Zitten pas 3 jaar in een recessie.quote:Op zondag 23 februari 2025 17:59 schreef SebbeSwensje het volgende:
Duitsers zijn ook gewoon wat slimmer.
Kan ik mij niet voorstellen, moet toeval zijn. De PVV, UKIP, Partij van Orban, etc etc zijn gewoon mannen.quote:Op zondag 23 februari 2025 17:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Verder ook gewoon een tactiek van dit soort partijen. Als je in Europa kijkt, heeft de lijsttrekker van de radicaal-rechtse partijen opvallend vaak een partner met een immigratieachtergrond (of is zelf immigrant).
Help tegen het schuldgevoel van neonazi's die erop stemmen, want "ook ik kende een buitenlander"
Het kapitalisme heeft er o.a. voor gezorgd dat het onderwijssysteem volledig is afgebroken in het oosten.quote:Op zondag 23 februari 2025 17:58 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Toch goed hč, dat kapitalisme. Brengt wat ander soort mensen.
1 op de 5 Duitsers. Valt mee.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:02 schreef Pvt.Webster het volgende:
Afd valt wel mee allemaal. CDU/CSU grootste.
Geert heeft een partner met immigratieachtergrond.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan ik mij niet voorstellen, moet toeval zijn. De PVV, UKIP, Partij van Orban, etc etc zijn gewoon mannen.
Kan lang duren voor we zeker weten of FDP het haalt denk ik?quote:Op zondag 23 februari 2025 18:03 schreef phpmystyle het volgende:
Union, SPD en FDP coalitie denk ik.
Inderdaad gewoon een GroKo.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:02 schreef Pvt.Webster het volgende:
Afd valt wel mee allemaal. CDU/CSU grootste.
Opzichte redelijk positief. AfD is lang niet zo groot als voorspeld. SPD en Groenen verliezen ook niet zo veel als verwacht, CDU/CDU wint ook niet zo veel als verwacht.quote:
Waarom is extreemrechts op twee een mooi resultaat?quote:Op zondag 23 februari 2025 18:03 schreef superniger het volgende:
Valt een beetje tegen.
Wel een mooie 2de plek.
Erg jammer inderdaad, maar viel te verwachten en gelukkig lager dan waar ik bang voor was.quote:
FDP haalt de kiesdrempel voor alsnog nietquote:Op zondag 23 februari 2025 18:03 schreef phpmystyle het volgende:
Moet de FDP nog wel de kiesdrempel halenquote:Op zondag 23 februari 2025 18:03 schreef phpmystyle het volgende:
CDU/CSU+SPD zitten aan 45% van de stemmen, moet voldoende zijn voor een meerderheid van de zetels.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:03 schreef phpmystyle het volgende:
Ongeacht politieke kleur is elke democratische verkiezing een mooi resultaat. Dat AfD een 2e plaats haalt is een stem van ongeveer 1/5 van het volk, voor de democratie een mooi resultaat.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom is extreemrechts op twee een mooi resultaat?
Ja en die andere partijen. Hopelijk halen bsw en fdp hetniet. Heb je coalitie CDU SPD.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:03 schreef Szura het volgende:
[..]
Kan lang duren voor we zeker weten of FDP het haalt denk ik?
Nope. SPD + CDU is bijna zeker niet mogelijk nu zowel FDP en BSW in het kabinet komen + er lijken weinig mensen op andere partijen te hebben gestemd.quote:
Gezien de complexiteit van het stelsel vrij weinigquote:Op zondag 23 februari 2025 18:05 schreef hollandia02 het volgende:
Maar wat zegt dit percentage over het aantal zetels?
SPD gaat niet weer met de FDPquote:Op zondag 23 februari 2025 18:03 schreef phpmystyle het volgende:
Als die 2 eruit gaan hebben SPD en CSU een meerderheid.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:06 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Moet de FDP nog wel de kiesdrempel halen
Zitten net als BSW op de wip en die gaan beide nog een spannende telling tegemoet.
Valt me reuze mee.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
20% is heel veel. Maar gezien de verwachtingen valt dit dan toch nog mee.
Je vindt 12 miljoen stemmen meevallen?quote:Op zondag 23 februari 2025 18:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
20% is heel veel. Maar gezien de verwachtingen valt dit dan toch nog mee.
Sowieso liever BSW niet. Dan zou de CDU/SPD coalitie misschien al kunnen en heb je met de Grüne en FDP nog 2 redelijk normale oppositiepartijen om ze scherp te houden.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja en die andere partijen. Hopelijk halen bsw en fdp hetniet. Heb je coalitie CDU SPD.
Nou ja, wat mij betreft is een forse uitslag voor extremisten nooit mooi.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:06 schreef Treinhoer het volgende:
[..]
Ongeacht politieke kleur is elke democratische verkiezing een mooi resultaat. Dat AfD een 2e plaats haalt is een stem van ongeveer 1/5 van het volk, voor de democratie een mooi resultaat.
Als je iets verder kijkt, inderdaad, zijn er best wat dingen te zeggen over AfD.
Alsjeblieft niet zeg. Weer jaren ruggengraatloos liberaal beleid zit niemand op te wachten.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja en die andere partijen. Hopelijk halen bsw en fdp hetniet. Heb je coalitie CDU SPD.
quote:Op zondag 23 februari 2025 18:07 schreef Jojoke het volgende:
Als de exitpoll klopt, dan kunnen we opgelucht ademhalen. Merz wordt de nieuwe bondskanselier. Ik heb hem al verstandige dingen horen zeggen over Europa. Scholz is vast een aardig man, maar niet geschikt voor crisistijd. Ik denk dat Merz meer geopolitiek denkt en beter kan samenwerken met Macron en Starmer. Hup Europa!
miss dat een bepaalde motie meer wordt aangenomen maar met 20 procent kan je echt niet heel veel.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nou ja, wat mij betreft is een forse uitslag voor extremisten nooit mooi.
Ik had verwacht dat het wel naar de 25% zou kruipen. Een onderschatting door de peilers.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:07 schreef halfway het volgende:
[..]
Je vindt 12 miljoen stemmen meevallen?
Wat mij betreft stevig centrum-rechts beleid olv Mertz. En hopelijk voelt ie de verantwoordelijkheid en hete adem van AFD. CDU is de laatste volkspartij in Europa nog.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:09 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Alsjeblieft niet zeg. Weer jaren ruggengraatloos liberaal beleid zit niemand op te wachten.
Onder de 20% hebben ze sinds begin december nooit gestaan in peilingen. Dan valt dit toch mee.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ja ik ben geen fan van de mimiek en de intonatie van Merz, bovendien ook niet van z’n focus op migratie. Maar als hij over Europa spreekt, klinkt er in ieder geval visie en ambitie om het systeem aan te pakken (denk aan gisteren nog z’n uitspraak over de nucleaire paraplu). Bovendien staat hij rotsvast achter Oekraďne.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:07 schreef Jojoke het volgende:
Als de exitpoll klopt, dan kunnen we opgelucht ademhalen. Merz wordt de nieuwe bondskanselier. Ik heb hem al verstandige dingen horen zeggen over Europa. Scholz is vast een aardig man, maar niet geschikt voor crisistijd. Ik denk dat Merz meer geopolitiek denkt en beter kan samenwerken met Macron en Starmer. Hup Europa!
Ik snap dat vanuit jouw perspectief, en ook de meeste anderen inderdaad. Dat gezegd hebbende is het feit dat zo'n partij zo'n basis kan krijgen, een resultaat van de middelpartijen die bepaalde onderwerpen niet inzien of er niet goed mee omgaan. Mensen gaan echt niet zomaar naar de flanken. Men is het vertrouwen kwijt, en dat ligt bij de middenpartijen zelf in den beginsel. Daar zit de eerste stap naar verbetering zodat de bruine danwel 'foute' partijen geen vruchtbare grond vinden. Helemaal in Duitsland waar men 5% van de stemmen moet halen.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:10 schreef Mikeytt het volgende:
Bij een nieuwe SPD-Union kan je er vrijwel zeker van zijn dat de AfD de volgende verkiezingen de grootste wordt..
Ik durf te beweren dat in elke normaal functionerend democratisch land 20% van de bevolking extreem-rechts is.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom is extreemrechts op twee een mooi resultaat?
Nee, daar wijst niks op. AfD had deze verkiezingen vol de wind mee, veel meer dan dit zal er dus niet in zitten.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:10 schreef Mikeytt het volgende:
Bij een nieuwe SPD-Union kan je er vrijwel zeker van zijn dat de AfD de volgende verkiezingen de grootste wordt..
In vergelijking met Nederland heeft radicaal-rechts in Duitsland nog altijd relatief gezien minder stemmen gekregen als in Nederland en hebben sociaal-democratische partijen relatief meer stemmen gekregen als in Nederland.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Weet ik niet. Onder SPD heeft Duitsland al best strenge maatregelen genomen tav migratie, CDU is nog veel strenger. Ik zie het niet op voorhand negatief in.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:10 schreef Mikeytt het volgende:
eigenschuld dikke bult ,, gaan ze kerncentrales sluiten ,quote:Op zondag 23 februari 2025 18:00 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Zitten pas 3 jaar in een recessie.
Ik haal hier nog niet echt uit wat er zo mooi is aan een dikke uitslag van extreemrechts.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:10 schreef Treinhoer het volgende:
[..]
Ik snap dat vanuit jouw perspectief, en ook de meeste anderen inderdaad. Dat gezegd hebbende is het feit dat zo'n partij zo'n basis kan krijgen, een resultaat van de middelpartijen die bepaalde onderwerpen niet inzien of er niet goed mee omgaan. Mensen gaan echt niet zomaar naar de flanken. Men is het vertrouwen kwijt, en dat ligt bij de middenpartijen zelf in den beginsel. Daar zit de eerste stap naar verbetering zodat de bruine danwel 'foute' partijen geen vruchtbare grond vinden. Helemaal in Duitsland waar men 5% van de stemmen moet halen.
we hebben nu internet hequote:Op zondag 23 februari 2025 18:01 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het kapitalisme heeft er o.a. voor gezorgd dat het onderwijssysteem volledig is afgebroken in het oosten.
Gelukkig is dat in de echte wereld geen optie.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Overigens > Reële kans dat een SPD+Linke+BSW+Grune coalitie mogelijk is.
vraag me af of de spd daarop zit te wachten.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Zou niet best zijn…quote:Op zondag 23 februari 2025 18:11 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik durf te beweren dat in elke normaal functionerend democratisch land 20% van de bevolking extreem-rechts is.
Jij wilt graag dat AFD in de volgende verkiezingen de absolute meerderheid krijgt?quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Dat haalt geen meerderheid?quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Gaan ze daar echt hun handen niet aan branden denk ik.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Dat zou wel grappig zijn :-)quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Bismarck draait zich om in zijn grafquote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Ach, dat soort gelul slaat ook nergens op. Er is gewoon een limiet op wat extreemrechts aan perspectief heeft. Het zou eerder voor een gigantische CDU zorgen.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:14 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Jij wilt graag dat AFD in de volgende verkiezingen de absolute meerderheid krijgt?
Scholz heeft Linke en BSW uitgesloten tijdens de campagnequote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Ik ook niet, behalve dat het een democratische uitslag is. Als democratie je niet aanstaat moet je over stappen naar Rode partijen.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik haal hier nog niet echt uit wat er zo mooi is aan een dikke uitslag van extreemrechts.
En z’n eventuele vervanger gaat dat ook niet doenquote:Op zondag 23 februari 2025 18:16 schreef L3gend het volgende:
[..]
Scholz heeft Linke en BSW uitgesloten tijdens de campagne
Reële kans dat een SPD+CDU + Linke coalitie mogelijk is.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Waarom voor een instabiele 4 partijen coalitie kiezen als je mogelijk ook aan twee genoeg hebt.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
Je merkt het niet altijd, omdat ze niet altijd gaan stemmen, maar ze zijn er wel. Mensen die het niet zo nauw nemen met de democratie of mensenrechten.quote:
En de FDP die dan gigantisch in de lift zit. CDU/CSU is geen controversiële partij en er zijn prima verschillende coalities te smeden. Dan is het raar dat het de CDU/CSU dan als grootste partij naar de oppositie gaat.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach, dat soort gelul slaat ook nergens op. Er is gewoon een limiet op wat extreemrechts aan perspectief heeft. Het zou eerder voor een gigantische CDU zorgen.
Ook in Hongarije Amerika en het vorige kabinet van Polen waren niet in 1 slag extreem rechts.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach, dat soort gelul slaat ook nergens op. Er is gewoon een limiet op wat extreemrechts aan perspectief heeft. Het zou eerder voor een gigantische CDU zorgen.
Reële kans dat een SPD+Linke+CDU coalitie mogelijk is.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:17 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
En de FDP die dan gigantisch in de lift zit. CDU/CSU is geen controversiële partij en er zijn prima verschillende coalities te smeden. Dan is het raar dat het de CDU/CSU dan als grootste partij naar de oppositie gaat.
Waarschijnlijk niet, maar nu het erop lijkt dat SPD-Union waarschijnlijk niet mogelijk is, hoop ik wel dat alle Linkse partijen samenkomen en niet zonder elkaar in een coalitie gaan.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:13 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
vraag me af of de spd daarop zit te wachten.
Zou dan een coalitie zonder meerderheid zijn.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:12 schreef Mikeytt het volgende:
gaan ze nog meer kencentrales sluiten en og meer syriers binnenhalenquote:Op zondag 23 februari 2025 18:18 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet, maar nu het erop lijkt dat SPD-Union waarschijnlijk niet mogelijk is, hoop ik wel dat alle Linkse partijen samenkomen en niet zonder elkaar in een coalitie gaan.
CDU/CSU gaat niet met die Linke in één coalitie. Als er drie partijen nodig zijn omdat CDU/CSU+SPD niet mogelijk is dan wordt er eerst gekeken naar CDU/CSU+SPD+FDP en als FDP niet de kiesdrempel haalt wordt er gekeken naar CDU/CSU+SPD+Grüne.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Reële kans dat een SPD+CDU + Linke coalitie mogelijk is.
Niet in percentages, maar reële kans dat dat wel in zetels zo is.quote:
Dank voor je reactie.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:16 schreef Treinhoer het volgende:
[..]
Ik ook niet, behalve dat het een democratische uitslag is. Als democratie je niet aanstaat moet je over stappen naar Rode partijen.
Nu weet ik dat Karel de Stoute vroeger een voortrekker van de 'Ligue du Bien Public' (Liga voor het Algemeen Welzijn). Voor die tijd een extreem linkse beweging. Zoals altijd in de historie, zowel extreem links als extreem rechts is nooit fraai. En die hebben altijd een voedingsbodem (zeker als ze goed scoren bij verkiezingen), wanneer de middenpartijen te ver van de realiteit af staan. Dus richt je onvrede op deze uitslag voor AfD ( die ik overigens ook echt deel!) wel op de middenpartijen, niet op de mensen die op AfD stemmen. Oorzaak > gevolg!
Dat dacht ik ook. Vraag mij af of alle acties van team Trump niet eerder mensen hebben afgeschrikt zoals de opmerkingen over Rusland en Zelensky. Mensen die wel duidelijk dat er iets gebeurd aan migratiebeleid, maar niet een schurkenstaat willen worden.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:18 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk eigenlijk dat Elon Musk en JD Vance eerder stemmen weggejaagd hebben bij de AfD dan geworven met hun Amerikaanse inmenging.
Merz heet gezegd niet te zitten wachten op FDP en Groenen, Scholz heeft aangegeven niet met BSW en Linke te willen... Tja, je moet op een gegeven moment wel wat.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:16 schreef L3gend het volgende:
[..]
Scholz heeft Linke en BSW uitgesloten tijdens de campagne
Niet met FDP? Ook niet handig gespeeld van FDPquote:Op zondag 23 februari 2025 18:22 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Merz heet gezegd niet te zitten wachten op FDP en Groenen, Scholz heeft aangegeven niet met BSW en Linke te willen... Tja, je moet op een gegeven moment wel wat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |