Een EU leger is nogal een abstract begrip vind ik.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
EU-leger is onwijs dom. Heb er echt nog geen goed argument over voorbij zien komen. We hebben gewoon de NAVO. Als de VS vertrekt, bestaat die nog steeds.
Verder geven de signalen aan dat Canada, Australie, , Noorwegen, UK aan ook steeds minder van de VS te moeten hebben. Zonde om dan via een EU leger die te negeren.
Ik welquote:Op maandag 3 maart 2025 08:11 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
(dat is niet sarcastisch, ik weet het echt niet)
Het merendeel van de landen zit al in de NAVO, echter sommige landen zijn geen EU lid, maar wel NAVO, en sommige landen zijn wel EU, maar geen NAVO lid.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:50 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Een EU leger is nogal een abstract begrip vind ik.
Je kunt ook centraal vanalles standaardiseren en de afhandeling overlaten aan de leden.
Ook op EU niveau kun je budgetteren en (centraal) inkopen. Veel handiger dan dat iedereen dat op haar eigen (en duurdere) manier doet.
Je kunt dan in ieder geval als 1 entiteit opereren mocht dat nodig zijn en je behoudt toch je soevereiniteit .
Ik denk dat het juist ook voordelig voor ons kan uitpakken als de VS de NAVO verlaat.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:49 schreef Ulx het volgende:
[..]
De VS liep ook te pushen voor het ombouwen van Europese legers tot rapid reaction forces. Dat maakt het makkelijker om die landen over te halen na een zandbakinterventie troepen te sturen voor politie/training/coin-missies.
En wij konden dan fijn bezuinigen want het leger is maar een kostenpost.
Dat werkt natuurlijk twee kanten op. Hopelijk kunnen we onszelf wel geloofwaardig verdedigen tegen die tijd.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:56 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik denk dat het juist ook voordelig voor ons kan uitpakken als de VS de NAVO verlaat.
China haalt op alle (tech) fronten de VS in en heeft over een jaar of 10 ook nog eens een sterker leger.
Dus een kwestie van tijd totdat de VS haar belangen in de Pacifische regio op het spel komen te staan, en ik denk dat wij als EU ons daar niet mee moeten bemoeien.
Hoe bedoel je dit? als reactie op mijn post.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:47 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
In een nieuwe multipolaire wereld waar landen de beslissingen kunnen maken doordat ze een sterke militaire macht achter de hand hebben, kun je wel verstoppertje spelen en wat boycotten enzo, maar zonder die harde macht wordt de kaas van je brood gegeten.
Ik betwijfel het. Zo geweldig zijn Chinese wapens nou ook weer niet. Veel Rus-tech.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:56 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik denk dat het juist ook voordelig voor ons kan uitpakken als de VS de NAVO verlaat.
China haalt op alle (tech) fronten de VS in en heeft over een jaar of 10 ook nog eens een sterker leger.
Dus een kwestie van tijd totdat de VS haar belangen in de Pacifische regio op het spel komen te staan, en ik denk dat wij als EU ons daar niet mee moeten lbemoeien.
In deze nieuwe wereld kan het machtsprojectiemiddel voor ons niet de NAVO zijn, waar de VS de facto aan de touwtjes trekt. We zullen er zelf een eigen macht tegenover moeten stellen.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit? als reactie op mijn post.
We hebben NAVO standaarden.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:50 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Een EU leger is nogal een abstract begrip vind ik.
Je kunt ook centraal vanalles standaardiseren en de afhandeling overlaten aan de leden.
Ook op EU niveau kun je budgetteren en (centraal) inkopen. Veel handiger dan dat iedereen dat op haar eigen (en duurdere) manier doet.
Je kunt dan in ieder geval als 1 entiteit opereren mocht dat nodig zijn en je behoudt toch je soevereiniteit .
Ja. China valt 'tegen'. Maar desalniettemin zullen wij wel de banden moeten aanhalen met China, als de VS wegvalt. En India ook.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik betwijfel het. Zo geweldig zijn Chinese wapens nou ook weer niet. Veel Rus-tech.
Oh zo. mwau, oneens. We kunnen gewoon een blok vormen binnen de NAVO. Waardoor je de VS dwingt een keuze te maken. Blijven? dan ook weer een betrouwbare partner worden, of vertrekken.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:03 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
In deze nieuwe wereld kan het machtsprojectiemiddel voor ons niet de NAVO zijn, waar de VS de facto aan de touwtjes trekt. We zullen er zelf een eigen macht tegenover moeten stellen.
Ik betwijfel het.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik betwijfel het. Zo geweldig zijn Chinese wapens nou ook weer niet. Veel Rus-tech.
Dat valt erg mee hoor, hun 5th generation fighter jets zijn gewoon competatief.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een probleem is wel dat er Chinese 'huurlingen' zijn gesignaleerd in door Russen bezet gebied. Dus 'banden aanhalen'? Hoe precies?quote:Op maandag 3 maart 2025 12:04 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja. China valt 'tegen'. Maar desalniettemin zullen wij wel de banden moeten aanhalen met China, als de VS wegvalt. En India ook.
Oh, dat kan prima. Geopolitiek is altijd opportunisme. India is ook een land die het voor elkaar krijgt te zweven tussen het westen en het oosten in.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een probleem is wel dat er Chinese 'huurlingen' zijn gesignaleerd in door Russen bezet gebied. Dus 'banden aanhalen'? Hoe precies?
China de keuze geven om Rusland minder militair te steunen in ruil voor <iets>quote:Op maandag 3 maart 2025 12:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een probleem is wel dat er Chinese 'huurlingen' zijn gesignaleerd in door Russen bezet gebied. Dus 'banden aanhalen'? Hoe precies?
Ik betwijfel alleen of (als het klopt) het wel echt huurlingen zijn. Little Yellow Men lijkt me waarschijnlijker.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Oh, dat kan prima. Geopolitiek is altijd opportunisme. India is ook een land die het voor elkaar krijgt te zweven tussen het westen en het oosten in.
Waarom zou China dat <iets> niet gewoon pakken?quote:Op maandag 3 maart 2025 12:18 schreef zuchtje het volgende:
[..]
China de keuze geven om Rusland minder militair te steunen in ruil voor <iets>
Daarom kregen hun buren ook een atoombom, voor het evenwicht. Gaat nog steeds het verhaal dat Nederland door de VS verplicht was gesteld de Urenco affaire toe te laten. Nederlandse klokkenluider in die zaak is -uiteraard- schandalig door de Nederlandse overheid behandeld, want van die lui, kom je van je leven nooit meer af.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Oh, dat kan prima. Geopolitiek is altijd opportunisme. India is ook een land die het voor elkaar krijgt te zweven tussen het westen en het oosten in.
Omdat het zo niet werkt? Ze kunnen niet aan Europa dicteren dat we hun autos zonder restricties moeten accepteren, of dat we bepaalde standaarden moeten wijzigen zodat ze meer toegang hebben tot onze markt.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:23 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waarom zou China dat <iets> niet gewoon pakken?
Waar blijft de druk op Rusland dan Elon? Wat zou ik die Elon graag bij z'n lurven willen pakken en door elkaar willen schuddenquote:
Ik weet niet wat ik afschuwelijker vind, zijn constante stroom aan kwaadaardige propaganda voor Rusland en China of de mensen die het allemaal voor zoete koek slikken.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:32 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Waar blijft de druk op Rusland dan Elon? Wat zou ik die Elon graag bij z'n lurven willen pakken en door elkaar willen schuddenniet normaal. Schijnheilige leugenachtige vlerk.
Hij is de vleesgeworden Eric Cartman van onze tijd.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:32 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Waar blijft de druk op Rusland dan Elon? Wat zou ik die Elon graag bij z'n lurven willen pakken en door elkaar willen schuddenniet normaal. Schijnheilige leugenachtige vlerk.
Wel eentje met een eigen politieke agenda. En een stuk meer macht.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hij is de vleesgeworden Eric Cartman van onze tijd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |