abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 januari 2025 @ 21:26:05 #51
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216286886
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 21:25 schreef Panterjong het volgende:
Ik zou niet teveel aandacht aan hem schenken Etto. Het is een wolf in schaapskleding. Zonde van je energie en je redelijkheid.
Nu weer met die trol erbij. Pffff.
Kerelx en Ali liggen ook in no time met elkaar in de clinch hoor... zodra de eeuwigheid van de hel aan de orde komt is het afgelopen met de duimpjes, toch @Kerelx?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216286894
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 21:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik verdedig geen enkele kerk; ik verdedig geschiedkundige feiten. Ergens is het nog best verrassend dat je werkelijk denkt dat ik Roomscher dan de paus ben. Ik heb georganiseerde religie al een tijdje vaarwel gezegd, juist vanwege de denkbeelden die je hier in een nieuw jasje al jaren neerplempt.

Het is allemaal lood om oud ijzer: de mensheid deugt niet, de wereld deugt niet, de wereld is een gevaarlijke plek, de enige tastbare werkelijkheid is niet de echte werkelijkheid en je hebt redding nodig voor iets dat twee mensen die 6000 jaar geleden ontstaan zijn gedaan hebben.

Ik ben vooral blij de oorspronkelijke Joodse interpretaties te hebben leren kennen, eigenlijk.

Laten we het verder vooral niet over hypocrisie hebben, Ali. Of over debiele interpretaties van de werkelijkheid. Post nog eens die fallus van Petrus en oreer nog eens over hoe de Nieuwe Wereld Orde, aangevoerd door de Paus, de mensheid wil knechten, dan hebben we het daarna over ratio en gezond verstand.
Goed, Etto, we houden ermee op.

Ik heb jarenlang geprobeerd om met jou een fatsoenlijke gedachtenwisseling te hebben. Op enkele uitzonderingen na (wanneer je het met mij eens was natuurlijk), is dat steeds op hetzelfde uitgedraaid, een soort scheldkannonade van jouw kant, met voor mij groeiende frustraties en uiteindelijk zoiets als vanavond.

Ik ben niet de persoon die jou zal kunnen bereiken. Wie dat wel is, weet ik niet.

De bijbel trek je je niets van aan, dus ook die zal jou niet meer kunnen bereiken.

Het zij zo. God heeft vast een ander plan voor jou.
  maandag 13 januari 2025 @ 21:30:02 #53
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216286948
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 21:09 schreef Kerelx het volgende:
@:Ali_Kannibali

"Leg even 'dat boek' weg en denk voor jezelf na", want zelf nadenken met "dat boek" kan niet. Laat je liever door James Brown "goddelijk inspireren" en "bewogen" worden:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
James Brown heeft gezegd: Haar komt op de eerste plek. En tanden op de tweede.

Wie oren heeft die hore.
Trouwens, Kerelx, ik zie dat je goede leermeesters hebt.

Je vergeet natuurlijk dat dit citaat van Brown gaat over wat belangrijk is in showbusiness... Hij had het namelijk over de kalende Fabian en hoe deze zijn roem verloor. Komt uit Brown's autobiografie.

Het is werkelijk ongelooflijk hoe onoprecht en vals de zelfverklaarde 'volgers van het Woord' kunnen zijn. Succes op die smalle weg, je hebt het kennelijk harder nodig dan wij, als dit je methodiek is.

In ieder geval dank, je hebt me weer gesterkt in het besef dat de grootste zedenpredikers de grootste leugenaars zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door EttovanBelgie op 13-01-2025 21:35:09 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 13 januari 2025 @ 21:33:24 #54
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216287009
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 21:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Kerelx en Ali liggen ook in no time met elkaar in de clinch hoor... zodra de eeuwigheid van de hel aan de orde komt is het afgelopen met de duimpjes, toch @:Kerelx?
Dat geloof ik ook wel. Kerelx kiest de kant van de doorgedraaide reliegek, dat deed die bij Libertarisch ook al, alleen maar om te trollen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_216287054
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 21:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe weet jij dat??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216287069
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 21:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
Voor de consistentie zal ik nog even de gewraakte post in dit nieuwe deel quoten. Voor de nieuwe lezers.
[..]

Het ging al een paar posts terug, vriend.

Jammer weer.
  maandag 13 januari 2025 @ 21:41:31 #57
545 dop
:copyright: dop
pi_216287143
Het hele probleem met dat boek, is dat het wordt neer gezet als het woord van god, waar aan we niet mogen twijfelen.
Die hele constructie is een enorme aanname.
Als je dan op basis van die aanname uit de hele soep aan verhalen een absolute waarheid gaat destilleren moet je niet geheel verbaasd zijn als niet iedereen tot de zelfde conclusie komt.
Dat is geen onwil of onwetendheid, we lopen uiteindelijk allemaal tegen het zelfde probleem aan.
We moeten het allemaal doen met onze ervaring en gevoelens.
Als die zelfde gevoelens en emoties dan op voorhand worden weg gezet als zondige natuur en in de basis schuldig. Dan mag je best eerst eens naar je eigen gevoelens en emoties kijken en je afvragen of je ze allemaal doelbewust hebt gebruikt en uitgeprobeerd omdat je zo zondig en schuldig bent.
En als dat dan zo is of je dan wel in staat bent om dat boek te kunnen interpreteren, of überhaupt iets te snappen van de menselijke natuur.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_216287231
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 21:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Kerelx en Ali liggen ook in no time met elkaar in de clinch hoor... zodra de eeuwigheid van de hel aan de orde komt is het afgelopen met de duimpjes, toch @:Kerelx?
Nee hoor, ik lig helemaal niet in de clinch met Ali. Ik ben het tot nu toe met hem eens. Je ligt eerder met veel users in de clinch, ook in NWS, van gelovigen tot niet-gelovigen, progressieven, enzovoorts. Je bent even van het forum weg en dan zie ik je in verschillende topics in verschillende subforums met een gestrekte been binnenstormen, users aanvallen en hun mening. Tegelijkertijd jezelf op de borst slaan dat je voor andersdenkenden opkomt. Zoals Ali opmerkte, iets zit je dwars wat je venijnig op users afreageert.

quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 21:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Trouwens, Kerelx, ik zie dat je goede leermeesters hebt.

Je vergeet natuurlijk dat dit citaat van Brown gaat over wat belangrijk is in showbusiness... Hij had het namelijk over de kalende Fabian en hoe deze zijn roem verloor. Komt uit Brown's autobiografie.

Het is werkelijk ongelooflijk hoe onoprecht en vals de zelfverklaarde 'volgers van het Woord' kunnen zijn. Succes op die smalle weg, je hebt het kennelijk harder nodig dan wij, als dit je methodiek is.
Ah, daar gaat het om, roem. Heel belangrijk. Past ook wel in die brede weg. Goede leermeester die James Brown.
  maandag 13 januari 2025 @ 21:51:19 #59
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216287280
@Kerelx

"There are very few original people. Perry Como was original. Bing Crosby was kind of original, but he had a lot of Louis Armstrong in him. James Dean was original all the way. Fabian was a copy. He was just good looking. What killed Fabian was he started losing his hair. Same thing killed Tony Curtis. Hair is the first thing. And teeth are second. Hair and teeth. A man got those two things he's got it all".

Brown, J. & Tucker, B. (1986). James Brown. The Godfather of Soul. Fontana/Collins, p. 88.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 13 januari 2025 @ 22:00:11 #60
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216287402
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 21:47 schreef Kerelx het volgende:

[..]
Nee hoor, ik lig helemaal niet in de clinch met Ali. Ik ben het tot nu toe met hem eens. Je ligt eerder met veel users in de clinch, ook in NWS, van gelovigen tot niet-gelovigen, progressieven, enzovoorts. Je bent even van het forum weg en dan zie ik je in verschillende topics in verschillende subforums met een gestrekte been binnenstormen, users aanvallen en hun mening. Tegelijkertijd jezelf op de borst slaan dat je voor andersdenkenden opkomt. Zoals Ali opmerkte, iets zit je dwars wat je venijnig op users afreageert.
[..]
Ah, daar gaat het om, roem. Heel belangrijk. Past ook wel in die brede weg. Goede leermeester die James Brown.
1. Wat mij dwars zit is hypocrisie. En mensen die menen te weten wat de Goddelijke Waarheid is, en dat niet gebruiken om daadwerkelijk mensen te helpen, maar zichzelf echt op de borst slaan omdat zíj het wel doorhebben, die kosmische werkelijkheid. En vanuit daar mensen, vooral vrouwen en homoseksuelen, maar natuurlijk ook anders- en niet-gelovigen, statussen gaan toekennen gebaseerd op niets meer dan teksten die duizenden jaren geleden op schrift zijn gesteld.

2. Nee, daar gaat het niet om. Het is zijn verklaring waarom tienerster Fabian zijn roem verloor. Je insteek was natuurlijk om te pretenderen dat Brown haar en tanden het allerbelangrijkste op aarde vond. Dat bewijst niet alleen dat je de primaire bron niet gelezen hebt, het geeft ook aan dat het je niet interesseert en zelf maar wat graag met gestrekt been topics binnenwandelt (al dan niet onder kloon-accounts) om datgene wat anderen als inspirerend ter berde brengen af te serveren.

3. Zegt anti-deeltje je iets?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216287438
Laat ik voor de record dan ook maar even benadrukken dat ik absoluut geen mensen 'haat' of een 'menshatend wereldbeeld' of iets heb, en de bijbel ook niet beschrijft dat God mensen haat.

In tegendeel!

Zou een God die mensen haat voor diezelfde mensen sterven om hun leven te redden? Nee, natuurlijk niet.

Is het feit dat wij Gods wetten hebben overtreden en dus in bijbelse termen 'zondaars' zijn een reden om mensen te haten? Nee, waarom zou je.

Nee, God haat geen zondaars, maar God haat de zonde.

Waarom haat God de zonde? Omdat de zonde voor onnodige dood, pijn en leed zorgt. En God wil niet dat wij lijden en sterven. Wij zijn immers zijn eigen kinderen.

Dus God wil korte metten maken met de zonde in ons. Niet met ons!

Daarom is Jezus gestorven aan het kruis en weer opgestaan. Hij nodigt ons uit om met hem te sterven, zodat we dit sterfelijke lichaam kunnen begraven, en samen met Hem weer uit de dood op te staan, met een nieuw lichaam waarin geen zonde meer is. Jezus geeft ons dus een tweede kans, een nieuw leven, en een nieuw lichaam. Dat is goed nieuws voor ons, want anders zouden we zeker verloren gaan.

Dit is in de kern het evangelie: wij zijn wel zondaars, maar krijgen een tweede kans.

Als je Gods geest ontvangt, zijn de dingen die je eerder leuk vond, vaak helemaal niet meer leuk of aantrekkelijk. Want de liefde van God vult ons op zo'n manier, dat we helemaal geen behoefte aan of zin meer hebben in de dingen die we eerder wel wilden. Die dingen waren vaak toch maar een manier om pijn of angst te verzachten, een leegte te vullen, of om in een andere behoefte te voorzien waar eigenlijk alleen God in kan voorzien.

God vult ons dus met het leven. En dat brengt levensgeluk. Het is volstrekt normaal om te verlangen dat anderen hetzelfde geluk ervaren.

En daarom delen Christenen het evangelie. In de hoop dat anderen ook geloven, zich bekeren, en dat geluk ervaren dat alleen God kan geven.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het leven daarna altijd over rozengeur en maneschijn gaat. In tegendeel. Ik heb zelf ook veel geleden.

Maar wat er ook gebeurt, je hebt altijd de zekerheid dat God aan je zijde staat. En als je het einde van dit leven bereikt, dan is er altijd nog het leven hierna, waar het kwaad niet meer voor zal komen.

Daarom vind ik het de moeite waard om deze boodschap te delen. Ik geloof heilig in de waarheid en zin ervan.

Ik heb er geen belang bij als iemand mij gelooft of niet, of in mijn interpretatie van de bijbel gelooft of niet. Ik merk daar toch niks van. Ik hoop van harte dat anderen hetzelfde mogen ervaren als wat ik ervaarde toen ik mij zelf bekeerde en God mogen leren kennen, want als we God in dit leven niet leren kennen, missen we het ultieme doel van het leven. En dat zou pas echt zonde zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 13-01-2025 22:14:49 ]
pi_216289373
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 20:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ja, blijkbaar verwachten jullie dat soort gedrag, anders zou je het zelf met mij ook niet doen.

Met je 'epistels'.

Ik ben jou bespot en je haatzaaiende praatjes echt beu weet je dat.

Leer eens een beetje met respect tegen mensen te praten.
Man, man, man wat een gelul. Hoe kunnen mensen respectvol met jou praten als jij alles en iedereen veracht? Ben je wel lekker met zo'n gigantisch bord voor je kop?
pi_216289503
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 21:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Narcist, wie ben jij om te weten wat God denkt? Jij denkt alles te weten maar je bent maar een armzalige ongeletterde die zijn wankele meningen obsessief opdringt aan anderen.
  dinsdag 14 januari 2025 @ 07:53:37 #64
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216289704
Ja ik word er ook wel misselijk van als ik dat zo lees. Eerst iedereen afbranden, beschuldigen, beledigen en veroordelen en dan weer het (schijn)heilige boontje iiyhangen.
Narcisme is denk ik vooral het juiste woord idd.
  dinsdag 14 januari 2025 @ 07:56:22 #65
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216289709
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 16:32 schreef Panterjong het volgende:
Maar als satan wil dat je van een appeltje eet, tja dan zullen jij en je kinderen en diens kinderen en daar weer de kinderen van en jawel ook hun kinderen enz enz voor eeuwig kwaadaardig geboren worden. Staat in de bijbel.
Staat niet in de Bijbel.

Appeltje niet, en satan al helemaal niet.

[ Bericht 6% gewijzigd door hoatzin op 14-01-2025 09:49:21 ]
  dinsdag 14 januari 2025 @ 08:18:32 #66
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216289821
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 20:15 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De uitspraken van alleswetende Ali zijn het leukst als je ziet dat hij niet weet wat ie met iets aan moet. Dan blijft het willekeurig kruidenmengsel van Bijbelse citaten en evangelische opinies uit frustratie in de rugtas zitten.
Ik ga maar niet op hem in, er komt geen zinnig woord uit.
pi_216289823
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 05:48 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Man, man, man wat een gelul. Hoe kunnen mensen respectvol met jou praten als jij alles en iedereen veracht? Ben je wel lekker met zo'n gigantisch bord voor je kop?
Waaruit precies maak je op dat ik alles en iedereen zou verachten?
pi_216289911
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 08:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waaruit precies maak je op dat ik alles en iedereen zou verachten?
We zouden elkaar toch negeren? Dus svp geen rechtstreekse vragen aan mij stellen, die worden niet beantwoord omdat ik geen zin heb mijn tijd en energie te verspillen aan een menshatend mens.
pi_216290218
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 07:53 schreef Panterjong het volgende:
Ja ik word er ook wel misselijk van als ik dat zo lees. Eerst iedereen afbranden, beschuldigen, beledigen en veroordelen en dan weer het (schijn)heilige boontje iiyhangen.
Narcisme is denk ik vooral het juiste woord idd.
Verder

........God............................... Jezus .....................................................................................................
God.....................................................................Jezus.........................................................................

Niets tegen Christelijke opinie, maar dit zijn Ali's posts in een notendop. Als deze structuur ontbreekt, is ie een dag ziek. Beetje het idee van een stugge middeleeuwse priester die gevangen zit in de huidige tijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 14-01-2025 09:38:10 ]
  dinsdag 14 januari 2025 @ 10:15:35 #70
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_216290599
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 22:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Laat ik voor de record dan ook maar even benadrukken dat ik absoluut geen mensen 'haat' of een 'menshatend wereldbeeld' of iets heb, en de bijbel ook niet beschrijft dat God mensen haat.

In tegendeel!

Zou een God die mensen haat voor diezelfde mensen sterven om hun leven te redden? Nee, natuurlijk niet.
God (jezus) stierf niet. Hij heeft hooguit een lang weekend opgegeven. Dat is nauwelijks een offer te noemen.

Het wordt nog vreemder als je je beseft dat god 13,7 miljard jaar geleden vlak voor hij op de knop drukte om specifiek dit universum te maken al wist dat hij dit moest gaan doen. En daarbovenop er actief voor koos om niet een ander universum te maken. Wellicht eentje zonder dit rare zelf-offer gedoe? Wellicht eentje waarin net iets minder kinderen een langzame dood ondergaan aan vleesetende bacteriën?

Dat hele verhaal klopt van geen kant. God hoeft niks glad te strijken als alles volgens zijn plan gaat en hij alles wetend was vantevoren.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_216290902
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 10:15 schreef SpecialK het volgende:

[..]
God (jezus) stierf niet. Hij heeft hooguit een lang weekend opgegeven. Dat is nauwelijks een offer te noemen.

Het wordt nog vreemder als je je beseft dat god 13,7 miljard jaar geleden vlak voor hij op de knop drukte om specifiek dit universum te maken al wist dat hij dit moest gaan doen. En daarbovenop er actief voor koos om niet een ander universum te maken. Wellicht eentje zonder dit rare zelf-offer gedoe? Wellicht eentje waarin net iets minder kinderen een langzame dood ondergaan aan vleesetende bacteriën?

Dat hele verhaal klopt van geen kant. God hoeft niks glad te strijken als alles volgens zijn plan gaat en hij alles wetend was vantevoren.
We moeten inderdaad maar geloven dat God geen andere keuze had dan dit dal van zonde en treurnis maar wel mét vrije wil, of een schepping vol robots zonder vrije wil.

We moeten dus geloven dat die almachtige God geen betere oplossing had voor dit probleem dan een schepping waarvan niet alleen talloze dieren en mensen onnoemelijk veel leed ervaren, maar waarvan het allergrootste deel ook nog eens spiritueel wordt vernietigd na het lukraak gekozen moment van de dood.

Dat christenen in de Bijbel een consistent verhaal weten op te tuigen door alle boeken aan elkaar te rijgen, dat is het grote geschenk van doorgeschoten patroonherkenning, dus dat zit wel snor. Maar waar de apologetiek mee worstelt is hoe je dat verhaal enigszins plausibel maakt vanuit een filosofisch oogpunt, want je kunt een boek natuurlijk niet met zichzelf rechtvaardigen. En als je dan even nadenkt over het wereldbeeld dat een fundamentalistische lezing van de Bijbel je wilt voorschotelen, dan is de term "monsterlijk fantasieverhaal" wel heel treffend :P
pi_216291057
quote:

[..]

Ali is een vijand van de wetenschap. Hij gelooft - om maar een dwarsstraat te noemen - dat de Aarde slechts 6.000 jaar oud is. Volgens hem hebben mensen, konijntjes en Tyrannosaurus Rexen allemaal samen gezellig met elkaar geleefd. Dat archeologen in aardlagen (nog) nooit skeletten van dinosaurussen boven die van konijntjes hebben gevonden maar wel andersom geeft hem niet te denken. Alles maar dan ook werkelijk alles kan volgens hem worden verklaard uit de Bijbel.
pi_216291378
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 10:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]
We moeten inderdaad maar geloven dat God geen andere keuze had dan dit dal van zonde en treurnis maar wel mét vrije wil, of een schepping vol robots zonder vrije wil.

We moeten dus geloven dat die almachtige God geen betere oplossing had voor dit probleem dan een schepping waarvan niet alleen talloze dieren en mensen onnoemelijk veel leed ervaren, maar waarvan het allergrootste deel ook nog eens spiritueel wordt vernietigd na het lukraak gekozen moment van de dood.

Dat christenen in de Bijbel een consistent verhaal weten op te tuigen door alle boeken aan elkaar te rijgen, dat is het grote geschenk van doorgeschoten patroonherkenning, dus dat zit wel snor. Maar waar de apologetiek mee worstelt is hoe je dat verhaal enigszins plausibel maakt vanuit een filosofisch oogpunt, want je kunt een boek natuurlijk niet met zichzelf rechtvaardigen. En als je dan even nadenkt over het wereldbeeld dat een fundamentalistische lezing van de Bijbel je wilt voorschotelen, dan is de term "monsterlijk fantasieverhaal" wel heel treffend :P
als de bijbelcompilatie al het aaneenreigen van ongelooflijk vaak bewerkte verhaaltjes is, dan gaat de staafmixer er nog eens doorheen om tot de Koran te komen.

pi_216291515
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 21:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe meer ik te weten kom over het boek, des te duidelijker het me wordt dat het om een product van vele menselijke epistels gaat, die in de loop der eeuwen zijn overgeschreven, aangepast en aangevuld door auteurs die in hun tijd leefden en vastlegden wat hun wereldbeeld was. Daarna vele malen...

Heeft geen enkele realiteitswaarde.
Het is eigenlijk ook helemaal geen "boek", het is een verzameling boeken die allemaal een andere oorsprong hebben zoals je al zegt. Het woord "bijbel" komt van het Griekse "ta biblia", wat "de boeken" betekent. En verschillende denominaties hebben weer verschillende verzamelingen van boeken, etc.
pi_216291630
quote:

[..]

Maar wat kan je nou weten over "God". Je weet niet wat een cel in je 'eigen' lichaam doet en bent niet bewust van duizenden processen die daarin elk moment plaatsvinden. Je was niet zo lang geleden nog een onzichtbare zaadcelletje en bestaat slechts enkele decennia in een universum die 13,7 miljard of 26 miljard jaar of misschien 100 miljard jaar bestaat en meent nu iets te weten over dit soort zaken en God, waarvan aangenomen wordt dat hij alles geschapen heeft. Je denkt het wel even tussen neus en lippen door te kunnen doorgronden met een gezellig bakje koffie in de hand om vervolgens straks van de ene bezigheid in de andere te rollen. Je gaat er inderdaad geen kloppend verhaal uit krijgen. God strijkt ook niks glad, dat proberen mensen die God denken te kunnen begrijpen. Dat zijn niet alleen sommige gelovigen, maar bijvoorbeeld ook jij die hier een poging waagt en terecht faalt er iets kloppend van te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kerelx op 14-01-2025 11:55:36 ]
  dinsdag 14 januari 2025 @ 12:19:43 #76
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216292008
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 09:32 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Verder

........God............................... Jezus .....................................................................................................
God.....................................................................Jezus.........................................................................

Niets tegen Christelijke opinie, maar dit zijn Ali's posts in een notendop. Als deze structuur ontbreekt, is ie een dag ziek. Beetje het idee van een stugge middeleeuwse priester die gevangen zit in de huidige tijd.
Ik vind het vooral naar dat die het evangelie misbruikt om zn haatdragende hersenspinsels hier te spuien. Daarnaast het vingertje wijzen, zichzelf als medestander van God beschouwen, anderen van godlos, ketters of als metgezel van satan benoemen. Dat die regelmatig de psycholoog uithangt en anderen van alles probeert aan te praten is ook ziekelijk. Ik snap dat die een gehersenspoeld sektelid is en het daarvandaan komt dus kan het hem eigenlijk niet kwalijk nemen. Maar forum-verziekend is het wel.
  dinsdag 14 januari 2025 @ 12:23:16 #77
545 dop
pi_216292067
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 11:50 schreef Kerelx het volgende:

[..]
Maar wat kan je nou weten over "God". Je weet niet wat een cel in je 'eigen' lichaam doet en bent niet bewust van duizenden processen die daarin elk moment plaatsvinden. Je was niet zo lang geleden nog een onzichtbare zaadcelletje en bestaat slechts enkele decennia in een universum die 13,7 miljard of 26 miljard jaar of misschien 100 miljard jaar bestaat en meent nu iets te weten over dit soort zaken en God, waarvan aangenomen wordt dat hij alles geschapen heeft.
god waar over zaadcelltjes een verhaal hebben geschreven waar van jij aan neemt dat die zaadcellen het wel allemaal konden bevatten
quote:
Je denkt het wel even tussen neus en lippen door te kunnen doorgronden met een gezellig bakje koffie in de hand om vervolgens straks van de ene bezigheid in de andere te rollen. Je gaat er inderdaad geen kloppend verhaal uit krijgen. God strijkt ook niks glad, dat proberen mensen die God denken te kunnen begrijpen. Dat zijn niet alleen sommige gelovigen, maar bijvoorbeeld ook jij die hier een poging waagt en terecht faalt er iets kloppend van te maken.
van God valt inderdaad weinig kloppend te maken, als we slechts een bundel met fantasie verhaaltjes hebben over God.
Dat is nu juist het hele punt.

Begrijp me niet verkeert ik heb er geen enkele moeite mee als je de verhalen mooi vind, en er zelfs lessen uit wil trekken.
Het wordt pas problematisch als je denkt dat jouw lessen de absolute waarheid zijn.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_216293936
quote:

God strijkt ook niks glad ....
Hoe weet jij dat nou weer zo zeker? Of verwar je weten met geloven? Ja, dat is het natuurlijk want "geloven is zeker weten dat je twijfelt" En elk verstandig mens weet dat hij eigenlijk niks weet maar twijfelt.
pi_216293977
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 12:23 schreef dop het volgende:

[..]
god waar over zaadcelltjes een verhaal hebben geschreven waar van jij aan neemt dat die zaadcellen het wel allemaal konden bevatten
[..]
van God valt inderdaad weinig kloppend te maken, als we slechts een bundel met fantasie verhaaltjes hebben over God.
Dat is nu juist het hele punt.

Begrijp me niet verkeert ik heb er geen enkele moeite mee als je de verhalen mooi vind, en er zelfs lessen uit wil trekken.
Het wordt pas problematisch als je denkt dat jouw lessen de absolute waarheid zijn.
Daar neem ik het eerder van aan, dan iemand die gezellig met een kop koffie in de hand achter zijn pc zit en wat tussen neus en lippen door over "God" roept om vervolgens wat anders in zijn leven te gaan doen. Het waren door God geïnspireerde mensen die een spiritueel leven met God leidden en daarvoor veel/alles hebben opgeofferd, maar die alsnog niet beweerden alle mysteriën van het heelal of God doorgrond te hebben. SpecialK meende dat wel door het te hebben over wat ‘God’ wel/niet “wist” en waar hij wel/niet voor “koos”. Als je er niet bij bent geweest (en niet eens herinnert wat je gisteren precies hebt gedaan) en niet weet hoe iets in elkaar steekt, helemaal aangaande het metafysische, dan kan je niet op basis van die onwetendheid zaken denken te doorgronden, helemaal niet over ‘God’. Dan ben je gewoon met een volle buik, in een warme kamer met een warm bakje koffie gezellig, maar dom, aan het kletsen. Zoals de meesten hier, inclusief ik.

Met ons verstand, dat gemaakt is de schepping (niet de Schepper) te begrijpen, inderdaad niet. In het leven of wetenschap zien we zoveel zaken die niet kloppend zijn, laat staan dat we over ‘God’ wel iets kloppend krijgen. Dat zou hem in een hokje plaatsen, een object ("hé zo zit God dus in elkaar"), en hem meteen geen God maken.

En toch zijn we hier om onze kostbare tijd te besteden aan die fantasie verhaaltjes. Sommigen zijn hier jaren actief, decennia. En dat is het verschil met fantasieverhaaltjes. Ik pretendeer overigens nergens de absolute waarheid te kennen of dat die in "lessen"/woorden te vatten is. Dat is imo hetzelfde als zeggen dat je "God" doorgrondt hebt.
pi_216294706
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 14:39 schreef Kerelx het volgende:

[..]
Het waren door God geïnspireerde mensen die een spiritueel leven met God leidden en daarvoor veel/alles hebben opgeofferd, maar die alsnog niet beweerden alle mysteriën van het heelal of God doorgrond te hebben.
Ik moet zo even denken aan contrasterende berichten op social media en de nuance. Voorheen had je berichten dat men in de middeleeuwen dacht dat de aarde plat was. Waar tegenwoordig meer gedeeld wordt dat men in de middeleeuwen 'echt wel wist dat de aarde bolvormig was'.

En ja, wetenschappers en iedereen die een beetje ontwikkeld was, wisten dat natuurlijk of waarschijnlijk wel. Maar ik denk niet dat er ook maar een hint daar naartoe in het onderwijspakket zat van de gewone man. De boer of specialist en knecht die nooit verder reisden dan van stad naar platteland zal waarschijnlijk nooit iets anders gedacht hebben dan dat de aarde het platte was onder zijn voeten en verder niets. Interessant moderner gegeven hierin was eens een aflevering van zomergasten uit eind '90 o.id. waarin een oude vader van iemand in voor kwam die boer was en die leefde met het weer mee en met wat zijn rol met de taken waren, maar leek niet echt bezig te zijn met wat hem persoonlijk bezig hield. Die eenvoud.

'Het vreze des heeren' was in die tijd gemeengoed. We hebben nu door modellen wat inzicht, maar dat was er toen helemaal nog niet. 'God of the gaps', maar die 'gaps' waren enorm; zeker in de visie bij het gewone volk. In tijden is het geweest dat je vulkaanuitbarstingen had en het jaar erop elders oogsten zag mislukken. Rampjaren waar men het geloof alleen een illusie in had dat als je maar vaak en hard genoeg bad, God wel wat voor je kon doen.

Dus het gewone volk, politici en al z'n invloed, geloof en bijgeloof waar je je als wetenschapper onder bevond was gelovig, iedereen stond met de kerk en de kervaders in verbinding. Bedrijven vergaderden in de kathedraal, hadden een vaandel en voerden handel onder god's zegen. 'Dat was' de maatschappij. Dus ja, je ziet ook dat veel wetenschappers wel ergens 'voorzichtig' wat proberen te wrikken; maar je kon je niet opstellen zoals je je tegenwoordig kan opstellen. Dan was je delen van je netwerk en medewerking van delen van de samenleving kwijt.

Dat gegeven zie je nu bijvoorbeeld in andere mate ook met bepaalde wetenschappen. De weerstand is zo enorm dat de politiek impopulaire beslissingen moet nemen en populisten geen zin hebben daarin; dat iemand als Fauci nu verketterd wordt door de nieuwe president. Dus ja, de man zal flink progressief zijn en spreekt zich ook wel uit waar het kan, maar de tendens is niet lekker.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 14-01-2025 15:49:43 ]
  dinsdag 14 januari 2025 @ 15:30:55 #81
545 dop
pi_216294711
quote:

[..]
Daar neem ik het eerder van aan, dan iemand die gezellig met een kop koffie in de hand achter zijn pc zit en wat tussen neus en lippen door over "God" roept om vervolgens wat anders in zijn leven te gaan doen. Het waren door God geïnspireerde mensen die een spiritueel leven met God leidden en daarvoor veel/alles hebben opgeofferd, maar die alsnog niet beweerden alle mysteriën van het heelal of God doorgrond te hebben.
okay dus jij weet wie de schrijvers, bijzonder wel, waar haal je die kennis vandaan?
Wie waren zij?
quote:
SpecialK meende dat wel door het te hebben over wat ‘God’ wel/niet “wist” en waar hij wel/niet voor “koos”. Als je er niet bij bent geweest (en niet eens herinnert wat je gisteren precies hebt gedaan) en niet weet hoe iets in elkaar steekt, helemaal aangaande het metafysische, dan kan je niet op basis van die onwetendheid zaken denken te doorgronden, helemaal niet over ‘God’. Dan ben je gewoon met een volle buik, in een warme kamer met een warm bakje koffie gezellig, maar dom, aan het kletsen. Zoals de meesten hier, inclusief ik.
het ontgaat me totaal wat een volle buik en warme koffie er verder mee te maken hebben. Is dat ook een christelijk dingetje? Zonder lijden geen kennis?
quote:
Met ons verstand, dat gemaakt is de schepping (niet de Schepper) te begrijpen, inderdaad niet. In het leven of wetenschap zien we zoveel zaken die niet kloppend zijn, laat staan dat we over ‘God’ wel iets kloppend krijgen. Dat zou hem in een hokje plaatsen, een object ("hé zo zit God dus in elkaar"), en hem meteen geen God maken.
En het is wel een God als je uit de bijbel gaat zitten lezen en vertellen hoe die verhalen allemaal bedoeld zijn?
Die logica ontgaat me geheel
quote:
En toch zijn we hier om onze kostbare tijd te besteden aan die fantasie verhaaltjes. Sommigen zijn hier jaren actief, decennia. En dat is het verschil met fantasieverhaaltjes.
Er is wel meer onzin of fantasie waar mensen een heel leven aan hebben besteed, dat maakt nog geen waarheid of werkelijkheid.
quote:
Ik pretendeer overigens nergens de absolute waarheid te kennen of dat die in "lessen"/woorden te vatten is. Dat is imo hetzelfde als zeggen dat je "God" doorgrondt hebt.
Dat maakt het alleen maar opmerkelijker dat je het eens bent met de manier waarop ali telkens zo letterlijk mogelijk de bijbel probeert uit te leggen.
Spiritualiteit en liefde zit voor mijn gevoel veel meer in de mens zelf dan in het letterlijk nemen van bijbel teksten.

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 14-01-2025 15:35:57 ]
pi_216294878
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:30 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik moet zo even denken aan contrasterende berichten op social media en de nuance. Voorheen had je berichten dat men in de middeleeuwen dacht dat de aarde plat was. Waar tegenwoordig meer gedeeld wordt dat men in de middeleeuwen 'echt wel wist dat de aarde bolvormig was'.

En ja, wetenschappers en iedereen die een beetje ontwikkeld was, wisten dat natuurlijk of waarschijnlijk wel. Maar ik denk niet dat er ook maar een hint daar naartoe in het onderwijspakket zat van de gewone man. De boer of specialist en knecht die nooit verder reisden dan van stad naar platteland zal waarschijnlijk nooit iets anders gedacht hebben dan dat de aarde het platte was onder zijn voeten en verder niets. Interessant moderner gegeven hierin was eens een aflevering van zomergasten uit eind '90 o.id. waarin een oude vader van iemand in voor kwam die boer was en die leefde met het weer mee en met wat de taken waren, maar leek niet echt bezig te zijn met wat hem persoonlijk bezig hield. Die eenvoud.
De kerk volgde lange tijd de Aristoteliaanse kosmologie, waarin de aarde gewoon rond was want dat wisten de Grieken natuurlijk al lang. Keizers en koningen hadden vroeger wel eens een wereldbol op hun staf met een kruis erboven, die Christus' heerschappij over de aarde symboliseerde. Het geloof dat de aarde plat was is naar mijn weten nooit een algemene opvatting geweest en meer een volksfabeltje.
pi_216294971
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:45 schreef VseslavBotkin het volgende:

[..]
De kerk volgde lange tijd de Aristoteliaanse kosmologie, waarin de aarde gewoon rond was want dat wisten de Grieken natuurlijk al lang. Keizers en koningen hadden vroeger wel eens een wereldbol op hun staf met een kruis erboven, die Christus' heerschappij over de aarde symboliseerde. Het geloof dat de aarde plat was is naar mijn weten nooit een algemene opvatting geweest en meer een volksfabeltje.
Niet dat het allemaal eenheidsworst was. Nu al net zo goed niet. Maar ik verwacht niet dat als je een boer of eenvoudige kleermaker zou spreken in die tijd dat je de indruk zal hebben gekregen dat iemand breed onderlegd was. De beroeps'roeping', het geloof en het familieleven stonden centraal. Eenvoudiger. Niet te verwarren met minder stress of relaxter. Want ik denk dat iedereen dat deel onderschat.

Even gezocht naar een setje schoolboeken; kwam deze uit Groningen tegen uit 1784

AB boeken 1 stuiver
Catechismus 2 stuivers
Evangeliën 3 stuivers
Schriftuurlijk schoolboek 3 stuivers
Schoolboek der Geslagten 3 stuivers
Spelkonst 3 stuivers
klein woordenboek 3 stuivers
Trap der Jeugdt 3 stuivers
Historie van David in 4to 3 stuivers
Spreuken Salomons 3 stuivers
klein Hellenbroek 2 stuivers
groot Hellenbroek 3 stuivers
Bloemhof der gebeden 3 stuivers
Havermans gebeden 3 stuivers
Bartjes rekenboek 6 stuivers

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 14-01-2025 16:01:08 ]
  dinsdag 14 januari 2025 @ 17:11:59 #84
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_216295876
quote:

[..]
Maar wat kan je nou weten over "God".
Ik reageer op datgeen wat god-gelovigen mij vertellen over hun god. Als die basisinformatie niet klopt dan ligt dat bij die persoon. Maar of dat wel of niet klopt lijkt mij eerder een gevecht tussen jou en nagenoeg 7 miljard andere god-gelovigen (met ieder hun eigen unieke variaties in hun aannames) dan dat het een gevecht is tussen jou en mij. Als rechtgeschapen atheist maak ik geen positieve claims over god. Ik reageer slechts op positieve claims.

quote:
Je weet niet wat een cel in je 'eigen' lichaam doet en bent niet bewust van duizenden processen die daarin elk moment plaatsvinden.
Het goede nieuws is dat we prima weten wat een menselijke cel doet tegenwoordig. En we hebben een mooi proces om die informatie te achterhalen. Genaamd wetenschap.

quote:
Je was niet zo lang geleden nog een onzichtbare zaadcelletje en bestaat slechts enkele decennia in een universum die 13,7 miljard of 26 miljard jaar of misschien 100 miljard jaar bestaat en meent nu iets te weten over dit soort zaken en God, waarvan aangenomen wordt dat hij alles geschapen heeft.
Ik meen helemaal niks te weten over god. Nogmaals. Ik reageer op de claims van god-gelovigen. Die menen iets te weten. Dus op basis van wat ze zeggen kunnen we deduceren en reduceren.

quote:
Je denkt het wel even tussen neus en lippen door te kunnen doorgronden met een gezellig bakje koffie in de hand om vervolgens straks van de ene bezigheid in de andere te rollen.
Ik negeer even deze nare poging tot het reduceren van mijn interesse en kunde mbt dit onderwerp. Gezien dit weinig bijdraagt aan de inhoud van het onderwerp.

quote:
Je gaat er inderdaad geen kloppend verhaal uit krijgen.
Als een god-gelovig persoon mij geen (noch intern noch extern) kloppend verhaal kan geven... waarom zou ik ooit die claim serieus moeten nemen?

quote:
God strijkt ook niks glad, dat proberen mensen die God denken te kunnen begrijpen.
De god beschreven in het OT en NT is continu bezig met dingen corrigeren die niet naar zijn zin gaan. God is constant dingen aan het schoonvegen en bombarderen.. sodom en gomorra, de tuin van eden, de toren van babel, de wereld met de zondevloed, de plagen in egypte, de kanaaniten, etc.. etc...

De boeken van de bijbel lezen als een "Comedy of Errors" (ik leen even van Shakespeare). God zijn geweldige plan heeft constant een harde stuurcorrectie nodig. Vooral het oude testament is daar hilarisch in. God de klungelende stagiair? God de jaloerse wraakzuchtige vrouw? Welk model moet ik van jou toepassen om hier een zinnige verklaring voor te vinden? Want "god de al-wetende, al-kunnende, al-goede"... past op geen enkele manier.

quote:
Dat zijn niet alleen sommige gelovigen, maar bijvoorbeeld ook jij die hier een poging waagt en terecht faalt er iets kloppend van te maken.
Dus dat er de geloofsclaims van christenen geen chocola te maken is is op een of andere manier mijn falen? Ik claim hier niet god of het universum te kunnen doorgronden. Ik claim slechts dat de claims van christenen bijvoorbeeld totaal stuk vallen als je zelfs maar een beetje kritisch denken toepast.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_216295926
quote:
in een universum die 13,7 miljard of 26 miljard jaar of misschien 100 miljard jaar bestaat en meent nu iets te weten over dit soort zaken en God, waarvan aangenomen wordt dat hij alles geschapen heeft. Je denkt het wel even tussen neus en lippen door te kunnen doorgronden met een gezellig bakje koffie in de hand om vervolgens straks van de ene bezigheid in de andere te rollen. Je gaat er inderdaad geen kloppend verhaal uit krijgen. God strijkt ook niks glad, dat proberen mensen die God denken te kunnen begrijpen. Dat zijn niet alleen sommige gelovigen, maar bijvoorbeeld ook jij die hier een poging waagt en terecht faalt er iets kloppend van te maken.
Dat zijn allemaal aannames van jou over god. Terwijl er geen enkele reden is zijn rol bij "de schepping" (welke schepping eigenlijk?), in te schatten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216295965
quote:

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het leven daarna altijd over rozengeur en maneschijn gaat. In tegendeel. Ik heb zelf ook veel geleden.

Wat dan en hoe dan?

quote:

Maar wat er ook gebeurt, je hebt altijd de zekerheid dat God aan je zijde staat. En als je het einde van dit leven bereikt, dan is er altijd nog het leven hierna, waar het kwaad niet meer voor zal komen.

Wat heb je daar dan van gemerkt/gezien/gehoord?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 14-01-2025 17:25:46 ]
  dinsdag 14 januari 2025 @ 17:23:38 #87
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_216296007
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 17:16 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat zijn allemaal aannames van jou over god. Terwijl er geen enkele reden is zijn rol bij "de schepping" (welke schepping eigenlijk?), in te schatten.
De ironie dat Kerelx hier mensen bekritiseert omdat ze een ondoorgrondelijke god proberen te doorgronden... terwijl hij hier zelf rondstrooit met allerhande claims over wat god wel of niet doet en wil...

Het heeft een heerlijk ouderwets pastoorlijk smaakje.
  dinsdag 14 januari 2025 @ 17:58:51 #88
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216296471
quote:

[..]
Daar neem ik het eerder van aan, dan iemand die gezellig met een kop koffie in de hand achter zijn pc zit en wat tussen neus en lippen door over "God" roept om vervolgens wat anders in zijn leven te gaan doen. Het waren door God geïnspireerde mensen die een spiritueel leven met God leidden en daarvoor veel/alles hebben opgeofferd, maar die alsnog niet beweerden alle mysteriën van het heelal of God doorgrond te hebben. SpecialK meende dat wel door het te hebben over wat ‘God’ wel/niet “wist” en waar hij wel/niet voor “koos”. Als je er niet bij bent geweest (en niet eens herinnert wat je gisteren precies hebt gedaan) en niet weet hoe iets in elkaar steekt, helemaal aangaande het metafysische, dan kan je niet op basis van die onwetendheid zaken denken te doorgronden, helemaal niet over ‘God’. Dan ben je gewoon met een volle buik, in een warme kamer met een warm bakje koffie gezellig, maar dom, aan het kletsen. Zoals de meesten hier, inclusief ik.

En toch zijn we hier om onze kostbare tijd te besteden aan die fantasie verhaaltjes. Sommigen zijn hier jaren actief, decennia. En dat is het verschil met fantasieverhaaltjes. Ik pretendeer overigens nergens de absolute waarheid te kennen of dat die in "lessen"/woorden te vatten is. Dat is imo hetzelfde als zeggen dat je "God" doorgrondt hebt.
Waarom zou James Brown niet door God geïnspireerd zijn?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 14 januari 2025 @ 18:01:59 #89
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216296512
quote:

[..]
Maar wat kan je nou weten over "God". Je weet niet wat een cel in je 'eigen' lichaam doet en bent niet bewust van duizenden processen die daarin elk moment plaatsvinden. Je was niet zo lang geleden nog een onzichtbare zaadcelletje en bestaat slechts enkele decennia in een universum die 13,7 miljard of 26 miljard jaar of misschien 100 miljard jaar bestaat en meent nu iets te weten over dit soort zaken en God, waarvan aangenomen wordt dat hij alles geschapen heeft. Je denkt het wel even tussen neus en lippen door te kunnen doorgronden met een gezellig bakje koffie in de hand om vervolgens straks van de ene bezigheid in de andere te rollen. Je gaat er inderdaad geen kloppend verhaal uit krijgen. God strijkt ook niks glad, dat proberen mensen die God denken te kunnen begrijpen. Dat zijn niet alleen sommige gelovigen, maar bijvoorbeeld ook jij die hier een poging waagt en terecht faalt er iets kloppend van te maken.
En wat breng jij anders dan die zieldodende 'smalle weg'-praat, je 'solis sacerdotibus'-attitude en gespeelde nederigheid?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 14 januari 2025 @ 18:03:10 #90
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216296525
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 17:23 schreef SpecialK het volgende:

[..]
De ironie dat Kerelx hier mensen bekritiseert omdat ze een ondoorgrondelijke god proberen te doorgronden... terwijl hij hier zelf rondstrooit met allerhande claims over wat god wel of niet doet en wil...

Het heeft een heerlijk ouderwets pastoorlijk smaakje.
Vooral weer een heel negatief smaakje.

Leven moet lijden zijn, een bakje koffie is al een teken van grof decadent hedonisme.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216296676
quote:

[..]
Hij stierf wel degelijk. Stond uit de dood op, maar stierf wel.

Verder draait het niet alleen om het sterven zelf, maar om de omstandigheden.

Jezus droeg de straf die de hele mensheid had moeten ondergaan, de woede van een rechtvaardige God over alle onrechtvaardige daden van de mensheid, in de hele geschiedenis.

Dat leed moet onvoorstelbaar zijn geweest.

quote:

Het verhaal klopt wel, maar je moet het eerst willen begrijpen voordat het zin heeft om hierop in te gaan.
  dinsdag 14 januari 2025 @ 18:30:51 #92
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_216296851
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 10:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is wat mij betreft ook eigenlijk het eindstation van het vrije-wil argument. Ik vind het prima om te accepteren dat het logisch gezien nodig is dat als we allemaal de wereld delen dat we met vrije wil elkaar schade zullen toebrengen. Soit.

Maar dat verklaart verder niet waarom er gekozen is het universum te vullen met:
1. Leed wat ons aangedaan wordt door dieren, bacteriën, virussen (dingen die volgens christenen geen vrije wil hebben)
2. Ongelukken en rampen van alle maten. Van een stad-vernietigende vulkaanuitbarsting tot aan het stoten van je teen.

Dat zijn allemaal dingen die totaal ongerelateerd zijn aan vrije wil. En toch zie ik vaak dat christenen (en moslims) het nog even willen doortrekken naar ELK leed.

quote:
Men lijkt in elke eeuw weer dat hele boek opnieuw door de lens van de heersende moraliteit van die dag te kunnen herinterpreteren. Onvermoeid, ongehinderd iedere keer weer. Het moet en zal steeds maar passen.
pi_216296859
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 17:20 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat dan en hoe dan?
[..]
Wat heb je daar dan van gemerkt/gezien/gehoord?
Als je dat echt wilt weten. Ik heb niet per se de behoefte om daar meer over uit te wijden dan ik hieronder doe.

Vlak na mijn bekering vroeg ik God om mij te laten ervaren wat liefde is.
Kort daarna heb ik iemand ontmoet, en heb ik inderdaad ervaren wat de liefde van God voor ons mensen is. Die liefde is puur.
Maar ook werd mijn hart daarna gebroken. Dat was alsof je geliefde dood was. Nu meer dan 17 jaar later denk ik nog steeds elke dag aan die persoon. Ik heb daarvoor en daarna nooit iets vergelijkbaars ervaren. Het is alsof je de ultieme liefde hebt ervaren, iets wat boven alles in deze wereld gaat en mooier dan wat dan ook in deze wereld is, en dat die ook net zo snel weer wordt afgenomen. Dat heeft voor heel veel pijn gezorgd, en dat doet nog steeds pijn. Want het enige waar je nog naar verlangt, is die liefde ervaren. Alles in het leven verbleekt daarbij, het leven lijkt compleet zinloos en oppervlakkig zonder die liefde.

Verder heb ik 2,5 jaar lang in een weeshuis gewerkt, waarvan het gedrag van het management buiten het normale spectrum van menselijk gedrag viel, om het zo maar te zeggen. Ik ben daar toen zeer slecht behandeld. Daar heb ik een posttraumatische stressstoornis aan overgehouden. Dat heeft tot allerlei vormen van leed geleid, fysiek, emotioneel en ook spiritueel. Ook dat is iets wat ik nog steeds bij mij draag, wat mij permanent veranderd heeft. Het heeft mij vele jaren gekost om over de eerste symptomen te komen, en later door depressie te gaan.

Door de combinatie van deze twee gebeurtenissen, leek het voor mij alsof God mijn leven verwoest had. Daar heb ik dan ook enorme rancune over gevoeld. Niemand kon mij ook helpen of het leed verzachten. Niemand in mijn omgeving leek te begrijpen wat ik meemaakte, want er was ook niemand die dezelfde soort ervaringen had gehad. En uiteindelijk ben je nog steeds zelf degene die het leed moet dragen, niemand kan het voor je wegnemen.

Tegelijkertijd heb ik altijd ervaren dat God aan mijn zijde is geweest, en mij heeft geholpen om door te gaan, en om verder te groeien.

De eerste gebeurtenis heeft mij geleerd hoe God naar ons kijkt, de liefde die Hij voor ons voelt. Hoeveel Hij simpelweg verlangt om bij ons te zijn, zodat Hij ons kan zegenen, ons gelukkig kan maken. En hoeveel pijn het voor God doet als wij Hem de rug toekeren. Jezus wordt ook niet voor niets vergeleken met een bruidegom, en de kerk met zijn bruid. Die liefde is hartstochtelijk, diep, en allesoverheersend. Het is een brandende liefde, een pure liefde, die niet menselijk is, en volledig zelfloos. Er zit 0,0 egoïsme in, het is absoluut puur en gericht op de ander.

Het tweede heeft mij onder andere geleerd in hoe je onder de juiste omstandigheden gepusht kunt worden om te breken en je aangeleerde normen en waarden te laten vallen, wanneer je in een overlevingssituatie zit waarin je lichaam en geest simpelweg proberen te overleven. Daarin heb ik ontdekt dat je als mens teruggebracht kunt worden tot wat Freud het 'id' noemde, puur instinct, waarbij het lichaam simpelweg naar oplossingen gaat zoeken om te overleven, zonder enige morele scheidsrechter. Het heeft aan mij geopenbaard wat ik in de kern eigenlijk ben als mens, en dat alleen God werkelijk in zichzelf goed is.

Deze pijnlijke gebeurtenissen, die allebei over vele jaren strijken, zijn voor mij erg zwaar geweest om te dragen, maar hebben mij ook heel veel geleerd, omdat God zich in dat leed openbaarde als een vriend. Niet slechts om door de pijn heen te komen, maar ook om door die pijn meer compassie en empathie met de pijn van anderen te krijgen, en te begrijpen welke pijn God zelf voelt. Maar een pretje is het nooit geweest. Ik heb ook vaak niet het hoe en waarom begrepen van wat ik heb meegemaakt, maar nu kan ik daar wel met wat meer inzicht op terugkijken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 14-01-2025 19:01:10 ]
  dinsdag 14 januari 2025 @ 19:30:45 #94
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216297809
Mooi en eerlijk verhaal Ali. Ik wens je het beste.
pi_216298931
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 19:30 schreef Panterjong het volgende:
Mooi en eerlijk verhaal Ali. Ik wens je het beste.
Bedankt.
pi_216304010
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 20:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Bedankt.
Mooi verhaal.
Eindelijk, eindelijk :Y toon je jouw menselijke kant.
Heel veel succes en ik hoop van harte dat jouw geloof je niet in de steek laat.
pi_216304013
Op deze manier is 'geloof' een goede zaak. Voor veel mensen kan het een steun zijn om stand te houden in deze verwarrende wereld.
  woensdag 15 januari 2025 @ 08:19:11 #98
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216304463
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 18:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus droeg de straf die de hele mensheid had moeten ondergaan, de woede van een rechtvaardige God over alle onrechtvaardige daden van de mensheid, in de hele geschiedenis.
Een Alwetende God die woest wordt om het onrecht dat hij nooit heeft zien aankomen?

Denk...eens...na!
pi_216304603
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 08:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Een Alwetende God die woest wordt om het onrecht dat hij nooit heeft zien aankomen?

Denk...eens...na!
Sterk punt. Daarom bestaat het concept van Vrije Wil niet als je van mening bent dat God Alwetend is. God weet dan immers welke slechte dingen je in de toekomst gaat doen. Je gedachten en handelingen zijn dan voorbeschikt. Oorzaak en gevolg staan al vast, gepredestineerd.
pi_216304741
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 18:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Als je dat echt wilt weten. Ik heb niet per se de behoefte om daar meer over uit te wijden dan ik hieronder doe.
Ja, iets wat ik al tijden zou willen horen: wat merk je er nou van?

quote:

Vlak na mijn bekering vroeg ik God om mij te laten ervaren wat liefde is.
Kort daarna heb ik iemand ontmoet, en heb ik inderdaad ervaren wat de liefde van God voor ons mensen is. Die liefde is puur.
Maar ook werd mijn hart daarna gebroken. Dat was alsof je geliefde dood was. Nu meer dan 17 jaar later denk ik nog steeds elke dag aan die persoon. Ik heb daarvoor en daarna nooit iets vergelijkbaars ervaren. Het is alsof je de ultieme liefde hebt ervaren, iets wat boven alles in deze wereld gaat en mooier dan wat dan ook in deze wereld is, en dat die ook net zo snel weer wordt afgenomen. Dat heeft voor heel veel pijn gezorgd, en dat doet nog steeds pijn. Want het enige waar je nog naar verlangt, is die liefde ervaren. Alles in het leven verbleekt daarbij, het leven lijkt compleet zinloos en oppervlakkig zonder die liefde.
Precies hetzelfde meegemaakt met iemand uit een evangelisch gemeente.

quote:

Verder heb ik 2,5 jaar lang in een weeshuis gewerkt, waarvan het gedrag van het management buiten het normale spectrum van menselijk gedrag viel, om het zo maar te zeggen. Ik ben daar toen zeer slecht behandeld. Daar heb ik een posttraumatische stressstoornis aan overgehouden. Dat heeft tot allerlei vormen van leed geleid, fysiek, emotioneel en ook spiritueel. Ook dat is iets wat ik nog steeds bij mij draag, wat mij permanent veranderd heeft. Het heeft mij vele jaren gekost om over de eerste symptomen te komen, en later door depressie te gaan.
Hebben wij bij dezelfde werkgever gewerkt? Nee, want ik had een andere werkgever, maar precies hetzelfde meegemaakt met narcistische/autistische en egocentrische/psychopathische managers die er zaten om het personeel de grond in te trappen om er zelf beter van te worden.

quote:

Door de combinatie van deze twee gebeurtenissen, leek het voor mij alsof God mijn leven verwoest had. Daar heb ik dan ook enorme rancune over gevoeld. Niemand kon mij ook helpen of het leed verzachten. Niemand in mijn omgeving leek te begrijpen wat ik meemaakte, want er was ook niemand die dezelfde soort ervaringen had gehad. En uiteindelijk ben je nog steeds zelf degene die het leed moet dragen, niemand kan het voor je wegnemen.

Tegelijkertijd heb ik altijd ervaren dat God aan mijn zijde is geweest, en mij heeft geholpen om door te gaan, en om verder te groeien.
In die periodes heb ik niets, helemaal niets van hem ervaren; sterker nog, toen ik het heft in eigen hand nam, veranderde er wel wat: ik kreeg een andere relatie, ik vond een betere baan met empathische managers en kwam in een andere woonomgeving waar ik veel beter paste.

quote:

De eerste gebeurtenis heeft mij geleerd hoe God naar ons kijkt, de liefde die Hij voor ons voelt. Hoeveel Hij simpelweg verlangt om bij ons te zijn, zodat Hij ons kan zegenen, ons gelukkig kan maken. En hoeveel pijn het voor God doet als wij Hem de rug toekeren. Jezus wordt ook niet voor niets vergeleken met een bruidegom, en de kerk met zijn bruid. Die liefde is hartstochtelijk, diep, en allesoverheersend. Het is een brandende liefde, een pure liefde, die niet menselijk is, en volledig zelfloos. Er zit 0,0 egoïsme in, het is absoluut puur en gericht op de ander.

Het tweede heeft mij onder andere geleerd in hoe je onder de juiste omstandigheden gepusht kunt worden om te breken en je aangeleerde normen en waarden te laten vallen, wanneer je in een overlevingssituatie zit waarin je lichaam en geest simpelweg proberen te overleven. Daarin heb ik ontdekt dat je als mens teruggebracht kunt worden tot wat Freud het 'id' noemde, puur instinct, waarbij het lichaam simpelweg naar oplossingen gaat zoeken om te overleven, zonder enige morele scheidsrechter. Het heeft aan mij geopenbaard wat ik in de kern eigenlijk ben als mens, en dat alleen God werkelijk in zichzelf goed is.

Deze pijnlijke gebeurtenissen, die allebei over vele jaren strijken, zijn voor mij erg zwaar geweest om te dragen, maar hebben mij ook heel veel geleerd, omdat God zich in dat leed openbaarde als een vriend. Niet slechts om door de pijn heen te komen, maar ook om door die pijn meer compassie en empathie met de pijn van anderen te krijgen, en te begrijpen welke pijn God zelf voelt. Maar een pretje is het nooit geweest. Ik heb ook vaak niet het hoe en waarom begrepen van wat ik heb meegemaakt, maar nu kan ik daar wel met wat meer inzicht op terugkijken.
Mijn conclusie was, dat ie zijn handen van me had afgetrokken. Na lang nadenken en veel boeken lezen, ben ik tot de conclusie gekomen dat ie helemaal niet bestaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 15-01-2025 09:09:03 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')