Als hij écht slim is, kondigt hij aan op zoek te gaan naar een definitieve plaatsvervanger als fractievoorzitter - niet Van Vroonhoven. Het lijkt me voor hem een stuk beter om te opereren vanuit de achtergrond en op die manier aan de touwtjes te trekken. Hij hoeft zijn leiderschap niet op te geven, maar het is wel duidelijk dat hij er voor niet gemaakt is om in de spotlights te staan.quote:Op woensdag 20 november 2024 14:43 schreef Droopie het volgende:
[..]
Als ie slim is gaat ie achter een bureau zitten.
Als ie bij de deur gaat staan met alle journalisten voor zijn smoel haalt ie mentaal de kerst niet en vraag ik me af wie zijn psych is.
Spannend hoorquote:Op woensdag 20 november 2024 14:34 schreef capricia het volgende:
Ben benieuwd of we popcorn nodig hebben om 1500 uur.
Wat een nietszeggend argument.quote:Op woensdag 20 november 2024 12:21 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Het zit niet in het feit dat ze Marokkaan zijn. Het zit in het feit dat ze om blijkbaar culturele en religieuze redenen niet worden opgevoed met respect voor Nederlandse normen en waarden.
Of doekt hij gewoon de hele partij opquote:Op woensdag 20 november 2024 14:47 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Als hij écht slim is, kondigt hij aan op zoek te gaan naar een definitieve plaatsvervanger als fractievoorzitter - niet Van Vroonhoven. Het lijkt me voor hem een stuk beter om te opereren vanuit de achtergrond en op die manier aan de touwtjes te trekken. Hij hoeft zijn leiderschap niet op te geven, maar het is wel duidelijk dat hij er voor niet gemaakt is om in de spotlights te staan.
https://www.google.com/ur(...)C0WZ22gZpwi7FkJOEWFRquote:Op woensdag 20 november 2024 14:49 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Spannend hoor![]()
Kunnen wij dat ook nog gaan zien straks?
Wat denk je dat er popcornwaardig aan wordt?quote:Op woensdag 20 november 2024 14:56 schreef ieniminimuis het volgende:
* ieniminimuis pakt popcorn
[ afbeelding ]
Yess ik zie het nu ook op het politiek kanaalquote:Op woensdag 20 november 2024 14:59 schreef capricia het volgende:
[..]
https://www.google.com/ur(...)C0WZ22gZpwi7FkJOEWFR
kanaal 83, de journalisten zijn ook gespannen zo te zienquote:Op woensdag 20 november 2024 14:49 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Spannend hoor![]()
Kunnen wij dat ook nog gaan zien straks?
Popcorn is altijd goedquote:Op woensdag 20 november 2024 15:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat denk je dat er popcornwaardig aan wordt?
Ik zat al naar dat kanaal te kijkenquote:Op woensdag 20 november 2024 15:01 schreef Droopie het volgende:
[..]
kanaal 83, de journalisten zijn ook gespannen zo te zien
Grote kansquote:Op woensdag 20 november 2024 15:02 schreef -XOR- het volgende:
Omtzigt de adventkaars, opgebrand met Kerst.
Met een burn-out thuiszitten en dan na amper drie maanden terugkeren naar een van de meest stressvolle werkomgevingen die er is.quote:Op woensdag 20 november 2024 15:02 schreef -XOR- het volgende:
Omtzigt de adventkaars, opgebrand met Kerst.
Je doet het jezelf ook wel erg aan als je van jezelf weet (althans, daar ga ik maar van uit) niet het sterkst van allemaal in de schoenen te staan en toch in zee gaat met het altijd om zich heen slaande PVV.quote:Op woensdag 20 november 2024 15:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met een burn-out thuiszitten en dan na amper drie maanden terugkeren naar een van de meest stressvolle werkomgevingen die er is.
Nee, dat gaat helemaal goed komen. Go Pieter!
Gedeeld fractievoorzitterschapquote:Op woensdag 20 november 2024 15:04 schreef LangeTabbetje het volgende:
Oh god, een duo lijsttrekkers ........
Dit verwacht je toch ook niet bij Omtzigtquote:Op woensdag 20 november 2024 15:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
Inderdaad niet popcornwaardig vooralsnog, eerder slaapverwekkend
Dit is het nieuwste nieuwtje in Debilistan. Hahaha.quote:Op woensdag 20 november 2024 15:04 schreef Viesdik het volgende:
Goede inbreng van Dessing over de krankzinnigen die het slopen van onze duinen bagatelliseren
Bekijk deze YouTube-video
Ik niet nee, @capricia en @ieniminimuis kennelijk welquote:Op woensdag 20 november 2024 15:06 schreef Szura het volgende:
[..]
Dit verwacht je toch ook niet bij Omtzigt
Ja, helemaal mee eens. Hij zou toch zelf ook in moeten zien dat dit vragen is om problemen. Heeft hij in z'n omgeving niemand die op de rem trapt?quote:Op woensdag 20 november 2024 15:05 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Je doet het jezelf ook wel erg aan als je van jezelf weet (althans, daar ga ik maar van uit) niet het sterkst van allemaal in de schoenen te staan en toch in zee gaat met het altijd om zich heen slaande PVV.
Hij stapt vooralsnog niet op als fractievoorzitter of partijleider. En heeft alle vertrouwen in de coalitiepartners.quote:Op woensdag 20 november 2024 15:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, helemaal mee eens. Hij zou toch zelf ook in moeten zien dat dit vragen is om problemen. Heeft hij in z'n omgeving niemand die op de rem trapt?
Of hij moet ons toch verrassen door ofwel op te stappen als partijleider of door de stekker uit het kabinet te trekken. Maar twijfelaar Omtzigt kennende zal hij vooral nog een poosje door blijven modderen.
Bizarquote:Op woensdag 20 november 2024 15:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij stapt vooralsnog niet op als fractievoorzitter of partijleider. En heeft alle vertrouwen in de coalitiepartners.
Typisch Omtzigt.quote:Op woensdag 20 november 2024 15:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij stapt vooralsnog niet op als fractievoorzitter of partijleider. En heeft alle vertrouwen in de coalitiepartners.
In maart is hij weer weg m.a.w.quote:Op woensdag 20 november 2024 15:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die prutser kost de samenleving bij elkaar meer dan een asielzoekerquote:Op woensdag 20 november 2024 15:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Typisch Omtzigt.
Die kan straks permanent de ziektewet in met een burn-out in het kwadraat.
Het kapsel van Fabel is zelfs nóg duurder.quote:Op woensdag 20 november 2024 15:16 schreef Szura het volgende:
[..]
Die prutser kost de samenleving bij elkaar meer dan een asielzoeker
quote:Op woensdag 20 november 2024 15:19 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het kapsel van Fabel is zelfs nóg duurder.
Met een achterban die geen enkele besef van onderwijs in welke vorm dan ook heeft is dat natuurlijk ook een prima bezuiniging.quote:Op woensdag 20 november 2024 16:05 schreef Klopkoek het volgende:
PVV wil dat kabinet nog meer gaat bezuinigen op het hoger onderwijs
https://www.scienceguide.(...)het-hoger-onderwijs/
Aldus Gom van Strien. De oplichter.
Doet een Marokkaan zulke Gom-dingen dan ben je 'niet geïntegreerd' (juist wel dus!)
Wat zei @:Perrin ook alweer over die quote van Bertrand Russell?
Ik zou het al een hele vooruitgang vinden als het scootertuig hun werkterrein verlegde naar witteboordencriminaliteit. Daar komt minder gezwaai met messen bij kijken en het scheelt ook heel wat explosies.quote:Op woensdag 20 november 2024 16:05 schreef Klopkoek het volgende:
Aldus Gom van Strien. De oplichter.
Doet een Marokkaan zulke Gom-dingen dan ben je 'niet geïntegreerd' (juist wel dus!)
Wat zei @:Perrin ook alweer over die quote van Bertrand Russell?
Kijk nou de speech van Omtzigt op 6 april eens terug, waar hij beweerde dat de overheid de studenten in de steek had gelaten... Schaamteloos, die man.quote:Op woensdag 20 november 2024 16:05 schreef Klopkoek het volgende:
Witteboordencriminaliteit is niet zelden vele malen schadelijker dan de spreekwoordelijke gestolen rol drop. De economische schade is gigantisch en daar komt nog bij dat dit, en de achterliggende mentaliteit, ook de drempel verlaagd voor ander soorten 'fout' en asociaal gedrag.quote:Op woensdag 20 november 2024 16:14 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Ik zou het al een hele vooruitgang vinden als het scootertuig hun werkterrein verlegde naar witteboordencriminaliteit. Daar komt minder gezwaai met messen bij kijken en het scheelt ook heel wat explosies.
Hij is niet helemaal back en binnenkort zit hij weer thuisquote:Op woensdag 20 november 2024 16:19 schreef ChevyCaprice het volgende:
Omtzigt is helemaal back
My man![]()
Mijn stem had die
Zelf ooit op straat bedreigd door een roedel scootertuig? Dan praten we verder.quote:Op woensdag 20 november 2024 16:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Witteboordencriminaliteit is niet zelden vele malen schadelijker dan de spreekwoordelijke gestolen rol drop. De economische schade is gigantisch en daar komt nog bij dat dit, en de achterliggende mentaliteit, ook de drempel verlaagd voor ander soorten 'fout' en asociaal gedrag.
Kijk maar naar Italië, of binnen de PVV zelf (aanranding, brievenbusplassen, geweldsdelicten).
‘wilt’quote:Op woensdag 20 november 2024 15:34 schreef Origami94 het volgende:
Er wordt ook veel getrokken aan Omtzigt wat hij zelf toegeeft.
Een aanzienlijk deel wilt dat hij stopt met dit kabinet en een aanzienlijk deel wilt dat hij zelf stopt en dit kabinet een carte blanche geeft.
En ondertussen proberen zijn coalitiegenoten die elkaar onvoorwaardelijk steunen Pieter en NSC het leven zuur te maken, kijkend naar de peilingen.
Uit onderzoek is gebleken dat er nog teveel genuanceerd aan wetenschap wordt gedaan en teveel wordt nagedacht.quote:Op woensdag 20 november 2024 16:05 schreef Klopkoek het volgende:
Ja ik ben wel eens uitgescholden en bedreigd. Ja daar zaten ook wel eens mensen met een kleurtje bij.quote:Op woensdag 20 november 2024 16:21 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Zelf ooit op straat bedreigd door een roedel scootertuig? Dan praten we verder.
En voor de zoveelste keer: de beste voorspeller voor 'petty crime' is een jonge man van onder de 25 met een lage sociaal-economische status.quote:Op woensdag 20 november 2024 16:21 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Klopt. Het onderwijs moet weer voor de elite en patriciers worden. Het ghettovolk houden we daar ver van weg.quote:Op woensdag 20 november 2024 16:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Uit onderzoek is gebleken dat er nog teveel genuanceerd aan wetenschap wordt gedaan en teveel wordt nagedacht.
Verdere elitisering is dringend nodig.
Toen ik ooit op school werd bedreigd door een kamper zijn mijn twee Marokkaanse klasgenoten dat even gaan regelen.quote:Op woensdag 20 november 2024 16:21 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Nog stommer als je bedenkt dat juist boeren ontzettend afhankelijk zijn van Europese subsidies en regelgeving (en dus Europese besluitvorming).quote:Op woensdag 20 november 2024 16:58 schreef Szura het volgende:
[ x ]
Wat een stupide trien is dit toch
Zij zakte gisteren wel behoorlijk door het ijsquote:Op woensdag 20 november 2024 16:58 schreef Szura het volgende:
[ x ]
Wat een stupide trien is dit toch
Die terrorboeren kunnen me aan m’n reet roesten, als BBB met z’n la-la-la-houding die sector nog harder wil slopen dan nodig is, dan doen ze dat maarquote:Op woensdag 20 november 2024 17:00 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Nog stommer als je bedenkt dat juist boeren ontzettend afhankelijk zijn van Europese subsidies en regelgeving (en dus Europese besluitvorming).
Haha, en dit type PVV stemmende kampers gaat later dan klagen over "scootertuig, het land uit" en zulks.quote:Op woensdag 20 november 2024 16:56 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Toen ik ooit op school werd bedreigd door een kamper zijn mijn twee Marokkaanse klasgenoten dat even gaan regelen.
Voortaan vragen we het aan De Telegraaf.quote:Op woensdag 20 november 2024 16:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Uit onderzoek is gebleken dat er nog teveel genuanceerd aan wetenschap wordt gedaan en teveel wordt nagedacht.
Verdere elitisering is dringend nodig.
Dan zou hij eindelijk wat in het landsbelang doen. Wat een gigantische sloopkogel voor de rechtsstaat en het vertrouwen in democratie is hij gebleken.quote:Op woensdag 20 november 2024 15:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Typisch Omtzigt.
Die kan straks permanent de ziektewet in met een burn-out in het kwadraat.
Ja of gewoon Nederland. De wil van het volkquote:Op woensdag 20 november 2024 17:04 schreef Szura het volgende:
[..]
Die terrorboeren kunnen me aan m’n reet roesten, als BBB met z’n la-la-la-houding die sector nog harder wil slopen dan nodig is, dan doen ze dat maar.
In tegenstelling tot de andere model democraten in dit apenhuis dat zich Kabinet durft te noemen?quote:Op woensdag 20 november 2024 17:29 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dan zou hij eindelijk wat in het landsbelang doen. Wat een gigantische sloopkogel voor de rechtsstaat en het vertrouwen in democratie is hij gebleken.
Vervelend voor je obsessie, maar dit gaat over hoger onderwijs. De meesten van ons die dat gevolgd hebben, hebben weinig moeite met lezen, schrijven en rekenen.quote:Op woensdag 20 november 2024 17:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Voortaan vragen we het aan De Telegraaf.
https://wnl.tv/2024/11/20(...)chrijven-en-rekenen/
Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met een schifting maken. Zo beperk je de instroom tot het HO als vanzelf. Slim!quote:Op woensdag 20 november 2024 18:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Vervelend voor je obsessie, maar dit gaat over hoger onderwijs. De meesten van ons die dat gevolgd hebben, hebben weinig moeite met lezen, schrijven en rekenen.
Nee dat zijn ook allemaal charlatans. Maar naar mijn mening pretenderen die niks anders te zijn. Nouja Yesilgos misschien. Maar dat is zo doorzichtig.quote:Op woensdag 20 november 2024 18:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
In tegenstelling tot de andere model democraten in dit apenhuis dat zich Kabinet durft te noemen?
Dit gaat enorme brokken opleveren en is ook de enige reden dat clubs als FvD en PVV zoiets steunen. Die anders nogal van het autocratische model zijn en 'je moet niet weten hoe een worst wordt gemaakt'. Als ze zelf aan de knoppen zitten regeren ze per decreet en bepalen ze zelf of en wanneer ze een referendum toe laten.quote:Op woensdag 20 november 2024 18:46 schreef devlinmr het volgende:
https://www.trouw.nl/poli(...)t-een-kans~bbc07d68/
Zal toch niet waar zijn.
Persoonlijk ben ik gewoon tegen. Simpelweg omdat je complexe zaken niet kunt terugbrengen naar een ja/nee vraagquote:Op woensdag 20 november 2024 18:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit gaat enorme brokken opleveren en is ook de enige reden dat clubs als FvD en PVV zoiets steunen. Die anders nogal van het autocratische model zijn en 'je moet niet weten hoe een worst wordt gemaakt'.
In de ideale wereld ben ik ook voor een referendum, maar niet wanneer essentiële randvoorwaarden ontbreken en democratie al een paar decennia op de terugtocht is geraakt.
Inderdaad. Maar het overlaten aan lui zoals onze huidige regering is duidelijk ook geen optie.quote:Op woensdag 20 november 2024 18:55 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Persoonlijk ben ik gewoon tegen. Simpelweg omdat je complexe zaken niet kunt terugbrengen naar een ja/nee vraag
Die partijen zijn ook door een meerderheid verkozen. Kun je nagaan hoe een referendum gaat verlopen.quote:Op woensdag 20 november 2024 18:56 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar het overlaten aan lui zoals onze huidige regering is duidelijk ook geen optie.
Wie wordt straks de Wiegel van dienst die een nacht naar zich vernoemd krijgt na een ferm 'tegen'.quote:Op woensdag 20 november 2024 18:46 schreef devlinmr het volgende:
https://www.trouw.nl/poli(...)t-een-kans~bbc07d68/
Zal toch niet waar zijn.
Die ook alleen voor referenda zijn als het ze zelf goed uitkomt. En goed uitkomen zal het, want referenda over complexe problemen die worden teruggebracht naar een simpele binaire vraag zijn makkelijk te manipuleren.quote:Op woensdag 20 november 2024 18:56 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar het overlaten aan lui zoals onze huidige regering is duidelijk ook geen optie.
Ik zie liever een nieuwe Schmelzer, voordat deze onzin zelfs maar als voorstel ergens terechtkomt.quote:Op woensdag 20 november 2024 18:59 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wie wordt straks de Wiegel van dienst die een nacht naar zich vernoemd krijgt na een ferm 'tegen'.
In principe waar, alleen een bindend correctief referendum gaat om een noodrem. Daar is dus complexe besluitvorming en afweging aan vooraf gegaan. Bij een noodrem hoort tevens een stevige (opkomst)drempel.quote:Op woensdag 20 november 2024 18:55 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Persoonlijk ben ik gewoon tegen. Simpelweg omdat je complexe zaken niet kunt terugbrengen naar een ja/nee vraag
Exact. Zelfs in de ideale omstandigheid dat er een hoge opkomst is en mensen een welafgewogen keuze hebben gemaakt is de uitslag daardoor ook nietszeggend. De een stemt nee in een referendum omdat deze faliekant tegen is, een ander misschien wel omdat deze het idee ok vind maar de uitwerking niet goed. Wat moet je daar als overheid mee?quote:Op woensdag 20 november 2024 18:55 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Bij noodremprocedures zit sowieso een hoge opkomstdrempel en/of dat minimaal 50%-66% van de totale kiesgerechtigde bevolking tegen moet zijn (dus niet 50% van de opkomst).quote:Op woensdag 20 november 2024 19:04 schreef kipknots het volgende:
[..]
Exact. Zelfs in de ideale omstandigheid dat er een hoge opkomst is en mensen een welafgewogen keuze hebben gemaakt is de uitslag daardoor ook nietszeggend. De een stemt nee in een referendum omdat deze faliekant tegen is, een ander misschien wel omdat deze het idee ok vind maar de uitwerking niet goed. Wat moet je daar als overheid mee?
Bij een volksvertegenwoordiging kunnen de vertegenwoordigers in ieder geval nog hun stem toelichten.
De Eurobonds voor Dragi?quote:Op woensdag 20 november 2024 19:52 schreef Droopie het volgende:
Vraag me af welke onderwerpen ze willen gebruiken voor een referendum.
Bijna alles wordt steeds meer dichtgetimmerd door internationale verdragen of reeds gemaakte afspraken.
Tel daarbij op: het referendum heeft een vieze smaak in Nederland.
Stel er komt een uitslag die het kabinet niet bevalt, hoed je dan maar voor de reactie van het volk als je het voor de 3e keer niet uitvoert.
Het idee is dat alleen wetten kunnen worden weggestemd, met inderdaad uitzonderingen: niet internationaal idd, niet over koningshuis, zijn er nog meer maar de uitvoeringswet zijn ze nog niet mee begonnen.quote:Op woensdag 20 november 2024 19:52 schreef Droopie het volgende:
Bijna alles wordt steeds meer dichtgetimmerd door internationale verdragen of reeds gemaakte afspraken.
Stel er komt een uitslag die het kabinet niet bevalt, hoed je dan maar voor de reactie van het volk als je het voor de 3e keer niet uitvoert.
Zoiets had de CU de vorige keer er in geammendeerd en toen werd de wet ingetrokken.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:14 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De Eurobonds voor Dragi?
Misschien moeten we een referendum geldig maken wanneer de helft van de stemgerechtigden voor of tegen stemt?
https://www.volkskrant.nl(...)re-drempel~bcc882d7/quote:Op initiatief van de ChristenUnie (CU) en gesteund door VVD, CDA en nota bene D66, is in de Tweede Kamer in de eerste ronde een torenhoge uitkomstdrempel toegevoegd. Het houdt in dat het referendum alleen geldig is als de meerderheid die tegen een wet stemt, minimaal de helft van de opkomst van de laatste Kamerverkiezingen bedraagt.
Dat is toch al afgetikt tot 2058?quote:
Wat snap je niet aan de term 'bindend correctief referendum'?quote:Op woensdag 20 november 2024 19:52 schreef Droopie het volgende:
Zoals de nieuwe pensioenwet, dat was zo ingewikkeld en complex, maar ging wel iedereen aan.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het idee is dat alleen wetten kunnen worden weggestemd, met inderdaad uitzonderingen: niet internationaal idd, niet over koningshuis, zijn er nog meer maar de uitvoeringswet zijn ze nog niet mee begonnen.
Het negeren gaat dan dus niet, in de grondwet komt te staan dat een weggestemde wet weg is. Kun je hem opnieuw invoeren, wordt hij weer weggestemd.
Maar je zult zien dat grote wetten die een vaste invoerdatum hebben (bijv alleen 1 jan of 1 jun) weggestemd gaan worden op vrij onbelangrijke details, waardoor ze een jaar vertraging oplopen. Of dat een belangrijke wet voor een coalitiepartij wordt weggestemd en zo het hele bouwwerk van het regeerakkoord omver wordt getrokken. Kortom: dit hele idee gaat puinhopen veroorzaken.
Dat is het dan ook.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:20 schreef Droopie het volgende:
[..]
Veel mensen zullen denken, weer geld naar Europa, dus stemmen we nee.
Ik ben zeer, zeer tegen directe democratie. Leuk als je moet kiezen tussen een wipkip of een glijbaan in de speeltuin, maar alles wat meer nadenkwerk vereist hebben we gekozen fulltime vertegenwoordigers voor die dat moeten doen.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:19 schreef Kickinalfa het volgende:
Directe democratie, dit lijkt me alleen maar een win win.
Dat je complexe zaken mogelijk niet zo simpel kunt stellen is weliswaar een valide argument maar daar is vast iets op te verzinnen.
Voor de rest zijn de tegenargumenten vooral van het type straks stemt een meerderheid voor iets wat ik vanuit mijn hoek niet leuk vindt.
Nee, europese verdragen gaan ze hier buiten houden, het gaat echt over Nederlandse wetten.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan de term 'bindend correctief referendum'?
Dit betekent dus dat je sowieso geen referendum kunt starten om Nederland uit de EU te laten treden. Dat kan alleen bij een verdragswijziging. Daarom heet het 'correctief'. Wanneer dan de andere EU-lidstaten (terecht) Nederland niet hun opt-outs gunnen, kun je een referendum starten om Nederland uit de EU te laten treden als gevolg van niet mee gaan in de verdragswijziging. Ongetwijfeld sturen de autocratisch populisten hierop aan: baas in eigen land over eigen grenzen, we krijgen onze opt-outs niet dus stappen we eruit.
Voor een klein land is autarkie en soevereiniteit sowieso een wensdroom en dan kun je inderdaad maar beter verdragen maken waar óók de grote en machtige landen aan vast zitten. Bijvoorbeeld wanneer ze de Rijn willen gebruiken als afvoerputje.
'Bindend' is wat anders dan 'raadplegend'. Daar ga je dus al mis. De vraag is niet zozeer wat een normaal democratische regering zal doen met bindende uitslagen (die volgen ze op; de rechter gaat daar dan wel voor liggen wanneer ze het niet doen), maar juist wat een PVV zal doen. Met een achterban die helemaal niet zo democratisch gezind is en aantoonbaar relatief veel accepteert zolang ze maar hun zin krijgen. Ben jij bereid om dit zelfde inzicht te hebben?
https://www.denederlandse(...)referendum_2019_2022quote:Artikel 89b
Niet aan een referendum kunnen worden onderworpen:
a. voorstellen van wet inzake het koningschap;
b. voorstellen van wet inzake het koninklijk huis;
c. voorstellen van wet tot verandering in de Grondwet en voorstellen van wet houdende verklaring dat er grond bestaat een voorstel hiertoe in overweging te nemen;
d. voorstellen van wet inzake de belastingen, bedoeld in artikel 104;
e. voorstellen van wet inzake de begroting, bedoeld in artikel 105, eerste en derde lid;
f. voorstellen van wet die uitsluitend strekken tot uitvoering van verdragen of besluiten van volkenrechtelijke organisaties;
g. voorstellen van wet die strekken tot goedkeuring van verdragen;
h. voorstellen van rijkswet.
Ik vind dit best een redelijk idee inderdaad. We stemmen voor de tweede kamer met een behoorlijke opkomst, ik zou het best ondemocratisch vinden wanneer bijvoorbeeld 1/5 van de opkomst van de tweede kamer verkiezingen een wet weg kan strmmen.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoiets had de CU de vorige keer er in geammendeerd en toen werd de wet ingetrokken.
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)re-drempel~bcc882d7/
Ik vond dat wel een goed idee, dan kun je alleen zaken wegstemmen die echt maatschappelijke onrust veroorzaken.
Eurobarometer stelt altijd drie basale vragen over de Europese Unie, waaronder 'is Zwitserland lid van de EU?'. Nederland eindigt inderdaad steevast in de onderste regionen maar heeft wel van zichzelf een hoge eigendunk (vele Johan Derksens in dit land). Heel erg typisch en inderdaad een recept voor ellende. Met dank aan o.a. dramatisch onderwijs en een dramatisch medialandschap.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:20 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dat is toch al afgetikt tot 2058?
Weinig verstand van, maar de kennis van de nederlander is toch best beperkt in deze lijkt mij.
Veel mensen zullen denken, weer geld naar Europa, dus stemmen we nee.
Meh. Ik kies voor mensen die mij vertegenwoordigen, zodat deze zich kunnen buigen over de complexe zaken waar je als samenleving en land tegenaan loopt.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:19 schreef Kickinalfa het volgende:
Directe democratie, dit lijkt me alleen maar een win win.
Dat je complexe zaken mogelijk niet zo simpel kunt stellen is weliswaar een valide argument maar daar is vast iets op te verzinnen.
Voor de rest zijn de tegenargumenten vooral van het type straks stemt een meerderheid voor iets wat ik vanuit mijn hoek niet leuk vindt.
Ze houden begrotingen en belastingen er gelukkig uit.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:29 schreef KaheemSaid het volgende:
Daarnaast heeft de politiek nu volgens mij al moeite met onpopulaire maar nodige maatregelen nemen, hoe doen ze dit wanneer er referenda zijn?
Vanzelfsprekend gaat het verschrikkelijke Koningshuis en de Oranje familie onder lid a en b alweer vrijuit.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:26 schreef Hanca het volgende:
Dit stond in het vorige voorstel:
[..]
https://www.denederlandse(...)referendum_2019_2022
De verkiezingen zijn helemaal niet complex. Je kruist het vakje aan van de persoon waardoor jij je wenst te laten vertegenwoordigen. Je stemt immers op een persoon, niet op een partij.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:31 schreef BEFEM het volgende:
Tweede Kamerverkiezingen zijn ook complex. 20 partijen die weet ik veel hoeveel punten in hun programma hebben staan waarvan je weet dat mochten ze in de regering komen 90% van die punten weer verdwijnt omdat er gepolderd wordt.
Ik heb het nieuwe voorstel nog niet gezien (de PVV en FvD zouden uiteraard graag wel deze mogelijkheid willen zien). Maar nogmaals, het is een serieuze en relevante vraag of het de PVV niet gewoon om puur vandalisme gaat en hoe zij zullen acteren wanneer er een voor hen ongunstige uitslag ligt.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, europese verdragen gaan ze hier buiten houden, het gaat echt over Nederlandse wetten.
Hetzelfde als bij een referendum dus, is dan ook niet complex.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:33 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
De verkiezingen zijn helemaal niet complex. Je kruist het vakje aan van de persoon waardoor jij je wenst te laten vertegenwoordigen. Je stemt immers op een persoon, niet op een partij.
Je kunt alleen nieuwe wetten wegstemmen, he? Dus alleen wetten die dingen voor het koningshuis aanpassen. Het koningshuis wegstemmen zou toch niet kunnen met dit referendum.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:31 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend gaat het verschrikkelijke Koningshuis en de Oranje familie onder lid a en b alweer vrijuit.
Ik zie dat als iets goeds. Het voorkomt excessen.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:31 schreef BEFEM het volgende:
Tweede Kamerverkiezingen zijn ook complex. 20 partijen die weet ik veel hoeveel punten in hun programma hebben staan waarvan je weet dat mochten ze in de regering komen 90% van die punten weer verdwijnt omdat er gepolderd wordt.
Ze zijn er nog niet eens uit wie het nieuwe voorstel gaat schrijven, ze hebben besloten dat het debat en wetsvoorstel nu alleen gaat over het toevoegen van 1 zin aan de grondwet. De hele uitvoeringswet is er niet, ze stemmen dus gewoon blind over een nog te vormen voorstel. Vrij absurd.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik heb het nieuwe voorstel nog niet gezien (de PVV en FvD zouden uiteraard graag wel deze mogelijkheid willen zien). Maar nogmaals, het is een serieuze en relevante vraag of het de PVV niet gewoon om puur vandalisme gaat en hoe zij zullen acteren wanneer er een voor hen ongunstige uitslag ligt.
Ik ben ook niet tegen polderen, dat is nu eenmaal hoe ons systeem werkt en is duidelijk onderdeel van de Nederlandse cultuur (even inhakend op een eerdere discussie hier). Maar het punt is dat je eigenlijk ook niet weet waar je op stemt. Nu wordt er bij de ruk naar rechts gezegd dat migratie het grootste onderwerp is. De VVD en BBB zijn echter voorstander van arbeidsmigratie, de PVV is tegen. Zelfs op zo'n 'simpel' onderwerp is het uiteindelijk complex wat er nu mee gaat gebeuren.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:35 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik zie dat als iets goeds. Het voorkomt excessen.
Vanochtend was het nog dat je als lid van de NSC stemrecht moet hebben om het kabinet op te blazen, maar directe invloed van een burger is een no go?quote:Op woensdag 20 november 2024 20:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben zeer, zeer tegen directe democratie. Leuk als je moet kiezen tussen een wipkip of een glijbaan in de speeltuin, maar alles wat meer nadenkwerk vereist hebben we gekozen fulltime vertegenwoordigers voor die dat moeten doen.
Noem mij een partij die een referendum niet zou gebruiken als de wind in het land waait naar hun eigen standpunten.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik heb het nieuwe voorstel nog niet gezien (de PVV en FvD zouden uiteraard graag wel deze mogelijkheid willen zien). Maar nogmaals, het is een serieuze en relevante vraag of het de PVV niet gewoon om puur vandalisme gaat en hoe zij zullen acteren wanneer er een voor hen ongunstige uitslag ligt.
Ja, klopt. Dat zijn dan ook totaal verschillende dingen.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:40 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Vanochtend was het nog dat je als lid van de NSC stemrecht moet hebben om het kabinet op te blazen, maar directe invloed van een burger is een no go?
Dit zou je kunnen ondervangen met blokvorming en stembusakkoorden zoals in Scandinavië. Maar in Nederland is dat zelden geprobeerd omdat progressief toch nooit een meerderheid krijgt.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:37 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik ben ook niet tegen polderen, dat is nu eenmaal hoe ons systeem werkt en is duidelijk onderdeel van de Nederlandse cultuur (even inhakend op een eerdere discussie hier). Maar het punt is dat je eigenlijk ook niet weet waar je op stemt.
Dit heeft meer te maken met het misverstand en 'hersenspoeling' dat rechts tegen migratie is en links alle grenzen open zet. Ook de PVV is trouwens wanneer het puntje bij paaltje komt gewoon voor weinig regulering mbt arbeidsmigratie. Elke poging om een bodem te leggen en misstanden tegen te gaan saboteren ze altijd (bij een hoger WML heb je vanzelf minder migratie). Ook in het Europees Parlement, uiteraard. PVV blijft gewoon een geradicaliseerde VVD, een praktijkbeoefenaar van bait & switch.quote:Nu wordt er bij de ruk naar rechts gezegd dat migratie het grootste onderwerp is. De VVD en BBB zijn echter voorstander van arbeidsmigratie, de PVV is tegen. Zelfs op zo'n 'simpel' onderwerp is het uiteindelijk complex wat er nu mee gaat gebeuren.
Ik werk in de logistiek en er wordt geld verdiend aan de brexit door logistieke bedrijven, maar dat is geen gratis geld. Dat komt regelrecht uit de economie van Engeland en de extra kosten die europese importeurs hiervoor moeten betalen komt op ons bordje.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt alleen nieuwe wetten wegstemmen, he? Dus alleen wetten die dingen voor het koningshuis aanpassen. Het koningshuis wegstemmen zou toch niet kunnen met dit referendum.
En dat gaat het schreeuwende niet oplettende twittervolk weer niet leuk vindenk dat ze niet zelf voorstellen kunnen doen voor referenda en dat ze europese verdragen niet kunnen wegstemmen.
Nou, samenwerken is dan ook een vereiste in onze politiek, we willen niet een partij of een gozert die effe alle punten uit zijn duim zuigt en dat de rest van Nederland maar even de poep in kan zakken.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:31 schreef BEFEM het volgende:
We moeten betere mannetjes en vrouwtjes aanstellen. Dit is bedroevend. Problemen en oplossingen daarvoor centraal zetten. In plaats van de onzin over migranten. Of als we het dan over migranten hebben een keer gaan praten over de arbeidsmigranten. Als we die niet meer willen wordt het meer Nederlanders die werk doen wat ze niet leuk vinden, minder deeltijd werken dat soort dingen. Dat hele gelul over mislukte integratie of moslims die zo verschikkelijk zouden zijn of ons land overnemen slaat werkelijk nergens op.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:28 schreef Koffieplanter het volgende:
Democracy basically means of the people, for the people, by the people. But the people are retarded.
We hebben 150 mannetjes aangesteld, laat die het maar uitzoeken.
Ja en dan krijg je Marjolein Faber. Dan kun je het toch beter zelf doen. Lijkt me ook wel dat de meerderheid van Nederland het beter kan dan zij.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:29 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Meh. Ik kies voor mensen die mij vertegenwoordigen, zodat deze zich kunnen buigen over de complexe zaken waar je als samenleving en land tegenaan loopt.
Dat is toch heel mijn punt. Stemmen voor de Tweede Kamer is gewoon net zo complex als voor onderwerp X bij een referendum.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit zou je kunnen ondervangen met blokvorming en stembusakkoorden zoals in Scandinavië. Maar in Nederland is dat zelden geprobeerd omdat progressief toch nooit een meerderheid krijgt.
Nu heb je iig wel een regering van een duidelijke signatuur.
[..]
Dit heeft meer te maken met het misverstand en 'hersenspoeling' dat rechts tegen migratie is en links alle grenzen open zet. Ook de PVV is trouwens wanneer het puntje bij paaltje komt gewoon voor weinig regulering mbt arbeidsmigratie. Elke poging om een bodem te leggen en misstanden tegen te gaan saboteren ze altijd (bij een hoger WML heb je vanzelf minder migratie). Ook in het Europees Parlement, uiteraard. PVV blijft gewoon een geradicaliseerde VVD, een praktijkbeoefenaar van bait & switch.
Zoals ik hierboven ook al zeg, ik ben niet tegen polderen. Het gaat erom dat je op iets complex stemt want je weet nooit wat je krijgt uiteindelijk.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:47 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nou, samenwerken is dan ook een vereiste in onze politiek, we willen niet een partij of een gozert die effe alle punten uit zijn duim zuigt en dat de rest van Nederland maar even de poep in kan zakken.
Mee eens dat dit kabinet waardeloos is maar als ik hier op dit forum kijk hoe mensen reageren op bepaalde nieuwsitems dan laat landelijke referenda maar zittenquote:Op woensdag 20 november 2024 20:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
We moeten betere mannetjes en vrouwtjes aanstellen. Dit is bedroevend. Problemen en oplossingen daarvoor centraal zetten. In plaats van de onzin over migranten. Of als we het dan over migranten hebben een keer gaan praten over de arbeidsmigranten. Als we die niet meer willen wordt het meer Nederlanders die werk doen wat ze niet leuk vinden, minder deeltijd werken dat soort dingen. Dat hele gelul over mislukte integratie of moslims die zo verschikkelijk zouden zijn of ons land overnemen slaat werkelijk nergens op.
[..]
Ja en dan krijg je Marjolein Faber. Dan kun je het toch beter zelf doen. Lijkt me ook wel dat de meerderheid van Nederland het beter kan dan zij.
Het gaat er bij mij niet in om PVV en PvdA-GL gelijk te stellen.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:41 schreef Droopie het volgende:
[..]
Noem mij een partij die een referendum niet zou gebruiken als de wind in het land waait naar hun eigen standpunten.
Ik hoor je alleen maar afgeven op de PVV. Maar alle partijen hebben toch hun mankementen. PVDA/Groenlinks hoef je ook niet, SP ook niet. Geen enkele partij in Nederland zou je de totale macht moeten geven.
Oh ik ben ook niet voor referenda. Wat zou dat voor zin hebben. In een land waar zo'n FvD de grootste kon worden, BBB in alle provincies de grooste kon worden. Waar een partij als NSC over de 40 zetels gepeild werd en dan met 20 in de kamer komt. Waar deze coalitie een ruime meerderheid heeft behaald. Dan gaan referenda natuurlijk niets helpen. Het probleem ligt bij de kiezer. Misschien die maar eens sensibiliseren.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:54 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Mee eens dat dit kabinet waardeloos is maar als ik hier op dit forum kijk hoe mensen reageren op bepaalde nieuwsitems dan laat landelijke referenda maar zitten
In dit geval leg je het doorgaan van kabinet bij 10.000 leden met alle (in)directe gevolgen vandien, een veel grotere impact dan een correctief referendum met een veel kleinere groep die mag stemmen.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, klopt. Dat zijn dan ook totaal verschillende dingen.
Nouja ik vind het dom leugens schreeuwen een slecht argument tegen een referendum. Je ziet toch dat je met die strategie ook een kamermeerderheid kan krijgen.quote:Op woensdag 20 november 2024 21:14 schreef Hexagon het volgende:
AUB niet weer dat referendum. Een idee dat ooit leuk op papier klonk zoals communisme. Maar in de praktijk een levensgevaarlijk ontwrichtend middel voor populisten.
Dom leugens schreeuwen is namelijk altijd makkelijk dan een genuanceerde eerlijke mening. Dus het is gewoon geen gelijk speelveld.
Ik zeg dan ook niet dat ze over het voortgaan van het kabinet moeten kunnen stemmen. Zo'n motie op een congres is alleen een advies, kamerfracties leggen die vaker naast zich neer. En ze hadden er vooral voordat dit kabinet begon over moeten stemmen, net als bij PvdA, CDA, D66 iig gebruikelijk is.quote:Op woensdag 20 november 2024 21:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
In dit geval leg je het doorgaan van kabinet bij 10.000 leden met alle (in)directe gevolgen vandien, een veel grotere impact dan een correctief referendum met een veel kleinere groep die mag stemmen.
Dat klopt. Maar dan zijn de gekozen kamerleden in ieder geval degenen die die mogen gaan uitleggen waarom die leugens van ze niet uitvoerbaar zijn en die kun je dan ter verantwoording roepen voor domme keuzes. Bij een referendum beslist een anonieme stemmer over de inhoud. En je kan een stemmer in een stemhokje niet ter verantwoording roepen.quote:Op woensdag 20 november 2024 21:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nouja ik vind het dom leugens schreeuwen een slecht argument tegen een referendum. Je ziet toch dat je met die strategie ook een kamermeerderheid kan krijgen.
Dat is hier wel opgevangen: een nee en de hele wet bestaat niet meer. Dat maakt het dan ook wel weer een nog slechter idee.quote:Op woensdag 20 november 2024 21:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Daarbij is zon binaire keuze ook veel te veel aan interpretatie onderhevig dat vrijwel alles uit de uitslag van een referendum kan worden rechtgeluld.
In het geval van een referendum moeten de kamerleden toch ook altijd nog uitleggen hoe dat dan geïnterpreteerd en uitgevoerd moet worden?quote:Op woensdag 20 november 2024 21:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dan zijn de gekozen kamerleden in ieder geval degenen die die mogen gaan uitleggen waarom die leugens van ze niet uitvoerbaar zijn en die kun je dan ter verantwoording roepen voor domme keuzes. Bij een referendum beslist een anonieme stemmer over de inhoud. En je kan een stemmer in een stemhokje niet ter verantwoording roepen.
Erger nog, bij een referendum kan men schuilen achter die anonieme stemmer want "HET IS DE WIL VAN HET VOLK". Dus fouten corrigeren wordt nog moeilijker.
Oh dus niet veel anders dan wat het huidige kabinet bij herhaling probeert?quote:Op woensdag 20 november 2024 21:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is hier wel opgevangen: een nee en de hele wet bestaat niet meer. Dat maakt het dan ook wel weer een nog slechter idee.
Kamerleden daar kon je je onvrede in ieder geval adresseren via media en demonstraties en dergelijke. En ze bij de verkiezingen een afstraffing geven.quote:Op woensdag 20 november 2024 21:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
In het geval van een referendum moeten de kamerleden toch ook altijd nog uitleggen hoe dat dan geïnterpreteerd en uitgevoerd moet worden?
Neem zo'n debat over de sleepwet, goede uitslag. Lekker bezig geweest kiezers, zo ongeveer de enige keer dat ik het eens was met de meerderheid die tegen was. Hoe ging het daarna, de sleepwet ging gewoon door.
Was dat politiek kostbaar om tegen de wil van het volk in te gaan? nee totaal niet.
Ik vind je nogal optimistisch dat gekozen kamerleden meer verantwoording nemen. Het is echt een unicum dat dat gebeurt, bijvoorbeeld bij de toeslagenaffaire was eigenlijk de enige die verantwoording nam Asscher die zelf toch bepaald niet de hoofdverantwoordelijke was. De hoofdverantwoordelijken daarvan hebben daar electoraal ook niet onder geleden.
Dit verhaal zou kloppen als het kabinet en Wilders door de kiezer gewoon keihard afgestraft worden na de pogingen de rechtsstaat te ondermijnen. Dat zijn toch echt wel praktijken die compleet indruisen tegen onze vrijheid, balances en checks.quote:Op woensdag 20 november 2024 21:43 schreef Droopie het volgende:
Ik denk dat heel veel mensen de gedachtengang van PVV achterban overschatten.
Die kiezen best vaak rechts, maar die willen ook gewoon leven met een zeven. Lekker boeiend of je 130 mag rijden, die willen geen wachtlijsten bij de GGZ.
Lekker boeiend als er asielzoekers binnenkomen, als ze gewoon aan de slag gaan in de haven zijn het gewoon de beste maatjes.
Klaplopers, bruin, wit, zwart of geel, iedereen heeft daar toch een broertje dood aan.
Maar zodra je een keer zegt hey het zijn er veel he, die buitenlanders, dan ben je een fascist, racist of Johan Derksen fanboy en wordt er verwezen naar de jaren 30.
Maar de jaren 30 zijn niet nu, we leven in een andere tijd, alleen mensen zoals Anne Frank konden toe en nu niet veilig over straat. Dat lees ik van die gemeenschap, maar t ligt altijd een ander en hoe harder iemand schreeuwt, des te meer mensen denken dat ze gelijk hebben.
En als je zegt, homo's worden in elkaar geslagen door moslims, dan durven mensen te zeggen ja maar de PVV was ook tegen het homohuwelijk.
Jongens en meisjes, we moeten het toch met elkaar doen allemaal en de als de politiek het niet doet moeten we zelf het goede voorbeeld maar geven.
De helft van de PVV stemmers kijkt niet eens naar de rechtstaat.quote:Op woensdag 20 november 2024 21:46 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dit verhaal zou kloppen als het kabinet en Wilders door de kiezer gewoon keihard afgestraft worden na de pogingen de rechtsstaat te ondermijnen. Dat zijn toch echt wel praktijken die compleet indruisen tegen onze vrijheid, balances en checks.
Mja het probleem is dat het negeren standaard wordt uitgelegd als de volkswil negeren.quote:Op woensdag 20 november 2024 21:37 schreef MoreDakka het volgende:
Ik vind referenda principieel goed, maar als ze bindend zijn zorgen ze wat mij betreft alleen maar voor problemen en zijn ze veel te gevoelig voor de waan van de dag.
Niet-bindend ben ik wel voor, in Nederland heet het al een volksraadpleging en dat lijkt me de juiste term. Het probleem daarmee is dan weer dat de opkomst bedroevend is en dat er altijd gejankt kan worden dat de uitslag aan de kant geschoven wordt.
Dus in conclusie, liever geen referenda.
Ik heb niet het idee dat het kabinet momenteel wetten blokkeert. Of invoert, trouwens.quote:Op woensdag 20 november 2024 21:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Oh dus niet veel anders dan wat het huidige kabinet bij herhaling probeert?
Ik heb niet het idee dat dat deel bestaat uit NSC kiezers.quote:Op woensdag 20 november 2024 15:34 schreef Origami94 het volgende:
En een aanzienlijk deel wilt dat hij zelf stopt en dit kabinet een carte blanche geeft.
Dan gaat het dus wel wat verder dan:quote:Op woensdag 20 november 2024 21:49 schreef Droopie het volgende:
[..]
De helft van de PVV stemmers kijkt niet eens naar de rechtstaat.
Die weet niet eens wat er in het hoofdlijnen akkoord staat.
Ursela van der Leijen, Victor Orban en Stefan van Baarle, de helft van de achterban kent die drie mensen niet denk ik.
Misschien moeten ze bij EenVandaag eens peilen onder de kiezers wanneer ze denken dat het vragenuurtje begint
Als iemand al niets van de rechtsstaat weet en waarom we dat zo hebben ingericht, zou het dan die incompetentheid kunnen zijn waar andere Nederlanders zich zo zorgen overmaken? Die willen vast ook wel een aantal van die extreme punten, maar die begrijpen tenminste dat je de rechtsstaat niet kunt gaan omzeilen om even snel een specifieke groep uit je land te gooien. Blijkbaar wil men dingen die je heel goed als bovenstaande bewoordingen bij zou kunnen gebruiken.quote:Maar zodra je een keer zegt hey het zijn er veel he, die buitenlanders, dan ben je een fascist, racist of Johan Derksen fanboy en wordt er verwezen naar de jaren 30.
Hoezo, je mag stemmen vanaf je 18e, je hoort iemand (of meerdere mensen) tijdens de campagne zeggen wat ze gaan doen en in de ideale wereld gaan ze ook uitvoeren wat ze beloven.quote:Op woensdag 20 november 2024 21:57 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dan gaat het dus wel wat verder dan:
[..]
Als iemand al niets van de rechtsstaat weet en waarom we dat zo hebben ingericht, zou het dan die incompetentheid kunnen zijn waar andere Nederlanders zich zo zorgen overmaken? Die willen vast ook wel een aantal van die extreme punten, maar die begrijpen tenminste dat je de rechtsstaat niet kunt gaan omzeilen om even snel een specifieke groep uit je land te gooien. Blijkbaar wil men dingen die je heel goed als bovenstaande bewoordingen bij zou kunnen gebruiken.
Ik kreeg op school te horen hoe het in elkaar zat en waar je bepaalde retoriek aan kunt herkennen. Ik denk dat heel veel mensen stemmen met het idee alleen hun eigen belangen behartigd moeten worden. Dat er mensen op de Partij van de Dieren stemmen omdat ze van dieren houden begrijp ik nog, maar gaan stemmen op partijen die zondebokpolitiek gebruiken om mensen massaal te gaan deporteren en hun paspoort af te gaan nemen is een heel stuk schadelijker dan betere omstandigheden willen voor dieren.quote:Op woensdag 20 november 2024 22:00 schreef Droopie het volgende:
[..]
Hoezo, je mag stemmen vanaf je 18e, je hoort iemand (of meerdere mensen) tijdens de campagne zeggen wat ze gaan doen en in de ideale wereld gaan ze ook uitvoeren wat ze beloven.
Ja het zou fijn zijn als mensen zich zouden verdiepen in de politiek. Maar ik ken ook zat meiden die alleen Partij voor de Dieren kiezen omdat ze dieren leuk en belangerijk vinden of Denk kiezen omdat ze turk zijn.
Dit kan ik mij dan weer wel voorstellen, aangezien er bij elk interview altijd even gevraagd wordt of er niet toevallig 'halalvreters' is gezegd.quote:Op woensdag 20 november 2024 22:02 schreef Droopie het volgende:
[ x ]
Dit is toch ook een clusterfuck van jewelste
Dit doet mensen ook denken, laat die politiek de rest van de 4 jaar maar zitten.
Schijnt inderdaad dat een significant deel van de NSC kiezers bij een volgende verkiezing thuis blijven. Kan je ze moeilijk kwalijk nemen. Lukt goed dat vertrouwen in de politiek terugwinnenquote:Op woensdag 20 november 2024 22:02 schreef Droopie het volgende:
[ x ]
Dit is toch ook een clusterfuck van jewelste
Dit doet mensen ook denken, laat die politiek de rest van de 4 jaar maar zitten.
Ja, je mag domme keuzes maken. Er zijn ook mensen die stemmen op basis van de foto of op basis van de geboortedatum. Maar uiteindelijk staan op die lijst normaal al wel mensen die door het filter van de partij heen zijn gekomen (ik geef toe, bij PVV is dat niet echt zo, die schrijft iedereen op die wil). En dan gaan die politici met elkaar in overleg en bouwen samen een regeerakkoord, een compleet bouwwerk waar je niet zo maar willekeurig blokjes uit kunt trekken. Iets waar ze over na hebben gedacht, waar ze bij moeilijke wetten rondetafels over hebben en daarna meerdere wetgevingsoverleggen en schriftelijke vragenrondes. Kortom: er zitten vele uren werk in voor ze ja of nee tegen een wet zeggen.quote:Op woensdag 20 november 2024 22:00 schreef Droopie het volgende:
[..]
Hoezo, je mag stemmen vanaf je 18e, je hoort iemand (of meerdere mensen) tijdens de campagne zeggen wat ze gaan doen en in de ideale wereld gaan ze ook uitvoeren wat ze beloven.
Ja het zou fijn zijn als mensen zich zouden verdiepen in de politiek. Maar ik ken ook zat meiden die alleen Partij voor de Dieren kiezen omdat ze dieren leuk en belangerijk vinden of Denk kiezen omdat ze turk zijn.
Ik denk dat het antidemocratische gehalte daar eerder wordt onderschat en ze dat van zichzelf niet herkennen.quote:Op woensdag 20 november 2024 21:43 schreef Droopie het volgende:
Ik denk dat heel veel mensen de gedachtengang van PVV achterban overschatten.
Dit is dus weer zo een fraaie non-sequitur. 'Geen wachtlijsten bij GGZ' is eerder een sociaal, progressief of links punt en niets wijst erop dat PVV of hun Europese zusterpartijen hier enig belang aan hecht. Het is vooral politie en repressie dat het moet doen.quote:Die kiezen best vaak rechts, maar die willen ook gewoon leven met een zeven. Lekker boeiend of je 130 mag rijden, die willen geen wachtlijsten bij de GGZ.
Nee, de vaste PVV achterban denkt niet op die manier. Ja, ze gewoon aan de slag laten gaan zal het draagvlak en economische spankracht vergroten.quote:Lekker boeiend als er asielzoekers binnenkomen, als ze gewoon aan de slag gaan in de haven zijn het gewoon de beste maatjes.
Alweer: de PVV wil juist niet dat asielzoekers gaan werken. Dat gaan ze zoveel mogelijk tegen.quote:Klaplopers, bruin, wit, zwart of geel, iedereen heeft daar toch een broertje dood aan.
Het laatste volgt niet uit het eerste. Helaas is het zo dat de 'er zijn teveel buitenlanders' club het percentage buitenlanders met een factor vier overschatten. Dit gaat dan inderdaad al snel over in racisme.quote:Maar zodra je een keer zegt hey het zijn er veel he, die buitenlanders, dan ben je een fascist, racist of Johan Derksen fanboy en wordt er verwezen naar de jaren 30.
De PVV is zeker geen homovriendelijke club en hun internationale vrienden zijn dat al helemaal niet.quote:En als je zegt, homo's worden in elkaar geslagen door moslims, dan durven mensen te zeggen ja maar de PVV was ook tegen het homohuwelijk.
Een leuke kerstgedachte.quote:Jongens en meisjes, we moeten het toch met elkaar doen allemaal en de als de politiek het niet doet moeten we zelf het goede voorbeeld maar geven.
Zo werkt dat toch bij stemmers op die partijen. Als je de individuele standpunten afloopt blijkt dat de stemmers vrijwel niets delen met die partijen. Zie je ook bij Trump veel.quote:Op woensdag 20 november 2024 22:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik denk dat het antidemocratische gehalte daar eerder wordt onderschat en ze dat van zichzelf niet herkennen.
[..]
Dit is dus weer zo een fraaie non-sequitur. 'Geen wachtlijsten bij GGZ' is eerder een sociaal, progressief of links punt en niets wijst erop dat PVV of hun Europese zusterpartijen hier enig belang aan hecht. Het is vooral politie en repressie dat het moet doen.
[..]
Nee, de vaste PVV achterban denkt niet op die manier. Ja, ze gewoon aan de slag laten gaan zal het draagvlak en economische spankracht vergroten.
[..]
Alweer: de PVV wil juist niet dat asielzoekers gaan werken. Dat gaan ze zoveel mogelijk tegen.
[..]
Het laatste volgt niet uit het eerste. Helaas is het zo dat de 'er zijn teveel buitenlanders' club het percentage buitenlanders met een factor vier overschatten. Dit gaat dan inderdaad al snel over in racisme.
[..]
De PVV is zeker geen homovriendelijke club en hun internationale vrienden zijn dat al helemaal niet.
[..]
Een leuke kerstgedachte.
Kan een donor niet Omtzigt een miljoen geven. Kan die personeel inhuren, afsplitsen en een one-issue partij worden met als thema toeslagen ofzo :-Dquote:Op woensdag 20 november 2024 22:06 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Schijnt inderdaad dat een significant deel van de NSC kiezers bij een volgende verkiezing thuis blijven. Kan je ze moeilijk kwalijk nemen. Lukt goed dat vertrouwen in de politiek terugwinnen
Waarom zou je een emotionele toespraak waarbij het nogal op de details komt uit het hoofd moeten kunnen als politicus? Sowieso spreken politici zelden uit het hoofd, alleen vragen beantwoorden ze wel uit het hoofd en als ze het dan niet weten spreken ze gewoon vaagtaal (of ze zijn eerlijk en zeggen 'geen idee').quote:Op woensdag 20 november 2024 22:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Als politicus moet je een persoonlijke verklaring toch zo uit de mouw kunnen schudden en niet alleen vragen beantwoorden bij je persoonlijke stekkie bijvoorbeeld Hertzberger bij NRC.
Had dit gister helemaal gemist!quote:Op dinsdag 19 november 2024 22:45 schreef opgebaarde het volgende:
[ x ]
Leuke stunt van Kati Piri. Fijn dat De Roon haar punt bewijst. Ook al voegt het niks toe is het altijd goed om het de knechten van Geert even moeilijk te maken.
NSC-publiek op X met suusonline voorop slikt alles voor zoete koek. Lachwekkend hoe groot hun adoratie voor fraudeur Omtzigt is.quote:Op woensdag 20 november 2024 22:41 schreef KoosVogels het volgende:
NSC wijst nu dus met een beschuldigende vinger naar de media, die zouden de gebruikte woorden hebben verzonnen. Heel chique, je eigen straatje schoonvegen en journalisten onder de bus gooien.
En aan de reacties op sociale media te zien slikken een hoop mensen die uitleg. Het journaille is weer eens de boeman.
Het is hun persoonlijke relaas. Als je dat al niet zonder papiertje kan kun je beter een beroep doen waar communicatie niet ongeveer je nummer 1 vaardigheid zou moeten zijn.quote:Op woensdag 20 november 2024 22:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom zou je een emotionele toespraak waarbij het nogal op de details komt uit het hoofd moeten kunnen als politicus? Sowieso spreken politici zelden uit het hoofd, alleen vragen beantwoorden ze wel uit het hoofd en als ze het dan niet weten spreken ze gewoon vaagtaal (of ze zijn eerlijk en zeggen 'geen idee').
En een persconferentie houden die NSC blijvend zou beschadigen was natuurlijk wel extra natrappen richting de blijvers geweest. Ik snap de blijvers ook niet, maar ik snap wel dat Hertzberger en Zeedijk (Zeedijk heeft trouwens een interview gegeven in het ND: https://www.nd.nl/nieuws/(...)amerlid-een-grens-be) wat dat betreft best, liever een interview waarbij je de geschreven tekst nog even na kunt lopen voor publicatie.
Het is wel vervelend dat de media beter scoren bij ophef dan bij goed nieuws. Misschien hebben de media dingen verzonnen, maar heel ver hoefden ze niet te zoeken: buiten de ministerraad zijn dergelijke opmerkingen wel degelijk gemaakt.quote:Op woensdag 20 november 2024 22:41 schreef KoosVogels het volgende:
NSC wijst nu dus met een beschuldigende vinger naar de media, die zouden de gebruikte woorden hebben verzonnen. Heel chique, je eigen straatje schoonvegen en journalisten onder de bus gooien.
En aan de reacties op sociale media te zien slikken een hoop mensen die uitleg. Het journaille is weer eens de boeman.
NSC lijkt erg gesegregeerd en schuchter te zijn van de media en ik kan het ze niet kwalijk nemen na al die roddelpraat. Zowel van rechtse media als linkse media.quote:Op woensdag 20 november 2024 22:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik hoorde Tim Hofman nog wel een aardige opmerking maken. Wat een kansloze vertoning dat die NSC'ers die opstappen hun persoonlijke verklaring waarom dan van een briefje oplezen en geen vragen willen beantwoorden.
Als politicus moet je een persoonlijke verklaring toch zo uit de mouw kunnen schudden en niet alleen vragen beantwoorden bij je persoonlijke stekkie bijvoorbeeld Hertzberger bij NRC.
Ik denk dat de meeste NSC-leden gewoon geen goede politici zijn. Het is een bij elkaar geraapt zooitje en schijnbaar is de partijleiding onvoldoende in staat om de kikkers in de kruiwagen te houden.quote:Op woensdag 20 november 2024 23:51 schreef Origami94 het volgende:
[..]
NSC lijkt erg gesegregeerd en schuchter te zijn van de media en ik kan het ze niet kwalijk nemen na al die roddelpraat. Zowel van rechtse media als linkse media.
Bij NSC lijkt het wel alsof de media ze nog net niet willen aanranden terwijl Wilders, Yesilgoz en Van der Plas alle ruimte krijgen om hun onzin te spuien.
Tjahhh wat maakt goede politici? Is een Rutte, Wilders of Yesilgoz goede politici? Veel praten, niks zeggen en je vriendjes bij de media te vriend houden?quote:Op woensdag 20 november 2024 23:54 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste NSC-leden gewoon geen goede politici zijn. Het is een bij elkaar geraapt zooitje en schijnbaar is de partijleiding onvoldoende in staat om de kikkers in de kruiwagen te houden.
Eens met je verhaal, op het punt na dat Dijkhoff zélf weg wilde. In 2021 heeft Rutte een dringend beroep op hem gedaan om zijn opvolger te worden (zie het dit jaar verschenen boek van Ron Fresen en Wilma Borgman).quote:Op woensdag 20 november 2024 23:21 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..] De VVD met een lichtgewicht leidster die direct in de storm terecht is gekomen. Had best goed kunnen functioneren als ze de tijd had gehad, maar betere kroonprinsen en kroonprinsessen zijn voorheen door Rutte ontmoedigd naar de zijlijn gestuurd.
…
En bij de volgende verkiezingen vrees ik dat zwabberkop en waterperioxide nog steeds hoog zullen scoren. Het publiek houdt van slechte kapsels en dom geschreeuw.
quote:Op donderdag 21 november 2024 03:06 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Wat de volgende verkiezingen betreft: Wilders zal inderdaad weer stevig scoren, zolang andere partijen blijven wegkijken van de integratieproblematiek en niet met concrete oplossingen komen. Voor de BBB weet ik het niet zeker.
Wilders heeft de oplossing overigens ook niet, die zal echt uit het midden moeten komen. Helaas zullen de politici daar pas echt voor de (in mijn ogen noodzakelijke) harde lijn durven kiezen als zijzelf of hun kinderen regelmatig overlast of gevaar van het straattuig zullen ondervinden. En zo ver is het nog niet.
Klopt hoor. Dat soort partijen is heel erg voor benoemen maar komt nooit met concrete oplossingen buiten wat onnozele symboolpolitiek. En de aanhang slikt het voor zoete koek…quote:Op donderdag 21 november 2024 07:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]PVVD zal goed blijven scoren als mensen tegen zichzelf blijven liegen over integratie. Geen partijen kijken daar weg van behalve de PVVD. Kijk zelf maar naar hun oplossing, oh integratie is zogenaamd slecht. Constant daarover schreeuwen oh nee in Amsterdam doen wat jongeren iets verkeerd, heel de integratie is mislukt
De oplossingen die ze dan brengen paspoorten afnemen, geen hulp meer bij het vinden van een baan, verplicht een of andere kutwoning accepteren helpen op geen enkele wijze. Het zijn wel manieren om problemen te vergroten wat je blijkbaar graag ziet, meer overlast dus meer het idee dat het niet werkt meer stemmen op partijen om de problemen te vergroten.
https://nos.nl/artikel/25(...)pen-om-nieuwe-regelsquote:Toch is het aantal huurwoningen van verhuurders met een winstoogmerk in een jaar tijd stabiel gebleven. Dat blijkt uit de nieuwe kwartaalcijfers van het Kadaster. Het gaat hierbij dus niet om huurwoningen van woningcorporaties, maar om alle andere huurwoningen.
...
Er waren op 1 oktober dit jaar 767.100 huurwoningen in bezit van verhuurders met een winstoogmerk. Dat is net ietsje meer dan een jaar eerder, toen waren het er 766.500.
Er moeten huurwoningen bij, het moet niet gelijk blijven.quote:Op donderdag 21 november 2024 07:38 schreef Hanca het volgende:
Die nieuwe huurwet is zo verschrikkelijk, echt slecht voor de huurder, er is straks geen vrije huurwoning meer over... aldus de VVD achterban hier.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)pen-om-nieuwe-regels
Valt dat even reuze mee. En dan blijkt die huurwet van De Jonge toch gewoon een hele goede wet: een wet die huurders beschermt en geen negatieve bijeffecten blijkt te hebben. Het was al een goede wet omdat het niet om de korte termijn ging, maar de mensen die niet verder dan een paar maanden vooruit kunnen kijken kunnen nu ook niet meer zeuren.
Particulieren hebben vooral verkocht, bedrijven bijgebouwd. Dan denk ik: die particulieren zagen een mooi moment om met een hele hoge marktprijs hun huis te verkopen, er leeft toch wel angst dat de bubbel eens knapt. Dat lijkt me een logischere reden dan die hele huurwet.
Nou ja, in dit geval komen er dus relatief goedkope koopwoningen bij, en zorgt de aanwas van nieuwe huurwoningen ervoor dat die verschuiving niet leidt tot een afname van het totaal aantal huurwoningen. Dus de totale woningvoorraad neemt wel toe.quote:Op donderdag 21 november 2024 07:45 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Er moeten huurwoningen bij, het moet niet gelijk blijven.
Voor de meeste vrije sector huurders moeten er betaalbare koopwoningen bij, die huren helemaal niet omdat ze het liefste huren, maar omdat kopen er niet in zit. Dat is nu precies wat er is gebeurd. Ik denk dat we bij een optimale markt waar iedereen kan wonen op de manier zoals ze willen (sociale huur/vrije huur/koop) we nu zelfs teveel vrije sector huurwoningen hebben.quote:Op donderdag 21 november 2024 07:45 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Er moeten huurwoningen bij, het moet niet gelijk blijven.
Ja dat klopt. Maar het moet versneld worden. Alles wat er voor zorgt dat er meer vraag komt of minder gebouwd wordt is een maatregel waar helemaal niemand iets aan heeft. Dat is ook de enige manier om de prijzen echt omlaag te krijgen.quote:Op donderdag 21 november 2024 07:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, in dit geval komen er dus relatief goedkope koopwoningen bij, en zorgt de aanwas van nieuwe huurwoningen ervoor dat die verschuiving niet leidt tot een afname van het totaal aantal huurwoningen. Dus de totale woningvoorraad neemt wel toe.
Tsja, als je de prijzen dusdanig ver opkrikt dat mensen het zich simpelweg niet kunnen veroorloven dan 'daalt' de vraag, maar dat lijkt me ook niet wenselijk.quote:Op donderdag 21 november 2024 07:51 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Maar het moet versneld worden. Alles wat er voor zorgt dat er meer vraag komt of minder gebouwd wordt is een maatregel waar helemaal niemand iets aan heeft. Dat is ook de enige manier om de prijzen echt omlaag te krijgen.
Bij een hoge prijs daalt de vraag niet want mensen zoeken nog steeds een huis. Een keuze is er niet echt, ze onttrekken zich alleen aan het proces van zoeken. Net zoiets als dat mensen stoppen met het zoeken naar een baan, officieel daalt dan de werkeloosheid maar eigenlijk zijn ze nog steeds werkloos maar zijn ze gestopt met zoeken. Daling van vraagkant kan alleen door minder mensen of meer mensen per woning te doen.quote:Op donderdag 21 november 2024 08:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tsja, als je de prijzen dusdanig ver opkrikt dat mensen het zich simpelweg niet kunnen veroorloven dan 'daalt' de vraag, maar dat lijkt me ook niet wenselijk.
Ik vraag me ook af in hoeverre dit soort particuliere verhuur nou echt bijdraagt aan de groei van de woningvoorraad. Uiteindelijk zijn het vooral mensen die b.v. verhuizen en de oude woning aanhouden voor de verhuur. Die hadden ze ook kunnen verkopen. Je verschuift dus enkel iets van de koop- naar de huurmarkt en als die huren dan ook nog eens exorbitant hoog zijn, dan weet ik niet of dat nou zo'n verbetering is. Het lijkt mij vooral dat de woningvoorraad als geheel moet groeien en op dat vlak heeft deze wet voor zover ik kan zien geen belemmerende werking gehad.
Deze wet had dan ook helemaal niks te maken met het woningtekort en had alleen wat te maken met decennialange uitbuiting. Zoals de wet oo het minimumloon ook niks te maken had met het oplossen van de werkloosheid, maar daarmee was het nog geen wet met alleen maar nadelen.quote:Op donderdag 21 november 2024 08:56 schreef BEFEM het volgende:
[..]
En deze wet heeft alleen wat verschoven ja. Het is dus geen bijdrage aan de oplossing van het woningtekort en heeft alleen maar nadelen.
Dat dus. Verkoop of huur is alleen maar de vorm waarmee een huis wordt aangeboden. Maar waar we mee te maken hebben is een tekort aan huizen. Uiteraard drijft dat tekort de prijzen op, maar het probleem zit 'm niet in de vorm waarin huizen beschikbaar worden gemaakt aan mensen, het probleem is het aantal huizen dat er beschikbaar is.quote:Op donderdag 21 november 2024 08:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het lijkt mij vooral dat de woningvoorraad als geheel moet groeien en op dat vlak heeft deze wet voor zover ik kan zien geen belemmerende werking gehad.
Nee zo werkt vraag en aanbod niet. Dat je eigenlijk wel wil, maar niet actief vraagt betekent niet dat er wel vraag is. Er is geen vraag tegen de geldende prijs, dus geen vraag. De vraag naar dure sportwagens is ook niet 100x zo hoog als ie eigenlijk is, omdat veel mensen er graag een zouden willen, maar het geld niet hebben. Er is een reden dat de wet van vraag en aanbod in die simpele diagrammetjes wordt voorgesteld als een stijgende lijn van het aanbod naarmate de prijs hoger is en een dalende lijn van de vraag naarmate de prijs hoger is. De vraag naar een product van 100 euro is precies dat, niet de theoretische vraag van hetzelfde product tegen een prijs van 1 euro.quote:Op donderdag 21 november 2024 08:56 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Bij een hoge prijs daalt de vraag niet want mensen zoeken nog steeds een huis. Een keuze is er niet echt, ze onttrekken zich alleen aan het proces van zoeken. Net zoiets als dat mensen stoppen met het zoeken naar een baan, officieel daalt dan de werkeloosheid maar eigenlijk zijn ze nog steeds werkloos maar zijn ze gestopt met zoeken. Daling van vraagkant kan alleen door minder mensen of meer mensen per woning te doen.
Nou draai je de boel om. Het waren de criticasters van deze wet die stelden dat het desastreus zou uitpakken voor de woningmarkt.quote:En deze wet heeft alleen wat verschoven ja. Het is dus geen bijdrage aan de oplossing van het woningtekort en heeft alleen maar nadelen.
Dat is altijd zo'n rare fantasie als het op de politiek aankomt. Politiek behelst een grote verscheidenheid aan onderwerpen ook binnen één enkel departement. Dat er gewerkt wordt aan een wet om woekerhuur aan te pakken, betekent niet dat dat er geen ander werk gedaan kan worden en dat een department volledig monomaan aan 1 ding zou moeten werken of iets dergelijks.quote:Elke tijd die ze besteden aan verschuivingen en niet aan het verlagen van de vraag of het uitbreiden van het aanbod heeft een negatieve impact cq een opportunity cost.
Horen NRC en Volkskrant ook tot de VVD achterban? De negatieve berichtgeving over de huurwet zwelt aan deze week.quote:Op donderdag 21 november 2024 07:38 schreef Hanca het volgende:
Die nieuwe huurwet is zo verschrikkelijk, echt slecht voor de huurder, er is straks geen vrije huurwoning meer over... aldus de VVD achterban hier.
Op basis van aannames die worden weerlegd door het kadaster, toch echt een zeer betrouwbare en feitelijke bron. Die journalisten zijn gewoon meegegegaan in een lobby, naar aanleiding van brieven e.d. die ze vanuit die lobby krijgen. Maar die zitten er dus volkomen naast.quote:Op donderdag 21 november 2024 09:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Horen NRC en Volkskrant ook tot de VVD achterban? De negatieve berichtgeving over de huurwet zwelt aan deze week.
Het is gewoon een constatering van mij dat vrijwel alle media een negatieve teneur laten zien.quote:Op donderdag 21 november 2024 09:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op basis van aannames die worden weerlegd door het kadaster, toch echt een zeer betrouwbare en feitelijke bron. Die journalisten zijn gewoon meegegegaan in een lobby, naar aanleiding van brieven e.d. die ze vanuit die lobby krijgen. Maar die zitten er dus volkomen naast.
Dat sinds ze veel meer artikelen produceren (ga het aantal nieuwe artikelen op een site als De Volkskrant op een dag maar eens tellen, dat had nooit in de papieren krant gepast) de controle op kwaliteit achteruit gegaan is, is gewoon duidelijk. Zie vaak genoeg ook exact dezelfde grafieken opduiken bij 2 verschillende mediahuizen op hetzelfde moment, die zijn dan dus aangeleverd door een belangengroep.quote:Op donderdag 21 november 2024 09:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is gewoon een constatering van mij dat vrijwel alle media een negatieve teneur laten zien.
Waardeloze ('progressieve') journalistiek hebben we dan in ons land, als het echt zo in zijn werk gaat. Lui de lobby volgen. Do-re-mi-fa-sol alweer een artikeltje vol.
Zouden de Mediahuis en DPG bazen misschien zelf huisjesmelkers zijn 😉
(nu.nl zit idd in de zak van de huisjesmelkers en werkgevers, dat is me al heel lang helder; laten ze werkgeverclubs aan het woord zoals AWVN, maar niet de werknemers of de Woonbond)
Zwak, zwak, ronduit zwak.quote:Nederland en andere EU-landen worstelen met de situatie in Gaza en mogelijke sancties tegen Israël. Dat blijkt uit vertrouwelijke diplomatieke documenten van het ministerie van Buitenlandse Zaken, ingezien door de politieke redactie van RTL Nieuws. Die schetsen een gitzwart beeld van de humanitaire situatie in Gaza.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)land-worstelt-eu-met
Het kabinet spreekt Israël daar ook wel op aan, maar wil tegelijkertijd de Israëlische regering niet al te hard voor het hoofd stoten, blijkt uit de documenten. Zo is afgelopen maanden bij herhaling gesproken over sancties tegen twee uiterst rechtse ministers uit het Israëlische kabinet, maar de Europese lidstaten worden het niet eens.
Nederland is huiverig: Den Haag wijst het sanctieplan niet helemaal af, maar spreekt zich er ook niet volmondig voor uit.
'Ongekend qua menselijk leed'
In de vertrouwelijke stukken omschrijven diplomaten de situatie in Gaza als 'ongekend qua menselijk leed'. Gaza is 'een nachtmerrie' geworden, er is sprake van 'uithongering' en '17.000 kinderen zwerven rond zonder begeleiding', zo staat in de documenten.
Daarnaast is het geweld van Israëlische kolonisten op de Westelijke Jordaanoever op het 'hoogste punt sinds jaren'. En is niet alleen de humanitaire situatie in Gaza zeer ernstig, maar wordt ook de Palestijnse economie helemaal vernietigd, schrijven diplomaten.
Sancties
Om de druk op Israël te verhogen, steggelen de Europese lidstaten al maanden over eventuele sancties tegen twee Israëlische kabinetsleden. Het gaat om de ministers Itamar Ben-Gvir (Nationale Veiligheid) en Bezalel Smotrich (Financiën). Sancties kunnen reisbeperkingen zijn of het bevriezen van bankrekeningen in de Europese Unie.
Ook organisaties die Israëlische kolonisten ondersteunen zijn mogelijk doelwit van sancties. Het gaat bijvoorbeeld om 'Revagim', een organisatie die is opgericht door Smotrich.
De beide ministers worden gezien als 'ultranationalisten', extreme krachten binnen het Israëlische kabinet, zo schrijven diplomaten. Ze wonen allebei in illegale nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever en zijn zeer actief (en populair) bij de kolonistenbewegingen. Ben-Gvir gaf vorig jaar duizenden aanvalsgeweren aan kolonisten.
'Gaza koloniseren'
De ministers willen dat Israël het veroverde Gaza opnieuw gaat koloniseren en hebben enkele weken terug deelgenomen aan een speciale conferentie met als titel 'Preparing to settle Gaza'. Diplomaten schrijven dat de Israëlische premier Netanyahu tégen de kolonisatie van Gaza is, maar dat de ministers de plannen aanjagen.
Ranzige fascist De Roon bevestigt zijn gore standpunt nog maar eens:quote:Op donderdag 21 november 2024 11:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Zwak, zwak, ronduit zwak.
Minister weet niet van lek af, Kamer wil nu dat hij zich nog laat informeren maar De Roon en Stoffer willen het niet. Karaman van NSC ook niet...quote:Op donderdag 21 november 2024 11:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ranzige fascist De Roon bevestigt zijn gore standpunt nog maar eens:
Bekijk deze YouTube-video
We hebben echt te maken met Bruin 1.
De laatste keer was toen hij de mol juist wist aan te wijzenquote:Op woensdag 20 november 2024 22:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik hoorde Tim Hofman nog wel een aardige opmerking maken.
Ja heel erg slechte zaak en zou Mediahuis nu echt trots zijn op de radicaal-rechtse ophitsende drek dat de Telegraaf is geworden?quote:Op donderdag 21 november 2024 09:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat sinds ze veel meer artikelen produceren (ga het aantal nieuwe artikelen op een site als De Volkskrant op een dag maar eens tellen, dat had nooit in de papieren krant gepast) de controle op kwaliteit achteruit gegaan is, is gewoon duidelijk. Zie vaak genoeg ook exact dezelfde grafieken opduiken bij 2 verschillende mediahuizen op hetzelfde moment, die zijn dan dus aangeleverd door een belangengroep.
Volkomen normale gang van zaken! Lekker blijven steunen, dit uithangbord van onze normen en waarden daar in het Midden-Oosten.quote:Op donderdag 21 november 2024 11:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
In de vertrouwelijke stukken omschrijven diplomaten de situatie in Gaza als 'ongekend qua menselijk leed'. Gaza is 'een nachtmerrie' geworden, er is sprake van 'uithongering' en '17.000 kinderen zwerven rond zonder begeleiding', zo staat in de documenten.
Daarnaast is het geweld van Israëlische kolonisten op de Westelijke Jordaanoever op het 'hoogste punt sinds jaren'. En is niet alleen de humanitaire situatie in Gaza zeer ernstig, maar wordt ook de Palestijnse economie helemaal vernietigd, schrijven diplomaten.
Tim Hofman is een topper! Een goed links antwoord op de GeenStijl journalistiek.quote:Op donderdag 21 november 2024 11:19 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
De laatste keer was toen hij de mol juist wist aan te wijzen
Veldkamp zegt nu dat hij het niet herkent. Nederland is voortrekker in regelen van sancties voor Israel! Ja heus waar!!!quote:Op donderdag 21 november 2024 11:28 schreef VoMy het volgende:
[..]
Volkomen normale gang van zaken! Lekker blijven steunen, dit uithangbord van onze normen en waarden daar in het Midden-Oosten.
Veel meer zouden bestuurders, waaronder ministers, moeten worden afgerekend op hun daden, niet op hun woorden. Het was nieuws toen Rutte zei dat Rafah een gamechanger zou zijn, maar toen Israël huis hield in Rafah changde geen enkele game en was dat weer geen nieuws.quote:Op donderdag 21 november 2024 11:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Veldkamp zegt nu dat hij het niet herkent. Nederland is voortrekker in regelen van sancties voor Israel! Ja heus waar!!!
Begrotingsdebat van ministerie BuZa. En ondertussen kwam bovenstaand artikel van RTL doorheen fietsen.quote:
Dank!quote:Op donderdag 21 november 2024 11:44 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Begrotingsdebat van ministerie BuZa. En ondertussen kwam bovenstaand artikel van RTL doorheen fietsen.
Dank uquote:Op donderdag 21 november 2024 11:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zie hier: Hanca in POL / Live Tweedekamer #3
Heb je de hele weekplanning.
Laffe rechtse zooiquote:Op donderdag 21 november 2024 11:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Zwak, zwak, ronduit zwak.
quote:Op donderdag 21 november 2024 11:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Veldkamp zegt nu dat hij het niet herkent. Nederland is voortrekker in regelen van sancties voor Israel! Ja heus waar!!!
Dat was wel het idee, idd.quote:Op donderdag 21 november 2024 11:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dank u![]()
Maar moet er dan niet verkast worden naar dat topic?
Ja maar ze durven het tenminste te benoemenquote:Op donderdag 21 november 2024 07:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]PVVD zal goed blijven scoren als mensen tegen zichzelf blijven liegen over integratie. Geen partijen kijken daar weg van behalve de PVVD. Kijk zelf maar naar hun oplossing, oh integratie is zogenaamd slecht. Constant daarover schreeuwen oh nee in Amsterdam doen wat jongeren iets verkeerd, heel de integratie is mislukt
De oplossingen die ze dan brengen paspoorten afnemen, geen hulp meer bij het vinden van een baan, verplicht een of andere kutwoning accepteren helpen op geen enkele wijze. Het zijn wel manieren om problemen te vergroten wat je blijkbaar graag ziet, meer overlast dus meer het idee dat het niet werkt meer stemmen op partijen om de problemen te vergroten.
Bizar jaquote:Op donderdag 21 november 2024 07:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt hoor. Dat soort partijen is heel erg voor benoemen maar komt nooit met concrete oplossingen buiten wat onnozele symboolpolitiek. En de aanhang slikt het voor zoete koek…
Weer een stukje internationaal recht dat we ongetwjfeld aan onze verlichte laars gaan lappen.quote:Op donderdag 21 november 2024 13:22 schreef Puzzie het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)emier-netanyahu.html
Grote kans ja.quote:Op donderdag 21 november 2024 13:34 schreef VoMy het volgende:
[..]
Weer een stukje internationaal recht dat we ongetwjfeld aan onze verlichte laars gaan lappen.
Volgens Veldkamp gaan ze er zich aan houden.quote:Op donderdag 21 november 2024 13:34 schreef VoMy het volgende:
[..]
Weer een stukje internationaal recht dat we ongetwjfeld aan onze verlichte laars gaan lappen.
Ik wil het eerst maar eens zien.quote:Op donderdag 21 november 2024 14:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Volgens Veldkamp gaan ze er zich aan houden.
Alleen essentiele contacten met Netanyahu behouden ze dus ja je kunt natuurlijk alles als essentieel labelen of bellen met hun minister BuZa die dan info doorgeeft.
De bezorgde burger heeft altijd gelijk! Tenzij hij zich zorgen maakt om de verkeerde dingen zoals klimaat of racisme.quote:Op donderdag 21 november 2024 14:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Veldkamp wil ongewenste inmenging van Israel goedpraten door op emotie te gaan spelen. Maar het waren arme bezorgde familieleden die bang waren...
Ik lees nu trouwens het NOS-bericht erover en opzich spreekt Veldkamp duidelijke taal. Dat is een kabinetscrisis in wording, hier gaat nog voor de Kerst gezeik over komen. Geert Wilders gaat niet alleen naar Israël voor een safari door apartheidstanië, hij gaat daar natuurlijk ook heen om te provoceren. Geen betere provocatie dan enkele foto's de lucht in slingeren met Netanyahu, wiens favoriete hobby ook al schofferen is. In 2018 stond Geert 'Nederland op 1' Wilders al te poseren naast allerlei Russische toppers, nu zijn PVV regeert gaat dit nog een staaltje erger worden met nog foutere mensen.quote:Op donderdag 21 november 2024 14:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Volgens Veldkamp gaan ze er zich aan houden.
Alleen essentiele contacten met Netanyahu behouden ze dus ja je kunt natuurlijk alles als essentieel labelen of bellen met hun minister BuZa die dan info doorgeeft.
Veldkamp, vanuit het kabinet uiteraard, zegt wel terecht dat hij daar niets aan kan doen. Vanuit rechtsstaatverklaring (bestaat dat nog dan, hallo NSC??) krijg je inderdaad dit gezeik.quote:Op donderdag 21 november 2024 14:43 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik lees nu trouwens het NOS-bericht erover en opzich spreekt Veldkamp duidelijke taal. Dat is een kabinetscrisis in wording, hier gaat nog voor de Kerst gezeik over komen. Geert Wilders gaat niet alleen naar Israël om daar op safari door apartheidstanië, hij gaat daar natuurlijk ook heen om te provoceren. Geen betere provocatie dan enkele foto's de lucht in slingeren met Netanyahu, wiens favoriete hobby ook al schofferen is. In 2018 stond Geert 'Nederland op 1' Wilders al te poseren naast allerlei Russische toppers, nu zijn PVV regeert gaat dit nog een staaltje erger worden met nog foutere mensen.
En dat is alleen nog maar het bezoek naar Israël over enkele weken. Tot die tijd kunnen we een hele serie aan uitlatingen verwachten van Geert, Caroline, Dilan op open-riool X. Het ondermijnen van de regering op dit onderwerp is vrijwel niet te vermijden - en dat is dan al onder de optimistische aanname dat geen van de bewindslieden uit pure domheid zich opeens iets laat vallen dat ingaat tegen het kabinetsstandpunt (en dan kijken we vooral naar Mona Keijzer, Marjolein Faber en Reinette Klever).
Dit heeft echt wel potentie om volledig uit de klauwen te lopen.
quote:Dat bezoek staat wat Veldkamp betreft haaks op het regeringsbeleid. Maar hij kan Kamerleden niet voorschrijven wat ze wel of niet kunnen doen.
quote:Op donderdag 21 november 2024 13:22 schreef Puzzie het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)emier-netanyahu.html
Antisemitisme-kaart is getrokken jawelquote:Het kantoor van de Israëlische premier Netanyahu zegt "met afschuw de belachelijke en valse acties" van het Internationaal Strafhof (ICC) te verwerpen.
Het kantoor noemt het arrestatiebevel "antisemitisch".
Weet je waar ook arme bezorgde familieleden bang zijn momenteel?quote:Op donderdag 21 november 2024 14:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Veldkamp wil ongewenste inmenging van Israel goedpraten door op emotie te gaan spelen. Maar het waren arme bezorgde familieleden die bang waren...
Als de gijzelaars naar meer dan een jaar nog steeds niet bevrijd zijn, dan kun je denk ik wel zeggen dat de huidige Israelische strategie niet goed werkt..quote:Op donderdag 21 november 2024 15:42 schreef Szura het volgende:
[..]
Weet je waar ook arme bezorgde familieleden bang zijn momenteel?
Ergens snap ik het wel, aan de andere kant kun je ook zeggen dat een groot deel van de stemmers niet vertegenwoordigd zijn omdat ze niet in het kabinet zitten. En zelfs als ze in het kabinet zitten kunnen ze ook vooral druk zijn met aftreden of net een burnout thuis zitten.quote:Op woensdag 20 november 2024 20:29 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Meh. Ik kies voor mensen die mij vertegenwoordigen, zodat deze zich kunnen buigen over de complexe zaken waar je als samenleving en land tegenaan loopt.
We worden niet vertegenwoordigd door het kabinet, maar door de Kamer. De regering zou er voor alle Nederlanders moeten zijn, de partijen in de Kamer vertegenwoordigen hun achterban. En dan klopt het dat de 51.000 50plus stemmers of de 9.000 stemmers op de piratenpartij inderdaad niet vertegenwoordigd worden, er zitten grenzen aan. Maar om dat nu op te vangen door directe vertegenwoordiging, dat helpt daar echt niet tegen want die groepen blijven te klein om echt invloed te hebben.quote:Op donderdag 21 november 2024 16:00 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ergens snap ik het wel, aan de andere kant kun je ook zeggen dat een groot deel van de stemmers niet vertegenwoordigd zijn omdat ze niet in het kabinet zitten. En zelfs als ze in het kabinet zitten kunnen ze ook vooral druk zijn met aftreden of net een burnout thuis zitten.
Van de rabiate anti-Palestijnenpartijen heeft alleen Chris Stoffer het tot nu toe aangedurfd zijn uiteraard verwerpelijke kijk op de zaken online te gooien. De rest is verdacht stil. Zouden ze binnen de coalitie dan toch de tact hebben om eerst te overleggen met hun coalitiegenoten welke mate van verontwaardiging nog wél door de beugel kan?quote:Op donderdag 21 november 2024 16:10 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]
Wat zijn ze toch stil bij de VVD vandaag...
Mag vast niet van Geert.quote:Op donderdag 21 november 2024 16:10 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]
Wat zijn ze toch stil bij de VVD vandaag...
Is er al een tweet van hem over D66 rechters in het ICC?quote:
Een beetje als het Nederlandse onderwijs?quote:Op donderdag 21 november 2024 15:44 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als de gijzelaars naar meer dan een jaar nog steeds niet bevrijd zijn, dan kun je denk ik wel zeggen dat de huidige Israelische strategie niet goed werkt..
Flauw.quote:Op donderdag 21 november 2024 17:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Een beetje als het Nederlandse onderwijs?
Die gaat alleen om Amerikaanse staatsburgers toch? Dan moeten ze Netanyahu en Gallant eerst een paspoort geven.quote:Op donderdag 21 november 2024 18:18 schreef -XOR- het volgende:
Ben benieuwd of de VS dan nog de The Hague Invasion act gaat aanroepen.
ah inderdaad, dacht dat burgers van bevriende staten daar ook onder vielen maar dat is inderdaad niet zo. Verwacht wel flink wat druk vanuit die kant.quote:Op donderdag 21 november 2024 18:19 schreef VoMy het volgende:
[..]
Die gaat alleen om Amerikaanse staatsburgers toch? Dan moeten ze Netanyahu en Gallant eerst een paspoort geven.
Of gewoon die wet aanpassen. Lijkt me nog best realistisch met de huidige Republikeinse meerderheid.quote:Op donderdag 21 november 2024 18:19 schreef VoMy het volgende:
[..]
Die gaat alleen om Amerikaanse staatsburgers toch? Dan moeten ze Netanyahu en Gallant eerst een paspoort geven.
Quatsch natuurlijk. De steun uit Amerika is het belangrijkste voor Israel en Bibi dat klopt. Maar de steun vanuit Europa is hem ook veel waard. Nederland blijft dat genocidale regime ook steunen. Alleen zitten we nu in een bizarre spagaat door de bruinhemden aan de macht.quote:Op donderdag 21 november 2024 18:31 schreef Geschiedkundige het volgende:
Netanyahu komt gewoon niet meer naar Europa en andere ICC-landen. Heeft hij ook geen belang bij. Enige wat voor hem internationaal belangrijk is, is dat de VS hem blijft steunen. En daar kan hij vrij naar reizen.
Europa zal hem aan z'n reet roesten. En als ie wat moet, belt ie wel of stuurt hij iemand van BuZa ofzo.
8 likes.quote:Op donderdag 21 november 2024 14:25 schreef VoMy het volgende:
[..]
De bezorgde burger heeft altijd gelijk! Tenzij hij zich zorgen maakt om de verkeerde dingen zoals klimaat of racisme.
Kan mooi bij de racisme- en islamofobiekaarten.quote:Op donderdag 21 november 2024 15:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
[..]
Antisemitisme-kaart is getrokken jawel
BINGO
Hij zal het inderdaad goed doen bij extreem-linksquote:Op donderdag 21 november 2024 11:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Tim Hofman is een topper! Een goed links antwoord op de GeenStijl journalistiek.
Hoe hij o.a. John de Mol en Klaas Dijkhoff ontmaskerde: geweldig!
Niet echt. Hij riskeert klappen en staat in de frontlinie bij het blootleggen van echte serieuze misstanden. In tegenstelling tot Geenstijl is hij een echte luis in de pels bij de macht.quote:
Welnee.quote:Op donderdag 21 november 2024 20:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet echt. Hij riskeert klappen en staat in de frontlinie bij het blootleggen van echte serieuze misstanden. In tegenstelling tot Geenstijl is hij een echte luis in de pels bij de macht.
Nee, het is een obsessie met de verworvenheden van de verlichting en secularisme.quote:Op donderdag 21 november 2024 20:29 schreef Hexagon het volgende:
Je obsessie met de islam begint wel ernstig te worden.
Tim Hofman is al heel lang tegen religieus onderwijs van welke soort dan ook.quote:Op donderdag 21 november 2024 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welnee.
Het is een hypocriet die graag bij bejaarde dominees en reformatorische scholen langsgaat maar netjes zijn mond houdt wanneer het het conservatisme van die andere religie betreft.
Ofwel, de standaard woke deugkneus met selectieve verontwaardiging en 'witte erfschuld'.
Joop-niveau.
Er is momenteel geen moslim-machtsfactor die dat aan het bedreigen is. Dus waarom moet dat zo'n focus hebben?quote:Op donderdag 21 november 2024 20:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, het is een obsessie met de verworvenheden van de verlichting en secularisme.
Iets dat dit land tot één van de vrijste ter wereld heeft gemaakt.
Houd toch op; Hofman geeft geen kik zolang het niet het Calvijn College betreft.quote:Op donderdag 21 november 2024 20:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Tim Hofman is al heel lang tegen religieus onderwijs van welke soort dan ook.
https://www.facebook.com/(...)be/1048661998500534/
https://x.com/debroervanroos/status/1692492949416730901
"Zo zijn er nog wat voorbeelden: volgens Art. 23 GW, over bijzonder onderwijs, mag een Christelijke, Islamitische of Joodse school (gesubsidieerd!) leerlingen weigeren op grond van identiteit. dat wil zeggen: je mag als school een kind weigeren om bijvoorbeeld diens geloof, geloof van ouders of een andere reden die aansluit bij je religieuze overtuiging, waar een openbare school dit NIET mag. 'je mag homo zijn, maar niet homo doen', zei een Christelijke schooldirecteur me vorig jaar in BOOS."
https://www.instagram.com/debroervanroos/p/CGaCUjBFPPE/
Maar daar mag je verschillend over denken. Ik ben het niet altijd met Hofman eens, wat ik er van zie. Dat neemt verder niet weg dat hij een veel nuttiger functie heeft (gehad) dan GeenStijl in 20 jaar. GeenStijl is van het likken naar boven en trappen naar beneden. Hebben nooit ook maar enig serieuze misstand aan het licht gebracht.
Zoals wel vaker draaf je helemaal door nu en kom je nu zelf bij het tribalisme uit.
Ook geen 'gristen'-machtsfactor. Yet here we are.quote:Op donderdag 21 november 2024 20:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er is momenteel geen moslim-machtsfactor die dat aan het bedreigen is. Dus waarom moet dat zo'n focus hebben?
Jij kent zijn hele oeuvre? Het lijkt me trouwens goed verdedigbaar om geen platgetreden paden te betreden, paden waar de overheid al bovenop zit. Dat is deze eeuw de Islam.quote:Op donderdag 21 november 2024 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Houd toch op; Hofman geeft geen kik zolang het niet het Calvijn College betreft.
Lol.quote:Op donderdag 21 november 2024 20:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jij kent zijn hele oeuvre? Het lijkt me trouwens goed verdedigbaar om geen platgetreden paden te betreden, paden waar de overheid al bovenop zit. Dat is deze eeuw de Islam.
Deze hebben nog steeds veel meer organisatiekracht en macht. De grootste partij wil expliciet de (Joods-)Christelijke cultuur tot Artikel 1 van de Grondwet maken.quote:Op donderdag 21 november 2024 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ook geen 'gristen'-machtsfactor. Yet here we are.
quote:Dutch Foreign Minister Caspar Veldkamp will not be coming to Israel next week, after saying that The Netherlands would arrest Prime Minister Benjamin Netanyahu if he set foot in the country in the wake of the ICC issuing arrests warrants against the premier.
Gideon Sa’ar speaks with Velkamp, and the two agree that the visit will not take place, according to Sa’ar’s office.
Sa’ar also expresses his disappointment at Velkamp’s comments, and presents Israel’s position on the warrants for Netanyahu and former Defense Minister Yoav Gallant.
Dan is de vraag: gaat Geertje nog wel gewoon, inclusief naar gekoloniseerd gebied, waarmee hij opnieuw het kabinet schoffeert?quote:'Israël trekt uitnodiging aan minister Veldkamp in'
Israëlische media melden dat minister Saar van Buitenlandse Zaken een uitnodiging aan de Nederlandse minister Veldkamp om naar Israël te komen heeft ingetrokken. Veldkamp zou volgende week naar Israël reizen, zo werd eerder vandaag duidelijk.
De intrekking van de uitnodiging volgt op de aankondiging van Veldkamp eerder vandaag dat de Israëlische premier Netanyahu "in principe" gearresteerd zal worden als hij naar Nederland komt. Dat was weer een reactie op het arrestatiebevel dat het Internationaal Strafhof in Den Haag vandaag uitvaardigde tegen Netanyahu.
quote:Op donderdag 21 november 2024 20:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Deze hebben nog steeds veel meer organisatiekracht en macht. De grootste partij wil expliciet de (Joods-)Christelijke cultuur tot Artikel 1 van de Grondwet maken.
Islamitische equivalenten van Civitas Cristiania hebben een groot probleem in Nederland.
Dat lijkt me wel ja, vanuit zijn rol. Dat wat al uitvoerig andere media haalt (en let wel: aan de Islam gerelateerde misstanden hebben een 500% zo grote kans om in de landelijke media terecht te komen!) hoef je niet dunnetjes over te doen. Er wordt ook voortdurend beweerd dat publiek gefinancierde televisie/media moet doen wat commercieel niet aan slaat.quote:Op donderdag 21 november 2024 20:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Intolerantie moet je alleen daar bestrijden waar geen platgetreden paden zijn.
Uitvoerigquote:Op donderdag 21 november 2024 20:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel ja, vanuit zijn rol. Dat wat al uitvoerig andere media haalt (en let wel: aan de Islam gerelateerde misstanden hebben een 500% zo grote kans om in de landelijke media terecht te komen!) hoef je niet dunnetjes over te doen. Er wordt ook voortdurend beweerd dat publiek gefinancierde televisie/media moet doen wat commercieel niet aan slaat.
Het lijkt er niet op dat je zijn catalogus kent. Tim Hofman is een uitgesproken tegenstander van religieus onderwijs, van Artikel 23, en ook tegen religieus onderricht op het openbaar onderwijs.
Ja, dat is feitelijk en aantoonbaar de realiteit. Ook wanneer het gaat om terrorisme en geweld overigens. Moslimgeweld krijgt ruim 500% meer aandacht.quote:
Wellicht omdat in Nederland er niet zoveel christengeweld is.quote:Op donderdag 21 november 2024 20:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, dat is feitelijk en aantoonbaar de realiteit. Ook wanneer het gaat om terrorisme en geweld overigens. Moslimgeweld krijgt ruim 500% meer aandacht.
Geertje is overigens ook weer WOESTWOEDEND en gaat aangifte doen.quote:Op donderdag 21 november 2024 20:46 schreef Szura het volgende:
Veldkamp had een reisje staan naar Israël/Palestijnse gebieden, maar dat heeft hij afgezegd ‘onder de huidige omstandigheden’.
Dat verwijst naar twee opvallende zaken vandaag die ook in het debat aan de orde kwamen: 1) hij werd woest toen bleek dat Piri op een of andere wijze wist dat hij komende maandag zou vertrekken (lees: via zijn ministerie dat hij dus duidelijk wantrouwt, gezien zijn reactie) en 2) hij sprak uit dat Nederland ‘100%’ het statuut van Rome zou naleven en Netanyahu oppakt als hij ons land bezoekt.
Dat Veldkamp zou afreizen stond ook al in NRC onlangs (maar niet welke dag precies) en via die krant kwam ook naar buiten dat Wilders een reis zou maken. Wilders heeft aangifte gedaan bij de Rijksrecherche vanwege dit lek ivm zijn veiligheid, iets waar Veldkamp ook op wees.
Nou denk je dus dat dat gelek wellicht de hoofdreden zou zijn voor Veldkamp om de reis uit te stellen, maar wat melden Israëlische media nou en in het kielzog de NOS:
[..]
[..]
Dan is de vraag: gaat Geertje nog wel gewoon, inclusief naar gekoloniseerd gebied, waarmee hij opnieuw het kabinet schoffeert?
Het wordt minder goed onderzocht en er zit geen politieke druk achter om dit goed te registreren. Zoals er nu ook grote politieke druk is voor de politie om antisemitisme 'beter' te gaan registreren.quote:Op donderdag 21 november 2024 20:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wellicht omdat in Nederland er niet zoveel christengeweld is.
Lieve schat: het christendom in Nederland is op sterven na dood. Al jaren.quote:Op donderdag 21 november 2024 20:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het wordt minder goed onderzocht en er zit geen politieke druk achter om dit goed te registreren. Zoals er nu ook grote politieke druk is voor de politie om antisemitisme 'beter' te gaan registreren.
Even wat onverdachte bronnen erbij halen:
https://tpo.nl/2018/07/30(...)er-dan-op-de-wallen/
https://www.geenstijl.nl/(...)-belt-is-pedonetwerk
Ja en de Islam is springlevend!!!quote:Op donderdag 21 november 2024 20:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Lieve schat: het christendom in Nederland is op sterven na dood. Al jaren.
Vooral conservatiever, zoals ik je laatst al met cijfers heb aangetoond.quote:Op donderdag 21 november 2024 20:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja en de Islam is springlevend!!!
Niet conservatiever dan de gemiddelde SGP stemmer.quote:Op donderdag 21 november 2024 20:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vooral conservatiever, zoals ik je laatst al met cijfers heb aangetoond.
Uiteraard; SGP is te wit.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet conservatiever dan de gemiddelde SGP stemmer.
Zou ik moeten kiezen tussen SGP en DENK, dan kies ik absoluut voor de laatste.
Dat invullen voor anderen is ook vrij vermoeiend.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uiteraard; SGP is te wit.
Dat is geen a priori invullen, dat is op basis van 's mans onnavolgbare intersectionele brij aan tegenstrijdigheden.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat invullen voor anderen is ook vrij vermoeiend.
Wilders die wekelijks naar een ander fascistencongres reist en dat trots aankondigt op Twitter + er verslag van doet als ie er is, maar nu hij naar Israël gaat zou het opeens allemaal levensgevaarlijk zijn als het bekend is. Ik vind het behoorlijk gezocht.quote:Op donderdag 21 november 2024 20:46 schreef Szura het volgende:
Dat Veldkamp zou afreizen stond ook al in NRC onlangs (maar niet welke dag precies) en via die krant kwam ook naar buiten dat Wilders een reis zou maken. Wilders heeft aangifte gedaan bij de Rijksrecherche vanwege dit lek ivm zijn veiligheid, iets waar Veldkamp ook op wees.
Dit is projectie van jezelf op anderen.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Progressief...quote:Op donderdag 21 november 2024 21:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is projectie van jezelf op anderen.
Het is meer dat DENK er gewoon progressiever en menselijker stemgedrag op na houdt. Ja ik ken hun (verwerpelijke) posters en ze zitten niet in mijn keuzeset verder...
Jawel, staat me niet bij dat Klopkoek tot de volgelingen van Gloria Wekker behoort. En dat dat zijn stemgedrag zou beinvloeden. Dus dat verzin je gewoon erbij om vervolgens over te kunnen mopperen.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is geen a priori invullen, dat is op basis van 's mans onnavolgbare intersectionele brij aan tegenstrijdigheden.
Die zouden jou ook opgevallen zijn als je niet zo naarstig op zoek was naar je eigen stempelkussen.
Zoals je wel weet lobbyen SGP prominenten in (ontwikkelings)landen voor het invoeren van de doodstraf op homoseksualiteit.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is geen a priori invullen, dat is op basis van 's mans onnavolgbare intersectionele brij aan tegenstrijdigheden.
Die zouden jou ook opgevallen zijn als je niet zo naarstig op zoek was naar je eigen stempelkussen.
Klopkoek is absoluut een Wekker-adept.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jawel, staat me niet bij dat Klopkoek tot de volgelingen van Gloria Wekker behoort. En dat dat zijn stemgedrag zou beinvloeden. Dus dat verzin je gewoon erbij om vervolgens over te kunnen mopperen.
hee, psst...quote:Op donderdag 21 november 2024 21:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zoals je wel weet lobbyen SGP prominenten in (ontwikkelings)landen voor het invoeren van de doodstraf op homoseksualiteit.
Dit kan ik bij DENK niet bespeuren (en zou trouwens een enorme storm veroorzaken; enigszins islamitische organisaties liggen onder een vergrootglas van de overheid en media).
Klopkoek is uiterst links, maar waaruit blijkt nou precies dat hij tot het hokje van Wekker behoort? Dat is iets wat je er volgens mij zelf bij verzint.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopkoek is absoluut een Wekker-adept.
Maar het was me al wel duidelijk dat je zelf nooit iets van haar gelezen hebt en derhalve ook niet ziet hoe doordrongen het 'progressivisme' thans is van haar uit de VS geplagieerde bagger.
1. De ellende op aarde komt door Westers kapitalisme.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klopkoek is uiterst links, maar waaruit blijkt nou precies dat hij tot het hokje van Wekker behoort? Dat is iets wat je er volgens mij zelf bij verzint.
Ja of SGP is gewoon tig keer conservatiever dan DENK. Dat blijkt o.a. uit stemgedrag.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor woke is intolerantie, vrouwenonderdrukking en homofobie alleen sexy als het met een kleurtje komt.
Neuh, dat is niet Klopkoek's reden.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:25 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja of SGP is gewoon tig keer conservatiever dan DENK. Dat blijkt o.a. uit stemgedrag.
En dat zou hem doen vinden dat je je stemgedrag laar sturen door of een organisatie "te wit" is?quote:Op donderdag 21 november 2024 21:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1. De ellende op aarde komt door Westers kapitalisme.
2. De ellende op aarde komt door Westers christendom.
3. De ellende op aarde komt door Westers imperialisme.
4. De ellende op aarde komt door Westers conservatisme.
Allemaal uit het oeuvre van Klopkoek
Ik ben niet uiterst links. Ik ben geen communist, Bij1 aanhanger en heb maar twee keer SP gestemd in alle verkiezingen (en beide keren was pas nadat ze de NAVO accepteerden).quote:Op donderdag 21 november 2024 21:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klopkoek is uiterst links, maar waaruit blijkt nou precies dat hij tot het hokje van Wekker behoort? Dat is iets wat je er volgens mij zelf bij verzint.
Wat heeft dat met DENK te maken? DENK ondersteunt in stemgedrag gewoon organisaties als Amnesty International, wat de SGP 100% als de vijand beschouwt.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
hee, psst...
raad eens waar die doodstraffen al tijden gewoon gelden?
Uiteraard.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En dat zou hem doen vinden dat je je stemgedrag laar sturen door of een organisatie "te wit" is?
Praat er niet overheen.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ben niet uiterst links. Ik ben geen communist, Bij1 aanhanger en heb maar twee keer SP gestemd in alle verkiezingen (en beide keren was pas nadat ze de NAVO accepteerden).
[..]
Wat heeft dat met DENK te maken? DENK ondersteunt in stemgedrag gewoon organisaties als Amnesty International, wat de SGP 100% als de vijand beschouwt.
Wat een achterlijke manier van redeneren. Of moeten we Oeganda ook bestempelen als het voorbeeld van het Christendom en daarmee dus een inspiratiebron voor de ChristenUnie en SGP.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Praat er niet overheen.
Waar gelden die doodstraffen NU, Klop? En waarom daar?
Je vult het dus in.quote:
Nou ik heb mening toetsenbord versleten in discussies met Klopkoek. Maar hij hoort niet bij woke types.quote:Dit is echt allemaal nieuw voor je? Dat gedweep met alles wat vooral niet-Westers en niet-wit is gewoon gemist?
Nee, al was het maar omdat van alle landen ter wereld waar men homo's executeert Oeganda nu net de enige niet-islamitische staat is.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat een achterlijke manier van redeneren. Of moeten we Oeganda ook bestempelen als het voorbeeld van het Christendom en daarmee dus een inspiratiebron voor de ChristenUnie en SGP.
Allereerst zijn er bij mijn weten geen Islamitische staten (Afghanistan mogelijk), wel landen met een islamitische grondslag. Vrij belangrijk verschil. Ten tweede haal je nu een non-argument aan. Je haalt een Nederlandse politieke partij aan - en probeert deze te linken met het beleid van een paar landen aan de andere kant van de wereld. Dat is hetzelfde als SGP, CU linken met Oeganda, of de VS.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, al was het maar omdat van alle landen ter wereld waar men homo's executeert Oeganda nu net de enige niet-islamitische staat is.
Treffend wel dat je dit aanhaalt, want het was natuurlijk wel wereldnieuws op Joop: "CHRISTELIJK OEGANDA WIL HOMOSEKSUELEN DE DOODSTRAF GEVEN".
Dat soort spul, je weet wel. Precies het soort hypocrisie en demagogie op de 'progressieve' flank: als een stier op een rode lap reageren wanneer het het christendom betreft, netjes de mondjes gesloten houden wanneer het de islam aangaat.
In stemgedrag is DENK (veruit) de meeste progressieve van de drie. Kieskompas en Ches_data vullen dat verder aan. Bij de laatste is de SGP zelfs de meest conservatieve partij van heel Europa!quote:Op donderdag 21 november 2024 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
Affijn, misschien kunnen DENK, SGP en FvD dit jaar samen op campagne gaan om te strijden tegen het verderfelijke LGBTQ+ gebeuren.
Die UvA demonstranten kun je bijna geen post ongemoeid laten he.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uiteraard.
1+1=2.
Dit is echt allemaal nieuw voor je? Dat gedweep met alles wat vooral niet-Westers en niet-wit is gewoon gemist? Ook de reden voor 99% van dat UvA pro-Palestina volk om nu ineens maatschappelijk betrokken te zijn
Nee, het was mijn reactie op het volstrekt voorspelbare argument van Klopkoek dat religieus extremisme alleen erg is wanneer het afkomstig is van een partij mannenbroeders uit Urk en Staphorst.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:39 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Allereerst zijn er bij mijn weten geen Islamitische staten, wel landen met een islamitische grondslag. Vrij belangrijk verschil. Ten tweede haal je nu een non-argument aan. Je haalt een Nederlandse politieke partij aan - en probeert deze te linken met het beleid van een paar landen aan de andere kant van de wereld. Dat is hetzelfde als SGP, CU linken met Oeganda, of de VS.
Dat blijkt uit niets, dat maak jij ervan. Er wordt volgens jou niet genoeg gekankerd op de Islam. Dat is gewoon je eigen perceptie. Dat maakt dat je elke keer weer in nagenoeg elk topic je toch weer even moslims erbij moet betrekken.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, het was mijn reactie op het volstrekt voorspelbare argument van Klopkoek dat religieus extremisme alleen erg is wanneer het afkomstig is van een partij mannenbroeders uit Urk en Staphorst.
Wellicht dat dat belletje nog eens gaat rinkelen, waar het echt om gaat.
Het is een soort guilty pleasure, net zo'n zeurende losse melktand vroeger waar je niet af kan blijven.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Die UvA demonstranten kun je bijna geen post ongemoeid laten he.
Wie dweept waar met iets niet Westers volgens jou. Ik zie vrijwel nooit iets niet-Westers. Niet Westerse denkbeelden zijn bepaald niet populair laat staan dat er massaal mee gedweept zou worden.
Dat er ook Westerlingen zijn die kritiek durven uiten op dingen in het Westen is heel wat anders dan dwepen met alles niet Westers.
Anderen hebben dat dan weer met 'extreem-rechts', 'racisme' en/of tokkies die PVV c.q. Trump stemmen.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat blijkt uit niets, dat maak jij ervan. Er wordt volgens jou niet genoeg gekankerd op de Islam. Dat is gewoon je eigen perceptie. Dat maakt dat je elke keer weer in nagenoeg elk topic je toch weer even moslims erbij moet betrekken.
Nee, ik noem het vooral kankeren. Als het echte kritiek is dan kan je er nog wat mee namelijk. Maar het komt vaak niet verder dan stereotyperingen van moslims. Ook wel het papegaaien genoemd. Je weet wel, iets wat je eigenlijk ook vervelend vindt als dat gebeurd bij het Christenen, of Joden.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Anderen hebben dat dan weer met 'extreem-rechts', 'racisme' en/of tokkies die PVV c.q. Trump stemmen.
Perceptie. Laten we het daar op houden.
Zoals bijvoorbeeld jouw perceptie is dat elke kritiek op de islam 'gekanker' is; dat die kritiek net zo valide is wanneer deze geuit wordt jegens het christendom of eender welke religie, gaat aan je voorbij. Direct wer in een stuip schieten en pretenderen dat het allemaal geen échte kritiek is, maar 'kankeren'.
Welke stereotyperingen? Noem er eens eentje.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, ik noem het vooral kankeren. Als het echte kritiek is dan kan je er nog wat mee namelijk. Maar het komt vaak niet verder dan stereotyperingen van moslims. Ook wel het papegaaien genoemd. Je weet wel, iets wat je eigenlijk ook vervelend vindt als dat gebeurd bij het Christenen, of Joden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |