abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 6 november 2024 @ 09:48:43 #1
39237 crew  H_T
2733
pi_215493525

*G* Welkom in de ESF-SC *G*

De Slowchat van ESF, sinds 2017 hét topic voor al uw (non-)ESF-gerelateerde dagelijkse beslommeringen.
Hier kan je kwijt wat je vanavond gaat eten, dat je ruzie hebt met de tante van de buurvrouw van je teckel, dat Martin Österdahl een kwal is, Herman Finkers de beste cabaretier is, wat je vakantieplannen zijn, wat er vanavond op tv komt, wat je favoriete ESF-liedje van dit jaar is, dat je bier op hebt (of wijn), wat je midden in de nacht kwijt moet, dat je jezelf een weinig subtiel naamtopic geeft, je slechtste grappen, hoe erg je spinnen haat, hoeveel meltdowns alles je bezorgd heeft, je laatste ervaring met afgelopen ESF, dat je niet wist dat Spock een broer heeft, dat je zenuwachtig bent omdat je kind op vakantie gaat, hoe harig jij het graag ziet, je aanschaf van een airfryer, waar pizza met ananas gewoon mag ( O+ ), dat jij een canvas met kerstboomprint stiekem ook nooit gezien hebt, dat je je vóór het ontbijt al volpropt, dat je de verkeerde jas hebt meegenomen uit het café, wanneer je de kerstverlichting uit het vet haalt, en dat je geen idee hebt wat je moet kopen voor vader/moeder/(groot)ouder/dag.
Haalt u hier uw tickets voor Doezepwa-utopia.

En uiteraard ook over serieuze zaken die je bezig houden of kwijt wilt. (En daar hoef je geen sorry voor te zeggen. Nee niet. Geen sorry. Hou op met gesorry. GEEN sorrrrry! ook geen sorrie.)
Bekijk deze YouTube-video

oO< :B wappertest2.gif w/ 120301_163650_wapperindiaan.gif 120301_163650_bloosindiaan.gif 120301_163650_frownindiaan.gif 120301_163650_redfaceindiaan.gif :J

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Handige linkjes naar leuke topics:
ESF / Monster-playlist: alle ESF optredens ooit
ESF / Overzicht ESF-LAND VAN DE WEEK topics
ESF / Die ESF-ers, wie zijn dat?
ESF / Die ESF-ers, wie zijn dat? #2
ESF / Die ESF-ers, wie zijn dat? #3
ESF / BEWAARTOPIC - overwinning ESF 2019

Onze top 50 eurovisieliedjes:
staat op Spotify
[2020] ESF Top 2000 Stemlijstjes playlist
[2021] ESF Top 2000 Stemlijstjes playlist

ESF_FOK Twitter
https://twitter.com/ESF_FOK

De gouden tip: ESF / Docu 'Achter de Schermen bij het Songfestival'

Geniet iedereen!
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  woensdag 6 november 2024 @ 09:49:57 #2
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_215493539
Duck?
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Fuck the EBU.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 6 november 2024 @ 09:52:02 #3
39237 crew  H_T
2733
pi_215493562
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2024 09:49 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Duck?
Wie?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_215493655
Mijn conclusie is vooral dat er veel domme mensen zijn die vooral stemmen op de kandidaat bij wie ze het meest comfortabel dom kunnen zijn. Welk beleid daar dan achter schuilt boeit verder niet.
  woensdag 6 november 2024 @ 10:00:56 #5
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215493667
Jones?
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 6 november 2024 @ 10:09:01 #6
39237 crew  H_T
2733
pi_215493767
quote:
10s.gif Op woensdag 6 november 2024 10:00 schreef Redefine het volgende:
Jones?
Die zou je toch het liefst in een doosje willen doen O+
Ik ben de kleur MAGENTA
  woensdag 6 november 2024 @ 10:49:15 #7
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_215494190
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 09:52 schreef H_T het volgende:

[..]
Wie?
Donald Duck.
Fuck the EBU.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 6 november 2024 @ 10:53:58 #8
39237 crew  H_T
2733
pi_215494247
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2024 10:49 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]
Donald Duck.
Nooit van gehoord
Ik ben de kleur MAGENTA
pi_215494304
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 10:53 schreef H_T het volgende:

[..]
Nooit van gehoord
Jij hebt een broekenwinkel?
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_215494365
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 6 november 2024 @ 11:12:57 #11
39237 crew  H_T
2733
pi_215494490

Deze acteur heet ook Donald
Ik ben de kleur MAGENTA
pi_215494947
Nog maar 4 jaar.
C’est Davie :o)
  woensdag 6 november 2024 @ 11:54:20 #13
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_215495069
quote:
9s.gif Op woensdag 6 november 2024 11:46 schreef Dave het volgende:
Nog maar 4 jaar.
De vorige vier jaar hebben we ook overleefd.
Fuck the EBU.
pi_215495141
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2024 11:54 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]
Ik wel, maar ik woon er niet. :{
pi_215495171
Ik was er al bang voor. Vooral na die mislukte aanslag :{
pi_215495205
Even tot hier moet flink aan de slag voor zaterdag.
pi_215495241
Ik vind het een beetje angstaanjagend dat de (extreem)rechtse partijen steeds meer de overhand nemen in deze wereld :X
pi_215495347
Deze Donald was een briljante acteur. Onder de meeste mensen bekend als President Snow uit The Hunger Games.

pi_215495388
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2024 12:17 schreef NailQueen het volgende:
Deze Donald was een briljante acteur. Onder de meeste mensen bekend als President Snow uit The Hunger Games.

[ afbeelding ]
Hij heeft in zoveel films gespeeld, dat ik niet meteen aan The Hunger Games dacht :P
pi_215495495
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 10:00 schreef zorro28 het volgende:
Mijn conclusie is vooral dat er veel domme mensen zijn die vooral stemmen op de kandidaat bij wie ze het meest comfortabel dom kunnen zijn. Welk beleid daar dan achter schuilt boeit verder niet.
Er zijn zeker veel domme mensen, maar een enorm propaganda-apparaat dat Donald Trump steevast als de verlosser neerzet en Kamala Harris als een domme doos helpt natuurlijk niet. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander meer heeft gezien van de Trump-idioterie dan de gemiddelde Amerikaan.

En het is ook zo'n enorme lading drek die de man uitstort dat men er murw van wordt. Flooding the zone with shit, zoals Steve Bannon dat noemt.
  woensdag 6 november 2024 @ 12:36:59 #21
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_215495614
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2024 11:54 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]
Ik zat net bij een appelknager in de trein |:) en dat heb ik ook overleefd. Dus vier jaar Trump wordt een eitje!
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_215495739
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2024 12:36 schreef Arizona het volgende:

[..]
Ik zat net bij een appelknager in de trein |:) en dat heb ik ook overleefd. Dus vier jaar Trump wordt een eitje!
Je zou als flipstate ook gewoon je verantwoordelijkheid kunnen nemen natuurlijk.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 6 november 2024 @ 13:15:07 #23
39237 crew  H_T
2733
pi_215496155
quote:
10s.gif Op woensdag 6 november 2024 12:44 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Je zou als flipstate ook gewoon je verantwoordelijkheid kunnen nemen natuurlijk.
Het is ook weer niet alléén de schuld van Ari dat Trump heeft gewonnen he. We mogen Caroline, Sjorsje en Karolina er ook wel op aanspreken

[ Bericht 0% gewijzigd door H_T op 06-11-2024 13:20:44 ]
Ik ben de kleur MAGENTA
pi_215496372
Ik gooi het er maar weer in:

En wat Amerika betreft, dat land bestaat niet echt..
pi_215496467
Hoe is de sfeer daar in AMV?
pi_215496579
Ik heb echt een enorme wesp in mijn slaapkamer zitten :X
pi_215496602
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 13:43 schreef NailQueen het volgende:
Hoe is de sfeer daar in AMV?
Ik las net het topic, en op een verdwaalde juichende of diepbedroefde gekkie na, was er een prima serieuze discussie over waarom het deze uitslag is geworden.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 6 november 2024 @ 14:09:00 #28
39237 crew  H_T
2733
pi_215496695
@Cyan9 Hoe ging je gesprek? *O*
Ik ben de kleur MAGENTA
  woensdag 6 november 2024 @ 14:09:21 #29
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_215496696
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2024 07:34 schreef Redefine het volgende:

[..]
Zo ziet het inderdaad naar uit ja. Blijft toch bijzonder dat je als zwevende kiezer (als volhard Republikein snap ik nog wel dat je Republikeins blijft stemmen) denkt, nou die Trump is wel een goede om als president te kiezen.
Het laat vooral ook zien dat de democraten het contact met 'het midden' volledig kwijt zijn. En dit zie je eigenlijk ook in Europa veel. Waar vroeger de linkse(re) partijen nog de gunfactor hadden en 'rechts' als elitair werd gezien, is het nu omgedraaid. Links heeft zich meer geconcentreerd op sociale issues en minder op wat veel mensen in hun dagelijks leven daadwerkelijk treft (vooral de economie). Of dat is in elk geval de indruk die ze wekken.

Rechts is heel handig in dat gat gesprongen en heeft zich nu gepositioneerd als verdediger van 'de normale mensen'. Dat dat in werkelijkheid vaak nogal tegenvalt heeft daar weinig invloed op. Alles draait om hoe je iets communiceert.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  Redactie Sport woensdag 6 november 2024 @ 14:33:01 #30
109131 crew  sportfreak
pi_215496942
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 14:09 schreef Strani het volgende:

[..]
Het laat vooral ook zien dat de democraten het contact met 'het midden' volledig kwijt zijn. En dit zie je eigenlijk ook in Europa veel. Waar vroeger de linkse(re) partijen nog de gunfactor hadden en 'rechts' als elitair werd gezien, is het nu omgedraaid. Links heeft zich meer geconcentreerd op sociale issues en minder op wat veel mensen in hun dagelijks leven daadwerkelijk treft (vooral de economie). Of dat is in elk geval de indruk die ze wekken.

Rechts is heel handig in dat gat gesprongen en heeft zich nu gepositioneerd als verdediger van 'de normale mensen'. Dat dat in werkelijkheid vaak nogal tegenvalt heeft daar weinig invloed op. Alles draait om hoe je iets communiceert.
Dit dus:

pi_215497206
quote:

[..]

In het AMV-topic kwam ik dit plaatje tegen, niet platgefactcheckt door mij overigens, maar ook als het half waar is, dan verklaart het wel voor een goed deel de uitslag:

Dan kan je er heel veel van vinden dat mensen de prijs van een pot pindakaas belangrijker vinden dan het klimaat of de situatie in Oekraïne. Maar dit is waar mensen in de dagelijkse praktijk mee geconfronteerd worden. En dan klinkt iemand die zegt dat probleem te willen oplossen al gauw interessanter dan iemand die er naar zegt te streven het klimaatverdrag van Parijs na te leven.
  woensdag 6 november 2024 @ 14:56:38 #32
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_215497227
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 14:54 schreef Fred_B het volgende:

[..]
In het AMV-topic kwam ik dit plaatje tegen, niet platgefactcheckt door mij overigens, maar ook als het half waar is, dan verklaart het wel voor een goed deel de uitslag:

[ afbeelding ]

Dan kan je er heel veel van vinden dat mensen de prijs van een pot pindakaas belangrijker vinden dan het klimaat of de situatie in Oekraïne. Maar dit is waar mensen in de dagelijkse praktijk mee geconfronteerd worden. En dan klinkt iemand die zegt dat probleem te willen oplossen al gauw interessanter dan iemand die er naar zegt te streven het klimaatverdrag van Parijs na te leven.
Oei ja, precies. En je hoeft maar ergens in een café te zitten om te horen hoe heel veel mensen naar de wereld en naar hun eigen leven kijken. Ik denk dat 'links' dat ook nogal eens onderschat.
pi_215497253
quote:

[..]

Trump, wat je ook van de man vindt, heeft zo'n ontzettend goed gevoel voor hoe iets eruit ziet. Die belachelijke plaatjes bij McDonalds of in de vuilniswagen, het komt toch bij iedereen in de social media feeds terecht en het geeft hem het (onterechte) imago van een aanpakker, iemand die dingen voor elkaar krijgt en contact heeft met de "gewone" mens. Zo kan een geboren biljonair zich profileren als meer alledaags dan iemand die daadwerkelijk in de middenklasse is geboren.

Het toppunt was die aanslag, je wordt voor je kop geschoten en het eerste waar je aan denkt is poseren voor de camera... dat is toch een kwaliteit. Hetzelfde geldt voor z'n uitspraken. Het komt allemaal ongelooflijk dom en lomp over, maar het is wel verdomd effectief. Hoe lomper, hoe effectiever, zou je bijna zeggen.
  woensdag 6 november 2024 @ 14:59:29 #34
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_215497263
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Dan vraag ik mij wel meteen af hoe het inflatiecijfer bij Trump wordt berekend, want het eind van zijn termijn is natuurlijk de coronaperiode en dat gaat wel impact hebben op deze cijfers natuurlijk.

Maar goed, de gemiddelde kiezer komt inderdaad niet verder dan 'onder Trump was de inflatie laag, onder Biden hoog, dus Trump goed, Biden slecht!' En elke econoom zal je een draai om de oren geven als je dat zegt, maar de meeste mensen kunnen niet even wat stapjes verder denken en de causaliteit vinden in die cijfers.
  woensdag 6 november 2024 @ 15:01:26 #35
35189 Troel
scherp en bot
pi_215497287
Ik hoop morgen gewoon wakker te worden uit de narcose en dat het allemaal een boze droom bleek te zijn :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 6 november 2024 @ 15:03:01 #36
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_215497302
quote:
2s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:01 schreef Troel het volgende:
Ik hoop morgen gewoon wakker te worden uit de narcose en dat het allemaal een boze droom bleek te zijn :P
Ik heb zoiets van 'laat ze maar lekker'. Misschien wordt het allemaal ook weer niet zo'n grote ramp. Hij heeft de vorige keer in elk geval niet op rode knoppen gedrukt of zo :D
pi_215497306
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Helaas heerst kortzichtigheid en populisme overal op dit moment.

En laten we niet vergeten dat veel latino's gewoon aartsconservatief zijn en dat belangrijker vinden dan wat Trump zegt over immigranten, want dat betrekken ze niet op zichzelf.
pi_215497315
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Amerikanen stemmen inderdaad vooral op basis van de economie. Daarbij maakt het niet uit dat Amerika op dit moment de best draaiende economie ter wereld heeft, en dat die inflatie komt door Covid waar Trump juist zo'n potje van maakte. Dat zijn ze allang weer vergeten.
pi_215497321
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 14:59 schreef Hamlapjes het volgende:

[..]
Dan vraag ik mij wel meteen af hoe het inflatiecijfer bij Trump wordt berekend, want het eind van zijn termijn is natuurlijk de coronaperiode en dat gaat wel impact hebben op deze cijfers natuurlijk.

Maar goed, de gemiddelde kiezer komt inderdaad niet verder dan 'onder Trump was de inflatie laag, onder Biden hoog, dus Trump goed, Biden slecht!' En elke econoom zal je een draai om de oren geven als je dat zegt, maar de meeste mensen kunnen niet even wat stapjes verder denken en de causaliteit vinden in die cijfers.
Nee, als je maar jarenlang veel geld bijprint, krijg je op een bepaald punt vanzelf inflatie. Waarbij Biden de pech had dat het, getriggerd door Corona, net in zijn bewindsperiode gebeurde.

Alleen weet ik niet precies hoe dit onderwerp is behandeld voor de verkiezingen. Ik kan me zo voorstellen dat Biden/Harris er zeer tevreden mee waren dat ze de inflatie weer naar een lager niveau hadden gekregen, maar daarmee is het probleem natuurlijk niet opgelost.
  woensdag 6 november 2024 @ 15:11:01 #40
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_215497361
Nou volg ik de Amerikaanse politiek ook niet dagelijks maar als ik denk aan de laatste vier jaar dan is mijn gedachte vooral 'wat hebben de democraten nou eigenlijk gedaan'? Het is vrij stil geweest rondom de regering van Biden en waar dat vroeger misschien een goed teken was, leven we nu in een tijd waarin aandacht alles is. Ook negatieve aandacht, blijkbaar.
pi_215497372
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:06 schreef Fred_B het volgende:

Alleen weet ik niet precies hoe dit onderwerp is behandeld voor de verkiezingen. Ik kan me zo voorstellen dat Biden/Harris er zeer tevreden mee waren dat ze de inflatie weer naar een lager niveau hadden gekregen, maar daarmee is het probleem natuurlijk niet opgelost.
Harris durfde niet te noemen dat de economie eigenlijk relatief goed draait. Omdat de mensen het niet in hun portemonnee voelen, dus dan komt het over alsof je geen feeling hebt met de normale mens. Het probleem is dat Trump dan doodleuk kan beweren dat het allemaal heel slecht gaat zonder dat je daar echt iets tegenin brengt. Ook omdat de man zo'n oneindige rij aan leugens en halve waarheden vertelt dat je anders zelf je hele eigen campagne bezig bent om Trump te factchecken :)
pi_215497382
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:11 schreef Strani het volgende:
Nou volg ik de Amerikaanse politiek ook niet dagelijks maar als ik denk aan de laatste vier jaar dan is mijn gedachte vooral 'wat hebben de democraten nou eigenlijk gedaan'? Het is vrij stil geweest rondom de regering van Biden en waar dat vroeger misschien een goed teken was, leven we nu in een tijd waarin aandacht alles is. Ook negatieve aandacht, blijkbaar.
Maar dat komt ook omdat de berichtgeving over de Amerikaanse politiek vooral Trumps idiote uitspraken en Bidens mentale gesteldheid is, van de inhoud zien wij hier niet veel in de media.
pi_215497384
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:11 schreef Strani het volgende:
Ze hebben best wel veel gedaan, Biden is (objectief gezien) een hele effectieve president geweest. Effectiever en ook progressiever dan Obama. Hij heeft er alleen van niemand krediet voor gekregen... ook niet van progressieve kant.
  woensdag 6 november 2024 @ 15:14:12 #44
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_215497390
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:12 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Harris durfde niet te noemen dat de economie eigenlijk relatief goed draait. Omdat de mensen het niet in hun portemonnee voelen, dus dan komt het over alsof je geen feeling hebt met de normale mens. Het probleem is dat Trump dan doodleuk kan beweren dat het allemaal heel slecht gaat zonder dat je daar echt iets tegenin brengt. Ook omdat de man zo'n oneindige rij aan leugens en halve waarheden vertelt dat je anders zelf je hele eigen campagne bezig bent om Trump te factchecken :)
Het is ook sowieso weer een hele negatieve campagne geweest en zoals met voetbal tussen Nederland en Portugal, zoiets win je nooit van de meester.
  woensdag 6 november 2024 @ 15:14:44 #45
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_215497404
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:13 schreef zorro28 het volgende:

[..]
Maar dat komt ook omdat de berichtgeving over de Amerikaanse politiek vooral Trumps idiote uitspraken en Bidens mentale gesteldheid is, van de inhoud zien wij hier niet veel in de media.
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:14 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Ze hebben best wel veel gedaan, Biden is (objectief gezien) een hele effectieve president geweest. Effectiever en ook progressiever dan Obama. Hij heeft er alleen van niemand krediet voor gekregen... ook niet van progressieve kant.
Dat dus, ze kunnen het wel gedaan hebben maar de meeste mensen weten het niet.
  woensdag 6 november 2024 @ 15:15:56 #46
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_215497419
Is het trouwens wel handig om nog progressiever te zijn dan Obama als je mandaat om te regeren nou ook weer niet overweldigend is?
  woensdag 6 november 2024 @ 15:24:36 #47
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_215497536
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:06 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Nee, als je maar jarenlang veel geld bijprint, krijg je op een bepaald punt vanzelf inflatie. Waarbij Biden de pech had dat het, getriggerd door Corona, net in zijn bewindsperiode gebeurde.

Klopt over de oorzaak van de inflatie, maar goed, was ook niet voor niets een wereldwijd fenomeen en eigenlijk wel door de meeste economen verwacht ook. De coronatijd, benodigde ingrepen en nasleep doen gewoon hele gekke dingen met de economie en da's ook nie gek.

Inflatie hebben ze vervolgens eigenlijk wel snel weer naar beneden gekregen terwijl de economie zelf als een tierelier draait en de werkloosheid heel laag ligt. De fundamentals waren wat dat betreft gewoon heel goed. Maar het is niet hoe het wordt beleefd door Jan met de pet. Wat ook niet zo heel raar is, want zo'n hoge inflatie zijn we niet gewend, weten we niet zo goed hoe we daarmee om moeten gaan en de lonen stijgen altijd vertraagd pas mee. En zelfs met dezelfde koopkracht, zal de gemiddelde mens toch blijven denken dat de boodschappen wel heel duur zijn geworden ineens.

Is een beeldvorming waar je eigenlijk niet echt tegen kan vechten. En dat beeld was nu dus zó sterk, dat het een reden was in het hele land om tegen de zittende regering te stemmen. Had een andere kandidaat ook geen verandering in kunnen brengen, denk ik.
pi_215497559
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:15 schreef Strani het volgende:
Is het trouwens wel handig om nog progressiever te zijn dan Obama als je mandaat om te regeren nou ook weer niet overweldigend is?
Progressief is niet per definitie impopulair natuurlijk. Het grappige is dat in een poll waarin kiezers de plannen van Harris en de plannen van Trump blind kregen voorgelegd (zonder te zeggen of ze van Harris of Trump waren dus) de plannen van Harris veel populairder waren :) Zelfs onder Republikeinen.
  woensdag 6 november 2024 @ 15:26:31 #49
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_215497573
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:15 schreef Strani het volgende:
Ja, want veel van die maatregelen zijn dan wel weer populair :D
Wat dat betreft ook wel bijzonder om te zien dat in verschillende staten een referendum is gehouden over abortus, waar dan ruime meerderheden voor zijn, om vervolgens te stemmen op kandidaten die gewoon voor een nationale abortusban zijn :s)
  woensdag 6 november 2024 @ 15:28:35 #50
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_215497604
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Nouja is ook wel makkelijk dit soort cijfers he, zelfs als ze kloppen, reactie hier op is: Huhu Biden en Harris stom, slecht werk :(

Reactie hier op is: Huhu Biden moest de troep van Trump opruimen.

Mensen maken hun eigenlijk realiteit.
  Moderator woensdag 6 november 2024 @ 15:30:30 #51
375570 crew  Cyan9
pi_215497626
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 14:09 schreef H_T het volgende:
@:Cyan9 Hoe ging je gesprek? *O*
Het was bijzonder laten we maar zeggen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 6 november 2024 @ 15:40:45 #52
39237 crew  H_T
2733
pi_215497759
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:30 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Was je bij Job Gosschalk?
Ik ben de kleur MAGENTA
pi_215497917
Jammer dat Lubach nu geen video's hierover kan maken. Wie weet wat de heren van Even tot Hier in elkaar knutselen :)

pi_215497966
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:28 schreef Momo het volgende:

[..]
Nouja is ook wel makkelijk dit soort cijfers he, zelfs als ze kloppen, reactie hier op is: Huhu Biden en Harris stom, slecht werk :(

[ afbeelding ]
Reactie hier op is: Huhu Biden moest de troep van Trump opruimen.

Mensen maken hun eigenlijk realiteit.
Nou ja, die ‘troep’ is het resultaat van jarenlang beleid, in principe onder Bush begonnen, en nooit gestopt in de tussentijd. Dat het Biden uiteindelijk getroffen heeft, is een combinatie van pech en ook niet direct ingrijpen.

Om de wiskundekennis eens uit de mottenballen te halen: Het punt is ook vooral dat je jarenlang een prima evenwicht kan hebben met een inkomen X en woonlasten 0,5X, die beide met 3% per jaar stijgen. Als de huurbaas, laten we hem Wybren noemen, dan opeens de huur in een jaar met 30% laat stijgen in plaats van met 3%, heeft dat grote invloed op je huishoudboekje. Dan kan Wybren wel beloven om vanaf het jaar erna de huur weer netjes met 3% per jaar te laten stijgen, maar dan is dat gat in de begroting niet opgelost. En dat gebeurt nu dus letterlijk in Amerika met woonlasten en dagelijkse uitgaven.

En ik heb dus de indruk dat het Harris niet is gelukt om duidelijk te maken dat ze aan dat punt willen werken. Want zoals de anderen zeggen gaat het uitstekend met de economie, maar op dat gegeven kan je het niet winnen, want dan roept links tot rechts dat het heel lekker gaat op Wall Street, maar dat gewone mensen daar niets van merken.

En ik heb ook wel onderzoek gelezen dat het beleid van Harris gunstiger is voor lage inkomens en dat van Trump voor hoge inkomens. Maar dat moet je ook wel kwalitatief maken. Want anders worden het van die CBS-ramingen bij ons, waarbij vooral het team van de PvdA dat spel meestal heel goed speelt, en precies een programma bouwt waar ze in de CBS-cijfers het beste naar voren komen (iedereen 0,7% er op vooruit, en bij de VVD maar 0,4%!). Timmermans helemaal trots, dit dat. Totdat iemand opmerkt dat onder leiding van Ome Frans een kratje bier twee euro duurder wordt, en iedereen boos wordt, want dat is meteen inzichtelijk, en die nul komma zoveel procent, dat zal allemaal wel.

Nu is het vanaf de kant natuurlijk veel makkelijker schoppen tegen dit soort problemen, dan als je zelf al regeert om beterschap te beloven. Maar de uitslag is best wel extreem te noemen, dus er is in de communicatie aan Democatische kant echt wel veel misgegaan.
  woensdag 6 november 2024 @ 16:05:58 #55
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_215498082
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:55 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Nou ja, die ‘troep’ is het resultaat van jarenlang beleid, in principe onder Bush begonnen, en nooit gestopt in de tussentijd. Dat het Biden uiteindelijk getroffen heeft, is een combinatie van pech en ook niet direct ingrijpen.

Om de wiskundekennis eens uit de mottenballen te halen: Het punt is ook vooral dat je jarenlang een prima evenwicht kan hebben met een inkomen X en woonlasten 0,5X, die beide met 3% per jaar stijgen. Als de huurbaas, laten we hem Wybren noemen, dan opeens de huur in een jaar met 30% laat stijgen in plaats van met 3%, heeft dat grote invloed op je huishoudboekje. Dan kan Wybren wel beloven om vanaf het jaar erna de huur weer netjes met 3% per jaar te laten stijgen, maar dan is dat gat in de begroting niet opgelost. En dat gebeurt nu dus letterlijk in Amerika met woonlasten en dagelijkse uitgaven.

En ik heb dus de indruk dat het Harris niet is gelukt om duidelijk te maken dat ze aan dat punt willen werken. Want zoals de anderen zeggen gaat het uitstekend met de economie, maar op dat gegeven kan je het niet winnen, want dan roept links tot rechts dat het heel lekker gaat op Wall Street, maar dat gewone mensen daar niets van merken.

En ik heb ook wel onderzoek gelezen dat het beleid van Harris gunstiger is voor lage inkomens en dat van Trump voor hoge inkomens. Maar dat moet je ook wel kwalitatief maken. Want anders worden het van die CBS-ramingen bij ons, waarbij vooral het team van de PvdA dat spel meestal heel goed speelt, en precies een programma bouwt waar ze in de CBS-cijfers het beste naar voren komen (iedereen 0,7% er op vooruit, en bij de VVD maar 0,4%!). Timmermans helemaal trots, dit dat. Totdat iemand opmerkt dat onder leiding van Ome Frans een kratje bier twee euro duurder wordt, en iedereen boos wordt, want dat is meteen inzichtelijk, en die nul komma zoveel procent, dat zal allemaal wel.

Nu is het vanaf de kant natuurlijk veel makkelijker schoppen tegen dit soort problemen, dan als je zelf al regeert om beterschap te beloven. Maar de uitslag is best wel extreem te noemen, dus er is in de communicatie aan Democatische kant echt wel veel misgegaan.
Helaas wel redelijk duidelijk dat bij velen die boodschap niet geland is. En dat is ook wel een kunst om dat soort complexe zaken duidelijk te maken aan John en Karen (Henk en Ingrid). Mensen gaan niet luisteren naar een lezing of een podcast van 2 uur over een bepaald onderwerp waar beide kanten van het verhaal gewogen worden. Het zegt ook wel wat dat Trump in de peiling steeg vanwege beelden in een McDonalds dat hij frietjes in een zakje deed. Dit soort dingen spelen ook wel in Nederland natuurlijk. Kan mij vaag nog iets herrinderen van een TV moment met vrouwen die op Wout Bos gingen stemmen omdat ze het een lekker ding vonden. Als je kijkt naar onze laatste verkiezingen. Veel lagere inkomens hebben op Wilders gestemd. Maar denk dat voor deze mensen het persoonlijk financieel gezien beter was om op de SP of anders PvdA/GL te stemmen. Maar die one liners die Wilders soms heeft, die spreken veel mensen aan. Bijvoorbeeld over eigen risico. Timmermans is maar elitair, maar Geert snapt ons.
pi_215498864
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:30 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Define ‘bijzonder’ :P
Apart from some of the videos and haircuts, I don't think I've made any wrong moves.
George Michael
pi_215498878
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:55 schreef Fred_B het volgende:

Dat vind ik geen terechte opmerking. Het had misschien wel wat scherper gekund qua argumenten, maar ik vind het vooral een probleem van het huidige medialandschap (zeker in Amerika). Er is gewoon niet of nauwelijks aandacht voor het daadwerkelijke programma van beide partijen. Alleen maar randzaken. En dan heb ik het nog niet eens over Twitter, wat gewoon een zuiver propagandakanaal is geworden.

Als er puur op het programma wordt gekozen wint Harris. Als er puur op likeability wordt gekozen wint Harris ook. Hoe kan het dan dat Trump wint? Volgens mij omdat hij erin slaagt om de media keer op keer totaal te domineren met een immense hoeveelheid bullshit. En ze gaan daar telkens gretig op in, en durven ook niet teveel tegenwicht te bieden uit angst "links" genoemd te worden. Hetzelfde probleem zie je ook in Nederland.

Factchecken mag niet meer. Het is het bekende probleem: als Donald Trump zegt dat het droog is, en Harris dat het regent, is het de taak van de journalist om te kijken of het regent. Niet "de een zegt dit en de ander zegt dat".
pi_215498887
Zo zie je ook maar dat bekende artiesten soms weinig kunnen betekenen. Taylor Swift, Beyonce (die al aardig over de hill is), Lady Gaga. Het heeft geen invloed gehad. Misschien dat ze hebben aangespoord dat meer mensen gaan stemmen maar niet in de voordeel van Kamala Harris.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 6 november 2024 @ 19:04:22 #59
39237 crew  H_T
2733
pi_215499958
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 17:27 schreef NailQueen het volgende:
Zo zie je ook maar dat bekende artiesten soms weinig kunnen betekenen. Taylor Swift, Beyonce (die al aardig over de hill is), Lady Gaga. Het heeft geen invloed gehad. Misschien dat ze hebben aangespoord dat meer mensen gaan stemmen maar niet in de voordeel van Kamala Harris.
Of in staten waar het toch niet uitmaakt, wat ook nog kan met hun systeem
Ik ben de kleur MAGENTA
  woensdag 6 november 2024 @ 19:25:09 #60
35189 Troel
scherp en bot
pi_215500242
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 16:05 schreef Momo het volgende:

[..]
Helaas wel redelijk duidelijk dat bij velen die boodschap niet geland is. En dat is ook wel een kunst om dat soort complexe zaken duidelijk te maken aan John en Karen (Henk en Ingrid). Mensen gaan niet luisteren naar een lezing of een podcast van 2 uur over een bepaald onderwerp waar beide kanten van het verhaal gewogen worden. Het zegt ook wel wat dat Trump in de peiling steeg vanwege beelden in een McDonalds dat hij frietjes in een zakje deed. Dit soort dingen spelen ook wel in Nederland natuurlijk. Kan mij vaag nog iets herrinderen van een TV moment met vrouwen die op Wout Bos gingen stemmen omdat ze het een lekker ding vonden. Als je kijkt naar onze laatste verkiezingen. Veel lagere inkomens hebben op Wilders gestemd. Maar denk dat voor deze mensen het persoonlijk financieel gezien beter was om op de SP of anders PvdA/GL te stemmen. Maar die one liners die Wilders soms heeft, die spreken veel mensen aan. Bijvoorbeeld over eigen risico. Timmermans is maar elitair, maar Geert snapt ons.
Wouter Bos viel in het echt vies tegen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215500517
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 17:26 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Dat vind ik geen terechte opmerking. Het had misschien wel wat scherper gekund qua argumenten, maar ik vind het vooral een probleem van het huidige medialandschap (zeker in Amerika). Er is gewoon niet of nauwelijks aandacht voor het daadwerkelijke programma van beide partijen. Alleen maar randzaken. En dan heb ik het nog niet eens over Twitter, wat gewoon een zuiver propagandakanaal is geworden.

Als er puur op het programma wordt gekozen wint Harris. Als er puur op likeability wordt gekozen wint Harris ook. Hoe kan het dan dat Trump wint? Volgens mij omdat hij erin slaagt om de media keer op keer totaal te domineren met een immense hoeveelheid bullshit. En ze gaan daar telkens gretig op in, en durven ook niet teveel tegenwicht te bieden uit angst "links" genoemd te worden. Hetzelfde probleem zie je ook in Nederland.

Factchecken mag niet meer. Het is het bekende probleem: als Donald Trump zegt dat het droog is, en Harris dat het regent, is het de taak van de journalist om te kijken of het regent. Niet "de een zegt dit en de ander zegt dat".
Ik ben het er zeker mee eens dat de media hun rol niet goed spelen. Maar puur in dit geval, nu Trump al 9 jaar nadrukkelijk politiek in beeld is, denk ik niet dat dat het verschil zou maken. Werkelijk elke kiezer weet nu wat voor mafketel het is, en blijkbaar was dat geen belemmering om hem te kiezen.

Ik weet niet precies hoe de campagne van de Democraten was, maar financieel hadden ze heel veel te besteden, dus ze moeten toch ruimte hebben gehad om in Jip en Janneketaal hun voornaamste standpunten (en een vergelijking met wat de Republikeinen daarover denken) naar voren te brengen als de media het niet doen. Ik bedoel, als Malta al tot vervelens toe kan spammen om op hun ESF-inzending te stemmen, moet je met een 100.000 keer zo groot budget toch ook wat kunnen.
  woensdag 6 november 2024 @ 19:51:18 #62
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215500688
Ik had tot gisteren nog wel het idee dat de democraten zouden gaan winnen. Komt vooral omdat ik het aantal mensen wat volslagen achterlijk en/of volkomen moreel corrupt is (andere reden zijn er namelijk niet om op een veroordeelde criminele, mislukte zakenman te stemmen die op tape vastgelegd is dat die de vorige verkiezingen wilde frauderen). Maar toch verbaasd mij de uitslag toch niet eens zo heel veel.

Je ziet dat steeds meer mensen heel makkelijk te manipuleren zijn door de intense hoeveelheid aan prikkels die we krijgen. Prikkels die een enorme sturing geven, die de boel vooral framen. Zo had ik zelf door die frame tot het debat met Trump het sterke idee dat Kamala Harris ook echt een zeer zwakke kandidaat was. Terwijl dat eigenlijk alleen maar gebaseerd was op wat er vooral over haar geroepen werd. Want ze is helemaal geen zwakke kandidaat (bijzonder sterk dan ook weer niet, gewoon degelijk). Daarvoor hield ze zich veel te makkelijk staande in dat debat en heeft ze vakkundig Trump in de val laten lopen (met het hele 'they're eating the dogs als uitkomst). Daarnaast schoof zij wel gewoon aan bij FOX waar ze door die interviewer constant onderbroken werd, woorden in de mond gelegd etc. Maar daar ging ze vrij sterk mee om.

Ze was ook niet zozeer een zwakke kandidaat, maar wel een verkeerde keuze door de democraten. Ze hadden met Biden halverwege zijn termijn moeten afspreken dat hij zich niet meer kandidaat zou stellen en ze een opvolger zouden klaarstomen (al dan niet Harris). Daardoor had je sowieso het voordeel gehad dat het een kandidaat was geweest die al langer en duidelijker in beeld was. En je niet halsoverkop en veel te laat Biden moest terugtrekken en Harris naar voren moest schuiven. Ik denk dat veel zwevende kiezers de democraten kwalijk hebben genomen. Mede ook door het narratief dat Biden echt dement is en ze dat verborgen hebben gehouden.

Verder lijkt het erop dat de democraten hebben onderschat hoe weinig populair de Biden regering is/was bij een zwevende achterban. Je zag ook wel dat Harris zich vooral moest verdedigen tegenover haar rol in het kabinet i.p.v. haar eigen plannen. De stand van de economie speelt daar ook zeker wel een rol in.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  woensdag 6 november 2024 @ 19:57:36 #63
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_215500789
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 19:51 schreef Redefine het volgende:
andere reden zijn er namelijk niet
Mja maar die arrogantie draagt wel bij aan de polarisatie. We moeten wel onthouden dat die stemmers van Trump vaak in een hele andere wereld leven dan wij. Ik geloof niet dat ze stuk voor stuk heel dom of heel slecht zijn. Veel van hen zullen wel degelijk valide redenen hebben voor hun keuze, of wij die redenen nou begrijpen of niet.
pi_215500957
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 19:57 schreef Strani het volgende:

[..]
Mja maar die arrogantie draagt wel bij aan de polarisatie. We moeten wel onthouden dat die stemmers van Trump vaak in een hele andere wereld leven dan wij. Ik geloof niet dat ze stuk voor stuk heel dom of heel slecht zijn. Veel van hen zullen wel degelijk valide redenen hebben voor hun keuze, of wij die redenen nou begrijpen of niet.
Ja precies dat. We polariseren aan beide kanten. De Trump/Wilders stemmer voelt zich steeds minder serieus genomen. Dan snap ik ergens ook wel dat je dan meer pikt van de persoon waar je op stemt. Dat is immers de persoon die je niet wegzet als dom.
Fuck the EBU
  woensdag 6 november 2024 @ 20:10:52 #65
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215500979
Ik hak mijn reactie bewust in stukjes, omdat het dan helemaal zo'n brij wordt :+ Plus dat het per post nog deels over iets anders gaat :P

Wat betreft die economie. Je ziet daar ook wel heel erg de frame in terugkomen. Dat punt van inflatie is daarin een mooie. Sowieso zat de Biden regering al met de erfenis van Corona plus vier jaar republikeins beleid (dat is in de geschiedenis altijd al puin ruimen geweest voor de democraten). Maar daarnaast wordt die inflatie ook heel selectief gebruikt om Biden en co er slechter uit te laten komen.

Daarbij hebben Harris en de democraten wel degelijk een plan van aanpak voor de inflatie. De retail prijzen zijn daar mede zo hoog door prijsopdrijving (price gauging) vanuit de winkels en/of de toelevereanciers. Ook voor producten die niet door Corona omstandigheden duurder zijn geworden, zijn de prijzen enorm gestegen. Plus dat de prijzen daar niet of nauwelijks zijn teruggezakt. Corona is daar echt aangegrepen om de prijzen enorm op te jagen en niet meer te laten zakken. Harris wilde dat prijs opjagen aanpakken met regulering etc. Of dat per se ook zou lukken een een goed plan was, is een tweede, maar het was wel daadwerkelijk een doelbewuste aanpak.

Wat stelde Trump daartegenover? Niets. Zijn enige antwoord was elke keer dat het de schuld van Biden en Harris was. Geen enkel plan had die om daadwerkelijk de inflatie en de prijzen in retail aan te pakken. Als hij dan al eens niet de schuld bij Biden en Harris neerlegde, waren het uiteraard de illegalen die de schuld kregen. Of hij zetten een train of thoughts op gang die volkomen onnavolgbaar was en je toch sterk deed denken dat hij volslagen seniel aan het worden was.

En wat heerste er in de media? Harris heeft geen plan voor de economie en over Trump werd gezwegen. Naast de plannen voor het aanpakken van inflatie waren er vanuit Harris ook plannen om mensen met een lager inkomen financieel te steunen, startende bedrijven te helpen met ik meen 50.000 USD belastingvrij etc. Ook weer diverse onderbouwde plannen die gewoon helder en meermaals werden besproken door Harris en running mate Waltz. En ondanks dat dit ook als soundbites gebruikt kon worden en ook gebruikt werd, overheerste alsnog het mantra dat Harris geen plannen had en het met Trump heel veel beter zou worden.

Bij Waltz was het daarnaast vooral een frame om hem minder mannelijk te laten zijn. Want dat is opeens heel erg belangrijk bij FOX en Friends Frauds. Dan ging het opeens over het zwaaien van Waltz wat niet mannelijk was etc. Dat Waltz een voormalig Football coach (een van de toppunten van mannelijkheid voor Amerikanen) was, werd vakkundig doodgezwegen. Ook was Waltz een zeer gewaardeerde militair, i.t.t. tot Donald 'bonespurrs' Trump. Maar hij was niet mannelijk en knuffelde zijn vrouw raar (Trump is daarin uiteraard volkomen normaal met Melania :')). Nee dan JD Vance, dat was toch een echte man waar Amerikanen op zaten te wachten _O-

Recent was er nog de hele FEMA discussie. Als je veel Amerikanen vraagt, dan zijn die blut en kunnen ze de mensen niet helpen. Allemaal doordat hun geld geplunderd is door Biden en Harris. Dat FEMA er financieel heel goed voorstaat negeert men. En dat er in de geschiedenis maar één president is geweest die geld heeft weggetrokken bij disaster relief funds (Trump) ook. Plus dat er zoveel leugens werden verteld door Donny en co dat het MAGA volk wat in het rampengebied lag en hulp nodig had in bepaalde regio's FEMA gewapend heeft opgewacht, want hen was verteld dat FEMA en de regering hun huizen zou innemen.
  woensdag 6 november 2024 @ 20:11:08 #66
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_215500982
quote:

[..]
Sowieso leven Amerikanen (niet alleen de Trumpets) in een andere cultuur dan wij.

We hebben er maar mee te dealen. Zoals ik zei, ik hoop gewoon dat hij de wereld niet te erg verpest.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  woensdag 6 november 2024 @ 20:15:51 #67
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_215501061
Ik ben een beetje sad. ;( misschien moet ik even wat minder Amerikaanse daily shows kijken. :P
  woensdag 6 november 2024 @ 20:23:37 #68
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_215501172
quote:
99s.gif Op woensdag 6 november 2024 20:15 schreef egeltje1985 het volgende:
Ik ben een beetje sad. ;( misschien moet ik even wat minder Amerikaanse daily shows kijken. :P
Gewoon dierenfilmpjes gaan kijken :P
  woensdag 6 november 2024 @ 20:31:01 #69
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215501276
quote:

[..]
Polarisatie krijg je toch wel. De arrogantie is namelijk al heel lang vrij bescheiden gebleven. Uiteraard wordt er weleens een laatdunkende opmerking gemaakt over de rechterkant. Maar in bijna alle gevallen worden in de media en bij uitspraken in het openbaar en zelfs online de anderen met fluwelen handschoenen aangepakt. Dat terwijl die andere kant de tegenpartij voor van alles uitmaakt en van zichzelf alleen maar verder naar rechts opschuift. Sowieso zit je natuurlijk al langer met een regering die meer aan de rechterkant zit, maar de schuld bij veel mensen alsnog bij links ligt (blijft een leuke frame).

Ik denk dat je die andere kant met vergelijkbare middelen moet gaan bestrijden. Nu is het vooral iemand die staat te roepen terwijl ernaast iemand met een megafoon staat. De roepende zal bijna niemand daardoor meer horen. Van mij mag de gematigde en/of midden en/of linkerkant van het politieke en maatschappelijke spectrum voortaan een stuk scherper zijn. Gewoon die anderen keihard aanvallen op de leugens en tot duizend keer toe herhalen waarvoor een partij als de PVV echt op stemt als het op sociale plannen gaat (hetzelfde als de VVD), totdat mensen er gewoon niet meer onderuit kunnen komen.

En dat mag echt wat korter door de bocht. Nu is dat toch te vaak te doordacht te voorzichtig. Ook als het gaat om de punten waar men voor staat die juist bij de PVV/NSC/FvD stemmers belangrijk zijn. Hun portemonnee, maar ook immigratie. Want veel partijen hebben namelijk ook gewoon plannen om dat terug te dringen (maar dan wel op een menselijke manier). Echter blijft nu toch vooral het idee dat 'links' alleen maar massa immigratie wil.

De SP deed het bijvoorbeeld een stuk beter toen ze nog zeer populistisch waren (in de tijd van pa Marijnissen), terwijl men nu juist meer stemmers zouden moeten kunnen trekken door de grotere armoede etc. Of PvdD die veel plannen heeft die daadwerkelijk bij veel mensen aan zou kunnen slaan (maar ja de naam blijft toch wel heel erg lastig om ze daarop serieus te nemen). En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
  woensdag 6 november 2024 @ 20:33:01 #70
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215501302
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 20:09 schreef Yesse het volgende:

[..]
Ja precies dat. We polariseren aan beide kanten. De Trump/Wilders stemmer voelt zich steeds minder serieus genomen. Dan snap ik ergens ook wel dat je dan meer pikt van de persoon waar je op stemt. Dat is immers de persoon die je niet wegzet als dom.
Maar die Trump/Wilders stemmers voelen zich vooral steeds minder serieus genomen doordat de partijen die wel echt het beste met ze voor hebben veel te voorzichtig zijn. Populisme scoort vooral bij die groep. If you can't beat them join them. Wat niet betekend dat je tot hen niveau hoeft te verlagen, maar het mag allemaal wel een stuk slimmer en scherper.
  woensdag 6 november 2024 @ 20:36:48 #71
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215501349
Uiteraard spelen de media hier vooral een hele grote rol in. De polarisatie en verharding komt grotendeels doordat het in de media toch vooral over sensatie moet gaan. Het hele immigratieprobleem blijft daar een mooi voorbeeld van. Ja er is een probleem, wat ook aangepakt moet worden. Maar het is een veel minder groot probleem dan in de media er aandacht voor is. En het is ook nog eens veel complexer. O.a. dat de influx toch met name bij arbeidsmigranten ligt dan bij vluchtelingen. En dat veel van de criminaliteit bij 'allochtonen' zit bij bevolkingsgroepen die niet binnen zijn gekomen als vluchteling of arbeidsmigrant (wel vaak geboren uit een arbeidsmigrant).
  woensdag 6 november 2024 @ 20:41:45 #72
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215501430
Overigens denk ik, ondanks dat mijn posts hierboven anders doen lijken, dat het per saldo nog gaat meevallen hoe erg het voor de wereld gaat worden met Trump als president. Weliswaar heeft hij nog meer jaknikkers die hij gaat aanstellen, maar als puntje bij paaltje komt zullen die alsnog wel een andere keuze maken dan Trump. Plus dat Trump eigenlijk te lui, te ijdel en te snel afgeleid is om echt grote plannen in werking te zetten die voor wereldwijd grote problemen zorgden. Dat was bij zijn vorige termijn ook niet zo extreem.

Dat wel gezegd als niet-Amerikaan. Voor de mensen daar gaat het voor diverse groepen wel een ander verhaal worden. Plus dat het afwachten is wat er over vier jaar gebeurd als Trump afstand moet doen van zijn presidentschap.

En hij zal vooral zichzelf in een positie gaan brengen waarin hij en zijn familie nooit meer ergens voor aangeklaagd kunnen worden.
  woensdag 6 november 2024 @ 20:45:26 #73
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215501501
quote:
99s.gif Op woensdag 6 november 2024 20:15 schreef egeltje1985 het volgende:
Dat teveel kijken helpt niet echt nee. Al valt daar ook juist wel weer genoeg om te lachen door hoe ze het brengen :P
  woensdag 6 november 2024 @ 20:47:33 #74
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215501531
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2024 20:11 schreef Arizona het volgende:

[..]
Sowieso leven Amerikanen (niet alleen de Trumpets) in een andere cultuur dan wij.

We hebben er maar mee te dealen. Zoals ik zei, ik hoop gewoon dat hij de wereld niet te erg verpest.
Ach, huur een 'DJ' in en laat hem Ave Maria spelen en Trump is zo wel weer een tijdje afgeleid :P

woensdag 6 november 2024 @ 20:50:15 #75
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_215501567
* Strani schuift voorzichtig de praatstoel onder @Redefine vandaan.
  woensdag 6 november 2024 @ 20:52:10 #76
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215501591
quote:
10s.gif Op woensdag 6 november 2024 20:50 schreef Strani het volgende:
* Strani schuift voorzichtig de praatstoel onder @:redefine vandaan.
Dan ga ik er gewoon bij staan :7
  woensdag 6 november 2024 @ 20:56:33 #77
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_215501666
quote:
10s.gif Op woensdag 6 november 2024 20:52 schreef Redefine het volgende:

[..]
Dan ga ik er gewoon bij staan :7
Dit doet me wel denken aan de Jitsi-sessies na een uur of 22, wanneer jij en @Hamlapjes richting politiek schoven en de monologen steeds langer werden _O-
  woensdag 6 november 2024 @ 20:57:31 #78
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215501683
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 20:56 schreef Strani het volgende:

[..]
Dit doet me wel denken aan de Jitsi-sessies na een uur of 22, wanneer jij en @:hamlapjes richting politiek schoven en de monologen steeds langer werden _O-
Oh ja de momenten dat het ook daadwerkelijk ergens over ging O-) *) :7
  Redactie Sport woensdag 6 november 2024 @ 20:58:04 #79
109131 crew  sportfreak
pi_215501696
quote:

[..]
Dit doet me wel denken aan de Jitsi-sessies na een uur of 22, wanneer jij en @:hamlapjes richting politiek schoven en de monologen steeds langer werden _O-
22 uur in een sessie zitten en dan nog over politiek willen praten, ik zou omvallen van vermoeidheid :o
  woensdag 6 november 2024 @ 20:59:38 #80
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215501716
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 20:58 schreef sportfreak het volgende:

[..]
22 uur in een sessie zitten en dan nog over politiek willen praten, ik zou omvallen van vermoeidheid :o
Nou ja voor @Strani voelde het misschien aan als 22 uur, maar het was eerder dat we daarmee begonnen om 22.00.
  woensdag 6 november 2024 @ 21:01:13 #81
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_215501758
quote:
10s.gif Op woensdag 6 november 2024 20:57 schreef Redefine het volgende:

[..]
Oh ja de momenten dat het ook daadwerkelijk ergens over ging O-) *) :7
Ja denk ik maar weet niet zeker want dan luisterde ik meestal niet meer.
  woensdag 6 november 2024 @ 21:01:47 #82
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_215501770
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 20:58 schreef sportfreak het volgende:

[..]
:D

Nee we begonnen meestal rond 20:00 geloof ik en vaak ging het door tot een uur of 23.
  woensdag 6 november 2024 @ 21:01:58 #83
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215501775
quote:
10s.gif Op woensdag 6 november 2024 21:01 schreef Strani het volgende:

[..]
Ja denk ik maar weet niet zeker want dan luisterde ik meestal niet meer.
Voor jou als ouwe man was het dan ook al snel te laat en lag je weer eens te ronken voor de camera.
  woensdag 6 november 2024 @ 21:02:27 #84
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_215501782
quote:
10s.gif Op woensdag 6 november 2024 21:01 schreef Redefine het volgende:

[..]
Voor jou als ouwe man was het dan ook al snel te laat en lag je weer eens te ronken voor de camera.
Nee dat was iemand anders _O-

Ook allemaal alweer vier jaar geleden hè, dit!
  woensdag 6 november 2024 @ 21:03:08 #85
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215501789
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 21:01 schreef Strani het volgende:

[..]
:D

Nee we begonnen meestal rond 20:00 geloof ik en vaak ging het door tot een uur of 23.
:Y Wat Jitsi betreft moet ik juist ook nog wel denken aan de vorige verkiezingen. En ook aan de Capitool bestorming.
  woensdag 6 november 2024 @ 21:04:17 #86
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_215501808
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 21:03 schreef Redefine het volgende:

[..]
:Y Wat Jitsi betreft moet ik juist ook nog wel denken aan de vorige verkiezingen. En ook aan de Capitool bestorming.
Oh ja dat beschouwden we toen live met z'n allen :D

Ik weet ook nog wel dat ik in de zomer toen vaak langs de zee naar huis liep en jullie rare toeristen liet zien.
  woensdag 6 november 2024 @ 21:07:23 #87
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215501849
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 21:04 schreef Strani het volgende:

[..]
Oh ja dat beschouwden we toen live met z'n allen :D

Ik weet ook nog wel dat ik in de zomer toen vaak langs de zee naar huis liep en jullie rare toeristen liet zien.
Ja, vaak met zo'n stelletje waarvan de vriend dan 29 foto's moest nemen van zijn vriendin voor Instagram.
  woensdag 6 november 2024 @ 21:07:45 #88
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_215501855
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 21:07 schreef Redefine het volgende:

[..]
Ja, vaak met zo'n stelletje waarvan de vriend dan 29 foto's moest nemen van zijn vriendin voor Instagram.
Precies _O-
  woensdag 6 november 2024 @ 21:11:25 #89
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_215501920
quote:

[..]
Ik heb geen idee waar je het over hebt!
pi_215501959
quote:

[..]
Amerika is ook echt een ander land dan Nederland. Dat klinkt wellicht als een open deur, maar praat maar eens met een pensionado in Florida over de Democraten. Alsof je het over Satan zelf hebt. Die diepgewortelde haat, daar krijgen wij niet zoveel van mee, en dat begrijpen wij ook niet. Ze zullen nog eerder op Adolf Hitler stemmen dan op een Democraat. En sowieso is het land traditioneel veel rechtser dan Nederland (inmiddels zijn wij ook wel behoorlijk die kant op aan het gaan natuurlijk).
pi_215501975
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 20:10 schreef Redefine het volgende:
Ik hak mijn reactie bewust in stukjes, omdat het dan helemaal zo'n brij wordt :+ Plus dat het per post nog deels over iets anders gaat :P

Wat betreft die economie. Je ziet daar ook wel heel erg de frame in terugkomen. Dat punt van inflatie is daarin een mooie. Sowieso zat de Biden regering al met de erfenis van Corona plus vier jaar republikeins beleid (dat is in de geschiedenis altijd al puin ruimen geweest voor de democraten). Maar daarnaast wordt die inflatie ook heel selectief gebruikt om Biden en co er slechter uit te laten komen.

Daarbij hebben Harris en de democraten wel degelijk een plan van aanpak voor de inflatie. De retail prijzen zijn daar mede zo hoog door prijsopdrijving (price gauging) vanuit de winkels en/of de toelevereanciers. Ook voor producten die niet door Corona omstandigheden duurder zijn geworden, zijn de prijzen enorm gestegen. Plus dat de prijzen daar niet of nauwelijks zijn teruggezakt. Corona is daar echt aangegrepen om de prijzen enorm op te jagen en niet meer te laten zakken. Harris wilde dat prijs opjagen aanpakken met regulering etc. Of dat per se ook zou lukken een een goed plan was, is een tweede, maar het was wel daadwerkelijk een doelbewuste aanpak.

Wat stelde Trump daartegenover? Niets. Zijn enige antwoord was elke keer dat het de schuld van Biden en Harris was. Geen enkel plan had die om daadwerkelijk de inflatie en de prijzen in retail aan te pakken. Als hij dan al eens niet de schuld bij Biden en Harris neerlegde, waren het uiteraard de illegalen die de schuld kregen. Of hij zetten een train of thoughts op gang die volkomen onnavolgbaar was en je toch sterk deed denken dat hij volslagen seniel aan het worden was.

En wat heerste er in de media? Harris heeft geen plan voor de economie en over Trump werd gezwegen. Naast de plannen voor het aanpakken van inflatie waren er vanuit Harris ook plannen om mensen met een lager inkomen financieel te steunen, startende bedrijven te helpen met ik meen 50.000 USD belastingvrij etc. Ook weer diverse onderbouwde plannen die gewoon helder en meermaals werden besproken door Harris en running mate Waltz. En ondanks dat dit ook als soundbites gebruikt kon worden en ook gebruikt werd, overheerste alsnog het mantra dat Harris geen plannen had en het met Trump heel veel beter zou worden.
Het probleem met die inflatie zit op zich wel dieper dan wat hebberige winkeliers. Hoewel die ongetwijfeld incidenten zullen misbruiken om hogere prijzen te vragen, gaan die op termijn vanzelf weer naar normale niveaus, zeker voor concurrerende en makkelijk vergelijkbare producten.

Het probleem is meer dat om de economie te stimuleren er al sinds de jaren ‘00 geld bijgedrukt wordt, de quantitative easing. Op die manier komt er steeds meer geld in het systeem. Dat leidde in eerste instantie tot leuke dingen, zoals aandelen en vastgoed die in prijs stegen (omdat het geld zelf minder waard werd). Maar op een bepaald punt komt dat geld in de economie, omdat mensen het geld dat ze eraan verdiend hebben gaan uitgeven, en als dat dan samenvalt met schaarste aan allerlei zaken na Corona, kan het snel gaan met inflatie.

Dat die uitgerekte veer precies tijdens het bewind van Biden brak, is vrij ongelukkig. Maar goed, het is ook wel het risico van de strategie. Er is ook niet echt een oplossing om dat geld weer uit het systeem te trekken zonder negatieve effecten, dus met prijzen zitten we nu permanent op een hoger niveau. Wat vrij vervelend is voor de miljoenen mensen die huren en geen beleggingen hebben, en vooral gunstig is voor degenen die een eigen huis en een leuke beleggingsportefeuille bezitten.
  woensdag 6 november 2024 @ 21:15:45 #92
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215501995
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 21:13 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Amerika is ook echt een ander land dan Nederland. Dat klinkt wellicht als een open deur, maar praat maar eens met een pensionado in Florida over de Democraten. Alsof je het over Satan zelf hebt. Die diepgewortelde haat, daar krijgen wij niet zoveel van mee, en dat begrijpen wij ook niet. Ze zullen nog eerder op Adolf Hitler stemmen dan op een Democraat. En sowieso is het land traditioneel veel rechtser dan Nederland (inmiddels zijn wij ook wel behoorlijk die kant op aan het gaan natuurlijk).
Klopt. Vandaar dat ik ook nog wel snap dat een republikein op een republikein blijft stemmen (een zwevende kiezer is dan meer een raadsel). Buiten wat jij al noemt vinden ze socialisme daar ook een scheldwoord en zijn ze ook veel geloviger dan wij.
  woensdag 6 november 2024 @ 21:21:02 #93
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215502112
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 21:14 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het probleem met die inflatie zit op zich wel dieper dan wat hebberige winkeliers. Hoewel die ongetwijfeld incidenten zullen misbruiken om hogere prijzen te vragen, gaan die op termijn vanzelf weer naar normale niveaus, zeker voor concurrerende en makkelijk vergelijkbare producten.

Het probleem is meer dat om de economie te stimuleren er al sinds de jaren ‘00 geld bijgedrukt wordt, de quantitative easing. Op die manier komt er steeds meer geld in het systeem. Dat leidde in eerste instantie tot leuke dingen, zoals aandelen en vastgoed die in prijs stegen (omdat het geld zelf minder waard werd). Maar op een bepaald punt komt dat geld in de economie, omdat mensen het geld dat ze eraan verdiend hebben gaan uitgeven, en als dat dan samenvalt met schaarste aan allerlei zaken na Corona, kan het snel gaan met inflatie.

Dat die uitgerekte veer precies tijdens het bewind van Biden brak, is vrij ongelukkig. Maar goed, het is ook wel het risico van de strategie. Er is ook niet echt een oplossing om dat geld weer uit het systeem te trekken zonder negatieve effecten, dus met prijzen zitten we nu permanent op een hoger niveau. Wat vrij vervelend is voor de miljoenen mensen die huren en geen beleggingen hebben, en vooral gunstig is voor degenen die een eigen huis en een leuke beleggingsportefeuille bezitten.
Uiteraard ligt de inflatie niet puur aan die winkeliers. Dat komt vooral door het blijven bijdrukken van dollars. Maar het was wel zo dat de inflatie zo groots benoemd wordt, omdat de prijzen in de winkels zo extreem gestegen zijn. Waarbij ik het vooral aangaf om te laten zien dat de partij die daadwerkelijk er iets aan te zeggen te willen doen af werd gedaan als geen plan hebben i.t.t. de partij die er juist helemaal niks tegen wil gaa doen.
pi_215502420
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 21:21 schreef Redefine het volgende:

[..]
Uiteraard ligt de inflatie niet puur aan die winkeliers. Dat komt vooral door het blijven bijdrukken van dollars. Maar het was wel zo dat de inflatie zo groots benoemd wordt, omdat de prijzen in de winkels zo extreem gestegen zijn. Waarbij ik het vooral aangaf om te laten zien dat de partij die daadwerkelijk er iets aan te zeggen te willen doen af werd gedaan als geen plan hebben i.t.t. de partij die er juist helemaal niks tegen wil gaa doen.
Het punt is natuurlijk dat de Democraten net een jaar of drie hebben gehad om er iets aan te doen, en dat niet gelukt is. Niet zo gek, want behalve excessen aanpakken is er ook niet zo veel aan te doen, uiteraard ook niet door de Republikeinen. Alleen die hadden de positie om vanaf te zijlijn te roepen hoe slecht het allemaal ging.
  Moderator woensdag 6 november 2024 @ 21:41:56 #95
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_215502543
*gluurt om de hoek*
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  woensdag 6 november 2024 @ 21:42:04 #96
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_215502547
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 21:36 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het punt is natuurlijk dat de Democraten net een jaar of drie hebben gehad om er iets aan te doen, en dat niet gelukt is. Niet zo gek, want behalve excessen aanpakken is er ook niet zo veel aan te doen, uiteraard ook niet door de Republikeinen. Alleen die hadden de positie om vanaf te zijlijn te roepen hoe slecht het allemaal ging.
Klopt. Mede daarom had het denk ik wel beter geweest om een andere kandidaat naar voren te schuiven die minder makkelijk met dat beleid koppelen was.
  woensdag 6 november 2024 @ 22:29:36 #97
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_215503275
* doet het licht uit en gaat naar bed :O

:z
Fuck the EBU.
pi_215503431
Hè wie heeft het licht uit gedaan? :(
  woensdag 6 november 2024 @ 23:36:41 #99
181667 Strani