Alleen al controlleren uit welk land iemand komt is onmogelijk.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:09 schreef Scorpie het volgende:
Het gebruik van social media tegengaan voor de jeugd is een uitstekend idee. Of een verbod te handhaven valt, valt echter te bezien.
quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:02 schreef capuchon_jongen het volgende:
Maar wie controleert dat. Dan moet je met ID controle werken.(DigiD app) En denk niet dat tiktok en facebook ierom staan te springen.
Een neefje van me was 11 en loog dat hij 13 was en zat op tiktok.
De 'oplossing' van de EU:quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Alleen al controlleren uit welk land iemand komt is onmogelijk.
Zoveel manieren om het te omzeilen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:02 schreef capuchon_jongen het volgende:
Maar wie controleert dat. Dan moet je met ID controle werken.(DigiD app) En denk niet dat tiktok en facebook ierom staan te springen.
In welk opzicht, precies?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:02 schreef Loverboii het volgende:
Werkgevers mogen er wel strenger op zijn m.i.
Ik weet vrij veel van Authenticatie systemen af (ben verantwoordelijk voor meerdere authenticatie systemen bij een groot bank), en ik denk dat dit wel eens heel snel doorgevoerd kan worden. Wat we destijds met de Corona App zagen was al een voorproefje dat het systeem al klaar staat om in gebruik te worden genomen, echter er zijn op dit moment nog te veel wetten die dat verbieden. Echter de trein dendert langzaam voort, om nog een voorbeeld te geven is deze: https://www.tudelft.nl/st(...)-circulaire-economiequote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
De 'oplossing' van de EU:
[ x ]
Ze hebben die sci-fi digitalisering niet nodig omdat ze het bij de wortel aanpakken, namelijk bij de techbedrijven zelf, dit heeft men al succesvol gedaan bij de Crypto en Gokbedrijven. Ja technisch gezien kan je veel omzeilen, maar voor 95% van de mensen is dit veel te veel gedoe.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:50 schreef mitt het volgende:
[..]
Zoveel manieren om het te omzeilen.
Zijn nog wel jaren sci-fi digitalisering weg voordat dit soort dingen kunnen worden gereguleerd.
Veel van die ouders kunnen hun kinderen ook niet verzorgen en stoppen ze overdag in een kinderasiel waar ze dan ook nog eens de hoofdprijs moeten betalen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:58 schreef Hyaenidae het volgende:
Het houden van kinderen zouden ze moeten verbieden, scheelt een hoop problemen.
Dat ze met hun hoofd meer met hun telefoon bezig zijn dan met hun werk. Lijkt me niet bevorderlijk voor beide partijen.quote:
Word aan gewerkt:quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:58 schreef Hyaenidae het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
Ga jij nu voor persvrijheid pleitenquote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:03 schreef Jeo_Boden het volgende:
Ze zijn bang dat de jonge generatie een alternatief medium hebben waar ze een andere invalshoek te zien krijgen op zaken dan wordt gepresenteerd via de mainstream gereguleerde kanalen. Zoals Jonathan Grernblatt va de ADL zei, parafrasseer: als Israel de support van de jonge generatie verliest kan Israel het schudden.
Jongeren zijn namelijk de toekomst.
[ tiktok ]
DPG Media is dan ook het favoriete schoothondje van de EU.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Het AD maakt weer promotie voor de verdere uitrol van de totalitaire infrastructuur en plaatst de staat maar wat graag in de rol van de ouders.
Gebrek aan regelgeving en handhaving creeert een probleem wat dan weer door de EU opgelost moet worden met meer controle over de burger.
Hear hear.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:05 schreef MichaelScott het volgende:
Maak er dan meteen 18 van, dan kunnen er tenminste tieten gepost worden.
Dat denken zit hem het gevaar in, zouden de Joden het erg gevonden hebben in 1932 toen de Amsterdamse boekhouding keurig op de kaart intekende waar de Joodse gezinnen woonden?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:07 schreef Hyperdude het volgende:
Alles verbieden waar ik geen last van heb/denk te hebben.
De Nederlandse Sociale Media Bond (DMB)quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:27 schreef Morri2 het volgende:
Leuk bedacht, maar ligt dit niet ook bij de ouders? Wat heb je aan zo'n leeftijdsgrens, en wie moet dat dan gaan handhaven?
De EU met hun verplichte digitale ID om op het internet te mogen.quote:
't is de EU niet enkelt om de kinderen te doen natuurlijk. Want iedereen zal een ID moeten tonen om te bewijzen dat ze oud genoeg zijn. Maar dit zal weer als BNW complot geneuzel aangemerkt worden denk ik.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:27 schreef Morri2 het volgende:
Leuk bedacht, maar ligt dit niet ook bij de ouders? Wat heb je aan zo'n leeftijdsgrens, en wie moet dat dan gaan handhaven?
Is dit niet anders? Sociale media zit zoveel meer verwoven in de maatschappij dan crypto en gokken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ze hebben die sci-fi digitalisering niet nodig omdat ze het bij de wortel aanpakken, namelijk bij de techbedrijven zelf, dit heeft men al succesvol gedaan bij de Crypto en Gokbedrijven. Ja technisch gezien kan je veel omzeilen, maar voor 95% van de mensen is dit veel te veel gedoe.
Ik doelde er meer op dat het veel makkelijker is om de 5 grote social media verplichten om dit af te dwingen, dan dat ze allemaal lastige dingen moeten toepassen aan de gebruikers kant.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:40 schreef mitt het volgende:
[..]
Is dit niet anders? Sociale media zit zoveel meer verwoven in de maatschappij dan crypto en gokken.
Buiten dat verdwijnt een belangrijk deel van het netwerk effect. Het is niet zo aantrekkelijk je te begeven op, zeg, facebook als je vriendjes er niet zijn.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik doelde er meer op dat het veel makkelijker is om de 5 grote social media verplichten om dit af te dwingen, dan dat ze allemaal lastige dingen moeten toepassen aan de gebruikers kant.
Klopt, daarom is het ook niet zo moeilijk. Bovendien wat privacy betreft zijn Nederlanders beste makke schaapjes.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:50 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Buiten dat verdwijnt een belangrijk deel van het netwerk effect. Het is niet zo aantrekkelijk je te begeven op, zeg, facebook als je vriendjes er niet zijn.
Tja, dat is aan de werkgever of die daar problemen mee heeft, hebben wij toch verder weinig van te vinden?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:01 schreef Loverboii het volgende:
[..]
Dat ze met hun hoofd meer met hun telefoon bezig zijn dan met hun werk. Lijkt me niet bevorderlijk voor beide partijen.
Wat doe je hier dan?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:03 schreef Nyamuk het volgende:
Als je Nederlandse TV kijkt mag je niets zeggen over social media.
Kinderen horen niet op het internet
Wie betaalt dan jouw pensioen? Wie verzorgt/helpt jou wanneer je ouder bent? Wie werkt er in de supermarkt, werkt op het land, onderhoudt de wegen, etc.? Jouw medebejaarden?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:58 schreef Hyaenidae het volgende:
Dat betaal je zelf tegenwoordig met je persoonlijke potje.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 13:18 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wie betaalt dan jouw pensioen? Wie verzorgt/helpt jou wanneer je ouder bent? Wie werkt er in de supermarkt, werkt op het land, onderhoudt de wegen, etc.? Jouw medebejaarden?
Ik snap dat je waarschijnlijk niet serieus bent, maar het heeft wel veel raakvlakken met de populaire gedachte in individualistische samenlevingen, dat mensen met kinderen de maatschappij vooral tot last zijn. En dat is natuurlijk te kortzichtig voor woorden.
We hebben 1 klein probleempje, laat we het oplossen door iedereen en zn moeder onder staatscontrole te plaatsen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
[ x ]
quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:36 schreef Jeo_Boden het volgende:
[..]
't is de EU niet enkelt om de kinderen te doen natuurlijk. Want iedereen zal een ID moeten tonen om te bewijzen dat ze oud genoeg zijn. Maar dit zal weer als BNW complot geneuzel aangemerkt worden denk ik.
Volgens mij is de planning dat dat dit jaar ingevoerd gaat worden ja.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:36 schreef Jeo_Boden het volgende:
[..]
't is de EU niet enkelt om de kinderen te doen natuurlijk. Want iedereen zal een ID moeten tonen om te bewijzen dat ze oud genoeg zijn. Maar dit zal weer als BNW complot geneuzel aangemerkt worden denk ik.
EUSR.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
[ x ]
De generatie die vroeger Twilight CD's zat te verhandelen op het schoolplein en copyparty's afstruinde...quote:In bijna alle leeftijdsgroepen is een meerderheid te zien voor ophoging van de minimumleeftijd van de huidige 13 jaar, zo komt naar voren uit het representatieve ‘Nationaal Social Media Onderzoek 2025'.
Zoals ik al schreef haat ik verboden en zou ik ook dat verbod verbieden.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 13:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat nou als ze dingen verbieden gaan verbieden?
Dit ligt vooral bij de ouders ja. En zoals bij alles moet je als kind mazzel hebben dat je bij de juiste ouders geboren wordt.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:27 schreef Morri2 het volgende:
Ook niet te handhaven. Men denkt alles maar met verboden op te lossen. Bevalt mij iets niet dan graag een verbod zolang mijn eigenaardigen maar niet verboden worden.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 13:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
De generatie die vroeger Twilight CD's zat te verhandelen op het schoolplein en copyparty's afstruinde...
En nu wijsneuzerig doen dat eea maar verboden moet worden... Donder toch een eind op met je verbodsfetisjisme.
Dat kan niet, dat is een paradox. Zoiets als: Bevat een lege verzameling die lege verzamelingen bevat ook zichzelf?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zoals ik al schreef haat ik verboden en zou ik ook dat verbod verbieden.
Er is wel een aantoonbaar probleem met social media en kinderen/pubers natuurlijk. Dat is echt onvergelijkbaar met Twilight CD’s.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 13:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
De generatie die vroeger Twilight CD's zat te verhandelen op het schoolplein en copyparty's afstruinde...
En nu wijsneuzerig doen dat eea maar verboden moet worden... Donder toch een eind op met je verbodsfetisjisme.
Altijd als er wat nieuws is dan vindt een bepaalde club dat het maar verboden moet worden voor de jeugd want slechte invloed, blablabla.... Dit soort geneuzel hoor je elke keer weer, of het nou om stripboeken, TV, radio of wat dan ook gaat. Altijd staan er wel een stel wannabe dominees op die alles maar verderfelijk vinden voor de jeugd...quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:05 schreef Lichtloper het volgende:
Er is wel een aantoonbaar probleem met social media en kinderen/pubers natuurlijk. Dat is echt onvergelijkbaar met Twilight CD’s.
Een verbod lijkt me niet de beste oplossing, maar er moet wel íets gebeuren.
Mij is niks gevraagd? Jou wel?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Maar als een meerderheid van de Nederlanders dit wil, is die “Kabinet” het dan niet aan zichzelf verplicht dit ook uit te voeren? Dit “Kabinet” was er toch om de wil van het volk uit te voeren?
Het gaat ook om de signalerende werking. Veel van die apps zijn erger dan crack. Het is niet gek dat je kinderen daar tegen wilt beschermen. Nog even los van het feit dat er allerhande privacy risico's zijn waar opmerkelijk weinig mensen zich zorgen over maken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:05 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Er is wel een aantoonbaar probleem met social media en kinderen/pubers natuurlijk. Dat is echt onvergelijkbaar met Twilight CD’s.
Een verbod lijkt me niet de beste oplossing, maar er moet wel íets gebeuren.
Allemaal inloggen met de EUid app voor het gebruik van internet.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:02 schreef capuchon_jongen het volgende:
Crack nog wel...quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:15 schreef AgLarrr het volgende:
Het gaat ook om de signalerende werking. Veel van die apps zijn erger dan crack. Het is niet gek dat je kinderen daar tegen wilt beschermen. Nog even los van het feit dat er allerhande privacy risico's zijn waar opmerkelijk weinig mensen zich zorgen over maken.
Het sluit iig lekker aan bij de beweging smarphone vrij opgroeien, waar ik volmondig achter sta.
Probeer maar eens een telefoon van een 2 jarige af te pakken.quote:
Als de meerderheid het niet wil zoals massaimmigratie dan kan het niet want wet a, verdrag b, convenant c, enzovoorts.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Maar als een meerderheid van de Nederlanders dit wil, is dit “Kabinet” het dan niet aan zichzelf verplicht dit ook uit te voeren? Dit “Kabinet” was er toch om de wil van het volk uit te voeren?
Het is inmiddels glashelder dat die apps zo ontworpen worden dat ze zo vaak mogelijk die gebieden in je hersenen triggeren waar dopamine wordt aangemaakt en loskomt om ervoor te zorgen dat je blijft scrollen, klikken, kijken. Kinderen, zeker hele jonge, hebben hier geen enkele weerstand tegen.quote:
Er is geen massa-immigratie, dat is jaren geleden al aangetoond. En er zijn geen verdragen etc m.b.t sociale media die dit zouden kunnen blokkeren. Ik kan me nog wel voorstellen dat art. 1 van de Grondwet een probleem kan vormen. Een sluwe advocaat zou kunnen betogen: ‘waarom ik van 15 niet en mijn neefje van 16 wel?’ De RVS zou bij controle van een eventuele wet ook dit als argument kunnen gebruiken om (terecht) negatief te adviseren.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:18 schreef Nober het volgende:
[..]
Als de meerderheid het niet wil zoals massaimmigratie dan kan het niet want wet a, verdrag b, convenant c, enzovoorts.
Mij wordt nooit wat gevraagdquote:
Ben je als ouder zelf bij, daar heb ik geen overheidsregulatie voor nodig gehad.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:24 schreef AgLarrr het volgende:
Het is inmiddels glashelder dat die apps zo ontworpen worden dat ze zo vaak mogelijk die gebieden in je hersenen triggeren waar dopamine wordt aangemaakt en loskomt. Kinderen, zeker hele jonge, hebben hier geen enkele weerstand tegen.
Want tegenwoordig is het godsonmogelijk om je kinderen naar buiten te sturen zonder telefoon? Of doen de ouders dat ook zelf aangezien Sterre en Mees wel strak in de gaten gehouden moeten worden middels trackers...quote:Los van de verslaving op zichzelf, die de rest van een leven kan duren, gaat de bestede tijd op social media ten koste van tijd die besteed wordt aan dingen die kinderen wel moeten leren om zich staande te kunnen houden in de wereld. Zoals sociale vaardigheden ontwikkelen.
Hoe weet je nu zonder trackers op hun telefoon waar je kinderen zijn?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:31 schreef AchJa het volgende:
Want tegenwoordig is het godsonmogelijk om je kinderen naar buiten te sturen zonder telefoon? Of doen de ouders dat ook zelf aangezien Sterre en Mees wel strak in de gaten gehouden moeten worden middels trackers...
Dat weet je niet en dat was vroeger ook geen probleem. Dus is het ook geen probleem om ze naar buiten te sturen zonder telefoon toch?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hoe weet je nu zonder trackers op hun telefoon waar je kinderen zijn?
Als informaticus is me dat uiteraard bekend.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat kan niet, dat is een paradox. Zoiets als: Bevat een lege verzameling die lege verzamelingen bevat ook zichzelf?
Grappig dat je denkt dat dit een grap is, het krijgen van meer kinderen om een probleem op te lossen voor de ouderen is nou precies een perfect voorbeeld van een Ponzi scheme.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 13:18 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wie betaalt dan jouw pensioen? Wie verzorgt/helpt jou wanneer je ouder bent? Wie werkt er in de supermarkt, werkt op het land, onderhoudt de wegen, etc.? Jouw medebejaarden?
Ik snap dat je waarschijnlijk niet serieus bent, maar het heeft wel veel raakvlakken met de populaire gedachte in individualistische samenlevingen, dat mensen met kinderen de maatschappij vooral tot last zijn. En dat is natuurlijk te kortzichtig voor woorden.
Hoe anders heeft de mensheid kunnen overleven? We hebben kinderen nodig om als soort te kunnen blijven voortbestaan, das gewoon een feit.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 15:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Grappig dat je denkt dat dit een grap is, het krijgen van meer kinderen om een probleem op te lossen voor de ouderen is nou precies een perfect voorbeeld van een Ponzi scheme.
Ik mag toch hopen dat we over 30 jaar wel fatsoenlijke robots hebben.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:00 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hoe anders heeft de mensheid kunnen overleven? We hebben kinderen nodig om als soort te kunnen blijven voortbestaan, das gewoon een feit.
En juist het gegeven dat we collectief onze kinderen klaarstomen voor de toekomst (scholing/collectieve kennisoverdracht) heeft ons geholpen ons verder te ontwikkelen.
Wat stel jij dan voor? Dat we kinderen krijgen gaan ontmoedigen en het als last voor de maatschappij gaan betitelen?
Ik stel ook een verbod op forums voor, of dat je maar maximaal 5 keer dag mag posten!quote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:12 schreef Chandler het volgende:
1001% mee eens! Als ik kijk wat het onze jeugd (zeker op school) oplevert is het weinig tot niets en vaak ook nog meer gezeur dan plezier.. Woorden via chat, maar IRL durven ze niet... en als het er dan op aan komt zijn kinderen opeens dagenlang ziek thuis en komen pas weer op school na een gesprek...
Nee nee, direct een verbod zou ik omarmen!
Een forum is toch wel een compleet ander iets!quote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik stel ook een verbod op forums voor, of dat je maar maximaal 5 keer dag mag posten!
@:tong80
Dan ben ik voor vandaag en gisteren behoorlijk slecht bezig.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik stel ook een verbod op forums voor, of dat je maar maximaal 5 keer dag mag posten!
Het vuurwerkverbod werkte erg goed, in Amsterdam 3 boetes.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:47 schreef Hexagon het volgende:
Er doet zich een probleem voor
VERBIEDEN!!
Probleem opgelost!
Dat is helaas een beetje een populaire denkwijze geworden
Misschien is dat ook wel het probleem, dat je informatie gebruikt van jaren geleden. De bevolking groeit namelijk, terwijl de natuurlijke aanwas al 15 jaar daalt, al jaren sneller dan voorspeld. Zo snel dat de prognose voor 2030 het rapport van de staatscommissie, aangevraagd in 2018, al voor het uitbrengen van het rapport al werd bereikt.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Er is geen massa-immigratie, dat is jaren geleden al aangetoond.
Niet zo'n heel gek idee! In China moet je ook bij de meeste apps je paspoort scannen en een selfie maken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
[ x ]
Je wilt met de EU de kant op van Rusland en China?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:57 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Niet zo'n heel gek idee! In China moet je ook bij de meeste apps je paspoort scannen en een selfie maken.
Het internet in het westen is het wilde westen geworden en een broedplek voor criminaliteit en pestgedrag.
Die kant gaan we al op. D66 heeft immers bij het kruisje getekend voor het EU digitale ID.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je wilt met de EU de kant op van Rusland en China?
Ik weet het. Vreselijk is het.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:04 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Die kant gaan we al op. D66 heeft immers bij het kruisje getekend voor het EU digitale ID.
Och ja China dat moeten we willen. Ouders zijn er voor een opvoeding met enige steun van een overheid. En met die steun zou ik bedoelen, onderwijs, zwemlessen etc, en advies om straks op eigen benen te kunnen staan. Een advies om niet te roken is bijvoorbeeld prima. En met vallen en opstaan komen de meeste prima terecht.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:57 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Niet zo'n heel gek idee! In China moet je ook bij de meeste apps je paspoort scannen en een selfie maken.
Het internet in het westen is het wilde westen geworden en een broedplek voor criminaliteit en pestgedrag.
Dat mag. Dan sta ik mijlen ver op de eerste plaats que (kwaliteits) topics.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jongen, jij krijgt na 2 uur afkick verschijnselen!quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:42 schreef tong80 het volgende:
[..]
Dat mag. Dan sta ik mijlen ver op de eerste plaats que (kwaliteits) topics.
Dan pasquote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jongen, jij krijgt na 2 uur afkick verschijnselen!
Ik denk dat een groot probleem is dat opvoeding is veranderd, ouders zien hun kinderen veel minder, zijn veel te druk, vervolgens verwachten we dat de school het moet oplossen waar ook al geen ruimte/budget is voor alles buiten het lesgeven. Wellicht moeten we gewoon weer terug naar de kostscholen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Waarom zou de overheid dat moeten regelen? Ze kunnen wel een wet maken die het verbiedt, maar het is niet te handhaven. Scholen kunnen mobieltjes op school verbieden, dat kan prima. Ouders kunnen hun kinderen geen mobiel geven, waardoor ze ook veel minder toegang tot social media hebben.
Op zich zou het goed zijn dat men tot een jaar of 16 geen social media gebruikt, maar dat is gewoon niet te bereiken met een verbod.
Een goed boek over dit onderwerp, wat ook kijkt naar de toename van 'safetyism' in de echte wereld (meer en meer restricties voor kinderen, en minder en minder tijd zonder toezicht van ouderen, en meer en meer bezorgdheid over veiligheid van kinderen sinds de jaren 80/90) is 'The Anxious Generation, van Jonathan Haidt. Met website: https://www.anxiousgeneration.com/
Het rare is dus, ouders nu brengen veel MEER tijd door met hun kinderen dan in de jaren 80/90. In de jaren 80/90 speelden kinderen veel meer buiten (zonder toezicht volwassene, dus ook niet de ouders), of bij vriendjes thuis (dus ook zonder ouders). Kinderen gingen ook op jongere leeftijd alleen naar school, en naar sportclubs bijv. Nu zijn er veel vaker ouders bij. Dat is deels dat 'safetyism', wat flink toegenomen is, ondanks dat de wereld eigenlijk een stuk veiliger is geworden.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat een groot probleem is dat opvoeding is veranderd, ouders zien hun kinderen veel minder, zijn veel te druk, vervolgens verwachten we dat de school het moet oplossen waar ook al geen ruimte/budget is voor alles buiten het lesgeven. Wellicht moeten we gewoon weer terug naar de kostscholen.
Ja daar heb je wel een punt, maar ik denk dat het ook niet om het totale aantal uren gaat maar om de echte kwaliteit. Ik weet niet hoe oud je zelf bent, maar ik ben een kind van de jaren 80, de enige dag dat ik naar school ben gebracht was de eerste dag, en ik kan me ook niet herinneren dat mijn ouders (of die van anderen) bezorgt om ons waren. Het leven was simpel en mooi.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 21:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Het rare is dus, ouders nu brengen veel MEER tijd door met hun kinderen dan in de jaren 80/90. In de jaren 80/90 speelden kinderen veel meer buiten (zonder toezicht volwassene, dus ook niet de ouders), of bij vriendjes thuis (dus ook zonder ouders). Kinderen gingen ook op jongere leeftijd alleen naar school, en naar sportclubs bijv. Nu zijn er veel vaker ouders bij. Dat is deels dat 'safetyism', wat flink toegenomen is, ondanks dat de wereld eigenlijk een stuk veiliger is geworden.
Beste idee dat ik in jaren van een politicus heb gehoord. Niemand meer anoniem op internet.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
[ x ]
Same, opgegroeit in de jaren 80. Mijn ouders waren er lang niet altijd bij de voetbal of tenniswedstrijden, en inderdaad, volgens mij vanaf groep 3 of 4 alleen op de fiets naar school. Je ziet, heb ik het idee, nu ook dat ouders veel meer met hun kinderen iets doen, ipv dat ze hun kinderen alleen iets laten doen.quote:Op zondag 26 januari 2025 04:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja daar heb je wel een punt, maar ik denk dat het ook niet om het totale aantal uren gaat maar om de echte kwaliteit. Ik weet niet hoe oud je zelf bent, maar ik ben een kind van de jaren 80, de enige dag dat ik naar school ben gebracht was de eerste dag, en ik kan me ook niet herinneren dat mijn ouders (of die van anderen) bezorgt om ons waren. Het leven was simpel en mooi.
De officiële leeftijdsgrens voor sociale media in Nederland is 13 jaar.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Waarom zou de overheid dat moeten regelen? Ze kunnen wel een wet maken die het verbiedt, maar het is niet te handhaven. Scholen kunnen mobieltjes op school verbieden, dat kan prima. Ouders kunnen hun kinderen geen mobiel geven, waardoor ze ook veel minder toegang tot social media hebben.
Op zich zou het goed zijn dat men tot een jaar of 16 geen social media gebruikt, maar dat is gewoon niet te bereiken met een verbod.
Een goed boek over dit onderwerp, wat ook kijkt naar de toename van 'safetyism' in de echte wereld (meer en meer restricties voor kinderen, en minder en minder tijd zonder toezicht van ouderen, en meer en meer bezorgdheid over veiligheid van kinderen sinds de jaren 80/90) is 'The Anxious Generation, van Jonathan Haidt. Met website: https://www.anxiousgeneration.com/
Officieel ja, maar de providers doen niks aan handhaving, en de overheid ook niet, dus wat heeft zo'n 'officiele' leeftijdsgrens dan voor nut eigenlijk? En als ze het 16 maken, wat verandert er dan werkelijk?quote:Op zondag 26 januari 2025 21:54 schreef KingRadler het volgende:
[..]
De officiële leeftijdsgrens voor sociale media in Nederland is 13 jaar.
Kinderen horen niet op Social Media te zijn.
BNW is een deurtje verderop.quote:Op maandag 27 januari 2025 12:33 schreef Buikbrein het volgende:
De begin- en eindverantwoordelijkheid ligt altijd bij de ouders.
Als samenleving/overheid kan je zaken waar je als individu geen invloed op hebt (en onmachtig bent), proberen te beteugelen als duidelijk is dat het slecht uitpakt.
En dat mogen ze van mij absoluut doen, alleen al, om die (veel te) grote SM techbedrijven te laten zien dat de Waakhond daadwerkelijk Tanden heeft en ze gebruikt als het nodig is.
Is er sprake van psychologische oorlogsvoering via de kinderen, dàn is er wmb een nieuwe situatie.. een die om drastische/draconische maatregelen vraagt. Punt. Als dat objectief vastgesteld kan worden, dan mag de Website acuut -en voorgoed- op ZWART en de eigenaar voor het gerecht, vergunning ontnomen 4life, etc.
Zet de eigenaar maar eens in het zonnetje, maar dan negatief, in het volle licht. Zo helpen we andere landen, andere ouders, om Hersenspoeling bij hun kinderen te voorkomen.
Het is de mix momenteel waarbij je ernstig mag afvragen, of er geen achterhoede-oorlog is ontketend op onze toekomst: de Jeugd.
Ik denk ook aan de woningnood, en wat voor effect dat heeft op het geboortecijfer van NLse jongeren.. het is alles bij elkaarde mix.
Onze Jeugd lijkt te worden gedwarsboomd: At every turn! Financieel, psychologisch, fysiek, zelfs lichamelijk.
Het is tijd dat de NL voor zichzelf gaat opkomen, het moet echt DRASTISCH anders. Te lang hebben deze bedrijven al hun Shit mogen uitstrooien over anderen, wmb mag nu de rekening worden gepresenteerd: wat heeft het opgeleverd? Wie is er beter, rijker van geworden?
De stoorzenders moeten uiten SM is er daar 1 hele grote van, die is instrumenteel aan de Hersenspoeling.
Daar heb je waarschijnlijk, totdat uitkomt dat het wel waar is, gelijk in. Fair enoughquote:Op maandag 27 januari 2025 17:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
BNW is een deurtje verderop.
Kom op, dit hele stuk is klassiek BNW:quote:Op maandag 27 januari 2025 17:48 schreef Buikbrein het volgende:
[..]
Daar heb je waarschijnlijk, totdat uitkomt dat het wel waar is, gelijk in. Fair enough
Maar je kan niet ontkennen, dat bigtech via de "zolderkamertjes" exclusieve toegang heeft tot de belevingswereld van kinderen. Ze hebben hen helemaal alleen en voor hunzelf. (Entertainment, zijn dat niet eigenlijk 3 woorden: to Enter, to Retain, to Mend?)
Probeer het eens te ontkennen, hier is niks BNW aan. Het deel "oorlog" waar ik over sprak, fine, dat is dan idd BNW materiaal.
quote:Onze Jeugd lijkt te worden gedwarsboomd: At every turn! Financieel, psychologisch, fysiek, zelfs lichamelijk.
Het is tijd dat de NL voor zichzelf gaat opkomen, het moet echt DRASTISCH anders. Te lang hebben deze bedrijven al hun Shit mogen uitstrooien over anderen, wmb mag nu de rekening worden gepresenteerd: wat heeft het opgeleverd? Wie is er beter, rijker van geworden?
De stoorzenders moeten uiten SM is er daar 1 hele grote van, die is instrumenteel aan de Hersenspoeling.
Jij gelooft zeker ook nog in Sinterklaas?quote:Op maandag 27 januari 2025 23:05 schreef KingRadler het volgende:
Je kunt zelf het algoritme naar je eigen hand zetten.
Als tieners leren in hun bubbel van interesse te blijven, dan is social media veilig.
Dit, en vooral zelf ff kijken waar ze naar kijken. Een Jada Anna of Gio. Die idioten van de Bellinga’s. Of die zoete zusjes,quote:Op zondag 26 januari 2025 07:57 schreef Eightyone het volgende:
Of leer ze er van jongs af aan op een gezonde manier mee om gaan. Waarbij de fundamenten bij voorkeur al voor de puberteit gelegd worden, want dan luisteren ze misschien nog.
En nee, makkelijk zal het sowieso niet worden.
Nederlandse Influencers leven in een fantasie wereld, als wat je ziet is scripted.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 01:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dit, en vooral zelf ff kijken waar ze naar kijken. Een Jada Anna of Gio. Die idioten van de Bellinga’s. Of die zoete zusjes,![]()
En die lui dan bespreken tijdens het avond eten,a la Jan Roos. Dat doet die Roos heel goed.
Maar als ouders moet je ook meegaan en meedenken met de trends. Zoals die stik challenges of die hele hete chips. Of juist positief die komkommer trend. En dus die komkommer recepten gaan maken samen.
Ze noemen het ook wel opvoeden, en dat kost heel veel tijd en energie.
Die mensen zijn echt niet van deze wereld hè. 15 jaar.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:14 schreef KingRadler het volgende:
Voor de zomer dwingend advies voor minimumleeftijd sociale media en aanbevolen schermtijd
Staatssecretaris Vincent Karremans (Jeugd en Preventie) komt voor de zomer met advies voor een minimumleeftijd voor social media en de aanbevolen schermtijd voor kinderen, zei hij tijdens een Kamerdebat. Zijn woordvoerder verduidelijkt dat het om een ‘dwingend advies’ gaat voor ouders. Kamerleden suggereren om de grens op 15 jaar te zetten. De bewindsman van de VVD wil zich eerst verdiepen in het onderwerp voordat hij een aanbeveling doet.
Ouders hebben volgens Karremans behoefte aan duidelijkheid hierover van de politiek en de overheid en die wil hij bieden. ,,Social media kan leuk en verbindend zijn, maar heeft ook een verslavende werking en dus ook een schaduwzijde, vooral voor jongeren”, aldus Karremans. Hij haalt onderzoek aan dat ,,overmatig social media- en schermgebruik kan leiden tot slaapproblemen, tot een negatief zelfbeeld, tot verminderde concentratie en depressieve klachten”.
D66, ChristenUnie, CDA, SGP en NSC verzoeken het kabinet in een motie om te komen met een leeftijdsgrens. Hanneke van der Werf (D66) noemt dat in andere landen gedacht wordt aan een grens van 15 jaar. Karremans staat positief tegenover dit voorstel. Volgende week stemt de Tweede Kamer erover.
https://www.ad.nl/politie(...)schermtijd~a18f388e/
Slaat ook nergens op, meeste Social Media apps hanteren al leeftijd van 13 jaar.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Die mensen zijn echt niet van deze wereld hè. 15 jaar.
Wat denken deze mensen wat kinderen op de middelbare school leren? Die werken zoveel online. Maken vlogs voor bepaalde vakken, krijgen les in ChatGTP, MS Copilot etc.
Lekker verbieden, want schermtijd en social media.![]()
Social media heeft geen invloed? Het percentage depressieve tieners is enorm toegenomen sinds de opkomst onbeperkt internet op mobiele telefoons, en ook een heleboel dingen die daaraan gerelateerd zijn. Misschien 'The Anxious Generation' eens lezen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:26 schreef tjoptjop het volgende:
Een "dwingend advies"? Is dat weer een typisch Nederlands polderdingetje?
Verder wel lekker makkelijk natuurlijk dingen verbieden die geen invloed op je hebben. Wat zijn die domineetjes een plaag aan het worden zeg![]()
Doel meer op dat het niet voor degene geldt wie dit vinden. Of gaan die mensen ook vrijwillig afstand doen van social media? Zelfde gezeik als toen met alcohol, lui die lekker op hun 16e mochten drinken opeens gaan vinden dat de huidige 16 jarige dat maar niet meer mochten.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Social media heeft geen invloed? Het percentage depressieve tieners is enorm toegenomen sinds de opkomst onbeperkt internet op mobiele telefoons, en ook een heleboel dingen die daaraan gerelateerd zijn. Misschien 'The Anxious Generation' eens lezen.
Op veel (eigenlijk alle die ik ken) middelbare scholen is er een mobieltjes verbod. Maar tegelijkertijd wordt er ontzettend veel gewerkt met laptops.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Social media heeft geen invloed? Het percentage depressieve tieners is enorm toegenomen sinds de opkomst onbeperkt internet op mobiele telefoons, en ook een heleboel dingen die daaraan gerelateerd zijn. Misschien 'The Anxious Generation' eens lezen.
De enige workaround die kinderen straks hebben is iedere keer dat ze iets op social media willen posten of lezen dat ze dan een ouder iemand bij zich moeten hebben die met hun identiteit inlogt voor hen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:27 schreef Akkerdjie het volgende:
Ik ben er wel voor op zich, maar maak me geen enkele illusie dat dit handhaafbaar is, of dat de kinderen er niet binnen enkele dagen een workaround voor hebben gevonden. Symboolpolitiek dus en misschien is het me toch wat te authoritair. Dan blijft het ouderwetse opvoeden en spreken met je kind over. Kan natuurlijk ook.
Waar ik meer problemen mee heb is het feit dat meer dan de helft vindt dat het verboden moet worden, maar als ouder kun je dat beter zelf voor je kind doen, dan dat de overheid dat doet lijkt me. Scholen weren mobiele telefoons meer en meer, doe dat als ouder zelf ook. Niet compleet verbieden van een mobiele telefoon, maar hou er toezicht op, en bepaal wat wel en niet kan.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:49 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Doel meer op dat het niet voor degene geldt wie dit vinden. Of gaan die mensen ook vrijwillig afstand doen van social media? Zelfde gezeik als toen met alcohol, lui die lekker op hun 16e mochten drinken opeens gaan vinden dat de huidige 16 jarige dat maar niet meer mochten.
Maar de bewustwording van de impact van social media (niet zozeer schermtijd) loopt nog wel redelijk achter. Dat zie je nu nu meer en meer scholen mobiele telefoons verbieden, en sommige landen sociale media zelfs tot een bepaalde leeftijd. Dat is een inhaalslag. Sommige gaan daar te ver in, velen doen eigenlijk nog te weinig imo. Maar je ziet ook dat veel ouders dit schijnbaar op de overheid en scholen willen afschuiven, terwijl ze in principe zelf de grootste verantwoordelijkheid hierin naar hun kinderen hebben. Alleen...zij zijn er zelf niet mee opgegroeid, dus het is nieuw voor hun om hun kinderen er wel gezond mee op te laten groeien, en dat is lastig. Ik denk dat er meer gewonnen kan worden met voorlichting aan ouders over de impact van social media op kinderen, en hoe zij daar in de opvoeding beter mee om kunnen gaan.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Op veel (eigenlijk alle die ik ken) middelbare scholen is er een mobieltjes verbod. Maar tegelijkertijd wordt er ontzettend veel gewerkt met laptops.
Dus daar ga je al met je schermtijd.
En dan moet er voor bijvoorbeeld Frans of Spaans een vlog gemaakt worden. Daar gebruik je social media apps voor, al was het alleen maar voor het opnemen en bewerken. Je wil toch wel een gelikt filmpje inleveren als 12 jarige.
En aangezien iedereen weet dat tieners ook AI gebruiken voor hun werk (en ik als volwassene ook), wordt daar ook gewoon normaal over onderwezen.
Je kunt dit niet terug draaien. Het is onderdeel van onze samenleving.
Of je neemt gewoon een vpn voor een paar euro per maand. Bedoelde meer dat soort dingen. Dat gaven de kids in Australie ook al meteen aan te gaan doen.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 11:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De enige workaround die kinderen straks hebben is iedere keer dat ze iets op social media willen posten of lezen dat ze dan een ouder iemand bij zich moeten hebben die met hun identiteit inlogt voor hen.
Dat zal vast af en toe lukken, maar geen 30 keer per dag. Ze zullen dus maar een fractie van hun tijd op social media kunnen.
Mee eensquote:Op vrijdag 21 februari 2025 11:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Waar ik meer problemen mee heb is het feit dat meer dan de helft vindt dat het verboden moet worden, maar als ouder kun je dat beter zelf voor je kind doen, dan dat de overheid dat doet lijkt me. Scholen weren mobiele telefoons meer en meer, doe dat als ouder zelf ook. Niet compleet verbieden van een mobiele telefoon, maar hou er toezicht op, en bepaal wat wel en niet kan.
Bij een maat van me in Spanje hebben ze met alle ouders in de buurt afgesproken dat de kinderen geen mobiel hebben. Zodat ze die kinderen meer met elkaar in het echte leven spelen. Dat laatste is ook een van de dingen wat enorm veel is afgenomen sinds de jaren 80/90, en mede verantwoordelijk voor de slechte mentale gesteldheid. Spelen met elkaar zonder toezicht van volwassenen daar leren kinderen enorm veel van. Grenzen verkennen en verleggen, problemen oplossen, omgaan met moeilijke situaties, fysieke uitdagingen aangaan etc. Online leer je daar vaak weinig van.
Ik pleit altijd voor VVM, terwijl figuren zoals jij er juist tegen zijn.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ga jij nu voor persvrijheid pleiten![]()
![]()
![]()
![]()
Mijn professie is Identity en authenticatie specialist, ga jij me nou even uitleggen hoe het werkt Hans.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 15:32 schreef Jeo_Boden het volgende:
[..]
Ik pleit altijd voor VVM, terwijl figuren zoals jij er juist tegen zijn.
Dus straks moet iedereen zich online registreren met een ID voordat we het web op mogen. Hoe anders weet je wie er wel of niet ouder dan 16 is? Dit is waarom ik zo'n hekel heb aan domme, achterlijke normies binnen onze samenleving. Waarom planten zij zich wel voort?
quote:Op zaterdag 22 februari 2025 03:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mijn professie is Identity en authenticatie specialist, ga jij me nou even uitleggen hoe het werkt Hans.
![]()
![]()
Als je jong bent moet je juist een brede interesse hebben voor je vorming. Dit is echt niet wat je wilquote:Op maandag 27 januari 2025 23:05 schreef KingRadler het volgende:
Je kunt zelf het algoritme naar je eigen hand zetten.
Als tieners leren in hun bubbel van interesse te blijven, dan is social media veilig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |