https://www.nu.nl/discrim(...)ij-sollicitatie.htmlquote:Werkgevers die streven naar meer diversiteit onder hun personeel moeten het gebruik van IQ- en persoonlijkheidstesten tijdens sollicitatieprocedures heroverwegen. Een kwart van de inwoners van Nederland maakt hierdoor juist minder kans. Dat concludeert het Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS) na onderzoek dat is ingezien door NU.nl.
Een assessment is een manier om te beoordelen of een persoon geschikt is voor een bepaalde baan of functie. Vaak horen hier ook intelligentie- en persoonlijkheidstesten bij, omdat die bekend staan als onbevooroordeeld en objectief.
En daar gaat het dus mis, concluderen onderzoekers van KIS. Voor hun onderzoek analyseerden ze negentig wetenschappelijke studies over assessments.
"Bij IQ-testen komen mensen onder spanning te staan", legt hoofdauteur Jolien Geerlings uit. Dat geldt volgens de onderzoeker "voor iedereen, ook voor witte mannen".
Maar bij mensen met bijvoorbeeld autisme of een migratieachtergrond, ongeveer een kwart van de inwoners van Nederland, komt daar nog de 'stereotype threat' bovenop. "Zij worden door zo'n test onbewust herinnerd aan vooroordelen over hun bevolkingsgroep. Juist daardoor kunnen ze onterecht slechter scoren. Dat vergroot de kans dat een werkgever ze passeert voor die baan die ze zo graag willen."
'Moeten af van algemene IQ- en persoonlijkheidstesten'
De onderzoekers van KIS concluderen dat er inderdaad risico's kleven aan intelligentie- en persoonlijkheidstesten tijdens sollicitatieprocedures. Dat zou nog te onbekend zijn onder werkgevers, die juist denken dat ze daarmee eerlijker en zonder vooroordelen personeel werven.
"Wat we vooral zien is dat mensen met dyslexie, dyscalculie of autisme een risico lopen om lager beoordeeld te worden en daardoor buiten de boot vallen", zegt Geerlings. "Als we naar echt gelijke kansen willen op de arbeidsmarkt, moeten we af van algemene IQ- en persoonlijkheidstesten."
Tegelijkertijd wordt de drempel voor werkgevers om IQ- en persoonlijkheidstesten in te zetten steeds lager. Online zijn dit soort testen steeds makkelijker beschikbaar.
Medeauteur Hanneke Felten zegt dat de onderzoekers geschrokken zijn dat aandoeningen zoals autisme enigszins af te leiden zijn uit de uitkomsten va de testen. Daardoor lopen deze sollicitanten eerder kans dat ze gediscrimineerd worden op arbeidsmarkt.
Assessmentbureaus erkennen beperkingen van tests
Assessmentbureaus erkennen de risico's op ongelijkheid door IQ- en persoonlijkheidstesten, blijkt uit een rondgang door NU.nl. Commercieel directeur Jesse van der Plas van organisatieadviesbureau LTP zegt dat opdrachtgevers zich daarom niet moeten blindstaren op alleen assessments tijdens hun sollicitatieprocedures.
Directeur Remko van den Berg van assessmentbureau NOA wijst erop dat er "veel kaf tussen het koren" zit in de assessmentbranche. "Iedereen biedt testjes aan via het internet."
De assessmentbureaus zien vooral voordelen van de tests. Het middel is volgens Van den Berg betrouwbaarder dan een selectiegesprek, als je je tenminste bewust bent van mogelijke vooroordelen. Head of product Ivo Winkes van assessmentbureau GITP zegt dat zulke testen "enorm" hebben bijgedragen aan de emancipatie van vrouwen op de arbeidsmarkt. Werkgevers konden na een assessmentuitslag niet meer om hun kwaliteiten heen.
Geerlings adviseert om assessments te ontwikkelen speciaal voor die ene bepaalde functie. Maar dat is volgens Van den Berg onhaalbaar. "Dat kost te veel tijd en geld. Het zal nooit lukken om vooroordelen helemaal uit assessments krijgen."
Tja, lijkt me best belangrijk, dat iemand geschikt is.quote:Een assessment is een manier om te beoordelen of een persoon geschikt is voor een bepaalde baan of functie. Vaak horen hier ook intelligentie- en persoonlijkheidstesten bij, omdat die bekend staan als onbevooroordeeld en objectief.
Tja, bij je werk niet? Dus in ieder geval niet stressbestendig.quote:"Bij IQ-testen komen mensen onder spanning te staan",
Moet ik dit serieus nemen?quote:Maar bij mensen met bijvoorbeeld autisme of een migratieachtergrond, ongeveer een kwart van de inwoners van Nederland, komt daar nog de 'stereotype threat' bovenop. "Zij worden door zo'n test onbewust herinnerd aan vooroordelen over hun bevolkingsgroep. Juist daardoor kunnen ze onterecht slechter scoren.
We doen het bij mijn werkgever in drieën, eerst een assessment, vervolgens krijg je een werkgerelateerde casus en als laatste kom je op gesprek. Als je die eerste twee doorkomt ben je eigenlijk al aangenomen maar dat weet niemand. Sollicitatiegesprek is puur bedoeld om de contactgestoorde autisten nog te kunnen weren.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:21 schreef Cruzinats het volgende:
Niet vreemd deze trend nu de ChatGPT generatie langzaam in opkomst is.
En je zou maar afgewezen worden bij een sollicitatie omdat zo'n ChatGPT clown toevallig een leuk spontaan praatje heeft maar verder niks kan presteren. Prima dus zo'n IQ-test.
Het probleem is dus dat de omstandigheden tijdens de test of de test zelf niet per se representatief is met de werkzaamheden.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:02 schreef thedeedster het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/discrim(...)ij-sollicitatie.html
Nou, daar gaan we;
[..]
Tja, lijkt me best belangrijk, dat iemand geschikt is.
[..]
Tja, bij je werk niet? Dus in ieder geval niet stressbestendig.
[..]
Moet ik dit serieus nemen?
Waarom worden mensen aangenomen? Omdat ze een taak kunnen, of omdat diversiteit zo belangrijk is?
Valt dat niet gewoon onder stressbestendig zijn?quote:Op maandag 20 januari 2025 12:38 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Het probleem is dus dat de omstandigheden tijdens de test of de test zelf niet per se representatief is met de werkzaamheden.
Dus mensen die last hebben van de (omstandigheden bij) de test zullen dus lager scoren dan mensen die er geen last van hebben. Terwijl ze bij het uitvoeren van de werkzaamheden (mogelijk) gelijk scoren.
Simpel gezegd:
Stel dat iemand bang is voor spinnen en in een ruimte met spinnen een test moet maken. Die persoon zal lager scoren dan mensen zonder angst voor spinnen.
Mijn ervaring met veel van die testen is ook dat bedrijven zich er echt wel van bewust zijn dat het een momentopname is en dat de resultaten puur op zichtzelf niet alles zeggen. De resultaten worden doorgaans ook gewoon nog besproken.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:38 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Het probleem is dus dat de omstandigheden tijdens de test of de test zelf niet per se representatief is met de werkzaamheden.
Dus mensen die last hebben van de (omstandigheden bij) de test zullen dus lager scoren dan mensen die er geen last van hebben. Terwijl ze bij het uitvoeren van de werkzaamheden (mogelijk) gelijk scoren.
Simpel gezegd:
Stel dat iemand bang is voor spinnen en in een ruimte met spinnen een test moet maken. Die persoon zal lager scoren dan mensen zonder angst voor spinnen.
Hoe je het ook wendt of keert; een sollicitatieproces is altijd een momentopname, of misschien enkele momenten. Met beperkte informatie moeten mensen een keuze maken. Daar heb je gewoon mee te maken.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:51 schreef MissLeDuq het volgende:
[..]
Mijn ervaring met veel van die testen is ook dat bedrijven zich er echt wel van bewust zijn dat het een momentopname is en dat de resultaten puur op zichtzelf niet alles zeggen. De resultaten worden doorgaans ook gewoon nog besproken.
Het klinkt mij nu een beetje in de oren dat de testen soms te moeilijk worden gevonden en om dat op te lossen leggen we de lat gewoon maar een stukje lager. Diversiteit is schijnbaar belangrijker dan de juiste kandidaat voor het werk aannemen.
Ja. Laten we gewoon anders de functie eisen van tafel gooien. Iedereen kan zonder assessment of bepaalde papieren solliciteren naar arts, vliegtuigmonteur, wetenschapper etc en werkgevers moeten maar de eerste de beste sollicitant aannemen.quote:Maar bij mensen met bijvoorbeeld autisme of een migratieachtergrond, ongeveer een kwart van de inwoners van Nederland, komt daar nog de 'stereotype threat' bovenop. "Zij worden door zo'n test onbewust herinnerd aan vooroordelen over hun bevolkingsgroep. Juist daardoor kunnen ze onterecht slechter scoren. Dat vergroot de kans dat een werkgever ze passeert voor die baan die ze zo graag willen."
Het zijn net mensen he, die Witte Mannen™.quote:Dat geldt volgens de onderzoeker "voor iedereen, ook voor witte mannen".
Een aandoening die je persoonlijkheid deels vormt geeft valt af te leiden uit een persoonlijkheidsonderzoek ja? Daar schrokken de onderzoekers van?quote:Medeauteur Hanneke Felten zegt dat de onderzoekers geschrokken zijn dat aandoeningen zoals autisme enigszins af te leiden zijn uit de uitkomsten va de testen.
Dat jij als zwakzinnig uit de test kwam is geen fout hoor…quote:Op maandag 20 januari 2025 13:35 schreef Mikeytt het volgende:
De reacties tonen wel echt aan dat het slecht is gesteld met het onderwijs. Een IQ test is geen graadmeter voor iemands intelligentie. Dat is wetenschappelijk niet te onderbouwen.
Er is overigens ook heel veel bias in dergelijke testen. Vrouwen scoorden vaak bijvoorbeeld lager bij oudere IQ testen.
Mannen zijn dan ook superieur aan vrouwen.quote:Op maandag 20 januari 2025 13:35 schreef Mikeytt het volgende:
De reacties tonen wel echt aan dat het slecht is gesteld met het onderwijs. Een IQ test is geen graadmeter voor iemands intelligentie. Dat is wetenschappelijk niet te onderbouwen.
Er is overigens ook heel veel bias in dergelijke testen. Vrouwen scoorden vaak bijvoorbeeld lager bij oudere IQ testen.
Dat is omdat vrouwen een lager IQ hebben. De testen zijn dus wel correct.quote:Op maandag 20 januari 2025 13:35 schreef Mikeytt het volgende:
Voor bepaalde functies kun je doodeenvoudig geen aanpassingen aanbieden.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:10 schreef Soofsz het volgende:
De uitkomst van een assessment zegt weinig over of iemand daadwerkelijk geschikt is voor een functie. Het is vooral een hulpmiddel dat werkgevers gebruiken om de groep sollicitanten te verkleinen voor de volgende ronde. Zeven jaar geleden kreeg ik aan de VU een klassikale assessmenttraining, waarbij we ook tips kregen om beter te scoren.
Het feit dat mensen met bijvoorbeeld autisme door de uitkomst van een assessment worden afgewezen, is bovendien discriminerend. Werkgevers zijn namelijk verplicht om aanpassingen te bieden aan gehandicapte werknemers, zodat zij hun werk goed kunnen uitvoeren.
Het grappige is dat IQ, ook een hoog IQ, veel minder zegt over de geschiktheid voor een baan dan je zou denken. Mijn hele familie is een achtbaan over het autistisch spectrum met als bonus een erg hoog IQ en buitengewone verbale begaafdheid. Snel schakelen, alles goed onder woorden kunnen brengen, sociaal, het grote plaatje doorzien.quote:Op maandag 20 januari 2025 13:53 schreef Coppi het volgende:
[..]
Dat is omdat vrouwen een lager IQ hebben. De testen zijn dus wel correct.
Welke functies zijn dat en wat maakt dat je denkt dat dit niet haalbaar is?quote:Op maandag 20 januari 2025 14:13 schreef Cherni het volgende:
[..]
Voor bepaalde functies kun je doodeenvoudig geen aanpassingen aanbieden.
Van politie tot piloot. Er zijn zoveel functies waarbij er nu eenmaal bepaalde eisen nodig zijn. En daar horen dan eenmaal IQ, persoonlijkheids, medische, concentratie testen of andere testen bij.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:22 schreef Soofsz het volgende:
[..]
Welke functies zijn dat en wat maakt dat je denkt dat dit niet haalbaar is?
Slechts door de lengte en kracht kunnen de meeste mannen winnen van vrouwen. Als het gaat om fijnwerk waar geduld bij vereist is winnen de meeste vrouwen.quote:Op maandag 20 januari 2025 13:51 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Mannen zijn dan ook superieur aan vrouwen.
Dit dus.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:16 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het grappige is dat IQ, ook een hoog IQ, veel minder zegt over de geschiktheid voor een baan dan je zou denken. Mijn hele familie is een achtbaan over het autistisch spectrum met als bonus een erg hoog IQ en buitengewone verbale begaafdheid. Snel schakelen, alles goed onder woorden kunnen brengen, sociaal, het grote plaatje doorzien.
En dan toch totaal verzuipen op een hoop functies op dat niveau door de andere 90% die een functie inhoudt. Daar sta je dan met je assessment met vlag en wimpel.
Dan nog, louter een diagnose autisme of borderline maakt je niet meteen ongeschikt voor deze functies. Als een autist politie-agent wil worden zijn er ook aanpassingen mogelijk. Sterker nog, er werken al veel autisten bij de politie en er zijn jobhunters die bewust autisten voor bepaalde politiefuncties zoeken.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:24 schreef Cherni het volgende:
[..]
Van politie tot piloot. Er zijn zoveel functies waarbij er nu eenmaal bepaalde eisen nodig zijn. En daar horen dan eenmaal IQ, persoonlijkheids, medische, concentratie testen of andere testen bij.
Functies naar buiten toe, met veel klantcontacten of met derden. Vooral indien het veel nieuwe, afwisselende contacten zijn. Je kunt moeilijk elke keer weer met een disclaimer komen.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:22 schreef Soofsz het volgende:
[..]
Welke functies zijn dat en wat maakt dat je denkt dat dit niet haalbaar is?
Als je mensen met een kleurtje wil aannemen moet je dus maar beter bereid zijn te accepteren dat ze dommer zijn dan de gemiddelde werknemer.quote:Werkgevers die streven naar meer diversiteit onder hun personeel moeten het gebruik van IQ- en persoonlijkheidstesten tijdens sollicitatieprocedures heroverwegen
HOLY SHIT IK BEN ZWART, NU WEET IK HET ANTWOORD OP 1+1 NIET MEER.quote:Zij worden door zo'n test onbewust herinnerd aan vooroordelen over hun bevolkingsgroep. Juist daardoor kunnen ze onterecht slechter scoren.
Dit klopt niet. Veel autisten vinden het juist heerlijk om mensen te helpen. Vaak werken ze juist op een klantenservice of als verpleegkundigen. Ik hoop dat je je beeld over autisme kunt bijstellen.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:28 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Functies naar buiten toe, met veel klantcontacten of met derden. Vooral indien het veel nieuwe, afwisselende contacten zijn. Je kunt moeilijk elke keer weer met een disclaimer komen.
Het is een totaalpakket. Ik heb het niet alleen over autisme. Als dat voor die functie geen probleem is hoef je je dus geen zorgen te maken.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:27 schreef Soofsz het volgende:
[..]
Dan nog, louter een diagnose autisme of borderline maakt je niet meteen ongeschikt voor deze functies. Als een autist politie-agent wil worden zijn er ook aanpassingen mogelijk. Sterker nog, er werken al veel autisten bij de politie en er zijn jobhunters die bewust autisten voor bepaalde politiefuncties zoeken.
Het is dus niet zo zwart-wit als jij het omschrijft.
Als ze niet aangenomen worden zijn het geen werknemers he.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:10 schreef Soofsz het volgende:
De uitkomst van een assessment zegt weinig over of iemand daadwerkelijk geschikt is voor een functie. Het is vooral een hulpmiddel dat werkgevers gebruiken om de groep sollicitanten te verkleinen voor de volgende ronde. Zeven jaar geleden kreeg ik aan de VU een klassikale assessmenttraining, waarbij we ook tips kregen om beter te scoren.
Het feit dat mensen met bijvoorbeeld autisme door de uitkomst van een assessment worden afgewezen, is bovendien discriminerend. Werkgevers zijn namelijk verplicht om aanpassingen te bieden aan gehandicapte werknemers, zodat zij hun werk goed kunnen uitvoeren.
Welke werknemers? Ze zijn niet aangenomen voor de functie, pik.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:10 schreef Soofsz het volgende:
Werkgevers zijn namelijk verplicht om aanpassingen te bieden aan gehandicapte werknemers, zodat zij hun werk goed kunnen uitvoeren.
Dat is dan toch ook een vorm van kansenongelijkheid voor niet-autisten?quote:Op maandag 20 januari 2025 14:27 schreef Soofsz het volgende:
[..]
en er zijn jobhunters die bewust autisten voor bepaalde politiefuncties zoeken.
Dit.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:29 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het is een totaalpakket. Ik heb het niet alleen over autisme. Als dat voor die functie geen probleem is hoef je je dus geen zorgen te maken.
Als bij een functie de Nederlandse taal ontzettend belangrijk is dan weet ik dat ik afval ondanks dat ik verder geschikt zou zijn om maar een voorbeeld te geven.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:53 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Dit.
Veel mensen kunnen prima mee. Maar niet altijd iedereen. En daar heb je als organisatie ook rekening mee te houden.
Ik zie de trainer van Ajax rechtsonderin.quote:Op maandag 20 januari 2025 15:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nu.nl heeft wel weer een smakelijk diverse stockfoto voor dit artikel uitgekozen he. Ik zie een moslima, ik zie een hoop variaties van de RAL-kleurenkaart, ik zie een soort discount-Mario, en een strakke coltruidrager wannabe Steve Jobs.
[ afbeelding ]
Geen stockfoto, AI genotquote:Op maandag 20 januari 2025 15:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nu.nl heeft wel weer een smakelijk diverse stockfoto voor dit artikel uitgekozen he. Ik zie een moslima, ik zie een hoop variaties van de RAL-kleurenkaart, ik zie een soort discount-Mario, en een strakke coltruidrager wannabe Steve Jobs.
[ afbeelding ]
Dit.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:53 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Dit.
Veel mensen kunnen prima mee. Maar niet altijd iedereen. En daar heb je als organisatie ook rekening mee te houden.
Blanke mannen heeft men nogal een hekel aan in bepaalde kringen, daar is men gaan geloven in de complottheorie dat deze mensen allerlei privileges zouden hebben en in achterkamertjes anderen (op basis van onveranderlijke kenmerken) uitsluiten.quote:Op maandag 20 januari 2025 13:21 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Het zijn net mensen he, die Witte Mannen™.
[..]
Een aandoening die je persoonlijkheid deels vormt geeft valt af te leiden uit een persoonlijkheidsonderzoek ja? Daar schrokken de onderzoekers van?
Ja, bespottelijk dit allemaal weer. Doelbewust een persoon van kleur vooraan zetten om de impliciete boodschap te geven 'Kijk, ook zij kunnen echt wel een leidersrol vertolken'. Het is zo ontzettend infantiliserend en daarmee trouwens ook racistisch.quote:Op maandag 20 januari 2025 15:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[ afbeelding ]
Tja, vaak spreken ze de taal niet of slecht en hebben ze minder opleiding gehad. Intelligentie heeft er vaak weinig mee te maken.quote:Op maandag 20 januari 2025 16:04 schreef HowardRoark het volgende:
Mensen met een migratieachtergrond hebben nadeel bij een IQ-test. Hmm, bijzonder weer.
Kortom, dat ligt dus aan deze mensen zelf en niet aan een (IQ) test. Zulke mensen zullen nu eenmaal extra hard moeten werken om hun taalniveau op te krikken en aan te haken in het onderwijs.quote:Op maandag 20 januari 2025 16:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Tja, vaak spreken ze de taal niet of slecht en hebben ze minder opleiding gehad. Intelligentie heeft er vaak weinig mee te maken.
Het is een methode om kansenongelijkheid voor autisten op te heffen.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dat is dan toch ook een vorm van kansenongelijkheid voor niet-autisten?
Kinderen tweetalig opvoeden (Thuis bv. Turks en op school Nederlands) biedt juist ongekende voordelen. Het helpt deze kinderen juist om sneller een nieuwe taal te leren.quote:Op maandag 20 januari 2025 16:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kortom, dat ligt dus aan deze mensen zelf en niet aan een (IQ) test. Zulke mensen zullen nu eenmaal extra hard moeten werken om hun taalniveau op te krikken en aan te haken in het onderwijs.
En ook hebben de ouders hier een verantwoordelijkheid in, want als jij als tweede generatie migrant je kinderen thuis vooral Turks of Arabisch laat spreken zorgt dit voor een onnodige achterstand in de samenleving. Dan komen we dus ook weer uit op de onwil bij sommige groepen om goed te integreren.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar tweetaling is iets anders dan waar ik het over heb. Vaak zie je dat er bij mensen met een migratieachtergrond thuis alleen maar de taal uit het land van herkomst wordt gesproken. Nederlands leren de kinderen wel op school is dan het idee. Daar gaat het dus mis.quote:Op maandag 20 januari 2025 16:20 schreef Soofsz het volgende:
[..]
Kinderen tweetalig opvoeden (Thuis bv. Turks en op school Nederlands) biedt juist ongekende voordelen. Het helpt deze kinderen juist om sneller een nieuwe taal te leren.
De kinderen met een taalachterstand komen juist helemaal niet in aanraking met de Nederlandse taal. Vaak omdat zij geen kinderdagverblijf bezoeken. (Vanaf 5 jaar moet je immers naar school)
Het zou inderdaad helpen als deze kinderen als peuter het kinderdagverblijf bezoeken. En op de basisschoolleeftijd veel tijd besteden op clubjes.quote:Op maandag 20 januari 2025 16:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in, maar tweetaling is iets anders dan waar ik het over heb. Vaak zie je dat er bij mensen met een migratieachtergrond thuis alleen maar de taal uit het land van herkomst wordt gesproken. Nederlands leren de kinderen wel op school is dan het idee. Daar gaat het dus mis.
En dat is dus een voorbeeld van institutioneel racisme.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
(Lokale) overheden willen het solliciteren helemaal niet zo eerlijk mogelijk maken. Ze willen meer diversiteit, ook als dat betekent dat ze daardoor minder goed personeel krijgen.
Dat zagen we eerder al toen ze tijdelijk anoniem solliciteren invoerden en vrij snel alweer daarmee stopten.
Werkgevers konden zo niet zien of het cv dat ze voor hun hadden van Mark of Mohammed was en daardoor hadden ze geen vooroordelen meer en namen ze gegarandeerd de beste kandidaat aan. Totdat bleek dat daardoor Mark nog vaker aangenomen werd dan Mohammed en ze er direct mee stopten.![]()
NWS / Gemeenten stoppen met anoniem solliciteren
De regering heeft het ook niet makkelijk gemaakt. Dat is allemaal geprivatiseerd, waardoor je eerst ingeburgerd moet zijn voordat je zelf je inburgering kan regelen. Het meeste geld ging daardoor naar oplichters.quote:Op maandag 20 januari 2025 16:11 schreef HowardRoark het volgende:
Dan komen we dus ook weer uit op de onwil bij sommige groepen om goed te integreren.
Ik moest een keer een IQ test doen, zodat ze me konden afwijzen op mijn ondermaatste IQ ...quote:Op maandag 20 januari 2025 16:53 schreef HSG het volgende:
"Je hebt een fantastisch CV. Je kennis is up-to-date, je hebt 10 jaar werkervaring, je hebt geweldige referenties maar we gaan nog wel een IQ-test doen".
Ten tijde van de hbo-hype waarbij je voor elke scheet een hbo-kwalificatie moest kunnen laten zien werd je vooral doodgegooid met assessments om dat hbo-denkniveau aan te tonen en bleven werkgevers steeds hun neus stoten op dit gebied. Zaten ze weer met zo iemand die alle theorie kon oplepelen maar die zijn eigen reet nog niet kon afvegen zonder bij een junior aan de enkels te hangen.quote:Op maandag 20 januari 2025 16:53 schreef HSG het volgende:
"Je hebt een fantastisch CV. Je kennis is up-to-date, je hebt 10 jaar werkervaring, je hebt geweldige referenties maar we gaan nog wel een IQ-test doen".
Om te kotsen dit.quote:Op maandag 20 januari 2025 15:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[ afbeelding ]
Ze maakten alle kenmerken van sollicitanten anoniem waaraan je zou kunnen afleiden of iemand wit, migrant, man/vrouw, oud/jong enz. was, zodat sollicitanten enkel op hun geschiktheid voor de baan beoordeeld konden worden en dat is volgens jou een voorbeeld van institutioneel racisme? Hoe dan?quote:Op maandag 20 januari 2025 16:49 schreef Shotty het volgende:
En dat is dus een voorbeeld van institutioneel racisme.
Een werkgever moet sollicitanten gaan beoordelen of ze in hun jeugd wel genoeg kansen kregen of wat bedoel je anders?quote:Op maandag 20 januari 2025 16:49 schreef Shotty het volgende:
Mohammed krijgt niet de kansen die Mark wel krijgt, heeft dus een slechter CV, en dan werkt zo een systeem niet.
Dat is juist waarom die gemeenten anoniem solliciteren invoerden. Zodat elke sollicitant puur beoordeeld zou worden op hun geschiktheid voor de baan ipv hun achtergrond of huidskleur.quote:Op maandag 20 januari 2025 16:49 schreef Shotty het volgende:
Zolang er werkgevers zijn die liever Mark aannemen dan Mohammed (ook al is Mohammed geschikter voor de baan) blijft dat ook in stand. Anoniem solliciteren helpt daar niet tegen.
Procedures. En dat is bij staatsbedrijven of gemeente instellingen meestal het geval.quote:Op maandag 20 januari 2025 16:53 schreef HSG het volgende:
Je zou dan zeggen dat je iemand een praktijk gerelateerde assessment laat doen om te zien of deze geschikt is, een soort try outs als het ware. Ik zelf ben altijd voorstander om vrijwillig mee te lopen een aantal dagen bij het nieuwe bedrijf om te zien of het bevalt aan beide kanten.quote:Op maandag 20 januari 2025 15:55 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dit.
Op de Zuid-as te Amsterdam komt het ook regelmatig voor bij personen met nota bene een prima cv en dito voorgeschiedenis. Men doet z'n best en filtert ongeschikte kandidaten er in de regel al snel uit, maar bij sollicitaties kan lang niet altijd even volledig en effectief worden ingeschat en bepaald in hoeverre iemand werkelijk geschikt is voor de functie. En dat gebeurt tot op de dag van vandaag, al betreft het uiteraard een kleine minderheid van een bepaald aantal personen.
Het is een bekend fenomeen dat mensen niet zelden 'complex wezens' zijn. Soms blijkt pas tijdens het functioneren dat iemand helaas toch niet geschikt genoeg is voor een functie bij de grote organisatie, ongeacht hoe intelligent deze persoon ook uit de bus kwam om hieraan te voldoen etc. Het sociale aspect (EQ) wordt immers ook ernstig meegewogen tijdens beoordeling van iemand op sollicitatie.
Zelfs wij hebben hier dus af en toe mee te maken. Maar als professionals weet men hiermede om te gaan en alternatieven te bieden waar iemand dan mogelijk beter op z'n plaats is. Naderhand is gebleken dat zij daar beter op hun plek waren dan locatie Amsterdam of Haarlem, hetgeen geschiedt met dank aan ons team op de Zuid-as dat daarna nog enig contact met hen onderhoudt.
Institutioneel racisme hierin is dus het feit dat hij die kansen niet kreeg, en daarom een slechter CV heeft. Dan werkt het dus niet als je alleen naar de CV gaat kijken.quote:Op maandag 20 januari 2025 17:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ze maakten alle kenmerken van sollicitanten anoniem waaraan je zou kunnen afleiden of iemand wit, migrant, man/vrouw, oud/jong enz. was, zodat sollicitanten enkel op hun geschiktheid voor de baan beoordeeld konden worden en dat is volgens jou een voorbeeld van institutioneel racisme? Hoe dan?
[..]
Een werkgever moet sollicitanten gaan beoordelen of ze in hun jeugd wel genoeg kansen kregen of wat bedoel je anders?
[..]
Dat is juist waarom die gemeenten anoniem solliciteren invoerden. Zodat elke sollicitant puur beoordeeld zou worden op hun geschiktheid voor de baan ipv hun achtergrond of huidskleur.
Vroeger werd je aangenomen door mensen met kennis van zaken, tegenwoordig door HR medewerkers. Die hebben meestal geen idee wat je functie inhoud, dus kijken ze naar andere dingen. Je moet natuurlijk het juiste diploma hebben. Je mag niet te vaak van werknemer zijn veranderd, 5 jaar is al weinig. Je moet minimaal de afgelopen 5 jaar precies hetzelfde werk hebben gedaan dat je nu gaat doen. En dat controleren ze aan de hand van kernwoorden.quote:Op maandag 20 januari 2025 19:01 schreef Shotty het volgende:
[..]
Institutioneel racisme hierin is dus het feit dat hij die kansen niet kreeg, en daarom een slechter CV heeft. Dan werkt het dus niet als je alleen naar de CV gaat kijken.
Institutioneel racisme komt dus niet direct vanuit een mens, maar vanuit een proces of een systeem.
In de ideale wereld heeft iedereen dezelfde kansen, en dan kan je prima puur op CV letten. Helaas leven niet in die ideale wereld, en moet je rekening houden met nuances.
Mensen wiens ouders neef en nicht zijn scoren gemiddeld ook lager. Migratie-achtergrondiërs komen uit culturen die de IQ test niet uitgevonden hebben, en die ook allemaal een lager onderwijsniveau hebben. Wat je dan dus doet is de aanname dat het wonen in Nederland en het volgen van Nederlands onderwijs, geheel of gedeeltelijk, de enige factor is. Die aanname is niet onderbouwd en zeer onwaarschijnlijk.quote:Op maandag 20 januari 2025 13:35 schreef Mikeytt het volgende:
Gelukkig werk ik bij een bedrijf waar dat niet zo werkt :-) ik neem mensen aan, HR regelt de papierhandel. Zoals het zou moeten werken. Maar ik neem mensen aan aan de hand van een gesprek & referenties, veel minder van een CV.quote:Op maandag 20 januari 2025 19:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vroeger werd je aangenomen door mensen met kennis van zaken, tegenwoordig door HR medewerkers. Die hebben meestal geen idee wat je functie inhoud, dus kijken ze naar andere dingen. Je moet natuurlijk het juiste diploma hebben. Je mag niet te vaak van werknemer zijn veranderd, 5 jaar is al weinig. Je moet minimaal de afgelopen 5 jaar precies hetzelfde werk hebben gedaan dat je nu gaat doen. En dat controleren ze aan de hand van kernwoorden.
Je moet dus de vacaturetekst pakken en een CV maken waarin staat dat je het juiste diploma hebt, minstens 10 jaar bij je vorige baas hebt gewerkt en daar al die kernwoorden hebt geleerd of gedaan, al naar gelang. Zet er nog wat extra kennis en kunde bij voor een eventuele techneut, een leuke foto en een vrolijke opmaak.
Als het ook overeen komt met de werkelijkheid is dat meegenomen, maar dat is geen vereiste.
Ik ben inmiddels wel op het punt dat ze een assessment in hun hol kunnen steken. Ze mogen prima vragen naar succesvolle en minder succesvolle projecten en daaruit kan prima blijken of ik daadwerkelijk over de bagage beschik die benodigd is.quote:Op maandag 20 januari 2025 17:18 schreef Cherni het volgende:
[..]
Procedures. En dat is bij staatsbedrijven of gemeente instellingen meestal het geval.
Het zal dan ook niet overal gebeuren. Zeker niet als je al ervaring hebt en een netwerk hebt opgebouwd. Maar bij een aantal functies/beroepen kom je er doodeenvoudig niet onderuit. Ik neem aan dat een verkeersleider bij de luchtvaart hier doodeenvoudig niet onderuit komt. Hoe goed je ook bent in theorie.quote:Op maandag 20 januari 2025 22:58 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik ben inmiddels wel op het punt dat ze een assessment in hun hol kunnen steken. Ze mogen prima vragen naar succesvolle en minder succesvolle projecten en daaruit kan prima blijken of ik daadwerkelijk over de bagage beschik die benodigd is.
Dat moet je ook willen. Een droom van velen.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 00:15 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het zal dan ook niet overal gebeuren. Zeker niet als je al ervaring hebt en een netwerk hebt opgebouwd. Maar bij een aantal functies/beroepen kom je er doodeenvoudig niet onderuit. Ik neem aan dat een verkeersleider bij de luchtvaart hier doodeenvoudig niet onderuit komt. Hoe goed je ook bent in theorie.
Dat zal toch niet overal het geval zijn? Is het dan zo erg geworden? Staatsbedrijven, gemeente instellingen, defensie, ov en andere specifieke beroepen kan ik mij wel iets bij voorstellen maar voor een standaard admistratieve baan?quote:Op dinsdag 21 januari 2025 00:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat moet je ook willen. Een droom van velen.
Maar voor een standaard kantoorbaan? Dan ben ik met jopie hoor.
Toen ik in de sollicitatieprocedure zat bij het rijk kreeg ik alleen een integriteitstest en een persoonlijkheidstest. IQ-test werd overgeslagen omdat ze mij vroegen om intern te komen.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 00:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat zal toch niet overal het geval zijn? Is het dan zo erg geworden? Staatsbedrijven, gemeente instellingen, defensie, ov en andere specifieke beroepen kan ik mij wel iets bij voorstellen maar voor een standaard admistratieve baan?
Ik moest dit een paar keer lezen.quote:Maar bij mensen met bijvoorbeeld autisme of een migratieachtergrond, ongeveer een kwart van de inwoners van Nederland, komt daar nog de 'stereotype threat' bovenop. "Zij worden door zo'n test onbewust herinnerd aan vooroordelen over hun bevolkingsgroep. Juist daardoor kunnen ze onterecht slechter scoren. Dat vergroot de kans dat een werkgever ze passeert voor die baan die ze zo graag willen."
Ook een admin baantje bij de staat of gemeente: ga weg.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 00:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat zal toch niet overal het geval zijn? Is het dan zo erg geworden? Staatsbedrijven, gemeente instellingen, defensie, ov en andere specifieke beroepen kan ik mij wel iets bij voorstellen maar voor een standaard admistratieve baan?
Met objectieve criteria valt dat hele diversiteit circus in duigen.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 08:49 schreef phpmystyle het volgende:
Juist in het diversiteitsdenken is zoeken naar objectieve criteria belangrijk. Daar kan zo'n IQ juist ontzettend handig in zijn.
Klopt.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 10:03 schreef nixxx het volgende:
[..]
Met objectieve criteria valt dat hele diversiteit circus in duigen.
Die IQ test is toch ook online meestal? Zo heb ik ze gezien iig.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:21 schreef Cruzinats het volgende:
Niet vreemd deze trend nu de ChatGPT generatie langzaam in opkomst is.
En je zou maar afgewezen worden bij een sollicitatie omdat zo'n ChatGPT clown toevallig een leuk spontaan praatje heeft maar verder niks kan presteren. Prima dus zo'n IQ-test.
Ooh, en excuses voor de niet blanke, niet oudere medelanders voor het gebruik van de term in duigen vallen. Dat betekent uit elkaar vallen, maar geeft mogelijk gevoelens van culturele minderwaardigheid.. neem de dag maar vrij om bij te komenquote:
Weer wat nieuws geleerd. Ik ga dit bij mijn volgende sollicitatie ook inzetten.quote:De 'stereotype threat' bovenop. "Zij worden door zo'n test onbewust herinnerd aan vooroordelen over hun bevolkingsgroep.
Die mening deel ik dan wel weer. Je hebt een 5 jarige WO opleiding op de TU afgerond kun je nog allerlei van dit soort shit gaan doen. Ik heb daar dan ook niet aan meegedaan.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:28 schreef Joppiez het volgende:
Misschien kan het onderwijs zo'n IQ test integreren.
Bijvoorbeeld voordat je start met een opleiding.
Blijkbaar heeft het bedrijfsleven weinig vertrouwen in het onderwijssysteem als je nog zo'n test moet doen voor een baan.
Of je voldoet aan de functie-eisen of niet heb je al diploma's voor. Die zijn er voor bedoeld. Dan hoef ik niet bij mijn sollicitatie nog een keer een IQ-test, een Belbin-test en een Myers-Briggs vragenlijst in te vullen want het is geen intake bij de psycholoog.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:58 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ja. Laten we gewoon anders de functie eisen van tafel gooien. Iedereen kan zonder assessment of bepaalde papieren solliciteren naar arts, vliegtuigmonteur, wetenschapper etc en werkgevers moeten maar de eerste de beste sollicitant aannemen.
Ben het ook niet eens met die sollicitatie procedure voor gemiddelde functies. Maar dat soort instellingen werken daar al tijden mee. Bij DSM in de jaren 80 was dat ook al het geval voor een baan in welke functie dan ook. Weet niet of DSM nog deze procedure hanteert.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 08:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ook een admin baantje bij de staat of gemeente: ga weg.
Klopt. Dat is correct.quote:Op maandag 20 januari 2025 17:30 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Je zou dan zeggen dat je iemand een praktijk gerelateerde assessment laat doen om te zien of deze geschikt is, een soort try outs als het ware. Ik zelf ben altijd voorstander om vrijwillig mee te lopen een aantal dagen bij het nieuwe bedrijf om te zien of het bevalt aan beide kanten.
quote:Op maandag 20 januari 2025 15:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[ afbeelding ]
Da´s ook een goeie. Dit is natuurlijk discriminerend naar mensen die bekend zijn bij de politie.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 13:54 schreef Troel het volgende:
Ik moest een vog overleggen, dat lijkt me misschien ook iets wat ter discussie moet komen, om te voorkomen dat je bepaalde groepen mensen buitensluit.
Proeftijd heet dat ook wel.quote:Op maandag 20 januari 2025 17:30 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Je zou dan zeggen dat je iemand een praktijk gerelateerde assessment laat doen om te zien of deze geschikt is, een soort try outs als het ware. Ik zelf ben altijd voorstander om vrijwillig mee te lopen een aantal dagen bij het nieuwe bedrijf om te zien of het bevalt aan beide kanten.
Proeftijd vind ik inderdaad een prima ietsquote:
Beter om een witte man vooraan te zetten om de boodschap over te brengen dat die zwartjes en vrouwswezens het beste alleen maar een assisterende positie kunnen ambieren achter de brede schouders van het herrenvolk, toch? Dat is niet infantiliserend en racistisch.quote:Op maandag 20 januari 2025 16:04 schreef HowardRoark het volgende:
Ja, bespottelijk dit allemaal weer. Doelbewust een persoon van kleur vooraan zetten om de impliciete boodschap te geven 'Kijk, ook zij kunnen echt wel een leidersrol vertolken'. Het is zo ontzettend infantiliserend en daarmee trouwens ook racistisch.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
Ik heb bij een vorige werkgever een tijdje een autistische collega gehad; ik wil nooit meer met autisten samenwerken. Ze zijn ongehoorzaam, niet vooruit te branden en veroorzaken daarmee bovendien een hogere werkdruk voor hun niet-autistische collega's. Gelukkig werd 'ie meteen de laan uitgestuurd toen zijn subsidieregeling afliep.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:10 schreef Soofsz het volgende:
N=1quote:Op dinsdag 21 januari 2025 15:21 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik heb bij een vorige werkgever een tijdje een autistische collega gehad; ik wil nooit meer met autisten samenwerken. Ze zijn ongehoorzaam, niet vooruit te branden en veroorzaken daarmee bovendien een hogere werkdruk voor hun niet-autistische collega's. Gelukkig werd 'ie meteen de laan uitgestuurd toen zijn subsidieregeling afliep.
KDV-medewerkers hoeven de luiheid van ouders, die hun kinderen enkel in hun eigen brabbeltaaltje uit de rimboe opvoeden, niet op te vangen.quote:Op maandag 20 januari 2025 16:34 schreef Soofsz het volgende:
[..]
Het zou inderdaad helpen als deze kinderen als peuter het kinderdagverblijf bezoeken. En op de basisschoolleeftijd veel tijd besteden op clubjes.
Maar dan moeten ze niet naar een internationale/expat kinderopvang gaan, waarvan je er steeds meer hebt.
Dus volgens de AI is dit plaatje waarschijnlijk met een AI gemaakt.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 13:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Die gast rechts lijkt meer op een Ajax trainer
Geen twee autisten zijn hetzelfde. Het betekent gewoon dat je moeite hebt met communicatie. En dat hoeft niet aan de autist te liggen, alhoewel Jan Modaal meestal de standaard is.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 15:21 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik heb bij een vorige werkgever een tijdje een autistische collega gehad; ik wil nooit meer met autisten samenwerken. Ze zijn ongehoorzaam, niet vooruit te branden en veroorzaken daarmee bovendien een hogere werkdruk voor hun niet-autistische collega's. Gelukkig werd 'ie meteen de laan uitgestuurd toen zijn subsidieregeling afliep.
Geloof me de site die ik daar voor gebruik is ontzettend goed, ze kunnen zelfs detecteren welk AI model je gebruikt.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 16:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus volgens de AI is dit plaatje waarschijnlijk met een AI gemaakt.
Die AI plaatjes beginnen ook steeds meer op elkaar te lijken. Geen imperfecties en alles glad. Vroeger was dat zwaar gephotoshopped, nu AI gegenereerd. Dat komt natuurlijk ook, omdat dat een steeds groter aandeel van hun trainingsdata is.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 16:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Geloof me de site die ik daar voor gebruik is ontzettend goed, ze kunnen zelfs detecteren welk AI model je gebruikt.
Ik gebruik zelf Flux als AI model, echter je hebt wat trucjes nodig om het juist minder glad te maken, bijvooorbeeld door een plugin (Lora) te gebruiken die dit corrigeert, maar je kunt ook zaken in je prompt gebruiken, bijvoorbeeld: Photo made with a Cheap Chinese camera. Maar wat je zegt klopt op zich.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 16:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Die AI plaatjes beginnen ook steeds meer op elkaar te lijken. Geen imperfecties en alles glad. Vroeger was dat zwaar gephotoshopped, nu AI gegenereerd. Dat komt natuurlijk ook, omdat dat een steeds groter aandeel van hun trainingsdata is.
En uit de specifieke eigenaardigheden en artifacts kunnen ze dan zeggen welke het was. Die AI had daar geen node voor. Wel heel knap, dat een AI kan zien wat er ontbreekt of niet klopt. Ik ben benieuwd hoe dat werkt. Maar dat zal niets met "levensecht" te maken hebben.
Blij dat je niet mijn collega nent dan.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 15:42 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dat zal best, maar vwb autisten hou ik het graag bij deze eenmalige ervaring.
quote:Op dinsdag 21 januari 2025 14:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Beter om een witte man vooraan te zetten om de boodschap over te brengen dat die zwartjes en vrouwswezens het beste alleen maar een assisterende positie kunnen ambieren achter de brede schouders van het herrenvolk, toch? Dat is niet infantiliserend en racistisch.Zwartjes? Vrouwswezens?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Jouw opmerking kan erg kwetsend overkomen en bevat een raciale uiting.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 15:57 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
KDV-medewerkers hoeven de luiheid van ouders, die hun kinderen enkel in hun eigen brabbeltaaltje uit de rimboe opvoeden, niet op te vangen.
Ik voelde dan ook geen enkele reden om mezelf in een voor die specifieke autist werkende communicatiewijze te verdiepen. De keuze om een autist aan te nemen is indertijd door mijn toenmalige werkgever genomen en niet door mij, als ik graag met autisten zou werken had ik wel een sociale studie gevolgd. En dat autisten het concept "opleverdatum" onbekend is maak je me niet wijs.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 16:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Geen twee autisten zijn hetzelfde. Het betekent gewoon dat je moeite hebt met communicatie. En dat hoeft niet aan de autist te liggen, alhoewel Jan Modaal meestal de standaard is.
Dat zal vast, maar KDV-medewerkers zijn geen taalleraren en leraressen.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 17:57 schreef Soofsz het volgende:
[..]
Jouw opmerking kan erg kwetsend overkomen en bevat een raciale uiting.
Wat doe je dan op dit forum....?quote:Op dinsdag 21 januari 2025 15:42 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dat zal best, maar vwb autisten hou ik het graag bij deze eenmalige ervaring.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |