https://www.nu.nl/discrim(...)ij-sollicitatie.htmlquote:Werkgevers die streven naar meer diversiteit onder hun personeel moeten het gebruik van IQ- en persoonlijkheidstesten tijdens sollicitatieprocedures heroverwegen. Een kwart van de inwoners van Nederland maakt hierdoor juist minder kans. Dat concludeert het Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS) na onderzoek dat is ingezien door NU.nl.
Een assessment is een manier om te beoordelen of een persoon geschikt is voor een bepaalde baan of functie. Vaak horen hier ook intelligentie- en persoonlijkheidstesten bij, omdat die bekend staan als onbevooroordeeld en objectief.
En daar gaat het dus mis, concluderen onderzoekers van KIS. Voor hun onderzoek analyseerden ze negentig wetenschappelijke studies over assessments.
"Bij IQ-testen komen mensen onder spanning te staan", legt hoofdauteur Jolien Geerlings uit. Dat geldt volgens de onderzoeker "voor iedereen, ook voor witte mannen".
Maar bij mensen met bijvoorbeeld autisme of een migratieachtergrond, ongeveer een kwart van de inwoners van Nederland, komt daar nog de 'stereotype threat' bovenop. "Zij worden door zo'n test onbewust herinnerd aan vooroordelen over hun bevolkingsgroep. Juist daardoor kunnen ze onterecht slechter scoren. Dat vergroot de kans dat een werkgever ze passeert voor die baan die ze zo graag willen."
'Moeten af van algemene IQ- en persoonlijkheidstesten'
De onderzoekers van KIS concluderen dat er inderdaad risico's kleven aan intelligentie- en persoonlijkheidstesten tijdens sollicitatieprocedures. Dat zou nog te onbekend zijn onder werkgevers, die juist denken dat ze daarmee eerlijker en zonder vooroordelen personeel werven.
"Wat we vooral zien is dat mensen met dyslexie, dyscalculie of autisme een risico lopen om lager beoordeeld te worden en daardoor buiten de boot vallen", zegt Geerlings. "Als we naar echt gelijke kansen willen op de arbeidsmarkt, moeten we af van algemene IQ- en persoonlijkheidstesten."
Tegelijkertijd wordt de drempel voor werkgevers om IQ- en persoonlijkheidstesten in te zetten steeds lager. Online zijn dit soort testen steeds makkelijker beschikbaar.
Medeauteur Hanneke Felten zegt dat de onderzoekers geschrokken zijn dat aandoeningen zoals autisme enigszins af te leiden zijn uit de uitkomsten va de testen. Daardoor lopen deze sollicitanten eerder kans dat ze gediscrimineerd worden op arbeidsmarkt.
Assessmentbureaus erkennen beperkingen van tests
Assessmentbureaus erkennen de risico's op ongelijkheid door IQ- en persoonlijkheidstesten, blijkt uit een rondgang door NU.nl. Commercieel directeur Jesse van der Plas van organisatieadviesbureau LTP zegt dat opdrachtgevers zich daarom niet moeten blindstaren op alleen assessments tijdens hun sollicitatieprocedures.
Directeur Remko van den Berg van assessmentbureau NOA wijst erop dat er "veel kaf tussen het koren" zit in de assessmentbranche. "Iedereen biedt testjes aan via het internet."
De assessmentbureaus zien vooral voordelen van de tests. Het middel is volgens Van den Berg betrouwbaarder dan een selectiegesprek, als je je tenminste bewust bent van mogelijke vooroordelen. Head of product Ivo Winkes van assessmentbureau GITP zegt dat zulke testen "enorm" hebben bijgedragen aan de emancipatie van vrouwen op de arbeidsmarkt. Werkgevers konden na een assessmentuitslag niet meer om hun kwaliteiten heen.
Geerlings adviseert om assessments te ontwikkelen speciaal voor die ene bepaalde functie. Maar dat is volgens Van den Berg onhaalbaar. "Dat kost te veel tijd en geld. Het zal nooit lukken om vooroordelen helemaal uit assessments krijgen."
Tja, lijkt me best belangrijk, dat iemand geschikt is.quote:Een assessment is een manier om te beoordelen of een persoon geschikt is voor een bepaalde baan of functie. Vaak horen hier ook intelligentie- en persoonlijkheidstesten bij, omdat die bekend staan als onbevooroordeeld en objectief.
Tja, bij je werk niet? Dus in ieder geval niet stressbestendig.quote:"Bij IQ-testen komen mensen onder spanning te staan",
Moet ik dit serieus nemen?quote:Maar bij mensen met bijvoorbeeld autisme of een migratieachtergrond, ongeveer een kwart van de inwoners van Nederland, komt daar nog de 'stereotype threat' bovenop. "Zij worden door zo'n test onbewust herinnerd aan vooroordelen over hun bevolkingsgroep. Juist daardoor kunnen ze onterecht slechter scoren.
We doen het bij mijn werkgever in drieën, eerst een assessment, vervolgens krijg je een werkgerelateerde casus en als laatste kom je op gesprek. Als je die eerste twee doorkomt ben je eigenlijk al aangenomen maar dat weet niemand. Sollicitatiegesprek is puur bedoeld om de contactgestoorde autisten nog te kunnen weren.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:21 schreef Cruzinats het volgende:
Niet vreemd deze trend nu de ChatGPT generatie langzaam in opkomst is.
En je zou maar afgewezen worden bij een sollicitatie omdat zo'n ChatGPT clown toevallig een leuk spontaan praatje heeft maar verder niks kan presteren. Prima dus zo'n IQ-test.
Het probleem is dus dat de omstandigheden tijdens de test of de test zelf niet per se representatief is met de werkzaamheden.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:02 schreef thedeedster het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/discrim(...)ij-sollicitatie.html
Nou, daar gaan we;
[..]
Tja, lijkt me best belangrijk, dat iemand geschikt is.
[..]
Tja, bij je werk niet? Dus in ieder geval niet stressbestendig.
[..]
Moet ik dit serieus nemen?
Waarom worden mensen aangenomen? Omdat ze een taak kunnen, of omdat diversiteit zo belangrijk is?
Valt dat niet gewoon onder stressbestendig zijn?quote:Op maandag 20 januari 2025 12:38 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Het probleem is dus dat de omstandigheden tijdens de test of de test zelf niet per se representatief is met de werkzaamheden.
Dus mensen die last hebben van de (omstandigheden bij) de test zullen dus lager scoren dan mensen die er geen last van hebben. Terwijl ze bij het uitvoeren van de werkzaamheden (mogelijk) gelijk scoren.
Simpel gezegd:
Stel dat iemand bang is voor spinnen en in een ruimte met spinnen een test moet maken. Die persoon zal lager scoren dan mensen zonder angst voor spinnen.
Mijn ervaring met veel van die testen is ook dat bedrijven zich er echt wel van bewust zijn dat het een momentopname is en dat de resultaten puur op zichtzelf niet alles zeggen. De resultaten worden doorgaans ook gewoon nog besproken.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:38 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Het probleem is dus dat de omstandigheden tijdens de test of de test zelf niet per se representatief is met de werkzaamheden.
Dus mensen die last hebben van de (omstandigheden bij) de test zullen dus lager scoren dan mensen die er geen last van hebben. Terwijl ze bij het uitvoeren van de werkzaamheden (mogelijk) gelijk scoren.
Simpel gezegd:
Stel dat iemand bang is voor spinnen en in een ruimte met spinnen een test moet maken. Die persoon zal lager scoren dan mensen zonder angst voor spinnen.
Hoe je het ook wendt of keert; een sollicitatieproces is altijd een momentopname, of misschien enkele momenten. Met beperkte informatie moeten mensen een keuze maken. Daar heb je gewoon mee te maken.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:51 schreef MissLeDuq het volgende:
[..]
Mijn ervaring met veel van die testen is ook dat bedrijven zich er echt wel van bewust zijn dat het een momentopname is en dat de resultaten puur op zichtzelf niet alles zeggen. De resultaten worden doorgaans ook gewoon nog besproken.
Het klinkt mij nu een beetje in de oren dat de testen soms te moeilijk worden gevonden en om dat op te lossen leggen we de lat gewoon maar een stukje lager. Diversiteit is schijnbaar belangrijker dan de juiste kandidaat voor het werk aannemen.
Ja. Laten we gewoon anders de functie eisen van tafel gooien. Iedereen kan zonder assessment of bepaalde papieren solliciteren naar arts, vliegtuigmonteur, wetenschapper etc en werkgevers moeten maar de eerste de beste sollicitant aannemen.quote:Maar bij mensen met bijvoorbeeld autisme of een migratieachtergrond, ongeveer een kwart van de inwoners van Nederland, komt daar nog de 'stereotype threat' bovenop. "Zij worden door zo'n test onbewust herinnerd aan vooroordelen over hun bevolkingsgroep. Juist daardoor kunnen ze onterecht slechter scoren. Dat vergroot de kans dat een werkgever ze passeert voor die baan die ze zo graag willen."
Het zijn net mensen he, die Witte Mannen™.quote:Dat geldt volgens de onderzoeker "voor iedereen, ook voor witte mannen".
Een aandoening die je persoonlijkheid deels vormt geeft valt af te leiden uit een persoonlijkheidsonderzoek ja? Daar schrokken de onderzoekers van?quote:Medeauteur Hanneke Felten zegt dat de onderzoekers geschrokken zijn dat aandoeningen zoals autisme enigszins af te leiden zijn uit de uitkomsten va de testen.
Dat jij als zwakzinnig uit de test kwam is geen fout hoor…quote:Op maandag 20 januari 2025 13:35 schreef Mikeytt het volgende:
De reacties tonen wel echt aan dat het slecht is gesteld met het onderwijs. Een IQ test is geen graadmeter voor iemands intelligentie. Dat is wetenschappelijk niet te onderbouwen.
Er is overigens ook heel veel bias in dergelijke testen. Vrouwen scoorden vaak bijvoorbeeld lager bij oudere IQ testen.
Mannen zijn dan ook superieur aan vrouwen.quote:Op maandag 20 januari 2025 13:35 schreef Mikeytt het volgende:
De reacties tonen wel echt aan dat het slecht is gesteld met het onderwijs. Een IQ test is geen graadmeter voor iemands intelligentie. Dat is wetenschappelijk niet te onderbouwen.
Er is overigens ook heel veel bias in dergelijke testen. Vrouwen scoorden vaak bijvoorbeeld lager bij oudere IQ testen.
Dat is omdat vrouwen een lager IQ hebben. De testen zijn dus wel correct.quote:Op maandag 20 januari 2025 13:35 schreef Mikeytt het volgende:
Voor bepaalde functies kun je doodeenvoudig geen aanpassingen aanbieden.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:10 schreef Soofsz het volgende:
De uitkomst van een assessment zegt weinig over of iemand daadwerkelijk geschikt is voor een functie. Het is vooral een hulpmiddel dat werkgevers gebruiken om de groep sollicitanten te verkleinen voor de volgende ronde. Zeven jaar geleden kreeg ik aan de VU een klassikale assessmenttraining, waarbij we ook tips kregen om beter te scoren.
Het feit dat mensen met bijvoorbeeld autisme door de uitkomst van een assessment worden afgewezen, is bovendien discriminerend. Werkgevers zijn namelijk verplicht om aanpassingen te bieden aan gehandicapte werknemers, zodat zij hun werk goed kunnen uitvoeren.
Het grappige is dat IQ, ook een hoog IQ, veel minder zegt over de geschiktheid voor een baan dan je zou denken. Mijn hele familie is een achtbaan over het autistisch spectrum met als bonus een erg hoog IQ en buitengewone verbale begaafdheid. Snel schakelen, alles goed onder woorden kunnen brengen, sociaal, het grote plaatje doorzien.quote:Op maandag 20 januari 2025 13:53 schreef Coppi het volgende:
[..]
Dat is omdat vrouwen een lager IQ hebben. De testen zijn dus wel correct.
Welke functies zijn dat en wat maakt dat je denkt dat dit niet haalbaar is?quote:Op maandag 20 januari 2025 14:13 schreef Cherni het volgende:
[..]
Voor bepaalde functies kun je doodeenvoudig geen aanpassingen aanbieden.
Van politie tot piloot. Er zijn zoveel functies waarbij er nu eenmaal bepaalde eisen nodig zijn. En daar horen dan eenmaal IQ, persoonlijkheids, medische, concentratie testen of andere testen bij.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:22 schreef Soofsz het volgende:
[..]
Welke functies zijn dat en wat maakt dat je denkt dat dit niet haalbaar is?
Slechts door de lengte en kracht kunnen de meeste mannen winnen van vrouwen. Als het gaat om fijnwerk waar geduld bij vereist is winnen de meeste vrouwen.quote:Op maandag 20 januari 2025 13:51 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Mannen zijn dan ook superieur aan vrouwen.
Dit dus.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:16 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het grappige is dat IQ, ook een hoog IQ, veel minder zegt over de geschiktheid voor een baan dan je zou denken. Mijn hele familie is een achtbaan over het autistisch spectrum met als bonus een erg hoog IQ en buitengewone verbale begaafdheid. Snel schakelen, alles goed onder woorden kunnen brengen, sociaal, het grote plaatje doorzien.
En dan toch totaal verzuipen op een hoop functies op dat niveau door de andere 90% die een functie inhoudt. Daar sta je dan met je assessment met vlag en wimpel.
Dan nog, louter een diagnose autisme of borderline maakt je niet meteen ongeschikt voor deze functies. Als een autist politie-agent wil worden zijn er ook aanpassingen mogelijk. Sterker nog, er werken al veel autisten bij de politie en er zijn jobhunters die bewust autisten voor bepaalde politiefuncties zoeken.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:24 schreef Cherni het volgende:
[..]
Van politie tot piloot. Er zijn zoveel functies waarbij er nu eenmaal bepaalde eisen nodig zijn. En daar horen dan eenmaal IQ, persoonlijkheids, medische, concentratie testen of andere testen bij.
Functies naar buiten toe, met veel klantcontacten of met derden. Vooral indien het veel nieuwe, afwisselende contacten zijn. Je kunt moeilijk elke keer weer met een disclaimer komen.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:22 schreef Soofsz het volgende:
[..]
Welke functies zijn dat en wat maakt dat je denkt dat dit niet haalbaar is?
Als je mensen met een kleurtje wil aannemen moet je dus maar beter bereid zijn te accepteren dat ze dommer zijn dan de gemiddelde werknemer.quote:Werkgevers die streven naar meer diversiteit onder hun personeel moeten het gebruik van IQ- en persoonlijkheidstesten tijdens sollicitatieprocedures heroverwegen
HOLY SHIT IK BEN ZWART, NU WEET IK HET ANTWOORD OP 1+1 NIET MEER.quote:Zij worden door zo'n test onbewust herinnerd aan vooroordelen over hun bevolkingsgroep. Juist daardoor kunnen ze onterecht slechter scoren.
Dit klopt niet. Veel autisten vinden het juist heerlijk om mensen te helpen. Vaak werken ze juist op een klantenservice of als verpleegkundigen. Ik hoop dat je je beeld over autisme kunt bijstellen.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:28 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Functies naar buiten toe, met veel klantcontacten of met derden. Vooral indien het veel nieuwe, afwisselende contacten zijn. Je kunt moeilijk elke keer weer met een disclaimer komen.
Het is een totaalpakket. Ik heb het niet alleen over autisme. Als dat voor die functie geen probleem is hoef je je dus geen zorgen te maken.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:27 schreef Soofsz het volgende:
[..]
Dan nog, louter een diagnose autisme of borderline maakt je niet meteen ongeschikt voor deze functies. Als een autist politie-agent wil worden zijn er ook aanpassingen mogelijk. Sterker nog, er werken al veel autisten bij de politie en er zijn jobhunters die bewust autisten voor bepaalde politiefuncties zoeken.
Het is dus niet zo zwart-wit als jij het omschrijft.
Als ze niet aangenomen worden zijn het geen werknemers he.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:10 schreef Soofsz het volgende:
De uitkomst van een assessment zegt weinig over of iemand daadwerkelijk geschikt is voor een functie. Het is vooral een hulpmiddel dat werkgevers gebruiken om de groep sollicitanten te verkleinen voor de volgende ronde. Zeven jaar geleden kreeg ik aan de VU een klassikale assessmenttraining, waarbij we ook tips kregen om beter te scoren.
Het feit dat mensen met bijvoorbeeld autisme door de uitkomst van een assessment worden afgewezen, is bovendien discriminerend. Werkgevers zijn namelijk verplicht om aanpassingen te bieden aan gehandicapte werknemers, zodat zij hun werk goed kunnen uitvoeren.
Welke werknemers? Ze zijn niet aangenomen voor de functie, pik.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:10 schreef Soofsz het volgende:
Werkgevers zijn namelijk verplicht om aanpassingen te bieden aan gehandicapte werknemers, zodat zij hun werk goed kunnen uitvoeren.
Dat is dan toch ook een vorm van kansenongelijkheid voor niet-autisten?quote:Op maandag 20 januari 2025 14:27 schreef Soofsz het volgende:
[..]
en er zijn jobhunters die bewust autisten voor bepaalde politiefuncties zoeken.
Dit.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:29 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het is een totaalpakket. Ik heb het niet alleen over autisme. Als dat voor die functie geen probleem is hoef je je dus geen zorgen te maken.
Als bij een functie de Nederlandse taal ontzettend belangrijk is dan weet ik dat ik afval ondanks dat ik verder geschikt zou zijn om maar een voorbeeld te geven.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:53 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Dit.
Veel mensen kunnen prima mee. Maar niet altijd iedereen. En daar heb je als organisatie ook rekening mee te houden.
Ik zie de trainer van Ajax rechtsonderin.quote:Op maandag 20 januari 2025 15:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nu.nl heeft wel weer een smakelijk diverse stockfoto voor dit artikel uitgekozen he. Ik zie een moslima, ik zie een hoop variaties van de RAL-kleurenkaart, ik zie een soort discount-Mario, en een strakke coltruidrager wannabe Steve Jobs.
[ afbeelding ]
Geen stockfoto, AI genotquote:Op maandag 20 januari 2025 15:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nu.nl heeft wel weer een smakelijk diverse stockfoto voor dit artikel uitgekozen he. Ik zie een moslima, ik zie een hoop variaties van de RAL-kleurenkaart, ik zie een soort discount-Mario, en een strakke coltruidrager wannabe Steve Jobs.
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |