Ik begreep eerst de post niet, maar ik denk dat je Femke Kok bedoelt?quote:Op zaterdag 9 november 2024 22:06 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Weer Femke Bol. Die is er dan ook weer voor de tweede keer kapot van..
quote:Jordi Alba kon het maar moeilijk verkroppen. De linksback van Miami beet de arbiter herhaaldelijk toe een 'lafbek' te zijn en beklaagde zich over het format. 'Ik kan er nu niets meer aan doen, maar als je het mij vraagt is dit behoorlijk oneerlijk. Ik snap dat het al jaren zo gaat, maar ik zou de kampioen van het oosten tegen die van het westen laten spelen', aldus Alba, die de tegenstander overigens wel feliciteerde in de mixed zone.
Jeetje, ze verliezen en de NOS plaatst er opeens geen bericht overquote:
quote:Op dinsdag 5 november 2024 22:19 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Harris gaat alle 7 swing-states + Iowa winnen. Je las het hier voor het eerst.
Die ene op schaatsen..quote:Op zaterdag 9 november 2024 22:53 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik begreep eerst de post niet, maar ik denk dat je Femke Kok bedoelt?
In before Heel Holland Bakt is geen sport.quote:Op zondag 10 november 2024 20:40 schreef DiegoFuser het volgende:
Heel Holland Bakt is een waanzinnige topshow vanavond.
Van wie is dit een quote? Ik kan hem niet op het forum vinden.quote:Op zondag 10 november 2024 17:37 schreef Immerdebestebob het volgende:
'Ik zeg altijd dat je meerdere dromen kunt hebben'
https://www.vi.nl/nieuws/(...)e-dromen-kunt-hebbenquote:Op zondag 10 november 2024 22:34 schreef Felagund het volgende:
[..]
Van wie is dit een quote? Ik kan hem niet op het forum vinden.
Dat sloeg echt nergens op inderdaadquote:Op zondag 10 november 2024 21:16 schreef Dale__Cooper het volgende:
Ik zag net dat VAR-moment bij de 1-1 in Heerenveen.
Dat kan toch niet.
Dacht dat er maar 280 tekens in een tweet pasttenquote:Op maandag 11 november 2024 12:30 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Europees bloedvergieten heeft ons gebracht tot waar we zijn. Het klopt. De witte Europeaan is het sterke geslacht. Eenmaal op oorlogsterkte kunnen die de hele wereld aan.
Dat is onze kracht, ons geloof, onze toekomst onze heritat.
Maar we leven nu rustig in welvaart.
En worden uit onze tent gelokt om weer in volle oorlogssterkte te komen.
Eenmaal in die kracht is er geen ontkomen aan, alles op ons pad gaat naar de kloten. Moeiteloos kunnen we miljoenen mensen incl kinderen vernietigen.
Kom maar op, maak het maar los en laat je verrassen wat die domme blanke christelijke zwakkelingen nog waard zijn.
Gewoon te lezen op dit prachtige forum, bijna een dag later heeft nog geen enkele mod de moeite genomen om dit staaltje white supremacy op te ruimen. Met gestrekte arm richting de afgrond.quote:Op maandag 11 november 2024 12:50 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Dacht dat er maar 280 tekens in een tweet pastten
Ik ben wit, boeienquote:Op maandag 11 november 2024 12:56 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Gewoon te lezen op dit prachtige forum, bijna een dag later heeft nog geen enkele mod de moeite genomen om dit staaltje white supremacy op te ruimen. Met gestrekte arm richting de afgrond.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
Er zit nog wel wat meer troep wat niet weggemod wordt. Of ze vinken alle TR's gewoon af of het past in hun straatje.quote:Op maandag 11 november 2024 12:56 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Gewoon te lezen op dit prachtige forum, bijna een dag later heeft nog geen enkele mod de moeite genomen om dit staaltje white supremacy op te ruimen. Met gestrekte arm richting de afgrond.
Dan verwijder jij het toch gewoon?quote:Op maandag 11 november 2024 12:56 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Ik dacht dat dit die HowardRoark was maar blijkbaar heb je mensen die nog knotsgekker zijn.quote:Op maandag 11 november 2024 12:30 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Europees bloedvergieten heeft ons gebracht tot waar we zijn. Het klopt. De witte Europeaan is het sterke geslacht. Eenmaal op oorlogsterkte kunnen die de hele wereld aan.
Dat is onze kracht, ons geloof, onze toekomst onze heritat.
Maar we leven nu rustig in welvaart.
En worden uit onze tent gelokt om weer in volle oorlogssterkte te komen.
Eenmaal in die kracht is er geen ontkomen aan, alles op ons pad gaat naar de kloten. Moeiteloos kunnen we miljoenen mensen incl kinderen vernietigen.
Kom maar op, maak het maar los en laat je verrassen wat die domme blanke christelijke zwakkelingen nog waard zijn.
Elke keer op Schiphol weer een uur in de rij door die gare marechausseequote:Op maandag 11 november 2024 16:30 schreef Szura het volgende:
Er komen nog steeds minder migranten aan dan andere jaren, de marechaussee krijgt ook geen extra geld of personeel, maar oh wat is het toch daadkrachtig dat er grenscontroles komen
Verkeerd verbonden?quote:Op maandag 11 november 2024 17:37 schreef eentwee het volgende:
Ken je die mop van twee dictators die elkaar opbelden?
Heeft Hamas toch bereikt wat ze wilden bereiken, 4D chess baby!quote:Op maandag 11 november 2024 16:45 schreef DeeBee het volgende:
Ondertussen heeft Israel het straks voor elkaar dat Saudi en Iran dichter naar elkaar groeien
Zeker wel dat er extra geld naar de marechaussee gaat. Overigens niet zozeer door dit kabinet hoor.quote:Op maandag 11 november 2024 16:30 schreef Szura het volgende:
Er komen nog steeds minder migranten aan dan andere jaren, de marechaussee krijgt ook geen extra geld of personeel, maar oh wat is het toch daadkrachtig dat er grenscontroles komen
Premier van alle Nederlanders Dick Onbeschooft.quote:Premier Schoof deelt die mening. "Zonder al te veel moeite kun je constateren dat er een integratieprobleem is. Dat heeft zich de afgelopen vijftig jaar ontwikkeld."
Niet voor deze specifieke opdracht bedoel ik. Wat gaan ze dus doen? Beknibbelen op andere taken van de Kmar uiteraard.quote:Op maandag 11 november 2024 18:54 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Zeker wel dat er extra geld naar de marechaussee gaat. Overigens niet zozeer door dit kabinet hoor.
Dick: “wij zijn een Nederlandse club”quote:Op maandag 11 november 2024 20:00 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Premier van alle Nederlanders Dick Onbeschooft.
Koren op de molen van dit kabinetquote:Op maandag 11 november 2024 20:45 schreef Mexicanobakker het volgende:
Wat we al wisten is nu officieel: Amsterdam is failliet.
Je vraagt je af waarom dit soort sukkeltjes dit doen. Maar ja, deze sujetten zijn gewoon echt mokerdom.quote:Op maandag 11 november 2024 20:47 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Koren op de molen van dit kabinet
Weten ze zelf ook niet johquote:Op maandag 11 november 2024 20:47 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Je vraagt je af waarom dit soort sukkeltjes dit doen. Maar ja, deze sujetten zijn gewoon echt mokerdom.
Deporteren?quote:Op maandag 11 november 2024 20:47 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Je vraagt je af waarom dit soort sukkeltjes dit doen. Maar ja, deze sujetten zijn gewoon echt mokerdom.
Nounounounounou.quote:
Dit helpt niet nee. Dom volk.quote:Op maandag 11 november 2024 20:45 schreef Mexicanobakker het volgende:
Wat we al wisten is nu officieel: Amsterdam is failliet.
Ik word echt ziedend van die achterlijke plannen, overigens al in het vorige kabinet ontstaan. Iedere brugklasser kan uitrekenen dat zit niet gaat werken.quote:Op maandag 11 november 2024 21:49 schreef Fretwork het volgende:
In de categorie: doordachte plannen. De vernieuwing van de kinderopvang, met waarschijnlijk een tekort aan werknemers de komende 8 jaar van 6000–>42000.
“ Als de vraag stijgt, zullen tot het nieuwe systeem er in 2027 is, ook de prijzen stijgen. "Wanneer het aanbod de extra vraag niet kan bijbenen, kan dit leiden tot prijsstijgingen en wachtlijsten." En dat pakt vooral slecht uit voor ouders met een laag inkomen.
Het kabinet is zich hiervan naar eigen zeggen bewust en gaat kijken hoe prijsstijgingen voorkomen kunnen worden. Ook komen er maatregelen om het personeelstekort aan te pakken, onder meer door een subsidieregeling en door medewerkers te vragen meer te werken. In het voorjaar worden meer concrete maatregelen bekend.”
Rapport snuffelstage MBO-4 jaar 1 is ook weer opgeleverd.
Als dit inderdaad een homogene groep is zit er toch wel een probleem in deze groep jongeren. Dit is wel even wat anders dan vriendengroepje met issues. Dan mag je daar best gericht een aanpak voor bedenken. Beetje lullig om het af te schrijven op eerste en tweede generatie arbeidsmigranten.quote:Op maandag 11 november 2024 20:00 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Premier van alle Nederlanders Dick Onbeschooft.
Je kan het uittekenen.quote:Op maandag 11 november 2024 21:54 schreef Szura het volgende:
[..]
Ik word echt ziedend van die achterlijke plannen, overigens al in het vorige kabinet ontstaan. Iedere brugklasser kan uitrekenen dat zit niet gaat werken.
Billy Bob aan het twerken voor Trump, we komen nooit meer van Amerika af.quote:Premier Schoof hoopt een vriendschappelijke band op te bouwen met aankomend president Trump van de Verenigde Staten. Een goede verstandhouding met hem is belangrijk, zegt Schoof in het radioprogramma NOS Met het Oog op Morgen. "Het is in het belang van Nederland om in te schatten wat hij van plan is en om daar op een goede manier op te reageren."
Tijdens zijn eerste presidentschap tussen 2016 en 2020 bouwde toenmalig premier Rutte ook een goede relatie op met Trump. "Het is zeker mijn bedoeling om dat ook te doen", aldus Schoof.
"Het is belangrijk dat onze relaties goed zijn en dat we goed voeling houden met wat er de komende maanden wordt bedacht." De premier benadrukt dat Trump een zakenman is, die "deals" wil sluiten. "Dan moeten wij zorgen dat wij die deals hebben."
quote:Eerder op de avond sprak Schoof telefonisch met Trump. Het gesprek ging onder meer over de onderlinge handelsrelatie en de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Het viel Schoof op dat de nieuwe president "erg geïnteresseerd" is in Nederland.
Trump deed in zijn verkiezingscampagne stellige uitspraken over de rol van Amerika in Europa, met de belangrijkste boodschap: America First. Toch denkt Schoof dat de Republikeinse politicus nog bezig is met het bepalen van zijn positie ten opzichte van Nederland. "Hij is echt aan het zoeken hoe hij dat moet doen."
Nederland blijft toch een klein GOAT-landje! Volledig vertrouwen in onze handelsdrift.quote:
Stukje VOC-mentaliteit.quote:Op maandag 11 november 2024 23:18 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Nederland blijft toch een klein GOAT-landje! Volledig vertrouwen in onze handelsdrift.
TOCH??!!quote:Op maandag 11 november 2024 23:19 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Stukje VOC-mentaliteit.
quote:Op maandag 11 november 2024 22:53 schreef Szura het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)-uit-albanie-ophalen
De BFF van ONZE Mark Rutte die het afbreken van de rechtsstaat zou voorbereiden om deportaties mogelijk te maken? Ik ben geschokt.quote:Op dinsdag 12 november 2024 08:03 schreef Steven184 het volgende:
[..]
„De zoveelste anti-Italiaanse uitspraak door een communistische rechter”, reageerde Matteo Salvini
Senaatsvoorzitter Ignazio La Russa, partijgenoot van premier Giorgia Meloni bij het radicaal-rechtse Broeders van Italië, merkte op dat magistraten „moeten respecteren dat rechts de verkiezingen won”. Hij hintte op een mogelijke grondwetshervorming die „de relatie tussen politiek en magistratuur duidelijker kan stellen”.
Nog heel even en we hebben nergens meer een rechtsstaat
Weet je waar ze de relatie tussen politiek en magistratuur bijzonder duidelijk hadden gesteld?quote:Op dinsdag 12 november 2024 08:03 schreef Steven184 het volgende:
[..]
„De zoveelste anti-Italiaanse uitspraak door een communistische rechter”, reageerde Matteo Salvini
Senaatsvoorzitter Ignazio La Russa, partijgenoot van premier Giorgia Meloni bij het radicaal-rechtse Broeders van Italië, merkte op dat magistraten „moeten respecteren dat rechts de verkiezingen won”. Hij hintte op een mogelijke grondwetshervorming die „de relatie tussen politiek en magistratuur duidelijker kan stellen”.
Nog heel even en we hebben nergens meer een rechtsstaat
Voor ik een echte conclusie kan trekken moet ik eerst de hele uitspraak lezen, maar als dit de belangrijkste redenering is vind ik dat het hof onwaardig. Dit is de gedachtegang van een kind van vijf. Toevallig ook precies de verdediging van Shell, ik heb geen idee waarom je zo'n zwak verweer zou overnemen. In eerste instantie heeft de rechter ook aangetoond dat dit verweer niet klopt, benieuwd waarom dit argument nu ineens wel op zou gaan.quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:06 schreef Szura het volgende:
Omdat concurrenten de vervuilende teringzooi zullen overnemen, houden we de status quo maar liever gewoon in stand. Gaaf land!
Dat staat gewoon in het wetboek van Strafrecht.quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:23 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
We gaan voortaan ook geen drugslabs meer oprollen, want iemand anders neemt daarna de productie toch wel weer over.
Om het denkniveau van deze redenering even weer te geven.
Gelukkig hebben we in Nederland nog de altijd neutrale politie om ons te beschermen tegen de politiek.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:39 schreef AllesKaputt het volgende:
[..]
Weet je waar ze de relatie tussen politiek en magistratuur bijzonder duidelijk hadden gesteld?
Groetjes, Roland Freisler.
Bescherming tegen klimaatverandering is een mensenrecht, ook weer bevestigd door het hof. En juist bedrijven als Shell dragen een verantwoordelijkheid, zover wil het hof ook nog gaan. Maar om daar dan concreet iets aan vast te koppelen? Dat gaat niet want er zijn ook nog andere bedrijven, ofzo. Jij zal als aandeelhouder ongetwijfeld blij zijn, maar deze gedachtegang rammelt aan alle kanten. Juist door de eigen verantwoordelijkheid die Shell heeft is het niet zo rullevant wat andere bedrijven doen.quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:29 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Dat staat gewoon in het wetboek van Strafrecht.
Denk dat dit alleen werkt als je gelijk de grootste concurrenten of een overkoepelend orgaan of brancheorganisatie meeneemt in de aanklacht.quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:46 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Bescherming tegen klimaatverandering is een mensenrecht, ook weer bevestigd door het hof. En juist bedrijven als Shell dragen een verantwoordelijkheid, zover wil het hof ook nog gaan. Maar om daar dan concreet iets aan vast te koppelen? Dat gaat niet want er zijn ook nog andere bedrijven, ofzo. Jij zal als aandeelhouder ongetwijfeld blij zijn, maar deze gedachtegang rammelt aan alle kanten. Juist door de eigen verantwoordelijkheid die Shell heeft is het niet zo rullevant wat andere bedrijven doen.
Overigens is het niet zo dat Shell niets hoeft te doen, ze moeten nog steeds hun uitstoot terugdringen, maar enkele aanvullende opdrachten zijn wel weggevallen. Op basis van zeer povere argumenten. Toch maar weer een tripje naar de Hoge Raad maken dan maar, paar jaar vertraging erbij, hoera!
Ik vind het inderdaad onzin dat 1 bedrijf zijn scope 3 moet reduceren en de andere bedrijven niet. Dat een bedrijf eigen uitstoot moet terugdringen heb ik geen enkele moeite mee, maar ik zou toch wel graag zien dat dit gewoon fatsoenlijk in de wet geregeld wordt zodat we praten over "gelijke monikken, gelijke kappen".quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:46 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Bescherming tegen klimaatverandering is een mensenrecht, ook weer bevestigd door het hof. En juist bedrijven als Shell dragen een verantwoordelijkheid, zover wil het hof ook nog gaan. Maar om daar dan concreet iets aan vast te koppelen? Dat gaat niet want er zijn ook nog andere bedrijven, ofzo. Jij zal als aandeelhouder ongetwijfeld blij zijn, maar deze gedachtegang rammelt aan alle kanten. Juist door de eigen verantwoordelijkheid die Shell heeft is het niet zo rullevant wat andere bedrijven doen.
Overigens is het niet zo dat Shell niets hoeft te doen, ze moeten nog steeds hun uitstoot terugdringen, maar enkele aanvullende opdrachten zijn wel weggevallen. Op basis van zeer povere argumenten. Toch maar weer een tripje naar de Hoge Raad maken dan maar, paar jaar vertraging erbij, hoera!
Hoezeer ik ook eens ben met dat de bedrijven veel meer moeten doen om bij te dragen aan de reductie snap ik wel dat het wel lastig verhaal wordt als je één bedrijf eruit pikt. Je zou eigenlijk moeten willen dat de wetgever (hallo kabinet + Kamer) hier iets voor bedenkt en dus van alle bedrijven die actief zijn in Nederland eist dat ze meer doen.quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:46 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
In principe moet de overheid met deze uitspraken ook gewoon een goede wet kunnen invoeren lijkt me. Maar dat zal wel niet gebeuren met de Vroem-vroem en de rode dieselloversquote:Op dinsdag 12 november 2024 11:51 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Ik vind het inderdaad onzin dat 1 bedrijf zijn scope 3 moet reduceren en de andere bedrijven niet. Dat een bedrijf eigen uitstoot moet terugdringen heb ik geen enkele moeite mee, maar ik zou toch wel graag zien dat dit gewoon fatsoenlijk in de wet geregeld wordt zodat we praten over "gelijke monikken, gelijke kappen".
quote:Op dinsdag 12 november 2024 12:03 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Hoezeer ik ook eens ben met dat de bedrijven veel meer moeten doen om bij te dragen aan de reductie snap ik wel dat het wel lastig verhaal wordt als je één bedrijf eruit pikt. Je zou eigenlijk moeten willen dat de wetgever (hallo kabinet + Kamer) hier iets voor bedenkt en dus van alle bedrijven die actief zijn in Nederland eist dat ze meer doen.
Dit dusquote:Op dinsdag 12 november 2024 12:04 schreef Fretwork het volgende:
[..]
In principe moet de overheid met deze uitspraken ook gewoon een goede wet kunnen invoeren lijkt me. Maar dat zal wel niet gebeuren met de Vroem-vroem en de rode diesellovers
Jimmy Carter over 4 jaar proberen?quote:Op dinsdag 12 november 2024 12:15 schreef VoMy het volgende:
[ afbeelding ]
Ik krijg het vermoeden dat de jaren toch een beetje beginnen te tellen voor Genocide Joe.
@:Mani89
Om te beginnen moet je beseffen dat dit een Nederlandse zaak is, tegen een Nederlands bedrijf. Een bedrijf dat verantwoordelijk is voor meer dan 1% van de wereldwijde CO2-uitstoot, een bedrijf dat ook hoog genoteerd staat in alle lijstjes van grootste uitstoters op aarde. Een bedrijf dat tevens in 1968 (!) al wist dat het verbranden van fossiele brandstoffen serieuze gezondheidsproblemen kan opleveren, een bedrijf dat in de jaren daarna regelmatig onderzoek liet doen naar de gevolgen van de eigen bedrijfsvoering, waarna men in 1986 al tot de volgende conclusie kwam:quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:51 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Ik vind het inderdaad onzin dat 1 bedrijf zijn scope 3 moet reduceren en de andere bedrijven niet. Dat een bedrijf eigen uitstoot moet terugdringen heb ik geen enkele moeite mee, maar ik zou toch wel graag zien dat dit gewoon fatsoenlijk in de wet geregeld wordt zodat we praten over "gelijke monikken, gelijke kappen".
Een bedrijf dat daarna de bedrijfsvoering niet heeft aangepast, nee, men heeft klimaatontkenners ingehuurd om verwarring te zaaien en is de productie alleen nog maar verder op gaan voeren. Shell is niet 1 bedrijf, Shell is een van de redenen dat we überhaupt met klimaatverandering te maken hebben. En ja, daar zijn meer bedrijven verantwoordelijk voor, maar dan komen we terug op het eerste punt: we hebben het hier over een Nederlandse zaak tegen een (ooit) Nederlands bedrijf. ExxonMobil aanklagen gaat wat lastiger vanuit Nederland. Ik weet niet of je ooit het stuk van de Correspondent over Shell hebt gelezen, maar dag mag je anders zonder meer wel even doen. Het opnemen voor dat bedrijf is een beetje als... nouja, verzin maar iets ergs. Follow the Money heeft er ook nog wel een aardig artikel over geschreven, we moeten niet doen alsof Shell een of ander willoos slachtoffer is, als we om te beginnen dat even kunnen laten varen. ‘Een toename van het CO2-gehalte in de atmosfeer zou kunnen leiden tot het zogenaamde broeikaseffect [..] dat voldoende zou zijn om grote klimaatveranderingen teweeg te brengen.' Dit ‘risico’ is te danken aan ‘de afvalverwerking van fossiele brandstoffen.’ Hun eigen woorden. We noteren het jaar van de heer 1975.quote:‘Wetenschappers zijn het er in grote mate over eens dat de toename van broeikasgassen voor opwarming van de aarde zorgt,’ schreven Shells onderzoekers. De modellen wezen op ‘significante veranderingen van de zeespiegel, oceaanstromingen, neerslagpatronen, regionale temperaturen en van het weer.’
‘Zulke relatief snelle en dramatische veranderingen hebben gevolgen voor de leefomgeving van mensen, voor hun toekomstige levensstandaard en voedselvoorraden, met potentieel grote sociale, economische en politieke consequenties van dien.’
En daar is natuurlijk geen speld tussen te krijgen. Ieder land moet het zijne doen, dat hebben landen ook met elkaar afgesproken tijdens alle klimaatconferenties en het staat ook simpelweg genoteerd in alle klimaatverdragen en akkoorden. Deze redenering zou je uiteraard meteen moeten doortrekken naar alle bedrijven, ook die dragen hun verantwoordelijkheid en kunnen niet wijzen naar andere bedrijven. Over Urgenda gesproken trouwens: wist je dat we helemaal geen bescherming tegen klimaatverandering hadden? Dat mensenrecht bestond helemaal niet. Het is dankzij de Nederlandse rechter dat we dit recht nu wél hebben. Kom je terug op de ruimte voor interpretatie die de Nederlandse rechter volgens onze rechtstraditie heeft. In de zaak Urgenda is de Nederlandse rechter tot de conclusie gekomen dat burgers op basis van artikel 2 en 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens bescherming verdienen tegen de gevolgen van klimaatverandering en dat de staat passende maatregelen dient te nemen tegen de dreiging van een gevaarlijke klimaatverandering. Artikel 2 gaat over het recht op leven en artikel 8 over het recht op respect voor privé- en familieleven. Dat heeft in principe niets met klimaatverandering te maken, zou je denken, maar de rechter heeft deze artikelen als kapstok gekozen om een nieuw recht op bescherming tegen klimaatverandering te creëren. Want, door klimaatverandering zou je recht op leven uiteindelijk wel bedreigd kunnen worden. En als je huis wegspoelt door een door klimaatverandering veroorzaakte storm is je recht op privé- en familieleven ook wel danig geschaad. Deze interpretatie was er alleen nog niet, daar hadden we een rechter voor nodig. Niemand vond het nodig om ons te beschermen tegen klimaatverandering, we hadden een rechter nodig om ons die bescherming te geven. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft dit jaar pas bevestigd dat staten op basis van mensenrechten verplicht zijn om maatregelen te nemen om klimaatverandering tegen te gaan, en om beleid aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering. Hebben we dus rechters voor nodig he, aan de politiek hebben we niets.quote:Mede gelet op de hiervoor in 4.2 genoemde ernstige gevolgen die een gevaarlijke klimaatverandering heeft, kan bij deze deelverantwoordelijkheid niet het verweer worden aanvaard dat een staat geen verantwoordelijkheid behoeft te nemen omdat andere landen zich niet aan hun deelverantwoordelijkheid houden. Ook het verweer dat het eigen aandeel in de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen maar zeer gering is en een vermindering van de uitstoot vanaf het eigen grondgebied weinig verschil op mondiale schaal maakt, kan niet worden aanvaard. Aanvaarding van deze verweren zou immers ertoe leiden dat een land zich eenvoudig aan zijn deelverantwoordelijkheid zou kunnen onttrekken door te wijzen op andere landen of op zijn geringe aandeel. Als daarentegen dit verweer is uitgesloten, kan ieder land effectief worden aangesproken op zijn aandeel in de uitstoot en is de kans het grootst dat alle landen ook daadwerkelijk hun bijdrage leveren, overeenkomstig de beginselen die zijn neergelegd in de hiervoor in 5.7.2 geciteerde preambule van het VN-Klimaatverdrag.
quote:De rechtbank betrekt in de invulling van de ongeschreven zorgvuldigheidsnorm ook de internationaal breed uitgedragen en onderschreven noodzaak dat bedrijven daadwerkelijk verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van Scope 3 emissies. Die noodzaak wordt sterker gevoeld ten aanzien van de gevallen waarin deze emissies het leeuwendeel van de CO2-uitstoot van een bedrijf vormen, zoals het geval is bij bedrijven die fossiele brandstoffen produceren en verkopen. Bij de Shell-groep zijn ongeveer 85% van haar emissies Scope 3-emissies (zie 2.5.5.).
quote:RDS betoogt dat de reductieverplichting geen effect zal hebben of zelfs contraproductief zal zijn, omdat de plaats van de Shell-groep zal worden ingenomen door concurrenten. Ook als dat zou kloppen, kan dat RDS niet baten. Vanwege de zwaarwegende belangen die worden gediend met de reductieverplichting, kan dit argument niet rechtvaardigen dat op voorhand wordt aangenomen dat RDS deze verplichting niet hoeft na te komen. Hier is mede van belang dat iedere reductie van de uitstoot van broeikasgassen een positief effect heeft op het tegengaan van een gevaarlijke klimaatverandering. Iedere reductie betekent immers dat meer ruimte overblijft in het koolstofbudget. De rechtbank onderkent dat RDS dit probleem op wereldschaal niet alleen kan oplossen. Dat ontslaat RDS echter niet van haar individuele deelverantwoordelijkheid om het hare te doen ten aanzien van de emissies van de Shell-groep waar zij controle en invloed over heeft.82
4.4.50.
Verder is het de vraag of dit argument van RDS feitelijk opgaat. Dit argument veronderstelt namelijk perfecte substitutie, waarbij de plaats van de Shell-groep één op één zal worden ingenomen door anderen. Het is echter zeer de vraag of dat verschijnsel zich zal voordoen. Dat kan niet zonder meer worden afgeleid uit het door RDS genoemde voorbeelden en het door haar (als productie RK-35) overgelegde Mulder-rapport. De voorbeelden dateren van vóór het Akkoord van Parijs. Niet kan dus zonder meer worden aangenomen dat het nu en in de toekomst hetzelfde zal gaan. Verder lijkt het Mulder-rapport een momentopname. Het Mulder-rapport lijkt ook alleen uit gaan van een ‘business as usual’ scenario en niet van andere scenario’s, waarin ook andere olie- en gasbedrijven hun investeringen in olie- en gas beperken, vrijwillig, gedwongen of omdat aandeelhouders zich terugtrekken, of vanwege het beschikbaar komen van wereldwijde duurzame methodes van energieopwekking, in het streven om aan de doelstellingen van het Akkoord van Parijs te voldoen. Ook andere bedrijven moeten mensenrechten respecteren. Tot slot houdt het Mulder-rapport geen rekening met de causale relatie tussen productiebeperking en emissieverlaging. Het Production Gap Report (zie 2.4.6.) vermeldt dat uit onderzoek volgt dat er wél een causale relatie bestaat productiebeperking en emissieverlaging:
“..studies using elasticities from the economics literature have shown that for oil, each barrel left undeveloped in one region will lead to 0.2 to 0.6 barrels not consumed globally over the longer term.” 83
En daarna het TdF-parcours doorzagen?quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:54 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
En nu ga ik het vonnis lezen.
Dat stond eigenlijk ook nog op de planning voor vandaag ja. Toch altijd jammer als er dit soort onbelangrijke zaken tussendoor komen.quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:59 schreef VoMy het volgende:
[..]
En daarna het TdF-parcours doorzagen?
quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:38 schreef Szura het volgende:
De politie kiest de kant van rechtsextremisten, dat verwacht je toch ook niet nadat ze eerder al de terrorboeren faciliteerden en klimaatdemonstranten van de straat spoten
VOORBESCHOUWINGEDquote:Op dinsdag 12 november 2024 13:54 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Om te beginnen moet je beseffen dat dit een Nederlandse zaak is, tegen een Nederlands bedrijf. Een bedrijf dat verantwoordelijk is voor meer dan 1% van de wereldwijde CO2-uitstoot, een bedrijf dat ook hoog genoteerd staat in alle lijstjes van grootste uitstoters op aarde. Een bedrijf dat tevens in 1968 (!) al wist dat het verbranden van fossiele brandstoffen serieuze gezondheidsproblemen kan opleveren, een bedrijf dat in de jaren daarna regelmatig onderzoek liet doen naar de gevolgen van de eigen bedrijfsvoering, waarna men in 1986 al tot de volgende conclusie kwam:
[..]
Een bedrijf dat daarna de bedrijfsvoering niet heeft aangepast, nee, men heeft klimaatontkenners ingehuurd om verwarring te zaaien en is de productie alleen nog maar verder op gaan voeren. Shell is niet 1 bedrijf, Shell is een van de redenen dat we überhaupt met klimaatverandering te maken hebben. En ja, daar zijn meer bedrijven verantwoordelijk voor, maar dan komen we terug op het eerste punt: we hebben het hier over een Nederlandse zaak tegen een (ooit) Nederlands bedrijf. ExxonMobil aanklagen gaat wat lastiger vanuit Nederland. Ik weet niet of je ooit het stuk van de Correspondent over Shell hebt gelezen, maar dag mag je anders zonder meer wel even doen. Het opnemen voor dat bedrijf is een beetje als... nouja, verzin maar iets ergs. Follow the Money heeft er ook nog wel een aardig artikel over geschreven, we moeten niet doen alsof Shell een of ander willoos slachtoffer is, als we om te beginnen dat even kunnen laten varen. ‘Een toename van het CO2-gehalte in de atmosfeer zou kunnen leiden tot het zogenaamde broeikaseffect [..] dat voldoende zou zijn om grote klimaatveranderingen teweeg te brengen.' Dit ‘risico’ is te danken aan ‘de afvalverwerking van fossiele brandstoffen.’ Hun eigen woorden. We noteren het jaar van de heer 1975.
Milieudefensie heeft deze zaak aangespannen omdat Shell het meest vervuilende bedrijf van het land is, en natuurlijk ook gewoon de grootste naam. Met het idee dat deze zaak navolging zou krijgen, in binnen- en buitenland. Het is een beetje dom om te doen alsof Shell zielig is omdat ze als enige worden aangeklaagd, nee, ze worden als eerste aangeklaagd. Milieudefensie heeft in Nederland al meerdere andere slachtoffers op het oog, waaronder ING. Al is het een beetje de vraag of hun strategie na deze uitspraak gaat veranderen. In het buitenland zijn er ook vergelijkbare zaken gekomen, zo is in Frankrijk Total voor de rechter gedaagd. Die zaak speelt al jaren, het duurt alleen een eeuwigheid voor er een uitspraak komt. In eerste instantie werd de zaak namelijk van tafel geveegd omdat de organisatie die Total wilde aanklagen niet-ontvankelijk zou zijn. Voor je zo'n zaak kunt aanspannen moet je eerst kunnen aantonen dat je direct wordt getroffen door de handelingen van een bedrijf, dat is in Nederland relatief makkelijk aan te tonen, maar in andere landen ligt de lat veel hoger. Je hebt in ieder land ook een andere rechterlijke traditie, in Frankrijk is het bijvoorbeeld heel normaal dat de rechter een strikte interpretatie van het recht naleeft, terwijl we in Nederland juist de traditie hebben dat de rechter er is om de gaten in het recht op te vullen. Als er in Nederland een wet is die ruimte laat voor interpretatie dan mag de rechter die ruimte nemen, als er überhaupt geen wet is dan mag de rechter een eerste aanzet geven tot het scheppen van zo'n wet. In Frankrijk sturen ze je in dat geval meteen terug naar de politiek, de rechter wil daar liever geen uitspraak over doen. Toch is daar in de zaak tegen Total van afgeweken, die zaak is uiteindelijk ontvankelijk verklaard. De status daar is dat de zaak er nu wél mag komen, maar op een uitspraak wachten we nog steeds. Hoe dan ook: Shell is niet de enige in zijn sector die voor de rechter wordt gedaagd. Dat is alvast weer een belangrijk puntje om te noteren. De zaak tegen Shell is geen eindpunt, maar een beginpunt, knoop dat in je oortjes.
Eigenlijk zag je hetzelfde bij Urgenda, de zaak tegen de Nederlandse staat. De Nederlandse staat vond zichzelf ook zo zielig, want zij waren de enige die werden aangeklaagd. Maar alle andere landen dan? Nou, daar maakte de Hoge Raad meteen korte metten mee:
[..]
En daar is natuurlijk geen speld tussen te krijgen. Ieder land moet het zijne doen, dat hebben landen ook met elkaar afgesproken tijdens alle klimaatconferenties en het staat ook simpelweg genoteerd in alle klimaatverdragen en akkoorden. Deze redenering zou je uiteraard meteen moeten doortrekken naar alle bedrijven, ook die dragen hun verantwoordelijkheid en kunnen niet wijzen naar andere bedrijven. Over Urgenda gesproken trouwens: wist je dat we helemaal geen bescherming tegen klimaatverandering hadden? Dat mensenrecht bestond helemaal niet. Het is dankzij de Nederlandse rechter dat we dit recht nu wél hebben. Kom je terug op de ruimte voor interpretatie die de Nederlandse rechter volgens onze rechtstraditie heeft. In de zaak Urgenda is de Nederlandse rechter tot de conclusie gekomen dat burgers op basis van artikel 2 en 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens passende maatregelen te nemen tegen de dreiging van een gevaarlijke klimaatverandering. Artikel 2 gaat over het recht op leven en artikel 8 over het recht op respect voor privé- en familieleven. Dat heeft in principe niets met klimaatverandering te maken, zou je denken, maar de rechter heeft deze artikelen als kapstok gekozen om een nieuw recht op bescherming tegen klimaatverandering te creëren. Want, door klimaatverandering zou je recht op leven uiteindelijk wel bedreigd kunnen worden. En als je huis wegspoelt door een door klimaatverandering veroorzaakte storm is je recht op privé- en familieleven ook wel danig geschaad. Deze interpretatie was er alleen nog niet, daar hadden we een rechter voor nodig. Niemand vond het nodig om ons te beschermen tegen klimaatverandering, we hadden een rechter nodig om ons die bescherming te geven. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft dit jaar pas bevestigd dat staten op basis van mensenrechten verplicht zijn om maatregelen te nemen om klimaatverandering tegen te gaan, en om beleid aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering. Hebben we dus rechters voor nodig he, aan de politiek hebben we niets.
Het Europees Hof heeft ons definitief een nieuw mensenrecht gegeven, we verdienen bescherming tegen klimaatverandering, hoera! Het Hof heeft ook bepaald dat we als bezorgde burgers toegang moeten houden tot de rechter in klimaatzaken, een van die dingen waar je in de Nederlandse politiek steeds over hoort dat we dat zo snel mogelijk moeten afschaffen. De burger die zomaar naar de rechter kan stappen? Moeten we niet willen. Aan de ene kant heb je dus een Europese rechter die zegt dat toegang tot het recht belangrijk is (goh), aan de andere kant hebben we politici die het liefst zouden zien dat niemand meer naar de rechter kan stappen. En jullie verwachten iets van de politiek? Haha.
Ook wel leuk trouwens dat de zaak Urgenda in allerlei landen navolging heeft gekregen, met in sommige landen ook een vergelijkbaar resultaat. In België kwam er precies hetzelfde uit, bijvoorbeeld. Ook daar moest de overheid meer gaan doen. In andere landen had je soms andere resultaten, wat dan toch ook vooral te maken heeft met het verschil tussen de verschillende rechtsstelsels en ook rechtstradities. Dat zou een overkoepelende zaak nogal ingewikkeld maken, dat zou alleen via de Europese rechter kunnen maar voor je bij de Europese rechter kunt komen moet je eerst een zaak op nationaal niveau beginnen. Overkoepelend klinkt dus leuk, maar werkt in de praktijk niet. Dan kom je uit bij wetgeving, maar hallo, uit welk ei komen jullie? Dit zijn echt de gevallen waar we een rechter nodig hebben en die laat het in dit geval volledig afweten. Terwijl de eerste uitspraak nog zo mooi was. Mijn hart huilt dat dit zomaar van tafel is geveegd.
[..]
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jack does it in real time...
quote:Op dinsdag 12 november 2024 15:18 schreef Fretwork het volgende:
Muur om Amersfoort heen
Stem op Fretwork
Wil nog naar huis vandaag, doe maar nietquote:Op dinsdag 12 november 2024 15:18 schreef Fretwork het volgende:
Muur om Amersfoort heen
Stem op Fretwork
Ik probeer radicale users op kantoor te houdenquote:
Zodat ze lekker gaan Fokken?quote:Op dinsdag 12 november 2024 17:22 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ik probeer radicale users op kantoor te houden
Wat moet ik andersquote:Op dinsdag 12 november 2024 17:44 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Zodat ze lekker gaan Fokken?
Zulke slimme posts schrijven en dan nog niet geleerd hebben dat je echte betogen moet schrijven via Word of zonodig je notities app.quote:Op dinsdag 12 november 2024 21:05 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Ik ben serieus een paar uur bezig geweest met een analyse van de uitspraak van het hof, ik druk op invoeren en de hele tekst verdwijnt.
Nou, stik er dan maar in.
Doe ik doorgaans wel, maar nu een keertje niet. Erg jammer.quote:Op dinsdag 12 november 2024 21:35 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Zulke slimme posts schrijven en dan nog niet geleerd hebben dat je echte betogen moet schrijven via Word of zonodig je notities app.
Leg mij dit maar uit.
Het zal het leed niet verzachten maar misschien toch interessant: bij de dag podcast van de Npo radio1 geeft een jurist gespecialiseerd in klimaatzaken een analyse van de uitspraak.quote:Op dinsdag 12 november 2024 21:05 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Ik ben serieus een paar uur bezig geweest met een analyse van de uitspraak van het hof, ik druk op invoeren en de hele tekst verdwijnt.
Nou, stik er dan maar in.
Het is toevallig ook mijn specialisme. Al kun je eigenlijk op dit specifieke gebied geen specialist zijn, de zaak tegen Shell is in feite een primeur. Daarom is de zaak ook zo interessant, ik kan in ieder geval wel al zeggen dat de boel uiteraard een stuk genuanceerder ligt dan je in eerste instantie bij de NOS kon lezen. Verder kan ik het hof op een aantal punten echt totaal niet volgen, misschien morgen nog eens een poging wagen.quote:Op dinsdag 12 november 2024 21:55 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het zal het leed niet verzachten maar misschien toch interessant: bij de dag podcast van de Npo radio1 geeft een jurist gespecialiseerd in klimaatzaken een analyse van de uitspraak.
Het is niet bepaald mijn vakgebied maar wat onder andere ter sprake kwam is dat het hof tussen de regels door ook al richting gaf hoe deze zaak als die op punten anders ingestoken wordt wel degelijk kans maakt want de basale verantwoordelijkheid is wel degelijk bevestigd, ook voor scope 3 emissies.quote:Op dinsdag 12 november 2024 22:16 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Het is toevallig ook mijn specialisme. Al kun je eigenlijk op dit specifieke gebied geen specialist zijn, de zaak tegen Shell is in feite een primeur. Daarom is de zaak ook zo interessant, ik kan in ieder geval wel al zeggen dat de boel uiteraard een stuk genuanceerder ligt dan je in eerste instantie bij de NOS kon lezen. Verder kan ik het hof op een aantal punten echt totaal niet volgen, misschien morgen nog eens een poging wagen.
Dat klopt inderdaad, een nieuwe zaak tegen Shell met een andere insteek lijkt op basis van deze uitspraak bijzonder kansrijk.quote:Op dinsdag 12 november 2024 22:34 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het is niet bepaald mijn vakgebied maar wat onder andere ter sprake kwam is dat het hof tussen de regels door ook al richting gaf hoe deze zaak als die op punten anders ingestoken wordt wel degelijk kans maakt want de basale verantwoordelijkheid is wel degelijk bevestigd, ook voor scope 3 emissies.
Er komt onvermijdelijk cassatie alleen kan daar geen anders geformuleerde rechtsvraag gesteld worden, daarvoor zal een nieuwe zaak gestart moeten worden.
Vast onderdeel van ‘the process’.quote:Op woensdag 13 november 2024 08:22 schreef Koffieplanter het volgende:
https://streamable.com/fi6t5d
Nieuwe free throw routine just dropped: een vinger in je anus steken en er aan ruiken.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 13 november 2024 08:22 schreef Koffieplanter het volgende:
https://streamable.com/fi6t5d
Nieuwe free throw routine just dropped: een vinger in je anus steken en er aan ruiken.
DOGEquote:Op woensdag 13 november 2024 10:05 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ x ]
Dit is echt de donkerste tijdlijn.
Overigens is Zuid-Afrikaan Elon Musk natuurlijk een wonderful American!
Letterlijk de naam van een cryptomunt die Musk al jaren aan het promoten is, maar verder zijn we totaal niet corrupt.quote:
Musk is mentaal echt nooit verder gekomen dan een 6-jarige.quote:Op woensdag 13 november 2024 10:07 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Letterlijk de naam van een cryptomunt die Musk al jaren aan het promoten is, maar verder zijn we totaal niet corrupt.
quote:Op woensdag 13 november 2024 10:05 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ x ]
Is Dawkins aan het dementeren?quote:Op woensdag 13 november 2024 10:18 schreef VoMy het volgende:
[..]
[ x ]
Heeft het beste met de wereld voor!
Weet je wie ook best nauw betrokken was bij het politieke reilen en zeilen van een land waar hij in eerste instantie geen burger van was?quote:Op woensdag 13 november 2024 10:05 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ x ]
Het kan bijna niet anders dan dat jij hier doelt op Che Guevara.quote:Op woensdag 13 november 2024 10:20 schreef AllesKaputt het volgende:
[..]
Weet je wie ook best nauw betrokken was bij het politieke reilen en zeilen van een land waar hij in eerste instantie geen burger van was?
Walter Ulbrichtquote:Op woensdag 13 november 2024 10:20 schreef AllesKaputt het volgende:
[..]
Weet je wie ook best nauw betrokken was bij het politieke reilen en zeilen van een land waar hij in eerste instantie geen burger van was?
quote:Op woensdag 13 november 2024 10:21 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Het kan bijna niet anders dan dat jij hier doelt op Che Guevara.
Jullie slapen met Das Kapital onder jullie hoofdkussen?quote:
De altijd criminele Elon M. die zichzelf mag gaan reguleren genotquote:Op woensdag 13 november 2024 10:07 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Letterlijk de naam van een cryptomunt die Musk al jaren aan het promoten is, maar verder zijn we totaal niet corrupt.
Ik lees iedere dag het Communistisch Manifest voor het slapengaan.quote:Op woensdag 13 november 2024 10:58 schreef AllesKaputt het volgende:
[..]
[..]
Jullie slapen met Das Kapital onder jullie hoofdkussen?
AMERICA FIRSTquote:Op woensdag 13 november 2024 11:02 schreef DeeBee het volgende:
[..]
De altijd criminele Elon M. die zichzelf mag gaan reguleren genot
De ongereguleerde social media-aids die nog minder gereguleerd gaat worden, stukje open riool
En de media blijven langs de zijlijn toekijken alsof het scorebord wordt bijgehouden. Genietings.quote:Op woensdag 13 november 2024 12:37 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
De racistische onderbuik van Geert Milders wordt ook weer volop geleegd. De treinen worden as we speak opgestart.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 13 november 2024 12:44 schreef hhh38 het volgende:
Gelukkig is er ook goed nieuws. Zaterdag krijgen Wout Brama, Ricardo van Rhijn en Ruud Vormer hun welverdiende afscheid van Oranje!Braafheid speelde nog in de WK-finale toch? En daarna niets meer?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 13 november 2024 12:57 schreef VoMy het volgende:
[..]
Braafheid speelde nog in de WK-finale toch? En daarna niets meer?
De feiteloze beweringen worden gretig in chocoladeletters op de NOS liveblog geknald, stukje fact free worldquote:Op woensdag 13 november 2024 12:37 schreef Alaphilippe_ het volgende:
[..]
En de media blijven langs de zijlijn toekijken alsof het scorebord wordt bijgehouden. Genietings.
Hij speelde nog 2 oefeninterlands in 2011!quote:Op woensdag 13 november 2024 12:57 schreef VoMy het volgende:
[..]
Braafheid speelde nog in de WK-finale toch? En daarna niets meer?
Het enige i-woord dat Kerrolain kent is INNOVATIE.quote:Op woensdag 13 november 2024 13:10 schreef DeeBee het volgende:
We zien paralellen met de jaren 30 en 40, daarom richten we ons nu op specifieke bevolkingsgroepen en geven die overal de schuld van!
De ironie zal Kerrolain ontgaan
We hebben eindelijk een coach. Op naar de 82-0.quote:Op woensdag 13 november 2024 09:12 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Vast onderdeel van ‘the process’.
Jouw Cavs blijven het goed doen. Geen idee waar dat ineens vandaan komt.
Maar?quote:Op woensdag 13 november 2024 15:05 schreef Slobeend het volgende:
Verdimme, ik was van plan naar de demonstratie te gaan morgen. M'n eerste ooit.
De jaren 30/40 kwamen door antisemitisme, niet door zondebokpolitiek!!!quote:Op woensdag 13 november 2024 13:10 schreef DeeBee het volgende:
We zien paralellen met de jaren 30 en 40, daarom richten we ons nu op specifieke bevolkingsgroepen en geven die overal de schuld van!
De ironie zal Kerrolain ontgaan
De organisatie had trouwens voet bij stuk moeten houden en Sharon had de boel maar op eigen initiatief moeten verbieden. Dit is echt een bizar staaltje Minority Report, waar de Koepel van Universiteiten (sowieso een instituut waar gelijkgeschakeldheid een deugd is) ook gretig aan meedoet door direct te doen alsof er al geweld heeft plaatsgevonden door een klein groepje.quote:Op woensdag 13 november 2024 15:05 schreef Slobeend het volgende:
Dit krijg je ervan als je dat soort toppen gaat houden in fossiele landen die de afgelopen jaren nog een etnische zuivering hebben uitgevoerdquote:Op woensdag 13 november 2024 16:16 schreef DeeBee het volgende:
Ondertussen neemt zelfs Azerbaijan of all people ons de maat
MAAR WAT ZIJN WIJ GOED HE
Eens.quote:Op woensdag 13 november 2024 17:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
De organisatie had trouwens voet bij stuk moeten houden en Sharon had de boel maar op eigen initiatief moeten verbieden. Dit is echt een bizar staaltje Minority Report, waar de Koepel van Universiteiten (sowieso een instituut waar gelijkgeschakeldheid een deugd is) ook gretig aan meedoet door direct te doen alsof er al geweld heeft plaatsgevonden door een klein groepje.
Er komt duizenden Israëlische hooligans naar Amsterdam en de politie en politiek heeft niets bijzonders door in de aanloop, maar er is een paar dagen later een onderwijsprotest waarin een paar meter door de binnenstad van Utrecht wordt gewandeld n de infiltranten van de politie weten zeker dat het op geweld gaat uitlopen want dat gaat rond in bepaalde kringen maar we kunnen niet zeggen welke. Het is gewoon angst dat er wat mensen met de verkeerde vlaggen gaan wapperen. Als dit over een jaar of 2 wordt geWOB't blijkt het allemaal op niets te berusten.
Ik durf wel toe te geven dat ik niet zou weten hoe ik dit moet invullen. Natuurlijk zijn het in mijn ogen bijna allemaal verachtelijke sujetten, maar hoe ze het nou precies doen op die ministeries van ze, geen idee. Ja, Marjolein Faber kan er geen kut van, maar Dirk Beljaarts? Ik zou het niet weten. Judith Uitermark van Binnenlandse Zaken? Ik was laatst in het binnenland, het is er nog steeds. Is het dan goed of slecht.quote:Op woensdag 13 november 2024 17:51 schreef Alaphilippe_ het volgende:
VVD-Gideon tweede? Nederland is een land vol ransmakaken.
Gave wereld.quote:De wereldwijde CO²-uitstoot blijft toenemen en er is nog steeds “geen teken” dat de wereld een piek heeft bereikt qua uitstoot van fossiele brandstoffen. Dat blijkt woensdag uit een nieuw rapport van Global Carbon Budget, waar ook het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) deel van uitmaakt. In 2024 zal de uitstoot wereldwijd 41,6 miljard ton CO2bedragen. Dat is 1 miljard ton meer dan in 2023. Bovendien blijkt ook dat natuurlijke koolstofputten, zoals de oceaan, alsmaar minder in staat zijn om die CO² op te slaan.
Weet je wie ook lange en langwerpige appartementencomplexen bouwden?quote:Op woensdag 13 november 2024 17:32 schreef Szura het volgende:
https://www.hln.be/buiten(...)udi-arabie~af4dd6cd/
Uitstekend land om een WK voetbal te houden!
Kun je nagaan hoe erg het is tegenwoordig.quote:
We lezen*quote:Op woensdag 13 november 2024 12:31 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Ik lees iedere dag het Communistisch Manifest voor het slapengaan.
Communistisch Mani89-fest klinkt als een matig feestjequote:Op woensdag 13 november 2024 12:31 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Ik lees iedere dag het Communistisch Manifest voor het slapengaan.
Reinette Klever presteert dus het nog een lagere waardering te krijgen dan Faber, dat is bijzonder knap.quote:Op woensdag 13 november 2024 17:49 schreef hhh38 het volgende:
[ afbeelding ]
Ik moet ineens denken aan kunstgras en de veldencompetitie van VVCS
Walgelijkquote:Op woensdag 13 november 2024 15:05 schreef Slobeend het volgende:
Was zij niet degene die zonder Oeganda te informeren, voorstelde om mensen naar Oeganda te sturen?quote:Op woensdag 13 november 2024 20:02 schreef Felagund het volgende:
[..]
Reinette Klever presteert dus het nog een lagere waardering te krijgen dan Faber, dat is bijzonder knap.
Dan plaatsen ze zich een keer voor de CL, is het net als zowat de halve ploeg verkocht is in de zomerquote:
quote:Op woensdag 13 november 2024 21:02 schreef hhh38 het volgende:
[ x ]
“Staatsrechtelijk geweten van de kamer”
Nog altijd de al jaren niet meer actuele "staatsrechtelijk geweten"-kaart bij de SGP spelenquote:Op woensdag 13 november 2024 21:02 schreef hhh38 het volgende:
[ x ]
Ik ook, heb ook overwegen om te gaan, maar vanwege onderwijs/afspraken is dat lastig. Wel erg vreemd dat ze een compleet andere demonstranten deze demonstratie niet door laten gaan.quote:Op woensdag 13 november 2024 21:55 schreef Slobeend het volgende:
[..]ik werk zelf op de universiteit Hans.
Ik heb hem uitgezet. Niet vaak dat ik me zo op kan winden over iets op tv.quote:Op woensdag 13 november 2024 22:10 schreef Alaphilippe_ het volgende:
Ik lees dat de laffe klootzak en bloedhond Wierd Duk weer gevaarlijke headhunting mag verspreiden in Vandaag Inside.
Knap inderdaad hoe je nog slechter kunt presteren dan mevrouw 'Ik ben beleid'. Dat is mi met afstand de meest belachelijke en meme-waardige uitspraak van een politicus dit kwartaal.quote:Op woensdag 13 november 2024 20:02 schreef Felagund het volgende:
[..]
Reinette Klever presteert dus het nog een lagere waardering te krijgen dan Faber, dat is bijzonder knap.
Azerbeidzjan zit dan ook vuistdiep in de reet van Xi Jinping. En papegaait blijkbaar de anti-Westerse propaganda van het totalitaire Chinese regime na. Gebeurt niet alleen daar trouwens, ook in Afrika is China de bewoners aan het ophitsen tegen Europa / de voormalige kolonisten. Maar natuurlijk niet zonder intussen zelf het continent over te nemen met medewerking van zichzelf verrijkende lokale "bestuurders".quote:Op woensdag 13 november 2024 16:16 schreef DeeBee het volgende:
Ondertussen neemt zelfs Azerbaijan of all people ons de maat
MAAR WAT ZIJN WIJ GOED HE
Stukje Trumpisme in Nederland. PVV/FVD/SGP/BBB kun je daar al onder scharen en de VVD gaat ook hard die kant op.quote:Op woensdag 13 november 2024 21:02 schreef hhh38 het volgende:
[ x ]
Headhunting?quote:Op woensdag 13 november 2024 22:10 schreef Alaphilippe_ het volgende:
Ik lees dat de laffe klootzak en bloedhond Wierd Duk weer gevaarlijke headhunting mag verspreiden in Vandaag Inside.
The Line is wel echt een van de debielste megalomane projecten die ik heb gezienquote:Op woensdag 13 november 2024 17:32 schreef Szura het volgende:
https://www.hln.be/buiten(...)udi-arabie~af4dd6cd/
Uitstekend land om een WK voetbal te houden!
Voor iemand die de hele dag in een campertje statistiekjes zit in te kloppen voor zijn eigen hobbyprojectje waar ie de kost mee moet verdienen is zoiets natuurlijk wel ietwat ironisch.quote:Op donderdag 14 november 2024 10:12 schreef Frozen-assassin het volgende:
Stephan met wijsheden. Wat een dystopische werkelijkheid.
Dit kabinet lukt echt helemaal niks.quote:
Alles voor een Fabertastische fotoquote:Op donderdag 14 november 2024 13:03 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Dit kabinet lukt echt helemaal niks.
Nou ja, we hebben weer grenscontroles binnenkort
Laat de Efteling en de dorpskermis met rust. Ik verlies jaarlijks al genoeg geld aan grijpautomaten bij de incidentele kermissen die ik tegenkom. Daar kan echt geen belasting bovenop!quote:Op donderdag 14 november 2024 13:06 schreef Fretwork het volgende:
En woest dat het niet relatief gunstiger is geworden om naar de kermis te gaan en de hele zomer suikerspinnen in mn bek te steken.
Die wijnballen likken zichzelf nietquote:Op donderdag 14 november 2024 13:09 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Laat de Efteling en de dorpskermis met rust. Ik verlies jaarlijks al genoeg geld aan grijpautomaten bij de incidentele kermissen die ik tegenkom. Daar kan echt geen belasting bovenop!
En we mogen (misschien) op 4 trajecten 130 rijden!quote:Op donderdag 14 november 2024 13:03 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Dit kabinet lukt echt helemaal niks.
Nou ja, we hebben weer grenscontroles binnenkort
De btw-verhoging, die in 2026 van kracht wordt, zou dan in het voorjaar weer teruggedraaid moeten worden.quote:Op donderdag 14 november 2024 14:29 schreef Slobeend het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)e-partijen~b5b066c7/
Ja, dan wordt ie dus nooit meer teruggedraaid.quote:Op donderdag 14 november 2024 15:09 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
De btw-verhoging, die in 2026 van kracht wordt, zou dan in het voorjaar weer teruggedraaid moeten worden.
Weet je wat ook ooit teruggedraaid zou worden?
Als je het zo snel weer wil terugdraaien zou het dan niet überhaupt goedkoper zijn om de btw verhoging helemaal niet in te voeren?quote:Op donderdag 14 november 2024 15:09 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
De btw-verhoging, die in 2026 van kracht wordt, zou dan in het voorjaar weer teruggedraaid moeten worden.
Mensen die zeker wisten dat Omtzigt nooit met de PVV in zee zou gaan of dat Trump na 6 januari nooit meer verkiesbaar zou zijn kunnen je vast uitleggen dat je het helemaal verkeerd ziet en dat er gewoon een afspraak ligt om het terug te draaien zodra daar ruimte voor is.quote:Op donderdag 14 november 2024 15:10 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja, dan wordt ie dus nooit meer teruggedraaid.
Het Kwartje van Kok!quote:Op donderdag 14 november 2024 15:09 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
De teruggave van de Duivelsberg?quote:Op donderdag 14 november 2024 15:09 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Nou vooruit. Wat doe je?quote:Op woensdag 13 november 2024 21:55 schreef Slobeend het volgende:
[..]ik werk zelf op de universiteit Hans.
Elkaar helemaal de tyfus in slaan is absoluut geen sport en enkel vermaak voor ongekende proleten.quote:Op vrijdag 15 november 2024 08:00 schreef Szura het volgende:
MAGA-pauper Sjeek Pol overal in het nieuws![]()
Nou ja, nóg minder zuurstofdoorvoer kan die jongen al niet krijgen, dus zelfs een klap voor zijn kanis heeft weinig zin.quote:Op vrijdag 15 november 2024 08:04 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Elkaar helemaal de tyfus in slaan is absoluut geen sport en enkel vermaak voor ongekende proleten.
Desalnietemin hoop ik dat MAGA Jake P. Helemaal de tyfus in wordt geslagen door verkrachter Mike T.
We mOeTeN hEt bEnOeMeNquote:Op vrijdag 15 november 2024 10:13 schreef Szura het volgende:
[ x ]
Snowflake populientje kan de waarheid weer niet aan
quote:Op vrijdag 15 november 2024 10:13 schreef Szura het volgende:
[ x ]
Snowflake populientje kan de waarheid weer niet aan
Alles, maar dan ook echt alles, wat (extreem)rechts doet en roept is projectie. Fascinerend blijft dat toch altijd.quote:Op vrijdag 15 november 2024 10:19 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
[ x ]
Iedereen moet tegen kritiek kunnen behalve ik.
Erg leuke rubriek. Stemmen voor een totaalmongool en dan verbaasd zijn dat hij debiele dingen doet...quote:
Sinterklaasjournaal is niks mis meequote:Op vrijdag 15 november 2024 12:02 schreef Slobeend het volgende:
Ik kom er niet graag voor uit maar gisteren genoten van het Sinterklaasjournaal. Hoofdpiet is Wilders die dingen zegt als 'slappe hap' tegen stuurman Pieterbaas (Schoof) 'Jan Modaal zoveel mogelijk cadeautjes geven' en de cadeautjes voor Marjolein waren zoek: ze bleken in de ijskast te liggen.
Het Sinterklaasjournaal staat op op eenzame hoogte wat betreft subtiele satirische maatschappijkritiek.quote:Op vrijdag 15 november 2024 12:02 schreef Slobeend het volgende:
Ik kom er niet graag voor uit maar gisteren genoten van het Sinterklaasjournaal. Hoofdpiet (Wilders) die dingen zegt als 'slappe hap' tegen stuurman Pieterbaas (Schoof) 'Jan Modaal zoveel mogelijk cadeautjes geven' en de cadeautjes voor Marjolein waren zoek: ze bleken in de ijskast te liggen.
Ho ho wel ver onder Promenade.quote:Op vrijdag 15 november 2024 12:28 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Het Sinterklaasjournaal staat op op eenzame hoogte wat betreft subtiele satirische maatschappijkritiek.
En de hoofdschuldige Pjotr Omzicht laat zich al maanden niet zienquote:Op vrijdag 15 november 2024 13:26 schreef hhh38 het volgende:
Hoe naïef NSC en haar bewindslieden in dit kabinet gestapt zijn is ongekend
Ze hadden kunnen weten dat al die PVV'ers wolven in schaapskleren zijn.quote:Op vrijdag 15 november 2024 13:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
Goh, sommige kabinetsleden zijn racistisch. Dat verwacht je toch niet.
Zouden ze in het kabinet nu naar haar verwijzen als "die dekselse Achahbar"?quote:Op vrijdag 15 november 2024 13:49 schreef Slobeend het volgende:
Direct de twee goals tegen PSV weer gekeken. AnassGod
Van harte hoop ik dat Mike hem alle hoeken van de ring laat zien. Het interesseert me geen reet dat hij 58 is, dat is nog steeds fucking Mike Tyson.quote:Op vrijdag 15 november 2024 08:00 schreef Szura het volgende:
MAGA-pauper Sjeek Pol overal in het nieuws![]()
quote:Op vrijdag 15 november 2024 13:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
Goh, sommige kabinetsleden zijn racistisch. Dat verwacht je toch niet.
Zo worden de kleintjes van jongs af aan geïndoctrineerd met linkse propaganda!!!quote:Op vrijdag 15 november 2024 12:02 schreef Slobeend het volgende:
Ik kom er niet graag voor uit maar gisteren genoten van het Sinterklaasjournaal. Hoofdpiet (Wilders) die dingen zegt als 'slappe hap' tegen stuurman Pieterbaas (Schoof) 'Jan Modaal zoveel mogelijk cadeautjes geven' en de cadeautjes voor Marjolein waren zoek: ze bleken in de ijskast te liggen.
Dit is het ultieme moment voor Wilders om de boel op te blazen. "Marokkaanse blaast kabinet op omdat de waarheid niet gezegd mag worden."quote:
Dit is op zoveel vlakken fouter dan fout.quote:Op vrijdag 15 november 2024 14:50 schreef Szura het volgende:
Er is geen ondergrens voor deze dief
[ afbeelding ]
Inderdaad, maar NSC staat bekend om zijn strategisch/electoraal oerdomme keuzes dus het zou me niets verbazenquote:Op vrijdag 15 november 2024 15:11 schreef eentwee het volgende:
[..]
Dit is het ultieme moment voor Wilders om de boel op te blazen. "Marokkaanse blaast kabinet op omdat de waarheid niet gezegd mag worden."
PVV +25.
Wat wil Sywert eigenlijk nog bereiken hiermee (lol)quote:Op vrijdag 15 november 2024 14:50 schreef Szura het volgende:
Er is geen ondergrens voor deze dief
[ afbeelding ]
Nu ik naar Amerika kijk, daar is vast inspiratie op te doen. Jeroen Pols op justitie, Geert Schaaij op financiën, Maurice de Hond op volksgezondheid. En nu er ook daar journalisten opduiken is er vast ook wel een leuke plek voor Wierd. Defensie of ook gewoon ‘het ministerie van overheidsoptimalisatie’ ofzo.quote:Op vrijdag 15 november 2024 15:11 schreef eentwee het volgende:
[..]
Dit is het ultieme moment voor Wilders om de boel op te blazen. "Marokkaanse blaast kabinet op omdat de waarheid niet gezegd mag worden."
PVV +25.
Sywiert op Sociale Zaken.quote:Op vrijdag 15 november 2024 16:11 schreef OProg het volgende:
[..]
Nu ik naar Amerika kijk, daar is vast inspiratie op te doen. Jeroen Pols op justitie, Geert Schaaij op financiën, Maurice de Hond op volksgezondheid. En nu er ook daar journalisten opduiken is er vast ook wel een leuke plek voor Wierd. Defensie of ook gewoon ‘het ministerie van overheidsoptimalisatie’ ofzo.
“Als blanke Nederlanders nou meer kinderen krijgen hebben we in verhouding minder mensen die moeten integreren”quote:
Zelfs Klaasweetalles heeft inmiddels door dat PVV alleen maar crisissen veroorzaakt in plaats van oplost.quote:Op vrijdag 15 november 2024 16:30 schreef Mani89 het volgende:
Hoeveelste crisisoverleg is dit inmiddels? Lol.
Fake news dit.quote:
Grof schandaal dat ze niet gewoon stamppot eten. Nederlandse koks zijn de dupe!quote:Op vrijdag 15 november 2024 18:09 schreef johannes_vermeer het volgende:
Ze weten wel lekker Indisch, van onze belastingcenten!!
Ministerie van hoernalisme voor Wierd!quote:Op vrijdag 15 november 2024 16:11 schreef OProg het volgende:
[..]
Nu ik naar Amerika kijk, daar is vast inspiratie op te doen. Jeroen Pols op justitie, Geert Schaaij op financiën, Maurice de Hond op volksgezondheid. En nu er ook daar journalisten opduiken is er vast ook wel een leuke plek voor Wierd. Defensie of ook gewoon ‘het ministerie van overheidsoptimalisatie’ ofzo.
Uiteraard een klassiekertje: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Proraquote:Op woensdag 13 november 2024 23:21 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
The Line is wel echt een van de debielste megalomane projecten die ik heb gezien![]()
![]()
hohoho niet zo he.quote:Op vrijdag 15 november 2024 13:32 schreef VoMy het volgende:
ACHachbar.
Iemand met wat karakter. Maak die maar fractievoorzitter en laat Fraud Ompzich maar lekker in de gemeenteraad van Losser dossiervreten.
NSC wordt compleet ongeloofwaardig als ze nu nog blijven zitten.quote:Op vrijdag 15 november 2024 20:54 schreef Dale__Cooper het volgende:
[ x ]
Ach ach ach NSC zoveel.
Hoe mokertreurig en naïef zou dit weer zijn.
Heeft die partij ooit enige geloofwaardigheid gehad?quote:Op vrijdag 15 november 2024 21:23 schreef Felagund het volgende:
[..]
NSC wordt compleet ongeloofwaardig als ze nu nog blijven zitten.
Ze worden nog steeds ongeloofwaardiger, dus dat suggereert dat ze eerst wel iets geloofwaardiger waren ja.quote:Op vrijdag 15 november 2024 21:25 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Heeft die partij ooit enige geloofwaardigheid gehad?
quote:
Als iets duidelijk is geworden is wel dat dat wolf in schaapskleren narratief wel gewoon, tja, dom is.quote:Op vrijdag 15 november 2024 21:48 schreef Szura het volgende:
Alleen geloofwaardig voor mensen die al 10 jaar in Omzicht trappen ja, toch jammer dat niet heel Nederland hier meepost want dan hadden we behalve @:slobeend al veel meer mensen de ogen geopend over die wolf in schaapskleren.
quote:Op vrijdag 15 november 2024 19:56 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Uiteraard een klassiekertje: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Prora
Ik neem aan dat @:alleskaputt hier al mee is gekomen.
quote:Op woensdag 13 november 2024 18:32 schreef AllesKaputt het volgende:
[..]
Weet je wie ook lange en langwerpige appartementencomplexen bouwden?
quote:Op zaterdag 16 november 2024 07:59 schreef Steven184 het volgende:
"Ook NSC-fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven benadrukte dat er "geen racisme" is in het kabinet."
quote:Fractieleider Van Vroonhoven (NSC) zei niet te weten wat er in de ministerraad precies is gezegd, maar dat er geen sprake is van racisme.
Gelachen om jouw Duitse X.quote:Op zaterdag 16 november 2024 19:12 schreef VoMy het volgende:
[ afbeelding ]
Soort zoekt soort, zeggen ze dan toch?
Niet van mijquote:
Ahquote:Op zaterdag 16 november 2024 19:31 schreef VoMy het volgende:
[..]
Niet van mijik pluk altijd screenshots van het internet! Musk heeft niets aan me (niet direct dan toch).
https://x.com/BrandonRahbar/status/1857635295593693324quote:Op zaterdag 9 november 2024 10:27 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Het vlaggetje doet ook weer mee in de NBA las ik.
Zirkee in hele korte tijd van "dé spits voor de komende jaren in Oranje" naar zelfs te slecht voor de bank.. het kan snel gaanquote:
Maar hij stond wel goed als een LEIDER te WIJZEN!quote:Op zaterdag 16 november 2024 20:47 schreef Szura het volgende:
Lekker eerste duel van captain Furdjul! @:deebee
Ik hoop echt dat we snel van hem af zijn. Dan liever nog zo'n domme gast.quote:Op zaterdag 16 november 2024 20:47 schreef Szura het volgende:
Lekker eerste duel van captain Furdjul! @:deebee
Nou nou nou dat hoef je nou ook weer niet over @DeeBee te zeggenquote:Op zaterdag 16 november 2024 21:02 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik hoop echt dat we snel van hem af zijn. Dan liever nog zo'n domme gast.
Had die persoon maar geen vaccin moeten nemen, eigen schuld.quote:Op zaterdag 16 november 2024 21:08 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Er ging zojuist iemand bijna dood maar zelfs dat stopt de act van Hout Hegworst niet.
Blijft fantastisch ja.quote:Op zaterdag 16 november 2024 19:36 schreef DeeBee het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Genoten van deze beelden van een jonge Rutte
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |