar gescharreld.
RIP Limburg, nu zal het snel gaan
Was ook sarcasmequote:Op maandag 17 maart 2025 09:16 schreef knoopie het volgende:
[..]
Zo ongeveer alle steden uit de Oostenrijk-Hongaarse Monarchie zijn ouder en grotendeels uit kalkzandsteen opgetrokken. Dat werkt prima, als je het goed doet.
Van alle provincies in Nederland hebben er in Limburg de meeste corruptieschandalen plaatsgevonden. Dat zo'n gebouw instort zonder vooralsnog aanwijsbaar seismische activiteit geeft te denken inzake bouw- en woningtoezicht ter plaatse. Gelukkig geen persoonlijke ongelukken of erger, fataliteiten.quote:Op maandag 17 maart 2025 13:47 schreef Scjvb het volgende:
Het was de Hand van God dat het uiteindelijk geen levens gekost heeft!Zo kwamen wij overeen op religieuze en tevens rooms-katholieke locatie.
Dus 'eind goed, al goed', laten we maar zeggen in dat kader!
Conclusie: hooguit jammer van het monument en de band die zoal omwonenden van deze streek ermee hadden.
En mensen, ken Valkenburg of Maastricht (Pietersberg e.d.) en verdere heuvelachtige omstreken enigszins, maar had als levensgenietend Haerlemmer![]()
samen met partner
met deze toren eerlijk gezegd maar bar weinig!
Sinds wanneer maakt Rotterdam geen onderdeel meer uit gaan de Randstad dan?quote:Op zondag 16 maart 2025 13:15 schreef Mikeytt het volgende:
Voor kwaliteit moet je in de randstad wezen met gebouwen die na bijna 1000 jaar nog staan.
Een klein vraagje op google verteld me dat de enige gebouwen in NL met die leeftijd in Nijmegen en Maastricht staan. Hunebedden zijn nog ouder en die vind je in de Drentse randstad.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:15 schreef Mikeytt het volgende:
Voor kwaliteit moet je in de randstad wezen met gebouwen die na bijna 1000 jaar nog staan.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/kalkzandsteen.shtmlquote:Op maandag 17 maart 2025 09:16 schreef knoopie het volgende:
[..]
Zo ongeveer alle steden uit de Oostenrijk-Hongaarse Monarchie zijn ouder en grotendeels uit kalkzandsteen opgetrokken. Dat werkt prima, als je het goed doet.
als je er geen beton omloop boven op plaatstquote:Waar kan kalkzandsteen niet tegen?
Kalkzandsteen is onbrandbaar en kan beperkt vocht opnemen en dit gecontroleerd afstaan.
Het materiaal kan niet goed tegen vorst, waardoor het alleen voor binnenmuren kan worden gebruikt.
quote:Mergel die geen mergel is
Mergel.
De Zuid-Limburgse kalksteen wordt in de wandelgangen mergel genoemd, geen correcte benaming want strikt genomen bestaat mergel voor twee derde uit kalk en voor één derde uit klei.
Bij de Limburgse mergel praten we over bijna 96% zuivere kalk en 4% sporenelementen zoals ijzeroxiden.
Geologisch gezien is het dus krijtsteen.
Waarschijnlijk is de naam afgeleid van het Latijnse 'marga', een term waarmee de Romeinen alle kalkhoudend gesteente met een min of meer zachte structuur aanduidden.
Deze benaming is vervolgens als verzamelnaam voor dit type gesteente in gebruik gebleven.
Pas toen geologen in de negentiende eeuw een wetenschappelijke indeling van de gesteenten opstelden, werd er onderscheid gemaakt tussen bijna zuivere kalksteen en kalksteen met klei.
In het dagelijkse spraakgebruik veranderde er echter niets, de naam 'mergel' en Zuid-Limburg zijn nog steeds onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Kalkhoudend gesteente is een vrij zacht gesteente.
De geologische mergel is een heel zachte afzetting die aangetroffen wordt in Duitsland en Frankrijk.
De bijmenging van klei zorgt voor een poreus gesteente met een korrelige structuur, ongeschikt voor bouwdoeleinden maar prima als grondverbeteraar,
In Valkenburg was er een wedstrijdje tussen ondernemers wie de meest betalende toeristen naar zijn toren wist te lokken, privé belangen speelden een grote rol.quote:Op maandag 17 maart 2025 18:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je er geen beton omloop boven op plaatst
dit werk is in depressie jaren "'30 uitgevoerd waarschijnlijk via de werkverschaffing
dit werk is niet doorgerekend op kracht , nog een wonder dat die toren de betonnen kolos 90 jaar heeft gedragen zonder onglukken
quote:Slachtofferhulp voor medewerkers van toren
De burgemeester laat verder weten dat de eigenaar en medewerkers van de uitkijktoren zwaar zijn aangeslagen. "De eigenaar heeft Slachtofferhulp ingeschakeld voor emotionele steun aan zijn medewerkers bij het verwerken van dit trauma. Ook zij willen allemaal weten wat de oorzaak is."
Dat betonnen ding zit er nog geen 100 jaar opquote:Op zondag 16 maart 2025 11:42 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Als die toren in 1906 was gemaakt van hardgebakken metselsteen van rivierklei en niet van kalkzandsteen , en er geen betonomloop op geplaatst was in 1930 ,dan had ie zeker ook nog gestaanquote:Op zondag 16 maart 2025 13:15 schreef Mikeytt het volgende:
Overigens zuiderlijke architectuurNog slechter dan in Duitsland en België.
Roestige bewapening.quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als die toren in 1906 was gemaakt van hardgebakken metselsteen van rivierklei en niet van kalkzandsteen , en er geen betonomloop op geplaatst was in 1930 ,dan had ie zeker ook nog gestaan
Was die extra omloop van dik geolied eikenhout gemaakt indertijd, dan was het nu nog ok geweest
Echter in de jaren 30 van de vorige eeuw was beton een nieuw wondermateriaal
De betonnen omloop is in zijn geheel van de toren afgedonderd, die betonnen omloop zelf die mankeert helemaal nietsquote:
quote:Wat is het eerste betonnen gebouw in Nederland?
De vermoedelijk eerste betonnen kerken van Nederland zijn in 1921 in Friesland gerealiseerd, maar zonder de bijzondere bouwtechnische of architectonische gebruiksmogelijkheden van het bouwmateriaal uit te buiten.
Het zijn de gereformeerde kerken te Heerenveen (afb. 7) en te Tijnje (afb.
Het geboortehuis van Antonie van Leeuwenhoek is afgefikt. Met die storm hoef je er maar een vonkje bij te houden.quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De betonnen omloop is in zijn geheel van de toren afgedonderd, die betonnen omloop zelf die mankeert helemaal niets
Of er wel betonstaal in zit is niet te zien
De kalkzandsteen toren kon het gewicht van de betonkolos niet langer dragen met al die herfst stormen
Toch ook al bijna 100 jaarquote:Op woensdag 19 maart 2025 19:50 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dat betonnen ding zit er nog geen 100 jaar op
Nah, als de plek waar je normaal een groot deel van de week opeens super onveilig blijkt te zijn geweest en zonder enige aanwijzing instort kan ik me levendig voorstellen dat je best ff van slag bent. Bovendien ben je van het ene moment op het andere opeens je zaak dan wel baan kwijt. Ik zou dan ook wel even willen uitrazen en wat minder gezellig zijn maar toch je verhaal kwijt willen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:29 schreef MissButterflyy het volgende:
Dit vind ik trouwens wel ontzettend overdreven. Of ligt het aan mij?
voor betonrot moet er wel betonijzer in zitten en dat is niet te zien, het is niet betonrot ,quote:Op woensdag 19 maart 2025 22:07 schreef recursief het volgende:
Instorten van Wilhelminatoren in Valkenburg kwam niet door betonrot
Staatsbemoeials die willen weten wat je ervaren hebt en wat je voelt zijn al zo oud als uitvinding van psychologie en journalistiek zelf.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:29 schreef MissButterflyy het volgende:
Nu.nl meldt dat de toren niet is ingestort door betonrot.
[..]![]()
quote:Op woensdag 19 maart 2025 22:07 schreef recursief het volgende:
Instorten van Wilhelminatoren in Valkenburg kwam niet door betonrot
quote:De burgemeester laat verder weten dat de eigenaar en medewerkers van de uitkijktoren zwaar zijn aangeslagen. "De eigenaar heeft Slachtofferhulp ingeschakeld voor emotionele steun aan zijn medewerkers bij het verwerken van dit trauma. Ook zij willen allemaal weten wat de oorzaak is."
Zaak is om nu snel een nieuwe toren te makenquote:Op donderdag 20 maart 2025 05:24 schreef yessie234 het volgende:
Als je metalen kunt laten trillen, kan je veel gebouwen laten instorten. Zeker als het opgebouwd is uit kalksteen. Die wapening maakt door de trilling steeds grotere gaten en schade.
Is die aannemer uit de jaren dertig bekend? Er stond goed eikenhout in de productiebossen in de jaren dertig. Maar toeristische trekpleisters hadden blijkbaar geen goede contacten.quote:Op donderdag 20 maart 2025 05:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die gigantisch klomp beton op 30 meter hoogte die is eropgezet in de crisisjaren met de werkverschaffing
Dat had gewoon dik geolied eikenhout moeten zijn dan had die toren nu nog gestaan,
Zaak is om hem nu snel weer op te metselen, in origineel aanzien, dus wit gestuct
Waarom?quote:Op donderdag 20 maart 2025 05:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Zaak is om nu snel een nieuwe toren te maken
nou is toch een leuk commercieel ding met restaurant , iets om naar toe te gaan op de fietsquote:
Even verderop is het drielandenpunt met permanente kermis. Om een beetje die oude Limburgse sferen van handje klap en corruptie op te snuiven. Erg brave katholieken.quote:Op donderdag 20 maart 2025 06:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou is toch een leuk commercieel ding met restaurant , iets om naar toe te gaan
Klinkt als typisch Limburgs slachtoffergedrag.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:29 schreef MissButterflyy het volgende:
Nu.nl meldt dat de toren niet is ingestort door betonrot.
[..]![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |