De roep om een ban op sociale media voor jonge pubers wordt alsmaar luider. Een meerderheid van de Nederlanders (57 procent) is nu voorstander van een verbod voor kinderen onder de 16 jaar, blijkt uit het grootste trendonderzoek in Nederland naar gebruik van sociale media.![verbied-sociale-media-voor-kind-onder-de-16-zegt-meerderheid-nederlanders]()
In bijna alle leeftijdsgroepen is een meerderheid te zien voor ophoging van de minimumleeftijd van de huidige 13 jaar, zo komt naar voren uit het representatieve ‘Nationaal Social Media Onderzoek 2025'. Alleen generatie Z (15-28 jaar) vormt daarop een uitzondering. Tegenstanders van een ban vinden dat sociale media jonge kinderen ook positieve vaardigheden kunnen leren. En een verbod zou jonge pubers de mogelijkheid ontnemen om op een veilige manier te leren omgaan met sociale media, wat onverstandig in een gedigitaliseerde wereld.
De voorstanders vinden een hogere leeftijdsgrens juist uitermate verstandig, omdat kinderen op deze leeftijd nog niet goed kunnen omgaan met schadelijke effecten van sociale media. Ook vermindert een ban de druk op kinderen om online te zijn en het beschermt deze kwetsbare groep tegen blootstelling aan ongepaste of schadelijke inhoud, is de gedachte. Verder is het beter voor hun schoolprestaties. Daarom is de telefoon voor middelbare scholieren ook al verbannen uit het klaslokaal sinds begin vorig jaar.
Ongelukkiger als je lang op sociale media zitDirecteur Neil van der Veer van Onderzoeksbureau Newcom, verantwoordelijk voor het jaarlijkse ‘Nationaal Social Media Onderzoek 2025', constateert een ‘fundamentele’ verandering van het denken over het gebruik van sociale media onder de zestien. ,,Nederlanders zien dat jonge pubers helemaal niet bestand zijn tegen de schadelijke gevolgen van al dat scrollen. Dat is niet alleen een gevoel, maar ook een feit. Want wij zien aantoonbaar in onze data dat mensen steeds ongelukkiger worden naarmate ze meer op sociale media zitten.”
Negatieve gevoelens groeienDat veelvuldig appen op je telefoon ongelukkig maakt, is al eerder aangetoond in onderzoeken. Maar de negatieve gevoelens groeien, blijkt uit het nieuwste Newcom-onderzoek. Inmiddels menen 6,9 miljoen Nederlanders (2024: 6,3 miljoen) dat sociale media een gevaar vormen voor het mentaal welzijn. En 2,4 miljoen mensen (2024: 2,2 miljoen) zeggen zich door het gebruik minder gelukkig te voelen. Ongeveer 5,2 miljoen Nederlanders van vijftien jaar en ouder proberen daarom minder op apps te zitten.
Onderzoeker Van der Veer spreekt over ‘een ongelooflijke maatschappelijke uitdaging’. ,,Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Maar hoe we er precies mee om moeten gaan, is nog onduidelijk. De onschuld is er wel af: vijftien jaar geleden waren er nog de banaantjes en de smileys op Hyves. Dat was leuk om mee te experimenteren voor pubers, maar die tijd is voorbij. Inmiddels zien we dat het gebruik van sociale media zo ingebed is in het gedrag van vooral jongeren, dat juist generatie Z en de Millennials nu aangeven: ‘Ik word hier minder gelukkig van.’ En dan hebben we dus met zijn allen een groot probleem om aan te pakken.”
Nederlanders kritischerPer saldo blijft het gebruik van sociale media hoog, ondanks de negatieve effecten. Nederlanders worden wel kritischer over welke platforms ze gebruiken. Belangrijkste verliezer: X. Het voormalige Twitter groeide een jaar geleden nog, ondanks de overname door de excentrieke en conservatieve Elon Musk in 2022. Maar inmiddels neemt een aanzienlijk deel van de gebruikers afscheid van het platform, mede door de negatieve sfeer en ongecontroleerde berichtgeving erop.
X heeft gedurende 2024 in Nederland een daling van 14 procent doorgemaakt, wat neerkomt op een verlies van 450.000 gebruikers. Een deel stapte over naar concurrent Threads (+270.000). De neergaande trend is sterker dan in de rest van de wereld (ruim 5 procent). De afgelopen twee jaar verloor X wereldwijd 33 miljoen gebruikers.
Ook opmerkelijk: BeReal, een app die gebruikers eens per dag vraagt een ongefilterde foto van zichzelf te posten, is het momentum onder tieners en twintigers definitief verloren. Leverde dit platform een jaar geleden al flink in bij dit onderzoek, daar kwam gedurende 2024 nog eens een daling van 600.000 gebruikers bovenop.
Uiteindelijk neemt het dagelijks gebruik bij alle grote platforms toe. Bij de kleinere platforms groeien Telegram (alternatief voor Whatsapp) en Threads het meest in dagelijks gebruik. Het blijkt toch moeilijk voor gebruikers om hun wens, minder op sociale media zitten, in de praktijk te brengen. Van der Veer besluit: ,,Sommige ontwikkelingen zijn niet te stoppen. Leer er dus maar mee om te gaan, dat is beter dan het tegen te houden.”
https://www.ad.nl/tech/ve(...)derlanders~a460f6dc/Ik mag niks zeggen met m'n bijna 800.000 posts, maar........Uit eigen ervaring spreken. Door omstandigheden heb ik hulp in de huishouding. Mijn vaste hulp is al een tijdje ziek. Vervangster is 17. Ik was niet echt tevreden, maar ach, ze is jong en het is tijdelijk. Als ze een half uur in de badkamer bezig was geweest en ik ging daarna pissen (grote hobby van me) leek het net alsof ze alleen de vloer had nat gemaakt. Er waren meer van dit soort dingen. Vorige week wilde ik haar iets op m'n mobieltje (heet dat nog zo?) laten zien en liep de slaapkamer in. Ze schrok zich kapot. Ze zat (na een half uur) op het randje van het bed druk te typen. Er was nog niks gedaan behalve een sloop er af getrokken. Ik zal geen grap maken over ook zuigen onder de dekens. Dit lijkt me geen uitzondering. Ik zie op straat alleen maar jongelui met dat ding in de hand, meestal actief. Dit is geen opa spreekt. Van mij mogen ze. Maar toch........
p.s. Hoe kan ik ooit de boze buurman worden die een bal lek steekt ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !