abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216322403
quote:
2s.gif Op donderdag 16 januari 2025 18:50 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Voor de getroffen bedrijven is het inderdaad volkomen kut.

Voor overheden en vergunningverleners geldt daarentegen dat dit ook weer niet helemaal onverwacht komt… Ooit moet men gaan beseffen dat de geitenpaden alleen geen soelaas bieden…
Daarom nu ook goed dat het bij Landbouw wordt weggehaald en naar een ministeriële commissie gaat. Veel meer urgentie is op zijn plaats. Waar ze dagen debatteren over een niet bestaande asielcrisis in dat kabinet, zitten PAS melders dus al 5 jaar in deze situatie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216322497
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 18:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daarom nu ook goed dat het bij Landbouw wordt weggehaald en naar een ministeriële commissie gaat. Veel meer urgentie is op zijn plaats. Waar ze dagen debatteren over een niet bestaande asielcrisis in dat kabinet, zitten PAS melders dus al 5 jaar in deze situatie.
In theorie goed, in de praktijk zie ik ook de rest van dit kabinet er niet veel van bakken…
pi_216322519
quote:
10s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:06 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
In theorie goed, in de praktijk zie ik ook de rest van dit kabinet er niet veel van bakken…
Als Hermans er in komt zit er in ieder geval nog één van de betere ministers bij. Niet dat die geweldig is, in een voorgaand kabinet zou ze niet positief opvallen, maar ze zakt in elk geval niet door de ondergrens.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216322557
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 11:34 schreef Janneke141 het volgende:
Je moet als burger of bedrijf op de overheid kunnen vertrouwen, dus als die jou toestemming geeft om bepaalde handelingen uit te voeren dan moet je dat kunnen doen, zonder dat je het risico loopt maanden of zelfs jaren later allerlei ellende over je heen gestort te krijgen omdat je die vergunning nooit had mogen krijgen.
Het heeft desastreuze gevolgen vaak. Men vraagt zich af in hoeverre economische "belangen" meespelen bij het verkrijgen van de vergunning. Zie het gifschandaal van Lekkerkerk en de Volgermeer (Broek in Waterland / Philips-Duphar). Het storten ging met vergunning maar de betrokken bedrijven kregen een vinger en pakten een hand door wat mocht steeds verder op te rekken. De bedrijven kenden de schadelijkheid ervan maar de overheid niet. Het was een ongelijk speelveld.

De sanering komt vrijwel altijd geheel voor rekening van de belastingbetaler. Ik wil hiermee aangeven dat bedrijven met vergunning geen moraliteit kennen zo leert de geschiedenis.

Je moet het dus kunnen doen maar ook niet meer dan dat. Dat is vaak een glijdende schaal wegens dat gebrek aan ethische normen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216322824
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 18:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dus niet op basis van wetgeving, er lag geen wet onder dit geitenpaadje.

En nogmaals: waarom doen jullie alsof dit nieuw is, PAS loopt toch al 5 jaar?
Het kwam natuurlijk recent weer naar boven mbt het salderen.

Maar het ging mij eerlijk gezegd meer om het principe dat je eerder verleende vergunningen zomaar kan intrekken dan de PAS/boeren problematiek ansich.
pi_216322945
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als Hermans er in komt zit er in ieder geval nog één van de betere ministers bij. Niet dat die geweldig is, in een voorgaand kabinet zou ze niet positief opvallen, maar ze zakt in elk geval niet door de ondergrens.
Als de ondergrens sneller daalt dan 9,81m/s² dan is dat niet zo moeilijk.

Ik kan me niet heugen dat Hermans ooit iets gepresteerd heeft?
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_216323053
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
Het stoppen van voorheen vergunde activiteiten vanaf nu is in principe nog wel een optie, maar het probleem hier is dat men achteraf wil gaan intrekken. Dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat bedrijven enorme boetes gaan krijgen voor activiteiten die ze in het verleden naar eer en geweten hebben uitgevoerd, en aangezien het om milieudelicten gaat, gaat dat om enorme bedragen. Maar het kan ook dat mensen uit hun huis gezet wordt, omdat dat illegaal gebouwd is.

Kennelijk is dat hoe een betrouwbare overheid eruit ziet.
Lijkt me echt een fantastisch idee om tijdens de grootste crisis in Nederland huizen illegaal te verklaren.
pi_216323330
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:12 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het heeft desastreuze gevolgen vaak. Men vraagt zich af in hoeverre economische "belangen" meespelen bij het verkrijgen van de vergunning. Zie het gifschandaal van Lekkerkerk en de Volgermeer (Broek in Waterland / Philips-Duphar). Het storten ging met vergunning maar de betrokken bedrijven kregen een vinger en pakten een hand door wat mocht steeds verder op te rekken. De bedrijven kenden de schadelijkheid ervan maar de overheid niet. Het was een ongelijk speelveld.

De sanering komt vrijwel altijd geheel voor rekening van de belastingbetaler. Ik wil hiermee aangeven dat bedrijven met vergunning geen moraliteit kennen zo leert de geschiedenis.

Je moet het dus kunnen doen maar ook niet meer dan dat. Dat is vaak een glijdende schaal wegens dat gebrek aan ethische normen.
Het is toch ook gewoon heel raar om verkeerd verleende vergunningen maar te laten staan.
Als ik naar het gemeentehuis ga voor een brommerrijbewijs en ik krijg er door een fout een autorijbewijs bij. Lijkt me toch niet dat het onredelijk is als wanneer dit ontdekt wordt ik het onterecht uitgegeven autorijbewijs moet inleveren.
Blijkbaar vinden sommigen de overheid dan juist onbetrouwbaar als ze hun fout corrigeren. Dus niet het collectief beschermen tegen een incapabele bestuurder. Maar het individu beschermen tegen wat eigenlijk?
Ik vind het in zo'n geval juist onbetrouwbaar als ik dan opeens met de auto de weg op mag.

Uiteindelijk is het probleem toch ook gewoon extreem makkelijk op te lossen. Krimp gewoon de veestapel met 50%, dat kan zonder een centje pijn. Als Nederland moet kiezen tussen vroem 120 of het bouwen van woningen of een veestapel voor export weet ik wel waar de keuze land.
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:01:16 #109
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_216323389
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 17:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat js tegenwoordig sowieso dubbelop: met een abonnement op de ene kun je de ander gratis online lezen.
Inderdaad. En dat zegt op zich genoeg natuurlijk.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:01:23 #110
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_216323390
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:39 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Als de ondergrens sneller daalt dan 9,81m/s² dan is dat niet zo moeilijk.

Ik kan me niet heugen dat Hermans ooit iets gepresteerd heeft?
Heeft ze ook niet maar in een kabinet met Jansen, Faber en Wiersma lijkt het al snel alsof je iets goed doet.
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:03:36 #111
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_216323430
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:58 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Het is toch ook gewoon heel raar om verkeerd verleende vergunningen maar te laten staan.
Als ik naar het gemeentehuis ga voor een brommerrijbewijs en ik krijg er door een fout een autorijbewijs bij. Lijkt me toch niet dat het onredelijk is als wanneer dit ontdekt wordt ik het onterecht uitgegeven autorijbewijs moet inleveren.
Blijkbaar vinden sommigen de overheid dan juist onbetrouwbaar als ze hun fout corrigeren. Dus niet het collectief beschermen tegen een incapabele bestuurder. Maar het individu beschermen tegen wat eigenlijk?
Ik vind het in zo'n geval juist onbetrouwbaar als ik dan opeens met de auto de weg op mag.

Uiteindelijk is het probleem toch ook gewoon extreem makkelijk op te lossen. Krimp gewoon de veestapel met 50%, dat kan zonder een centje pijn. Als Nederland moet kiezen tussen vroem 120 of het bouwen van woningen of een veestapel voor export weet ik wel waar de keuze land.
Wat ook raar is, maar wel veel gebeurt, is vergunningen zonder einddatum afgeven. Dan krijg je dat gezever over betrouwbaarheid, terwijl het vrij redelijk is om bepaalde activiteiten om de zoveel jaar of van mijn part decennia ter herzien in het kader van allerhande ontwikkelingen. Dan organiseer je uiteindelijk gezeik, zeg maar.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_216323685
quote:
7s.gif Op donderdag 16 januari 2025 15:31 schreef phpmystyle het volgende:
Iets heel anders:

Mooi stukje redevoering over moraliteit (morele verhevenheid) in het hedendaagse. Voor de meeste menen hier aan dovemansoren gericht. Ze pikken het tocht niet op.

@:hanca duurt slechts 15 minuutejs.

Bekijk deze YouTube-video
Vond het ook wat een warrig verhaal, denk dat het sterker was wanneer Jelle echt op een paar punten ingegaan was in plaats van nu veel enkel even aanstippen. Vond het wel intressant dat Jelle zei dat je na moest denken over wat de consequenties van beleid waren (als in grenzen open, maar geen huizen bouwen / docenten opleiden = ellende). De vraag die meteen bij mij opkomen is of het open grenzen beleid nu echt typisch progressief is, voor asielmigratie zou ik zeggen ja, voor arbeidsmigratie ben ik daar helemaal niet zeker van.

Denk zeker dat het goed zou zijn als we naast “goede wetgeving” ook nadenken over de consequenties van wetgeving en beleid. Maar het eerste is meestal al moeilijk zat en zonder in een zij doen het ook discussie te verzanden is dit natuurlijk niet iets waar alleen progressief nederland een monopoly op heeft.

Verder ben ik het wel met Jelle eens dat je wanneer je morele superioriteit verkoopt, je echt heel goed je best moet doen. Het is dan ook voor D66 (nieuw leiderschap) of voor (goed bestuur) NSC geen handige strategie gebleken.

[ Bericht 20% gewijzigd door KaheemSaid op 16-01-2025 20:30:58 ]
pi_216323730
quote:
Dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat bedrijven enorme boetes gaan krijgen voor activiteiten die ze in het verleden naar eer en geweten hebben uitgevoerd.
Wat ze dus niet doen. Je hebt een veel te hoge pet op van de moraliteit van bedrijven. Die heeft ze niet. Bedrijven handelen NOOIT naar "eer en geweten". Vooral omdat dat "geweten" niet aanwezig is. Als je winst wilt maken dan gaat het geweten overboord. De mensen die een bedrijf vormen denken steevast in het belang van het bedrijf en vergeten (of zijn niet in staat) het bedrijf als een mens te laten denken.

Dat is het nadeel van een collectief opererende groep: het individu is niet schuldig terwijl er gezamenlijk zeer destructieve activiteiten uitgevoerd zullen worden. Ik wil geen Godwin doen maar zo ging het in 40-45 ook. Niemand voelde zich persoonlijk aansprakelijk maar gezamenlijk tuigden zij de meest verschrikkelijke massavernietigingsmachine op die de geschiedenis kent.

Tot zover "eer en geweten". Het is er gewoon niet. Het gevaar van opereren in groepen wat een bedrijf natuurlijk ook is.

[ Bericht 22% gewijzigd door Bart2002 op 16-01-2025 20:25:11 ]
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:47:07 #114
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216324199
Mijn hemel zeg -O-
Hemeltergend wat een simplisme.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  donderdag 16 januari 2025 @ 20:51:00 #115
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216324267
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:14 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Vond het ook wat een warrig verhaal, denk dat het sterker was wanneer Jelle echt op een paar punten ingegaan was in plaats van nu veel enkel even aanstippen. Vond het wel intressant dat Jelle zei dat je na moest denken over wat de consequenties van beleid waren (als in grenzen open, maar geen huizen bouwen / docenten opleiden = ellende). De vraag die meteen bij mij opkomen is of het open grenzen beleid nu echt typisch progressief is, voor asielmigratie zou ik zeggen ja, voor arbeidsmigratie ben ik daar helemaal niet zeker van.

Denk zeker dat het goed zou zijn als we naast “goede wetgeving” ook nadenken over de consequenties van wetgeving en beleid. Maar het eerste is meestal al moeilijk zat en zonder in een zij doen het ook discussie te verzanden is dit natuurlijk niet iets waar alleen progressief nederland een monopoly op heeft.

Verder ben ik het wel met Jelle eens dat je wanneer je morele superioriteit verkoopt, je echt heel goed je best moet doen. Het is dan ook voor D66 (nieuw leiderschap) of voor (goed bestuur) NSC geen handige strategie gebleken.
Ik vind die van Baardewijk op de conservatieve kant van de as een van de meest welbespraakte van dit moment. Geen grote woorden of superlatieven nodig om op te komen voor traditionele waarden.

Wat hij vooral uitlegt (deed Mona Keijzer ook eens) is dat er ook zoiets bestaat als "gevolg" ethiek. Goed voorbeeld is dat immigratie ruim baan wordt geboden, maar woningbouw aan de andere kant niet mogelijk is. Dat is als zuur en chloor bij elkaar in gooien, dat gaat werken.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  donderdag 16 januari 2025 @ 21:16:06 #116
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216324651
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:17 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Wat ze dus niet doen. Je hebt een veel te hoge pet op van de moraliteit van bedrijven. Die heeft ze niet. Bedrijven handelen NOOIT naar "eer en geweten". Vooral omdat dat "geweten" niet aanwezig is. wat een bedrijf natuurlijk ook is.
dat hoeft ook n iet een bedrijf moet winstgevend zijn binnen de kaders vanhet strafrecht , verder niks

ls alle nederlandse bedrijven woke moeten gaan worden dan kunne we wel ophouden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 16 januari 2025 @ 21:19:22 #117
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216324695
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:46 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Lijkt me echt een fantastisch idee om tijdens de grootste crisis in Nederland huizen illegaal te verklaren.
niet alleen woningen er is ook al heel veel infra vergund met de intern satderen norm, dat kan je mooi weer slopen dan
dat is wel illegaal nu

en schiphol zal moeten sluiten het ois niet anders
wonigen bouwen zal met electrische vrachtwagens moeten die ramen of dakramen kkomen brengen
quote:
In december kwam de Raad van State (RvS) tot het oordeel dat een methode die gebruikt wordt om de stikstofuitstoot te compenseren, het zogeheten 'intern salderen', niet meer gebruikt kan worden.

In december kwam de Raad van State (RvS) tot het oordeel dat een methode die gebruikt wordt om de stikstofuitstoot te compenseren, het zogeheten 'intern salderen', niet meer gebruikt kan worden. Hierover zijn grote zorgen in het kabinet, dat naar oplossingen moet zoeken.

Veel meer woningbouwprojecten hebben door de uitspraak een natuurvergunning nodig, zo blijkt uit een rondgang in de bouwwereld. ,,

Het is bizar wat er gebeurt.
Nu stoot de bouw al amper stikstof uit, maar straks is er sprake van nog meer bureaucratie.

Daardoor zal het langer duren voordat er een vergunning is.
Dat heeft tot gevolg dat de nieuwbouw van woningen vertraagt.

De bouwkosten én de huizenprijzen lopen daardoor op", zegt voorman Fahid Minhas van ontwikkelaarskoepel Neprom, die overigens niet verwacht dat woonwijken illegaal verklaard zullen worden..

[ Bericht 21% gewijzigd door michaelmoore op 16-01-2025 21:27:19 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_216324885
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 21:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat hoeft ook n iet een bedrijf moet winstgevend zijn binnen de kaders vanhet strafrecht , verder niks

ls alle nederlandse bedrijven woke moeten gaan worden dan kunne we wel ophouden
Wat ben je ook een oude Lullo. Maatschappelijke verantwoordelijk is niet belangrijk zeker.
Dat ultrarechtse idee dat een bedrijf enkel bestaat om de winst en verder niks vind ik ziekelijk.
Als je zo denkt dan kan je m.i. nooit een goed mens zijn. Dan dien je de Mammon er verder niks.

quote:
De uitdrukking ‘de Mammon dienen’ is afkomstig uit de bijbel en wordt onder meer gebruikt voor iemand die alleen maar geïnteresseerd lijkt in geld. De Mammon wordt beschouwd als een afgod.
pi_216325022
quote:
7s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:51 schreef phpmystyle het volgende:

Wat hij vooral uitlegt (deed Mona Keijzer ook eens) is dat er ook zoiets bestaat als "gevolg" ethiek. Goed voorbeeld is dat immigratie ruim baan wordt geboden, maar woningbouw aan de andere kant niet mogelijk is. Dat is als zuur en chloor bij elkaar in gooien, dat gaat werken.
Wat hebben woningbouw en migratie dan met elkaar te maken? Uberhaupt niets met ethiek toch. Migratie is vooral omdat we een open economie willen zijn. Vestigingsklimaat! Sowieso een rechtse hobby waar ze dan voor het stemvee zeggen tegen te zijn ofzo. Blijft angstvallig stil met maatregelen om wat te doen aan veruit de grootste migratie stroom. BBB schiet meteen in een stuip als je zegt misschien is Nederland beter af met minder seizoensarbeiders die voor een shit loon werk doen wat Nederlanders niet willen doen.
Zie je ook bij Musk heel de tijd huilen en leugens vertellen over migratie en zodra zijn kameraad oplichter verkozen is wil hij meer goedkope arbeidskrachten voor zijn bedrijven kunnen importeren.

Niet kunnen bouwen is vooral omdat we een boerenkalifaat zijn. Blijkbaar wordt ethiek dan dus niet ingezet om te zeggen heel leuk dat de boeren 1% van het BBP bij elkaar rommelen maar laten we daar mee stoppen om te kunnen bouwen. Misschien kun je bouwen nog koppelen aan ethiek als je zegt dat we ons graag aan regels willen houden en daarom niet bouwen. In elk geval zijn dat politieke keuzes waar volgens mij eigenlijk geen ethiek bij komt kijken in de Nederlandse politiek. Wat veel zwaarder weegt zijn denk ik de belangen. We kunnen ook niet bouwen omdat er niet echt veel animo is om de huizencrisis op te lossen want er zijn nogal veel kiezers met een huis die zonder woningprobleem niet even snel hun huis meer waard zien worden.
pi_216325069
quote:
2s.gif Op donderdag 16 januari 2025 18:50 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Voor de getroffen bedrijven is het inderdaad volkomen kut.

Voor overheden en vergunningverleners geldt daarentegen dat dit ook weer niet helemaal onverwacht komt… Ooit moet men gaan beseffen dat de geitenpaden alleen geen soelaas bieden…
Daar zijn wij het eens hoor, alleen kun je dat niet op de slachtoffers van het falen van de overheid afwentelen en zeggen "nou we hebben er een bende van gemaakt, bekijk het maar!"

Dat soort gedrag zou toeslagen-achtig zijn.
pi_216325159
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 18:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Het collectief heeft er niks aan als de leefomgeving wordt beschermd? Het collectief heeft niks aan een betrouwbare overheid? Naar eer en geweten zal ook voor een groot deel helemaal niet gelden, gesjoemeld en verloren jammer dan.
Voor de zoveelste keer: deze aanvragers hebben dus nooit gesjoemeld. Dat is net het punt, als ze gerommeld hadden was er geen probleem, handhaven, klaar.

Maar het enige wat ze hebben gedaan is gebruik gemaakt van een regeling die de overheid zelf aanbood. De overheid had die regeling nooit mogen instellen, maar dat mag je degenen die er gebruik van gemaakt hebben, hebben geïnvesteerd en nu in de shit zitten door het pad waar de overheid ze zelf opstuurde niet verwijten.

En kap met dat verwijt over een VVD'er, ik heb van mijn levensdagen nog niet op die partij gestemd en dat zal er ook nooit van komen. Maar ook als D66 of PvdA/GL kun je gewoon opkomen voor een fatsoenlijk overheid die burgers die door overheidshandelen in de knel komen niet ineens illegaal verklaard.
pi_216325272
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 21:44 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Daar zijn wij het eens hoor, alleen kun je dat niet op de slachtoffers van het falen van de overheid afwentelen en zeggen "nou we hebben er een bende van gemaakt, bekijk het maar!"

Dat soort gedrag zou toeslagen-achtig zijn.
Zeker als een bedrijf al 8 generaties in een streek zit. Gaat men deze mensen verwijten dat ze groeit zijn sinds de vorige eeuw? Als ze dat niet hadden gedaan, dan hadden ze niet meer bestaan. Gaan we goed ondernemerschap afstraffen? Ik denk echt dat je meer moet sturen op import als je de milieueffecten wil afdammen. Alles wat binnen je land gaande is, zou oké moeten zijn, want het is een kringloop.
pi_216325373
quote:
Het stoppen van voorheen vergunde activiteiten vanaf nu is in principe nog wel een optie, maar het probleem hier is dat men achteraf wil gaan intrekken. Dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat bedrijven enorme boetes gaan krijgen voor activiteiten die ze in het verleden naar eer en geweten hebben uitgevoerd, en aangezien het om milieudelicten gaat, gaat dat om enorme bedragen. Maar het kan ook dat mensen uit hun huis gezet wordt, omdat dat illegaal gebouwd is.

Kennelijk is dat hoe een betrouwbare overheid eruit ziet.
Het is naar mijn idee vrij eenvoudig. De rechter heeft geoordeeld dat intern salderen niet toegestaan is, en dat er dus een nieuwe vergunning aangevraagd moeten worden. Loopt een particulier of onderneming door deze fout van de overheid schade op, bijvoorbeeld doordat een woning illegaal gebouwd blijkt zijn, een onderneming activiteiten moet staken of er een boete volgt, dan moet de overheid die schade vergoeden. Uiteraard kan dat flink in de papieren lopen voor de overheid maar dat is het risico van kansloze geitenpaadjes zoeken.
pi_216325391
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 21:56 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Zeker als een bedrijf al 8 generaties in een streek zit. Gaat men deze mensen verwijten dat ze groeit zijn sinds de vorige eeuw? Als ze dat niet hadden gedaan, dan hadden ze niet meer bestaan. Gaan we goed ondernemerschap afstraffen? Ik denk echt dat je meer moet sturen op import als je de milieueffecten wil afdammen. Alles wat binnen je land gaande is, zou oké moeten zijn, want het is een kringloop.
Boerenbedrijven zijn natuurlijk alles behalve een kringloop, aangezien bijna al het voedsel voor vee wordt geïmporteerd uit Zuid-Amerika. Werd het maar grondgebonden kringlooplandbouw, dan waren alle problemen opgelost.
pi_216325401
quote:
7s.gif Op donderdag 16 januari 2025 22:04 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Het is naar mijn idee vrij eenvoudig. De rechter heeft geoordeeld dat intern salderen niet toegestaan is, en dat er dus een nieuwe vergunning aangevraagd moeten worden. Loopt een particulier of onderneming door deze fout van de overheid schade op, bijvoorbeeld doordat een woning illegaal gebouwd blijkt zijn, een onderneming activiteiten moet staken of er een boete volgt, dan moet de overheid die schade vergoeden. Uiteraard kan dat flink in de papieren lopen voor de overheid maar dat is het risico van kansloze geitenpaadjes zoeken.
Schade vergoeden of door bijvoorbeeld uitkoop van boeren zorgen dat er toch vergunningsruimte is.
pi_216325420
quote:
7s.gif Op donderdag 16 januari 2025 22:04 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Laten we inderdaad woningen illegaal verklaren! Briljant, dat we dat nog niet bedacht hadden als oplossing voor de huizencrisis.
  donderdag 16 januari 2025 @ 22:32:22 #127
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_216325682
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 16:56 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Hiervoor is ChatGPT handig.
[..]

Ja, dat had ik er met de beste wil van de wereld ook nog wel een beetje uit proberen te vissen, maar dat zegt die man dus helemaal niet. Die man zegt: 'Morele redenen kunnen aangehaald worden om verschillende doeleinden na te streven' en daarna vervalt hij in een soort van tirade met allerhande valse aannames (inderdaad weer de volgende keer de rechtste frame dat 'links' altijd maar de grenze open wil gooien' en meer van die onzin) en een roep tot conservatieve waarden. Waarom de voorstellen van de 'linkse progressieven' dan onderdacht zouden zijn of moeilijk en/of niet praktisch uitvoerbaar en een verkeerd ongewest effect zouden sorteren en waarom de 'rechtse conservatie' dan wel praktisch uitvoerbaar zouden zijn en gewenstere effecten uit zouden sorteren, daar gaat het in het geheel niet over. Het betoog laat zich samenvatten als: 'Linkse mensen willen moeilijke dingen die daar niet goed over hebben nagedacht (en waar dat dan uit blijkt, dat heeft hij het helemaal niet over), dus daarom moeten we maar rechts en conservatief zijn (want dat is blijkbaar beter, maar wat dat dan uit blijkt, dat wordt ook niet beargumeteerd).
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_216325694
quote:
7s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik vind die van Baardewijk op de conservatieve kant van de as een van de meest welbespraakte van dit moment. Geen grote woorden of superlatieven nodig om op te komen voor traditionele waarden.
Voor mij is dit eerlijkheidshalve teveel onsamenhang, maar als je nog eens een samenhangend betoog van hem hebt luister ik graag.
quote:
Hetzelfde kan toch gezegd worden van het schrappen van de stikstofplannen of het met 75% korten van de IND?

Tjeerd de Groot is uitgekotst omdat hij qua stikstof gevolg ethiek bepleite. Of in ieder geval zien we nu weer de gevolgen van traineren.

[ Bericht 15% gewijzigd door KaheemSaid op 16-01-2025 22:41:15 ]
pi_216325709
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 22:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Boerenbedrijven zijn natuurlijk alles behalve een kringloop, aangezien bijna al het voedsel voor vee wordt geïmporteerd uit Zuid-Amerika. Werd het maar grondgebonden kringlooplandbouw, dan waren alle problemen opgelost.
Allemaal leuk, maar families die al generatieslang in een streek gevestigd zijn, kan je er niet zomaar uitgooien. Je moet hen begeleiden naar een nieuwe toekomst. Langzaam die import afbouwen, zodat ze moet focussen op een nieuwe toekomst.
pi_216325768
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 22:35 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Allemaal leuk, maar families die al generatieslang in een streek gevestigd zijn, kan je er niet zomaar uitgooien. Je moet hen begeleiden naar een nieuwe toekomst. Langzaam die import afbouwen, zodat ze moet focussen op een nieuwe toekomst.
Ik heb niet zoveel met die generatie kaart, het heeft de huidige boeren in ieder geval nooit in de weg gestaan om het bedrijf van hun buurman te kannibaliseren.
pi_216326341
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 22:42 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik heb niet zoveel met die generatie kaart, het heeft de huidige boeren in ieder geval nooit in de weg gestaan om het bedrijf van hun buurman te kannibaliseren.
Onderlinge verkopen in een streek (meestal met een goede buurman en zonder opvolging) gaat makkelijker dan met een buitenstaander.
pi_216326441
Ach die zielige boeren toch. Geen bevolkingsgroep wordt zo onderdrukt. Laat ze gewoon leren de eigen broek op te houden zonder de gemeenschap constant tot molensteen om de nek te zijn.
pi_216326550
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 23:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ach die zielige boeren toch. Geen bevolkingsgroep wordt zo onderdrukt. Laat ze gewoon leren de eigen broek op te houden zonder de gemeenschap constant tot molensteen om de nek te zijn.
Dit is een uiterst cynisch benadering. Het is een feit dat veel boeren al eeuwenlang in hun streek boeren. En waar gaan mensen heen als alles uitvalt en ze eten nodig hebben? Het is essentieel om binnen elke gemeenschap genoeg boeren te hebben voor in ieder geval de minimale voedselvraag.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 00:15:10 #134
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_216326677
twitter

Kamervragen. Over een uitspraak in een fictieve dramaserie. _O- :')

Ga toch eens je werk doen.
pi_216326705
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 23:52 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Dit is een uiterst cynisch benadering. Het is een feit dat veel boeren al eeuwenlang in hun streek boeren. En waar gaan mensen heen als alles uitvalt en ze eten nodig hebben? Het is essentieel om binnen elke gemeenschap genoeg boeren te hebben voor in ieder geval de minimale voedselvraag.
We hebben 100 miljoen kippen, 12 miljoen varkens, 4 miljoen koeien en een miljoen schapen nodig voor minimale voedselvraag? Ik houd best van vlees hoor maar dat lijkt me allemaal niet nodig. Ik durf zelfs te stellen dat je 0 van deze dieren nodig hebt voor de minimale voedselvraag.

Kijk soms zijn dingen niet meer van een bepaalde tijd. Dan wordt een mijn gesloten en moeten de mijnwerkersfamilies wat anders gaan doen. Ja kan altijd dat mensen hun beroep hun hele leven hebben gemaakt, dat is ook niet echt van deze tijd maar wel romantisch natuurlijk. In elk geval kán zulke massale veehouderij niet in Nederland. Want we zien dat het een gigantisch probleem oplevert, land op slot. Het gevolg daarvan is zo groot dat er geen andere weg mogelijk is. Er moet toch echt gebouwd worden, in tegenstelling tot 150 miljoen dieren is dat noodzakelijk.
Daarbij is er dus al 30 jaar geluld en vertraagd en het is gewoon tijd.
Plus die boeren die helemaal niet zonder boeren met superveel dieren kunnen, staat het uiteraard volledig vrij om naar een land te verkassen waar daar wél de ruimte voor is. Genoeg landen die minder dichtbevolkt zijn en geen grond hebben die zo zuur is als Cola. Waarschijnlijk kan je in een hoop van die landen ook een veel grotere lap grond kopen voor het geld dat je hier krijgt voor je boerenbedrijf.

Ik wil hier ook wel bij zeggen. De boeren die uit landsbelang elders gaan boeren dát zijn wat mij betreft boeren zoals BBB ze ons graag voorhoudt. Ondernemend en met hart voor de natuur.
pi_216326739
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 21:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wat hebben woningbouw en migratie dan met elkaar te maken? Uberhaupt niets met ethiek toch. Migratie is vooral omdat we een open economie willen zijn. Vestigingsklimaat! Sowieso een rechtse hobby waar ze dan voor het stemvee zeggen tegen te zijn ofzo. Blijft angstvallig stil met maatregelen om wat te doen aan veruit de grootste migratie stroom. BBB schiet meteen in een stuip als je zegt misschien is Nederland beter af met minder seizoensarbeiders die voor een shit loon werk doen wat Nederlanders niet willen doen.
Zie je ook bij Musk heel de tijd huilen en leugens vertellen over migratie en zodra zijn kameraad oplichter verkozen is wil hij meer goedkope arbeidskrachten voor zijn bedrijven kunnen importeren.

Niet kunnen bouwen is vooral omdat we een boerenkalifaat zijn. Blijkbaar wordt ethiek dan dus niet ingezet om te zeggen heel leuk dat de boeren 1% van het BBP bij elkaar rommelen maar laten we daar mee stoppen om te kunnen bouwen. Misschien kun je bouwen nog koppelen aan ethiek als je zegt dat we ons graag aan regels willen houden en daarom niet bouwen. In elk geval zijn dat politieke keuzes waar volgens mij eigenlijk geen ethiek bij komt kijken in de Nederlandse politiek. Wat veel zwaarder weegt zijn denk ik de belangen. We kunnen ook niet bouwen omdat er niet echt veel animo is om de huizencrisis op te lossen want er zijn nogal veel kiezers met een huis die zonder woningprobleem niet even snel hun huis meer waard zien worden.
De gedachte zal vast wel zoiets zijn als 'voor een ethisch woonbeleid dient migratie (van onrendabelen) afgeschaft te worden, en dienen ze sowieso achteraan te sluiten (behalve als ze veel geld hebben)'.

Mona moet toch een beetje afleiden van het gegeven dat zelfs maar een paar procent van de landbouwgrond al genoeg bouwgrond biedt om het gehele woningtekort te voorzien. Dan nog een paar procent van de veeteelt, en er is genoeg ruimte binnen de stikstofnormen om die huizen te bouwen. Hebben we wel ook nog aardig wat miljarden nodig voor overheidsinvesteringen in de bouwprojecten, en om arbeidsmigranten in de bouwsector aan te trekken. Maar die kan dan mooi deels opgehoest worden door een versnelde HRA afbouw.

Maarja .. agrarische conservatieven en neoliberalen ..
"Pools are perfect for holding water"
pi_216327057
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 23:52 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Niemand pleit voor minder boeren of zelfs maar een vermindering van de voedselproductie, de PvdD roept bijvoorbeeld al jaren om veel meer boeren: https://nos.nl/l/2465227. Maar dan wel zoals ze het 1,5 generatie geleden nog deden: grondgebonden biologische kringlooplandbouw.
Zeker de afgelopen 25 jaar zijn boerderijen enorme fabrieken geworden, in plaats van de familiebedrijven die veel mensen nog op hun netvlies hebben.
pi_216327256
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 04:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niemand pleit voor minder boeren of zelfs maar een vermindering van de voedselproductie, de PvdD roept bijvoorbeeld al jaren om veel meer boeren: https://nos.nl/l/2465227. Maar dan wel zoals ze het 1,5 generatie geleden nog deden: grondgebonden biologische kringlooplandbouw.
Zeker de afgelopen 25 jaar zijn boerderijen enorme fabrieken geworden, in plaats van de familiebedrijven die veel mensen nog op hun netvlies hebben.
Die twee zijn niet echt te rijmen natuurlijk, minder dieren/biologische kringloop landbouw levert per definitie minder voedsel op (tegen hogere prijzen ) dan de huidige intensieve productie.

Maak een wet dat je een deel van de landbouwgrond kan gebruiken als bouwgrond, en stel de bouw vrij van allerlei stikstof normeringen/gedoe.

Want het is toch een papieren exercitie dat een weiland minder natuur vriendelijk is dan een geasfalteerde woonwijk vol met flats.

We maken het onszelf alleen maar moeilijk zo.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 07:03:58 #139
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216327397
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 06:11 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Die twee zijn niet echt te rijmen natuurlijk, minder dieren/biologische kringloop landbouw levert per definitie minder voedsel op (tegen hogere prijzen ) dan de huidige intensieve productie.

Maak een wet dat je een deel van de landbouwgrond kan gebruiken als bouwgrond, en stel de bouw vrij van allerlei stikstof normeringen/gedoe.

Want het is toch een papieren exercitie dat een weiland minder natuur vriendelijk is dan een geasfalteerde woonwijk vol met flats.

die stikstof normen zijn ons opgelegd door Brussel, dus we moeten uit de verstikkende EU
  vrijdag 17 januari 2025 @ 07:08:44 #140
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216327407
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 04:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
als iedereen veganist wordt dan heb je maar 10% van de huidige landbouwareaal nodig voor landbouw,

50% van de landbouwgrond is nu benut om koeienvoer te , grs en voermais, voederbieten,, te kweken en daarnaast wordt ernog koevoer geimporteerd
pi_216327440
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 06:11 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Niet op de wat langere termijn: https://www.nieuweoogst.n(...)-niveau-als-gangbaar
Studies die zeggen dat biologisch minder opbrengst heeft dan intensief, kijkt meestal maar naar maximaal 3 jaar. Na 13 jaar is de opbrengst gelijk, vanwege het betere bodemleven.

quote:

Helaas is het inderdaad zo dat een engels raaigrasland zonder bloemen vanwege het vergif schadelijker voor de natuur is dan een geasfalteerde woonwijk vol flats, maar dat betekent niet dat we dat zo moeten houden. Breng houtwallen weer terug, stop met vergif en overbemesting en betaal de boeren ook voor natuurbeheer en dan is een weiland prima te combineren met natuur.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 17-01-2025 07:30:03 ]
pi_216327443
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 00:15 schreef Zelva het volgende:
[ x ]

Misschien moet de BBB ook even die NSB stormmeeuw van de PVV overnemen
pi_216327448
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 07:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
die stikstof normen zijn ons opgelegd door Brussel, dus we moeten uit de verstikkende EU
De stikstofnormen worden ons opgelegd door de natuur en nergens anders door. Of denk jij dat zonder EU het geen probleem is dat onze bodem zuurder is dan cola, slakkenhuizen zelfs oplossen in de grond, vogels met buigzame pootjes worden geboren waar ze nooit op kunnen staan en er een afname is van 90% qua insecten?
  vrijdag 17 januari 2025 @ 08:00:17 #144
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_216327590
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 07:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
De stikstofnormen worden ons opgelegd door de natuur en nergens anders door. Of denk jij dat zonder EU het geen probleem is dat onze bodem zuurder is dan cola, slakkenhuizen zelfs oplossen in de grond, vogels met buigzame pootjes worden geboren waar ze nooit op kunnen staan en er een afname is van 90% qua insecten?
@michaelmoore weet heus wel dat Nederland er zelf mee heeft ingestemd in Europees verband.

We mogen hem best een troll noemen als hij continu leugens blijft posten.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 08:02:32 #145
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216327608
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 07:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
regels voor mensen worden opgelegd door mensen, niet door dieren
pi_216327613
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:00 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
@:michaelmoore weet heus wel dat Nederland er zelf mee heeft ingestemd in Europees verband.

We mogen hem best een troll noemen als hij continu leugens blijft posten.
Maar hier gaat het om wat anders: ook zonder een verdrag waar een norm in staat hadden we exact hetzelfde probleem. Ook als geen politicus ooit iets had getekend. Want het is de natuur, de bodem en het water van Nederland, waar het probleem zich voor doet, het is geen papieren probleem.
pi_216327622
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
regels voor mensen worden opgelegd door mensen, niet door dieren
En geef nou eens antwoord op de vraag...
  vrijdag 17 januari 2025 @ 08:08:44 #148
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_216327649
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar hier gaat het om wat anders: ook zonder een verdrag waar een norm in staat hadden we exact hetzelfde probleem. Ook als geen politicus ooit iets had getekend. Want het is de natuur, de bodem en het water van Nederland, waar het probleem zich voor doet, het is geen papieren probleem.
Dat snap ik maar als het niet op papier stond hadden nog meer mensen het ontkend.
pi_216327883
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, verzuring, vermesting etc is echt al heel lang een bekend en fors probleem voor onze natuur.

Daar doet politieke onwil om er iets aan te doen weinig aan af…
  Moderator vrijdag 17 januari 2025 @ 08:52:52 #150
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_216327900
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 00:15 schreef Zelva het volgende:
[ x ]

Dezelfde mevrouw:

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 17-01-2025 16:45:22 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')