Zitten pas 3 jaar in een recessie.quote:Op zondag 23 februari 2025 17:59 schreef SebbeSwensje het volgende:
Duitsers zijn ook gewoon wat slimmer.
Kan ik mij niet voorstellen, moet toeval zijn. De PVV, UKIP, Partij van Orban, etc etc zijn gewoon mannen.quote:Op zondag 23 februari 2025 17:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Verder ook gewoon een tactiek van dit soort partijen. Als je in Europa kijkt, heeft de lijsttrekker van de radicaal-rechtse partijen opvallend vaak een partner met een immigratieachtergrond (of is zelf immigrant).
Help tegen het schuldgevoel van neonazi's die erop stemmen, want "ook ik kende een buitenlander"
Het kapitalisme heeft er o.a. voor gezorgd dat het onderwijssysteem volledig is afgebroken in het oosten.quote:Op zondag 23 februari 2025 17:58 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Toch goed hč, dat kapitalisme. Brengt wat ander soort mensen.
1 op de 5 Duitsers. Valt mee.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:02 schreef Pvt.Webster het volgende:
Afd valt wel mee allemaal. CDU/CSU grootste.
Geert heeft een partner met immigratieachtergrond.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan ik mij niet voorstellen, moet toeval zijn. De PVV, UKIP, Partij van Orban, etc etc zijn gewoon mannen.
Kan lang duren voor we zeker weten of FDP het haalt denk ik?quote:Op zondag 23 februari 2025 18:03 schreef phpmystyle het volgende:
Union, SPD en FDP coalitie denk ik.
Inderdaad gewoon een GroKo.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:02 schreef Pvt.Webster het volgende:
Afd valt wel mee allemaal. CDU/CSU grootste.
Opzichte redelijk positief. AfD is lang niet zo groot als voorspeld. SPD en Groenen verliezen ook niet zo veel als verwacht, CDU/CDU wint ook niet zo veel als verwacht.quote:
Waarom is extreemrechts op twee een mooi resultaat?quote:Op zondag 23 februari 2025 18:03 schreef superniger het volgende:
Valt een beetje tegen.
Wel een mooie 2de plek.
Erg jammer inderdaad, maar viel te verwachten en gelukkig lager dan waar ik bang voor was.quote:
FDP haalt de kiesdrempel voor alsnog nietquote:Op zondag 23 februari 2025 18:03 schreef phpmystyle het volgende:
Moet de FDP nog wel de kiesdrempel halenquote:Op zondag 23 februari 2025 18:03 schreef phpmystyle het volgende:
CDU/CSU+SPD zitten aan 45% van de stemmen, moet voldoende zijn voor een meerderheid van de zetels.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:03 schreef phpmystyle het volgende:
Ongeacht politieke kleur is elke democratische verkiezing een mooi resultaat. Dat AfD een 2e plaats haalt is een stem van ongeveer 1/5 van het volk, voor de democratie een mooi resultaat.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom is extreemrechts op twee een mooi resultaat?
Ja en die andere partijen. Hopelijk halen bsw en fdp hetniet. Heb je coalitie CDU SPD.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:03 schreef Szura het volgende:
[..]
Kan lang duren voor we zeker weten of FDP het haalt denk ik?
Nope. SPD + CDU is bijna zeker niet mogelijk nu zowel FDP en BSW in het kabinet komen + er lijken weinig mensen op andere partijen te hebben gestemd.quote:
Gezien de complexiteit van het stelsel vrij weinigquote:Op zondag 23 februari 2025 18:05 schreef hollandia02 het volgende:
Maar wat zegt dit percentage over het aantal zetels?
SPD gaat niet weer met de FDPquote:Op zondag 23 februari 2025 18:03 schreef phpmystyle het volgende:
Als die 2 eruit gaan hebben SPD en CSU een meerderheid.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:06 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Moet de FDP nog wel de kiesdrempel halen
Zitten net als BSW op de wip en die gaan beide nog een spannende telling tegemoet.
Valt me reuze mee.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
20% is heel veel. Maar gezien de verwachtingen valt dit dan toch nog mee.
Je vindt 12 miljoen stemmen meevallen?quote:Op zondag 23 februari 2025 18:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
20% is heel veel. Maar gezien de verwachtingen valt dit dan toch nog mee.
Sowieso liever BSW niet. Dan zou de CDU/SPD coalitie misschien al kunnen en heb je met de Grüne en FDP nog 2 redelijk normale oppositiepartijen om ze scherp te houden.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja en die andere partijen. Hopelijk halen bsw en fdp hetniet. Heb je coalitie CDU SPD.
Nou ja, wat mij betreft is een forse uitslag voor extremisten nooit mooi.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:06 schreef Treinhoer het volgende:
[..]
Ongeacht politieke kleur is elke democratische verkiezing een mooi resultaat. Dat AfD een 2e plaats haalt is een stem van ongeveer 1/5 van het volk, voor de democratie een mooi resultaat.
Als je iets verder kijkt, inderdaad, zijn er best wat dingen te zeggen over AfD.
Alsjeblieft niet zeg. Weer jaren ruggengraatloos liberaal beleid zit niemand op te wachten.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja en die andere partijen. Hopelijk halen bsw en fdp hetniet. Heb je coalitie CDU SPD.
quote:Op zondag 23 februari 2025 18:07 schreef Jojoke het volgende:
Als de exitpoll klopt, dan kunnen we opgelucht ademhalen. Merz wordt de nieuwe bondskanselier. Ik heb hem al verstandige dingen horen zeggen over Europa. Scholz is vast een aardig man, maar niet geschikt voor crisistijd. Ik denk dat Merz meer geopolitiek denkt en beter kan samenwerken met Macron en Starmer. Hup Europa!
miss dat een bepaalde motie meer wordt aangenomen maar met 20 procent kan je echt niet heel veel.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nou ja, wat mij betreft is een forse uitslag voor extremisten nooit mooi.
Ik had verwacht dat het wel naar de 25% zou kruipen. Een onderschatting door de peilers.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:07 schreef halfway het volgende:
[..]
Je vindt 12 miljoen stemmen meevallen?
Wat mij betreft stevig centrum-rechts beleid olv Mertz. En hopelijk voelt ie de verantwoordelijkheid en hete adem van AFD. CDU is de laatste volkspartij in Europa nog.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:09 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Alsjeblieft niet zeg. Weer jaren ruggengraatloos liberaal beleid zit niemand op te wachten.
Onder de 20% hebben ze sinds begin december nooit gestaan in peilingen. Dan valt dit toch mee.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ja ik ben geen fan van de mimiek en de intonatie van Merz, bovendien ook niet van z’n focus op migratie. Maar als hij over Europa spreekt, klinkt er in ieder geval visie en ambitie om het systeem aan te pakken (denk aan gisteren nog z’n uitspraak over de nucleaire paraplu). Bovendien staat hij rotsvast achter Oekraďne.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:07 schreef Jojoke het volgende:
Als de exitpoll klopt, dan kunnen we opgelucht ademhalen. Merz wordt de nieuwe bondskanselier. Ik heb hem al verstandige dingen horen zeggen over Europa. Scholz is vast een aardig man, maar niet geschikt voor crisistijd. Ik denk dat Merz meer geopolitiek denkt en beter kan samenwerken met Macron en Starmer. Hup Europa!
Ik snap dat vanuit jouw perspectief, en ook de meeste anderen inderdaad. Dat gezegd hebbende is het feit dat zo'n partij zo'n basis kan krijgen, een resultaat van de middelpartijen die bepaalde onderwerpen niet inzien of er niet goed mee omgaan. Mensen gaan echt niet zomaar naar de flanken. Men is het vertrouwen kwijt, en dat ligt bij de middenpartijen zelf in den beginsel. Daar zit de eerste stap naar verbetering zodat de bruine danwel 'foute' partijen geen vruchtbare grond vinden. Helemaal in Duitsland waar men 5% van de stemmen moet halen.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:10 schreef Mikeytt het volgende:
Bij een nieuwe SPD-Union kan je er vrijwel zeker van zijn dat de AfD de volgende verkiezingen de grootste wordt..
Ik durf te beweren dat in elke normaal functionerend democratisch land 20% van de bevolking extreem-rechts is.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom is extreemrechts op twee een mooi resultaat?
Nee, daar wijst niks op. AfD had deze verkiezingen vol de wind mee, veel meer dan dit zal er dus niet in zitten.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:10 schreef Mikeytt het volgende:
Bij een nieuwe SPD-Union kan je er vrijwel zeker van zijn dat de AfD de volgende verkiezingen de grootste wordt..
In vergelijking met Nederland heeft radicaal-rechts in Duitsland nog altijd relatief gezien minder stemmen gekregen als in Nederland en hebben sociaal-democratische partijen relatief meer stemmen gekregen als in Nederland.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Weet ik niet. Onder SPD heeft Duitsland al best strenge maatregelen genomen tav migratie, CDU is nog veel strenger. Ik zie het niet op voorhand negatief in.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:10 schreef Mikeytt het volgende:
eigenschuld dikke bult ,, gaan ze kerncentrales sluiten ,quote:Op zondag 23 februari 2025 18:00 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Zitten pas 3 jaar in een recessie.
Ik haal hier nog niet echt uit wat er zo mooi is aan een dikke uitslag van extreemrechts.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:10 schreef Treinhoer het volgende:
[..]
Ik snap dat vanuit jouw perspectief, en ook de meeste anderen inderdaad. Dat gezegd hebbende is het feit dat zo'n partij zo'n basis kan krijgen, een resultaat van de middelpartijen die bepaalde onderwerpen niet inzien of er niet goed mee omgaan. Mensen gaan echt niet zomaar naar de flanken. Men is het vertrouwen kwijt, en dat ligt bij de middenpartijen zelf in den beginsel. Daar zit de eerste stap naar verbetering zodat de bruine danwel 'foute' partijen geen vruchtbare grond vinden. Helemaal in Duitsland waar men 5% van de stemmen moet halen.
we hebben nu internet hequote:Op zondag 23 februari 2025 18:01 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het kapitalisme heeft er o.a. voor gezorgd dat het onderwijssysteem volledig is afgebroken in het oosten.
Gelukkig is dat in de echte wereld geen optie.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Overigens > Reële kans dat een SPD+Linke+BSW+Grune coalitie mogelijk is.
vraag me af of de spd daarop zit te wachten.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Zou niet best zijn…quote:Op zondag 23 februari 2025 18:11 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik durf te beweren dat in elke normaal functionerend democratisch land 20% van de bevolking extreem-rechts is.
Jij wilt graag dat AFD in de volgende verkiezingen de absolute meerderheid krijgt?quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Dat haalt geen meerderheid?quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Gaan ze daar echt hun handen niet aan branden denk ik.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Dat zou wel grappig zijn :-)quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Bismarck draait zich om in zijn grafquote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Ach, dat soort gelul slaat ook nergens op. Er is gewoon een limiet op wat extreemrechts aan perspectief heeft. Het zou eerder voor een gigantische CDU zorgen.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:14 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Jij wilt graag dat AFD in de volgende verkiezingen de absolute meerderheid krijgt?
Scholz heeft Linke en BSW uitgesloten tijdens de campagnequote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Ik ook niet, behalve dat het een democratische uitslag is. Als democratie je niet aanstaat moet je over stappen naar Rode partijen.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik haal hier nog niet echt uit wat er zo mooi is aan een dikke uitslag van extreemrechts.
En z’n eventuele vervanger gaat dat ook niet doenquote:Op zondag 23 februari 2025 18:16 schreef L3gend het volgende:
[..]
Scholz heeft Linke en BSW uitgesloten tijdens de campagne
Reële kans dat een SPD+CDU + Linke coalitie mogelijk is.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Waarom voor een instabiele 4 partijen coalitie kiezen als je mogelijk ook aan twee genoeg hebt.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Je merkt het niet altijd, omdat ze niet altijd gaan stemmen, maar ze zijn er wel. Mensen die het niet zo nauw nemen met de democratie of mensenrechten.quote:
En de FDP die dan gigantisch in de lift zit. CDU/CSU is geen controversiële partij en er zijn prima verschillende coalities te smeden. Dan is het raar dat het de CDU/CSU dan als grootste partij naar de oppositie gaat.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach, dat soort gelul slaat ook nergens op. Er is gewoon een limiet op wat extreemrechts aan perspectief heeft. Het zou eerder voor een gigantische CDU zorgen.
Ook in Hongarije Amerika en het vorige kabinet van Polen waren niet in 1 slag extreem rechts.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach, dat soort gelul slaat ook nergens op. Er is gewoon een limiet op wat extreemrechts aan perspectief heeft. Het zou eerder voor een gigantische CDU zorgen.
Reële kans dat een SPD+Linke+CDU coalitie mogelijk is.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:17 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
En de FDP die dan gigantisch in de lift zit. CDU/CSU is geen controversiële partij en er zijn prima verschillende coalities te smeden. Dan is het raar dat het de CDU/CSU dan als grootste partij naar de oppositie gaat.
Waarschijnlijk niet, maar nu het erop lijkt dat SPD-Union waarschijnlijk niet mogelijk is, hoop ik wel dat alle Linkse partijen samenkomen en niet zonder elkaar in een coalitie gaan.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:13 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
vraag me af of de spd daarop zit te wachten.
Zou dan een coalitie zonder meerderheid zijn.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
gaan ze nog meer kencentrales sluiten en og meer syriers binnenhalenquote:Op zondag 23 februari 2025 18:18 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet, maar nu het erop lijkt dat SPD-Union waarschijnlijk niet mogelijk is, hoop ik wel dat alle Linkse partijen samenkomen en niet zonder elkaar in een coalitie gaan.
CDU/CSU gaat niet met die Linke in één coalitie. Als er drie partijen nodig zijn omdat CDU/CSU+SPD niet mogelijk is dan wordt er eerst gekeken naar CDU/CSU+SPD+FDP en als FDP niet de kiesdrempel haalt wordt er gekeken naar CDU/CSU+SPD+Grüne.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Reële kans dat een SPD+CDU + Linke coalitie mogelijk is.
Niet in percentages, maar reële kans dat dat wel in zetels zo is.quote:
Dank voor je reactie.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:16 schreef Treinhoer het volgende:
[..]
Ik ook niet, behalve dat het een democratische uitslag is. Als democratie je niet aanstaat moet je over stappen naar Rode partijen.
Nu weet ik dat Karel de Stoute vroeger een voortrekker van de 'Ligue du Bien Public' (Liga voor het Algemeen Welzijn). Voor die tijd een extreem linkse beweging. Zoals altijd in de historie, zowel extreem links als extreem rechts is nooit fraai. En die hebben altijd een voedingsbodem (zeker als ze goed scoren bij verkiezingen), wanneer de middenpartijen te ver van de realiteit af staan. Dus richt je onvrede op deze uitslag voor AfD ( die ik overigens ook echt deel!) wel op de middenpartijen, niet op de mensen die op AfD stemmen. Oorzaak > gevolg!
Dat dacht ik ook. Vraag mij af of alle acties van team Trump niet eerder mensen hebben afgeschrikt zoals de opmerkingen over Rusland en Zelensky. Mensen die wel duidelijk dat er iets gebeurd aan migratiebeleid, maar niet een schurkenstaat willen worden.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:18 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk eigenlijk dat Elon Musk en JD Vance eerder stemmen weggejaagd hebben bij de AfD dan geworven met hun Amerikaanse inmenging.
Merz heet gezegd niet te zitten wachten op FDP en Groenen, Scholz heeft aangegeven niet met BSW en Linke te willen... Tja, je moet op een gegeven moment wel wat.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:16 schreef L3gend het volgende:
[..]
Scholz heeft Linke en BSW uitgesloten tijdens de campagne
Niet met FDP? Ook niet handig gespeeld van FDPquote:Op zondag 23 februari 2025 18:22 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Merz heet gezegd niet te zitten wachten op FDP en Groenen, Scholz heeft aangegeven niet met BSW en Linke te willen... Tja, je moet op een gegeven moment wel wat.
Nee, dat is afgeschaft. De percentages geven exact het aantal zetels weer van de 630 zetels die worden uitgedeeld.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Niet in percentages, maar reële kans dat dat wel in zetels zo is.
Afhankelijk van de directe mandaten kan je nu met ongeveer 40% nog prima een meerderheid halen.
quote:Op zondag 23 februari 2025 18:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Reële kans dat een SPD+CDU + Linke coalitie mogelijk is.
Partijen uitsluiten daar ga je in de toekomst problemen mee krijgen.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:22 schreef Mikeytt het volgende:
Merz heet gezegd niet te zitten wachten op FDP en Groenen, Scholz heeft aangegeven niet met BSW en Linke te willen... Tja, je moet op een gegeven moment wel wat.
Lijkt me vrij lastig, we zullen het moeten zien.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Niet in percentages, maar reële kans dat dat wel in zetels zo is.
Afhankelijk van de directe mandaten kan je nu met ongeveer 40% nog prima een meerderheid halen.
Als SPD-CDU mogelijk is, dan prima... jaren slecht beleid, maar die combinatie lijkt nu waarschijnlijk niet mogelijk te zijn, afhankelijk van de resultaten van FDP/BSWquote:Op zondag 23 februari 2025 18:17 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Waarom voor een instabiele 4 partijen coalitie kiezen als je mogelijk ook aan twee genoeg hebt.
Dat laatste deel ik ook met je. Absoluut geen briljant idee. En ik stem zelf wel rechts (maar nooit extreem want ik weiger dat). Maar het blijft een voedingsbodem wanneer de middenpartijen de realiteit verliezen. En dat is een heel helder probleem waar alle grote verkiezingen de afgelopen 2 jaren mee te maken hebben gehad (daarbij wil ik zeggen dat ik zeer weinig kennis heb van zowel de verkiezingen in India en Zuid Afrika van vorig jaar, puur voor bovenstaand statement),quote:Op zondag 23 februari 2025 18:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dank voor je reactie.
Maar extremisten gebruiken als excuus om het midden naar de flanken te trekken is wat mij betreft geen briljant idee.
In de ene exitpoll halen ze het wel, in de andere niet.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Als SPD-CDU mogelijk is, dan prima... jaren slecht beleid, maar die combinatie lijkt nu waarschijnlijk niet mogelijk te zijn, afhankelijk van de resultaten van FDP/BSW
Ze konden ook alleen via social media manipuleren.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:18 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk eigenlijk dat Elon Musk en JD Vance eerder stemmen weggejaagd hebben bij de AfD dan geworven met hun Amerikaanse inmenging.
Neequote:Op zondag 23 februari 2025 18:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat is afgeschaft. De percentages geven exact het aantal zetels weer van de 630 zetels die worden uitgedeeld.
is nog bezig hoorquote:Op zondag 23 februari 2025 18:25 schreef superniger het volgende:
De NOS kapt ermee.
Tijd voor RTL Boulevard.
De NOS heeft ook Internetquote:Op zondag 23 februari 2025 18:25 schreef superniger het volgende:
De NOS kapt ermee.
Tijd voor RTL Boulevard.
https://www.youtube.com/watch?v=z97jAO-0AUM[quote]quote:
SPD gaat niet meer met FDP in een kabinet + Merz heeft ook aangegeven dat hij totaal niet op de FDP zit te wachten.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
In de ene exitpoll halen ze het wel, in de andere niet.
Het wordt CDU+SPD of CDU+SPD met de Grüne of FDP.
Het blijft een eventuele uitwijkmogelijkheid als het met de Groenen niet lukt.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
SPD gaat niet meer met FDP in een kabinet + Merz heeft ook aangegeven dat hij totaal niet op de FDP zit te wachten.
Lijkt op AfDquote:
Lijkt wel de VVD met hun kokervisie op bedrijvenquote:Op zondag 23 februari 2025 18:31 schreef Szura het volgende:
FDP met de ruziemaker Lindner en hun halsstarrige focus op de Schuldenbremse, ik snap dat ze daar niet op zitten te wachten
Tenzij de partijen maatregelen nemen om problemen te verminderen waardoor de AfD groeit.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:24 schreef KingRadler het volgende:
[..]
Partijen uitsluiten daar ga je in de toekomst problemen mee krijgen.
Afd neemt alle tijd in de wereld om te groeien.
Wanneer komen de stem uitslagenquote:Op zondag 23 februari 2025 18:31 schreef L3gend het volgende:
En CSU zit niet op de Grune te wachten, maar we moeten eerst afwachten of FDP en/of BSW in parlement komt
Op de kiesdrempel van 5% na. Dat heeft wel impact als er wat partijen rond de 5% schommelen.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat is afgeschaft. De percentages geven exact het aantal zetels weer van de 630 zetels die worden uitgedeeld.
Al zou in Duitsland iets meer voor bedrijven nu niet heel erg zijn…quote:Op zondag 23 februari 2025 18:31 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Lijkt wel de VVD met hun kokervisie op bedrijven
Eens, die hebben een spannende avond/nacht.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:31 schreef L3gend het volgende:
En CSU zit niet op de Grune te wachten, maar we moeten eerst afwachten of FDP en/of BSW in parlement komt
lijkt erop dat fdp en bsw het niet halen.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:33 schreef Szura het volgende:
[ x ]
Nog een update (vergeet die bovenste tweet)
Mooi dat die Wagenknecht eruit vliegt.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:33 schreef Szura het volgende:
[ x ]
Nog een update (vergeet die bovenste tweet)
En de directe mandaten blijven gewoon. Het enige verschil is dat je nu niet genoeg zetels hebt voor alle directe mandaten, dus daaruit blijven de 299 met de meeste stemmen.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Op de kiesdrempel van 5% na. Dat heeft wel impact als er wat partijen rond de 5% schommelen.
Wel even lekker na jaren Scholz.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:34 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
wat een degelijke mensen daar bij de cdu
En dan moet AfD stabiel blijven, met al die fracties binnen die partij, vind ik dat ook nog niet zo vanzelfsprekend.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:32 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Tenzij de partijen maatregelen nemen om problemen te verminderen waardoor de AfD groeit.
Bril krijg je bij een partijlidmaatschap.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:34 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
elke verkiezingen een andere vanwege verschillen in sterkte.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:35 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Bril krijg je bij een partijlidmaatschap.
CDU/CSU ademt dan ook het Duitse platteland.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:34 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
blijkbaar nog helemaal pro-boerquote:Op zondag 23 februari 2025 18:36 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
CDU/CSU ademt dan ook het Duitse platteland.
Ja, dat zei ik: in principe komen de directe mandaten in het parlement. Behalve als je partij meer directe mandaten heeft dan zetels, dan komen de directe mandaten met de meeste stemmen in het parlement. Maar je hebt dus net zo veel zetels als je recht op hebt qua percentage,quote:Op zondag 23 februari 2025 18:35 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
En de directe mandaten blijven gewoon. Het enige verschil is dat je nu niet genoeg zetels hebt voor alle directe mandaten, dus daaruit blijven de 299 met de meeste stemmen.
Verschil is dat de kiezers van Union en FDP kiezers ook niet met de AfD willen samenwerkenquote:Op zondag 23 februari 2025 18:35 schreef Breekfast het volgende:
Net als in Nederland hebben de gevestigde partijen nu 2 keuzes:
- samenwerken met radicaal-rechts (Afd)
- Een grote coalitie vormen over links/rechts waar niemand enthousiast van wordt en die niet gaat werken.
die 3 % afd stemmers willen geen coalitie met iemand anders dan alleen afd?quote:Op zondag 23 februari 2025 18:37 schreef L3gend het volgende:
[..]
Verschil is dat de kiezers van Union en FDP kiezers ook niet met de AfD willen samenwerken
[ afbeelding ]
Daar zit nog wel een verschil met Nederland inderdaad.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:37 schreef L3gend het volgende:
[..]
Verschil is dat de kiezers van Union en FDP kiezers ook niet met de AfD willen samenwerken
[ afbeelding ]
Cda kiezers willen vgm ook niet met de pvv.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:39 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Daar zit nog wel een verschil met Nederland inderdaad.
tja, waar niet....quote:Op zondag 23 februari 2025 18:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
Duitsland heeft wel een groot probleem onderhand, ook daar gaat de polarisatie vrolijk verder.
Er zijn niet meer zoveel CDA kiezersquote:Op zondag 23 februari 2025 18:41 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Cda kiezers willen vgm ook niet met de pvv.
CDA staat in allerlei peilingen op 15-17 zetelsquote:Op zondag 23 februari 2025 18:42 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Er zijn niet meer zoveel CDA kiezers![]()
Bij de BBB en bij de VVD hebben ze er geen problemen mee. Bij NSC is de achterban verdeeld.
Ja de BBB hebben ze in Duitsland niet en de VVD is ook wel wat anders dan FDP.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:42 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Bij de BBB en bij de VVD hebben ze er geen problemen mee. Bij NSC is de achterban verdeeld.
Ja, maar je hebt dan nog steeds het probleem met de kleinere partijen > stel dat FDP 4,9% haalt, kunnen ze alsnog in het parlement komen (bij meer dan 3 directe mandaten) waardoor het aantal zetels per partij zal verschillen, ook als een partij onder de 5% zitquote:Op zondag 23 februari 2025 18:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat zei ik: in principe komen de directe mandaten in het parlement. Behalve als je partij meer directe mandaten heeft dan zetels, dan komen de directe mandaten met de meeste stemmen in het parlement. Maar je hebt dus net zo veel zetels als je recht op hebt qua percentage,
Nee, maar binnen 3 jaar was haar hele erfenis al naar de haaienquote:Op zondag 23 februari 2025 18:44 schreef Hexagon het volgende:
Blijft Merkel de enige kanselier die niet via de achterdeur naar buiten is gegaan.
Dat lijkt nu iig niet te gaan gebeuren, de kans dat 1 van de partijen die niet bij de 5 boven de 5% hoort 3 mandaten haalt is zeer klein, FDP en BSW halen in geen enkele peiling ook maar 1 mandaat.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ja, maar je hebt dan nog steeds het probleem met de kleinere partijen > stel dat FDP 4,9% haalt, kunnen ze alsnog in het parlement komen (bij meer dan 3 directe mandaten) waardoor het aantal zetels per partij zal verschillen, ook als een partij onder de 5% zit
Voor een deel kiezers die terugkeren van NSC denk ik. Maar daar is het beeld wisselender inderdaad hoe ze denken over samenwerking met de PVV.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:43 schreef Szura het volgende:
[..]
CDA staat in allerlei peilingen op 15-17 zetels
Aangemoedigd door zowel Rusland als de VS.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
Duitsland heeft wel een groot probleem onderhand, ook daar gaat de polarisatie vrolijk verder.
In de peilingen hebben ze bijna alweer evenveel zetels als VVD.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:42 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Wat nogal vreemd is gezien de geschiedenis landelijk en op allerlei bestuursniveaus.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:43 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Kan mij niet voorstellen dat VVD in een coalitie zal gaan met de PVDA en GroenLinks.
Waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom we nu kabinet-Schoof hebben en niet kabinet-Wilders.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:42 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Wel blij dat de NL kiezer zo snugger is om te zien dat NSC geen succes was.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:48 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
In de peilingen hebben ze bijna alweer evenveel zetels als VVD.
Het was/is ook een -De-grote-Omtzigt-showquote:Op zondag 23 februari 2025 18:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel blij dat de NL kiezer zo snugger is om te zien dat NSC geen succes was.
Bij ons moet het allemaal entertaining zijn. Daar gewoon professioneel.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:50 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
het lijkt wel of de journalisten een rustigere manier van presenteren hebben dan bij ons.
Landelijke vvd is wat rechtser vandaag de dagquote:Op zondag 23 februari 2025 18:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wat nogal vreemd is gezien de geschiedenis landelijk en op allerlei bestuursniveaus.
Duitsland zelf is nog wel nog steeds verenigdquote:Op zondag 23 februari 2025 18:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
wie lijsttrekker is zegt veelquote:Op zondag 23 februari 2025 18:51 schreef hollandia02 het volgende:
Wnp
[..]
Landelijke vvd is wat rechtser vandaag de dag
En dat de functie elders voor Omtzigt niet zonder reden was.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel blij dat de NL kiezer zo snugger is om te zien dat NSC geen succes was.
toch vonden we er heel wat van dat het op papier geschreven was.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:53 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
En dat de functie elders voor Omtzigt niet zonder reden was.
Die hebben daar de Jip & Janneke-taal niet ingevoerd.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:50 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
het lijkt wel of de journalisten een rustigere manier van presenteren hebben dan bij ons.
Ja die heeft helaas ergens een afslag gemist. Als ze niet voor 'the dark side' had gekozen, was het een goed politicus geweest.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:54 schreef Hexagon het volgende:
Jammer dat er zoveel vuilnis uit het best knappe koppie van Wagenknecht komt.
terwijl wij een jeugdjournaal hebben, laat dat daar lekker zo zijn denk ik danquote:Op zondag 23 februari 2025 18:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Die hebben daar de Jip & Janneke-taal niet ingevoerd.
wss komt ze er niet in.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:54 schreef Hexagon het volgende:
Jammer dat er zoveel vuilnis uit het best knappe koppie van Wagenknecht komt.
Hebben niet echt een alternatief wat geen AfD is, fdp beetje rare partij.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:57 schreef PzKpfw het volgende:
Blijf me toch verbazen dat de Christendemocraten het in Duitsland zo goed blijven doen. Al helemaal als je ze vergelijkt met het CDA die zijn geworden tot een kleine partij in de marge.
Is ook een beetje een slingerbeweging. Je moet tenslotte toch wat stemmen.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:57 schreef PzKpfw het volgende:
Blijf me toch verbazen dat de Christendemocraten het in Duitsland zo goed blijven doen. Al helemaal als je ze vergelijkt met het CDA die zijn geworden tot een kleine partij in de marge.
Duitsland is nog een heel Christelijk land in vergelijking met Nederland.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:57 schreef PzKpfw het volgende:
Klopt. Had wel meer zetels verwacht voor Die Linke, om Duitsland te redden. Na Tiktok-campagne schoten ze omhoog door de sterke speech van de vrouwelijke partijleider.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:56 schreef hollandia02 het volgende:
Je zal maar al 3 jaar in een recessie zitten, alle grote bedrijven die wegwillen of mensen laten ontslaan, economisch amper wat voorstellen van wat je ooit was.
En dan met 8% van je medelanders Die Linke stemmen.
Das een engerdquote:Op zondag 23 februari 2025 18:58 schreef derLudolf het volgende:
Jens Spahn (CDU), drie jaar terug heeft Scholz niet de verkiezingen gewonnen, maar wij hebben hem verloren.
Ik had verwacht dat ie al was opgestapt.
Ach Dillan is na deze periode uitgerangeerd. Dus dat zegt niets.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:51 schreef hollandia02 het volgende:
Wnp
[..]
Landelijke vvd is wat rechtser vandaag de dag
Want die hebben de recessie veroorzaakt dan wel in stand gehouden / verergerd?quote:Op zondag 23 februari 2025 18:56 schreef hollandia02 het volgende:
Je zal maar al 3 jaar in een recessie zitten, alle grote bedrijven die wegwillen of mensen laten ontslaan, economisch amper wat voorstellen van wat je ooit was.
En dan met 8% van je medelanders Die Linke stemmen.
Toch houden ze verkiezingen op zondag, iets wat hier verboden is.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:58 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Duitsland is nog een heel Christelijk land in vergelijking met Nederland.
Mogen wij mittünquote:Op zondag 23 februari 2025 18:57 schreef Mikeytt het volgende:
Zou wel grappig zijn als SSW met 1 zetel in het parlement komt en dat CDU-SPD dan 1 zetel tekort komen
Nee die willen graag nog meer zulke bedrijven in de weg zitten als al gebeurt ipv een beetje dereguleren.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:58 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Want die hebben de recessie veroorzaakt dan wel in stand gehouden / verergerd?
denk ook niet dat het hier veel zin heeft als het al jaren op wo is.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:58 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Toch houden ze verkiezingen op zondag, iets wat hier verboden is.
Bijna ieder land doet dat.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:58 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Nog steeds een prima score kameraad, de weg omhoog is ingezet.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:58 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Klopt. Had wel meer zetels verwacht voor Die Linke, om Duitsland te redden. Na Tiktok-campagne schoten ze omhoog door de sterke speech van de vrouwelijke partijleider.
De regering wil zo veel mogelijk kiesgerechtigden in de gelegenheid stellen hun stem uit te brengen. Vanwege religieuze redenen vallen de vrijdag, zaterdag en zondag af. Verder valt de maandag af, omdat de voorbereidingen van de verkiezing dan grotendeels in het weekend zouden vallen. Doorgaans vinden verkiezingen daarom plaats op woensdag. Een andere belangrijke reden daarvoor is dat de basisscholen, waarin veel stemlokalen zijn gevestigd, op die dag het minst worden belast.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Bijna ieder land doet dat.
Behalve NL.
Ze hebben daar dan weer geen SGP-achtigen.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:58 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Precies.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:00 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
De regering wil zo veel mogelijk kiesgerechtigden in de gelegenheid stellen hun stem uit te brengen. Vanwege religieuze redenen vallen de vrijdag, zaterdag en zondag af. Verder valt de maandag af, omdat de voorbereidingen van de verkiezing dan grotendeels in het weekend zouden vallen. Doorgaans vinden verkiezingen daarom plaats op woensdag. Een andere belangrijke reden daarvoor is dat de basisscholen, waarin veel stemlokalen zijn gevestigd, op die dag het minst worden belast.
Vrijdag en zaterdag hier ook verboden om religieuze redenen, was geen eis van de SGP geloof ik meer om gewoon zoveel mogelijk mensen de kans te geven.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze hebben daar dan weer geen SGP-achtigen.
CDA staat nu ook wel weer een stuk hoger.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:57 schreef PzKpfw het volgende:
In principe is het niet expliciet verboden om hier verkiezingen te hebben op zondag.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:58 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ach, dat is ook gewoon traditie. Als Nederland dominant katholiek was geweest, dan hadden we ook gewoon op zondag gestemd. Maar de woensdag is voor mij ook prima.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:00 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
De regering wil zo veel mogelijk kiesgerechtigden in de gelegenheid stellen hun stem uit te brengen. Vanwege religieuze redenen vallen de vrijdag, zaterdag en zondag af. Verder valt de maandag af, omdat de voorbereidingen van de verkiezing dan grotendeels in het weekend zouden vallen. Doorgaans vinden verkiezingen daarom plaats op woensdag. Een andere belangrijke reden daarvoor is dat de basisscholen, waarin veel stemlokalen zijn gevestigd, op die dag het minst worden belast.
In welke wereld leef jij?quote:
Ze hebben geen VVD. Geen idee waarom, misschien toch omdat Duitsers wat traditioneler zijn? Het CDA is ook in 3 stukken gesplitst omdat de achterban ontevreden was.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:57 schreef PzKpfw het volgende:
Volgens mij is Nederland in Europa ongeveer het enige land dat verkiezingen niet op zondag heeft.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:58 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ik denk serieus dat Elon Musk ze in de wielen gereden heeft.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:02 schreef KoosVogels het volgende:
AfD waarschijnlijk kleiner dan verwacht.
VK heeft het altijd op donderdagquote:Op zondag 23 februari 2025 19:03 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Volgens mij is Nederland in Europa ongeveer het enige land dat verkiezingen niet op zondag heeft.
Merz zou verraad plegen als die toch met AfD gaat, nadat die die heeft uitgesloten en tegen meer dan 80% van zijn kiezers zou ingaanquote:Op zondag 23 februari 2025 19:01 schreef Immerdebestebob het volgende:
Dat wordt dus CDU/CSU+AfD of CDU/CSU+SPD+Grünen. Je mag hopen dat Merz geen verrader is.
FDP zijn knettergekke lui. Je mag echt blij zin als die geloosd worden.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Sowieso liever BSW niet. Dan zou de CDU/SPD coalitie misschien al kunnen en heb je met de Grüne en FDP nog 2 redelijk normale oppositiepartijen om ze scherp te houden.
Ik denk dat hij een debacle als een maand geleden, met muitende fractieleden, niet nog eens wil.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:05 schreef L3gend het volgende:
[..]
Merz zou verraad plegen als die toch met AfD gaat, nadat die die heeft uitgesloten en tegen meer dan 80% van zijn kiezers zou ingaan
Lindner eruit gooien zou al genoeg zijn.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:05 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
FDP zijn knettergekke lui. Je mag echt blij zin als die geloosd worden.
Denk dat hij net zo weinig charisma heeft als Schulz om daadwerkelijk een vuist te maken tegen Putin en Trump en gewoon zal mee praten en in consessies mee gaan alsof je als Europa een soort dorpje bent die in z’n eentje de wereld probeert te redden ipv een supermacht van 450 miljoen inwoners die zelf haar beslissingen maakt.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:05 schreef Breekfast het volgende:
In ieder geval een zeer goede ontwikkeling dat Scholz straks geen bondskanselier meer is. Wat was die zwak zeg.
Europa kan een Duitsland dat de leiding durft te pakken nu wel goed gebruiken.
In Nederland zijn volkspartijen beland op de mestvaalt van de geschiedenisquote:Op zondag 23 februari 2025 18:57 schreef PzKpfw het volgende:
Ligt voor de hand. Een buitenlandse mikjardair die zo opzichtig een partij pusht zou toch een gigantische afknapper moeten zijn.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk serieus dat Elon Musk ze in de wielen gereden heeft.
Gelukkig worden ze bijna allemaal geleid door prutsers.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:08 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
In Nederland zijn volkspartijen beland op de mestvaalt van de geschiedenis
In wat ik heb gelezen/gehoord is Merz toch wel een stuk meer uitgesproken over Oekraďne. Maar we gaan het zien. Het enige wat Scholz heeft gedaan is afwachten, kijken wat de Amerikanen deden, en reactief handelen. En dat in combinatie met het charisma van een drol.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:08 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Denk dat hij net zo weinig charisma heeft als Schulz om daadwerkelijk een vuist te maken tegen Putin en Trump en gewoon zal mee praten en in consessies mee gaan alsof je als Europa een soort dorpje bent die in z’n eentje de wereld probeert te redden ipv een supermacht van 450 miljoen inwoners die zelf haar beslissingen maakt.
wat heeft hij naast de stekker eruit trekken nog meer gedaan?quote:Op zondag 23 februari 2025 19:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Lindner eruit gooien zou al genoeg zijn.
Ach, voornamelijk Oost-Duitsers. Daar woont toch uitsluitend tuig.quote:
Ja dat reactieve is echt funest.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:10 schreef Breekfast het volgende:
[..]
In wat ik heb gelezen/gehoord is Merz toch wel een stuk meer uitgesproken over Oekraďne. Maar we gaan het zien. Het enige wat Scholz heeft gedaan is afwachten, kijken wat de Amerikanen deden, en reactief handelen. En dat in combinatie met het charisma van een drol.
Kunnen ze de DDR niet gewoon weer onafhankelijk maken en dan uit de EU gooien.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ach, voornamelijk Oost-Duitsers. Daar woont toch uitsluitend tuig.
Veel zal afhangen van de coalitieonderhandelingen? Als ze een beetje verstandig zijn zorgen ze dat ze iets van wind uit de zeilen nemen van boosrechts.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:12 schreef JimmyJames het volgende:
CDU/CSU kan in een coalitie zonder AfD toch nooit een veel strenger immigratiebeleid gaan voeren? Of is links iets minder dom en naief geworden in Duitsland?
Waarom niet? De grenscontroles begonnen toch ook al onder een coalitie met SDP en de Groenen?quote:Op zondag 23 februari 2025 19:12 schreef JimmyJames het volgende:
CDU/CSU kan in een coalitie zonder AfD toch nooit een veel strenger immigratiebeleid gaan voeren? Of is links iets minder dom en naief geworden in Duitsland?
Aan Rusland geven voor een stuk Oekraďne?quote:Op zondag 23 februari 2025 19:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kunnen ze de DDR niet gewoon weer onafhankelijk maken en dan uit de EU gooien.
SPD en Grune hebben grenscontroles ingesteld en staan qua migratiebeleid rechtser dan PvdA/GL.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:12 schreef JimmyJames het volgende:
De FDP is toch redelijk vergelijkbaar met de VVD?quote:Op zondag 23 februari 2025 19:03 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ze hebben geen VVD. Geen idee waarom, misschien toch omdat Duitsers wat traditioneler zijn? Het CDA is ook in 3 stukken gesplitst omdat de achterban ontevreden was.
Als ik de vrij overzichtelijke uitslag zien, dan denk ik toch: zo'n kiesdrempel is zo gek niet. Het beste is eigenlijk als het aantal partijen onder de 10 blijft.
Is mij wat te dichtbij.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:14 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Aan Rusland geven voor een stuk Oekraďne?
zal wel dan eerst deal sluiten met de denen.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Is mij wat te dichtbij.
Of we ruilen het met de VS voor Groenland.
Zijn iets progressiever op cultureel gebied.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:15 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
De FDP is toch redelijk vergelijkbaar met de VVD?
Maar dan Muskedquote:Op zondag 23 februari 2025 19:15 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
FDP is meer tussen D66 en VVDquote:Op zondag 23 februari 2025 19:15 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Uiteraard. Mag hopen dat ze het niet doen, maar het is een politicus. En veel andere opties heeft hij niet. Hij moet al naar De Groenen, of anders zelfs naar Die Linke.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:05 schreef L3gend het volgende:
[..]
Merz zou verraad plegen als die toch met AfD gaat, nadat die die heeft uitgesloten en tegen meer dan 80% van zijn kiezers zou ingaan
Ik zie nog eerder een BSW-Linke-SPD-Groenen coalitie komen, wat al zéér onwaarschijnlijk is.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:16 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Welke serieuze opties zie jij dan? Na SPD/Unie/Groenen de meest de meest serieuze optie.
Het Culturele van D66 en het Economische van VVD aldus Otto Frickequote:
Misschien moet Rob Jetten die Fricke maar naar Nederland halen.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:24 schreef borisz het volgende:
[..]
Het Culturele van D66 en het Economische van VVD aldus Otto Fricke
Spreekt al keurig Nederlands, dus dat is mooi meegenomen.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Misschien moet Rob Jetten die Fricke maar naar Nederland halen.
iehl jakkie bahquote:Op zondag 23 februari 2025 19:24 schreef borisz het volgende:
[..]
Het Culturele van D66 en het Economische van VVD aldus Otto Fricke
Hij was zó bang zelf initiatief te nemen dat hij helemaal niets durfde te doen. Ik heb hem ooit eens letterlijk horen zeggen dat hij niet als oorlogshitser de geschiedenis in wilde gaan. Nu gaat hij de geschiedenis in als Kanselier Stond Erbij en Keek Ernaarquote:Op zondag 23 februari 2025 19:10 schreef Breekfast het volgende:
[..]
In wat ik heb gelezen/gehoord is Merz toch wel een stuk meer uitgesproken over Oekraďne. Maar we gaan het zien. Het enige wat Scholz heeft gedaan is afwachten, kijken wat de Amerikanen deden, en reactief handelen. En dat in combinatie met het charisma van een drol.
Rara,aan welke kant van het Ijzeren gordijn is de denazificatie na WOII het beste gelukt.quote:
“Things fall apart; the centre cannot hold”quote:
Misschien valt de Duitse vrouw gewoon op ouderquote:Op zondag 23 februari 2025 20:07 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Nooit geweten dat Jan van Aken zo sexy was
Mere anarchy is loosed upon the world!quote:Op zondag 23 februari 2025 20:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
“Things fall apart; the centre cannot hold”
Wat een afgetekende verschillen zeg.quote:
Het ligt natuurlijk iets complexer dan dat.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Rara,aan welke kant van het Ijzeren gordijn is de denazificatie na WOII het beste gelukt.
Was toch gewoon een verkiezingsstunt. Grenzen gaan weer wagenwijd open nu.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:15 schreef L3gend het volgende:
[..]
SPD en Grune hebben grenscontroles ingesteld en staan qua migratiebeleid rechtser dan PvdA/GL.
hoezo?quote:Op zondag 23 februari 2025 20:18 schreef franske19 het volgende:
[..]
Was toch gewoon een verkiezingsstunt. Grenzen gaan weer wagenwijd open nu.
Gelukkig maar. Nederland is een fatsoenlijk landquote:Op zondag 23 februari 2025 20:18 schreef franske19 het volgende:
[..]
Welk glazen bolletje zegt dat?quote:Op zondag 23 februari 2025 20:18 schreef franske19 het volgende:
[..]
Ligt aan het drinkwater.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Rara,aan welke kant van het Ijzeren gordijn is de denazificatie na WOII het beste gelukt.
Hopen dat BSW en Die Linke er nog wat bij weten te snoepen in de grote steden, ik ga het morgen nog even bekijken allemaal.quote:Op zondag 23 februari 2025 20:46 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
https://www.tagesschau.de(...)23-BT-DE/index.shtml
Alleen alle grote steden ontbreken nog.
Eigenlijk heeft ie dus de verkiezingen beďnvloedquote:Op zondag 23 februari 2025 19:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk serieus dat Elon Musk ze in de wielen gereden heeft.
De unie en SPD op een meerderheid van 1 zetel. Maar met de grote steden nog te gaan zal dat niet gaan lukken. Ten minste ik neem aan dat De Groenen daar veel beter scoren.quote:Op zondag 23 februari 2025 20:46 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
https://www.tagesschau.de(...)23-BT-DE/index.shtml
Alleen alle grote steden ontbreken nog.
De SPD zal het in de steden ook wel beter doen dan gemiddeld.quote:Op zondag 23 februari 2025 20:58 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
De unie en SPD op een meerderheid van 1 zetel. Maar met de grote steden nog te gaan zal dat niet gaan lukken. Ten minste ik neem aan dat De Groenen daar veel beter scoren.
Hopelijk is de coalitie snel rond en zitten we niet nog maanden met een vleugellamme Scholzquote:
Dat ja en ook dat ze massaal zijn gaan stemmenquote:Op zondag 23 februari 2025 21:03 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dit is precies wat we nu nodig. Mijn hartelijke dank naar de Duitse bevolking voor hun keuze.
Briefwahl komt als laatste, dat zal ten Gunste van de union zijnquote:Op zondag 23 februari 2025 20:58 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
De unie en SPD op een meerderheid van 1 zetel. Maar met de grote steden nog te gaan zal dat niet gaan lukken. Ten minste ik neem aan dat De Groenen daar veel beter scoren.
Inderdaad, vol gas graag.quote:Op zondag 23 februari 2025 21:03 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dit is precies wat we nu nodig. Mijn hartelijke dank naar de Duitse bevolking voor hun keuze.
Vent weet helemaal niet waar hij het over heeft johquote:Op zondag 23 februari 2025 21:29 schreef phpmystyle het volgende:
Zelfs Trump is blij.
https://www.telegraaf.nl/(...)e-dag-voor-duitsland
Vast.quote:Op zondag 23 februari 2025 21:30 schreef Szura het volgende:
[..]
Vent weet helemaal niet waar hij het over heeft joh
10je dat hij niet weet waar duitsland op de kaart isquote:Op zondag 23 februari 2025 21:30 schreef Szura het volgende:
[..]
Een niet te benijden MAGA-medewerker moet die bejaarde nu voorzichtig gaan vertellen dat Merz niet van de AfD is.quote:Op zondag 23 februari 2025 21:30 schreef Szura het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |