abonnement Unibet Coolblue
pi_212525857
quote:
7s.gif Op woensdag 21 februari 2024 16:12 schreef DavidTwente het volgende:

[..]
Dan kan ik je verder niet helpen met het antwoord op jouw vraag.
Je kunt een rij problemen opnoemen, maar dat is geen antwoord op de vraag waarom je op een partij zou willen stemmen die niet eens van plan is die problemen op te lossen. Wat jullie geven is ondersteuning van mijn vraag, geen antwoord.

Dit was mijn vraag:
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 08:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat voor normale overwegingen kunnen je er toe brengen op een partij die alleen maar kan slopen en niks aan welk probleem dan ook zal doen te stemmen?

En ja, de Duitsers weten heel goed dat AfD niet meer is dan dat.
Een rij problemen is dan eerder een reden om niet op zo'n partij te stemmen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212525903
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 16:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat ze dat zelf zeggen, ze geven namelijk nergens een oplossing voor. Net als de PVV hier, die hebben ook geen zin om de problemen op te lossen.
Maar in hun partijprogramma worden oplossingen genoemd voor, in hun ogen, problemen.
Dus oplossingen geven ze wel, of ze haalbaar/wenselijk zijn is een tweede uiteraard.
https://www.afd.de/wp-con(...)EW_Programm_2024.pdf
  woensdag 21 februari 2024 @ 17:02:13 #178
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212526151
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 16:22 schreef DavidTwente het volgende:

[..]
Je zegt iedere keer hetzelfde en toch wordt er op AfD gestemd.
Waarom doen ze dat dan?
Voor een deel omdat er allerlei opinimakers en opportunistische figuren van andere partijen doen alsof dat iets heel normaals is en heel logisch. En die kiezer zelf nergens voor verantwoordelijk is.
pi_212526299
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Voor een deel omdat er allerlei opinimakers en opportunistische figuren van andere partijen doen alsof dat iets heel normaals is en heel logisch. En die kiezer zelf nergens voor verantwoordelijk is.
'Voor een deel'
- er zijn nog meer verklaringen?
'Normaal'
- AfD is een legitieme partij, er kan en mag op gestemd worden.
'Heel logisch'
- andere 'oude-politiek'-partijen lossen problemen niet op, sterker nog, veroorzaken ze zelfs, denken veel Duitse kiezers (Wir schaffen dass). En komen zo zij bij een AfD uit (voorheen was dat bijv. Die Grünen, kiezers vonden dat milieu en klimaat weinig aandacht kregen van de traditionele partijen).
'Die kiezer is zelf nergens verantwoordelijk voor'
- Hoe moet ik dat zien? Hoe maak je ze verantwoordelijk in een democratisch bestel?
  woensdag 21 februari 2024 @ 19:42:13 #180
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212527984
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:13 schreef DavidTwente het volgende:

[..]
'Voor een deel'
- er zijn nog meer verklaringen?
Sommige kiezer zullen misschien daadwerkelijk een kwaadaardige inborst hebben en de AfD agenda willen uitvoeren. Maar een heel deel heeft geen idee waar ze mee bezig zijn. En wordt er ook niet op gewezen omdat diens verantwoordelijkheid stelselmatig wordt ontweken.

Menig columnist of opportunistische politicus probeert die kiezers in zijn eigen politieke straatje te fietsen door te te pamperen. Maar daarmee wordt het dus gelegitimeerd om daar op te stemmen als je ontevreden bent.

quote:
'Normaal'
- AfD is een legitieme partij, er kan en mag op gestemd worden.
Het kan. Echter als je erop stemt dan steun je onverwijld hun kwaadaardige en destructieve plannen. Dat is helemaal niet normaal en we moeten dat ook nooit normaal gaan vinden.

quote:
'Heel logisch'
- andere 'oude-politiek'-partijen lossen problemen niet op, sterker nog, veroorzaken ze zelfs, denken veel Duitse kiezers (Wir schaffen dass). En komen zo zij bij een AfD uit (voorheen was dat bijv. Die Grünen, kiezers vonden dat milieu en klimaat weinig aandacht kregen van de traditionele partijen).
Als je de oude partijen slecht werk vind leveren dan is het inderdaad logisch om er niet meer op te stemmen. Maar daar houdt die logica en de verantwoordelijkheid van die partijen ook op. Ze zijn niet verantwoordelijk voor wat die kiezer vervolgens dan wel stemt.

Het frame dat het enige alternatief dan de AfD zou zijn dat is simpelweg vals. Die kiezer kan ook op de Freie Wahler stemmen, en er zullen vast ook wel andere partijen zijn die meedoen. Dus het geleuter dat die kiezer niet anders zou kunnen daar moeten we een keer vanaf.

quote:
'Die kiezer is zelf nergens verantwoordelijk voor'
- Hoe moet ik dat zien? Hoe maak je ze verantwoordelijk in een democratisch bestel?
De kiezer heeft uiteindelijk het laatste woord over wie er op het pluche mag plaatsnemen. Dus ja dat is een hele grote verantwoordelijkheid. Dus als die kiezer kwaadaardige politici op het pluche doet belanden, is dat ook diens verantwoordelijkheid.

Helaas is mensen op hun verantwoordelijkheid wijzen not done in de politieke correctheid van dit moment. Dan krijg je een hele preek hoe zielig en hulpeloos die kiezers wel niet zijn. En dat schetst dus een beeld alsof het logisch en normaal is.
pi_212528690
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:42 schreef Hexagon het volgende:

De kiezer heeft uiteindelijk het laatste woord over wie er op het pluche mag plaatsnemen. Dus ja dat is een hele grote verantwoordelijkheid. Dus als die kiezer kwaadaardige politici op het pluche doet belanden, is dat ook diens verantwoordelijkheid.

Helaas is mensen op hun verantwoordelijkheid wijzen not done in de politieke correctheid van dit moment. Dan krijg je een hele preek hoe zielig en hulpeloos die kiezers wel niet zijn. En dat schetst dus een beeld alsof het logisch en normaal is.
En is die 'foute' AfD-kiezer op zijn verantwoordelijkheid wijzen door hem uit te schelden voor racist, xenofoob, extreemrechts of anderszins? Of door tegen AfD op straat te protesteren? Lijkt mij niet zinvol. Daar verdwijnen de problemen en zorgen van die AfD-kiezer niet door.
AfD is een gevolg, geen oorzaak, zoals ik al eerder heb gezegd.
En dat 'not done' vanwege politieke correctheid en preek hoe zielig en hulpeloos die kiezers zijn... Ik heb daar nog nooit eerder over gehoord tot nu. Volgens mij beschermt de politieke correctheid de klassieke partijen. En is het helemaal niet bon ton om op AfD te stemmen.
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:03:36 #182
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212529260
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 20:22 schreef DavidTwente het volgende:

[..]
En is die 'foute' AfD-kiezer op zijn verantwoordelijkheid wijzen door hem uit te schelden voor racist, xenofoob, extreemrechts of anderszins? Of door tegen AfD op straat te protesteren? Lijkt mij niet zinvol. Daar verdwijnen de problemen en zorgen van die AfD-kiezer niet door.
In welke woorden je dat giet is invulling. Maar het lijkt me zeer terecht als je die kiezers eens confronteert waar ze mee bezig zijn. Namelijk racistische, xenofobe, extreemrechtse en bovenal kwaadaardige politici op het pluche helpen.

En ik zie ook niet in waarom je niet tegen dat gedrag mag demonstreren. Dat dat niet zou moeten is ook onderdeel van het probleem. Want dan wordt het weer met de mantel der liefde bedekt.

quote:
AfD is een gevolg, geen oorzaak, zoals ik al eerder heb gezegd.
En dat 'not done' vanwege politieke correctheid en preek hoe zielig en hulpeloos die kiezers zijn... Ik heb daar nog nooit eerder over gehoord tot nu. Volgens mij beschermt de politieke correctheid de klassieke partijen. En is het helemaal niet bon ton om op AfD te stemmen.
Nee AfD is een keuze die je maakt om er gevolg aan te geven. Wat ook nu weer wordt ontweken is dat er geen zwart-wit keuze is tussen gevestigde partijen enerzijds en AfD anderzijds. Er zijn immers ook andere niet-klassieke partijen. En wie dat toch voor de AfD mag daar zeker wel op aangesproken worden.

Een hoop personen maken dat tegenwoordig wel bonton is. Als we in Nederland kijken. Ronald Plasterk is er een voorbeeld van. Of een Arjen van Veelen, Ewald Engelen of Lieke Marsman. Allemaal lui die alleen maar bezig zijn hoe zielig en vergeten die kiezer wel niet is en dat je er vooral niks onaardigs over mag zeggen. Zo wordt het normaal op op extreemrechts te stemmen en lijkt die stemmer werkelijk helemaal nergens verantwoordelijk voor. Daar mag wel eens wat tegengas aan gegeven worden.
pi_212529300
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 20:22 schreef DavidTwente het volgende:

[..]
AfD is een gevolg, geen oorzaak, zoals ik al eerder heb gezegd.

AfD is net zo goed een oorzaak. Door zulke partijen durven de normale rechtse partijen geen concessies meer te doen. En als AfD iets in elk geval niet is, is het een oplossing.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:44:17 #184
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212529957
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
AfD is net zo goed een oorzaak. Door zulke partijen durven de normale rechtse partijen geen concessies meer te doen. En als AfD iets in elk geval niet is, is het een oplossing.
Los daarvan. Falen van gevestigde partijen is enkel een oorzaak van dat ze stemmen verliezen. Een keuze voor AfD daar ligt echt de oorzaak bij die persoon zelf, en de personen die dat lopen goed te praten.
pi_212531295
Ik zie een patstelling in de discussie.
Benieuwd hoe het gaat lopen in Duitsland als de AfD groter wordt. En die kans schat ik vrij hoog in.
  woensdag 28 februari 2024 @ 21:42:34 #186
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')