Nogmaals, het is en/en. Je moet zorgen dat mensen zich aan de wet houden én je moet zorgen dat een organisatie die haar leden oproept om strafbare feiten te plegen niet door de overheid gefinancierd wordt.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 17:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer zin heeft om te zorgen dat de mensen zich aan de wet houden.
Correct. Je hebt eigenlijk maar twee keuzes: snel en goedkoop via standaarden (waarbij uitzonderingen en grensgevallen buiten de boot kunnen vallen) of duur en sloom maatwerk. Sinds de toeslagenaffaire en mediastormen over soortgelijke systemen kiest de overheid altijd voor het laatste.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 17:42 schreef BEFEM het volgende:
Versimpelen van de arbeidsongeschiktheidsregelingen en 'kijken naar de menselijke maat' gaan niet samen. Je kan alleen versimpelen door een aantal generieke regels op te stellen.
Deels, ik denk dat we moeten accepteren dat sommigen er soms iets op achteruitngaan om het uitvoerbaar en efficiënt te houden, niet elke halve procent koopkracht hoeft gecompenseerd. Minder uitvoeringskosten heeft immers voordeel voor eenieder.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 17:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Correct. Je hebt eigenlijk maar twee keuzes: snel en goedkoop via standaarden (waarbij uitzonderingen en grensgevallen buiten de boot kunnen vallen) of duur en sloom maatwerk. Sinds de toeslagenaffaire en mediastormen over soortgelijke systemen kiest de overheid altijd voor het laatste.
quote:Op dinsdag 28 januari 2025 17:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ah onze overheid bevestigt de status van XR als verzetshelden nog maar even![]()
Alleen maar mooi als de politieke slopers in ons land kleur bekennen.
Triest wel hoe het enige wat er gebeurt qua politiek dit soort kansloze symbolen zijn.
Ik heb er geen vertrouwen in, want dan komt hetzelfde mantra weer om de hoek kijken: 'we hebben het over mensen niet over gevallen'. Dan valt de wil om ook die gevallen systematisch aan te pakken meestal weg.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 17:52 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Deels, ik denk dat we moeten accepteren dat sommigen er soms iets op achteruitngaan om het uitvoerbaar en efficiënt te houden, niet elke halve procent koopkracht hoeft gecompenseerd. Minder uitvoeringskosten heeft immers voordeel voor eenieder.
Wat men wel moet doen is een hardheidsclausule voor de echt schrijnende gevallen. Want soms zijn er onvoorziene gevolgen waar wel wat mee moet.
Dat zouden we inderdaad moeten accepteren, maar de realiteit is dus dat we dat niet doen. Waardoor we inmiddels met een totaal onuitvoerbaar stelsel zitten dat ook alleen maar erger gaat worden.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 17:52 schreef tizitl2 het volgende:
Deels, ik denk dat we moeten accepteren dat sommigen er soms iets op achteruitngaan om het uitvoerbaar en efficiënt te houden, niet elke halve procent koopkracht hoeft gecompenseerd. Minder uitvoeringskosten heeft immers voordeel voor eenieder.
Je hebt het hier over een zwakkere groep binnen de samenleving, die er meestal ook niets aan kunnen doen dat ze afgekeurd zijnquote:Op dinsdag 28 januari 2025 18:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik heb er geen vertrouwen in, want dan komt hetzelfde mantra weer om de hoek kijken: 'we hebben het over mensen niet over gevallen'. Dan valt de wil om ook die gevallen systematisch aan te pakken meestal weg.
Wat bedoel je met 'systematisch aan pakken'?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 18:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik heb er geen vertrouwen in, want dan komt hetzelfde mantra weer om de hoek kijken: 'we hebben het over mensen niet over gevallen'. Dan valt de wil om ook die gevallen systematisch aan te pakken meestal weg.
? Ze verzetten zich toch tegen de overheid. Zelfs zo succesvol dat de overheid ze niet weet te negeren.quote:
Waarom toch telkens snijden waar geen vet op de botten zit? Aan de bovenkant van de maatschappij kan je zonder probleem hele hamlappen eraf halen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat zouden we inderdaad moeten accepteren, maar de realiteit is dus dat we dat niet doen. Waardoor we inmiddels met een totaal onuitvoerbaar stelsel zitten dat ook alleen maar erger gaat worden.
Waarom moet alles altijd maar weer kapot genivelleerd worden? Arbeid mag niet meer lonen ofzo.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'systematisch aan pakken'?
En je kunt een belastingherziening of in dit geval een herziening van een uitkeringsstelsel best zo in richten dat de armsten er juist op vooruit gaan. Als het goed is is het namelijk na de herziening goedkoper qua uitvoering, een deel daarvan kun je best inzetten daarvoor. En anders laat je de rijksten er wat op achteruit gaan. Het maximum dagloon is gestegen per 1 jan, dat kun je ook wel een keer nalaten. 4,4k per maand is al een vrij hoog inkomen.
Dit gaat niet om arbeid, dit gaat om een uitkering. Er staat daar al een maximum op. Als je het stelsel wil herzien is het een beter idee dat de hoogste uitkeringen wat omlaag gaan dan dat de laagste inkomens er op achteruit gaan.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waarom moet alles altijd maar weer kapot genivelleerd worden? Arbeid mag niet meer lonen ofzo.
Dat weet je nog helemaal niet, want daar zijn de plannen nog helemaal niet concreet genoeg voor. Maar iedereen buitelt alweer over elkaar heen om te vertellen dat gehandicapten straks op een houtje moeten bijten.quote:
Het is toch niet gek dat mensen van het slechtste uitgaan? Zo is het immers altijd gegaan. Veranderingen zijn altijd een versobering en dus verslechtering. Zie WAO naar WIA. Bijstand naar Participatiewet. De laatste WAJONG versie. De afschaffing van de IOAW en IOAZ.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat weet je nog helemaal niet, want daar zijn de plannen nog helemaal niet concreet genoeg voor. Maar iedereen buitelt alweer over elkaar heen om te vertellen dat gehandicapten straks op een houtje moeten bijten.
Het uitgangspunt is een vereenvoudiging van het systeem en dat is op zichzelf een goed idee. Arbeidsongeschikten zelf zijn wat mij betreft niet de groep waarop we zouden moeten bezuinigen, maar de uitvoering van de regels eromheen zijn wel degelijk een prima doelwit. Dus misschien maar eens eerst afwachten wat nou de bedoeling is, voordat we iets afschieten.
Op de versoberingen tijdens de kabinetten Lubbers na.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 20:03 schreef Jaeger85 het volgende:
Veranderingen zijn altijd een versobering en dus verslechtering
Helemaal eens. Er zitten in het huidige stelsel ook gewoon erg slechte punten. Als definitief afgekeurde kun je zelfs bijna niet proberen of je misschien toch nog wat kunt na bijvoorbeeld een revalidatietraject. Ik vind het huidige stelsel in elk geval zeker niet heilig.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat weet je nog helemaal niet, want daar zijn de plannen nog helemaal niet concreet genoeg voor. Maar iedereen buitelt alweer over elkaar heen om te vertellen dat gehandicapten straks op een houtje moeten bijten.
Het uitgangspunt is een vereenvoudiging van het systeem en dat is op zichzelf een goed idee. Arbeidsongeschikten zelf zijn wat mij betreft niet de groep waarop we zouden moeten bezuinigen, maar de uitvoering van de regels eromheen zijn wel degelijk een prima doelwit. Dus misschien maar eens eerst afwachten wat nou de bedoeling is, voordat we iets afschieten.
Ik weet niet of het gek is. Maar het is in elk geval een hele storende rem op broodnodige veranderingen. Niet alleen in dit specifieke geval, maar voor werkelijk ieder voorstel dat er gedaan wordt (en niet specifiek tegen asielzoekers gericht is).quote:Op dinsdag 28 januari 2025 20:03 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het is toch niet gek dat mensen van het slechtste uitgaan? Zo is het immers altijd gegaan. Veranderingen zijn altijd een versobering en dus verslechtering. Zie WAO naar WIA. Bijstand naar Participatiewet. De laatste WAJONG versie. De afschaffing van de IOAW en IOAZ.
Ja okay. Maar wekt bij jou deze regering dan vertrouwen dat ze zoiets als dit goed aan gaan pakken?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik vertrouw dit kabinet totaal niet met dit soort kwesties omdat het rechts is, slechte ervaringen mee op sociaal gebiedquote:Op dinsdag 28 januari 2025 20:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik weet niet of het gek is. Maar het is in elk geval een hele storende rem op broodnodige veranderingen. Niet alleen in dit specifieke geval, maar voor werkelijk ieder voorstel dat er gedaan wordt (en niet specifiek tegen asielzoekers gericht is).
Guns don't kill people. People kill people.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 13:22 schreef Cyan9 het volgende:
De VVD is duidelijk al tijden niet meer de partij voor de wetshandhavers.
[ x ]
Daar bedoel ik mee dat ook bij de grensgevallen en andere gevallen die bij een goed gestandaardiseerd systeem buiten de boot vallen er standaarden te maken zijn. Zo pel je lagen af. Dat wordt vaak vergeten. Vooral bij (semi-)overheid, waar de eerste laag standaardisering al een crime is om voor elkaar te krijgen waardoor er geen cultuur van verbetering ontstaat. Vervolgens blijft men in die modus hangen omdat automatisering en standaardisatie in eerste instantie vaak juist voor meer werk zorgen (omdat men dan zowel zorgvuldig als relatief snel moet werken en in plaats van vooral heel druk zijn nu echt resultaat moet boeken). De standaardisering wordt door werknemers vaak ervaren als extra werkdruk, omdat in de oude situatie er geen standaarden en dus ook geen meetbare resultaten waren. De schaal wordt ook kleiner waardoor de individuele schrijnende gevallen onevenredig veel aandacht ontvangen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'systematisch aan pakken'?
Er zijn er een paar op het forum die het liefst zouden willen uitvoeren op alles wat links is wat Jack van Gelder laatst opperde over wat er gedaan moet worden met XR demonstranten.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
? Ze verzetten zich toch tegen de overheid. Zelfs zo succesvol dat de overheid ze niet weet te negeren.
Zeker als je het sentiment op sites als deze ziet is dat een daad van verzet. Geen idee waarom je over dat woord struikelt? Omdat je denkt dat ik ze vergelijk met mensen in het verzet uit de Tweede Wereld-Oorlog? Natuurlijk bedoelde ik dat niet zo, die liepen meestal veel meer risico voor lijf en leden.
In Servie worden sommige van die protesteerders van de sokken gereden. Het sentiment is hier niet zo giftig maar je kan echt wel een gek tegenkomen die op mensen inrijd.quote:Op woensdag 29 januari 2025 00:18 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Er zijn er een paar op het forum die het liefst zouden willen uitvoeren op alles wat links is wat Jack van Gelder laatst opperde over wat er gedaan moet worden met XR demonstranten.
Wat draagt XR nu eigenlijk werkelijk bij aan een beter klimaat, buiten mensen onnodig laten omrijden met de auto en bekende kunstwerken besmeuren?quote:Op woensdag 29 januari 2025 00:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
In Servie worden sommige van die protesteerders van de sokken gereden. Het sentiment is hier niet zo giftig maar je kan echt wel een gek tegenkomen die op mensen inrijd.
Ik denk niet dat alles wat XR doet het meest effectief is maar wat proberen gedaan te krijgen om onze leefomgeving leefbaar te houden ook in de toekomst vind ik zeker een minimaal beetje ongemak waard. Mensen stellen zich wat mij betreft vreselijk aan over die blokkades, wat is de werkelijke impact op hun leven daarvan nou eigenlijk? Af en toe een boos geschreven nieuwsberichtje? De impact van een veranderend klimaat zal je nog wel merken ook met je kop in het zand. In tegenstelling tot een blokkade een half land van je vandaan.
Het is op dit moment nou niet alsof er veel zaken zijn die je met goed vertrouwen wel aan Den Haag over kan laten met wat er nu in meerderheid zit.
Ja. Zo kun je elke demonstratie wel platredeneren natuurlijk.quote:Op woensdag 29 januari 2025 00:33 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Wat draagt XR nu eigenlijk werkelijk bij aan een beter klimaat, buiten mensen onnodig laten omrijden met de auto en bekende kunstwerken besmeuren?
arbeid loont ook nietquote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waarom moet alles altijd maar weer kapot genivelleerd worden? Arbeid mag niet meer lonen ofzo.
Als wij echt naar 3% defensieuitgaven van het BNP moeten dan zou wel het algemene btw-tarief naar 22% moeten. Ik ben alleen tegen het algemene btw-tarief van 21,4%, omdat het niet werken met gehele procenten in de btw-tarieven voor erg veel extra administratieve rompslomp zorgt, dus als het algemene btw-tarief verhoogd wordt, dan moet deze naar 22% verhoogd worden.quote:Op woensdag 29 januari 2025 07:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Het hoogste BTW tarief verhogen naar 21,4%, ronduit debiel….
Levensmiddelen blijft 9%, al kun je natuurlijk in plaats van het algemene btw-tarief verhogen ook het lage btw-tarief verhogen van 9% naar 11%.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:05 schreef Kickinalfa het volgende:
Ze hadden gewoon de cultuur sector onder het normale btw moeten laten vallen.
Nu gaan we nog meer betalen voor o.a. levensmiddelen.
Nee, dus. Het 21% tarief is het luxe-goederen tarief.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:05 schreef Kickinalfa het volgende:
Ze hadden gewoon de cultuur sector onder het normale btw moeten laten vallen.
Nu gaan we nog meer betalen voor o.a. levensmiddelen.
Wat is dit nu weer voor onzin.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:07 schreef Erno-BE het volgende:
omdat het niet werken met gehele procenten in de btw-tarieven voor erg veel extra administratieve rompslomp zorgt,
Er zijn meer knoppen om aan te draaien dan het verhogen van het BTW tarief.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als wij echt naar 3% defensieuitgaven van het BNP moeten dan zou wel het algemene btw-tarief naar 22% moeten. Ik ben alleen tegen het algemene btw-tarief van 21,4%, omdat het niet werken met gehele procenten in de btw-tarieven voor erg veel extra administratieve rompslomp zorgt, dus als het algemene btw-tarief verhoogd wordt, dan moet deze naar 22% verhoogd worden.
Op zich is voor het extra belasten van consumptie wel wat te zeggen. Maar dan moet je eigenlijk ook de belasting op arbeid verlagen (m.n. In de laagste schijven) en dat zal er niet in zitten.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:12 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Er zijn meer knoppen om aan te draaien dan het verhogen van het BTW tarief.
BTW verhogen wakkert inflatie aan, werkt denivellerend en is in mijn ogen slecht voor de economie.
Wat een gelul, kwestie van aanpassen in de software. Of werk jij met een papieren boekhouding ofzo?quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
omdat het niet werken met gehele procenten in de btw-tarieven voor erg veel extra administratieve rompslomp zorgt, dus als het algemene btw-tarief verhoogd wordt, dan moet deze naar 22% verhoogd worden.
Het hoge BTW tarief werkt niet denivellerend. Het lage tarief verhogen zou dat wel doen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:12 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Er zijn meer knoppen om aan te draaien dan het verhogen van het BTW tarief.
BTW verhogen wakkert inflatie aan, werkt denivellerend en is in mijn ogen slecht voor de economie.
Of je verhoogt de belasting op vermogen. Wat je nu gaat krijgen is dat Jan modaal voor de rekening opdraait terwijl de onderlaag wordt gecompenseerd en de vermogende medemens amper wordt geraakt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Op zich is voor het extra belasten van consumptie wel wat te zeggen. Maar dan moet je eigenlijk ook de belasting op arbeid verlagen (m.n. In de laagste schijven) en dat zal er niet in zitten.
Niet alle levensmiddelen vallen onder het lage tarief.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:08 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Levensmiddelen blijft 9%, al kun je natuurlijk in plaats van het algemene btw-tarief verhogen ook het lage btw-tarief verhogen van 9% naar 11%.
Alcohol niet. En dat is terecht aangezien het geen eerste levensbehoefte betreft. Al zullen sommigen daar wellicht anders over denkenquote:Op woensdag 29 januari 2025 08:28 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Niet alle levensmiddelen vallen onder het lage tarief.
Meer betalen voor boodschappen zodat we keukenromannetjes kunnen sponseren.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dus. Het 21% tarief is het luxe-goederen tarief.
Alleen tabak en alcohol niet.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:28 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Niet alle levensmiddelen vallen onder het lage tarief.
En dus wordt nu voor de simpelste oplossing gekozen: een platte verhoging van het btw-tarief. De keuze lijkt daarbij te vallen op het 21-procentstarief, omdat het daarbij vaak om ‘luxeartikelen’ gaat. Al geldt dat tarief ook voor gewone boodschappen als wc-papier, shampoo en tandpasta.quote:
Je kan er lacherig over doen maar het lezen van boeken en kranten verhoogt wel degelijk het kennisniveau van de bevolking. Sommige jongeren kunnen inmiddels zo slecht lezen en schrijven dat het bijna grenst aan analfabetisme.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Meer betalen voor boodschappen zodat we keukenromannetjes kunnen sponseren.
Nee, alle voedsel en drinken, op alcoholhoudende dranken na, is 9% en krijgt dus geen verhoging. Zelfs snoepgoed heeft het lage tarief. Je gaat dus hooguit iets meer betalen voor je alcoholconsumpties, nergens anders voor qua boodschappen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Meer betalen voor boodschappen zodat we keukenromannetjes kunnen sponseren.
Dat probleem los je niet op met een lager BTW-tarief hoor.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je kan er lacherig over doen maar het lezen van boeken en kranten verhoogt wel degelijk het kennisniveau van de bevolking. Sommige jongeren kunnen inmiddels zo slecht lezen en schrijven dat het bijna grenst aan analfabetisme.
Nee maar ik denk dat het duurder maken van boeken en kranten ook niet echt bijdraagt aan de aantrekkelijkheid ervan. Daar doelde ik op.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat probleem los je niet op met een lager BTW-tarief hoor.
Eens, dat heeft weinig met elkaar te maken. Aangezien de bibliotheek, inclusief de online bibliotheek, gratis is voor iedereen onder de 18, en kringloopwinkels vol staan met ook vrij nieuwe boeken die nog geen euro kosten, is de prijs van boeken voor jongeren echt niet de reden dat ze niet lezen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat probleem los je niet op met een lager BTW-tarief hoor.
https://www.debestseller60.nl/quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je kan er lacherig over doen maar het lezen van boeken en kranten verhoogt wel degelijk het kennisniveau van de bevolking. Sommige jongeren kunnen inmiddels zo slecht lezen en schrijven dat het bijna grenst aan analfabetisme.
Boekensubsidie. Ja zo kan je het lage btw-tarief natuurlijk ook noemen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:37 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
https://www.debestseller60.nl/
In de hele top 60 staan welgeteld 6 kinderboeken, maar gelukkig kunnen we wel Baantjer boeken voorzien van subsidie.
.
Wel verzorgingsproducten, dacht ik.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, alle voedsel en drinken, op alcoholhoudende dranken na, is 9% en krijgt dus geen verhoging. Zelfs snoepgoed heeft het lage tarief. Je gaat dus hooguit iets meer betalen voor je alcoholconsumpties, nergens anders voor qua boodschappen.
Ja, de shampoo en het toiletpapier wordt in theorie 0,33% duurder, maar die prijzen zijn in de winkel afgerond op 99 of 95 cent, geen supermarkt die een pak wc papier van 8,99 euro naar 9,02 euro gaat verhogen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wel verzorgingsproducten, dacht ik.
Het hogere BTW tarief verhogen werkt wel degelijk nivellerend. Lagere inkomens en modaal kopen ook verzorgingsproducten, kleding en electronica, en besteden een groter deel van hun inkomen aan aankopen dan vermogende mensen die hun geld beleggen of investeren ofzo en maar een klein deel van hun inkomen uitgeven.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het hoge BTW tarief werkt niet denivellerend. Het lage tarief verhogen zou dat wel doen.
Ik vind BTW, zeker het hoge tarief, een prima knop om aan te draaien. Ja, de inflatie gaat met een 0,4 procentpunt verhoging van het hoge BTW tarief vast ergens tussen de 0,1 en 0,2% omhoog. Maar aan de andere kant is er al tijden de roep op meer belasting op verbruik (de vervuiler betaalt, weten we nog) en minder op arbeid. Alles wat die richting op beweegt is wat mij betreft toe te juichen.
In dit geval had ik gehoopt dat het ze zou lukken om de rare uitwassen uit het lage BTW tarief naar het hoge te schuiven. Maar dat is blijkbaar toch technisch te ingewikkeld, aangezien daar wel kamerbrede steun voor was.
Het zou je verbazen hoeveel ondernemers nog met Word of Excel zit te kutten. 21,4% btw is compleet onwerkbaar, verhoog dan het btw-tarief naar 22% of 23%, maar ga niet werken met niet-gehele getallen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat een gelul, kwestie van aanpassen in de software. Of werk jij met een papieren boekhouding ofzo?
Verbruiksbelasting is juist een prima knop, het vervelende is alleen dat er nooit aan de tegenknop (arbeid) gedraaid wordt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 07:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Het hoogste BTW tarief verhogen naar 21,4%, ronduit debiel….
Dat iedereen bij elke (belasting)aanpassing altijd doet alsof het ceteris paribus gaat plaatsvinden en dús alleen maar extra kosten zou opleveren, is iets wat op elk dossier terugkomt. Begin voor de grap eens een discussie over rekeningrijden of een fatsoenlijke vermogensbelasting...quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Verbruiksbelasting is juist een prima knop, het vervelende is alleen dat er nooit aan de tegenknop (arbeid) gedraaid wordt.
Het wordt tijd dat er weer eens iemand met enige visie op financiën en belastingen komt. Maar dat zit er met dit soort partijen niet echt in natuurlijk.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Verbruiksbelasting is juist een prima knop, het vervelende is alleen dat er nooit aan de tegenknop (arbeid) gedraaid wordt.
Het gaat niet om snijden, het gaat om uitvoerbaarheid en efficiëntie. Door regelingen te complex te maken met veel uitzonderingen en losse regelingen voor subgroepen creëert men namelijk 2 problemen:quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom toch telkens snijden waar geen vet op de botten zit?
Een visie op belasting begint met een visie op zorgkosten. Zolang daar geen visie op komt weet ik namelijk al in welke richting de belastingen zich zullen bewegen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:18 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het wordt tijd dat er weer eens iemand met enige visie op financiën en belastingen komt. Maar dat zit er met dit soort partijen niet echt in natuurlijk.
I wonder why.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:30 schreef tizitl2 het volgende:
Een visie op belasting begint met een visie op zorgkosten. Zolang daar geen visie op komt weet ik namelijk al in welke richting de belastingen zich zullen bewegen.
Maar vooralsnog zie ik vrijwel geen politicus die dat onderwerp ook maar met een poolstok durft aan te raken.
Vooralsnog bestaat die visie bij zo'n beetje alle partijen uit 'vingers in de oren en heel hard lalala roepen'.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:30 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Een visie op belasting begint met een visie op zorgkosten. Zolang daar geen visie op komt weet ik namelijk al in welke richting de belastingen zich zullen bewegen.
Maar vooralsnog zie ik vrijwel geen politicus die dat onderwerp ook maar met een poolstok durft aan te raken.
Die visie was er. Afschaffen van lager tarief op veel terreinen. Maar dat is afgeschoten door politiek gekonkel en gelobby. Tja. Er was ook een visie om het lagere tarief helemaal af te schaffen en dan levensmiddelen bijvoorbeeld vrij te stellen van btw. Daar geldt hetzelfde voor.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:18 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het wordt tijd dat er weer eens iemand met enige visie op financiën en belastingen komt. Maar dat zit er met dit soort partijen niet echt in natuurlijk.
Een fatsoenlijke vermogensbelasting zou zeer terecht zijn. Rekeningrijden is onzin. Autorijden is al veel te duur in Nederland. Belasting op gebruik bestaat al in de vorm van (ook al belachelijk hoge) accijns. En met een spitsheffing pak je alleen de mensen die van de baas verplicht 5 dagen per week op kantoor moeten komen opdraven.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:10 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dat iedereen bij elke (belasting)aanpassing altijd doet alsof het ceteris paribus gaat plaatsvinden en dús alleen maar extra kosten zou opleveren, is iets wat op elk dossier terugkomt. Begin voor de grap eens een discussie over rekeningrijden of een fatsoenlijke vermogensbelasting...
Maar in dit geval is het echt gewoon een directe verhoging zonder verlaging elders.
Klopt, dus wordt het ¤ 9,19 of ¤ 9,49.quote:Op woensdag 29 januari 2025 08:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de shampoo en het toiletpapier wordt in theorie 0,33% duurder, maar die prijzen zijn in de winkel afgerond op 99 of 95 cent, geen supermarkt die een pak wc papier van 8,99 euro naar 9,02 euro gaat verhogen.
Nee want dan worden de levensmiddelen nog duurderquote:Op woensdag 29 januari 2025 10:59 schreef ESF1Gamer het volgende:
Is het niet gewoon handiger 1 BTW tarief van 15% (dus tussen het lage tarief van 9% en het hoge van 21% in)
Ik vind het in de basis eigenlijk wel een goed idee. Voorbeeld. Ik werk nu 36 uur. Baas loopt al een halfjaar te leuren of ik naar 40 wil. Ik heb nagevraagd wat het oplevert. Nou laat maar hangenquote:Op woensdag 29 januari 2025 11:03 schreef ESF1Gamer het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)mensen-met-uitkering
VVD wil de armste mensen nog verder uitknijpen.
Als je vroeger in Frankrijk of Italië naar de supermarkt ging, schrok je je de tyfus bij de kassa. Tegenwoordig is het andersomquote:Op woensdag 29 januari 2025 11:03 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Nee want dan worden de levensmiddelen nog duurder
Normaal werk ik 32 uur met 36 uur op papier. Ik koop uren vanuit uit een budget die in.quote:Op woensdag 29 januari 2025 11:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vind het in de basis eigenlijk wel een goed idee. Voorbeeld. Ik werk nu 36 uur. Baas loopt al een halfjaar te leuren of ik naar 40 wil. Ik heb nagevraagd wat het oplevert. Nou laat maar hangen
Ik ben geen VVD-stemmer maar ik vind wel dat het kaalplukken van de middenklasse moet stoppen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 11:10 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Normaal werk ik 32 uur met 36 uur op papier. Ik koop uren vanuit uit een budget die in.
Dus gewoon loon behoud enzo.
Ik ben het niet eens met de VVD plannen. Het moet wel anders, maar meer maatschappelijker.
Zolang de VVD er zit blijven de hoge inkomens en bedrijven buiten schotquote:Op woensdag 29 januari 2025 11:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik ben geen VVD-stemmer maar ik vind wel dat het kaalplukken van de middenklasse moet stoppen.
Geen enkele partij die dat zal doen, want daar valt immers het makkelijkste iets te halen. Rechts wil de rijken altijd ontzien, links de minima. Dus beide pakken de middenklasse.quote:Op woensdag 29 januari 2025 11:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik ben geen VVD-stemmer maar ik vind wel dat het kaalplukken van de middenklasse moet stoppen.
Fijn dat je direct mijn punt bewijst dat elk voorgestelde wijziging wordt afgeschoten met het argument dat allerlei andere concepten het al duur genoeg maken. Dit is precies waar ik op wees.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Een fatsoenlijke vermogensbelasting zou zeer terecht zijn. Rekeningrijden is onzin. Autorijden is al veel te duur in Nederland. Belasting op gebruik bestaat al in de vorm van (ook al belachelijk hoge) accijns. En met een spitsheffing pak je alleen de mensen die van de baas verplicht 5 dagen per week op kantoor moeten komen opdraven.
Alsof de VVD dat daadwerkelijk doet. Hebben net de hypotheekrenteaftrek terug verhoogd voor alleen de bovenste schaalquote:Op woensdag 29 januari 2025 11:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De BTW is niet gemiddeld 15%, want veel meer (en ook duurdere) dingen vallen in het hoge tarief dan in het lage.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:59 schreef ESF1Gamer het volgende:
Is het niet gewoon handiger 1 BTW tarief van 15% (dus tussen het lage tarief van 9% en het hoge van 21% in)
Ik zou meteen mee-crowdfunden voor een Nederlandse Led By Donkeys die dit soort tweets en stemmingsuitslagen als tweeluik op alle NS-stations hangt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 11:55 schreef Momo het volgende:
Ja Geertje wel leuk dit soort tweets voor je achterban
[ x ]
Maar in de kamer wel stemmen voor verhoging BTW
Een BTW-verhoging is dan ook het tegenovergestelde van een bezuiniging.quote:Op woensdag 29 januari 2025 11:55 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Hij praat ook alsof-ie er geen invloed op heeft. Dit soort retoriek werkt misschien vanuit de oppositie, maar het is als kapitein van het schip een beetje raar om te klagen over de gevaren koers.quote:Op woensdag 29 januari 2025 11:55 schreef Momo het volgende:
[ x ]
https://nos.nl/artikel/25(...)en-naar-21-4-procentquote:Op woensdag 29 januari 2025 12:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hij praat ook alsof-ie er geen invloed op heeft. Dit soort retoriek werkt misschien vanuit de oppositie, maar het is als kapitein van het schip een beetje raar om te klagen over de gevaren koers.
Er liggen blijkbaar 3 voorstellen:quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:59 schreef ESF1Gamer het volgende:
Ik blijf er bij dat het verhogen van de BTW op sportscholen en boeken geen slecht idee was. Ook de methode waarop je de armeren het minste raakt. Of een boek nu 22 of 24 euro is, in beide gevallen valt het voor veel mensen in de categorie onbetaalbaar.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:12 schreef Tijn het volgende:
Dus zowel de coalitie als de oppositie vindt het niks, maar het is toch het meest kansrijke plan dat op tafel ligt. Interessant weer.
Jaagt weer lekker de inflatie aan. Bah.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er liggen blijkbaar 3 voorstellen:
- Hoge tarief van 21% naar 21,4%
- Alle BTW naar 17,5%
- Bepaalde producten overhevelen van 9% naar 21%, dat is eigenlijk het oorspronkelijke idee waar het toen boeken en sport waren, wellicht dat er nu wat andere zaken tussen zitten?
Alle BTW gelijk geeft wel een hoop gedoe minder, maar maakt de boodschappen zeer fors duurder en dat lijkt me geen goed idee.
Ah, een verkapte manier dus om gewoon het 9% gedeelte af te schaffen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er liggen blijkbaar 3 voorstellen:
- Hoge tarief van 21% naar 21,4%
- Alle BTW naar 17,5%
- Bepaalde producten overhevelen van 9% naar 21%, dat is eigenlijk het oorspronkelijke idee waar het toen boeken en sport waren, wellicht dat er nu wat andere zaken tussen zitten?
Alle BTW gelijk geeft wel een hoop gedoe minder, maar maakt de boodschappen zeer fors duurder en dat lijkt me geen goed idee.
Jamaar door hunnie konden we de boeken niet naar x% doen, dus nu 'moeten' we dit wel doen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:10 schreef Koffieplanter het volgende:
Kan iemand mij helpen een reden te verzinnen waarom dit de schuld is van Timmermans?
Autorijden is in Nederland toch ook al heel duur? Zeker vergeleken met de ons omringende landen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 11:34 schreef VoMy het volgende:
[..]
Fijn dat je direct mijn punt bewijst dat elk voorgestelde wijziging wordt afgeschoten met het argument dat allerlei andere concepten het al duur genoeg maken. Dit is precies waar ik op wees.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |