SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Updates:
The Levantine War - Reddit
https://twitter.com/IraqiSecurity
.
Het was een antwoord op dat X-berichtje. Niks whatabout.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:49 schreef havanagila het volgende:
[..]
Whatabout roepen bij een precies dezelfde situatie.
Ondertussen in Syri:quote:VN-chef Guterres ziet 'tekenen van hoop' voor Syri
De secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Antnio Guterres, heeft bij een bezoek aan Zuid-Afrika gereageerd op de situatie in Syri. Hij ziet "tekenen van hoop" voor het land, die voornamelijk voortkomen uit "het einde van de Syrische dictatuur".
Guterres zei verder dat de VN toegewijd is aan een soepele machtsoverdracht in het land. "Het is onze taak om de verschillende leiders in Syri te ondersteunen waar mogelijk, zodat ze samenkomen en een soepele machtsoverdracht kunnen organiseren naar een regering waarin alle Syrirs zich vertegenwoordigd voelen."
Bron
nou zeg, wie had dat verwacht zeg, poeheequote:Op woensdag 11 december 2024 20:30 schreef HowardRoark het volgende:
"Tekenen van hoop"
[..]
Ondertussen in Syri:
[ x ]
[ x ]
[ x ]
Duurde toch nog wel even... Stiekem had ik er al rekenign mee gehouden omdat de HTS-leider die we steunden voorheen Al Quaida en ISIS was.quote:Op woensdag 11 december 2024 21:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
nou zeg, wie had dat verwacht zeg, poehee
Jammer.quote:Op woensdag 11 december 2024 20:30 schreef HowardRoark het volgende:
"Tekenen van hoop"
[..]
Ondertussen in Syri:
[ x ]
[ x ]
[ x ]
Kijk eens goed naar het profiel van je bron...quote:Op woensdag 11 december 2024 20:30 schreef HowardRoark het volgende:
"Tekenen van hoop"
[..]
Ondertussen in Syri:
[ x ]
[ x ]
[ x ]
De beloofde Syrische apothekerquote:
Vandaag in de NRC podcast een kenner die ook de hoop had dat hij gematigder zou zijn. Hij zou gevochten hebben tegen salafisten en geroepen hebben dat minderheidsgroeperingen niet zouden hoeven vrezen want ze leven al duizenden jarenquote:Op woensdag 11 december 2024 21:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Duurde toch nog wel even... Stiekem had ik er al rekenign mee gehouden omdat de HTS-leider die we steunden voorheen Al Quaida en ISIS was.
?? Hij was leider van Al Nusra, Al Qaeda en IS (!).quote:Op woensdag 11 december 2024 21:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Vandaag in de NRC podcast een kenner die ook de hoop had dat hij gematigder zou zijn. Hij zou gevochten hebben tegen salafisten en geroepen hebben dat minderheidsgroeperingen niet zouden hoeven vrezen want ze leven al duizenden jaren
samen.
Er gebeurt gewoon wat we al verwachtte. Ook jammer voor ome Erdogan, hij krijgt eerder meer dan minder vluchtelingen. En wij ook
Dat oude Al Quaida netwerk weer naar voren schuiven.quote:Op woensdag 11 december 2024 21:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Vandaag in de NRC podcast een kenner die ook de hoop had dat hij gematigder zou zijn. Hij zou gevochten hebben tegen salafisten en geroepen hebben dat minderheidsgroeperingen niet zouden hoeven vrezen want ze leven al duizenden jaren
samen.
Er gebeurt gewoon wat we al verwachtte. Ook jammer voor ome Erdogan, hij krijgt eerder meer dan minder vluchtelingen. En wij ook
Bedoel je niet "Irak 1.0"?quote:Op woensdag 11 december 2024 21:10 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Jammer.
Iran 1.0
Afghanistan 2.0
Syrie 3.0
Het is maar X, en dat getwitter zal binnenkort ook wel ophouden serieus genomen te worden. Cancelculture.
Lijkt me stug. Maar wie zou zoiets volgens jou gesuggereerd hebben?quote:Op woensdag 11 december 2024 19:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welnee, het wordt een democratische oase van tolerantie en vrijheid, natuurlijk.
Toch?
İk vraag me af of het HTS lukt om de drugs productie meteen de nek om te draaien zoals het de taliban is gelukt met de opium productie.quote:
Confirmation bias is a bitch.quote:Op woensdag 11 december 2024 21:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kijk eens goed naar het profiel van je bron...
Dit is de vertaling:
https://x.com/TranslateMom/status/1866918988124655701
Ik ken iemand die HTS heeft gedaan maar of dat de productie van pillen gaat platleggen, betwijfel ik. Of de opium productie plat ligt vraag ik me af. Dat de logistiek om het de grens over te krijgen, zelfs dat durf ik te betwijfelen.quote:Op woensdag 11 december 2024 23:39 schreef egayalS het volgende:
[..]
İk vraag me af of het HTS lukt om de drugs productie meteen de nek om te draaien zoals het de taliban is gelukt met de opium productie.
Russische soldatenquote:
Ik hoor of lees dat eigenlijk nergens?quote:Op donderdag 12 december 2024 09:10 schreef Cruzinats het volgende:
Ik heb geen probleem met het huidige narratief hoor, laat de mainstreammedia en progressieve wappies maar lekker roepen dat Syri nu eindelijk 'vrij' is.
Sturen wij al die gevluchte Syrirs wel terug naar hun nieuwe Sharia zandbak. Ophoepelen en nooit meer terugkomen.
Natte droom van Slayage.quote:Op woensdag 11 december 2024 20:30 schreef HowardRoark het volgende:
"Tekenen van hoop"
[..]
Ondertussen in Syri:
[ x ]
[ x ]
[ x ]
Hmm, ja.quote:Op woensdag 11 december 2024 21:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kijk eens goed naar het profiel van je bron...
Dit is de vertaling:
https://x.com/TranslateMom/status/1866918988124655701
Waarom juich jij dit toe?quote:Op donderdag 12 december 2024 00:14 schreef egayalS het volgende:
Goede live space https://x.com/i/spaces/1BRKjwXdnpaGw
FIFA![]()
[ x ]
Het is vooral weer bijzonder te zien hoe progressief liberale en progressief linkse media in het Westen journalistiek bedrijven op basis van de onderbuik. Zij willen graag dat Syri nu een soort quasi liberale democratie wordt, dus stuurt men het narratief in die richting.quote:Op donderdag 12 december 2024 09:10 schreef Cruzinats het volgende:
Ik heb geen probleem met het huidige narratief hoor, laat de mainstreammedia en progressieve wappies maar lekker roepen dat Syri nu eindelijk 'vrij' is.
Sturen wij al die gevluchte Syrirs wel terug naar hun nieuwe Sharia zandbak. Ophoepelen en nooit meer terugkomen.
Het was een syncretisch regime in de zin van dat het etnocentrisme en sektarisme combineerde met extreemlinks beleid. Dus dat trekt wappies uit alle politieke richtingen aan.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:03 schreef KareldeStoute het volgende: [..] Op links? Hier in West-Europa zien we dat toch juist vooral op extreemrechts? Althans ik zie meer steun vanuit partijen als Vlaams Belang en PVV dan vanuit linkse partijen.
Ik ben wel benieuwd, gaat Europa een poging doen om Iran en Rusland definitief buiten Syri te houden?quote:Syri vraagt: kunnen wij nog dromen?
Wouter Beke
Europees Parlementslid
Syri en de bredere regio zullen nooit meer hetzelfde zijn. Europa heeft in het verleden al te vaak vanaf de zijlijn toegekeken. Het moet nu, samen met de talloze gevluchte Syrirs, zijn verantwoordelijkheid nemen.
Het einde van 54 jaar tirannie in Syri door de familie Assad is voor de Europese Unie een unieke kans om haar invloed in het Midden-Oosten te herdefiniren. Dit strategische momentum kan niet worden genegeerd: het biedt niet alleen perspectief op stabiliteit in de regio, maar draagt ook bij aan de bescherming van de veiligheid en welvaart van Europa.
Europa heeft in het verleden te vaak gefaald in zijn aanpak van Syri. Rode lijnen, zoals de inzet van chemische wapens door Assad tijdens de burgeroorlog, werden talloze keren overschreden. Meer dan eens bleef een daadkrachtige reactie uit. Sommige Europese leiders gingen zelfs op de koffie bij het regime, net als Vlaams Belangers gewillig aanschoven aan het feestbuffet in Damascus. Tijd om onze fouten uit het verleden eindelijk recht te zetten, met een ambitieus Europees plan voor n met Syri.
De afgelopen jaren vluchtten meer dan 5 miljoen Syrirs naar veiliger oorden. Een leegloop van meer dan 20 procent van de totale bevolking, van wie ook bijna 1 miljoen mensen in Europa terechtkwamen. In de migratiestatistieken staat Syri nog altijd op n als herkomstland. Met een duurzame transitie naar meer veiligheid in het land zal die stroom hopelijk verder opdrogen.
Niet alleen op het vlak van migratie heeft de Unie een bijzonder belang bij de huidige ontwikkelingen. De val van Assad heeft gaten geslagen in de vijandige as Rusland-Iran. De belangrijke Russische haven in Tartus en de militaire basis in Latakia worden monddood gemaakt en de Iraanse bevoorrading van de militie Hezbollah in Libanon wordt gedecimeerd. Die bijzondere samenloop van omstandigheden geeft Europa een unieke opportuniteit om zich te mengen als grootmacht. Niet alleen voor de veiligheid van de Syrirs, maar ook die in het volledige Midden-Oosten en Oekrane. Allemaal met het doel onze eigen veiligheid en welvaart te beschermen.
Machtsvacum
Afghanistan, Irak (met de val van Saddam Hoessein) en Libi (met de val kolonel Khadaffi) hebben bewezen dat een machtsvacum ook nog meer chaos kan creren. Hetzelfde geldt voor een te grote bemoeizucht van derde landen. Het kan dus niet de bedoeling zijn om op zijn Amerikaans een volledig staatsbestel op te leggen aan de lokale bevolking. De Syrische burgers zijn niet ten onrechte wantrouwig geworden door het gebrek aan daadkracht van de internationale gemeenschap de afgelopen decennia.
Laat ons dus niet blind zijn voor de lokale noden. Generationele trauma’s en institutionele achterdocht zijn d motor voor sociale onrust. Het belang van een solide overgangsjustitie is essentieel om jarenlange wonden te helen en opnieuw vertrouwen te brengen in de Syrische samenleving. Pas met vertrouwen kan een dam gebouwd worden tegen autocratische leiders. 'De middenstand regeert het land', zou je kunnen zeggen, als buffer tegen sektarische onrusten.
Op dat vlak kan de Unie de handen in elkaar slaan met de Syrische bevolking in haar zoektocht naar stabiliteit en veiligheid. Naast het uitbouwen van onderzoeksrechtbanken die de gruwelijkheden uit het verleden behandelen, moeten we meebouwen aan het lokale veiligheidsapparaat van de toekomst, waar achterdocht geen plaats meer heeft. Ook de wederopbouw van infrastructuur is cruciaal om een duurzame vrede te bekomen.
Laat ons daar samen werk van maken. Niet alleen met de overgebleven Syrirs in de regio, maar ook zij die in Europa verblijven. Zij zijn niet alleen de perfecte ambassadeurs voor een nieuw, democratischer model dat rekening houdt met verschillende minderheden, ze hebben hier in Europa ook tal van talenten opgebouwd om een sleutelrol te spelen bij de wederopstanding van hun vaderland. Een injectie van jonge, talentvolle Syrirs is de grootste garantie op een duurzame toekomst in de regio en op een goede relatie met Europa.
Iedereen is gebaat bij een stabiele partner in de regio. Op vlak van migratie en om de invloed van Rusland en Iran stelselmatig af te bouwen, zodat we ook spill-overeffecten krijgen in andere conflictgebieden in het Midden-Oosten.
Europa heeft de keuze: ofwel kiest het voor een beleid van passiviteit dat nieuwe chaos en migratiegolven in de hand werkt, ofwel grijpt het deze kans aan om zichzelf te herpositioneren als een echte geopolitieke speler. Syrirs overal te lande vragen zich af of ze nog mogen dromen van een betere toekomst in hun vaderland. Laten we maken dat Europa luistert en helpt die dromen waar te maken.
İs this the drugs or the alcohol speaking?quote:Op donderdag 12 december 2024 01:04 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Ik ken iemand die HTS heeft gedaan maar of dat de productie van pillen gaat platleggen, betwijfel ik. Of de opium productie plat ligt vraag ik me af. Dat de logistiek om het de grens over te krijgen, zelfs dat durf ik te betwijfelen.
Waar heb je het toch allemaal over? het is voor ons (het westen) simpelweg het beste om Israel te steunen of er neutraal tegenover te staan. Wij hebben niets te winnen met Israel tegen de schenen te trappen.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:02 schreef egayalS het volgende:
Zionisten zoals altijd bezig met waar ze goed in zijn. Land pikken en etnische zuiveringen uitvoeren op de hulpeloze inheemse bevolking. Eindelijk een belangrijk Westerse land, Frankrijk die de acties van Isral veroordeelt in Syri. İets wat we niet kunnen verwachten van onze politici die zich graag begeven in de aars van de Zionisten. En dat is niet alleen dit kabinet het strekt zich in meer en mindere mate van het politieke spectrum net als in die andere post gereformeerde landen Duitsland, VK en VS, je zou maar als gereformeerde bevolking christen zionistsche indoctrinatie hebben ondervonden waardoor je eeuwen later nog steeds rabiaat zionistisch bent zonder dat je weet waarom je dat bent.
[ x ]
Syrie is niet belangrijk genoeg om echt veel moeite te doen, lijkt mij.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:55 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd, gaat Europa een poging doen om Iran en Rusland definitief buiten Syri te houden?
Precies, Iran of Rusland moet ze maar helpen. What could go wrong?quote:Op donderdag 12 december 2024 13:10 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Syrie is niet belangrijk genoeg om echt veel moeite te doen, lijkt mij.
Dan gaat het gewoon weer opnieuw he. Zoveel last had Europa daar toch niet van?quote:Op donderdag 12 december 2024 13:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Precies, Iran of Rusland moet ze maar helpen. What could go wrong?
Ik vind het altijd zo je eigen domme schuld als je naar dat soort landen gaat. En dan wordt ie hier onthaald als held ofzo.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:27 schreef polderturk het volgende:
Amerikaan met waarschijnlijk Nederlandse of Vlaamse roots bevrijd uit de gevangenis in Syri.
[ x ]
Nee jij fantaseert dat namens anderen.quote:Op donderdag 12 december 2024 09:56 schreef HowardRoark het volgende:
\
Het is vooral weer bijzonder te zien hoe progressief liberale en progressief linkse media in het Westen journalistiek bedrijven op basis van de onderbuik. Zij willen graag dat Syri nu een soort quasi liberale democratie wordt, dus stuurt men het narratief in die richting.
Ja al die PVV-minions zijn zich wel helemaal klem aan het lullenquote:Op donderdag 12 december 2024 10:30 schreef Ulx het volgende:
Dus de linkschen zeggen nu dat Syri veilig is en dat iedereen weer terug kan keren?
Mmmkaaay, da's nieuw.
Jawel, we vinden het nou eenmaal niet tof dat ze in de Sahel zitten of een gasleiding vanuit de golfstaten tegenhouden.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan gaat het gewoon weer opnieuw he. Zoveel last had Europa daar toch niet van?
Ja dat is geen Koerdische gebied. Dus niet verwonderlijk. En misschien wel tactisch verstandig om terug te trekken als ze een Koerdische autonome gebied willen. İk bedoel wil je een Koerdische gebied besturen met een grote groep niet Koerden? Wat ik me wel afvraag wat de Amerikanen gaan doen wanneer Koerdisch gebied wordt aangevallen. Morgen komt blinken naar Turkije. Kijken hoe dat gesprek gaat verlopen.quote:
Als de YPG de Arabische gebieden uitgejaagd wordt, hoe gaat de VS dan samenwerken met de YPG tegen ISIS? De ISIS cellen bevinden zich vooral in de Arabische gebieden. Misschien kan er een SDF zonder de YPG gevormd worden. Twee SDF'en zeg maar. Een Arabische en een Koerdische.quote:
quote:Op donderdag 12 december 2024 12:53 schreef egayalS het volgende:
[..]
İs this the drugs or the alcohol speaking?
Neither of themquote:Op donderdag 12 december 2024 12:53 schreef egayalS het volgende:
[..]
İs this the drugs or the alcohol speaking?
Maak je ook zoveel zorgen over het nieuw naderende kalifaat?quote:Op donderdag 12 december 2024 13:02 schreef egayalS het volgende:
Zionisten zoals altijd bezig met waar ze goed in zijn. Land pikken en etnische zuiveringen uitvoeren op de hulpeloze inheemse bevolking. Eindelijk een belangrijk Westerse land, Frankrijk die de acties van Isral veroordeelt in Syri. İets wat we niet kunnen verwachten van onze politici die zich graag begeven in de aars van de Zionisten. En dat is niet alleen dit kabinet het strekt zich in meer en mindere mate van het politieke spectrum net als in die andere post gereformeerde landen Duitsland, VK en VS, je zou maar als gereformeerde bevolking christen zionistsche indoctrinatie hebben ondervonden waardoor je eeuwen later nog steeds rabiaat zionistisch bent zonder dat je weet waarom je dat bent.
[ x ]
Qatar en Turkije, die voor de show Hamas steunen, en ondertussen Isral z'n gang laten gaan.quote:Op donderdag 12 december 2024 17:29 schreef egayalS het volgende:
Qatar en Turkije hebben al aardig wat jaartjes innige banden. Er is ook een video waar golani met kalın in een auto zit.
[ x ]
Je kan veel van hem vinden, maar hij speelt het wel echt ongelofelijk goed allemaal.quote:
Oude Al Qaida bandjes zitten diep, en hoog.quote:Op donderdag 12 december 2024 19:43 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Je kan veel van hem vinden, maar hij speelt het wel echt ongelofelijk goed allemaal.
Goede zaak!quote:Op donderdag 12 december 2024 19:33 schreef polderturk het volgende:
Wat een hond die Assad. En dan ook doen alsof de rebellen hem hebben ontvoerd.
De rebellen hebben deze christen leider gered.
[ x ]
Dat moet allemaal blijken. Heb daar niet echt een mening over, behalve dat ie van Al Qaida af wou.quote:Op donderdag 12 december 2024 19:54 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Oude Al Qaida bandjes zitten diep, en hoog.
Ze weten in welke boxer z'n ballen gehangen hebben, dus de kleur van zijn onderbroek kennen ze. Tevens het wasmiddel dat hij gebruikte en hoe verkleurd zijn boxer uit de was kwam.quote:Op donderdag 12 december 2024 20:01 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat moet allemaal blijken. Heb daar niet echt een mening over, behalve dat ie van Al Qaida af wou.
Dit heeft heeft niks te maken met de actualiteit. Maar zo slecht als de relatie tussen biden en Erdogan was zal de relatie van Erdogan met Trump niet zijn. Hoewel er ongetwijfeld wrijvingen zullen zijn. Ook mbt Syri omdat de YPG door Isral gesteund wordt. Zelfs een ben Shapiro zit de kurdostan Somaliland thema te pushen momenteel. Terwijl Erdogan goede banden heeft met Somali.quote:Op donderdag 12 december 2024 21:04 schreef polderturk het volgende:
Het lijkt erop dat Turkije en de VS weer vrienden zijn.
[ x ]
Heeft wel met de actualiteit te maken. Rusland.quote:Op donderdag 12 december 2024 21:48 schreef egayalS het volgende:
[..]
Dit heeft heeft niks te maken met de actualiteit. Maar zo slecht als de relatie tussen biden en Erdogan was zal de relatie van Erdogan met Trump niet zijn. Hoewel er ongetwijfeld wrijvingen zullen zijn. Ook mbt Syri omdat de YPG door Isral gesteund wordt. Zelfs een ben Shapiro zit de kurdostan Somaliland thema te pushen momenteel. Terwijl Erdogan goede banden heeft met Somali.
[ x ]
De Turken hebben de meeste genocides op hun naam staan in het MO. Tevens is al het land gestolen van de Romeinen, Grieken, Koerden en Armenen. Maar dat is niet genoeg voor Turkije. Het moet Cyprus en Syri ook bezetten en lekker Koerden blijven slachten in Syri.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:02 schreef egayalS het volgende:
[ x ]
Stank voor dank. Die gebieden van IS bevrijd terwijl Turkije ze lekker de grens over liet.quote:Op donderdag 12 december 2024 17:17 schreef egayalS het volgende:
[..]
Ja dat is geen Koerdische gebied. Dus niet verwonderlijk. En misschien wel tactisch verstandig om terug te trekken als ze een Koerdische autonome gebied willen. İk bedoel wil je een Koerdische gebied besturen met een grote groep niet Koerden? Wat ik me wel afvraag wat de Amerikanen gaan doen wanneer Koerdisch gebied wordt aangevallen. Morgen komt blinken naar Turkije. Kijken hoe dat gesprek gaat verlopen.
Kennelijk waren er ook demonstraties in haseke dat ook geen Koerdische gebied is.
[ x ]
Community notesquote:Op donderdag 12 december 2024 19:33 schreef polderturk het volgende:
Wat een hond die Assad. En dan ook doen alsof de rebellen hem hebben ontvoerd.
De rebellen hebben deze christen leider gered.
[ x ]
quote:Readers added context
1. The man on the let was indeed Paul Yazigi and was kidnapped and we still have no news about. fr.wikipedia.org/wiki/Paul_Yazi…
2. The man on the right is in fact a guy who travelled from Lebanon to Syria for medical assistance. He was not even a prisonner of Sednaya.
Ik denk het persoonlijk niet. Uiteraard willen wij Rusland daar niet hebben. Maar als blijkt dat de nieuwe leiding toch niet westers gezind is, dan laten wij de boel de boel. Denk ik.quote:Op donderdag 12 december 2024 15:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jawel, we vinden het nou eenmaal niet tof dat ze in de Sahel zitten of een gasleiding vanuit de golfstaten tegenhouden.
Als het een paar miljard kost om Rusland daar voorgoed te laten oprotten dan is dat veel waard.
Wel als dat de uiteindelijke uitkomst is.quote:Op vrijdag 13 december 2024 10:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik denk het persoonlijk niet. Uiteraard willen wij Rusland daar niet hebben. Maar als blijkt dat de nieuwe leiding toch niet westers gezind is, dan laten wij de boel de boel. Denk ik.
De nieuwe leiding is absoluut niet Iran gezind. En hou je de Russen binnen dan blijft Iran ook invloed houden.quote:Op vrijdag 13 december 2024 10:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik denk het persoonlijk niet. Uiteraard willen wij Rusland daar niet hebben. Maar als blijkt dat de nieuwe leiding toch niet westers gezind is, dan laten wij de boel de boel. Denk ik.
Ik snap nooit waarom die drang zo groot is om terug te gaan, wetende wat je te wachten staat. Ik kies liever eieren voor m'n geld.quote:Op vrijdag 13 december 2024 14:38 schreef superniger het volgende:
[..]
Heel triest. Ook wel een beetje naef van Mazen.
Stukje copium.quote:Op vrijdag 13 december 2024 15:20 schreef Discombobulate het volgende:
Rusland zal waarschijnlijk een basis in Libi krijgen aan de Middellandse Zee als Syri niks meer wordt.
Schijnbaar kon hij niet leven met het idee dat hij niets voor de achtergeblevenen kon doen. Zijn beweegredenen klinken voor mij als concentratiekampsyndroom.quote:Op vrijdag 13 december 2024 14:58 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik snap nooit waarom die drang zo groot is om terug te gaan, wetende wat je te wachten staat. Ik kies liever eieren voor m'n geld.
quote:Mazen al-Hamada, symbol of Syrian regime’s brutality, confirmed dead
Because of Mazen al-Hamada, the world can’t say it didn’t know.
The 47-year-old Syrian activist, who suffered unimaginable torture in the regime’s brutal prisons, escaped to Europe in 2014. There, he set about telling his story, reliving the horrors he had been subjected to in vivid detail to statesmen, legislatures and anyone who would listen.
He bore the scars of his torture physically, including the deep gashes on his wrists from where he had been strung up by chains, and emotionally, in his gaunt, haunted face, becoming a public symbol of the hidden torment being endured out of sight in Syria by tens of thousands of people.
Then in 2020, he went back to Syria, telling friends he was convinced it was pointless to continue sharing his torment with a world that didn’t care. He believed he could achieve more by returning to the country, by reasoning with the regime that had cracked down so harshly on a popular uprising, and that he had reassurances from the government of President Bashar al-Assad that he would be safe.
Instead, he was detained upon arrival at Damascus International Airport, and disappeared into the prison system once again.
On Tuesday, relatives in Damascus identified his body among around 40 corpses found wrapped in bloodied sheets and dumped at the military hospital in the Damascus suburb of Harasta. They appeared to have been freshly killed, perhaps in the last hours before Assad fled and the rebels took over, said Mouaz Moustafa of the Syrian Emergency Task Force, who worked closely with Hamada. Gruesome photos of his body posted online, too gruesome to describe, suggested he died an agonizing death, under torture to the end.
The hospital in Harasta is known as a way station for prisoners who are tortured to death, on their way to burial in mass graves, said Stephen Rapp, who chairs the Commission for International Justice and Accountability, a nonprofit that gathers evidence of war crimes in Syria and spent hours recording Hamada’s testimony of torture. He thinks Hamada and the others found with him were hastily killed as the regime fell because they were identified as likely to give evidence against their tormentors.
“His death was so new, he hadn’t been processed for burial,” Rapp said.
Hamada didn’t live to see the collapse of the dictator whose demise he gave his life for.
The joy felt by millions of Syrians at Assad’s departure has been tempered by the realization that most of the estimated 100,000 people who went missing in the gulag of his prison system will probably never return. Human rights groups say they are confident that all of the prisoners held in Syrian jails have been set free, including around 4,000 released from Sednaya, the biggest and most notorious of Syria’s prisons.
Fadel Abdul Ghany, executive director of the Syrian Network for Human Rights, broke down in tears as he conveyed the news Tuesday on Syria TV. “Most of the missing people in Syria who were under regime [control] are dead,” he said. “This is the truth.”
The vast majority of those had been detained, like Hamada, for their political opposition to Assad, human rights groups say.
Hamada had initially been arrested for participating in the peaceful protests that swept Syria in 2011. He spent several short stints in jail before being seized again and taken to the dreaded Air Force Intelligence headquarters in the Mezzeh neighborhood of Damascus, where his real nightmare began.
He was suspended from the ceiling by chains for hours. His ribs were broken by guards who jumped on him. His skin was scorched by cigarettes and his body jolted by electric shocks. He was raped with a metal pole and had his genitals placed in a clamp, leaving him impotent for life.
These details he recounted on request, to politicians, journalists and academics across the West, becoming a fixture on the human rights advocacy circuit who was guaranteed to move audiences to tears. He would cry every time too, tears welling in his wide eyes and rolling down his bony cheeks.
“Every time he spoke he was forced to relive the horrors. I can still picture the emptiness in his eyes — eyes that seemed to look past the world entirely,” wrote a Syrian friend in the Netherlands, Sakir Khader, in a tribute on X.
He appeared, and almost certainly was, deeply traumatized, said Sara Afshar, who made a documentary about the Syrian prison system that prominently featured Hamada and became friends with him in the process. His life and death are testimony to the indifference of the world to the suffering in Syria that continued unchecked until Assad’s fall on Sunday, she said.
“He told everything about the absolute horrors that were happening and he did it over and over again, and nobody did anything and now he’s dead and all the others are dead too,” she said. “The things he said happened to him were beyond human understanding they were so monstrous, and yet governments were normalizing with Assad.”
Hamada was meanwhile growing more and more disillusioned with the lack of impact his campaigning had. A surge of interest in Syria after the initial uprising began abated after 2016 when Russian intervention on behalf of Assad appeared to ensure the survival of his regime. He began telling friends he wanted to return to Syria and made several visits to the Syrian embassy in Berlin, where he secured a passport.
In one of his last known phone calls, Hamada told a fellow Syrian activist that he was prepared to sacrifice his life to stop the killing from continuing. “We went to America and told them the whole story. We went to the Netherlands, France and even Italy. And people didn’t listen. The whole world didn’t listen,” he said, according to a recording of the phone call provided by the activist, Maysoun Berkdar.
Hamada was taken into custody the moment he landed at Damascus airport, said his nephew, Ziad al-Hamada, who spoke with Mazen after he landed. Hamada sounded panicked and told him he was being detained, he said.
Many of Hamada’s friends had already assumed he was dead. A Syrian dissident freed from prison in 2022 told Moustafa he had seen Hamada at the Air Force Intelligence prison in Damascus, but from there the sightings went cold.
That he had survived all this time under the terrible conditions only to be killed at the very end is one of the hardest things for his friends to bear, Afshar said. But, she said, “he died a hero. I hope everyone remembers that.”
Dit van een Nederlander lezen is belachelijk 😆quote:Op donderdag 12 december 2024 23:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De Turken hebben de meeste genocides op hun naam staan in het MO. Tevens is al het land gestolen van de Romeinen, Grieken, Koerden en Armenen. Maar dat is niet genoeg voor Turkije. Het moet Cyprus en Syri ook bezetten en lekker Koerden blijven slachten in Syri.
quote:Op vrijdag 18 maart 2011 18:56 schreef Bartholomaeus het volgende:
Ik zag het ja. Krijg wel de indruk dat het daar minder leeft dan in Egypte, Tunesie etc.
quote:
Rutte gaar over Qatar, heel gewaagd, maar daar heeft Nederland nog goede banden mee, en die info deelt hij met de NAVO lidstaten, maar niet heus. Er zitten een rotjes in de reet van Wilders, en er zijn verschillende manieren voor de EOD om die te blijven volgen. Rutte heeft nog lang niet al zijn kaarten op het internationale politieke vlak laten zien.quote:Op donderdag 12 december 2024 17:29 schreef egayalS het volgende:
Qatar en Turkije hebben al aardig wat jaartjes innige banden. Er is ook een video waar golani met kalın in een auto zit.
[ x ]
Er hebben de afgelopen 13 jaar een hele rits users hier gepost die niet meer actief zijn maar waarvan ik wel nieuwschierig ben hoe ze over de laatste ontwikkelingen denken.quote:Op vrijdag 13 december 2024 16:11 schreef RJ124 het volgende:
De eerste twee posts in het eerste topic over de protesten in Syri in 2011:
[..]
[..]
Dat kan je ook wel zeggen over sommige westerse landen en de oorlogen die ze daar in die regio ontketent hebben. Dan hebben we het niet over 600.000 burgers, maar miljoenen. De misdaden van Assad en Rusland moeten benoemd worden, maar niet doen alsof wij (het westen) moreel superieur zijn, want ook dat is propaganda en hypocriet, en daar een oogje voor dichtknijpen (omdat het onze clubje is) is voor mij net zo verwerpelijk.quote:Op vrijdag 13 december 2024 16:20 schreef polderturk het volgende:
Assad en Rusland hebben 600,000 burgers vermoord in Syri. Ze hebben tientallen ziekenhuizen en steden platgebombardeerd. Ze hebben zelfs chemische wapens tegen burgers ingezet. Ze zijn erger dan ISIS. Ze hebben meer mensen gedood dan wie dan ook in de Syrische oorlog. Ook hebben ze miljoenen mensen gefolterd en het land uitgejaagd. Bijna iedereen in Syri leefde in constante angst. En de YPG Koerden hebben geholpen met Assad in het zadel houden.
Mensen hier op het forum hebben walgelijke propaganda gedeeld ten voordele van Assad. Zo zouden de witte helmen die vrouwen en kinderen uit het puin haalden terroristen zijn. Ook zouden de rebellen zichzelf met chemische wapens aangevallen hebben.
Nee telt zijnquote:Op donderdag 12 december 2024 18:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maak je ook zoveel zorgen over het nieuw naderende kalifaat?
quote:Op donderdag 12 december 2024 18:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat Cali vaat stel, staat leuk op de tafel bij jullie daar in Nederland.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
quote:Assad misleidde naaste medewerkers over zijn vlucht
De gevluchte Syrische dictator Assad heeft naaste medewerkers niet op de hoogte gebracht van zijn vluchtplannen. Zelfs zijn jongste broer, generaal Maher al-Assad, hoorde er pas van nadat de dictator naar Rusland was ontkomen.
Dat blijkt uit een reconstructie die persbureau Reuters heeft gemaakt. Journalisten van het persbureau spraken met veertien getuigen die in de laatste dagen en uren in de buurt van Assad verbleven.
Transponder uit
In de loop van zaterdag werd duidelijk dat Damascus snel kon vallen. HTS-rebellen hadden Homs ingenomen en andere rebellen hadden vanuit het zuiden en oosten de buitenwijken van de hoofdstad bereikt. Het Syrische leger bood niet of nauwelijks verzet.
Uren voor zijn vlucht, vermoedelijk zaterdagavond, sprak Assad militaire commandanten toe en chefs van veiligheidsdiensten. Hij verzekerde hun dat er militaire hulp uit Rusland onderweg was. Volgens de bronnen van Reuters had hij op 28 november bij een ontmoeting met Poetin in Moskou al te horen gekregen dat hij die hulp niet zou krijgen.
De toenmalige premier Jalali had die avond Assad nog aan de telefoon: "In ons laatste gesprek zei ik hoe slecht de situatie was en dat er een grote vluchtelingenstroom op gang was gekomen van Homs naar Latakia. Dat er paniek was en horrortaferelen op straat [...] 'Morgen, morgen', dat was het laatste dat hij tegen me zei."
Voordat hij het presidentieel paleis verliet, vroeg Assad zijn media-adviseur om naar zijn huis te komen om aan een toespraak te werken. Toen ze daar aankwam, was er niemand meer. Persoonlijke eigendommen als fotoalbums waren in de haast achtergelaten, meldt onder meer middleeasteye.net
Transponder uit
Assad stapte in de nacht van zaterdag op zondag op een vliegtuig. Het toestel waarin hij zat vloog laag, buiten het zicht van radars. De transponder die de locatie verraadt, stond uit.
Persbureau Bloomberg schreef woensdag dat Moskou op de vlucht had aangedrongen. Moskou zou een bloedbad zoals in 2011 bij de val van de Libische dictator Kadhaffi hebben willen voorkomen. De vlucht van Assad zou door Russische geheime diensten zijn georganiseerd.
Het toestel maakte een tussenstop op de Russische luchtmachtbasis bij Latakia en vloog van daar door naar Moskou, schrijft Reuters. Assads vrouw en drie kinderen waren daar al.
Volgens drie bronnen is Assad eerst van plan geweest om met zijn gezin naar de Verenigde Arabische Emiraten te vluchten. Dat land zou dat hebben afgewezen. Het zou bang zijn geweest voor zijn reputatie als het een man zou beschermen die chemische wapens tegen opstandelingen had ingezet.
Broer
Maher al-Assad - commandant van een elite-eenheid van het Syrische leger - zou zich in veiligheid hebben kunnen brengen. Volgens Reuters stapte hij na het bekend worden van de vlucht van zijn broer in een helikopter waarmee hij naar Irak vloog. Ook hij zou zich nu in Rusland bevinden.
Voor twee neven van moeders kant zou het minder goed zijn afgelopen. Op de vlucht in een auto naar Libanon zouden ze in een hinderlaag zijn gelopen. Een van werd gedood, de ander raakte gewond, zeggen bronnen tegen Reuters. Niet bekend is hoe het met andere familieleden is.
Op het nippertje ontsnapt dus. Iran zou op de lange termijn ook niet veilig zijn met de aanstaande dood van Khamenei.quote:Op vrijdag 13 december 2024 18:07 schreef Szura het volgende:
NOS heeft wat reconstructies over de vlucht van Assad bijeengeveegd
[..]
Die Syrirs weten volgens mij niet dat ze tegen een Isralische journalist praten, anders was het waarschijnlijk een ander verhaal geweest, zeker hoe Isral van de chaos misbruik heeft gemaakt en meer land van Syri heeft ingepikt en militaire materieel heeft gebombardeerd. Propaganda van likmevestje weer.quote:Op vrijdag 13 december 2024 17:49 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Isralische media aanwezig in Damascus:
WATCH: i24NEWS enters heart of Damascus, speaks with locals
Het ligt weer aan het Westen n Isral allemaal, jongens.quote:Op vrijdag 13 december 2024 19:07 schreef RJ124 het volgende:
[..]
Die Syrirs weten volgens mij niet dat ze tegen een Isralische journalist praten, anders was het waarschijnlijk een ander verhaal geweest, zeker hoe Isral van de chaos misbruik heeft gemaakt en meer land van Syri heeft ingepikt en militaire materieel heeft gebombardeerd. Propaganda van likmevestje weer.
Even goed lezen wat er staat, hij zegt dat ze "meer mensen hebben gedood dan wie dan ook". Hij doelt dus niet op hun aard maar hierop:quote:Op vrijdag 13 december 2024 17:51 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Erger dan ISIS?![]()
Spoor jij wel???
Als je dat nu nog niet doorhebt, dan vraag ik me af wat je hier doet.quote:Op vrijdag 13 december 2024 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het ligt weer aan het Westen n Isral allemaal, jongens.
Zou kunnen, maar ze zullen daar zeker niet zijn zonder de toestemming van de autoriteiten. Dat is al significant.quote:Op vrijdag 13 december 2024 19:07 schreef RJ124 het volgende:
[..]
Die Syrirs weten volgens mij niet dat ze tegen een Isralische journalist praten, anders was het waarschijnlijk een ander verhaal geweest, zeker hoe Isral van de chaos misbruik heeft gemaakt en meer land van Syri heeft ingepikt en militaire materieel heeft gebombardeerd. Propaganda van likmevestje weer.
Het westen en Isral doen helemaal niks fout, jongens. We brengen overal alleen democratie, vrijheid en vrede.quote:Op vrijdag 13 december 2024 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het ligt weer aan het Westen n Isral allemaal, jongens.
Welke autoriteiten? De IDF is tot enkele tientallen kilometers van Damascus gekomen zonder enig verzet door misbruik te maken van het machtsvacum. Het is zeer waarschijnlijk dat die nieuwszender daarmee illegaal het land is binnengekomen voor die propagandastunt.quote:Op vrijdag 13 december 2024 19:27 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Zou kunnen, maar ze zullen daar zeker niet zijn zonder de toestemming van de autoriteiten. Dat is al significant.
Laten we die propaganda stunt eens nader analyseren.quote:Op vrijdag 13 december 2024 20:18 schreef RJ124 het volgende:
[..]
Het westen en Isral doen helemaal niks fout, jongens. We brengen overal alleen democratie, vrijheid en vrede.
[..]
Welke autoriteiten? De IDF is tot enkele tientallen kilometers van Damascus gekomen zonder enig verzet door misbruik te maken van het machtsvacum. Het is zeer waarschijnlijk dat die nieuwszender daarmee illegaal het land is binnengekomen voor die propagandastunt.
In zo'n situatie bestaat illegaal het land binnenkomen natuurlijk helemaal niet. Het is geen Nederland, met die neo-nazi-familie uit Belgie. Ik zag wel een aanval op de beurs bij DPG. Dus er is wel iets gaande.quote:Op vrijdag 13 december 2024 20:18 schreef RJ124 het volgende:
[..]
Het westen en Isral doen helemaal niks fout, jongens. We brengen overal alleen democratie, vrijheid en vrede.
[..]
Welke autoriteiten? De IDF is tot enkele tientallen kilometers van Damascus gekomen zonder enig verzet door misbruik te maken van het machtsvacum. Het is zeer waarschijnlijk dat die nieuwszender daarmee illegaal het land is binnengekomen voor die propagandastunt.
Gaat Isral niet doen, lastig te verdedigen lijkt me, alhoewel ik nog geen hoogtekaart heb bekeken moet ik toegeven.quote:
Zoekt Tomtestosterom het maar uit bij de Koning van Belgie (en Mathilde de logopediste) met die in de Kennedytunnel vakkundig geparkeerde botsabsorber. Vakwerk, echte profs.quote:
Amerikanen staan perplex, die dachten dat je alles op het laatste moment nog moest achterlaten voor je vijand.quote:
is wal een groot verschil, die russen kunen het naar de haven Tartous rijden , daar staat het veilig voorlopigquote:Op zaterdag 14 december 2024 01:05 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Amerikanen staan perplex, die dachten dat je alles op het laatste moment nog moest achterlaten voor je vijand.
quote:De beelden die vrijdag zijn gemaakt laten zien wat minstens twee Antonov AN-124's lijken te zijn, een van 's werelds grootste vrachtvliegtuigen, met hun neuskegels open op de Hmeimim luchtmachtbasis in de Syrische kustprovincie Latakia.
"Twee An-124 zware transportvliegtuigen bevinden zich op het vliegveld - beide met hun neuskegel omhoog en klaar om uitrusting/vracht te laden," aldus Maxar. "
.Vlakbij wordt een Ka-52 gevechtshelikopter ontmanteld en waarschijnlijk klaargemaakt voor transport, terwijl elementen van een S-400 luchtverdedigingseenheid zich eveneens klaarmaken om te vertrekken van de vorige locatie op de luchtmachtbasis."
quote:Gisteren
22:23
Turkije heropent na tien jaar ambassade in Syri na val regime Bashar al-Assad
De Turkse ambassade in Syri gaat zaterdag weer open na de val van het regime van Bashar al-Assad. De diplomatieke post in Damascus sloot in 2012, een jaar na het begin van de Syrische burgeroorlog.
Ankara wees donderdag een tijdelijke zaakgelastigde aan voor de Turkse ambassade. Hij is samen met zijn staf naar Syri vertrokken en "de ambassade zal morgen operationeel zijn", zei minister van Buitenlandse Zaken Hakan Fidan vrijdag tegen televisiezender NTV.
Veel landen sloten hun ambassades in Syri als reactie op de burgeroorlog in het land. Sinds Assads dictatuur is omvergeworpen, hebben meerdere landen interesse getoond in het heropenen van hun ambassades.
Wat een rare kippen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 11:58 schreef polderturk het volgende:
40 jaar in de gevangenis gezeten omdat hij geen demonstranten wilde bombarderen.
[ x ]
Niks nieuws uiteraard. Het regime was briljant in het balanceren van krachten in en buiten het land. Zo stond Syri bekend als onderdeel van "the axis of resistance " . Maar ondertussen weten we ook dat ze innige banden hadden met de Israelis inclusief met inlichtingen doorspelen aan Isral zodat Iraanse wapen transporteren naar Hezbollah konden worden gebombardeerd.quote:Op zaterdag 14 december 2024 13:25 schreef polderturk het volgende:
De archieven van Assad zijn nu ook in handen van de voormalige rebellen.
[ x ]
Een bijzonder lezenswaardig stuk. Vooral hoe Nederlandse politiek ter rechterzijde zich profileerde op het Syrische vluchtelingen vraagstuk. Dank voor het attenderen hierop en het plaatsen van de link.quote:Op zaterdag 14 december 2024 17:33 schreef egayalS het volgende:
Goede stuk over hoe met name rechtse omgingen met de oorlog in Syri door de jaren heen
De ontijdige omarming van Assad door radicaal-rechtshttps://www.nrc.nl/nieuws(...)caal-rechts-a4876610
Geen dictator had de laatste tien jaar meer invloed op Den Haag dan Bashar al-Assad. Heftige asieldebatten, vluchtelingen die veranderden in testosteronbommen, radicaal-rechts dat hem omarmde, de Syrische hel die werd ongevormd tot een nationale bedreiging. Hoe konden politici zich zo vergissen? Een kleine terugblik.
Dit verhaal over Isral, de Assads en de Poetins op deze wereld gaat nog verder opgediept worden komende tijd, hoop ikquote:Op zaterdag 14 december 2024 15:04 schreef egayalS het volgende:
[..]
Niks nieuws uiteraard. Het regime was briljant in het balanceren van krachten in en buiten het land. Zo stond Syri bekend als onderdeel van "the axis of resistance " . Maar ondertussen weten we ook dat ze innige banden hadden met de Israelis inclusief met inlichtingen doorspelen aan Isral zodat Iraanse wapen transporteren naar Hezbollah konden worden gebombardeerd.
Zou zo mooi zijn als Syri, off al places, een democratisch pareltje vormt in die zandbak.quote:Op zaterdag 14 december 2024 12:39 schreef michaelmoore het volgende:
Russen vertrekken uit Syrie, die hebben genoeg gebombardeerd daar
Turken komen weer terug , het gaat weer wat normaal worden daar hopenlijk
[..]
Dus die bombardementen waren op verzoek? Dan kun je niet spreken van terrorisme.quote:Op zaterdag 14 december 2024 15:04 schreef egayalS het volgende:
Maar ondertussen weten we ook dat ze innige banden hadden met de Israelis inclusief met inlichtingen doorspelen aan Isral zodat Iraanse wapen transporteren naar Hezbollah konden worden gebombardeerd.
Bij deze user zitten de Koerden en Israli's overal achter. Zelfs de Diddy feesten denk ik.quote:Op zaterdag 14 december 2024 18:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dus die bombardementen waren op verzoek? Dan kun je niet spreken van terrorisme.
Zo een fpv drone naar binnen .. die apparatuur en soldaten gaan toch de meatgrinder in Oekrane in.. kunnen ze best meteen wennen hoe het werktquote:
Vrijheid voor vrouwen om zich te kleden zoals ze willen. Verkiezingen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 18:25 schreef polderturk het volgende:
Er komen verkiezingen aan in Syri.
[ x ]
Ik zie er al aardig wat zonder hoofddoek op straat.quote:Op zaterdag 14 december 2024 18:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Vrijheid voor vrouwen om zich te kleden zoals ze willen. Verkiezingen.
De eerste beloften zijn positief, nu hopen dat er niet een soort (Egyptisch) moslimbroederschap aan de macht komt dat de verkiezingen ook weer afschaft.
Mogen Syrirs in het buitenland ook stemmen? Stemmen op afstand, altijd goed. Betrokkenheid met het land behouden.quote:Op zaterdag 14 december 2024 18:25 schreef polderturk het volgende:
[ x ]
Komt er -laten we het even humanitaire steun noemen- bij het organiseren en toezicht houden op het verloop van de verkiezingen, met waarnemers? EU, UN...VS zou ook wel eens zijn nek uit kunnen steken, en anders Isral wel.quote:Op zaterdag 14 december 2024 18:25 schreef polderturk het volgende:
[ x ]
Gisteren was de Isralische media in Damascus. Dat is toch wel een goede teken.quote:Op zaterdag 14 december 2024 18:51 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Komt er -laten we het even humanitaire steun noemen- bij het organiseren en toezicht houden op het verloop van de verkiezingen, met waarnemers? EU, UN...VS zou ook wel eens zijn nek uit kunnen steken, en anders Isral wel.
Lijkt me ijdele hoop. De islamofascisten zullen altijd wel weer aan de macht komen want een groot deel van de bevolking wilt graag de sharia.quote:Op zaterdag 14 december 2024 18:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De eerste beloften zijn positief, nu hopen dat er niet een soort (Egyptisch) moslimbroederschap aan de macht komt dat de verkiezingen ook weer afschaft.
Het blijft een intrigerend figuur hoe die zich nu opstelt versus met vroeger.quote:Op zaterdag 14 december 2024 18:55 schreef polderturk het volgende:
Hier weer een foto met een vrouw.
Haar iets minder bedekt.
[ x ]
Hebben die Israeli nog wat uitzendingen gedaan? Arnold Karskens is waarschijnlijk voor dit type klussen niet meer beschikbaar.quote:Op zaterdag 14 december 2024 18:56 schreef polderturk het volgende:
[..]
Gisteren was de Isralische media in Damascus. Dat is toch wel een goede teken.
Hebben we hier ook discussies over, we herkennen onze oude MP niet meer als de huidige SG van de navo spreekt.quote:Op zaterdag 14 december 2024 19:02 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het blijft een intrigerend figuur hoe die zich nu opstelt versus met vroeger.
Dat is in een boel landen waar fotografie de sociale betekenis van vroeger nog heeft: beetje fatsoenlijk op de foto in traditionele outfit.quote:Op zaterdag 14 december 2024 19:23 schreef Discombobulate het volgende:
Volgens het Instagram meisje vond al-Jolani het prima dat meiden geen hoofddoek droegen, behalve als ze op de foto wilden.
Dit is een andere dame met vertalingen van haar ig post.quote:Op zaterdag 14 december 2024 18:55 schreef polderturk het volgende:
Hier weer een foto met een vrouw.
Haar iets minder bedekt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vind die business regio in Moskou echt prachtig hoor, dat uitzicht daar op dat district is echt heel mooi.quote:Op zaterdag 14 december 2024 19:47 schreef Firuze60 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-op-moskou-a4876674
Best sneu onderkomen.
Je lijkt die buurvrouw van Assad wel, met dat " er wonen hier zoveel mensen, mensen die hier wonen houden zich niet bezig met politiek". Afentoe wens ik hele gewone mensen een kopje Poetin thee.quote:Op zaterdag 14 december 2024 19:47 schreef Firuze60 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-op-moskou-a4876674
Best sneu onderkomen.
Gaat ook niet gebeuren. Echt niet dat Syri ineens de Code Napoleon gaat gebruiken. Zelfs Isral gebruikt nog een zooi wetten die afstammen van het Ottomaanse recht.quote:Op zaterdag 14 december 2024 18:39 schreef Discombobulate het volgende:
Maar laten we ook vooral de illusie niet voorhouden dat het helemaal Westers gaat zijn straks.
In Egypte was het niet de moslimbroederschap die de verkiezingen afschafte. Zij wonnen legitiem en democratisch de verkiezingen en werden juist middels een coup afgezet, met als gevolg dat Egypte nu sinds 2014 met een seculier dictator al-Sisi zit die elke verkiezing met 99% "wint".quote:Op zaterdag 14 december 2024 18:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De aanhangers van de moslimbroeders vielen vrouwen en koptische christenen lastig, en braken toerisme als inkomstenbron af. Maar technisch gezien hebben ze de democratie niet afgebroken (al is het naef om te denken dat ze wel eerlijke verkiezingen zouden organiseren).quote:Op zaterdag 14 december 2024 21:00 schreef RJ124 het volgende:
[..]
In Egypte was het niet de moslimbroederschap die de verkiezingen afschafte. Zij wonnen legitiem en democratisch de verkiezingen en werden juist middels een coup afgezet, met als gevolg dat Egypte nu sinds 2014 met een seculier dictator al-Sisi zit die elke verkiezing met 99% "wint".
Je gooit het nu over een andere boeg, je had het over het afschaffen van de verkiezingen. Spanningen tussen Egyptische moslims (in het algemeen) en koptische christenen bestond decennialang voor de moslimbroederschap aan de macht kwam. Toerisme hebben ze niet afgebroken, dat was een gevolg van de chaos die volgde op de protesten en afzetting van Moebarak. Of ze eerlijke verkiezingen zouden hebben gehouden weten we niet, zover is het nooit gekomen. Wat we wel weten is dat seculiere dictators zoals Moebarak en al-Sisi de democratie in Egypte hebben afgebroken.quote:Op zaterdag 14 december 2024 21:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De aanhangers van de moslimbroeders vielen vrouwen en koptische christenen lastig, en braken toerisme als inkomstenbron af. Maar technisch gezien hebben ze de democratie niet afgebroken (al is het naef om te denken dat ze wel eerlijke verkiezingen zouden organiseren).
Spanningen en geweld (tegen vrouwen) namen toe nadat de moslimbroeders aan de macht kwamen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 21:59 schreef RJ124 het volgende:
[..]
Je gooit het nu over een andere boeg, je had het over het afschaffen van de verkiezingen. Spanningen tussen Egyptische moslims (in het algemeen) en koptische christenen bestond decennialang voor de moslimbroederschap aan de macht kwam. Toerisme hebben ze niet afgebroken, dat was een gevolg van de chaos die volgde op de protesten en afzetting van Moebarak.
Je hebt gelijk op het punt dat de moslimbroeders de democratie niet afgebroken hebben (daar hebben ze de tijd ook niet voor gehad).quote:Of ze eerlijke verkiezingen zouden hebben gehouden weten we niet, zover is het nooit gekomen. Wat we wel weten is dat seculiere dictators zoals Moebarak en al-Sisi de democratie in Egypte hebben afgebroken.
Zo'n Raad van Hoeders, als in Iran?quote:Op zaterdag 14 december 2024 23:05 schreef Firuze60 het volgende:
Het wordt echt tijd dat geopolitiek geleid wordt door wijze mensen, de 'doeners' kennen we nu wel.
quote:Op zaterdag 14 december 2024 21:59 schreef RJ124 het volgende:
[..]
Je gooit het nu over een andere boeg, je had het over het afschaffen van de verkiezingen. Spanningen tussen Egyptische moslims (in het algemeen) en koptische christenen bestond decennialang voor de moslimbroederschap aan de macht kwam. Toerisme hebben ze niet afgebroken, dat was een gevolg van de chaos die volgde op de protesten en afzetting van Moebarak. Of ze eerlijke verkiezingen zouden hebben gehouden weten we niet, zover is het nooit gekomen. Wat we wel weten is dat seculiere dictators zoals Moebarak en al-Sisi de democratie in Egypte hebben afgebroken.
Wie denkt hij dat hij is?quote:Op zaterdag 14 december 2024 19:23 schreef Discombobulate het volgende:
Volgens het Instagram meisje vond al-Jolani het prima dat meiden geen hoofddoek droegen, behalve als ze op de foto wilden.
Wat heeft Oekrane met Assad te maken?quote:Op zaterdag 14 december 2024 19:59 schreef Szura het volgende:
Hoog tijd om er wat Oekraense drones op af te sturen
Dat was dan ook het punt die je maakte wat niet klopte en waar ik op reageerde. Je trekt echter een rookgordijn op door het over andere zaken te hebben. Egypte heeft, lang voor de moslimbroederschap aan de macht kwam, momenten in de geschiedenis gekend waarin sektarisch geweld tussen moslims en christenen oplaaide. Morsi, leider van de moslimbroederschap, heeft bij zijn aanstelling als president gezegd dat christenen net zo Egyptisch zijn als hem en recht hebben op Egypte als hij, dat vrijheid van religie een door God gegeven recht is en dat de islamitische wetgeving moslims opdraagt de rechten van niet-moslims te respecteren. Punt is dat je het had over het afbreken van de democratie door MB, wat niet waar is, in realiteit gebeurde dat door seculiere dictators zoals Moebarak en al-Sisi (net zoals Assad en Saddam Hoessein seculier waren). Dat de moslimbroederschap daar “geen tijd voor heeft gehad” is een aanname wat je ook over Joe Biden of Trump kan zeggen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 22:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Spanningen en geweld (tegen vrouwen) namen toe nadat de moslimbroeders aan de macht kwamen.
[..]
Je hebt gelijk op het punt dat de moslimbroeders de democratie niet afgebroken hebben (daar hebben ze de tijd ook niet voor gehad).
Dat heb ik toch toegegeven. Morsi heeft de democratie niet afgebroken, maar Egypte verviel met de moslimbroeders zo snel in een onprettige staat (voor vrouwen en christenen), dat het leger moest ingrijpen en een gematigde dictator installeerde.quote:Op zondag 15 december 2024 13:16 schreef RJ124 het volgende:
[..]
Punt is dat je het had over het afbreken van de democratie door MB, wat niet waar is, in realiteit gebeurde dat door seculiere dictators zoals Moebarak en al-Sisi (net zoals Assad en Saddam Hoessein seculier waren). Dat de moslimbroederschap daar “geen tijd voor heeft gehad” is een aanname wat je ook over Joe Biden of Trump kan zeggen.
Vrijheid voor andersdenkenden en vrouwen daalde rap met Morsi aan de macht.quote:Op zondag 15 december 2024 13:16 schreef RJ124 het volgende:
Dat was dan ook het punt die je maakte wat niet klopte en waar ik op reageerde. Je trekt echter een rookgordijn op door het over andere zaken te hebben. Egypte heeft, lang voor de moslimbroederschap aan de macht kwam, momenten in de geschiedenis gekend waarin sektarisch geweld tussen moslims en christenen oplaaide. Morsi, leider van de moslimbroederschap, heeft bij zijn aanstelling als president gezegd dat christenen net zo Egyptisch zijn als hem en recht hebben op Egypte als hij, dat vrijheid van religie een door God gegeven recht is en dat de islamitische wetgeving moslims opdraagt de rechten van niet-moslims te respecteren.
quote:'Aanranding op Tahrirplein mag'
Een Egyptische moslimgeestelijke zegt dat het gerechtvaardigd is dat vrouwen op het Tahrirplein in Caro worden aangerand en verkracht.
Volgens de salafistische prediker Ahmed Mahmoud Abdullah gaan vrouwelijke demonstranten niet naar het plein om te protesteren, maar omdat ze verkracht willen worden. Hij zei op televisie dat hij daar vrouwen heeft gezien "die praten als monsters".
Het Tahrirplein is het symbool van de revolutie van 2011. Voor vrouwen is het geen veilige plaats, blijkt ook uit rapporten van Amnesty International en de mensenrechtenorganisatie van de Verenigde Naties.
Volgens de VN zijn er afgelopen weken bij demonstraties tegen president Morsi op het Tahrirplein zeker 25 vrouwen belaagd. De VN wil dat de Egyptische autoriteiten zich duidelijk uitspreken tegen het geweld.
https://nos.nl/artikel/471649-aanranding-op-tahrirplein-mag
Je trekt echter daarbij een rookgordijn op en vervalt in aannames over dat de MB "daar geen tijd voor heeft gehad". De rest over vrouwen en christenen ben ik al op ingegaan, je negeert het alleen. De reden voor de onrechtmatige en ondemocratische coup die je hier opgeeft is ook niet waar. Met dat het leger een "gematigde" dictator installeerde probeer je de misdaden en escalatie onder al-Sisi te bagatelliseren, want onder hem verergerde juist alles:quote:Op zondag 15 december 2024 13:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat heb ik toch toegegeven. Morsi heeft de democratie niet afgebroken, maar Egypte verviel met de moslimbroeders zo snel in een onprettige staat (voor vrouwen en christenen), dat het leger moest ingrijpen en een gematigde dictator installeerde.
quote:President Abdel Fattah al-Sisi of Egypt has presided over the flagrant abuse of human rights since taking office a year ago pledging to restore stability. Violence by armed groups and the government has escalated.
The United States and European governments should stop overlooking Egyptian government abuses, including a lack of accountability for many killings of protesters by security forces, mass detentions, military trials of civilians, hundreds of death sentences, and the forced eviction of thousands of families in the Sinai Peninsula. Bron
Hier ben ik al op ingegaan. Je gaat voorbij aan het punt en trekt weer een rookgordijn op.quote:Op zondag 15 december 2024 13:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Vrijheid voor andersdenkenden en vrouwen daalde rap met Morsi aan de macht.
[..]
Jij negeert de post boven je, over de aanrandingen op het Tahrirplein.quote:Op zondag 15 december 2024 13:47 schreef RJ124 het volgende:
Je trekt echter daarbij een rookgordijn op en vervalt in aannames over dat de MB "daar geen tijd voor heeft gehad". De rest over vrouwen en christenen ben ik al op ingegaan, je negeert het alleen.
https://nos.nl/artikel/601933-na-3-jaar-chaos-en-strijd-in-egyptequote:Maar al snel komt Morsi in grote problemen. Zo verklaart het Constitutionele Hof het parlement ongrondwettelijk, omdat de parlementsverkiezingen eerder dat jaar niet goed zijn verlopen. Morsi maakt met een decreet het besluit van het hof ongedaan. Hij krijgt de steun van veel Moslimbroeders die opnieuw naar het Tahrirplein gaan om dit keer tegen het Constitutionele Hof te demonstreren.
Er komen tegenstanders van Morsi op het plein als de president zich in november 2012 meer macht geeft. Oppositieleider ElBaradei vindt dat Morsi zich gedraagt als een farao. "Een nieuwe slag voor de revolutie", zegt hij.
Opnieuw zijn er demonstraties en geweld. Tegenstanders en aanhangers van Morsi raken slaags met elkaar. De demonstraties gaan maandenlang door. Eind juni is de grootste betoging tegen Morsi; tienduizenden mensen komen bijeen op het Tahrirplein.
Het verstandigst is het natuurlijk om met alles en iedereen goede banden te hebben. Als de Russen in Syri een bases en marinebasis hebben, hebben de Syrirs leverage over de Russen, die tevens ook een stem in de van veiligheidsraad hebben. Uiteraard zou ikzelf wel de voorwaarden voor gebruik aanpassen. 100 jaar gratis olie en gas als compensatie voor het backen van Assad, die eigenlijk in 2014/2015 al gevallen zou zijn als de Russen Iranirs niet hadden ingegrepen. Maw een decennium is deze oorlog voor niks doorgegaan. Zoals de tweet die ik hierboven deelde van een assadist:" als hij toch zou vluchten naar Moskou waarom is hij niet meteen aan het begin van de oorlog vertrokken en de Syrische bevolking veel ellende bespaart".quote:Op zondag 15 december 2024 11:22 schreef Pleun2011 het volgende:
De Russen trekken zich terug uit Syri, maar zijn nog wel 'in gesprek' met de Syrirs. Volgens Al Jolani heeft het Syrische volk het laatste woord. Nou, dan lijkt het duidelijk, toch? Waarom zou je gasten tolereren in je land die duizenden Syrirs hebben gebombardeerd.
Dude...quote:Op zondag 15 december 2024 11:35 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Wat heeft Oekrane met Assad te maken?
quote:Regering Netanyahu gaat nederzettingen Golanhoogten uitbreiden
Isral gaat zijn nederzettingen op de bezette Golanhoogten uitbreiden. De regering heeft een plan van premier Netanyahu daarover goedgekeurd. Het is onduidelijk of dit ook gepaard gaat met het annexeren van meer gebied.
Het kantoor van de premier zegt in een verklaring dat het besluit is genomen "in het licht van de oorlog en het nieuwe front in Syri". Isral is van plan zijn bevolking op de Golanhoogten te verdubbelen. Er wordt onder meer genvesteerd in onderwijs, hernieuwbare energie en de oprichting van een studentendorp.
"De versterking van de Golan is de versterking van de staat Isral, en dat is vooral in deze tijden belangrijk", staat in de verklaring. "We blijven het gebied vasthouden, we zullen het laten floreren en we zullen ons er vestigen." Op de Golanhoogten leven zo'n 20.000 Isralirs in enkele tientallen nederzettingen naast zo'n 20.000 Syrirs, voor het merendeel Druzen.
Sinds de val van het regime van de Syrische president Assad een week geleden trok het Isralische leger de bufferzone met Syri in. Isral veroverde de Golanhoogten op Syri in de Zesdaagse Oorlog van 1967. In de jaren 70 werd er in overleg met Syri een bufferzone ingesteld, waar geen militairen actief mogen zijn. Isral annexeerde het gebied in 1981. Op de Verenigde Staten na beschouwt de internationale gemeenschap het bergmassief als door Isral onrechtmatig bezet gebied. Na de val van het Assad-regime zei premier Netanyahu dat de afspraak over de bufferzone niet meer geldig is.
Bron
Ik vind het ironisch dat je drastisch in mijn post knipt om vervolgens mij te beschuldigen van het negeren van je post. Ik negeer niks. Je trekt daar weer een rookgordijn op: je hebt het over de moslimbroederschap, terwijl je artikel het heeft over een ‘salafistische’ geestelijke. Deze twee groepen zijn opponenten van elkaar.quote:Op zondag 15 december 2024 14:03 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jij negeert de post boven je, over de aanrandingen op het Tahrirplein.
En laten we nu niet doen alsof Morsi de democratie hoog in het vaandel had staan.
[..]
https://nos.nl/artikel/601933-na-3-jaar-chaos-en-strijd-in-egypte
Een stuk van een ander land annexeren is een uitstekende beslissing dan?quote:Op zondag 15 december 2024 16:33 schreef HowardRoark het volgende:
Deze uitstekende beslissing zal vast en zeker voor veel geschuimbek zorgen in bepaalde contreien.
[..]
Syri heeft de Golanhoogvlakte verloren aan Isral tijdens de Zesdaagse Oorlog in 1967. En inderdaad, landen kunnen terrein winnen of verliezen tijdens een oorlog. Zo heeft bijvoorbeeld de VS dit ook al erkend als Israelisch grondgebied.quote:Op zondag 15 december 2024 17:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Een stuk van een ander land annexeren is een uitstekende beslissing dan?
Alleen de VS heeft het erkend als Isralisch grondgebied. Is de situatie van 1967 dan nu niet de square one voor jou? Is dat de situatie waar Isral terug naar toe moet gaan? En noem eens een selectieve verontwaardig als voorbeeld als door een militaire inval landgrenzen veranderen.quote:Op zondag 15 december 2024 17:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Syri heeft de Golanhoogvlakte verloren aan Isral tijdens de Zesdaagse Oorlog in 1967. En inderdaad, landen kunnen terrein winnen of verliezen tijdens een oorlog. Zo heeft bijvoorbeeld de VS dit ook al erkend als Israelisch grondgebied.
Maar in het Westen is er bij bepaalde mensen het vreemde idee ontstaan dat een land een ander land kan aanvallen en als dit niet succesvol lukt, men gewoon weer 'back to square one' kan, omdat de landsgrenzen die er nu zijn heilig zijn. Maar zo werkt het niet, geen enkele oorlog heeft zo gewerkt. Juist na oorlogen zagen landen of zelfs contenten er totaal anders uit.
Om hier nog maar te zwijgen over de selectieve verontwaardiging als landsgrenzen dan tch veranderen.
Een flank verdedigen of.....quote:Op zondag 8 december 2024 16:46 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wat ik zeg; kom maar terug als ze landjepik om het landjepik doen, ipv een flank beveiligen.
Nee, want Isral heeft Egypte de Sina zelf teruggeven in ruil voor vrede en erkenning. Die kwestie zit dus anders in elkaar.quote:Op zondag 15 december 2024 17:52 schreef Momo het volgende:
[..]
Alleen de VS heeft het erkend als Isralisch grondgebied. Is de situatie van 1967 dan nu niet de square one voor jou? Is dat de situatie waar Isral terug naar toe moet gaan? En noem eens een selectieve verontwaardig als voorbeeld als door een militaire inval landgrenzen veranderen.
Of het nou door Rusland, VS, Hamas of Isral is, allemaal fout.
Moet Isral nu ook Egypte gaan aanvallen?
[ afbeelding ]
Wat heeft een militaire inval hiermee te maken? Het gaat over landsgrenzen die veranderen. En Isral heeft niet via een inval de Golan weten te veroveren. Dit gebeurde tijdens een oorlog waarbij het land zelf werd aangevallen.quote:Op zondag 15 december 2024 17:52 schreef Momo het volgende:
Alleen de VS heeft het erkend als Isralisch grondgebied. Is de situatie van 1967 dan nu niet de square one voor jou? Is dat de situatie waar Isral terug naar toe moet gaan? En noem eens een selectieve verontwaardig als voorbeeld als door een militaire inval landgrenzen veranderen.
Het gaat er vooral om wat de lokale bevolking wil zien lijkt me.quote:Op zondag 15 december 2024 17:52 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Gezien de taalfouten die je maakt, en je positieve benadering tot de moslimbroeders. Ben jij soms een moslim?quote:Op zondag 15 december 2024 16:52 schreef RJ124 het volgende:
Punt ging om dat je beweerde dat de MB de democratie/verkiezingen afschafte, wat niet waar is en wat je ook toegeeft. De rest is een dikke rookgordijn.
Morsi was geen gematigde democraat. Maar iemand die de rechtsstaat om zeep aan het helpen was, en geweld tegen vrouwen en christenen in gang zette.quote:Op zondag 15 december 2024 13:47 schreef RJ124 het volgende:
gegaan, je negeert het alleen. De reden voor de onrechtmatige en ondemocratische coup die je hier opgeeft is ook niet waar. Met dat het leger een "gematigde" dictator installeerde probeer je de misdaden en escalatie onder al-Sisi te bagatelliseren, want onder hem verergerde juist alles:
De situatie van 1967 betekent dat de Westbank Jordani gaat worden.quote:Op zondag 15 december 2024 17:52 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:The alleged prisoner who was found by
@CNN
reporter
@clarissaward
in Damascus is Salama Mohammad Salama, he’s a junior officer at Assad intelligence, his office was in Albayyada in my city Homs.
He used to blackmail the families to make money of their kids.
Zoals een krappe meerderheid van de Oekraners aan de grens met Rusland graag bij Rusland willen horen. De Druzen op de Golan hoogte waren jn eerste instantie helemaal niet blij, dat is pas sinds recent. De Palestijnen in de West Bank willen niet door Isral geannexeerd worden. Lokale bevolking heeft het vaak niet voor het zeggenquote:Op zondag 15 december 2024 18:14 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Het gaat er vooral om wat de lokale bevolking wil zien lijkt me.
Nu de rookgordijnen niet werken probeer je het met ad hominems. Ik benader de MB niet positief, maar de waarheid, zonder propaganda, leugens en verzinsels.quote:Op zondag 15 december 2024 18:53 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Gezien de taalfouten die je maakt, en je positieve benadering tot de moslimbroeders. Ben jij soms een moslim?
Zou wel verklaren waarom je dit soort dingen schrijft.
[..]
Morsi was geen gematigde democraat. Maar iemand die de rechtsstaat om zeep aan het helpen was, en geweld tegen vrouwen en christenen in gang zette.
Herinner je je Benazir Bhutto nog? Overleden 2007. Premier van land met kernwapen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 23:54 schreef Szura het volgende:
Vooral meer vrouwen nodig, ik stel voor dat we mannen de komende 25 jaar diskwalificeren als leider van een land
Misschien kan Taiwan wat sturen? Zelensky heeft het nog te druk.quote:Op zaterdag 14 december 2024 19:59 schreef Szura het volgende:
Hoog tijd om er wat Oekraense drones op af te sturen
Orthodoxe reli-fanaten, je kunt ze nooit vertrouwen.quote:Op zondag 15 december 2024 16:33 schreef HowardRoark het volgende:
Deze uitstekende beslissing zal vast en zeker voor veel geschuimbek zorgen in bepaalde contreien.
[..]
Gezien je posts over Isral en de moslimbroeders vroeg ik of je islamitisch bent. Een simpele ja-nee-vraag die gelijk iets zegt over de achtergrond van je standpunten.quote:Op zondag 15 december 2024 20:53 schreef RJ124 het volgende:
[..]
Nu de rookgordijnen niet werken probeer je het met ad hominems. Ik benader de MB niet positief, maar de waarheid, zonder propaganda, leugens en verzinsels.
Je bent anders behoorlijk mild voor de moslimbroeders.quote:Ik beweerde ook niet dat Morsi wel/geen gematigde democraat was. Dit is een andere drogreden van je, een stropop. De “rechtsstaat” in Egypte was lang voor Morsi aan de macht kwam om zeep geholpen en corrupt, en je vastgelopen plaat over “geweld tegen vrouwen en christenen” ben ik meerdere keren op in gegaan, maar je negeert het en knipt het steeds weg in je reacties.
quote:Op zaterdag 14 december 2024 21:59 schreef RJ124 het volgende:
Spanningen tussen Egyptische moslims (in het algemeen) en koptische christenen bestond decennialang voor de moslimbroederschap aan de macht kwam.
quote:Op zondag 15 december 2024 13:16 schreef RJ124 het volgende:
Egypte heeft, lang voor de moslimbroederschap aan de macht kwam, momenten in de geschiedenis gekend waarin sektarisch geweld tussen moslims en christenen oplaaide. Morsi, leider van de moslimbroederschap, heeft bij zijn aanstelling als president gezegd dat christenen net zo Egyptisch zijn als hem en recht hebben op Egypte als hij, dat vrijheid van religie een door God gegeven recht is en dat de islamitische wetgeving moslims opdraagt de rechten van niet-moslims te respecteren.
(quote:Op zondag 15 december 2024 16:52 schreef RJ124 het volgende:
In Egypte heeft het leger de macht en oefent ook invloed uit op de rechterlijke macht. Het Constitutionele Hof heeft de MB altijd al tegengewerkt.
- Morsi kondigde een decreet af waardoor zijn besluiten juridisch niet aan te vechten warenquote:Morsi was niet opgewassen tegen de omstandigheden in zijn land. Onder het regime van Morsi bleef een verbetering van de Egyptische economie uit, de Egyptisch pond devalueerde en er ontstonden spanningen tussen de overheersende soennieten enerzijds en de christelijke Kopten en mohammedaanse sjiieten anderzijds.[22]
In november dat jaar kwam Morsi onder vuur, nadat hij een decreet had uitgevaardigd dat regelt dat zijn besluiten niet juridisch kunnen worden aangevochten, wat door velen als dictatoriaal wordt gezien.[23] Ook had hij de belangrijkste openbaar aanklager ontslagen, met wie hij een conflict had. Volksprotesten en klachten van rechters volgden op Morsi's stappen.[24] Op 8 december trok hij het decreet weer in. Ook zijn houding ten opzichte van de vrije meningsuiting kan discutabel worden genoemd: zijn vervolging van de populaire tv-host Bassem Youssef werd wereldwijd veroordeeld.[25]
Jouw grote Ottomaanse sultan kraamt dezelfde onzin uit om zijn illegale bezetting van Noord-Syri te legitimeren. Kan je daar ook om lachen?quote:
Zover ik weet willen die dat niet. Maargoed, dat is ook een wat andere situatie. Oekrane heeft Rusland nooit aangevallen, de machthebbers van Syri destijds vielen wel Isral aan.quote:Op zondag 15 december 2024 19:37 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zoals een krappe meerderheid van de Oekraners aan de grens met Rusland graag bij Rusland willen horen. De Druzen op de Golan hoogte waren jn eerste instantie helemaal niet blij, dat is pas sinds recent. De Palestijnen in de West Bank willen niet door Isral geannexeerd worden. Lokale bevolking heeft het vaak niet voor het zeggen
Als je nou echt nieuwstweetjes zou dumpen. Denk je dat mensen zitten te wachten op je lijstje lievelingstweets?quote:
Possibly. Them Turks lover their AVMsquote:Op zondag 15 december 2024 23:01 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Gesponsord met geld uit Turkije schijnbaar.
Blast from hitherto:quote:
Bron: https://edition.cnn.com/2(...)ntl-latam/index.htmlquote:Israli strike kills Al Jazeera photojournalist on one year anniversary of colleague’s death
n Israeli airstrike in Gaza killed an Al Jazeera photojournalist on Sunday – exactly one year to the day after an attack killed one of his colleagues.
Ahmad Al-Louh, 39, and four other people were killed by the strike that targeted an office of the Civil Defense service in central Gaza’s Nuseirat Camp area, according to Al Awda Hospital, which treated the casulties
Al Jazeera has condemned the attack, saying Al-Louh was “brutally killed” while covering the service’s attempt to rescue a family that had been severely injured in an earlier bombing.
The Israel Defense Forces (IDF) confirmed it had targeted the Civil Defense offices in a “precise strike,” claiming the site was being used as a “command-and-control center” by Hamas and Islamic Jihad terrorists who were planning an “imminent terror attack against IDF troops.”
Erdo heeft subsidie bij Rutte losgepeuterd.quote:Op zondag 15 december 2024 23:01 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Gesponsord met geld uit Turkije schijnbaar.
Zitten daar ook AIVD medewerkers?quote:Op maandag 16 december 2024 03:55 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Erdo heeft subsidie bij Rutte losgepeuterd.
Navo heeft zijn eigen financieringskanalen. Maar ga er maar vanuit dat minstens de MIVD deze volgt.quote:
Als dit waar is...quote:
Heel cute van je. Maar als het om militaire zaken gaat, is de kans groter dat 'Aman' daar achter zit.quote:Op maandag 16 december 2024 11:08 schreef TweedeKlum het volgende:
Meer dan 500 strategische doelen uitgeschakeld in een weekje, de Mossad levert prima werk.
De grote aman, jawel.quote:Op maandag 16 december 2024 11:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Heel cute van je. Maar als het om militaire zaken gaat, is de kans groter dat 'Aman' daar achter zit.
Mossad is gewoon AIVD. Geen militaire inlichtingdienst. Maar als je tegen of juist heel voor Israel bent weet je dat vaak niet. Zowel aversie als fanboyisme zit nuance en kennis in de weg.quote:Op maandag 16 december 2024 11:38 schreef yessie234 het volgende:
[..]
De grote aman, jawel.
Mossad vuurt geen raketten af, dat doet IDF. Mossad doet andere stiekeme dingetjes zoals in Libanon en Teheran en de rest van de wereld.
En dat is ongelooflijk vervelend schijtvolk.quote:Op maandag 16 december 2024 11:42 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mossad is gewoon AIVD. Geen militaire inlichtingdienst. Maar als je tegen of juist heel voor Israel bent weet je dat vaak niet. Zowel aversie als fanboyisme zit nuance en kennis in de weg.
De partij van "verbinding", die als 2e kamer leden hun boterham verdienen met uitbuiten en aanjagen van polerisatiequote:
Gelijk hebben we. Schop de Russen daar weg en dan is Hezbollah nog gesoleerder dan ze nu al zijn. Die kunnen er dan maar beter mee kappen legertje te spelen en een normale politieke partij worden of zichzelf opheffen.quote:
Visegrad als bron gebruiken over Syriquote:
Erdogan is dus bang van die twee landen?quote:Op maandag 16 december 2024 19:37 schreef egayalS het volgende:
Het is best grappig dat Netanyahu zegt dat hij verantwoordelijk is voor assads val. Nu zegt Bidens team dat zij verantwoordelijk zijn voor assads val. Enige land dat geen credit claimt is Turkije. Een Qatari analist zegt dat de Turken dit doen omdat ze bij de Russen en Iranirs niet nog meer zout in de wonden willen strooien omdat ze de relaties met Rusland en Iran niet nog meer te beschadigen.
[ x ]
Ik snap dat je dat hoopt. Zonder de Russen is Hezbollah fucked, en dat opent de weg voor Libanon om vrede te sluiten met Isral.quote:Op maandag 16 december 2024 19:41 schreef egayalS het volgende:
[..]
Visegrad als bron gebruiken over Syri![]()
Wat de neuk heeft de Eu te eisen over wat twee soevereine landen met elkaar afspreken? Ik hoop dat de Russen aldaar blijven en zo een goede relatie met de Syrirs opbouwen.
Blijven dromen zou ik zeggen dan.quote:Op maandag 16 december 2024 19:41 schreef egayalS het volgende:
[..]
Visegrad als bron gebruiken over Syri![]()
Wat de neuk heeft de Eu te eisen over wat twee soevereine landen met elkaar afspreken? Ik hoop dat de Russen aldaar blijven en zo een goede relatie met de Syrirs opbouwen.
Hmeimin en Tartus blijven gewoon Russischquote:Op maandag 16 december 2024 19:46 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Blijven dromen zou ik zeggen dan.
Vandaar dat ze die aan het evacueren zijn 😆quote:Op maandag 16 december 2024 19:49 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Hmeimin en Tartus blijven gewoon Russisch
Je loopt achterquote:Op maandag 16 december 2024 19:53 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Vandaar dat ze die aan het evacueren zijn 😆
Dit is oud nieuws. Die Antonovs zijn inmiddels al vertrokken.quote:Op maandag 16 december 2024 19:55 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Je loopt achter
https://www.reuters.com/w(...)rces-say-2024-12-14/
De Russen vooralsnog niet uit Tartus en Hmeimim. Maar dit gaat Off topic.quote:Op maandag 16 december 2024 19:59 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dit is oud nieuws. Die Antonovs zijn inmiddels al vertrokken.
quote:Op maandag 16 december 2024 20:01 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
De Russen vooralsnog niet uit Tartus en Hmeimim. Maar dit gaat Off topic.
Ik las dat de HTS-club het Syrische volk wil laten beslissen over de Russische aanwezigheid. Dat zou het een uitgemaakte zaak moeten zijn: trap ze eruit. Zou voor de populariteit van HTS ook beter zijn. Rusland zal wel proberen Jolani te paaien met mooie beloftes en geld, maar hopelijk gebruikt hij zijn verstand.quote:Op maandag 16 december 2024 20:01 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
De Russen vooralsnog niet uit Tartus en Hmeimim. Maar dit gaat Off topic.
quote:Op maandag 16 december 2024 19:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)ht-rusland-dwong-mij
Rusland dwong hem? Apart
Itali zou hier preventief wat bommen op moeten flikkerenquote:
Rusland heeft in Libi een basis in door de oppositie gecontroleerd gebied. Als de NAVO slim is bewapenen ze de officile regering in Tripoli en worden de Russen ook daar eruit gewerkt.quote:Op maandag 16 december 2024 23:59 schreef Szura het volgende:
[..]
Itali zou hier preventief wat bommen op moeten flikkeren
Eens maar dat is te passief. EU/NAVO-landen zouden zich als sterke speler moeten tonen en een paar bommen moeten droppen in dat Haftar-gebied: geen Russische basis aan de overkant van de zee.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:22 schreef polderturk het volgende:
[..]
Rusland heeft in Libi een basis in door de oppositie gecontroleerd gebied. Als de NAVO slim is bewapenen ze de officile regering in Tripoli en worden de Russen ook daar eruit gewerkt.
Dat is een directe confrontatie. Het zou veel beter zijn met proxies te werken. Veel minder risico's.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:27 schreef Szura het volgende:
[..]
Eens maar dat is te passief. EU/NAVO-landen zouden zich als sterke speler moeten tonen en een paar bommen moeten droppen in dat Haftar-gebied: geen Russische basis aan de overkant van de zee.
Je leeft in een sprookjeswereld. Ja, de EU/NAVO moet sterk staan. Maar dit soort havik maatregelen doen niets goed.quote:Op dinsdag 17 december 2024 00:27 schreef Szura het volgende:
[..]
Eens maar dat is te passief. EU/NAVO-landen zouden zich als sterke speler moeten tonen en een paar bommen moeten droppen in dat Haftar-gebied: geen Russische basis aan de overkant van de zee.
Dat er een massagraf is gevonden, laat toch niet per definitie zien dat er sprake is van 'kwaadaardigheid'?quote:Op dinsdag 17 december 2024 11:36 schreef Pleun2011 het volgende:
Massagraf gevonden met mogelijk meer dan 100.000 slachtoffers. En er zijn waarschijnlijk nog meer massagraven.
Die Assad.. zo op het eerste gezicht een lulletje rozewater, met zijn kleine kinnetje en nek van een giraf. En zijn echtgenote, modepopje dat geboren en getogen is in Engeland. Uiterlijke schijn bedriegt, beetje zoals bij Eichmann. Hopelijk weten ze wat van de sadisten op te sporen om ze een passende straf te geven.
Ze vielen allemaal toevallig op dezelfde plek en toevallig op hetzelfde moment dood neer en de normale begraafplaatsen waren toevallig net even vol? Dus ze moesten wel?quote:Op dinsdag 17 december 2024 11:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat er een massagraf is gevonden, laat toch niet per definitie zien dat er sprake is van 'kwaadaardigheid'?
Er was een burgeroorlog. Verschillende oppositiegroepen en jihadgroepen waren aan het vechten. Is hier sprake van een doelbewuste massamoord, of is het nevenschade , bestaan de slachtoffers uberhaupt uit burgers, of waren het 'strijders' enz enz.quote:Op dinsdag 17 december 2024 12:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ze vielen allemaal toevallig op dezelfde plek en toevallig op hetzelfde moment dood neer en de normale begraafplaatsen waren toevallig net even vol? Dus ze moesten wel?
En de intentie, dat is ook erg belangrijk.quote:Op dinsdag 17 december 2024 12:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Er was een burgeroorlog. Verschillende oppositiegroepen en jihadgroepen waren aan het vechten. Is hier sprake van een doelbewuste massamoord, of is het nevenschade , bestaan de slachtoffers uberhaupt uit burgers, of waren het 'strijders' enz enz.
Zeker. Maar dat weet je dus niet.quote:Op dinsdag 17 december 2024 13:05 schreef Ulx het volgende:
[..]
En de intentie, dat is ook erg belangrijk.
De opgegraven menselijke resten vertonen sporen van zware martelingquote:Op dinsdag 17 december 2024 11:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat er een massagraf is gevonden, laat toch niet per definitie zien dat er sprake is van 'kwaadaardigheid'?
Dat lichamen in een massagraf gedumpt worden, en niet aan de familieleden gegeven worden, is natuurlijk ook al een teken aan de wand.quote:Op dinsdag 17 december 2024 11:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Yet according to reporting by The Economist, the two sides have now entered negotiations. An hts source familiar with the talks says it is being pragmatic about Syria’s future relations with Russia. hts has conceded that it will probably allow Russia to keep some or all of its bases. And it is likely to respect Russia’s lease at Tartus port, about 80km south of Khmeimim. That would mean Russia has retained access to its only deepwater naval facility on the Mediterranean. hts also recognises it is unlikely to see Mr Assad extradited (no official request has been made). “There are no red lines: this is based on interests, not ideology,” says the source.quote:Op maandag 16 december 2024 23:59 schreef Szura het volgende:
[..]
Itali zou hier preventief wat bommen op moeten flikkeren