Maar dit maakt toch allemaal niets uit? hoe Amerika er zelf uit gaat zien zou mij een worst wezen.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En de kans is groot dat de MAGA-volgelingen dat vingerwijzen door Trump en Musk slikken voor zoete koek.
Teleurstellend dat het je, naast de asielzoekers, niet gelukt is om ook een woke-bash te verwerken in je bericht. Je moet duidelijk nog wat langer in de leer bij Wierd Duk.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:18 schreef ReplaR het volgende:
Omdat we op FOK! zitten:
Stel er breekt oorlog uit en we moeten vechten, worden dan ook de statushouders/asielzoekers gestuurd of mogen die thuis blijven met de vrouwen terwijl de Nederlanderse mannen naar het front moeten?
De huidige voorgestelde 'veiligheidsgaranties' zijn net zo min bindend. En Rusland weet dat ook.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:25 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Dat ligt iets complexer. Zo is een memorandum niet bindend. Verder stelt het boedapest memorandum bijvoorbeeld niet dat de ondertekenaars expliciet met militaire middelen zouden moeten ingrijpen in het geval van agressie tegen Oekraine. Het memorandum roept slechts op dat er onmiddelijke actie vanuit de VN veiligheidsraad moet worden gezocht. Dat werkt natuurlijk niet echt in een scenario waarbij Rusland (als permanent veiligheidsraadlid) Oekraine binnen valt. Die gebruiken gewoon hun veto recht om actie vanuit de veiligheidsraad te saboteren.
We moeten eerst de statushouders sturen.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:18 schreef ReplaR het volgende:
Omdat we op FOK! zitten:
Stel er breekt oorlog uit en we moeten vechten, worden dan ook de statushouders/asielzoekers gestuurd of mogen die thuis blijven met de vrouwen terwijl de Nederlanderse mannen naar het front moeten?
Het gaat niet om Rusland. Rusland krijgt het niet eens voor elkaar Oekraine in te nemen. Dus daar maak ik mij totaal niet druk om. Waar het omgaat is dat 'de EU' geen land is. Het is een samenraapsel van verschillende landen. We zitten nu in een situatie waarin het ook zomaar eens kan zijn dat Trump van plan is een EU land of ander westers land aan te vallen.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:27 schreef zuchtje het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
- Gecombineerd heeft de NAVO zonder VS een grotere landmacht dan de VS
- Qua financien kunnen we het ook prima rooien
- aandachtspunten zijn de aansturing,logistiek. Hoe gaan we goed/beter samenwerken, en hoe krijgen we de Spaanse tanks naar het (Oost)front
- En er moet een alternatief gevonden worden van "key-enabler" die nu nog bij de VS liggen.
- VS heeft een grotere luchtmacht en marine
- Rusland is geen match voor Europa, als de Europese leeuw wakker wordt.
En door wie zijn die (per ongeluk) stromen opgewekt?quote:Op maandag 3 maart 2025 10:06 schreef polderturk het volgende:
Nu proberen ze de aandacht weer te verleggen.
[ x ]
Juist. En de Amerikanen er geen stuiver aan bijgedragen. Na 9/11 zijn we de Amerikanen ook te hulp geschoten. Misschien moeten we die kosten ook maar terugvorderen.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En door wie zijn die (per ongeluk) stromen opgewekt?
Dat had 2014 al moeten zijn. Er zijn toen wel wat stappen gezet (bezuinigingen stopten, EU aansturing werd gevormd) maar het was veel en veel te weinig.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:31 schreef PzKpfw het volgende:
Ik hoop echt dat de gebeurtenissen van afgelopen weekend nu eens echte een wake-up call was voor Europa. Dat dit het keerpunt is en we onze defensie serieus gaan opschalen. We hebben nu wel gezien dat we niet moeten en kunnen vertrouwen op de USA.
Regel een constructie zonder die walgelijke nestbevuilers in Hongarije en Slowakije en zorg dat je de Britten en de Noren aan boord haalt.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:36 schreef raptorix het volgende:
Overigens lijkt het me niet handig om een Europees leger via de EU te regelen, ten eerste sluit je dan de UK uit, ten tweede zit je weer met allerlei kut Oostblok puppets van Putin. Stel een nieuwe Europese Nato op, en probeer eventueel ook landen als Turkije en Australië erbij te betrekken. Ook goed nadenken over Veto stemmen en de mogelijkheid om nieuwe landen toe te laten, of ze er uit te schoppen.
In de voorbereiding van de meeting met Trump is wel heel veel mis gegaan bij Zelensky. Heeft die man geen adviseurs.quote:Op maandag 3 maart 2025 09:44 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Beter met tolk, gewoon geen Engels praten zoals Putin.
We zitten hier in het "Oorlog in Oekraine" topic. Het gaat wel om Rusland. Dat is de agressor die Oekraine binnen is gevallen.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:31 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het gaat niet om Rusland. Rusland krijgt het niet eens voor elkaar Oekraine in te nemen. Dus daar maak ik mij totaal niet druk om. Waar het omgaat is dat 'de EU' geen land is. Het is een samenraapsel van verschillende landen. We zitten nu in een situatie waarin het ook zomaar eens kan zijn dat Trump van plan is een EU land of ander westers land aan te vallen.
Waar zijn wij dan? natuurlijk, op den duur komt dat wel goed. Waar de nood hoog is, zijn wij tot veel in staat. Maar tussen nu en 4 jaar??
De belangen waren simpelweg te groot. Er werden miljarden verdiend aan de handel met Rusland. We hebben weggekeken totdat het echt niet meer ging.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat had 2014 al moeten zijn. Er zijn toen wel wat stappen gezet (bezuinigingen stopten, EU aansturing werd gevormd) maar het was veel en veel te weinig.
Is dat zo?quote:Op maandag 3 maart 2025 10:24 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is dus wat ik ook niet begrijp. Wat wint de VS ermee om haar geopolitieke positie door de plee te spoelen ten gunste van wat handelsdeals met de Russen?
EU-leger is onwijs dom. Heb er echt nog geen goed argument over voorbij zien komen. We hebben gewoon de NAVO. Als de VS vertrekt, bestaat die nog steeds.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:36 schreef raptorix het volgende:
Overigens lijkt het me niet handig om een Europees leger via de EU te regelen, ten eerste sluit je dan de UK uit, ten tweede zit je weer met allerlei kut Oostblok puppets van Putin. Stel een nieuwe Europese Nato op, en probeer eventueel ook landen als Turkije en Australië erbij te betrekken. Ook goed nadenken over Veto stemmen en de mogelijkheid om nieuwe landen toe te laten, of ze er uit te schoppen.
Denk niet dat je dit aan had kunnen zien komen, want het was wel een heel erg bijzondere en aparte actie van Trump/Vance.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:39 schreef yessie234 het volgende:
[..]
In de voorbereiding van de meeting met Trump is wel heel veel mis gegaan bij Zelensky. Heeft die man geen adviseurs?
Oh. Op die manier bedoelde ik het helemaal niet. Natuurlijk gaat in dit topic om Rusland-Oekraine, maar de afschikking die de NAVO moet creeeren (zonder de VS) is wel wat breder dan Rusland.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:40 schreef zuchtje het volgende:
[..]
We zitten hier in het "Oorlog in Oekraine" topic. Het gaat wel om Rusland. Dat is de agressor die Oekraine binnen is gevallen.
Een land is een samenraapsel van verschillende provincies, wat een samenraapsel is van verschillende gemeenten. Militair gezien boeit het toch niet welke vlag er op een schouder te zien is? Zolang ze goed samen kunnen werken tegen een gezamenlijke vijand.
Wat jij persoonlijk wel of niet interessant vind is niet echt relevant. Perun maakt best informatieve presentaties. Maar als hij het mis heeft mag je dat best weerleggen hoor. Het antwoord op de vraag of Europa zich kan verdedigen zonder de VS is in ieder geval een ja als men het over Rusland heeft.
Amerika is juist zo krachtig door zijn bondgenoten en vredelievende buurlanden.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Is dat zo?
Vraag me eerlijk gezegd af wat al die Europese landen eigenlijk toevoegen voor de VS, militair gezien.
Europa is op het moment zwak en kent weinig daadkracht.
Ook tijdens die top in Engeland wordt er weinig besloten, overal is nog steeds de VS bij nodig of moet nog door een (interne) politieke worsteling voordat er mogelijk iets van de grond komt.
In een nieuwe multipolaire wereld waar landen de beslissingen kunnen maken doordat ze een sterke militaire macht achter de hand hebben, kun je wel verstoppertje spelen en wat boycotten enzo, maar zonder die harde macht wordt de kaas van je brood gegeten.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
EU-leger is onwijs dom. Heb er echt nog geen goed argument over voorbij zien komen. We hebben gewoon de NAVO. Als de VS vertrekt, bestaat die nog steeds.
Verder geven de signalen aan dat Canada, Australie, , Noorwegen, UK aan ook steeds minder van de VS te moeten hebben. Zonde om dan via een EU leger die te negeren.
De VS liep ook te pushen voor het ombouwen van Europese legers tot rapid reaction forces. Dat maakt het makkelijker om die landen over te halen na een zandbakinterventie troepen te sturen voor politie/training/coin-missies.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Is dat zo?
Vraag me eerlijk gezegd af wat al die Europese landen eigenlijk toevoegen voor de VS, militair gezien.
Europa is op het moment zwak en kent weinig daadkracht.
Ook tijdens die top in Engeland wordt er weinig besloten, overal is nog steeds de VS bij nodig of moet nog door een (interne) politieke worsteling voordat er mogelijk iets van de grond komt.
Een EU leger is nogal een abstract begrip vind ik.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
EU-leger is onwijs dom. Heb er echt nog geen goed argument over voorbij zien komen. We hebben gewoon de NAVO. Als de VS vertrekt, bestaat die nog steeds.
Verder geven de signalen aan dat Canada, Australie, , Noorwegen, UK aan ook steeds minder van de VS te moeten hebben. Zonde om dan via een EU leger die te negeren.
Ik welquote:Op maandag 3 maart 2025 08:11 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
(dat is niet sarcastisch, ik weet het echt niet)
Het merendeel van de landen zit al in de NAVO, echter sommige landen zijn geen EU lid, maar wel NAVO, en sommige landen zijn wel EU, maar geen NAVO lid.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:50 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Een EU leger is nogal een abstract begrip vind ik.
Je kunt ook centraal vanalles standaardiseren en de afhandeling overlaten aan de leden.
Ook op EU niveau kun je budgetteren en (centraal) inkopen. Veel handiger dan dat iedereen dat op haar eigen (en duurdere) manier doet.
Je kunt dan in ieder geval als 1 entiteit opereren mocht dat nodig zijn en je behoudt toch je soevereiniteit .
Ik denk dat het juist ook voordelig voor ons kan uitpakken als de VS de NAVO verlaat.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:49 schreef Ulx het volgende:
[..]
De VS liep ook te pushen voor het ombouwen van Europese legers tot rapid reaction forces. Dat maakt het makkelijker om die landen over te halen na een zandbakinterventie troepen te sturen voor politie/training/coin-missies.
En wij konden dan fijn bezuinigen want het leger is maar een kostenpost.
Dat werkt natuurlijk twee kanten op. Hopelijk kunnen we onszelf wel geloofwaardig verdedigen tegen die tijd.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:56 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik denk dat het juist ook voordelig voor ons kan uitpakken als de VS de NAVO verlaat.
China haalt op alle (tech) fronten de VS in en heeft over een jaar of 10 ook nog eens een sterker leger.
Dus een kwestie van tijd totdat de VS haar belangen in de Pacifische regio op het spel komen te staan, en ik denk dat wij als EU ons daar niet mee moeten bemoeien.
Hoe bedoel je dit? als reactie op mijn post.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:47 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
In een nieuwe multipolaire wereld waar landen de beslissingen kunnen maken doordat ze een sterke militaire macht achter de hand hebben, kun je wel verstoppertje spelen en wat boycotten enzo, maar zonder die harde macht wordt de kaas van je brood gegeten.
Ik betwijfel het. Zo geweldig zijn Chinese wapens nou ook weer niet. Veel Rus-tech.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:56 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik denk dat het juist ook voordelig voor ons kan uitpakken als de VS de NAVO verlaat.
China haalt op alle (tech) fronten de VS in en heeft over een jaar of 10 ook nog eens een sterker leger.
Dus een kwestie van tijd totdat de VS haar belangen in de Pacifische regio op het spel komen te staan, en ik denk dat wij als EU ons daar niet mee moeten lbemoeien.
In deze nieuwe wereld kan het machtsprojectiemiddel voor ons niet de NAVO zijn, waar de VS de facto aan de touwtjes trekt. We zullen er zelf een eigen macht tegenover moeten stellen.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit? als reactie op mijn post.
We hebben NAVO standaarden.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:50 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Een EU leger is nogal een abstract begrip vind ik.
Je kunt ook centraal vanalles standaardiseren en de afhandeling overlaten aan de leden.
Ook op EU niveau kun je budgetteren en (centraal) inkopen. Veel handiger dan dat iedereen dat op haar eigen (en duurdere) manier doet.
Je kunt dan in ieder geval als 1 entiteit opereren mocht dat nodig zijn en je behoudt toch je soevereiniteit .
Ja. China valt 'tegen'. Maar desalniettemin zullen wij wel de banden moeten aanhalen met China, als de VS wegvalt. En India ook.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik betwijfel het. Zo geweldig zijn Chinese wapens nou ook weer niet. Veel Rus-tech.
Oh zo. mwau, oneens. We kunnen gewoon een blok vormen binnen de NAVO. Waardoor je de VS dwingt een keuze te maken. Blijven? dan ook weer een betrouwbare partner worden, of vertrekken.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:03 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
In deze nieuwe wereld kan het machtsprojectiemiddel voor ons niet de NAVO zijn, waar de VS de facto aan de touwtjes trekt. We zullen er zelf een eigen macht tegenover moeten stellen.
Ik betwijfel het.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik betwijfel het. Zo geweldig zijn Chinese wapens nou ook weer niet. Veel Rus-tech.
Dat valt erg mee hoor, hun 5th generation fighter jets zijn gewoon competatief.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een probleem is wel dat er Chinese 'huurlingen' zijn gesignaleerd in door Russen bezet gebied. Dus 'banden aanhalen'? Hoe precies?quote:Op maandag 3 maart 2025 12:04 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja. China valt 'tegen'. Maar desalniettemin zullen wij wel de banden moeten aanhalen met China, als de VS wegvalt. En India ook.
Oh, dat kan prima. Geopolitiek is altijd opportunisme. India is ook een land die het voor elkaar krijgt te zweven tussen het westen en het oosten in.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een probleem is wel dat er Chinese 'huurlingen' zijn gesignaleerd in door Russen bezet gebied. Dus 'banden aanhalen'? Hoe precies?
China de keuze geven om Rusland minder militair te steunen in ruil voor <iets>quote:Op maandag 3 maart 2025 12:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een probleem is wel dat er Chinese 'huurlingen' zijn gesignaleerd in door Russen bezet gebied. Dus 'banden aanhalen'? Hoe precies?
Ik betwijfel alleen of (als het klopt) het wel echt huurlingen zijn. Little Yellow Men lijkt me waarschijnlijker.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Oh, dat kan prima. Geopolitiek is altijd opportunisme. India is ook een land die het voor elkaar krijgt te zweven tussen het westen en het oosten in.
Waarom zou China dat <iets> niet gewoon pakken?quote:Op maandag 3 maart 2025 12:18 schreef zuchtje het volgende:
[..]
China de keuze geven om Rusland minder militair te steunen in ruil voor <iets>
Daarom kregen hun buren ook een atoombom, voor het evenwicht. Gaat nog steeds het verhaal dat Nederland door de VS verplicht was gesteld de Urenco affaire toe te laten. Nederlandse klokkenluider in die zaak is -uiteraard- schandalig door de Nederlandse overheid behandeld, want van die lui, kom je van je leven nooit meer af.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Oh, dat kan prima. Geopolitiek is altijd opportunisme. India is ook een land die het voor elkaar krijgt te zweven tussen het westen en het oosten in.
Omdat het zo niet werkt? Ze kunnen niet aan Europa dicteren dat we hun autos zonder restricties moeten accepteren, of dat we bepaalde standaarden moeten wijzigen zodat ze meer toegang hebben tot onze markt.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:23 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waarom zou China dat <iets> niet gewoon pakken?
Waar blijft de druk op Rusland dan Elon? Wat zou ik die Elon graag bij z'n lurven willen pakken en door elkaar willen schuddenquote:
Ik weet niet wat ik afschuwelijker vind, zijn constante stroom aan kwaadaardige propaganda voor Rusland en China of de mensen die het allemaal voor zoete koek slikken.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:32 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Waar blijft de druk op Rusland dan Elon? Wat zou ik die Elon graag bij z'n lurven willen pakken en door elkaar willen schuddenniet normaal. Schijnheilige leugenachtige vlerk.
Hij is de vleesgeworden Eric Cartman van onze tijd.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:32 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Waar blijft de druk op Rusland dan Elon? Wat zou ik die Elon graag bij z'n lurven willen pakken en door elkaar willen schuddenniet normaal. Schijnheilige leugenachtige vlerk.
Wel eentje met een eigen politieke agenda. En een stuk meer macht.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hij is de vleesgeworden Eric Cartman van onze tijd.
Russische kozakken willen Trump in ere herstellen en hem een officierstitel mét sabel geven/AD.nlquote:Russische kozakken willen Trump in ere herstellen en hem een officierstitel mét sabel geven
De kozakken van de Russische stad Sint-Petersburg overwegen Donald Trump een officiersrang terug te geven die ze hem acht jaar geleden ontnamen. Ze waren destijds boos over de sancties tegen Rusland, maar zien in de Amerikaanse leider nu een nieuwe bondgenoot.
https://drimble.nl/binnen(...)met-sabel-geven.html
Dat is nu ook weer niet nodig.quote:
Dat kan goed zijn en dan gaat Poetin voor Estland en Letland en moldaviequote:Op maandag 3 maart 2025 13:33 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Denken jullie niet dat Rusland vroeg of laat een pro Russische marionet aan het roer weet te krijgen in Kiev en dit uiteindelijk allemaal verspilde moeite is geweest van Europa?
Eric Cartman had soms nog wel eens onschuldig dromen, zoals een pretpark voor zichzelf.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hij is de vleesgeworden Eric Cartman van onze tijd.
Niet als de oorlog doorgaat.quote:Op maandag 3 maart 2025 13:33 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Denken jullie niet dat Rusland vroeg of laat een pro Russische marionet aan het roer weet te krijgen in Kiev en dit uiteindelijk allemaal verspilde moeite is geweest van Europa?
En dat willen verreweg de meesten dus ook niet!quote:
Dat ligt er volledig aan.quote:Op maandag 3 maart 2025 13:33 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Wil dat wel volgen waarbij je ook rekening kunt houden dat gewoonten als zekerheden en ondervonden leed diep zijn ingesleten in het menselijk denken. Dat 'gewoon' is voor de ander dan 'gewoon' ingewikkeld.quote:Op maandag 3 maart 2025 03:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mooi gezegd, maar voor mijn gevoel eindigen landen niet meer bij landsgrenzen. Wat boeit het nou of Friesland ineens geannexeerd wordt door Duitsland? Wat is daar de reden van? Zo telt dat ook voor Oekraine, Zelensky moet gewoon inbinden en die drie of vier provincies inwisselen die al sowieso Russisch gezind zijn. Of Groningen en dan daar weer de gaskraan open voor de Duitsers![]()
Ik denk dat het voor Rusland niet meer zo makkelijk is om een pro-Russische marionet aan de macht te helpen, zonder dit met eigen troepen af te dwingen.quote:Op maandag 3 maart 2025 13:33 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Wat als dld groningen had willen annexeren met al dat gas?quote:Op maandag 3 maart 2025 03:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mooi gezegd, maar voor mijn gevoel eindigen landen niet meer bij landsgrenzen. Wat boeit het nou of Friesland ineens geannexeerd wordt door Duitsland? Wat is daar de reden van? Zo telt dat ook voor Oekraine, Zelensky moet gewoon inbinden en die drie of vier provincies inwisselen die al sowieso Russisch gezind zijn. Of Groningen en dan daar weer de gaskraan open voor de Duitsers![]()
Ik denk dat het deels voor alle mensen geldt. Hoe vaak ben jij met de oorlog bezig? Je kunt de auto pakken, door Duitsland en Polen reizen, en dan ben je al in Oekraïne. Maar het is niet waar we graag mee bezig zijn, en we hebben het toch allemaal druk zat met onze eigen beslommeringen?quote:Op maandag 3 maart 2025 13:57 schreef Vallon het volgende:
Waar Trump - zakenman - totaal respectloos aan voorbij ging is dat hij een afstandelijk oordeel maakte over een Zelensky die wel in oorlog is, letterlijk smekend strijdt voor levens en dagelijks als betrokkene (emotioneel) geconfronteerd wordt met door Rusland aangedaan leed van zijn burgers.
Ik geef het je te doen om de ene dag in stinkende bloedplassen rond te lopen, moeders te troosten en de volgende dag thee te moeten drinken met elitaire mensen die zich druk maken over wat je aan hebt.
Trump vind oorlog ook erg - bad for business - maar heeft hier een volledig abstract beeld van waarbij de sfeer bij Zelensky - Vance's "diplomatie" - in het verkeerde keelgat schoot.
Trump is echt extreem onzeker, ik kom soms wel eens zulk soort types op t werk tegen.quote:Op maandag 3 maart 2025 14:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat het deels voor alle mensen geldt. Hoe vaak ben jij met de oorlog bezig? Je kunt de auto pakken, door Duitsland en Polen reizen, en dan ben je al in Oekraïne. Maar het is niet waar we graag mee bezig zijn, en we hebben het toch allemaal druk zat met onze eigen beslommeringen?
Wat er bij Trump bij komt is een vorm van narcisme. Die man heeft een gigantisch opgeblazen ego. Hij wil complimenten en horen hoe fantastisch hij is. Dat anderen ook gevoelens hebben, daar snapt hij weinig van. Het ging er ook om dat Zelensky niet dankbaar genoeg was. (Hoezo zou je dankbaar moeten zijn? Het was vooral steun van Biden, die Trump zelfs tegenhield.)
Het moge duidelijk zijn dat ook in USA/IoU de agressieve broligarchie - "Join of Die" - politiek zijn intrede heeft gedaan.quote:Op maandag 3 maart 2025 01:11 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Waar ik aan zit te denken, is dat de mineralen-deal vooral symboolpolitiek is naar deze of gene oligarch, Amerikaans, Russisch in ieder geval oligarchisch gefinancierd en diens mond sprekend en stemmend.
Dat zou wel eens met de Russische invasie in Donetsk regio in 2014 te maken kunnen hebben, en de mannetjes bij de GRU die dat bedacht en georganiseerd hadden.
Doet me denken aan the art of the deal, is alweer meer dan 10 jaar terug dat ik die gelezen heb maar daar stond ook iets in over altijd zorgen dat je iets laat tekenen, al is het maar een intentieverklaring oid. Dat is hier gewoon aan de hand, alsof het een vastgoeddeal isquote:Op maandag 3 maart 2025 13:37 schreef HiZ het volgende:
Waarom heeft niemand het erover dat de 'deal' tussen Trump en Zelenski niet meer is dan een Memorandum of Understanding? Dus een soort van intentieverklaring?
Gaat om de State of the Union, kans lijkt me groter dat hij hiermee refereert naar binnenlandse politiek.quote:
Zelensky heeft een enorm zware baan. Met fysieke druk, veel uren werken, veel reizen, en veel psychologische druk, problemen aan het front, problemen met het Oekraïense overheidsapparaat, het gevaar om zelf vermoord te worden.quote:Op maandag 3 maart 2025 14:13 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Trump is echt extreem onzeker, ik kom soms wel eens zulk soort types op t werk tegen.
Altijd gelijk geven is t enige wat je kan doen, en als je toch je verhaal kwijt wilt moet je 't zo verpakken dat het overkomt dat je de andere persoon niet aanvalt, zoals Macron dat deed.
Moeilijk als je de taal ook niet machtig bent, en dan met een aanval van Vance er boven op, Zelensky is ook waarschijnlijk vermoeid van al dat reizen, tijdverschillen, en alle spanningen en geirriteerd.
Yep, en Zelensky had - idd koekontend - moeten aankomen met een verguld zeldzame-metaal medaille en toespraak dat die nog nooit eerder aan iemand was toegekend.quote:Op maandag 3 maart 2025 13:37 schreef HiZ het volgende:
Waarom heeft niemand het erover dat de 'deal' tussen Trump en Zelenski niet meer is dan een Memorandum of Understanding? Dus een soort van intentieverklaring?
Die gast is 47. Ja, hij heeft een zwaar leven. Maar hij wordt ook gewoon ouder hoor. Het verschil van voor de oorlog en 6maanden later was heftig om te zien. Maar sindsdien lijkt ie aardig stil.te staan qua aftakeling. Ik zou er voor tekenen als ik in zijn situatie er na 4 jaar zo bij zou zitten. Hell, ik ben jonger en mijn haar is al grijzerquote:Op maandag 3 maart 2025 14:33 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zelensky heeft een enorm zware baan. Met fysieke druk, veel uren werken, veel reizen, en veel psychologische druk, problemen aan het front, problemen met het Oekraïense overheidsapparaat, het gevaar om zelf vermoord te worden.
Je kunt het ook wel aan hem zien, van voor de oorlog tot nu lijkt hij wel meer dan 10 jaar ouder
Zelensky op 5 juni 2021.
[ afbeelding ]
En dit op 19 februari 2025.
[ afbeelding ]
Met een baard lijk ik ook wijzerouderquote:Op maandag 3 maart 2025 14:33 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zelensky heeft een enorm zware baan. Met fysieke druk, veel uren werken, veel reizen, en veel psychologische druk, problemen aan het front, problemen met het Oekraïense overheidsapparaat, het gevaar om zelf vermoord te worden.
Je kunt het ook wel aan hem zien, van voor de oorlog tot nu lijkt hij wel meer dan 10 jaar ouder
Zelensky op 5 juni 2021.
[ afbeelding ]
En dit op 19 februari 2025.
[ afbeelding ]
In het idee van de Britten en Fransen mogen energievoorzieningen geen doel meer zijn voor een maand toch? Neem aan dat raffinaderijen daar ook onder vallen of zou het alleen elektriciteitsbedrijven betreffen?quote:Op maandag 3 maart 2025 10:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Rusland verkoopt gas en olie en wapens. Meer niet. Ik zie ze daar nou niet snel klanten voor terugkrijgen. De eerste twee niet omdat ze en de grootste afnemer kwijt zijn en omdat de raffinaderijen in puin worden geschoten en Oekraïne daar echt niet mee gaat stoppen. En deze oorlog is ook geen reclame voor Russische wapens geweest.
Op een gegeven moment is het kruipen voor die oranje flapdrol ook wel voorbij hè.quote:Op maandag 3 maart 2025 15:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Diplomatiek onhandig. Bovendien heeft hij nog een lastige taak voor de boeg in eigen land.
Natuurlijk niet, het is juist goed dat de EU meer onafhankelijk gaat zijn en een goede defensie heeft.quote:Op maandag 3 maart 2025 13:33 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Hoezo? Nationaal rechts is best wel groot geworden daar. Het lijkt mij dat die het wel fijn vinden dat er nu een sterke leider staat. Weliswaar van een andere partij, maar wel iemand die de rol van Duitsland op het wereldtoneel wat meer naar voren wil brengen.quote:Op maandag 3 maart 2025 15:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Diplomatiek onhandig. Bovendien heeft hij nog een lastige taak voor de boeg in eigen land.
Toch verwacht ik dat hij een dezer dagen bekendmaakt dat de VS de NAVO verlaat. Hij hintte daar al naar tijdens zijn eerste termijn, en de relatie met de NAVO-bondgenoten is de laatste weken onder het vriespunt gedaald.quote:Op maandag 3 maart 2025 14:33 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Gaat om de State of the Union, kans lijkt me groter dat hij hiermee refereert naar binnenlandse politiek.
Dat is waar het tijdens de State of the Union toch vooral om draait.
Zo lang als je in Europa voor je verdediging de VS nodig hebt, met een Rusland die een rekening te vereffenen heeft is dat moment er niet lijkt mij zo.quote:Op maandag 3 maart 2025 15:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Op een gegeven moment is het kruipen voor die oranje flapdrol ook wel voorbij hè.
Starmer werd anders bewierookt omdat hij zijn tong minimaal 10 cm in de anus van Trump had weten te wringen...quote:Op maandag 3 maart 2025 15:16 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Hoezo? Nationaal rechts is best wel groot geworden daar. Het lijkt mij dat die het wel fijn vinden dat er nu een sterke leider staat. Weliswaar van een andere partij, maar wel iemand die de rol van Duitsland op het wereldtoneel wat meer naar voren wil brengen.
Als hij zich niet laat horen zijn het de VK of Frankrijk die de kar gaan trekken
Ik verwacht dat niet omdat het de Amerikaanse wapenindustrie zal schaden en Trump nu eenmaal denkt in termen van dollars.quote:Op maandag 3 maart 2025 15:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Toch verwacht ik dat hij een dezer dagen bekendmaakt dat de VS de NAVO verlaat. Hij hintte daar al naar tijdens zijn eerste termijn, en de relatie met de NAVO-bondgenoten is de laatste weken onder het vriespunt gedaald.
Tel daarbij op dat Musk gisteren ook al pleitte voor een vertrek uit de NAVO en die oproep steeds luider klinkt in MAGA-kringen.
Op papier heeft hij goedkeuring nodig van het Congres, maar als de president zijn steun aan de NAVO intrekt dan is er de facto sprake van een exit. Bovendien doet het Congres tot dusver niets om hem dwars te zitten.
Dit is juist diplomatiek handiger dan het gekruip van Scholz. Trump heeft respect voor sterke leiders.quote:Op maandag 3 maart 2025 15:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De schade aan de wapenindustrie is allang een feit.quote:Op maandag 3 maart 2025 15:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik verwacht dat niet omdat het de Amerikaanse wapenindustrie zal schaden en Trump nu eenmaal denkt in termen van dollars.
Musk heeft verder nergens voor gepleit, hij zei alleen maar I agree op basis van iemand anders zijn pleidooi. Dat hoeft bepaald niet uit de koker van Trump te komen (Musk en Trump zijn twee verschillende personen die het ook echt niet altijd met elkaar eens zijn, al lijken ze soms wel in een duo pyjama te slapen) en als dat al zo is lijkt mij dat eerder een drukmiddel om Europa koest te houden.
Dat zag ik inderdaad vrijdag...quote:Op maandag 3 maart 2025 15:30 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dit is juist diplomatiek handiger dan het gekruip van Scholz. Trump heeft respect voor sterke leiders.
Dat is omdat Trump een rancuneuze kleuter is die nog steeds loopt te janken over het feit dat Zelensky niet meewerkte aan een onderzoek naar Hunter Biden.quote:Op maandag 3 maart 2025 15:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat zag ik inderdaad vrijdag...
O, wacht!
Bolton heeft als belangrijke veiligheidsadviseur onder Trump gewerkt. Hij zei vier maanden geleden al dat Trump de NAVO zou verlaten.quote:Op maandag 3 maart 2025 15:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Toch verwacht ik dat hij een dezer dagen bekendmaakt dat de VS de NAVO verlaat. Hij hintte daar al naar tijdens zijn eerste termijn, en de relatie met de NAVO-bondgenoten is de laatste weken onder het vriespunt gedaald.
Tel daarbij op dat Musk gisteren ook al pleitte voor een vertrek uit de NAVO en die oproep steeds luider klinkt in MAGA-kringen.
Op papier heeft hij goedkeuring nodig van het Congres, maar als de president zijn steun aan de NAVO intrekt dan is er de facto sprake van een exit. Bovendien doet het Congres tot dusver niets om hem dwars te zitten.
Je ziet vooral wat je wil zien. Maar goed, wie weet doet Trump zometeen wel opzitten en pootjes geven aan Merz.quote:Op maandag 3 maart 2025 15:54 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dat is omdat Trump een rancuneuze kleuter is die nog steeds loopt te janken over het feit dat Zelensky niet meewerkte aan een onderzoek naar Hunter Biden.
Ik vind Trump ook best wel diplomatiek onhandig. Wat jij?quote:Op maandag 3 maart 2025 15:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, dat is hij ook. Uiteraard. Maar op de top van de apenrots kom je daarmee weg.quote:Op maandag 3 maart 2025 16:02 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik vind Trump ook best wel diplomatiek onhandig. Wat jij?
Bolton claimt dat Trump die wens ook meermaals uitte tijdens zijn eerste termijn.quote:Op maandag 3 maart 2025 15:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Bolton heeft als belangrijke veiligheidsadviseur onder Trump gewerkt. Hij zei vier maanden geleden al dat Trump de NAVO zou verlaten.
Bekijk deze YouTube-video
Exact dit ja. Trump maakt Zelensky zwart, noemt hem een dictator, ontkent vervolgens dat 'ie dat gezegd heeft, leugenaar en volslagen idioot.quote:Op maandag 3 maart 2025 15:54 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dat is omdat Trump een rancuneuze kleuter is die nog steeds loopt te janken over het feit dat Zelensky niet meewerkte aan een onderzoek naar Hunter Biden.
Die aversie wordt zorgvuldig gecultiveerd zo lijkt het. Op het hebben van echt persoonlijke standpunten heb ik de maga-cultisten nog nooit kunnen betrappen eigenlijk, die praten vooral na wat ze wordt opgedragen.quote:Op maandag 3 maart 2025 16:05 schreef KoosVogels het volgende:
Binnen MAGA groeit de aversie tegen Europa en de NAVO. Trump kan straks met een gerust hart de NAVO verlaten, zonder dat zijn achterban begint te morren.
Inderdaad, nu lijkt wel het moment om de NAVO te verlaten. En dat kan ook mondeling. Als Trump zegt dat artikel 5 waardeloos is, is de VS zonder de juridische juiste weg te behandelen eigenlijk al weg.quote:Op maandag 3 maart 2025 16:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bolton claimt dat Trump die wens ook meermaals uitte tijdens zijn eerste termijn.
Trump lijkt de omstandigheden voor een vertrek te creëeren. Hegseth en Vance namen Europa en de NAVO al de maat, daarna kozen de Amerikanen meermaals opzichtig de kant van de Russen, onder meer bij de VN. De ruzie met Zelensky, die weer leidde tot een NAVO-meeting zonder de VS.
Binnen MAGA groeit de aversie tegen Europa en de NAVO. Trump kan straks met een gerust hart de NAVO verlaten, zonder dat zijn achterban begint te morren.
Het resultaat is onderaan de streep hetzelfde.quote:Op maandag 3 maart 2025 16:08 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die aversie wordt zorgvuldig gecultiveerd zo lijkt het. Op het hebben van echt persoonlijke standpunten heb ik de maga-cultisten nog nooit kunnen betrappen eigenlijk, die praten vooral na wat ze wordt opgedragen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |