Nogmaals, het is en/en. Je moet zorgen dat mensen zich aan de wet houden n je moet zorgen dat een organisatie die haar leden oproept om strafbare feiten te plegen niet door de overheid gefinancierd wordt.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 17:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer zin heeft om te zorgen dat de mensen zich aan de wet houden.
Correct. Je hebt eigenlijk maar twee keuzes: snel en goedkoop via standaarden (waarbij uitzonderingen en grensgevallen buiten de boot kunnen vallen) of duur en sloom maatwerk. Sinds de toeslagenaffaire en mediastormen over soortgelijke systemen kiest de overheid altijd voor het laatste.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 17:42 schreef BEFEM het volgende:
Versimpelen van de arbeidsongeschiktheidsregelingen en 'kijken naar de menselijke maat' gaan niet samen. Je kan alleen versimpelen door een aantal generieke regels op te stellen.
Deels, ik denk dat we moeten accepteren dat sommigen er soms iets op achteruitngaan om het uitvoerbaar en efficint te houden, niet elke halve procent koopkracht hoeft gecompenseerd. Minder uitvoeringskosten heeft immers voordeel voor eenieder.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 17:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Correct. Je hebt eigenlijk maar twee keuzes: snel en goedkoop via standaarden (waarbij uitzonderingen en grensgevallen buiten de boot kunnen vallen) of duur en sloom maatwerk. Sinds de toeslagenaffaire en mediastormen over soortgelijke systemen kiest de overheid altijd voor het laatste.
quote:Op dinsdag 28 januari 2025 17:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ah onze overheid bevestigt de status van XR als verzetshelden nog maar even![]()
Alleen maar mooi als de politieke slopers in ons land kleur bekennen.
Triest wel hoe het enige wat er gebeurt qua politiek dit soort kansloze symbolen zijn.
Ik heb er geen vertrouwen in, want dan komt hetzelfde mantra weer om de hoek kijken: 'we hebben het over mensen niet over gevallen'. Dan valt de wil om ook die gevallen systematisch aan te pakken meestal weg.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 17:52 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Deels, ik denk dat we moeten accepteren dat sommigen er soms iets op achteruitngaan om het uitvoerbaar en efficint te houden, niet elke halve procent koopkracht hoeft gecompenseerd. Minder uitvoeringskosten heeft immers voordeel voor eenieder.
Wat men wel moet doen is een hardheidsclausule voor de echt schrijnende gevallen. Want soms zijn er onvoorziene gevolgen waar wel wat mee moet.
Dat zouden we inderdaad moeten accepteren, maar de realiteit is dus dat we dat niet doen. Waardoor we inmiddels met een totaal onuitvoerbaar stelsel zitten dat ook alleen maar erger gaat worden.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 17:52 schreef tizitl2 het volgende:
Deels, ik denk dat we moeten accepteren dat sommigen er soms iets op achteruitngaan om het uitvoerbaar en efficint te houden, niet elke halve procent koopkracht hoeft gecompenseerd. Minder uitvoeringskosten heeft immers voordeel voor eenieder.
Je hebt het hier over een zwakkere groep binnen de samenleving, die er meestal ook niets aan kunnen doen dat ze afgekeurd zijnquote:Op dinsdag 28 januari 2025 18:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik heb er geen vertrouwen in, want dan komt hetzelfde mantra weer om de hoek kijken: 'we hebben het over mensen niet over gevallen'. Dan valt de wil om ook die gevallen systematisch aan te pakken meestal weg.
Wat bedoel je met 'systematisch aan pakken'?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 18:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik heb er geen vertrouwen in, want dan komt hetzelfde mantra weer om de hoek kijken: 'we hebben het over mensen niet over gevallen'. Dan valt de wil om ook die gevallen systematisch aan te pakken meestal weg.
? Ze verzetten zich toch tegen de overheid. Zelfs zo succesvol dat de overheid ze niet weet te negeren.quote:
Waarom toch telkens snijden waar geen vet op de botten zit? Aan de bovenkant van de maatschappij kan je zonder probleem hele hamlappen eraf halen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat zouden we inderdaad moeten accepteren, maar de realiteit is dus dat we dat niet doen. Waardoor we inmiddels met een totaal onuitvoerbaar stelsel zitten dat ook alleen maar erger gaat worden.
Waarom moet alles altijd maar weer kapot genivelleerd worden? Arbeid mag niet meer lonen ofzo.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'systematisch aan pakken'?
En je kunt een belastingherziening of in dit geval een herziening van een uitkeringsstelsel best zo in richten dat de armsten er juist op vooruit gaan. Als het goed is is het namelijk na de herziening goedkoper qua uitvoering, een deel daarvan kun je best inzetten daarvoor. En anders laat je de rijksten er wat op achteruit gaan. Het maximum dagloon is gestegen per 1 jan, dat kun je ook wel een keer nalaten. 4,4k per maand is al een vrij hoog inkomen.
Dit gaat niet om arbeid, dit gaat om een uitkering. Er staat daar al een maximum op. Als je het stelsel wil herzien is het een beter idee dat de hoogste uitkeringen wat omlaag gaan dan dat de laagste inkomens er op achteruit gaan.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waarom moet alles altijd maar weer kapot genivelleerd worden? Arbeid mag niet meer lonen ofzo.
Dat weet je nog helemaal niet, want daar zijn de plannen nog helemaal niet concreet genoeg voor. Maar iedereen buitelt alweer over elkaar heen om te vertellen dat gehandicapten straks op een houtje moeten bijten.quote:
Het is toch niet gek dat mensen van het slechtste uitgaan? Zo is het immers altijd gegaan. Veranderingen zijn altijd een versobering en dus verslechtering. Zie WAO naar WIA. Bijstand naar Participatiewet. De laatste WAJONG versie. De afschaffing van de IOAW en IOAZ.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat weet je nog helemaal niet, want daar zijn de plannen nog helemaal niet concreet genoeg voor. Maar iedereen buitelt alweer over elkaar heen om te vertellen dat gehandicapten straks op een houtje moeten bijten.
Het uitgangspunt is een vereenvoudiging van het systeem en dat is op zichzelf een goed idee. Arbeidsongeschikten zelf zijn wat mij betreft niet de groep waarop we zouden moeten bezuinigen, maar de uitvoering van de regels eromheen zijn wel degelijk een prima doelwit. Dus misschien maar eens eerst afwachten wat nou de bedoeling is, voordat we iets afschieten.
Op de versoberingen tijdens de kabinetten Lubbers na.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 20:03 schreef Jaeger85 het volgende:
Veranderingen zijn altijd een versobering en dus verslechtering
Helemaal eens. Er zitten in het huidige stelsel ook gewoon erg slechte punten. Als definitief afgekeurde kun je zelfs bijna niet proberen of je misschien toch nog wat kunt na bijvoorbeeld een revalidatietraject. Ik vind het huidige stelsel in elk geval zeker niet heilig.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat weet je nog helemaal niet, want daar zijn de plannen nog helemaal niet concreet genoeg voor. Maar iedereen buitelt alweer over elkaar heen om te vertellen dat gehandicapten straks op een houtje moeten bijten.
Het uitgangspunt is een vereenvoudiging van het systeem en dat is op zichzelf een goed idee. Arbeidsongeschikten zelf zijn wat mij betreft niet de groep waarop we zouden moeten bezuinigen, maar de uitvoering van de regels eromheen zijn wel degelijk een prima doelwit. Dus misschien maar eens eerst afwachten wat nou de bedoeling is, voordat we iets afschieten.
Ik weet niet of het gek is. Maar het is in elk geval een hele storende rem op broodnodige veranderingen. Niet alleen in dit specifieke geval, maar voor werkelijk ieder voorstel dat er gedaan wordt (en niet specifiek tegen asielzoekers gericht is).quote:Op dinsdag 28 januari 2025 20:03 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het is toch niet gek dat mensen van het slechtste uitgaan? Zo is het immers altijd gegaan. Veranderingen zijn altijd een versobering en dus verslechtering. Zie WAO naar WIA. Bijstand naar Participatiewet. De laatste WAJONG versie. De afschaffing van de IOAW en IOAZ.
Ja okay. Maar wekt bij jou deze regering dan vertrouwen dat ze zoiets als dit goed aan gaan pakken?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik vertrouw dit kabinet totaal niet met dit soort kwesties omdat het rechts is, slechte ervaringen mee op sociaal gebiedquote:Op dinsdag 28 januari 2025 20:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik weet niet of het gek is. Maar het is in elk geval een hele storende rem op broodnodige veranderingen. Niet alleen in dit specifieke geval, maar voor werkelijk ieder voorstel dat er gedaan wordt (en niet specifiek tegen asielzoekers gericht is).
Guns don't kill people. People kill people.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 13:22 schreef Cyan9 het volgende:
De VVD is duidelijk al tijden niet meer de partij voor de wetshandhavers.
[ x ]
Daar bedoel ik mee dat ook bij de grensgevallen en andere gevallen die bij een goed gestandaardiseerd systeem buiten de boot vallen er standaarden te maken zijn. Zo pel je lagen af. Dat wordt vaak vergeten. Vooral bij (semi-)overheid, waar de eerste laag standaardisering al een crime is om voor elkaar te krijgen waardoor er geen cultuur van verbetering ontstaat. Vervolgens blijft men in die modus hangen omdat automatisering en standaardisatie in eerste instantie vaak juist voor meer werk zorgen (omdat men dan zowel zorgvuldig als relatief snel moet werken en in plaats van vooral heel druk zijn nu echt resultaat moet boeken). De standaardisering wordt door werknemers vaak ervaren als extra werkdruk, omdat in de oude situatie er geen standaarden en dus ook geen meetbare resultaten waren. De schaal wordt ook kleiner waardoor de individuele schrijnende gevallen onevenredig veel aandacht ontvangen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'systematisch aan pakken'?
Er zijn er een paar op het forum die het liefst zouden willen uitvoeren op alles wat links is wat Jack van Gelder laatst opperde over wat er gedaan moet worden met XR demonstranten.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
? Ze verzetten zich toch tegen de overheid. Zelfs zo succesvol dat de overheid ze niet weet te negeren.
Zeker als je het sentiment op sites als deze ziet is dat een daad van verzet. Geen idee waarom je over dat woord struikelt? Omdat je denkt dat ik ze vergelijk met mensen in het verzet uit de Tweede Wereld-Oorlog? Natuurlijk bedoelde ik dat niet zo, die liepen meestal veel meer risico voor lijf en leden.
In Servie worden sommige van die protesteerders van de sokken gereden. Het sentiment is hier niet zo giftig maar je kan echt wel een gek tegenkomen die op mensen inrijd.quote:Op woensdag 29 januari 2025 00:18 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Er zijn er een paar op het forum die het liefst zouden willen uitvoeren op alles wat links is wat Jack van Gelder laatst opperde over wat er gedaan moet worden met XR demonstranten.
Wat draagt XR nu eigenlijk werkelijk bij aan een beter klimaat, buiten mensen onnodig laten omrijden met de auto en bekende kunstwerken besmeuren?quote:Op woensdag 29 januari 2025 00:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
In Servie worden sommige van die protesteerders van de sokken gereden. Het sentiment is hier niet zo giftig maar je kan echt wel een gek tegenkomen die op mensen inrijd.
Ik denk niet dat alles wat XR doet het meest effectief is maar wat proberen gedaan te krijgen om onze leefomgeving leefbaar te houden ook in de toekomst vind ik zeker een minimaal beetje ongemak waard. Mensen stellen zich wat mij betreft vreselijk aan over die blokkades, wat is de werkelijke impact op hun leven daarvan nou eigenlijk? Af en toe een boos geschreven nieuwsberichtje? De impact van een veranderend klimaat zal je nog wel merken ook met je kop in het zand. In tegenstelling tot een blokkade een half land van je vandaan.
Het is op dit moment nou niet alsof er veel zaken zijn die je met goed vertrouwen wel aan Den Haag over kan laten met wat er nu in meerderheid zit.
Ja. Zo kun je elke demonstratie wel platredeneren natuurlijk.quote:Op woensdag 29 januari 2025 00:33 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Wat draagt XR nu eigenlijk werkelijk bij aan een beter klimaat, buiten mensen onnodig laten omrijden met de auto en bekende kunstwerken besmeuren?
arbeid loont ook nietquote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waarom moet alles altijd maar weer kapot genivelleerd worden? Arbeid mag niet meer lonen ofzo.
Als wij echt naar 3% defensieuitgaven van het BNP moeten dan zou wel het algemene btw-tarief naar 22% moeten. Ik ben alleen tegen het algemene btw-tarief van 21,4%, omdat het niet werken met gehele procenten in de btw-tarieven voor erg veel extra administratieve rompslomp zorgt, dus als het algemene btw-tarief verhoogd wordt, dan moet deze naar 22% verhoogd worden.quote:Op woensdag 29 januari 2025 07:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Het hoogste BTW tarief verhogen naar 21,4%, ronduit debiel….
Levensmiddelen blijft 9%, al kun je natuurlijk in plaats van het algemene btw-tarief verhogen ook het lage btw-tarief verhogen van 9% naar 11%.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:05 schreef Kickinalfa het volgende:
Ze hadden gewoon de cultuur sector onder het normale btw moeten laten vallen.
Nu gaan we nog meer betalen voor o.a. levensmiddelen.
Nee, dus. Het 21% tarief is het luxe-goederen tarief.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:05 schreef Kickinalfa het volgende:
Ze hadden gewoon de cultuur sector onder het normale btw moeten laten vallen.
Nu gaan we nog meer betalen voor o.a. levensmiddelen.
Wat is dit nu weer voor onzin.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:07 schreef Erno-BE het volgende:
omdat het niet werken met gehele procenten in de btw-tarieven voor erg veel extra administratieve rompslomp zorgt,
Er zijn meer knoppen om aan te draaien dan het verhogen van het BTW tarief.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als wij echt naar 3% defensieuitgaven van het BNP moeten dan zou wel het algemene btw-tarief naar 22% moeten. Ik ben alleen tegen het algemene btw-tarief van 21,4%, omdat het niet werken met gehele procenten in de btw-tarieven voor erg veel extra administratieve rompslomp zorgt, dus als het algemene btw-tarief verhoogd wordt, dan moet deze naar 22% verhoogd worden.
Op zich is voor het extra belasten van consumptie wel wat te zeggen. Maar dan moet je eigenlijk ook de belasting op arbeid verlagen (m.n. In de laagste schijven) en dat zal er niet in zitten.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:12 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Er zijn meer knoppen om aan te draaien dan het verhogen van het BTW tarief.
BTW verhogen wakkert inflatie aan, werkt denivellerend en is in mijn ogen slecht voor de economie.
Wat een gelul, kwestie van aanpassen in de software. Of werk jij met een papieren boekhouding ofzo?quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
omdat het niet werken met gehele procenten in de btw-tarieven voor erg veel extra administratieve rompslomp zorgt, dus als het algemene btw-tarief verhoogd wordt, dan moet deze naar 22% verhoogd worden.
Het hoge BTW tarief werkt niet denivellerend. Het lage tarief verhogen zou dat wel doen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:12 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Er zijn meer knoppen om aan te draaien dan het verhogen van het BTW tarief.
BTW verhogen wakkert inflatie aan, werkt denivellerend en is in mijn ogen slecht voor de economie.
Of je verhoogt de belasting op vermogen. Wat je nu gaat krijgen is dat Jan modaal voor de rekening opdraait terwijl de onderlaag wordt gecompenseerd en de vermogende medemens amper wordt geraakt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Op zich is voor het extra belasten van consumptie wel wat te zeggen. Maar dan moet je eigenlijk ook de belasting op arbeid verlagen (m.n. In de laagste schijven) en dat zal er niet in zitten.
Niet alle levensmiddelen vallen onder het lage tarief.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:08 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Levensmiddelen blijft 9%, al kun je natuurlijk in plaats van het algemene btw-tarief verhogen ook het lage btw-tarief verhogen van 9% naar 11%.
Alcohol niet. En dat is terecht aangezien het geen eerste levensbehoefte betreft. Al zullen sommigen daar wellicht anders over denkenquote:Op woensdag 29 januari 2025 08:28 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Niet alle levensmiddelen vallen onder het lage tarief.
Meer betalen voor boodschappen zodat we keukenromannetjes kunnen sponseren.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dus. Het 21% tarief is het luxe-goederen tarief.
Alleen tabak en alcohol niet.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:28 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Niet alle levensmiddelen vallen onder het lage tarief.
En dus wordt nu voor de simpelste oplossing gekozen: een platte verhoging van het btw-tarief. De keuze lijkt daarbij te vallen op het 21-procentstarief, omdat het daarbij vaak om ‘luxeartikelen’ gaat. Al geldt dat tarief ook voor gewone boodschappen als wc-papier, shampoo en tandpasta.quote:
Je kan er lacherig over doen maar het lezen van boeken en kranten verhoogt wel degelijk het kennisniveau van de bevolking. Sommige jongeren kunnen inmiddels zo slecht lezen en schrijven dat het bijna grenst aan analfabetisme.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Meer betalen voor boodschappen zodat we keukenromannetjes kunnen sponseren.
Nee, alle voedsel en drinken, op alcoholhoudende dranken na, is 9% en krijgt dus geen verhoging. Zelfs snoepgoed heeft het lage tarief. Je gaat dus hooguit iets meer betalen voor je alcoholconsumpties, nergens anders voor qua boodschappen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Meer betalen voor boodschappen zodat we keukenromannetjes kunnen sponseren.
Dat probleem los je niet op met een lager BTW-tarief hoor.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je kan er lacherig over doen maar het lezen van boeken en kranten verhoogt wel degelijk het kennisniveau van de bevolking. Sommige jongeren kunnen inmiddels zo slecht lezen en schrijven dat het bijna grenst aan analfabetisme.
Nee maar ik denk dat het duurder maken van boeken en kranten ook niet echt bijdraagt aan de aantrekkelijkheid ervan. Daar doelde ik op.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat probleem los je niet op met een lager BTW-tarief hoor.
Eens, dat heeft weinig met elkaar te maken. Aangezien de bibliotheek, inclusief de online bibliotheek, gratis is voor iedereen onder de 18, en kringloopwinkels vol staan met ook vrij nieuwe boeken die nog geen euro kosten, is de prijs van boeken voor jongeren echt niet de reden dat ze niet lezen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat probleem los je niet op met een lager BTW-tarief hoor.
https://www.debestseller60.nl/quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je kan er lacherig over doen maar het lezen van boeken en kranten verhoogt wel degelijk het kennisniveau van de bevolking. Sommige jongeren kunnen inmiddels zo slecht lezen en schrijven dat het bijna grenst aan analfabetisme.
Boekensubsidie. Ja zo kan je het lage btw-tarief natuurlijk ook noemen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:37 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
https://www.debestseller60.nl/
In de hele top 60 staan welgeteld 6 kinderboeken, maar gelukkig kunnen we wel Baantjer boeken voorzien van subsidie.
.
Wel verzorgingsproducten, dacht ik.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, alle voedsel en drinken, op alcoholhoudende dranken na, is 9% en krijgt dus geen verhoging. Zelfs snoepgoed heeft het lage tarief. Je gaat dus hooguit iets meer betalen voor je alcoholconsumpties, nergens anders voor qua boodschappen.
Ja, de shampoo en het toiletpapier wordt in theorie 0,33% duurder, maar die prijzen zijn in de winkel afgerond op 99 of 95 cent, geen supermarkt die een pak wc papier van 8,99 euro naar 9,02 euro gaat verhogen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wel verzorgingsproducten, dacht ik.
Het hogere BTW tarief verhogen werkt wel degelijk nivellerend. Lagere inkomens en modaal kopen ook verzorgingsproducten, kleding en electronica, en besteden een groter deel van hun inkomen aan aankopen dan vermogende mensen die hun geld beleggen of investeren ofzo en maar een klein deel van hun inkomen uitgeven.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het hoge BTW tarief werkt niet denivellerend. Het lage tarief verhogen zou dat wel doen.
Ik vind BTW, zeker het hoge tarief, een prima knop om aan te draaien. Ja, de inflatie gaat met een 0,4 procentpunt verhoging van het hoge BTW tarief vast ergens tussen de 0,1 en 0,2% omhoog. Maar aan de andere kant is er al tijden de roep op meer belasting op verbruik (de vervuiler betaalt, weten we nog) en minder op arbeid. Alles wat die richting op beweegt is wat mij betreft toe te juichen.
In dit geval had ik gehoopt dat het ze zou lukken om de rare uitwassen uit het lage BTW tarief naar het hoge te schuiven. Maar dat is blijkbaar toch technisch te ingewikkeld, aangezien daar wel kamerbrede steun voor was.
Het zou je verbazen hoeveel ondernemers nog met Word of Excel zit te kutten. 21,4% btw is compleet onwerkbaar, verhoog dan het btw-tarief naar 22% of 23%, maar ga niet werken met niet-gehele getallen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat een gelul, kwestie van aanpassen in de software. Of werk jij met een papieren boekhouding ofzo?
Verbruiksbelasting is juist een prima knop, het vervelende is alleen dat er nooit aan de tegenknop (arbeid) gedraaid wordt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 07:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Het hoogste BTW tarief verhogen naar 21,4%, ronduit debiel….
Dat iedereen bij elke (belasting)aanpassing altijd doet alsof het ceteris paribus gaat plaatsvinden en ds alleen maar extra kosten zou opleveren, is iets wat op elk dossier terugkomt. Begin voor de grap eens een discussie over rekeningrijden of een fatsoenlijke vermogensbelasting...quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Verbruiksbelasting is juist een prima knop, het vervelende is alleen dat er nooit aan de tegenknop (arbeid) gedraaid wordt.
Het wordt tijd dat er weer eens iemand met enige visie op financin en belastingen komt. Maar dat zit er met dit soort partijen niet echt in natuurlijk.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Verbruiksbelasting is juist een prima knop, het vervelende is alleen dat er nooit aan de tegenknop (arbeid) gedraaid wordt.
Het gaat niet om snijden, het gaat om uitvoerbaarheid en efficintie. Door regelingen te complex te maken met veel uitzonderingen en losse regelingen voor subgroepen creert men namelijk 2 problemen:quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom toch telkens snijden waar geen vet op de botten zit?
Een visie op belasting begint met een visie op zorgkosten. Zolang daar geen visie op komt weet ik namelijk al in welke richting de belastingen zich zullen bewegen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:18 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het wordt tijd dat er weer eens iemand met enige visie op financin en belastingen komt. Maar dat zit er met dit soort partijen niet echt in natuurlijk.
I wonder why.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:30 schreef tizitl2 het volgende:
Een visie op belasting begint met een visie op zorgkosten. Zolang daar geen visie op komt weet ik namelijk al in welke richting de belastingen zich zullen bewegen.
Maar vooralsnog zie ik vrijwel geen politicus die dat onderwerp ook maar met een poolstok durft aan te raken.
Vooralsnog bestaat die visie bij zo'n beetje alle partijen uit 'vingers in de oren en heel hard lalala roepen'.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:30 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Een visie op belasting begint met een visie op zorgkosten. Zolang daar geen visie op komt weet ik namelijk al in welke richting de belastingen zich zullen bewegen.
Maar vooralsnog zie ik vrijwel geen politicus die dat onderwerp ook maar met een poolstok durft aan te raken.
Die visie was er. Afschaffen van lager tarief op veel terreinen. Maar dat is afgeschoten door politiek gekonkel en gelobby. Tja. Er was ook een visie om het lagere tarief helemaal af te schaffen en dan levensmiddelen bijvoorbeeld vrij te stellen van btw. Daar geldt hetzelfde voor.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:18 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het wordt tijd dat er weer eens iemand met enige visie op financin en belastingen komt. Maar dat zit er met dit soort partijen niet echt in natuurlijk.
Een fatsoenlijke vermogensbelasting zou zeer terecht zijn. Rekeningrijden is onzin. Autorijden is al veel te duur in Nederland. Belasting op gebruik bestaat al in de vorm van (ook al belachelijk hoge) accijns. En met een spitsheffing pak je alleen de mensen die van de baas verplicht 5 dagen per week op kantoor moeten komen opdraven.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:10 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dat iedereen bij elke (belasting)aanpassing altijd doet alsof het ceteris paribus gaat plaatsvinden en ds alleen maar extra kosten zou opleveren, is iets wat op elk dossier terugkomt. Begin voor de grap eens een discussie over rekeningrijden of een fatsoenlijke vermogensbelasting...
Maar in dit geval is het echt gewoon een directe verhoging zonder verlaging elders.
Klopt, dus wordt het 9,19 of 9,49.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de shampoo en het toiletpapier wordt in theorie 0,33% duurder, maar die prijzen zijn in de winkel afgerond op 99 of 95 cent, geen supermarkt die een pak wc papier van 8,99 euro naar 9,02 euro gaat verhogen.
Nee want dan worden de levensmiddelen nog duurderquote:Op woensdag 29 januari 2025 10:59 schreef ESF1Gamer het volgende:
Is het niet gewoon handiger 1 BTW tarief van 15% (dus tussen het lage tarief van 9% en het hoge van 21% in)
Ik vind het in de basis eigenlijk wel een goed idee. Voorbeeld. Ik werk nu 36 uur. Baas loopt al een halfjaar te leuren of ik naar 40 wil. Ik heb nagevraagd wat het oplevert. Nou laat maar hangenquote:Op woensdag 29 januari 2025 11:03 schreef ESF1Gamer het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)mensen-met-uitkering
VVD wil de armste mensen nog verder uitknijpen.
Als je vroeger in Frankrijk of Itali naar de supermarkt ging, schrok je je de tyfus bij de kassa. Tegenwoordig is het andersomquote:Op woensdag 29 januari 2025 11:03 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Nee want dan worden de levensmiddelen nog duurder
Normaal werk ik 32 uur met 36 uur op papier. Ik koop uren vanuit uit een budget die in.quote:Op woensdag 29 januari 2025 11:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vind het in de basis eigenlijk wel een goed idee. Voorbeeld. Ik werk nu 36 uur. Baas loopt al een halfjaar te leuren of ik naar 40 wil. Ik heb nagevraagd wat het oplevert. Nou laat maar hangen
Ik ben geen VVD-stemmer maar ik vind wel dat het kaalplukken van de middenklasse moet stoppen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 11:10 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Normaal werk ik 32 uur met 36 uur op papier. Ik koop uren vanuit uit een budget die in.
Dus gewoon loon behoud enzo.
Ik ben het niet eens met de VVD plannen. Het moet wel anders, maar meer maatschappelijker.
Zolang de VVD er zit blijven de hoge inkomens en bedrijven buiten schotquote:Op woensdag 29 januari 2025 11:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik ben geen VVD-stemmer maar ik vind wel dat het kaalplukken van de middenklasse moet stoppen.
Geen enkele partij die dat zal doen, want daar valt immers het makkelijkste iets te halen. Rechts wil de rijken altijd ontzien, links de minima. Dus beide pakken de middenklasse.quote:Op woensdag 29 januari 2025 11:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik ben geen VVD-stemmer maar ik vind wel dat het kaalplukken van de middenklasse moet stoppen.
Fijn dat je direct mijn punt bewijst dat elk voorgestelde wijziging wordt afgeschoten met het argument dat allerlei andere concepten het al duur genoeg maken. Dit is precies waar ik op wees.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Een fatsoenlijke vermogensbelasting zou zeer terecht zijn. Rekeningrijden is onzin. Autorijden is al veel te duur in Nederland. Belasting op gebruik bestaat al in de vorm van (ook al belachelijk hoge) accijns. En met een spitsheffing pak je alleen de mensen die van de baas verplicht 5 dagen per week op kantoor moeten komen opdraven.
Alsof de VVD dat daadwerkelijk doet. Hebben net de hypotheekrenteaftrek terug verhoogd voor alleen de bovenste schaalquote:Op woensdag 29 januari 2025 11:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De BTW is niet gemiddeld 15%, want veel meer (en ook duurdere) dingen vallen in het hoge tarief dan in het lage.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:59 schreef ESF1Gamer het volgende:
Is het niet gewoon handiger 1 BTW tarief van 15% (dus tussen het lage tarief van 9% en het hoge van 21% in)
Ik zou meteen mee-crowdfunden voor een Nederlandse Led By Donkeys die dit soort tweets en stemmingsuitslagen als tweeluik op alle NS-stations hangt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 11:55 schreef Momo het volgende:
Ja Geertje wel leuk dit soort tweets voor je achterban
[ x ]
Maar in de kamer wel stemmen voor verhoging BTW
Een BTW-verhoging is dan ook het tegenovergestelde van een bezuiniging.quote:Op woensdag 29 januari 2025 11:55 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Hij praat ook alsof-ie er geen invloed op heeft. Dit soort retoriek werkt misschien vanuit de oppositie, maar het is als kapitein van het schip een beetje raar om te klagen over de gevaren koers.quote:Op woensdag 29 januari 2025 11:55 schreef Momo het volgende:
[ x ]
https://nos.nl/artikel/25(...)en-naar-21-4-procentquote:Op woensdag 29 januari 2025 12:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hij praat ook alsof-ie er geen invloed op heeft. Dit soort retoriek werkt misschien vanuit de oppositie, maar het is als kapitein van het schip een beetje raar om te klagen over de gevaren koers.
Er liggen blijkbaar 3 voorstellen:quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:59 schreef ESF1Gamer het volgende:
Ik blijf er bij dat het verhogen van de BTW op sportscholen en boeken geen slecht idee was. Ook de methode waarop je de armeren het minste raakt. Of een boek nu 22 of 24 euro is, in beide gevallen valt het voor veel mensen in de categorie onbetaalbaar.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:12 schreef Tijn het volgende:
Dus zowel de coalitie als de oppositie vindt het niks, maar het is toch het meest kansrijke plan dat op tafel ligt. Interessant weer.
Jaagt weer lekker de inflatie aan. Bah.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er liggen blijkbaar 3 voorstellen:
- Hoge tarief van 21% naar 21,4%
- Alle BTW naar 17,5%
- Bepaalde producten overhevelen van 9% naar 21%, dat is eigenlijk het oorspronkelijke idee waar het toen boeken en sport waren, wellicht dat er nu wat andere zaken tussen zitten?
Alle BTW gelijk geeft wel een hoop gedoe minder, maar maakt de boodschappen zeer fors duurder en dat lijkt me geen goed idee.
Ah, een verkapte manier dus om gewoon het 9% gedeelte af te schaffen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er liggen blijkbaar 3 voorstellen:
- Hoge tarief van 21% naar 21,4%
- Alle BTW naar 17,5%
- Bepaalde producten overhevelen van 9% naar 21%, dat is eigenlijk het oorspronkelijke idee waar het toen boeken en sport waren, wellicht dat er nu wat andere zaken tussen zitten?
Alle BTW gelijk geeft wel een hoop gedoe minder, maar maakt de boodschappen zeer fors duurder en dat lijkt me geen goed idee.
Jamaar door hunnie konden we de boeken niet naar x% doen, dus nu 'moeten' we dit wel doen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:10 schreef Koffieplanter het volgende:
Kan iemand mij helpen een reden te verzinnen waarom dit de schuld is van Timmermans?
Autorijden is in Nederland toch ook al heel duur? Zeker vergeleken met de ons omringende landen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 11:34 schreef VoMy het volgende:
[..]
Fijn dat je direct mijn punt bewijst dat elk voorgestelde wijziging wordt afgeschoten met het argument dat allerlei andere concepten het al duur genoeg maken. Dit is precies waar ik op wees.
Eens. Dat zie ik nu ook niet gebeuren. Wel logisch dat ze even hebben uitgerekend op welk tarief je dan uit zou komen. Maar de lage tariefs boodschappen 7,33% duurder maken (als je naar 17% zou gaan) is geen optie, dat beseffen alle kamerleden zich wel.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:16 schreef Tomatenboer het volgende:
Het lage en hoge BTW tarief gelijktrekken lijkt me helemaal van de zotte. Dat maakt boodschappen en zorgproducten veel duurder.
Over snijden in eigen vlees heb ik nog niemand gehoord in ieder geval.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:19 schreef Tijn het volgende:
Al die rechtse partijen bij elkaar in de regering, en waar komen ze mee? Een belastingverhoging
Wat is er gebeurd met het rechtse ideaal van een kleine overheid? Minder uitgeven ipv meer innen, is het toch het devies bij die lui? Interessant dat ze tijdens de campagne wel roepen dat ze dat gaan doen, maar als ze vervolgens in het zadel zitten gebeurt het tegenovergestelde.
De overheid is al kapot gesneden, de uitvoeringsorganisaties zijn zo klein geworden dat ze niks meer kunnen uitvoeren. Daar valt niet in te snijden.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Over snijden in eigen vlees heb ik nog niemand gehoord in ieder geval.
Ik denk dat ze daar op papier al heel veel geld hebben "gewonnen" tijdens de onderhandelingen en daar niet zoveel meer te halen valt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Over snijden in eigen vlees heb ik nog niemand gehoord in ieder geval.
Ik zei:quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:18 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Autorijden is in Nederland toch ook al heel duur? Zeker vergeleken met de ons omringende landen.
Het omgekeerde is waar.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
De overheid is al kapot gesneden, de uitvoeringsorganisaties zijn zo klein geworden dat ze niks meer kunnen uitvoeren. Daar valt niet in te snijden.
quote:Het aantal beleidsambtenaren bij het rijk is sinds 2010 fors gegroeid. Ook het aantal communicatiemedewerkers nam in die periode sterk toe: van 736 naar 981. Dat blijkt uit cijfers van voormalig staatssecretaris Van Huffelen (Binnenlandse Zaken).
Eind 2023 telde het rijk ruim 145.000 ambtenaren. Het gros ervan, ruim 70 procent, bemoeit zich met de uitvoering. Iets meer dan 12 procent fungeert als beleidsmedewerker. Het aantal beleidsambtenaren is sinds 2012 met iets meer dan de helft toegenomen.
quote:Terwijl het aantal ambtenaren tussen 2015 en 2021 groeide met 12%, wist de overheid slechts 3% meer werk te verzetten, zo blijkt uit onderzoek van PwC. Daarmee daalde de productiviteit met 9%. Dit leidt er niet alleen toe dat veel werk blijft liggen, maar zorgt ook voor extra druk op de schaarse arbeidsmarkt.
PwC keek voor zijn analyse naar de meer dan 160 uitvoeringsorganisaties die de overheid rijk is. Denk aan uitkeringsinstanties zoals het UWV, de Belastingdienst en DUO en toezichthouders als DNB en de AFM, maar bijvoorbeeld ook Rijkswaterstaat en de Kamer van Koophandel.
Door het geleverde werk - verwerkte belastingaangiften, wetenschappelijke publicaties, uitgegeven kentekenbewijzen - te vergelijken met het benodigde personeel, brachten de onderzoekers de productiviteit in kaart.
De overheid is in 6 jaar 9% minder productief geworden
Met de daling van 9% doet de overheid het beduidend slechter dan het bedrijfsleven, waar de productiviteit in dezelfde periode nagenoeg gelijk bleef. Tegenover de verloren productiviteit staat ook geen verbetering in kwaliteit van de geleverde diensten - die bleef constant.
Samen met al het onverrichte werk blijven ook miljarden aan begroot geld op de plank liggen. Momenteel gaat het voor de middellange termijn al om zo'n 11 miljard, zo schat het Centraal Planbureau. Dit lijkt misschien een financile meevaller, maar deze zogeheten onderuitputting wordt gezien als onwenselijk.
Een ander probleem is dat de overheid vanwege haar dalende productiviteit steeds meer mensen nodig heeft. Sinds het eerste kwartaal van 2020 nam de werkgelegenheid in de publieke sector toe met 7,5%, tegenover 2,2% in de private sector.
Antiek en kunst zijn geen primaire levensbehoeften. De camping in Dwingeloo ook niet.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:24 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk dat ze daar op papier al heel veel geld hebben "gewonnen" tijdens de onderhandelingen en daar niet zoveel meer te halen valt.
Een laag btw tarief in stand houden voor primiaire levensbehoeften lijkt me ook niet meer dan logisch.
Wat dan ook meteen opvalt is dan in het lijstje met een laag btw tarief boeken/kunst/antiek/lederwaren/kampeerplaatsen/cultuur wel een vreemde eend in de bij zijn.
"
Leveringen en diensten die belast zijn met een laag tarief, vallen onder het btw-tarief in Nederland van 9%. Onder dit tarief vallen de volgende goederen: voedingsmiddelen, water, agrarische goederen, geneesmiddelen, hulpmiddelen, kunst, verzamelvoorwerpen, antiek, boeken en periodieken.
Dit lage btw-tarief van 9% geldt ook voor de volgende diensten: fietsen /schoeisel / lederwaren / kleding / huishoudlinnen repareren, diensten van kappers, werkzaamheden aan woningen, het bieden van kampeergelegenheid, cultuur, recreatie, personenvervoer en sport.
"
Leuk geprobeerd weer, maar iedereen die niet compleet debiel is herinnert zich de gevechten over alle bezuinigingen de afgelopen maanden nog. Kom op zeg, hou jezelf toch niet zo van de dommequote:Op woensdag 29 januari 2025 12:19 schreef Tijn het volgende:
Al die rechtse partijen bij elkaar in de regering, en waar komen ze mee? Een belastingverhoging
Wat is er gebeurd met het rechtse ideaal van een kleine overheid? Minder uitgeven ipv meer innen, is het toch het devies bij die lui? Interessant dat ze tijdens de campagne wel roepen dat ze dat gaan doen, maar als ze vervolgens in het zadel zitten gebeurt het tegenovergestelde.
Goed verhaal alleen zo werkt het niet in Nederland. Een nieuwe belasting komt hier altijd bovenop de bestaande regelingen, waardoor het onderaan de streep duurder wordt. Momenteel liggen de kaarten slecht voor het rekeningrijden maar ik geef je op een briefje dat als het wordt ingevoerd, de MRB en BPM gewoon ongewijzigd gehandhaafd zullen blijven.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:25 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik zei:
Dat iedereen bij elke (belasting)aanpassing altijd doet alsof het ceteris paribus gaat plaatsvinden en ds alleen maar extra kosten zou opleveren, is iets wat op elk dossier terugkomt.
Dit is wat er gebeurd:
- Stel ik zeg: We zouden rekeningrijden moeten invoeren.
- Dan zeg ik dus niet: En we laten verder alle andere zaken rond accijnzen en wegenbelasting bij het oude.
- Maar daar gaat iedereen wel vanuit en roept dus dat het al duur genoeg is.
Maar wat er eigenlijk wordt voorgesteld is:
- We moeten rekeningrijden invoeren.
- Dat wil zeggen dat wat mij betreft rekeningrijden de voornaamste manier wordt om belasting te heffen op auto's.
- Aangezien ik verder geen extra kosten raam voor de overheid, suggereer ik nergens dat er netto meer geld moet worden opgehaald.
- Al het geld dat je ophaalt met rekeningrijden kan dus worden geschrapt bij andere belastingen, bijvoorbeeld accijnzen of wegenbelasting. De details zoeken we nog uit.
- Autorijden wordt dus helemaal niet 'nog duurder', ze worden duurder voor sommigen en goedkoper voor anderen.
En natuurlijk ga ik, als ik zeg dat we rekeningrijden moeten invullen, niet aangeven hoe en in welke termijn en op welke posten er dan geld vrij komt. Dat is allemaal veel te gedetailleerd en ik heb ook helemaal de kennis niet om daar iets over te zeggen. Ik vind gewoon rekeningrijden een veel eerlijkere manier van belastingheffen over autogebruik en zeker als je het invoert zodat je rijden in de spits extra kan belasten (en dus ontmoedigen) geeft dat extreem veel voordelen en dat moeten ze dus ook zeker doen wat mij betreft.
Maar je hoeft maar rekeningrijden te zeggen en mensen roepen al dat het allemaal al duur genoeg is. Terwijl in het woord rekeningrijden helemaal niet staat dat er meer geld moet worden opgehaald.
Vervolgens krijg je, mocht dit op een moment doordringen dat dingen niet per se duurder hoeven te worden, de andere dooddoener: Nou, de ROVERHEID zorgt er wel voor dat het uiteindelijk allemaal duurder wordt. Mooie praatjes maar daar trappen we niet in.
Wederom bedankt voor het bewijzen van een punt. Zoals ik al zei:quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Goed verhaal alleen zo werkt het niet in Nederland. Een nieuwe belasting komt hier altijd bovenop de bestaande regelingen
Komt dit niet door alle externen die ze moeten inhuren tegenwoordig? Die zitten daar vaak niet fulltime oftewel meer fte's nodig voor wat voorheen n arbeidsplaats was. En veel expertise verdwenen die je met externen niet op kunt vangen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het omgekeerde is waar.
[..]
[..]
Externen zijn externen, geen ambtenaren. Die worden vaak bij projecten ingehuurd, zoals het compensatietraject van de toeslagenaffaire. Dat is niet meegenomen in deze cijfers.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:35 schreef viagraap het volgende:
[..]
Komt dit niet door alle externen die ze moeten inhuren tegenwoordig? Die zitten daar vaak niet fulltime oftewel meer fte's nodig voor wat voorheen n arbeidsplaats was. En veel expertise verdwenen die je met externen niet op kunt vangen.
Het is toch ook zo? Een er is een complete ratjetoe aan belastingen en heffingen opgetuigd, met als resultaat dat het besteedbaar inkomen de afgelopen decennia alleen maar is gedaald.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:34 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wederom bedankt voor het bewijzen van een punt. Zoals ik al zei:
Vervolgens krijg je, mocht dit op een moment doordringen dat dingen niet per se duurder hoeven te worden, de andere dooddoener: Nou, de ROVERHEID zorgt er wel voor dat het uiteindelijk allemaal duurder wordt. Mooie praatjes maar daar trappen we niet in.
![]()
![]()
Ik zie niet terugkomen in dat onderzoek wie ze allemaal meetellen als zijnde ambtenaar. Wel dat PWC verwacht dat minder externen meer productiviteit zal betekenen. Wel fair van ze dat ze dat als externe partij benadrukkenquote:Op woensdag 29 januari 2025 12:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Externen zijn externen, geen ambtenaren. Die worden vaak bij projecten ingehuurd, zoals het compensatietraject van de toeslagenaffaire. Dat is niet meegenomen in deze cijfers.
Externen zijn geen ambtenaar.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:48 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ik zie niet terugkomen in dat onderzoek wie ze allemaal meetellen als zijnde ambtenaar.
Nee, dat zeggen ze niet.quote:Wel dat PWC verwacht dat minder externen meer productiviteit zal betekenen. Wel fair van ze dat ze dat als externe partij benadrukken
https://www.pwc.nl/nl/act(...)iteit-publicatie.pdfquote:Op woensdag 29 januari 2025 12:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Externen zijn geen ambtenaar.
[..]
Nee, dat zeggen ze niet.
Ik snap dat je graag je stokpaardje wil gebruiken maar dat gaat hier gewoon niet op. Het idee dat de overheid en uitvoeringsinstanties kleiner zijn geworden is absurd en het zoveelste voorbeeld van Hanca die zonder schroom volledige onzin roept.
Nee. Je kunt niet een stelselwijziging afschieten met de dooddoener uiteindelijk wordt het toch allemaal duurder. Er zijn echt genoeg wetten en belastingen geweest die een eerdere belasting hebben vervangen.quote:
Ze zeggen niet zozeer dat minder externen meer productiviteit zal opleveren, ze zeggen dat het inhuren van externen boven een bepaalde waarde (ze noemen de Roemer-norm) voor productiviteitsdaling zorgt. Dat is wel een verschil natuurlijk, het beschrijft ook dezelfde impuls die er toe leidt dat een enorme toename in het aantal FTEs voor productiviteitsdaling zorgt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:55 schreef viagraap het volgende:
[..]
https://www.pwc.nl/nl/act(...)iteit-publicatie.pdf
Pagina 10. En stokpaardje? Ik ben gewoon hardop aan het nadenken hier. Ik geloof je ook best als je zegt dat externen geen ambtenaar zijn, ik vraag me gewoon af wanneer ze niet in die aantallen worden meegenomen en wanneer wel. En het wordt ook een beetje een semantische discussie, ze zijn geen ambtenaar maar er worden heelveel mensen duur betaald om het werk van ambtenaren te doen lijkt het zo.
Zo is het ook. Ik ken iemand die jaren voor een overheidsorganisatie heeft gewerkt, waar doodleuk werd gezegd dat ambtenaren duurder zijn dan externen, omdat o.a. de kosten van de kantoorgebouwen niet worden meegenomen voor externen. Terwijl die daar net zo goed van gebruik maken.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:55 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ik geloof je ook best als je zegt dat externen geen ambtenaar zijn, ik vraag me gewoon af wanneer ze niet in die aantallen worden meegenomen en wanneer wel. En het wordt ook een beetje een semantische discussie, ze zijn geen ambtenaar maar er worden heelveel mensen duur betaald om het werk van ambtenaren te doen lijkt het zo.
We zitten nu boven de Roemer norm. Maar inderdaad, meer mensen hoeft niet direct meer productiviteit te betekenen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 13:00 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ze zeggen niet zozeer dat minder externen meer productiviteit zal opleveren, ze zeggen dat het inhuren van externen boven een bepaalde waarde (ze noemen de Roemer-norm) voor productiviteitsdaling zorgt. Dat is wel een verschil natuurlijk, het beschrijft ook dezelfde impuls die er toe leidt dat een enorme toename in het aantal FTEs voor productiviteitsdaling zorgt.
Maar het zit allemaal met elkaar verweven, het is de denkwijze die fundamenteel niet werkt. Er wordt simpelweg gedacht dat meer mensen = meer productiviteit en dat is bewezen fout.
Natuurlijk zijn ambtenaren duurder. Maar het inhuren van externen is slechts een symptoom van het fundamentele probleem, het maakt uiteindelijk niet veel uit in welke hoedanigheid er wordt aangenomen als de fundamentele werkwijze sowieso kapot is.quote:Op woensdag 29 januari 2025 13:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zo is het ook. Ik ken iemand die jaren voor een overheidsorganisatie heeft gewerkt, waar doodleuk werd gezegd dat ambtenaren duurder zijn dan externen, omdat o.a. de kosten van de kantoorgebouwen niet worden meegenomen voor externen. Terwijl die daar net zo goed van gebruik maken.
Maar dankzij de extraparlementaire onzin zien mensen hem niet als kapitein op het schip.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hij praat ook alsof-ie er geen invloed op heeft. Dit soort retoriek werkt misschien vanuit de oppositie, maar het is als kapitein van het schip een beetje raar om te klagen over de gevaren koers.
Personeelstekort doet uitvoeringsorganisaties piepen en kraken: https://www.binnenlandsbe(...)%201.350%20vacatures.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Externen zijn geen ambtenaar.
[..]
Nee, dat zeggen ze niet.
Ik snap dat je graag je stokpaardje wil gebruiken maar dat gaat hier gewoon niet op. Het idee dat de overheid en uitvoeringsinstanties kleiner zijn geworden is absurd en het zoveelste voorbeeld van Hanca die zonder schroom volledige onzin roept.
Ja het is bijzonder kwaadaardigquote:Op woensdag 29 januari 2025 11:55 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Er is niet gesneden, dat heb ik al aangetoond. Het omgekeerde is gebeurd. Verder bewijs je ook mijn andere punt: het is een fundamentele misvatting dat meer mensen aannemen voor meer productiviteit zorgt en dat de overheid en die instanties precies de verkeerde impuls hebben. Er is geen personeelstekort, er is een productiviteitstekort. Dat los je niet op met ng meer mensen aannemen, dus dat geklaag over openstaande vacatures is een symptoom van de misvatting. Ook als die vacatures gevuld zouden worden zou de productiviteit niet omhoog gaan, integendeel zelfs. Het zou nog erger vastlopen en bestaande taken zouden helemaal niet meer uitgevoerd worden. Als het personeelstekort daadwerkelijk aanleiding was om de werkprocessen aan te passen zouden we wellicht ergens kunnen komen, maar dat wordt ook niet gedaan. Er wordt gewoon aangemodderd.quote:Op woensdag 29 januari 2025 13:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Personeelstekort doet uitvoeringsorganisaties piepen en kraken: https://www.binnenlandsbe(...)%201.350%20vacatures.
Als je ook eens echt de politiek volgt (dus niet alleen de ophef in kranten en op twitter) dan merk je dat het elke week wel over uitvoeringsorganisaties gaat die hun taken niet meer kunnen uitvoeren omdat er zo gesneden is.
De productiviteit bij overheidsinstanties is erbarmelijk. Het gros voert geen fluit uit. Als de overheid morgen een commercieel bedrijf werd, waren ze gisteren failliet. En ik kan uit eigen ervaring zeggen: alle, maar dan ook echt alle clichs over ambtenaren zijn waar.quote:Op woensdag 29 januari 2025 13:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er is niet gesneden, dat heb ik al aangetoond. Het omgekeerde is gebeurd. Verder bewijs je ook mijn andere punt: het is een fundamentele misvatting dat meer mensen aannemen voor meer productiviteit zorgt en dat de overheid en die instanties precies de verkeerde impuls hebben. Er is geen personeelstekort, er is een productiviteitstekort. Dat los je niet op met ng meer mensen aannemen, dus dat geklaag over openstaande vacatures is een symptoom van de misvatting. Ook als die vacatures gevuld zouden worden zou de productiviteit niet omhoog gaan, integendeel zelfs. Het zou nog erger vastlopen en bestaande taken zouden helemaal niet meer uitgevoerd worden. Als het personeelstekort daadwerkelijk aanleiding was om de werkprocessen aan te passen zouden we wellicht ergens kunnen komen, maar dat wordt ook niet gedaan. Er wordt gewoon aangemodderd.
Dat arrogante toontje kun je verder achterwege laten als je constant onzin verspreidt
Dat ben ik met je eens, ook uit eigen ervaring. Maar ik neem het die ambtenaren zelf niet kwalijk, zij zijn ook 'slachtoffer' van het systeem. Ik vind het wel zeer kwalijk van de VVD die het zo ver heeft laten komen, dat neem ik Rutte ook kwalijk. Zij zouden juist de bewakers moeten zijn van de kleinere overheid maar hebben dat volledig uit handen gegeven.quote:Op woensdag 29 januari 2025 13:39 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De productiviteit bij overheidsinstanties is erbarmelijk. Het gros voert geen fluit uit. Als de overheid morgen een commercieel bedrijf werd, waren ze gisteren failliet. En ik kan uit eigen ervaring zeggen: alle, maar dan ook echt alle clichs over ambtenaren zijn waar.
Het ligt aan de luie cultuur die in stand wordt gehouden door voornamelijk de oude garde. Jonge mensen die met energie binnen komen worden in het gareel gedwongen of weggepest, omdat anders het luie gedrag van de anderen teveel opvalt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 13:41 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, ook uit eigen ervaring. Maar ik neem het die ambtenaren zelf niet kwalijk, zij zijn ook 'slachtoffer' van het systeem. Ik vind het wel zeer kwalijk van de VVD die het zo ver heeft laten komen, dat neem ik Rutte ook kwalijk. Zij zouden juist de bewakers moeten zijn van de kleinere overheid maar hebben dat volledig uit handen gegeven.
Dit is een stereotypering van ambtenaren. Doet het leuk aan de stamtafel... ff kankeren, maar het slaat nergens opquote:Op woensdag 29 januari 2025 13:39 schreef Spablauw214 het volgende:
De productiviteit bij overheidsinstanties is erbarmelijk. Het gros voert geen fluit uit.
Mijn ervaring is idd dat ze keihard werken met slechte middelen (computers met systemen uit het jaar kruik) en steeds elkaar bijtende opdrachten. Waarbij wetgevers veel en veel te weinig op de uitvoering en de tijd die dat kost letten.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dit is een stereotypering van ambtenaren. Doet het leuk aan de stamtafel... ff kankeren, maar het slaat nergens op
Mijn eigen ervaring is een andere. Maar goed, daarom werk ik ook niet voor de overheid. Kreeg aan alle kanten jeuk van die mentaliteit.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dit is een stereotypering van ambtenaren. Doet het leuk aan de stamtafel... ff kankeren, maar het slaat nergens op
Wat willen rommelen aan tarieven van de BTW zou ik niet direct als visie durven te bestempelen….quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:55 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Die visie was er. Afschaffen van lager tarief op veel terreinen. Maar dat is afgeschoten door politiek gekonkel en gelobby. Tja. Er was ook een visie om het lagere tarief helemaal af te schaffen en dan levensmiddelen bijvoorbeeld vrij te stellen van btw. Daar geldt hetzelfde voor.
Iedereen die visie toont onkomt er niet aan om grote en harde beslissingen te nemen en dat is nagenoeg onmogelijk geworden in dit land door de byzantijnse manier van besturen en regeren die ontstaan is in de afgelopen pakweg 25 jaar.
Heb een tijdje bij de NVWA gezeten jaren terug (semi-overheid maar soit), dat echt keihard werken herken ik daar niet zo. Eerder normaal zoals in veel andere bedrijven.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn ervaring is idd dat ze keihard werken met slechte middelen (computers met systemen uit het jaar kruik)
En vooral ook door een hele goede lobby in de media en te weinig weerwerk van de ministers. De media werd natuurlijk zelf geraakt en de cultuursector kan de media altijd goed vinden, dus dat er een lobby zou komen was goed in te schatten. En dan had je een mediastrategie moeten hebben met daarbij de terechte vaststelling dat de 3 categorien duidelijke buitenbeentjes zijn in de 9% categorie.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:29 schreef Tijn het volgende:
De BTW-verhoging op cultuur, media en sport is niet geschrapt vanwege "gekonkel", maar vanwege een gebrek aan politiek vernuft bij het kabinet.
Elk kind weet dat wetten door de tweede n eerste kamer moeten worden geloosd. Dus als je daar geen meerderheid hebt, dan moet je wat regelen. Dat is wat politiek is. Deze regering weigert dat te doen en dus krijgen ze niks voor elkaar. Zo simpel is het.
Jouw ervaring is niet datgene wat je opschrijft.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:22 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Mijn eigen ervaring is een andere. Maar goed, daarom werk ik ook niet voor de overheid. Kreeg aan alle kanten jeuk van die mentaliteit.
Kun je mij een link geven naar die motie?quote:
Ja, die 0,5% van het BNP voor de allerarmsten, dan kan natuurlijk echt niet. Dan moet MINDER, MINDER, MINDER...quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:16 schreef Janneke141 het volgende:
Ontwikkelingshulp. De oneindige put met geld waar je alle begrotingstekorten mee kan financieren.
wtf ik haat GLPVDA nuquote:Op woensdag 29 januari 2025 15:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kun je mij een link geven naar die motie?
(Tip: je hoeft niet te zoeken, hij bestaat niet, dit is een verzonnen motie)
Binnenlandse terreur in de vorm van bedreigingen, uiteraard in nationaal afvoerputje Brabant. We wachten de landelijke verontwaardiging af.quote:Toch geen opvang in Deurne: ondernemer trekt zich terug 'na druk van omgeving'
De Brabantse gemeente Deurne gaat toch niet 168 vluchtelingen opvangen. De ondernemer op wiens terrein dat zou gebeuren, heeft zich teruggetrokken. Dat doet hij volgens de gemeente onder druk van de omgeving.
Vorige week kondigde Deurne aan dat het van plan is om vanaf april tijdelijk opvang te gaan bieden aan bijna 170 mensen. De groep verblijft nu nog in de nabijgelegen gemeente Heeze-Leende, maar die opvang stopt per april. Vanaf dan zouden de mensen voor maximaal een half jaar in Deurne worden opgevangen.
De vluchtelingen zouden verblijven op het terrein van groenonderhoudsbedrijf Panhuijzen Groen. De eigenaar, die zelf op het terrein woont, had daarvoor medewerking verleend aan de gemeente. Nu trekt hij zich terug.
Dat komt volgens de gemeente omdat hij, zijn gezin en zijn medewerkers veel druk vanuit de omgeving ervaren. Het is niet duidelijk waar die uit bestond en wie die druk uitoefenden. Ook is niet bekend of de man persoonlijk onder druk is gezet. De gemeente laat weten begrip te hebben voor het besluit van de ondernemer.
Ok.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wat willen rommelen aan tarieven van de BTW zou ik niet direct als visie durven te bestempelen….
Dat is hetzelfde. Anyway het gaat er helemaal niet om hoe het precies gesneuveld is, het gaat erom dat zodra iemand met daadwerkelijke hervormingen komt er meteen allerlei muren opgeworpen worden door lobbygroepen, media en door partijen die politiek willen spelen met de Eerste Kamer. Dat mag, maar dan moet je niet gaan zeuren dat niemand wat durft.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:29 schreef Tijn het volgende:
De BTW-verhoging op cultuur, media en sport is niet geschrapt vanwege "gekonkel", maar vanwege een gebrek aan politiek vernuft bij het kabinet.
quote:Op woensdag 29 januari 2025 16:48 schreef VoMy het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)na-druk-van-omgeving
[..]
Binnenlandse terreur in de vorm van bedreigingen, uiteraard in nationaal afvoerputje Brabant. We wachten de landelijke verontwaardiging af.
Altijd grappig, cheerleaders voor terreur die dan zelf terreur roepen als er helemaal niets bekend is.quote:Dat komt volgens de gemeente omdat hij, zijn gezin en zijn medewerkers veel druk vanuit de omgeving ervaren. Het is niet duidelijk waar die uit bestond en wie die druk uitoefenden. Ook is niet bekend of de man persoonlijk onder druk is gezet
Ik niet ik zeg al veel langer dat links ook moet gaan liegen en bedriegen. Dus goede zaak.quote:Op woensdag 29 januari 2025 16:09 schreef Evangelion het volgende:
[..]
wtf ik haat GLPVDA nu
https://www.instagram.com(...)lGpMPue/?img_index=2
Dat zal het Algemene vertrouwen in de politiek echt gaan vergroten ja. Je verlagen tot het dubieuze niveau van je tegenstanderquote:Op woensdag 29 januari 2025 18:30 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik niet ik zeg al veel langer dat links ook moet gaan liegen en bedriegen.
Daarnaast verlies je de fatsoenlijke mensen en zul je geen mensen bij rechts weg halen, het is dus een recept voor het verdwijnen als links.quote:Op woensdag 29 januari 2025 18:42 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat zal het Algemene vertrouwen in de politiek echt gaan vergroten ja. Je verlagen tot het dubieuze niveau van je tegenstander
Je kan Geert prima gewoon een gaylord noemen vanwege dat belachelijke kapsel van hemquote:Op woensdag 29 januari 2025 18:42 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat zal het Algemene vertrouwen in de politiek echt gaan vergroten ja. Je verlagen tot het dubieuze niveau van je tegenstander
Gaylord Fockergodquote:Op woensdag 29 januari 2025 18:46 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Je kan Geert prima gewoon een gaylord noemen vanwege dat belachelijke kapsel van hem
Hopelijk rectificeren ze het snel, niet bepaald een stap de juiste richting op inderdaadquote:Op woensdag 29 januari 2025 18:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daarnaast verlies je de fatsoenlijke mensen en zul je geen mensen bij rechts weg halen, het is dus een recept voor het verdwijnen als links.
Ja en? Dit kabinet ging ook het vertrouwen in de politiek vergroten.quote:Op woensdag 29 januari 2025 18:42 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Wat er mee wordt bedoeld is dat in het belastingplan zoals het nu is aangenomen de BTW verhoging gewoon nog zit.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:00 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar is het een niet bestaande motie/stemming? Of wordt er eigenlijk iets anders mee bedoelt?
Nee, politiek draait om staan voor je principes en die proberen voor elkaar te krijgen. Niet om 'winnen' of 'verliezen', als je dat wil raad ik je SPT aan...quote:Op woensdag 29 januari 2025 18:56 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het gaat om winnen, we zien wereldwijd dat leugens winnen. Prachtig hoor om te verliezen met je principes. Ook nutteloos.
Dat niet alleen, ze doen ook alsof ze niet bezig zijn die 1,3 miljard om te buigen naar wat anders. Technisch gezien hebben ze gelijk dat het 2,3 miljard is, maar de toezeggingen en moties horen ook bij het belastingplan. En die ene miljard is op hotels en logies, niet echt op iets essentieels dus (en vooral ook betaald door buitenlanders).quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:07 schreef VoMy het volgende:
Het leek me duidelijk een nepmotie en ook wat de achtergrond ervan is (staat er namelijk in), maar een beetje misleidend voor de onoplettende lezer is het natuurlijk wel.
Ja, laten we het helemaal kapot maken door er aan mee te doen... dit is gewoon het domste wat ze kunnen doen want daardoor gaat het vertrouwen nog verder door het putje en kan men zeggen, 'zie je wel? ze liegen'.quote:Op woensdag 29 januari 2025 18:30 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik niet ik zeg al veel langer dat links ook moet gaan liegen en bedriegen. Dus goede zaak.
Dat wil de kiezer. De grootste leugenaar wint, kijk maar naar ons voorland Amerika. Kijk maar naar de grootste partij de PVV.
Ik hoop ook dat deze verkiezingscampagne links veel meer persoonlijke aanvallen gaat doen op Wilders. Waarom levert die subsidieslurper niets? Beetje de mooie schijn maken in heel de wereld met zijn fascisten vriendjes maar iets betekenen voor de Nederlander ho maar. Ik heb het idee dat links sinds Fortuin niet meer op de man durft te spelen. Terwijl Wilders vrijwel alleen dat soort streken doet als Timmermans volgevreten noemen.
Het is geen voetbalwedstrijd. Politiek is veel te veel entertainment geworden die eerder in een arena lijkt te worden uitgevochtenquote:
Dat is wel de tactiek die (extreem)links momenteel probeert te voeren. Het doel daarvan is echter niet helemaal duidelijk.quote:Op woensdag 29 januari 2025 18:42 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja ach, links zal hetzelfde zeggen over rechts dus vind dit een bijzonder makkelijke jijbakquote:Op woensdag 29 januari 2025 19:21 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dat is wel de tactiek die (extreem)links momenteel probeert te voeren. Het doel daarvan is echter niet helemaal duidelijk.
Dat het onduidelijk is? Of de tactiek zelf?quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:26 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja ach, links zal hetzelfde zeggen over rechts dus vind dit een bijzonder makkelijke jijbak
Tsja ik volg Social Media niet op de voet maar om het even in Nederland te houden zie ik linkse partijen niet heel erg bezig zijn om via leugens de coalitie te ontregelen. Behalve deze smakeloze nep motie danquote:Op woensdag 29 januari 2025 19:32 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dat het onduidelijk is? Of de tactiek zelf?
Want over de tactiek valt niet echt te twisten wanneer je social media een beetje volgt. Denk dat dit vooral in Amerika voor problemen zal zorgen (misschien dat dit keer een Mario zal opstaan).
Het is je reinste generaliserende bullshit. Ik zeg niet dat er helemaal nergens ambtenaren voorkomen die aan alle clich's voldoen. Maar degenen die ik ken werken keihard. En ze werken ook gewoon over (voor niets meer dan "tijd voor tijd" wat ze voor zichzelf moeten bijhouden. En vaak uiteindelijk niet eens daadwerkelijk compenseren).quote:Op woensdag 29 januari 2025 13:43 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het ligt aan de luie cultuur die in stand wordt gehouden door voornamelijk de oude garde. Jonge mensen die met energie binnen komen worden in het gareel gedwongen of weggepest, omdat anders het luie gedrag van de anderen teveel opvalt.
Je zou erom lachen als het niet zo triest was.
Alsof je je principes voor elkaar kunt krijgen als je geen macht krijgt door te winnen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, politiek draait om staan voor je principes en die proberen voor elkaar te krijgen. Niet om 'winnen' of 'verliezen', als je dat wil raad ik je SPT aan...
Als de CU over zou gaan op liegen om stemmen te winnen (of sowieso, op wat dan ook met als enkel doel stemmen winnen) zijn ze mij kwijt.
Ik weet niet of je het gemist hebt. Maar de PVV stemmer zegt al zie je wel ze liegen. Dus dat maakt het verschil niet. Hun partijtje gebouwd op leugens over vrijheid of democratie. De VVD is er nog zo een met notoire leugenaars, daarmee mogen ze wel al 20 jaar het beleid bepalen. Dat mensen zeggen zie je wel, ze zijn er alleen voor de aandeelhouders houdt niet tegen dat ze er mogen zijn voor de aandeelhouders.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:11 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ja, laten we het helemaal kapot maken door er aan mee te doen... dit is gewoon het domste wat ze kunnen doen want daardoor gaat het vertrouwen nog verder door het putje en kan men zeggen, 'zie je wel? ze liegen'.
Beter hebben ze een goed verhaal en halen ze des-info en leugens juist onderuit.
Dank, ik doe mijn best.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:24 schreef -XOR- het volgende:
Beter dan leugens verkondigen is het voor het voetlicht brengen van de werkelijkheid.
Klopt. Maar de werkelijkheid kan prima zijn dat het in dit systeem beter werkt om leugens te verkondigen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:24 schreef -XOR- het volgende:
Beter dan leugens verkondigen is het voor het voetlicht brengen van de werkelijkheid.
Jij bent echt compleet in het rechtse fuik gezwommen.quote:
Vreemd dat ik geen enkele rechtse standpunten deel.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jij bent echt compleet in het rechtse fuik gezwommen.
Nee, niet verlagen naar dat niveauquote:Op woensdag 29 januari 2025 18:30 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik niet ik zeg al veel langer dat links ook moet gaan liegen en bedriegen. Dus goede zaak.
Dat wil de kiezer. De grootste leugenaar wint, kijk maar naar ons voorland Amerika. Kijk maar naar de grootste partij de PVV.
Ik hoop ook dat deze verkiezingscampagne links veel meer persoonlijke aanvallen gaat doen op Wilders. Waarom levert die subsidieslurper niets? Beetje de mooie schijn maken in heel de wereld met zijn fascisten vriendjes maar iets betekenen voor de Nederlander ho maar. Ik heb het idee dat links sinds Fortuin niet meer op de man durft te spelen. Terwijl Wilders vrijwel alleen dat soort streken doet als Timmermans volgevreten noemen.
Nee, het kan alleen lijken dat dat tijdelijk werkt, maar uiteindelijk sloop je vooral je eigen partij als je als links dat doet. Want je weet best waarom het wel werkt bij rechts en niet bij links: rechtse mensen hebben nou eenmaal veel minder principes, die denken vooral aan zichzelf. Niet voor niets dat rechtse mensen een puur positief woord als deugen als een soort scheldwoord gebruiken.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Klopt. Maar de werkelijkheid kan prima zijn dat het in dit systeem beter werkt om leugens te verkondigen.
Zou kunnen maar ik weet ook dat je een ongelijke strijd vecht als je niet van dezelfde middelen gebruik kunt maken. Ik zou zelf in ieder geval niet op leugens stemmen. Maar ik heb er geen probleem mee als leugens agenda die ik belangrijk vindt erdoor pushen. Ideaal is als de waarheid dat doet maar we leven niet in utopia.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, het kan alleen lijken dat dat tijdelijk werkt, maar uiteindelijk sloop je vooral je eigen partij als je als links dat doet. Want je weet best waarom het wel werkt bij rechts en niet bij links: rechtse mensen hebben nou eenmaal veel minder principes, die denken vooral aan zichzelf. Niet voor niets dat rechtse mensen een puur positief woord als deugen als een soort scheldwoord gebruiken.
Juist klimaat is bewijs dat de leugen aan het verliezen is: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)in-2020?onepage=truequote:Op woensdag 29 januari 2025 21:08 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik zie gewoon niet zo hoe in deze tijden de waarheid op tijd boven komt drijven. Neem klimaat, wanneer was de club van Rome? Waarom zijn we nu dan waar we zijn, waar misschien wel de helft van het electoraat zegt klimaatwaanzin.
Ook wat lullen ze over LGBT? Ik hoor daar werkelijk nooit iets over. Ja behalve als extreem-rechts maar weer eens doet alsof je dag en nacht ermee doodgegooid wordt ja wel in hun hoekje van het internet....quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:33 schreef -XOR- het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Dit soort onzin als in bovenstaand fragment moet worden weerlegd. Mensen gaan dergelijk compleet debiel gelul namelijk uiteindelijk ook voor waar aannemen.
dE pVdA hEeFt NiEt VoOr HeT bEhOuD vAn HeT ZiEkEnHuIs In HeErLeN gEsTrEdEn !!!1x1000
Zelfs journalisten spuien dus bizarre onzin om 'het verlies van links' te kunnen 'duiden'.
Het is een compleet bizar gesprek, maar als dergelijke onzin de ether in wordt gegooid gaan mensen onzin voor waarheid aannemen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:21 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ook wat lullen ze over LGBT? Ik hoor daar werkelijk nooit iets over. Ja behalve als extreem-rechts maar weer eens doet alsof je dag en nacht ermee doodgegooid wordt ja wel in hun hoekje van het internet....
Precies het type leugen wat schandalig effectief is, zo'n culture war over het pushen van transgenders ofzo.
Ja ik wil graag dat ze beter behandeld worden want leef en laat leven enzo. Maar de andere kant doet nog maar een keer die hele gay scare over. Oh het is gevaarlijk voor de maatschappij, oh ze zijn gek, oh wat heb ik toch een last van regenboogvlaggen.
Gelukkig maar 15k kijkers, echt bereik heeft het niet.quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is een compleet bizar gesprek, maar als dergelijke onzin de ether in wordt gegooid gaan mensen onzin voor waarheid aannemen.
Dan krijg je dus de misvatting dat links zich alleen maar bezig zou houden met WOOK en DIJ.
Dat bewijst helemaal niet dat de leugen aan het verliezen is. De grootste partij vindt 't allemaal onzin. De BBB die bijvoorbeeld het landbouwbeleid voor de toekomst mogen bepalen heeft met leugens toch maar mooi de teugels in handen. Aan dit tempo houdt de leugen het lang genoeg uit tot ongeveer alle fossiele grondstoffen op zijn....quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Juist klimaat is bewijs dat de leugen aan het verliezen is: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)in-2020?onepage=true
94 procent van de Nederlanders van 18 jaar of ouder denkt dat het klimaat aan het veranderen is. 60 procent denkt dat dit geheel of vooral door de mens komt. Verder is 75 procent van de Nederlanders van mening dat de mens nog iets tegen de klimaatverandering kan doen. Tegelijkertijd zien veel mensen het als een groot probleem voor nu en in de toekomst, en maken zij zich zorgen voor toekomstige generaties.
85 procent vindt het belangrijk dat de overheid zich bezighoudt met klimaatbeleid...
Dat men soms geobsedeerd wordt door een ander onderwerp, betekent niet dat men tegen klimaatbeleid is.
Het is de beeldregistratie van de podcast, die weldegelijk vrij populair is (en ook overigens doorgaans ook leuk om te luisteren)quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gelukkig maar 15k kijkers, echt bereik heeft het niet.
Ik luisterde nog een stukje maar het is inderdaad weer hemeltergend. Die Aalbers ook echt ja links heeft geen verhaal omdat mensen van PvdA niet met het vlietuig naar Alanya mogen. Echt waar slaat het op.quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:30 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is de beeldregistratie van de podcast, die weldegelijk vrij populair is (en ook overigens doorgaans ook leuk om te luisteren)
Ik denk dat bij de meeste mensen het stikstof probleem en het klimaat probleem niet hetzelfde is.quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:30 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat bewijst helemaal niet dat de leugen aan het verliezen is. De grootste partij vindt 't allemaal onzin. De BBB die bijvoorbeeld het landbouwbeleid voor de toekomst mogen bepalen heeft met leugens toch maar mooi de teugels in handen. Aan dit tempo houdt de leugen het lang genoeg uit tot ongeveer alle fossiele grondstoffen op zijn....
Het toont overduidelijk aan dat de leugen gigantisch lang standhoudt. Zelfs als je zegt dat de leugen na ongeveer 60 jaar verloren heeft. Is dat dan een acceptabele tijd om een leugen te laten regeren?
Dat terwijl stikstof voor iedereen die ook maar eigen foto's vergelijkt van nu en 15 jaar terug gewoon zichtbaar is, klimaatverandering is in Nederland veel lastiger zichtbaar.quote:Op woensdag 29 januari 2025 22:19 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk dat bij de meeste mensen het stikstof probleem en het klimaat probleem niet hetzelfde is.
Een energietransitie naar groene stroom en minder co2 uitstoot klinkt heel anders dan teveel stikstof op een natuurgebied.
“Rechts bestaat uit egosten”. Tering wat goedkoopquote:Op woensdag 29 januari 2025 20:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, het kan alleen lijken dat dat tijdelijk werkt, maar uiteindelijk sloop je vooral je eigen partij als je als links dat doet. Want je weet best waarom het wel werkt bij rechts en niet bij links: rechtse mensen hebben nou eenmaal veel minder principes, die denken vooral aan zichzelf. Niet voor niets dat rechtse mensen een puur positief woord als deugen als een soort scheldwoord gebruiken.
Niet goedkoop, gewoon realistisch. Waarom zou je anders bijvoorbeeld zo enthousiast worden van het bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking? Klever heeft zo'n erge bezuiniging voor de kiezen gekregen dat zelfs zij niet weet hoe ze het uit moet voeren. Het is de grootste bezuiniging van dit hele kabinet. En dat is nog maar een voorbeeld. Ander voorbeeld is dat deugen als slecht wordt gezien. Of wat je hier ook vaak leest is dat je 'tegen jezelf' kiest als je niet vindt dat vluchtelingen het land uit moeten worden gezet. En zo kun je een vrij eindeloze lijst maken. De 'na ons de zondvloed' mentaliteit bijvoorbeeld zie je ook veel bij rechts.quote:Op woensdag 29 januari 2025 22:42 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
“Rechts bestaat uit egosten”. Tering wat goedkoop
Wanneer geld binnenklotst is het belangrijk om op een gegeven moment het gevoel te hebben om genoeg te hebben. Dan kan het nog steeds wel binnenklotsen, maar dan kun je met de rest goede dingen doen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:30 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat bewijst helemaal niet dat de leugen aan het verliezen is. De grootste partij vindt 't allemaal onzin. De BBB die bijvoorbeeld het landbouwbeleid voor de toekomst mogen bepalen heeft met leugens toch maar mooi de teugels in handen. Aan dit tempo houdt de leugen het lang genoeg uit tot ongeveer alle fossiele grondstoffen op zijn....
Het toont overduidelijk aan dat de leugen gigantisch lang standhoudt. Zelfs als je zegt dat de leugen na ongeveer 60 jaar verloren heeft. Is dat dan een acceptabele tijd om een leugen te laten regeren?
Ach VVD gooide de deur dicht richting PvdA omdat ze Wilders ideologisch gezien dichterbij vonden liggen. Dan weet je genoeg hoe extremistisch die club is. Laten we ook niet vergeten dat ze de vorige regering opbliezen met een leugen over de nareizigers dat is echt geen club van mensen die willen deugen. Het is een club van mensen die denken fuck you got mine.quote:Op woensdag 29 januari 2025 22:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid: ik heb het niet over de 'ik wil een degelijke economie, lage staatsschuld en goede bedrijven' VVD stemmers, die gebruiken deugen ook niet als scheldwoord maar willen zelf gewoon deugen. Ik heb het over de mensen die op de PVV stemmen vanwege Wilders zijn islam leugens en leugens over links.
Oh, Yeşilgz is idd niet veel beter dan Wilders, maar ik wil niet alle VVD stemmers wegzetten alsof ze gelijk zijn aan Yeşilgz.quote:Op donderdag 30 januari 2025 07:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ach VVD gooide de deur dicht richting PvdA omdat ze Wilders ideologisch gezien dichterbij vonden liggen. Dan weet je genoeg hoe extremistisch die club is. Laten we ook niet vergeten dat ze de vorige regering opbliezen met een leugen over de nareizigers dat is echt geen club van mensen die willen deugen. Het is een club van mensen die denken fuck you got mine.
Niet zozeer in het delen van rechtse standpunten alswel in het rechtse frame dat links en m.n. PvdA/GL zich vooral bezig zou houden met 'Wook'.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vreemd dat ik geen enkele rechtse standpunten deel.
Mag je wel wat corrigeren, ook zonder decentralisatie waren de kosten waarschijnlijk ongeveer verdubbeld. Maar dat het niet goedkoper is geworden en dat de decentralisatie geen problemen heeft opgelost is duidelijk.quote:Op donderdag 30 januari 2025 08:49 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Sinds de decentralisatie zijn de kosten voor jeugdzorg meer dan verdubbeld. De SP had toen nog zo gewaarschuwd daarvoor maar de neoliberalen dachten het weer beter te weten op basis van hun onderbuik.
Waar komt dat door? Meer kinderen in kansarme gezinnen? Meer eenoudergezinnen?quote:Op donderdag 30 januari 2025 08:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mag je wel wat corrigeren, ook zonder decentralisatie waren de kosten waarschijnlijk ongeveer verdubbeld. Maar dat het niet goedkoper is geworden en dat de decentralisatie geen problemen heeft opgelost is duidelijk.
Probleem lijkt hem te zitten in de enorme stijging qua jeugd die zorg krijgt, van 1 op de 11 in 2015 naar 1 op de 7 nu.
https://www.volkskrant.nl(...)sdenken-is~bf46f9ab/quote:De kern van het probleem is dat jeugdzorg een openeinderegeling is, zegt Marco Pot van BDO. Dat accountantskantoor licht al zeven jaar de financile staat van gemeenten door en wijst keer op keer op de jeugdzorgkosten. ‘Gemeenten moeten haast een blanco cheque schrijven. Hun invloed op instroom- en kostenbeheersing is heel beperkt.’
Dat zijn inderdaad allebei oorzaken die in het artikel worden genoemd. Maar geen 'nee' kunnen zeggen tegen een aanvraag ook. En naast wijkteams en huisarts kunnen scholen zelf ook steeds vaker doorverwijzen, om als juf of meester nee te zeggen tegen een ouder die dat eist is niet zo makkelijk.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waar komt dat door? Meer kinderen in kansarme gezinnen? Meer eenoudergezinnen?
Uit het hetzelfde artikel met de afbeelding:quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
quote:De budgetoverschrijdingen zijn volgens hem te wijten aan de verkeerde aannames die tien jaar geleden zijn gedaan toen de gemeenten verantwoordelijk werden voor de jeugdzorg. 'Het Rijk heeft bedacht dat gemeenten wijkteams moesten opzetten, waar bewoners met hun problemen heen kunnen.' Dat grondidee heeft volgens Dijkshoorn 'de sluizen naar dure zorg wijd open gezet'. De wijkteams zijn vaak te weinig deskundig om zelf goede hulp te bieden. Ze stralen daardoor volgens Dijkshoorn te weinig gezag uit om inwoners gerust te stellen. 'Ze verwijzen vaak door naar specialistische zorg.'
En verandering van de toelatingsregels, later ingrijpen bij moeilijke gevallen, corona, passend onderwijs.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Laaielichter Van Oostenbruggen loopt tegen de lamp.quote:Joosten begon in april vorig jaar als penningmeester bij het NSC, een onbezoldigde functie. Hij onderschreef de idealen van de partij en dacht met zijn jarenlange ervaring als financieel controller de organisatie te kunnen professionaliseren.
In de administratie trof hij een aantal facturen van Lime C aan, een communicatiebureau dat begin 2024 werd ingehuurd ten behoeve van de Europese verkiezingen. Het gaat om veel geld: zo’n 2,5 ton. Het viel Joosten op dat twee facturen uit april hetzelfde nummer hebben. Dat is merkwaardig, want boekhoudsystemen maken altijd facturen met opeenvolgende nummers.
Joosten ontdekte dat Lime C was ingehuurd op initiatief van Tjebbe van Oostenbruggen, de huidige staatssecretaris van NSC op Financin. Indertijd was hij campagneleider van NSC voor de Europese verkiezingen. Voor zijn overstap naar de politiek was Van Oostenbruggen een succesvol ondernemer. Zijn bedrijf Magnit – gespecialiseerd in detachering van IT’ers – werkte samen met Lime C.
De opdracht was direct aan een bekende partij gegund. Er was zelfs geen opdrachtbevestiging
Nadat de penningmeester in oktober Van Oostenbruggen om opheldering vroeg, antwoordde die hem dat er nooit offertes waren gevraagd. De opdracht was dus direct aan een bekende partij gegund. Er was zelfs geen opdrachtbevestiging. Van Oostenbruggen wil vragen van FTM hierover niet beantwoorden. ‘U moet bij de partij zijn.’
Klokkenluiders die uit de weg worden geruimd. Zo doen we dat.quote:Op 28 november werd dat onderzoek echter onafwendbaar, omdat de accountant zich verplicht achtte de controle per direct stil te leggen. ‘We hebben eerder meerdere keren gesproken over de betreffende inhuur van bureau Lime. Daarbij hebt u steeds aangegeven dat in uw ogen geen sprake is van fraude,’ schrijft de accountant in een brief aan het bestuur. ‘De ontvangst van een dergelijke aanwijzing door mij als uw controlerend accountant zorgt ervoor dat ik de uitvoering van mijn opdracht voor de controle van uw jaarrekening 2024 onmiddellijk dien stil te leggen.’
De ‘aanwijzing’ moet wel onderzocht worden, benadrukt de accountant. Zij adviseert daarvoor een externe partij in te huren.
Een dag later meldt Joosten aan het ministerie van BZK dat er sprake is van 'integriteitsschending en mogelijke fraude’, en verwijst hij naar de brief van de accountant: ‘Openheid, herkenning en erkenning blijft uit!’ Diezelfde dag stelt hij Omtzigt en Kamerlid Nicolien Van Vroonhoven van zijn melding op de hoogte.
Joosten weet dan niet dat hij inmiddels geen penningmeester meer is. Pas in december ontdekt hij dat het NSC-bestuur hem op 25 november bij de Kamer van Koophandel uit die functie heeft gezet.
Overbehandeling als verdienmodel.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Uitstekend bestuur.quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:14 schreef VoMy het volgende:
https://www.ftm.nl/artike(...)ratie-bij-nsc-hapert
[..]
Laaielichter Van Oostenbruggen loopt tegen de lamp.
Gelukkig voor hem zullen VVD, PVV en BBB zijn gedrag eerder logisch dan fout vinden, dus hij zal wel blijven zitten.
[..]
Klokkenluiders die uit de weg worden geruimd. Zo doen we dat.
Er gaat iig iets ernstig mis in de samenleving als 1 op de 7 kinderen jeugdzorg nodig heeft..quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Overbehandeling als verdienmodel.
Een aantal van dat soort kinderen zaten vroeger op speciale scholen (ZMOK, ZMLK, etc), maar dat bestaat tegenwoordig nauwelijks tot niet meer.quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er gaat iig iets ernstig mis in de samenleving als 1 op de 7 kinderen jeugdzorg nodig heeft..
Ja, het wordt genormaliseerd om bij allerlei dingen naar dure specialistische zorg te grijpen.quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er gaat iig iets ernstig mis in de samenleving als 1 op de 7 kinderen jeugdzorg nodig heeft..
Ook inderdaad. Dat soort scholen weer terugbrengen. Wordt iedereen beter van. Is misschien niet inclusief en idealistisch. Wel bewezen effectief.quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een aantal van dat soort kinderen zaten vroeger op speciale scholen (ZMOK, ZMLK, etc), maar dat bestaat tegenwoordig nauwelijks tot niet meer.
Ze laten tegenwoordig alles maar op z'n beloop, tot het uiteindelijk niet meer gaat en dan komt de Jeugdzorg om de hoek kijken. Dat eindstation werd vroeger veel minder vaak bereikt, omdat er in het voortraject al ergens voldoende hulp was.
Niet helemaal waar, want het isoleren van 'speciale' kinderen brengt ook overduidelijke nadelen met zich mee. Met het idee achter passend onderwijs is helemaal niet zo veel mis, maar de uitvoering is bagger. De kinderen die het echt nodig hebben krijgen op reguliere scholen nu gewoon niet de ondersteuning die ze nodig hebben, alle goede bedoelingen op lokaal niveau ten spijt. Als je dat op de rit krijgt, en zorgt voor goede faciliteiten (elders) voor de kinderen die het echt niet trekken in het regulier onderwijs (en dus zichzelf, de leraren en de andere kinderen alleen maar tot last zijn) dan kom je echt een heel eind.quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ook inderdaad. Dat soort scholen weer terugbrengen. Wordt iedereen beter van. Is misschien niet inclusief en idealistisch. Wel bewezen effectief.
Komt natuurlijk ook doordat heel dat "passend" onderwijs gepaard ging met een bezuiniging waardoor reguliere scholen onvoldoende financile middelen kregen om dan ook de juiste ondersteuning te bieden.quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet helemaal waar, want het isoleren van 'speciale' kinderen brengt ook overduidelijke nadelen met zich mee. Met het idee achter passend onderwijs is helemaal niet zo veel mis, maar de uitvoering is bagger. De kinderen die het echt nodig hebben krijgen op reguliere scholen nu gewoon niet de ondersteuning die ze nodig hebben, alle goede bedoelingen op lokaal niveau ten spijt. Als je dat op de rit krijgt, en zorgt voor goede faciliteiten (elders) voor de kinderen die het echt niet trekken in het regulier onderwijs (en dus zichzelf, de leraren en de andere kinderen alleen maar tot last zijn) dan kom je echt een heel eind.
En al vroeg als er problemen geconstateerd worden achter de voordeur gaan kijken helpt natuurlijk ook enorm. De meeste gedragsproblemen zijn echt niet erfelijk.
In elk geval is passend onderwijs beginnen en tegelijk de klassenassistent afschaffen een erg domme zet, wat mij betreft. Klassenassistenten kunnen nu al meer dan een jaar lang nauwelijks een baan vinden: https://www.ad.nl/werk/li(...)dramatisch~a5b4578e/quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet helemaal waar, want het isoleren van 'speciale' kinderen brengt ook overduidelijke nadelen met zich mee. Met het idee achter passend onderwijs is helemaal niet zo veel mis, maar de uitvoering is bagger. De kinderen die het echt nodig hebben krijgen op reguliere scholen nu gewoon niet de ondersteuning die ze nodig hebben, alle goede bedoelingen op lokaal niveau ten spijt. Als je dat op de rit krijgt, en zorgt voor goede faciliteiten (elders) voor de kinderen die het echt niet trekken in het regulier onderwijs (en dus zichzelf, de leraren en de andere kinderen alleen maar tot last zijn) dan kom je echt een heel eind.
En al vroeg als er problemen geconstateerd worden achter de voordeur gaan kijken helpt natuurlijk ook enorm. De meeste gedragsproblemen zijn echt niet erfelijk.
Dat, en de bureaucratie die dit systeem voor zichzelf verzonnen heeft. Je wil niet weten hoe veel geld er verdwijnt in de papierschuivers en managementlagen van de samenwerkingsverbanden en alles wat daar omheen hangt. Als een leerling een half uurtje per week aan begeleiding moet krijgen dan heb je al een paar duizend euro verbrand nog voordat er ook maar n hulpverlener dat kind van dichtbij gezien heeft.quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Komt natuurlijk ook doordat heel dat "passend" onderwijs gepaard ging met een bezuiniging waardoor reguliere scholen onvoldoende financile middelen kregen om dan ook de juiste ondersteuning te bieden.
Uiteindelijk zal het per kind/situatie verschillen wat de best passende optie is, maar ook dat is de gedachte van passend onderwijs: de best passende optie vinden met regulier als uitgangspunt en speciaal onderwijs als alternatief. Ik zie er niet veel, maar ik heb het idee dat het voor fysiek, visueel of auditief beperkte kinderen wel vrij goed werkt. Daarvoor is de zorgvraag vaak ook een stuk duidelijker dan voor wat we vroeger een cluster 4-leerlingen zouden noemen: gedragsproblematiek en 'overige'. Die laten we eerst volkomen vastlopen op een gewone school omdat daar nauwelijks begeleiding voor beschikbaar is, en als ze dan uiteindelijk op het schoolplein staan te dealen gaan we de jeugdzorg inschakelen. Dat werkt natuurlijk niet.quote:Ik heb vroeger zelf op speciaal onderwijs gezeten, voor kinderen met lichamelijke beperkingen, al kwam je er vroeger makkelijker voor in aanmerking, maar dat heeft mij geen slecht gedaan. Vaak is er los van de juiste ondersteuning ook een apart leerschema, of langzamere lessen, noodzakelijk (omdat kinderen vaak afwezig zijn in verband met revalidatie, dokters- en ziekenhuisbezoek). Dat lijkt me in regulier onderwijs lastiger aan te bieden.
Waar we voor moeten waken is dat Nederland een land wordt waarbij alles wat er nog aan steun is in algemene zin wegvalt en we uiteindelijk zo'n soort 'je bankrekening / familie is je verzekering' bananenrepubliek-instelling overhouden. Ik snap dat radicaal rechts dit meer dan zou toejuichen en dat die weg met Amerika voorop deuren opent.quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, het wordt genormaliseerd om bij allerlei dingen naar dure specialistische zorg te grijpen.
Maar belangrijk is dan dus die steun te beschermen en dat doe je niet door hem open te stellen voor iedereen met wat klachten. Er moet gewoon een stevige poortwachtersfunctie voor de jeugdzorg zijn, met dan het liefst ook een behoorlijk alternatief voor jongeren die niet in aanmerking komen (de wijkteams, hulp op school, de middelbare school van mijn dochter heeft een eigen Orthopedagogisch Didactisch Centrum bijvoorbeeld). De bereikbaarheid voor jongeren met echte problemen die zorg nodig hebben is door de enorme toeloop momenteel gewoon niet goed genoeg.quote:Op donderdag 30 januari 2025 13:58 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Waar we voor moeten waken is dat Nederland een land wordt waarbij alles wat er nog aan steun is in algemene zin wegvalt en we uiteindelijk zo'n soort 'je bankrekening / familie is je verzekering' bananenrepubliek-instelling overhouden. Ik snap dat radicaal rechts dit meer dan zou toejuichen en dat die weg met Amerika voorop deuren opent.
Er is veel spijt onder de Yesilgoz stemmers.quote:Op donderdag 30 januari 2025 07:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Oh, Yeşilgz is idd niet veel beter dan Wilders, maar ik wil niet alle VVD stemmers wegzetten alsof ze gelijk zijn aan Yeşilgz.
Achter elke motie zitten weer duizenden uren waar de vermaledijde rijksambtenaren en ambtenaren van uitvoeringsorganisatie zoet mee zijn. En dan klagen over de efficintie van ambtenaren.quote:Op donderdag 30 januari 2025 20:29 schreef Hanca het volgende:
Zoals uit de eerste helft van het debat al bleek, de motiebeperking gaat het niet halen: https://www.volkskrant.nl(...)n-indienen~bc6c85b8/
Nee. Jeugdzorg kan wel in de klas helpen, maar dat gaat dan echt om hulp van buiten de school: https://www.nji.nl/verbin(...)p-school-hoe-zit-hetquote:Op donderdag 30 januari 2025 20:44 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik vraag me nav de zaken die heer langskomen wat er tegenwoordig wel/niet onder jeugdzorg valt.
Hier heeft de jongste een paar weken hulp bij het schrijven/zijn pen vasthouden in groep 2, valt dit ook onder jeugdzorg?
Officieel valt het onder kinder fysiotherapie.quote:Op donderdag 30 januari 2025 21:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee. Jeugdzorg kan wel in de klas helpen, maar dat gaat dan echt om hulp van buiten de school: https://www.nji.nl/verbin(...)p-school-hoe-zit-het
De hulp die jij noemt is meestal van een klassenassistent of een IB'er binnen de school. Of de leerkracht zelf natuurlijk.
Of ze dat jeugdzorg noemen weet ik niet. Hangt er denk ik vanaf wie het betaalt: jij uit het basispakket, de school uit het onderwijsbudget of de gemeente uit het jeugdzorgbudget. Bij het eerste is het zorg, bij het tweede onderwijs en bij het derde jeugdzorg (zie hier hoe inefficint alles is geregeld).quote:Op vrijdag 31 januari 2025 07:44 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Officieel valt het onder kinder fysiotherapie.
Is echt een volkomen kansloos idee.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 11:50 schreef Perrin het volgende:
Klagen over gelukzoekers maar zelf eindeloos uit je neus vreten op kosten van de belastingbetaler.
[ x ]
Hoe bepalen ze op jouw werk of je een goede werknemer bent?quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Is echt een volkomen kansloos idee.
Wie gaat nou precies bepalen of iemand een goed kamerlid is en op basis van welke objectieve feiten?
Aanwezigheid, om maar iets te noemen.quote:en op basis van welke objectieve feiten?
Op mijn werk is het prima te meten. Of ik genoeg werk aflever binnen bepaalde deadlines en of ik daarbij niet teveel fouten maak en een beetje normaal met mijn collega's omga.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:26 schreef probeer het volgende:
[..]
Hoe bepalen ze op jouw werk of je een goede werknemer bent?
[..]
Aanwezigheid, om maar iets te noemen.
Sturen op aanwezigheidquote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:26 schreef probeer het volgende:
[..]
[..]
Hoe kun je in de 2e kamer debatteren zonder bij debatten aanwezig te zijn? Met Teams?quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:42 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Sturen op aanwezigheid
Het is geen 1977 meer.
Probeer dat bij je werkgever eens.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:42 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Sturen op aanwezigheid
Het is geen 1977 meer.
Kijken wel. Maar er echt iets aan doen is wel heel lastig. Het zijn en blijven verkozen volksvertegenwoordigers. Die hebben simpelweg een mandaat tot het eind van hun termijn.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:59 schreef Cyan9 het volgende:
Ik vind het niet zo'n raar idee, het is al meerdere keren naar voren gekomen dat er politici in de Tweede Kamer zitten die echt geen klap uitvoeren. Daar mag best wel eens naar gekeken worden.
Je kan ook een prima volksvertegenwoordiger zijn en de meeste debatten en stemmingen overslaan. Een groot deel daarvan heeft een los kamerlid immers amper enige invloed op.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:07 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hoe kun je in de 2e kamer debatteren zonder bij debatten aanwezig te zijn? Met Teams?
Defineer dan maar wat ze moeten doen.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:59 schreef Cyan9 het volgende:
Ik vind het niet zo'n raar idee, het is al meerdere keren naar voren gekomen dat er politici in de Tweede Kamer zitten die echt geen klap uitvoeren. Daar mag best wel eens naar gekeken worden.
De SP kennende zal het wel een minimumquotum aan moties wordenquote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Is echt een volkomen kansloos idee.
Wie gaat nou precies bepalen of iemand een goed kamerlid is en op basis van welke obectieve feiten?
Het is toch eigenlijk aan de fractie zelf om dit in te delen hoe ze dit zelf willen. Als zei het liever zo hebben dat 1 iemand alle debatten voorbereid en een ander alle debatten voert dan is dat toch geen probleem?quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:07 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hoe kun je in de 2e kamer debatteren zonder bij debatten aanwezig te zijn? Met Teams?
Mijn manager zal het een zorg zijn hoeveel ik op kantoor kom of hoeveel uur ik berhaupt werk, zo lang m’n werk aan het eind van de week maar af is en de kwaliteit goed is.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:12 schreef probeer het volgende:
[..]
Probeer dat bij je werkgever eens.
In principe een taak van andere partijen en de media om dat soort nietsnutten flink onder vuur te nemen. Dan lost het probleem zich bij de volgende verkiezingen wel op.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:13 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kijken wel. Maar er echt iets aan doen is wel heel lastig. Het zijn en blijven verkozen volksvertegenwoordigers. Die hebben simpelweg een mandaat tot het eind van hun termijn.
Dan is het aan de fractie om eventueel druk uit te oefenen om tussentijds te vertrekken. Of aan de kiezer bij een volgende verkiezing.
Grinwis en Van Weyenberg waren een tijd onzichtbaar omdat die een nieuw belastingstelsel aan het bouwen waren, anderen zijn bezig met een initiatiefwet of zitten in een parlementaire commissie. Waarom zou je dan een slecht kamerlid zijn?quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:26 schreef probeer het volgende:
[..]
[..]
De PVV is dan ook een eenmansfractie met 37 zetels. Alles draait om Wilders en de rest is opvulling.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:25 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het is toch eigenlijk aan de fractie zelf om dit in te delen hoe ze dit zelf willen. Als zei het liever zo hebben dat 1 iemand alle debatten voorbereid en een ander alle debatten voert dan is dat toch geen probleem?
Wat bij de PVV vooral opvalt is de combi van grootste partij, niet vaak aanwezig bij de debatten en een paar volksvertegenwoordiggers niet nooit inbreng hebben.
Ik neem aan dat ze wel bij de stemmingen zijn. Maar stel Geert wil bij een aantal kamerleden niet hebben dat ze ergens hun mond open trekken. Kun je dat dan dat kamerlid verwijten? Of gaan we Geert dan op zijn salaris korten?quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:07 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dus als jij 2e of 3e woordvoerder bent op een onderwerp en de vragen en moties aan een fractielid over laat, maar de hele dag druk bent met het ondersteunen van die eerste woordvoerder, ben je een slecht kamerlid?quote:parlementarirs die in de eerste 422 dagen van hun Kamerlidmaatschap nog geen motie hebben ingediend of geen vraag hebben gesteld.
Neem een Patrick van der Hoeff (PVV). Die is kamerlid, statenlid en gemeenteraadslid. Dan weet ik genoeg, dat kan gewoon niet werken. Ik heb zelf jaren statenfracties en raadsfracties ondersteund en mensen meegemaakt die provincie en gemeente combineerden en daar werd je niet vrolijk van.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:38 schreef Hanca het volgende:
Ik vind dit ook echt een heel slechte indicator:
[..]
Dus als jij 2e of 3e woordvoerder bent op een onderwerp en de vragen en moties aan een fractielid over laat, maar de hele dag druk bent met het ondersteunen van die eerste woordvoerder, ben je een slecht kamerlid?
Oh, er zijn zeker inactieve kamerleden. Maar daar kun je van buitenaf niets over zeggen. Als iemand de hele dag onderzoek doet of bijvoorbeeld het contact onderhoud met alle gemeentelijke en provinciale fracties, ben je dan inactief? Zoals ik zei: terwijl je een initiafwet schrijft ben je vaak ook niet echt actief.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 14:06 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Neem een Patrick van der Hoeff (PVV). Die is kamerlid, statenlid en gemeenteraadslid. Dan weet ik genoeg, dat kan gewoon niet werken. Ik heb zelf jaren statenfracties en raadsfracties ondersteund en mensen meegemaakt die provincie en gemeente combineerden en daar werd je niet vrolijk van.
Ik hoop dat ze deze ruzie komend weekend nog even wat verder uitdiepen. Liefst met persoonlijke sneren en alles.quote:Heinen haalt uit naar BBB: ‘Ik baseer beleid niet op onderbuikgevoelens van politici’
De minister van Financin ziet weinig in het plan van BBB om geen oplossing te zoeken voor het begrotingsgat, maar te hopen op onverwacht geld dat overblijft. BBB-Kamerlid Henk Vermeer verwacht dat er aan het eind van het jaar juist een begrotingsoverschot is, maar daar heeft Heinen weinig begrip voor. ‘Ik baseer mijn beleid op onafhankelijke ramingen van het Centraal Planbureau en niet op onderbuikgevoelens van politici.’
De BBB houdt wel van de alternatieve feitenquote:Op vrijdag 31 januari 2025 16:41 schreef VoMy het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)voelens-van-politici
[..]
Ik hoop dat ze deze ruzie komend weekend nog even wat verder uitdiepen. Liefst met persoonlijke sneren en alles.
Dat zou sowieso mooi zijn.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 16:41 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze deze ruzie komend weekend nog even wat verder uitdiepen. Liefst met persoonlijke sneren en alles.
Dat klopt. Al kan je ook betogen dat op bepaalde posten vrij structureel geld overblijft. De daadwerkelijke start van de uitvoering van projecten wordt vrij consequent te positief ingeschat en de arbeidsmarkt wordt steeds krapper dus wordt vast niet al het gewenste personeel ook echt aangetrokken. Op 550 miljard kan je heel wat miljarden afwijken voor er echt problemen ontstaan.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 16:56 schreef Spablauw214 het volgende:
Als iedereen in z’n huishoudboekje uit gaat van meevallers waarvan niet duidelijk is hoe hoog ze zijn en of ze berhaupt gaan komen dan wordt het nog druk bij het schuldenloket op het gemeentehuis
Go Heinen!quote:Op vrijdag 31 januari 2025 16:41 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ramingen loslaten als basis voor je begrotingsbeleid is een uitermate slecht idee natuurlijk. Dan krijg je Zuid-Europese toestanden.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 17:14 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat zou sowieso mooi zijn.
Al hebben beide heren in dit geval ergens wel een punt. Daadwerkelijk geld uitgeven aan projecten voor defensie of infrastructuur valt vaak best tegen en de economie gaat nog altijd hard dus ergens een meevaller zal vast lukken. Echter dat kan je je begroting ook niet laten bepalen. Voor redelijk conservatief begroten op basis van de best beschikbare data zijn prima argumenten beschikbaar. Zeker omdat er rond een aantal thema’s er ook forse tegenvallers aan gaan komen…
De voorjaarsnota dichtrekenen gaat inderdaad een drama worden.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 17:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Go Heinen!
Ja, geld gaat een probleem worden de komende maanden, ze zoeken minstens 25 miljard volgens mij.
Als de politici geen plannen meer goedkeuren die niet kunnen worden uitgevoerd, zit je ook niet met onderbesteding en dan kloppen de ramingen een stuk beter.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 17:53 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ramingen loslaten als basis voor je begrotingsbeleid is een uitermate slecht idee natuurlijk. Dan krijg je Zuid-Europese toestanden.
Maar die ramingen zijn nu 4 jaar op rij vrij waardeloos gebleken. Het is nooit een exacte wetenschap natuurlijk, maar jaren op rij tientallen miljarden ernaast zitten is best gortig. Dan snap ik wel dat politici vraagtekens gaan zetten bij de noodzaak tot bezuinigingen.
er is altijd een verschil tussen de begroting en de uiitkomsten aan het eind van het jaar , dat is in ieder bedrijf zoquote:Op vrijdag 31 januari 2025 17:53 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ramingen loslaten als basis voor je begrotingsbeleid is een uitermate slecht idee natuurlijk. Dan krijg je Zuid-Europese toestanden.
Maar die ramingen zijn nu 4 jaar op rij vrij waardeloos gebleken. Het is nooit een exacte wetenschap natuurlijk, maar jaren op rij tientallen miljarden ernaast zitten is best gortig. Dan snap ik wel dat politici vraagtekens gaan zetten bij de noodzaak tot bezuinigingen.
Niks mis mee.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 19:47 schreef Hanca het volgende:
Agema wil een maximumsalaris van 246k voor medisch specialisten.
https://www.ad.nl/politie(...)ecialisten~aff85a52/
Aan de andere kant, waar zou jij (en andere mensen hier) op bezuinigen?quote:Op vrijdag 31 januari 2025 17:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Go Heinen!
Ja, geld gaat een probleem worden de komende maanden, ze zoeken minstens 25 miljard volgens mij.
Ik zou allereerst meer geld ophalen. Vervuiling belasten. Zie bijvoorbeeld Denemarken, waar boeren en bedrijven gewoon betalen voor hun vervuiling, voorgesteld uit een polder met die boeren en bedrijven zelf. Daarnaast kijken naar winstbelastingen en soms behoorlijk vreemde aftrekposten daarop.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 13:01 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Aan de andere kant, waar zou jij (en andere mensen hier) op bezuinigen?
"BBB-leider Caroline van der Plas zegt in een eerste reactie van niets te weten."quote:Op maandag 3 februari 2025 14:02 schreef Droopie het volgende:
-Tweede Kamerlid Lilian Helder stapt op. Dat meldt zij maandagmiddag tijdens een debat in de Tweede Kamer. ,,In juni 2010 kwam ik in de Tweede Kamer. Daar komt voor mij binnenkort een einde aan. Ik ga stoppen zodra mijn vervanger bekend is.” Over het waarom van haar vertrek, doet ze geen mededelingen.
Bron: ad.nl
quote:Op maandag 3 februari 2025 14:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
"BBB-leider Caroline van der Plas zegt in een eerste reactie van niets te weten."
https://nos.nl/artikel/25(...)-helder-bbb-stapt-op
Tja ze houden het voor mijn gevoel toch al langer vol dan ik had gedacht na conflict op conflictquote:
Ze moeten wel, als het klapt blijft er waarschijnlijk een stuk minder van ze over. Incompetentie heeft een prijs.quote:Op maandag 3 februari 2025 14:31 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Tja ze houden het voor mijn gevoel toch al langer vol dan ik had gedacht na conflict op conflict
Dit is zeker waar, maar daadwerkelijk iets voor elkaar krijgen is ook nog niet gelukt.quote:Op maandag 3 februari 2025 14:31 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Tja ze houden het voor mijn gevoel toch al langer vol dan ik had gedacht na conflict op conflict
Is niet zo fraai die communicatie in de BBB-fractie.quote:Op maandag 3 februari 2025 14:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
"BBB-leider Caroline van der Plas zegt in een eerste reactie van niets te weten."
https://nos.nl/artikel/25(...)-helder-bbb-stapt-op
Jawel hoor, geregeld nota-overleg of wetgevingsoverleg op maandagquote:Op maandag 3 februari 2025 14:40 schreef Droopie het volgende:
Ik heb alleen een hele stomme vraag.
Er zijn toch geen debatten op maandag of vrijdag
Waar zitten ze precies op Lilian Helder te wachten?quote:Op maandag 3 februari 2025 14:55 schreef koemleit het volgende:
[..]
Ga hier maar niet vanuit. Die heeft iets lucratievers achter de hand.
Heinekenquote:Op maandag 3 februari 2025 15:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waar zitten ze precies op Lilian Helder te wachten?
Dat zal in de komende maanden duidelijk worden denk ikquote:Op maandag 3 februari 2025 15:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waar zitten ze precies op Lilian Helder te wachten?
Ja maar GLPvdA, dt is pas een disfunctionele partij!quote:Op maandag 3 februari 2025 14:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Is niet zo fraai die communicatie in de BBB-fractie.
Hebben ze een goed onderling contact dan gaat Helder aan van der Plas melden dat ze stopt en dan pas het vertrek publiek maken.
Maar dat BBB haar enige ervaren kamerlid (Van der Plas telt niet, die heeft na 20 jaar nog geen ervaring, die snapt het gewoon niet) er op deze manier uit werkt is natuurlijk wel erg opvallend.quote:Op maandag 3 februari 2025 16:16 schreef Janneke141 het volgende:
F*ck het landsbelang, f*ck je kiezersmandaat en f*ck normale fatsoensnormen, 'mijn' momentje was nu even belangrijker.
Opgeruimd staat netjes.
Ik denk niet dat ze daar de media voor nodig gaan hebbenquote:Op maandag 3 februari 2025 16:23 schreef Hexagon het volgende:
Hopelijk trekt de media Lilian nog even flink door het slijk.
Als ik al op zoiets hoop, hoop ik eerder op een uitgebreid gesprek met Helder die zowel PVV als BBB de grond in stampt.quote:Op maandag 3 februari 2025 16:23 schreef Hexagon het volgende:
Hopelijk trekt de media Lilian nog even flink door het slijk.
Bij een gevestigde partij zou dat opvallend zijn. Bij een op los zand en opportunisme gebouwd vehikel als de BBB is het dat absoluut niet, dan ligt het gewoon in de lijn der verwachting dat dit soort situaties ontstaan.quote:Op maandag 3 februari 2025 16:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat BBB haar enige ervaren kamerlid (Van der Plas telt niet, die heeft na 20 jaar nog geen ervaring, die snapt het gewoon niet) er op deze manier uit werkt is natuurlijk wel erg opvallend.
Klopt. Opstappende Kamerleden en opportunisme zien we niet op de liberale as.quote:Op maandag 3 februari 2025 16:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bij een gevestigde partij zou dat opvallend zijn. Bij een op los zand en opportunisme gebouwd vehikel als de BBB is het dat absoluut niet, dan ligt het gewoon in de lijn der verwachting dat dit soort situaties ontstaan.
Nee. Daar zien we gewoon ministers die verzanden in schandalen of ergens een bestuursbaantje scorenquote:Op maandag 3 februari 2025 16:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Opstappende Kamerleden en opportunisme zien we niet op de liberale as.
Nou ter verdediging van haar snap ik wel dat je Caroline "ik doe alsof ik spontaan ben maar alles regisseer in de media" Van der Plas dit even niet gunt.quote:Op maandag 3 februari 2025 16:16 schreef Janneke141 het volgende:
F*ck het landsbelang, f*ck je kiezersmandaat en f*ck normale fatsoensnormen, 'mijn' momentje was nu even belangrijker.
Opgeruimd staat netjes.
Vind het wel een bijzondere om je hier dan aan te storen.quote:Op maandag 3 februari 2025 16:16 schreef Janneke141 het volgende:
Opgeruimd staat netjes.
Toe Helder, doe nog 1 keer je werk als volksvertegenwoordiger en zet die brief als ingezonden brief in alle kranten...quote:
Daar is niet zoveel voor nodig. Als je tot 100 kunt tellen zonder je vingers en tenen te moeten gebruiken, steek je al boven die kamerleden uit.quote:Op maandag 3 februari 2025 22:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Toe Helder, doe nog 1 keer je werk als volksvertegenwoordiger en zet die brief als ingezonden brief in alle kranten...
(Voor een PVV/BBB kamerlid was Helder trouwens meer dan prima, die stak wel boven de rest uit qua kwaliteit)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |