SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goed hoe je dat opschrijft. Vandaar ook mijn vraag.quote:Op zaterdag 2 november 2024 00:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
We kunnen ook kiezen het leger af te schaffen net als Costa Rica en ons verder nergens mee te bemoeien bij wijze van spreke.
Ik was en ben het ook oneens met de bezuinigen op defensie. Je moet gewoon als NAVO-land je afspraken nakomen, wat je eerst met elkaar hebt afgesproken.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn, de tendens is en was in de hele samenleving niet anders he. Ik zit zelf ondertussen al dik 20 jaar hier op Fok! en ben ondertussen 30+ jaar militair. Maar als ik in al die afgelopen jaren ook maar iets zei over de ongebreidelde onverantwoorde bezuinigingen op defensie was hoongelach mijn deel en moest er vooral niet gezanikt worden want er bestond geen dreiging meer en defensie was compleet overbodig. Het was maar beter dat defensie opgeheven werd en dat het geld maar in iets "nuttigers" gestopt moest worden. Ook hier op Fok! heb ik daar ellenlange discussies over lopen voeren, als je dan zei dreiging Rusland/China zat iedereen te lachen want dat was allemaal maar onzin...
Nou ja, we zien het. En nu is het simpelweg te laat om het been op tijd bij te trekken. Jammer maar helaas.
Oekraine zal opnieuw verdeeld moeten worden en het restant bij de NATO voegenquote:Op zaterdag 2 november 2024 11:35 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik was en ben het ook oneens met de bezuinigen op defensie. Je moet gewoon als NAVO-land je afspraken nakomen, wat je eerst met elkaar hebt afgesproken.
Maar ik ben het ook oneens om de Donbas en De Krim maar gewoon bij Europa/NAVO te voegen.
Oekrane blijft wel bestaan. Ik denk dat zelfs de steden Kramatorsk en Slovjansk wel bij Oekrane kunnen blijven, als ze deze winter tot een wapenstilstand gaan komen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:31 schreef Discombobulate het volgende:
Ik denk dat Oekraine wel verloren is, maar ik geloof echt niet dat Poetin voorbij de NAVO grenzen gaat.
Dat ben ik niet met je eens.quote:Op zaterdag 2 november 2024 11:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Oekraine zal opnieuw verdeeld moeten worden en het restant bij de NATO voegen
Maar ik vrees dat putin helemaal niet wil onderhandelen, die gaat door tot rusland economisch kapot is en hij opzij gezet wordt door de huidige oligarchen kliek, dus dat zal het moeten worden een economische oorlog
Putin zal ook met trump niet onderhandelen ,
Putin is verblind door valse haat doordat in zijn ogen de vroegere USSR is afgepakt in 1991
nou dan houden ze dat toch lekker , als die oorlog maar stopt en Kiev en Odessa bij Oekraine blijvenquote:Op zaterdag 2 november 2024 12:16 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens.
Poetin zag het westen van Oekrane met Kiev zich willen aansluiten bij het westen. Poetin (in zijn visie en dat van de meeste Russen) vinden de Donbas en De Krim meer Russisch dan Oekraens.
Gaat niet gebeurenquote:Op zaterdag 2 november 2024 12:11 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Oekrane blijft wel bestaan. Ik denk dat zelfs de steden Kramatorsk en Slovjansk wel bij Oekrane kunnen blijven, als ze deze winter tot een wapenstilstand gaan komen.
quote:Maar ik vrees dat putin helemaal niet wil onderhandelen, die gaat door tot rusland economisch kapot is en hij opzij gezet wordt door de huidige oligarchen kliek, dus dat zal het moeten worden een economische oorlog
Er zal een opening zijn voor Poetin als wij opgeven dat Oekraiene bij de NAVO komt.quote:Op zaterdag 2 november 2024 11:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Oekraine zal opnieuw verdeeld moeten worden en het restant bij de NATO voegen
Maar ik vrees dat putin helemaal niet wil onderhandelen, die gaat door tot rusland economisch kapot is en hij opzij gezet wordt door de huidige oligarchen kliek, dus dat zal het moeten worden een economische oorlog
Putin zal ook met trump niet onderhandelen ,
Putin is verblind door valse haat doordat in zijn ogen de vroegere USSR is afgepakt in 1991
dan moet er eerst geen oorlog meer zijn anders kan dat nietquote:Op zaterdag 2 november 2024 13:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zal een opening zijn voor Poetin als wij opgeven dat Oekraiene bij de NAVO komt.
De Noord-Koreaanse dienstplichtige die naar Oekrane wordt gestuurd voor de glorie van de Grote Maarschalk is op papier net zo waardeloos als GI Joe en zijn vrienden die in het buitenland sterven tegen vijanden die nog niet eens naar de Amerikanen hebben geniest. We kunnen die Noord-Koreanen zien als huurlingen voor Rusland. Hetzelfde laken en pak als het ging om de Britse, Australische en Poolse deelname aan de invasie in Irak (deze drie landen leverden volgens Wikipedia 52.700 soldaten aan de invasie van het land met als belang om hun trouw te laten zien aan de VS en hun internationale samenwerking steviger te verankeren door bloed). Het lijkt op dat Kim Yong Un dezelfde motivatie heeft met Rusland: de samenwerking naar een hogere plan tillen door bloed te verspillen: we kunnen het een internationale principe 'door dik en dun' noemen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 21:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik snap niet wat het uitmaakt dat er wat N-Koreanen de Russen helpen.
So what?
Dat hoeven we niet op te geven: Rusland kan daarover een afspraak maken met Oekrane.quote:Op zaterdag 2 november 2024 13:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zal een opening zijn voor Poetin als wij opgeven dat Oekraiene bij de NAVO komt.
Ik mis hier het stuk dat Oekrane een soeverein land is dat zelf kan bepalen welke koers ze varen.quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:16 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens.
Poetin zag het westen van Oekrane met Kiev zich willen aansluiten bij het westen. Poetin (in zijn visie en dat van de meeste Russen) vinden de Donbas en De Krim meer Russisch dan Oekraens.
Daarvoor ook niet.quote:Poetin wil niet onderhandelen, zolang een deel van Koersk nog door de Oekraners bezet wordt gehouden.
Dat deed Rusland daarvoor ook al.quote:Zelensky wil ook nog niet onderhandelen door weer opnieuw elitetroepen naar de Koerskregio te sturen.
En de Russische militaire top vindt het voorlopig wel prima zo, want nu hebben ze iets meer tijd om bepaalde grenscorrecties in hun voordeel in de Donbas nog voor elkaar te krijgen, zolang de Oekraners nog in de Koerskregio zitten..
Ik snap de ophef erover niet. In elke krant kopte het.quote:Op zaterdag 2 november 2024 15:53 schreef Peppert het volgende:
[..]
De Noord-Koreaanse dienstplichtige die naar Oekrane wordt gestuurd voor de glorie van de Grote Maarschalk is op papier net zo waardeloos als GI Joe en zijn vrienden die in het buitenland sterven tegen vijanden die nog niet eens naar de Amerikanen hebben geniest. We kunnen die Noord-Koreanen zien als huurlingen voor Rusland. Hetzelfde laken en pak als het ging om de Britse, Australische en Poolse deelname aan de invasie in Irak (deze drie landen leverden volgens Wikipedia 52.700 soldaten aan de invasie van het land met als belang om hun trouw te laten zien aan de VS en hun internationale samenwerking steviger te verankeren door bloed). Het lijkt op dat Kim Yong Un dezelfde motivatie heeft met Rusland: de samenwerking naar een hogere plan tillen door bloed te verspillen: we kunnen het een internationale principe 'door dik en dun' noemen.
Het is heel simpel. Het is zelfverdediging als Amerikanen en European heinde en ver troepen stationeren, militaire oefeningen houden en landen aanvallen, maar een gevaar voor de internationale orde als de schoen aan de andere kant valt. De politiek, (sociale) media en denktank circuit zijn twee handen op een buik in de meeste landen (de voornaamste vormgevers van de publieke opinie) als het gaat om internationale politiek. Het verschil in ideologie zit hem voornamelijk in het binnenlandse beleid.quote:Op zaterdag 2 november 2024 16:08 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik snap de ophef erover niet. In elke krant kopte het.
Dacht meer van: ten eerste was dat te verwachten en ten tweede: so what.
Praat jij wel over hetzelfde onderwerp?quote:Op zaterdag 2 november 2024 16:10 schreef Peppert het volgende:
[..]
Het is heel simpel. Het is zelfverdediging als Amerikanen en European heinde en ver troepen stationeren, militaire oefeningen houden en landen aanvallen, maar een gevaar voor de internationale orde als de schoen aan de andere kant valt. De politiek, (sociale) media en denktank circuit zijn twee handen op een buik in de meeste landen (de voornaamste vormgevers van de publieke opinie) als het gaat om internationale politiek. Het verschil in ideologie zit hem voornamelijk in het binnenlandse beleid.
Ik denk niet dat de wapenstilstandslijn moet gaan bepalen wat bij Oekrane komt en wat bij Rusland maar de voorkeur van de lokale bevolking. Al is dat natuurlijk nu niet altijd objectief meer te bepalen door een stemming. Veel pro-Oekraners zijn natuurlijk gevluchtquote:Op zaterdag 2 november 2024 12:11 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Oekrane blijft wel bestaan. Ik denk dat zelfs de steden Kramatorsk en Slovjansk wel bij Oekrane kunnen blijven, als ze deze winter tot een wapenstilstand gaan komen.
Je kunt je ook afvragen wat de bevolking wil.quote:Op zaterdag 2 november 2024 16:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de wapenstilstandslijn moet gaan bepalen wat bij Oekrane komt en wat bij Rusland maar de voorkeur van de lokale bevolking. Al is dat natuurlijk nu niet altijd objectief meer te bepalen door een stemming. Veel pro-Oekraners zijn natuurlijk gevlucht
De media vindt het allemaal best als dit soort internationale 'gedrag' (troepen en materieel duizenden kilometers buiten de eigen grenzen stationeren) maar voorbehouden blijft aan Amerikanen en Europeanen. De verontwaardiging zit hem in dat Noord-Korea besloten heeft haar bondgenootschap met de Russen te ontwikkelen door troepen ver buiten haar eigen grenzen te sturen. Het veroorzaakt een bepaalde 'stress (PSYOP)' die men in deze contreien niet kent ook al gaat het om een zwak land als Noord-Korea. Het bleef de afgelopen generaties meestal bij Arabieren, Aziaten of Afrikanen die een soortgelijke stress moesten ervaren door het wapengekletter en kanonneerbootpolitiek van de Amerikanen en Europeanen en dat voor talloze generaties.quote:Op zaterdag 2 november 2024 16:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Praat jij wel over hetzelfde onderwerp?
Oh je bedoelt “het westen” doet het ook en nu reageert de media verontwaardigd?
Ik denk dat het vooral om etniciteit gaat. Russen zullen eerder voor aansluiting bij Rusland kiezen.quote:Op zaterdag 2 november 2024 16:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kunt je ook afvragen wat de bevolking wil.
Rusland zal propageren voor een gouden toekomst.
De EU heeft gefaald in de ogen van de Oekraners en het toelatingsproces is lang en vol met regels die niet echt past bij de Oekraense cultuur.
Het is al vrij snel beter toeven dan in Rusland.quote:Op zaterdag 2 november 2024 17:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral om etniciteit gaat. Russen zullen eerder voor aansluiting bij Rusland kiezen.
Als ik etnische Rus was koos ik echter voor aansluiting bij Oekrane omdat als de oorlog voorbij is, er enorm veel EU-geld naar Oekrane gaat stromen. Onder de vlag van Oekrane zal het veel beter toeven zijn
Daar gaat het wel op lijken, maar dan is de uitkomst van deze oorlog nog wel spannend voor de Oekraners.quote:Op zaterdag 2 november 2024 17:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral om etniciteit gaat. Russen zullen eerder voor aansluiting bij Rusland kiezen.
Als ik etnische Rus was koos ik echter voor aansluiting bij Oekrane omdat als de oorlog voorbij is, er enorm veel EU-geld naar Oekrane gaat stromen. Onder de vlag van Oekrane zal het veel beter toeven zijn
Vergeet niet dat Oekrane nog veel armer (was) dan Rusland.quote:Op zaterdag 2 november 2024 17:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het is al vrij snel beter toeven dan in Rusland.
Ik snap niet waarom ze wat fringe gebieden met een niet-Oekraense bevolking die niet bij Oekrane wil horen zo graag willen hebben.. ik zou zeggen: laat gaan en maak van de rest iets mooisquote:Op zaterdag 2 november 2024 17:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daar gaat het wel op lijken, maar dan is de uitkomst van deze oorlog nog wel spannend voor de Oekraners.
Dat gaat putin niet doen , die stopt nietquote:Op zaterdag 2 november 2024 18:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom ze wat fringe gebieden met een niet-Oekraense bevolking die niet bij Oekrane wil horen zo graag willen hebben.. ik zou zeggen: laat gaan en maak van de rest iets moois
was jij wel eens in Kiev geweest ?? Dat noem ik niet arm hequote:Op zaterdag 2 november 2024 17:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vergeet niet dat Oekrane nog veel armer (was) dan Rusland.
Een bullpup wapen, de een zweert er bij en de ander vindt het niks... Ik hoor bij het laatste kamp. Ik heb nog met De Steyr geschoten als onderdeel van de beproevingen voor de vervanging van de FAL... Ik kon daar niet aan wennen.quote:Op zaterdag 2 november 2024 14:11 schreef ExTec het volgende:
Uitgebreide review van de FN F2000. Hij vind het best een goed wapen.
[ x ]
Deze oorlog is een groot fiasco voor Poetin. Iedereen kan zien hoe feitelijk zwak zijn leger is. Maanden bezig met zijn beste troepen om een gat van 10.000 inwoners in te nemen.quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat gaat putin niet doen , die stopt niet
Auf der Heide blht ein kleines Blmeleinquote:Op vrijdag 1 november 2024 23:59 schreef Straatcommando. het volgende:
Zou me zorgen gaan maken als je in de verte "eeeerrika" hoort.
Zijn ze ook niet minder betrouwbaar? Omdat een complexer mechanisme me nodig lijkt?quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een bullpup wapen, de een zweert er bij en de ander vindt het niks... Ik hoor bij het laatste kamp. Ik heb nog met De Steyr geschoten als onderdeel van de beproevingen voor de vervanging van de FAL... Ik kon daar niet aan wennen.
Boerenverstand zegt ja... Ik weet niet wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven om te kiezen voor de Diemaco maar ik vond het schieten met de Steyr echt drie keer niks.quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:21 schreef LXIV het volgende:
Zijn ze ook niet minder betrouwbaar? Omdat een complexer mechanisme me nodig lijkt?
Wij ook niet, wij schenden Boekarest memorandum. En later, bij monde van Merkel ook de Minsk akkoorden. Die waren bedoeld om Poetin te fucken.quote:Op zaterdag 2 november 2024 15:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat hoeven we niet op te geven: Rusland kan daarover een afspraak maken met Oekrane.
Maar helaas heeft Rusland een slechte reputatie in het nakomen van afspraken.
Mooi omschreven.quote:Op zaterdag 2 november 2024 16:37 schreef Peppert het volgende:
[..]
De media vindt het allemaal best als dit soort internationale 'gedrag' (troepen en materieel duizenden kilometers buiten de eigen grenzen stationeren) maar voorbehouden blijft aan Amerikanen en Europeanen. De verontwaardiging zit hem in dat Noord-Korea besloten heeft haar bondgenootschap met de Russen te ontwikkelen door troepen ver buiten haar eigen grenzen te sturen. Het veroorzaakt een bepaalde 'stress (PSYOP)' die men in deze contreien niet kent ook al gaat het om een zwak land als Noord-Korea. Het bleef de afgelopen generaties meestal bij Arabieren, Aziaten of Afrikanen die een soortgelijke stress moesten ervaren door het wapengekletter en kanonneerbootpolitiek van de Amerikanen en Europeanen en dat voor talloze generaties.
Volgens mij was het nogal twijfelachtig of in desbetreffende regio’s een meerderheid zich bij Rusland wilt/wilde aansluiten. En het is ook niet alsof Rusland die mensen wat boeit ofzo, alles wordt daar platgewalst als het niet onder Russische controle staat. Of daar dan pro Russen wonen of niet interesseert ze niet.quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom ze wat fringe gebieden met een niet-Oekraense bevolking die niet bij Oekrane wil horen zo graag willen hebben.. ik zou zeggen: laat gaan en maak van de rest iets moois
Je overdrijft.quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Deze oorlog is een groot fiasco voor Poetin. Iedereen kan zien hoe feitelijk zwak zijn leger is. Maanden bezig met zijn beste troepen om een gat van 10.000 inwoners in te nemen.
Iets wegbezuinigen is met een pennenstreek geregeld en kost nog geen minuut. Iets opnieuw opbouwen kost jaren. We zijn natuurlijk in de loop der jaren compleet getransformeerd naar een kenniseconomie waarbij de vakmensen, zeg maar de LTS en MTS'ers van vroeger een beetje belachelijk zijn gemaakt want hoezo zou je met je handen moeten werken en vies worden? Beter ga je studeren en kun je geld binneharken op de Zuid-as... Dat is natuurlijk leuk als alles van een leien dakje loopt maar als er serieus met de handjes gearbeit moet worden gaan dat soort mensen het verschil zeker niet maken...quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:37 schreef phpmystyle het volgende:
Wat ik oprecht bijzonder vind, en niet zo goed begrijp is dat Oekraiene al ongeveer 3 jaar in oorlog is, en dat wij ontzettend veel (lege) toezeggingen doen. Maar dat het in al die tijd niet is gelukt om capaciteit te bouwen om wapens, voertuigen, en munitie te produceren.
Het verhaal over "supply chain", human resource en andere blablabla vind ik geen argument. 80 jaar geleden kon het Westen (maar ook de Duitsers) veel sneller overgaan tot massale productie van militaire middelen. En nu in de moderne tijd lukt dat zelfs na 3 jaar nog niet.
Ik meende dat die Russische rantsoenen altijd uit gebakken hond en bedorven rommel bestonden? Waarom nu klagen dan?quote:
Dat moet nog maar blijken. Het is imo een wake-up call dat oorlogen op het europees continent nog altijd een verschijnsel zijn dat regelmatig optreedt en dat overheden daar veel meer middelen voor ter beschikking zullen moeten stellen. Daarnaast dat nucleaire proliferatie voorlopig van levensbelang is om als land te kunnen blijven bestaan. We kunnen niet rekenen op kernwapens van anderen, je moet ze zelf ontwikkelen en er als land directe controle over hebben. De situatie van Taiwan en Oekrane bewijzen dit feit onomstotelijk.quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Deze oorlog is een groot fiasco voor Poetin. Iedereen kan zien hoe feitelijk zwak zijn leger is. Maanden bezig met zijn beste troepen om een gat van 10.000 inwoners in te nemen.
Geloof je het zelf?quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik meende dat die Russische rantsoenen altijd uit gebakken hond en bedorven rommel bestonden? Waarom nu klagen dan?
We hebben een decadente economie opgebouwd inderdaad, van zuid-as tot tig ambtenaren op beleidsfuncties.quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Iets wegbezuinigen is met een pennenstreek geregeld en kost nog geen minuut. Iets opnieuw opbouwen kost jaren. We zijn natuurlijk in de loop der jaren compleet getransformeerd naar een kenniseconomie waarbij de vakmensen, zeg maar de LTS en MTS'ers van vroeger een beetje belachelijk zijn gemaakt want hoezo zou je met je handen moeten werken en vies worden? Beter ga je studeren en kun je geld binneharken op de Zuid-as... Dat is natuurlijk leuk als alles van een leien dakje loopt maar als er serieus met de handjes gearbeit moet worden gaan dat soort mensen het verschil zeker niet maken...
Ach, de voordelen zijn wat ze zijn. Kinderziekten zijn er allang uit, FR en VK weten niet beter, en je hebt tenminste een wapen wat je ook close quarter kunt gebruiken. Smaken verschillen, idd.quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een bullpup wapen, de een zweert er bij en de ander vindt het niks... Ik hoor bij het laatste kamp. Ik heb nog met De Steyr geschoten als onderdeel van de beproevingen voor de vervanging van de FAL... Ik kon daar niet aan wennen.
$$$quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:23 schreef AchJa het volgende:
Ik weet niet wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven om te kiezen voor de Diemaco
Haha dacht al.quote:
Zwarte Piet, stikstof, DEI coaches, anti joden/Israel, XR snelwegplakkers, anti boeren, anti industrie, anti gas, anti fossiele "subsidies", anti auto, anti houtkachel/BBQ en anti zie ik je nog een keer en weet ik veel wat voor nul komma nul aan de maatschappij toevoegende onzin ik voorbij heb zien komen...quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We hebben een decadente economie opgebouwd inderdaad, van zuid-as tot tig ambtenaren op beleidsfuncties.
Maar ik blijf erbij dat er echt wel meer had kunnen gebeuren. Wat is er concreet gebeurd in de afgelopen jaren?
Dat laatste is het vooral. Een bullpup is gewoon niet mijn ding. Maar ja nog steeds heimwee naar de FAL.quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:48 schreef ExTec het volgende:
Ach, de voordelen zijn wat ze zijn. Kinderziekten zijn er allang uit, FR en VK weten niet beter, en je hebt tenminste een wapen wat je ook close quarter kunt gebruiken. Smaken verschillen, idd.
Dit denk ik net zo. Maar zal een prestige kwestie zijn.quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wordt je niet gewoon oud?quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zwarte Piet, stikstof, DEI coaches, anti joden/Israel, XR snelwegplakkers, anti boeren, anti industrie, anti gas, anti fossiele "subsidies", anti auto, anti houtkachel/BBQ en anti zie ik je nog een keer en weet ik veel wat voor nul komma nul aan de maatschappij toevoegende onzin ik voorbij heb zien komen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Merkel was wel zo’n beetje de as van het kwaad in alles wat dit mogelijk maakte h?quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij ook niet, wij schenden Boekarest memorandum. En later, bij monde van Merkel ook de Minsk akkoorden. Die waren bedoeld om Poetin te fucken.
Merkel en Poetin zijn beiden met een verlangen naar de oude USSR waaar iederen werk had, zinloos werk meestal , met een zeer laag loon, maar men had werkquote:Op zaterdag 2 november 2024 19:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Merkel was wel zo’n beetje de as van het kwaad in alles wat dit mogelijk maakte h?
En ik zei dat toen al maar werd niet serieus genomen
Iedereen vind dat kut behalve wat van die grachtengordel wannebee gleufdieren en homos.quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zwarte Piet, stikstof, DEI coaches, anti joden/Israel, XR snelwegplakkers, anti boeren, anti industrie, anti gas, anti fossiele "subsidies", anti auto, anti houtkachel/BBQ en anti zie ik je nog een keer en weet ik veel wat voor nul komma nul aan de maatschappij toevoegende onzin ik voorbij heb zien komen...
Dat verandert toch niks aan het feit dat ze maar uiterst traag voortkomen. Toen en nu. Tegen enorme verliezen nog wel.quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je overdrijft.
Begin 2022 konden wij schaterlachen om al hun flaters in en rondom Kiev.
Maar nu vechten ze tegen een gigantisch leger dat gestocked wordt door de EU en USA. Het zou raar zijn als de Russen er doorheen zouden lopen alsof het slagroom is.
Ik ook! Staand vrije hand op 300 meter 10/10. Zonder collimator, gewoon over de korrel.quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat laatste is het vooral. Een bullpup is gewoon niet mijn ding. Maar ja nog steeds heimwee naar de FAL.
Natuurlijk word ik oud maar ik heb een shitload aan jonge sgtn die ik in het gareel moet houden en die zijn ook wars van al die onzin.quote:
Ik denk dat oost Oekrane, door alle injecties en toeleveringen, meer slagkracht heeft dan 3 grote eu landen.quote:Op zaterdag 2 november 2024 19:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat verandert toch niks aan het feit dat ze maar uiterst traag voortkomen. Toen en nu. Tegen enorme verliezen nog wel.
Een Europese hoofdstad innemen is een volkomen illusie.
Het enige dat ze echt goed kunnen is lijden en incasseren. Dat is ook al van alle tijden.
Geen normale vent, mannelijk iemand die ik ken, is het eens met die woke bullshit en betutteling.quote:Op zaterdag 2 november 2024 19:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Natuurlijk word ik oud maar ik heb een shitload aan jonge sgtn die ik in het gareel moet houden en die zijn ook wars van al die onzin.
En hoe schenden wij bij monde van Merkel de Minsk akkoorden?quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij ook niet, wij schenden Boekarest memorandum.
Welke van deze punten schenden wij?En later, bij monde van Merkel ook de Minsk akkoorden. Die waren bedoeld om Poetin te fucken.quote:Eerbiedigen van de onafhankelijkheid en soevereiniteit van Oekrane, Wit-Rusland en Kazachstan binnen de bestaande grenzen
Zich onthouden van bedreiging met of gebruik van geweld tegen de territoriale integriteit of de politieke onafhankelijkheid van Oekrane, Wit-Rusland en Kazachstan, tenzij uit zelfverdediging of anderszins in overeenstemming met het VN-Handvest
Zich onthouden van economische dwang om de soevereine rechten van Oekrane, Wit-Rusland of Kazachstan ondergeschikt te maken aan het eigen belang
Onmiddellijk actie vragen van de Veiligheidsraad om bijstand te verlenen in geval van een daad van agressie of een bedreiging met gebruik van kernwapens tegen Oekrane, Wit-Rusland of Kazachstan
Zich onthouden van het gebruik van kernwapens tegen Oekrane, Wit-Rusland en Kazachstan
Elkaar raadplegen wanneer een vraag opduikt in verband met deze verbintenissen
Ik zie dat de markt zichzelf traag maar zeker corrigeert in dat opzicht. Een mbo vakman heeft ondertussen meer marktwaarde dan een doorsnee HBO er en het ziet er naar uit dat het verschil alleen maar gaat toenemen.quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Iets wegbezuinigen is met een pennenstreek geregeld en kost nog geen minuut. Iets opnieuw opbouwen kost jaren. We zijn natuurlijk in de loop der jaren compleet getransformeerd naar een kenniseconomie waarbij de vakmensen, zeg maar de LTS en MTS'ers van vroeger een beetje belachelijk zijn gemaakt want hoezo zou je met je handen moeten werken en vies worden? Beter ga je studeren en kun je geld binneharken op de Zuid-as... Dat is natuurlijk leuk als alles van een leien dakje loopt maar als er serieus met de handjes gearbeit moet worden gaan dat soort mensen het verschil zeker niet maken...
Klopt, maar Poetin is gekquote:Op zaterdag 2 november 2024 18:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is ie ook!quote:
iedere Rus tank en Rus soldaat wordt door de US spionage satellieten gevolgd en door de palantir software herkendquote:Op zaterdag 2 november 2024 18:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je overdrijft.
Begin 2022 konden wij schaterlachen om al hun flaters in en rondom Kiev.
Maar nu vechten ze tegen een gigantisch leger dat gestocked wordt door de EU en USA. Het zou raar zijn als de Russen er doorheen zouden lopen alsof het slagroom is.
quote:
men had de binnenkant moeten laten zien en geen diplomatiek paspoortquote:Fake news for at least three reasons:
- north korean id cards and passports aren't red
- you don't go to fight carrying your passport
- north korean soldiers went to russia without passport and phone
also: the image seems digitally altered.
Daar hebben ze in Azi ook enorm veel last van onder de jongere generaties. Het is niet de schuld van de jongere generaties maar de maatschappij die status heeft gehangen aan kantoorbanen en een heel lage status en dito salaris als het gaat om handenwerk. Ik ken maar een Aziatische land waar met de handen bezig zijn een aardige maatschappelijke status heeft en dat is Japan.quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik dacht dat het wel algemeen bekend was dat het een economische kwestie was? Die gebieden waar de etnische Russen leven, en die Rusland nu pakt, droegen zo rond de 60% bij aan de Oekraense economie, terwijl het om misschien 20% van het oppervlak van Oekrane ging.quote:Op zaterdag 2 november 2024 19:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit denk ik net zo. Maar zal een prestige kwestie zijn.
Ik zou niet zeggen "iedereen had werk", maar "iedereen had een bestaansreden". Het ging niet om "werk", maar om "bijdragen aan de maatschappij".quote:Op zaterdag 2 november 2024 19:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Merkel en Poetin zijn beiden met een verlangen naar de oude USSR waaar iederen werk had, zinloos werk meestal , met een zeer laag loon, maar men had werk
klopt het was volstrekt nutteloos werkquote:Op zaterdag 2 november 2024 21:29 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik zou niet zeggen "iedereen had werk", maar "iedereen had een bestaansreden". Het ging niet om "werk", maar om "bijdragen aan de maatschappij".
Heel vreemd dat mensen die nuance niet zien, want het volledige rechtse spectrum hier wil dat klaplopers aangepakt worden en gedwongen worden om bij te dragen aan de maatschappij. Lijkt me juist dat die mensen dan links zouden moeten zijn, als ze een politiek stelsel willen waarin iedereen vrijwillig of gedwongen bijdraagt aan de maatschappij. Maar er staan ons nog wel hele grote problemen te wachten wanneer rechtse partijen linkse dingen gaan opnemen in hun plannen.
Edit:
Zelf vind ik communisme ook geen ruk aan. Ik wil het recht hebben om mijn buurman een lul te vinden en hem dat ook te vertellen, als ik dat zo wens. Niet dat ik gemaakt aardig tegen hem moet doen omdat ik bang ben dat hij anders de Partij op me af stuurt.
Ben benieuwd waar jij deze informatie vandaan haalt. Die separatistenbeweging was/is een door de Russische federatie gestuurde en ondersteunde militie. Het is niet iets wat van binnenuit gekomen is.quote:Op zaterdag 2 november 2024 21:21 schreef RetepV het volgende:
[..]
Zelf zagen die etnisch-Russen dat ook zo en begonnen daarom hun separatistenbeweging.
Dat is onjuist: de donbass heeft wel potentie qua grondstoffen maar is enorm arm, achtergesteld en niet winstgevend met wat verouderde kolenwinning en staalfabrieken.quote:Op zaterdag 2 november 2024 21:21 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik dacht dat het wel algemeen bekend was dat het een economische kwestie was? Die gebieden waar de etnische Russen leven, en die Rusland nu pakt, droegen zo rond de 60% bij aan de Oekraense economie, terwijl het om misschien 20% van het oppervlak van Oekrane ging.
20% bevolking, die meer dan 60% bijdroeg aan de economie, en die de interim-regering van Yatsenyuk wilde onderdrukken, onder meer door hen proberen te verbieden om Russisch te spreken en hen het stemrecht af te nemen.
Daar tussen de regels lees ik dan: "het was een kwestie van doodgewoon afgunst en proberen hen hun verdiensten te stelen".
Zelf zagen die etnisch-Russen dat ook zo en begonnen daarom hun separatistenbeweging.
Er moet nog veel water door de Dnjepr stromen voordat dergelijke steden zijn ingenomen. Chasiv Yar gaat nog wel even duren en voordat Pokrovsk vanuit het zuiden ingesloten kan geraken moet er ook nog erg veel gebeuren.quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:11 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De inval in Dombas had als enige reden dat oekraine dan absoluut geen lid van de NATO zou kunnen wordenquote:Op zaterdag 2 november 2024 21:21 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik dacht dat het wel algemeen bekend was dat het een economische kwestie was? Die gebieden waar de etnische Russen leven, en die Rusland nu pakt, droegen zo rond de 60% bij aan de Oekraense economie, terwijl het om misschien 20% van het oppervlak van Oekrane ging.
20% bevolking, die meer dan 60% bijdroeg aan de economie, en die de interim-regering van Yatsenyuk wilde onderdrukken, onder meer door hen proberen te verbieden om Russisch te spreken en hen het stemrecht af te nemen.
Daar tussen de regels lees ik dan: "het was een kwestie van doodgewoon afgunst en proberen hen hun verdiensten te stelen".
rusland heeft dat opgestart met een zogenaamde bewegingquote:begonnen daarom hun separatistenbeweging
Nee, algemeen bekend is dat jij weer uit je nek aan het lullen bent.quote:Op zaterdag 2 november 2024 21:21 schreef RetepV het volgende:
Haha de "economie". Waarom is dat altijd zo zwaarwegend voor sommige leden? Je hebt massa's troepen aan de grens staan, bezette steden, bombardementen en oprukkend staal. Maar de Russische economie is bijna kapot en het economische kapitaal zit in Kiev.quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, algemeen bekend is dat jij weer uit je nek aan het lullen bent.
De regio kyiv contribueert het meeste aan de economie.
Niet heel erg veel anders dan dat amsterdam/randstad het meeste aan de NL economie contribueert, ook al staan er 0 fabrieken waar laaggeschoolde paupers werkzaam zijn.
Nou zeg dat wel. Er ligt echt een bizar aandeel aardgas om maar wat te noemen.quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:20 schreef Straatcommando. het volgende:
Het heeft ook een heleboel grondstoffen die nog niet gewonnen zijn.
Heel veel, als die oorlog over is.quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:16 schreef inslagenreuring het volgende:
Op papier zal het economisch in kiev gebeuren maar wat is dat allemaal waard zonder de Donbass?
Iets minder fel mag wel maatjequote:Op zaterdag 2 november 2024 22:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Heel veel, als die oorlog over is.
Ga eens een video game zoals een van de Sim City's, City Skylines, spelen.
Dan wordt het patroon:
Agrarisch -> Industrieel -> Diensten
Heel erg netjes uitgelegd.
Per van deze stappen is de claim die je legt op grond, vs de winstgevendheid, kleiner.
(En; ja, dat is echt zo. Niet slechts een video game. Als je dit soort shit niet bij geschiedenis hebt gehad, vraag ik me af of je schijt waar je staat.)
Okquote:Op zaterdag 2 november 2024 22:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Iets minder fel mag wel maatje
De russische vraag naar aardgas voor de binnenmarkt is enorm, dat zullen ze zelf goed kunnen gebruikenquote:Op zaterdag 2 november 2024 22:22 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nou zeg dat wel. Er ligt echt een bizar aandeel aardgas om maar wat te noemen.
Maar het lijkt er niet op dat rus aardgas + rare earth metals gaat kunnen exploiteren zonder westerse hulp.quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:22 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
TJsa, vandaar dat NK ook aan de wereldtop staat qua economiequote:Op zaterdag 2 november 2024 22:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dan wordt het patroon:
Per van deze stappen is de claim die je legt op grond, vs de winstgevendheid, kleiner.
(En; ja, dat is echt zo. Niet slechts een video game. Als je dit soort shit niet bij geschiedenis hebt gehad, vraag ik me af of je schijt waar je staat.)
Nk is een uitzendbureau voor werkslaven, een vakbond kent men niet, ook pensioen en zorg voor ouderen is matigquote:Op zaterdag 2 november 2024 22:42 schreef Digi2 het volgende:
[..]
TJsa, vandaar dat NK ook aan de wereldtop staat qua economie
quote:Does North Korea have rare earth metals?
Metal mining. North Korea is thought to have tremendous potential metal resources (and particularly rare-earth metals), which have been valued in excess of US$6 trillion by the South Korean national mining company.
quote:Does North Korea have uranium mine?
North Korea is believed to process raw uranium from mines at facilities in Pyongsan, in the south, and Pakchon, in the north, and is confirmed to have an enrichment facility in Yongbyon.14 sep 2024
quote:Noord-Korea heeft reserves van meer dan 200 soorten mineralen, verdeeld over 80% van zijn grondgebied, met tien reserves die grote afzettingen van magnetiet, wolfraamerts , grafiet , goud en molybdeen bevatten . Tot de grootste hulpbronnen met een hoge geschatte reserve behoren: 21 miljoen ton zink ; niet-metalen hulpbron van 100 miljard ton kalksteen en 6 miljard ton magnesiet ; en andere minerale bronnen zoals 5 miljard ton ijzer , 5 miljard ton antraciet , 3 miljoen ton koper , 2 miljoen ton bariet , 2 miljoen ton grafiet en 2 duizend ton goud . [ 3 ]
De minerale industrie in het land is gestructureerd onder drie brede sectoren, namelijk kolenwinning , ferro- en non-ferrometalenwinning, en verwerkingssector en industrile mineralenwinning en verwerkingssector. Al deze sectoren zijn eigendom van de centrale overheid en het wordt ook gerapporteerd dat de minerale industrie het militaire budget van het land ondersteunt. [ 4 ]
Metaalwinning
Er wordt gedacht dat Noord-Korea over enorme potentile metaalbronnen beschikt (en met name zeldzame aardmetalen ), die door het Zuid-Koreaanse nationale mijnbouwbedrijf op meer dan 6 biljoen dollar worden geschat. Er wordt veel genvesteerd door Chinese mijnbouwbedrijven, met een geschatte investering van 500 miljoen dollar in de afgelopen 11 jaar. 41% van alle Chinese bedrijven die in Noord-Korea handelen, zijn betrokken bij mijnbouw. [ 5 ]
Zinkwinning
De Korea General Zinc Industry Group is een Noord-Koreaanse mijnbouw- en industrile groep met het hoofdkantoor in Pyongyang . [ 6 ] De organisatie produceert zink , lood , basismetaal, loodconcentraten, zinkconcentraten , cadmium , arseen , zinkresten en koperconcentraat voor export en binnenlands gebruik. [ 6 ]
De Komdok-mijn , gelegen in Kumgol-dong, Tanchon , provincie Zuid-Hamgyong , is sinds 1932 in bedrijf en is de grootste zinkmijn in Oost-Azi. De mijn heeft zeven mijnblokken die worden gewonnen door tien mijnen. De jaarlijkse capaciteit is om 10 miljoen ton zinkerts te verwerken. [ 7 ] Conventionele flotatiemethoden worden gebruikt om lood- en zinkconcentraten te winnen. Andere producten uit de mijn zijn sfaleriet, chalcopyriet en galena. [ 3 ] [ 8 ] Het mijngebied werd beschadigd tijdens het tyfoonseizoen van 2020 in de Stille Oceaan en de herontwikkeling ervan was een prioriteit voor de Noord-Koreaanse regering. [ 9 ]
Goudwinning
Er wordt geschat dat het land alleen al zo'n 2.000 ton aan goudreserves heeft, wat bij een goudwaarde van $ 58.700/kilo neerkomt op een totale waarde van $ 117,4 miljard.
De Daebong-mijn, gelegen op de grens van Kapsan County en Unhung County in de provincie Ryanggang , produceerde jaarlijks meer dan 150 kilogram (kg) (4.823 troy ounces) goud. Er worden verdere verbeteringen voorgesteld in deze mijn met Chinese investeringen onder een pakket van aanbiedingen van minerale rechten in ruil voor kapitaalinvesteringen in de mijn. [ 4 ]
De Sangnong -mijn in Hochon County is sinds 1956 in bedrijf en is een ondergrondse mijn. De mijn wint ook pyriet, chalcopyriet, magnesiet, natuurlijk goud en natuurlijk zilver. In 2008 werd de jaarlijkse productie gerapporteerd als 290.000 ton concentraat met een gehalte van 30 g/t. Om het concentraat van lage kwaliteit van de Sangnong-mijn te verwerken, is de Dongdae Custom Mill Plant (gevestigd in de stad Tanchon ) opgericht. Deze fabriek heeft twintig miljoen ton afval verwerkt en het afval dat zich op het terrein van de fabriek heeft opgestapeld, heeft nog steeds een goudgehalte van 1,44 g/t. [ 3 ]
De Holdong-mijn in de Holdong-rodongjagu in Yonsan-gun is sinds 1893 in bedrijf. Goud en andere ertsen worden gevonden in een strook van 1.200 meter (3.900 ft). De fabriek heeft een capaciteit voor de jaarlijkse verwerking van 2 ton goud, 2,5 ton zilver en 80.000 ton koperconcentraat. In 1991 registreerde de mijn een productie van 0,85 ton goud, 1.674 ton zilver en 893 ton koperconcentraat. [ 3 ]
Koperwinning
De DPRK bezit naar schatting een totale hoeveelheid van 2,1 miljoen metrische ton kopermetaal
Rare earth isn't as "rare" as most of us think.quote:Op zaterdag 2 november 2024 23:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nk is een uitzendbureau voor werkslaven en de verkoper van Steenkool
[..]
[..]
Fake idd.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
men had de binnenkant moeten laten zien en geen diplomatiek paspoort
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar het lijkt er niet op dat rus aardgas + rare earth metals gaat kunnen exploiteren zonder westerse hulp.
En zelfs al gaat het westen all in, heb je het over halve decennium minimaal voordat er ook maar iets staat.
Ruzzia heeft zelf zo gruwelijk veel aardgas, het probleem is om het weg te krijgen , liefst via nordstream pijpenquote:Op zaterdag 2 november 2024 22:22 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
quote:Welk land heeft de grootste gasvoorraad?
Lijst van grootste aardgasvelden
Nr. Gasveld Land(en)
1 South Pars gasveld Iran en Qatar
2 Oerengoj Rusland
3 Yamburg (gasveld) Rusland
Geloof je het allemaal zelf?quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedere Rus tank en Rus soldaat wordt door de US spionage satellieten gevolgd en door de palantir software herkend
en via internet met Palantir software de meest logische tactiek berekend en doorgegeven aan de units
soort schaakspel met AI
Landen willen sowieso af van pipeline aardgas omdat is gebleken dat je te afhankelijk kan worden van 1 leverancier. Door de LNG technologie was de aardgasmarkt al aan het globaliseren en door het Rusland/Oekrane conflict is die LNG-globalisering in turbostand geraakt, voor 2030 zal de aardgasmarkt vrijwel grotendeels geglobaliseerd zijn. De 2 grootste leveranciers zijn dan de VS en Qatar, met Qatar op plek 1 en de VS op 2.quote:Op zaterdag 2 november 2024 23:22 schreef michaelmoore het volgende:
Ruzzia heeft zelf zo gruwelijk veel aardgas, het probleem is het weg en verkocht krijgen.
Noorwegen die heeft lekker nog zijn pijpline naar Europaquote:Op zaterdag 2 november 2024 23:43 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Landen willen sowieso af van pipeline aardgas omdat is gebleken dat je te afhankelijk kan worden van 1 leverancier. Door de LNG technologie was de aardgasmarkt al aan het globaliseren en door het Rusland/Oekrane conflict is die LNG-globalisering in turbostand geraakt, voor 2030 zal de aardgasmarkt vrijwel grotendeels geglobaliseerd zijn. De 2 grootste leveranciers zijn dan de VS en Qatar, met Qatar op plek 1 en de VS op 2.
palantir kan ieder systeem en persoon herkennen, zonder AI en satellieten is een legerunit blindquote:
https://youtube.com/shorts/iFg0VEf6ca4?si=809cZjc-rG5QqS3Kquote:Palantir verandert de defensie-industrie op drie grote manieren.
Ten eerste wordt software belangrijker dan hardware.
Ten tweede kunnen technologiebedrijven als Palantir nu grote defensieprojecten leiden.
Noorwegen is een westers rechtsstatelijk land, maar dat zijn veel pipeline gasaanbieders niet. Voorlopig zal die pipeline levering wel blijven doorgaanquote:Op zaterdag 2 november 2024 23:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Noorwegen die heeft lekker nog zijn pijpline naar Europa
De Nordstream had ook doorgegaan als Ruzzia in 2014 de Dombas niet was binnengevallenquote:Op zaterdag 2 november 2024 23:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Noorwegen is een westers rechtsstatelijk land, maar dat zijn veel pipeline gasaanbieders niet. Voorlopig zal die pipeline levering wel blijven doorgaan
Het russische regime gebruikte het gas om europa te trachten 's winters in de kou te zetten en zo onder druk te zetten. Dat is mislukt, vooral omdat de recente winters relatief warm waren en men sneller dan verwacht kon overstappen op LNG.quote:Op zaterdag 2 november 2024 23:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De Nordstream had ook doorgegaan als Ruzzia in 2014 de Dombas niet was binnengevallen
De nordsstream was wel een mooi idee, maar Poetin is een domme zielige partner in zakenquote:Op zondag 3 november 2024 00:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het russische regime gebruikte het gas om europa te trachten 's winters in de kou te zetten en zo onder druk te zetten. Dat is mislukt vooral omdat de recente winters relatief warm waren en men sneller dan verwacht kon overstappen op LNG.
Bekijk deze YouTube-video
De chinezen vertrouwen hem ook niet, dictators vertrouwen elkaar nimmer, immers is hun machtsbasis vooral gebaseerd op de projectie van hun eigen wantrouwen. Het idee van een BRICS munt die deels gebaseerd is op goud en een mandje van Brics valuta zie ik dan niet snel succes hebben. Zelfs al wordt het volledig gedekt door goud, dan blijft het probleem wie daar toegang toe heeft en waar het wordt opgeslagen. Nee, Zwitserland zal zich daar niet snel voor dat karretje laten spannenquote:Op zondag 3 november 2024 00:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De nordsstream was wel een mooi idee, maar Poetin is een zielige partner in zaken
Brics heeft geen centrale bank , geen munt , geen rente percentage , je kunt ook geen brics lenen ,quote:Op zondag 3 november 2024 00:11 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De chinezen vertrouwen hem ook niet, dictators vertrouwen elkaar nimmer, immers is hun machtsbasis vooral gebaseerd op de projectie van hun eigen wantrouwen. Het idee van een BRICS munt die deels gebaseerd is op goud een mandje van Brics valuta zie ik dan niet snel succes hebben. Zelfs al is het volledig gedekt door goud dan blijft het probleem wie daar toegang toe heeft en waar het wordt opgeslagen. Nee, Zwitserland zal zich daar niet snel voor dat karretje laten spannen
Een Brics valuta is nu dan ook alleen nog maar een geopperd idee, maar het zal vermoedelijk net zo verlopen als met het "Power of Siberia 2" project, veel gepraat, uitstel en vervolgens verdwijnt het stilletjes in de onderste laquote:Op zondag 3 november 2024 00:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Brics heeft geen centrale bank , geen munt , geen rente percentage , je kunt ook geen brics lenen , Brics is een verzameling van valutas van dictatorlanden gedeeld door het aantal dictatorlanden deelnemers
De koers is ook totaal niet inzichtelijk , men hangt er nu een soort Crypto fantasie omheen
Ondertussen moet iedere rus elke betaling uit het buitenland in dollers verplicht gelijk omwisselen in waardeloze Roebels
dollarrekeningen bestaan niet meer, wil hij wat kopen dan moet ie betalen met waardeloze roebels of Brics
Mislukt? Hoe? Ben jij een van de personen die denkt dat als je vandaag de kraan dichtdraait, je morgen gelijk zonder gas staat? Rusland is niet zo kortzichtig als jij denkt. Rusland heeft een hele andere strategie en gooit de kraan niet zomaar dicht zonder de langetermijneffect daarvan te berekenen.quote:Op zondag 3 november 2024 00:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het russische regime gebruikte het gas om europa te trachten 's winters in de kou te zetten en zo onder druk te zetten. Dat is mislukt, vooral omdat de recente winters relatief warm waren en men sneller dan verwacht kon overstappen op LNG.
nou nou niet zo negatief he ,quote:Op zondag 3 november 2024 00:36 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Mislukt? Hoe? Ben jij een van de personen die denkt dat als je vandaag de kraan dichtdraait, je morgen gelijk zonder gas staat? Rusland is niet zo kortzichtig als jij denkt. Rusland heeft een hele andere strategie en gooit de kraan niet zomaar dicht zonder de langetermijneffect daarvan te berekenen.
Gas wordt al een tijdje voor hogere prijzen ingekocht en dat beginnen we nu steeds meer te voelen.
Energie wordt duurder, maar zo ook het leven. Koopkracht gaat steeds verder achteruit. Bedrijven kunnen hun producten niet meer kwijt met gevolg dat opbrengsten lager worden dan uitgaves. Bedrijven krimpen of vallen om. Werkloosheid stijgt. Men kan schulden niet meer betalen, banken raken in crisis en zo gaat EU steeds verder donkere tijden tegemoet.
quote:NY Mercantile - Vertraagde notering
o
EURNederlandse TTF Aardgaskalender (TTF=F)
Follow
38.905
-1.683
( -4,15% )
Laat jij even je linkse ''good vibes only'' fantasien aan de kant liggen en maak kennis met realiteit.quote:Op zondag 3 november 2024 00:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou nou niet zo negatief he ,
ga jij gauw je pil eens innemen
Ruzzia zit erg krap die heeft iedere m3 gas nodig om te verpatsen
Hiermee geef je dus gelijk aan dat je helemaal niet weet waarover je lult.quote:Op zondag 3 november 2024 00:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou nou niet zo negatief he ,
ga jij gauw je pil eens innemen
Ruzzia zit erg krap die heeft iedere m3 gas nodig om te verpatsen
Aardgas is juist erg goedkoop
https://finance.yahoo.com/quote/NG=F/
https://finance.yahoo.com/quote/TTF=F/
Ahum, TTF amsterdam is het gascontract met de niet vloeibare vorm zoals het verkocht wordt op de europese gasmarkt. Het maakt niet uit of dat nu via een pipeline uit Noorwegen kwam of als LNG werd ingevoerd.quote:Op zondag 3 november 2024 00:47 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Hiermee geef je dus gelijk aan dat je helemaal niet weet waarover je lult.
Er zit een wezenlijk verschil tussen aardgas en LNG. EU koopt nu voornamelijk LNG uit Amerika. LNG is duurder dan aardgas. Daarom heb ik het ook over prijsstijgingen. Zucht.
quote:The TTF (Title Transfer Facility) is the main reference virtual market for gas trading in Europe which is based in Amsterdam, the Netherlands.
Wat zeg jij nu weer? LNG prijzen worden bepaalt door de internationale markt en op basis daarvan verkoopt Amerika zijn LNG aan Europa. Welke prijs Nederland erop zet en vervolgens doorverkoopt is een andere zaak. Het lijkt me sterk dat Nederland LNG inkoopt en vervolgens met verlies doorverkoopt.quote:Op zondag 3 november 2024 00:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ahum, TTF amsterdam is het gascontract met de niet vloeibare vorm zoals het verkocht wordt op de europese gasmarkt. Het maakt niet uit of dat nu via een pipeline uit Noorwegen kwam of als LNG werd ingevoerd.
[..]
Ten 1e, LNG=aardgas maar dan in vloeibare vorm. Hiervoor is energie nodig om het te koelen en kostbare schepen om het te vervoeren (LNG-tankers). Voor veel landen is pipeline gas daarom goedkoper, maar veel landen hebben geen eigen gas of een buur die het kan aanleveren. Daar is in het begin LNG technologie voor ontwikkeld. Nu wil men tevens minder afhankelijk worden en omdat LNG een globale markt is kan men daarvoor kiezen. Omdat de VS en met name Qatar hun productie van LNG sterk opvoeren zal de prijs hoogst waarschijnlijk weer verder gaan dalen de komende jaren.quote:Op zondag 3 november 2024 00:47 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Er zit een wezenlijk verschil tussen aardgas en LNG. EU koopt nu voornamelijk LNG uit Amerika. LNG is duurder dan aardgas. Daarom heb ik het ook over prijsstijgingen. Zucht.
De gasmarkt is hoogst speculatief en de gemiddelde consument in nl betaalt nu sinds mei minder dan waarvoor de energiebedrijven het nu hebben ingekocht(beursprijs).quote:Op zondag 3 november 2024 01:07 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Wat zeg jij nu weer? LNG prijzen worden bepaalt door de internationale markt en op basis daarvan verkoopt Amerika zijn LNG aan Europa. Welke prijs Nederland erop zet en vervolgens doorverkoopt is een andere zaak. Het lijkt me sterk dat Nederland LNG inkoopt en vervolgens met verlies doorverkoopt.
Dat onderbouwt juist mijn verhaal van het steeds duurder worden van.
Ligt het aan de tijdstip of zijn jullie gewoon dronken? Beweer ik iets anders dan of wat? Je hebt niet eens door dat je mij gelijk geeft.quote:Op zondag 3 november 2024 01:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ten 1e, LNG=aardgas maar dan in vloeibare vorm. Hiervoor is energie nodig om het te koelen en kostbare schepen om het te vervoeren (LNG-tankers). Voor veel landen is pipeline gas daarom goedkoper, maar veel landen hebben geen eigen gas of een buur die het kan aanleveren. Daar is in het begin LNG technologie voor ontwikkeld. Nu wil men tevens minder afhankelijk worden en omdat LNG een globale markt is kan men daarvoor kiezen. Omdat de VS en met name Qatar hun productie van LNG sterk opvoeren zal de prijs hoogst waarschijnlijk weer verder gaan dalen de komende jaren.
Allecijfers
Fair enough. Maar wat is je economische centrum nog waard als je industrie is ingepikt?quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dan wordt het patroon:
Even los van de mondiale vraag. Ze kunnen zich wellicht voor een eeuw voorzien. Dat is toch wel zorgwekkend.quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De russische vraag naar aardgas voor de binnenmarkt is enorm, dat zullen ze zelf goed kunnen gebruiken
De rest van de wereld stapt over op alternatieven ondertussen, met name China die de "Power of Siberia 2" feitelijk al gedag lijkt te zeggen![]()
LNG is een globale markt, net zoals aardolie, het komt dan ook niet alleen uit de VS, met name Qatar heeft contracten gesloten die vanaf 2026 actief worden als die hun nieuwe LNG plants online gaan zetten, dat zal dacht ik tot circa 2028 doorgaan. Dan zou de volledige capaciteit tot 80% zijn toegenomen. (Qatar is na de VS nu al de grootste leverancier wereldwijd) en gaat de VS waarschijnlijk ruim overstijgen.quote:Op zondag 3 november 2024 01:30 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ligt het aan de tijdstip of zijn jullie gewoon dronken? Beweer ik iets anders dan of wat? Je hebt niet eens door dat je mij gelijk geeft.
EU (Duitsland) betaalt nu een veel hogere tarief aan gas dan wat normaal gesproken uit de Nord Stream leidingen kwam. Daar komt direct aardgas uit. LNG komt uit Amerika. Gas dat onder een bepaalde temperatuur samengeperst hierheen komt. Al die extra processen kosten geld en daarom zijn de prijzen hoger. Dat brengt voor EU hele grote gevolgen met zich mee en dat weet Putin heel goed.
Ik reageerde op je omdat je dit niet inzag en dat reclamefragmentje bespotte.
quote:Het russische regime gebruikte het gas om europa te trachten 's winters in de kou te zetten en zo onder druk te zetten. Dat is mislukt, vooral omdat de recente winters relatief warm waren en men sneller dan verwacht kon overstappen op LNG.
Voor het klimaat sowieso, omdat methaan een erger broeikasgas is dan CO2, en gezien de staat van welke russische infra ook gebeurt dat lekken van methaan niet op geringe schaalquote:Op zondag 3 november 2024 01:32 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Even los van de mondiale vraag. Ze kunnen zich wellicht voor een eeuw voorzien. Dat is toch wel zorgwekkend.
Omdat sommige mensen verder kijken dan hun neus lang is.quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:16 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Haha de "economie". Waarom is dat altijd zo zwaarwegend voor sommige leden?
Uhm dat is juist exact wat ze wel gedaan hebben in 2021. Dat heeft echter niet gewerkt want Europa omdat het rijk is kon dat opvangen en heeft versneld de afhankelijkheid afgebouwd.quote:Op zondag 3 november 2024 00:36 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Mislukt? Hoe? Ben jij een van de personen die denkt dat als je vandaag de kraan dichtdraait, je morgen gelijk zonder gas staat? Rusland is niet zo kortzichtig als jij denkt. Rusland heeft een hele andere strategie en gooit de kraan niet zomaar dicht zonder de langetermijneffect daarvan te berekenen.
Gas wordt al een tijdje voor hogere prijzen ingekocht en dat beginnen we nu steeds meer te voelen.
Energie wordt duurder, maar zo ook het leven. Koopkracht gaat steeds verder achteruit. Bedrijven kunnen hun producten niet meer kwijt met gevolg dat opbrengsten lager worden dan uitgaves. Bedrijven krimpen of vallen om. Werkloosheid stijgt. Men kan schulden niet meer betalen, banken raken in crisis en zo gaat EU steeds verder donkere tijden tegemoet.
Het niveau van de opleiding mbo/hbo/wo gaat er minder toedoen maar het onderwerp van de opleiding des te meer.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:18 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik zie dat de markt zichzelf traag maar zeker corrigeert in dat opzicht. Een mbo vakman heeft ondertussen meer marktwaarde dan een doorsnee HBO er en het ziet er naar uit dat het verschil alleen maar gaat toenemen.
Het niveau van de opleiding mbo/hbo/wo gaat er minder toedoen maar het onderwerp van de opleiding des te meer.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:18 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik zie dat de markt zichzelf traag maar zeker corrigeert in dat opzicht. Een mbo vakman heeft ondertussen meer marktwaarde dan een doorsnee HBO er en het ziet er naar uit dat het verschil alleen maar gaat toenemen.
Het ergste is is dat die er ook niet voor de lol is en dat zijn familie nu waarschijnlijk de dupe is.quote:
Kan zijn dat Putin Duitsland een lagere prijs heeft laten betalen voor Nordstream gas, ook omdat Duitsland deelgenoot was gemaakt in het Nordstreamproject, maar in feite is ieder gas gelijk in prijs of het in vloeibare vorm hierheen kwam of als gasquote:Op zondag 3 november 2024 01:30 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ligt het aan de tijdstip of zijn jullie gewoon dronken? Beweer ik iets anders dan of wat? Je hebt niet eens door dat je mij gelijk geeft.
EU (Duitsland) betaalt nu een veel hogere tarief aan gas dan wat normaal gesproken uit de Nord Stream leidingen kwam. Daar komt direct aardgas uit. LNG komt uit Amerika. Gas dat onder een bepaalde temperatuur samengeperst hierheen komt. Al die extra processen kosten geld en daarom zijn de prijzen hoger. Voor de EU brengt dat hele grote gevolgen met zich mee en dat weet Putin heel goed.
[..]
Het ergste is is dat die er ook niet voor de lol is en dat zijn familie nu waarschijnlijk de dupe is.quote:
uit zijn duim. Om de zoveel maanden komt petertje deze onzin weer neerkwakken.quote:Op zaterdag 2 november 2024 21:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is onjuist: de donbass heeft wel potentie qua grondstoffen maar is enorm arm, achtergesteld en niet winstgevend met wat verouderde kolenwinning en staalfabrieken.
Weet ook niet hoe je daar bij komt.
Het gemiddelde inkomen in oost Oekrane is nog veel lager dan in Rusland.
een ZZP airco en warmtepompen installateur die verdient wel 3 keer zoveel als een advocaat van dezelfde leeftijd , dat kloptquote:Op zaterdag 2 november 2024 20:18 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Zoek maar eens op starshield. Het is minder ver weg dan je denkt. Prototype netwerk hangt al in de ruimte en dat c3 behoorlijk veranderen.quote:
Yep, dan blijft er netto minder over van de aardgasbrengsten omdat de kosten hoger zijn. Dat kan je opvangen door bijv meer af te zetten op de wereldmarkt, Maar daar heeft Rusland niet de liquefactie capaciteit voor en ook niet de technici, investeerders en toeleveranciers om dat snel te kunnen realiseren. Afstand speelt ook een rol, als de EU zou besluiten elke import van russisch LNG te verbieden moet de russische LNG veel verder vervoerd worden, door de hogere vervoerskosten onvangt het russische regime dan minder netto opbrengt. Nu is alleen de wederverkoop van russisch LNG sinds kort verboden door de EU.quote:Op zondag 3 november 2024 09:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Kan zijn dat Putin Duitsland een lage prijs heeft laten betalen voor nordstream gas, maar in feite is ieder gas gelijk in prijs of het in vloeibare vorm hierheen kwam of als gas
Als LNG weer gas geworden is, dus van minus 265 graden C naar 12 graden C dan is het dezelfde prijs als gas uit een pijp.
Voor Putin is dit procedee uiteraard veel en veel duurder dan het gas oppompen en door die pijp heen jagen
De gasbedrijven in Duitsland waarschijnlijk wel, maar daar merkt de consument helemaal niets van, die betaald voor aardgas de prijs in gasvorm zoals die op de TTF markt isquote:Op zondag 3 november 2024 01:30 schreef Werkperd het volgende:
[..]
EU (Duitsland) betaalt nu een veel hogere tarief aan gas dan wat normaal gesproken uit de Nord Stream leidingen kwam. Daar komt direct aardgas uit. LNG komt uit Amerika. Gas dat onder een bepaalde temperatuur samengeperst hierheen komt. Al die extra processen kosten geld en daarom zijn de prijzen hoger. Voor de EU brengt dat hele grote gevolgen met zich mee en dat weet Putin heel goed.
maar daar houd niemand zich aanquote:Op zondag 3 november 2024 09:24 schreef Digi2 het volgende:
. Nu is alleen de wederverkoop van russisch LNG sinds kort verboden door de EU.
Plus de nodige belastingen, zoals de energieheffing in nl. Nu is de prijs per kuub inkoop circa 35 cent, komt nog circa 2 cent kosten bovenop, de rest is vooral belastingheffing kom je op 1.30 per kuub voor de consument met een dynamisch contract. Circa 90 cent is dus belastingen (circa 70%)quote:Op zondag 3 november 2024 09:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De gasbedrijven in Duitsland waarschijnlijk wel, maar daar merkt de consument helemaal niets van, die betaald voor aardgas de prijs in gasvorm zoals die op de TTF markt is
Dat lijkt mij onjuist. Nu wordt een EU importeur verplicht de russische LNG te vergassen en op te slaan. Hij kan het niet langer als LNG direct aan derden doorverkopen en meeprofiteren van de al gemaakte liquefactiekosten, door de LNG simpelweg over te pompen of direct door te verkopen buiten de EU.quote:Op zondag 3 november 2024 09:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar daar houd niemand zich aan
Nou nou je kunt ook overdrijven haha.quote:Op zondag 3 november 2024 09:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een ZZP airco en warmtepompen installateur die verdient wel 3 keder zoveel als een advocaat van dezelfde leeftijd , dat klopt
Is dat erg , nee hoor , prima , eindelijk gerechtigheid
kantoorwerk is in beginsel helemaal niet productief
Dat dachten ze van Palestina ookquote:Op zondag 3 november 2024 09:41 schreef theunderdog het volgende:
Nog 2 dagen. En misschien is het dan definitief afgelopen zaak voor Oekraine.
weet je nietquote:Op zondag 3 november 2024 09:41 schreef theunderdog het volgende:
Nog 2 dagen. En misschien is het dan definitief afgelopen zaak voor Oekraine.
Kruip dan maar weer gezellig onder je steenquote:Op zondag 3 november 2024 10:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uh? de zaak van palestina is toch ook afgelopen? al 75 jaar.
Waarom reageer je zo raar?quote:Op zondag 3 november 2024 10:51 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Kruip dan maar weer gezellig onder je steen
Ik heb toch het idee dat er hier een strategie achter zit , het laten komen en dan makkelijker te onderscheiden door satellieten ipv dat de russen steeds verstopt zitten achter muurtjes en struikenquote:Rusland blijft dorpjes veroveren in de regio Donetsk
De Russische krijgsmacht blijft langzaam oprukken in de regio Donetsk. De Oekraense krant Ukrainska Pravda schrijft dat de inname van twee dorpjes bevestigd is en het Russische staatspersbureau RIA Novosti maakt melding van de verovering van nog een dorp, waardoor de Russen weer iets dichter bij het strategische Pokrovsk zijn gekomen.
De Russen zouden nu Vysjneve in handen hebben, zo'n 12 kilometer ten zuiden van Pokrovsk. Daar komen wegen en spoorwegen samen en dus fungeert de stad ook als belangrijk militair logistiek knooppunt.
De veroverde dorpjes zijn allemaal piepklein en niet van strategisch belang, maar het tekent wel de situatie aan de frontlinie. De Russen boekten de afgelopen maanden gestaag terreinwinst, zij het in een zeer laag tempo.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zondag 3 november 2024 10:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom reageer je zo raar?
Het enige wat ik zeg is dat Oekraine erg mag hopen dat Trump geen president wordt.
Oekrane 'mag hopen'? Als Trump president wordt en militaire steun opzegt, zullen die het wel op een akkoordje (moeten) gooien en Rusland vrije doorgang bieden naar de rest van Europa.quote:Op zondag 3 november 2024 10:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom reageer je zo raar?
Het enige wat ik zeg is dat Oekraine erg mag hopen dat Trump geen president wordt.
Ja. Dat is toch een groot probleem? mijn reactie was niet cynisch.. bloedserieus.quote:Op zondag 3 november 2024 11:08 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Oekrane 'mag hopen'? Als Trump president wordt en militaire steun opzegt, zullen die het wel op een akkoordje (moeten) gooien en Rusland vrije doorgang bieden naar de rest van Europa.
Haha wat een angst.quote:Op zondag 3 november 2024 11:08 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Oekrane 'mag hopen'? Als Trump president wordt en militaire steun opzegt, zullen die het wel op een akkoordje (moeten) gooien en Rusland vrije doorgang bieden naar de rest van Europa.
ik ben benieuwd wat Trump gaat doen aan AI in oorlog situatiesquote:Op zondag 3 november 2024 11:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Haha wat een angst.
Trump zal niet gelijk een koerswijziging uitvoeren in Oekrane.
Ook republikeinen steunen Europa, de afkomst van de meeste Amerikanen is Europa en daar woont nog familie. En de VS zal nooit Rusland de gang laten gaan. En sterker nog zal een confrontatie aangaan wanneer nodig.
Onterechte angst dus.
AI is het nieuwe 3D printen, leuk maar doen we verder niks mee.quote:Op zondag 3 november 2024 11:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ben benieuwd wat Trump gaat doen aan AI in oorlog situaties
https://youtube.com/shorts/GMyfEZ42Ylk?si=5KZnmBp5pTvaapjC
Daarbij komt dat de VS al invloed dreigen te verliezen in Azie vanwege de opkomst van China. Dat ze Europa als een baksteen laten vallen zie ik niet snel gebeuren, vooral niet na 2 wereldoorlogen wat ze veel geld en levens heeft gekost.quote:Op zondag 3 november 2024 11:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Haha wat een angst.
Ook republikeinen steunen Europa, de afkomst van de meeste Amerikanen is Europa en daar woont nog familie. En de VS zal nooit Rusland de gang laten gaan. En sterker nog zal een confrontatie aangaan wanneer nodig.
Onterechte angst dus.
Wel zal hij de diplomatieke weg opnieuw herkennen om te kijken wat mogelijk is met nieuwe rode lijnen en zonder dat het veel geld kost. De republikeinen zijn de uitgaven daarheen wel zat.
Het MOD van de VS gebruikt gewoon de A.I. technologie die Israel aanlevert, die hebben de real battefields, expertise en daarbij de motivatie om de kosten laag te houden. De VS zal weinig behoefte hebben dat wiel zelf te gaan uitvinden lijkt me. Over het algemeen blijken dat namelijk extreem kostbare wielen te wordenquote:Op zondag 3 november 2024 11:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ben benieuwd wat Trump gaat doen aan AI in oorlog situaties
https://youtube.com/shorts/GMyfEZ42Ylk?si=5KZnmBp5pTvaapjC
quote:Op zondag 3 november 2024 11:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het MOD van de VS gebruikt gewoon de A.I. technologie die Israel aanlevert, die hebben de real battefields, expertise en daarbij de motivatie om de kosten laag te houden. De VS zal weinig behoefte hebben dat wiel zelf te gaan uitvinden lijkt me. Over het algemeen blijken dat namelijk extreem kostbare wielen te worden
https://time.com/6334176/ukraine-clearview-ai-russia/quote:Op zondag 3 november 2024 11:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
AI is het nieuwe 3D printen, leuk maar doen we verder niks mee.
Ik vind AI totaal niet boeiend.quote:Op zondag 3 november 2024 11:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
https://time.com/6334176/ukraine-clearview-ai-russia/
[ afbeelding ]
Palantir is de AI tool
https://time.com/6691662/ai-ukraine-war-palantir/
heb je de tube bekeken over de dingen die palantir in Ukraine doetquote:
Trump is een man van de korte termijn en maximale divisie, zolang die zijn (interne) machtspositie maar versterkt. Ik acht het zeker niet uitgesloten dat Europa grotendeels aan zijn lot overgelaten wordt terwijl de VS zich richten op China/Taiwan. Welk economisch/militair belang heeft Trump erbij het zwakke en economisch kwakkelende Europa nog al te actief te ondersteunen, anders dan de fors toegenomen LNG-exporten van de afgelopen jaren? Enige ideologische of culturele verwantschap tussen Europa en de VS is van 0 betekenis voor zowel Trump als Vance. En ze zijn van plan aanzienlijke delen van het bestaande staatsapparaat, dat nog enige invloed zou kunnen uitoefenen op lange-termijn strategische overwegingen, te vervangen door MAGA Yes-men.quote:Op zondag 3 november 2024 11:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Haha wat een angst.
Onterechte angst dus.
Wel zal hij de diplomatieke weg opnieuw herkennen om te kijken wat mogelijk is met nieuwe rode lijnen en zonder dat het veel geld kost. De republikeinen zijn de uitgaven daarheen wel zat.
Trump roept gewoon 'we geven geld aan Oekrane, en dat kunnen we beter hier besteden'. Klinkt logisch, maar dan wordt niet gekeken naar wat het de VS oplevert:quote:Op zondag 3 november 2024 12:05 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Trump is een man van de korte termijn en maximale divisie, zolang die zijn (interne) machtspositie maar versterkt. Ik acht het zeker niet uitgesloten dat Europa grotendeels aan zijn lot overgelaten wordt terwijl de VS zich richten op China/Taiwan. Welk economisch/militair belang heeft Trump erbij het zwakke en economisch kwakkelende Europa nog al te actief te ondersteunen, anders dan de fors toegenomen LNG-exporten van de afgelopen jaren? Enige ideologische of culturele verwantschap tussen Europa en de VS is van 0 betekenis voor zowel Trump als Vance. En ze zijn van plan aanzienlijke delen van het bestaande staatsapparaat, dat nog enige invloed zou kunnen uitoefenen op lange-termijn strategische overwegingen, te vervangen door MAGA Yes-men.
Als het je hoofddoel is je land om te vormen tot een christelijk conservatieve kleptocratie, lopen al die archasche transatlantische instituties en overlegorganen natuurlijk vooral in de weg.
Dat maakt Trump niet uit, het gaat Trump om een ding en dat heet Trumpquote:Op zondag 3 november 2024 12:15 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Trump roept gewoon 'we geven geld aan Oekrane, en dat kunnen we beter hier besteden'. Klinkt logisch, maar dan wordt niet gekeken naar wat het de VS oplevert:
- Je noemt zelf de LNG-exporten al, als Europa geen handel drijft met Rusland, kan de VS er extra op verdienen.
- Een sterke VS binnen de navo zorgt ervoor dat de navo-landen Amerikaanse wapens kopen.
- Door de Oekraners te laten winnen, wordt een signaal afgegeven aan China en andere terroristische staten dat er niet met het westen te fokken valt.
- Door Rusland te verzwakken, verzwakken landen als Noord-Korea en Iran ook.
Ik ga eens kijken. Maar je kent enorme waarde toe aan allerlei beta systemen en software.quote:Op zaterdag 2 november 2024 23:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
palantir kan ieder systeem en persoon herkennen, zonder AI en satellieten is een legerunit blind
De drone operator weet precies waar de drone heen moet, goed kans dat de droneoperator in de USA op kantoor zit
Hoe denk je dat Israel precies weet wat er gaande is bij Hezbollah ? en weet wie waar is
https://www.palantir.com/offerings/defense/army/.
https://felixprehn.substa(...)son-behind-palantirs
[..]
https://youtube.com/shorts/iFg0VEf6ca4?si=809cZjc-rG5QqS3K
Ben ik allemaal met je eens, maar al die doelen en belangen hadden in de afgelopen 2 jaar al zeker gesteld kunnen worden. Feit is dat dat niet (of maar voor een klein deel) gebeurd is. Volgens mij is er weinig dat er op wijst dat Trump meer in de geest van die belangen gaat handelen, met uitzondering wellicht van de punten waar de Amerikaanse energiesector en wapenfabrikanten de hoofdprijs voor kunnen vragen in een ng meer ontwrichte wereld.quote:Op zondag 3 november 2024 12:15 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Trump roept gewoon 'we geven geld aan Oekrane, en dat kunnen we beter hier besteden'. Klinkt logisch, maar dan wordt niet gekeken naar wat het de VS oplevert:
- Je noemt zelf de LNG-exporten al, als Europa geen handel drijft met Rusland, kan de VS er extra op verdienen.
- Een sterke VS binnen de NAVO zorgt ervoor dat de NAVO-landen Amerikaanse wapens kopen.
- Door de Oekraners te laten winnen, wordt een signaal afgegeven aan China en andere terroristische staten dat er niet met het westen te fokken valt.
- Door Rusland te verzwakken, verzwakken landen als Noord-Korea en Iran ook.
geloof mequote:Op zondag 3 november 2024 12:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ga eens kijken. Maar je kent enorme waarde toe aan allerlei beta systemen en software.
Als het allemaal zo makkelijk was, was Rusland allang op de knien gebracht. Een groot deel van de NAVO heeft veel wapens geleverd, en ook dat helpt niet.
Je hoeft mij niet te vertellen hoe en waar LNG vandaan komt. We zijn het erover eens dat LNG veel duurder is dan aardgas dat rechtstreeks uit een pijp komt. Dat is wat van belang is voor de Duitse economie. En vanwege foute politiek lijdt Duitsland daar nu onder.quote:Op zondag 3 november 2024 01:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
LNG is een globale markt, net zoals aardolie, het komt dan ook niet alleen uit de VS, met name Qatar heeft contracten gesloten die vanaf 2026 actief worden als die hun nieuwe LNG plants online gaan zetten, dat zal dacht ik tot circa 2028 doorgaan. Dan zou de volledige capaciteit tot 80% zijn toegenomen. (Qatar is na de VS nu al de grootste leverancier wereldwijd) en gaat de VS waarschijnlijk ruim overstijgen.
Duitsland zit in een perfect storm, duurdere energie, massa-immigratie, Burgergeld(gratis geld uitdelen), een ingeslapen auto-industrie en een Nimby complex dat totaal desastreus is voor economische ontwikkeling, het geweld ook niet schuwt. Inkoop is het gas nu circa 2x zo duur als voor de oorlog, maar dat is voor de meeste landen geen groot probleem en als er meer LNG op de markt komt zullen de prijzen verder dalen. Het zal mij niet verbazen als die voor 2030 weer terugkeren op het niveau van voor de oorlog ondanks de hogere kosten voor de liquefactie en vervoer van LNG.
[ afbeelding ]
Wat is er bespottelijk aan mijn opmerkingen bij de russische propaganda video?
[..]
nee dat is onzinquote:Op zondag 3 november 2024 12:47 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Je hoeft mij niet te vertellen hoe en waar LNG vandaan komt.
We zijn het erover eens dat LNG veel duurder is dan aardgas dat rechtstreeks uit een pijp komt.
Nee, dat is gewoon niet waar. 10m3 aardgas rechtstreeks uit een pijp is goedkoper dan 10m3 gas dat eerst onder hoge druk en zeer lage temperatuur gecomprimeerd moet worden tot vloeibaar gas en vervolgens onder die omstandigheden verscheept moet worden over oceaan. Er komen dus kosten van het vloeibaar maken, behouden en verschepen bij.quote:Op zondag 3 november 2024 09:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Kan zijn dat Putin Duitsland een lagere prijs heeft laten betalen voor Nordstream gas, ook omdat Duitsland deelgenoot was gemaakt in het Nordstreamproject, maar in feite is ieder gas gelijk in prijs of het in vloeibare vorm hierheen kwam of als gas
Als LNG weer gasvorm geworden is, dus van minus 265 graden C naar 12 graden C dan is het dezelfde prijs als gas uit een pijp.
Voor Putin is dit procedee uiteraard veel en veel duurder dan het gas oppompen en gelijk door die pijp heen jagen
ja dat betaald Poetin,quote:Op zondag 3 november 2024 12:53 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Nee, dat is gewoon niet waar. 10m3 aardgas rechtstreeks uit een pijp is goedkoper dan 10m3 gas dat eerst onder hoge druk en zeer lage temperatuur gecomprimeerd moet worden tot vloeibaar gas en vervolgens onder die omstandigheden verscheept moet worden over oceaan. Er komen dus kosten van het vloeibaar maken, behouden en verschepen bij.
Dat is wel vaker zo wanneer het slecht gaat met Kiev. Dan sterft dit topic zo goed als uit.quote:Op zondag 3 november 2024 12:42 schreef Peppert het volgende:
We zien weinig cijfers in deze reeks over de ontwikkelingen in Oekrane. Het gaat volgens deze account om 500 km dat de Oekraners aan terrein in eigen land hebben verloren aan Rusland in de maand oktober. De Oekraners hebben ook 85 km aan terrein verloren in de Russische provincie Kursk in dezelfde maand. Het grootste succes voor de Oekraners in 2024 was de maand augustus toen ze een winst van 419 km behaalden door de invasie van de Russische provincie Kursk (769 - 350).
[ x ]
[ afbeelding ]
[ x ]
Het gaat richting de splitsing van het land in West- en Oost-Oekrane. De NWS sectie van FOK! is behoorlijk geradicaliseerd in de laatste 3 jaar door de gebeurtenissen in de wereld. Ik zie mensen zelfs indirect en impliciet genocide toejuichen en weinig moderatie op dat vlak. Waardeloos.quote:Op zondag 3 november 2024 13:18 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Dat is wel vaker zo wanneer het slecht gaat met Kiev. Dan sterft dit topic zo goed als uit.
Mja, maar toch zit er ook een positieve kant aan. Daar zaten die oude vrouwen in musea op een stoeltje, hier zitten ze achter de geraniums op een stoeltje. Maar de eerste komt nog echt mensen tegen en heeft interactie, terwijl de tweede eenzaam is, alleen maar zit te kniezen over die jeugd van tegenwoordig, en op een dag eenzaam sterft.quote:Op zaterdag 2 november 2024 21:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt het was volstrekt nutteloos werk
zeker al die oude vrouwen in die musea op een stoeltje
Ik ben pro-genocide, wie het dan ook uitvoert maakt mij geen bal uit. Genocide hoort bij de soort mens en ik ben tegen ontmenselijking in welke vorm dat ook aangepraat wordt.quote:Op zondag 3 november 2024 14:03 schreef Peppert het volgende:
[..]
Het gaat richting de splitsing van het land in West- en Oost-Oekrane. De NWS sectie van FOK! is behoorlijk geradicaliseerd in de laatste 3 jaar door de gebeurtenissen in de wereld. Ik zie mensen zelfs indirect en impliciet genocide toejuichen en weinig moderatie op dat vlak. Waardeloos.
Ja men had hier de bejaardenhuizen niet moeten slopenquote:Op zondag 3 november 2024 14:19 schreef RetepV het volgende:
[..]
Mja, maar toch zit er ook een positieve kant aan. Daar zaten die oude vrouwen in musea op een stoeltje, hier zitten ze achter de geraniums op een stoeltje. Maar de eerste komt nog echt mensen tegen en heeft interactie, terwijl de tweede eenzaam is, alleen maar zit te kniezen over die jeugd van tegenwoordig, en op een dag eenzaam sterft.
Rusland moet failliet , de olieprijs moet naar 30 dollarquote:Op zondag 3 november 2024 14:17 schreef adam22 het volgende:
Rusland zijn gang laten gaan is genocide toejuichen.
ik heb het idee dat veel van die oorlog ergens op een kantoor van patlantir in de USA gebeurtquote:Op zondag 3 november 2024 12:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ga eens kijken. Maar je kent enorme waarde toe aan allerlei beta systemen en software.
Als het allemaal zo makkelijk was, was Rusland allang op de knien gebracht. Een groot deel van de NAVO heeft veel wapens geleverd, en ook dat helpt niet.
Dat is zo ongeveer wat de geschatte winningskosten zijn van russische aardolie, netto brengt het dan niets meer op inderdaad. Het zal wel langere tijd rond of beneden die prijs moeten blijven om het regime uit te hongerenquote:Op zondag 3 november 2024 14:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Rusland moet failliet , de olieprijs moet naar 30 dollar
Israel heeft opdracht om geen Iraanse olie bronnen te bombarderen en dat doen ze nu dus ook niet en de USA heeft alles op alles gezet om olie te pompenquote:Op zondag 3 november 2024 14:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat is zo ongeveer wat de geschatte winningskosten zijn van russische aardolie, netto brengt het dan niets meer op inderdaad. Het zal wel langere tijd rond of beneden die prijs moeten blijven om het regime uit te hongeren![]()
Gezien het Israel/Iran conflict verwacht ik eerder iets totaal anders, aardolie buiten de VS $300+ per vat en binnen de VS minder dan $100 per vat.
quote:Wie heeft de grootste ongebruikte oliereserves ter wereld?
Dankzij de schalieolieboom heeft de VS nu meer oliereserves dan Rusland, dat schat dat het 256 miljard vaten ongebruikte olie heeft.
De rijkste landen qua olie zijn: Saoedi-Arabi (212 miljard), Canada (167 miljard), Iran (143 miljard) en Brazili (120 miljard).
quote:Schalieolie, het Amerikaanse goud
Tien jaar geleden werd er amper schalieolie gewonnen in de VS, vandaag is het land de grootste schalieolieproducent ter wereld.
De olie wordt hoofdzakelijk gewonnen in het Permbekken, een bekken van ongeveer 200 000 km2, in de staten Texas en New Mexico.29 jan 2020
Het is duurder inderdaad maar LNG heeft als voordeel dat het globaal is en die luxe heeft een prijs die men wil betalen. De foute duitse politiek was het stilleggen van kerncentrales die nog lange tijd meekonden, en zich economisch te afhankelijk maken van goedkoop russisch pipeline gas. Omdat de VS en Qatar hun productie zo uitbreiden zie ik de gasprijs wel dalen. Het gas is in nl zo duur omdat er gigantisch veel belasting op wordt geheven voor particuleren (inkoop+kosten zeg 37 cent, na belasting 1.30 euro per kuub) oftewel 70% van de prijs is belastingen.quote:Op zondag 3 november 2024 12:47 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Je hoeft mij niet te vertellen hoe en waar LNG vandaan komt. We zijn het erover eens dat LNG veel duurder is dan aardgas dat rechtstreeks uit een pijp komt. Dat is wat van belang is voor de Duitse economie. En vanwege foute politiek lijdt Duitsland daar nu onder.
Het was het Ukranskiy Front die het op 22 februari 2014 opstartte, op een conferentie.quote:Op zaterdag 2 november 2024 21:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
rusland heeft dat opgestart met een zogenaamde beweging
Dat komt omdat Danny al heel lang niet meer de baas is m.b.t. wat er allemaal wel en niet gepost mag worden.quote:Op zondag 3 november 2024 14:03 schreef Peppert het volgende:
[..]
Het gaat richting de splitsing van het land in West- en Oost-Oekrane. De NWS sectie van FOK! is behoorlijk geradicaliseerd in de laatste 3 jaar door de gebeurtenissen in de wereld. Ik zie mensen zelfs indirect en impliciet genocide toejuichen en weinig moderatie op dat vlak. Waardeloos.
ja dat was wel heel erg dom , die Grunen zijn allemaal in de pocket van Ruzziaquote:Op zondag 3 november 2024 14:58 schreef Digi2 het volgende:
. De foute duitse politiek was het stilleggen van kerncentrales die nog lange tijd meekonden, en zich economisch te afhankelijk maken van goedkoop russisch pipeline gas.
Lang niet alle brandstofstaven waren "opgebrand" je hebt dus nu kernafval wat niet eens tot volledige productie van stroom heeft geleid, wel de lasten, niet de lustenquote:Op zondag 3 november 2024 15:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja dat was wel heel erg dom , die Grunen zijn allemaal in de pocket van Ruzzia
prima kerncentrales sluiten , vanwege het afval![]()
![]()
Die LNG wordt hiernaartoe vervoerd met stookolie-stokende supertankers. Er zijn er de laatste jaren veel bij gekomen. Er wordt dus nu veel meer stookolie verstookt om dat gas rond de wereld te brengen.quote:Op zondag 3 november 2024 14:58 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het is duurder inderdaad maar LNG heeft als voordeel dat het globaal is en die luxe heeft een prijs die men wil betalen.
Je hebt waarschijnlijk boil-off van de LNG en dat kan je verstoken. Ik vermoed dat moderne LNG-tankers die boil-off gebruiken, eventueel aangevuld met direct gebruik van LNG. Er zijn ook al containerschepen die geen stookolie maar LNG gebruiken. Vergeet Qatar niet, die lopen gigantisch binnen, qatari die zijn nu allemaal multi-multi-miljonairquote:Op zondag 3 november 2024 15:28 schreef RetepV het volgende:
[..]
Die LNG wordt hiernaartoe vervoerd met stookolie-stokende supertankers. Er zijn er de laatste jaren veel bij gekomen. Er wordt dus nu veel meer stookolie verstookt om dat gas rond de wereld te brengen.
Ik denk niet dat je dacht aan het milieu, toen je het had over een prijs die men wil betalen.
Ik denk ook niet dat de EU zich dat besefte toen ze beslisten om van het Russisch gas af te gaan, en tegelijkertijd ook de nieuwe milieuafspraken aan het opstellen waren.
De prijs die we voor LNG betalen is niet alleen terug te vinden in de transportkosten, maar ook in milieuschade. En die milieuschade moet dan weer op de n of andere manier gecompenseerd worden. Bijvoorbeeld door het stikstofverbruik terug te dringen. Waardoor we dan weer geen nieuwe huizen kunnen bouwen, of electrische auto's moeten gaan rijden die 3 keer zo duur zijn dan gewone auto's.
Alles is met alles verbonden, alles heeft zijn keerzijdes. LNG is slecht voor de wereld, goed voor de VS, punt.
Bekijk deze YouTube-videoquote:The rise of LNG-powered vessels in container shipping
LNG as a marine power source has a relatively long history in major container liner companies, notably since 2012 when it found use in short-sea shipping by US-based TOTE Maritime. This analysis delves into the historical progression of LNG-powered container ships, identifying at least 10 major players who have made headlines in this domain.
Ja, als Russia niet Duitsland het gas had afgesneden dan was de pijp er nog geweestquote:Op zondag 3 november 2024 15:28 schreef RetepV het volgende:
[..]
Die LNG wordt hiernaartoe vervoerd met stookolie-stokende supertankers. Er zijn er de laatste jaren veel bij gekomen.
Er wordt dus nu veel meer stookolie verstookt om dat gas rond de wereld te brengen.
quote:Sinds Rusland eind februari Oekrane binnenviel, zijn de tarieven voor LNG-schepen sterk gestegen:
de gemiddelde kosten voor het charteren van een schip voor een dag stegen in die periode van 14.300 dollar per dag naar inmiddels bijna 400.000 dollar.
En Noorwegen die pompt zich wezenloos met de gaspijpquote:Op zondag 3 november 2024 15:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je hebt waarschijnlijk boil-off van de LNG en dat kan je verstoken. Ik vermoed dat moderne tankers die boil-off gebruiken, eventuee aangevuld met direct gebruik van LNG. Er zijn ook al containerschepen die geen stookolie maar LNG gebruiken. Vergeet Qatar niet, die lopen gigantisch binnen, die zijn nu allemaal multi-multi-miljonair
quote:Kan het gas niet per pijpleiding naar Nederland worden vervoerd?
Er wordt al veel gas per pijpleiding vervoerd vanuit omliggende landen naar Nederland.
Vloeibaar aardgas neemt aanzienlijk minder volume in dan in gasvormige toestand (de benodigde opslagruimte is 600 keer kleiner!).
Dat maakt het mogelijk om het over grote afstanden te transporteren.
Dit is een belangrijke ontwikkeling gebleken voor landen die wl beschikken over grote aardgasreserves, maar niet over een leidinginfrastructuur naar een consumentenmarkt.
Bovendien kan aardgas dat wordt geproduceerd als bijproduct van de oliewinning, en dat voorheen in zeer grote hoeveelheden werd afgefakkeld, op deze manier nuttig worden gebruikt.
Daarnaast is het zo dat de verwachte vraag getemperd wordt door toenemende efficintie in het gebruik van gas in bijvoorbeeld huishoudens.
Als er onderhandeld wordt om die bezette gebieden dan moet daar sowieso een garantie tegenover staan dat wat van Oekrane overblijft niet meer binnengevallen wordt. Dat wil zeggen NAVO-lidmaatschap of eigen kernwapens, niet een handtekening ergens, dat is namelijk al eens eerder gedaan en geschonden.quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat gaat putin niet doen , die stopt niet
Dat gebeurd in deze reeks inderdaad. Alleen komt dat niet van de users die Oekrane steunen.quote:Op zondag 3 november 2024 14:03 schreef Peppert het volgende:
Ik zie mensen zelfs indirect en impliciet genocide toejuichen en weinig moderatie op dat vlak.
Putin is nu bezig met "vriendelijke'' annexatie, zoals Hongarije ,Slowakije, Servie , Bulgarije en Georgiequote:Op zondag 3 november 2024 15:42 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Als er onderhandeld wordt om die bezette gebieden dan moet daar sowieso een garantie tegenover staan dat wat van Oekrane overblijft niet meer binnengevallen wordt. Dat wil zeggen NAVO-lidmaatschap of eigen kernwapens, niet een handtekening ergens, dat is namelijk al eens eerder gedaan en geschonden.
Maar wat Poetin als voorwaarde wil is complete capitulatie, dat is niet echt een basis voor onderhandelen
Mwah, ik heb geen probleem met genociden, maar heb wel een voorkeur voor Oekraine, die doen er mijninziens niet aan, hun keuze, is ook prima.quote:Op zondag 3 november 2024 15:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat gebeurd in deze reeks inderdaad. Alleen komt dat niet van de users die Oekrane steunen.
quote:Op zondag 3 november 2024 15:28 schreef RetepV het volgende:
[..]
Die LNG wordt hiernaartoe vervoerd met stookolie-stokende supertankers. Er zijn er de laatste jaren veel bij gekomen. Er wordt dus nu veel meer stookolie verstookt om dat gas rond de wereld te brengen.
Ik denk niet dat je dacht aan het milieu, toen je het had over een prijs die men wil betalen.
Ik denk ook niet dat de EU zich dat besefte toen ze beslisten om van het Russisch gas af te gaan, en tegelijkertijd ook de nieuwe milieuafspraken aan het opstellen waren.
De prijs die we voor LNG betalen is niet alleen terug te vinden in de transportkosten, maar ook in milieuschade. En die milieuschade moet dan weer op de n of andere manier gecompenseerd worden. Bijvoorbeeld door het stikstofverbruik terug te dringen. Waardoor we dan weer geen nieuwe huizen kunnen bouwen, of electrische auto's moeten gaan rijden die 3 keer zo duur zijn als gewone auto's.
Alles is met alles verbonden, alles heeft zijn keerzijdes. LNG is slecht voor de wereld, goed voor de VS, punt.
Qatar is vriendjes met Iran.quote:Op zondag 3 november 2024 15:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je hebt waarschijnlijk boil-off van de LNG en dat kan je verstoken. Ik vermoed dat moderne LNG-tankers die boil-off gebruiken, eventueel aangevuld met direct gebruik van LNG. Er zijn ook al containerschepen die geen stookolie maar LNG gebruiken. Vergeet Qatar niet, die lopen gigantisch binnen, qatari die zijn nu allemaal multi-multi-miljonair
[..]
Netto gezien wordt er dan toch nog steeds meer energie verstookt en milieu vervuild dan wanneer het gas door een pijpleiding gaat. Dat wil ik toch even zeggen.quote:Op zondag 3 november 2024 15:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je hebt waarschijnlijk boil-off van de LNG en dat kan je verstoken. Ik vermoed dat moderne tankers die boil-off gebruiken, eventueel aangevuld met direct gebruik van LNG. Er zijn ook al containerschepen die geen stookolie maar LNG gebruiken.
Oh, zeker. Maar hoeveel procent van die maatschappijen is in handen van niet-Qatarese investeerders? Open vraag hoor, ik heb geen idee.quote:Vergeet Qatar niet, die lopen gigantisch binnen, qatari die zijn nu allemaal multi-multi-miljonair
Eensquote:Op zondag 3 november 2024 15:54 schreef RetepV het volgende:
[..]
Netto gezien wordt er dan toch nog steeds meer energie verstookt en milieu vervuild dan wanneer het gas door een pijpleiding gaat. Dat wil ik toch even zeggen.
De investeringen doen ze zelf, want ze zwemmen in het geld. 90% van het werk wordt echter uitgevoerd door niet-qatari die alleen door huwelijksvorming met een qatari ooit over een Qatar paspoort kunnen beschikken. Het gaat dus vrijwel volledig om gast-arbeid zonder uitzicht op nationalisering. Daarnaast is hun defensie vrijwel volledig bij de VS neergelegd vanwege hun geografie tussen shia&sunni. Daar dreigen immer conflicten en dan is een sterke bondgenoot heel erg essentieel, vooral als het je ook nog eens weinig kostquote:Oh, zeker. Maar hoeveel procent van die maatschappijen is in handen van niet-Qatarese investeerders? Open vraag hoor, ik heb geen idee.
Die snap ik niet. Het waren Oekraeners die de Nord Stream hadden opgeblazen. Zelensky heeft het zelfs nog eens geconfirmeerd.quote:Op zondag 3 november 2024 15:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja, als Russia niet Duitsland het gas had afgesneden dan was de pijp er nog geweest
Vergeleken met Isral-Palestina, is hier nog niet eens een hint van genocide te vinden. Het is hysterie, en heeft vooral propagandadoeleinden. Oorlogspropaganda.quote:Op zondag 3 november 2024 15:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat gebeurd in deze reeks inderdaad. Alleen komt dat niet van de users die Oekrane steunen.
De LNG markt is globaal en er is nog niet zoiets als een OPEC t.a.v. aardolie. Met name de productie van LNG door Qatar gaat explosief toenemen vanaf 2026 tot 2028 als hun nieuwe LNG-plants online gaan. Dat kan haast niet anders dan prijsinvloed hebben op de wereldmarkt van LNG.quote:Op zondag 3 november 2024 16:04 schreef RetepV het volgende:
[..]
Die snap ik niet. Het waren Oekraeners die de Nord Stream hadden opgeblazen. Zelensky heeft het zelfs nog eens geconfirmeerd.
In 2018 had Rusland al beslist dat ze de gasleveranties door Oekrane zouden gaan afbouwen en zich zouden gaan richten op de Nord Stream, South Stream en TurkStream (en de Belarus pijplein). 4 jaar later werd de Nord Stream door de Oekraeners opgeblazen.
Want die Oekraeners begrepen wel heel goed dat ze zonder hun gasdoorvoer naar de EU dan misschien wel in de EU zouden komen, maar geen enkele politieke macht in de EU meer zouden hebben. Die gasdoorvoer is hun kip met de gouden eieren, zoals ik al eerder schreef.
Dat wij dan uiteindelijk volledig van het Russische gas af gingen, is dan weer onvoordelig voor iedereen, of in ieder geval voor onszelf en Oekrane, want Rusland kan zijn gas ook wel ergens anders kwijt, en de VS verdient nu goud geld aan ons.
Voor Oekrane is het vooral een ramp, want ze zullen dus in een EU komen die verslaafd is aan Amerikaans LNG, en zullen zelf geen enkel drukmiddel hebben om de EU in hun voordeel te kunnen sturen.
Het ziet er naar uit dat we straks allemaal opnieuw aan het lijntje van de VS zullen hangen, behalve Rusland. De VS zal de EU en Oekrane bij de ballen hebben, en Rusland zal zijn zo gewilde vrijheid hebben. Ik zie twee winnaars, en de EU en Oekrane zitten daar niet bij.
nou nou , LNG gas kun je overal kopen he en Qatar is veel dichterbij , ook uit Rusland overigens , maar niet meer als preferred supplier via een prive pijpquote:Op zondag 3 november 2024 16:04 schreef RetepV het volgende:
Voor Oekrane is het vooral een ramp, want ze zullen dus in een EU komen die verslaafd is aan Amerikaans LNG, en zullen zelf geen enkel drukmiddel hebben om de EU in hun voordeel te kunnen sturen.
Het ziet er naar uit dat we straks allemaal opnieuw aan het lijntje van de VS zullen hangen, behalve Rusland. De VS zal de EU en Oekrane bij de ballen hebben, en Rusland zal zijn zo gewilde vrijheid hebben. Ik zie twee winnaars, en de EU en Oekrane zitten daar niet bij.
rusland heeft de vrijheid om het LNG gas aan India te verkopen voor roepies, dat is voor Ruzzia het dichtste bijquote:Op zondag 3 november 2024 16:04 schreef RetepV het volgende:
Rusland zal zijn zo gewilde vrijheid hebben
Qatar is volgens mij vriendjes met iedereen, of probeert dat in ieder geval te zijn. Het stelt zich volgens mij neutraal op en presenteert zich vooral als DE go-to neutrale onderhandelingspartner bij diplomatieke moeilijkheden in die regio. Succesvol of niet.quote:
Voor zover ik weet stopt dat doorvoer-contract volgend jaar en met name Oostenrijk kan zich dan beroepen op overmacht, die hebben nu zelf een grote eigen gasvoorraad gevonden en willen sowieso van de leveringen uit Rusland af. Met name Hongarije klaagt erover als de pijplijn toevoer uit Rusland volledig stopt, maar ik vermoed dat het weinig weerklank zal hebben binnen de EUquote:Op zondag 3 november 2024 16:04 schreef RetepV het volgende:
[..]
Die gasdoorvoer is hun kip met de gouden eieren, zoals ik al eerder schreef.
In 2010 ofzo was ik al met vrienden over de rol van Qatar aan het spreken, over dat Qatar toen het gas gewoon aan het affakkelen was, en dat de VS graag wilde dat het naar Europa zou gaan, via een pijpleiding. Ik meen dat de VS toen al 5 miljard dollar in dat project had gestoken.quote:Op zondag 3 november 2024 16:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou nou , LNG gas kun je overal kopen he en Qatar is veel dichterbij , ook uit Rusland overigens , maar niet meer als preferred supplier via een prive pijp
Vandaar dat het maar goed is dat we steeds meer overstappen op alternatieven. Zweden en Finland tonen aan dat het kan lukkenquote:Op zondag 3 november 2024 16:21 schreef RetepV het volgende:
[..]
In 2010 ofzo was ik al met vrienden over de rol van Qatar aan het spreken, over dat Qatar toen het gas gewoon aan het affakkelen was, en dat de VS graag wilde dat het naar Europa zou gaan, via een pijpleiding. Ik meen dat de VS toen al 5 miljard dollar in dat project had gestoken.
Nu, in 2024 is die pijpleiding er nog steeds niet. En die zal ook nooit komen, zeker nu het Westen Al-Bashir tot vijand heeft verklaard, en Isral er ook een tyfuszooi van heeft gemaakt.
Maar het alternatieve plan is dus blijkbaar wel gelukt: gas via schepen van Qatar naar de EU.
Verzorgd door het uitschakelen van Oekrane als gasdoorvoerland, het wegjagen van Rusland als gasleverancier, het opblazen van pijpleidingen, politieke druk, en een resulterende prijzenoorlog die er voor heeft gezorgd dat LNG vanuit Qatar naar de EU winstegevend is geworden.
En wij maar betalen...
Dat zijn sterke argumenten jaquote:Op zondag 3 november 2024 15:54 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
[..]
Qatar is vriendjes met Iran.
Daar gaat je argument (weer).
jij betaald echt niets meer voor je gas , dan voor het gas uit Noorwegen hequote:Op zondag 3 november 2024 16:21 schreef RetepV het volgende:
[..]
In 2010 ofzo was ik al met vrienden over de rol van Qatar aan het spreken, over dat Qatar toen het gas gewoon aan het affakkelen was, en dat de VS graag wilde dat het naar Europa zou gaan, via een pijpleiding. Ik meen dat de VS toen al 5 miljard dollar in dat project had gestoken.
Nu, in 2024 is die pijpleiding er nog steeds niet. En die zal ook nooit komen, zeker nu het Westen Al-Bashir tot vijand heeft verklaard, en Isral er ook een tyfuszooi van heeft gemaakt.
Maar het alternatieve plan is dus blijkbaar wel gelukt: gas via schepen van Qatar naar de EU.
Verzorgd door het uitschakelen van Oekrane als gasdoorvoerland, het wegjagen van Rusland als gasleverancier, het opblazen van pijpleidingen, politieke druk, en een resulterende prijzenoorlog die er voor heeft gezorgd dat LNG vanuit Qatar naar de EU winstegevend is geworden.
En wij maar betalen...
affakelen van gas gebeurt overal helaas ook in de USA en in Ruzziaquote:Op zondag 3 november 2024 16:21 schreef RetepV het volgende:
[..]
En wij maar betalen...
Gas wordt in nl vooral duur door de hoge belastingen erop, waar het vandaan komt doet weinig ter zake. Men wil de CO2 uitstoot terugdringen en de staatskas vullen, 2 vliegen in 1 klap, wat wil je nog meerquote:Op zondag 3 november 2024 16:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jij betaald echt niets meer voor je gas , dan voor het gas uit Noorwegen he
Dat. Er had iemand al voorgerekend dat gasprijs 70 procent uit belastingen bestaat.quote:Op zondag 3 november 2024 16:40 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Gas wordt in nl vooral duur door de hoge belastingen erop, waar het vandaan komt doet weinig ter zake. Men wil de CO2 uitstoot terugdringen en de staatskas vullen, 2 vliegen in 1 klap, wat wil je nog meer
Het geldt voor de particulieren, maar dat is zonder rekening te houden met de heffingskorting energiebelasting voor elke particuliere gebruiker, welke 631 euro bedraagt in 2024. Het hangt er dus heeeeel sterk vanaf hoeveel energie je verbruikt. Als minimaal verbruiker ben er ik sinds de oorlog flink op vooruit gegaanquote:Op zondag 3 november 2024 17:28 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat. Er had iemand al voorgerekend dat gasprijs 70 procent uit belastingen bestaat.
quote:Orban: Europa moet steun voor Oekrane heroverwegen als Trump wint
Volgens de Hongaarse premier Viktor Orban zal Europa zijn steun aan Oekrane in heroverweging moeten nemen als Donald Trump de Amerikaanse presidentsverkiezingen wint.
Orban zei dat hij ervan uitgaat dat Trump als president de koers van de VS in de richting van een vredesakkoord tussen Rusland en Oekrane zal duwen. Europa zou zich dan niet pro-oorlog kunnen blijven opstellen en de last van de steun aan Oekrane alleen kunnen dragen, maar zou zich dan moeten aanpassen aan Trump.
Orban, wiens land momenteel het voorzitterschap van de EU-Raad bekleedt, wordt in de EU bekritiseerd vanwege het negeren van gemeenschappelijke principes en zijn vriendschap met Rusland,. Hij wordt daarnaast gezien als een vriend van Trump.
: Bron: Tagesschau
Daarom neem ik Macron ook niet al te serieus met zijn notitie over dat we misschien soldaten zouden gaan sturen.quote:
De prijs zal niet dalen als Amerika zijn productie niet opschroeft. De vraag wordt groter, aanbod blijft zelfde. Prijzen zullen daardoor ten gunste van de Amerikanen verder stijgen. Die weten ook dat Duitsers geen alternatief meer hebben. Zo stom zijn ze dus.quote:Op zondag 3 november 2024 14:58 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het is duurder inderdaad maar LNG heeft als voordeel dat het globaal is en die luxe heeft een prijs die men wil betalen. De foute duitse politiek was het stilleggen van kerncentrales die nog lange tijd meekonden, en zich economisch te afhankelijk maken van goedkoop russisch pipeline gas. Omdat de VS en Qatar hun productie zo uitbreiden zie ik de gasprijs wel dalen. Het gas is in nl zo duur omdat er gigantisch veel belasting op wordt geheven voor particuleren (inkoop+kosten zeg 37 cent, na belasting 1.30 euro per kuub) oftewel 70% van de prijs is belastingen.
Duitsland werd al voor de oorlog langere tijd gewaarschuwd. Wie zijn gatje brand, zal op de blaren moeten zitten![]()
Hetzelfde geldt voor de duitse autoindustrie en massamigratie of Burgergeld, het is niet alsof men dit kon zien aankomen
Dat zijn niet de prognoses aan de hand van het online gaan van LNG-plants in aanbouw, in zowel de VS als Qatar. Beide landen schroeven hun productie flink op maar Qatar het meeste. De wereldproductie aan LNG gaat met 40% toenemen.quote:Op zondag 3 november 2024 21:53 schreef Werkperd het volgende:
[..]
De prijs zal niet dalen als Amerika zijn productie niet opschroeft. De vraag wordt groter, aanbod blijft zelfde. Prijzen zullen daardoor ten gunste van de Amerikanen verder stijgen. Die weten ook dat Duitsers geen alternatief meer hebben. Zo stom zijn ze dus.
RUSSIA'S NOVATEK SHUTS DOWN COMMERCIAL OPERATION AT ARCTIC LNG 2 TRAINquote:Qatar’s LNG
expansion plans and the issue of market oversupply
These new production volumes are set to come online at a time of significant oversupply in the LNG market.
It is estimated that global LNG production will grow by at least 40% in 2025-30 compared to 2022-24. According to Bloomberg, this massive increase in supply will initiate a new supercycle largely driven by the US and Qatar, which will remain the market leaders for decades to come
Vooral Qatar verdient er goed aan en vanaf 2026-2028 als hun nieuwe LNG plants online gaan al helemaalquote:Op zondag 3 november 2024 22:05 schreef phpmystyle het volgende:
Maar goed. Dat gas is leuk extraatje voor usa, maar meer ook niet als je het vergelijken met de economie.
quote:Op zondag 3 november 2024 22:11 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vooral Qatar verdient er goed aan en vanaf 2026-2028 als hun nieuwe LNG plants online gaan al helemaal
Dit soort getallen zijn erg subjectief, de VS spendeert veel op het leger, maar in dat soort getallen zitten bijvoorbeeld ook pensioenen, medische kosten etc.quote:Op zondag 3 november 2024 21:03 schreef Perrin het volgende:
Schandalig hoe we Oekane laten spartelen.
[ x ]
nou dat gaat wel nodig zijn ook met die gigantische AI energiebehoeftequote:Op zondag 3 november 2024 22:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat zijn niet de prognoses aan de hand van het online gaan van LNG-plants in aanbouw, in zowel de VS als Qatar. Beide landen schroeven hun productie flink op maar Qatar het meeste. De wereldproductie aan LNG gaat met 40% toenemen.
[..]
RUSSIA'S NOVATEK SHUTS DOWN COMMERCIAL OPERATION AT ARCTIC LNG 2 TRAIN
Volgende keer als er Steam sales zijn koop dan voor de gein Hearts of Iron 4. Dan weet je meteen waarom een economie belangrijk is bij een oorlog.quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:16 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Haha de "economie". Waarom is dat altijd zo zwaarwegend voor sommige leden?
Belgie net zo veel als het VK?quote:
Kun je net zo serieus nemen als de "Poetin zal en mag niet winnen" van onze overige (EU) politici uitspraken.quote:Op zondag 3 november 2024 21:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daarom neem ik Macron ook niet al te serieus met zijn notitie over dat we misschien soldaten zouden gaan sturen.
Misschien bedoelde hij dan Nederlandse of Duitse soldaten, maar in elk geval geen Franse.
Het mag niks kosten.
Je weet toch dat oorlogen worden beslist door wie de meeste mannetjes heeft?quote:Op maandag 4 november 2024 06:45 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Volgende keer als er Steam sales zijn koop dan voor de gein Hearts of Iron 4. Dan weet je meteen waarom een economie belangrijk is bij een oorlog.
quote:Op zondag 3 november 2024 02:32 schreef oheng het volgende:
[..]
Omdat sommige mensen verder kijken dan hun neus lang is.
Economische kracht is de reden waarom niemand onder de indruk is van Afrikaanse legers. Economie is waarom oorlogen gewonnen of verloren worden.
Jij kijkt naar de dagelijkse dorpjeswissel, ik kijk naar economie en logistiek. Wij zijn niet hetzelfde.
Die dorpjes zijn volstrekt irrelevant. Economie is een belangrijke factor, maar nooit doorslaggevend. Kijk naar conflicten als de Vietnam-oorlog of de Afghanistan-oorlogen. Conflicten waarbij een economisch veel zwakkere partij het won van een partij die industrieel, economisch, technologisch vele en vele malen sterker was.quote:Op zondag 3 november 2024 02:32 schreef oheng het volgende:
[..]
Omdat sommige mensen verder kijken dan hun neus lang is.
Economische kracht is de reden waarom niemand onder de indruk is van Afrikaanse legers. Economie is waarom oorlogen gewonnen of verloren worden.
Jij kijkt naar de dagelijkse dorpjeswissel, ik kijk naar economie en logistiek. Wij zijn niet hetzelfde.
Denk dat Oekrane dat heel graag wil, onvoorstelbaar graag zelfs, maar zo ziet het er niet uit. De wil om te winnen is beetje zo'n dom clich.quote:Op maandag 4 november 2024 15:44 schreef LXIV het volgende:
Het doorslaggevende element is de wil om te winnen.
Kunnen we concluderen dat het als Nederland verstandiger is om in onderzeeers te investeren dan in normale schepen?quote:Op maandag 4 november 2024 15:00 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Meer dan 700k dode en gewonde Russische soldaten.
[ afbeelding ]
Wat een dom plaatje met valse informatie.quote:Op maandag 4 november 2024 15:00 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Meer dan 700k dode en gewonde Russische soldaten.
[ afbeelding ]
Omdat Putler dat zegt??quote:Op maandag 4 november 2024 17:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat een dom plaatje met valse informatie.
Nee, als er 700k rus soldaten waren gedood, was de oorlog al over.quote:
Als Putler iets gaf om zijn volk, dan wel ja. Maar Putler geeft echt geen ene fuck om zijn volk. Al zijn het er straks 2milj..quote:Op maandag 4 november 2024 18:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee, als er 700k rus soldaten waren gedood, was de oorlog al over.
Nee, de grootste economie wint.quote:Op maandag 4 november 2024 13:16 schreef oheng het volgende:
[..]
Je weet toch dat oorlogen worden beslist door wie de meeste mannetjes heeft?
-__-
Totale onzin. De geschiedenis is doorspekt van voorbeelden die jouw stelling ontkrachten, tot aan in deze eeuw.quote:Op maandag 4 november 2024 18:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, de grootste economie wint.
Zoals jij het opvat is het dat inderdaad, maar zo wordt het niet bedoeld.quote:Op maandag 4 november 2024 16:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Denk dat Oekrane dat heel graag wil, onvoorstelbaar graag zelfs, maar zo ziet het er niet uit. De wil om te winnen is beetje zo'n dom clich.
Het militaire deel van de oorlog is wel door het westen gewonnen. Het ideologische deel van die oorlog echter niet. Een aanzienlijk deel van Afghanistan vond hun eigen Taliban toch aantrekkelijker dan door bezetters opgelegde democratie.quote:Op maandag 4 november 2024 20:19 schreef LXIV het volgende:
Daarom hebben wij de oorlog tegen de taliban ook verloren. Niet omdat we technisch, economisch, financieel, industrieel en tactisch niet 50 keer sterker waren als de Taliban, maar omdat we niet bereid waren de offers te brengen die nodig waren voor de overwinning. Denk dan voor Nederland aan het ontplooien van 20.000 soldaten voor 25 jaar ten koste van 5.000 doden en 50 miljard euro.
Toen bleek dat het niet zo eenvoudig was als de politici ons voorspiegelden waren we zo weg.
De diensten hadden trouwens wel een vrij accurate inschatting gemaakt, maar die werd snel weggemoffeld voordat het besluit tot gaan genomen werd.
Tactisch veel winst, strategisch totaal verloren.quote:Op maandag 4 november 2024 20:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het militaire deel van de oorlog is wel door het westen gewonnen. Het ideologische deel van die oorlog echter niet. Een aanzienlijk deel van Afghanistan vond hun eigen Taliban toch aantrekkelijker dan door bezetters opgelegde democratie.
net als GAZA en Libanon een gewone bevolking die door extremisten als HAMAS en Hezbollah met veel geld en wapens volledig wordt gecontroleerd en geterroriseerdquote:Op maandag 4 november 2024 20:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het militaire deel van de oorlog is wel door het westen gewonnen. Het ideologische deel van die oorlog echter niet. Een aanzienlijk deel van Afghanistan vond hun eigen Taliban toch aantrekkelijker dan door bezetters opgelegde democratie.
We hebben de oorlog tegen de taliban "verloren" omdat wij te "menselijk" wilde oorlogvoeren.quote:Op maandag 4 november 2024 20:19 schreef LXIV het volgende:
Daarom hebben wij de oorlog tegen de taliban ook verloren. Niet omdat we technisch, economisch, financieel, industrieel en tactisch niet 50 keer sterker waren als de Taliban, maar omdat we niet bereid waren de offers te brengen die nodig waren voor de overwinning. Denk dan voor Nederland aan het ontplooien van 20.000 soldaten voor 25 jaar ten koste van 5.000 doden en 50 miljard euro.
Toen bleek dat het niet zo eenvoudig was als de politici ons voorspiegelden waren we zo weg.
De diensten hadden trouwens wel een vrij accurate inschatting gemaakt, maar die werd snel weggemoffeld voordat het besluit tot gaan genomen werd.
“Het militaire deel van de oorlog”??? Zoiets bestaat niet. Een oorlog heeft een politiek doel en je kunt een oorlog als gewonnen beschouwen als dat doel behaald wordt.quote:Op maandag 4 november 2024 20:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Nee hoor. De Russen is het ook niet gelukt. Je kunt niet de steun van de bevolking winnen door alles wat zich beweegt te bombarderen.quote:Op maandag 4 november 2024 20:53 schreef Joppiez het volgende:
[..]
We hebben de oorlog tegen de taliban "verloren" omdat wij te "menselijk" wilde oorlogvoeren.
Als we gewoon op alles wat lost en vastzit bommen hadden gedropt, zoals de Russen, was het eenvoudiger geweest.
Van Taliban kun je niet winnen , niemand kan datquote:Op maandag 4 november 2024 22:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee hoor. De Russen is het ook niet gelukt. Je kunt niet de steun van de bevolking winnen door alles wat zich beweegt te bombarderen.
De opmerking “waarom schieten jullie niet alle taliban dood, dan hebben wij gewonnen en is er verder” is van hetzelfde kaliber als “waarom arresteert de politie niet alle boeven, dan is er geen criminaliteit meer”
quote:Wij Afghanen hebben niets, vertelt Jamal Khan, een Afghaan die woont in het Pakistaanse Peshawar.
Geen goede wapens, niet veel geld, geen tanks, geen goede organisatie.
Maar we hebben wel de tijd.
Of we nou een week moeten vechten tegen de Amerikanen of 50 jaar, het maakt ons niet uit.
Oorlog zit in ons bloed.
Wij houden meer van onze geweren dan van onze vrouwen.
Als de buitenlandse mogendheid is verslagen en vertrekt uit Afghanistan, gaan we vechten tegen het volgende dorp.
Zo is het altijd geweest en zo zal het de komende eeuwen hier ook wel blijven, aldus Jamal Khan, die pro-taliban is.
quote:De onderdrukking van Afghaanse vrouwen gaat onverminderd door voor de ogen van de wereld.
De Taliban legde eerder deze maand strenge nieuwe beperkingen op, waarbij vrouwen niet alleen verplicht werden hun gezicht te bedekken, maar nu ook verboden werd om hun stem te verheffen, te zingen of hardop te lezen in het openbaar.
Westerse landen - geleid door de VS en de EU - hebben de nieuwe wetten veroordeeld, maar lijken zich ook neer te leggen bij het Taliban-regime, dat enige stabiliteit biedt in de regio.
Omdat hun economie de kosten niet kon dragen. Een belangrijke oorzaak van het ineenstorten van de Sovjet Unie.quote:Op maandag 4 november 2024 22:35 schreef LXIV het volgende:
Nee hoor. De Russen is het ook niet gelukt.
Dit zegt ChatGPT daar over:quote:Op maandag 4 november 2024 23:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat hun economie de kosten niet kon dragen. Een belangrijke oorzaak van het ineenstorten van de Sovjet Unie.
Een leger is 75% logistiek. Logistiek in het kwadraat is economie.
Valt dus wel meequote:De Sovjet-Unie besteedde jaarlijks ongeveer 3 miljard dollar aan militaire operaties in Afghanistan. Daarnaast werd jaarlijks 800 miljoen dollar toegewezen ter ondersteuning van de Afghaanse regering.  Het bruto nationaal product (BNP) van de Sovjet-Unie in die periode wordt geschat op ongeveer 1 biljoen dollar. Daarmee kwamen de totale jaarlijkse kosten van de oorlog neer op ongeveer 0,38% van het BNP.
Wat een totale onzin verkondig je hier!quote:Op maandag 4 november 2024 22:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Van Taliban kun je niet winnen , niemand kan dat
Voor hen zijn hun vrouwen minder dan hun honden
[..]
[..]
Daarom wint de vietcong ook een oorlog tegen wereldmacht nummer 1, omdat ze zo'n ongelooflijk grote economie hadden.quote:Op maandag 4 november 2024 23:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat hun economie de kosten niet kon dragen. Een belangrijke oorzaak van het ineenstorten van de Sovjet Unie.
Een leger is 75% logistiek. Logistiek in het kwadraat is economie.
En toch kon de Sovjet Unie het niet aan.quote:Op maandag 4 november 2024 23:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit zegt ChatGPT daar over:
[..]
Valt dus wel mee
Welke grootmacht heeft ooit een guerrillaoorlog gewonnen?quote:Op maandag 4 november 2024 23:50 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Daarom wint de vietcong ook een oorlog tegen wereldmacht nummer 1, omdat ze zo'n ongelooflijk grote economie hadden.
Nederlandquote:Op maandag 4 november 2024 23:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Welke grootmacht heeft ooit een guerrillaoorlog gewonnen?
Ok. Dus winnen niet altijd de grootste economien een oorlog. Zoals je eerst zo stellig verklaard hebt.quote:Op maandag 4 november 2024 23:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Welke grootmacht heeft ooit een guerrillaoorlog gewonnen?
Vertel dat maar aan de indianen, of de vele gekoloniseerde volkeren sinds 1505, of in de tijd van Rome. Of kijk eens naar de productie van de VS in de 2e wereld oorlog.quote:Op maandag 4 november 2024 15:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Die dorpjes zijn volstrekt irrelevant. Economie is een belangrijke factor, maar nooit doorslaggevend. Kijk naar conflicten als de Vietnam-oorlog of de Afghanistan-oorlogen. Conflicten waarbij een economisch veel zwakkere partij het won van een partij die industrieel, economisch, technologisch vele en vele malen sterker was.
Welke?quote:
Een guerrillaoorlog valt niet te winnen.quote:Op dinsdag 5 november 2024 00:19 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ok. Dus winnen niet altijd de grootste economien een oorlog. Zoals je eerst zo stellig verklaard hebt.
Nou ja, Lichtend Pad, Che Geuverra, en Rode Khmer schieten mij zo te binnen. Zuid Amerika en Afrika hebben tig voorbeelden.quote:Op dinsdag 5 november 2024 00:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een guerrillaoorlog valt niet te winnen.
Het zal een combinatie van factoren zijn.quote:Op maandag 4 november 2024 15:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Die dorpjes zijn volstrekt irrelevant. Economie is een belangrijke factor, maar nooit doorslaggevend. Kijk naar conflicten als de Vietnam-oorlog of de Afghanistan-oorlogen. Conflicten waarbij een economisch veel zwakkere partij het won van een partij die industrieel, economisch, technologisch vele en vele malen sterker was.
klopt partisanen winnen altijd en de Taliban die hebben de tijd en winnen altijd, in the long runquote:Op dinsdag 5 november 2024 00:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een guerrillaoorlog valt niet te winnen.
Zoals altijd, zijn er ontzettend veel nuances, uitzonderingen, en factoren. Zie mujaheddien, Noordelijke Alliantie, en de nieuwe NRF.quote:Op dinsdag 5 november 2024 07:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt partisanen winnen altijd en de Taliban die hebben de tijd en winnen altijd, in the long run
Of pak het schoolvoorbeeld de Britten in Maleisie na WOIIquote:Op dinsdag 5 november 2024 00:32 schreef oheng het volgende:
[..]
Nou ja, Lichtend Pad, Che Geuverra, en Rode Khmer schieten mij zo te binnen. Zuid Amerika en Afrika hebben tig voorbeelden.
Dat klopt. Dit is interstatelijk. Maar ook in een interstatelijk conflict gaat het om de wil om te winnen als belangrijkste factor.quote:Op dinsdag 5 november 2024 02:43 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Het zal een combinatie van factoren zijn.
Vietnam en Afghanistan zijn niet te vergelijken met deze oorlog
Op een gegeven moment houdt een oorlog met strijdende partijen en al op en wordt het een bezetting. Met deze logica kun je namelijk anders ook beweren dat Duitsland Nederland nooit heeft verslagen tijdens WO2.quote:Op maandag 4 november 2024 22:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
“Het militaire deel van de oorlog”??? Zoiets bestaat niet. Een oorlog heeft een politiek doel en je kunt een oorlog als gewonnen beschouwen als dat doel behaald wordt.
Welk “militair deel” is dan gewonnen? De taliban is geen enkel moment verslagen geweest. ISAF heeft hooguit in bepaalde delen van het land beperkte en tijdelijke controle gehad.
De reden dat de taliban wonnen is dat ISAF nauwelijks een wil tot winnen had. Praktisch geen enkele ISAF-soldaat was bereid veel gevaar of ellende te doorstaan. En de mensen uit de landen waar ze uit vandaan kwamen hadden ook geen zin om jaren op een houtje te bijten om de oorlog te winnen, die wilden er al nauwelijks extra belasting voor betalen. Laat staan dat ze het geaccepteerd hadden hun zonen in lijkenzakken terug te zien komen.quote:Op dinsdag 5 november 2024 07:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt partisanen winnen altijd en de Taliban die hebben de tijd en winnen altijd, in the long run
Uiteindelijk niet, maar in 1940 was Nederland toch gewoon militair verslagen en voegde het overgrote deel van de Nederlandse bevolking zich toch naar de wil van de Duitsers?quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Op een gegeven moment houdt een oorlog met strijdende partijen en al op en wordt het een bezetting. Met deze logica kun je namelijk anders ook beweren dat Duitsland Nederland nooit heeft verslagen tijdens WO2.
In principe was het openlijke verzet van de Taliban natuurlijk ook wel gebroken, hoewel er echt van een algeheel onder controle zijn in Afghanistan niet echt sprake was.quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uiteindelijk niet, maar in 1940 was Nederland toch gewoon militair verslagen en voegde het overgrote deel van de Nederlandse bevolking zich toch naar de wil van de Duitsers?
De Taliban is in grote delen van het land altijd de baas gebleven en heeft van daaruit weer herveroverd. Denk aan Helmand, Kandahar. Daar was alles wat de Engelsen hadden de 3 km2 van hun basis.quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In principe was het openlijke verzet van de Taliban natuurlijk ook wel gebroken, hoewel er echt van een algeheel onder controle zijn in Afghanistan niet echt sprake was.
Een groot verschil is dat de Duitsers graag met landverraders werkten om de boel te runnen, ik denk dat dit in de Ukraine lastiger zal zijn, daarnaast heeft Rusland gewoon niet zoveel mensen om een heel land te bezetten.quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uiteindelijk niet, maar in 1940 was Nederland toch gewoon militair verslagen en voegde het overgrote deel van de Nederlandse bevolking zich toch naar de wil van de Duitsers?
De Duitsers werkten gewoon samen met de achtergebleven instanties. De vraag was of dat meteen landverraders waren. Als jij burgemeester was van een dorp dan was het ook in het belang van het dorp dat het systeem gewoon bleef functioneren.quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een groot verschil is dat de Duitsers graag met landverraders werkten om de boel te runnen, ik denk dat dit in de Ukraine lastiger zal zijn, daarnaast heeft Rusland gewoon niet zoveel mensen om een heel land te bezetten.
Ja daar heb je wel een punt, maar Nederlands zijn een beetje een raar volk die niet echt Nationalisch zijn, onder het mom: We hebben het nog niet zo slecht getroffen met die Duitsers he? Wat waarschijnlijk ook meegespeelt heeft is dat er in de jaren ervoor een grote economische crisis was waardoor mensen sowieso murw waren.quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Duitsers werkten gewoon samen met de achtergebleven instanties. De vraag was of dat meteen landverraders waren. Als jij burgemeester was van een dorp dan was het ook in het belang van het dorp dat het systeem gewoon bleef functioneren.
In Afghanistan deden wij natuurlijk precies hetzelfde. Ook daar werd contact gezocht met de dorpshoofden en stamhoofden om via hun de bevolking mee te krijgen.
In de gebieden die Rusland ingenomen heeft is de bevolking grotendeels pro-Russisch. Zeker zij die achtergebleven zijn. Erg moelijk zal het niet zijn om de boel daar te controleren.
Of op dat moment (1940) was werd het gewoon als fait accompli beschouwd dat de Duitsers gewonnen hadden.quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja daar heb je wel een punt, maar Nederlands zijn een beetje een raar volk die niet echt Nationalisch zijn, onder het mom: We hebben het nog niet zo slecht getroffen met die Duitsers he? Wat waarschijnlijk ook meegespeelt heeft is dat er in de jaren ervoor een grote economische crisis was waardoor mensen sowieso murw waren.
Plus dat we best wel veel verborgen antisemitisme hadden. Nederlanders zijn een jaloers volkje.quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Of op dat moment (1940) was werd het gewoon als fait accompli beschouwd dat de Duitsers gewonnen hadden.
Ik denk dat het niet zozeer een gebrek aan nationalisme was als wel gewoon pragmatisme.
Plus een opportunistisch volkje, schuilplaatsen van Joden verraden was mooie "handel"quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Plus dat we best wel veel verborgen antisemitisme hadden. Nederlanders zijn een jaloers volkje.
Daar krijg je tegenwoordig weer de handjes voor op elkaar bij de universiteiten.quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:34 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Plus een opportunistisch volkje, schuilplaatsen van Joden verraden was mooie "handel"
"Indi" is onafhankelijk geworden, wat hebben we daar gewonnen dan?quote:
Dat was onder druk van de VS. Maar militair gezien hadden we daar wel gewonnen.quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
"Indi" is onafhankelijk geworden, wat hebben we daar gewonnen dan?
klop dat zeggen ze zelf ookquote:Op dinsdag 5 november 2024 11:57 schreef oheng het volgende:
[..]
Zoals altijd, zijn er ontzettend veel nuances, uitzonderingen, en factoren. Zie mujaheddien, Noordelijke Alliantie, en de nieuwe NRF.
Probleem is vooral dat Afghanistan geen land is, maar meer een verzameling stammen.
quote:Wij Afghanen hebben niets, vertelt Jamal Khan, een Afghaan die woont in het Pakistaanse Peshawar.
Geen goede wapens, niet veel geld, geen tanks, geen goede organisatie.
Maar we hebben wel de tijd.
Of we nou een week moeten vechten tegen de Amerikanen of 50 jaar, het maakt ons niet uit.
Oorlog zit in ons bloed.
Wij houden meer van onze geweren dan van onze vrouwen.
Als de buitenlandse mogendheid is verslagen en vertrekt uit Afghanistan, gaan we vechten tegen het volgende dorp.
Zo is het altijd geweest en zo zal het de komende eeuwen hier ook wel blijven, aldus Jamal Khan, die pro-taliban is.
snap ik wel., waarom zou je ook in die vreselijk arme zandbak met domme mensen, je leven geven ,quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
De reden dat de taliban wonnen is dat ISAF nauwelijks een wil tot winnen had. Praktisch geen enkele ISAF-soldaat was bereid veel gevaar of ellende te doorstaan. En de mensen uit de landen waar ze uit vandaan kwamen hadden ook geen zin om jaren op een houtje te bijten om de oorlog te winnen, die wilden er al nauwelijks extra belasting voor betalen. Laat staan dat ze het geaccepteerd hadden hun zonen in lijkenzakken terug te zien komen.
quote:Op zondag 3 november 2024 11:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het MOD van de VS gebruikt gewoon de A.I. technologie die Israel aanlevert, die hebben de real battefields, expertise en daarbij de motivatie om de kosten laag te houden. De VS zal weinig behoefte hebben dat wiel zelf te gaan uitvinden lijkt me. Over het algemeen blijken dat namelijk extreem kostbare wielen te worden
quote:Op zondag 3 november 2024 11:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
AI is het nieuwe 3D printen, leuk maar doen we verder niks mee.
https://finance.yahoo.com/quote/PLTR/quote:
oorlogen worden voortaan gewonnen met software , niet met hardware en mensenquote:We absolutely eviscerated this quarter, driven by unrelenting AI demand that won't slow down,"
Alex Karp, co-founder and chief executive of Palantir, said in a statement. "
This is a U.S.-driven AI revolution that has taken full hold.
The world will be divided between AI haves and have-nots. At Palantir, we plan to power the winners."
The company, which counts the U.S. government as a major customer, reported that U.S. government revenues rose by 40% from the previous year to $320 million, while U.S. commercial revenue grew 54% year over year to $179 million.
Bekijk deze YouTube-videoquote:NYSE - Nasdaq Realtime Prijs - Nasdaq Real Time Prijs
o
Amerikaanse dollar
Palantir Technologies Inc. (PLTR) (PLTR)
50.91
+9.50
De reden dat niemand zich wilde opofferen was vooral dat iedereen besefte dat het in zijn verdere leven in Nederland echt niks uit zou maken of we deze oorlog zouden winnen of verliezen. Niks.quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
snap ik wel., waarom zou je ook in die vreselijk arme zandbak met domme mensen, je leven geven ,
als je weg bent dan gaan ze weer verder met elkaar uitmoorden
Vanavond nog hutspot gemaakt en gegeten. Komt wel dichtbij nuquote:
Yep, de Vs heeft een grotere economie.quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat was onder druk van de VS. Maar militair gezien hadden we daar wel gewonnen.
quote:Oekrane werkt samen met Palantir om mijnenruimingsprocessen te automatiseren met AI
Datum: 23/04/24
Het Ministerie van Economie van Oekrane en Palantir , een bedrijf dat gespecialiseerd is in big data-analyses, hebben een partnerschapsovereenkomst getekend om de ontmijning van Oekraense gebieden te verbeteren.
Het door Palantir geleverde AI-verbeterde platform zal werken met grootschalige databases die zijn gemaakt door organisaties die betrokken zijn bij ontmijningsoperaties, varirend van lokale overheden, regionale autoriteiten, ministeries en agentschappen tot mijnenactie-operators.
Het Palantir-platform voor kunstmatige intelligentie (AIP) zal data-analyses uitvoeren en aanbevelingen doen voor het optimaliseren van het ontmijningsproces.
Het platform zal de meest effectieve strategie voorstellen voor het opruimen van een bepaald gebied, hetzij door het gebruik van nieuwe ontmijningsmethoden met drones of meer conventionele benaderingen.
Het doel is om gebieden sneller en tegen lagere kosten te ontmijnen
Hoop voor hen dat ze eerst Emanuelle en Wild Orchid vinden voor 2 girls 1 cup..quote:
Dat ze in oost Oekraine pro Russisch zouden zijn is een Russisch narratief. En al was het (voor de oorlog) zo, dan twijfel ik of dat nog steeds zo is nadat Rusland alles aan gort bombardeert (en in bezet gebied niet echt vriendelijk is, zie Bucha enz).quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Duitsers werkten gewoon samen met de achtergebleven instanties. De vraag was of dat meteen landverraders waren. Als jij burgemeester was van een dorp dan was het ook in het belang van het dorp dat het systeem gewoon bleef functioneren.
In Afghanistan deden wij natuurlijk precies hetzelfde. Ook daar werd contact gezocht met de dorpshoofden en stamhoofden om via hun de bevolking mee te krijgen.
In de gebieden die Rusland ingenomen heeft is de bevolking grotendeels pro-Russisch. Zeker zij die achtergebleven zijn. Erg moelijk zal het niet zijn om de boel daar te controleren.
Het is waarschijnlijk pro-Russischer geworden aangezien een groot deel van de pro-Oekranse bevolking weggetrokken is.quote:Op woensdag 6 november 2024 00:23 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dat ze in oost Oekraine pro Russisch zouden zijn is een Russisch narratief. En al was het (voor de oorlog) zo, dan twijfel ik of dat nog steeds zo is nadat Rusland alles aan gort bombardeert (en in bezet gebied niet echt vriendelijk is, zie Bucha enz).
Oekraine heeft sowieso al verloren. Door europa.quote:Op woensdag 6 november 2024 08:38 schreef Momo het volgende:
Jammerlijke uitslag voor Oekraine EN Europa
Waarom deze onzin weer?quote:Op woensdag 6 november 2024 09:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Oekraine heeft sowieso al verloren. Door europa.
Wij hebben hen er toe aangezet om de Istanbul akkoorden niet te accpeteren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |