Het is geen snelle en gewenste conclusie. De snelle en gewenste conclusie is dat we stellen dat dit zachte weefsel door een onbekend mechanisme tientallen (en in sommige gevallen zelfs honderden) miljoenen jaren intact moet zijn gebleven, iets wat kort geleden op basis van daadwerkelijke observaties van de vervalsnelheid in ideale omstandigheden van dit materiaal nog als volstrekt onmogelijk werd gehouden, waardoor we enkele serieuze hiaten die tot die overtuiging hebben geleid niet aan de kaak hoeven te stellen. Ik sluit niet uit dat het zo is gebeurd, dat kun je niet, maar de kans is wel oneindig klein. Ik vraag me ook af hoe men dit betrouwbaar wil proberen te doen. Men zou in wezen zelf fossielen moeten maken en die in vergelijkbare omstandigheden bewaren om daadwerkelijk te observeren wat de vervalsnelheid is. Andere experimenten, zoals van Schweitzer zelf, bootsen de daadwerkelijke condities niet na en bewijzen daarom niets, behalve dat de vervalsnelheid is zoals in de condities van het experiment, niet zoals in daadwerkelijke fossilisatie in de echte wereld. Zo'n experiment is niet valide, dwz het meet niet wat het beoogt te meten.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 05:54 schreef dop het volgende:
[..]
Ik snap prima dat je snelle en gewenste conclusies wil trekken, zonder verder onderzoek, dat noem je pseudowetenschap.
Je komt natuurlijk niet ontkennen dat je zelf geen heilige huisjes hebt.
Zou je met betrouwbare methodes en nieuwe of betere methode aanvullend bewijs vinden dan zou je een prima begin hebben. Nu heb je niets dan een vaag idee gebaseerd op een voor jouw wenselijke uitkomst.
Wetenschap is soms traag, maar dat nieuwe ideeën, inzichten en methode niet bespreekbaar zijn is natuurlijk onzin.
Oude wens gedachten zijn we in de wetenschap door de eeuwen heen niet onterecht wel een beetje huiverig voor.
Dit is nu precies wat men bij dit zachte weefsel doet: 'als er zacht weefsel in botten te vinden is, dan moet er wel een mechanisme zijn dat ervoor heeft gezorgd dat het weefsel nog in tact is'. In plaats van ook het alternatief te overwegen, namelijk dat de toegeschreven tijdsdperioden niet kloppen.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 05:39 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Klopt. Apofene christenen denken vaak niet logisch na in termen van oorzakelijke verbanden. Zij hanteren een denktrant op de volgende wijze: "als de straat nat is, dan moet het wel hebben geregend." De oorzaak kan natuurlijk ook iets anders zijn: gesprongen waterleidingen, de brandweer die in actie is gekomen, bewatering van gazons, schoonmaakwerkzaamheden, overstroming van een beek of rivier, condensatie van vochtige lucht, etc., etc.
Weer een sterk staaltje van "gerechtigheid". Want dat was ook wel een doodzonde wat Cham had gedaan he?quote:Op maandag 17 februari 2025 22:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
Cham werd vervloekt, of eigenlijk, zijn zoon en zijn hele nageslacht, door Noach nadat hij er achter kwam dat Cham hem dronken en naakt had aangetroffen en had gelachen, terwijl Sem en Jafet met eerbied hun vader bekleedden.
Nee hoor, je snapt duidelijk nog steeds niet hoe wetenschap te werk gaat. Ik ga dat niet meer aan je uitleggen, ik heb mijn lesje wel geleerd. Je bent apofenisch bevooroordeeld. Jammer, want dat je intelligent bent is wel duidelijk.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 07:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is nu precies wat men bij dit zachte weefsel doet: 'als er zacht weefsel in botten te vinden is, dan moet er wel een mechanisme zijn dat ervoor heeft gezorgd dat het weefsel nog in tact is'. In plaats van ook het alternatief te overwegen, namelijk dat de toegeschreven tijdsdperioden niet kloppen.
Thnx, leuk om te lezen. Overigens heeft Keyenes ook een invloedrijk werk gepubliceerd over kansrekening wat o.a. E.T. Jaynes heeft beïnvloed:quote:Op dinsdag 18 februari 2025 05:20 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik heb je boek "Goddelijke patronen" zo juist gelezen Haushofer.![]()
Vooral het hoofdstuk over Baysiaaanse inferentie is voor mij - een econoom in ruste die uitsluitend met frequentistische kansen werkte - een eye-opener geweest voor mij. Met name het theorema van Bayes waar "de kans dat een hypthese waar is, gegeven de data" een functie is van (o.a.) "de kans op data, gegeven de hypothese", is prachtig in het licht van (nieuwe) informatie die beschikbaar komt.
In jouw boek staan voorbeelden die helder de toepassing aangeven. Dus de hypothese zou kunnen zijn: "wat is de kans dat alle natuurwetenschappers een complot hebben gevormd om het christelijk geloof te ondermijnen, gegeven de ontelbare fossiele bewijzen?" Je kan je dan (a-priori) afvragen wat "de kans is op ontelbare fossiele bewijzen, gegeven een complot van alle natuurwetenschappers"
In je boek stel je ook dat in de geschiedenis van de mens wetenschappelijke verklaringen in de plaats kwamen voor goddelijke apofenie, m.n. bij natuurverschijnselen (donder en bliksem, zon- en maansverduisteringen, vulkanische uitbarstingen, aardbevingen, regenbogen, sterren en planeten, overstromingen, meteorieten en vallende sterren, orkanen en tornado's, ziekten en epidemieën, etc., etc.) Eerst was er de gedachte: dat moet wel (een) God zijn die dit laat gebeuren, na de Verlichting was het meer van "Ach ja natuurlijk, zit dat zo!).
En zo zal het ook weer gaan met de vondsten van zacht weefsel in dino-fossielen waar de apofene christenen weer een onbewezen teken van God in zien.
Bedrog: https://www.quest.nl/natu(...)/fossiel-vervalsing/
Ja, Keynes was een 'inspirator' voor Bayesiaanse waarschijnlijkheid. Deze 'tak van sport' van Keynes heb ik op de universiteit (eind jaren '70 en beginjaren '80) niet meegekregen maar redelijk recent zijn deze onder economen weer populair geworden, gegeven de vele ups en downs die de wereldeconomie doormaakt. Je kan eenvoudigweg geen economie meer onderzoeken onder Newtoniaanse wetmatigheden. Het gaat meer om "kansen" en "mogelijkheden". Apofenische christenen gaan alleen maar uit van zekerheden ("God bestaat") maar dat is weer een andere discussie.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 08:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Thnx, leuk om te lezen. Overigens heeft Keyenes ook een invloedrijk werk gepubliceerd over kansrekening wat o.a. E.T. Jaynes heeft beïnvloed:
https://en.wikipedia.org/wiki/A_Treatise_on_Probability
Het theorema van Bayes wordt ook in de elektrotechniek gebruikt als Kalman-filter: https://en.wikipedia.org/wiki/Kalman_filterquote:Op dinsdag 18 februari 2025 08:49 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ja, Keynes was een 'inspirator' voor Bayesiaanse waarschijnlijkheid. Deze 'tak van sport' van Keynes heb ik op de universiteit (eind jaren '70 en beginjaren '80) niet meegekregen maar redelijk recent zijn deze onder economen weer populair geworden, gegeven de vele ups en downs die de wereldeconomie doormaakt. Je kan eenvoudigweg geen economie meer onderzoeken onder Newtoniaanse wetmatigheden. Het gaat meer om "kansen" en "mogelijkheden". Apofenische christenen gaan alleen maar uit van zekerheden ("God bestaat") maar dat is weer een andere discussie.
Een "gristelijke" vriendin van mij (met een PhD) zocht een koophuis en dacht goddelijke leiding te zien: het huis waar ze ging kijken had als huisnummer de geboortemaand van haar vader. Dat zag ze als bevestiging van het opperwezen, om dat huis te kopen.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 09:01 schreef Bassie48 het volgende:
Apofene christenen maken zich er ook met een jantje-van-leiden er af. Ik elk willekeurig patroon of verschijnsel zien zij een goddelijke oorsprong.
Je gaat dit nooit winnen. Uiteindelijk heeft de Satanskerk 90 procent van de juiste geschriften samengevoegd in de 4e eeuw door middel van de Heilige Geest (toen waren ze kennelijk nog niet van Satan) en heeft Luther de verfijning via de Heilige Geest aangebracht.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 08:45 schreef Haushofer het volgende:
Uiteindelijk gaat deze discussie over de vraag hoe je met anomalieën omgaat. Je flikkert natuurlijk niet al je theorieën in diverse wetenschapsgebieden overboord; er worden wel vaker onverwachte vondsten gedaan.
De creationistentactiek bestaat eruit om deze vondsten simplistisch te interpreteren, en de argumenten waarom men zo'n vondst niet als een paradigmaverschuiving opvat die hun fundamentalistische Bijbellezing bevestigt te negeren. Voor creationisten opnieuw een bevestiging dat de wetenschap star is. Die wetenschappers zelf weten natuurlijk wel beter.
Maar goed, zelfs àls we alle plausibele verklaringen van b.v. Schweitzer (Ali heeft immers ooit een fossiel in een museum gezien, dat weegt toch net zo zwaar als de mening van een hoogleraar paleontologie) negeren en dit zachte weefsel toch opvatten als de paradigmaverschuiving die de leeftijd van de aarde met een factor miljoen inkort, dan rest nog de vraag: hoe past die factor miljoen in de onafhankelijke dateringen zoals in de radiometrie en kosmologie?
Het kon wel een complot wezen.
Dus de veenlijken in Drenthe en de Ammonieten/Belemnieten in de Limburgse mergel, hebben volgens jou dezelfde oorsprong qua ontstaansperiode en oorzaak?quote:Op maandag 17 februari 2025 21:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Veen is nat.
Als iemand in veen terecht komt en erin zinkt, is dat hetzelfde als snelle begraving in natte omstandigheden.
Nee, die zijn niet overspoeld met sediment, maar in dat veen belandt. Maar die omstandigheden zijn vergelijkbaar met snelle begraving in natte omstandigheden. Het doet er niet toe of je snel begraven wordt in natte omstandigheden doordat je overspoeld wordt met een dikke laag modder, of dat je verdrinkt/gedood wordt en in een moeras wegzakt bijvoobeeld. Het punt is dat mineralisering van het weefsel moet kunnen plaatsvinden, en daar zijn specfieke condities voor nodig. Daarom zien we nu niet dat een dood beest in een bos fossiliseert, de condities zijn er niet geschikt voor.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 09:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus de veenlijken in Drenthe en de Ammonieten/Belemnieten in de Limburgse mergel, hebben volgens jou dezelfde oorsprong qua ontstaansperiode en oorzaak?
Dit is gebaseerd op een cirkelredenering. 'De botten zijn X miljoen jaar oud. Koolstofdatering gaat maar terug tot 50.000 jaar. Daarom kun je koolstofdatering niet gebruiken op de botten. Zelfs als je met koolstofdatering vindt dat ze minder dan 50.000 jaar oud zijn'.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 08:48 schreef Haushofer het volgende:
Maar goed, persoonlijk ben ik wel weer klaar met deze creationistische meuk. Voor wie nog een aardige Reddit discussie wil lezen omtrent Brian Thomas' bevindingen:
https://www.reddit.com/r/(...)of_brian_thomas_and/
Tabé
Wensdenken zit ingebakken in de menselijke aard.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 09:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Een "gristelijke" vriendin van mij (met een PhD) zocht een koophuis en dacht goddelijke leiding te zien: het huis waar ze ging kijken had als huisnummer de geboortemaand van haar vader. Dat zag ze als bevestiging van het opperwezen, om dat huis te kopen.
Zat water en veen in dit land, verassend genoeg weinig fossielen.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 10:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, die zijn niet overspoeld met sediment, maar in dat veen belandt. Maar die omstandigheden zijn vergelijkbaar met snelle begraving in natte omstandigheden. Het doet er niet toe of je snel begraven wordt in natte omstandigheden doordat je overspoeld wordt met een dikke laag modder, of dat je verdrinkt/gedood wordt en in een moeras wegzakt bijvoobeeld. Het punt is dat mineralisering van het weefsel moet kunnen plaatsvinden, en daar zijn specfieke condities voor nodig. Daarom zien we nu niet dat een dood beest in een bos fossiliseert, de condities zijn er niet geschikt voor.
Gezien de kleine hoeveelheid mensen die in moerassen verdrinken of iets dergelijks, of er worden geofferd, valt dat ook te verwachten.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 12:30 schreef dop het volgende:
[..]
Zat water en veen in dit land, verassend genoeg weinig fossielen.
Tijd dat je je conclusie aanpast
we hebben het niet over specifiek menselijke fossielen.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 13:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Gezien de kleine hoeveelheid mensen die in moerassen verdrinken of iets dergelijks, of er worden geofferd, valt dat ook te verwachten.
Oké, maar wat wil je daar precies mee zeggen dan. Ik zie niet wat dit zegt over het feit dat fossilisatie plaatsvindt in natte omstandigheden. Er zijn natuurlijk allerlei factoren die verschillen kunnen verklaren, zoals de grootte van het land, de intensiteit waarmee het land in het verleden bewerkt is, de grootte van populatie, enz. Het zegt verder niets over de omsetandigheden voor fossilisatie. Sowieso zijn veenlijken niet echt fossielen, fossielen zijn versteend, veenlijken bewaard door zuur.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 13:35 schreef dop het volgende:
[..]
we hebben het niet over specifiek menselijke fossielen.
Fossielen in het algemeen.
In Nederland wordt extreem weinig gevonden vergeleken met de ons omringende landen.
Ik begrijp heel goed hoe wetenschap werkt.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 08:27 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Nee hoor, je snapt duidelijk nog steeds niet hoe wetenschap te werk gaat. Ik ga dat niet meer aan je uitleggen, ik heb mijn lesje wel geleerd. Je bent apofenisch bevooroordeeld. Jammer, want dat je intelligent bent is wel duidelijk.
Dat laatste stuk in je quote vind ik ook wel interessant en legt iets bloot:quote:Op maandag 17 februari 2025 12:27 schreef Haushofer het volgende:
Over dat zachte weefsel wat is gevonden: dat is ontdekt door Mary Schweitzer,
https://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Higby_Schweitzer
die naast paleontoloog ook christen is.
Zoals ze in een interview met Biologos zegt (https://biologos.org/arti(...)with-mary-schweitzer):
[..]
Ik vind dit als een bekeringsverhaal overkomen, wat je ziet bij gelovigen wanneer iemand zich tot hun geloof bekeert: "conversie van jonge aarde creationist naar iemand de wetenschappelijk consensus onderschrijft." Het is alsof wetenschap een soort religie is waar je naartoe kan bekeren en dat zielen kan winnen. Haar verhaal in de quote is zo herkenbaar en vergelijkbaar met een bekeringsverhaal, alleen fungeert in dit verhaal Jack als een soort evangelist die haar heeft weten te overtuigen.quote:Hier,
https://thewell.intervars(...)ry-schweitzer-part-1
spreekt ze over haar conversie van jonge aarde creationist naar iemand die de wetenschappelijke consensus onderschrijft:
[..]
quote:If you step back a little bit and let God be God I don’t think there’s any contradiction at all between the Bible and what we see in nature. He is under no obligation to meet our expectations. He is bigger than that.
quote:There’s definitely a reason God wants me to do this work, and it’s not easy, because science is conservative. If you’re going against traditional wisdom you’re not very popular, and the burden of proof is on you, if you make claims that are new.
quote:So, that leaves us with two alternatives for interpretation: either the dinosaurs aren’t as old as we think they are, or maybe we don’t know exactly how these things get preserved. We’ve known for a while that skin gets preserved. It’s the same with anything controversial - for example, it was decades ago now that somebody first proposed that continents move, and everybody laughed and said that shouldn’t be possible. Nowadays if you say that isn’t true you’d be a laughingstock. DNA, too - nobody wanted to believe that DNA was the carrier of biological information because it’s too simple a molecule.
quote:One of the churches I go to is very conservative - But the pastor and I have discussed what I do, and we have agreed to disagree on some things. I think that’s the appropriate attitude to have – after all, God is the only one who knows for sure - he is the only one who was there.
Er is wel een verschil. Een paradigmaverschuiving waarbij een belangrijk Bijbelverhaal bevestigd wordt dat over de schepping/ontstaan van de aarde gaat zal niet gauw erkent worden. Dat is wat anders dan paradigmaverschuivingen die niets of weinig met de bijbel te maken hebben. Die zijn natuurlijk veelvuldig voorgekomen.quote:Op maandag 17 februari 2025 13:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, paradigmaverschuivingen komen immers nooit voor in de wetenschap. Dat blijkt wel uit de afgelopen 5 eeuwen aan wetenschappelijke vooruitgang. We geloven immers ook nog steeds dat b.v. de zon rond de asrde draait en in de Aristoteliaanse fysica waarin de aarde als centrum van het heelal het natuurlijke rustpunt is.
Al die Nobelprijzen van de afgelopen eeuw waren ook alleen maar een bevestiging van de wetenschap zoals we die al eeuwen op universiteiten doceren.
Okay je weet dus een heleboel niet, ik ook niet maar om er een fatsoenlijke uitspraak over te doen zul je dus wel meer kennis moeten hebben.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 13:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oké, maar wat wil je daar precies mee zeggen dan. Ik zie niet wat dit zegt over het feit dat fossilisatie plaatsvindt in natte omstandigheden. Er zijn natuurlijk allerlei factoren die verschillen kunnen verklaren, zoals de grootte van het land, de intensiteit waarmee het land in het verleden bewerkt is, de grootte van populatie, enz. Het zegt verder niets over de omsetandigheden voor fossilisatie. Sowieso zijn veenlijken niet echt fossielen, fossielen zijn versteend, veenlijken bewaard door zuur.
Schweitzer zegt in het artikel die je eerder aanhaalde:quote:Op maandag 17 februari 2025 21:41 schreef Haushofer het volgende:
Maar het gaat dus zoals gebruikelijk in creationistische "discussies," weer om allerlei wetenschappelijke details met heel veel internetgegrasduin waarbij je een stevige natuurwetenschappelijke achtergrond nodig hebt om die te kunnen evalueren. Ik heb die achtergrond in dit specifieke geval niet, en volgens mij niemand hier.
De hamvraag blijft echter weer onbeantwoord: waarom gelooft (zeg) 99% van alle natuurwetenschappers in een miljarden jaren oude aarde en zijn het vrijwel alleen Abrahamitische fundamentalisten die een jonge aarde voorstellen?
Complot? Satan? Komt de waarheid ooit uit zoals Jezus' terugkeer "spoedig" komt?
De menselijke historie begon rond 3000 v.Chr. Alles daarvoor kunnen we niet goed dateren. Koolstofdatering kan helpen, maar is ook niet 100% betrouwbaar.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 15:44 schreef dop het volgende:
[..]
Okay je weet dus een heleboel niet, ik ook niet maar om er een fatsoenlijke uitspraak over te doen zul je dus wel meer kennis moeten hebben.
Aan de hand van wat jij denkt te weten over dinosaurussen, in welke tijd leefde zij en wanneer zijn ze uitgestorven?
En als je in staat bent dit te dateren, welk bewijs kun je me daar voor leveren?
Het belangrijkste vraagstuk is dat het bestaan van een god niet experimenteel kan worden bewezen. Wetenschap kan wel met empirische onderbouwingen komen die theorieën ondersteunen. Beide benaderingen geven geen zekerheid, beide benaderingen kunnen wel op basis van empirische robuustheid worden ingedeeld in aannemelijk en minder tot niet aannemelijk. Op deze "schaal" scoort de hypothese "God bestaat" erg slecht want bij geen enkel (natuur)verschijnsel kan empirisch worden aangetoond dat God de creator is van dat verschijnsel. De hypothese "God bestaat niet" kan overigens ook niet empirisch wetenschappelijk worden getoetst. Ik denk overigens dat wat niet bestaat ook niet aangetoond kan worden maar dat terzijde.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 14:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik begrijp heel goed hoe wetenschap werkt.
De kritiek van Haushofer is dan ook een stropop. Niemand hier gaat er met 'anomalieën' vandoor om te roepen 'wij hebben gelijk!'. Nee, wat er wordt geconstanteerd is dat er anomalie op anomalie op anomalie is, dat er inconsistenties zijn, dat de voorspellende waarde van de theorie keer op keer zeer laag is gebleken, dat je uiteindelijk in onfalsificeerbare argumenten als 'het duurt miljoenen jaren dus we kunnen het niet observeren' vervalt, en dat je dus een betere heorie nodig hebt om het daadwerkelijke bewijs wat je vindt, de daadwerkelijke wereld die je onderzoekt, te verklaren.
Wat er nu gebeurt, is dat men een paradigma op het bewijs forceert. Het bewijs moet in het paradigma passen, in plaats van dat het paradigma bij het bewijs moet passen.
Dat is dus geen wetenschap, maar pseudowetenschap. Het is wensdenken, zoals je zelf al aangeeft.
Ik volg simpelweg het bewijs waar het mij heen leidt. Op basis daarvan kom je tot een model en doe je voorspellingen met dat model. Zolang het model betrouwbaar is, is er geen reden om het te verwerpen. Als het dat niet meer is, moet je het verwerpen.
Het is allemaal niet ingewikkeld, het wordt alleen ingewikkeld als men weigert om zich aan deze principes te houden en zaken die al ontkracht of op zijn minst extreem twijfelachtig zijn, toch blijft presenteren als 'waarschijnlijk' of 'wetenschappelijk' bewezen of 'slechts een kleine anomalie'. Op een gegeven moment moet je eerlijk zijn en kunnen zeggen: misschien klopt er fundamenteel iets niet, laten we dit eens echt goed onderzoeken. Maar dat gebeurt dus niet. Waarom niet, dat moet je voor jezelf bepalen. Maar het is en blijft natuurlijk mensenwerk.
quote:Genesis 38
8 En Juda zegt tot Onan: Kom tot de vrouw van jouw broer, en verricht met haar het zwagerhuwelijk, en doe voor jouw broer zaad opstaan.
9 En Onan weet, dat het zaad niet voor hem is. En het is, wanneer hij tot de vrouw van zijn broer kwam, verspilde hij het op de aarde, om aan zijn broer geen zaad te geven.
10 En wat hij deed, is kwaad in de ogen van JAHWEH, en Hij doet ook hem sterven.
en dat baseer je puur op het feit dat je geen oudere geschriften weet? En wat heeft het met dino's temaken?quote:Op dinsdag 18 februari 2025 16:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De menselijke historie begon rond 3000 v.Chr. Alles daarvoor kunnen we niet goed dateren. Koolstofdatering kan helpen, maar is ook niet 100% betrouwbaar.
Ik heb geen reden om aan te nemen dat mensen voor 3000 v.Chr. niet in staat waren om te schrijven. Cognifitief waren die net als wij. Dat blijkt uit hun eigen geschriften, zij functioneerden net als wij vandaag de dag.
en de datering hier van is gebaseerd op?, wederom het ontbreken van geschriften?quote:De reden dat we daarvoor geen echte geschriften vinden, is omdat kort daarvoor een wereldwijde ramp de aarde vernietigd had. Die vloed ging gepaard met vulkaanuitbarstingen en opwarming van zeeën, waardoor er veel verdamping plaatsvond, maar tegelijkertijd de temperatuur wereldwijd afkoelde (bijv. door gigantische hoeveelheden stof in de atmosfeer). Veel verdamping + koele temperaturen = ijsvorming. Dus na de vloed vond de ijstijd plaats. In die omstandigheden begon de mens zich weer te ontwikkelen.
je koppelt het uitsterven van dinosaurussen aan een vloed, welke bewijzen heb je hier voor en hoe stel je vast wanneer de eerste dino's leefde?quote:De fossielen die we vinden, zijn gevonden in lagen sedimenten gevormd in water. De dikke kalklaag die erop ligt, bestaat uit marine organismen. Het hele aardoppervlak is dus bedekt met lagen van gecementeerd modder, zand, en een dikke kalklaag die tijdens een wereldwijde ramp met water zijn gedeponeerd. Dinosaurussen leefden dus voor deze tijd, aangezien die in die modder gevangen zitten. Dat moet dus zo'n 5000-6000 jaar geleden zijn geweest.
welke bewijzen heb je voor deze datering?quote:Door het veranderende klimaat konden zijn daarna niet overleven. Dinosaurussen zijn dus uitgestorven door de vloed en het onherbergzame klimaat daarna waar zij zich niet aan konden aanpassen, zoals heel veel andere organismen die we als fossielen tegenkomen zijn uitgestorven, of stukken kleiner zijn geworden.
dat is nogal een wilde gok 900.000 behoort dus ook tot de mogelijkheden. Wat maakt dat je zeker ben dat het veel korter geleden is, hoe heb je dat gemeten?quote:Deze tijd komt overeen met het feit dat we zacht materiaal in fossielen terugvinden. Ook in koolvelden kom je onverkoolde boom en schors tegen. We komen plantenmateriaal tegen. Dit wijst allemaal op het feit dat al die dingen maar kort geleden gefossiliseerd zijn, volledige fossilisatie en verval zijn niet eens voltooid. De maximale leeftijd zou 900.000 jaar zijn (op basis van hoe lang collageen intact kan blijven onder ideale omstandigheden), maar het is dus waarschijnlijk veel korter geleden dan dat.
Ik heb natuurlijk ook gelezen over de materie. Ik kom tot een andere conclusie, ik kan lezen wat ik wil, maar om tot de zelfde conclusie te komen als jij zal ik toch echt meer moeten snappen van jouw denk processen.quote:Veel verder dan dit kunnen we eigenlijk niet gaan. Men heeft allerlei meetmethoden bedacht, maar geen daarvan doorstaat rigoureus testen. Daarom kunnen we eigenlijk pas rekenen vanaf het moment dat mensen gingen schrijven, en mensen gingen schrijven vanaf het moment dat zij daar de gelegenheid voor hadden. Dat moet kort zijn geweest nadat de aarde door een ramp met water vernietigd werd, de ijstijd begon, en mensen zich weer begonnen te ontwikkelen.
Dit komt ook overeen met bijv. het oudste organisme op aarde, een boom, dat 5000 jaar oud is. Het komt overeen met erosiemetingen van bijv. rivieren, en met allerlei andere gegevens. Het aardoppervlak wijst op een recente, wereldwijde catastrofe.
Dit is globaal gezien de chronologie. Er zijn allerlei observaties om dit te staven, maar daarvoor zul je toch echt zelf ook in de materie moeten duiken.
De realiteit is, dat het lastig is om exacte jaartallen te geven. Je kunt de leeftijd van stenen, fossielen, ijs, enz. niet werkelijk betrouwbaar rechtstreeks meten namelijk, in tegenstelling tot wat men wil doen geloven. Dus heb je andere aanwijzingen nodig. Die heb ik hierboven al gegeven. Als we kijken naar de staat van fossielen, de snelheid van erosie, de oudste organismen, het begin van de menselijke beschaving, en nog een reeks andere parameters, komen we rond 3000-4000 v.Chr. uit als het begin van het aardoppervlak zoals dat nu is. Dat aardoppervlak bestaat uit lagen van marine sedimenten en kalk die erop wijzen dat die hele aarde onder water heeft gestaan. Dat moet dus voor die periode zijn geweest. Al het leven dat we in die sedimenten tegenkomen, moet dus voor die catastrofe hebben geleefd. Ik heb dit hierboven al uitgelegd. Voor precieze details zul je die verschillende fenomenen moeten doorspitten, het is onmogelijk om dit hier nu even allemaal gedetailleerd uiteen te zetten.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:47 schreef dop het volgende:
[..]
en dat baseer je puur op het feit dat je geen oudere geschriften weet? En wat heeft het met dino's temaken?
[..]
en de datering hier van is gebaseerd op?, wederom het ontbreken van geschriften?
[..]
je koppelt het uitsterven van dinosaurussen aan een vloed, welke bewijzen heb je hier voor en hoe stel je vast wanneer de eerste dino's leefde?
[..]
welke bewijzen heb je voor deze datering?
[..]
dat is nogal een wilde gok 900.000 behoort dus ook tot de mogelijkheden. Wat maakt dat je zeker ben dat het veel korter geleden is, hoe heb je dat gemeten?
[..]
Ik heb natuurlijk ook gelezen over de materie. Ik kom tot een andere conclusie, ik kan lezen wat ik wil, maar om tot de zelfde conclusie te komen als jij zal ik toch echt meer moeten snappen van jouw denk processen.
Wat je tot nu toe uitlegt is nogal magertjes, maar misschien kun je verduidelijken waarom je denkt dat de getallen die jij noemt wel goed te controleren zijn.
Korte eerste conclusie, je hecht veel waarde aan geschriften en hebt eigenlijk geen andere goede methode om zaken te dateren?
Corrigeer gerust als ik dat verkeerd begrijp.
In dit geval kun je niet spreken van een paradigmaverschuiving.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 14:47 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Er is wel een verschil. Een paradigmaverschuiving waarbij een belangrijk Bijbelverhaal bevestigd wordt dat over de schepping/ontstaan van de aarde gaat zal niet gauw erkent worden. Dat is wat anders dan paradigmaverschuivingen die niets of weinig met de bijbel te maken hebben. Die zijn natuurlijk veelvuldig voorgekomen.
Ali zo als ik dit lees komt het neer op dat hij dus minstens zo weinig bewijs hebt.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 18:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De realiteit is, dat het lastig is om exacte jaartallen te geven. Je kunt de leeftijd van stenen en fossielen niet werkelijk betrouwbaar rechtstreeks meten namelijk, in tegenstelling tot wat men wil doen geloven. Dus heb je andere aanwijzingen nodig. Die heb ik hierboven al gegeven. Als we kijken naar de staat van fossielen, de snelheid van erosie, de oudste organismen, het begin van de menselijke beschaving, en nog een reeks andere parameters, komen we rond 3000-4000 v.Chr. uit als het begin van de wereld zoals die nu is. Die wereld bestaat uit lagen van marine sedimenten en kalk die erop wijzen dat die hele aarde onder water heeft gestaan. Dat moet dus voor die periode zijn geweest. Al het leven dat we in die sedimenten tegenkomen, moet dus voor die catastrofe hebben geleefd. Ik heb dit hierboven al uitgelegd. Voor precieze details zul je die verschillende fenomenen moeten doorspitten, het is onmogelijk om dit hier nu even allemaal gedetailleerd uiteen te zetten.
Ik doe met je mee.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 15:01 schreef Vincent_student het volgende:
Totaal zinloze discussie dit. Dit gaat helemaal niet meer over geloof, dit gaat over gelijk hebben. Ik ben faliekant tegen dit soort discussies in de kerk, want het leidt alleen maar af. Ik haak hier ook voorlopig af.
Gaan jullie maar gewoon verder, ik zie hier persoonlijk het nut niet meer van in.
Dat zeg ik toch ook, we weten het niet precies. Maar er zijn wel aanwijzingen. Wat je er ook van denkt, als het klopt dat in dinosaurusbotten intact zacht weefsel zit, en dat weefsel onder de ideale omstandigheden niet langer intact kan blijven dan 900.000 jaar, dan is de geologische kolom en dan zijn de fossielen die we erin vinden niet ouder dan 900.000 jaar (en waarschijnlijk dus veel jonger, omdat ze niet onder ideale omstandigheden bewaard zijn). Dat lijkt mij een goed startpunt. Daarna kun je op basis van allerlei andere gegevens een nauwkeuriger schatting maken.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 18:09 schreef dop het volgende:
[..]
Ali zo als ik dit lees komt het neer op dat hij dus minstens zo weinig bewijs hebt.
Dat je het niet eens bent met bepaalde meet methode en deze onbetrouwbaar vind is okay, maar zonder andere meet methode er zelf getallen op gaan plakken is natuurlijk minstens zo pseudowetenschapelijk.
Het eerlijke antwoord is dan gewoon we weten het niet precies.
Dat je niet verder terug kunt meten dan 6000jaar is een beperking, geen maatstaf.
Creationisme is inderdaad vooral een Amerikaans Evangelical verschijnsel.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 09:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je gaat dit nooit winnen. Uiteindelijk heeft de Satanskerk 90 procent van de juiste geschriften samengevoegd in de 4e eeuw door middel van de Heilige Geest (toen waren ze kennelijk nog niet van Satan) en heeft Luther de verfijning via de Heilige Geest aangebracht.
Vervolgens wist één of andere redneck die geen Latijn, Grieks, Hebreeuws en Aramees beheerste, de juiste interpretatie hieruit te destilleren, ondanks dat zijn voorspelling over het einde van de wereld niet uitkwam.
Daarom is zacht weefsel 6.000 jaar oud.
dat moet je dus eerst onderzoeken, het is niet dat we nu bij bosjes enorme hoeveelheden dinoweefsel vindenquote:Op dinsdag 18 februari 2025 18:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch ook, we weten het niet precies. Maar er zijn wel aanwijzingen. Wat je er ook van denkt, als het klopt dat in dinosaurusbotten intact zacht weefsel zit
nee ali hier ga je kort door de bocht, dat je weefsel in takt vind zegt niet gelijk iets over alle ander fossielen waar in je dat niet vindquote:, en dat weefsel onder de ideale omstandigheden niet langer intact kan blijven dan 900.000 jaar, dan is de geologische kolom en dan zijn de fossielen die we erin vinden niet ouder dan 900.000 jaar (en waarschijnlijk dus veel jonger,
Het hele punt is dat we bij datering gebruik maken van veel verschillende methoden en dat we schattingen maken op basis van de verschillende methoden.quote:omdat ze niet onder ideale omstandigheden bewaard zijn). Dat lijkt mij een goed startpunt. Daarna kun je op basis van allerlei andere gegevens een nauwkeuriger schatting maken.
Dat valt nog maar te bezien. Het is een recente ontwikkeling.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 18:49 schreef dop het volgende:
[..]
dat moet je dus eerst onderzoeken, het is niet dat we nu bij bosjes enorme hoeveelheden dinoweefsel vinden
Nee, hier denk je niet goed na, want die zijn in dezelfde geologische kolom gevonden, tot aan de diepste lagen. Dus die zijn dan net zo oud.quote:nee ali hier ga je kort door de bocht, dat je weefsel in takt vind zegt niet gelijk iets over alle ander fossielen waar in je dat niet vind
Dat snap ik, maar als we intact weefsel vinden, vernietigt dat in wezen al die metingen. Tenzij we een mechanisme vinden dat het verklaart, maar de kans dat er zo'n mechanisme is of gevonden wordt, acht ik 0. Normaal gesproken houden we dat soort weefsel, zoals eiwitten, op een constante temperatuur, volledig afgesloten. Nu zitten ze in botten, staan bloot aan hitte en kou, straling. Ik acht de kans klein dat er een mechanisme gevonden wordt dat beter zou werken dan onze meest geavanceerde bewaarmethoden.quote:Het hele punt is dat we bij datering gebruik maken van veel verschillende methoden en dat we schattingen maken op basis van de verschillende methoden.
Radio datering is niet heel nauwkeurig op een kleine schaal, maar wel op een grote schaal.
Dat het voor sommige metingen niet de juiste methode is dat is evident, net als koolstofdatering niet voor alles geschikt is en ook zijn eigen schaal kent.
tot die tijd geen voorbarige conclusiesquote:Op dinsdag 18 februari 2025 19:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat valt nog maar te bezien. Het is een recente ontwikkeling.
jij maakt heel wel heel gemakkelijk van alles een geologische kolom, daar heb je in de praktijk helemaal geen bewijs voor geleverd.quote:[..]
Nee, hier denk je niet goed na, want die zijn in dezelfde geologische kolom gevonden, tot aan de diepste lagen. Dus die zijn dan net zo oud.
nee dat is niet juist daar kun je pas iets fatsoenlijks over zeggen als je weet hoe dit specifieke geval is gedateerd en dan nog zul je verder moeten kijken wat er precies mis is met de methode.quote:[..]
Dat snap ik, maar als we intact weefsel vinden, vernietigt dat in wezen al die metingen.
De toekomst zal het leren.quote:Tenzij we een mechanisme vinden dat het verklaart, maar de kans dat er zo'n mechanisme is of gevonden wordt, acht ik 0. Normaal gesproken houden we dat soort weefsel, zoals eiwitten, op een constante temperatuur, volledig afgesloten. Nu zitten ze in botten, staan bloot aan hitte en kou, straling. Ik acht de kans klein dat er een mechanisme gevonden wordt dat beter zou werken dan onze meest geavanceerde bewaarmethoden.
Daarom.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 19:41 schreef dop het volgende:
[..]
tot die tijd geen voorbarige conclusies
jij maakt heel wel heel gemakkelijk van alles een geologische kolom, daar heb je in de praktijk helemaal geen bewijs voor geleverd.
[..]
nee dat is niet juist daar kun je pas iets fatsoenlijks over zeggen als je weet hoe dit specifieke geval is gedateerd en dan nog zul je verder moeten kijken wat er precies mis is met de methode.
Slechte of onverklaarbare metingen maken niet automatisch een slechte methode
[..]
De toekomst zal het leren.
Ik begrijp niet hoe je post een reactie vormt op wat ik daar zeg.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 18:07 schreef Panterjong het volgende:
[..]
In dit geval kun je niet spreken van een paradigmaverschuiving.
Dan heb je meer nodig dan een klein groepje hobbyisten die hun tunnelvisie bevestigd zien worden door een artikel van een collega-hobbyist
'Als' is inderdaad niet van toepassing.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 22:35 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Ik begrijp niet hoe je post een reactie vormt op wat ik daar zeg.
Als de wetenschap het bijbelse scheppingsverhaal bevestigd en de meeste wetenschappers accepteren die, dan kan je wel degelijk van een paradigmaverschuiving spreken. Maar dit was niet eens het punt.
Alarmonoff beweerde dat met de vondst van het dinoweefsel wetenschappers alsnog niet zouden toegeven dat de aarde jong was. Het weerwoord van Haushofer was dat in de wetenschap paradigmaverschuivingen voorkomen. Mijn antwoord daarop was dat het om paradigmaverschuivingen ging die niets of weinig met de bijbel te maken hebben en dat je die niet kan vergelijken met de erkenning van een bijbels verhaal omtrent het ontstaan van de aarde.
Ik begrijp dus niet hoe je post een reactie vormt op wat ik daar zeg, waar je ook veronderstelt dat het gaat om een klein groepje hobbyisten. Het is een stropop, omdat mijn standpunt helemaal niet ging over creationistische wetenschappers die een paradigmaverschuiving kunnen veroorzaken (zie alinea hierboven wat wel mijn punt was).
Dat mijn mening je een worst zal wezen geeft mij toch wel aan dat je niet naar de inhoud kijkt, maar naar wie wat post. Je zit er dan emotioneel in en dat maakt discussiëren niet prettig of rationeel. Verder reageer je natuurlijk zelf op mijn post (met een stroman).quote:Op woensdag 19 februari 2025 00:51 schreef Panterjong het volgende:
[..]
'Als' is inderdaad niet van toepassing.
Verder zal het me allemaal een worst wezen heel die mening van je.
Giftig figuurquote:Op woensdag 19 februari 2025 11:50 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Dat mijn mening je een worst zal wezen geeft mij toch wel aan dat je niet naar de inhoud kijkt, maar naar wie wat post. Je zit er dan emotioneel in en dat maakt discussiëren niet prettig of rationeel. Verder reageer je natuurlijk zelf op mijn post (met een stroman).
? Ik reageer normaal zonder in emotie te vervallen met "je mening zal me een worst wezen" "giftig figuur" "sektelidje" "gehersenspoelde" enz. Dat maakt je toch wel zelf giftig. Je bent een volwassen man met nota bene kinderen die ook nog theologie heeft gestudeerd. Gedraag je ernaar.quote:
Moraalridder.quote:Op woensdag 19 februari 2025 13:59 schreef Kerelx het volgende:
[..]
? Ik reageer normaal zonder in emotie te vervallen met "je mening zal me een worst wezen" "giftig figuur" "sektelidje" "gehersenspoelde" enz. Dat maakt je toch wel zelf giftig. Je bent een volwassen man met nota bene kinderen die ook nog theologie heeft gestudeerd. Gedraag je ernaar.
Houd eens op met die flauwekul.quote:Op woensdag 19 februari 2025 13:59 schreef Kerelx het volgende:
[..]
? Ik reageer normaal zonder in emotie te vervallen met "je mening zal me een worst wezen" "giftig figuur" "sektelidje" "gehersenspoelde" enz. Dat maakt je toch wel zelf giftig. Je bent een volwassen man met nota bene kinderen die ook nog theologie heeft gestudeerd. Gedraag je ernaar.
Net of God een ark en Noach nodig had om "de dieren te redden". Eén gedachte van de Almachtige zou toch genoeg geweest zijn om de aarde weer onmiddellijk te bevolken met al wat leeft en groeit en bloeit..?quote:Op woensdag 19 februari 2025 15:41 schreef Bargehassus het volgende:
Dus er zaten dino's in de ark.Noach en de zijnen hebben echt a hell of a job gehad.
De bakermat van beschaving is Sumerië, de bijbel begint hier ook na de vloed, de schrijver van genesis kon niet weten dat beschaving daar begon.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 16:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De menselijke historie begon rond 3000 v.Chr. Alles daarvoor kunnen we niet goed dateren. Koolstofdatering kan helpen, maar is ook niet 100% betrouwbaar.
Ik heb geen reden om aan te nemen dat mensen voor 3000 v.Chr. niet in staat waren om te schrijven. Cognifitief waren die net als wij. Dat blijkt uit hun eigen geschriften, zij functioneerden net als wij vandaag de dag.
Dat redeneren YEC weg door te stellen dat Noach alleen baby dino's mee hoefde te nemen.quote:Op woensdag 19 februari 2025 15:41 schreef Bargehassus het volgende:
Dus er zaten dino's in de ark.Noach en de zijnen hebben echt a hell of a job gehad.
We weten allemaal dat Daniel een verzonnen karakter is. Veel mensen weten ook dat het bijbelboek Daniel minimaal 3 auteurs heeft en dat een deel ervan pas opgeschreven is na Kores en dat Kores de kleine hoorn is.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Goed.
Nu we hebben gezien dat Daniël wel degelijk een profeet is, dat zondagswetten een realiteit zijn, dat dinosaurussen geen honderden miljoenen jaren oud zijn, en dat het dus totaal niet gek is om een bijbelgelovige Christen te worden, kunnen we weer tot de orde van de dag en de waarheid over alles.
Ik zie dat dan zo voor me. Papa en mama dino komen met de babietjes bij de ark (hoe kunnen ze er anders op eigen kracht komen, geldt trouwens ook voor andere diersoorten) en zwaaien ze uit?quote:Op woensdag 19 februari 2025 19:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat redeneren YEC weg door te stellen dat Noach alleen baby dino's mee hoefde te nemen.
Overigens, als de diversiteit aan diersoorten die we nu hebben ontstaan is in een periode van 4000 jaar, zou vrijwel elke soort vanaf dat begin een geheel nieuwe variëteit moeten hebben voortbrengen.
Verre vanquote:Op woensdag 19 februari 2025 18:19 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Hoezo trollen? Z'n posts zijn toch normaal?
Vragen om een ban is er een krijgen.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:06 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Kunnen mensen die lopen te trollen zoals kerelx dan eindelijk eens een ban krijgen?
En waartegen moest Noah de dieren redden? Tegen een door een dronken God de vader aangestuurde vloed? Want in het oude testament heeft alle natuurgeweld een oorzaak.quote:Op woensdag 19 februari 2025 15:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Net of God een ark en Noach nodig had om "de dieren te redden". Eén gedachte van de Almachtige zou toch genoeg geweest zijn om de aarde weer onmiddellijk te bevolken met al wat leeft en groeit en bloeit..?
Allemaal nodeloos gecompliceerd en ingewikkeld...
Mannen worden nooit volwassen.quote:Op woensdag 19 februari 2025 19:13 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Vragen om een ban is er een krijgen.
Je hoeft er niet op in te gaan. Volgens mij zijn jullie allemaal volwassen.
Als er dino's op de ark zaten dan zouden er nu nog ten minste een paar soorten moeten bestaan, maar zelfs de zeesoorten die een vloed moeten overleven bestaan niet meer.quote:Op woensdag 19 februari 2025 19:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat redeneren YEC weg door te stellen dat Noach alleen baby dino's mee hoefde te nemen.
Overigens, als de diversiteit aan diersoorten die we nu hebben ontstaan is in een periode van 4000 jaar, zou vrijwel elke soort vanaf dat begin een geheel nieuwe variëteit moeten hebben voortbrengen.
Met welke hydrologische pers wil men de hele wereldgeschiedenis in 4000 jaar comprimeren?quote:Op woensdag 19 februari 2025 19:16 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Als er dino's op de ark zaten dan zouden er nu nog ten minste een paar soorten moeten bestaan, maar zelfs de zeesoorten die een vloed moeten overleven bestaan niet meer.
Misschien even kijken hoe dit komt, de geschiedenis van de islam is behoorlijk verweven met het jodendom en christendom.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:57 schreef Bargehassus het volgende:
Vraagje aan de Christenen en Islamieten: Geloven jullie dat God en Allah dezelfde "persoon" zijn, alleen anders uitgelegd/geinterpreteerd? De Bijbel en de Koran vertonen namelijk best veel overeenkomsten.
Omdat na de zondvloed de ijstijd begon volgens Ali en de dino's zich niet daaraan konden aanpassen.quote:Op woensdag 19 februari 2025 19:16 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Als er dino's op de ark zaten dan zouden er nu nog ten minste een paar soorten moeten bestaan, maar zelfs de zeesoorten die een vloed moeten overleven bestaan niet meer.
De meeste dino's waren zo klein als kippen. Ze werden uit eieren geboren en die waren natuurlijk niet megagroot. Een krokodillenei is ook maar klein.quote:Op woensdag 19 februari 2025 15:41 schreef Bargehassus het volgende:
Islam is een spin-off waarin men met Christelijke bagage terug wilde naar Joodse roots en de ene God zonder de problematische plaatsing van een Christusfiguur.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:57 schreef Bargehassus het volgende:
Vraagje aan de Christenen en Islamieten: Geloven jullie dat God en Allah dezelfde "persoon" zijn, alleen anders uitgelegd/geinterpreteerd? De Bijbel en de Koran vertonen namelijk best veel overeenkomsten.
Als Christen geloof ik dat de verschillen en tegenstellingen tussen de God van de bijbel en de God van de Koran te groot zijn om te spreken over hetzelfde personage.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:57 schreef Bargehassus het volgende:
Islam is testamentvervalsing door Isaak te vervangen met Ismael en Jezus te vervangen met Judas aan het kruis.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:57 schreef Bargehassus het volgende:
Geloof vs wetenschap is echt een valse tegenstelling. Het geloof is gebaseerd op een vorm van wetenschap, namelijk observatie, bewijs. Geloof in de wederopstanding van Christus bijvoorbeeld op basis van ooggetuigen, historische verslagen. Het is geen blind geloof.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
Genoeg bijbelgelovige christenen die zondagsrust uit zichzelf houden en oudheid van de aarde en evolutie gewoon aanhangen.
For the fundamentalist, therefore, the reliability of the Bible as the Word of God is related to scientific reliability. For him this is particularly true with respect to the first eleven chapters of Genesis . This conception, however, implies inevitably that science and God's Revelation in the first chapters of the Bible are placed on the same (scientific) level, on the basis of which scientifically obtained data about the history of the earth and man will have to fit, into the 'Biblical scheme or framework'.
The most tragic aspect of the fundamentalist conception seems to me that his standpoint requires scientific proof, so that he must somehow live in fear of the results of developing scientific work, because indeed this development could then also disprove the reliability of the Holy Scriptures. And this leads to the cardinal question whether in this way the fundamentalist's conception does not reveal an implicit faith in science, which is far more dangerous for Christian religion than is the scientific development itself.
J.R. v.d. Fliert, geoloog en gereformeerd, reeds in 1969 de spijker op diens kop.
Volledig artikel https://web.archive.org/w(...)9-69vandeFliert.html
Als dinosaurussen binnen 4000 jaar passen, dan past het bijbelverhaal ergens tussen 19:30 enquote:Op woensdag 19 februari 2025 18:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Goed.
Nu we hebben gezien dat Daniël wel degelijk een profeet is, dat zondagswetten een realiteit zijn, dat dinosaurussen geen honderden miljoenen jaren oud zijn, en dat het dus totaal niet gek is om een bijbelgelovige Christen te worden, kunnen we weer tot de orde van de dag en de waarheid over alles.
Nou dat is dan weer wel het geval er zijn genoeg soorten die aan de dino's verwant zijn met name vogels.quote:Op woensdag 19 februari 2025 19:16 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |